Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:38
https://hexus.net/tech/re...deon-r9-290x-vapor-x-8gb/

Geen boostclocks en geen overduidelijk te kleine VRAM buffer. Buiten een uitzondering geen verschil in prestaties.

Edit: de 4GB is zelfs 200MHz lager geklokt qua geheugen. Wat een oelewappers bij Hexus |:(

[ Voor 19% gewijzigd door Razkin op 20-11-2020 19:05 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-10 21:10
https://videocardz.com/ne...-6800-xt-red-devil-tested

Graphics score in 3DMark Firestrike 1080p

Maar duizend stuks in de maak... Meh.

[ Voor 14% gewijzigd door Thrawni op 20-11-2020 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:44
Thrawni schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:28:
https://videocardz.com/ne...-6800-xt-red-devil-tested

Graphics score in 3DMark Firestrike 1080p

Maar duizend stuks in de maak... Meh.
Haalt die nou stabiel 2630MHz ingame? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zpleb9XTrUbxtr7uP_fCQMzkKqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jzBjVVRlhIrkD9YmAg9eynHU.png?f=fotoalbum_large

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 17:34
Razkin schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:49:
@Paprika Het staat nergens, maar ik vermoed dat dit precies laat zien dat de 512MB buffer te klein is op die resoluties. Er staan ook benches waar er nul verschil is.

[Afbeelding]
Dat was het punt. Als de buffer te klein is merk je dat direct.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Ongeveer wat hier al voorspeld was..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1DUnC2OGB-IdV49-F3dOQEqUdc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3C0T2A1iDT3sLlcwtIAjQHpP.jpg?f=user_large
https://twitter.com/nerdt.../1329895585285959680?s=19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
Die man is jaren doodstil en schiet bij een grote release weer eens wakker. Zijn YouTube analyse zijn interessant om te bekijken.

YouTube: NerdTechGasm NTG - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@Amazigh_N_Ariff Hij is anders op social media wel altijd behoorlijk actief. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Xadeon schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:18:
@Amazigh_N_Ariff Hij is anders op social media wel altijd behoorlijk actief. :)
Ik wist dat je dat ging zeggen en heb ook even zijn twitter feed gescrollled. En ja hoor een paar tweets op 14 jan 2019 daarvoor 12 december 2018 vele tweets. Hij schiet daar weer wakker per september 2020 :P .

Ik heb nog steeds niets gevonden over PCB kwaliteit van de reference kaart i.v.m. watercooling. Iemand iets al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Amazigh_N_Ariff schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:34:
[...]

Ik wist dat je dat ging zeggen en heb ook even zijn twitter feed gescrollled. En ja hoor een paar tweets op 14 jan 2019 daarvoor 12 december 2018 vele tweets. Hij schiet daar weer wakker per september 2020 :P .

Ik heb nog steeds niets gevonden over PCB kwaliteit van de reference kaart i.v.m. watercooling. Iemand iets al gezien?
Ik had verwacht da GamersNexus wel met buildzoid op de reference PCB zou springen, ze hebben de boel al uit elkaar gehaald, lijkt mij wel een view scoorder om asap de reference pcb te reviewen voor waterblocks?

Viel mij ook al op dat Steve de PCB van de EVGA FTW al bij release had en de PCB review vorige pas kwam, blijkbaar is Buildzoid lekker druk met zijn eigen overclock projectjes :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Santee schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:47:
[...]

Ik had verwacht da GamersNexus wel met buildzoid op de reference PCB zou springen, ze hebben de boel al uit elkaar gehaald, lijkt mij wel een view scoorder om asap de reference pcb te reviewen voor waterblocks?

Viel mij ook al op dat Steve de PCB van de EVGA FTW al bij release had en de PCB review vorige pas kwam, blijkbaar is Buildzoid lekker druk met zijn eigen overclock projectjes :9
Ik ga Buildzoid lastigvallen, misschien kom ik iets meer te weten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Uh ja, dit had je woensdag al kunnen weten. :P
Maar zijn twaalf 70A powerstages stomme overkill genoeg voor je of? :+
https://www.techpowerup.c...-radeon-rx-6800-xt/5.html

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:19:
[...]

Uh ja, dit had je woensdag al kunnen weten. :P
Maar zijn twaalf 70A powerstages stomme overkill genoeg voor je of? :+
https://www.techpowerup.c...-radeon-rx-6800-xt/5.html
840Ampere! Dat is what ik wil horen.
Die krengen kunnen ook nog schakelen bij 1500kHz! 300-500Khz is normal :)
Veeeeeelll Tè weinig. Ik hoop dat ze met de 6900XT er nog een stapje erboven doen. ;)

De cooler van 6800XT is niet toereikend i.v.m. met hoge hotpots, maar ze gebruiken dan ook een grafietpad voor GPU die. Ook zat er pads op een gekke plek. AIB zulllen wel betere oplossing komen.
Voor de 6900XT reference verwacht ik de zelfde cooler als de 6800xt. Wat ik begrijp is dat MAX frequeny niet gehaald kan worden met deze ref coolers.

YouTube: Tear-Down: AMD RX 6800 XT Disassembly & Quality Inspection

Ik denk dat ik met een geruste hart water er tegen kan gooien, als de 6900xt een overkill PCB heeft en de cooler niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Amazigh_N_Ariff schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 01:38:
[...]

Ik denk dat ik met een geruste hart water er tegen kan gooien, als de 6900xt een overkill PCB heeft en de cooler niet gebruik.
De vraag is of je dan nog garantie op de referentiekaart hebt na eigen montage van een koelblok. Ik had hetzelfde idee alleen gaat het al ruim over de €1000 met een koeler erbij. Dat is, als ze daar al voor te koop zijn straks. AMD heeft voor zo ver ik weet nog geen duidelijk signaal gegeven voor AIB's en zo ja wanneer komen ze op de markt. Ik heb na afwegingen nog een 3090 frostbite kunnen verkrijgen waarbij de koeler relatief nog voordeliger was dan luchtgekoelde AIB's. De topmodellen zijn wat dat betreft toch al geen beste keus maar goed.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En daar gaan we weer hoor. :/
Waar Godfall RT vooralsnog alleen werkt op RDNA2, lijkt Cyberpunk vooralsnog alleen te lanceren met RT op Turing/Ampere.
De vraag van de redactie of Cyberpunk 2077 alleen raytracing zal aanbieden op Nvidia GeForce RTX werd ontkennend beantwoord door CD Projekt en de volgende verklaring werd afgelegd:

We werken samen met AMD om de raytracingopties voor hun grafische kaarten zo snel mogelijk te integreren. Dit zal echter nog niet het geval zijn bij de lancering van het spel.
CD-project
https://www.computerbase..../#update-2020-11-20T18:52

We lijken nu naar de hopeloze situatie te gaan waarin gesponsorde games, exclusief met DXR ondersteuning lanceren en de concurrent maar moet wachten. Moet je ook hopen dat ze het echt goed implementeren.

Er zal een technische reden zijn omdat RDNA2 en Turing/Ampere waarschijnlijk heel andere voorkeuren hebben. Voor Turing/Ampere zal je het toepassen van RT lokaal willen houden binnen een SM. Eerst dus de objecten waar je RT op wil toepassen berekenen en dan meteen RT toepassen over deze objecten terwijl je met de andere fixed function hardware in SM's, andere shaders en compute instructies berekent. Dit omdat er weinig ruimte is om met veel data te gaan schuiven. Turing/Ampere moet veel sneller en veel meer naar VRAM schrijven en daaruit terughalen is relatief langzaam.

RDNA2 is veel hiërarchischer en centraler en lijkt veel meer te kunnen doen met snel data terughalen naar de CU's door de 128MB aan L3 cache. Daar zal je dus de data die je nodig hebt voor RT opslaan. Ook kan een RDNA2 CU niet binnen dezelfde clock cycle, meerdere type instructies. Dus FP of INT of RT. Ik heb daar nog eens over nagedach. Wat je hier waarschijnlijk wil zijn vrijwel alle instructies voor de hele frame berekenen, de data die nodig is voor BVH vasthouden in de L3 cache en dan de meeste CU's naar RT mode zetten om in een keer alle RT af te werken.

Het zijn twee andere manieren om het te doen en eigenlijk heb je nu twee command lists nodig omdat je voor optimaal resultaat met DXR, je twee andere methoden lijkt te hebben hoe je RT het beste kan toepassen. Dat kan wel eens een puinzooi gaan worden waar de ene game beter is op AMD en de ander beter op Nvidia, met ruime marges. Heb ik het nog niet eens gehad over SR vs. DLSS die het proces moeten versnellen door de frame op lagere resolutie te renderen. :/

En ik zie nu ook pas dat DirectStorage ook word ondersteund door Navi 21. Zat er dik in, maar uiteraard communiceren ze dit niet fatsoenlijk...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:08:
Waar Godfall RT vooralsnog alleen werkt op RDNA2, lijkt Cyberpunk vooralsnog alleen te lanceren met RT op Turing/Ampere.

[...]

We lijken nu naar de hopeloze situatie te gaan waarin gesponsorde games, exclusief met DXR ondersteuning lanceren en de concurrent maar moet wachten. Moet je ook hopen dat ze het echt goed implementeren.
Niet zo pessimistisch ;) ik kan de ontwikkelaar wel begrijpen dat ze de game niet verder willen uitstellen om alleen maar op AMD te wachten. Had AMD ray tracing rond hetzelfde moment als Turing op de markt gebracht dan had Cyberpunk inmiddels wel DXR ondersteuning gehad.

Het lijkt mij eerder een timing zaak en voor toekomstige games verwacht ik dat RT en DXR al op launch day aangeboden worden.

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 21-11-2020 13:25 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Waarschijnlijk gebruikt Godfall exclusieve AMD-only features eerlijk gezegd.

YouTube: A Review of GPUOpen Effects

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8Klkzgx.png

[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 21-11-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paprika schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:26:
Waarschijnlijk gebruikt Godfall exclusieve AMD-only features eerlijk gezegd.

YouTube: A Review of GPUOpen Effects

[Afbeelding]
Ze implementeren het daar ook later voor Nvidia.
This quick update, 2.0.95 is just for PC and enables the ability for players to play Godfall with ray tracing on while using applicable AMD GPUs. Note: players will need to have the latest AMD GPU drivers to enable this. Ray tracing using NVIDIA GPUs will come with a future update.
https://forums.gearboxsof...-update-pc-2-0-95/4548737

Het zou wat exclusieve dingen kunnen zijn, maar dat sluit hier niet uit dat je voor Nvidia waarschijnlijk de command list heel anders moet organiseren. Daar gaat dit namelijk over. Je zal twee aparte implementaties moeten maken, een voor AMD en een voor Nvidia.

[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-11-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 09:33
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:08:

[...]

Er zal een technische reden zijn omdat RDNA2 en Turing/Ampere waarschijnlijk heel andere voorkeuren hebben. Voor Turing/Ampere zal je het toepassen van RT lokaal willen houden binnen een SM. Eerst dus de objecten waar je RT op wil toepassen berekenen en dan meteen RT toepassen over deze objecten terwijl je met de andere fixed function hardware in SM's, andere shaders en compute instructies berekent. Dit omdat er weinig ruimte is om met veel data te gaan schuiven. Turing/Ampere moet veel sneller en veel meer naar VRAM schrijven en daaruit terughalen is relatief langzaam.

RDNA2 is veel hiërarchischer en centraler en lijkt veel meer te kunnen doen met snel data terughalen naar de CU's door de 128MB aan L3 cache. Daar zal je dus de data die je nodig hebt voor RT opslaan. Ook kan een RDNA2 CU niet binnen dezelfde clock cycle, meerdere type instructies. Dus FP of INT of RT. Ik heb daar nog eens over nagedach. Wat je hier waarschijnlijk wil zijn vrijwel alle instructies voor de hele frame berekenen, de data die nodig is voor BVH vasthouden in de L3 cache en dan de meeste CU's naar RT mode zetten om in een keer alle RT af te werken.

Het zijn twee andere manieren om het te doen en eigenlijk heb je nu twee command lists nodig omdat je voor optimaal resultaat met DXR, je twee andere methoden lijkt te hebben hoe je RT het beste kan toepassen. Dat kan wel eens een puinzooi gaan worden waar de ene game beter is op AMD en de ander beter op Nvidia, met ruime marges. Heb ik het nog niet eens gehad over SR vs. DLSS die het proces moeten versnellen door de frame op lagere resolutie te renderen. :/

En ik zie nu ook pas dat DirectStorage ook word ondersteund door Navi 21. Zat er dik in, maar uiteraard communiceren ze dit niet fatsoenlijk...
Ik dacht dat raytracing via DirectX Raytracing zou gaan lopen. Dan maakt het niet uit voor welke kaart je programmeert, maar loopt het via de api van DirectX.

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DJvL schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:35:
[...]

Ik dacht dat raytracing via DirectX Raytracing zou gaan lopen. Dan maakt het niet uit voor welke kaart je programmeert, maar loopt het via de api van DirectX.
Het loopt ook via DXR, maar dat is niet veel anders dan constatering dat een game op DX12 draait. Kunnen alsnog grote verschillen zitten in de implementatie. Sterker nog, dat is hier waarschijnlijk zelfs wenselijk dat de RT tweemaal geïmplementeerd word. Dus voor zowel Nvidia als AMD hun eigen implementatie.

[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-11-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eikeltje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-10 22:20
Als dat zo is, is het inderdaad vervelend dat het nu bij de game-developers komt te liggen welke DXR implementaties ze gaan ondersteunen.

Ik zie het zomaar gebeuren dat ze maar 1 implementatie gaan ondersteunen om dat het simpel weg kosten en tijd scheelt.

Voor de consument is dit uiteindelijk alleen maar nadelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:46:
[...]

Het loopt ook via DXR, maar dat is niet veel anders dan constatering dat een game op DX12 draait. Kunnen alsnog grote verschillen zitten in de implementatie. Sterker nog, dat is hier waarschijnlijk zelfs wenselijk dat de RT tweemaal geïmplementeerd word. Dus voor zowel Nvidia als AMD hun eigen implementatie.
Precies wat is er te implementeren met raytracing, het is extreme gewone wiskunde alleen dan maal een miljoen+ keer.

Juist raytracing is ongeveer de oudste rendering logica, schilders net als Rembrandt en Vermeer gebruikten het ook. (beetje anders, maar het geometrische besef/kennis was er)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Als een spel gemaakt wordt voor consoles zullen de game-developers al bekent zijn met AMD programmeer structuur. Of zullen Sony en Microsoft het makkelijke maken voor game-developers zodat RT makkelijke te implementeren zal zijn via high lvl programmering?
Indien men ook lvl level moet gaan programmer voor RT op de consonles zal dit nadelig zijn voor Nvidia RT gebruikers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Big Navi 22 nieuws: AMD zou Navi 22 al in januari willen gaan uitbrengen, iets eerder dan voorheen werd verwacht. Ook over het energieverbruik komen er nu geruchten naar buiten via twitteraar Patrick Schur:
RX 6700 TDP 146-156W
RX 6700XT TDP 186-211W
De hoeveelheid VRAM wordt geschat op 6GB of 12GB.
https://videocardz.com/ne...d-up-to-12gb-gddr6-memory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-09 21:40
choogen schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:50:
RX 6700 TDP 186-211W
RX 6700XT TDP 146-156W
De hoeveelheid VRAM wordt geschat op 6GB of 12GB.
Je moet even de TDP's omdraaien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Nu online
Nog wat foto's van verschillende Asus 6800XT kaarten. Die 5e foto, ik weet niet wat ik moet denken van al die kabeltjes.

https://videocardz.com/ne...ing-oc-pictured-some-more

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

[...]

...
Social media beperkt zich niet alleen tot twitter, hè. ;)

Òf er komt geen N23.🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26
Dit is inderdaad niet meer dan logisch en waarschijnlijk ook een van de redenen dat we nooit een grotere RDNA1 chip hebben gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
RobinNL schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:59:
Nog wat foto's van verschillende Asus 6800XT kaarten. Die 5e foto, ik weet niet wat ik moet denken van al die kabeltjes.

Ja idd, deze kaart gaat sowieso rond de €1000 zijn, voor dat geld verwacht je wel een schonere kabelmeuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Santee schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:07:
[...]

Ja idd, deze kaart gaat sowieso rond de €1000 zijn, voor dat geld verwacht je wel een schonere kabelmeuk.
Je zou maar een tube gaan sleeven en dan niet denken: misschhien kan ik de andere kabels ook in de sleeve verwerken...

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2020/11/ASUS-Radeon-RX-6800-XT-16GB-ROG-STRIX-LC-OC6.jpg

Betreft dus ook echt alleen een blok voor de GPU zelf, zucht.

[ Voor 19% gewijzigd door Paprika op 21-11-2020 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Voor de VRM's en memory chips zit er nog een fan op. Die onderdelen hebben geen extreme cooling nodig. Wat is het? Max 50watt door die fan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Amazigh_N_Ariff schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:40:
Voor de VRM's en memory chips zit er nog een fan op. Die onderdelen hebben geen extreme cooling nodig. Wat is het? Max 50watt door die fan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_t0uhnjLaY5Of3xnSKe7aGZFmwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ij3vgvX5yGH9lZJVs4IVhNt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPA8A81oIrFDdt-38ENC6oQN188=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjB7F290BxmwmDjbhEK5sez0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXAXR8gX5SdmUaz-RrKVrgj1t8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lBGdjMgsSDCXmsescLKUxRB.jpg?f=fotoalbum_large

Geef mij maar gewoon zoiets als je dan toch zoveel geld uit gaat geven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Ik vind beiden oplossingen best wel 'chill'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Paprika schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geef mij maar gewoon zoiets als je dan toch zoveel geld uit gaat geven...
wow! helemaal mee eens. :) niks gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 11:47
RobinNL schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:59:

Enig idee over wanneer deze (en andere) beschikbaar zouden zijn?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Nu online
Tricolores schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:09:
[...]

Enig idee over wanneer deze (en andere) beschikbaar zouden zijn?
Waarschijnlijk komende woensdag? Net zoals de rest

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

enchion schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:28:
[...]

Precies wat is er te implementeren met raytracing, het is extreme gewone wiskunde alleen dan maal een miljoen+ keer.

Juist raytracing is ongeveer de oudste rendering logica, schilders net als Rembrandt en Vermeer gebruikten het ook. (beetje anders, maar het geometrische besef/kennis was er)
Je benadert het denk ik helemaal verkeerd. :)
Ray tracing mag dan oud zijn, maar dat maakt het niet extreem intensief voor juist de GPU's die we nu hebben. Moderne GPU's zijn de afgelopen twintig jaar ontwikkeld met de focus om relatief simpele en kleine instructies om te zetten in enorme databestanden in enkele milliseconden. GPU's zijn hier ook behoorlijk goed in geworden. Waar ze echt niet goed in zijn, is deze enorme hoeveelheden data weer terug naar de rekeneenheden krijgen voor extra berekeningen. Laat dat nu precies zijn wat hybrid rasterisation + RT om vraagt. Het is ook niet zo makkelijk om de GPU maar veel groter te maken om dit probleem op te lossen. Immers horen GPU's al tot de grootste processoren en zit er weinig rek meer in.

Tweede is de tijdsduur van de hybrid rasterisation + RT aanpak. Stel je hebt nu een game die op 100 fps loopt. In een seconde zitten 1000 milliseconden, dus 1000 : 100 = 10 milliseconden is nodig voor een frame. Nu wil je alleen ook RT toevoegen. We hebben inmiddels genoeg gezien dat een beetje RT, je framerate door de helft laat zakken. Nu kijk je dus naar 20 milliseconden en 50 fps. Dat komt omdat er over de berekende instructies, nu nogmaals andere instructies moeten worden uitgevoerd die zeer intensief zijn.

Je zal voor elk object dat mogelijkerwijs in aanraking komt met een ray, een BVH moeten berekenen. Dit dus:

Vervolgens moet je al deze data verzamelen, dan de "rays casten" en die checken vanuit een lichtbron. Meer dan een bounce zal niet gebeuren. dus alleen licht uit een lichtbron dat via een bounce naar de positie waar je het in de spelwereld kan zien, zal berekend worden.

Dat is wat AMD zegt met 4 ray/box intersections of 1 ray/triangle intersection. Ze doen maximaal vier checks per clock cycle tegen een object en als de BVH structuur fijnmazig genoeg is gemaakt, dan gaan ze bepaalde driehoeken checken. Dat gaat met een driehoek per clock cycle. Die kunnen ze nooit allemaal checken, dus doen ze er een aantal en passen ze vervolgens een denoising algoritme toe die aangrenzende driehoeken als het ware invult aan de hand van de informatie van die ene driehoek die wel gecheckt is.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QEmMTdy.png

En die data hiervoor zit in L3 cache. Wat ik vermoed dat ze willen bereiken is de data voor BVH checks en ray casting, gelaagd klaarzetten. Het meeste zit in L3 en zo te zien kan L2 elke 4 clock cycles vervangen worden met een nieuwe 4MB. Vanuit L2 zal de data verdeeld worden naar de CU eigen L0 cache of naar de Shader Array L1 cache gaan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uJZKwKI.png

En dat is het probleem. Hoe zorg je ervoor dat het toepassen van RT bovenop de normale instructies, zo weinig mogelijk milliseconden extra kost. Als je namelijk door slim coderen van 20 naar bijvoorbeeld 17 milliseconden kan gaan, dan is dat van 50 fps naar 59 fps. Het echte probleem is alleen een manier vinden om terug te keren naar die 100 fps die je in het voorbeeld had, dus terug naar 10 milliseconden. Daarvoor zal je waarschijnlijk ook een flinke stap in shaders om hier een paar milliseconden te winnen en alsnog moet je maar een manier zien te vinden om die winst niet meteen te zien verdampen met RT. Dit zal dus ook veel, veel sneller moeten worden.

Omdat het winnen van een of twee milliseconden op een frame is al heel veel voor RT, kan je dus nu het gedoe gaan krijgen dat onder DXR, twee standaarden gaan ontstaan. Nvidia met RTX met haar eigen specifieke aanpassingen en verbeteringen en voor AMD dan Radeon Rays. Zowel AMD als Nvidia zullen hun een basale DXR compliant variant van hun implementatie hebben, maar het zal beter draaien op de meer geavanceerde implementaties die meer zaken aanpassen en hierdoor niet meer DXR compliant zijn en niet op elkaars hardware werken.

Daar zit dus de pijn want als de ontwikkelaar weer eens geen tijd heeft omdat de kwartaalcijfers van de uitgever belangrijker zijn, tja dan kan je dus krijgen dat het goed draait op de een en de ander even vergeten zal worden en alleen een generieke implementatie krijgt. Dat of beiden krijgen een generieke implementatie waardoor het slecht draait op alles. En dat is het scenario waar ik bang voor ben. Ik moet er niet aan denken dat je een loterij gaat krijgen bij elke game, welke videokaart je moet hebben. :/

Dit is ook een van de vele redenen waarom ik de boel rustig wil afwachten en eigenlijk liever wacht tot RDNA3. Ik heb eigenlijk geen zin om de "beta tester" te gaan spelen voor Radeon Rays en te hopen dat er nog games komen die er goed gebruik van zullen maken voordat RDNA3 komt. Ik heb ook gezien hoe dat met Turing ging. Ampere is het ook gewoon niet.

Komt nog eens bij dat ik vermoed dat RDNA haar RT implementatie op termijn wel eens de superieure kan blijken. Niet zozeer dat RDNA2, Ampere wel even van de mat gaat vegen over een paar maanden. Nee, de opzet en de diepe investering in architectuur die RDNA2 laat zien om datatoegang te faciliteren. RDNA2 is vanaf de grond af ontwikkeld voor de consoles en zowel Sony als Microsoft zullen om RT hebben gevraagd. Het zal vanaf het begin van die ontwikkelingscyclus, circa 2014-2015 erin hebben gezeten.

Dit terwijl Ampere nog steeds in heel wat zaken, "Maxwell" is. Ik kan gewoon niet de indruk afschudden dat RT in Turing en Ampere, niet goed geïntegreerd is in de architectuur en er meer bijzit als iets extra's dat veel ruimte inneemt en niet optimaal presteert. Alsof het halverwege de ontwikkeling van Turing is toegevoegd en Nvidia er nu aan vast zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

AMD Radeon RX 6800 XT Overclocked To 2.8 GHz on LN2, Shatters 60K GPU Points in 3DMark Fire Strike Achieving New World Record
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAEFmAJForqUzo7_H0qbPAtP7D0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MyBGKCYl5YjsVyTrhOpbzePU.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLhXdHmC05zhGr6cc9wJyMaWvdk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AhUzQJuJlwTuwhkagaLGSO1S.jpg?f=user_large
https://wccftech.com/amd-...__twitter_impression=true

[ Voor 11% gewijzigd door Xadeon op 22-11-2020 01:02 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05:37

Cidious

The Bloody Gent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcwQRXRjBYBmtHHl773ES4Gnl4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jf5Ad5NsJXex1gnaIlMNqM0s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CI48JtalrJPVsSWfcjmY7-7GgAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJMWClBA4UIfxAtRqq9ix0ja.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rT_I86qK3fDVtdlLKVpYJ2-QUOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WicHCNd5YVN4mRdG5eK4g5Gn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XpAYm042xWvrNpDv3tOfiDxiaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IsjZ2U1zpV67McG8N8Hx425R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/treeISyaSW7M-5KRExj7BSRR7o4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cxWTE83vaFYLcMBbujp6YE6.jpg?f=fotoalbum_large

Stock settings. Coil whine bij hogere FPS maar met kast dicht praktisch onhoorbaar.

Even een vluchtige manuele OC geprobeerd maar gaf flickers bij 3DMark Timespy. (Waarshijnlijk geheugen op 2150 te hoog). Auto OC voor core prima zonder problemen tot 2450Mhz.

Nu even wachten op Alphacool waterblok. Al vind ik het jammer dat ik deze mooie koeler eraf ga halen. Wat een mooi vakmanschap. Ding is super zwaar en solide en heeft mooie details.

UPDATE:
DE KAART IS DOOD! Was aan het spelen met de Radeon software sliders voor core/mem/power.

+50mhz mem 2500mhz core en power slider maxed deed de kaart de das om. Was halverwege een Time Spy run... zwart scherm en geen video signaal meer. PC draaide gewoon door. Reboot. Geen signaal. Kaart in andere machine met andere PSU en ander moederbord etc. Geen signaal. Kaart start op. Moederbord geeft geen VGA debug info... Maar geen video signaal.

Kaart wordt morgen opgehaald en getest en dan krijg ik een nieuwe.

Laten we hopen dat ik ongelukkig was.... en dat dit geen first batch issue is... of groter probleem op grotere schaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Cidious op 22-11-2020 10:28 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Een vraag, once again. Hoe zit het met de temperaturen van de nieuwe reference cards van AMD? Waard om te wachten op de third parties of zit dat wel goed? Ik kan daarover weinig vinden in reviews.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-10 10:00
Cyberpunk ondersteunt ray tracing niet op AMD bij release.

Eigen invulling: Omdat Nvidia ze heeft omgekocht om dat zo te doen. Weten jullie nog hoe hairworks performance op AMD kaarten deed kelderen bij release van the Witcher 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Grotbewoner schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:48:

Eigen invulling: Omdat Nvidia ze heeft omgekocht om dat zo te doen. Weten jullie nog hoe hairworks performance op AMD kaarten deed kelderen bij release van the Witcher 3?
Daar gaan we weer. Godfall is ook AMD only...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiseCain
  • Laatst online: 01-10 12:45
VR Benchmarks. Lijkt erop als je resolutie omhoog pompt dat RX6800XT memory bottleneck krijgt?

https://babeltechreviews....-performance-benchmarked/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Paprika schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:56:
[...]

Daar gaan we weer. Godfall is ook AMD only...
Kunnen we niet gewoon concluderen dat een zak geld van AMD of Nvidia allebei slecht is voor de consument?

Al die "Works best on Nvidia" en nu AMD ook met Godfall, gewoon irritant als consument.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
RaiseCain schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:58:
VR Benchmarks. Lijkt erop als je resolutie omhoog pompt dat RX6800XT memory bottleneck krijgt?

https://babeltechreviews....-performance-benchmarked/
Eerder de 3080 die dan pas op gang komt. Dat zie je ook in de reguliere 4K resultaten.
Jeroenneman schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:01:
[...]

Kunnen we niet gewoon concluderen dat een zak geld van AMD of Nvidia allebei slecht is voor de consument?

Al die "Works best on Nvidia" en nu AMD ook met Godfall, gewoon irritant als consument.
In de basis is m'n antwoord ja, maar ik care niet om al de games waar dit in speelt. Cyberpunk is voor mij vooral 'n meme, dus ik heb er weinig emoties bij.

[ Voor 42% gewijzigd door Paprika op 22-11-2020 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:30
Tricolores schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:14:
Een vraag, once again. Hoe zit het met de temperaturen van de nieuwe reference cards van AMD? Waard om te wachten op de third parties of zit dat wel goed? Ik kan daarover weinig vinden in reviews.
Reference design is prima, behoorlijk stil en temperaturen lijken ook best onder controle te zijn. Er zullen vast AIB modellen komen die stiller en/of koeler zijn, maar waarschijnlijk betaal je daar ook voor.
Imho is dit de eerste reference koeler van AMD die voor de gemiddelde koper echt prima is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
AIBs zullen 1:1 koelers van de 3080/3090s hergebruiken en die zijn dus berekend op 350-450W. Die zouden met een 6800XT bijna passief kunnen draaien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-10 10:00
Wekko306 schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:04:
[...]

Reference design is prima, behoorlijk stil en temperaturen lijken ook best onder controle te zijn. Er zullen vast AIB modellen komen die stiller en/of koeler zijn, maar waarschijnlijk betaal je daar ook voor.
Imho is dit de eerste reference koeler van AMD die voor de gemiddelde koper echt prima is.
Kan je ook 120hz 4k doorsturen middels de USB-C port + adapter? Het liefst had ik 3x display 2x hdmi zoals op sommige varianten van de 3080...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ja, lees eens een paar van mijn laatste reacties terug. ;)
DaniëlWW2 in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"

Het heeft waarschijnlijk weinig te maken met "omkoping" en veel meer met implementatie optimaliseren voor de ene vendor met zaken die niet (goed) werken op de andere vendor. In het geval van Cyberpunk weten we alleen al dat de consoles DXR ondersteuning krijgen, RDNA2 based dus.

In het ideale scenario zou elke DXR game het volgende hebben:
Gespecialiseerde en geoptimaliseerde RT implementaties voor beide vendors inclusief vendor exclusieve optimalisaties. Immers is DXR de algemene API laag waaronder RTX en Radeon Rays vallen. Die hebben beiden specifieke optimalisaties voor de hardware en die zijn keihard nodig om een beetje RT te kunnen draaien.

Hieronder horen ook zowel DLSS als Super Resolution ondersteuning. Dat moet ook apart geimplementeerd worden, ieder geval zo lang als Nvidia vol blijft houden dat DLSS niet via DirectML werkt. Zodra dat gebeurd, kwestie van tijd, dan heb je alsnog DLSS en Super Resolution ondersteuning nodig, maar dat zal iets minder complex worden.

Dit is nog een last op de developers, diezelfde developers die steeds meer worden uitgeknepen door de uitgevers die alleen maar meer en meer winst willen zien. Ik heb er persoonlijk dan ook een hard hoofd in of RT implementaties in games echt goed behandeld zullen worden zodat het optimaal werkt op beide vendors. Verder is er bij CD Projekt Red, ondanks beloften, ook gewoon weer de beruchte crunch bezig. RDNA2 RT dan tijdelijk laten vallen, hoe spijtig ook, is begrijpelijk. Er is pas een probleem als de RDNA2 RT implementatie veel slechter presteert. Echt zwak lijkt RDNA2 haar RT hardware namelijk ook niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Cidious schreef op zondag 22 november 2020 @ 06:49:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stock settings. Coil whine bij hogere FPS maar met kast dicht praktisch onhoorbaar.

Even een vluchtige manuele OC geprobeerd maar gaf flickers bij 3DMark Timespy. (Waarshijnlijk geheugen op 2150 te hoog). Auto OC voor core prima zonder problemen tot 2450Mhz.

Nu even wachten op Alphacool waterblok. Al vind ik het jammer dat ik deze mooie koeler eraf ga halen. Wat een mooi vakmanschap. Ding is super zwaar en solide en heeft mooie details.

UPDATE:
DE KAART IS DOOD! Was aan het spelen met de Radeon software sliders voor core/mem/power.

+50mhz mem 2500mhz core en power slider maxed deed de kaart de das om. Was halverwege een Time Spy run... zwart scherm en geen video signaal meer. PC draaide gewoon door. Reboot. Geen signaal. Kaart in andere machine met andere PSU en ander moederbord etc. Geen signaal. Kaart start op. Moederbord geeft geen VGA debug info... Maar geen video signaal.

Laten we hopen dat ik ongelukkig was.... en dat dit geen first batch issue is... of groter probleem op grotere schaal.
Kneiters, dat is balen man. Zit er inmiddels geen max van bijvoorbeeld 10% op de powerslider? De hotspot temp is op jou info nog 85°C. Bij sommige reviewers was deze al ~100 en ik las dat het tot 110°C kan maar dat vind ik zelf wel erg heet. Koeling of geen goed contact van sommige componenten, slechte batch, zeg het maar. Een los full cover waterblok kan zeker helpen maar ik zoals ik eerder zei, let op, als er wel moeilijk over gedaan wordt...
Hopelijk heb je snel weer een nieuw exemplaar.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 20:54
DaniëlWW2 schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:18:
Er is pas een probleem als de RDNA2 RT implementatie veel slechter presteert. Echt zwak lijkt RDNA2 haar RT hardware namelijk ook niet te zijn.
Dat ligt eraan, als nvidia gewoon relatief veel meer transistors aan raytracing besteed heeft, dan mag je ook verwachten dat ze veel beter presteren in games die relatief veel rays gebruiken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

DaniëlWW2 schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:18:
[...]

Dit is nog een last op de developers, diezelfde developers die steeds meer worden uitgeknepen door de uitgevers die alleen maar meer en meer winst willen zien. Ik heb er persoonlijk dan ook een hard hoofd in of RT implementaties in games echt goed behandeld zullen worden zodat het optimaal werkt op beide vendors. Verder is er bij CD Projekt Red, ondanks beloften, ook gewoon weer de beruchte crunch bezig. RDNA2 RT dan tijdelijk laten vallen, hoe spijtig ook, is begrijpelijk. Er is pas een probleem als de RDNA2 RT implementatie veel slechter presteert. Echt zwak lijkt RDNA2 haar RT hardware namelijk ook niet te zijn.
In dit geval is CD Projekt Red zelf de uitgever :p

De verklaring is heel eenvoudig. Cyberpunk zou oorspronkelijk voor de zomer uitgekomen zijn, lang voordat AMD zijn nieuwe videokaarten aangekondigd had. En lang voordat de nieuwe consoles op de markt zouden verschijnen. DXR ondersteuning stond dan ook niet op de planning, in elk geval niet voor de initiële release. De game is weliswaar uitgesteld, maar dat was om de game te polijsten en bugs op te lossen zodat er in elk geval een speelbare versie is. Die extra tijd hebben de developers dus niet gebruikt om nog even snel DXR ondersteuning in te bouwen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
XWB schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:30:
[...]

[...]

In dit geval is CD Projekt Red zelf de uitgever :p

De verklaring is heel eenvoudig. Cyberpunk zou oorspronkelijk voor de zomer uitgekomen zijn, lang voordat AMD zijn nieuwe videokaarten aangekondigd had. En lang voordat de nieuwe consoles op de markt zouden verschijnen. DXR ondersteuning stond dan ook niet op de planning, in elk geval niet voor de initiële release. De game is weliswaar uitgesteld, maar dat was om de game te polijsten en bugs op te lossen zodat er in elk geval een speelbare versie is. Die extra tijd hebben de developers dus niet gebruikt om nog even snel DXR ondersteuning in te bouwen.
Als ze AMD niet ondersteunen dan zit het dus ook niet bij release op de consoles? Wellicht dat ze misschien nog voor AMD moeten optimaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:52:
[...]

Als ze AMD niet ondersteunen dan zit het dus ook niet bij release op de consoles? Wellicht dat ze misschien nog voor AMD moeten optimaliseren?
Daarom krijgt Cyberpunk volgend jaar een nextgen patch voor de PS5 en XSX :)

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 22-11-2020 16:05 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
XWB schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:04:
[...]

Daarom krijgt Cyberpunk volgend jaar een nextgen patch voor de PS5 en XSX :)
Beter dat ze het goed doen imho dan half assed :P.
Met half assed bedoel ik Witcher 3 blackbox Hairworks zonder slider.

[ Voor 12% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 22-11-2020 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPHlK60uTJh34uzIWXo6GZK1IhI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Eam85cJTo1XRfOj0v89EJILo.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whejLS9S18NXriIARHE5x1ETzPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xe3YGlVGXJQD4My8WMrPywfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Cidious schreef op zondag 22 november 2020 @ 06:49:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

UPDATE:

https://www.reddit.com/r/..._a_few_hours_of_playtime/

Hahaha waarom doe je zelf die dit aan, die reddit gasten sporen niet :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

haarbal schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:49:
[...]

Dat ligt eraan, als nvidia gewoon relatief veel meer transistors aan raytracing besteed heeft, dan mag je ook verwachten dat ze veel beter presteren in games die relatief veel rays gebruiken.
Nvidia heeft er vrijwel zeker, veel meer transistoren aan besteed. Dat zegt alleen niks over beter zijn. ;)
Amazigh_N_Ariff schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:21:
[...]

https://www.reddit.com/r/..._a_few_hours_of_playtime/

Hahaha waarom doe je zelf die dit aan, die reddit gasten sporen niet :P
Yup. :P
Soms is het wek vermakelijk om te lezen en dit was zo'n geval. :+

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-11-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 20:54
DaniëlWW2 schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:00:
Nvidia heeft er vrijwel zeker, veel meer transistoren aan besteed. Dat zegt alleen niks over beter zijn. ;)
Het doet wel vermoeden dat er gewoon meer capaciteit voor raytracing is ten opzichte van normaal rasterizen. Als ik jouw posts lees dan zeg je eigenlijk dat als amd niet identiek aan nvidia presteert dan wordt er vuil spel gespeeld. Terwijl een synthetische test als port royale met 100% raytracing een enorm verschil laat zien.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

haarbal schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:21:
[...]

Het doet wel vermoeden dat er gewoon meer capaciteit voor raytracing is ten opzichte van normaal rasterizen. Als ik jouw posts lees dan zeg je eigenlijk dat als amd niet identiek aan nvidia presteert dan wordt er vuil spel gespeeld. Terwijl een synthetische test als port royale met 100% raytracing een enorm verschil laat zien.
Dat zeg ik helemaal niet...
Ik zeg dat de implementaties heel anders zijn en wat voor de ene waarschijnlijk wel werkt, juist voor de ander wel eens helemaal niet goed kan werken. Je hebt ook niks aan een benchmark. Het punt van een benchmark zoals Port Royal is om GPU's van verschillende fabrikanten met elkaar te vergelijken langs een gestandaardiseerde test. Je hebt geen twee aparte RT implementaties want dat verslaat het hele punt van de benchmark.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:41:
[...]

Je hebt geen twee aparte RT implementaties want dat verslaat het hele punt van de benchmark.
Weet je, als eindgebruiker interesseert het mij niet wie wat welke implementatie heeft. Als ik ray tracing wil open ik gewoon de benchmarks en kijk ik welke videokaart bovenaan in de grafiek staat.

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En omdat ik deze discussie nu zat ben, ben ik maar de Ampere white paper ingedoken.
Nou ik heb er nog eentje. Ampere verdubbelt ray triangle intersection testing per clock cycle, per SM ten opzichte van Turing. Dat zijn er dus twee i.p.v een. Ook kan de Ampere SM nu blijkbaar wel RT + Shader of RT + Compute binnen dezelfde clock cycle uitvoeren. Turing kon blijkbaar alleen shader + compute of alleen RT. Daar komt je uplift dus vandaan. Ik kan alleen echt niks vinden over BVH rate van zowel Turing als Ampere.

AMD lijkt het vooralsnog wel over BVH rate te willen hebben. Tenminste, Microsoft maakte het publiekelijk en AMD is gevolgd hierin. Volgens de almachtige logica van "mijn getalletje is groter dan jouw getalletje", gecombineerd met de enorme L3 cache die dit zal faciliteren, zou ik niet verbaast zijn als RDNA2 beter is in BVH checks. Niet zo goed in ray triangle intersection lijkt wel duidelijk.

Voor AMD lijk je je dus liever wat extra BVH checks doen zodat je een fijnmazige BVH structuur krijgt voordat je naar ray triangle checks over gaat. Hier wil je waarschijnlijk ook minder van uitvoeren en dat doe je door een betere BVH structuur. Dit terwijl je voor Ampere waarschijnlijk wat minder BVH wil doen en sneller naar ray triangle checks wil stappen. Dat zijn twee tegenovergestelde voorkeuren die om twee aparte implementaties vragen onder DXR, een voor AMD en een voor Nvidia.

Komt nog eens bovenop de volgorde in hoe je een frame opbouwt vanwege serieuze hardware verschillen en DLSS vs Super Resolution ondersteuning. Oh en niet te vergeten ook hoe efficiënt de respectievelijke denoising algoritmen zijn in die paar ray triangle intersections die ze überhaupt maar uit kunnen voeren, omzetten in een opgeschoond beeld. Dat kan ook nog eens verschillen per applicatie van RT. De een kan zomaar beter zijn in global illumination, de ander in shadows of reflections etc.

Maar ik weet het inmiddels wel voor mezelf. Ik ga wachten op RDNA3. Er lijkt geen enkele game te zijn die iets beters nodig heeft op mijn RX5700XT op 2560x1440p en ik kan altijd een setting verlagen. Heb verder ook geen zin in deze RT loterij en de RX6800XT is me denk ik toch net iets te duur voor een upgrade van een iets meer dan een jaar oude videokaart die eigenlijk alles nog lijkt te kunnen. Ik ben toch selectief geworden in welke moderne games ik koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Ik ben nog bezig om raytracing te begrijpen. Ik heb al je post gelezen, maar ben nog bezig om het te begrijpen.

Wat is nu begrijp:

Als eerst moet er een BVH opgebouwd worden. AMD doet BVH via shaders. Nvidia doet BVH initieel via shaders daarna gaat het naar de RT cores.

Als de Bouding Volume Hierargie is opgebouwd waarmee blijkt waar de rays zich zullen gaan weerkaatsen. Dan kunnen de rays worden berekent via de Ray Accelerator van AMD of de RT cores van Nvidia.

Ik denk dat ik hier een stap mis. Shading misschien?

Als laatste stap moet de denoising gebeuren omdat de het aantal samples niet te groot kan zijn, want raytracing is nog steeds a gimmick. Nvidia doet via de Tensor cores. Maar ik kan even niet vinden hoe AMD dat doet. AMD heeft iets vergelijkbaars als een tensor core maar deze zit in CDNA en niet RDNA, de zogenaamde Matrix unit.

Zoals je zegt is het een bende op dGPU markt. Voor de consoles is het niet erg, je hoeft met maar een implementatie van RT rekening te houden.

De conclusie is dat AMD RT implementatie serieel wordt uitgevoerd omdat je steeds de zelfde CU gebruikt voor verschillende berekeningen. Nvidia kun je meer parallel rekenen omdat je verschillende unit zijn om de berekening uit te voeren.

Ik wil geen discussie aangaan, ik probeer het te begrijpen ;)

En nu ga ik slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

DaniëlWW2 schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:00:
[...]

[...]

Yup. :P
Soms is het wek vermakelijk om te lezen en dit was zo'n geval. :+
Heeft mij inmiddels een aantal uren vermaakt. Het doel van de post was het delen van het verdried maar ook uitvinden of er meer een gelijksoortig probleem hebben ondervonden. Lijkt erop niet een regulier probleem te zijn zover. En dat is fijn. Nieuwe kaart komt ergens volgende week binnen. Ronde 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schurkzor
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mijn ervaring met AMD is helaas wederom zeer negatief. Laatste poging was een Radeon HD 7970. Out of the box altijd rariteiten na installatie (overscan instellen, resolutie default naar 800x600) Veel issues met een dual monitor setup (vastlopend beeld op het 2e scherm na het draaien van een 3D applicatie zoals games)

Nu dezelfde ervaring met een 6800 XT. Geen 240Hz op een Alienware AW2518HF via Displayport, alleen via HDMI 2.0. Nu kan het nog zijn dat de Displayport kabel vervangen moet worden, maar de RTX 3090 doet wel prima 240Hz over diezelfde displayport kabel. Geen fan van de driver interface, al vind ik de Nvidia interface ook niet echt gebruiksvriendelijk. Ze zouden eens een "basic" of "light" variant beschikbaar moeten stellen zodat je alle (voor mij) overbodige functionaliteiten eruit kan laten. De radeon mag weer terug naar de webshop.Performance is overigens wel prima, geen verschil te merken tussen de 3090 en de 6800XT in games of MS FS of RDR2. Als je ultra settings gewend bent dan wil je echt niet meer terug naar "het oude"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viserius
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 13:13
Schurkzor schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:54:
Mijn ervaring met AMD is helaas wederom zeer negatief. Laatste poging was een Radeon HD 7970. Out of the box altijd rariteiten na installatie (overscan instellen, resolutie default naar 800x600) Veel issues met een dual monitor setup (vastlopend beeld op het 2e scherm na het draaien van een 3D applicatie zoals games)

Nu dezelfde ervaring met een 6800 XT. Geen 240Hz op een Alienware AW2518HF via Displayport, alleen via HDMI 2.0. Nu kan het nog zijn dat de Displayport kabel vervangen moet worden, maar de RTX 3090 doet wel prima 240Hz over diezelfde displayport kabel. Geen fan van de driver interface, al vind ik de Nvidia interface ook niet echt gebruiksvriendelijk. Ze zouden eens een "basic" of "light" variant beschikbaar moeten stellen zodat je alle (voor mij) overbodige functionaliteiten eruit kan laten. De radeon mag weer terug naar de webshop.Performance is overigens wel prima, geen verschil te merken tussen de 3090 en de 6800XT in games of MS FS of RDR2. Als je ultra settings gewend bent dan wil je echt niet meer terug naar "het oude"
Hoe kom je dan aan een 6800 XT in huis? Welke webshop heeft al geleverd? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goofer_nieuw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:05
Wellicht nog kabel vervangen voor de 6800 XT retour gaat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Amazigh_N_Ariff schreef op maandag 23 november 2020 @ 00:34:
Ik ben nog bezig om raytracing te begrijpen. Ik heb al je post gelezen, maar ben nog bezig om het te begrijpen.

Wat is nu begrijp:

Als eerst moet er een BVH opgebouwd worden. AMD doet BVH via shaders. Nvidia doet BVH initieel via shaders daarna gaat het naar de RT cores.

Als de Bouding Volume Hierargie is opgebouwd waarmee blijkt waar de rays zich zullen gaan weerkaatsen. Dan kunnen de rays worden berekent via de Ray Accelerator van AMD of de RT cores van Nvidia.

Ik denk dat ik hier een stap mis. Shading misschien?

Als laatste stap moet de denoising gebeuren omdat de het aantal samples niet te groot kan zijn, want raytracing is nog steeds a gimmick. Nvidia doet via de Tensor cores. Maar ik kan even niet vinden hoe AMD dat doet. AMD heeft iets vergelijkbaars als een tensor core maar deze zit in CDNA en niet RDNA, de zogenaamde Matrix unit.

Zoals je zegt is het een bende op dGPU markt. Voor de consoles is het niet erg, je hoeft met maar een implementatie van RT rekening te houden.

De conclusie is dat AMD RT implementatie serieel wordt uitgevoerd omdat je steeds de zelfde CU gebruikt voor verschillende berekeningen. Nvidia kun je meer parallel rekenen omdat je verschillende unit zijn om de berekening uit te voeren.

Ik wil geen discussie aangaan, ik probeer het te begrijpen ;)

En nu ga ik slapen.
Je snapt het grotendeels al. :P
Maar je begint met 3D objecten op hun plaats in de frame renderen. Vervolgens neem je het zichtveld van de frame, dus je beeldscherm en de lichtbronnen die gebruikt worden voor RT. Elk object dat met een enkele weerkaatsing van de lichtbron naar je zichtveld kan doen, zal gecheckt moeten worden. Dat is het punt waar je een BVH structuur rond elk object nodig hebt. Het punt van een BVH is om het object te verdelen in kleine stukken waar je ray intersection checks sterk mee kan veralgemeniseren. En dit is het moment dat je framerate volledig instort. :Y)

Nu worden namelijk de ray intersection checks gedaan op specifieke driehoeken die zijn gemarkeerd door de BVH. Meer dan een weerkaatsing zit er niet in en veel driehoeken checken eigenlijk ook niet. Met de beperkte data krijg je een beeld dat "noisy" is. Nu heb ik eindelijk eens een echt goede afbeelding gevonden van dat effect.
Afbeeldingslocatie: https://chunky.llbit.se/spp-compare.gif
https://chunky.llbit.se/path_tracing.html

Omdat je absoluut niet in de buurt gaat komen van afdoende ray intersection checks uitvoeren om dit te voorkomen, is de laatste stap het toepassen van een denoising algiritme. Deze neemt de paar ray triangle checks en probeert zo goed mogelijk om de rest te construeren, maar vooral het beeld op te schonen.

Zoals je al kan zien, zijn dit nogal wat extra stappen voor wat betere verlichting. Het kost veel tijd en het gaat je videokaart op haar knieën krijgen met zoveel extra berekeningen. Het is alleen wel heel erg mooi als je het hebt. Persoonlijk kunnen reflecties en al helemaal schaduwen me voorlopig gestolen worden. Ik geef met name niet zoveel om schaduwen. Wat ik veel liever zou zien zijn zeer goede global illumination implementaties. Laten die nu juist veel minder zwaar zijn. Ik wil het met name voor binnenskamers in games waar licht naar binnen valt. Dit dus:
https://developer.nvidia.com/rtxgi

Voor Ampere lijkt het volgende te gelden:
-Sterker in ray triangle, waarschijnlijk minder sterk in BVH.
-Beiden worden gedaan door de RT core en in gelijktijdig kunnen de ALU's ook shading of compute doen.
-Denoising wordt gedaan door de tensor cores.

Voor AMD lijkt te gelden:
-Zwakker in ray triangle, waarschijnlijk sterker in BVH.
-BVH wordt gedaan door de ALU's en ray triangle door de Ray Accelerator.
-Denoising wordt gedaan door de ALU's, dat kan niet anders.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QEmMTdy.png

Ik weet alleen nu weer niet of de RDNA2 CU, gelijktijdig BVH voor bepaalde objecten en ray triangle checks voor andere objecten kan doen. Dit terwijl Ampere eerst BVH en dan pas ray triangle lijkt te moeten doen. Dus nog een reden waarom ik een white paper wil, AMD. :( :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpra
  • Laatst online: 17-09 15:43
DaniëlWW2 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:16:
[...]

Ik weet alleen nu weer niet of de RDNA2 CU, gelijktijdig BVH voor bepaalde objecten en ray triangle checks voor andere objecten kan doen. Dit terwijl Ampere eerst BVH en dan pas ray triangle lijkt te moeten doen. Dus nog een reden waarom ik een white paper wil, AMD. :( :P
Ik heb hier genoeg wit papier liggen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schurkzor
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Viserius schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:56:
[...]

Hoe kom je dan aan een 6800 XT in huis? Welke webshop heeft al geleverd? :P
Alternate. Maar ze vroegen wel een hoog bedrag hoor. Early adaptor zijn kost geld :+

Morgen krijgt het kaartje weer een nieuwe eigenaar.

Verder prima kaart, als je die 4K ultra gewend bent dan wil je ook echt niets meer anders _/-\o_

De 3090 maar weer vervangen voor de 6800XT. De koper wil toch even zien of de kaart goed werkt en of er geen coil whine is. Lijkt mij meer dan terecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcsz-jtF_qV4bIZgjZ9VQGb3Ml4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UL0So9JmED2ChfbSPDXtEeHC.jpg?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door Schurkzor op 23-11-2020 17:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

PowerColor Radeon RX 6800 Red Dragon pictured
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTGM_SgXajeVC2VJvOYoSiJUJ0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2WoM88KwAlPyoMZbvYHeuk6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoMrjBydZAuNWCEA74Dfl9wJOtY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CL3ATOyhlf2m61V3SxdLuwpq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVYw1u0aGWkYQqga8uhlo9s7hYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyeTkOiPVDRpalykFrcf67uQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwtYXNKKrWUESDsPpNoUkMCaTZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7u1jiQ7pAoX877uaLJpZmpoO.jpg?f=fotoalbum_tile

https://videocardz.com/ne...-6800-red-dragon-pictured

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Follow up betreft RMA verhaal:

Retailer heeft mij benaderd en aangegeven dat het om een fabrieks fout gaat en stuurt een nieuwe kaart op morgen. Ik probeerde vluchtig een vraag erin te gooien of ze veel kaarten terug gestuurd hebben gekregen. Antwoord was nee. Ongelukkig exemplaar.. Wat daar dan ook de waarheid van mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Cidious schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:16:
Follow up betreft RMA verhaal:

Retailer heeft mij benaderd en aangegeven dat het om een fabrieks fout gaat en stuurt een nieuwe kaart op morgen. Ik probeerde vluchtig een vraag erin te gooien of ze veel kaarten terug gestuurd hebben gekregen. Antwoord was nee. Ongelukkig exemplaar.. Wat daar dan ook de waarheid van mag zijn.
Dat was ook wel duidelijk. Op zich kan een hogere powerlimiet een videokaart slopen omdat je Ampère verhoogt met gelijkwaardig voltage en dus een hoger wattage. Maar wat je beschreef lijkt het falen van de display engine te zijn. Tja, die hoort volgens mij niet aanpasbaar te zijn. Ik denk dat het misschien wel een ongelukkige samenloop van omstandigheden was dat het net toen ging. Maar volgende keer zou ik even een paar dagen wachten voordat je sliders gaat aanraken. Is beter voor de geestelijke gezondheid van reddit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:12:
[...]

Dat was ook wel duidelijk. Op zich kan een hogere powerlimiet een videokaart slopen omdat je Ampère verhoogt met gelijkwaardig voltage en dus een hoger wattage. Maar wat je beschreef lijkt het falen van de display engine te zijn. Tja, die hoort volgens mij niet aanpasbaar te zijn. Ik denk dat het misschien wel een ongelukkige samenloop van omstandigheden was dat het net toen ging. Maar volgende keer zou ik even een paar dagen wachten voordat je sliders gaat aanraken. Is beter voor de geestelijke gezondheid van reddit. ;)
Wat ik vergat te vermelden dat met Rage Mode aan ik al last had van zwarte flickers.. Ik dacht dat dit Freesync was ofzo. Maar is wel in lijn met wat erna gebeurde.

En ja reddit.. bijzonder volk...

Desalnietemin Goed resultaat en ben persoonlijk blij dat ik er vroegtijdig achter ben gekomen. Zodra de alphacool waterblokken te bestellen zijn hier gaat er een waterblok op. Met het idee iets hogere clocks etc te draaien... deze kaart had dat nooit volgehouden.

[ Voor 15% gewijzigd door Cidious op 24-11-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Cidious schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:20:
[...]

Wat ik vergat te vermelden dat met Rage Mode aan ik al last had van zwarte flickers.. Ik dacht dat dit Freesync was ofzo. Maar is wel in lijn met wat erna gebeurde.

En ja reddit.. bijzonder volk...

Desalnietemin Goed resultaat en ben persoonlijk blij dat ik er vroegtijdig achter ben gekomen. Zodra de alphacool waterblokken te bestellen zijn hier gaat er een waterblok op. Met het idee iets hogere clocks etc te draaien... deze kaart had dat nooit volgehouden.
Dat had heel wat paniek gespaard ja. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Oeh, fancy. Vind dat laatste model wel leuk, welk merk zou die produceren? Kan het niet meteen opmaken uit de foto.

Prijzen voor de weinig beschikbare stock of zelfs voor reservatie liggen precies wel een pak te hoog... Dat is minder aangenaam maar lag wel in de lijn der verwachtingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:32

thijsco19

KTM 990 SMT

@Tricolores XFX zo te zien.

[ Voor 31% gewijzigd door thijsco19 op 24-11-2020 17:55 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Vond dit vanaf de volgende timestamp wel interessant:

Doordat de AMD reference kaart nu beter is krijgen we waarschijnlijk minder flops zoals we met de 5xxx serie zagen waar een aantal AIB modellen gewoon echt slecht waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
@DaniëlWW2 @Werelds

Geen whitepaper dan, maar wel leuk.

[ Voor 12% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 24-11-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Ik ga nog een vraag droppen, hopelijk kan iemand met meer "inzicht" in de kwestie me nog eens advies geven.

Ik game high FPS op 1080p, 240 hertz scherm. Is voor mij meest wenselijke gezien ik vooral FPS games speel. Upgraden naar 1440p of 4K ben ik hoegenaamd niet van plan in de nabije toekomst. Wat ik wel wil gaan doen is experimenteren met VR games. Ga ik voor een RX6800 of een RX6800XT? Of zijn beiden sowieso overkill?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Sapphire Radeon RX 6800 (XT) NITRO+ pictured up close
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coYOJPB1RWcdmWPla8BNrwd7ruY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYRnlFOOUDJ6tAs7lmZgvpel.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9q9JJMd5q1u6Kb_lKyUV-dm7uhA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1JkrnpJmHcS6jTgCDvjfe6f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sw8dXF2MBGa0qoA-YePLLtbYkIk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmWBQn6ZuGCHaeisbBLwIHkZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eX3ccWTwlAPe0p124fd3XFfD220=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoV1uPTeRfABfaURr5AOBUhs.jpg?f=fotoalbum_tile

https://videocardz.com/ne...t-nitro-pictured-up-close

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@Tricolores Wat betreft VR is er niks overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik ben het nu wel gewend om kruimels bij elkaar te schrapen. :P
Maar:
-BVH wordt dus blijkbaar wel gedaan door de RA. Ik vermoed dat het dan gezamenlijk gaat met de ALU's van de CU, maar de ray box checks worden door de RA gedaan.
-RT shaders liever als de Compute Shaders gebruiken. Omdat ze het over bestaande asynchronous compute techniques hebben, vermoed ik dat er misschien een RT prioriteit mode in RDNA2 zit die net zoals met compute shaders, grafisch werk stil kan leggen om deze eerst af te werken.

Uh ja, dat was het min of meer qua architectuur details. Meer kruimels voor de stapel dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Tricolores schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:30:
Ik ga nog een vraag droppen, hopelijk kan iemand met meer "inzicht" in de kwestie me nog eens advies geven.

Ik game high FPS op 1080p, 240 hertz scherm. Is voor mij meest wenselijke gezien ik vooral FPS games speel. Upgraden naar 1440p of 4K ben ik hoegenaamd niet van plan in de nabije toekomst. Wat ik wel wil gaan doen is experimenteren met VR games. Ga ik voor een RX6800 of een RX6800XT? Of zijn beiden sowieso overkill?
In een VR omgeving zal de resolutie ook invloed hebben op de prestaties. Ik zou je licht hier even opsteken:

VR Racing

iR Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-10 18:48
In het kader van weer eens wat anders:

https://videocardz.com/ne...t-sakura-edition-pictured

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Hoe meer er zichtbaar wordt met betrekking tot deze launch hoe minder enthousiast ik begin te worden van het Radeon team.

• Geen onafhankelijke reviews vooraf aan de launch.
• MicroCenter die 0(!) AIB voorraad gaan hebben. Dat betekent dus op geen enkel van hun locaties vandaag. 1
• I look forward to taking your $10 :) 2
• Just succesfully ordered meme 3
• Geen order limiet 4
• SAM Zen3 "exclusive"

1: https://community.microce...k-from-aib-board-partners
2: Afbeeldingslocatie: https://images.hothardware.com/contentimages/newsitem/52950/content/frank_azor_tweet.jpg
3: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rqmNzon.png
4: Astennu in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"
Astennu in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"
V&A aangeboden: AMD Radeon RX 6800 16GB

Ik weet niet of Astennu er meerdere over het "RedTeam" linkje kon bestellen, maar het zou best wel absurd zijn als dat kon, terwijl voor de rest niemand er een heeft met de intentie de kaart te houden. De enkele die er zijn staan inmiddels op V&A zie ik ;(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 12:50
Paprika schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:13:
Ik weet niet of Astennu er meerdere over het "RedTeam" linkje kon bestellen, maar het zou best wel absurd zijn als dat kon, terwijl voor de rest niemand er een heeft met de intentie de kaart te houden. De enkele die er zijn staan inmiddels op V&A zie ik ;(.
Ik, en met mij vele andere in het prijzen topic, hebben (of gaan) vandaag de 6800(XT) ontvangen die vorige week via AMD verkocht werden. Voor geen goud geld ga ik mijn kaart nog verkopen want het is anders maanden wachten tot de prijzen dalen van de AIB (800+ voor de XT is gewoon teveel, koop dan liever een 3080).

Dat er een paar rotte appels tussen zitten was te verwachten, zegt niet dat de hele mand dan rot is. Helaas gaan ze er nog mee wegkomen ook want er is altijd iemand met geld teveel. Nou ja, laat ze blij zijn met hun winstje.

Wat mij wel opviel is dat bijna alle AIB kaarten een veel hogere PSU nodig hebben. 800 tot wel 850 watt minimum. Hoeveel extra verbruikt een XT als je er een marginale OC op doet? Of is het een super mega koeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Postman schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:36:
[...]
Wat mij wel opviel is dat bijna alle AIB kaarten een veel hogere PSU nodig hebben. 800 tot wel 850 watt minimum. Hoeveel extra verbruikt een XT als je er een marginale OC op doet? Of is het een super mega koeling?
Alles staat en valt met je powerlimiet, verder geven AIBs altijd overdreven PSU ratings. Ik zou gewoon even zien wat het maximale verbruik gaat zijn in de reviews die hopelijk wel beschikbaar gaan zijn. Bestellen zit er voorlopig toch niet in.
Postman schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:36:
[...]

Ik, en met mij vele andere in het prijzen topic, hebben (of gaan) vandaag de 6800(XT) ontvangen die vorige week via AMD verkocht werden.
"Vele" is ook relatief denk ik. Er zijn ook veel mensen met een 3080, ook de dag en eerste week na release was dat al het geval. Het animo voor de 6800-series is overduidelijk veel lager hier op Tweakers dan voor de 3000 series en toch zijn er echt wel veel mensen merkbaar teleurgesteld.

[ Voor 32% gewijzigd door Paprika op 25-11-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Nu online
Paprika schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:13:
Hoe meer er zichtbaar wordt met betrekking tot deze launch hoe minder enthousiast ik begin te worden van het Radeon team.

• Geen onafhankelijke reviews vooraf aan de launch.
• MicroCenter die 0(!) AIB voorraad gaan hebben. Dat betekent dus op geen enkel van hun locaties vandaag. 1
• I look forward to taking your $10 :) 2
• Just succesfully ordered meme 3
• Geen order limiet 4
• SAM Zen3 "exclusive"

1: https://community.microce...k-from-aib-board-partners
2: [Afbeelding]
3: [Afbeelding]
4: Astennu in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"
Astennu in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"
V&A aangeboden: AMD Radeon RX 6800 16GB

Ik had gehoopt om vandaag iets te bestellen, maar ik zie de launch van vanmiddag ook somber in. Dan kijk je toch soms weer naar de concurrent, maar daar sta je gelijk op plek 300+ in de rij als je een kaart van een bepaald merk wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
RobinNL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:15:
[...]

Ik had gehoopt om vandaag iets te bestellen, maar ik zie de launch van vanmiddag ook somber in. Dan kijk je toch soms weer naar de concurrent, maar daar sta je gelijk op plek 300+ in de rij als je een kaart van een bepaald merk wil hebben.
Zover ging ik zelfs nog niet, had gehoopt vooraan de rij te kunnen gaan staan voor een aftermarket kaart van een bepaald merk aan een aanvaardbare prijs. Zou me benieuwen als zelfs dat straks gaat lukken.

Pagina: 1 ... 48 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.