Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Mijn 6800XT van AMD vandaag ontvangen. Mooi kaartje, voelt erg degelijk aan. Hij was wel ijskoud toen ik hem uitpakte. Die heeft vannacht ergens liggen bibberen volgens mij :P

Doos is bijna net zo groot als m'n behuizing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSOtqrVi-i9AQuxolFkXf0oYocw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/IbQuU7SLd9IEjCoTfQWIF6te.gif?f=fotoalbum_large

En in de behuizing. Moet zeggen dat het kleurschema mooi past bij de kaart: rood, zwart en zilver. Ben er blij mee! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apozIr95sk1cUBbLn5oWQ3nJgoY=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/4DjE6CPInIdhs2atyuPPOASe.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:40
kazuka schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:59:
En in de behuizing. Moet zeggen dat het kleurschema mooi past bij de kaart: rood, zwart en zilver. Ben er blij mee! :)

[Afbeelding]
Mijn kaart is nog overweg, overweeg ook een andere kleur dan zwart blauw wat ik nu heb.
Dit zet je aan het denken!
Erg nette setup (y)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:17
Hoe zit het nou eigenlijks vandaag alle 3rd party reference of komen de Eigen designs vandaag nu ook uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
Psyonara schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:20:
Hoe zit het nou eigenlijks vandaag alle 3rd party reference of komen de Eigen designs vandaag nu ook uit?
De custom kaarten van AIB's zouden vandaag moeten verschijnen, maar hoe het er nu uitziet gaat vrijwel geen enkele webshop in Nederland deze aanbieden, omdat er geen voorraad is. Bij SI was het volgens mij mogelijk om kaarten te bestellen.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Psyonara schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:20:
Om 15:00 krijgen we waarschijnlijk een hele lading reviews van partnermodellen. AMD is in navolging van Nvidia namelijk zo vriendelijk om dat te regelen voordat je er eentje kan kopen. Als je er eentje wil, nou je hebt alle tijd om goed te kijken welke het moet zijn. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Ik heb het topic al even niet meer gevolgd, maar zijn er inmiddels al reviews die de 5000cpu's/500 mobo's en 3000/400 naast elkaar leggen om het performance verschil(10%+) tussen de nieuwe amd videokaarten te meten waar AMD het over had tijdens de bekendmaking van de kaarten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 05-10 17:01
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:49:
[...]

Om 15:00 krijgen we waarschijnlijk een hele lading reviews van partnermodellen. AMD is in navolging namelijk zo vriendelijk om dat te regelen voordat je er eentje kan kopen. Als je er eentje wil, nou je hebt alle tijd om goed te kijken welke het moet zijn. :+
:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:48
Ik had niet verwacht dat het mogelijk zou zijn, maar AMD's launch is voor mij in ieder geval een nog grotere clownfiesta dan Nvidia's 3000 serie launch.

Weinig voorraad verwachtten we maanden geleden al, maar geen voorraad bij alle is wel dieptriest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyonara

[ Voor 40% gewijzigd door Psyonara op 25-11-2020 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 11:47
Wat denkt AMD met dit soort gedoe eigenlijk te bereiken? Vorige week officieel gelaunched, vandaag NDA laten verlopen op kaarten van derde partijen maar in praktijk dien je met het nodige geluk bij AMD zelf te bestellen of tot begin volgend jaar op je kin te kloppen. Doen ze dat dan gewoon om Nvidia van antwoord te dienen, of wat? Hier wordt toch niemand gelukkig van?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Tricolores schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:25:
Wat denkt AMD met dit soort gedoe eigenlijk te bereiken? Vorige week officieel gelaunched, vandaag NDA laten verlopen op kaarten van derde partijen maar in praktijk dien je met het nodige geluk bij AMD zelf te bestellen of tot begin volgend jaar op je kin te kloppen. Doen ze dat dan gewoon om Nvidia van antwoord te dienen, of wat? Hier wordt toch niemand gelukkig van?
Als je geen probleem hebt release je gewoon.
Als je een klein/in de hand te houden probleem hebt stel je uit.
Als je niks hebt (oftewel een erg groot probleem) moet je je aandeelhouders proberen te behouden, door iets te presenteren te hebben.

Het lijkt mij erop dat AMD zelf niet perse een probleem heeft om hun deel van de produktie te verzorgen, maar dat een partij waar zij van afhankelijk zijn aan het omvallen is, of anders een partij die afhankelijk is van AMD.
Bijna je volledige batch weggeven aan AIB`s doe je niet zomaar, maar eerder om die connectie levend te houden.

Denk aan zoals bv het bedrijf wat DP connectors maakt is weggevallen, en of andere delen van die aard.

[ Voor 22% gewijzigd door enchion op 25-11-2020 15:49 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Compulsieve, dwangneurotische stoornis waarbij ze zichzelf elke keer in de voet moeten schieten. :z
Ik ben inmiddels voorbij het punt van verbazing of plaatsvervangende schaamte en berust me tegenwoordig in de grenzeloze incompetentie die het leiderschap van de RTG maar blijft vertonen. Zelfs als ze na zeven jaar gewoon weer een echt high end product hebben, weten ze alsnog meer frustratie en teleurstelling op te wekken.

Helpt ook dat ik een paar dagen geleden al tot het besluit kwam dat ik geen Navi 21 wou kopen omdat de RT mij een te onduidelijke variabel is. Moet zeggen dat dit besluit me eigenlijk erg goed bevalt. Ik hoef me nu ook geen zorgen te maken over de puinzooi die ze er nu weer van gemaakt hebben qua launch of de beschikbaarheid die nog wel even dramatisch zal blijven.

Maar na een eerste blik te hebben geworpen. Tja, de Nitro+ lijkt weer helemaal geweldig te zijn. Opvallend genoeg zou die ook een paar honderd gram lichter zijn dan het referentieontwerp en alsnog beter koelen, stiller zijn en toch iets van 50W extra mogen gebruiken. Zoals we nu wel vaker zien, is het maximum voor een Navi 21 eerder theoretisch en is het gemiddelde verbruik in veel games, merkbaar lager. En toen zag ik de prijs, blijkbaar $770...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Er is vast niet genoeg productiecapaciteit. AMD is hiervoor afhankelijk van derden, zoals TSMC.

Ze hadden de launch natuurlijk kunnen uitstellen, maar omdat de tekorten mogelijk tot "ver in 2021" aanhouden zou je dan nooit je product kunnen introduceren.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
XWB schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:11:
[...]

Er is vast niet genoeg productiecapaciteit. AMD is hiervoor afhankelijk van derden, zoals TSMC.

Ze hadden de launch natuurlijk kunnen uitstellen, maar omdat de tekorten mogelijk tot "ver in 2021" aanhouden zou je dan nooit je product kunnen introduceren.
Dan communiceer je toch in plaats van valse verwachtingen te scheppen? Misschien zie ik het allemaal te simpel maar op deze manier win je geen klanten.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Mja, communicatie is wel een ding ja.

Het helpt ook niet dat AMD zoveel nieuwe 7nm producten rond hetzelfde moment in de markt zet :+

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 25-11-2020 16:18 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
XWB schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:17:
Mja, communicatie is wel een ding ja.

Het helpt ook niet dat AMD zoveel nieuwe 7nm producten rond hetzelfde moment in de markt zet :+
Nou, vooral gewoon je mond houden zou al helpen. Sommige mensen horen gewoon geen Twitter te hebben zo blijkt maar weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-10 07:22
Ik denk dat dit door verschillende factoren komt:
  • Er eindelijk weer roering is in computerland; er zijn de laatste paar jaren weinig echte ontwikkelingen geweest, dus iedereen wil ineens upgraden.
  • Er waart iets rond, waarvan ik de naam niet ga noemen, maar ik denk dat dit zeker invloed heeft op verscheping en productie
  • Aangezien AMD nu eindelijk weer meespeelt in het High segment, en de Nivida kaarten ook slecht leverbaar zijn, de vraag groter is naar AMD kaarten dan aanvankelijk gedacht
Misschien mis ik nog wat, maar ik denk dat dit voor zowel Nvidia als AMD toch voor meer problemen zorgt dan wij denken.

Ikzelf wacht het rustig even af. Ik heb nu een X570 met een R7 3700x en een Vega64. Voor mij zit er niet veel haast bij. Ik heb de 3700x als tussenoplossing gehaald in 2019, zodat ik straks over kan stappen naar een 5950x.
Ik game sowieso niet veel, maar gebruik mijn pc meer voor programmeerwerk/compilen, dus of een 3080/3090/6800/6900 nu veel winst zal gaan uitmaken weet ik niet, alleen nu met een 4K monitor lijkt het mij wel interessant om er toch een 6900XT in te zetten, puur omdat het kan.

Ik heb gewoon wat meer geduld.

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-10 14:38
Ik moet bij AMD nog steeds aan John Freue denken, er is niet veel veranderd ook nu niet met Frank Azor, ik had me er al bij neergelegd dat het ergens in 2021 zou worden… :O

Deze erg leuk...

Nvidia and AMD playing rock,paper,scissors :

Nvidia : Paper
AMD : Paper

:+

[ Voor 23% gewijzigd door Habana op 25-11-2020 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
DJvL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:26:
[...]

Ik denk dat dit door verschillende factoren komt:
  • Er eindelijk weer roering is in computerland; er zijn de laatste paar jaren weinig echte ontwikkelingen geweest, dus iedereen wil ineens upgraden.
  • Er waart iets rond, waarvan ik de naam niet ga noemen, maar ik denk dat dit zeker invloed heeft op verscheping en productie
  • Aangezien AMD nu eindelijk weer meespeelt in het High segment, en de Nivida kaarten ook slecht leverbaar zijn, de vraag groter is naar AMD kaarten dan aanvankelijk gedacht
Misschien mis ik nog wat, maar ik denk dat dit voor zowel Nvidia als AMD toch voor meer problemen zorgt dan wij denken.

Ikzelf wacht het rustig even af. Ik heb nu een X570 met een R7 3700x en een Vega64. Voor mij zit er niet veel haast bij. Ik heb de 3700x als tussenoplossing gehaald in 2019, zodat ik straks over kan stappen naar een 5950x.
Ik game sowieso niet veel, maar gebruik mijn pc meer voor programmeerwerk/compilen, dus of een 3080/3090/6800/6900 nu veel winst zal gaan uitmaken weet ik niet, alleen nu met een 4K monitor lijkt het mij wel interessant om er toch een 6900XT in te zetten, puur omdat het kan.

Ik heb gewoon wat meer geduld.
We hebben basically dezelfde setup, alleen game ik er wel hoofdzakelijk mee.

Waarom voel je de noodzaak om nu al de Ryzen 7 3700X te gaan upgraden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJvL
Tricolores schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:38:
[...]

We hebben basically dezelfde setup, alleen game ik er wel hoofdzakelijk mee.

Waarom voel je de noodzaak om nu al de Ryzen 7 3700X te gaan upgraden?
Cool; Ik heb de witte Fractal design...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDlwh5rcgMeQLn1k3y-SyTQGcX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yAWn9KFqXreXsr3QaeKB1RQ.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik eigenlijk eerst de 3950x wilde halen, maar besloten om toch te wachten op de 5950x.
Ik compileer veel, dus hoe meer cores hoe beter en een Threadripper, is mij net een iets te grote rip uit mijn lijf en ik draai voornamelijk arch-linux.
Tevens heb ik nog een pc, die bij mijn vriendin staat, met een r5 2600 erin. Daar kan de 3700x dan mooi in.

[ Voor 36% gewijzigd door DJvL op 25-11-2020 16:51 . Reden: Typo en toevoeging ]

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DJvL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:26:
[...]
[/list]
Meer vraag is niet echt een reden om dan maar niets te hebben toch zeker? Puur op basis van Tweakers is de animo verdeling tussen Navi en Ampere overigens zwaar in het voordeel van Ampere. Dat is overigens geen wetenschappelijk onderbouwde statistiek, maar het scheelt hier op Tweakers echt heel veel en juist op Tweakers zal het aantal mensen dat AMD overweegt in hun keuzes groter zijn, gezien de gemiddelde leek AMD bad Nvidia amazing lijkt te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJvL
Paprika schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:51:
[...]

Meer vraag is niet echt een reden om dan maar niets te hebben toch zeker? Puur op basis van Tweakers is de animo verdeling tussen Navi en Ampere overigens zwaar in het voordeel van Ampere. Dat is overigens geen wetenschappelijk onderbouwde statistiek, maar het scheelt hier op Tweakers echt heel veel en juist op Tweakers zal het aantal mensen dat AMD overweegt in hun keuzes groter zijn, gezien de gemiddelde leek AMD bad Nvidia amazing lijkt te volgen.
Ze hebben niet niks en as we speak worden kaarten uitgeleverd. Ik denk dat als je nu echt snel een kaart wilt hebben, je voor AMD moet kiezen. Van wat ik begrepen heb, gaat het met Nvidia langer duren voordat voorraden aangevuld worden dan met AMD, maar pin mij hier niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DJvL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:54:
[...]

Ze hebben niet niks en as we speak worden kaarten uitgeleverd. Ik denk dat als je nu echt snel een kaart wilt hebben, je voor AMD moet kiezen. Van wat ik begrepen heb, gaat het met Nvidia langer duren voordat voorraden aangevuld worden dan met AMD, maar pin mij hier niet op vast.
Dit ging over AIB modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DJvL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:54:
[...]

Nou, "ver in 2021" klinkt toch echt alsof de AiB videokaarten lange tijd schaars zullen zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-10 20:48
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:49:
[...]

Om 15:00 krijgen we waarschijnlijk een hele lading reviews van partnermodellen. AMD is in navolging van Nvidia namelijk zo vriendelijk om dat te regelen voordat je er eentje kan kopen. Als je er eentje wil, nou je hebt alle tijd om goed te kijken welke het moet zijn. :+
dat dacht ik dus ook.... HWU is de enige in mijn lijst van tech youtubers, spreekt ook voor zich vermoed ik.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJvL
Paprika schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:10:
[...]

Dit ging over AIB modellen.
XWB schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:14:
[...]

Nou, "ver in 2021" klinkt toch echt alsof de AiB videokaarten lange tijd schaars zullen zijn.
We shall see. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door DJvL op 25-11-2020 17:20 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Ik heb het zelf niet over een periode, maar iedereen in mijn kringen is nu wel klaar met AMD. Dit zijn mensen die vooral bang 4 buck wilden en dus wel AMD overwogen (en dan moest ik daar al hard voor pushen, want Nvidia good enzo), maar als je moet kiezen tussen deze week een 3080 TUF OC voor 770 euro en een 6800 XT op V&A voor 1000 euro of 900 euro bij Megekko/Azerty zonder enige indicatie van levertijd voor geen enkel exemplaar, tja...

[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 25-11-2020 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Richo999 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:15:
[...]

dat dacht ik dus ook.... HWU is de enige in mijn lijst van tech youtubers, spreekt ook voor zich vermoed ik.
Dat zelfs veel reviewers niks hebben lijken gehad of pas heel laat is niet best nee. Ik keek namelijk eerder uit naar de Sapphire Pulse omdat ik al vermoedde dat de Nitro+ erg duur zou zijn voor een paar procent sneller. Powercolor lijkt niet eens een prijs op te willen geven voor de Red Devil, maar die zal niet goedkoper zijn. Dat is voor mij niet erg interessant meer met deze prijzen. Ik was dus benieuwder naar de meer betaalbare opties, maar tot dusver nog niks gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJvL
Paprika schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:24:
[...]

Ik heb het zelf niet over een periode, maar iedereen in mijn kringen is nu wel klaar met AMD. Dit zijn mensen die vooral bang 4 buck wilden en dus wel AMD overwogen (en dan moest ik daar al hard voor pushen, want Nvidia good enzo), maar als je moet kiezen tussen deze week een 3080 TUF OC voor 770 euro en een 6800 XT op V&A voor 1000 euro of 900 euro bij Megekko/Azerty zonder enige indicatie van levertijd voor geen enkel exemplaar, tja...
Ik wacht zelf even rustig af. Dat maandje extra maakt mij niks uit. Ik bedoel: je kon hiervoor toch ook gamen met de set die je hebt, waarom niet even rustig afwachten, totdat de prijzen weer genormaliseerd zijn en alle reviews er zijn. Al dat ikke ikke ikke in deze haastcultuur.

Wil eerst alle reviews lezen en de 6900XT moet ook nog komen.
Ik snap zelf niet waarom mensen niet even kunnen wachten.

[ Voor 15% gewijzigd door DJvL op 25-11-2020 17:30 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:26:
[...]

Dat zelfs veel reviewers niks hebben lijken gehad of pas heel laat is niet best nee. Ik keek namelijk eerder uit naar de Sapphire Pulse omdat ik al vermoedde dat de Nitro+ erg duur zou zijn voor een paar procent sneller. Powercolor lijkt niet eens een prijs op te willen geven voor de Red Devil, maar die zal niet goedkoper zijn. Dat is voor mij niet erg interessant meer met deze prijzen. Ik was dus benieuwder naar de meer betaalbare opties, maar tot dusver nog niks gezien.
De Nitro+ voor $770 zit wel in lijn met kaarten als een MSI Trio met $760. Een MSI Suprim X is gewoon $900 bijvoorbeeld. In die zin zijn die prijzen niet zo gek als dit de topmodellen moeten worden. Ik kom helaas echt pinnen tekort op die 2700X. Ik heb niet eens een nieuwe videokaart nodig en nog trek ik het mij aan :+...

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 25-11-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
DJvL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:26:
[...]

Ik wacht gewoon even rustig af. Wil eerst alle reviews lezen en de 6900XT moet ook nog komen. Ik snap zelf niet waarom mensen niet even kunnen wachten.
Dat is dus dan een beetje mijn hoop, dat ze dan de 6900XT qua prioriteit boven de 6800's gaan plaatsen, maar dan krijg je ze dus nooit voor MRSP....

Net te horen gekregen van retailer dat mijn (pre-ordered) HP Reverb G2, nog wel tot eind december gaat duren, dus als er dan tenminste 6900XT's rond de € 999,- verkrijgbaar zijn dan laat ik hem (ze, GPU+VR) doorkomen, anders cancel ik gewoon de hele boel.....

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJvL
zion schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:31:
[...]
Dat is dus dan een beetje mijn hoop, dat ze dan de 6900XT qua prioriteit boven de 6800's gaan plaatsen, maar dan krijg je ze dus nooit voor MRSP....

Net te horen gekregen van retailer dat mijn HP (G2), nog wel tot eind december gaat duren, dus als er dan tenminste 6900XT's rond de € 999,- verkrijgbaar zijn dan laat ik hem (ze, GPU+VR) doorkomen, anders cancel ik gewoon de hele boel.....
Heb ik ook hoor. Ik wacht even en koop ze dan voor een normale prijs ipv nu een impulsaankoop te doen en er dan over een maand achter komen dat je beter even had kunnen wachten voor de normale prijzen. Het lijkt wel of iedereen gek is geworden. Kijk maar in het levertijden topic van zowel AMD als Nvidia.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DJvL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:26:
[...]

Ik wacht gewoon even rustig af. Wil eerst alle reviews lezen en de 6900XT moet ook nog komen. Ik snap zelf niet waarom mensen niet even kunnen wachten.
Je vraagt hier aan een stelletje gamers die vaak al maanden opgesloten zitten thuis met extra vrije tijd om het internet te gebruiken, of ze geduldig willen zijn. Moet ik het nog toelichten of? :P

Maar de RTG heeft dit gewoon compleet verpest voor zichzelf. Als ze nu eens hun kop hadden gehouden over beschikbaarheid, dan hadden ze nu allang enige schadebeperking kunnen doorvoeren met een eerlijk antwoord. Dat antwoord is hier waarschijnlijk dat er weinig capaciteit bij TSMC zit en de vraag enorm is. Apple zal inmiddels aan het afbouwen zijn op N7 en dan komt er capaciteit bij voor Renoir, Zen 3, console APU's en RDNA2. Tot die tijd zitten ze gewoon krap. Het is waarschijnlijk ook een van de redenen dat APU's kennelijk op een 7nm node blijven hangen of dat Navi 31 heel goed wel eens chiplet based kan zijn.
Paprika schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:30:
[...]

De Nitro+ voor $770 zit wel in lijn met kaarten als een MSI Trio met $760. Een MSI Suprim X is gewoon $900 bijvoorbeeld. In die zin zijn die prijzen niet zo gek als dit de topmodellen moeten worden. Ik kom helaas echt pinnen tekort op die 2700X. Ik heb niet eens een nieuwe videokaart nodig en nog trek ik het mij aan :+...
Behalve dat de MSRP $50 lager is en $900 gewoon belachelijk. Werkelijk alles aan die videokaart is eigenlijk belachelijk, inclusief het formaat. ;)
Maar die 2700X, tja die gaat eraan. Het was ergens zo voorspelbaar. En voor wat? Navi 21 is een verdomd goede GPU chip. Die had zichzelf verkocht. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJvL
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:46:
[...]

Je vraagt hier aan een stelletje gamers die vaak al maanden opgesloten zitten thuis met extra vrije tijd om het internet te gebruiken, of ze geduldig willen zijn. Moet ik het nog toelichten of? :P
Dan nog kunnen ze best nog even vooruit met de set die ze nu gebruiken. Dat ene maandje.
Ik snap ze echt wel hoor. Ik ben zelf ook jong geweest... ;)
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:46:
[...]

Maar de RTG heeft dit gewoon compleet verpest voor zichzelf. Als ze nu eens hun kop hadden gehouden over beschikbaarheid, dan hadden ze nu allang enige schadebeperking kunnen doorvoeren met een eerlijk antwoord. Dat antwoord is hier waarschijnlijk dat er weinig capaciteit bij TSMC zit en de vraag enorm is. Apple zal inmiddels aan het afbouwen zijn op N7 en dan komt er capaciteit bij voor Renoir, Zen 3, console APU's en RDNA2. Tot die tijd zitten ze gewoon krap. Het is waarschijnlijk ook een van de redenen dat APU's kennelijk op een 7nm node blijven hangen of dat Navi 31 heel goed wel eens chiplet based kan zijn.
Ben ik absoluut met je eens. Ik had echt verwacht dat er veel meer voorraad zou zijn geweest en ja, over die Navi21; inderdaad, die had zichzelf echt wel verkocht. Als je nu al ziet dat bijvoorbeeld een Powercolor (die nu ook in mijn top 10 staat), wel met OC, de 3090 voorbijgaat op luchtkoeling, vraag ik mij helemaal af wat een goede waterkoeling of ln2 gaat doen op deze kaarten.

Misschien wacht ik ook wel op Navi31 (RDNA3). Ik denk dat dat echt een stap vooruit gaat worden en ook ik denk dat die met chiplets gaat werken.

[ Voor 25% gewijzigd door DJvL op 25-11-2020 17:55 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
Mijn 6800XT is binnen en ik heb de eerste testen gedaan met wat ik persoonlijk belangrijk vind.
1080p : dikke win voor AMD!!
4K : kleine win voor Nvidia

Echter ben ik een simracer, ik ervaar met de RTX2080 en RTX3080 een irritante variabele lag.
Die is er niet met de AMD, ondanks dat er op 3xFHD een lager aantal frames is.

Wat mij betreft loopt AMD echt voor op Nvidia, max frames is niet alles!!

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DJvL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:52:
[...]
Powercolor (die nu ook in mijn top 10 staat), wel met OC, de 3090 voorbijgaat op luchtkoeling, vraag ik mij helemaal af wat een goede waterkoeling of ln2 gaat doen op deze kaarten.
Let wel, dit is 1 benchmark vs stock en uiteraard niet op 4K (want Ampere schaling enzo). Dit is uiteraard weer een bevestiging dat de 3090 een ruk kaart is voor de prijs, maar dat was denk ik al bekend na de presentatie van Nvidia :p. Nu wisten we al dat de 6800XT een goede kaart zou worden en de architectuur en het process willen lekker schalen met clockspeeds. 3GHz zou mij niet eens verbazen met een 500W bios...

[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 25-11-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJvL
@Paprika
Daarom ben ik ook zo nieuwsgierig naar de 6900XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Als een groter deel van de kaarten naar AIB partners gingen, dan ben ik wel benieuwd waar die kaarten zijn terecht gekomen. De grootste webshops in binnen- en buitenland heeft geen voorraad gekregen.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
RobinNL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:19:
Als een groter deel van de kaarten naar AIB partners gingen, dan ben ik wel benieuwd waar die kaarten zijn terecht gekomen. De grootste webshops in binnen- en buitenland heeft geen voorraad gekregen.
Corona genereerd ook vertragingen met grenzen e.d. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik begin mijn RX5700XT nu trouwens wel flink te waarderen. Ik heb dat eigenlijk nooit echt gedaan omdat ik die wel moest kopen nadat ik mijn RX Vega 56 een beetje had gesloopt. Ik had altijd in mijn hoofd dat ik liever had gewacht op RDNA2 omdat ik liever een grotere prestatiesprong had gemaakt. Dat is nu denk ik wel verdwenen. Met deze prijzen, de onduidelijkheid rond RT en de beschikbaarheid ben ik eigenlijk steeds tevredener over mijn RX5700XT. :)

Ik ben ook echt niet verbaast dat AMD nu weer competitief is in high end. RDNA1 liet meteen al zien een goede architectuur te zijn en het was wel duidelijk dat er veel relatief simpele zaken verbeterd konden worden. Dat en een veel grotere chip maken en dan keek je al snel naar iets dat beter zou zijn dan een RTX2080Ti. Hoe het precies is uitgevallen is helemaal netjes met eigenlijk lager verbruik, fors hogere clock speeds, beter in high refresh scenario's met framerates als betere frametimes, eindelijk eens serieuze innovatie in GPU land met de L3 cache, een flinke stap in ondersteuning van hardware features en 1,5 miljard transistoren minder dan GA102. Navi 21 is echt een heel erg goede chip waar we denk ik nog niet eens van beseffen hoe goed die werkelijk is. Ik zie de RX6800XT wel in hetzelfde rijtje gezet worden als de HD4870. Misschien niet helemaal het allersnelste op de markt, maar wel een zeer goed product dat voor veel mensen uit het niks kwam. Of het ook een Tahiti zal blijken te zijn die maar blijft presteren terwijl de Nvidia tegenhangers wegvallen, dat laat ik voorlopig in het midden.

Jammer dat veel mensen het nooit of veel te laat zullen beseffen vanwege de idioten die leiding geven aan de RTG. Ik vraag me toch echt af hoe dat soms is als hardware of software engineer. Spendeer je jaren aan zo'n product en dan komen een paar overbetaalde prutsers het harde werk in de laatste fase ontdoen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
raymondw schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:04:
Mijn 6800XT is binnen en ik heb de eerste testen gedaan met wat ik persoonlijk belangrijk vind.

Echter ben ik een simracer, ik ervaar met de RTX2080 en RTX3080 een irritante variabele lag.

Zeer benieuwd naar benches dan, en voornamelijk je manier van benchen, als je hem net binnen hebt kan je natuurlijk nooit zo snel switchen tussen de 3...
Dus heb je linkje naar je uitslagen?

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

De dramatiek slaat weer toe lees ik...., enfin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vw8Klpv0RBv74xC9i_HHvdq6YI0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59PHpodSGftlQwRiQkvhgf0y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqTP-dsUZXDGeZxB07bCMThXPOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxjs2WRQ7d9uWULhnt9g02IZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbE1pHpFD3Ixi2-gvjluldafIMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqsKN0Mqh4JFvN2zmotIBMcq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EknEjUPdBfZJ8ZoC6golW5YTJLs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMpgcU9rPhW5z3M7JJUrObiA.jpg?f=fotoalbum_tile

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

[ Voor 60% gewijzigd door Xadeon op 25-11-2020 19:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:33

ParaWM

Pro Prutser

https://www.techpowerup.c...s/radeon-rx-6800-xt.c3694
Alle bekende specs van de 6800 XT kaarten. Vooral handig als je op zoek bent naar bv wat kortere kaarten. Was erg blij te zien dat bestelde Gigabyte Gaming OC één van de kortste lijkt te zijn, als het klopt.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Wat een geweldige looks heeft die AORUS, zou er prima uitzien in mijn build.
Heb wel schrik voor de prijs, die zal pas echt premium zijn vrees ik.

Wel vreemd dat ze hier slechts 2x2 uitgangspoorten in totaal aanbieden. Dezelfde variant/uitvoering voor de RTX 3070 heeft er 2x3.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raymondw
zion schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:30:
[...]

Zeer benieuwd naar benches dan, en voornamelijk je manier van benchen, als je hem net binnen hebt kan je natuurlijk nooit zo snel switchen tussen de 3...
Dus heb je linkje naar je uitslagen?
Ik switch niet tussen de 3 kaarten, van alle twee de Nvidia heb ik over de laatste maanden (/jaren, als je de 1070 ook meerekent) de resultaten van bijgehouden.
Nu switch ik naar de AMD en kijk ik hoe het functioneert.
Daarbij is een benchmark leuk voor de maximale waarden, maar ik als gebruiker moet het vooral goed vinden.

Dat levert in deze situatie het leuke geval op dat ik meer frames haal met de Nvidia in bv iRacing en ACC, maar mijn gevoel hebt beter vind met de AMD, ondanks dat ik aantoonbaar minder frames heb. (setup met 3x FHD)

In VR heeft Nvidia altijd een issue met stutter als de frame rate onder de geadviseerde bril frame rate komt.
AMD lijkt daar in titels als ACC geen last van te hebben (Samsung O +)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Am27PZWmznFyAMYbp8ho46z79cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HeNoTSOsWDLqn4iLvtWfST5Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFt1jIqqi4EY1-yUTNkwE9ucvr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKmeSI2I5n0SCYvs9sHsu3ZN.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik een NZXT voeding waarbij ik het stroom verbruik meet van de 3080 als de 6800XT.
Stock is het verschil +- 90w! Tijdens de eerste benchmark ging de fan niet eens hoorbaar draaien...
Inmiddels draait de 6800XT op max settings en is het verschil nog steeds 40w in het voordeel van AMD.

Toevoeging nadat bovenstaand verhaal even stond te gisten in een draft

Eerste online races gedaan met iRacing en de frames zakten redelijk in elkaar.
Kaart power gaf ook maar 50% verbruik en usage was nog geen 60%.

Mijn vriendin ook laten rijden, ondanks dat de frames wederom niet waren wat ik verwachte gaf ze aan het beeld veel beter was dan met de 3080.

Morgen nog even een kennis laten rijden, maar ik denk dat het overall niet veel gaat veranderen.

Ik ga het nu allemaal even rustig laten inzakken en er een nachtje over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
Die powercolor kaart is BIG :o, ziet er ook heel mooi uit. Werd niks gezegd over hoe zwaar dat ding is. dat viel me juist wel op bij Nitro kaart die bijzonder licht zou moeten zijn met zijn 1200-1300 gram. Dat zal deze kaart wel niet gaan redden heb ik zo'n vermoeden.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 14:44
raymondw schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:47:
Dat levert in deze situatie het leuke geval op dat ik meer frames haal met de Nvidia in bv iRacing en ACC, maar mijn gevoel hebt beter vind met de AMD, ondanks dat ik aantoonbaar minder frames heb. (setup met 3x FHD)

In VR heeft Nvidia altijd een issue met stutter als de frame rate onder de geadviseerde bril frame rate komt.
AMD lijkt daar in titels als ACC geen last van te hebben (Samsung O +)
Toevallig heb ik daar in het andere topic onlangs ook wat opmerkingen over gemaakt. AMD's frametimes met deze generatie zijn absurd goed. Kijk maar naar je minimale framerate in beide benchmarks; in de 2160p benchmark is die gewoon het dubbele van Nvidia.

In het andere topic ging het om dit artikel. In het geval van ACC levert AMD inderdaad een stuk minder frames, maar doet dat wel constanter én zonder een warp te missen. Leuk dat Nvidia dan 10% hoger zit, de ervaring is echter minder prettig.

Dat valt me steeds meer op als ik naar benchmarks kijk. AMD's frametime plots zijn over het algemeen bizar strak.

• Simbob
  • Niet online
raymondw schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:04:

Interessant omdat ik dat ook graag doe :P
Maar is dat geen Nvidia surround/driverissue bij Nvidia? Ik zit nu weer in een dubio welke kaart ik nu moet pakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:43

Cidious

The Bloody Gent

Nieuwe kaart binnen ter vervanging van de defecte RX6800XT en deze draait als een zonnetje. Auto OC is 2506Mhz (dezelfde snelheid die ik voorheen instelde en waar ik voor afgebrand werd op reddit dat ik de kaart eigenhandig om zeep zou hebben geholpen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLjRRuC6lHfjkSfs9g8M0dSFhaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmF06lSUhyo7UNw0SmGvrPac.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfIxqZ13yvwMwCX_dQrY5LLwg7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFB06mjrQ4n379QM0alJy0e6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoXx-fNOrHKPYayuX-zQpcWjMrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LT1FEdUzutwHxfyBFlSAPS5L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iBUsKgqWyq95EemVjzaOpNDDlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Nq9G09mqiOBD9gpPojv6ItV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnmejvLFWC84nARgIMxwIeXRZJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wg7ZarvtcqEmUgP5tSkw046s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8hS2WUW3NNGtiEiBZowzmWtw0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BgjTRko4ObOVsw9lyVa5NHLL.png?f=fotoalbum_large

Geen zwarte flickers in rage mode ook. Heerlijk stil en gaat als de wind. Well done AMD.

Waar is het RX6800 ervaringen topic?

[ Voor 41% gewijzigd door Cidious op 26-11-2020 10:29 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Cidious schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:23:
Nieuwe kaart binnen ter vervanging van de defecte RX6800XT en deze draait als een zonnetje. Auto OC is 2506Mhz (dezelfde snelheid die ik voorheen instelde en waar ik voor afgebrand werd op reddit dat ik de kaart eigenhandig om zeep zou hebben geholpen).
Ah! Ik moet dus op zoek naar een kapotte RX6800XT om er één binnen een week te krijgen?
In de buurt van het topic van loterij winnaars :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Werelds schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:08:
[...]

Toevallig heb ik daar in het andere topic onlangs ook wat opmerkingen over gemaakt. AMD's frametimes met deze generatie zijn absurd goed. Kijk maar naar je minimale framerate in beide benchmarks; in de 2160p benchmark is die gewoon het dubbele van Nvidia.

In het andere topic ging het om dit artikel. In het geval van ACC levert AMD inderdaad een stuk minder frames, maar doet dat wel constanter én zonder een warp te missen. Leuk dat Nvidia dan 10% hoger zit, de ervaring is echter minder prettig.

Dat valt me steeds meer op als ik naar benchmarks kijk. AMD's frametime plots zijn over het algemeen bizar strak.
@Werelds

Die frametime consistentie was één vd eerste dingen die me opviel in de review destijds bij TPU.

Ik had eigenlijk verwacht dat er juist minder consistentie zou zijn door L3 cache misses.

Nu denk ik eigenlijk het omgekeerde, juist doordat die grote L3 cache erg goed werkt en data bijtijds vanuit het gewone GPU geheugen naar de infinitycache gaat en zo consistent data dicht bij de GPU houdt zijn die frametimes zo goed.

Zit hier wat in :? Heb jij hier wellicht een idee over?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Mars Warrior schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:39:
[...]

Ah! Ik moet dus op zoek naar een kapotte RX6800XT om er één binnen een week te krijgen?

[...]

In de buurt van het topic van loterij winnaars :X
Sorry 8)7

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geen zwarte flickers in rage mode ook. Heerlijk stil en gaat als de wind. Well done AMD.

Echt mooie kaart. Gefeliciteerd. Hopelijk met deze geen issues. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 14:44
Help!!!! schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:47:
[...]

@Werelds

Die frametime consistentie was één vd eerste dingen die me opviel in de review destijds bij TPU.

Ik had eigenlijk verwacht dat er juist minder consistentie zou zijn door L3 cache misses.

Nu denk ik eigenlijk het omgekeerde, juist doordat die L3 cache erg goed werkt en data bijtijds vanuit het gewone GPU geheugen naar de infinitycache gaat en zo consistent data dicht bij de GPU houdt zijn die frametimes zo goed.

Zit hier wat in :? Heb jij hier wellicht een idee over?
Met mijn gebrek aan tijd en een gedetailleerde whitepaper durf ik niets met zekerheid te zeggen, maar ik vermoed dat het een combinatie van is. Enerzijds lijkt er gewoon betere bezetting te zijn (dus een verbetering in de scheduler en pipelines), maar anderzijds lijkt IC inderdaad z'n werk te doen. Ik weet niet of AMD iets over de latency heeft gezegd? Dat 128 MB aan cache (zelfs op L3 niveau) zo'n positief effect heeft is niet zo heel verrassend; tussen frames en tussen delen van frames zit eigenlijk helemaal niet zo veel verschil en de data an sich is over het algemeen heel klein. Je kunt dus inderdaad wel misses krijgen, wat in die gevallen wat tijd toe voegt, maar ik vermoed dat ze nu gewoon 90% van de tijd de data lekker uit IC halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nou. :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uJZKwKI.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vl4zp6O.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7Y2LMmE.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0uWVY0e.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9bLYP4K.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uTLC4Md.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mjLeC5b.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9l7DAKf.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/utBnVVe.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8ggA9i7.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QEmMTdy.png
https://imgur.com/a/4SqtR3u

Dit is tegenwoordig de white paper van AMD. :z

Maar ik heb vrijwel alles hiervan gewoon al weken geleden ingeschat. Deze waren niet zo moeilijk te raden. Als het namelijk geen voordelen in bandbreedte, latency, energieverbruik en RT had, dan hadden ze echt niet zoveel oppervlakte gebruikt voor L3 cache. Ze hebben de chip eigenlijk omringt met L3 cache en in een hoek hebben ze I/O geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/gpu-specs/images/g/923-block-diagram.jpg

De volgende stap wijst zichzelf eigenlijk ook al. Voor Navi 31/RDNA3 zie ik ze de I/O en misschien de GDDR6 PHY's afsplitsen naar een aparte chiplet die ze op N7 laten produceren. Kunnen ze waarschijnlijk heel wat zaken overnemen vanuit Navi 2x. Dat zijn juist de delen van een chip die minder mee schalen met de kleinere nodes.

Omdat RDNA3 naar N5 gaat, zal dichtheid toenemen en daar schaalt SRAM juist voornamelijk wel mee. Krijg je waarschijnlijk dus meer L3 cache op waarschijnlijk alsnog een kleinere Navi 31 GPU chip. Zo kunnen ze de chiplet latecy penalty ook compenseren. Die geruchten over twee chiplets alla Zen 2/3 zijn er ook allang, van de meer betrouwbare leakers. Tape out zal inmiddels ook dichtbij zijn, als Navi 31 niet al haar tape out heeft gehad. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Oh en een duveltje uit een doosje. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richo999
net klaar met kijken van de review, als dit waar is zie AMD dus ook hun reference model ZSM uit faseren zodat je alleen nog AIB kan kopen. Realiseert AMD zich niet met dergelijke prijzen dat mensen gewoon Nvidia kopen omdat de prijs nagenoeg gelijk is voor nek aan nek score gemiddeld gezien....
Ga een nieuwe D5 bestellen en hou ik mijn custom loop maar voorlopig maar draaiende want dat is goedkoper dan een AIB kaart kopen :+

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Richo999 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:19:
[...]

net klaar met kijken van de review, als dit waar is zie AMD dus ook hun reference model ZSM uit faseren zodat je alleen nog AIB kan kopen. Realiseert AMD zich niet met dergelijke prijzen dat mensen gewoon Nvidia kopen omdat de prijs nagenoeg gelijk is voor nek aan nek score gemiddeld gezien....
Ga een nieuwe D5 bestellen en hou ik mijn custom loop maar voorlopig maar draaiende want dat is goedkoper dan een AIB kaart kopen :+
Met deze prijzen zou ik mensen ook aanraden om Nvidia te kopen, als dat wel zou kunnen...
De RX6800XT is ongeveer gelijkwaardig aan de RX3080. Beiden hun voor en nadelen. Premium modellen zullen iets duurder zijn, maar ik vind $770 of $800 echt veel te veel als het product zogenaamd iets goedkoper zou moeten zijn dan een RTX3080. Zeker als ik zie dat een MSI Gaming X RTX3080, $760 zou moeten kosten. Dat is dan high end voor $60 meer. Hier wil AMD $120 of $150 extra vragen.

Dit lijkt op precies dezelfde bait en switch die Nvidia heeft uitgehaald met de RTX3070 of RTX2080Ti. Alweer lijkt het erop dat als ze bij Nvidia iets onbeschofts doen, ze bij de RTG denken dat het dan goed is en ze het ook doen. In beide gevallen was het voor zover wij weten, simpelweg onmogelijk om de door Nvidia opgegeven MSRP te halen en alsnog een fatsoenlijk product af te leveren. Dat lijkt hier ook het geval. Een paar mensen dan een referentiemodel verkopen voor de MSRP en de rest op te zadelen met zulke prijsverhogingen. :N :r

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:57
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:49:
[...]

Met deze prijzen zou ik mensen ook aanraden om Nvidia te kopen, als dat wel zou kunnen...
De RX6800XT is ongeveer gelijkwaardig aan de RX3080. Beiden hun voor en nadelen. Premium modellen zullen iets duurder zijn, maar ik vind $770 of $800 echt veel te veel als het product zogenaamd iets goedkoper zou moeten zijn dan een RTX3080. Zeker als ik zie dat een MSI Gaming X RTX3080, $760 zou moeten kosten. Dat is dan high end voor $60 meer. Hier wil AMD $120 of $150 extra vragen.

Dit lijkt op precies dezelfde bait en switch die Nvidia heeft uitgehaald met de RTX3070 of RTX2080Ti. Alweer lijkt het erop dat als ze bij Nvidia iets onbeschofts doen, ze bij de RTG denken dat het dan goed is en ze het ook doen. In beide gevallen was het voor zover wij weten, simpelweg onmogelijk om de door Nvidia opgegeven MSRP te halen en alsnog een fatsoenlijk product af te leveren. Dat lijkt hier ook het geval. Een paar mensen dan een referentiemodel verkopen voor de MSRP en de rest op te zadelen met zulke prijsverhogingen. :N :r
Hoeveel waarheid zit er in deze theorieën though? Dat is mij niet helemaal duidelijk, een week geleden was het nog AIB's mogen zelf bepalen of ze reference cards of AIB-modellen maken en ze willen AIB-modellen nu is het ineens "Bait and switch" van AMD.

Als AIB's dezelfde prijs (aan AMD) betalen voor de onderdelen, dan zie ik niet echt hoe AMD hier schuldig in is, behalve dat ze wellicht partners kunnen afdwingen meer reference modellen tegen MSRP aan te bieden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Snowdog schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:54:
[...]

Hoeveel waarheid zit er in deze theorieën though? Dat is mij niet helemaal duidelijk, een week geleden was het nog AIB's mogen zelf bepalen of ze reference cards of AIB-modellen maken en ze willen AIB-modellen nu is het ineens "Bait and switch" van AMD.

Als AIB's dezelfde prijs (aan AMD) betalen voor de onderdelen, dan zie ik niet echt hoe AMD hier schuldig in is, behalve dat ze wellicht partners kunnen afdwingen meer reference modellen tegen MSRP aan te bieden?
AMD bepaalt de prijzen voor de GPU chips of een referentie videokaart. Wat hier gebeurd lijkt te zijn is dat ze een kleine hoeveelheid referentie videokaarten aanboden aan de partners die voor MSRP verkocht konden worden. Vervolgens als je een allocatie aan GPU's koopt, dan krijg je een specificatielijst om er een videokaart van te maken. Die combineer je met je eigen ontwerp en dan krijg je een kostprijs van alle onderdelen. Dat is de BoM (Bill of Materials).

Daarmee kan je blijkbaar niet eens in de buurt van de MSRP van $650 uitkomen. Dat is de bait en switch hier en dat is precies wat Nvidia eerder al heeft gedaan met de RTX2080Ti en RTX3070. Die suggereerde ook een prijs die niet gehaald kon worden. Voor de RTX2080Ti was het helemaal duidelijk want die begon officieel bij $1000, maar was altijd duurder.

• Snowdog
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:10:
[...]

AMD bepaalt de prijzen voor de GPU chips of een referentie videokaart. Wat hier gebeurd lijkt te zijn is dat ze een kleine hoeveelheid referentie videokaarten aanboden aan de partners die voor MSRP verkocht konden worden. Vervolgens als je een allocatie aan GPU's koopt, dan krijg je een specificatielijst om er een videokaart van te maken. Die combineer je met je eigen ontwerp en dan krijg je een kostprijs van alle onderdelen. Dat is de BoM (Bill of Materials).

Daarmee kan je blijkbaar niet eens in de buurt van de MSRP van $650 uitkomen. Dat is de bait en switch hier en dat is precies wat Nvidia eerder al heeft gedaan met de RTX2080Ti en RTX3070. Die suggereerde ook een prijs die niet gehaald kon worden. Voor de RTX2080Ti was het helemaal duidelijk want die begon officieel bij $1000, maar was altijd duurder.
Tsjah, het blijven geruchten toch? Hoeveel daar nu van waar is vraag ik me dan af. In China is de prijs van de 6800 Nitro+ iig zo'n 50 euro hoger (best redelijk lijkt me) dan de reference 6800 en verschil bij de 6800xt is met zon 120 euro wat groter, maar of dat nou puur door de BoM-kosten komt? Ik zou het niet weten, als AIB zou ik dat iig ook wel claimen om zelf niet als graaier over te komen?

Ik zie het een beetje net als het gerucht dat het aanbod van reference cards klein was omdat AIB's alle chips zouden willen inzetten voor AIB-kaarten. Dat zou hiermee dan wel weer enigszins ontkracht worden lijkt me? Hoe betrouwbaar dit soort info is vraag ik me dan ook een beetje af.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 12:50
Of iedereen wacht tot na Black Friday om nog van de 'oude' kaarten af te komen. Ik zie namelijk ook al de Radeon 5000 series uitverkocht raken en de prijzen voor Ryzen 3000 lopen ook al flink op (en zijn soms ook al uitverkocht of backorder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Switch in prijzen, switch in power draw met AIB's. Dat was ook te verwachten met andere koelers. En gaat AMD een 6900XT dan alleen als referentie behouden... Nvidia doet al erg weinig met de webshops in NL, niet eens een link waar bijvoorbeeld een FE te koop is. Op de Duitse site met verkooppunten komen ze nog wel eens kort voorbij, met de nadruk op kort. Het zal voor beide partijen minder aantrekkelijk blijven om hun eigen kaarten voor adviesprijzen te verkopen dus blijft dat aanbod weg of schaars.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:10

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gefeliciteerd! (En nu niet meer aan de settings komen he boefje :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
Ik zie hier zoveel geruchten en meningen voorbij komen dat de mijne er ook wel nog bij kan >:) Ik denk dat het gewoon een opeenstapeling van factoren is:
- met de huidige corona/aanbod situatie kan een BoM kost vandaag een stuk hoger liggen dan toen die een maand geleden opgesteld werd.
- veel fabriekanten zullen zelf ook met hogere kosten/minder productiviteit zitten omwille van corona. Dan ga je ook meer vragen voor je eind producten waar dat mogelijk is.
- als je dan een gigantische vraag hebt naar een nieuw product...
- ik vermoed ook dat er veel shops een blauwtje gelopen hebben met het aannemen van (pre)orders van nvidia en zen 3 (hoewel die na nog geen maand wel al in grotere oplagen geleverd lijkt te worden) en nu liever wat afwachten met de 6800.
- Bovendien kunnen ze die claims ook nog eens gebruiken om zelf een hogere prijs te vragen.
- BF komt er aan, nieuwe niet leverbaar is extra ideaal om snel van oude stock af te raken.
- en ik zal nog wel een en ander vergeten.

Het lijkt nog vroeg om conclusies te trekken, ik zie nu meer leveringen in het daartoe bestemde topic dan ik aan de hand van de berichtgeving verwacht had. Ik wacht zoizo nog even af tot ik ofwel een reference kan vangen via amd of er normale prijzen zijn bij de webshops. Kan intussen al beginnen met de rest van de nieuwe PC aan te kopen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Snowdog schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:26:
[...]

Tsjah, het blijven geruchten toch? Hoeveel daar nu van waar is vraag ik me dan af. In China is de prijs van de 6800 Nitro+ iig zo'n 50 euro hoger (best redelijk lijkt me) dan de reference 6800 en verschil bij de 6800xt is met zon 120 euro wat groter, maar of dat nou puur door de BoM-kosten komt? Ik zou het niet weten, als AIB zou ik dat iig ook wel claimen om zelf niet als graaier over te komen?

Ik zie het een beetje net als het gerucht dat het aanbod van reference cards klein was omdat AIB's alle chips zouden willen inzetten voor AIB-kaarten. Dat zou hiermee dan wel weer enigszins ontkracht worden lijkt me? Hoe betrouwbaar dit soort info is vraag ik me dan ook een beetje af.
Een MSRP opgeven van $770 aan reviewers is geen gerucht. ;)
Sapphire is vaak ook juist niet de duurste optie. Verder weten we op het moment niks van de RX6800 Nitro+ of hoe die prijs is opgebouwd. De echte kosten zitten immers in de GPU zelf. Als AMD veel meer vraagt voor een Navi 21 XT dan een Navi 21 XL, dan gaat de BoM van de XT omhoog.

Nu lijkt het erop dat bij Sapphire, de RX6800 Nitro+ en RX6800XT Pulse dezelfde koeloplossing delen. Het verschil zit in zaken zoals ventilatoren, RGB en mogelijkerwijs PCB. Klopt dat, dan kunnen we aan de hand van die prijzen inschatten hoe groot het verschil ongeveer zal zijn tussen een Navi 21 XL en XT.

AIB partners hebben de neiging om hun primaire leverancier onder de bus te gooien bij slecht nieuws, maar Sapphire heeft wel een zeer lange relatie met AMD waar ze vaak ook de referentiekaarten produceren. Die kunnen blijkbaar een referentiekaart laten maken die verkocht kan worden voor $650. Voor voor hun eigen Nitro+ zouden ze naar $770 moeten. Die Nitro+ lijkt als ik snel bij TPU kijk, ook een referentie PCB ontwerp te gebruiken met weinig aanpassingen. Dus tenzij Sapphire $120 extra moet betalen voor hun eigen koeloplossing en andere zaken zoals ventilatoren van puur goud, denk ik dat er hier iets niet klopt.

Dit lijkt heel erg op de Nvidia FE aanpak waar met name de RTX3070 en RTX3090 niet te matchen lijken te zijn op MSRP door AIB modellen. Die vallen dus ook duurder uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

kerath schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:34:
[...]

Gefeliciteerd! (En nu niet meer aan de settings komen he boefje :+ )
Onzin betreft settings haha. Nieuwe kaart adviseerde auto OC 2500Mhz... Dat meteen maar even uitgeprobeerd met unlocked power limit. Inderdaad wil 2500Mhz lopen zonder problemen...

Vorige kaart was kaduuk.. Verdrietig dat er allemaal vreemde spookverhalen omheen gemaakt moesten worden lol.

Blij met het eindresultaat. Vorige kaart gaf Auto OC 2430Mhz ofzo. Deze 2506Mhz. Betere chip dus. Bijna geen coil whine.

Nu wachten op waterblok half december.

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:10
Cidious schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:02:
[...]

Onzin betreft settings haha. Nieuwe kaart adviseerde auto OC 2500Mhz... Dat meteen maar even uitgeprobeerd met unlocked power limit. Inderdaad wil 2500Mhz lopen zonder problemen...

Vorige kaart was kaduuk.. Verdrietig dat er allemaal vreemde spookverhalen omheen gemaakt moesten worden lol.

Blij met het eindresultaat. Vorige kaart gaf Auto OC 2430Mhz ofzo. Deze 2506Mhz. Betere chip dus. Bijna geen coil whine.

Nu wachten op waterblok half december.
Niet zo happen :O
*;

• M-spec
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:49:
[...]

Sapphire is vaak ook juist niet de duurste optie. Verder weten we op het moment niks van de RX6800 Nitro+ of hoe die prijs is opgebouwd. De echte kosten zitten immers in de GPU zelf. Als AMD veel meer vraagt voor een Navi 21 XT dan een Navi 21 XL, dan gaat de BoM van de XT omhoog.

Nu lijkt het erop dat bij Sapphire, de RX6800 Nitro+ en RX6800XT Pulse dezelfde koeloplossing delen. Het verschil zit in zaken zoals ventilatoren, RGB en mogelijkerwijs PCB. Klopt dat, dan kunnen we aan de hand van die prijzen inschatten hoe groot het verschil ongeveer zal zijn tussen een Navi 21 XL en XT.

AIB partners hebben de neiging om hun primaire leverancier onder de bus te gooien bij slecht nieuws, maar Sapphire heeft wel een zeer lange relatie met AMD waar ze vaak ook de referentiekaarten produceren. Die kunnen blijkbaar een referentiekaart laten maken die verkocht kan worden voor $650. Voor voor hun eigen Nitro+ zouden ze naar $770 moeten. Die Nitro+ lijkt als ik snel bij TPU kijk, ook een referentie PCB ontwerp te gebruiken met weinig aanpassingen. Dus tenzij Sapphire $120 extra moet betalen voor hun eigen koeloplossing en andere zaken zoals ventilatoren van puur goud, denk ik dat er hier iets niet klopt.

Dit lijkt heel erg op de Nvidia FE aanpak waar met name de RTX3070 en RTX3090 niet te matchen lijken te zijn op MSRP door AIB modellen. Die vallen dus ook duurder uit.
Het is ook nog een eigen keuze ja van een AIB om verschillende uitvoeringen van een en dezelfde GPU op de markt te brengen. Dat kost wel tijd en geld wat ze graag terug zien in een iets hogere prijs. Cherry picked exemplaren zullen vast al een meerprijs hebben af fabriek voor de gelimiteerde OC varianten.

Ik denk dat webshops er zelf nog het meeste bovenop gooien. Als ik zie dat mijn eigen aankoop bijna 200 goedkoper kon en 50 Euro boven de NL referentie/adviesprijs zat met een waterkoeler. Mooi bij elkaar af kijken en de marge pakken als wat langer op de plank ligt maar uiteindelijk toch wel verkoopt. Maar ik heb helaas ook geen inzicht op inkoopprijzen van webshops. Het blijft toch giswerk als prijzen weinig verschillen.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:49:
[...]

Nee, het gerucht in deze is dat dat door inkoopprijzen zou komen, ik heb daar iig geen officiële uitspraken van AIB-fabrikanten over gezien. Verder weet ik ook niet precies hoeveel een Nitro+ normaal gesproken procentueel boven de MSRP zit (als het bij een 5700xt bijvoorbeeld $50 was, dan verwacht ik dat het bij een duurdere kaart als de 6800xt wel wat hoger kan zijn, puur omdat het kan).

Verder zijn de door mij genoemde prijzen de prijzen van de officiële Sapphire shop in China (afaik), dus dat lijken me wel betrouwbare referentieprijzen (wat betreft de non-xt). Wat betreft de RTX 3070 lijkt er hier ook een AIB-kaart onder de MSRP-prijzen van nVidia te zitten (Asus Dual-RTX 3070 die 10 euri cheaper lijkt te zijn met zo'n 490 euro ofzo) en een aantal zo rond de 500 euro.

Ik weet echter niet hoe het met de leverbaarheid van die kaarten zit, maar ik zie het nog niet als uitgemaakte zaak dat het niet inderdaad ook de AIB-fabrikanten zijn die gewoon vasthouden aan een (te hoge?) winstmarge of van de situatie gebruik willen maken.

Het lijkt mij niet zo gek als de waarheid ergens in het midden ligt, maar goed, nu lijkt alle kritiek iig bij AMD/nVidia terecht te komen, weet gewoon niet of dat terecht is op basis van wat geruchten (die zeiden vorige week immers nog iets heel anders). Ik heb iig niet het idee dat wij daar op basis van de beperkte informatie die we hebben veel over kunnen zeggen (maar correct me if I'm wrong).

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Snowdog In China, zeker de regio Shanghai, heb je veel minder te maken met verscherpingskosten, lagere arbeidskosten voor de winkels en andere variabelen zoals huren van gebouwen. Verder wat is het belastingtarief daar? Van wat ik snel kan vinden is het 13% en dat is nogal een verschil met de 21% hier. Zeker omdat hier nog een hele keten van verscheping, groothandel en tussenhandelaren betaald moet worden voordat we bij de winkelprijs komen. Daar gaat dan nog eens 21% overheen.

Verder blijft staan dat AMD ze wel voor hun eigen MSRP kon verkopen en de AIB's blijkbaar niet eens in de buurt komt met de prijzen die ze opgeven. Dat klopt niet.

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:58

Apoca

Array Technology Industry

DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:43:
Verder blijft staan dat AMD ze wel voor hun eigen MSRP kon verkopen en de AIB's blijkbaar niet eens in de buurt komt met de prijzen die ze opgeven. Dat klopt niet.
Tijdens de VEGA release kregen AIB's zelfs een refund in de eerste dagen om de prijs te drukken richting de MSRP die AMD destijds in de markt had gezet als ik me goed herinner.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

• Snowdog
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:43:
@Snowdog In China, zeker de regio Shanghai, heb je veel minder te maken met verscherpingskosten, lagere arbeidskosten voor de winkels en andere variabelen zoals huren van gebouwen. Verder wat is het belastingtarief daar? Van wat ik snel kan vinden is het 13% en dat is nogal een verschil met de 21% hier. Zeker omdat hier nog een hele keten van verscheping, groothandel en tussenhandelaren betaald moet worden voordat we bij de winkelprijs komen. Daar gaat dan nog eens 21% overheen.

Inderdaad Shanghai, maar goed verzendkosten zijn in heel China te verwaarlozen dus dat is het probleem niet. Verder vergelijk ik vooral de prijzen met de MSRP-prijzen die hier ongeveer gelijk liggen met de prijzen in Nederland (voor gfx cards iig, heel licht goedkoper, maar scheelt niet veel). Geen idee verder wat het belastingtarief hier is tbh.

Ik laat de kosten voor verscheping en belasting en dergelijke dan ook buiten beschouwing omdat de reference cards +- op de zelfde prijzen zitten, maar goed, wellicht geeft dat AIB-fabrikanten wel iets meer ruimte als die prijzen hier relatief iets hoger liggen (omdat ze eigenlijk net wat lager zouden moeten zijn). Geen idee though.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wat ik mij wel afvraag is waarom tegenwoordig de kaarten zo veel duurder zijn. Zit dat hem puur in de prijs van de chipset en geheugen of zijn er ook andere zaken die een aantal keer over de kop zijn gegaan?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Apoca schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:56:
[...]

Tijdens de VEGA release kregen AIB's zelfs een refund in de eerste dagen om de prijs te drukken richting de MSRP die AMD destijds in de markt had gezet als ik me goed herinner.
Ja, maar dat was denk ik een andere situatie. De meeste Vega 10 chips gingen toen naar Apple en het product zelf was duur om te maken en niet competitief. Die in de markt zetten voor de werkelijke kostprijs + winstmarge, tja dan was een RX Vega waarschijnlijk richting GTX1080Ti niveau gegaan qua prijs. Die had echt niemand gekocht.

Ik was zelf blij met mijn MSRP RX Vega 56 en toen de mining echt voorbij was, zag je partnermodellen die iets duurder waren, maar niet helemaal uit de markt geprijsd waren ten opzichte van de competitie. HBM2 prijzen die in de tussentijd daalde, zullen daaraan meegedragen hebben.

Dat is nu wel anders. Navi 21 is echt competitief en heeft ook geen HBM2 als schuldige factor. Dat ze makkelijk over de $500 zouden zitten, tja dat was te verwachten. Als ik dan een Navi 21 die circa 29mm bij 18,5mm is in een wafer calculator gooi, dan kom je op ongeveer 100 chips per wafer uit. Voor TSMC N7 wafers komt vaak de prijs van $13.000 per wafer voorbij. Stel dat je 50 functionele chips uit een wafer haalt, een getal dat eigenlijk laag zou zijn. Nou $260 per Navi 21 chip. Natuurlijk komt er nu nog een hele hoop voor packaging, PCB, verscheping of het betalen van de R&D kosten of driver ontwikkeling etc bij, maar ze kunnen me niet wijsmaken dat het richting $800 moet kosten voor niet eens de volledige Navi 21 chip. Zeker als je bedenkt dat het wel eens meer dan 50 chips per wafer kunnen zijn die ze kunnen verkopen en dan zakt de per chip prijs meteen flink.

Ik begrijp dat de tijden van $300 a $400 high end videokaarten voorbij zijn. De wafers zijn simpelweg te duur geworden en veel andere zaken ook. Maar dit is het andere uiterste. De grootste "scalpers" hier zijn namelijk AMD en Nvidia.
Snowdog schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:00:
[...]

Inderdaad Shanghai, maar goed verzendkosten zijn in heel China te verwaarlozen dus dat is het probleem niet. Verder vergelijk ik vooral de prijzen met de MSRP-prijzen die hier ongeveer gelijk liggen met de prijzen in Nederland (voor gfx cards iig, heel licht goedkoper, maar scheelt niet veel). Geen idee verder wat het belastingtarief hier is tbh.

Ik laat de kosten voor verscheping en belasting en dergelijke dan ook buiten beschouwing omdat de reference cards +- op de zelfde prijzen zitten, maar goed, wellicht geeft dat AIB-fabrikanten wel iets meer ruimte als die hier relatief iets hoger liggen (omdat ze eigenlijk net wat lager zouden moeten zijn). Geen idee though.
Maar hoeveel kost een RX6800 of RX6800XT dan in Shanghai, omgerekend naar dollars of euro's? :)
Daar gaat het namelijk om want buiten China lijkt een MSRP die AMD opgaf, vooralsnog niet haalbaar te zijn. Dat kan veranderen als N7 wafers in Q1/2021 beter beschikbaar worden en die prijzen zakken, maar vooralsnog lijkt het fors meer te zijn.
ocf81 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:02:
Wat ik mij wel afvraag is waarom tegenwoordig de kaarten zo veel duurder zijn. Zit dat hem puur in de prijs van de chipset en geheugen of zijn er ook andere zaken die een aantal keer over de kop zijn gegaan?
Alles is duurder geworden, maar dat is niet het hele verhaal.
Wafers op nieuwe nodes worden in rap tempo veel duurder, GDDR6 was een tijdlang veel duurder dan GDDR5, PCB's worden steeds luxer, verbruik blijft oplopen wat voor betere koeloplossingen vraagt en mensen willen tegenwoordig ook dat het stil is dus goede ventilatoren zijn ook nodig.

Daarnaast heeft Nvidia de prijzen vanaf Pascal zo hard laten oplopen en is AMD gewoon gevolgd waar ze iets noemenswaardigs hadden. Nvidia is sinds Pascal ook zo veel meer omzet en winst gaan maken, dus het is zeker niet alleen componentkosten of R&D.

Deze industrie gaat zo echt kapot en ik hoorde Steve van HardwareUnboxed zich ook al verzuchten over de gang van zaken. Die lijkt Nvidia haar capriolen al meer dan zat te zijn en dan komt AMD erachter aan om eigenlijk precies hetzelfde te gaan doen. :/

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:19:

-knip-

Alles is duurder geworden, maar dat is niet het hele verhaal.
Wafers op nieuwe nodes worden in rap tempo veel duurder, GDDR6 was een tijdlang veel duurder dan GDDR5, PCB's worden steeds luxer, verbruik blijft oplopen wat voor betere koeloplossingen vraagt en mensen willen tegenwoordig ook dat het stil is dus goede ventilatoren zijn ook nodig.

Daarnaast heeft Nvidia de prijzen vanaf Pascal zo hard laten oplopen en is AMD gewoon gevolgd waar ze iets noemenswaardigs hadden. Nvidia is sinds Pascal ook zo veel meer omzet en winst gaan maken, dus het is zeker niet alleen componentkosten of R&D.

Deze industrie gaat zo echt kapot en ik hoorde Steve van HardwareUnboxed zich ook al verzuchten over de gang van zaken. Die lijkt Nvidia haar capriolen al meer dan zat te zijn en dan komt AMD erachter aan om eigenlijk precies hetzelfde te gaan doen. :/
Ik snap dat nieuwere nodes exponentieel duurder aan het worden zijn en dat dus chip(set) en geheugen duurder worden. Maar de kosten van weerstanden, condensatoren en dat soort commodity onderdelen lijkt me toch redelijk constant? Tevens zitten we al sinds Fury op ca. 300W, dus op dat punt denk ik toch dat we al een tijdje qua koeloplossingen op bekend terrein zitten. Dus op dat punt volg ik je verhaal niet helemaal. Niet dat ik je niet geloof, maar er mist voor mijn gevoel nog iets.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ocf81 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:27:
[...]

Ik snap dat nieuwere nodes exponentieel duurder aan het worden zijn en dat dus chip(set) en geheugen duurder worden. Maar de kosten van weerstanden, condensatoren en dat soort commodity onderdelen lijkt me toch redelijk constant? Tevens zitten we al sinds Fury op ca. 300W, dus op dat punt denk ik toch dat we al een tijdje qua koeloplossingen op bekend terrein zitten. Dus op dat punt volg ik je verhaal niet helemaal. Niet dat ik je niet geloof, maar er mist voor mijn gevoel nog iets.
Wat je de laatste tijd wel ziet is dat zaken zoals powerstages, steeds luxer worden. Die zijn relatief duur vergeleken met veel mosfets gebruiken om hetzelfde te bereiken. Tegenwoordig heb je VRM's die in theorie, het dubbele kunnen leveren van wat die GPU ooit zal kunnen vragen, zelfs onder een waterblok. Ergens is dat natuurlijk goed, maar het drijft de kosten ook op. Verder ben ik geen PCB ontwikkelaar en durf ik niks te zeggen over extra componenten die hieraan verbonden zitten.

Fury was ook niet de standaard, dat was eigenlijk ook best een heethoofd. 250W is heel lang een vrij symbolische grens geweest die nu opeens helemaal verdwenen lijkt te zijn nu Nvidia er volledig doorheen is geschoten.

Maar de echte prijsverhogingen liggen waarschijnlijk bij fors hogere omzet en winstmarges bij Nvidia en het kan nu ook zomaar bij AMD gaan gebeuren.

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:33

ParaWM

Pro Prutser

Niks concurrentie.... Kartel!

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
Het heeft mij een hele dag testen gekost maar ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen een scaling test te doen

Bij deze de resultaten:

MSI Kombustor 720P Artifact Scanner - Auto Fan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Real_mv-Target_mv-AvgClck-TClck-FPS-AvgGPUPwr-WallPwr-Temps-AvgFanSpeed- MHzPermv
 881mv-1010Tmv = 2162-T2200MHz 62FPS @ 159/249 Watt 86- 95c @  615RPM - 2.454 MHz per mv
 900mv-1018Tmv = 2203-T2235MHz 63FPS @ 166/255 Watt 85- 95c @  754RPM - 2.447 MHz per mv
 925mv-1005Tmv = 2253-T2290MHz 64FPS @ 176/266 Watt 85- 95c @  800RPM - 2.436 MHz per mv
 950mv- 995Tmv = 2306-T2360MHz 66FPS @ 186/281 Watt 81- 92c @  885RPM - 2.427 MHz per mv
 975mv- 976Tmv = 2362-T2410MHz 67FPS @ 199/295 Watt 83- 95c @  942RPM - 2.423 MHz per mv
1000mv- 940Tmv = 2411-T2460MHz 69FPS @ 209/306 Watt 82- 94C @  998RPM - 2.411 MHz per mv
1025mv- 962Tmv = 2453-T2505MHz 70FPS @ 220/322 Watt 82- 95c @ 1090RPM - 2.393 MHz per mv
1050mv- 955Tmv = 2492-T2545MHz 71FPS @ 232/337 Watt 81- 95c @ 1234RPM - 2.336 MHz per mv
1075mv- 950Tmv = 2526-T2575MHz 72FPS @ 245/351 Watt 80- 95c @ 1377RPM - 2.318 MHz per mv
1100mv- 935Tmv = 2569-T2620MHz 73FPS @ 258/367 Watt 79- 94c @ 1540RPM - 2.335 MHz per mv
1125mv- 915Tmv = 2609-T2660MHz 74FPS @ 273/388 Watt 79- 96c @ 1665RPM - 2.319 MHz per mv
1150mv- 940Tmv = 2637-T2690MHz 75FPS @ 290/408 Watt 81-101c @ 1790RPM - 2.293 MHz per mv

Dit is niet game stable of zo! maar ik moest gewoon een manier hebben dat ik controle hield over de voltages en de clocks. Zoals je ziet aan de target voltages en daadwerkelijk voltages is het echt een gevecht om precies te krijgen wat je wilt.

Als gewone gamer of tweaker die een leuke prestatie winst wilt hebben is het juist wel makkelijk maar als je per 25mv wilt testen wat de max clocks zijn moet je de hele tijd balanceren tussen Target clocks en Voltages. Pas je de clocks aan veranderen de voltages ook meteen dus moet je de target voltages ook weer aanpassen.

Ik ben de 2e kaart nu ook aan het testen maar die is een beetje een pain in the ass. Die crashed sneller ipv dat hij artifacts geeft en dan resetten alle clock instellingen weer. En als ik dat dan iets te laat zie is de kaart weer afgekoeld en duurt het weer een aantal minuten voordat hij op temperatuur is. (de stock XT cooler werkt erg goed kan veel hitte opnemen en afgeven met lage fan speeds :) )

Overall scaled deze helemaal niet slecht met voltage onder de 1000mv is wel het beste maar zelfs tm 1125 is het helemaal niet slecht. Dat was bij RDNA1 en Vega wel anders.
Hopelijk binnenkort meer resultaten

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:19:
[...]

Maar hoeveel kost een RX6800 of RX6800XT dan in Shanghai, omgerekend naar dollars of euro's? :)
Daar gaat het namelijk om want buiten China lijkt een MSRP die AMD opgaf, vooralsnog niet haalbaar te zijn. Dat kan veranderen als N7 wafers in Q1/2021 beter beschikbaar worden en die prijzen zakken, maar vooralsnog lijkt het fors meer te zijn.
Nouja, dat was dus wat ik ongeveer wat ik eerder in dit topic heb aangegeven (al zat ik er iets langs dankzij mijn niet heel accurate wisselkoers):

Reference 6800: 4599 RMB of in euro's ongeveer 587,50
Reference 6800xt: 5099 RMB of in euro's ongeveer 651,50
Nitro+ 6800: 4999 RMB of in euro's ongeveer 638,50
Nitro+ 6800XT: 5999 RMB of in euro's ongeveer 766,50

offtopic:
Goedkoopste 3070 die ik gezien heb (Asus Dual-3070) is 3899 RMB, wat ongeveer 498 euro is.
Niet die 10 euro goedkoper die ik eerder meldde dus, maar ik deel meestal door 8 (voor het gemak), in werkelijkheid is het 7,8 zie ik, dus dat wijkt wat af :P

Anyway, ik redeneer dus een beetje op basis van die verschillen in prijs die ik hier zie en voor zover ik weet zijn dit iig de officiële prijzen in China op dit moment. Al is alles op 't moment ook out of stock.

Als 't goed is wordt er morgenvroeg weer een lading reference 6800s en 6800xts verkocht, maar ik heb geen idee hoe groot die is. Kon de 6800xt tijdens de eerste batch iig een aantal dagen lang bestellen, maar heb de trekker nog niet overgehaald (en ben nog altijd een beetje besluiteloos welke kaart ik nou precies wil). Blijf bijna 650 euro voor een gfx card toch een hoop geld vinden (blijf Nederlander he :+ ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Snowdog schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:12:
[...]

Nouja, dat was dus wat ik ongeveer wat ik eerder in dit topic heb aangegeven (al zat ik er iets langs dankzij mijn niet heel accurate wisselkoers):

Reference 6800: 4599 RMB of in euro's ongeveer 587,50
Reference 6800xt: 5099 RMB of in euro's ongeveer 651,50
Nitro+ 6800: 4999 RMB of in euro's ongeveer 638,50
Nitro+ 6800XT: 5999 RMB of in euro's ongeveer 766,50

offtopic:
Goedkoopste 3070 die ik gezien heb (Asus Dual-3070) is 3899 RMB, wat ongeveer 498 euro is.
Niet die 10 euro goedkoper die ik eerder meldde dus, maar ik deel meestal door 8 (voor het gemak), in werkelijkheid is het 7,8 zie ik, dus dat wijkt wat af :P

Anyway, ik redeneer dus een beetje op basis van die verschillen in prijs die ik hier zie en voor zover ik weet zijn dit iig de officiële prijzen in China op dit moment. Al is alles op 't moment ook out of stock.
Maar dat bewijst mijn punt aardig want het verschil tussen een referentiemodel en een Nitro+ is daar ook bijna €120 terwijl er geen verklaring op de Nitro+ lijkt te zitten waarom het zoveel meer moet zijn.
Als 't goed is wordt er morgenvroeg weer een lading reference 6800s en 6800xts verkocht, maar ik heb geen idee hoe groot die is. Kon de 6800xt tijdens de eerste batch iig een aantal dagen lang bestellen, maar heb de trekker nog niet overgehaald (en ben nog altijd een beetje besluiteloos welke kaart ik nou precies wil). Blijf bijna 650 euro voor een gfx card toch een hoop geld vinden (blijf Nederlander he :+ ).
Als je kan, tja ik zou een referentie XT pakken. Die zal niet helemaal geruisloos zijn, maar het is verder een zeer solide kaart. Dat of hopen op zoiets als de Pulse.

• Psyonara
3rd partie's 30 series zijn eigenlijk ook absurd duur als je kijkt naar wat de advies prijzen zijn van de FE e.d.

• Astennu
Wat smerig van AMD zeg :( waarom verlagen ze zich nu tot nVidia tactieken? ze hadden een kans om het beter dan nVidia doen. Vervolgens doen ze het net zo slecht. Slechte beschikbaarheid (amper beter dan Ampere) en dan ook de MSRP onder water nog verhogen net als nVidia dat deed.

Waarom dan niet gewoon je MSRP verhogen. Ja dat ziet er niet goed uit tov nVidia maar die kaarten zijn ook niet voor die prijs te koop en reviewers waren daar al kritisch op. Nu krijgt AMD terecht ook die kritiek.

Nadeel is met zulke tekorten komen ze er beide gewoon mee weg. Mensen betalen het toch wel.
Very Sad moment :'(

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Snowdog
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:20:
[...]

Maar dat bewijst mijn punt aardig want het verschil tussen een referentiemodel en een Nitro+ is daar ook bijna €120 terwijl er geen verklaring op de Nitro+ lijkt te zitten waarom het zoveel meer moet zijn.

[...]

Als je kan, tja ik zou een referentie XT pakken. Die zal niet helemaal geruisloos zijn, maar het is verder een zeer solide kaart. Dat of hopen op zoiets als de Pulse.
Nouja, het is wel opvallend dat de 6800xt relatief zoveel duurder is dan de "normale" 6800 nitro+. Het zou wellicht ook gewoon kunnen komen omdat ze denken dat dat hun echte premium model is en ze daarop willen cashen?

Verder neig ik op t moment ook sowieso wel naar de reference cards, want het lijkt erop dat de AIB's niet zoveel extra leveren. Iets koeler en licht betere prestaties (tegen een relatief veel hoger stroomverbruik). Dat is 't me sowieso niet waard. Maar ik weet niet of ik de power van de 6800xt echt nodig heb.

Eigenlijk zou een 6700xt waarschijnlijk wel genoeg zijn, maar goed, dan ben je nog maanden aan het wachten. En als je toch al het geld voor een 6800 betaalt... dan kan je net zo goed ook direct voor de 6800xt gaan... Ja, keuzes maken is niet mijn sterkste punt.

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:20:

Dat is hij dus zo goed als wel. Ik heb nog nooit zo'n stille kaart gehad. En dat zonder UV of zo. Enige wat je een beetje hooit is coil whine alle kaarten die ik tot nu toe gehoord heb hebben dat helaas.
Of de AIB versies het ook hebben geen idee. Al denk ik dat mijn 5700 XT het ook heeft maar dat ik het daar niet hoor door het geluid van de fans :P ik zal dit binnenkort eens even gaan testen. Want deze kaarten zijn fluiter stil zeker als je er een kleine uv op zet en de power op -6% zet.

[ Voor 18% gewijzigd door Astennu op 26-11-2020 17:28 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:25:
[...]

Wat smerig van AMD zeg :( waarom verlagen ze zich nu tot nVidia tactieken? ze hadden een kans om het beter dan nVidia doen. Vervolgens doen ze het net zo slecht. Slechte beschikbaarheid (amper beter dan Ampere) en dan ook de MSRP onder water nog verhogen net als nVidia dat deed.

Waarom dan niet gewoon je MSRP verhogen. Ja dat ziet er niet goed uit tov nVidia maar die kaarten zijn ook niet voor die prijs te koop en reviewers waren daar al kritisch op. Nu krijgt AMD terecht ook die kritiek.

Nadeel is met zulke tekorten komen ze er beide gewoon mee weg. Mensen betalen het toch wel.
Nvidia kwam er mee weg, dus AMD denkt er blijkbaar ook mee weg te kunnen komen. :/
AMD zet eigenlijk de eerste stap nooit, maar zodra Nvidia iets doet, gaan ze er meteen achteraan. Dat is ook het enige dat ze goed kopiëren van Nvidia, want de marketing of communicatie blijft bizar slecht.
Astennu schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:27:
[...]

Dat is hij dus zo goed als wel. Ik heb nog nooit zo'n stille kaart gehad. En dat zonder UV of zo. Enige wat je een beetje hooit is coil whine alle kaarten die ik tot nu toe gehoord heb hebben dat helaas.
Of de AIB versies het ook hebben geen idee. Al denk ik dat mijn 5700 XT het ook heeft maar dat ik het daar niet hoor door het geluid van de fans :P ik zal dit binnenkort eens even gaan testen. Want deze kaarten zijn fluiter stil zeker als je er een kleine uv op zet en de power op -6% zet.
Ik lees dus steeds tegenstrijdige berichten of hoe stil die nu werkelijk is. Het lijkt ook te verschillen hoe snel de ventilatoren draaien. TPU heeft het over 1300RPM, maar andere reviews geven 1600RPM aan net zoals de RX6800 van TPU. Vanuit mijn ervaring denk ik dat ik die 1600RPM met circa 34dBA wel zou horen, maar ik ben dan ook erg gevoelig ervoor.
Snowdog schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:27:
[...]

Nouja, het is wel opvallend dat de 6800xt relatief zoveel duurder is dan de "normale" 6800 nitro+. Het zou wellicht ook gewoon kunnen komen omdat ze denken dat dat hun echte premium model is en ze daarop willen cashen?

Verder neig ik op t moment ook sowieso wel naar de reference cards, want het lijkt erop dat de AIB's niet zoveel extra leveren. Iets koeler en licht betere prestaties (tegen een relatief veel hoger stroomverbruik). Dat is 't me sowieso niet waard. Maar ik weet niet of ik de power van de 6800xt echt nodig heb.

Eigenlijk zou een 6700xt waarschijnlijk wel genoeg zijn, maar goed, dan ben je nog maanden aan het wachten. En als je toch al het geld voor een 6800 betaalt... dan kan je net zo goed ook direct voor de 6800xt gaan... Ja, keuzes maken is niet mijn sterkste punt.
Ik heb destijds goed gekeken naar de Sapphire modellen en de RX6800XT lijkt een extra heatpipe te hebben dan de RX6800. Dat was het echt wel qua verschillen die je extern kan zien. Ik kan het prijsverschil absoluut niet verklaren en ook niet verdedigen. De RX6800 is op $580 eigenlijk al aan de dure kant ten opzichte van de RTX3070 en RX6800XT, maar de Nitro+ XT is echt belachelijk.

Ik zou echt referentie XT kopen als je in die gelegenheid bent. Die 12CU's extra merk je wel en dan blijf je op maximaal 300W. Maximaal, want ook de XT haalt het vaak niet eens.

• M-spec
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:39:
[...]

250W is heel lang een vrij symbolische grens geweest die nu opeens helemaal verdwenen lijkt te zijn nu Nvidia er volledig doorheen is geschoten.
Nvidia én AMD 'moeten' wel en een hoog verbruik is relatief. Men valt ook niet snel over het verbruik als je een Threadripper of Epyc zou aanslingeren. Tenminste niet als je kijkt wat die kan en ook op maar ~900mV hun werk doen. Huidige GPU's zitten dus juist nog aan de zuinige efficiënte kant. :+ En dan willen we tegelijk ook nog hoge FPS kloksnelheden zien en gaat de power draw helemaal sky high. 8)7 De technieken lijken ineens een stuk verder maar dat valt relatief gezien nog wel tegen.
Men wil tegenwoordig 4K adverteren en de prestaties moeten ergens vandaan komen. Zomaar het dubbele komt niet uit betere instructies immers en grotere chips drijft de prijzen ook op. Als we kijken naar de huidige FPS per Watt hebben we nog niet zoveel te klagen. ;) De enige methode om nog op een 250W grens te blijven is de kloksnelheid juist sterk te beperken.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]

Vroeger werd "eerlijkheid duurt het langst' nog wel als iets positiefs gezien, als iets om na te streven. Tegenwoordig wordt daar op neergekeken want "Zolang ik er mee weg kan komen" werkt toch ook gewoon.....

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:48
[...]

Ik zou niet eens zeggen amper beter dan Ampere, alles wijst er juist op dat het (flink) slechter is dan Ampere op launchday, alleen Moores Law blijft volhouden dat AMD het veel beter doet dan Ampere, bewijzen levert hij echter niet. Bij Nvidia hadden ze tenminste AIB kaarten, shops willen nu over het algemeen niets zeggen over de AMD kaarten omdat ze schijnbaar nog niet eens informatie gehad hebben over wanneer ze komen en hoe duur ze moeten zijn.

O.a. Steve van HWU kreeg van Sapphire zelfs pas prijzen nadat de review live was.

Moet dan wel weer zeggen dat ik die hele MSRP discussie een beetje loos vind, iedere fabrikant is vrij zijn eigen MSRP te stellen. Het is dus niet zo dat AMD zegt ons MSRP is $649 dat dan iedere andere kaart ook $649 moet zijn, of dat een AIB uberhaupt op dat MSRP moet aanbieden.

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51

Jumpiefox

Hoi ?

Wat een belachlijke prijzen zeg. De asus kaart kost 1000euro!??? niks meer dan een blower en een coldplate voor de gpu doet inno3d dat toch veel beter met hun designs. Voor deze prijzen raad ik men ook eerder een 3080 aan dan een 6800xt. En als je dan toch rond de 900 gaat zitten dan kan je net zo goed wachten op de 6900xt tenzij die opeens 1200-1400 gaan kosten..dan zou het rondje echt compleet zijn.

The first casualty in war is always the truth...

• Psyonara
Is de reden dat ze zo slecht leverbaar zijn zo duur of is het echt de vrije hand van de AIB/AMD?
Snap spec wise dat met de hogere Vram ze zeker wel verleidelijk zijn.

Maar bepaalde Webshops moet je ook een premium betalen voor een 3080!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Alphacool announces water blocks for Sapphire RX 6800 NITRO+ and MSI RTX 6800 GAMING X Trio
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8frfkquYyUCNRUU7BIBH5533LE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8RBZ3cmWh9OGCS3mwc9mYa4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5bz-la23-awsrTPZ5njHL94Jhg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAiXH7rl80ffll0p4qKn4I5P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mg1Dr0Uf-e7TVsXrO0DAy5RVEi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQaGUtT1dxatyzkfAzMcr2IQ.jpg?f=fotoalbum_tile

https://videocardz.com/pr...si-rtx-6800-gaming-x-trio

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Gezien de idioot grote koelers die deze generatie gemeengoed lijken te worden wordt waterkoeling op die grond alleen al steeds interessanter. Ik ben wel benieuwd waar EKWB mee gaat komen. (daar heb ik om de een of andere reden een lichte voorkeur voor, ik kan op de site nog niks terugvinden) Staat alleen in de shop :X

[ Voor 14% gewijzigd door ocf81 op 26-11-2020 19:59 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:47:
[...]

Nvidia kwam er mee weg, dus AMD denkt er blijkbaar ook mee weg te kunnen komen. :/
AMD zet eigenlijk de eerste stap nooit, maar zodra Nvidia iets doet, gaan ze er meteen achteraan. Dat is ook het enige dat ze goed kopiëren van Nvidia, want de marketing of communicatie blijft bizar slecht.
yeah hele slechte rede maar helaas maken ze daar gebruik van bah :(
[...]

Ik lees dus steeds tegenstrijdige berichten of hoe stil die nu werkelijk is. Het lijkt ook te verschillen hoe snel de ventilatoren draaien. TPU heeft het over 1300RPM, maar andere reviews geven 1600RPM aan net zoals de RX6800 van TPU. Vanuit mijn ervaring denk ik dat ik die 1600RPM met circa 34dBA wel zou horen, maar ik ben dan ook erg gevoelig ervoor.
Verschilt gewoon een beetje per kaart. De ene gpu verbruikt wat meer dan de andere (low vs high leakage chips) dat is altijd al zo geweest en met CPU's ook. Ik had ook een RX480 die ik met max 1050v moest draaien en dan werd hij nog loei heet. Een andere kon 1150mv prima handelen en was dan nog koeler. Qua clocks deed die laatste het iets beter maar die eerste was tov andere kaarten zeker niet slecht.

Die eerste zou ideaal zijn voor een Chiller of LN2.

Maar om terug te komen op de 6800 XT. De 2e XT die ik getest heb had ook veel lagere fan speeds. Ik zal die resultaten zo wel even posten. Clocks waren wel iets lager maar dat zou niet dat verschil in verbruik moeten geven. Er zat bijna 15 watt verschil tussen. En wellicht maakt die cooler ook nog wat beter contact of zo. Want die is echt aanzienlijk stiller scheelt inderdaad 300 rpm met de andere kaart.

Maar met gaming zeker met een kleine UV hoor je de luidere ook amper. Zal het nu wel even testen.

Edit; met -6% power zit de fan RPM rond de 1000-1200rpm afhankelijk van de applicatie. Ik merk wel dat die laatste paar watt meer of minder wel veel verschil maakt. Zie ook mijn clock scaling test met max power. Alles is met Auto Fan speed gedaan en dan zie je dat het boven de 270 watt lastig begint te worden en dan wordt de fan speed hoger (1600+ RPM). Bij 1400RPM beginnen ze hoorbaar te worden. Of je moet echt een hele stille ruimte hebben. Maar met 1200rpm hoor ik hem niet.

Edit2: Even extra goed geluisterd. Als je echt gaat luisteren kan je met 1100 heel zacht iets horen maar dan moet je gaan zoeken. bij 1260 hoor je een hele zachte bries. Maar als je er niet op let zou ik het al niet meer horen. Beejte casefan maakt dat geluid al laat staan een kaart die met dat toerental 250 watt aan het wegduwen is.

[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 26-11-2020 22:37 ]

• Astennu
ocf81 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:56:
Gezien de idioot grote koelers die deze generatie gemeengoed lijken te worden wordt waterkoeling op die grond alleen al steeds interessanter. Ik ben wel benieuwd waar EKWB mee gaat komen. (daar heb ik om de een of andere reden een lichte voorkeur voor, ik kan op de site nog niks terugvinden) Staat alleen in de shop :X
De 6800 cooler is best mooi compact. Kleiner dan een Vega 64 of 5700XT cooler grappig genoeg.

Maar de aib coolers zijn tot nu toe huge ook veel. Is bij de GeForce kaarten helaas niet anders.

Pagina: 1 ... 49 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.