Ja, maar dat was denk ik een andere situatie. De meeste Vega 10 chips gingen toen naar Apple en het product zelf was duur om te maken en niet competitief. Die in de markt zetten voor de werkelijke kostprijs + winstmarge, tja dan was een RX Vega waarschijnlijk richting GTX1080Ti niveau gegaan qua prijs. Die had echt niemand gekocht.
Ik was zelf blij met mijn MSRP RX Vega 56 en toen de mining echt voorbij was, zag je partnermodellen die iets duurder waren, maar niet helemaal uit de markt geprijsd waren ten opzichte van de competitie. HBM2 prijzen die in de tussentijd daalde, zullen daaraan meegedragen hebben.
Dat is nu wel anders. Navi 21 is echt competitief en heeft ook geen HBM2 als schuldige factor. Dat ze makkelijk over de $500 zouden zitten, tja dat was te verwachten. Als ik dan een Navi 21 die circa 29mm bij 18,5mm is in een wafer calculator gooi, dan kom je op ongeveer 100 chips per wafer uit. Voor TSMC N7 wafers komt vaak de prijs van $13.000 per wafer voorbij. Stel dat je 50 functionele chips uit een wafer haalt, een getal dat eigenlijk laag zou zijn. Nou $260 per Navi 21 chip. Natuurlijk komt er nu nog een hele hoop voor packaging, PCB, verscheping of het betalen van de R&D kosten of driver ontwikkeling etc bij, maar ze kunnen me niet wijsmaken dat het richting $800 moet kosten voor niet eens de volledige Navi 21 chip. Zeker als je bedenkt dat het wel eens meer dan 50 chips per wafer kunnen zijn die ze kunnen verkopen en dan zakt de per chip prijs meteen flink.
Ik begrijp dat de tijden van $300 a $400 high end videokaarten voorbij zijn. De wafers zijn simpelweg te duur geworden en veel andere zaken ook. Maar dit is het andere uiterste. De grootste "scalpers" hier zijn namelijk AMD en Nvidia.
Snowdog schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:00:
[...]
Inderdaad Shanghai, maar goed verzendkosten zijn in heel China te verwaarlozen dus dat is het probleem niet. Verder vergelijk ik vooral de prijzen met de MSRP-prijzen die hier ongeveer gelijk liggen met de prijzen in Nederland (voor gfx cards iig, heel licht goedkoper, maar scheelt niet veel). Geen idee verder wat het belastingtarief hier is tbh.
Ik laat de kosten voor verscheping en belasting en dergelijke dan ook buiten beschouwing omdat de reference cards +- op de zelfde prijzen zitten, maar goed, wellicht geeft dat AIB-fabrikanten wel iets meer ruimte als die hier relatief iets hoger liggen (omdat ze eigenlijk net wat lager zouden moeten zijn). Geen idee though.
Maar hoeveel kost een RX6800 of RX6800XT dan in Shanghai, omgerekend naar dollars of euro's?

Daar gaat het namelijk om want buiten China lijkt een MSRP die AMD opgaf, vooralsnog niet haalbaar te zijn. Dat kan veranderen als N7 wafers in Q1/2021 beter beschikbaar worden en die prijzen zakken, maar vooralsnog lijkt het fors meer te zijn.
ocf81 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:02:
Wat ik mij wel afvraag is waarom tegenwoordig de kaarten zo veel duurder zijn. Zit dat hem puur in de prijs van de chipset en geheugen of zijn er ook andere zaken die een aantal keer over de kop zijn gegaan?
Alles is duurder geworden, maar dat is niet het hele verhaal.
Wafers op nieuwe nodes worden in rap tempo veel duurder, GDDR6 was een tijdlang veel duurder dan GDDR5, PCB's worden steeds luxer, verbruik blijft oplopen wat voor betere koeloplossingen vraagt en mensen willen tegenwoordig ook dat het stil is dus goede ventilatoren zijn ook nodig.
Daarnaast heeft Nvidia de prijzen vanaf Pascal zo hard laten oplopen en is AMD gewoon gevolgd waar ze iets noemenswaardigs hadden. Nvidia is sinds Pascal ook zo veel meer omzet en winst gaan maken, dus het is zeker niet alleen componentkosten of R&D.
Deze industrie gaat zo echt kapot en ik hoorde Steve van HardwareUnboxed zich ook al verzuchten over de gang van zaken. Die lijkt Nvidia haar capriolen al meer dan zat te zijn en dan komt AMD erachter aan om eigenlijk precies hetzelfde te gaan doen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.