Werelds schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:42:
[...]
Zou heel goed kunnen. Ik weet niet of het met Cypress of Cayman was, maar als ik daar de memclock te ver omlaag gooide in m'n idle/2D preset (dan heb ik het over onder 150 MHz) gebeurden er ook hele rare dingen. Dat is waarom AMD's idle verbruik altijd iets hoger ligt, de manier waarop zij dit alles doen vergt nu eenmaal een paar watt.
Met de 7950 had ik altijd ClockBlocker running om de kaart minimaal op 500mhz-GPU en MEM altijd op max mhz, om browser vlotter te laten reageren en microstutter te elimineren.
Met die settings ongeveer minder dan 1x per jaar een crash, wat vaak gevolg was van een te stoffige koeler of superslechte software.
Sadly enough kan je met Navi niet aan de echte (2D) minimumclocks komen (die inmiddels door verbetering van de technologie op 0mhz staat

ipv 150mhz voor de 7950), hoewel mijn MEM in ieder geval al af fabriek altijd op de maximumclock loopt.
Daarbij vind ik het absurd belachelijk dat op een nieuw MB met nieuw MEM en nieuw GPU een GPU nog steeds het hele systeem omver kan werpen.
Als de GPU nou eens gewoon live gerestart zou kunnen worden, zonder het hele OS in een full cold-start te forceren, maar nee die 0mhz is veel belangrijker.
Zowiezo de hoeveelheid info die je vanuit een OS krijgt over de oorzaak van een probleem is lachwekkend, als het echt de kabel is waarom kan 1 van die MS telemetry fetisjisten niet eens telemetry creeren waar de user wat aan heeft zoals bv aangeven dat hij moeilijkheden heeft om info/bits/bytes een roundtripje over een kabel te laten maken en zo kabel kwaliteit te kunnen weergeven.En ook bv spannings dips van je voeding te kunnen weergeven.
Maar Nee dat soort dingen zijn gewoon niet logisch genoeg om belangrijk te zijn, beter dat de User het antwoord in het Astrale veld zoekt want dat is VEEL efficienter.
Tijdje terug ook voor mijn externe geluidskaart regelmatig harde crashes, bleek na drivers/software aangesloten apparaten/voeding aan mijn USB kabel te liggen die een stekker had die iets te klein was waardoor de plug iets te scheef in de USB poort van de geluidskaart zat, waardoor de 5V lijn waarschijnlijk 1 van de signaal lijnen raakte.
Waarna het OS of MB de beslissing maakt om de PC maar uit te zetten.

(niks mis mee overigens)
MAAR vertellen aan de gebruiker dat de USB poort 5V terugkrijgt NFW, zoek het maar uit.
Echt waar met de tech van 50 jaar geleden was dit al mogelijk.
[
Voor 13% gewijzigd door
enchion op 14-10-2020 05:26
]