Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55

sun's 3e pre-launch RDNA2 prediction sheet

Het is mooi om te zien dat de last-minute leaks van de afgelopen weken, steeds meer bevestigen wat ik sinds 23 en 30 September berekend had: dat de grootste Big Navi on-par gaat zijn met de RTX3090. Dankzij de recente tweet van Patrick Schur denk ik nu zelfs dat Navi21 XTX de RTX3090 gaat verslaan en AMD de performance crown gaat pakken.
Performance / Watt
Daarbij zeg ik gelijk: ik heb in mijn eerdere sheets een paar fouten gemaakt en ik heb geluk gehad.
1ste fout, 50% performance per Watt is niet 50% meer FPS per Watt, want:
  • +Clock Speeds geven wel evenredig meer FPS, en
  • +Instructions Per Clock geven ook evenredig meer FPS, maar
  • +Power saving geeft niet evenredig meer FPS.
Nu zijn de 2 grootste performance bijdragen bij RDNA2 waarschijnlijk:
  • meer IPC door infinity cache, meer CU occupancy en gedeelde L1 L2 caches;
  • hogere Clocks door N7P en wederom infinity cache omdat de paden tussen onderdelen op de chip korter worden.
De Power saving doet er dus niet toe, daar heb ik geluk gehad.

De 50% wordt voor zover ik kan berekenen door deze 2 gehaald: namelijk +10% clocks van de node*, +10% clocks door de kortere afstanden en +25% door de hogere CU occupancy in de infinity cache, minder cache misses en verlaging van het totaal aantal instructies voor een frame (gedeelde cache resultaten maken eerder extra rekenwerk overbodig).
Wir brauchen power...
Ok, maar welk vermogen? Ik dacht ook gewoon TDP, die mag je van AMD en nVidia vergelijken. 2e fout. Zoals de Duitse Igor al schreef, je moet naar het geheel kijken. AMD en nVidia rapporteren hun TDP verschillend. In GPU-Z geven beide merken Power ratings, die van AMD is "GPU Chip Power Draw" en bevat puur het vermogen van de socket en het geheugen. Bij nVidia zijn dat "GPU Chip Power Draw" en "MVDDC Power Draw". Igor blij dat een RTX3090 chip 228W is, met 60W voor het geheugen is dat ongeveer 290W. Herkenbaar, want dat zou de maximum TGP "Total Graphics Power" zijn van Navi21 XTX.

Voor de verliezen neem ik TGP = 83% van de TBP "Total Board Power". Dit matcht aardig met wat Igor geeft en maakt de berekeningen eenvoudiger.** Een gevolg is dat de nVidia performance / Watt verbetering van Ampere vergeleken met Turing toch wel beter is dan ik dacht, met respectievelijk 22% voor GA102 en 37% voor GA104, aangenomen dat de 3070 op 2080Ti niveau gaat presteren. De 50% van AMD is natuurlijk meer, maar AMD had dan ook wat in te halen ;) .

De bekende / voorspelde TBP's bij nVidia: 180, 220, 320, 335?, 350. (3080 20GB nobody knows)
De gelekte TGP's bij AMD: 170, 190, 220, 255, 290. (bron: twitter + reddit driver leaks)
Waarbij ik de performance van de Navi21 XTX boven de XT niet lineair heb laten schalen met het vermogen, maar met de clocks.
...und clocks!
De clocks heb ik als volgt berekend:
Bij Navi21:
  • 255W = 2400 MHz (maakt eigenlijk niet uit of het een AIB is of niet)
  • Pdyn = CV2f, frequentie schaalt lineair met het vermogen, maar de spanning helaas kwadratisch. Om een lineaire verhoging te krijgen neem ik de wortel van het vermogensverschil, als maat voor het frequentieverschil. De werkelijke formule is veel ingewikkelder, ik vereenvoudig hier nogal.****
  • bijvoorbeeld: 290W/255W = 1,137 , de wortel daarvan is 1,066 x 2400MHz = 2559 afgerond 2560 MHz.
Bij Navi22:
  • 170W = 2600 MHz (100MHz meer dan in de reddit driver leak)
  • verder hetzelfde.
Geheugen / CUs ongewijzigd. Geheugen uitgebreid over gehad. 64 CUs betwijfel ik om 3 redenen:
  1. de defect ratio*** op 7nm is te laag bij TSMC om genoeg 80% Navi21 chips te krijgen: 0,09 defect/cm2, waar ze inmiddels op zitten, op 5,36 cm2 is maar 0,48 defects per Navi21 chip. Te weinig imho.
  2. Infinity cache bestaat uit SRAM en dat is beter bestand tegen defects dan CUs. Worst case, je raakt 1,6MB-6,4MB cache kwijt, heb je nog steeds genoeg.
  3. Navi10 kwam ook eerst met een 40CU XTX, 40CU XT en 36CU XL. Beste beentje voor.
Dan krijg je:
da sheet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNsFHvNG6-VfQM7XLsPn5GHh3YM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/blCePXWhy8KZAHqfXBCrZVcb.png?f=fotoalbum_large
bronnen
* TSMC 10% van de node, N7->N7+ +10% perf @ iso-power https://www.techpowerup.com/img/t0L4aARlFfrFrsUb.jpg
** Igor's Lab:
https://www.igorslab.de/e...ated-and-boards-compared/
https://www.igorslab.de/e...d-partner-card-exclusive/
https://www.igorslab.de/e...nd-calculated-igorslab/3/
*** TSMC defect ratio
https://fuse.wikichip.org/news/2879/tsmc-5-nanometer-update/
**** Vermogen frequentie formule
Wikipedia: CPU power dissipation
TL;DR
  • De RX 6900 XT zou al gelijk presteren aan de RTX3090, door de positieve test resultaten nu +10%.
  • Navi22 XT zit dicht bij de Navi21 XL met 2,75GHz, dus ik denk dat ze Navi22 nog even uitstellen om de RX 5700 inventaris op te maken. Het geeft ook logistiek wat ademruimte.
  • nVidia gaan, als ze verliezen, geen kaarten uitbrengen (3080 20GB + 3070 16GB geannuleerd), wonden likken en werken aan de RTX 40xx series :P. Eindelijk weer concurrentie over de hele linie :).

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnKJGhcoL9oMD6UNYqNqo7Ytz0A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/V4XeDrCBbLlLVg5KjxLxqPpo.gif?f=user_large

[ Voor 56% gewijzigd door Xadeon op 22-10-2020 00:10 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:37
Ik heb na lange tijd m'n R9 290 in een test systeem zitten ter voorbereiding op Zen 3 en wat een gedrocht is de AMD driver package geworden.

Dit gaat me dus alleen om de bloat van de interface. Ik heb geen optie gezien om puur de driver te installeren met een standaard config scherm zoals vroeger.

Nog voor de launch al een minpunt te pakken ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Razkin dat is al enkele jaren zo :( en ik zou ook liever puur de driver willen

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 11:47
Geen nieuwe sappige leaks vandaag? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
sunsmountain schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:41:

De clocks heb ik als volgt berekend:
Bij Navi21:
  • 255W = 2400 MHz (maakt eigenlijk niet uit of het een AIB is of niet)
  • Pdyn = CV2f, frequentie schaalt lineair met het vermogen, maar de spanning helaas kwadratisch. Om een lineaire verhoging te krijgen neem ik de wortel van het vermogensverschil, als maat voor het frequentieverschil. De werkelijke formule is veel ingewikkelder, ik vereenvoudig hier nogal.****
  • bijvoorbeeld: 290W/255W = 1,137 , de wortel daarvan is 1,066 x 2400MHz = 2559 afgerond 2560 MHz.
Bij Navi22:
  • 170W = 2600 MHz (100MHz meer dan in de reddit driver leak)
  • verder hetzelfde.
Nu nog te weten komen wat de freqentie en het verbruik is van 80CU's werkende op 1,0V. Dan hebben we een idee wat er mogelijk is.

Stel 220W GPU core is bij 1,0V. Bij 1,15V Max GFX Voltage neemt het verbruik al met meer dan 30% toe en dat is nog zonder een eventueel hogere boostclock. Dan gaat GPU only power draw zo naar 300W met 150mV verhoging. Een undervolt op 0,9V (= ×0,81, juist kwadratisch omlaag) en lagere clock zal al richting 160W zakken. Maar wat blijft er dan van de prestaties over..

Nu gaat het in werkelijkheid inderdaad niet zo simpel en zijn er meer factoren maar de spanning zal cruciaal zijn. Liefst onder of tot 1,0V met zo veel mogelijk CU's om het verbruik laag te houden. Zit AMD daar al boven dan weten we dat efficientie opgeofferd wordt en een OC weinig meer kan bieden.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar moeten we daaruit afleiden dat de Navi 21 XT rond hetzelfde prijspunt zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

Niet voorbij de 3080 dus?

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Daar heeft AMD dan Navi 21 XTX voor.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Afhankelijk van welke firestrike ze precies bedoelen, zit een 3080 op 10.8k/11k. Om nou de 3070 af te serveren omdat de duurste AMD chip hem kan verslaan, tja. (Even ervanuitgaande dat er enige waarheid in deze scores zit).
XWB schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:46:
[...]

Daar heeft AMD dan Navi 21 XTX voor.
Waarbij we er wel vanuit kunnen gaan dat hij redelijk beperkt leverbaar is.

Ondertussen geloof ik ook wel dat het mogelijk is dat ze bij de CPU presentatie de benchmarks van de 21 XT hebben laten zien, omdat de 21 XTX een verhaal apart is met beperkte oplage en geen AIB koelers, en daarmee ook met de 3090 moet concurreren meer. Maar ik vermoed toch dat de voor de gemiddelde gebruiker realistischere Navi 21 XT niet het qua performance gaat halen bij de 3080. Wel meer geheugen, en prijspunt blijft de belangrijkste vraag.

[ Voor 38% gewijzigd door Sissors op 22-10-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:28

thijsco19

KTM 990 SMT

Ze hebben het niet over de duurste chip maar over de Navi 21 chip. Die schijnt in 3 vormen te komen.

Ze hinten dus erop dat 1 van die 3 naast de 3070 word gezet met hogere prestaties.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
thijsco19 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:49:
Ze hebben het niet over de duurste chip maar over de Navi 21 chip. Die schijnt in 3 vormen te komen.

Ze hinten dus erop dat 1 van die 3 naast de 3070 word gezet met hogere prestaties.
Navi 21 is de duurste chip, die in verschillende versies komt. De navi 21 XT is (uiteraard zover bekend allemaal) de duurste chip die in grote oplages komt met AIB koelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
https://www.guru3d.com/ar...90-founder-review,26.html

3070 8749
2080Ti 8117
3080 10667
3090 12376

Als Big navi (Navi21) meer dan 10,7k scoort op 3DM FSU, dan ja, wel.
Ik denk dat de XTX variant dus boven de 12k gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:28

thijsco19

KTM 990 SMT

Sissors schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:52:
[...]

Navi 21 is de duurste chip, die in verschillende versies komt. De navi 21 XT is (uiteraard zover bekend allemaal) de duurste chip die in grote oplages komt met AIB koelers.
Ah nvm, had wat gemist in die tweet. Hij had het over de XT. Dat is inderdaad de duurste in grote oplages zover bekend.

Dan is het wel vreemd dat die genoemd word in die tweet.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En ik heb nu al spijt dat ik die heb gelinkt. :/
Er staat ruim 10K en meteen weer het gedoe. Voor de een moet het veel hoger zijn, de ander ziet weer bewijs dat het allemaal niet zo geweldig is etc. Het is zo ongelofelijk zinloos. Waarom denk je dat ik zo voorzichtig ben en afwacht? Een stomme score van FireStrike zegt werkelijk helemaal niks. Ik ben niet eens een fan van FireStrike omdat de scores zich vaak lastig of slecht vertalen naar echte resultaten en lastig te vergelijken kunnen zijn tussen generaties door.

Ik weet nog steeds officieel helemaal niks over hoe AMD zulke grote chips wil voorzien met "maar" 512GB/s. Ik weet niet hoe occupency ongeveer gaat uitvallen met zo'n grote chip of hoe de relatie tussen resoluties gaat zijn als ik dit afzet tegen de RX5700XT. Ik weet niet of bepaalde zaken uit patenten, daadwerkelijk geïmplementeerd gaan worden, hoe het verbruik nu precies uitvalt etc. Ik heb mijn ruwe inschatting gemaakt en meer kan ik ook gewoon niet zeggen. Hoe meer ik namelijk lees en bijleer, hoe groter het besef is dat ik ook maar weinig weet, weinig echt heel goed kan inschatten en hoe lastig dit analyseren is.

Mensen, het is nog zes dagen, wacht gewoon.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Sissors schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:47:
[...]

Afhankelijk van welke firestrike ze precies bedoelen, zit een 3080 op 10.8k/11k. Om nou de 3070 af te serveren omdat de duurste AMD chip hem kan verslaan, tja. (Even ervanuitgaande dat er enige waarheid in deze scores zit).

[...]

Waarbij we er wel vanuit kunnen gaan dat hij redelijk beperkt leverbaar is.

Ondertussen geloof ik ook wel dat het mogelijk is dat ze bij de CPU presentatie de benchmarks van de 21 XT hebben laten zien, omdat de 21 XTX een verhaal apart is met beperkte oplage en geen AIB koelers, en daarmee ook met de 3090 moet concurreren meer. Maar ik vermoed toch dat de voor de gemiddelde gebruiker realistischere Navi 21 XT niet het qua performance gaat halen bij de 3080. Wel meer geheugen, en prijspunt blijft de belangrijkste vraag.
Navi21 XT performance op basis van wat? Volgens mijn laatste voorspellingen en berekeningen gaat die 10% sneller zijn dan de 3080, dus vergelijkbaar met 3090 (ik dacht eerst ook vergelijkbaar met 3080, maar recente positieve test resultaten geven extra optimisme).

We weten van Navi21 XT al op basis van de Patrick Schur tweet 2,4 GHz 255W versus wat, van de 3080? 1800MHz, 265W? Met allebei vergelijkbaar aantal CUs/SMs.

https://www.thefpsreview....x-3080-fe-overclocking/2/

kan naar 2000MHz, met wel 67W er bij:
However, with our overclock the power from the wall increases from 473W to 540W, a 67W increase, or a 14% power increase. If you think about power versus performance, you’ll notice that the average performance increase was 9%, but it took 14% more power to deliver that. This is not efficient.
Denk je nog steeds dat Navi21 XT hier niet aan kan tippen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:05:
Er staat ruim 10K en meteen weer het gedoe. Voor de een moet het veel hoger zijn, de ander ziet weer bewijs dat het allemaal niet zo geweldig is etc. Het is zo ongelofelijk zinloos. Waarom denk je dat ik zo voorzichtig ben en afwacht? Een stomme score van FireStrike zegt werkelijk helemaal niks. Ik ben niet eens een fan van FireStrike omdat de scores zich vaak lastig of slecht vertalen naar echte resultaten en lastig te vergelijken kunnen zijn tussen generaties door.

Ik weet nog steeds officieel helemaal niks over hoe AMD zulke grote chips wil voorzien met "maar" 512GB/s. Ik weet niet hoe occupency ongeveer gaat uitvallen met zo'n grote chip of hoe de relatie tussen resoluties gaat zijn als ik dit afzet tegen de RX5700XT. Ik weet niet of bepaalde zaken uit patenten, daadwerkelijk geïmplementeerd gaan worden, hoe het verbruik nu precies uitvalt etc. Ik heb mijn ruwe inschatting gemaakt en meer kan ik ook gewoon niet zeggen. Hoe meer ik namelijk lees en bijleer, hoe groter het besef is dat ik ook maar weinig weet, weinig echt heel goed kan inschatten en hoe lastig dit analyseren is.

Mensen, het is nog zes dagen, wacht gewoon.
Eens, we trekken te snel conclusies. Speculeren is nog steeds leuk :)

Wat betreft de Navi21 XTX, vermoed ik dat ze een eigen bakje 18 Gbps GDDR6 modules gaan gebruiken. AMD maakt en binnt hem toch zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Trouwens een kleine goudmijn aan commentaren van Patrick Schur gevonden, wederom moeten we van de Duitsers leren (net als ventilatie bij de huidige human "malware") :

https://www.forum-3dcente...h.php?do=finduser&u=39010

[ Voor 5% gewijzigd door sunsmountain op 22-10-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tincahunter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2022
@sunsmountain
Hype hype hype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Niet mee oneens hoor, maar laten we wel wezen, de discussie komt meer door de inhoud van die Tweet, waarbij de 3070 als irrelevant wordt neergezet omdat de Navi 21 XT sneller is. Als de Navi 21 XT niet sneller was geweest dan een 3070, dan zou dat heel slecht nieuws zijn geweest voor AMD.

Het is alsof Nvidia volgend jaar met de 2080 Super komt, en iemand Tweet: "haha, nu kan de Navi 23 het wel vergeten". Well no shit, mag hopen dat de 2080S sneller is.
sunsmountain schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:12:
[...]

Denk je nog steeds dat Navi21 XT hier niet aan kan tippen?
De handel nog verder OC'en terwijl ze al duidelijk voorbij hun punt waarop ze fatsoenlijk efficient kunnen draaien zitten lijkt mij niet heel zinvol.

En ja, ik wacht ook nog wel een weekje. Jouw berekeningen zijn interessant hoor, en op +/-30% zit het vast accuraat, maar ik geloof niet in de laatste procenten. Er zitten gewoon teveel veronderstellingen in. Alleen al die power efficiency, die op zoveel verschillende manieren bedacht kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 22-10-2020 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Sissors schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

Niet mee oneens hoor, maar laten we wel wezen, de discussie komt meer door de inhoud van die Tweet, waarbij de 3070 als irrelevant wordt neergezet omdat de Navi 21 XT sneller is. Als de Navi 21 XT niet sneller was geweest dan een 3070, dan zou dat heel slecht nieuws zijn geweest voor AMD.

Het is alsof Nvidia volgend jaar met de 2080 Super komt, en iemand Tweet: "haha, nu kan de Navi 23 het wel vergeten". Well no shit, mag hopen dat de 2080S sneller is.

[...]

De handel nog verder OC'en terwijl ze al duidelijk voorbij hun punt waarop ze fatsoenlijk efficient kunnen draaien zitten lijkt mij niet heel zinvol.

En ja, ik wacht ook nog wel een weekje. Jouw berekeningen zijn interessant hoor, en op +/-30% zit het vast accuraat, maar ik geloof niet in de laatste procenten. Er zitten gewoon teveel veronderstellingen in. Alleen al die power efficiency, die op zoveel verschillende manieren bedacht kan worden.
Eens, de duivel zit hem in de details, wat makkelijk +/-10% 20% zelfs 30% kan schelen, beide richtingen op. Teveel afhankelijkheden om ook maar iets met zekerheid te kunnen zeggen.

Er valt me wel op dat de 3070 16GB en 3080 20GB geannuleerd zijn, terwijl de 3060 naar voren getrokken wordt qua lancering, wellicht samen met de 3070 de 29e, of vlak daarna. Dat lijkt toch wel te impliceren dat nVidia het high-end gevecht niet verder aan wil gaan, voor whatever reason. Hoeft niet zozeer AMD performance te zien, als wel gebrekkige nVidia supply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:46
Gerucht, Maar zie Nvidia niet zo snel hogere Vram kaarten annuleren terwijl ze de concurrentie voor willen blijven.

Zeker omdat ze met de vorige 2 GPU generaties AMD zoveel hebben overlapt met hun Eigen Kaarten voor elk segment in een bijna verwarrende line up te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

Er staat ruim 10K en meteen weer het gedoe.
Tsja, moet die maar duidelijker zijn hoor, met z'n "cryptische" ruim 10.000 :D

Maar idd, het zegt nog steeds erg weinig. Niet alle v.w.b. de gebruikte benchmark, maar ook de onderlinge perf. verhoudingen van de NV21 GPU's.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:20

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Psyonara schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:07:
Gerucht, Maar zie Nvidia niet zo snel hogere Vram kaarten annuleren terwijl ze de concurrentie voor willen blijven.

Zeker omdat ze met de vorige 2 GPU generaties AMD zoveel hebben overlapt met hun Eigen Kaarten voor elk segment in een bijna verwarrende line up te maken.
Maar als er niet meer chips uit de fabriek komen, omdat je niet mee capaciteit kunt inkopen, dan heb je maar een paar keuzes:
  • Het lage en middensegment niet bedienen met je nieuwe line-up, maar voor de high-end gaan
  • Andersom: high-end even laten voor wat het is, en het grote middensegment trachten te bedienen

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Mars Warrior schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:15:
[...]

Maar als er niet meer chips uit de fabriek komen, omdat je niet mee capaciteit kunt inkopen, dan heb je maar een paar keuzes:
  • Het lage en middensegment niet bedienen met je nieuwe line-up, maar voor de high-end gaan
  • Andersom: high-end even laten voor wat het is, en het grote middensegment trachten te bedienen
Dan zouden ze eerder uitstellen dan annuleren lijkt mij. Dus dan heb je eigenlijks misleidende clickbait titels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

edward2 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:15:
[...]

Tsja, moet die maar duidelijker zijn hoor, met z'n "cryptische" ruim 10.000 :D

Maar idd, het zegt nog steeds erg weinig. Niet alle v.w.b. de gebruikte benchmark, maar ook de onderlinge perf. verhoudingen van de NV21 GPU's.
Dit is waarschijnlijk ook alles wat we gaan krijgen tot misschien net voor de launch. AMD zal onderhand informatie moeten hebben gegeven aan hun partners en daar zal veel uit lekken. Wat kleine dingetjes zullen ook uit AMD zelf komen, maar over de specifieke hardware van RDNA2 gaan we denk ik weinig tot niks horen tot misschien wel een paar weken na de reveal van volgende week. Ik hoop van niet want ik ben eigenlijk veel meer geïnteresseerd in hoe ze het doen, maar ik reken er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
DaniëlWW2 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:27:
[...]

Dit is waarschijnlijk ook alles wat we gaan krijgen tot misschien net voor de launch. AMD zal onderhand informatie moeten hebben gegeven aan hun partners en daar zal veel uit lekken. Wat kleine dingetjes zullen ook uit AMD zelf komen, maar over de specifieke hardware van RDNA2 gaan we denk ik weinig tot niks horen tot misschien wel een paar weken na de reveal van volgende week. Ik hoop van niet want ik ben eigenlijk veel meer geïnteresseerd in hoe ze het doen, maar ik reken er niet op.
Heeft AMD nu bewust alles dichter bij het hart zodat niks uitlekt? Vind dit wel een beetje vreemd!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Psyonara schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:28:
[...]

Heeft AMD nu bewust alles dichter bij het hart zodat niks uitlekt? Vind dit wel een beetje vreemd!?
Dit doet AMD eigenlijk altijd. Polaris en Vega waren de uitzonderingen.
Het was bijvoorbeeld echt een paar dagen voor de reveal vorig jaar dat lekte dat Navi geen GCN was. Zo ver gaan ze bij AMD en dat is een van de vele redenen waarom ik zo afwachtend ben. Ik heb geen flauw idee wat ze allemaal nog van plan kunnen zijn of verbergen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

DaniëlWW2 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:30:
[...]
Ik heb geen flauw idee wat ze allemaal nog van plan kunnen zijn of verbergen.
Wie weet kan AMD hun voorraad kaarten net zo goed 'verbergen' als nVidia :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:37
@Mars Warrior Misschien wel beter, aangezien ze al op voorhand proberen scalpers tegen te gaan :P

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
[...]

Alles wat ze met board partners delen, wordt gelekt. Alle andere bronnen kunnen ze traceren, tenzij te algemeen verwoord (zie RGT, youtube leakers) of teveel ingenieurs / developers het weten en 1tje het tweet (rogame, komachi, patrick schur, etc.).

Dan nog hoeft niemand precieze performance te weten om mee te helpen met ontwikkelen/testen. Ondergrens / rough clock speeds, vermogen, max. CUs in drivers, is genoeg. Hoeveel geheugen chip modules moeten er op de kaart, wat gaat de TDP ongeveer zijn.

Exacte TDPs, hardware CUs, clock speeds, cache, geheugensysteem (256-bit, 512-bit, HBM2E kan nog steeds) en transistor count weet je in principe niet.

Ook heeft het geen zin RDNA2 de hemel in te prijzen, als RDNA2 er nog niet is. Ik denk dat dit het grootste verschil is nu in AMD marketing, die de kaken stijf op elkaar (moet) houden. Op de achtergrond staat Lisa Su met haar Luger P08 gericht op de RDNA2 presentaties door PS5, XSX. Scott Herkelman mag er nog net een emoticon tegen aan gooien, en de reveal aankondigen. Lisa zelf deed de teaser (van Navi21 XL, vermoed ik, maar het kan een vroege Navi21 XT zijn van September).

Voorheen kregen we veel te veel info van Polaris, Vega, Volta, met een flinke teleurstelling tot gevolg. Als we nu met RDNA2 teleurgesteld zijn 28 Oktober, dan komt dat vooral door onszelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@sunsmountain Eens met laatste stukje, AMD deelt vrijwel niks. Hier en elders wordt iedereen enthousiast van geruchten en leaks. Zo zorgen we zelf voor de hype en eventuele teleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mars Warrior schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:34:
[...]

Wie weet kan AMD hun voorraad kaarten net zo goed 'verbergen' als nVidia :X
Met het risico hier later compleet af te gaan, nou ik betwijfel het. :P
AMD is eigenlijk een hardware ontwerpbedrijf. Daar ligt hun expertise en ook meer hun focus. Zeker door de gedwongen inkrimping met het Bulldozer debacle, jarenlang verbonden zijn aan een twijfelachtige fabrikant in GoFLo en ontwikkelingen in het automatiseren van chipontwerp, lijken ze vrij goed te zijn in hun chips te laten yielden.

Ze hebben bij AMD een redelijk goede een reputatie dat hun chips werken. Ze ziet eigenlijk ook nooit een AMD GPU waar ze echt veel hebben uitgeschakeld, ze zijn in de regel eerder met een kleinere klasse node (voor zover je hier nog van kan spreken sinds FinFET de meetcriteria door elkaar hebben gegooid en custom processen voor AMD en Nvidia steeds meer de norm lijken te zijn) dan Nvidia en hebben nog wel eens beter geëxecuteerd. Zelfs Vega 10 lijkt niet echt een kwestie van niet kunnen leveren te zijn geweest. Het lijkt eerder een kwestie van niet willen leveren in RX Vega vorm te zijn geweest. AMD heeft heel wat Vega 10 chips verkocht aan Apple en Apple neemt geen genoegen met leveranciers die niet leveren. Daarna zijn er nog heel wat Vega 10's naar Google Stadia gegaan. Zakelijk was dat waarschijnlijk ook veel slimmer dan de RX route kiezen waar Pascal gewoon beter was.

Ook speelt mee dat Frank Azor vrij publiekelijk is geweest dat ze wel leverbaar zouden moeten zijn. Komt Igor er nog eens overheen dat we misschien midden november al partnermodellen zouden kunnen verwachten. Die zijn er dan misschien niet meteen met launch, maar waarschijnlijk dan wel vrij snel na launch. Uiteraard is het dan kijken naar de Sapphire Nitro+ die Igor bij naam noemde. Dan zit je waarschijnlijk goed. Immers kan de RX5700XT Nitro+ over de 280W gaan omdat deze een 220W GPU limiet heeft en zeker Navi 21XL lijkt vergelijkbaar te worden.

Ik maak me eigenlijk niet zoveel zorgen over yields. Een grotere zorg is denk ik wat er gebeurd als AMD echt blijkt "te winnen" en de wachtrij voor de RTX3080 gaat krimpen omdat een deel van de mensen overstappen en dit samenkomt met de mensen die hebben gewacht tot beide opties er waren en ook voor AMD gaan. Dat is een potentieel risico omdat de wachtrijen voor alleen de betere RTX3080 modellen zoals de ASUS TUF, bij meerdere Europese webwinkels over de duizend lijkt te staan. Kan AMD lanceren met een voorraad van tienduizenden in alleen al Europa en kunnen ze goed opvolgen, dan zal het wel loslopen. Anders ga je waarschijnlijk dezelfde taferelen krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Met het risico hier later compleet af te gaan, nou ik betwijfel het. :P
AMD is eigenlijk een hardware ontwerpbedrijf. Daar ligt hun expertise en ook meer hun focus. Zeker door de gedwongen inkrimping met het Bulldozer debacle, jarenlang verbonden zijn aan een twijfelachtige fabrikant in GoFLo en ontwikkelingen in het automatiseren van chipontwerp, lijken ze vrij goed te zijn in hun chips te laten yielden.

Ze hebben bij AMD een redelijk goede een reputatie dat hun chips werken. Ze ziet eigenlijk ook nooit een AMD GPU waar ze echt veel hebben uitgeschakeld, ze zijn in de regel eerder met een kleinere klasse node (voor zover je hier nog van kan spreken sinds FinFET de meetcriteria door elkaar hebben gegooid en custom processen voor AMD en Nvidia steeds meer de norm lijken te zijn) dan Nvidia en hebben nog wel eens beter geëxecuteerd. Zelfs Vega 10 lijkt niet echt een kwestie van niet kunnen leveren te zijn geweest. Het lijkt eerder een kwestie van niet willen leveren in RX Vega vorm te zijn geweest. AMD heeft heel wat Vega 10 chips verkocht aan Apple en Apple neemt geen genoegen met leveranciers die niet leveren. Daarna zijn er nog heel wat Vega 10's naar Google Stadia gegaan. Zakelijk was dat waarschijnlijk ook veel slimmer dan de RX route kiezen waar Pascal gewoon beter was.

Ook speelt mee dat Frank Azor vrij publiekelijk is geweest dat ze wel leverbaar zouden moeten zijn. Komt Igor er nog eens overheen dat we misschien midden november al partnermodellen zouden kunnen verwachten. Die zijn er dan misschien niet meteen met launch, maar waarschijnlijk dan wel vrij snel na launch. Uiteraard is het dan kijken naar de Sapphire Nitro+ die Igor bij naam noemde. Dan zit je waarschijnlijk goed. Immers kan de RX5700XT Nitro+ over de 280W gaan omdat deze een 220W GPU limiet heeft en zeker Navi 21XL lijkt vergelijkbaar te worden.

Ik maak me eigenlijk niet zoveel zorgen over yields. Een grotere zorg is denk ik wat er gebeurd als AMD echt blijkt "te winnen" en de wachtrij voor de RTX3080 gaat krimpen omdat een deel van de mensen overstappen en dit samenkomt met de mensen die hebben gewacht tot beide opties er waren en ook voor AMD gaan. Dat is een potentieel risico omdat de wachtrijen voor alleen de betere RTX3080 modellen zoals de ASUS TUF, bij meerdere Europese webwinkels over de duizend lijkt te staan. Kan AMD lanceren met een voorraad van tienduizenden in alleen al Europa en kunnen ze goed opvolgen, dan zal het wel loslopen. Anders ga je waarschijnlijk dezelfde taferelen krijgen.
Nou sterker nog, RDNA2 videokaarten zijn bijna copy-paste van RDNA1. 256-bit GDDR6 bus, hetzelfde. Voltage requirements, hetzelfde. Geen ingewikkelde koelers.

Lijkt heel erg op hoe Ryzen 5000 Ryzen 3000 vervangt: heel veel hetzelfde. Dat is fijn voor videokaart en moederbord partners. En dat betekent meer aanbod, lagere prijzen voor ons.

Dus als TSMC betere yields heeft dan Samsung en vooral: volume, dan gaat AMD dit keer qua aanbod niet teleurstellen. Het enige wat roet in het eten kan gooien is dat Sony alle AMD TSMC chip capaciteit opsnoept voor de PS5 of Microsoft voor de XSX.

nVidia gaat zichzelf echt keihard schoppen als hun "kortingen systeem geldig tot eind Oktober" voor 3080/3090 kaarten niet resulteert in een sterke afname van meer 3080/3090 chips eind Oktober, niet omdat de AIB partners niet willen, maar omdat ze zelf niet kunnen leveren. Want dan zullen ze die kortingen op een andere manier moeten verzilveren, contractueel... Ze zullen de geldigheidsperiode van de korting waarschijnlijk telkens verlengen, anders zie ik weer een juridisch gevecht op nVidia afkomen, net zoals ze gelogen hebben tegen investeerders (deels afgewezen, deels toegekend, rechtzaak volgt nog).

Ik begrijp deze nu wel waarom: YouTube: Linus Torvalds: Nvidia, Fuck You!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zijn er al prijzen bekend? De prijzen van de Ampere kaarten waren al een paar dagen eerder bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Laatst online: 14:37
Simbob schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:06:
Zijn er al prijzen bekend? De prijzen van de Ampere kaarten waren al een paar dagen eerder bekend.
AMD houdt haar lippen stijf op elkaar zoals hierboven al werd gezegd, dus de prijzen zijn ook nog niet bekend :) Wacht maar tot 28 oktober, dan horen we vast meer.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:44:
[...]
..... Alleen al die power efficiency, die op zoveel verschillende manieren bedacht kan worden.
Tja, de algemene marketing slides van fabrikanten: 'Op gelijke prestaties is onze nieuwe kaart veel efficiënter!'
Ja duh, tot de spanning omhoog moet omdat men veel méér ipv van gelijke prestaties wil zien. Waar is die 'X-zoveel' factor dan ineens gebleven.. laat staan als een kaart nog voor je mee gaat zingen ook. Ben je mooi klaar mee.

Out of the box FPS per Watt vergelijkt men bewust niet. Al helemaal niet nu de strijd lijkt te gaan om max FPS en de beste verwarming. Nee, ik wacht ook wel even met een bestelling plaatsen tot alles in kaart is gebracht voor de beste deal.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Lekkere clock speeds.

Ik ben het meest nieuwsgierig naar wat AMD nu als referentie heeft laten zien tijdens de Zen presentatie.
Ik hoop natuurlijk niet dat dat de XTX is geweest, maar een XL of XT, en dan een referentie model.

Aangezien de custom modellen nog ff sneller zijn, dan zit zo'n XT van Asus dus al snel tussen 3080/3090 of erboven.

Nog paar dagen en dan weten we of dit wishfull thinking was, of gewoon de realiteit _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 11:55
Mars Warrior schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:56:
[...]

Lekkere clock speeds.

Ik ben het meest nieuwsgierig naar wat AMD nu als referentie heeft laten zien tijdens de Zen presentatie.
Ik hoop natuurlijk niet dat dat de XTX is geweest, maar een XL of XT, en dan een referentie model.

Aangezien de custom modellen nog ff sneller zijn, dan zit zo'n XT van Asus dus al snel tussen 3080/3090 of erboven.

Nog paar dagen en dan weten we of dit wishfull thinking was, of gewoon de realiteit _/-\o_
Gezien Asus hun track record met AMD kaarten zou ik daar van afblijven (MSI en Gigabyte ook trouwens).... Gewoon een Nitro of Red Devil pakken.
Vind ook verdacht dat gigabyte en Asus hun AMD kaarten verprutsen en niet oplossen, je zou haast denken.

Pak waarschijnlijk zelf mits benchmarks goed zijn een EK compatibel kaartje en plug hem in mijn custom loop :9

[ Voor 6% gewijzigd door Richo999 op 22-10-2020 21:34 ]

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Richo999 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:33:
[...]

Gezien Asus hun track record met AMD kaarten zou ik daar van afblijven (MSI en Gigabyte ook trouwens).... Gewoon een Nitro of Red Devil pakken.
Vind ook verdacht dat gigabyte en Asus hun AMD kaarten verprutsen en niet oplossen, je zou haast denken.
Nee het is geen complot. Het is waarschijnlijk een zekere mate van onwil, waarschijnlijk behoorlijk versterkt door mindere technische ondersteuning vanuit AMD vergeleken met Nvidia die hier geld en geroutineerd personeel voor zal hebben. De grote drie ontwerpen vaak maar een paar koeloplossingen voor heel wat SKU's en verkopen veel meer Nvidia, dus stemmen ze het af op Nvidia. Voor RDNA1 gold ook nog eens dat het weinig SKU's waren en ze uiteindelijk wakker zijn geworden toen bleek dat wel heel veel mensen een RX5700XT wenste aan te schaffen. Je kan heel wat over ASUS zeggen en ik heb ook het nodige zelf gezegd, maar die TUF EVO is zo slecht niet. Het is geen Sapphire Pulse, maar de kaart is wel respectabel. Het was tevens het beginpunt van ASUS die opeens weer het ontwerp voor TUF producten serieus begon te nemen. Die RTX3080 TUF is namelijk best goed, idem voor een aantal recente TUF moederborden. Het kan ditmaal wel eens gunstig uitvallen als ze alweer gaan kopiëren van de Nvidia lijn. Immers zullen Nvidia GA102 PCB's ditmaal waarschijnlijk de complexere zijn met meer onderdelen die gekoeld moeten worden.

Sapphire en Powercolor zitten in een heel andere situatie. Zeker Sapphire bestaat bij de gratie van hun Radeon's en hun reputatie dat ze systematisch zulke goede videokaarten maken. Hun marketing lijkt ook grotendeels te bestaan uit mensen die Sapphire aanraden. Die kunnen zich geen stupide fouten veroorloven. Ik ga er vanuit dat Sapphire de komende generatie ook gewoon weer goed zal zijn, zeker als ze de huidige Nitro+ koeling bijna integraal kunnen overnemen, maar ergens sluit ik niet uit dat in ieder geval ASUS eens haar best zal doen. Die hebben immers aardig wat reputatieschade opgelopen, maar lijken inmiddels het AMD platform ook serieus te nemen. Het is ASUS, die hebben serieuze R&D capaciteit vanwege hun omvang. Als ASUS wil, dan kunnen ze echt iets goeds maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Xadeon schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:41:

"They can't beat our top card. They can't even beat our next top card. They can barely tie with our our bottom top card."
Ja ik geloof wel dat AMD ingenieurs neidig kunnen worden als je ze zo blijft plagen, nVidia :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 09:14
Er was een teaser op 4K en dan maakt de CPU geen bal uit. of je moet 3 generaties aan GPU's in de toekomst zijn

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sunsmountain
Ah, dus dit is Patrick Schur, volgens zijn eigen woorden (vertaald in het Engels want Google Translate is daar beter in en ja ik kan Duits). Iemand vroeg wie hij is en waarom hij opeens de "leak source" is.

https://www.forum-3dcente...=12463330&postcount=14154

This is the wrong thread for something like this, but I would still like to answer the question briefly.

- I am a software developer and I make the amdvbflash and atitool available on Github.
- I also added Family 19h Support to the relatively well-known MCExtractor tool (although Zen 3 has not even been released yet).
- By the way, my first follower on Twitter was Komachi and I don't think he would have followed me if I wrote bullshit.
- In general, I've gained almost 860 followers in the last two months. Which hopefully speaks for me too.
- In addition, I have been correct with many of my leaks so far and have set myself the goal of only posting things that I am 98% sure about. I also make mistakes. But then I communicate this and correct myself as well.

I could ask the same question to anyone, by the way.

If you don't trust me, that's fine too. One should always have a certain skepticism.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinNL
  • Laatst online: 14:37
Dit is mogelijk het PCB van een custom RX 6800 (Navi 21 XT).

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2020/10/AMD-Radeon-RX-6800XT-PCB-1536x677.jpg

Bron: https://videocardz.com/ne...eering-board-photo-leaked

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Mogelijk dus toch:

Hier een samenvoegend bericht:
https://wccftech.com/alle...phics-card-pcb-leaks-out/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:27
Lijkt een Sapphire bordje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sunsmountain
Iemand nieuwsgierig naar wat Patrick Schur allemaal geschreven heeft op het Duitse 3DCenter Forum? Dat dacht ik al: >:)
Tekst door Patrick Schur is cursief
https://www.forum-3dcente...=12464185&postcount=14213

@dargo Why 5 watts too much? 255 watt TGP is right.

The AIBs are currently testing different VBIOS. There are also cards with a TGP of 280 W. But the 255 W seems to be the standard.

> OgrEGT How high is the clock at 280W?

I honestly don't know. The AIBs always talk about TGP and I've always assumed they mean everything by that. That's why I never asked. After all, does it make the most sense, doesn't it?

Unfortunately, I can't tell you how high the clock is at 280 W.

>rogame
> Zitat:
> Navi21 XL depending on the model (OC & non OC)
> Base clock 1800MHz to 1950MHz
> Boost clock around 2100MHz to 2200MHz (artificially limited like RX 5700? )

> I'm not sure if these are final

> Zitat:
> Navi21 XT
> Base clock 2000MHz to 2100MHz
> Boost clock around 2400MHz

My statement has thus been confirmed. But it seems to have the clock rates of another card here.

After a short consultation, I can now say that AMD means the power loss of the GPU and GDDR6 with the TGP. Everything else that is on the map is not included there.

I am not bound by any NDA. Of course I can talk about the number of pieces if I knew them.

@Kriegsgeier This leaker is reading here by the way.

Incidentally, I didn't confuse Navi 21 with Navi 22.

The custom card has a TGP of 255 W. But I can't tell you whether it was overclocked and the consumption is actually higher or the ~ 2.4 GHz was achieved with 255 W TGP. Hope this is a little more understandable.

Navi 23 is not Apple exclusive and will come for laptops.

Didn't Apple want to rely entirely on ARM in the future? At least I know nothing about Apple exclusive hardware. If you don't work for Apple or AMD directly, it will be pretty hard to find out about it.

I don't know anything about the number of CUs yet. As Igor said, it is really hard to get information about Big Navi right now. AMD tries to prevent a premature leak by all means. For example, the AIB partners recently had a driver that "hid" the clock and limited performance.

@Piefkee What do you mean? I already said that the drivers limited the functionality of the card. I can't tell you exactly what AMD did either. This should probably prevent benchmarks from being leaked with real performance.

Perhaps I should have defined "recently" more precisely ... The partners have had the right driver since around the beginning of September. Of course, the driver is still being worked on continuously.

@horn 12 You don't have to mark my name in red. I've already read your post and I don't know when the launch will be. I don't think AMD will miss the Christmas business.

Does anyone have a PCGH account and can I tell them that I don't mean total consumption with TGP? I really don't know where they got it from. I can't think of anything more about PCGH ...
Edit: Hopefully it's done now.

> Originally from HOT
> So high consumption and all previous "performance data" are for the bin.

What previous performance data do you mean? I've only ever talked about the TGP and it even agrees with Igor's numbers. But here it also calculates the TBP. Whether his information on the TBP is correct or not is an open question.

I'll quote myself.
Source: https://twitter.com/patrickschur_/st...55621157392393
Quote:
- Max. TGP of Navi 21 XT is 290 W.
- AIB partners are testing different TGP for their cards.
- The ~ 2.4 GHz was achieved with an AIB partner card. So assume that the card was slightly overclocked.

By that I mean that AIB partners are currently testing cards with a TGP of 255W - 290W.

> Quote:
> Igor wrote that the driver is severely restricted.

I already said that yesterday. ;)

> Quote:
> Is that still the case?

No, since the beginning of September they have a beta "unlock" driver. Of course, the driver is still being tuned vigorously.

Oh, it's nice to read along here ... All that's missing is a pack of popcorn. ;D

> Quote:
> By the way, the BIOS comes from Patrick Schur.

https://www.igorslab.de/d...bios-verraet-die-details/

> Originally from HOT
> Will be the Strix I would say. Or something completely sick from MSI.

If I remember correctly, I sent him a VBIOS from an XFX card. After all, I didn't come up with the ~ 2.4 GHz. ;)

> @Patrick
> What is then in N22 as max. GPU clock in the PP table? 3Ghz? Do you by any chance already have a
> bios ready?

Unfortunately I don't have a vBIOS yet.

As far as I can tell, the 255 W TGP is the standard on the XT. As already mentioned, 290 W TGP are possible with OC. To be very precise, it's 289 W (for the Krentenkakkers among you) :P . According to AMD, more is not allowed. It also seems that with all XT cards, the max. Clock with 2577 MHz is specified in the vBIOS. With the XL the max. Clock specified with 2475 MHz. Standard TGP seems to be 203 W and a maximum of 230 W.

So when I look at the TGP, it's between standard and max. Allowed TGP always ~ 13.3%.

I already stated in one of my tweets that the AIBs are experimenting with different TGPs. For the XL this is 203, 220 and 230 W.

WTF? If I already say that the game clock on a card is ~ 2.4 GHz. How do you get to 2.8 GHz? The 2.8 GHz are probably the maximum that you can set in Wattman. But certainly not a single card will achieve that. It's like the 3000 MHz limit in Ryzen Master for the Infinity Fabric. Has nothing to do with reality. The GFX maximum for all XTs is 2577 MHz (according to vBIOS).

Can we all calm down now and come back to the actual topic? Is it always like this here? I thought we are in the Navi Thread and I only read something from Nvidia RTX the whole time

> Originally Posted by Linmoum
> Then make it change. ;D

If someone makes me an admin, that's fine. :D

I read out the 290 W (aka 289 W) vBIOS for you. As already mentioned, the max. Clock also here at 2577 MHz.
https://imgur.com/50STzO6

All XT cards have these high clock rates stored in vBIOS.

> patrickschur
> I read out the 290 W (aka 289 W) vBIOS for you.
> Cyberfries:
> So now we know what to do if we want new information:
> Simply spam the navigation thread with nVidia.

I'm sorry, but I thought it would be better to have one picture than several. I can't tell you whether the fan settings are already read correctly.

@Cyberfries Please not ... unless you want to get rid of me

> Originally Posted by dargo
> I mean, what can you expect from the performance even with 4-5% more clock speed? :P

There should actually be a difference of ~ 4% between the 255 W and 290 W model (measured in a benchmark). ;)

@dargo I have no clock rates yet. With the exception of the ~ 2.4 GHz game clock (also measured in a benchmark).

I would be interested in your opinion. What do you think of the current rumors and what do you think the final specifications will look like?

In any case, I am very curious to see how the clock rates will turn out in the end. The rumor mill is currently assuming significantly low clock rates. Even if I can't quite understand it. In any case, we can only hope that AMD did not cause the AIBs to make a mistake and manipulated the vBIOS.

I think that's very unlikely. After all, the AIBs have to test their cards and the driver was already activated. The vBIOS (if not manipulated) at least confirms my assumption that we will be dealing with a GPU that is designed for very high clock rates.

> Der Korken: lang verhaal over infinity cache, verschillende clock speeds, allemaal onzin, ik extrapoleer toch wel met TFLOPS, etc.

@Der_Korken Thank you for the detailed answer.

> Nazar: The fact is and remains: you cannot sell what you do not have (if you are not on the stock exchange)!

@Nazar Of course I can sell something that I don't have yet ...

> Originally Posted by Elite_Warrior
> Patrick himself thinks the board is plausible (gaat over de coreteks leak van de die shot, op het igorslab forum) https://coreteks.tech/art...ads/2020/10/featured2.jpg

The hole spacing is also correct and it is very similar to other evaluation boards. The die is of course complete cheese. He said that in one of his videos. This is just a montage.

> Nazar: I spoke of not having ... you of not having yet ... a small but important difference.

@Nazar Touché.

The ~ 2.4 GHz were certainly not permanently on. Hence the approximate sign in front of the number.
The clock rate is likely to have moved somewhere between 2.3 - 2.4 GHz (pure speculation). But isn't that the point of the game clock? It indicates the frequency that is most common during a game or benchmark.

> nairune: It would be interesting to see what kind of benchmark that was where the 2400 MHz were. If it
> was something like TimeSpy, the 255W BIOS wouldn't be bad.

@nairune It wasn't Timespy.

> Originally from Digidi
> 2577 is a damn grumpy number could this be a code to reveal leakers?

Since each XT vBIOS has a max. Clock of 2577 MHz, that can't be.

> Originally Posted by Dural
> There are still no performance drivers ... Only useful leaks come from China anyway.

I can't think of anything else ... Then where are all the China Leaks? The performance drivers are also already available. Apparently someone is not listening to me.

> Adam D.: Can someone explain to me why Patrick compares the 3070-N21XT? To exactly counter the rumor,
> Big Navi can only compete with the 3070? In the meantime, it was quite foreseeable that AMD had more to
> offer.

Why did I refer to the 3070? Quite simply because the VideoCardz article was about the 3070 and not the 3080.

> Originally Posted by Denniss
> And Igor and Helm from More Power Toll already had three other VBios so what?

If he had already had a vBIOS there, he wouldn't need mine either. Please switch on your head beforehand. ;)

> Quote:
> ASUS ROG RX 6800 XT GAMING OC may be clocked at
> 1527/2160/2410

If the numbers are correct, we are already at almost 2200 MHz game clock and up to the 2400 MHz mark it is only ~ 9%. So what sounds unrealistic about that? If I may also remind you of the RX 5700 XT, some cards have also boosted up to their boost clock. With OC, there was even more to it.

@mironicus Here the same again from me
:P https://pbs.twimg.com/med...dD?format=jpg&name=medium

> patrick: So what sounds unrealistic about that?
> Cyberfries: Alright, everything's fine. We are happy about everything you share.
> Whether 40mhz or not ... that is not even 2% in the order of magnitude anyway.

@Cyberfries Thanks. I don't know what clock rate he was expecting, but there are also cards with a 2 GHz boost.

> Are you suggesting that N21 would have reached 10000pt with a throttled driver?

The 10,000 points were achieved with the unthrottled beta driver.

Edit: Oh, you refer to the other tweet. If that's true, you can count on even more points.

> Linmoun (in reactie op die shot door patrick) But with you one sees less of everything. You can measure
> roughly and tell us whether > = 500mm² is cold or warm.

There is no die on the original.

> Quote from Cyberfries
> Why is your picture sharper? Coreteks shows a bit more around the chip, where the other two have a
> black / gray square.
> The big question is really what is hiding in the middle.
> You probably don't want to show a heat spreader with the name of the AIB, understandable and
> meaningful.
> Whether Coreteks scaled the center of the picture - in other words: is the die fitted in its
> original size?
> Do not answer! - I want to be able to sleep tonight.

I will hide it from you.

spoiler
My image is sharper because I have the original. Coreteks shows nothing about the die. He inserted the GDDR6 himself and the die does not correspond to reality. He also said in his video.

What is hidden in the middle is a small circuit board with contacts. The carrier board with the die is placed on the contacts. The whole thing is an EV board by the way.

ok ok TL:DR;

- 255 en 2,4 GHz (game clock) misschien toch niet gelinked.
- XT kaarten tussen de 255-290W. Max. clock altijd 2577 MHz.
- XL kaarten tussen de 203-230W. Max clock altijd 2475 MHz.
- geen XTX TGP of clocks.
- theoretisch max clocks van 2,8 GHz kunnen niet gehaald worden, dat is net als 3000 MHz in Ryzen Master voor de infinity fabric. niet realistisch.
- 289W misschien wel gekoppeld aan 2577MHz.
https://imgur.com/50STzO6
- "The rumor mill is currently assuming significantly low clock rates. Even if I can't quite understand it." ik niet hoor, Patrick :)
- "If the numbers are correct, we are already at almost 2200 MHz game clock and up to the 2400 MHz mark it is only ~ 9%. So what sounds unrealistic about that?" precies
- "My image is sharper because I have the original. Coreteks shows nothing about the die. He inserted the GDDR6 himself and the die does not correspond to reality. He also said in his video."
"What is hidden in the middle is a small circuit board with contacts. The carrier board with the die is placed on the contacts. The whole thing is an EV board by the way."

En hij is "as we speak" actief:
https://www.forum-3dcente...h.php?do=finduser&u=39010

[ Voor 8% gewijzigd door sunsmountain op 23-10-2020 00:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:43

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

De TL:DR is wel een welkome toevoeging ja :+ Het is vrij lastig te lezen namelijk.
Maar goed ik geloof niet dat die kaarten op 2577Mhz gaan lopen, Boven de 2Ghz zou al uitzonderlijk zijn.

Verder zal het mij geen hol* interesseren wat ze tegenover de RTX3070 en RTX3080 gaan doen, die kun je namelijk toch niet kopen. Het enige wat imho relevant is op dit moment is de verkrijgbaarheid. Hele volksstammen die blijkbaar een zeer duur luxeproduct als de RTX3080 en RTX3090 moeten hebben en daar veel te veel geld voor neertellen, dan gaan die AMD kaarten uiteraard ook als warme broodjes over de toonbank. Het zou mij oprecht verbazen als ik een kaart tegen een normale prijs zou kunnen kopen op launch day. CPU's heb ik dan meer vertrouwen in.

*En ja natuurlijk is het niet helemaal irrelevant wat ze tegenover de kaarten van nVidia gaan doen, maar met de zaken die we weten zal het ongeveer stuivertje wisselen zijn en binnen 10-15% liggen. Irrelevant dus verder. Of je nu 145 FPS of 155 FPS haalt..

Ik heb een bulk geld liggen voor zowel CPU als GPU, maar ik vertik het om ook maar een cent meer te betalen dan de bedoeling is. We krijgen zo langzaamaan een miniatuurversie van de Nederlandse huizenmarkt, het moet toch werkelijk niet gekker worden denk ik dan :D :+ 7(8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Kuusj op 23-10-2020 00:26 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
DaniëlWW2 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:52:
[...]

Nee het is geen complot. Het is waarschijnlijk een zekere mate van onwil, waarschijnlijk behoorlijk versterkt door mindere technische ondersteuning vanuit AMD vergeleken met Nvidia die hier geld en geroutineerd personeel voor zal hebben. De grote drie ontwerpen vaak maar een paar koeloplossingen voor heel wat SKU's en verkopen veel meer Nvidia, dus stemmen ze het af op Nvidia. Voor RDNA1 gold ook nog eens dat het weinig SKU's waren en ze uiteindelijk wakker zijn geworden toen bleek dat wel heel veel mensen een RX5700XT wenste aan te schaffen. Je kan heel wat over ASUS zeggen en ik heb ook het nodige zelf gezegd, maar die TUF EVO is zo slecht niet. Het is geen Sapphire Pulse, maar de kaart is wel respectabel. Het was tevens het beginpunt van ASUS die opeens weer het ontwerp voor TUF producten serieus begon te nemen. Die RTX3080 TUF is namelijk best goed, idem voor een aantal recente TUF moederborden. Het kan ditmaal wel eens gunstig uitvallen als ze alweer gaan kopiëren van de Nvidia lijn. Immers zullen Nvidia GA102 PCB's ditmaal waarschijnlijk de complexere zijn met meer onderdelen die gekoeld moeten worden.

Sapphire en Powercolor zitten in een heel andere situatie. Zeker Sapphire bestaat bij de gratie van hun Radeon's en hun reputatie dat ze systematisch zulke goede videokaarten maken. Hun marketing lijkt ook grotendeels te bestaan uit mensen die Sapphire aanraden. Die kunnen zich geen stupide fouten veroorloven. Ik ga er vanuit dat Sapphire de komende generatie ook gewoon weer goed zal zijn, zeker als ze de huidige Nitro+ koeling bijna integraal kunnen overnemen, maar ergens sluit ik niet uit dat in ieder geval ASUS eens haar best zal doen. Die hebben immers aardig wat reputatieschade opgelopen, maar lijken inmiddels het AMD platform ook serieus te nemen. Het is ASUS, die hebben serieuze R&D capaciteit vanwege hun omvang. Als ASUS wil, dan kunnen ze echt iets goeds maken. ;)
Begrijp me niet verkeerd, ik heb Asus hoog in het vaandel staan gezien ik al Asus moederborden heb sinds mijn eerste Asus TX-97 en nu huidige X99 ROG Strix en nooit iets anders (GPU is anders verhaal waar ik veel switche na gelang beste prijs was). Het gaat mij gewoon erom als er een fout ontdekt word deze ook gefix moet worden binnen afzienbare tijd en vooral als het zoiets simpel als een thermal pad is.
[...]

Raja is de reden hiertoe heb ik zo'n vermoeden, tijdens de periode dat hij aan het roer zat werden gpu redelijk overhyped met mijn inziens twijfelachtige marketing wat resulteerde in de belabberde releases (kijk maar wat hij nu doet bij Intel, namelijk hetzelfde). AMD lijkt geleerd te hebben hiervan, al mochten de producten niet presteren naar zogenaamde leaks of voorspellingen dan is het te wijten aan onszelf en niet overhyped first party marketing.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Kuusj schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 00:24:
De TL:DR is wel een welkome toevoeging ja :+ Het is vrij lastig te lezen namelijk.
Maar goed ik geloof niet dat die kaarten op 2577Mhz gaan lopen, Boven de 2Ghz zou al uitzonderlijk zijn.
Die boost clock is ook niet zo interessant. AMD zelf legt de focus liever op de game clock, omdat die kloksnelheid langer vast te houden is. Volgens de specs op Videocardz is ~ 2 GHz dan inderdaad realistischer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRj7kgauJpyvN6IvDZewsAmw4P8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YuGYhMC2ZwegaULzUG2W75Sy.png?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Kuusj schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 00:24:

Verder zal het mij geen hol* interesseren wat ze tegenover de RTX3070 en RTX3080 gaan doen, die kun je namelijk toch niet kopen. Het enige wat imho relevant is op dit moment is de verkrijgbaarheid. Hele volksstammen die blijkbaar een zeer duur luxeproduct als de RTX3080 en RTX3090 moeten hebben en daar veel te veel geld voor neertellen, dan gaan die AMD kaarten uiteraard ook als warme broodjes over de toonbank. Het zou mij oprecht verbazen als ik een kaart tegen een normale prijs zou kunnen kopen op launch day. CPU's heb ik dan meer vertrouwen in.

*En ja natuurlijk is het niet helemaal irrelevant wat ze tegenover de kaarten van nVidia gaan doen, maar met de zaken die we weten zal het ongeveer stuivertje wisselen zijn en binnen 10-15% liggen. Irrelevant dus verder. Of je nu 145 FPS of 155 FPS haalt..

Ik heb een bulk geld liggen voor zowel CPU als GPU, maar ik vertik het om ook maar een cent meer te betalen dan de bedoeling is. We krijgen zo langzaamaan een miniatuurversie van de Nederlandse huizenmarkt, het moet toch werkelijk niet gekker worden denk ik dan :D :+ 7(8)7
Ja die lap tekst is meer m'n bronvermelding, maar wel te lang als je elke post van hem gaat vertalen. Ik denk dat die 2577 MHz gereserveerd is voor de XTX, als boost clock (ik voorspelde 2560 MHz). De game clock zal lager liggen. Zonder FPS performance metingen zegt het nog niks, natuurlijk. Overigens zou Navi22 de 2800 MHz wèl aan kunnen tikken qua boost clock. Belachelijk hoog ja, maar niet onmogelijk.

Ik weet niet hoe beschikbaar de 3070 gaat zijn, maar de 3080 en 3090 zijn nog steeds overal uitverkocht, tenzij je voor de € 2.675,16 modellen gaat, dan zijn er nog 5 bij Amazon. We leven in een hysterische wereld. Ook bij mij is het tijd om te upgraden. Maar ik ga geen 1000 EUR neertellen voor een videokaart, dat is ook mij te gortig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

RTX 3080: 10.600, 100%
RTX 3090: 12.300 (circa), +116%

Big Navi: 11.500, +108%.

Een 5700XT zit op 6.060 overigens, 57% tov de RTX 3080. Deze Navi zit dan op 190% van de 5700XT.

Deze onbekende Navi kaart zit er dus mooi tussen _/-\o_

En als deze leaks niet van AMD komen, en dus van een XTX versie, dan kan dit de XL of XT zijn!

[ Voor 16% gewijzigd door Mars Warrior op 23-10-2020 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
Richo999 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 00:30:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik heb Asus hoog in het vaandel staan gezien ik al Asus moederborden heb sinds mijn eerste Asus TX-97 en nu huidige X99 ROG Strix en nooit iets anders (GPU is anders verhaal waar ik veel switche na gelang beste prijs was). Het gaat mij gewoon erom als er een fout ontdekt word deze ook gefix moet worden binnen afzienbare tijd en vooral als het zoiets simpel als een thermal pad is.
Draai nu een Crosshair VI van Asus; maar met videokaarten laat ik ze even links liggen. Sapphire heeft zover ik weet eigenlijk altijd de mooiste kaarten aan de AMD kant; daar ga ik dan voor of ik ga voor reference en plak ik er zelf weer wat op :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Mars Warrior schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 00:39:
[...]

Zekers, al kan het ook de misschien minder goed verkrijgbare of dure XTX zijn, of een custom OC variant van de XT, maar het ziet er goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:43

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

sunsmountain schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 00:37:
[...]

Ja die lap tekst is meer m'n bronvermelding, maar wel te lang als je elke post van hem gaat vertalen. Ik denk dat die 2577 MHz gereserveerd is voor de XTX, als boost clock (ik voorspelde 2560 MHz). De game clock zal lager liggen. Zonder FPS performance metingen zegt het nog niks, natuurlijk. Overigens zou Navi22 de 2800 MHz wèl aan kunnen tikken qua boost clock. Belachelijk hoog ja, maar niet onmogelijk.

Ik weet niet hoe beschikbaar de 3070 gaat zijn, maar de 3080 en 3090 zijn nog steeds overal uitverkocht, tenzij je voor de € 2.675,16 modellen gaat, dan zijn er nog 5 bij Amazon. We leven in een hysterische wereld. Ook bij mij is het tijd om te upgraden. Maar ik ga geen 1000 EUR neertellen voor een videokaart, dat is ook mij te gortig.
Ja als een soort boostclock (onder lichte belasting oid) lijkt me dat wel kunnen, maar dan nog ben ik sceptisch. Maar goed van de andere kant.. Mijn GTX1080 draait 2050Mhz coreclock, en we zijn inmiddels natuurlijk een paar jaren verder.

En inderdaad, zulke bedragen gaan helemaal nergens meer over. Het is ook gewoon niet leuk meer op dit moment. Nu ook de crypto-mining meuk weer op begint te komen denk ik dat we in onze handjes mogen klappen als de hardwaremarkt in het algemeen over een half jaar gestabiliseerd is. De tijd zal het ons leren.

Edit: over die mining onzin nog.. Volgens NiceHash levert een RTX3080 ongeveer 81,- per maand op. Als je 21 cent voor je stroom betaald hou je nog 25,- per maand over. Nu heb ik zonnepanelen met wat overcapaciteit.. Maar dan nog, 260kWh per maand met 1 kaart 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 23-10-2020 00:51 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Mars Warrior schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 00:39:
[...]

En als deze leaks niet van AMD komen, en dus van een XTX versie, dan kan dit de XL of XT zijn!
Dat zou een Navi21 met een TGP van tussen de 225W en 245W kunnen zijn (+50% performance/Watt heilig verklaard / aangenomen). Zwaar overclockte XL of een zeer bescheiden (undervolt?) XT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
XWB schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 00:33:
[...]

Die boost clock is ook niet zo interessant. AMD zelf legt de focus liever op de game clock, omdat die kloksnelheid langer vast te houden is. Volgens de specs op Videocardz is ~ 2 GHz dan inderdaad realistischer.

[Afbeelding]
Die clocks vinden Patrick Schur en ik dus te laag :P . 2200MHz als game clock op de XT is echt een minimum, met 2400MHz boost. @rogame zit er dichter bij.

Wel grappig dat een slordig Coreteks artikeltje door videocardz herhaald gelijk zo verheven is tot de geldende voorspellingen. Coreteks heeft niet eens zelf het originele plaatje van z'n populaire die shot video (het origineel is van Patrick en zijn afbeelding is dan ook scherper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Richo999 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 00:30:
[...]

Ik heb zelf ook een lichte voorkeur voor ASUS moederborden ontwikkeld. ASUS kan alleen zo'n frustrerend bedrijf zijn. Je weet dat als ze hun best doen ze meestal echt iets goeds kunnen produceren. Ze doen alleen zo vaak niet hun best en dan is het eindresultaat maar matig.
Raja is de reden hiertoe heb ik zo'n vermoeden, tijdens de periode dat hij aan het roer zat werden gpu redelijk overhyped met mijn inziens twijfelachtige marketing wat resulteerde in de belabberde releases (kijk maar wat hij nu doet bij Intel, namelijk hetzelfde). AMD lijkt geleerd te hebben hiervan, al mochten de producten niet presteren naar zogenaamde leaks of voorspellingen dan is het te wijten aan onszelf en niet overhyped first party marketing.
Dat lijkt inderdaad Koduri te zijn aangezien Intel het tegenwoordig elke vijf minuten over Xe heeft. Maar Koduri heeft meer gedaan dan slechte producten overhypen. Ik vermoed namelijk steeds meer dat Vega een test was voor een aantal zaken uit RDNA en uiteindelijk is RDNA ook begonnen en het grondwerk is grotendeels gelegd onder Koduri.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Laatst online: 22-09 08:27

ZenTex

Doet maar wat.

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 01:04:
[...]

Dat lijkt inderdaad Koduri te zijn aangezien Intel het tegenwoordig elke vijf minuten over Xe heeft. Maar Koduri heeft meer gedaan dan slechte producten overhypen. Ik vermoed namelijk steeds meer dat Vega een test was voor een aantal zaken uit RDNA en uiteindelijk is RDNA ook begonnen en het grondwerk is grotendeels gelegd onder Koduri.
En daarom neem ik alles wat vanuit AMD naar buiten komt voor waarheid aan.
Su staat nu aan het roer en onder haar kloppen al hun uitspraken exact.

Zen2 had volgens AMD een 13% ipc uplift en dat klopte exact. Idem met de getoonde 5700xt destijds. 10% boven de 2070, wederom exact. Ook de financiële resultaten zijn eerder sandbagged dan optimistisch. En ik durf te wedden dat onafhankelijke benchmarks inderdaad een ipc performance uplift van exact 19%
voor zen 3 zullen tonen.

Dus als AMD in hun presentatie big navi teased met 3 games zijn dat gewoon representatieve benches en is Big Navi inderdaad bijna 3080 performance.

Blijft de vraag, welke big navi, daar word nu aardig wat over gespeculeerd maar daar denk ik niet eens over na, we gaan het zien.

Wat voor mij vast staat is dat AMD prima met de 3000 serie kan concurreren. Het enige dat roet in het eten kan gooien zijn de prijzen.
Big navi gaat niet goedkoop zijn maar de prijzen zullen precies overeenkomen met waartegenover ze staan TOV de 3000 series.

De "3080 min een beetje" big navi zou dan zo'n 599 tot 650 gaan kosten. Een evt 3090 tegenhanger minimaal 999.
Nvidia kan niet leveren en blijkbaar heeft de hele wereld ineens besloten dat nu het moment is om je GPU te upgraden.
Zo niet met Nvidia dan maar met AMD want Nvidia heeft het bij aardig wat mensen geheel verbruid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4FHRwlR5h7YH-03o3TPTaQ3R8k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aO1sZpTWkolBIQjMteoFrHnV.jpg?f=user_largehttps://twitter.com/Kitty.../1319503725715542017?s=19

[ Voor 62% gewijzigd door Xadeon op 23-10-2020 07:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

spul
Kleine toevoeging, de 5700xt scoorde destijds beter dan de 2070 super in firestrike, dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 13:58
*knip* waardeloze flamebait

[ Voor 79% gewijzigd door Blaat op 23-10-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tincahunter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2022
Als ik de Firestrike prestaties door trek naar gaming, gezien de Tweakers prestatie score index, zal de RTX 3080 net wat sneller zijn. Maar we weten niet om welke Big Navi dit gaat. Het komt dan ook aardig over een met AMD getoonde benchmarkswaar Nvidia met de RTX 3080 +-10% sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-09 22:21
Niemand die zich, naast de beschikbaarheid & prijzen, ook bezig houd met hoe de RX 6000 serie Ray Tracing gaat ondersteunen en of ze dat gaan ondersteunen? Ik hoop eigenlijk dat zo goed als alle games die nú ray tracing hebben van Nvidia (WoW, BF V, CoD), ook gaan supporten dat RT aan gezet kan worden op een RX 6000. Is dit valse hoop of kan dit wel gebeuren? Ik weet niet of die games enkel en alleen RT van NVidia mogen ondersteunen en dat zij met hen een of ander vaag contract hebben waardoor ze geen Ray Tracing voor AMD kunnen ondersteunen, misschien weet iemand anders dat wel? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:43
Thrawni schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:07:
Niemand die zich, naast de beschikbaarheid & prijzen, ook bezig houd met hoe de RX 6000 serie Ray Tracing gaat ondersteunen en of ze dat gaan ondersteunen? Ik hoop eigenlijk dat zo goed als alle games die nú ray tracing hebben van Nvidia (WoW, BF V, CoD), ook gaan supporten dat RT aan gezet kan worden op een RX 6000. Is dit valse hoop of kan dit wel gebeuren? Ik weet niet of die games enkel en alleen RT van NVidia mogen ondersteunen en dat zij met hen een of ander vaag contract hebben waardoor ze geen Ray Tracing voor AMD kunnen ondersteunen, misschien weet iemand anders dat wel? _/-\o_
De meeste implementaties van raytracing maken gebruik van DXR: dat zal RX6000 ook ondersteunen. Hoeveel performance je moet inleveren is wel een erg relevante vraag: daar komen we echt pas met de release achter.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
DeadKennedy schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

De meeste implementaties van raytracing maken gebruik van DXR: dat zal RX6000 ook ondersteunen. Hoeveel performance je moet inleveren is wel een erg relevante vraag: daar komen we echt pas met de release achter.
Top, bedank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ZenTex schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 07:44:
[...]
Kleine toevoeging, de 5700xt scoorde destijds beter dan de 2070 super in firestrike, dus...
Dat klopt, maar wat ik me afvraag is of je dat soort cijfers van rdna1 zomaar kunt doortrekken naar rdna2, oftewel gaan we andere verhoudingen zien door bijv. de infinity cache?

Eerdere geruchten lieten zien dat rdna2 het verhoudingsgewijs beter doet op 1080p/1440p dan Ampere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Mars Warrior schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:18:
[...]

Dat klopt, maar wat ik me afvraag is of je dat soort cijfers van rdna1 zomaar kunt doortrekken naar rdna2, oftewel gaan we andere verhoudingen zien door bijv. de infinity cache?

Eerdere geruchten lieten zien dat rdna2 het verhoudingsgewijs beter doet op 1080p/1440p dan Ampere.
Inderdaad, YMMV, het gaat hier om RDNA2 vs Ampere, beiden hebben een andere architectuur en vooral AMD heeft het roer omgegooid tov kaarten in het verleden met oa "infinity cache".

Aan de andere kant doen we niets anders met onze speculatie hier, gegevens uit het verleden doortrekken naar de huidige situatie om te zien hoe RDNA2 grofweg zal opwegen TOV Ampere. Je moet toch ergens vanuit kunnen gaan.

Het ging er mij enkel om om de verwachtingen een beetje te temperen onder diegenen die in deze scores een reden zien om een kaartje voor de hype train te kopen. :+

(buiten dat is een hoge score voor AMD in FS en een hoge score voor Nvidia in TS precies wat we gewend zijn uit het verleden)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

AMD Radeon RX 6800XT alleged 3DMark scores hit the web
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFJ8oX1k8I2Zc-dlI9VyFlHo5Oc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GNVjxkpaaVVRf7HAbOmAaO9s.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBu6I5f9389QW9twXatUliYvttA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/irejtk4nXqK85oAks8eLxXFt.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbGdIqOQwcL7gCd7bP7LbDhQwXw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lG1XK1MdvcYElJ7cS3C2PwJ1.jpg?f=user_large
https://twitter.com/Video.../1319575154922606592?s=19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunsmountain
Xadeon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 06:42:
[Afbeelding]https://twitter.com/KittyYYuko/status/1319453390686961665?s=19

[Afbeelding]https://twitter.com/Avery78/status/1319483808509497345?s=19
En daar is de XTX Firestrike Ultra score, precies wat ik verwachtte. Hoi XTX, lieverd. We gaan je a.s. woensdag zien. *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ray Tracing is bij RDNA2 mogelijk wat minder dan bij Ampere. Tot nu toe is ray tracing in games een beetje een gimmick, behalve in Control waar het functioneel is. Maar dat spel speelt meer als een demo dan een AAA spel. Erg benieuwd wat de ray tracing effecten in Cyberpunk 2077 worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
sunsmountain schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Ray Tracing is bij RDNA2 mogelijk wat minder dan bij Ampere. Tot nu toe is ray tracing in games een beetje een gimmick, behalve in Control waar het functioneel is. Maar dat spel speelt meer als een demo dan een AAA spel. Erg benieuwd wat de ray tracing effecten in Cyberpunk 2077 worden!
Hmm ik hoop toch wel dat Ray Tracing bij RDNA2 in de buurt kan komen bij Ampere, vooral met de games waar het nu gebruikt word & aankomende console games waarin het gebruikt gaat worden. Zoals ik het zie is de RTX 30xx anders dalijk op dit vlak als enige aanbieder nog interessant en dat mag nieeeeettttt :P wil dat RDNA 2 straks de vloer dwijlt met RTX 30XX haha (bij wijze van) (en ik vind ray tracing erugggg mooi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
omdat de meeste mensen die ik ken RTX bar weinig interesseren op dit moment, de implentatie is nog niet hoog genoeg en de performance hit die eruit volgt is voor hun nog te aanzienlijk. Zelf sta ik er ook zo in, heb nu een 1440 144 hz schermpje en zou toch graag in een spel meer dan 60 fps kunnen halen op 1440 met een gpu die me meer dan €700 gekost heeft. Mijn Vega begint ook aardig na te laten op dat gebied ondertussen vandaar dat ik ook uit kijk naar AMD hun nieuwe line up aangezien Turing op release me in verkeerde keelgat is geschoten met hun prijzen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:22
Nja, raytracing en DLSS zijn met name voor marketing doeleinden erg interessant. Qua gaming zijn het nog niches. Grote kans dat Nvidia daar zwaar op in zal zetten als Raytracing ondermaats is bij AMD.

Natuurlijk speelt ook mee dat Nvidia de enige met Raytracing hardware was, dus de software implementatie zal allemaal geoptimaliseerd zijn voor die hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 11:01
sunsmountain schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:59:
[...]

En daar is de XTX Firestrike Ultra score, precies wat ik verwachtte. Hoi XTX, lieverd. We gaan je a.s. woensdag zien. *O* *O*
Ik denk dat wij beide hetzelfde denken. Zou erg mooi zijn als het inderdaad klopt.

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

offtopic:
En nu ga ik aan m'n lunch. :9

[ Voor 12% gewijzigd door Xadeon op 23-10-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Haha, die Yuko Yoshida, komt helemaal in de knoop met zijn eigen eerdere voorspellingen welke Navi21/Navi22 versies er zouden zijn, op basis van een van de eerste drivers. Volg @rogame die komt met updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Richo999 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:09:
[...]

omdat de meeste mensen die ik ken RTX bar weinig interesseren op dit moment, de implentatie is nog niet hoog genoeg en de performance hit die eruit volgt is voor hun nog te aanzienlijk. Zelf sta ik er ook zo in, heb nu een 1440 144 hz schermpje en zou toch graag in een spel meer dan 60 fps kunnen halen op 1440 met een gpu die me meer dan €700 gekost heeft. Mijn Vega begint ook aardig na te laten op dat gebied ondertussen vandaar dat ik ook uit kijk naar AMD hun nieuwe line up aangezien Turing op release me in verkeerde keelgat is geschoten met hun prijzen |:(
Zou, als je je het kan permiteren, ook eens naar je cpu kijken dat is zeker een bottleneck.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Thrawni schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:08:
[...]

Hmm ik hoop toch wel dat Ray Tracing bij RDNA2 in de buurt kan komen bij Ampere, vooral met de games waar het nu gebruikt word & aankomende console games waarin het gebruikt gaat worden. Zoals ik het zie is de RTX 30xx anders dalijk op dit vlak als enige aanbieder nog interessant en dat mag nieeeeettttt :P wil dat RDNA 2 straks de vloer dwijlt met RTX 30XX haha (bij wijze van) (en ik vind ray tracing erugggg mooi)
DXR gaat pas relevant worden als er games komen met zinvolle implementaties. Die paar "RTX" games nu zijn namelijk vrij twijfelachtig in hun RT effecten. DXR zou een soort van "super ultra" setting moeten zijn voor wat lichteffecten, schaduwen of reflecties, maar het is nu regelmatig een totale vervanging waar de basis implementatie gewoon slecht is om het effect te overdrijven. Dat of de effecten zijn gewoon dom. :P

Met de PS5 en XSX zal RT wel wat meer gaan komen en hopelijk gaan ze het daar ook toepassen op een manier dat het zinvol is. Tja, die draaien ook op RDNA2 GPU's en er word geschermd met 4K. Het zou goed kunnen dat de RT van die consoles de vertaalslag naar PC goed zal maken met de hogere framerates die we op PC gewend zijn. Maar veel hoef je niet te verwachten. Ampere haar realtime, hybrid RT implementatie is eigenlijk ook zwak voor meer dan hier en daar wat effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
Help!!!! schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:31:
[...]

Zou, als je je het kan permiteren, ook eens naar je cpu kijken dat is zeker een bottleneck.
dat klopt, heb nog een oude 5930k maar wilde daar nog een jaar mee wachten totdat DDR5 uit i.c.m. AM5. weet niet in hoeverre het een bottleneck is op dit moment, hij draait standaard op 4,4 Ghz. wil kijken of ik dit jaar nieuwe GPU pak (of anders januari mits de de voorraad slecht zou zijn).

[ Voor 10% gewijzigd door Richo999 op 23-10-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:36:
[...]

Met de PS5 en XSX zal RT wel wat meer gaan komen en hopelijk gaan ze het daar ook toepassen op een manier dat het zinvol is. Tja, die draaien ook op RDNA2 GPU's en er word geschermd met 4K. Het zou goed kunnen dat de RT van die consoles de vertaalslag naar PC goed zal maken met de hogere framerates die we op PC gewend zijn. Maar veel hoef je niet te verwachten. Ampere haar realtime, hybrid RT implementatie is eigenlijk ook zwak voor meer dan hier en daar wat effecten.
Ik zou niet teveel verwachten van die console games en ray tracing. Wellicht gaat het om een handvol effecten, meer bedoeld als marketing gimmick. Ik stuitte gisteren nog op dit artikel:
Ook de PS5-exclusive Demon’s Souls krijgt een ‘fidelity mode’. Maar Marvel’s Spider-Man: Miles Morales spant de kroon. Deze game heeft alleen realtime raytracing en 4k als je de graphicsmodus kiest. Wil je mooiere graphics? Dan draait je game op 30 fps. Wil je 60 fps? Dan krijg je geen raytracing en native 4k.
Leuk, met graphics mode aan krijg je ray tracing en 30 fps. Wil je toch 60 fps? Jammer, geen ray tracing dan en ook die 4K is geen echte 4K resolutie meer (iets met upscaling).

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XWB schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:44:
[...]

Ik zou niet teveel verwachten van die console games en ray tracing. Wellicht gaat het om een handvol effecten, meer bedoeld als marketing gimmick. Ik stuitte gisteren nog op dit artikel:

[...]

Leuk, met graphics mode aan krijg je ray tracing en 30 fps. Wil je toch 60 fps? Jammer, geen ray tracing dan en ook die 4K is geen echte 4K resolutie meer (iets met upscaling).
En dan pak je op 4K een Navi 21 die tweemaal zoveel hardware heeft als de PS5 chip. Verder waar zei ik dat we veel moeten verwachten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:36:
[...]

DXR gaat pas relevant worden als er games komen met zinvolle implementaties. Die paar "RTX" games nu zijn namelijk vrij twijfelachtig in hun RT effecten. DXR zou een soort van "super ultra" setting moeten zijn voor wat lichteffecten, schaduwen of reflecties, maar het is nu regelmatig een totale vervanging waar de basis implementatie gewoon slecht is om het effect te overdrijven. Dat of de effecten zijn gewoon dom. :P

Het zal inderdaad wel een tijd bij wat effecten blijven wanneer je bedenkt dat er een compleet serverpark nodig is om bijvoorbeeld een Star Wars film frame by frame te renderen om het er zo realistisch mogelijk uit te laten zien. Vooruitgang kan snel gaan maar toch.
Richo999 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:42:
[...]

dat klopt, heb nog een oude 5930k maar wilde daar nog een jaar mee wachten totdat DDR5 uit i.c.m. AM5. weet niet in hoeverre het een bottleneck is op dit moment, hij draait standaard op 4,4 Ghz. wil kijken of ik dit jaar nieuwe GPU pak (of anders januari mits de de voorraad slecht zou zijn).
Een Ryzen 3000 (Zen2) is per core ongeveer 25% sneller op gelijke kloksnelheid.
DDR5 kan nog wel even duren en moet zich dan nog vertalen in extra prestaties. Het zal bij introductie ook vast niet goedkoop zijn.

Edit: of de Intel een bottleneck gaat worden met een nieuwe kaart durf ik zo niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:47:
[...]

En dan pak je op 4K een Navi 21 die tweemaal zoveel hardware heeft als de PS5 chip.
Point being? De context was console gaming:
Verder waar zei ik dat we veel moeten verwachten? ;)
Er wordt in dit topic wek vaker aangedragen dat ray tracing wel goed moet zijn "want het zit in de next gen consoles". Een behoorlijke aanname denk ik dan.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
sunsmountain schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 00:56:
[...]

Die clocks vinden Patrick Schur en ik dus te laag :P . 2200MHz als game clock op de XT is echt een minimum, met 2400MHz boost. @rogame zit er dichter bij.

Wel grappig dat een slordig Coreteks artikeltje door videocardz herhaald gelijk zo verheven is tot de geldende voorspellingen. Coreteks heeft niet eens zelf het originele plaatje van z'n populaire die shot video (het origineel is van Patrick en zijn afbeelding is dan ook scherper).
Er wordt zoveel clock speeds gepost dat ik niet meer weet wat ik nog neer moet zetten. Dat Videocardz tabelletje was gewoon de eerste de beste die ik tegenkwam.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Met die hele cijferregen op ultra settings vraag ik me toch af of je die allemaal echt CPU onafhankelijk zijn.

Als Zen3 ook op ultra/4k sneller is, dan kan het zijn dat een RTX3080 ook hogere cijfers neerzet dan de veelal met een intel CPU neergezette scores.

Maar gelukkig hebben we totaal geen weet van de testsystemen waar deze leaks vandaan komen :z

Dus kunnen we lekker ongestoord verder speculeren en dromen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
XWB schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:01:
[...]

Er wordt zoveel clock speeds gepost dat ik niet meer weet wat ik nog neer moet zetten. Dat Videocardz tabelletje was gewoon de eerste de beste die ik tegenkwam.
Het is ook geen onredelijke voorspelling, alleen de 72-80-80 hogere clocks sluiten beter aan bij de benchmarks die nu ook lekken. Wel knap van AMD dat ze zoveel verwarring nog zo vlak voor de launch kunnen veroorzaken. Of ik heb het gewoon fout en videocardz goed, en ze hebben hun huiswerk gedaan en niet gewoon copy past van dit coreteks artikel, waarvan hij zelf zegt:
https://coreteks.tech/art...f-the-rx-6800-and-6800xt/
It’s possible some of the information above has been made public elsewhere before this article was published.
+dat Patrick Schur / Rogame dichter bij het vuur lijken te zetten en Coreteks zijn sources gewoon AIB partners zijn. AIB partners, waarvan we weten dat die stevig om de tuin geleid worden door AMD.

ps.: wel interessant wat Coreteks schrijft over MALL and XGMI / Infinity Fabric, en reden van supply problemen bij nVidia : Ajinomoto Build-up Film (ABF) substrate tekort.

[ Voor 7% gewijzigd door sunsmountain op 23-10-2020 13:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:26:
[...]

Dat lijkt een 80CU SKU te zijn die met circa 500MHz hogere effectieve clock speeds, circa 100W meer verbruikt dan een RX5700XT, een chip met 40CU's. De RTX3080 is een behoorlijk cut down GA102 die alsnog 320W verbruikt voor eigenlijk weinig extra clock speed ten opzichte van de RTX2080Ti en een beduidend hogere dichtheid per mm2. Er is een verschil want ik vergelijk generatie op generatie. ;)

Als ik zeg dat Ampere is wat Turing had moeten zijn, dan heb ik het over de prestaties en tot op zekere hoogte de prijs en niet verbruik. Het enige dat Ampere echt brengt over Turing is de 2x FP32 en dat had eigenlijk in Turing moeten zitten. Dat het iets van 45W lijkt te hebben gekost om 100MHz te winnen tussen de RTX2080Ti en de RTX3080 is niet erg indrukwekkend. Zeker als je bedenkt dat een OC model van de RTX2080Ti zoals de MSI Gaming X, ook ongeveer 100MHz extra bracht voor een vergelijkbare sprong in verbruik.
Dat soort vergelijkingen snap ik nooit. Als ik een nieuwe videokaart wil aanschaffen kijk ik welke videokaarten bovenaan de grafiekjes staan. Ik zie, op dit moment, dat de benchmark grafiekjes gedomineerd worden door de RTX 3080. Persoonlijk vind ik dat wel indrukwekkend. Cut down of niet, daar ga ik niet slechter van gamen.

Navi 21 brengt straks ongeveer dezelfde performance als Ampere (give or take a few). Is RDNA2 dan ook niet indrukwekkend ten opzichte van Turing? Zo'n vergelijking is voor de framerate die ik wil halen niet zo boeiend. Ik ben vooral geïnteresseerd in absolute performance, niet zozeer in performance / watt of welke andere metric die mensen bedenken om videokaart X maar niet te hoeven kopen :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XWB schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Point being? De context was console gaming:
Ja en ik merk op dat voor 4K op de PC je naar Navi 21 zal kijken. Die chip is veel groter en dan mag je op iets meer dan 30fps rekenen met een vergelijkbaar aantal rays.
Er wordt in dit topic wek vaker aangedragen dat ray tracing wel goed moet zijn "want het zit in de next gen consoles". Een behoorlijke aanname denk ik dan.
Dat zeg ik dus ook niet. Ik zeg dat het erin zit en iets bij zal moeten dragen. De PS5 en XSX GPU's zijn ontworpen naar een contract waar dit in opgenomen zal zijn. Als ze dan voor zelfs de meest basale RT nog maar een paar frames overhouden, dan heeft AMD niet geleverd. Ik zeg nergens dat we opeens echt goede RT krijgen want dat lijkt er helemaal niet in te zitten in deze console generatie. Als deze consoles over een aantal jaar worden vervangen, zelfs dan hebben we waarschijnlijk nog maar weinig serieuze RT op de beste high end GPU's.
XWB schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:19:
[...]

Dat soort vergelijkingen snap ik nooit. Als ik een nieuwe videokaart wil aanschaffen kijk ik welke videokaarten bovenaan de grafiekjes staan. Ik zie, op dit moment, dat de benchmark grafiekjes gedomineerd worden door de RTX 3080. Persoonlijk vind ik dat wel indrukwekkend. Cut down of niet, daar ga ik niet slechter van gamen.

Navi 21 brengt straks ongeveer dezelfde performance als Ampere (give or take a few). Is RDNA2 dan ook niet indrukwekkend ten opzichte van Turing? Zo'n vergelijking is voor de framerate die ik wil halen niet zo boeiend. Ik ben vooral geïnteresseerd in absolute performance, niet zozeer in performance / watt of welke andere metric die mensen bedenken om videokaart X maar niet te hoeven kopen :p
Ik vergelijk beide "kampen" dan ook vanuit hun eigen achtergrond en voorgaande producten omdat beiden op architectuur niveau direct vergelijken toch vrij zinloos is. Dan concludeer ik dat Nvidia maar weinig heeft bereikt met Pascal over Turing en AMD veel meer met Vega naar RDNA. Prestatievergelijkingen zijn een ander verhaal en dat scheid ik dan ook gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Mars Warrior schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

En dat staat lijnrecht tegenover het onderzoek dat ook begin oktober is gepresenteerd over de slimme - adaptieve L1 cache en grote L2 cache.

Die lieten zien dat de occupancy/bezetting van de CU's/ALU's sterk verbeterd, en dat betekent dus inherent meer performance. Anders had een grote cache natuurlijk aantoonbaar geen enkel nut gehad, als de performance voornamelijk afhankelijk is van een flinke bandbreedte naar het geheugen.
Excuses dat ik hier nooit op geregeerd heb, dit topic gaat té hard en de tijd ontbreekt mij om overal uitgebreider op in te gaan.

Dat Infinity Cache (of hoe de techniek ook mag heten) met zijn grotere caches voor meer performance zorgt is natuurlijk zo, maar dat stond ook niet ter discussie. Het ging alleen over bandbreedte. Cache heeft ook nadelen, als het vol zit en er zijn vaker cache misses moet de GPU zijn data elders halen. Als de geheugenbandbreedte dan niet toereikend is kan er een performance penalty optreden. Een flinke sloot bandbreedte daarentegen werkt altijd. Dus idealiter had AMD nog wat extra bandbreedte toegevoegd, bovenop de Infinity Cache techniek. Maar ik wilde zeker niet voorstellen om die cache maar weer in te ruilen voor extra bandbreedte.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
XWB schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:46:
[...]

Excuses dat ik hier nooit op geregeerd heb, dit topic gaat té hard en de tijd ontbreekt mij om overal uitgebreider op in te gaan.

Dat Infinity Cache (of hoe de techniek ook mag heten) met zijn grotere caches voor meer performance zorgt is natuurlijk zo, maar dat stond ook niet ter discussie. Het ging alleen over bandbreedte. Cache heeft ook nadelen, als het vol zit en er zijn vaker cache misses moet de GPU zijn data elders halen. Als de geheugenbandbreedte dan niet toereikend is kan er een performance penalty optreden. Een flinke sloot bandbreedte daarentegen werkt altijd. Dus idealiter had AMD nog wat extra bandbreedte toegevoegd, bovenop de Infinity Cache techniek. Maar ik wilde zeker niet voorstellen om die cache maar weer in te ruilen voor extra bandbreedte.
Klopt, ik heb wel verhalen gelezen dat RDNA2 op 4k het relatief minder goed doet dan op 1440p. Dat zou best eens door de gemiste bandbreedte kunnen komen. En daarom denk ik ook dat ze de beste GDDR6 snelheid, namelijk momenteel 18 Gbps op de eigen cherry picked XTX chips gaan zetten.

Oh, wow, nVidia gaat zelfs de 70% GA102 dies verkopen, mooi, mooi, mooi. $499 iemand?
https://videocardz.com/ne...-gpu-with-7424-cuda-cores

dan moet RDNA2 het wel heel goed doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
sunsmountain schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:54:
[...]

Oh, wow, nVidia gaat zelfs de 70% GA102 dies verkopen, mooi, mooi, mooi. $499 iemand?
https://videocardz.com/ne...-gpu-with-7424-cuda-cores

dan moet RDNA2 het wel heel goed doen :D
Dat denk ik niet, $499 is voor de 3070 / GA104. De 3080 zit op $699, dus die nieuwe sku moet dan ergens tussen $499 en $699 zitten.

AMD komt met drie Navi 21 sku's, dus zo gek is dat niet dat Nvidia daar drie GA102 sku's tegenover wil zetten. Nvidia kennende zullen ze er alles aan doen om AMD's feestje van korte duur te maken.

March of the Eagles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sunsmountain
XWB schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:59:
[...]

Dat denk ik niet, $499 is voor de 3070 / GA104. De 3080 zit op $699, dus die nieuwe sku moet dan ergens tussen $499 en $699 zitten.

AMD komt met drie Navi 21 sku's, dus zo gek is dat niet dat Nvidia daar drie GA102 sku's tegenover wil zetten. Nvidia kennende zullen ze er alles aan doen om AMD's feestje van korte duur te maken.
Ja, 3070 Ti zal wel duurder zijn dan de 3070, en nVidia heeft niet de gewoonte de prijzen te verlagen. Het was een mooi idee.

Ik vond dit plaatje op het Duitse forum wel grappig, ze hebben toch wel een beetje humor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zw2F4hvIuHueK6hcK_IzgnGLeq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvl4O5qBJJ8lRm5Dk7vJjy6k.jpg?f=fotoalbum_large

En het artikel van Coreteks had ook een mooie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AYPL_6bRM-FfwK8CmP_4vRB9dQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fw2JrJJJiUaAwej2d1PKsWsI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
M-spec schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:55:
[...]

Het zal inderdaad wel een tijd bij wat effecten blijven wanneer je bedenkt dat er een compleet serverpark nodig is om bijvoorbeeld een Star Wars film frame by frame te renderen om het er zo realistisch mogelijk uit te laten zien. Vooruitgang kan snel gaan maar toch.

[...]

Een Ryzen 3000 (Zen2) is per core ongeveer 25% sneller op gelijke kloksnelheid.
DDR5 kan nog wel even duren en moet zich dan nog vertalen in extra prestaties. Het zal bij introductie ook vast niet goedkoop zijn.

Edit: of de Intel een bottleneck gaat worden met een nieuwe kaart durf ik zo niet te zeggen.
Zelfs met mijn oude Core i5-750 uit 2010 krijg ik 40 FPS average in AC Odyssey, 1080p en het meeste op high, slimme tweak settings (clouds op medium). Met dit tabje waar ik dit schrijf open, youtube die draait en nog een tabje open. Ik heb dan wel een R9 290 uit 2015, maar toch. CPU's hoef je niet zo vaak te vervangen.

@Richo999 jouw CPU: Gaming 84% https://cpu.userbenchmark...Core-i7-5930K/Rating/2578
mijn CPU: Gaming 65% https://cpu.userbenchmark.com/Intel-Core-i5-750/Rating/2773
een 10700K/3800X: Gaming 100%/88%

jouw GPU: Gaming 85% https://gpu.userbenchmark.com/AMD-RX-Vega-64/Rating/3933
mijn GPU: Gaming 33% https://gpu.userbenchmark.com/AMD-R9-290/Rating/2171
een 3080/Big Navi: Gaming 163% https://gpu.userbenchmark.com/Nvidia-RTX-3080/Rating/4080

Dus je GPU Vega 64 upgraden (+79%) is dus nog steeds meer winst dan je CPU upgraden (+4/16%). Maar als je je CPU niet upgrade, ga je naar: 163%*0,84 = 137%. Nog steeds +52% maar @M-spec en @Help!!!! hebben gelijk dat scheelt een slok op de borrel, toch 27% minder gaming / fps / benchmarks.

Voor mij is het ook zeker tijd, ik ga er straks +35% op vooruit, puur door de CPU (wss Zen3 RX5800), nog even los van welke GPU ik kies. Met de GPU upgrade ga ik er nog veel meer op vooruit, +130%, maar als ik mijn CPU niet zou upgraden zou ik naar 106% gaan of +73%, 57% minder. Dat zou neerkomen op GPU marteling en zo gemeen ben ik nou ook weer niet. >:) O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

sunsmountain schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:46:
[...]

Ik vond dit plaatje op het Duitse forum wel grappig, ze hebben toch wel een beetje humor:
[Afbeelding]
LOL. Deze is wel echt lachen maar ook wel nogal voorbarig. Eerst maar eens even de uitgebreide reviews bekijken. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Pagina: 1 ... 24 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.