bottom line schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:06:
[...]
Langere tijd op minder dan 90%? Dus altijd eigenlijk? Waarvan haal je deze 'wijsheid'?
70% is het beste voor je batterij. 80% is aangenamer voor de rijder en is verwaarloosbaar in degradatie voor je batterij. 90% is nog steeds erg acceptabel. Maar 100% (en 0%) moet je gewoon zoveel mogelijk vermijden. En als je hem 100% laad, mag je hem niet zo uren laten staan. Dus 100% schaad sowieso.
Of het baat is nog wel de hoofdvraag.
Wij gaan in april/mei naar Italië, ik wilde in eerste instantie met 100% wegrijden, maar via ABRP komen we dan met 73% bij de SuC in Zevenaar aan waar tot 83% wordt geladen in 6 minuten.
Als we met 80% wegrijden, dan komen we daar met 53% aan en staan we er 8 minuten langer. 6 vs 14 minuten, tja, wat moet je daar van vinden

Uiteraard kan je ook voor wegrijden met 85%-90% kiezen, maar dat is gerommel in de marge voor dit voorbeeld.
Ik denk dat 100% alleen nut heeft als je daardoor met een enkele rit net je eindbestemming kunt halen en om wat voor reden dan ook tussendoor niet kan of mag stoppen, anders is de meerwaarde nihil. Daarnaast had ik vandaag met 9 graden en <80% range ook geen "regen", het moeten remmen bij iedere rotonde of kruispunt is irritant als je anders gewend bent en daarnaast verlies je inderdaad weer ouderwets al je snelheid om het om te zetten in warmte bij je remschijven; erg zonde van je gemiddelde verbruik.
Waar ik wel benieuwd naar ben, als jullie een vakantie naar het buitenland plannen, welke ABRP waardes gebruiken jullie dan?
Ik hanteer nu:
- Minimaal 85% vertrekken na laden
- Minimaal 15% ergens aankomen
- Laatste stop voldoende laden voor minimaal 30% op eindbestemming (in dit geval ivm slechte SuC dekking)
- 190 Wh ivm 110km/uur (+10 tov standaard waarde Performance Base) en 500kg extra lading (erg veel, maar zie hieronder).
- Alleen SuC's, Tesla CCS en Type 2 7-11 kW laders (Die laatste ivm omgeving eindbestemming en +-15 ritten in die omgeving)
Ik hou van overal marges inbouwen (percentages, gemiddeld verbruik, kg's, etc.), om iedere vorm van range anxiety te voorkomen. Daarnaast is het handig om met 2 jonge kinderen sowieso iedere 1.5-2 uur even een pauze in te lassen. Liever in de file genieten van het uitzicht, dan je kilometers te zien afnemen en te twijfelen of je de volgende SuC wel haalt
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen