Even tussen het relaas van of de M3 nou veilig is of niet, wil ik graag mijn flows (geinspireerd door @
J-P , waarvoor nog veel dank!) delen. HIervoor gebruikte ik wel eens Tasker, maar ben nu dus overgestapt naar Automagic (Android, OnePlus 7T).
Mijn use cases zijn als volgt.
- 's Ochtends wil ik dat wanneer ik wakker word, de charge limiet van de auto naar 90% gaat (van 82%) zodat hij nog de laatste ~8% oplaadt. Daarnaast wil ik dat 20 minuten nadat ik wakker ben hij gaat voorverwarmen.
Rationale: Ik doe er 's ochtends ongeveer een half uur over van het moment dat ik uit bed stap tot het moment dat ik in de auto stap. In dat half uurtje kan die de laatste 8% opladen, en 10 minuten voordat ik vertrek begint hij dan met voorverwarmen van de cabine. - 's Middags om 16.00 wil ik de mogelijkheid hebben om de AC alvast aan te zetten en de stoelverwarming. Daarnaast moet de charge limiet terug gezet worden naar 82%.
Rationale: Als ik klaar ben op werk heb ik iets van 5 minuten 'afsluittijd' (tas inpakken, koffiebeker omspoelen, etc). Die tijd wil ik dan benutten om mijn cabine een tikkeltje op te warmen maar met name mijn stoel. Die was afgelopen week af en toe echt heel erg koud.
Er zijn verschillende manieren om dit op te lossen. Zo kan je een geautomatiseerde flow aftrappen wanneer je wekker afgaat bijvoorbeeld. Ik gebruik echter mijn telefoon wekker niet. Gelukkig ben ik wel zo digitaal verslaafd dat het eerste wat ik doe als ik wakker word op mijn telefoon kijken is. Ik heb twee flows per use case gemaakt; een flow die een notificatie laat zien met drie acties (ja, nee, snooze) en een flow die o.b.v. de geselecteerde actie e.e.a. uitvoert.
Dit is de flow die de notificatie laat zien:
En hier is de flow die vervolgens de actie uitvoert:
De notification flow geeft een variable 'action_number' mee aan de flow die wordt aangeroepen door de button in de notificatie. In dit geval weet ActionMorningPreheatFlow dus of er op 'Ja', 'Nee' of 'Snooze' is geklikt door mij.
In de ActionMorningPreheatFlow; wanneer ik op 'Ja' heb geklikt in de notification, zet hij mijn charge limit op 90%, wacht vervolgens 20minuten en zet mijn AC + stoelverwarming aan. Wanner ik op 'Snooze' heb gedrukt gebeurt er 30 minuten niks en wordt vervolgens weer opnieuw de notificatie weergegeven. Als ik op 2 heb gedrukt gebeurt er niks (notificatie verdwijnt alleen)
Het voordeel hiervan is dat ik geen actie hoef te ondernemen als ik het eventjes wil negeren. Bijvoorbeeld; ik sta een keer om 0700 op. Ik zie dan gewoon om 0700 de notificatie (die er al sinds 0630 is) en druk dan op ja/nee/snooze. De flow voor in de middag ziet er ongeveer hetzelfde uit overigens.
Ik zit er nog over na te denken om een extra conditie in te voegen (in die van 's middags) die checkt of ik nog een agenda item heb staan en dan nog niet de notificatie laat zien maar 20 minuten wacht oid. Mogelijkheden zijn grandioos, enige irritante is dat je dit op een telefoonschermpje moet maken
Daarnaast had ik nog het idee opgevat om op basis van tijd (tussen 06.00 en 08.00) en wanneer een bluetooth connectie werd gemaakt met de M3 om dan mijn werkadres te versturen naar de auto, maar dit is achterhaald door Auto Navigate in de volgende update zag ik al
Waar ik wel echt benieuwd naar ben; hebben jullie nog briljante flows die nuttig zouden kunnen zijn icm de Tesla API?