Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:37
pixeled schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:51:
[...]want ik schat in dat de meerderheid van de mensen voor een luttele 5% performance gain geen €50+ euro neer gaan leggen.
Hebben we 't dan over de honderden Nederlanders (en waarschijnlijk honderdduizenden wereldwijd) die zonder blinken meer dan 100 euro boven MSRP zitten te pre-orderen voor een kans op een 3080 in de komende 21 maanden? Vandaag kwam er weer een Tweaker langs die toch even een 3080 FE had weten te bemachtigen, voor 1300 euro. :+ Volgens mij als je nu een willekeurige GPU koper zegt voor 50 euro extra heb je hem morgen dan zul je ontzettend veel moeite moeten doen om er 1 te vinden die NEE zegt, laat dus staan dat je 5% meer performance krijgt :p.
sunsmountain schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:54:
[...]

Dat weet ik inderdaad niet, heb ik al toegelicht, als de teaser Navi21b zou zijn ipv Navi21a, in dezelfde uitleg.

Wat ik wel vermoed, is dat omdat AMD geleid wordt door ingenieurs, dat die van nature wat voorzichtiger zijn. AMD hamert elke generatie op performance / Watt, terwijl ik nVidia marketing daar bijna nooit over hoor. Een paar van de geruchten (youtube, twitter) noemden terloops het originele TDP van big navi, dat dat 250W zou zijn. Dat biedt alsnog een hoop ruimte daarboven! :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dk0P0IMsxJ_nA0Sxtqvt2ot3VsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwTXxrxjDaCDYHBc7MPunK5a.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWQPMn-22BXU6BU-gvy3bovO9Xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iip0a35iz5LdzDdZtun24CF3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit komt iedere announcement gewoon langs volgens mij.

[ Voor 47% gewijzigd door Paprika op 15-10-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Ja, ik zag het tijdens de lunch voorbijkomen, enfin. Er kan daar dus ook een streep doorheen. ;)

PS: Jim van AdoredTV stopt als 'techtuber'. Wat ik best jammer vind.

[ Voor 8% gewijzigd door Xadeon op 15-10-2020 17:43 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 20:04
Paprika schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:22:
[...]

Hebben we 't dan over de honderden Nederlanders (en waarschijnlijk honderdduizenden wereldwijd) die zonder blinken meer dan 100 euro boven MSRP zitten te pre-orderen voor een kans op een 3080 in de komende 21 maanden? Vandaag kwam er weer een Tweaker langs die toch even een 3080 FE had weten te bemachtigen, voor 1300 euro. :+ Volgens mij als je nu een willekeurige GPU koper zegt voor 50 euro extra heb je hem morgen dan zul je ontzettend veel moeite moeten doen om er 1 te vinden die NEE zegt, laat dus staan dat je 5% meer performance krijgt :p.
Haha ja, mooi geillustreerd punt :) Toch denk ik dat de situatie zou kunnen veranderen als de line-up van AMD eenmaal geland is. De gekte rondom de RTX 3000-serie is denk ik o.a. ontstaan door Nvidia's slimme marketing, de enorme hype en vooral ook de schaarste. Als er straks een alternatief aangeboden wordt in de vorm van de RX 3000-serie denk ik dat die gekte wel wat afneemt, en mensen wat kritischer gaan vergelijken, kijken naar performance verschillen en value for money. Denk ik. Hoop ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
[...]

Er was een enquete die vroeg aan PS5 / XSX kopers, kon je er een bestellen / krijgen? 50% ja.
Zelfde enquete, RTX3080: 5-10% ja. Bron:
YouTube: Nvidias 3000 Series Was One Of The Worst Launches Ever!😡😡😡😡

nVidia heeft supply sterk beperkt voor September Oktober. Je kan momenteel geen FE kopen tenzij via een scalper of BestBuy alleen voor VS gamers. Supply beperkt via GDDR6X modules. Samsung produceert genoeg chips. Maar de FE koeler schijnt duur te zijn voor nVidia, ik snap het wel. En hoe hoger die RTX3080 prijs opgedreven wordt door de gekte, hoe beter voor nVidia.

In November gaat nVidia volgens MLID 300.000 RTX3080 chips in de markt brengen + genoeg GDDR6X modules, 10x zoveel als Sep + Okt bij elkaar, naar schatting van not an apple fan. Bron:
YouTube: RTX 3080 20GB Pricing & Ampere Q4 Availability Leak [+Zen 3 Thoughts]

Wie doet supply achter de RTX3080? nVidia. 5-10%.
Wie doet supply achter de XSX / PS5? AMD. 50%.

'nuff said.

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit komt iedere announcement gewoon langs volgens mij.
Ja, ze zetten het wel in de slides, maar ze benadrukken het niet. Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar AMD lijkt performance / Watt toch belangrijker te vinden.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06 16:29
Ik ben bang dat je erg teleurgesteld gaat zijn sunsmountain. Wanneer is de laatste keer geweest dat een grote tech release plaatsvond via "underpromise overdeliver"? En van AMD? Ik geloof er niet in. Als je een kaart hebt die veel beter is dan wat de concurrent net heeft uitgebracht, en waar nota bene een grote hype omheen is ontstaan, dan wil je dat zo snel mogelijk van de daken schreeuwen. Dat ze dat niet doen zegt mij vooral dat ze zo'n product niet hebben.

Al is dit natuurlijk zo'n moment dat ik graag ongelijk blijk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15
nVidia heeft supply sterk beperkt voor September Oktober. Je kan momenteel geen FE kopen tenzij via een scalper of BestBuy alleen voor VS gamers. Supply beperkt via GDDR6X modules. Samsung produceert genoeg chips. Maar de FE koeler schijnt duur te zijn voor nVidia, ik snap het wel. En hoe hoger die RTX3080 prijs opgedreven wordt door de gekte, hoe beter voor nVidia.
Dit lijkt me onzin. Die schaarste heeft Nvidia echt niet expres gecreëerd. Ze kunnen makkelijk het tien of honderdvoudige verkopen van de huidige aantallen, die hogere prijs per eenheid nu compenseert dat bij lange na niet.

Als amd met een echt goede en betaalbare kaart komt loopt Nvidia straks vol op de klippen. Het is nu een korte periode van alleenheerschappij voor Nvidia, die kans laten ze volledig de soep in lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sunsmountain schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:03:
[...]

Ja, ze zetten het wel in de slides, maar ze benadrukken het niet. Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar AMD lijkt performance / Watt toch belangrijker te vinden.
AMD performance / watt is heel slecht geweest. Dus moeten ze benadrukken hoeveel beter het is geworden om van dat imago af te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Sissors schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

AMD performance / watt is heel slecht geweest. Dus moeten ze benadrukken hoeveel beter het is geworden om van dat imago af te komen.
Ik ben met je eens dat de performance / Watt van de RTX 2070 Super etc. beter is dan die van de RX 5700 XT.
https://www.techpowerup.c...x-5700-xt-tuf-evo/29.html
zegt dat van de laatste paar generaties, nVidia voorliep op performance / Watt. Misschien dat AMD daarom er nu zo op hamert...

YouTube: AMD RDNA 2 Takes On RTX 3090? | Imagination Tech To Make PC GPUs | A...

Roughly on par with the RTX3090... it starts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ballondier schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:58:
Ik ben bang dat je erg teleurgesteld gaat zijn sunsmountain. Wanneer is de laatste keer geweest dat een grote tech release plaatsvond via "underpromise overdeliver"? En van AMD? Ik geloof er niet in. Als je een kaart hebt die veel beter is dan wat de concurrent net heeft uitgebracht, en waar nota bene een grote hype omheen is ontstaan, dan wil je dat zo snel mogelijk van de daken schreeuwen. Dat ze dat niet doen zegt mij vooral dat ze zo'n product niet hebben.

Al is dit natuurlijk zo'n moment dat ik graag ongelijk blijk te hebben.
Goede kans van. Eerlijk gezegd heb ik de Polaris / Volta / Vega etc. mislukkingen allemaal niet zo fanatiek meegemaakt. Maar ik meen op de achtergrond inmenging van Lisa Su te zien, wat "underpromise overdeliver" mogelijk kan maken. Eerder was ze denk ik meer gefocust op Zen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
JoeB2C schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

Dit lijkt me onzin. Die schaarste heeft Nvidia echt niet expres gecreëerd. Ze kunnen makkelijk het tien of honderdvoudige verkopen van de huidige aantallen, die hogere prijs per eenheid nu compenseert dat bij lange na niet.

Als amd met een echt goede en betaalbare kaart komt loopt Nvidia straks vol op de klippen. Het is nu een korte periode van alleenheerschappij voor Nvidia, die kans laten ze volledig de soep in lopen.
Volgens MLID wel. Het idee daar achter is dat ze minder / weinig marge op de Founder Edition kaarten. Hoe hoger de prijs nu, hoe meer marge ze kunnen maken / vragen voor de onderdelen. Vervolgens dumpen ze tegen die goede prijzen straks hun onderdelen (GDDR6X modules, samsung chips, etc.), in groot volume, eind Oktober.

Ze naaien eigenlijk gewoon keihard de board partners. En er is niet veel wat board partners daar tegen kunnen doen. Volume is niet alles. Als de winst hoger is, kan een kleiner volume winstgevender zijn. En als de prijs hoog is, kun je aan dumping doen, als jij de enige leverancier bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
sunsmountain schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:47:
[...]

Volgens MLID wel. Het idee daar achter is dat ze minder / weinig marge op de Founder Edition kaarten. Hoe hoger de prijs nu, hoe meer marge ze kunnen maken / vragen voor de onderdelen. Vervolgens dumpen ze tegen die goede prijzen straks hun onderdelen (GDDR6X modules, samsung chips, etc.), in groot volume, eind Oktober.

Ze naaien eigenlijk gewoon keihard de board partners. En er is niet veel wat board partners daar tegen kunnen doen. Volume is niet alles. Als de winst hoger is, kan een kleiner volume winstgevender zijn. En als de prijs hoog is, kun je aan dumping doen, als jij de enige leverancier bent.
Die hele fantasie van MLID was gebaseerd rond het idee dat enkel de high-end AIB kaarten mee konden komen qua koeling performance tov de founders editie. En nu is gebleken dat die founders editie niks bijzonders is qua koeling, is zijn belabberde onderbouwing helemaal weggevallen.

Lijkt me ook heel onwaarschijnlijk dat Nvidia straks ineens meer geld kan vragen voor hun chips die ze aan AIBs verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Sissors schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

Die hele fantasie van MLID was gebaseerd rond het idee dat enkel de high-end AIB kaarten mee konden komen qua koeling performance tov de founders editie. En nu is gebleken dat die founders editie niks bijzonders is qua koeling, is zijn belabberde onderbouwing helemaal weggevallen.

Lijkt me ook heel onwaarschijnlijk dat Nvidia straks ineens meer geld kan vragen voor hun chips die ze aan AIBs verkopen.
Nee, niet méér, dezelfde prijs. Alleen in groter volume (met korting natuurlijk). Eind Oktober. Het is een speculatie techniek om jezelf in te dekken tegen prijsdalingen. Prijsdalingen, vraag je? Ja, omdat ze bang zijn voor RDNA2, for whatever reason.

Dat hele koeler verhaal van hem is inderdaad ontkracht. Hij snapt zelf niet waarom nVidia supply laag houdt. Maar het lijkt er toch wel echt op dat ze dat nu doen. Ze verkopen zelf niet eens meer Founder Edition kaarten, for crying out loud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
De reden is toch duidelijk voor de FE...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Laatst online: 22:15
Het blijft een vreemde strategie, zeker vanuit het oogpunt van winstmaximalisatie. Nvidia heeft op dit moment een monopolie en kan dus grote volumes duur verkopen.

Als amd straks een concurrerend product heeft kan nvidia dat niet meer doen. Sterker nog, de potentiële klanten die ze nu volledig hadden kunnen bedienen lopen straks mogelijk weg door dit drama. Hun afzetmarkt wordt door amd kleiner gemaakt. Er gebeurt veel geks bij Nvidia, maar ik betwijfel dat er bewust schaarstecreatie is gemaakt. Komt teveel aluhoedje over.

Deze productieproblemen schept natuurlijk wel de vraag of amd de prijs van hun product zal verhogen, gezien Nvidia in productie achterblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
sunsmountain schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:55:
[...]

Nee, niet méér, dezelfde prijs. Alleen in groter volume (met korting natuurlijk). Eind Oktober. Het is een speculatie techniek om jezelf in te dekken tegen prijsdalingen. Prijsdalingen, vraag je? Ja, omdat ze bang zijn voor RDNA2, for whatever reason.

Dat hele koeler verhaal van hem is inderdaad ontkracht. Hij snapt zelf niet waarom nVidia supply laag houdt. Maar het lijkt er toch wel echt op dat ze dat nu doen. Ze verkopen zelf niet eens meer Founder Edition kaarten, for crying out loud.
Als ze gewoon grote volumes willen, dan moeten ze nu zoveel mogelijk leveren voor AMD met iets komt. Nu weinig leveren lijkt me niet goed voor je verkoopcijfers.

Het is vooral afwachten hoe de 3070 leverbaar wordt. Is dat prima, dan zal de GDDR6X geheugen de bottleneck mogelijk zijn, anders is het gewoon de chips. (Maar beetje offtopic hier :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Sissors schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:16:
[...]

Als ze gewoon grote volumes willen, dan moeten ze nu zoveel mogelijk leveren voor AMD met iets komt. Nu weinig leveren lijkt me niet goed voor je verkoopcijfers.

Het is vooral afwachten hoe de 3070 leverbaar wordt. Is dat prima, dan zal de GDDR6X geheugen de bottleneck mogelijk zijn, anders is het gewoon de chips. (Maar beetje offtopic hier :) )
Klopt, misschien ligt het aan Micron, niet nVidia. Maar waar rook is, is vuur. Er zal vast een greintje waarheid in de geruchten zitten. "The way it's meant to be played" slaat dan op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

JoeB2C schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

Nvidia staat er een beetje bekend om dat ze wel vaker lanceren met weinig inventaris om een beetje extra hype te creëren. Daar is hier gewoon echt geen sprake van. Waar het precies misgaat in de productieketen is uiteindelijk academisch. Realiteit is dat ze absoluut niet kunnen leveren in de gewenste aantallen. Op deze hype zouden ze ook willen kapitaliseren, waardoor een bewuste schaarste strategie niet logisch is. :)
sunsmountain schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:40:
[...]

Goede kans van. Eerlijk gezegd heb ik de Polaris / Volta / Vega etc. mislukkingen allemaal niet zo fanatiek meegemaakt. Maar ik meen op de achtergrond inmenging van Lisa Su te zien, wat "underpromise overdeliver" mogelijk kan maken. Eerder was ze denk ik meer gefocust op Zen.
Ik ga het nog een keer proberen. Stop hiermee want je bent jezelf gek aan het maken en jezelf in een positie aan het manoeuvreren waar het nooit goed genoeg kan zijn. Verder stop met MLID. Inmiddels mag het verhaal van de stapels RTX3080 die in oktober voor hogere prijzen wel verkocht en geleverd zouden worden, ook naar het rijk der fabelen verwezen worden. Dat is zeg maar strike 4381 ofzo. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:26:
[...]

Nvidia staat er een beetje bekend om dat ze wel vaker lanceren met weinig inventaris om een beetje extra hype te creëren. Daar is hier gewoon echt geen sprake van. Waar het precies misgaat in de productieketen is uiteindelijk academisch. Realiteit is dat ze absoluut niet kunnen leveren in de gewenste aantallen. Op deze hype zouden ze ook willen kapitaliseren, waardoor een bewuste schaarste strategie niet logisch is. :)

[...]

Ik ga het nog een keer proberen. Stop hiermee want je bent jezelf gek aan het maken en jezelf in een positie aan het manoeuvreren waar het nooit goed genoeg kan zijn. Verder stop met MLID. Inmiddels mag het verhaal van de stapels RTX3080 die in oktober voor hogere prijzen wel verkocht en geleverd zouden worden, ook naar het rijk der fabelen verwezen worden. Dat is zeg maar strike 4381 ofzo. ;)
Dank voor de tips. Ieder z'n eigen mening / plezier / hype.

Wat betreft het kapitaliseren: ook dat kan op meerdere manieren. Ja, ze verkopen nu 2 maanden minder. Maar als ze straks meer winst maken via board partners, dan dat ze dezelfde chips zelf verkopen, is het slim geweest.

edit:
Dan vraag je je toch af waardoor ze niet nu al via board partners verkopen. Meer winst nu. Misschien is het toch GDDR6X supply...

[ Voor 5% gewijzigd door sunsmountain op 15-10-2020 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sunsmountain schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:50:
[...]

Dank voor de tips. Ieder z'n eigen mening / plezier / hype.
Ik zeg het niet voor niks. ;)
Als je gewoon Navi 10 kon nemen en verdubbelen met perfecte lineair oplopende prestaties, tja dan zat je al rond de RTX3090. Zo werkt het simpelweg niet. Ik heb de afgelopen tijd heel wat gelezen en hoe meer ik las, hoe terughoudender ik ben geworden. Ik weet het gewoon echt niet met RDNA2 en daarom ben ik zo terughoudend. Er zijn te veel variabelen en er is veel te weinig informatie om aannames te doen anders dan "het zal best snel zijn".

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:50:
[...]

Ik zeg het niet voor niks. ;)
Als je gewoon Navi 10 kon nemen en verdubbelen met perfecte lineair oplopende prestaties, tja dan zat je al rond de RTX3090. Zo werkt het simpelweg niet. Ik heb de afgelopen tijd heel wat gelezen en hoe meer ik las, hoe terughoudender ik ben geworden. Ik weet het gewoon echt niet met RDNA2 en daarom ben ik zo terughoudend. Er zijn te veel variabelen en er is veel te weinig informatie om aannames te doen anders dan "het zal best snel zijn".
We weten al, "ongeveer RTX3080", net iets er onder, van wat ze zelf hebben laten zien. Zelfs als dat alles is, $499. Winst. Klaar. Enige waarover je nog kan neuzelen is DLSS 2.1. Dit wordt sowieso een goede launch, zelfs als hij keihard tegenvalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Voor 3080 prestaties lijkt mij $500 echt enorm onwaarschijnlijk. Ik vermoed dan eerder $650 ofzo, in combinatie met wat meer geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 11:47
All aboard the hypetrain (again) https://www.youtube.com/watch?v=WMlljyM2OrA

[ Voor 9% gewijzigd door Dutchy007 op 16-10-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Sissors schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:13:
Voor 3080 prestaties lijkt mij $500 echt enorm onwaarschijnlijk. Ik vermoed dan eerder $650 ofzo, in combinatie met wat meer geheugen.
Hebben ze ooit $649 voor een kaart gevraagd, AMD?
Als ik kijk naar Vega zie ik mooie ronde prijzen:
Radeon RX Vega 56
$399 USD
Radeon RX Vega 64
$499 USD
Radeon RX Vega 64 Liquid
$699 USD

vergelijkbare chip grootte 486 mm2,
maar minder geheugen natuurlijk (8 vs 16 GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ah, "Graphically Challenged" met z'n nek twist, is nog klein op YT en papegaait de "echte" leakers (RGT / not an apple fan). Gamer Meld zal ook wel weer voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
sunsmountain schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:55:
[...]

Radeon RX Vega 56
$399 USD
Radeon RX Vega 64
$499 USD
Radeon RX Vega 64 Liquid
$699 USD
Je slaat wel heel onhandig de RX 5700 over met $350, of juist vóór Vega de RX 480 met $239 en de Fury met $650.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
sunsmountain schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Ah, "Graphically Challenged" met z'n nek twist, is nog klein op YT en papegaait de "echte" leakers (RGT / not an apple fan). Gamer Meld zal ook wel weer voorbij komen.
Yup. Wel grappig ook, een Youtube hoort ergens een gerucht en binnen de kortste keren rapporteert iedereen hetzelfde. Sterker nog, vaak komt dat gerucht dan ook weer terug bij de originele 'melder' en die 'bevestigt' dan dat het klopt "Multiple sources". We moeten gewoon even afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Paprika schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:06:
[...]

Je slaat wel heel onhandig de RX 5700 over met $350, of juist vóór Vega de RX 480 met $239 en de Fury met $650.
Ah, de Fury van 2015. Wel groter dan big navi, maar vergelijkbaar 596 mm2 . Die andere 2 die je noemt zijn een stuk kleiner en niet in de buurt van de $649, wat de vraag was.

R9 Fury
$549 USD

R9 Nano
$649 USD

R9 Fury X
$649 USD

Ik vind nog steeds $499 $699 waarschijnlijkere prijzen, maar $549 $649 kan dus zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
sunsmountain schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:19:
[...]

Ah, de Fury van 2015. Wel groter dan big navi, maar vergelijkbaar 596 mm2 . Die andere 2 die je noemt zijn een stuk kleiner en niet in de buurt van de $649, wat de vraag was.

R9 Fury
$549 USD

R9 Nano
$649 USD

R9 Fury X
$649 USD

Ik vind nog steeds $499 $699 waarschijnlijkere prijzen, maar $549 $649 kan dus zeker.
Formaat is niet direct heel relevant. Het gaat om het prijs punt dat ze meeste van die dingen kunnen verkopen voor zoveel mogelijk marge. En natuurlijk, die marge hangt af van het formaat, maar zoals ik al eerder heb geschreven: AMD heeft absoluut nul interesse in een prijzenoorlog met Nvidia. Ze moeten onder Nvidia qua prijzen zitten omdat ze de underdog zijn die wat te bewijzen hebben, maar als ze zover eronder gaan zitten dat Nvidia prijzen moet verlagen, dan kost dat zowel AMD als Nvidia marge.

Ik denk ook niet dat AMD zich zou laten beperken door enkel op honderden dollars af te ronden. Maar algemeen is mijn punt vooral: AMD gaat iets onder Nvidia zitten qua prijzen voor vergelijkbare kaarten, en dan waarschijnlijk ook nog wat meer geheugen om kopers over de streep te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sunsmountain schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 00:26:
[...]

We weten al, "ongeveer RTX3080", net iets er onder, van wat ze zelf hebben laten zien. Zelfs als dat alles is, $499. Winst. Klaar. Enige waarover je nog kan neuzelen is DLSS 2.1. Dit wordt sowieso een goede launch, zelfs als hij keihard tegenvalt :)
Oh ik kan wel een paar dingetjes bedenken hoor. ;)
-L2 cache zou naar 128MB gaan, maar blijft L1 op 128KB en L0 op 16KB?
-Hoe zit het met het delen van L0 en L1 cache?
-Hoe goed gaat een dergelijk complex geheugensysteem werken met zoveel toegangspunten voor data?
-Hoe werkt RT scheduling? Is dat een aparte scheduler en queue? Gaat het ook via de graphics command processor? Kan een CU die RT instructies toegewezen heeft gekregen, concurrent shaders of compute waves verwerken? Hoeveel clock cycles neemt een gemiddelde BVH check in? Is er denoising en zo ja, hoeveel clock cycles kost dat? Hoeveel CU's moeten in RT mode om een acceptabel RT implementatie op te leveren? Wat is het eindresultaat hiervan?
-Blijft de CU verder wel hetzelfde of veranderen hier ook zaken?
-Hoe (goed) werkt de VRS implementatie?
-Zijn er aanpassingen of verbeteringen aan de scheduler of registers?
-Hoe groot is Navi 21 nu echt? Wat is de transistordichtheid?
-Wat zijn de effectieve clock speeds uit de fabriek en wat voor GPU verbruik staat daar tegenover?
-Hoe ziet de voltage en clock speed curve eruit?
-In hoeverre is er een relatief prestatieverschil tussen 1440p en 4K?
-Is er een groot verschil tussen verschillende games als het gaat om occupency van al die ALU's?
-Welke SKU was dat?

En als ik hier nog even over door zou denken, dan vind ik nog wel wat anders. Dit is alleen meer dan genoeg voor mij om af te wachten. We weten werkelijk niet meer dan een paar procent en daar is zelfs twijfel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:58
Dutchy007 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:11:
[...]

Yup. Wel grappig ook, een Youtube hoort ergens een gerucht en binnen de kortste keren rapporteert iedereen hetzelfde. Sterker nog, vaak komt dat gerucht dan ook weer terug bij de originele 'melder' en die 'bevestigt' dan dat het klopt "Multiple sources". We moeten gewoon even afwachten :)
En de bron is ook "Not an Apple Fan", een van de meest kansloze "tech-kanalen" op Youtube. Waarom zou iemand daar wat aan vertellen? Hetzelfde heb ik bij die Red Gaming Tech-gast, vind ik zo'n lelijke en irritante gast om naar te luisteren. Blegh, Youtubers. Alleen Adored en Gamersnexus vind ik echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goofer_nieuw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:30
Persoonlijk vind ik naast Gamers nexus het kanaal JayzTwoCents ook wel leuk en informatief.
Red Gaming is inderdaad erg langdradig. Veel blah blah...

Maar blijven natuurlijk persoonlijke voorkeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:03:
[...]

Oh ik kan wel een paar dingetjes bedenken hoor. ;)
-L2 cache zou naar 128MB gaan, maar blijft L1 op 128KB en L0 op 16KB?
-Hoe zit het met het delen van L0 en L1 cache?
-Hoe goed gaat een dergelijk complex geheugensysteem werken met zoveel toegangspunten voor data?
-Hoe werkt RT scheduling? Is dat een aparte scheduler en queue? Gaat het ook via de graphics command processor? Kan een CU die RT instructies toegewezen heeft gekregen, concurrent shaders of compute waves verwerken? Hoeveel clock cycles neemt een gemiddelde BVH check in? Is er denoising en zo ja, hoeveel clock cycles kost dat? Hoeveel CU's moeten in RT mode om een acceptabel RT implementatie op te leveren? Wat is het eindresultaat hiervan?
-Blijft de CU verder wel hetzelfde of veranderen hier ook zaken?
-Hoe (goed) werkt de VRS implementatie?
-Zijn er aanpassingen of verbeteringen aan de scheduler of registers?
-Hoe groot is Navi 21 nu echt? Wat is de transistordichtheid?
-Wat zijn de effectieve clock speeds uit de fabriek en wat voor GPU verbruik staat daar tegenover?
-Hoe ziet de voltage en clock speed curve eruit?
-In hoeverre is er een relatief prestatieverschil tussen 1440p en 4K?
-Is er een groot verschil tussen verschillende games als het gaat om occupency van al die ALU's?
-Welke SKU was dat?

En als ik hier nog even over door zou denken, dan vind ik nog wel wat anders. Dit is alleen meer dan genoeg voor mij om af te wachten. We weten werkelijk niet meer dan een paar procent en daar is zelfs twijfel over.
Al die architectuur vragen zijn zeer interessant natuurlijk, maar, uiteindelijk, willen we als gamers gewoon meer FPS. Voor minder € en niet teveel W.

Ik zag een video over die adaptive / linked caches, en met name dat die L1 caches het "aan de buren kunnen vragen", als ze een cache miss hebben. Dat vond ik wel een leuk idee, als je pannenkoeken gaat maken, en je hebt de eieren niet, nou dan misschien je buur wel. Beter een goede buur, dan een verre vriend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nieuws dan, oke kruimels. :P

De XSX zou een beetje een vreemde hybrid van RDNA en RDNA2 zijn.

Ergens denk ik dat ik dit wel geloof. Ik blijf het opvallend vinden dat Microsoft een tijd geleden al met veel meer details kwam en Sony eigenlijk helemaal niks zegt over hun GPU. Zeker omdat Mark Cerny zo zat te hinten op hun samenwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
sunsmountain schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:55:
[...]

Radeon RX Vega 56
$399 USD
Radeon RX Vega 64
$499 USD
Radeon RX Vega 64 Liquid
$699 USD

vergelijkbare chip grootte 486 mm2,
maar minder geheugen natuurlijk (8 vs 16 GB).
Is meteen een voorbeeld dat de prijzen vaak niet in verhouding staan. De Vega 64 was niet 25% sneller dan een 56. Gamers Nexus gaf later ook al aan dat de Vega 56 de betere keus was. HBM van 800MHz op 925MHz klokken, een undervolt icm powerlimit iets ophogen en voila bijna gelijk aan stock Vega 64. Wie de spanning van 1.2V op de GPU bedacht heeft hadden ze ook een corrigerende tik moeten geven. Verbruik kwadratisch omhoog boven 1.0V load en andersom.. powerlimit te snel bereikt en de boost bleef standaard te laag. Optimalisatie ten top.

Ik heb begin vorig jaar een 56 aangeschaft voor 260 Euro. Ter vervanging van een R290. Prima deal, ware het niet dat bij de Gigabyte de fans uit het niets tijdens load op 800rpm terug konden zakken met crashes tot gevolg. En vreemd dat zoiets zelfs met bios nummer 5 nog niet opgelost werd. Geen reclame voor Gigabyte en AMD. Uiteindelijk zelf maar gefixed door middel van een custom CPU waterblok. Prima kaart na aanpassingen maar is inmiddels ook achterhaald.

Ik heb verder geen idee wat de prijs gaat worden van de nieuwe AMD topkaart. Nvidia weet gezien de 3090 prijsstelling wel meer dan wij en de FE draait al niet voluit. (Strix 'OC' @ 390W wel, 52% boven 2080Ti @4K) Nvidia zal vast tegen goede betaling wel iets van info bemachtigd hebben om niet af te gaan.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:42:
Nieuws dan, oke kruimels. :P

De XSX zou een beetje een vreemde hybrid van RDNA en RDNA2 zijn.
[Embed]

Ergens denk ik dat ik dit wel geloof. Ik blijf het opvallend vinden dat Microsoft een tijd geleden al met veel meer details kwam en Sony eigenlijk helemaal niks zegt over hun GPU. Zeker omdat Mark Cerny zo zat te hinten op hun samenwerking.
RDNA2 heeft waarschijnlijk elementen van RDNA1 behouden die goed zijn. Zoals de Front-End en de CU's. Of het is puur maatwerk voor de XSX.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 17:26

Mars Warrior

Earth, the final frontier

M-spec schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:24:
[...]
Ik heb verder geen idee wat de prijs gaat worden van de nieuwe AMD topkaart. Nvidia weet gezien de 3090 prijsstelling wel meer dan wij en de FE draait al niet voluit. (Strix 'OC' @ 390W wel, 52% boven 2080Ti @4K) Nvidia zal vast tegen goede betaling wel iets van info bemachtigd hebben om niet af te gaan.
Het gegeven dat de koeien informatie krijgen (soms betrouwbaar, soms complete flauwekul, maar ook vaak hun bron niet kunnen vrijgeven vanwege herleidbaarheid) vanuit AMD & Co moet al inhouden dat nVidia veel meer weet dan wij.

Zowel de prijsstelling als het gebruik van de 3080/3090 met dik vermogen moet toch wel zijn oorsprong hebben vanuit betrouwbaar gelekte AMD info, anders had nVidia gewoon weer €1.200 voor hun 3080 kunnen vragen als topkaart...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Mars Warrior schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:50:
[...]

Het gegeven dat de koeien informatie krijgen (soms betrouwbaar, soms complete flauwekul, maar ook vaak hun bron niet kunnen vrijgeven vanwege herleidbaarheid) vanuit AMD & Co moet al inhouden dat nVidia veel meer weet dan wij.

Zowel de prijsstelling als het gebruik van de 3080/3090 met dik vermogen moet toch wel zijn oorsprong hebben vanuit betrouwbaar gelekte AMD info, anders had nVidia gewoon weer €1.200 voor hun 3080 kunnen vragen als topkaart...
Het is waarschijnlijk aan te nemen dat nVidia meer weet dan wij: voor nVidia hangt er nog al wat van af, wat AMD doet. Omgekeerd, not so much.

En zoals ik al zei, van wat AMD geteased heeft, kunnen we eigenlijk al wel zeggen dat ze een grotere inhaalslag hebben gemaakt dan de toch best wel slechte +performance / Watt (welke Watt je dan ook kiest) upgrade van nVidia van Turing naar Ampere. Met betere prijzen dan Turing (2080 Ti) natuurlijk, maar Turing was dan ook wel uitzonderlijk hoog geprijsd bij gebrek aan concurrentie (de normale prijs is van de laagste high-end nVidia chip is $699, niet $999, als je kijkt naar de historie).

Natuurlijk, je kan vasthouden aan DLSS 2.1 en drivers, maar dat is voornamelijk een software argument. Qua hardware wijst alles er op dat het haast niet anders kan dan dat AMD beter gaat presteren dan nVidia. Dat betekent nog niet dat AMD de raw performance crown gaat winnen, allerminst. +50% performance / Watt voor ingenieurs betekent (helaas) niet +50% FPS. Maar. Veel slechter dan een 350W warme teleurstellende Ampere kan het eigenlijk niet. En ik vertrouw Jim van AdoredTV daar wel in. Hij is gestopt, en lijkt dus niet zo'n feitelijke uitspraak te hebben gedaan voor de views.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
M-spec schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

Is meteen een voorbeeld dat de prijzen vaak niet in verhouding staan. De Vega 64 was niet 25% sneller dan een 56. Gamers Nexus gaf later ook al aan dat de Vega 56 de betere keus was. HBM van 800MHz op 925MHz klokken, een undervolt icm powerlimit iets ophogen en voila bijna gelijk aan stock Vega 64. Wie de spanning van 1.2V op de GPU bedacht heeft hadden ze ook een corrigerende tik moeten geven. Verbruik kwadratisch omhoog boven 1.0V load en andersom.. powerlimit te snel bereikt en de boost bleef standaard te laag. Optimalisatie ten top.

Ik heb begin vorig jaar een 56 aangeschaft voor 260 Euro. Ter vervanging van een R290. Prima deal, ware het niet dat bij de Gigabyte de fans uit het niets tijdens load op 800rpm terug konden zakken met crashes tot gevolg. En vreemd dat zoiets zelfs met bios nummer 5 nog niet opgelost werd. Geen reclame voor Gigabyte en AMD. Uiteindelijk zelf maar gefixed door middel van een custom CPU waterblok. Prima kaart na aanpassingen maar is inmiddels ook achterhaald.

Die Gigabyte vega kaarten staan er idd bekend om ongelooflijk slecht te zijn. Heb eerder dit jaar nog mn Strix V56 (met 64 bios) voor €275 verkocht, die liep op HBM van 1050MHz, was wel een lekker kaartje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
sunsmountain schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:05:
[...]

Het is waarschijnlijk aan te nemen dat nVidia meer weet dan wij: voor nVidia hangt er nog al wat van af, wat AMD doet. Omgekeerd, not so much.

En zoals ik al zei, van wat AMD geteased heeft, kunnen we eigenlijk al wel zeggen dat ze een grotere inhaalslag hebben gemaakt dan de toch best wel slechte +performance / Watt (welke Watt je dan ook kiest) upgrade van nVidia van Turing naar Ampere. Met betere prijzen dan Turing (2080 Ti) natuurlijk, maar Turing was dan ook wel uitzonderlijk hoog geprijsd bij gebrek aan concurrentie (de normale prijs is van de laagste high-end nVidia chip is $699, niet $999, als je kijkt naar de historie).

Natuurlijk, je kan vasthouden aan DLSS 2.1 en drivers, maar dat is voornamelijk een software argument. Qua hardware wijst alles er op dat het haast niet anders kan dan dat AMD beter gaat presteren dan nVidia. Dat betekent nog niet dat AMD de raw performance crown gaat winnen, allerminst. +50% performance / Watt voor ingenieurs betekent (helaas) niet +50% FPS. Maar. Veel slechter dan een 350W warme teleurstellende Ampere kan het eigenlijk niet. En ik vertrouw Jim van AdoredTV daar wel in. Hij is gestopt, en lijkt dus niet zo'n feitelijke uitspraak te hebben gedaan voor de views.
Ik had de power draw van een volledige GA102 Ampere ook niet verwacht. Ik weet zelf niet precies aandeel van 24GB GDDR6X daarin is maar echt warm/heet draaien ze de GPU chips zelf nog niet. Aan de andere kant, vergelijk het met CPU cores; Is een 280W 3990X teleurstellend tegenover een 142W PPT 3950X? Niet echt wanneer je kijkt naar een viervoudig verschil in het aantal cores.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/asus-geforce-rtx-3090-strix-oc/images/performance-per-watt_3840-2160.png

Van AMD doet een 5700 en 5600XT het nog niet zo gek van de huidige generatie. Een Radeon VII en andere Vega's bleven wel ver achter. Een 5700 was nog best wel in lijn met Nvidia tot de Ampere er bij kwam, alleen niet op dezelfde schaal. Hier moet Big Navi nog ergens op het lijstje komen als antwoord.

Veel power draw zegt op op zichzelf nog niet zoveel wanneer de prestaties er ook zijn. Dat is wat ik hiermee wil aangeven. En nee, ik ben geen fan van 350W voor alleen een GPU. Ik offer zelf liever ook een aantal procenten FPS op door de powerlimit op bijvoorbeeld 275W te zetten of gewoon een GPU te kopen voor minder geld met minder 'cores' die kan voorzien in lage consistente frametimes voor uwqhd.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Santee schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:00:
[...]

Die Gigabyte vega kaarten staan er idd bekend om ongelooflijk slecht te zijn. Heb eerder dit jaar nog mn Strix V56 (met 64 bios) voor €275 verkocht, die liep op HBM van 1050MHz, was wel een lekker kaartje!
Afgezien van de Gigabyte voor zijn tijd wel prima ja. ;) Jouw 56 had dan waarschijnlijk HBM van Samsung en dat kwam minder vaak voor op een Vega56. Hynix klokte niet zo hoog (935MHz net niet stabiel) en daarom ook nooit een 64 bios erop geflashed.

[ Voor 3% gewijzigd door M-spec op 17-10-2020 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:51
sunsmountain schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:55:
[...]

Dat is dezelfde MLID die constant zijn verhaal aanpast (eerst zouden AIB rebates krijgen tot 1 oktober toen dat niet materialiseerde in was het ineens eind oktober) filmpjes verwijderd wanneer zijn 'voorspellingen' c.q. leaks niet bleken te kloppen e.d.
Ik zou echt enorm uitkijken om ook maar iets dat hij zegt echt serieus te nemen tenzij het bevestigd wordt door bronnen waarvan we weten dat ze zeer betrouwbaar zijn en dus niet een persoon als notanapplefan bijvoorbeeld die nota bene regelmatig met MLID in podcasts lijkt te zitten. Die lijken allemaal uit het zelfde vaatje te tappen en dat flink te circle jerken.

Nee, alleen wat hij verkondigd moet momenteel verwacht ik echt met een flinke hoeveelheid zout genomen worden, niet slechts een korreltje ;)

Neemt niet weg dat zolang hij maar zowel roept als ie doet dat er altijd wel wat waar gaat zijn, dus ook hier is er een kans dat ie als ie zijn verhaal maar vaak genoeg aanpast hij ooit gelijk krijgt. En zijn content kan soms best vermakelijk zijn, maar ik zou het niet direct al te serieus nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 17-10-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:51
M-spec schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:13:
[...]

Ik had de power draw van een volledige GA102 Ampere ook niet verwacht. Ik weet zelf niet precies aandeel van 24GB GDDR6X daarin is maar echt warm/heet draaien ze ook nog niet.
Dit is dan wel een 3080, maar GDDR6X kan schijnbaar toch wel flink warm worden: https://www.igorslab.de/e...80-fe-im-chip-gemessen-2/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:18:
[...]

Dat is dezelfde MLID die constant zijn verhaal aanpast.
<knip>
En zijn content kan soms best vermakelijk zijn, maar ik zou het niet direct al te serieus nemen.
Klopt, dankzij dit forum heb ik nog eens kritisch gekeken naar MLID, die trouwens recent door de 100k subs heen is gegaan: vermakelijk is hij zeker.

Als je goed kijkt naar zijn voorspellingen geeft hij altijd ranges (60-72CU is breed), en voorspelt hij dingen die logischerwijs een upgrade zouden kunnen krijgen, maar niet het belangrijkste zijn (Hdmi 2.1, pcie 4.0 etc.). En al zijn performance voorspellingen van Ampere waren fout.

Toch is dit nVidia kritische verhaal van bewust prijzen opkrikken een vreemde eend in de bijt, en zei hij tijdens de 100k subs live stream "100% zeker te zijn". Hij "verzon het niet zelf."

Hoewel academisch, zou het wel fijn zijn om te weten wat dan nu het grote tekort aan 3080 kaarten veroorzaakt. Als dat gewoon Micron GDDR6X was en is, dan lijkt het niet waarschijnlijk dat hun productie capaciteit in November opeens gaat vertienvoudigen. Als het aanbod opeens wel met 10x toeneemt, wat kan het dan wel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Laatst online: 20-09 18:35
goofer_nieuw schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:11:
Persoonlijk vind ik naast Gamers nexus het kanaal JayzTwoCents ook wel leuk en informatief.
Red Gaming is inderdaad erg langdradig. Veel blah blah...

Maar blijven natuurlijk persoonlijke voorkeuren :)
Paul's hardware is ook een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
sunsmountain schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:17:
[...]

Klopt, dankzij dit forum heb ik nog eens kritisch gekeken naar MLID, die trouwens recent door de 100k subs heen is gegaan: vermakelijk is hij zeker.

Als je goed kijkt naar zijn voorspellingen geeft hij altijd ranges (60-72CU is breed), en voorspelt hij dingen die logischerwijs een upgrade zouden kunnen krijgen, maar niet het belangrijkste zijn (Hdmi 2.1, pcie 4.0 etc.). En al zijn performance voorspellingen van Ampere waren fout.

Toch is dit nVidia kritische verhaal van bewust prijzen opkrikken een vreemde eend in de bijt, en zei hij tijdens de 100k subs live stream "100% zeker te zijn". Hij "verzon het niet zelf."

Hoewel academisch, zou het wel fijn zijn om te weten wat dan nu het grote tekort aan 3080 kaarten veroorzaakt. Als dat gewoon Micron GDDR6X was en is, dan lijkt het niet waarschijnlijk dat hun productie capaciteit in November opeens gaat vertienvoudigen. Als het aanbod opeens wel met 10x toeneemt, wat kan het dan wel zijn?
Laten we eerst even afwachten of de voorraad opeens omhoog schiet. Verder geldt dat AIBs zeer kort de tijd hebben gehad, dus productie zal pas in september serieus zijn begonnen. Gezien 'n boot uit die fabrieken naar hier 'n maand nodig heeft zit je al snel op een "eind oktober" voor alles wat een grotere shipment kan zijn. Nvidia gaf aan geen verschil te verwachten tot 2021. Ik denk dat een eventueel 20GB model veel kan aantonen. Als die 10x 2GB modules bevat dan zal Micron z'n roadmap versnelt hebben. Als die 20x 1GB bevat dan zit je op dubbele productie in van memory chips voor evenveel kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:22:
[...]

Dit is dan wel een 3080, maar GDDR6X kan schijnbaar toch wel flink warm worden: https://www.igorslab.de/e...80-fe-im-chip-gemessen-2/
Ik doelde eigenlijk op chip temp vergeleken met de chip power onder load met luchtkoeling. Dus het totale verbruik minus 24GB geheugen, VRM's etc. Ik had dat niet duidelijk neer gezet. De link die je gaf staat wel 2,5 a 3 W per geheugenmodule dus 24GB zal inclusief het voedingsgedeelte vast een 75+W voor zijn rekening nemen. Temps zijn inderdaad hoog bij GDDR6X en zijn verklaring is dus de hoge interne dichtheid en dat daardoor de warmte niet makkelijk overgedragen wordt aan de koeler.

Een grotere chip kan wel veel power vragen maar op een lagere spanning (liefst tot 1V) zal de temperatuur en verbruik nog onder controle te houden zijn. Het laat meteen zien waarom bij opschaling van de chip grootte de prestaties niet evenredig mee gaan om de temps/verbuik te beperken en er geen OC meer wordt toegepast op de topkaarten. Als vergelijk; Een 8-core Zen2 CPU doet zo 10W per core @1.3V, bij een 64-core is dat nog maar een 2 á 3W per core tot max 1V om immers geen idioot hoge TDP te krijgen onder allcore load.

Bij een 80 CU Big Navi zal de architectuur dus efficienter dan Ampere moeten zijn anders beland deze ook tussen een 300-400W board power. Of de prestaties worden gewoon bewust wat lager gehouden. Een 3080 op 270W (undervolt 0,8-0,9V) is dus 2080Ti +25%. Dat blijft dan de target to beat als ze niet all out gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door M-spec op 17-10-2020 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

*snip*

[ Voor 97% gewijzigd door Xadeon op 17-10-2020 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

*snap*

offtopic:
Betreft Ice Lake X's tdp...sorry |:(

[ Voor 92% gewijzigd door Xadeon op 17-10-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

>>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
Met een clock frequency van 2.4 ghz MOET Big Navi wel boven de 3080 uitkomen. Of de scaling is gewoon ronduit slecht op hogere clocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@Dutchy007 Dat vermoeden heb ik dus langzamerhand ook.

Nano of een Nvidia-like gepropte pcb?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Nou, nou, mijn chinees is niet zo goed meer...

Maar plaatjes kijken lukt me wel...

Afbeeldingslocatie: https://static.chiphell.com/forum/202010/07/230458s20l8j0v4b4ki4vk.png

En de hype train:
Uitleg: geel = 2160p, rood = 1440p, blauw = 1080p en groen is performance/watt.
Het echte plaatje is zo groot, tweakers kan daar niet tegen...

Wat me opvalt is dat Navi volgens deze plaat het ook erg goed doet p 1440p en 1080p, waar nVidia relatief verder terugzakt. Zou dat komen door de cache die de occupancy verbetert??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4qylkyXFEovPkuM4ULXDHkhdNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DeRCBD62QNyhkDqF7MiQJ04K.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Mars Warrior op 17-10-2020 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:13
Dutchy007 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:56:
[...]

Met een clock frequency van 2.4k ghz MOET Big Navi wel boven de 3080 uitkomen. Of de scaling is gewoon ronduit slecht op hogere clocks.
2400 Gigahertz? Ja, dan moet die inderdaad wel beter presteren dan de 3080 :+

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mars Warrior schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:01:
Nou, nou, mijn chinees is niet zo goed meer...

Maar plaatjes kijken lukt me wel...

[Afbeelding]

En de hype train:
Uitleg: geel = 2160p, rood = 1440p, blauw = 1080p en groen is performance/watt.
Het echte plaatje is zo groot, tweakers kan daar niet tegen...

Wat me opvalt is dat Navi volgens deze plaat het ook erg goed doet p 1440p en 1080p, waar nVidia relatief verder terugzakt. Zou dat komen door de cache die de occupancy verbetert??

[Afbeelding]
Ik denk fake. Kijk naar Navi 22. Die zou 40CU's/2560ALU's zijn en niet 60CU's/3840ALU's. Ook krijg je dan weer het verhaal van diepe Shader Array's omdat het er maar vier zijn. Oh en 60 gedeeld door 4 = 15 en in RDNA lijken CU's duaal te moeten zijn. Dat kan dus niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:22:
[...]

Ik denk fake. Kijk naar Navi 22. Die zou 40CU's/2560ALU's zijn en niet 60CU's/3840ALU's. Ook krijg je dan weer het verhaal van diepe Shader Array's omdat het er maar vier zijn. Oh en 60 gedeeld door 4 = 15 en in RDNA lijken CU's duaal te moeten zijn. Dat kan dus niet. ;)
Eens, fake. Er staat geen 3840ALU's trouwens, er staat 3584 = 56 CU's bij de Navi22 XT. Klopt niet met de gelekte drivers, en bij 56 CU's is er geen ruimte voor 96MB infinity cache. 56 gedeeld door 4 is 14, het zou kunnen, maar onwaarschijnlijk van wat we nu denken te weten :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paprika
Ik was al afgehaakt toen ik RTX 3070 Ti en RTX 3070 Super zag staan in de charts. Alsof die resultaten bestaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Paprika op 17-10-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sunsmountain schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:05:
[...]

Eens, fake. Er staat geen 3840ALU's trouwens, er staat 3584 = 56 CU's bij de Navi22 XT. Klopt niet met de gelekte drivers, en bij 56 CU's is er geen ruimte voor 96MB infinity cache. 56 gedeeld door 4 is 14, het zou kunnen, maar onwaarschijnlijk van wat we nu denken te weten :)
En dit is het moment dat ik lekker niks meer ga doen vandaag. :P
Paprika schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:24:
Ik was al afgehaakt toen ik RTX 3070 Ti en RTX 3070 Super zag staan in de charts. Alsof die resultaten bestaan.

[Twitter]
Als die klopt en het niet eens de top chip is. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Dus wellicht toch custom AIB-kaarten in aantocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Paprika schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:24:

Navi 21 XT
16GB GDDR6
255W TGP
~2.4 GHz (Game Clock)

[Twitter]
Dat is een hogere clock dan ik had verwacht, bij een lagere TGP. Ik vermoed dat die TGP socket power is, niet total board power (zal iets van 300W) zijn. Maar 2,4 GHz game clock op een 80CU kaart is bizar goed (36% hoger dan 5700XT Game Clock 1755 MHz!!), als het waar is.

Choo choo!

Patrick Schur lijkt een developer net als rogame. Op z'n github staat een atitool maar dat maakt hem nog niet gelijk bijzonder... ik kan zo snel geen linkedin van hem vinden.
https://github.com/patrickschur?tab=repositories

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@sunsmountain TGP staat gelijk aan TBP.

Choo choo! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Weet ik, maar zou ik te mooi vinden om te geloven ;)

Plus, hij is een developer, en rapporteert misschien de socket_power_ac die hij in een driver ziet, voor het gemak als TGP.

(AMD en nVidia rapporteren hun TDP's trouwens anders in GPU-Z)

https://videocardz.com/ne...gp-and-16-gb-gddr6-memory

Eh, dit gaat uitgemolken worden. oOo

[ Voor 13% gewijzigd door sunsmountain op 17-10-2020 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@sunsmountain Geloof je 't misschien nu wel? ;)

Treintje gaat nu wel heel hard. Nu hopen dat ie niet ontspoord. :x

[ Voor 60% gewijzigd door Xadeon op 17-10-2020 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Ok fasten your seatbelts.

Choo chooo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Xadeon schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:21:
[Twitter]
[Twitter]

@sunsmountain Geloof je 't misschien nu wel? ;)

Treintje gaat nu wel heel hard. Nu hopen dat ie niet ontspoord. :x
De mensen met toegang tot Navi21/Navi22 op Twitter kunnen opeens hun mond niet meer houden oOo

Ze bevestigen eigenlijk wat ik al langer hoopte, maar realistisch gezien niet kon onderbouwen. Zeg maar de optimistische variant van mijn voorspellingen op 23 September sunsmountain in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144" Die heb ik 30 September sunsmountain in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144" niet herhaald, maar offline wel het vuurtje warm gehouden, zeg maar ;)

Ik hou het nog steeds bij mijn realistische voorspellingen van 30 September. Underpromise, overdeliver.

[ Voor 12% gewijzigd door sunsmountain op 17-10-2020 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Een snellere kaart dan de 3080 lijkt steeds realistischer, en dat zou ik al geweldig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

>>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchy007
Zouden AIB's nu pas informatie ontvangen hebben? Dat betekent wel dat we dus custom kaarten krijgen, maar wellicht niet meer dit jaar lijkt mij. Verder zijn de leaks weer super sappig moet ik zeggen. Nog anderhalve week wachten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Big Navi Show. ;)

@Dutchy007 Afgaande op de leaks van deze avond zijn Custom AIB-kaarten nagenoeg zeker.

[ Voor 15% gewijzigd door Xadeon op 18-10-2020 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Een game clock van 2.4Gjz, dan moet de boost clock daar nog bovenzitten. Zou 2.6Ghz dan mogelijk zijn?

Al eerder werd van Navi22 beweerd dat deze in het lab bijna de 3Ghz aantikte.

Als dat allemaal echt waar is dan ben ik benieuwd welke bewering achteraf klopt qua performance: net ff boven de 3070, of toch op 3090 niveua!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Mars Warrior schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 00:41:
Een game clock van 2.4Gjz, dan moet de boost clock daar nog bovenzitten. Zou 2.6Ghz dan mogelijk zijn?

Al eerder werd van Navi22 beweerd dat deze in het lab bijna de 3Ghz aantikte.

Als dat allemaal echt waar is dan ben ik benieuwd welke bewering achteraf klopt qua performance: net ff boven de 3070, of toch op 3090 niveua!
Wie nu nog "net ff boven de 3070" denkt _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dutchy007 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 00:14:
Zouden AIB's nu pas informatie ontvangen hebben? Dat betekent wel dat we dus custom kaarten krijgen, maar wellicht niet meer dit jaar lijkt mij. Verder zijn de leaks weer super sappig moet ik zeggen. Nog anderhalve week wachten ;)
AIB be like:

Beats RTX3090?
Stickertje d'r op
Klaar

_/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunsmountain
Zelfs het universum zegt: spring op de hype train:
D51101 Navi22 XT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7k6PVhKKI5D4nK87n9UuKjdc6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzPCj2gF799urjjot4cg5zvG.jpg?f=fotoalbum_large

#nophotoshop
O-)

[ Voor 31% gewijzigd door sunsmountain op 18-10-2020 03:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Lekker dromen van een big navi met 3080-3090 snelheden bij ~250W voor ~E750 die goed verkrijgbaar is :9

Hype wordt weer goed opgevoerd :P

Custom kaarten zou ook wel erg fijn zijn. Goede, stille koeling vind ik toch wel een must.

Voor de zekerheid laat ik mijn 3080 orders toch nog maar wel even staan. :X :>

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Echt, elke keer als ik hier bewust even niet kijk, krijgen we dit. :P
Maar het lijkt iets complexer te zijn. De TBP ratings zullen sterk verschillen en potentieel wederom kunstmatig gelimiteerd worden en dat lijkt zich te vertalen in clock speeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen tweak
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-01-2023
Wat is de verwachting rond raytracing met de AMD videokaarten? Hoe zit het met de optimalisatie van verschillende games?

Dit zijn ook zaken die je in overweging kan nemen als het gaat om de keuze tussen AMD en NVIDIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Laatst online: 22:42
Jeroen tweak schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:46:
Wat is de verwachting rond raytracing met de AMD videokaarten? Hoe zit het met de optimalisatie van verschillende games?

Dit zijn ook zaken die je in overweging kan nemen als het gaat om de keuze tussen AMD en NVIDIA.
Dan denk je nog een beetje gelimiteerd. Productiviteit is dan een stuk belangrijker.
Wil zelf mogelijk nog met Blender aan de slag. Of je moet minimaal 4/5k voor een ontwikkelings kaart willen uit besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Hoezo zouden de base en boost clocks zoveel schelen? 60%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 17:35
Jeroen tweak schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:46:

Amd Ray Tracing gaat ook in de nieuwe consoles zitten. Dus dan trek ik de conclusie dat dat wel snor zou moeten zitten.
Maar is verder niet wetenschappelijk onderbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Het idee voor DirectX 12 is dat beide merken hun implementatie kunnen doen van de Microsoft abstractie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tincahunter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2022
Ik denk wel dat raytracing een belangrijke factor is voor gamers. Bijna iedere nieuwe tripple A game gaat raytracing ondersteunen. En sommige oudere games krijgen een update met raytracing. The Witcher 3 met raytracing lijkt me geweldig. Een game waar van ik niet verwacht dat het raytracing zal ondersteunen maar wel geweldig zal zijn met raytracing is Alien Isolation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tincahunter schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:05:
Ik denk wel dat raytracing een belangrijke factor is voor gamers. Bijna iedere nieuwe tripple A game gaat raytracing ondersteunen. En sommige oudere games krijgen een update met raytracing. The Witcher 3 met raytracing lijkt me geweldig. Een game waar van ik niet verwacht dat het raytracing zal ondersteunen maar wel geweldig zal zijn met raytracing is Alien Isolation.
RT is nu vooral een gimmick, en dat zal nog even zo blijven. Vorige maand postte iemand hier een mooi filmpje hoeveel rays je per pixel moet casten om een goede rendering te krijgen. Dat was ca 25 rays. Momenteel kunnen kaarten maximaal 1 ray casten, en dat kunnen ze niet eens real-time. (1fps) De performance van kaarten moet dus 1500 keer (60 fps * 25 rays) toenemen voordat je op 60 fps kan gamen met een fatsoenlijk met RT gerenderde scene. Het gaat nog wel even duren voordat we daar zijn. Tot die tijd zijn toepassingen beperkt tot optimalisaties die slechts gedeeltelijk bijdragen aan de beeldkwaliteit.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 18-10-2020 12:26 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tincahunter
ocf81 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:23:
[...]

RT is nu vooral een gimmick, en dat zal nog even zo blijven. Vorige maand postte iemand hier een mooi filmpje hoeveel rays je per pixel moet casten om een goede rendering te krijgen. Dat was ca 25 rays. Momenteel kunnen kaarten maximaal 1 ray casten, en dat kunnen ze niet eens real-time. (1fps) De performance van kaarten moet dus 1500 keer (60 fps * 25 rays) toenemen voordat je op 60 fps kan gamen met een fatsoenlijk met RT gerenderde scene. Het gaat nog wel even duren voordat we daar zijn, of zijn toepassingen beperkt tot optimalisaties die slechts gedeeltelijk bijdragen aan de beeldkwaliteit.
Als ik de games zie nu met raytracing voegt het qua beeldkwaliteit zeker wel wat toe, gimmick of niet. Ik zie het zoals tessellation ook wat toe voegt aan de beeldkwaliteit en daarom zou ik zelf ook graag games met raytracing aan willen spelen. Het zijn misschien maar kleine toevoegingen maar dat maakt het totaal wel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tincahunter schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:30:
[...]

Als ik de games zie nu met raytracing voegt het qua beeldkwaliteit zeker wel wat toe, gimmick of niet. Ik zie het zoals tessellation ook wat toe voegt aan de beeldkwaliteit en daarom zou ik zelf ook graag games met raytracing aan willen spelen. Het zijn misschien maar kleine toevoegingen maar dat maakt het totaal wel mooier.
Kleine toevoegingen idd. De verbetering is op dit moment nog niet de performance impact waard IMHO.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tincahunter
ocf81 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:42:
[...]

Kleine toevoegingen idd. De verbetering is op dit moment nog niet de performance impact waard IMHO.
Op 1440p met de nieuwe videokaarten lijkt me de hoeveelheid FPS met raytracing aan op zich wel voldoende. De fps impact is inderdaad wel erg groot maar het gaat mij er meer om dat het speelbaar blijft. Het verschil in Watchdogs Legion is trouwens wel weer erg groot met raytracing. Zo ook in Control, Dying Light 2 en CyberPunk. Hopelijk zijn die games wel met 60fps te spelen op 1440p of 4k met upscaling technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dit is dus de reden dat nVidia hun Titan "gedegradeerd" heeft tot game kaart aka 3090, met het prijskaartje van de Titan natuurlijk :*)

Ow en ik weet niet of het al gezegd is geweest, maar de benchmarks op de lancering van de 5000 Serie, er staat nergens bij dat dit van hun top model (6900XT) is, maar gewoon 6000 series ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Damic op 18-10-2020 14:11 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
Paprika schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:51:
Hoezo zouden de base en boost clocks zoveel schelen? 60%...
Enigste wat ik nu kan verzinnen is dat het clockgating zeer efficiënt/agressief is. Een F@H workload is toch iets anders dan een spel, deze haalt wel 100% occupancy. Een spel heeft meestal geen 100% procent occupancy van een enkele frame render. Dit lijkt weer zo een Zen feature die is uit de CPU team is komen over waaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Amazigh_N_Ariff ja ik ben eigenlijk wel benieuwd wat deze generatie kaarten gaat doen in distributed projecten. Want die hakken er meestal heel hard in :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ergens toch leuk dat ik het wel erg goed inschatte dat het de tweede helft van oktober los zou barsten. :P
Maar Navi 23 op ≈ 236mm2 komt overeen. Tja, ik had eens gezien dat het vermoeden bestaat dat deze voor TSMC werkt of tenminste er relaties heeft. Dat zou dit namelijk verklaren. Maar meteen ook duidelijk dat een 32CU chip met een kleinere geheugenbus, nauwelijks kleiner is dan Navi 10. Daar zullen ze dus wat dingen mee hebben gedaan.
[Twitter: https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA/status/1255161800116416512]

Tweede dan. Het zou helpen als mensen consistent waren over wanneer ze het over GPU power hebben en total board power. :P
290W GPU power is namelijk fors, 290W total board is iets minder fors. Maar als de top chip (waarschijnlijk Navi 21 XTX) op 290W GPU zit en een OC "Navi 21 XT' op 255W GPU en de Navi 21 XL op 205W GPU, dan gaat er nogal een verschil zijn tussen het absolute topmodel en de stappen eronder. Het zou ook suggereren dat ze de volle chip echt heel erg ver pushen. De vraag is of dat voor de RTX3080 of RTX3090 is. Ik begin te vermoeden dat het wel eens de RTX3090 kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
Tincahunter schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:55:
[...]

Op 1440p met de nieuwe videokaarten lijkt me de hoeveelheid FPS met raytracing aan op zich wel voldoende. De fps impact is inderdaad wel erg groot maar het gaat mij er meer om dat het speelbaar blijft. Het verschil in Watchdogs Legion is trouwens wel weer erg groot met raytracing. Zo ook in Control, Dying Light 2 en CyberPunk. Hopelijk zijn die games wel met 60fps te spelen op 1440p of 4k met upscaling technieken.
Nu ben ik niet bekend met die spellen maar voegt RT daar iets toe omdat de ontwikkelaars gewoon te lui waren om een goede fallback in te bouwen zoals in Metro (want dat is het voorbeeld hoe het dus niet moet), of wordt RT op een echt goede manier ingezet?

Bekend als in, ik ga zeker Cyperpunk spelen maar ik volg het niet tot op de dag :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

Er is kans dat volgens geruchten AMD de RX6000 referentie laag inzet. Maar dat AIB vrij zijn om all out te gaan. Volgens de referentie is AMD stuk zuiniger. Maar de top Custom Halo kaarten gaan voor de 3090 en zullen dan ook niet zo zuinig zijn. Kan marketing strategie optie zijn.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
DaniëlWW2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:51:
[...]
Ik begin te vermoeden dat het wel eens de RTX3090 kan zijn.
Dat lijkt gezien je houding in dit topic tot nu toe een behoorlijke ommezwaai, ben wel nieuwsgierig waar dat zo ineens vandaan komt? Vind jouw uitspraken/inzichten in dit topic over het algemeen realistisch en nuchter. Is dat vanwege de hier vermelde tweets? Patrick Schur? _rogame? Die namen zeggen me niks, dus ik hang er niet zoveel waarde aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
SG schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:30:
Er is kans dat volgens geruchten ...
Welke geruchten zijn dat als ik vragen mag? :) Ik hou 't zelf namelijk graag zo feitelijk mogelijk, die hype trains leiden toch vaak vooral naar teleurstellingen (zie de Ampere launch ;)).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

pixeled schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:34:
[...]

Dat lijkt gezien je houding in dit topic tot nu toe een behoorlijke ommezwaai, ben wel nieuwsgierig waar dat zo ineens vandaan komt? Vind jouw uitspraken/inzichten in dit topic over het algemeen realistisch en nuchter. Is dat vanwege de hier vermelde tweets? Patrick Schur? _rogame? Die namen zeggen me niks, dus ik hang er niet zoveel waarde aan :)
Omdat zelfs de "Navi 21 XT" serieus hoge effectieve clock speeds zou hebben. Dat Navi 21 waarschijnlijk hogere effectieve clock speeds zou hebben dan GA102, wist ik eigenlijk in augustus al. 2400MHz had ik echt niet gedacht. Ik had 2100MHz al heel wat gevonden. Dat lijkt nog steeds een mogelijkheid te zijn, maar hoger lijkt ook goed te kunnen. We weten ook dat Ampere eigenlijk nauwelijks verschilt van Turing. Al het gedoe over verbruik, node en de meeste van Nvidia claims zijn eigenlijk irrelevant. Het is puur de mogelijkheid om maximaal 2x floating point instructies uit te voeren onder bepaalde omstandigheden die het verschil zullen maken in bijna alle games. Het lijkt gemiddeld ongeveer 25% op te leveren op 4K over de RTX2080Ti die dezelfde basis 4352 ALU's deelt. Gemiddeld, want voor een compute zware game zoals BF5, is het beduidend minder dan 25% en voor een toch wat verouderde game zoals the Witcher 3 is het meer dan 25%. Dat is de basislijn waarmee je kan rekenen. Met de door Nvidia geclaimde resultaten voor de RTX3070, denk ik niet dat je op meer dan 25% hoeft te rekenen voor andere Ampere chips.

We weten dat Turing en RDNA1 zeer vergelijkbaar zijn op een per FP32 ALU basis met vergelijkbare clock speeds. Turing heeft alleen stiekem tweemaal zoveel ALU's, waar het tweede deel exclusief INT doet. RDNA1 zal efficiënter zijn in haar ALU's benutten, immers vergelijkbaar presterend met de helft aan ALU's die zowel FP als INT moeten doen. Ampere lijkt circa 25% efficiënter te zijn in haar ALU's benutten dan Turing en dan weet je dat je eigenlijk een forse stap in clock speed nodig hebt voor RDNA2 met een vergelijkbaar aantal ALU's, tenzij ze nog iets echt serieus verbergen bij AMD.

Als ik dan de Navi 21 XT neem die ik inschat op 72CU's/4608 ALU's en op 2400MHz i.p.v. circa 1900MHz voor de RTX3080, tja dan zou je het gat overbrugt moeten hebben. De volle Navi 21 is alleen 80CU's. Komt nog eens bij dat AMD in hun stupide marketing manieren, wel iets gezegd lijkt te hebben over Navi 21. Die "RX6000" van hun, tja ze kozen twee games uit waar Turing eigenlijk beter was dan RDNA1. Dat waren Borderlands 3 en Gears 5. Ze leken redelijk te matchen met de RTX3080 in hun eigen test. Dat moet met wat nuance want eigen benchmarks en ze lijken er de Ryzen 5900X voor gebruikt te hebben, maar het geeft aan dat er tenminste een Navi 21 variant lijkt te zijn die zeer dicht in de buurt van de RTX3080 komt. Ik begin alleen te betwijfelen of het de volle chip was als de Navi 21 XT al zulke clock speeds kan halen. In theorie zou 72CU's @2400MHz afdoende moeten kunnen zijn. 68CU's/4352ALU's zou ook afdoende kunnen zijn als dit de Navi 21 XT is.

Er komt dus een punt om iets minder voorzichtig te zijn. Ik zeg alleen nog steeds niet dat de RTX3090 verslagen gaat worden, maar de RTX3080 verslaan is denk ik een redelijk realistisch inschatting als dit allemaal klopt. Met zulke clock speeds, de GPU van data voorzien zal een uitdaging worden en dat is denk ik het enige waar het denk ik nog mis kan gaan. Qua de normale weg van waves met instructies samenstelling, tja die zullen op dezelfde clock speed worden aangemaakt als de rest van de GPU op loopt. Je zal wel een CPU nodig hebben die flink wat draw calls kan aanleveren om een GPU van dit formaat bezig te houden. Ik denk dat DX12 en/of Vulkan misschien geen overbodige luxe meer zullen zijn. Die twee API's kunnen namelijk draw calls produceren vanaf meerdere threads. Gelukkig kan je niet meer om DX12 heen als je ook DXR wil gebruiken. Onder DX11 kan het misschien nog wel eens ietwat gaan tegenvallen met bepaalde games en lage resoluties.

Als het om instructies berekenen die informatie uit eerdere berekeningen vragen gaat, tja het externe geheugen loopt niet synchroon met alles in de GPU zelf. Daar zou een enorme L2 cache kunnen helpen om die ALU's aan het werk te houden. Immers kost data vanuit VRAM relatief meer clock cycles naarmate de GPU sneller clockt. Extern VRAM is gewoon relatief langzaam en kan snelheden binnen een GPU simpelweg niet bijhouden en dat probleem word alleen maar groter met hogere clock speeds. Je gaat gewoon meer clock cycles missen en dat lijkt de reden te zijn dat met name Fiji en Vega nog wel eens reageerde op relatief geringe geheugen overclocking. Die chips hadden toch al weinig cache en lijken eigenlijk aardig data starved te zijn. De vermoede enorme L2 cache kan dit beter omdat dit ook aan de GPU clock zal hangen. :)
SG schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:30:
Er is kans dat volgens geruchten AMD de RX6000 referentie laag inzet. Maar dat AIB vrij zijn om all out te gaan. Volgens de referentie is AMD stuk zuiniger. Maar de top Custom Halo kaarten gaan voor de 3090 en zullen dan ook niet zo zuinig zijn. Kan marketing strategie optie zijn.
Dat zou goed kunnen, maar. :P
Ik denk dat als AMD de RTX3080 kan pakken en alsnog een fors lager verbruik heeft, ze dat doen. Idem als ze de RTX3090 kunnen matchen. Daarvoor zie ik ze ook wel ruim over de 300W gaan als het echt moet. Dan kan je de partners loslaten om er nog wat beters van te maken, maar ik zou het echt niet begrijpen als ze de referentiemodellen nu heel erg tam afstellen en de perceptie ontstaat dat ze de Nvidia tegenhangers niet aankunnen, terwijl de partnermodellen het wel kunnen. Dat zou zelfs voor RTG standaarden, vrij stupide zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-10-2020 22:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:51:
Ergens toch leuk dat ik het wel erg goed inschatte dat het de tweede helft van oktober los zou barsten. :P

Tweede dan. Het zou helpen als mensen consistent waren over wanneer ze het over GPU power hebben en total board power. :P
290W GPU power is namelijk fors, 290W total board is iets minder fors. Maar als de top chip (waarschijnlijk Navi 21 XTX) op 290W GPU zit en een OC "Navi 21 XT' op 255W GPU en de Navi 21 XL op 205W GPU, dan gaat er nogal een verschil zijn tussen het absolute topmodel en de stappen eronder. Het zou ook suggereren dat ze de volle chip echt heel erg ver pushen. De vraag is of dat voor de RTX3080 of RTX3090 is. Ik begin te vermoeden dat het wel eens de RTX3090 kan zijn.
Het kan ook bijna niet anders dat er nu veel lekt, aangezien AMD nog steeds zo weinig losgelaten heeft. Dan gaat de waterleiding op een gegeven moment knappen. Maar dit zei je in September al en inderdaad, je hebt gelijk gekregen.

Wat betreft TGP (Total Graphics Power) en TDP (Thermal Design Power), dat is ingewikkelder dan je denkt.
In het kort:
- AMD rapporteert GPU Chip Power Draw = TBP (Total Board Power)
- nVidia splitst TDP per onderdeel:
gpu_chip , mvddc , pwr_src , waarbij pwr_src me onduidelijk is

We kunnen TBP onafhankelijk meten, maar TDP per onderdeel niet.

Belangrijke tweet van Patrick Schur is dit:

zijn "TGP" is dus zonder regulation efficiency, dit is typisch 83% (zie Igor's lab).
https://www.igorslab.de/e...nd-calculated-igorslab/3/

Dat betekent dat de 255W in GPU-Z GPU Chip Power Draw na verliezen is, en dat de kaart Navi21 XT met ~2.4 GHz dus 307,2W trekt.

Het maximum "TGP" van 290W is precies 350W, en dat is de max total board power. Dat zou dus de bovengrens zijn voor Navi21 XTX.

Liever kijk ik naar TDP per onderdeel (puur de gpu_chip) maar zonder onafhankelijke AMD info is dat afhankelijk van schattingen, hoeveel het geheugen gedeelte "eet". En het maakt uit of ik vóór of nà verliezen reken. Alles om maar zo nauwkeurig mogelijk "de +50% performance / Watt voorspelling" op los te kunnen laten :)
Ik kom er nog op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

pixeled schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:36:
[...]

Welke geruchten zijn dat als ik vragen mag? :) Ik hou 't zelf namelijk graag zo feitelijk mogelijk, die hype trains leiden toch vaak vooral naar teleurstellingen (zie de Ampere launch ;)).
YT staat vol met fake news meningen en zogenaamde betrouwbare bronnen waar de meeste ook disclaimer er bij vermelden van lading zout. En het vooral meningen over de geruchten zijn. Dus die Hype train is al zwaar gevoed door media. In deze concurreren de officiële nieuws kanalen met Youtube en blog etc en daarmee verspreiden conspiracy en fake news . En de nieuws kanalen delven onderspit.

Begin volgend jaar haal ik een big navi om Vega 56 te vervangen. Rond de €500,-
Waarbij het uiteraard flink stuk sneller moet zijn dan die Vega 56 mogelijk voldoet 6800 al.

De Feiten zijn 3Game benches van onbekend type uit de RX6000 serie.
Waarbij de Raytracing performance ,DLSS tegen hanger 1080P performance onbekend zijn.
De vele geruchten van betrouwbare bronnen ook wel tegenstrijdig zijn. Of met onduidelijke context.

Ampere is al zwaar gehyped als AMD faald krijgen zij de hype boete kleed. Als zij 3090 overtreffen bij bepaalde discipline dan krijgt nV de Hype boete kleed. De Hype is niet de schuld van nV of AMD dat doen consumenten zich zelf aan om fake nieuws te geloven. De uiteindelijke waarheid komt uit bij meerdere reviews.

Voor mij geld whatever bignavi zal zijn het komt kwa performance ergen met prijs tussen de RTX30
Lijn en dan is het wat je belangrijk vind .

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik begin te vermoeden dat de AIB's eindelijk RDNA2 samples en informatie hebben ontvangen. :P

Het is allemaal nog steeds met wat zout omdat ze elkaar soms nog steeds tegenspreken, maar er lekt tenminste iets. Nu nog prestatiepunten bij al die SKU's en de rest. :P

Pagina: 1 ... 22 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.