Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:42:
De 6800 gaat daar weer 30 watt overheen.

220 watt+ de rest van het systeem aan warmte is geen pretje in de zomer.
In de zomer moet je buiten spelen. ;)
Heeft de 6800 geen betere energy efficiency dan de 3070?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
DataGhost schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:55:
[...]

Ik gok persoonlijk dat de 6800XT juist iets minder gebruikt dan 300W. Lijkt me niet heel handig om te gaan liegen in je presentaties :p
De 6800XT en 6900XT zijn beide gewoon 300 watt. En met de huidige boost algo's gebruiken ze dat vermogen waarschijnlijk ook. Alleen de 6900XT is door zijn extra shaders en mogelijk betere gebinde chips dan net wat sneller dan de 6800XT met hetzelfde verbruik. Dat zag je ook in de perf per watt waar de 6800 XT 54% uplift had tov de 5700XT heeft de 6900XT 65% hogere performance per watt.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
aminam schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

Zo vroeg was die 750 niet, quadcores waren toen al 3 jaar beschikbaar voor consumenten. Daarvoor had je ook al wel midrange quadcores, dus zo exotisch was die cpu niet als je het mij vraagt. Zit zelf nog niet lang in de desktop cpu's, had eerst een x64 pentium 4, toen i5 3470, toen 3770k en fx9370, daarna begon bf1 wat dipjes te vertonen en ben ik geupgrade naar r51600. r53600 was gewoon een goeie deal en verbeterde aardig wat voor single thread games, dus dat was de laatste upgrade.
Nee klopt, ik had moeten zeggen eerste Core i5. Wikipedia: List of Intel Core i5 processors

Voor de core 2 duo had ik een oude pentium 1, als ik me goed herinner.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyo62JdoDfvxS4zjRRz2lbbJqdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsCvjaAomcwAQu2J3J6zbejv.jpg?f=fotoalbum_large

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RobinNL schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:07:
Ik ben zelf niet echt bekend met de partners van AMD. Waar je bij Nvidia vooral kiest voor Asus, Gigabyte of MSI, naar welke fabrikanten kan je bij het AMD het beste kijken? Ik lees op het internet verschillende meningen.
Sapphire, Sapphire en nog eens Sapphire. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:03:
[...]

Pulse of alleen Nitro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Astennu schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:58:
[...]

De 6800XT en 6900XT zijn beide gewoon 300 watt. En met de huidige boost algo's gebruiken ze dat vermogen waarschijnlijk ook. Alleen de 6900XT is door zijn extra shaders en mogelijk betere gebinde chips dan net wat sneller dan de 6800XT met hetzelfde verbruik. Dat zag je ook in de perf per watt waar de 6800 XT 54% uplift had tov de 5700XT heeft de 6900XT 65% hogere performance per watt.
Wat denk je @Astennu , worden de 6800XT en 6900XT overclock beesten? Ze hebben meer ruimte dan de 3080 en 3090, in principe...

wie heeft er veel ervaring met overclocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:25
DaniëlWW2 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:03:
[...]

Haha, als je vooral op Nvidia bent gefocust weet je echt te weinig af van deze merken. Dat zie ik nu met mezelf.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sapphire is wel hofleverancier inderdaad, maar de afgelopen jaren hebben veel merken prima kaarten in de markt gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
sunsmountain schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:04:
[...]

Wat denk je @Astennu , worden de 6800XT en 6900XT overclock beesten? Ze hebben meer ruimte dan de 3080 en 3090, in principe...

Hard to say maar heb wel het gevoel dat deze het qua OC beter doen dan de RDNA1 chips. Gezien de performance per watt heb ik het idee dat niet het onderste uit de kan gehaald is en de chip is wel 2x zo groot maar verbruikt niet het dubbele.
Dus ik denk dat als je het kan koelen en je het niet erg vind dat hij meer gaat verbruiken er nog wel hogere clocks gehaald kunnen worden.
Maar echt ver overclocken is er de afgelopen jaren niet meer bij. De Tijden dat je 25%+ kon halen met een OC zijn al jaren over. Maar 10% is wellicht nog wel te doen. Dat is tegenwoordig best veel.

Zie bv de Ryzen CPU's die out of the box al bijna de max draaien GPU's gaan ook steeds meer die kant op. Voor de meeste gebruikers natuurlijk alleen maar handig die willen helemaal niet met voltages en clocks lopen klooien.

Maar ik denk dat zelf dat deze wel leuker te tweaken zijn dan de RDNA1 kaarten. Je kan meer kanten op. Die laatste kon je niet echt meer hogere voltages geven en veel hoger clocks. Was vooral Power limit omhoog rammen zodat hij altijd 1.2v ging gebruiken.
Denk dat je met de RNDA2 kaarten wat meer kanten op kan en dat hogere voltages misschien wel een optie zijn om op die manier met goede cooling en een hoger power budget van bv 360-400watt richting die 2300MHz te gaan ipv +- 2050 Gameclock.
En ik heb ook leaks/geruchten gezien waar er af en toe 2500MHz gehaald werd met boost korte pieken. Dus wie weet zit dat er wel aan met goede cooling en een hoog power budget?

Ik kan in ieder geval niet wachten om aan de slag te gaan. Denk dat ik volgende maand maar een dagje vrij voor ga nemen om lekker te tweaken ^^

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:29
sunsmountain schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:04:
[...]

Ik vraag het me erg af, je ziet juist dat de fabrikant zoveel mogelijk bezig zijn om met boost algoritmes al het onderste uit de kan te halen.

Er zal vast iets inzitten, maar of we nog echt "overclock beesten" gaan krijgen vraag ik me wel ten zeerste af, meer meer dan een paar % hier en daar verwacht ik niet direct, tenzij ze zeer conservatief gebinned hebben, maar dat is volgens mij niet iets waar AMD erg om bekend staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 29-10-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:33
De eerste RTX 3070 prijs staat in de pricewatch... nou dan is een 6800 qua ram en qua prijs interessanter... (maar goed glazenbol werk qua 6800 prijzen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ligt eraan wat je wil. Pulse zijn meestal (beduidend) bovengemiddelde instapmodellen en Nitro behoort meestal tot de allerbeste opties die er zijn. Het is ook niet zo vreemd omdat Sapphire voornamelijk voortbestaan op Radeon verkopen die nu eenmaal lager liggen dan Nvidia. Ze moeten wel. Komt bij dat ze nauwelijks iets aan marketing doen en alles in de kwaliteit van het product stoppen.
RobinNL schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:05:
Haha, als je vooral op Nvidia bent gefocust weet je echt te weinig af van deze merken. Dat zie ik nu met mezelf.
Gewoon een kwestie van reviews lezen en het patroon herkennen. Om de bekende namen maar af te gaan. :)
-ASUS is ronduit frustrerend. Die kunnen echt goede producten maken als ze er moeite voor doen. Ze lijken nu ook weer wat moeite te willen doen nadat ze afgelopen jaar behoorlijk zijn aangepakt bij sommige reviewers. Zo krijg je bijvoorbeeld de ASUS TUF RTX3080 wat een behoorlijk goed ontwerp is voor een instapmodel. De gemiddelde standaard voor ASUS RDNA1 en Turing producten was namelijk bedroevend...
-MSI is eigenlijk een beetje een ASUS light. Nvidia Gaming X exemplaren zijn meestal uitstekend, AMD Gaming X kan heel goed zijn, maar soms ook niet en de rest kan werkelijk alle kanten opgaan. Kwaliteitscontrole is soms ook nog een dingetje waar MSI echt eens wat aan moet doen. ASUS ook.
-Gigabyte is meer gericht op mainstream en gebruikt eigenlijk altijd maar een paar ontwerpen voor werkelijk alles. Eigenlijk nooit de beste, meestal ook niet slecht.
-Palit is een enorme OEM die niemand kent. De meeste modellen van hun of hun merken zijn vaak redelijk, soms erg goed, soms matig.
-EVGA gaat de laatste jaren ook alle kanten op en daar moet je per model echt lezen wat het is.
-XFX idem, maar eigenlijk minder dan EVGA in vrijwel alle aspecten.
-Powercolor lijkt zich te mengen in de betere regio's van het AMD kamp, maar is eigenlijk ook wisselvallig geweest.
-ASRock is nieuw en niet zo noemenswaardig. Ze maken videokaarten, maar ze zijn vaak goedkoop of middelmatig.
-Sapphire is toch wel bijzonder. Ze geven minder garantie, ze doen nauwelijks iets met marketing, maar ze produceren zo vaak videokaarten van niveau dat je ze bijna blind kan kopen. Eigenlijk in tegenstelling tot al het andere. Het gaat daar ook om de details. Ze gebruiken al jaren ventilatoren met kogellagers wat je nu pas andere fabrikanten ziet doen. Zaken zoals dual bios of makkelijk te verwijderen en vervangen ventilatoren zijn eigenlijk standaard. Het beetje software dat ze leveren is dus geen waardeloze bloatware. De koelontwerpen zijn vaak zeer goed uitgedacht en je hoort ook van echte problemen met kwaliteitscontrole.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Astennu schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:11:
[...]

Hard to say maar heb wel het gevoel dat deze het qua OC beter doen dan de RDNA1 chips. Gezien de performance per watt heb ik het idee dat niet het onderste uit de kan gehaald is en de chip is wel 2x zo groot maar verbruikt niet het dubbele.
Dus ik denk dat als je het kan koelen en je het niet erg vind dat hij meer gaat verbruiken er nog wel hogere clocks gehaald kunnen worden.
Maar echt ver overclocken is er de afgelopen jaren niet meer bij. De Tijden dat je 25%+ kon halen met een OC zijn al jaren over. Maar 10% is wellicht nog wel te doen. Dat is tegenwoordig best veel.

Zie bv de Ryzen CPU's die out of the box al bijna de max draaien GPU's gaan ook steeds meer die kant op. Voor de meeste gebruikers natuurlijk alleen maar handig die willen helemaal niet met voltages en clocks lopen klooien.

Maar ik denk dat zelf dat deze wel leuker te tweaken zijn dan de RDNA1 kaarten. Je kan meer kanten op. Die laatste kon je niet echt meer hogere voltages geven en veel hoger clocks. Was vooral Power limit omhoog rammen zodat hij altijd 1.2v ging gebruiken.
Denk dat je met de RNDA2 kaarten wat meer kanten op kan en dat hogere voltages misschien wel een optie zijn om op die manier met goede cooling en een hoger power budget van bv 360-400watt richting die 2300MHz te gaan ipv +- 2050 Gameclock.
En ik heb ook leaks/geruchten gezien waar er af en toe 2500MHz gehaald werd met boost korte pieken. Dus wie weet zit dat er wel aan met goede cooling en een hoog power budget?

Ik kan in ieder geval niet wachten om aan de slag te gaan. Denk dat ik volgende maand maar een dagje vrij voor ga nemen om lekker te tweaken ^^
@Dennism en @Astennu ok overclocken duidelijk. En wat is de kans dat we de kaarten kunnen flashen en meer CUs ontsluiten? De defect rate van TSMC 7nm is maar 0,5 per die (0,09 / cm2) dus best mogelijk dat je een 80CU chip hebt die begrenst is tot 72CU, of een 64CU die eigenlijk 72CU kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 22:45
Dennism schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:15:
[...]

Ik vraag het me erg af, je ziet juist dat de fabrikant zoveel mogelijk bezig zijn om met boost algoritmes al het onderste uit de kan te halen.

Er zal vast iets inzitten, maar of we nog echt "overclock beesten" gaan krijgen vraag ik me wel ten zeerste af, meer meer dan een paar % hier en daar verwacht ik niet direct, tenzij ze zeer conservatief gebinned hebben, maar dat is volgens mij niet iets waar AMD erg om bekend staat.
Wellicht komen er nog fabrikanten met een Full Cover Block als overclock beest, was er niet sprake van dat AMD daar zelf mee zou komen met de 6900XT (XXT) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

@Dennism en @Astennu ok overclocken duidelijk. En wat is de kans dat we de kaarten kunnen flashen en meer CUs ontsluiten? De defect rate van TSMC 7nm is maar 0,5 per die (0,09 / cm2) dus best mogelijk dat je een 80CU chip hebt die begrenst is tot 72CU, of een 64CU die eigenlijk 72CU kan.
Zie ook mijn eerdere post daarover, die schat ik ook zeer laag in, cutdown die's zie je steeds vaker en ik ken eigenlijk de laatste jaren vrijwel geen chips meer van AMD, Intel of Nvidia waarbij je doormiddel van flashen cores kan unlocken daar dit tegenwoordig volgens mij allemaal 'in silicon' al gelocked wordt en niet meer softwarematig. Wat je nog wel eens ziet is powerlimits aanpassen, maar dat is het volgens mij ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Habana schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:29:
[...]

Wellicht komen er nog fabrikanten met een Full Cover Block als overclock beest, was er niet sprake van dat AMD daar zelf mee zou komen met de 6900XT (XXT) ?
Alles kan, de vraag is dat echter was is een 'overklok beest', bij zo'n term verwacht ik toch minstends 15%+ aan extra performance die je alleen kan unlocken met overclocken, zoals vroeger met Intel cpu's vrij normaal was, niet aan de paar % die met een Ryzen cpu's of de meeste moderne GPU's kan bijplussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

En ook MSI komt met teasers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Die past zo te zien niet meer in alle behuizingen. damm dat ding is lang. Zitten denk ik 3x 100mm fans op of zo. Zou ook nog een Geforce kaart kunnen zijn ipv de RX6000 kaart.

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 29-10-2020 14:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:05:
Volgens mij waren hier gister wel wat posts van Tweakers die dachten dat een 6800 en 6800XT wel makkelijk naar een 6900XT te flashen zouden zijn omdat TSMC een relatief laag defect ratio zou hebben, waardoor er mogelijk 'goede' chips in de 6800 en 800XT gebruikt gaan worden om aan de vraag te voldoen.

Ik zou dat echter met een flinke korrel zout nemen, voor zover ik weet maken de diverse chip fabrikanten (AMD, Intel en Nvidia in dit geval) dit al jaren niet meer mogelijk doordat ze daadwerkelijk hardwarematige beperkingen aanbrengen in cutdown chips.

Ik verwacht dat de tijd dat je cpu's of gpu's kan "unlocken" door een potloodstreepje, wat nagellak, een plakbandje of een biosflash toch wel redelijk verleden tijd is.
Zaken worden al jaren hardwarematig uitgeschakeld. Je gaan niks unlocken met geen enkele moderne videokaart meer.

Ik heb nu ook al meerdere malen aangeven waar ik dacht dat de "Navi 21 XL" met 60CU's zou zitten. Ondanks dat werkelijk iedereen op het internet iets anders zei, had ik daar mooi gelijk. Dit is de reden. Er kan ook iets kapot gaan of niet helemaal goed werken op een chip dat geen CU is. Zo kan je een hele Shader Engine uitzetten en deze chip alsnog verkopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdW4SZRFOh8OxxQmdjIqVuvroy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPobhawHTc8OjdpxmuRsRtoV.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag is vooral hoe gaat de RX6800 uitkomen. Het zou namelijk kunnen dat het relatief efficiënte en kwalitatief goede chips zijn met een defect dat een SE uitschakelen vereiste. Zonder dit defect zou het dan een RX6900XT kunnen zijn Dan zou de rest wel eens goed kunnen zijn en dan kijk je naar OC potentieel. Het zal alleen geluk blijven of je echt een goede krijgt. Aangezien AMD mij in dit aspect echt haat, zou ik er persoonlijk niet op durven te hopen. :z

[ Voor 17% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-10-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:43:
[...]

Zaken worden al jaren hardwarematig uitgeschakeld. Je gaan niks unlocken met geen enkele moderne videokaart meer.

Ik heb nu ook al meerdere malen aangeven waar ik dacht dat de "Navi 21 XL" met 60CU's zou zitten. Ondanks dat werkelijk iedereen op het internet iets anders zei, had ik daar mooi gelijk. Dit is de reden. Er kan ook iets kapot gaan of niet helemaal goed werken op een chip dat geen CU is. Zo kan je een hele Shader Engine uitzetten en deze chip alsnog verkopen. De vraag is vooral hoe gaat de RX6800 uitkomen. Het zou namelijk kunnen dat het relatief efficiënte en kwalitatief goede chips zijn met een defect dat een SE uitschakelen vereiste. Zonder dit defect zou het dan een RX6900XT kunnen zijn Dan zou de rest wel eens goed kunnen zijn en dan kijk je naar OC potentieel. Het zal alleen geluk blijven of je echt een goede krijgt. Aangezien AMD mij in dit aspect echt haat, zou ik er persoonlijk niet op durven te hopen. :z
[Afbeelding]
Ah jammer, ze zijn hun chips dan bewust aan het beperken, om ze op het verkochte performance niveau te krijgen. Anders hebben ze niet genoeg 6800 / 6800 XT / 6900 chips vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:43:
[...]

Ik heb nu ook al meerdere malen aangeven waar ik dacht dat de "Navi 21 XL" met 60CU's zou zitten. Ondanks dat werkelijk iedereen op het internet iets anders zei, had ik daar mooi gelijk. Dit is de reden. Er kan ook iets kapot gaan of niet helemaal goed werken op een chip dat geen CU is. Zo kan je een hele Shader Engine uitzetten en deze chip alsnog verkopen.
[Afbeelding]

De vraag is vooral hoe gaat de RX6800 uitkomen. Het zou namelijk kunnen dat het relatief efficiënte en kwalitatief goede chips zijn met een defect dat een SE uitschakelen vereiste. Zonder dit defect zou het dan een RX6900XT kunnen zijn Dan zou de rest wel eens goed kunnen zijn en dan kijk je naar OC potentieel. Het zal alleen geluk blijven of je echt een goede krijgt. Aangezien AMD mij in dit aspect echt haat, zou ik er persoonlijk niet op durven te hopen. :z
Dat zou idd heel goed kunnen.
Vond het wel apart dat alle modellen 128MB cache hebben geen een heeft daar een lager aantal. Blijkbaar zitten daar dus niet snel defecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Astennu schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:41:
[...]

Die past zo te zien niet meer in alle behuizingen. damm dat ding is lang. Zitten denk ik 3x 100mm fans op of zo. Zou ook nog een Geforce kaart kunnen zijn ipv de RX6000 kaart.
Ik vermoed ook dat het een 3070 is, de 6800 reveal komt waarschijnlijk later in de livestream.

Maar goed, er is meer.

Gigabyte, zoek de verschillen. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biboRP_fS7TZusQHCM6__-rCces=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lTz3OvmjKL1vpdznMbloMwhY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4heaSucqHT3BxqRhmo5oMsHpTss=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QWaI3VWE6mrTnisyEY3Ue3dO.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nou de XT versie lijkt behoorlijk wat dikker. Ik wil die koeler eerder op de 6800 zodat je lekker stille koeler hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Sissors schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:50:
Nou de XT versie lijkt behoorlijk wat dikker. Ik wil die koeler eerder op de 6800 zodat je lekker stille koeler hebt.
Ja inderdaad hier zie je het inderdaad ook:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2020/10/AMD-Radeon-RX-6000-Series-Official-740x415.png

Dus het lijkt er op dat ze toch wel meerdere coolers hebben. Tijdens de livestream viel dat totaal niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Astennu schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:46:
[...]

Vond het wel apart dat alle modellen 128MB cache hebben geen een heeft daar een lager aantal. Blijkbaar zitten daar dus niet snel defecten?
Of ze hebben die cache natuurlijk gewoon nodig om dit performance niveau te halen, maar gezien de kwaliteit waar TSCM's 7nm nu zou moeten staan is het best redelijk om te verwachten dat de yields sowieso vrij hoog zijn. Mogelijk dat er natuurlijk ook standaard wat redundancy zit qua cache.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sunsmountain schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:46:
[...]

Ah jammer, ze zijn hun chips dan bewust aan het beperken, om ze op het verkochte performance niveau te krijgen. Anders hebben ze niet genoeg 6800 / 6800 XT / 6900 chips vermoed ik.
Nee, ze binnen deze enorme chip op een rationele manier. Dit is ongeveer wat ze doen voor de RX6800XT. Hier kunnen ze ook meer flexibel zijn in welke dual CU's ze uitschakelen. Ze zullen het bij een dual CU per SA houden, maar dat is het ook wel. Dit is waarschijnlijk waarom de RX6800XT het meest gunstig in de markt gezet lijkt te zijn. De RX6800 is echt een "redden wat er te redden valt chip". Daarom ben ik ook niet erg onder de indruk van de prijs. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WTkmgoMF273vvazTVYqNns2nrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3voldaxhSQqBVl88yBI5LAq.jpg?f=fotoalbum_large
[...]

Tja volgens mij bestaan vrijwel alle AMD producten op N7 uit een hele hoop cache met wat rekeneenheden erbij. Neem alleen de Zen chiplets al. :P
Ik denk dat het wel goed zit met die enorme L3 cache op Navi 21. Ben daar ook wel blij mee voor de RX6800 die ook de volle 128MB behoud, idem voor de 512GB/s die deze ook heeft.
Xadeon schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:48:
[...]

Ik vermoed ook dat het een 3070 is, de 6800 reveal komt waarschijnlijk later in de livestream.

Maar goed, er is meer.

Gigabyte, zoek de verschillen. ;)
[Twitter]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zei het gisteravond al dat de RX6800 een twee slot koeler is en de RX6800XT 2,5. Maar deze kopen de meeste toch niet want de AIB modellen lijken niet veel later te verschijnen. ;)
DaniëlWW2 in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-10-2020 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Iemand die zijn 6800xt gaat water koelen heeft dan afzet voor de stock koeler (op V&A) bij iemand met een 6800 :P

Herhaling maar kijk eens wat de RTX 3070 prijzen doen...
Ik ben genezen van de haast om er eentje te kopen i.p.v. nog 3 weken te wachten.
En toch gelijk al weer sommige modellen uitverkocht 8)7

[ Voor 48% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-10-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@Sissors Dat zou mooi zijn, maar het is 300w vs 250w. We mogen denk ik verwachten dat dit ruim voldoende is.

En ook Sapphire met reference kaart, nog niet echt spannend dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6t63PezIoF8oGn_31oDD9HXOo1w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hg9puUso3rGSh2lKWas8mpHO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MgEu3aDbznobu5I5mIs1kAQWF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smooGMUO4XJHfzR7KFoIRKCo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vjJfSAPzwbg1ma_IZwvivIcMpY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7Wu27l6W9TqQIzOSSJljVzU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzggfEyU1c9A3o6WO180T4r0oxY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ps2sT1crIyDUftD860nmdai.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet spannend, maar misschien dat het wel wat hoop geeft op een redelijk gezonde voorraad binnen enigszins acceptabele termijn. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukjah
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 19:42
Waarom gebruiken alle AIBs opeens het AMD design?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:58
lukjah schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:59:
Waarom gebruiken alle AIBs opeens het AMD design?
Doen ze altijd, dit zijn gewoon reference design-kaarten, de custom kaarten volgen daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:54:
[...]

Nee, ze binnen deze enorme chip op een rationele manier. Dit is ongeveer wat ze doen voor de RX6800XT. Hier kunnen ze ook meer flexibel zijn in welke dual CU's ze uitschakelen. Ze zullen het bij een dual CU per SA houden, maar dat is het ook wel. Dit is waarschijnlijk waarom de RX6800XT het meest gunstig in de markt gezet lijkt te zijn. De RX6800 is echt een "redden wat er te redden valt chip". Daarom ben ik ook niet erg onder de indruk van de prijs. ;)
[Afbeelding]

[...]
Snap ik, maar die uitgeschakelde CUs kunnen dus niet meer ingeschakeld worden. Een hele Shader Engine uitschakelen is inderdaad een beetje Hail Mary move. Voor $579 bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukjah
Snowdog schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:00:
[...]

Doen ze altijd, dit zijn gewoon reference design-kaarten, de custom kaarten volgen daarna.
Ah, en hoe lang is normaalgesproken "daarna"? Als het toch allemaal reference is. Waarom zou ik dan niet gewoon de goedkoopste nemen?

[ Voor 14% gewijzigd door lukjah op 29-10-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 11:15

flessuh

Set sail for fail!

Nou heb ik niet echt opgelet de laatste generatie(s), maar zijn er ook AIB's die blokken er op zet voor custom cooling?
Ik zou eerst een Vega 64 liquid halen tot ik zag dat deze voorzien was van zijn eigen all-in-one oplossing. Toen toch maar los EKWB blok er op gezet.

Weet dat EVGA bij de concurrent wel een kaart op de planning heeft geschikt voor waterkoeling iig.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
lukjah schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:01:
[...]

Ah, en hoe lang is normaalgesproken "daarna"?
Geen idee eigenlijk, volgens mij is 't soms al binnen enkele dagen, maar soms ook enkele weken. Misschien dat iemand anders daar meer over weet though :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukjah
Snowdog schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:02:
[...]

Geen idee eigenlijk, volgens mij is 't soms al binnen enkele dagen, maar soms ook enkele weken. Misschien dat iemand anders daar meer over weet though :P
Maar wel *voor* release "daarna" bedoel je. Ik dacht even dat je niet op 18 november custom kaarten kon bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

flessuh schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:02:
Nou heb ik niet echt opgelet de laatste generatie(s), maar zijn er ook AIB's die blokken er op zet voor custom cooling?
Ik zou eerst een Vega 64 liquid halen tot ik zag dat deze voorzien was van zijn eigen all-in-one oplossing. Toen toch maar los EKWB blok er op gezet.

Weet dat EVGA bij de concurrent wel een kaart op de planning heeft geschikt voor waterkoeling iig.
;)
pricewatch: Powercolor Liquid Devil Radeon RX 5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Xadeon schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:57:
@Sissors Dat zou mooi zijn, maar het is 300w vs 250w. We mogen denk ik verwachten dat dit ruim voldoende is.

En ook Sapphire met reference kaart, nog niet echt spannend dus.
[Twitter]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben erg benieuwd hoe deze cooler het doet.
Er gaat ook veel hitte richting het moederbord dus je wil je SSD daar niet onder hebben zitten er boven is dan beter zodat die hitte door het PCI-E slot geblokt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
lukjah schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:03:
[...]

Maar wel *voor* release "daarna" bedoel je. Ik dacht even dat je niet op 18 november custom kaarten kon bestellen.
Die kans zit er ook best in gok ik. Het is iig niet zo dat er bij elke launch direct custom kaarten beschikbaar zijn afaik. Geen idee hoe dat nu gaat lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flessuh
  • Laatst online: 20-09 11:15

flessuh

Set sail for fail!

ja, zo'n apparaat ja. Thanks. Weet ik waar ik op moet letten :P

Hoewel ik nog wel twijfel over de aanschaf ivm koopcontract woning. Maar eens met de bank praten of dit gezien het wattage van het volledige systeem onder elektrische verwarming valt en mee te financieren is :+

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 20:27
[...]

Of ze houden de chips die slechts 64MB(?) werkende cache hebben achter de hand voor een 6700 kaart. Wellicht dat dat precies de juiste gradatie geeft in performance-niveaus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Gurneyhck schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:12:
[...]

Of ze houden de chips die slechts 64MB(?) werkende cache hebben achter de hand voor een 6700 kaart. Wellicht dat dat precies de juiste gradatie geeft in performance-niveaus.
Nee dat wordt Navi 22.
Als je naar de Navi 21 chip kijk hebben ze het eigenlijk al erg modulair opgedeeld dus kunnen ze hem relatief makkelijk downcalen. Je wilt niet de helft van je chip uit moeten zetten als dat niet nodig is.
Navi 22 wordt een veel kleinere chip die richting de helft van de grote van Navi 21 gaat. Gok dat die 40 CU's max krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Gurneyhck schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:12:
[...]

Dat gaat Navi 22 worden. ;)

En ik denk dat ik mijn grootste bezwaar voor de RX6800 prijs nu ook aan de kant kan schuiven. De RTX3070, tja die is niet zoveel goedkoper als ik de prijzen van de partnermodellen zie. :P :')
DaniëlWW2 in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
DaniëlWW2 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:16:
[...]

Dat gaat Navi 22 worden. ;)

En ik denk dat ik mijn grootste bezwaar voor de RX6800 prijs nu ook aan de kant kan schuiven. De RTX3070, tja die is niet zoveel goedkoper als ik de prijzen van de partnermodellen zie. :P :')
DaniëlWW2 in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"
Dat gaat we echter ook vast bij de RX6800 zien, dus dat verschil blijft vrees ik wel aanwezig (hoewel het procentueel iets kleiner is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Die 128 MB cache lijkt niet zo gevoelig voor defecten, en ook niet in delen uit te schakelen. Teveel verbindingen met de rest van de chip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Ok ASUS is er vroeg bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrVUnztLAYk_qmVaGB2w6xIZAiw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nqLaFyXFd0mPOgWmLNvEpNRP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6-WVasAqvS07fjAVToCn7_7LuE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zq9Zx80BA4hnYM4W4JR5uFIe.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJ973DcAMXNntmO6aVXcX_oDy30=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cf2GZBZm4gHrmql6BpXksDIv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYXGwB_edAEhBX0vO60Z7-D6HpY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSVJbnoDCYrAOG9WfwZkwMTi.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:25
DaniëlWW2 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:26:

[...]

Gewoon een kwestie van reviews lezen en het patroon herkennen. Om de bekende namen maar af te gaan. :)
-ASUS is ronduit frustrerend. Die kunnen echt goede producten maken als ze er moeite voor doen. Ze lijken nu ook weer wat moeite te willen doen nadat ze afgelopen jaar behoorlijk zijn aangepakt bij sommige reviewers. Zo krijg je bijvoorbeeld de ASUS TUF RTX3080 wat een behoorlijk goed ontwerp is voor een instapmodel. De gemiddelde standaard voor ASUS RDNA1 en Turing producten was namelijk bedroevend...
-MSI is eigenlijk een beetje een ASUS light. Nvidia Gaming X exemplaren zijn meestal uitstekend, AMD Gaming X kan heel goed zijn, maar soms ook niet en de rest kan werkelijk alle kanten opgaan. Kwaliteitscontrole is soms ook nog een dingetje waar MSI echt eens wat aan moet doen. ASUS ook.
-Gigabyte is meer gericht op mainstream en gebruikt eigenlijk altijd maar een paar ontwerpen voor werkelijk alles. Eigenlijk nooit de beste, meestal ook niet slecht.
-Palit is een enorme OEM die niemand kent. De meeste modellen van hun of hun merken zijn vaak redelijk, soms erg goed, soms matig.
-EVGA gaat de laatste jaren ook alle kanten op en daar moet je per model echt lezen wat het is.
-XFX idem, maar eigenlijk minder dan EVGA in vrijwel alle aspecten.
-Powercolor lijkt zich te mengen in de betere regio's van het AMD kamp, maar is eigenlijk ook wisselvallig geweest.
-ASRock is nieuw en niet zo noemenswaardig. Ze maken videokaarten, maar ze zijn vaak goedkoop of middelmatig.
-Sapphire is toch wel bijzonder. Ze geven minder garantie, ze doen nauwelijks iets met marketing, maar ze produceren zo vaak videokaarten van niveau dat je ze bijna blind kan kopen. Eigenlijk in tegenstelling tot al het andere. Het gaat daar ook om de details. Ze gebruiken al jaren ventilatoren met kogellagers wat je nu pas andere fabrikanten ziet doen. Zaken zoals dual bios of makkelijk te verwijderen en vervangen ventilatoren zijn eigenlijk standaard. Het beetje software dat ze leveren is dus geen waardeloze bloatware. De koelontwerpen zijn vaak zeer goed uitgedacht en je hoort ook van echte problemen met kwaliteitscontrole.
Thnx voor de informatie! Weer wat geleerd :*)

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Asus heeft dan inmiddels in ieder geval geleerd om de middelste fan een andere draairichting te geven.

Offtopic: ik lag me helemaal kapot om het Nvidia RTX levertijden topic, nu met de RTX 3070. :+
En er zijn er toch wel inmiddels zo'n 10 die het niet kunnen laten om over scalpers te beginnen.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-10-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygeta
  • Laatst online: 20:22

Taygeta

KTM 790 Adventure

HugoBoss1985 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:33:
[...]

Asus heeft dan inmiddels in ieder geval geleerd om de middelste fan een andere draairichting te geven.

Offtopic: ik lag me helemaal kapot om het Nvidia RTX levertijden topic, nu met de RTX 3070. :+
En er zijn er toch wel inmiddels zo'n 10 die het niet kunnen laten om over scalpers te beginnen.
Ik denk niet dat dit anders zal zijn bij de preorders van AMD. Er is gewoon mega veel vraag en ik denk niet dat er een bedrijf is die hier uberhaupt op kan anticiperen. En als er meer vraag is dan aanbod, slaan de scalpers hun slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand een idee over de termijn waarop we custum AIB kaarten kunnen verwachten? Gaat dat over weken of maanden na de launch van het referentieontwerp bijvoorbeeld?

offtopic:
Blijft bijzonder dat mensen denken te leven in een wereld waar videokaarten een zeldzaam waardevast product zijn... Over 6-8 weken (bij AMD misschien iets langer nog) liggen die dingen op stapels klaar waarschijnlijk. Maar nee, moet allemaal nu nu nu! Ik zal met mijn 34 jaren ondertussen wel te oud zijn voor dit soort rare gehype... :S

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:35:
Heeft iemand een idee over de termijn waarop we custum AIB kaarten kunnen verwachten? Gaat dat over weken of maanden na de launch van het referentieontwerp bijvoorbeeld?

offtopic:
Blijft bijzonder dat mensen denken te leven in een wereld waar videokaarten een zeldzaam waardevast product zijn... Over 6-8 weken (bij AMD misschien iets langer nog) liggen die dingen op stapels klaar waarschijnlijk. Maar nee, moet allemaal nu nu nu! :S
Not sure maar zou best meteen @ launch kunnen zijn dat is de laatste tijd wel vaker. Al was het bij de 5700 serie niet het geval.

Videokaarten behouden de laatste 4 jaar hun waarde wel redelijk goed ja. Maar dit jaar ook minder raar gezien de gestegen vraag omdat mensen thuis zitten en maar wat meer zijn gaan gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Euh excuse me wtf? Het zal vast enig nut hebben maar een AIO liquid cooled kaart *met* blower? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Asus Fan shrouds zien er wel hetzelfde uit als de RTX hopelik zijn de koel elementen dit keer wel on point voor Radeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:35:

offtopic:
Blijft bijzonder dat mensen denken te leven in een wereld waar videokaarten een zeldzaam waardevast product zijn... Over 6-8 weken (bij AMD misschien iets langer nog) liggen die dingen op stapels klaar waarschijnlijk. Maar nee, moet allemaal nu nu nu! Ik zal met mijn 34 jaren ondertussen wel te oud zijn voor dit soort rare gehype... :S
Nouja, omdat AMD heeft gezegd geen blowerkaarten meer uit te brengen*, zijn in principe de kaarten direct klaar voor AIB's, dus zodra AMD de chips naar de 3rd party's sturen lijjkt mij.....

*Tenzij ze daar op teruggekomen zijn, maar heb nog geen blower design voorbij zien komen

En helaas heb je geen gelijk met dat ze met 6-8 weken "met stapels op de plank liggen", ten eerste wachten heel veel mensen al heel lang op deze kaarten, en ten tweede schroeft elke fabrikant zijn productie terug mocht er een surplus dreigen, dus helaas ja, het zijn zeldzame waardevaste producten, kijk maar wat een 1070/1080TI nu nog moet opleveren op de 2e hands markt.....
En met m'n 44 jaar zal ik heus wachten tot "de top eraf is", ik wacht al sinds 2014, maar er gaat wel voor het eind van het boekjaar een nieuw AMD systeem staan, liever naar AMD brengen dan naar de belastingdienst vindt ik dan altijd ;)

[ Voor 25% gewijzigd door zion op 29-10-2020 16:53 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DataGhost schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Euh excuse me wtf? Het zal vast enig nut hebben maar een AIO liquid cooled kaart *met* blower? 8)7
zal dan wel geen full cover blok zijn? want anders snap ik het ook niet goed. Je ziet wel eens alleen GPU cooling en dan nog een fan voor vrm en eventueel memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 20-09 22:41
DataGhost schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Heb je nog nooit een hybrid GPU gezien? Zoek maar eens op MSI Sea Hawk, EVGA Hybrid etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xlbf8TPMrPoy5PylDGm1cyLYle0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EC3FEEi4m2dg1s6LDu2IuuUf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Paprika op 29-10-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Paprika schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:50:
[...]

Heb je nog nooit een hybrid GPU gezien? Zoek maar eens op MSI Sea Hawk, EVGA Hybrid etc.

[Afbeelding]
Nee, heb ik niet. Daarom vond ik het raar. Ik heb nooit AIOs gehad en ondertussen wel een custom loop in een ruime kast, daarom waarschijnlijk een ander perspectief. Mijn 5700XT is van 2 slots naar 1 slot dik gegaan met full-cover blok. Maar als ik het zo even bekijk zie ik dat deze Asus-kaart nog steeds 2 slots dik is en dat de rad waarschijnlijk 240mm of maximaal 280mm is, dat zal zijn om hem in kleine kasten te laten passen. Ten opzichte van de normale kaarten verlies je waarschijnlijk koelcapaciteit met zo'n kleine rad en maar twee fans dus dat zullen ze wel goed moeten maken met die blower en nog een heel slot aan heatsink. Ik had het gewoon nog helemaal niet van die kant bekeken, en ben daarom wederom blij met mijn keuze voor custom loop ipv AIO :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DataGhost schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:55:
[...]

Nee, heb ik niet. Daarom vond ik het raar. Ik heb nooit AIOs gehad en ondertussen wel een custom loop in een ruime kast, daarom waarschijnlijk een ander perspectief. Mijn 5700XT is van 2 slots naar 1 slot dik gegaan met full-cover blok. Maar als ik het zo even bekijk zie ik dat deze Asus-kaart nog steeds 2 slots dik is en dat de rad waarschijnlijk 240mm of maximaal 280mm is, dat zal zijn om hem in kleine kasten te laten passen. Ten opzichte van de normale kaarten verlies je waarschijnlijk koelcapaciteit met zo'n kleine rad en maar twee fans dus dat zullen ze wel goed moeten maken met die blower en nog een heel slot aan heatsink. Ik had het gewoon nog helemaal niet van die kant bekeken, en ben daarom wederom blij met mijn keuze voor custom loop ipv AIO :)
Mijn ervaring (tot 250W) is dat de GPU 40C-50C blijft (en niet te horen valt met een Noctua fan op < 800 RPM, de standaard fan heb ik altijd vervangen). De blower draait heel zacht om iets van lucht over de heatsink die de VRM dekt te blazen. Dit betrof overigens een 140mm rad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Astennu
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2020/10/MSI-Radeon-RX-6800-XT-Gaming-X-Trio-740x318.png

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2020/10/MSI-Radeon-RX-6800-XT-Gaming-X-Trio_1-1030x600.png

My God wat een beest van een kaart
Hier nog wat meer info:
https://wccftech.com/msi-...ing-x-trio-custom-models/

Gezien alle AIB's al kaarten laten zien gok ik dat je @ launch gewoon beide te zien krijgt. En gezien de coolers zou het mij niet verbazen als ze wat verder gepushed worden dan de stock 300 watt en dat je wel een aardige performance bump ziet maar de performance per watt lager zal zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 29-10-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Astennu schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:00:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

My God wat een beest van een kaart
Hier nog wat meer info:

Gezien alle AIB's al kaarten laten zien gok ik dat je @ launch gewoon beide te zien krijgt. En gezien de coolers zou het mij niet verbazen als ze wat verder gepushed worden dan de stock 300 watt en dat je wel een aardige performance bump ziet maar de performance per watt lager zal zijn.
1:1 een 3080 Trio X, behalve RTX vs Radeon dan.

https://www.msi.com/Graph...TX-3080-GAMING-X-TRIO-10G

Vergelijk die marketing plaatjes maar. Het is gewoon dezelfde render. Sterker nog, in het wccftech artikel staan zelfs marketing plaatjes met GEFORCE RTX ipv Radeon op de kaart.

[ Voor 17% gewijzigd door Paprika op 29-10-2020 17:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
Heb nog niet alles door kunnen lezen, maar mogelijk wel interessant aangaande SAM: https://www.reddit.com/r/...dy_works_on_linux_and_is/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Format-C
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Ik zou het eerder een gedrocht noemen dan beest...

Dat is een 6800XT Plastic Edition. :o

Edit; al zal het mij trouwens een worst zijn hoe mijn kaart eruit ziet. Al is ie paars met witte stippen. Het gaat mij om de FPS en IQ. Kijk er nooit naar. Ja, 2x:

als ie erin gaat en 1x als ie verkocht wordt. }:O

Edit 2:L ieder zn ding.., Ik kijk liever naar een ducati v4r panigale. :9 :9 :9

[ Voor 68% gewijzigd door Format-C op 29-10-2020 17:26 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

B) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuyWlTN1RolHQmOXfNESn6AhSZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4HryHfPmX14exM3IgKn3lMPt.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Format-C schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:19:
Ik zou het eerder een gedrocht noemen dan beest...

Dat is een 6800XT Plastic Edition. :o
Eensch (y)
Edit; al zal het mij trouwens een worst zijn hoe mijn kaart eruit ziet. Al is ie paars met witte stippen. Het gaat mij om de FPS en IQ. Kijk er nooit naar. Ja, 2x:

als ie erin gaat en 1x als ie verkocht wordt. }:O
Oneensch, zelf al zie ik hem nooit meer, ik ben ook van de gesloten kasten, dan nog zou ik weten dat er een gedrocht in mijn PC zou zitten, ik zou mijn PC langzaamaan gaan haten omdat ik weet dat hij daar intern me uit zit te lachen dat ik zo gek ben geweest hem te kopen, en dan met wat routine onderhoud moet ik mijn kap open maken om ervoor te zorgen dat alles stofvrij is en dan zou hij me aan lopen grijnzen met die wrange blik van hem...... Nee. Gewoon nee. })
Tja, had je iets anders verwacht? Die poll wordt alleen maar ingevuld door "tech-savvy" mensen, die (deels) weten hoe de vork in elkaar steekt, en al jaren zich genegeerd/bedrogen voelen door de Big-2.
CPU weet nu zelfs de meeste leken wel van dat AMD dominant is (in mijn omgeving dan toch), en GPU gaat nu iig competitief zijn, dus waar draag je dan liever je geld naar toe, degene die al jaren prijzen opvoert en minimale vooruitgangen geeft zodat ze winst maximaliseren, of de underdog die aan het schoppen slaan en tieren is om ervoor te zorgen dat ze met "de leftovers" toch een concurrerend product kunnen neerzetten?

Als het de aankomende tijd een beetje goed gaat komen met leveringen en drivers komt er bij mij ook een 5800(X) met 6900XT te staan, en als het niet goed loopt koop ik niks. Dus is de score nu 66.00000001% voor AMD ;)

Tegelijk kan ik je ook op een presenteerblaadje geven dat Intel's en Nvidia's omzet en winst een veelvoud zullen zijn dan die van AMD, helaas

[ Voor 44% gewijzigd door zion op 29-10-2020 17:43 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

zion schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:27:
[...]
Eensch (y)

[...]
Oneensch, zelf al zie ik hem nooit meer (ik ben ook van de gesloten kasten, dan nog zou ik weten dat er een gedrocht in mijn PC zou zitten, ik zou mijn PC langzaamaan gaan haten omdat ik weet dat hij daar intern me uit zit te lachen dat ik zo gek ben geweest hem te kopen, en dan met wat routine onderhoudt moet ik mijn kap open maken om ervoor te zorgen dat alles stofvrij is en dan zou hij me aan lopen grijnzen met die wrange blik van hem...... Nee. Gewoon nee. })
Haha. Het enige waar IK knettergek van word is framedrops onder de 60fps. En kartels. Dat verpest voor mij het hele gevoel... En de immersie. :7 B)

Maar daar hebben we met een 6800xt of 3080 het komende jaar nog geen last van... alhoewel; de consoles worden ook powerful. Dus ben benieuwd naar de echte next gen graphics. :D

Edit; raytracing trekt mij ook niet over de streep. De nieuwe consoles doen dat softwarematig dacht ik he? Dus dat heb je op een PC dan ook niet echt nodig... Of het moet echt een wereld van verschil zijn qau IQ natuurlijk. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Format-C op 29-10-2020 17:37 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:59
Format-C schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:19:
Edit; al zal het mij trouwens een worst zijn hoe mijn kaart eruit ziet. Al is ie paars met witte stippen.
Die verkopen ze bij mijn weten nog niet. Inmiddels wel kaarten in het roze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y_5R60sP41OWpEyORJ73D8LW9E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AhXtPTGiGzZR3PC6ZiBSfUta.png?f=user_large

(KFA2/Galax, wel Nvidia en helaas zo te zien vooralsnog geen Radeons.)

Ik hoef er zelf geen maar ik vind het wel fantastisch dat ze te koop zijn. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
Format-C schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:33:
[...]
Haha. Het enige waar IK knettergek van word is framedrops onder de 60fps. En kartels. Dat verpest voor mij het hele gevoel... En de immersie. :7 B)

Maar daar hebben we met een 6800xt of 3080 het komende jaar nog geen last van... alhoewel; de consoles worden ook powerful. Dus ben benieuwd naar de echte next gen graphics. :D
Nee hoor van alles onder de 90-100FPS wordt ik niet echt blij meer ben verwend geraakt.
En nu gebeurd dat met de 5700XT @ 3440x1440 nog wel eens dus ik zit met smart te wachten op de 6800XT en 6900XT.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Astennu
MneoreJ schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

[Afbeelding]

Als je het dan doet moet je het goed doen ^^

Afbeeldingslocatie: https://eteknix-eteknixltd.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/08/3-28.jpg

De Yeston CuPet videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Astennu schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:36:
[...]

Nee hoor van alles onder de 90-100FPS wordt ik niet echt blij meer ben verwend geraakt.
En nu gebeurd dat met de 5700XT @ 3440x1440 nog wel eens dus ik zit met smart te wachten op de 6800XT en 6900XT.
Ik heb dit nu met 144 Hz, kan niet meer terug naar 60 Hz :(

Dat wordt een dure 4k upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 18:13

Jumpiefox

Hoi ?

Wat een dope kaart zeg! Zat al te kijken of er aio versies getoond zouden worden. Koop nooit meer een non watergekoelde gpu. Ooit een hybrid gehad, nu een Ichill black van inno3d (best van een kaart).
Benieuwd wanneer ze op de markt komen

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

MneoreJ schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

[Afbeelding]

_/-\o_ :D :9~

Geef mij maar een 6900XT pink edition hoor. Maakt me echt niks uit.
Astennu schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:36:
[...]

Ik had ook een 5700xt en 3440 scherm alleen dan 100Hz. Het is wel voelbaar en speelt idd nog soepeler... vooral goed te voelen in bijv the witcher 3. Vind ik. Ik zat dus ook een beetje verlegen of power. Maar de 2080ti is in principe nog meer dan genoeg voor komend jaar. Exact een keer zo snel als de 5700xt voor mn gevoel. Maaaaar de 2080ti krijg je ook nog makkelijk plat hoor. Beetje SSAA forceren will get the job done.

Maar een beeetje extra overhead is nooit weg. }) En het expirimenteren klooien en rommele blijft zo leuk he. :)

Edit, en @Astennu die van dat plaatje van jou vind ik zelfs wel geinig om te zien. Haha. 8) _/-\o_

Edit; ik ben nog niet zo verwend al jullie. Ik vind tussen de 60 en hoger prima. Steady 100 is idd wel heel lekker spelen hoor.. Met de 5700xt haalde ik eigenlijk overal wel 60. Hier en daar met een heeeel klein verlagingkje van settings in sommige zware games weliswaar.... Maar kon vooorweinig de 2080ti kopen na verkoop van de 5700xt dus ik dacht...... niet meer. :o 8) Kreeg kwijl in mn mondhoeken... blik op oneindig.... en het volgende moment dat ik me herinner zat ie al in de PC. :+

[ Voor 22% gewijzigd door Format-C op 29-10-2020 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 18:35
Ik vind de witte van sapphire ook erg mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
sunsmountain schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:39:
[...]

Ik heb dit nu met 144 Hz, kan niet meer terug naar 60 Hz :(

Dat wordt een dure 4k upgrade.
Klopt ik heb ook 144Hz en probeer dat wel te halen maar in ieder geval boven de 90-100FPS te blijven daar rond de 90 begin je het verschil te goed te merken dat het echt een beetje sloom aan voelt.
Format-C schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:43:
[...]

[...]

Ik had ook een 5700xt en 3440 scherm alleen dan 100Hz. Het is wel voelbaar en speelt idd nog soepeler... vooral goed te voelen in bijv the witcher 3. Vind ik. Ik zat dus ook een beetje verlegen of power. Maar de 2080ti is in principe nog meer dan genoeg voor komend jaar. Exact een keer zo snel als de 5700xt voor mn gevoel. Maaaaar de 2080ti krijg je ook nog makkelijk plat hoor. Beetje SSAA forceren will get the job done.

Maar een beeetje extra overhead is nooit weg. }) En het expirimenteren klooien en rommele blijft zo leuk he. :)

Edit, en @Astennu die van dat plaatje van jou vind ik zelfs wel geinig om te zien. Haha. 8) _/-\o_
Yeah 100 is met lagere settings nog wel te doen al hebben sommige games zoals COD MW het dan nog steeds zwaar in grote open stukken. Dus ik ga gewoon voor de echt snelle kaart beter te veel FPS dan te weinig :P

Ja ik vind die CuPet ook wel leuk ^^

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
Ik heb mijn 3080 order gecancelled, en ik ga nu in winterslaap tot in december :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
Op zich mooi maar ik vind dat het niet af is zonder het beertje, en die past niet in mijn kast zonder de airflow te verstoren. Misschien wat casemodden zodat alle knuffels erin kunnen. :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Jumpiefox schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:41:
[...]

Wat een dope kaart zeg! Zat al te kijken of er aio versies getoond zouden worden. Koop nooit meer een non watergekoelde gpu. Ooit een hybrid gehad, nu een Ichill black van inno3d (best van een kaart).
Benieuwd wanneer ze op de markt komen
Met de iChill heb je ook wel een van de beste AIO ontwerpen (misschien wel de beste) die ooit is uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Format-C schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:43:

Edit; ik ben nog niet zo verwend al jullie. Ik vind tussen de 60 en hoger prima. Steady 100 is idd wel heel lekker spelen hoor.. Met de 5700xt haalde ik eigenlijk overal wel 60. Hier en daar met een heeeel klein verlagingkje van settings in sommige zware games weliswaar.... Maar kon vooorweinig de 2080ti kopen na verkoop van de 5700xt dus ik dacht...... niet meer. :o 8) Kreeg kwijl in mn mondhoeken... blik op oneindig.... en het volgende moment dat ik me herinner zat ie al in de PC. :+
De nieuwe kaarten zijn natuurlijk super op 1440uw. Tegelijkertijd is voor 1440uw een 2080Ti echt wel prima als je het mij vraagt. Had die destijds gewoon E700-800 geweest dan had ik geupgrade aangezien het ongeveer 30% sneller is dan 5700XT / 1080Ti wat ik het minimum vind.

@Astennu
Misschien wel leuk om, als je de 6x00 XT hebt weer eens foto's van je ATI/AMD collectie te posten. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balarina
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 09:05
In de tweakers preview staat ''We hebben bijvoorbeeld nog niet officieel bevestigd gekregen of de nieuwe gpu’s net als Nvidia’s nieuwe kaarten HDMI 2.1 ondersteunen.''

Ik ga er vanuit van wel aangezien op de site van amd het volgende staat:

''AMD Radeon™ 6000 Series graphics cards expand tear-free gaming experiences to all HDMI 2.1 enabled displays. Get the bandwidth needed to power up to 8K HDR experiences.

USB Type-C®

Power head-mounted displays with just one cable for a modern VR experience.''

https://www.amd.com/en/graphics/amd-radeon-rx-6000-series

Nu nog even afwachten of dit smooth gaat werken op de lg oled b9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 11:11
Swizzler24 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:44:
Ik vind de witte van sapphire ook erg mooi.
Welke witte?

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Kon niet uitblijven natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Nu online
Hoe on point zijn AMD's performance claims gokken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Psyonara schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:40:
Hoe on point zijn AMD's performance claims gokken jullie?
Geen idee, maar zo even uit mijn hoofd waren in ieder geval de presentaties van de Ryzen 3xxx-launch en Radeon 5700XT-launch redelijk on point met de benchmarks die erop volgden, dus daar vertrouw ik deze keer ook wel op. Over raytracing hebben ze niks gezegd dus ik gok dat daar niet heel veel te melden is, maar dat is dan ook niet een feature die me op dit moment heel erg boeit. Ook kan dat van game-support afhangen omdat Nvidia natuurlijk een jaar voorsprong heeft met hun implementatie en games die voor die specifieke implementatie geoptimaliseerd zijn, dus misschien trekt dat nog bij maar kunnen ze daar nu gewoon niks over zeggen. Misschien trekt het niet bij, dat kan ook.

Van Intel kan ik me herinneren dat ze verschillend geconfigureerde testsystemen gebruikten in een van hun afgelopen presentaties en daarmee door de mand vielen. Dat was in ieder geval in deze AMD-presentaties wel in orde. Van Nvidia weet ik het even niet, ik was niet enorm onder de indruk van de prijsstelling en relatieve prestaties van de 3090 en kreeg daarmee nogmaals het gevoel dat ze behoorlijk vreemd dachten over consumenten dus daar heb ik verder niet heel uitgebreid naar gekeken.

Dus dit is mijn persoonlijke mening en ik kijk er met een bias naar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dennism schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

Alles kan, de vraag is dat echter was is een 'overklok beest', bij zo'n term verwacht ik toch minstends 15%+ aan extra performance die je alleen kan unlocken met overclocken, zoals vroeger met Intel cpu's vrij normaal was, niet aan de paar % die met een Ryzen cpu's of de meeste moderne GPU's kan bijplussen.
Hier zit m de kneep waar veel mensen zich met de huidige GPU's op verkijken. Vooral de reden achter de standaard hoge power draw. Om dan nog maar niet te spreken over overclocken. Daarom maak ik bij deze weer een bewust overdreven CPU vergelijking; We hebben niet meer te maken met quad- of octacore(-tjes) waarbij een beetje meer prik erop voor een OC nog prima te koelen is, en een veel hoger verbruik relatief beperkt blijft. Nu zijn het naar verhouding ineens 32/64-core Threadrippers die standaard al extra power nodig zijn om die prestaties te kunnen leveren, maar alsnog efficient zijn omdat alle rekenkernen op een lagere spanning werken. Dat is ook de huidige trend. Een flinke schaalvergroting, net als de prijzen voor het 'middensegment' trouwens, want '4K'.

Voorbeeldje om het idee te geven waar we inmiddels mee te maken hebben. (Ik weet de load spanning niet van een 6000 kaart en getallen zijn uit de grote duim)

Twee kaarten:
40CU GPU 2400MHz 1.15V OC 225W 60FPS
80CU GPU 2000MHz 1.0V 300W 100FPS

De 80CU kaart is met het dubbele aantal kernen 66% sneller tegen 33% meer verbruik. Dan is die 300W ineens zo gek niet meer. Het laat zich vervolgens raden wat er gaat gebeuren als we de 80CU kaart op een zelfde manier willen gaan overclocken op een manier zoals we min of meer gewend waren. Dan hebben we ineens te maken met een enorme power draw en dat voor bijvoorbeeld 100 of 200MHz meer. De bijna lineaire power draw verhoging van kloksnelheid , x80CU ipv 40CU, en daarbovenop de extra benodigde spanning in het kwadraat. Meer verliezen van de VRM's etc en gaan de prestaties per Watt heel hard onderuit. 400W levert misschien 5 tot 10% FPS op, naar 500W wordt dat al rap minder.

Verder undervolten als het procedé het toelaat zou veel mooier zijn met heel veel rekenkernen.
En dan iets van 80CU GPU 1850MHz 0,9V 240W 92FPS.
(even simpel 300Wx0,9², er zijn veel meer factoren)
Dan leveren we bijvoorbeeld 8% prestaties in voor 25% minder energieverbruik. Maar dan is ie niet zo snel meer als de concurrent.. nee dat klopt. Dus zowel AMD als Nvidia zal de top GPU's nu op max 1V willen afstellen met bijbehorende max clock. Dus nog zonder dat de spanning voor kwadratische verhoging van de power gaat zorgen. Daarom ben ik ook benieuwd naar de TBP en spanning van de 6900XT vs 3090 FE (zit er dik in) slide. Echt geen 300W meer, dat is zeker.

Kortom, overclocken of undervolten kan nog altijd. Alleen met de huidige schaalvergroting in rekenkernen zal het effect van wijzigingen in de spanning en clock ook veel groter zijn op het verbruik en temperatuur.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
balarina schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:10:
In de tweakers preview staat ''We hebben bijvoorbeeld nog niet officieel bevestigd gekregen of de nieuwe gpu’s net als Nvidia’s nieuwe kaarten HDMI 2.1 ondersteunen.''

Ik ga er vanuit van wel aangezien op de site van amd het volgende staat:

''AMD Radeon™ 6000 Series graphics cards expand tear-free gaming experiences to all HDMI 2.1 enabled displays. Get the bandwidth needed to power up to 8K HDR experiences.

USB Type-C®

Power head-mounted displays with just one cable for a modern VR experience.''

https://www.amd.com/en/graphics/amd-radeon-rx-6000-series

Nu nog even afwachten of dit smooth gaat werken op de lg oled b9.
Natuurlijk zijn ze dat, dat heeft LS sowieso al anderhalf jaar geleden beloofd, ten tweede zijn de consoles gebaseerd op de chip het ook, en het zou sowieso de meest desastreuze FAAL zijn als ze het niet hebben, zou voor mij ongeveer de enige reden zijn om niet voor AMD te gaan (dus dan maar niks)....

systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het stukje over RGB performance boost was inderdaad een dijenkletser :)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Nog meer pics.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFvqMrm6shOrWmQpUjLO2aYnxAw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdqLEQp8u3lZhQqzkPpzjcR0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNZDrrMqUYe-huJLA0MwxpSaZbg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2eEz8egM1lbzEpCw4UqHnET.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRkjyxWaclteqV4SlhSQkgz06bw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwjTZVVnRjq4sFHpMls6IfiF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNUN7-8bxdJtsabBY9babDooUp8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Vz0UI31PoOJO41Rnmg21gVD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nw9zZKJc_waf7JfuYI2xP-TOnHo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHxEi6cma1hcq4NEOigZAb1K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0IDP78qyKz9BTTR6JjZVW9HoNA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJKQzTH9J4dQWrZD4AU9lieL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0bhRiINQPZZY3K2dm24svSM1ok=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nV3m72WSGQRAqokPBUefJj8d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8q3qRC8mSQ94crdmk9E3DR32Ic=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyRvrPFaDxIDj8ADPQauE8jz.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6oTOIEqJQlB48m1UvEbEUrYwUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1ykxFtgY3T4HRJjhQoQQ3oU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TYiC1QmP5M6q7D8wgyyk8zPCGs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zapAtSUF3D70ZHuuqKl6oNR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7uzcvmhCUhQGDhNk5-K8l-7rJ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWGn2sy97MTb8aOuqROpE3GC.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 41% gewijzigd door Xadeon op 29-10-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 18:02
Ik zit serieus te twijfelen tussen de RTX 3080 en de 6800XT. Mijn gevoel is dat ik met de RTX 3080 een 'veiligere' keuze maak voor nu, maar voor toekomstige games de 10GB tekort kan gaan schieten. De AMD 6800XT zie ik als een kaart met heel veel potentie, maar hoe lang moet ik hier nog op gaan wachten (op het gebied van RT en Super Sampling)? Ik heb hiervoor een RTX 2080 gehad en wil niet weer een proefkonijn zijn voor mogelijke future improvements (dit gevoel heb ik momenteel een beetje met AMD).

Wat denken jullie? Gaat AMD op korte termijn een serieus antwoord hebben op het gebied van RT en super sampling?

Edit: Hoe langer ik naar het Reference Design van AMD kijk, hoe meer ik het ga waarderen. Ook niet onbelangrijk :)

[ Voor 8% gewijzigd door DMC90 op 29-10-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chopin11
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-04-2022
mooie kaart hoor! wel een hoge energie consumptie dus ik raad aan eerst te kijken of je genoeg wattage overhead hebt.

Ik stond op het punt een 3070RTX te kopen maar het verschil in VRAM is toch wel érg groot. Dit had NVidia kunnen verwachten toch ?

Overigens vind ik de pricing voor de 6800 erg raar t.o.v. de 6800XT. Het lijkt erop dat ze mensen willen sturen naar het kopen van de 6800XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DMC90 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:21:
Ik zit serieus te twijfelen tussen de RTX 3080 en de 6800XT. Mijn gevoel is dat ik met de RTX 3080 een 'veiligere' keuze maak voor nu, maar voor toekomstige games de 10GB tekort kan gaan schieten. De AMD 6800XT zie ik als een kaart met heel veel potentie, maar hoe lang moet ik hier nog op gaan wachten (op het gebied van RT en Super Sampling)? Ik heb hiervoor een RTX 2080 gehad en wil niet weer een proefkonijn zijn voor mogelijke future improvements (dit gevoel heb ik momenteel een beetje met AMD).

Wat denken jullie? Gaat AMD op korte termijn een serieus antwoord hebben op het gebied van RT en super sampling?
Als je kan wachten, kijk dan even aan wat Super Resolution doet, en hoe goed de AIB partner OC modellen zijn.

RT blijft voorlopig een gimmick en het verschil in performance zal niet al te groot zijn. De 8-10GB frame buffer gaat echt niet binnen de komende 2 jaar een bottleneck worden op de PC, tenzij de console ports wel heel erg lui zijn en PC performance ze niks kan schelen. 1440p en 4k is nog steeds een enorme minderheid onder gamers. De kans is dus klein dat 8-10GB gestraft gaat worden de komende 2-3 jaar.
https://store.steampowere...e-Survey-Welcome-to-Steam

1920 x 108065.49%
2560 x 10801.15%
2560 x 14406.89%
3440 x 14400.97%
3840 x 21602.27%

Maar goed dat is dan ook inclusief laptop gamers en de populairste GPU is de GTX 1060. Misschien wil je jezelf daar niet mee vergelijken, maar game developers zullen er toch rekening mee moeten houden.

Als ik nu een 3080 kan krijgen voor €749 of een RX 6800XT voor €699, dat lijken me allebei goede aankopen op dit moment. Ga er maar van uit dat ze voorlopig uitverkocht zullen zijn.

Het cavia-gevoel bij AMD zit hem in dat de nieuwe spellen volgende 2 jaar in DXR ray tracing beter geoptimaliseerd zullen zijn voor AMD, maar niet slechter op Ampere. En dat AMD drivers waarschijnlijk weer 1 jaar nodig zullen hebben voordat ze gerijpt zijn voor RDNA2, precies wat we zagen met de RX 5700 XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21

Edit: Hoe langer ik naar het Reference Design van AMD kijk, hoe meer ik het ga waarderen. Ook niet onbelangrijk :)
Ik denk dat jij een 3080 moet gaan kopen. Je wilt graag RT en DLSS. En Nvidia heeft deze functies al. AMD heeft deze functies niet. Niemand kan jou iets verkopen wat niet bestaat. Pas over een half jaar of één jaar kun je een zinnige antwoord geven op jou vraag. Dan zijn er genoeg nieuwe spellen uitgekomen die deze functies beter geïmplementeerd zowel AMD en Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
M-spec schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:56:
[...]

Hier zit m de kneep waar veel mensen zich met de huidige GPU's op verkijken. Vooral de reden achter de standaard hoge power draw. Om dan nog maar niet te spreken over overclocken. Daarom maak ik bij deze weer een bewust overdreven CPU vergelijking; We hebben niet meer te maken met quad- of octacore(-tjes) waarbij een beetje meer prik erop voor een OC nog prima te koelen is, en een veel hoger verbruik relatief beperkt blijft. Nu zijn het naar verhouding ineens 32/64-core Threadrippers die standaard al extra power nodig zijn om die prestaties te kunnen leveren, maar alsnog efficient zijn omdat alle rekenkernen op een lagere spanning werken. Dat is ook de huidige trend. Een flinke schaalvergroting, net als de prijzen voor het 'middensegment' trouwens, want '4K'.

Voorbeeldje om het idee te geven waar we inmiddels mee te maken hebben. (Ik weet de load spanning niet van een 6000 kaart en getallen zijn uit de grote duim)

Twee kaarten:
40CU GPU 2400MHz 1.15V OC 225W 60FPS
80CU GPU 2000MHz 1.0V 300W 100FPS
Hier gaat je analogie al in eerste instantie spaak, de 72CU 6800XT krijgt dezelfde TDP als de 80CU 6900XT, dit lijkt dus juist te suggereren dat de CU's niet het grootste probleem zijn, of op zijn minst dat er anders in de 6800XT extreem veel ruimte zit.
De 80CU kaart is met het dubbele aantal kernen 66% sneller tegen 33% meer verbruik. Dan is die 300W ineens zo gek niet meer. Het laat zich vervolgens raden wat er gaat gebeuren als we de 80CU kaart op een zelfde manier willen gaan overclocken op een manier zoals we min of meer gewend waren. Dan hebben we ineens te maken met een enorme power draw en dat voor bijvoorbeeld 100 of 200MHz meer. De bijna lineaire power draw verhoging van kloksnelheid , x80CU ipv 40CU, en daarbovenop de extra benodigde spanning in het kwadraat. Meer verliezen van de VRM's etc en gaan de prestaties per Watt heel hard onderuit. 400W levert misschien 5 tot 10% FPS op, naar 500W wordt dat al rap minder.
Klinkt bijna onderbouwd, behalve dat het dat absoluut niet is, als je met een 33% toename (75watt), 66% performance erbij krijgt, is dat alles behalve linear, in het door jou geschetste scenario zou je dan met 400w (33% toename van power) op 166FPS uitkomen (66% toename in performance).
Nou is dat natuurlijk net zo min waar als jouw statement, maar je wiskunde gaat spaak.
https://candytech.in/amd-rx-6800-6800xt-6900xt/

Als je voor het gemak even uitgaat dat zowel de oude 40CU op een slechtere node, en de nieuwe 80CU op hetzelfde voltage draaien, wat heel goed mogelijk is, en ook een beetje de standaard V voor AMD, dus kunnen we voor het makkelijk rekenen V=1.0 aanhouden, en we stellen ook dat de 80CU 66% sneller is dan 40CU voor 33% meer power consumptie. Laat ik dan even heel optimistisch zijn dat de rest van het bord 10% van de totale power gebruikt.
Dan heb je dus een 40CU kaart die 202,5W verbruikt voor 66FPS, en een 80CU die 270W verbruikt voor 100FPS.
202.5/66=3.07W/FPS. (Wat neerkomt op 0.07675W per CU/FPS)
270/100=2.70W/FPS. (Wat neerkomt op 0.03375W per CU/FPS, dat moet je dan nog verdubbelen omdat hij 2x zoveel CU's nodig heeft om dat resultaat neer te zetten, maar dan kom je nog steeds maar op 0.03375*2=0.0675W per CU2/FPS.
Dat maakt de nieuwe kaart dus uiteindelijk zuiniger om over te klokken dan de oude kaart.
Verder undervolten als het procedé het toelaat zou veel mooier zijn met heel veel rekenkernen.
En dan iets van 80CU GPU 1850MHz 0,9V 240W 92FPS.
(even simpel 300Wx0,9², er zijn veel meer factoren)
Dan leveren we bijvoorbeeld 8% prestaties in voor 25% minder energieverbruik. Maar dan is ie niet zo snel meer als de concurrent.. nee dat klopt. Dus zowel AMD als Nvidia zal de top GPU's nu op max 1V willen afstellen met bijbehorende max clock. Dus nog zonder dat de spanning voor kwadratische verhoging van de power gaat zorgen. Daarom ben ik ook benieuwd naar de TBP en spanning van de 6900XT vs 3090 FE (zit er dik in) slide. Echt geen 300W meer, dat is zeker.

Kortom, overclocken of undervolten kan nog altijd. Alleen met de huidige schaalvergroting in rekenkernen zal het effect van wijzigingen in de spanning en clock ook veel groter zijn op het verbruik en temperatuur.
Nou geef ik grif toe dat mijn bovenstaande berekening veel te simplistisch is, maar zonder extra specificaties kan noch jij, noch ik er een fatsoenlijke uitspraak over doen.

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
Amazigh_N_Ariff schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Ik denk dat jij een 3080 moet gaan kopen. Je wilt graag RT en DLSS. En Nvidia heeft deze functies al. AMD heeft deze functies niet. Niemand kan jou iets verkopen wat niet bestaat. Pas over een half jaar of één jaar kun je een zinnige antwoord geven op jou vraag. Dan zijn er genoeg nieuwe spellen uitgekomen die deze functies beter geïmplementeerd zowel AMD en Nvidia.
Nou, AMD heeft wel RT. Performance is nog een beetje afwachten, dat wel. Sowieso lijkt het verschil in RT performance me een beetje dat je op de 3080 3 RT effecten kan aanzetten en op de RX6800XT maar 2. Al de rest is gewoon nog "ouderwetse namaak" van hetzelfde licht-effect, wat er ook best goed uit ziet tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Chopin11 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:26:
Ik stond op het punt een 3070RTX te kopen maar het verschil in VRAM is toch wel érg groot. Dit had NVidia kunnen verwachten toch ?
Ze wisten het ook al lang, maar er worden keuzes gemaakt in een ontwerp en alle keuzes hebben zo hun voor- en nadelen. Gezien ze voor GDDR6X zijn gegaan moeten ze het doen met wat Micron kan leveren en dat is in dit geval 1GB chips. Met een grotere bus en meer chips stijgen de prijzen van het product ook mee. Als het voor jou een reden is om een kaart van AMD te halen dan moet je dat vooral doen. Toch weer 1 persoon minder in de rij van duizenden Nederlanders :+.

Er is geen neutraal topic hiervoor, gezien Tweakers vooral veel mensen heeft met een voorkeur. Ik zou voor jezelf bepalen wat je budget is (en daar hard in zijn naar jezelf) en wat de uiterste leverdatum moet zijn. Ongeacht welke GPU je koopt, het gaat een goede koop zijn, uiteraard mits je maar geen RTX 3090 haalt. Dat laatste was ook al het geval voor de aankondiging van AMD ;).

[ Voor 43% gewijzigd door Paprika op 29-10-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
Arrigi schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:48:
[...]

Nou, AMD heeft wel RT. Performance is nog een beetje afwachten, dat wel. Sowieso lijkt het verschil in RT performance me een beetje dat je op de 3080 3 RT effecten kan aanzetten en op de RX6800XT maar 2. Al de rest is gewoon nog "ouderwetse namaak" van hetzelfde licht-effect, wat er ook best goed uit ziet tegenwoordig.
Als je letterlijk kijk heeft nog niemand AMD RT functie getest. We gaan nu af op marketing en simpel synthetische benchmark.

Edit: Sorry!, ik zeg het zelfde als jou naar op een andere manier. Vergeet deze post. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 29-10-2020 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 11:01

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Paprika schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:49:

Er is geen neutraal topic hiervoor, gezien Tweakers vooral veel mensen heeft met een voorkeur. Ik zou voor jezelf bepalen wat je budget is (en daar hard in zijn naar jezelf) en wat de uiterste leverdatum moet zijn. Ongeacht welke GPU je koopt, het gaat een goede koop zijn, uiteraard mits je maar geen RTX 3090 haalt. Dat laatste was ook al het geval voor de aankondiging van AMD ;).
Vooral dit, als je je hand op de knip kan houden t/m December, dan zal de beste koop duidelijk geworden zijn. Als je nu helemaal kippevel krijgt en persé morgen een nieuwe kaart moet hebben, dan weet je eigenlijk bijna zeker dat je jezelf een oor aannaait, want de aankomende dagen/weken/maanden gaan nVidia/AMD vol tegen elkaar in gevecht, en zoals iedereen weet: Concurrentie is goed voor de consument.

Ik hoop erop dat mensen en masse 3080/3090/6800(XT)'s gaan kopen op 27-november (Black Friday), en ik dan op mijn dooie gemakkie een 6900XT kan kopen net voor de kerst ;)

[ Voor 9% gewijzigd door zion op 29-10-2020 20:10 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 18:02
sunsmountain schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:42:
[...]

Als je kan wachten, kijk dan even aan wat Super Resolution doet, en hoe goed de AIB partner OC modellen zijn.

RT blijft voorlopig een gimmick en het verschil in performance zal niet al te groot zijn. De 8-10GB frame buffer gaat echt niet binnen de komende 2 jaar een bottleneck worden op de PC, tenzij de console ports wel heel erg lui zijn en PC performance ze niks kan schelen. 1440p en 4k is nog steeds een enorme minderheid onder gamers. De kans is dus klein dat 8-10GB gestraft gaat worden de komende 2-3 jaar.
https://store.steampowere...e-Survey-Welcome-to-Steam

1920 x 108065.49%
2560 x 10801.15%
2560 x 14406.89%
3440 x 14400.97%
3840 x 21602.27%

Maar goed dat is dan ook inclusief laptop gamers en de populairste GPU is de GTX 1060. Misschien wil je jezelf daar niet mee vergelijken, maar game developers zullen er toch rekening mee moeten houden.

Als ik nu een 3080 kan krijgen voor €749 of een RX 6800XT voor €699, dat lijken me allebei goede aankopen op dit moment. Ga er maar van uit dat ze voorlopig uitverkocht zullen zijn.

Het cavia-gevoel bij AMD zit hem in dat de nieuwe spellen volgende 2 jaar in DXR ray tracing beter geoptimaliseerd zullen zijn voor AMD, maar niet slechter op Ampere. En dat AMD drivers waarschijnlijk weer 1 jaar nodig zullen hebben voordat ze gerijpt zijn voor RDNA2, precies wat we zagen met de RX 5700 XT.
Ik schrik van die percentages zeg, ik zit echt in een niche met mijn 3440x1440 scherm :> Maakt het verder eigenlijk nog uit dat de 3080 GDDR6X geheugen heeft en AMD GDDR6 gebruikt? Het zal wel niet het gat van 6GB goed maken, maar is er een vergelijking te maken als 10GB GDDR6X = 12GB GDDR6, of iets in die richting?
Amazigh_N_Ariff schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Arrigi schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:48:
[...]

Wat zouden jullie zelf doen, los van wat ik vind? Welke kaart hebben jullie op het oog?

Grappige dat ik voorheen altijd ging voor: wat is het 'beste' wat ik kan krijgen voor het geld? en er sinds Ryzen en nu Big Navi een enorme gun factor bij mij voor AMD is ontstaan. Ik denk dat dit best nog een rol voor mij gaat spelen voor toekomstige upgrades in mijn PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DMC90 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:30:
[...]
Wat zouden jullie zelf doen, los van wat ik vind? Welke kaart hebben jullie op het oog?

Grappige dat ik voorheen altijd ging voor: wat is het 'beste' wat ik kan krijgen voor het geld? en er sinds Ryzen en nu Big Navi een enorme gun factor bij mij voor AMD is ontstaan. Ik denk dat dit best nog een rol voor mij gaat spelen voor toekomstige upgrades in mijn PC.
Koop dan 'gewoon' een 6800XT...
Pagina: 1 ... 34 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.