Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik volg het allemaal niet meer :')

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XWB schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:11:
Welkom bij de club. :7
Het enige dat je moet weten is dat er een Navi 21 is met een paar SKU's en een Navi 22 met een paar SKU's. De rest is gokken welke leaker correct zit. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
XWB schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:11:
Ik wel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztaVH473lHxJLDzVzJSQJzu0eDk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D4gyrwRbYkOJK19VP69J8tQR.jpg?f=user_large

10GB op een 192-bit bus lijkt me knap, maar 10GB op een 160-bit bus is prima ;) (mogelijk Navi22 XL ipv XT)

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpra
  • Laatst online: 17-09 15:43
Het staat vrij je een mooie samenvatting te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
mpra schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:19:
[...]

Het staat vrij je een mooie samenvatting te geven ;)
Vanavond als ik weer een beetje tijd heb. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

Er wordt meer gelekt, maar meer dan dat er een model in de buurt van de 3080 presteert, is het enige wat we tot nu toe op dat vlak weten. Wanneer komt de verlossing, pas echt de 28e of....;)

Niet op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:51

Edd

edward2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:12:
Er wordt meer gelekt, maar meer dan dat er een model in de buurt van de 3080 presteert, is het enige wat we tot nu toe op dat vlak weten. Wanneer komt de verlossing, pas echt de 28e of....;)
Daarna pas.. Als de onafhankelijke reviews vrijkomen ;)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Edd schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:16:
[...]

Daarna pas.. Als de onafhankelijke reviews vrijkomen ;)
Als AMD de 28ste met slides komt, waarin het snelste model op 4K en hoger, 10% sneller is dan de 3090 in non RTX-perf. , dan heb ik daar ook wel vrede mee :D

Maar idd, onafhankelijk reviews zijn the real deal.

Niet op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

edward2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:24:
[...]

Als AMD de 28ste met slides komt, waarin het snelste model op 4K en hoger, 10% sneller is dan de 3090 in non RTX-perf. , dan heb ik daar ook wel vrede mee :D

Maar idd, onafhankelijk reviews zijn the real deal.
Toch blijft de 3090 m.i. redelijk irrelevant, leuk om de absolute performance kroon te kunnen opeisen maar ook niet meer dan dat. Zelf ben ik redelijk gematigd in mijn enthousiasme voor Navi, omdat AMD er een handje aan heeft bij GPU’s nogal te overhypen. Echter heb ik liever een AMD kaart in mijn systeem hangen dan nVidia, puur door de gunfactor.

Wat nog een grote factor voor het succes of de ondergang gaat zijn is hoe de staat van de drivers is. Random crashes, bugs, en gewoon niet de Apple-like ‘it just works’ bij eerdere kaarten zie ik als een serieuze bedreiging voor de AMD kaarten. Je gaat immers ook geen kanon van een auto kopen als je weet dat de ophanging het ieder moment kan begeven.

Daarnaast is de resolutie schaling van de Ampere kaarten redelijk waardeloos, als AMD hier nog wat in gedaan krijgt zul je misschien zien dat de 4K performance 10% minder is maar de 1080P/1440P performance gelijk of beter, puur door betere schaling.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:22
Op zich heeft AMD deze keer juist niet overgehyped, maar laten zien dat de big navi tegen de 3080 aanleunt qua performance. Ik zie nog geen goede reden om aan te nemen dat de snelste AMD de 3090 zal benaderen of overtreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Kuusj schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:30:
[...]

Toch blijft de 3090 m.i. redelijk irrelevant, leuk om de absolute performance kroon te kunnen opeisen maar ook niet meer dan dat.
Ja en nee, mijn mening , voor AMD zou het goed zijn op de kroon eens te pakken, al is (net)voorbij/rond de 3080 ook niet slecht, omdat NV waarschijnlijk meer features (?) zoals DLSS 2.1, RT-perf. en naamsbekendheid hebben. AMD kan daarom de kroon goed gebruiken.

Voor ons tweakers ligt dit idd anders, (DLSS en RT zijn nog gimmicks mi) en als AMD RTX3080-, of net iets meer, perf. levert, en nog eens beter geprijsd is, is het ook al heel wat :)

Niet op voorraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06 16:29
JoeB2C schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:43:
Op zich heeft AMD deze keer juist niet overgehyped, maar laten zien dat de big navi tegen de 3080 aanleunt qua performance.
We hebben nog helemaal niets gezien. Juist die slide kan 'overhypen' zijn, als de nieuwe kaarten veel slechter blijken te presteren dan de 3080.

Het devies blijft, hoe saai ook, gewoon rustig afwachten en je niet gek laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
Kuusj schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:30:
[...]

Toch blijft de 3090 m.i. redelijk irrelevant, leuk om de absolute performance kroon te kunnen opeisen maar ook niet meer dan dat. Zelf ben ik redelijk gematigd in mijn enthousiasme voor Navi, omdat AMD er een handje aan heeft bij GPU’s nogal te overhypen. Echter heb ik liever een AMD kaart in mijn systeem hangen dan nVidia, puur door de gunfactor.

Wat nog een grote factor voor het succes of de ondergang gaat zijn is hoe de staat van de drivers is. Random crashes, bugs, en gewoon niet de Apple-like ‘it just works’ bij eerdere kaarten zie ik als een serieuze bedreiging voor de AMD kaarten. Je gaat immers ook geen kanon van een auto kopen als je weet dat de ophanging het ieder moment kan begeven.

Daarnaast is de resolutie schaling van de Ampere kaarten redelijk waardeloos, als AMD hier nog wat in gedaan krijgt zul je misschien zien dat de 4K performance 10% minder is maar de 1080P/1440P performance gelijk of beter, puur door betere schaling.
Wat Nvidia gewoon slim heeft gedaan is dat ze de kaart 3090 hebben genoemd. Dat een Titan de performance crown had dat maakte niemand uit want het is meer een workstation kaart en onbetaalbaar voor velen.
Door het een 3090 te noemen terwijl het eigenlijk meer in de Titan klasse valt zorgt er toch voor dat mensen dat als vergelijking gaan bruiken tegenover het snelste wat AMD heeft. Dan kan Nvidia tijdens hun eerste presentatie nog zo hard claimen dat dit niet zo is (marketing daarna deed het wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 11:01
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:22:
[...]

Wat Nvidia gewoon slim heeft gedaan is dat ze de kaart 3090 hebben genoemd. Dat een Titan de performance crown had dat maakte niemand uit want het is meer een workstation kaart en onbetaalbaar voor velen.
Door het een 3090 te noemen terwijl het eigenlijk meer in de Titan klasse valt zorgt er toch voor dat mensen dat als vergelijking gaan bruiken tegenover het snelste wat AMD heeft. Dan kan Nvidia tijdens hun eerste presentatie nog zo hard claimen dat dit niet zo is (marketing daarna deed het wel).
Ik denk dat de 3070 (ga-104) de originele 3080 had moeten zijn en de 3090 (ga-102) de Titan, tot ze lucht kregen van de prestaties van AMD en de Titan gedegradeerd hebben en de 3080 dus een Titan is met uitgeschakelde componenten.
Als je al ziet hoeveel vermogen ze er tegenaan hebben gegooid om de laatste prestaties eruit te persen, dan moet dat haast wel.

Just my 2 cents.

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De echte Titan met alle ingeschakelde cores komt er waarschijnlijk nog aan ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJvL
XWB schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:27:
Dat is de RTX A6000.

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is het AMD-topic toch?
Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk gepresenteerd gaat worden door AMD, maar dat het ergens concurrentie geeft is alleen maar gezond voor de markt. Of ze nou net sneller zijn, of net niet. :)
Het is leuk om te lezen dat AMD innovatief bezig is met de ontwikkeling van architecturen die deels leentjebuur doen bij de CPU-divisie in ieder geval.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik gaan een 6900XT kopen, alleen wanneer is nog de vraag :) I want al de CU's >:) >:) >:) >:) >:)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:46
Nog anderhalve week en ben ontzettend ongeduldig. En weet ook nog niet eens of ik voor Groen of Rood ga.
Dan ook nog op non Sponsored benchmarks wachten e.d.

En dan ben je ook nog gegijzeld door de hype train. Niks aan om aangestoken te zijn :(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06 16:29
Psyonara schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:51:
Nog anderhalve week en ben ontzettend ongeduldig. En weet ook nog niet eens of ik voor Groen of Rood ga.
Dan ook nog op non Sponsored benchmarks wachten e.d.

En dan ben je ook nog gegijzeld door de hype train. Niks aan om aangestoken te zijn :(
Ik kan wel wat therapie voorschrijven: zoek een goede singleplayer game uit van een paar jaar geleden die je nog niet hebt gespeeld. Speel die eerst uit. Waarschijnlijk draait die op je huidige systeem al prima en heb je daar geen nieuwe gpu voor nodig. Spel uit? De tijd is omgevlogen en de nieuwe kaarten van beide kampen zijn allemaal leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Ballondier schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

Ik kan wel wat therapie voorschrijven: zoek een goede singleplayer game uit van een paar jaar geleden die je nog niet hebt gespeeld. Speel die eerst uit. Waarschijnlijk draait die op je huidige systeem al prima en heb je daar geen nieuwe gpu voor nodig. Spel uit? De tijd is omgevlogen en de nieuwe kaarten van beide kampen zijn allemaal leverbaar.
Er zijn nog wel een paar op de Wishlist, maar 2077 heeft voorrang.

Jedi Fallen Order
Mafia DE
Doom Eternal
Mechwarrior 5
HZD
Control (maar dan toch even op raytracing wachten)
En nog wel een paar.

Maar merendeels van die titels ga ik met de Winter Steam sale kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
DJvL schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:03:
[...]
Als je al ziet hoeveel vermogen ze er tegenaan hebben gegooid om de laatste prestaties eruit te persen, dan moet dat haast wel.
Een kaart die met vermogen verder schaalt op een lager TDP uitbrengen voor een FE variant is jezelf in de voet schieten. Dan brengen de AIB's die kaart wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Drie keer raden waar in de strategie van AMD over geroddeld wordt. Precies dat stukje ruimte laten voor AIB's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:43
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:19:
Drie keer raden waar in de strategie van AMD over geroddeld wordt. Precies dat stukje ruimte laten voor AIB's. :)
Ben eigenlijk alleen maar benieuwd naar beschikbaarheid als ik eerlijk ben.

Iets zegt me dat hetzelfde ontstaat wat je bij de consoles ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 22-09 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

XWB schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:27:
Die kans wordt groter als Bignavi in 3090 range komt, omdat die heel dicht op de 3080 zit en als bignavi gemiddeld toch sneller is dan de 3080 kom je in 3090 zone en als de prijs dan ook beter is .
Dan moet de 3090 het hebben van 24GB RTX performance en DLSS2.1 waarbij de kroon voor RT-off 1440 en 1080P bij Bignavi kan komen.
Ik denk ook dat de betere Full DIE voor de pro markt worden gebruikt worden , maar als AMD fullout gaan heeft nV de Full GA102 optie nog open ,kan Titan of 3095 worden of TI of Super.

Ik verwacht door verschillende architectuur aanpak dat de kroon in verschillende disciplines meer toto uitslag wordt waar bijvoorbeeld in RTX en DLSS 4K en 8K 3090 met grotere marge heerst maar mogelijk bignavi bij sommige games in RT off en 1080P of 1440P native daar kan heersen met redelijke marge.

3090 met DLSS en 8K en 24GB kan 1K5€ aanhouden omdat het dan heerst in die niche maar Full GA102 van €2000,- voor wat steviger de kroon te pakken.

Als big navi iets tegen valt en 3090 overwegend de kroon pakt zal full ga102 pas komen als de yield beter worden en bignavi drivers met de tijd er stuk meer uit halen. Bijvoorbeeld als bij de midrange releases 3050 n23 n24 er de hele lijn met de nieuwste drivers getest worden bij reviews.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Videocardz heeft een artikel geplaatst over de TGP van verschillende RX 6000 kaarten: https://videocardz.com/ne...-tgp-16-gbps-gddr6-memory

Origineel: https://www.igorslab.de/e...d-partner-card-exclusive/

En...
The report also covers AMD Navi 21 availability. According to the article, the first custom boards will be available mid-November with bigger availability around the end of November.
offtopic:
DaniëlWW2, mooie timing ;)

[ Voor 4% gewijzigd door RobinNL op 20-10-2020 09:59 ]

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Igor spreekt. ;)
-Navi 21 XT gaat rond de 320W uitkomen.
-Navi 21 XT AIB modellen gaan over de 320W.
-Navi 21XL gaat rond de 290W uitkomen.
-Geheugen is K4ZAF325BM-HC16 chips van Samsung, 16gbps 2Gb chips.
-Half november worden de eerste AIB modellen zoals ASUS ROG Strix of natuurlijk de Sapphire Nitro+ verwacht in enige kwantiteiten.
-PCB ontwerpen lijken weinig te variëren op Navi 10 waardoor het snel gelanceerd kan worden.
-Drivers zijn kunstmatig vergrendeld door AMD om prestaties te verlagen. Prestatieleaks zijn waarschijnlijk dus onzin.

Onder de streep lijken deze chips ook te groot te zijn om circa 300W of meer te voorkomen met de game clocks die rondgaan.
https://www.igorslab.de/e...d-partner-card-exclusive/

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-10-2020 10:27 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Onder de streep lijken deze chips ook te groot te zijn om dit te voorkomen met de game clocks die rondgaan.
Wat? Iets te letterlijk vertaald, maar wat staat hier precies?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 11:47
Dit is toch wel epic, gewoon even de AIB's een botje toewerpen zonder te vertellen wat voor bot ze eigen in huis hebben. Geweldig!
And there is a delicate parallel to NVIDIA, namely the drivers for the evaluation boards (we are now in the EVT phase), currently a driver called Beta8. Also AMD has completely limited the graphics performance to avoid annoying leaks. Corresponding reports that board partners had complained about insufficient performance were answered exactly the same way by AMD. So the AIB don’t know (like NVIDIA’s AIC in September) what they are actually producing. Not bad either.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XWB schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:18:
[...]

Wat? Iets te letterlijk vertaald, maar wat staat hier precies?
Verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wel (erg) jammer dat Bignavi kaarten blijkbaar in zijn geheel ongeveer net zoveel gebruiken als Ampere kaarten. Verbruik boven ~250-275W vind ik eigenlijk gewoon too much.

Nu dat ongeveer gelijk lijkt te liggen wordt ik wel heel benieuwd naar de prestaties, featureset en prijs.

Laat die reviews maar komen. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ja dat is relevant voor mijn performance voorspelling. Ik laat de meester graag voor gaan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 15-09 13:16
Help!!!! schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:42:
Wel (erg) jammer dat Bignavi kaarten blijkbaar in zijn geheel ongeveer net zoveel gebruiken als Ampere kaarten. Verbruik boven ~250-275W vind ik eigenlijk gewoon too much.

Nu dat ongeveer gelijk lijkt te liggen wordt ik wel heel benieuwd naar de prestaties, featureset en prijs.

Inderdaad; airflow in mijn kast is erg goed maar ik vind het een beetje onverantwoord. Heb helemaal in het begin 1 dag bitcoins gemined; maar vond het maar niks geld genereren met energy verspilling.... (heb van die dan nog 0.05 bitcoin staan ergens :P).

Ik had 270 als grens gezet; nu hopen dat ze dat hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:42:
[...]

Ik had 270 als grens gezet; nu hopen dat ze dat hebben...
Als je de langzaamste variant neemt en een beetje ondervolt kom je er vast wel :p

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Er is natuurlijk altijd wel een kaart te vinden die niet meer dan X watt doet. Punt is meer dat het op deze manier verkrijgen vd performance crown de potentie heeft om enigzins een gebed zonder einde te zijn en inmiddels wel erg hoge total board power nodig heeft.

Nu is elke grens arbitrair maar in een ideale wereld zou ik graag een herenakkoord zien dat de top of the line gamekaart in totaal niet meer dan bijv. 250W gebruikt.

Het is m.i. ergens best wel bezopen hoeveel stroom gamen vraagt. :X

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 20-10-2020 13:10 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:37
@Sp3ci3s8472 De vorige crypto bubbel heb ik de hele winter een mining rig(3kW) gebruikt als verwarming en netto nog iets aan overgehouden aan de crypto zelf. Echter wel 400m3 gas minder gebruikt, dat was de echte winst :)

Ik ga voor een Navi kaart @launch als:
-Sneller dan 3090, waarbij VR een belangrijk punt is(echt sneller, niet 1-3% in de "AMD" titels en 5%+ trager in andere)
-€1000 max
-Geen driver bugs voor standaard desktop gebruik. Zwarte schermen, reset-ende(?) instellingen, crashen van Wattman(of hoe het nu ook heet) etc(Vega 64 lauch :'()

Is Navi in z'n geheel een om en nabij RTX3080 GPU, dan wordt het een hoop wikken en wegen.

Verbruik interesseert me weinig, maar +50W om net 1% sneller gemiddeld te zijn dan een 3090 uit de test te komen gaat te ver. Zolang het vermogen in verhouding staat tot de prestaties mag wat mij betreft AMD een 500W Navi uitbrengen >:)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Help!!!! schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:06:
Er is natuurlijk altijd wel een kaart te vinden die niet meer dan X watt doet. Punt is meer dat het op deze manier verkrijgen vd performance crown de potentie heeft om enigzins een gebed zonder einde te zijn en inmiddels wel erg hoge total board power nodig heeft.

Nu is elke grens arbitrair maar in een ideale wereld zou ik graag een herenakkoord zien dat de top of the line gamekaart in totaal niet meer dan bijv. 250W gebruikt.

Het is m.i. ergens best wel bezopen hoeveel stroom gamen vraagt. :x
Dat is ook waarom AMD prestatie per watt vaak heeft genoemd. Het is niet zo interessant om betere prestaties te behalen door het verbruik enorm omhoog te gooien. Deze methode blijft niet oneindig schalen. Bovendien vraag je ook veel meer van je (potentiële) klanten: duurdere PSU, hogere stroomrekening, betere airflow in je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Razkin schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:09:
Ik ga voor een Navi kaart @launch als:
-Sneller dan 3090, waarbij VR een belangrijk punt is(echt sneller, niet 1-3% in de "AMD" titels en 5%+ trager in andere)
-€1000 max
-Geen driver bugs voor standaard desktop gebruik. Zwarte schermen, reset-ende(?) instellingen, crashen van Wattman(of hoe het nu ook heet) etc(Vega 64 lauch :'()
Ik volg je redenering niet volledig. Als er niet aan deze voorwaarden voldaan wordt, dan ga je voor een 3090?
Want ik denk dat je je antwoord dan op zich al hebt, gezien de kans op meer dan een 3090 voor minder dan €1000,- niet zo groot is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nog niemand die zich heeft bedacht dat dit een flinke test gaat worden voor AMD haar nieuwe referentieontwerp? :P

Ik denk dat alle Navi 21 SKU's met drie ventilatoren zullen komen. Dan gaan we ook te horen krijgen hoe dat presteert. Hopelijk niet al te letterlijk. Zou dus fijn zijn als met de launch of vlak erna er echt een Sapphire Nitro+ beschikbaar komt. Ik vermoed namelijk dat die beter zal zijn dan het referentieontwerp. Misschien maakt ASUS zelfs eens een ROG Strix voor AMD die niet verschrikkelijk is.

Maar nu we lijken te spreken over twee, potentieel drie Navi 21 SKU's rest eigenlijk nog een vraag. Hebben ze 320W nodig om de RTX3080 te matchen of om deze te verslaan? ;)

Voor de mensen die over verbruik beginnen. Tja ik vind het ook fors, maar ik weet ook dat mijn Sapphire Nitro+ RX5700XT in theorie over de 280W kan gaan met de 220W GPU bios. In de praktijk zal die dat niet vaak halen. Tweede is AMD Chill. Zwaar ondergewaardeerd, nog slechter geadverteerd door AMD, maar juist hiervoor echt een serieuze meerwaarde. Ik gebruik het eigenlijk in de meerderheid van mijn meer recente games. Ik speel dan ook meer single player games en RTS waar het wat minder kan. GPU power zakt dan meteen ook flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:37
@Verwijderd Als Navi niet sneller dan een 3090 is of meer dan 1000 euro kost, dan koop ik sowieso geen Navi met de launch. Een 3090 koop ik sowieso niet voor 1500. Wat dan overblijft is de beste bang for buck kaart nadat Nvidia de 3080 Ti, Super, Master of wat dan ook uitbrengt.

Als Navi ~3080 is, maar ~3090 kan zijn met flinke overclocks, dat zou nog wat ruimte laten voor kopen rondom launch. Flinke overclocks is iets wat heden ten dage jammer genoeg niet echt een ding meer is.

Mijn LC 1080Ti begint vooral in VR toch wel z'n leeftijd te tonen en dan heb ik nu nog maar een Rift CV1. De G2 staat echter al 3+ mnd in de pre order.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomahawk_nr1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-09 21:45
Ben ik de enige die hoopt dat de nieuwe top-AMD kaarten iets onder de 3080 vallen maar wel voor een pakbeet 550-600 euro? Voor mij zou dat als non 4K gamer maar wel VR echt ideaal zijn.

Nog even geduld moeten we hebben helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:22:
Nog niemand die zich heeft bedacht dat dit een flinke test gaat worden voor AMD haar nieuwe referentieontwerp? :P

Ik denk dat alle Navi 21 SKU's met drie ventilatoren zullen komen. Dan gaan we ook te horen krijgen hoe dat presteert. Hopelijk niet al te letterlijk. Zou dus fijn zijn als met de launch of vlak erna er echt een Sapphire Nitro+ beschikbaar komt. Ik vermoed namelijk dat die beter zal zijn dan het referentieontwerp. Misschien maakt ASUS zelfs eens een ROG Strix voor AMD die niet verschrikkelijk is.

Maar nu we lijken te spreken over twee, potentieel drie Navi 21 SKU's rest eigenlijk nog een vraag. Hebben ze 320W nodig om de RTX3080 te matchen of om deze te verslaan? ;)

Voor de mensen die over verbruik beginnen. Tja ik vind het ook fors, maar ik weet ook dat mijn Sapphire Nitro+ RX5700XT in theorie over de 280W kan gaan met de 220W GPU bios. In de praktijk zal die dat niet vaak halen. Tweede is AMD Chill. Zwaar ondergewaardeerd, nog slechter geadverteerd door AMD, maar juist hiervoor echt een serieuze meerwaarde. Ik gebruik het eigenlijk in de meerderheid van mijn meer recente games. Ik speel dan ook meer single player games en RTS waar het wat minder kan. GPU power zakt dan meteen ook flink.
Dit zijn TDPs, niet piek verbruiken. Ga er maar gewoon vanuit als de leaks niet iemands fantasie zijn, dat het gewoon het gemiddelde verbruik rond dat niveau is. Dat vond ik bij een 3080 te veel, en dus als het juist is kan ik ook gewoon de duurste AMD GPUs wegstrepen.

Overigens doet AMD Chill toch niks anders dan een FPS limiter wanneer je speelt? Oké, het is een dynamische FPS limiter, waarbij bijvoorbeeld in een menu hij een lager limit erop gooit. Maar dat zou weinig met je GPU power in game moeten doen wanneer je gewoon aan het spelen bent. IIG niet als je het vergelijkt met een normaal FPS cap.

Tegelijk verbaasd mij dit niet. Toen Nvidias TDP bekend was, durf ik te wedden dat AMD engineers direct drivers hebben aangepast om 3% meer performance te krijgen voor 40% meer verbruik. Vermoedelijk net als bij Nvidia kan hij veel zuiniger met undervolten als je iets minder performance accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Los van of die cijfers kloppen, vergeet niet dat TBP/TGP inclusief USB-C(~20w-30w) is.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJvL

Volgens Paul krijgen we 3 kaarten te zien de 28e: de 6900XT, de 6800XT en de 6800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Er is kennelijk nog steeds wat verwarring omtrent TGP/TBP.
:X

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

AMD issues guidelines to retailers to prevent Radeon RX 6000 scalping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L91fD6xNBCsomJMxrAKyuJf8fZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KHglkqomu0ESejQYRSbayyqZ.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bhd2FrS0gytNKhwqk-DFjsTRQzA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ydjEYTwk4XHLHJIXYyngBptq.jpg?f=user_large

https://videocardz.com/ne...t-radeon-rx-6000-scalping

[ Voor 21% gewijzigd door Xadeon op 20-10-2020 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Staat nu ook op de frontpage:

nieuws: 'AMD wil dat winkels maximaal één RX 6000-videokaart per klant verkopen'

De initiële voorraad zal ook niet erg groot zijn, gelukkig komt de volgende batch niet veel later.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik hoop dat het niet zo erg is dat je in de eerste uren moet bestellen om er eentje te kunnen bemachtigen. Ik vrees alleen wel voor het ergste, misschien dat AMD ook wachtenden van een Nvidia kaart over de streep kan trekken met hun RX 6000 videokaarten.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Zou een mooie slag zijn als de '800' en '900' daadwerkelijk reflectie gaan hebben op de 3080 en 3090. AMD heeft er wel eens een handje van gehad om de naamgeving deels op de concurrentie te spiegelen. '700' tegenover 3070 etc, alleen is daar nog net zo weinig over bekend. We'll see.

[ Voor 8% gewijzigd door M-spec op 20-10-2020 20:51 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Ik ben zeer benieuwd naar volgende week waar AMD zijn kaarten neer gaat zetten.

Bij Nvidia voelt het nog altijd dat ze met spoed de 3080 te koop hebben gezet, om AMD voor te zijn, voordat ze de Super variant gaan inzetten, want die zijn er zeker adv. eerder uitgelekte documenten van AIBs. In andere woorden ze weten vermoedelijk dat ze met de huidige 3080 voor 700 euro straks niet ver zullen komen.

Ik verwacht dat AMD zeker de 3080 zal verslaan of minstens een gelijkwaardig product zal neerzetten en dat Nvidia kort volgt met de super variant die net wat beter zal zijn en waarschijnlijk weer iets goedkoper, zoals dat ook met de 20xx kaarten is gebeurd.

Let the battle begin zou ik zeggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Waarom twee SKU's met dezelfde configuratie? :P
Als het er drie zijn dan denk ik dat de top SKU 80CU's zal hebben, de onderste 60CU's en de middelste 68 of 72CU's. De logica is dat AMD eigenlijk altijd haar volle chip verkoopt en eigenlijk nooit echt enorme problemen lijkt te kennen met hun top chip functioneel uit een wafer te krijgen. 72 en 68 zijn de twee waarden die het beste uitkomen met Navi 21 haar 4SE's/8SA's. Dat kan beide kanten opgaan. 60CU's is vanuit yield oogpunt logisch omdat je een complete SE uit kan schakelen zodat je chips die defecten hebben buiten een CU om, alsnog bruikbaar zijn. Ook heb je nog steeds een serieus gat naar de 40CU's van Navi 22 waar een 60CU SKU logisch zou zijn.

Inmiddels denk ik dat ik ook iets durf te "voorspellen". Ik ga hier gegarandeerd spijt van krijgen, maar daar gaan we. :Y)

RX6800:
-60CU's/96ROPS
-16GB GDDR6 @448GB/s
-Beter dan de RTX3070

RX6800XT
-68 of 72CU's/128ROPS
-16GB GDDR6 @512GB/s
-ergens rond de RTX3080

RX6900XT
-80CU's/128ROPS
-16GB GDDR6 @512GB/s
-ergens rond de RTX3080

Ik vermoed dat de RTX3070, de RTX2080Ti niet zal matchen. De RX6800 kan dit potentieel wel bereiken. De reden is simpel. Dit kan wel eens de enige Navi 21 zijn die beduidend meer basis FP32 capable ALU's heeft dan de tegenhanger in de RTX3070. De chips erboven zullen een ruwweg gelijkwaardige positie in hardware moeten compenseren met fors hogere clock speeds.

Dit zou de RX6800 de ultieme 1440p videokaart maken totdat er eventueel toch een GA103 gaat verschijnen. Hier heeft Nvidia namelijk ook een zwakte in hun lijn zitten omdat GA104 waarschijnlijk 48SM's is en de RTX3070 er 46 actief heeft. De RTX3080 is 68SM's en Nvidia gaat GA102 denk ik niet verder meer uitschakelen.

De "RX6800XT" en "RX6900XT" zijn denk ik heel wat lastiger. De RTX3080, tja het is geen slecht product buiten het verbruik om. Ik zie Ampere meer als "Turing maar dan niet zo waardeloos". Het is niet indrukwekkend als je het op een tijdschaal van vier jaar zet en Ampere had eigenlijk wat Turing twee jaar geleden had moeten zijn, maar ik wil de Turing/RDNA1 generatie ook zo snel mogelijk vergeten.

Ik durf werkelijk niet te zeggen wat een 68 of 72CU Navi 21 met 2,2GHz game clock zou doen tegenover een RTX3080. Daarom zeg ik ergens rond. Het kan namelijk beide kanten uitvallen. Hier moet ik bij zeggen dat een marge van 5% me echt helemaal niks kan schelen, dat is eigenlijk foutmarge. 10% doet me ook weinig en dat zou ik eerder typeren als "rond". Ook is de RTX3080 al niet erg consistent met aardig wat variatie op per game basis. OC potentieel lijkt ook zeer gering te zijn als ik naar wat AIB reviews kijk met fors hogere powerlimieten.

De echt problematische is alleen de "RX6900XT". Niet alleen lijkt er niet echt een peil te trekken te zijn wat die nu precies in haar mars heeft qua clock speeds en is het de grootste chip waar de occupency lager kan uitvallen dan de kleinere chips, maar de potentiële tegenhangers in de RTX3080 en RTX3090 zijn ook zo inconsistent. Met name de RTX3090 kan afhankelijk van de publicatie ergens tussen de 10 en 15% sneller zijn dan de RTX3080. De RTX3080 is dan weer afhankelijk van de publicatie, 20 a 25% sneller dan de RTX2080Ti. Daar zit het probleem dus al. Als de RX6800 ongeveer zo snel uitkomt als de RTX2080Ti, dan kijk je waarschijnlijk naar een chip die 25% cut down is en wat clock speed heeft moeten inleveren voor betere efficiëntie ten opzichte van de 6800XT en 6900XT. Dat zou een gooi naar de kroon mogelijk kunnen maken voor de RX6900XT, maar er hangen te veel variabelen om dit zomaar te claimen. Ga dus niet beginnen dat het gaat gebeuren. Dat heb ik niet gezegd ja. ;)

Ik ga verder ook niks zeggen over verbruik of prijzen. Verbruik is een potentiële slangenkuil en prijzen kunnen makkelijk veranderd worden.

Ik zit zelf ook een beetje te azen op de "RX6800". Geef me maar vrijwel exact dezelfde videokaart als mijn huidige Sapphire Nitro+ RX5700XT, inclusief 220W GPU powerlimiet. Van mij mogen ze echt 95% overnemen. Ik ga immers niet eens kijken als het niet 50% sneller is + RT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:40:
[...]

RX6800XT
-68 of 72CU's/128ROPS
-16GB GDDR6 @512GB/s
-ergens rond de RTX3080

RX6900XT
-80CU's/128ROPS
-16GB GDDR6 @512GB/s
-ergens rond de RTX3080
Dat zou betekenen dat beide rond de 3080 zitten? Dat zou wel gek zijn. Of bedoel je de 3090?

[ Voor 28% gewijzigd door Dutchy007 op 20-10-2020 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dutchy007 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:55:
Dat zou betekenen dat beide rond de 3080 zitten? Dat zou wel gek zijn. Of bedoel je de 3090?
Lees nog eens. :P
Ik hou zeer bewust een slag om de arm. Ik sluit namelijk niet uit dat eentje onder de RTX3080 uit gaat komen en de ander erboven. Verder is het gat met de RTX3090 net buiten wat ik beschouw als een te verwaarlozen marge. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Laatst online: 20-09 18:35
Tomahawk_nr1 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:30:
Ben ik de enige die hoopt dat de nieuwe top-AMD kaarten iets onder de 3080 vallen maar wel voor een pakbeet 550-600 euro? Voor mij zou dat als non 4K gamer maar wel VR echt ideaal zijn.

Nee je bent niet de enige. Drie honderd euro minder voor een paar frames minder, count me in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
Tomahawk_nr1 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:30:

Dat hoop ik ook, echter als de beschikbaarheid ook en drama is, tja gaat die hoop snel vervliegen.
Geen probleem om op preorder dag klaar te zitten, alleen zuur als het door een gok op de verkeerde webshop niet lukt.

We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 22-09 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

Help!!!! schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:42:

Hoog vermogen komt met hoge kloks verbaas mij eigenlijk niet. Architectuur klokt lekker met on evenredige groei van vermogen tot klok. Origineel kan target van AMD onder de 300 Watt zijn . Maar omdat nV de kaarten op tafel zijn en 320 en 350 watt gaan. Kan AMD final klok kiezen tot 320 en tot 350 watt. Als je dat te gortig vind dan is 3070 en bignavi N21 XL/XE max welke tegen de 300 watt uit komt. Want hoog vermogen houdt ook in temperatuur stress op PCB en dus levensduur van de kaart. Ik houw mijn hardware lang dus TDP is daarom belangrijk voor mij. Een Custom OC kaart op stock draaien is meer mijn ding. Omdat betere koeling beter voor de hardware is en ook stiller. Wat ook helpt is niet wild gaan met resolutie 1080P is niet lelijk voldoet genoeg 4K is meer placebo en DLSS is voor high reso 4K 8K niet nodig. Voor singleplayer heb je geen 360 fps nodig een 60fps is vloeiend genoeg NPC doen niet aan bunny hoppen. Locked FPS met freesync / gsync belast gpu ook minder.
En daarmee met 60fps lock 1080P met optioneel RT on is 3070 of RX6800 voldoende.
Met 60fps of welke andere lock speeld 50 a 60% zuiniger grotere rol.

Voor online mplay is RDNA2 console met 1080p 120hz TV/monitor omdat max is wat je competitie kan halen waar op PC big spenders 360fps mon met 3090 of 6900XTX een voordeel hebben tov gamers met €1000,- budged voor monitor en high-en kaart vs €3000,- spenders.
Console is minst ideaal , maar ideale is dat iedereen meer dezelfde handicap heeft 60 of 120 fps
Waar PC 60 en vele stappen tot 360fps.

Voor mij is consoles voor competive online gelijkheid en singleplayer PC waar 30fps en 60fps te doen is. En bij slowpace games 1440P optie is. 4K en 8K is een enorme grotere monitor voor nodig al helemaal voor 8K. Die 32” vind ik daarvoor te klein.

Er wordt gebenched met vsync of dus bij normaal gamen met vsync on en vaak ook locked trek je stuk minder.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
Henkje.doc schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 06:40:
[...]

Dat hoop ik ook, echter als de beschikbaarheid ook en drama is, tja gaat die hoop snel vervliegen.
Geen probleem om op preorder dag klaar te zitten, alleen zuur als het door een gok op de verkeerde webshop niet lukt.

We gaan het zien.
Met de waarschuwing van amd omtrent de verkrijgbaarheid en hoe winkels daar mee om moeten gaan weet ik voldoende. Dit wordt vrijwel zeker net zo dramatisch als nvidia's launch. Ik verwacht geen normale voorraden tot ergens in januari. Wellicht nog later.

[ Voor 6% gewijzigd door JoeB2C op 21-10-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
JoeB2C schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Met de waarschuwing van amd omtrent de verkrijgbaarheid en hoe winkels daar mee om moeten gaan weet ik voldoende. Dit wordt vrijwel zeker net zo dramatisch als nvidia's launch. Ik verwacht geen normale voorraden tot ergens in januari. Wellicht nog later.
Het is natuurlijk tweeledig. Als de AMD kaarten goed zijn (en dat zijn ze, dat weten we ondertussen eigenlijk wel) en tegelijkertijd Nvidia niets kan leveren dan is het 1+1 dat er ook een run op AMD kaarten komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
Precies. Uiteindelijk is de markt merkneutraal. Qua performanceverschil wordt het procentenwerk dus het product is nagenoeg gelijkwaardig. De halve wereld staat te springen om een nieuwe gpu lijkt t. Tel daar kerst e.d. bij op. Er komt sowieso een stormloop op deze kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Dutchy007 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:49:
[...]

Het is natuurlijk tweeledig. Als de AMD kaarten goed zijn (en dat zijn ze, dat weten we ondertussen eigenlijk wel) en tegelijkertijd Nvidia niets kan leveren dan is het 1+1 dat er ook een run op AMD kaarten komt.
Ik denk nog steeds dat de huidige 3080 gewoon op de markt is gegooid om geld te harken. Ze hebben de productie expres niet omhoog geschroefd, omdat ze straks met de super kaarten komen die het tegen AMD moeten gaan opnemen en dus zitten ze straks eventueel met een overschot aan 3080's mochten ze dus wel volop voorraad hebben.

Straks kunnen ze de 3080 in prijs laten zakken en tegelijk de super kaarten aankondigen. (ala 20xx verhaal)

Het is naaistreek, maar dat zien we nu ook al met 3080 die 2x zo goedkoop is als de 2080TI en sneller is en ook met de vorige generatie super kaarten.

Nvidia weet vast dingen die wij niet weten over AMD en zullen daar gerust op in spelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ferio op 21-10-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:11
Ik heb nu al een aantal fora afgestruind en ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat er nog geen harde feiten op tafel liggen. Ik heb zelf een 3080 in de bestelling staan en ben ook niet van plan deze te annuleren, puur omdat ik cuda cores gebruik voor mijn werk. Dat terzijde, ik ben absoluut GEEN Nvidia fanboy, zo heb ik eigenlijk veelal AMD kaarten in mijn pc's gehad omdat die op prijs/performance altijd beter waren en ik met mijn zomerbaantjes niet bakken met geld binnensleepte.

Nu lees ik heel veel geruchten en suggesties en "ik denk dat" posts op meerdere fora, dit is prima, verwachtingen uitspreken is niets mis mee en is ook onvermijdelijk. Echter ben ik wel van mening dat zolang er nog geen officiele cijfers liggen en/of we geen individuele benchmarks hebben, ik nog nergens vanuit ga. Het zou heel leuk zijn als AMD dit jaar Nvidia kan bijhouden of voorbijstreven qua performance. Ik zou niet anders willen, puur voor de consument is dit prachtig. MAAR, na het lezen van bijvoorbeeld redditposts, internetforaberichten (voel je absoluut niet aangevallen als je hier onderdeel van bent, het zijn meningen en die verschillen), voel ik toch een lichte irritatie opborrelen in mijn achterhoofd dat er veelal dingen geroepen worden zonder dat we officieel echt iets weten. Ik wacht heel graag op wat de cijfers zullen laten blijken en trek me vooralsnog niks aan van suggesties van wat mensen verwachten of denken dat de prestaties zullen zijn. Over theorieen met dat AMD zou weten dat bijv. Nvidia supers uit zal brengen en ze daarom het hogere segment als verrassing uit willen brengen kan ik ergens begrijpen, maar zijn in mijn ogen nog absoluut niet definitief.

Het is mij nu al te vaak gebeurd dat ik dit soort aannames en suggesties lees en er vervolgens niks minder dan teleurstelling de realiteit betreft. Om dit voor mezelf te voorkomen ga ik uit van het minimale, bijvoorbeeld iets betere prestaties dan de huidige 5700xt, zo kan ik enkel positief verrast worden. Mijn ideale situatie zou zijn dat de nieuwe generatie bijvoorbeeld ook in zou zetten op kaarten die puur op de pci-e power kunnen draaien of bijvoorbeeld een max van 150w verstoken, maar ook dit kan ik niet bevestigen met enig officieel item, en dat is helemaal prima. Ik verwacht niets en zal me ook laten leiden door alle officiele berichten.

Deze hele rant is niet bedoeld om men af te schrikken van verwachtingen of om zijn/haar gedachten te uiten, dat is een stijl van voorbereiden op een launch en die gun ik je van harte. Ik zal me laten leiden door officiele berichten en als daaruit komt dat de 3080 die ik besteld heb een slechte economische of prestatiekeus zou zijn geweest, dan is dat maar zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De AMD Radeon RX 6900XT wordt het vlaggenschip van de RX 6000-serie en volgens bronnen van VideoCardz zal die kaart in eerste instantie alleen door AMD geleverd worden in 'beperkte hoeveelheden'. Partners zoals ASUS, MSI en Gigabyte zouden vooralsnog dus geen kaarten op basis van de Navi 21 XTX-gpu maken. Vermoedelijk heeft dat te maken met de beschikbaarheid van die gpu.
Hopelijk wordt die XTX dan geen soort limited edition die nooit goed verkrijgbaar zal zijn :/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Laatst online: 22-09 08:27

ZenTex

Doet maar wat.

Rond 3080 prestaties voor dik 200 Euro minder gaat echt niet gebeuren maar 599 reken ik zelf wel een beetje op. Zeg maar 50 to 100 Euro afhankelijk of het meer of mindere prestaties heeft TOV de 3080, net zoals de 5700XT destijds.
Het zal er ook aan liggen wat de 3070 gaat doen qua prijs en prestaties.

Maar met de nieuwe insteek van AMD (cache icm lage bandbreedte) heb ik het vermoeden dat de kaarten niet makkelijk met elkaar te vergelijken zijn omdat in sommige titels het niet zo lekker werkt en in andere juist wel.
RT zal vermoedelijk ook niet zo sterk zijn TOV de 3000 reeks.

Daar staat tegenover dat AMD toch al tegen een wafer tekort aan hikt en het dus niet eens van de GPU verkopen hoeft te hebben, CPUs leveren meer op, en AMD wil van het goedkoop imago af, dus ik reken niet op significante prijsverschillen TOV Nvidia.
Wat AMD volgens mij wel wil is laten zien wat ze in huis hebben en dat ze Nvidia aankunnen, ook in het hoogste segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
doebbalapoent11 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:43:

Over theorieen met dat AMD zou weten dat bijv. Nvidia supers uit zal brengen en ze daarom het hogere segment als verrassing uit willen brengen kan ik ergens begrijpen, maar zijn in mijn ogen nog absoluut niet definitief.
Dit is geen theorie meer. Er zijn namelijk bij meerder AIBs benamingen opgedoken voor super varianten. Het is dus zeker dat deze gaan komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ferio op 21-10-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinovs
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-09 20:17
Kunnen altijd hopen, maar ik zet mijn verwachtingen laag genoeg :-).

Naar mijn gevoel is AMD véél te stil gebleven tijdens de lancering van NVIDIA kaarten.
Dat betuigt niet van veel zelf vertrouwen.

Anders raad je toch iedereen om nog even te wachten op de AMD aankondiging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Ferio schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

Dit is geen theorie meer. Er zijn namelijk bij meerder AIBs benamingen opgedoken voor super varianten. Het is dus zeker dat deze gaan komen.
ging me eerder specifiek over het AMD gedeelte, dat AMD hierop in zou spelen, dit is natuurlijk speculatie. Dat Nvidia Supers uit gaat brengen dat is inmiddels inderdaad lang en breed bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
doebbalapoent11 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:04:
[...]

ging me eerder specifiek over het AMD gedeelte, dat AMD hierop in zou spelen, dit is natuurlijk speculatie. Dat Nvidia Supers uit gaat brengen dat is inmiddels inderdaad lang en breed bekend.
Ah zo, mee eens.

Werkelijk geen idee wat AMD gaat doen inderdaad. Je kan wel raden wat Nvidia gaat doen als AMD beter is en beter geprijsd zal gaan worden. Vandaar dat ik ook geen 3080 nog heb gekocht, ik wacht het rustig af. Dat de super kaarten al in productie zijn zegt ook al vrij veel.

Het is zeer stil bij AMD, weinig tot geen leaks zoals bij Nvidia gebeurde.

Zal leuk zijn als ze iedereen verassen met wat ze bereikt hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Ferio op 21-10-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Ferio schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

Ah zo, mee eens.

Werkelijk geen idee wat AMD gaat doen inderdaad. Je kan wel raden wat Nvidia gaat doen als AMD beter is en beter geprijsd zal gaan worden. Vandaar dat ik ook geen 3080 nog heb gekocht, ik wacht het rustig af. Dat de super kaarten al in productie zijn zegt ook al vrij veel.

Het is zeer stil bij AMD, weinig tot geen leaks zoals bij Nvidia gebeurde.
Volledig mee eens, heb zelf wel de 3080 direct aangeschaft omdat het voor mij enkel een kwestie was van cuda cores en ik wil integer scaling direct hebben voor mn werk. Daarnaast was mn 1080ti niets temin voor mn eisen qua gamen en dergelijken.

Amd is inderdaad vrij stil, dat men allerlei theorien bedenkt dat ze een kaart van x power hebben maar nog niet laten zien vind ik bijzonder, juist omdat er zo weinig bekend gemaakt wordt. Op dat punt is het gewoon speculeren van heb ik jou daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Igor is los hoor. Ronde twee. :P
-De RX6900XT is de 80CU chip en die lijkt inderdaad AMD exclusief te gaan worden en ik beperkte oplagen beschikbaar.
-De RX6800XT is 72CU's en die is ook voor de partners.
-Nog wat zaken over vbios waarden en de 300W+.
https://www.igorslab.de/e...a-glance-in-bios-details/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
doebbalapoent11 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

Volledig mee eens, heb zelf wel de 3080 direct aangeschaft omdat het voor mij enkel een kwestie was van cuda cores en ik wil integer scaling direct hebben voor mn werk. Daarnaast was mn 1080ti niets temin voor mn eisen qua gamen en dergelijken.

Amd is inderdaad vrij stil, dat men allerlei theorien bedenkt dat ze een kaart van x power hebben maar nog niet laten zien vind ik bijzonder, juist omdat er zo weinig bekend gemaakt wordt. Op dat punt is het gewoon speculeren van heb ik jou daar.
Indeed.

Hopelijk krijgen we de komende jaren wel mooie sprongen vooruit met de grafische kaarten, doordat AMD enorm dicht op Nvidia zit. Las ook ergens dat er nog meer spelers gaan meedoen, maar dat zal nog wel even duren voordat die in de buurt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Ferio schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Indeed.

Hopelijk krijgen we de komende jaren wel mooie sprongen vooruit met de grafische kaarten, doordat AMD enorm dicht op Nvidia zit. Las ook ergens dat er nog meer spelers gaan meedoen, maar dat zal nog wel even duren voordat die in de buurt komen.
ik heb momenteel een sjabloon in karton gebouwd voor een mini-itx sub 5L case die mee gaat naar de grootouders (ben daar regelmatig om gezelschap te houden), werk en Lanpartys met de maten. Het ideale scenario is dat de grafische kaart geen PEG kabels meer nodig heeft (of slechts 1) en dat er een kleine externe powerbrick (lees 330w dell blok) kan worden gebruikt om het kastje aan te sturen. Hiervoor hoop ik voornamelijk dat AMD en Nvidia lekker blijven strijden en er een energiezuinige kaart komt die krachtig genoeg is om de 1080p tv van de grootouders te voeden met 60 frames elke seconde. Blijf het jammer vinden dat we nog niets onder de 3070-serie klassementen hebben gehoord van Nvidia en AMD helaas ook (nog) geen low power kaart hebben besproken. Zou zo tof zijn om een 1660 of iets dergelijks aan prestaties in een 75w (enkel pcie power kaart) te zien! Ik duim voor AMD dit jaar, puur voor ontwikkelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
XWB schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

Hopelijk wordt die XTX dan geen soort limited edition die nooit goed verkrijgbaar zal zijn :/
Ah, dit lijkt sterk op de tabel die ik voor vanavond heb voorbereid. Ik zal hem alsnog posten, qua clocks zit ik wat hoger, ik geloof niet in de 64 CU, maar qua naamgeving, memory, en planning van het verschuiven van Navi22 precies hetzelfde ja. Ik weet ook waarom ze Navi22 uitgesteld hebben, als mijn nieuwe berekeningen met de juiste TGP + clocks kloppen. Het plan was trouwens helemaal niet om Navi22 in Januari uit te brengen, dat was het plan voor Navi23.

Grootste wijzigingen voor mij zijn vooral:
- TGP / TDP / TBP beter begrijpen
- nVidia doet het met Ampere beter dan ik dacht (ik was te negatief in vergelijking met Turing)
- dat +50% performance / Watt niet automatisch betekent +50% FPS / Watt, maar toevallig bij deze RDNA1 naar RDNA2 upgrade wèl.

Vanavond meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 20:04
* Lange post over het delen van aannames, speculaties en onbevestigde 'feiten' op fora *
Ik denk dat ik het doel van je bericht niet helemaal begrijp. Internetfora zoals GoT en specifieke threads zoals dit zijn er toch juist om over dit soort zaken te speculeren? :) Om ter vermaak met elkaar te delen wat je denkt dat er gaat gebeuren, al dan niet aan de hand van geruchten? Er lol uit halen als je dan gelijk hebt of juist ragen omdat dat niet zo was :9 Gedeelde vreugde, gedeelde smart enzo...
MAAR, na het lezen van bijvoorbeeld redditposts, internetforaberichten (voel je absoluut niet aangevallen als je hier onderdeel van bent, het zijn meningen en die verschillen), voel ik toch een lichte irritatie opborrelen in mijn achterhoofd dat er veelal dingen geroepen worden zonder dat we officieel echt iets weten.
Maar het zou toch wel heel stilletjes worden hier als we alleen bevestigde feiten zouden delen, toch?
Deze hele rant is niet bedoeld om men af te schrikken van verwachtingen of om zijn/haar gedachten te uiten, dat is een stijl van voorbereiden op een launch en die gun ik je van harte.
Hoe was 'ie dan wel bedoeld als ik vragen mag? Voor de duidelijkheid: ik vraag dit absoluut niet om je te bashen ofzo maar puur omdat ik niet begrijp waarom je dit deelde, afgezien misschien van het feit dat je wilde ventileren dat je het delen van geruchten irritant vindt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:17:
Igor is los hoor. Ronde twee. :P

[...]

De RX6900XT is de 80CU chip en die lijkt inderdaad AMD exclusief te gaan worden en ik beperkte oplagen beschikbaar.
Nee he, weer geen ruime beschikbaarheid voor het snelste model....

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
80CU model is alleen beschikbaar via AMD en in beperkte oplage. Ik kan toch niet de enige zijn die zich dan afvraagt of dat een marketing keuze is geweest, of dat ze gewoon de yields niet halen om 80 CU model normaal beschikbaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
pixeled schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:15:
[...]

Ik denk dat ik het doel van je bericht niet helemaal begrijp. Internetfora zoals GoT en specifieke threads zoals dit zijn er toch juist om over dit soort zaken te speculeren? :) Om ter vermaak met elkaar te delen wat je denkt dat er gaat gebeuren, al dan niet aan de hand van geruchten? Er lol uit halen als je dan gelijk hebt of juist ragen omdat dat niet zo was :9 Gedeelde vreugde, gedeelde smart enzo...

[...]

Maar het zou toch wel heel stilletjes worden hier als we alleen bevestigde feiten zouden delen, toch?

[...]

Hoe was 'ie dan wel bedoeld als ik vragen mag? Voor de duidelijkheid: ik vraag dit absoluut niet om je te bashen ofzo maar puur omdat ik niet begrijp waarom je dit deelde, afgezien misschien van het feit dat je wilde ventileren dat je het delen van geruchten irritant vindt? :)
Hoofddoel van de post was voornamelijk om te uiten dat ik het vaak ervaar als teleurstellend dat ik bepaalde verwachtingen uit speculatie (van mijzelf of een ander) niet terugzie in de realiteit. Ik vind speculeren ook absoluut niet slecht of verkeerd of iets in die richting, voornamelijk wil ik zeggen dat ik het zelf soms teleurstellende resultaten vindt vormen voor mezelf. De post was dan misschien ook meer een "get back to reality" momentje voor mezelf en wellicht anderen, die misschien de speculaties momenteel als feit zien door het frequente lezen van voorgenoemde speculaties.

Voor mezelf is het dan ook niets anders dan een: "wees even realistisch en kijk naar de feiten, er is nog niets bevestigd, dus ga er niet vanuit dat.." wat mijn verwachtingspatroon enorm ten goede komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
doebbalapoent11 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:39:
[...]

Voor mezelf is het dan ook niets anders dan een: "wees even realistisch en kijk naar de feiten, er is nog niets bevestigd, dus ga er niet vanuit dat.." wat mijn verwachtingspatroon enorm ten goede komt :)
Thanks voor je uitleg, ik begrijp 'm nu denk ik beter :)

Met je 'laten we nog wel een beetje met beide voeten op de grond blijven staan jongens' boodschap ben ik het eens, op verschillende fora/media (Reddit, Youtube, ...) gaat het soms wel helemaal los inderdaad en de hype trains zijn deze generatiejump zowel rondom Ampere als RDNA 2 echt fors. Hier op GoT vind ik persoonlijk dat 't nog aardig bij de feiten blijft met af en toe uiteraard uitschieters, maar dat laatste hoort er imho toch een beetje bij voor de fun ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
Sissors schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:39:
80CU model is alleen beschikbaar via AMD en in beperkte oplage. Ik kan toch niet de enige zijn die zich dan afvraagt of dat een marketing keuze is geweest, of dat ze gewoon de yields niet halen om 80 CU model normaal beschikbaar te maken.
Inderdaad, zelf ook wel benieuwd welke van de twee het is. Ik neig zelf naar het tweede; als ze nu enorm veel van hun duurste model kunnen afzetten in de markt dan steken ze naar mijn mening Nvidia toch wel een enorme hak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
pixeled schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:49:
[...]

Thanks voor je uitleg, ik begrijp 'm nu denk ik beter :)

Met je 'laten we nog wel een beetje met beide voeten op de grond blijven staan jongens' boodschap ben ik het eens, op verschillende fora/media (Reddit, Youtube, ...) gaat het soms wel helemaal los inderdaad en de hype trains zijn deze generatiejump zowel rondom Ampere als RDNA 2 echt fors. Hier op GoT vind ik persoonlijk dat 't nog aardig bij de feiten blijft met af en toe uiteraard uitschieters, maar dat laatste hoort er imho toch een beetje bij voor de fun ;)
ben ik het zeer zeker mee eens! Overigens haal ik best wel een stuk vermaak met sommige verwachtingen en schrijf ze ook vaak op, om te vergelijken hoe accuraat men was in de aanloop naar.. Maar sommige mensen lijken de realiteit inderdaad bijster te raken, en dan bedoel ik met name Redditstrijders die elkaar de kast op jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
Sissors schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:39:
Dit is gewoon een lage yield waardoor de verdeling naar de AIB's veel te karig zou worden. Moeten ze allen een hele kaart ontwerpen voor minimale productie.. Niet rendabel.

[ Voor 9% gewijzigd door JoeB2C op 21-10-2020 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

edward2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:31:
[...]

Nee he, weer geen ruime beschikbaarheid voor het snelste model....
Gezien die brief van AMD naar retailers vermoed ik dat de top SKU wel eens beter beschermt kan zijn voor scalping dan de rest. Het zal niet alles afvangen als het echt beperkt is qua aantallen, maar het is beter dan de "free for all". Als je dus meteen voor een bestelling gaat, dan heb je misschien een kans. De vraag is alleen of je dat zal willen doen gezien AMD hun ervaringen met referentiemodellen. Als je voor een waterblok gaat kan je het natuurlijk zo doen, maar ik moet nog zien of het referentieontwerp goed omgaat met wat vrijwel zeker 300W+ gaat zijn.

Wat namelijk goed zou kunnen is dat AMD de RX6900XT direct gaat verkopen via hun website zoals ze ook met de RX5700XT 50th anniversary of leveren aan bepaalde webwinkels onder een eis van anti scalping maatregelen. Dat zou het wel eens mogelijk kunnen maken dat je deze vrij normaal kan krijgen als je snel genoeg bent zonder je eigen botscript. Tenminste, dat mag je toch hopen. :P

Maar met zulke clock speeds afgezet tegen de ogenschijnlijk mildere Navi 21 XL en Navi 21 XT gaat het ook niet meer of de chip überhaupt wel werkt, maar ook of alle onderdelen van de chip wel werkt binnen een vrij nauwe specificatie qua voltage en frequentie in een testregime dat even wat zwaarder zal zijn dan een GPU benchmark draaien zoals wij doen. Wat waarschijnlijk dan de Navi 21 XTX is en de RX6900XT gaat worden, zal waarschijnlijk een binned chip zijn. Volwaardige 80CU chips die de standaard niet zullen halen, tja die gaan waarschijnlijk ook verkocht worden als 72CU. Dat zegt denk ik meteen wat over de prijzen die je mag verwachten. Ik denk niet dat deze "goed betaalbaar" gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

doebbalapoent11 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

ben ik het zeer zeker mee eens! Overigens haal ik best wel een stuk vermaak met sommige verwachtingen en schrijf ze ook vaak op, om te vergelijken hoe accuraat men was in de aanloop naar.. Maar sommige mensen lijken de realiteit inderdaad bijster te raken, en dan bedoel ik met name Redditstrijders die elkaar de kast op jagen.
Begrijp prima wat je bedoelt met je posts. Mensen zouden het allemaal niet zo superserieus moeten nemen. Het is gewoon vermaak, hobby en leuk om te proberen achtergronden en motivaties te achterhalen. Kijken of je zaken beetje kunt voorspellen en doorgronden.

Net zoals bijv. het F1 topic ook helemaal volgeluld wordt over wie waar gaat rijden en wat de geruchten in het paddock zijn :P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Help!!!! schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:59:
[...]

Begrijp prima wat je bedoelt met je posts. Mensen zouden het allemaal niet zo superserieus moeten nemen. Het is gewoon vermaak, hobby en leuk om te proberen achtergronden en motivaties te achterhalen. Kijken of je zaken beetje kunt voorspellen en doorgronden.

Net zoals bijv. het F1 topic ook helemaal volgeluld wordt over wie waar gaat rijden en wat de geruchten in het paddock zijn :P
Ik ken het, zelf fanatiek F1 kijker, maar al die discussies... bij voetbal is de bal rond, bij F1 de band, het eindigt nooit zoals voorspeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Tja, het is gelukkig niet verplicht om er aan mee te doen. Je kunt ook bijv alleen intunen op reveal/reviewdate.

Dan krijg je gelijk de feiten. Scheelt ook weer heel wat tijd. :)

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:40:
[...]

De "RX6800XT" en "RX6900XT" zijn denk ik heel wat lastiger. De RTX3080, tja het is geen slecht product buiten het verbruik om. Ik zie Ampere meer als "Turing maar dan niet zo waardeloos". Het is niet indrukwekkend als je het op een tijdschaal van vier jaar zet en Ampere had eigenlijk wat Turing twee jaar geleden had moeten zijn, maar ik wil de Turing/RDNA1 generatie ook zo snel mogelijk vergeten.
Navi 21 XTX lijkt ook op of rond 320W te gaan zitten, vanuit dat perspectief is het verbruik van Ampere helemaal niet zo slecht. AMD wil kost wat kost mee met de high-end en ik denk dat we maar moeten aanvaarden dat de nieuwe generatie videokaarten je kamer kunnen verwarmen :7

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XWB schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:31:
[...]

Navi 21 XTX lijkt ook op of rond 320W te gaan zitten, vanuit dat perspectief is het verbruik van Ampere helemaal niet zo slecht. AMD wil kost wat kost mee met de high-end en ik denk dat we maar moeten aanvaarden dat de nieuwe generatie videokaarten je kamer kunnen verwarmen :7
Dat lijkt een 80CU SKU te zijn die met circa 500MHz hogere effectieve clock speeds, circa 100W meer verbruikt dan een RX5700XT, een chip met 40CU's. De RTX3080 is een behoorlijk cut down GA102 die alsnog 320W verbruikt voor eigenlijk weinig extra clock speed ten opzichte van de RTX2080Ti en een beduidend hogere dichtheid per mm2. Er is een verschil want ik vergelijk generatie op generatie. ;)

Als ik zeg dat Ampere is wat Turing had moeten zijn, dan heb ik het over de prestaties en tot op zekere hoogte de prijs en niet verbruik. Het enige dat Ampere echt brengt over Turing is de 2x FP32 en dat had eigenlijk in Turing moeten zitten. Dat het iets van 45W lijkt te hebben gekost om 100MHz te winnen tussen de RTX2080Ti en de RTX3080 is niet erg indrukwekkend. Zeker als je bedenkt dat een OC model van de RTX2080Ti zoals de MSI Gaming X, ook ongeveer 100MHz extra bracht voor een vergelijkbare sprong in verbruik.

Het zal aan de kwaliteit van je chip liggen, maar ik voorzie aardig wat UV potentieel met minimaal verlies aan clock speed. Idem voor Navi 21 XTX. Die lijkt namelijk ook aardig opgestookt te worden. Waarom is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:26:
[...]

. Die lijkt namelijk ook aardig opgestookt te worden. Waarom is de vraag.
Om de RTX 3090 z'n hielen te laten zien?

Niet op voorraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

edward2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:34:
[...]

Om de RTX 3090 z'n hielen te laten zien?
Dat zeg ik niet. :P
We weten dat er een "RX6000" die in twee meer naar Nvidia neigende games, de RTX3080 ongeveer lijkt te matchen. De vraag blijft of dat XL, XT of XTX is.

edit: Dat suggereert rogame. ;)

En er lijkt een cryptocurrency Navi 10 SKU te zijn. Ja, het lijkt langzaam weer te beginnen...
[Twitter: https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA/status/1318868144924979204]

[ Voor 28% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-10-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:13:
[...]

Dat zeg ik niet. :P
We weten dat er een "RX6000" die in twee meer naar Nvidia neigende games, de RTX3080 ongeveer lijkt te matchen. De vraag blijft of dat XL, XT of XTX is.

edit: Dat suggereert rogame. ;)
[Embed]

En er lijkt een cryptocurrency Navi 10 SKU te zijn. Ja, het lijkt langzaam weer te beginnen...
[Embed]
1 toverwoord: beschikbaarheid ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@Mars Warrior Zo >> [embed] link [/embed] :)

Ja ik las het ook zojuist. Alleen geen idee of dit betrekking heeft op wat bij AMD van de toonbank komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfhilEL7lAgmsvAfSzSCe-xhLzU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ptqYEPa6Y1YIULewyMOhejXN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:25

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Dat belooft wat voor Navi22, die geruchten over 2800-3000Mhz lijken steeds reëler te worden!

Wat ik wel zag in het verhaal van Igor is dat de boost lock met die max mogelijk maxed rond de 2400Mhz.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Ik kijk eigenlijk al niet meer naar de kloksnelheden want die worden al relatief en 'verplicht' lager met het stijgende aantal rekenunits in GPU's.
FPS per Watt (incl goede frametimes) is de belangrijke factor aan het worden.

De topkaart kan ondanks een 300-400W nog steeds de meest efficiente kaart worden van AMD. Alleen al door de lagere GPU spanning vergeleken met de kleinere OC varianten. Waarbij het verbruik immers relatief beperkt kan blijven met een lager aantal cores/compute units. Die zullen ook het hoogste klokken.

De grote vraag is, wat gaat de f/V curve worden? :)
Als blijkt dat de architectuur van Big Navi efficient kan doorschalen, naar 400-500W...
Bij een Ampere GA102 valt de schaling exponentieel weg boven 390W. Daar maak ik ook uit op dat Nvidia op korte termijn weinig op de plank heeft liggen voor een nog snellere GPU (zonder speciale binning voor nog meer geld).

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Big Navi Show (voetjes van de vloer ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoZmU-VoWNq6HMuWzKbnKrEhEH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1l4OAi2CMXqZL7r70lV1ANFe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Xadeon op 21-10-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Mars Warrior schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:43:
En weer een leuk gerucht:

NVIDIA allegedly cancels GeForce RTX 3080 20GB and RTX 3070 16GB

[Embed]
kiek nou, het is mij gelukt om een tweet te embedden _/-\o_
Vraag me af of dat wel zo is. blijkbaar hadden ze Samsung toch ook gedumpt wegens de 8 Nmn. Zo ja dan is het waarschijnlijk verbonden. En denk eerder dat het dan een uitstel is van 3000 Supers of ze gaan ergens volgend jaar de 4000 series mee aankondigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Zal die vloer een voorproefje zijn van real time RT rendering of is die spiegel ter compensatie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Mars Warrior schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:43:
En weer een leuk gerucht:

NVIDIA allegedly cancels GeForce RTX 3080 20GB and RTX 3070 16GB

[Embed]
kiek nou, het is mij gelukt om een tweet te embedden _/-\o_
Ik ben nu wel heel erg benieuwd waarmee AMD komt.

Zoals ik weken geleden al zei; Het zal me niets verbazen als 3080 puur uitgebracht is om zoveel mogelijk geld voor AMD binnen te harken. Sneller dan 2080TI en de helft goedkoper? 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Ferio op 21-10-2020 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:26:
[...]

Het zal aan de kwaliteit van je chip liggen, maar ik voorzie aardig wat UV potentieel met minimaal verlies aan clock speed. Idem voor Navi 21 XTX. Die lijkt namelijk ook aardig opgestookt te worden. Waarom is de vraag.
Om mee te kunnen met de RTX 3080 lijkt mij. Ik denk dat dit alleen maar duidelijker maakt dat AMD de oorspronkelijke RTX 3080 met GA104 in het vizier had, en wanneer Nvidia GA102 naar voren schoof zat er niets anders op dan Navi 21 maar op zijn staart te trappen.

De consument krijgt straks een flink portfolio aan > 300W videokaarten om uit te kiezen :p

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
In de winter is een 300w GPU niet erg. Of je zet de verwarming aan of gaat effe gamen :P
In de zomer is het een andere verhaal, maar misschien moet ik dan naar buiten gaan en genieten van het weer.
Pagina: 1 ... 23 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.