Ja klopt, is wat ik ook deed. Tot 90% en dan weer verder. Van 25% naar 90% was iets van 30 minuten of zo. Goed te doen dus.
De lijst klopt niet (meer), de SR+ (partial premium) heeft bijvoorbeeld geen mistlampen meer.Hunkaroglu schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:31:
[...]
Hier staan alle verschillen.
https://www.reddit.com/r/...rior_packages_comparison/
Hoe is jullie ervaring met phone unlock? Ik merk heel vaak dat er gewoon geen reactie komt als ik naast m'n auto sta. Als ik dan m'n telefoon pack, staat de Tesla app connected en kan ik daar gewoon direct unlock doen. Ook keyless driving gaat daarna prima, en locken bij weglopen ook. Alleen dat unlocken vertikt 'ie meestal. M'n telefoon is 'n Oneplus 5T.
Is het gelukt met de toewijzen van de referal ?Mkeespiet schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:59:
Van het weekend ook een Model 3 SR+ besteld!
Levertijd November..
In alle "spanning" omtrent het bestellen vergeten de refferal code van de buurman te gebruiken.
Vandaag is mijn vriendin naar service center in Eindhoven geweest om dit te herstellen, daar werd ze verteld dat er op dit moment !200! Model 3'en per dag worden besteld in Nederland met een verwachting van 500 per dag na Prinsjesdag..
Mocht je nog twijfelen zou ik niet te lang meer wachten als je nog voordelig uit wilt zijn met de bijtelling!
Ik zit met hetzelfde probleempje, moet dit persoonlijk of kun je dit ook via de mail/telefonisch regelen ?
9 van de 10 keer doet die het meteen. De ene andere keer na een paar seconden.anboni schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:06:
Hoe is jullie ervaring met phone unlock? Ik merk heel vaak dat er gewoon geen reactie komt als ik naast m'n auto sta. Als ik dan m'n telefoon pack, staat de Tesla app connected en kan ik daar gewoon direct unlock doen. Ook keyless driving gaat daarna prima, en locken bij weglopen ook. Alleen dat unlocken vertikt 'ie meestal. M'n telefoon is 'n Oneplus 5T.
(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ
Af en toe moet ik ook de app openen. Dan pakt hij het wel. Bluetooth staat altijd aan bij mij. Weet eerlijk gezegd ook niet waar het aan ligt.anboni schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:06:
Ik kwam net nog 'n forum post tegen op TMC die het had over die kloterige battery optimization van nieuwere Android versies, maar dat lijkt ook niet veel te doen (n=1)Hunkaroglu schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:24:
[...]
Af en toe moet ik ook de app openen. Dan pakt hij het wel. Bluetooth staat altijd aan bij mij. Weet eerlijk gezegd ook niet waar het aan ligt.
Daar ligt het volgens mij niet aan. Op iPhone werkt het ook niet altijd.anboni schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:36:
[...]
Ik kwam net nog 'n forum post tegen op TMC die het had over die kloterige battery optimization van nieuwere Android versies, maar dat lijkt ook niet veel te doen (n=1)
En daarnaast heb ik ingesteld dat de Tesla app altijd aan mag blijven op de achtergrond.
Het zou overigens niks met de app te maken mogen hebben. Telefoon is toch gekoppeld via bluetooth en niet met de app?
Hier een Nokia 9 Pureview met laatste android versie. Werkt altijd, 9 van de 10 keer direct en die andere keer na een seconde de hendel open te hebben.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Oh, dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd, gewoon opentrekken. Ik wacht eigenlijk tot de spiegels uitklappen als indicatieTassadar32 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:44:
Hier een Nokia 9 Pureview met laatste android versie. Werkt altijd, 9 van de 10 keer direct en die andere keer na een seconde de hendel open te hebben.
*loopt naar auto*
Klappen de spiegels uit dan? Dat doet die bij mij niet, volgens mij, als ik enkel kom aanlopen en naast de auto ga staan. Pas als ik de deur open trek klappen de spiegels dan ook open.anboni schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:10:
[...]
Oh, dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd, gewoon opentrekken. Ik wacht eigenlijk tot de spiegels uitklappen als indicatie
*loopt naar auto*
Huh? bedoel je dat je elke keer met de app de auto opent?anboni schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:10:
[...]
Oh, dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd, gewoon opentrekken. Ik wacht eigenlijk tot de spiegels uitklappen als indicatie
*loopt naar auto*
Ik loop er gewoon naar toe en trek de deur open, 9 van de 10 keer (of eigenlijk 49 van de 50 keer ofzo
Ik hoef de app sowieso niet te openen om hem wakker te maken ofzo.
(iPhone 8 in mijn geval)
Is dat nou echt al die energie waard? Omgerekend 45 euro denk ik.Haveric schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:16:
[...]
Is het gelukt met de toewijzen van de referal ?
Ik zit met hetzelfde probleempje, moet dit persoonlijk of kun je dit ook via de mail/telefonisch regelen ?
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Sinds een paar dagen in bezit van een M3 SR+, na vijf en een half jaar in een 24 kWh Leaf gereden te hebben. Wat een verschil!
Toch valt de AP me een beetje tegen. Zelfs als ik hem niet gebruik, geeft het hele systeem me weinig vertrouwen. Voorbeeld: stilstaand bij het stoplicht zie je de auto's eromheen op het scherm geregistreerd staan, maar deze staan meestal niet helemaal stil. Ze bewegen een beetje van links naar rechts, draaien om hun as, etc. Dit terwijl iedereen stil staat, wachtend op groen licht. Tweede voorbeeld: rijdend met AP op een meerbaans snelweg op de middenstrook reageert AP op auto's op de rechterbaan. De auto gaat dan soms uit zichzelf flink op de rem terwijl er niks aan de hand is. De auto waar op gereageerd wordt (in rood op het scherm) is dan niet echt dichtbij qua afstand en zit ook gewoon binnen de lijnen.
Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen. Is dit normaal?
Toch valt de AP me een beetje tegen. Zelfs als ik hem niet gebruik, geeft het hele systeem me weinig vertrouwen. Voorbeeld: stilstaand bij het stoplicht zie je de auto's eromheen op het scherm geregistreerd staan, maar deze staan meestal niet helemaal stil. Ze bewegen een beetje van links naar rechts, draaien om hun as, etc. Dit terwijl iedereen stil staat, wachtend op groen licht. Tweede voorbeeld: rijdend met AP op een meerbaans snelweg op de middenstrook reageert AP op auto's op de rechterbaan. De auto gaat dan soms uit zichzelf flink op de rem terwijl er niks aan de hand is. De auto waar op gereageerd wordt (in rood op het scherm) is dan niet echt dichtbij qua afstand en zit ook gewoon binnen de lijnen.
Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen. Is dit normaal?
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
Verwijderd
Ja, dit is op dit moment. De ronddraaiende auto's is een UX bug die al veel te lang niet opgelost is. De 'phantom braking' is ook een probleem waar veel mensen last van hebben. Wellicht dat het met v10 een stuk beter wordt… Het is wel overgeven aan een systeem, dat is wel waar. Maar op dit moment is het wel veel veiliger met AP rijden dan zonde qua statistiek. @mvdklip
Ik heb zojuist voor het eerst AP geprobeerd, maar het viel mij op dat de auto eerder naar links op de baan neigt, dan naar het midden van de baan of iets meer naar de berm. Ik hou persoonlijk juist op N-wegen altijd wat afstand vanaf de andere baan ivm veiligheid en nu had ik het gevoel dat het er juist onveiliger op werd.
Hier is niets aan te doen lijkt me?
Verder vond ik het optrekken erg langzaam gaan. Een vrachtwagen achter mij moest daarom afremmen, terwijl ik zelf een stuk sneller zou hebben opgetrokken.
Hier is niets aan te doen lijkt me?
Verder vond ik het optrekken erg langzaam gaan. Een vrachtwagen achter mij moest daarom afremmen, terwijl ik zelf een stuk sneller zou hebben opgetrokken.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Heb hier wel sterk twijfels bij. Ik ken de statistiek (uit nieuwsberichten/marketing) van Tesla, maar vraag me af of je dit zo kunt zeggen.Verwijderd schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:15:
Maar op dit moment is het wel veel veiliger met AP rijden dan zonde qua statistiek. @mvdklip
Wanneer gebruik je AP? In eenvoudige, voorspelbare, (snelweg)situaties.
Wanneer gebruik je de AP niet? Als het ingewikkeld wordt.
Wanneer gebeuren de ongelukken?
Nouja, daar komt het inderdaad wel op neer ja. Hij reageert maar zelden op m'n phone key. Nou ging het zojuist 'n keer wel goed, maar vooralsnog gaat dat niet heel soepel.Smobbo schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:33:
[...]
Huh? bedoel je dat je elke keer met de app de auto opent?
En wat ook niet soepel gaat, is wifi. Hij staat op 'n meter of 6 van m'n AP, maar hij wil daar met een mogelijkheid mee connecten. Telefoon heeft wel prima ontvangst als ik in de auto zit, maar de auto zelf vertikt het.
Nouja, mijn aanname was dat de spiegels uitklappen zogauw hij van het slot gaat. Dat zag ik niet gebeuren, dus ging ik ervan uit dat 'ie niet van het slot ging. En tot nu toe, lijkt dat ook te kloppen.Djerro123 schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:14:
[...]
Klappen de spiegels uit dan? Dat doet die bij mij niet, volgens mij, als ik enkel kom aanlopen en naast de auto ga staan. Pas als ik de deur open trek klappen de spiegels dan ook open.
Dit heeft volgens mij te maken met de 'vaste' tijd die de computer aanhoudt tot je voorganger. Als mens lever je vaak tijdelijk in op veilige afstand/tijd als je oordeelt dat dit kan. Bijvoorbeeld bij optrekken of langs een afslaande auto rijden. AP (of eigenlijk TACC) blijft er precies op de ingestelde tijd achter zitten.Verder vond ik het optrekken erg langzaam gaan. Een vrachtwagen achter mij moest daarom afremmen, terwijl ik zelf een stuk sneller zou hebben opgetrokken.
Overigens heb ik zo al eens een ongeluk veroorzaakt. Net voor een tweebaans rotonde achter m'n voorganger aangereden de linkerbaan op, samen een (slome) vrachtwagen inhalend die op de rechterbaan zat. Ging de auto voor me ineens vol in de remmen omdat hij niet gezien had dat er al iemand reed op de rotonde! Daar kon ik dus niet meer tegenop remmen. Het enige wat ik had kunnen doen is meer afstand houden.
[ Voor 31% gewijzigd door mvdklip op 16-09-2019 18:30 ]
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
De auto gaat niet van het slot af als je in de buurt komt met een phone key. Je moet dan nog wel een deur of trunk openen. Met mijn iPhone 8 gaat het eigenlijk 99% van de tijd goed.anboni schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:22:
[...]
Nouja, mijn aanname was dat de spiegels uitklappen zogauw hij van het slot gaat. Dat zag ik niet gebeuren, dus ging ik ervan uit dat 'ie niet van het slot ging. En tot nu toe, lijkt dat ook te kloppen.
@Taro plaats van de auto op de rijbaan vind ik ook niet altijd prettig. Met name inderdaad op N wegen zit hij teveel op de middelijn voor mijn gevoel. Niks aan te doen nee.
[ Voor 14% gewijzigd door Inspired op 16-09-2019 18:37 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dan ging het daar bij mij mis, ik heb 'n paar keer gehad dat de auto wel degelijk van het slot ging als ik dichtbij kwam (spiegels uitklappen, knipperlichten). En dat is ook wat ik in een video zag gebeuren, iemand die demonstreerde hoe dicht bij je moet komen voordat 'ie ontgrendelt. Ik zal het in de gaten houden en in het vervolg wat assertiever de greep grijpenInspired schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:35:
[...]
De auto gaat niet van het slot af als je in de buurt komt met een phone key. Je moet dan nog wel een deur of trunk openen. Met mijn iPhone 8 gaat het eigenlijk 99% van de tijd goed.
Wifi wilde daarnet zowaar wel connecten, maar ik bedenk me nu dat ik daarbij de passagierdeur open had staan. Dan ben ik benieuwd of 'ie nu nog lang genoeg connectie heeft gehad om de updaten te downloaden.
Voordat hij een update installeert krijg je een melding op je telefoon dat hij dat die nacht wil doen (en kan je hem gelijk laten starten)anboni schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:50:
[...]
Dan ging het daar bij mij mis, ik heb 'n paar keer gehad dat de auto wel degelijk van het slot ging als ik dichtbij kwam (spiegels uitklappen, knipperlichten). En dat is ook wat ik in een video zag gebeuren, iemand die demonstreerde hoe dicht bij je moet komen voordat 'ie ontgrendelt. Ik zal het in de gaten houden en in het vervolg wat assertiever de greep grijpen
Wifi wilde daarnet zowaar wel connecten, maar ik bedenk me nu dat ik daarbij de passagierdeur open had staan. Dan ben ik benieuwd of 'ie nu nog lang genoeg connectie heeft gehad om de updaten te downloaden.
Zover ik bijna zeker weet, ontgrendelt de auto niet uit zichzelf. Je moet altijd een deur openen.anboni schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:50:
[...]
Dan ging het daar bij mij mis, ik heb 'n paar keer gehad dat de auto wel degelijk van het slot ging als ik dichtbij kwam (spiegels uitklappen, knipperlichten). En dat is ook wat ik in een video zag gebeuren, iemand die demonstreerde hoe dicht bij je moet komen voordat 'ie ontgrendelt. Ik zal het in de gaten houden en in het vervolg wat assertiever de greep grijpen
Tesla model 3 RWD sinds 27 mei 2019
Zaterdag de Model 3 besteld, november zou hij beschikbaar zijn. Net een sms binnen dat hij volgende week al klaar staat. Helemaal top, maar dat wordt wel even doorschakelen om alles te regelen.
Zo doe ik het ook. Werkt ook voor de achterbak. Tot nu toe (10-15x ofzo sinds ophalen vrijdag) heeft het altijd gewerkt. Ik heb voor de zekerheid de toeter aanstaan bij het opslot gaan, heb geen zin om elke keer terug te kijken of mn mobiel te pakken. Gelukkig is de toeter best bescheiden en hoor je het niet zo bij ons. Genoeg bomen / groen om het te dempen.Djerro123 schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:14:
[...]
Klappen de spiegels uit dan? Dat doet die bij mij niet, volgens mij, als ik enkel kom aanlopen en naast de auto ga staan. Pas als ik de deur open trek klappen de spiegels dan ook open.
Wow, hier kan je vertellen welke je had besteld! Helaas gaat het via de LM wat trager allemaal.DuikKees schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:01:
Zaterdag de Model 3 besteld, november zou hij beschikbaar zijn. Net een sms binnen dat hij volgende week al klaar staat. Helemaal top, maar dat wordt wel even doorschakelen om alles te regelen.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Wat wel een dingetje is is dat de kofferbak niet alles helemaal unlocked als je die opent. De laadkabel blijft bijvoorbeeld locked als alleen de kofferbak open is. Als je de auto met de app van slot haalt of een deur opent unlocked de kabel daarna wel netjes. Een deur openen nadat je de laadpaal gestopt hebt helpt echter weer niet, dan moet je alsnog het scherm of de app gebruiken om de kabel te unlocken. Heb het idee dat dit typisch Europese scenario's zijn die in de US niet voorkomen (daar altijd kabel aan de lader of speciale Tesla lader) en daarom ook niet geweldig uitgedacht/uitgewerkt zijn.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Hunkaroglu schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:27:
[...]
Zolang ze maar niet bezet zijn door een niet-elektrisch auto. Wachttijd daarentegen zal wel meevallen, zolang de andere Tesla bezitters niet tot 100% laden. Duurt wat langer voordat ze dan weg zijn. Eigenlijk moeten ze dat ook blokkeren bij een SuC. Tot 90% en dan moven.
https://electrek.co/2019/...miting-supercharger-busy/Tesla starts limiting charge to 80% at busy Superchargers to reduce wait times
Hmmm..als ik kom aanlopen en de deur aan bestuurderskant open (telefoon in mijn zak) en dan de laadkabel wil unpluggen lukt dat niet.Tassadar32 schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:12:
Wat wel een dingetje is is dat de kofferbak niet alles helemaal unlocked als je die opent. De laadkabel blijft bijvoorbeeld locked als alleen de kofferbak open is. Als je de auto met de app van slot haalt of een deur opent unlocked de kabel daarna wel netjes.
Moet altijd eerst via de app de laadsessie stoppen.
Heb je het over de granny charger? Moet je nog ergens op drukken op de laadstekker?
[ Voor 29% gewijzigd door Wolly op 16-09-2019 20:24 ]
Lijkt mij juist bij de eenvoudige voorspelbare situaties dat de meest ongelukken gebeuren omdat men dan niet op let en snel met andere dingen gaan bezig houden. Las ook dat de meeste verkeersongevallen gebeuren door mobiel gebruik, eten en drinken, etc. AP maakt dat makkelijker om te doen met beter behoud van veilig rij gedrag.MrAcid schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:19:
[...]
Heb hier wel sterk twijfels bij. Ik ken de statistiek (uit nieuwsberichten/marketing) van Tesla, maar vraag me af of je dit zo kunt zeggen.
Wanneer gebruik je AP? In eenvoudige, voorspelbare, (snelweg)situaties.
Wanneer gebruik je de AP niet? Als het ingewikkeld wordt.
Wanneer gebeuren de ongelukken?
@ mvdklip,
Het is wat Discipline zei, en werken binnen het systeem. Als je wilt dat het precies gaat doen wat jij normaal zou doen dan heb je idd genoeg momenten om er aan te twijfelen. Heb daar zelf niet zo'n moeite mee, het is gewoon leren hoe het het beste werkt en wanneer en dan pas je het toe. Bij andere momenten doe je alleen TACC.
Had vandaag ook een interessante rit, m'n dagelijkse woon/werk route. Ging grotendeels goed, maar er waren 2 bochten waar ik vooraf al twijfelde of het goed zou gaan. M'n verwachting was van niet, en werd ook bevestigd.
De 1e bocht is een 60KM/u bocht op een 80KM/u N-weg. De Tesla herkent blijkbaar geen 60KM/u want hield "netjes" 50KM/u aan. Maarja, dat is echt niet te doen met andere verkeersdeelnemers, je kan de bocht ook best makkelijk met 80 nemen als je wat sportiever wilt rijden.
Snel daarna weer een bocht, wat flauwer en daardoor geen officiële snelheidsaanpassing, dus 80KM/u. Nou dat trok die niet, gelukkig had ik het verwacht en had ik beide handen aan het stuur, maar dan nog schoot de auto een klein beetje de tegenoverliggende baan in!! Ik zag in een latere bocht, wat wel goed ging dat een melding op het scherm kwam met iets van "warning, autopilot wil dis-engage". Heeft die uiteindelijk niet gedaan, maar de snelheid waarmee het uitgaat in de eerdere bocht is echt niet ok. Er was gelukkig geen auto op precies datzelfde plek of een klein beetje verder anders had ik er wellicht tegen aan gereden. (Maar ik had gezien dat de andere kant vrij was, anders had ik nog mee gewacht om te testen)
Lekker bezig EU regelgeving, en slechte implementatie Tesla! Er is echt te weinig tijd tussen waarschuwing en het uitzetten van de AP. Als je het niet verwacht schiet je gewoon ver de andere baan in met echt serieuze gevolgen.
Overal vind ik het wel erg fijn rijden en een fijne toevoeging. Maar de komende tijd zal ik het toch meer als test omgeving gaan gebruiken op nieuwe wegen. Gelukkig rijd ik grotendeels dezelfde routes zodat het eenvoudig is om een paar keer te testen en dan te bepalen waar en wanneer ik het gebruik. Maar zomaar aanzetten op een onbekend weg en vertrouwen dat AP het wel regelt zal zeker niet het geval zijn. (Had ik ook niet verwacht)
Verwijderd
Ja, die bochten nerf van de EU is wel bar slecht en Tesla heeft er wellicht gewoon voor gekozen om het slecht te implementeren zodat ze de EU kunnen dwingen het te veranderen.
Ja, maar zorgt dit ervoor dat ze het dan wel vrijer laten om beter te implementeren? Zou eerder denken dat ze het juist terugschroeven zodat je nog minder mee kan. Zal me niks verbazen als er nog een dodelijk ongeval is dit jaar hierdoor. Dat zal veel niet goeds doen....Verwijderd schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:32:
Ja, die bochten nerf van de EU is wel bar slecht en Tesla heeft er wellicht gewoon voor gekozen om het slecht te implementeren zodat ze de EU kunnen dwingen het te veranderen.
DIt is lastig te bewijzen, tenzij je het zelf toegeeft.DM_ schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:35:
[...]
Ja, maar zorgt dit ervoor dat ze het dan wel vrijer laten om beter te implementeren? Zou eerder denken dat ze het juist terugschroeven zodat je nog minder mee kan. Zal me niks verbazen als er nog een dodelijk ongeval is dit jaar hierdoor. Dat zal veel niet goeds doen....
Als ik niet de verongelukte ben, en het komt omdat de systeem zo snel eruit vliegt terwijl ik beiden handen aan het stuur heb dan lijkt me dat je dit toch gaat aangeven? Hoe AP nu werkt irt tot sturen en nags werkt het tegenstrijdig naar mijn mening. Je moet zeer beperkt kracht uitoefenen op het stuur want anders gaat het uit.....en doe je dat dan kan je niet snel genoeg ingrijpen bij een bocht.
Wat dat betreft vind ik dit deel van het systeem een catch-22, en zo is het ontworpen door Tesla. Denk dat je best een argument hebt om Tesla verantwoordelijk te stellen indien er iets zou gebeuren. (Het akkoord gaan met een BETA heeft maar beperkt waarde als de gevolgen zo veel groter kunnen worden).
Ze moeten ervoor zorgen dat het niet uit gaat, maar laat de auto gewoon afremmen en langzamer rijden. De bocht daarvoor deed het dat ook en dat ging prima, alleen langzaam. Dan kan je als bestuurder zelf kiezen wat je wilt gaan doen.
Het is echt slecht nu voor dit deel, kan toch niet dat je het verwacht als bestuurder, je handen correct op de stuur hebt om in te grijpen en dan nog niet snel genoeg bent. (terwijl ik echt wel relatief snelle reacties heb).
Wat dat betreft vind ik dit deel van het systeem een catch-22, en zo is het ontworpen door Tesla. Denk dat je best een argument hebt om Tesla verantwoordelijk te stellen indien er iets zou gebeuren. (Het akkoord gaan met een BETA heeft maar beperkt waarde als de gevolgen zo veel groter kunnen worden).
Ze moeten ervoor zorgen dat het niet uit gaat, maar laat de auto gewoon afremmen en langzamer rijden. De bocht daarvoor deed het dat ook en dat ging prima, alleen langzaam. Dan kan je als bestuurder zelf kiezen wat je wilt gaan doen.
Het is echt slecht nu voor dit deel, kan toch niet dat je het verwacht als bestuurder, je handen correct op de stuur hebt om in te grijpen en dan nog niet snel genoeg bent. (terwijl ik echt wel relatief snelle reacties heb).
[ Voor 24% gewijzigd door DM_ op 16-09-2019 20:47 ]
Wie kan mij helpen. Heb mijn Tesla vandaag besteld. Ben nu aan het kijken voor de silver wall mount. Wie heeft er ervaringen hiermee. En wat kost een installatie ongeveer?
En heeft iemand wellicht een goed adres in Overijssel?
[ Voor 14% gewijzigd door thechip op 16-09-2019 20:52 ]
Gefeliciteerd! Die dansende auto's gaat beter worden met v10:mvdklip schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:09:
Sinds een paar dagen in bezit van een M3 SR+, na vijf en een half jaar in een 24 kWh Leaf gereden te hebben. Wat een verschil!
Toch valt de AP me een beetje tegen. Zelfs als ik hem niet gebruik, geeft het hele systeem me weinig vertrouwen. Voorbeeld: stilstaand bij het stoplicht zie je de auto's eromheen op het scherm geregistreerd staan, maar deze staan meestal niet helemaal stil. Ze bewegen een beetje van links naar rechts, draaien om hun as, etc. Dit terwijl iedereen stil staat, wachtend op groen licht.
The new software now being tested under the Early Release program shows oncoming traffic. Now a better video pic.twitter.com/nv9sodFos2
— Tesletter (@tesletter) 5 september 2019
Ik zag vandaag en vorige week 's ochtends in de buurt van de N50 (o.a. Kampen) een witte M3 rijden waarbij het linker voorlicht naar boven gericht stond en mij en andere tegenliggers verblindde. Vanochtend reed ik zelf voor het eerst in het donker met de M3 en kreeg ook 3-4x seintjes van tegenliggers.
Morgenochtend maar eens even kijken of die lamp inderdaad te hoog ingesteld staat. Anderen dit ook ervaren?
Morgenochtend maar eens even kijken of die lamp inderdaad te hoog ingesteld staat. Anderen dit ook ervaren?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Dat is wel heel snel.. welke versie had je besteld en welke opties..?DuikKees schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:01:
Hier ook zaterdag besteld, SR+ Midnight Grey.
Nu vooral wat praktisch Tesla Model 3 filmpjes te kijken hoe je met zn ding omgaat.
Weet iemand hoe het zit als je met twee telefoons op de auto afloopt die beide als sleutel gezien kunnen worden?
Mijn vriendin en ik gaan beide de auto gebruiken, waar we ook vaak genoeg samen in de auto zullen zitten..
"Snapt" de Tesla dat een beetje?
Is prima gelukt! Maar wel door even langs kantoor in Eindhoven te gaan. Zal waarschijnlijk ook wel lukken via email of bellen, maar dat is directer (en voor mijn vriendin net zo makkelijk, die kwam er praktisch langs, had ze toch nog een beetje een "auto-koop" ervaring bij een dealerHaveric schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:16:
[...]
Is het gelukt met de toewijzen van de referal ?
Ligt eraan welke telefoon hij eerste ziet. Op basis daarvan wordt het profiel gekozen. Daarnaast merk ik verder niets met 2 telefoons. We gebruiken dezelfde account op onze eigen telefoons.Mkeespiet schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:56:
[...]
Dat is wel heel snel.. welke versie had je besteld en welke opties..?
Nu vooral wat praktisch Tesla Model 3 filmpjes te kijken hoe je met zn ding omgaat.
Weet iemand hoe het zit als je met twee telefoons op de auto afloopt die beide als sleutel gezien kunnen worden?
Mijn vriendin en ik gaan beide de auto gebruiken, waar we ook vaak genoeg samen in de auto zullen zitten..
Verwijderd
Als je het aan hebt staan dan kan ook emergency Lane assist je nog redden. Alle klanten en ook Tesla vinden dit nu geen goede oplossing. Maar ik heb het idee dat Tesla als organisatie ook denkt: we gaan er niet teveel tijd in stoppen. En als je al crasht is Tesla 1 van de meest veiligste auto's om in te crashen.
Ik was voor installatie en materialen (automaat en klasse B aardlek) zo'n 550 euro kwijt. Bevalt mij na twee dagen prima. ding werd binnen 'n dag of twee na bestellen bezorgd.thechip schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:46:
Wie kan mij helpen. Heb mijn Tesla vandaag besteld. Ben nu aan het kijken voor de silver wall mount. Wie heeft er ervaringen hiermee. En wat kost een installatie ongeveer?
Verwijderd
Als je situatie in Saudi Arabië ziet dan begrijp ik echt niet dat niet meer werkgevers en particulieren aan de Tesla gaan.
Met 2 verschillende profielen zul je bij 1 van de telefoons de bluetooth uit moeten zetten, anders weet je niet zeker welke telefoon (en dus profiel) de Tesla 'pakt'.Mkeespiet schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:56:
[...]
Dat is wel heel snel.. welke versie had je besteld en welke opties..?
Adres in Overijssel?anboni schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:03:
[...]
Ik was voor installatie en materialen (automaat en klasse B aardlek) zo'n 550 euro kwijt. Bevalt mij na twee dagen prima. ding werd binnen 'n dag of twee na bestellen bezorgd.
"Openbare" laadpaal thuis (en op het werk) met RFID. Ik moet eerst de deur openen of via de app unlocken en dan pas de laadsessie stoppen. Andersom betekent dat de kabel aan de kant van de auto op slot blijft en ik de app weer moet pakken (handig als je net met een hele rol kabel in je handen staat). Kofferbak werkt dus niet (en driemaal raden wat ik altijd open doe voordat ik de sessie ga stoppenWolly schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:22:
[...]
Hmmm..als ik kom aanlopen en de deur aan bestuurderskant open (telefoon in mijn zak) en dan de laadkabel wil unpluggen lukt dat niet.
Moet altijd eerst via de app de laadsessie stoppen.
Heb je het over de granny charger? Moet je nog ergens op drukken op de laadstekker?

Je kunt, neem ik aan, in de auto toch gewoon het profiel met twee keer tappen op het scherm wijzigen als hij per ongeluk de verkeerde heeft gepakt?DigiDaan schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:20:
[...]
Met 2 verschillende profielen zul je bij 1 van de telefoons de bluetooth uit moeten zetten, anders weet je niet zeker welke telefoon (en dus profiel) de Tesla 'pakt'.
Bel een willekeurige installateur. Ik heb het ook laten doen door de installateur die betrokken was bij de bouw van ons huis. Enige waar je echt op moet letten is dat ze het juiste type aardlek installeren (je hebt er een nodig die ook gelijkstroomlekken meet)
Jazeker, maar het is juist zo handig dat het automatisch kan.MrAcid schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:32:
[...]
Je kunt, neem ik aan, in de auto toch gewoon het profiel met twee keer tappen op het scherm wijzigen als hij per ongeluk de verkeerde heeft gepakt?
[YouTube: Model 3 Tutorial | Driver Profiles]
En hebben de meeste van jullie Tesla Wall connector of eentje van een ander merk? Zo ja tips en of aanbevelingen?
Snap ik, en ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit, maar als ik, wanneer we samen naar de auto lopen voor een gezellig dagje weg, zeg:DigiDaan schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:34:
[...]
Jazeker, maar het is juist zo handig dat het automatisch kan.
'Schat, zet trouwens je bluetooth even uit anders pakt de Tesla zometeen misschien per ongeluk jouw profiel terwijl het nou juist zo handig is dat hij automatisch de mijne pakt als ik de auto ga gebruiken'
...ipv dat ik even 2 keer op het scherm klik en m'n nerd-OCD om het te automatiseren onderdruk.
Nou, dan heb ik dus bijna zeker een leukere dag na die twee klikjes.
De TWC is met afstand de goedkoopste, inclusief installatie ben je met E1200 wel klaar. Andere merken beginnen daar net met de hardware. Als je geen eisen zoals loadbalancing(*) of facturatie hebt, is dat gewoon de beste keus. Verder kun je over laadpalen beter in [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen gaan buurten.thechip schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:41:
En hebben de meeste van jullie Tesla Wall connector of eentje van een ander merk? Zo ja tips en of aanbevelingen?
(*) en ik verwacht dat maar heel weinig mensen echt loadbalancing nodig hebben. In de Model 3 kun je instellen hoe laat 'ie met laden mag beginnen, in de TWC kun je de max laadstroom instellen naar wat je installatie aankan. Ik heb m'n laadpaal op 3x 13A staan, daarmee is er eigenlijk geen situatie denkbaar waarin m'n auto 's ochtends niet volledig is opgeladen.
Plakken jullie allemaal netjes de webcam af in de binnenspiegel, of is het nog geen alu-hoedjes tijd?
Voor de sentry mode heeft het geen functie?
[ Voor 18% gewijzigd door Divak op 16-09-2019 21:53 ]
Jazeker. Deze werkt goed en onzichtbaar.Divak schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:53:
Plakken jullie allemaal netjes de webcam af in de binnenspiegel, of is het nog geen alu-hoedjes tijd?
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dFS0cHq
Ja, ik had ooit eens headlight auto-levelling aangelikt en (denk ik) halverwege geannuleerd. Toen stonden ze goed fout, ik was een bord 200 meter verderop aan het verlichten :-) Weet niet precies hoe dat auto-levelling werkt, maar heb ze daarna met de hand op de gok naar beneden gezet. Daarna geen signalen meer gehad. (Ik heb geen witte overigens, dus it wasn't me :-) )Taro schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:54:
Ik zag vandaag en vorige week 's ochtends in de buurt van de N50 (o.a. Kampen) een witte M3 rijden waarbij het linker voorlicht naar boven gericht stond en mij en andere tegenliggers verblindde. Vanochtend reed ik zelf voor het eerst in het donker met de M3 en kreeg ook 3-4x seintjes van tegenliggers.
Beetje willekeur. Hoewel ik het idee heb (ongetest) dat hij wel ongeveer weet wie waar instapt, maar dat gaat niet goed als er teveel tijd tussen de twee personen zit. Ik weet dat de X een bluetooth triangulation systeem heeft, misschien dat dat ook in de 3 zit?Mkeespiet schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:56:
[...]
En inderdaad, even profiel veranderen als het verkeerd gaat is echt wel handiger dan bluetooth uitzetten. Ik wou dat ik MrAcid nog een paar extra
[ Voor 31% gewijzigd door DaCoTa op 16-09-2019 22:23 ]
Bij ons is het zo dat we allebei graag willen rijden, dus we overleggen wie er rijdt en de ander zet de bluetooth uit. Geen groot probleem hier...MrAcid schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:48:
[...]
Snap ik, en ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit, maar als ik, wanneer we samen naar de auto lopen voor een gezellig dagje weg, zeg:
'Schat, zet trouwens je bluetooth even uit anders pakt de Tesla zometeen misschien per ongeluk jouw profiel terwijl het nou juist zo handig is dat hij automatisch de mijne pakt als ik de auto ga gebruiken'
...ipv dat ik even 2 keer op het scherm klik en m'n nerd-OCD om het te automatiseren onderdruk.
Nou, dan heb ik dus bijna zeker een leukere dag na die twee klikjes.
Jij al jouw steentje bijgedragen door in Canada een Tesla aan te schaffen?Verwijderd schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:20:
Als je situatie in Saudi Arabië ziet dan begrijp ik echt niet dat niet meer werkgevers en particulieren aan de Tesla gaan.
Geen idee in welke bubbel jij zit maar de meesten mensen die ik ken hebben niet even 50k vrij te besteden, laat staan dat ze dat dan in een auto gaan stoppen. Private lease is in NL ook nog geen doorslaand succes, begint wel te komen, maar je moet best wel wat km/jaar maken wil het interessant zijn. Komen ook nog genoeg goedkopere (kleinere, minder spectaculaire) EVs op de markt waar men ook nog op wacht icm de particuliere aankoopsubsidie vanaf (ik dacht) volgend jaar. De Model 3 zit nu in NL ook al dicht bij de grens van “uitverkocht voor 2019” heb ik het idee, al heeft Tesla de belofte gemaakt dat je voor 7 oktober besteld nog in 2019 geleverd krijgt.
Maar ben zelf ook blij dat ik van die stinkbende bij de tankstations af ben, ook geen bijdrage meer van mij aan die theedoeken die in de woestijn dik doen met veel te dure sportwagens
Mensen,
Ik vind de range van de model 3 niet zo best eerlijk gezegd. Heb je volgens de opgave 385km actieradius, na 200 km is het leeg (wisselen snelweg en bebouwde kom). Dat kan dan liggen aan het feit dat ik er veel mee speel (hard optrekken enzo). Ik hoop wel dat dit gauw verbetert.
Ook heb ik een vraag waarom de batterij zelf tot 350 km wil opladen? Er staat een streepje door de batterij heen. Wat doen jullie? 385 km? Kun je uberhaupt 400 km volgens de auto zelf opladen? SR+ bedoel ik.
En grappig, de 'autopilot, als je kennelijk de waarschuwingen negeert, mag je de rest van de rit geen autopilot meer gebruiken.
Ik vind de range van de model 3 niet zo best eerlijk gezegd. Heb je volgens de opgave 385km actieradius, na 200 km is het leeg (wisselen snelweg en bebouwde kom). Dat kan dan liggen aan het feit dat ik er veel mee speel (hard optrekken enzo). Ik hoop wel dat dit gauw verbetert.
Ook heb ik een vraag waarom de batterij zelf tot 350 km wil opladen? Er staat een streepje door de batterij heen. Wat doen jullie? 385 km? Kun je uberhaupt 400 km volgens de auto zelf opladen? SR+ bedoel ik.
En grappig, de 'autopilot, als je kennelijk de waarschuwingen negeert, mag je de rest van de rit geen autopilot meer gebruiken.
Zojuist een heel interessante en leerzame video gezien over de batterijtechnologie van Tesla, en dan met name de veranderingen/verbeteringen die in de Model 3 zijn doorgevoerd. Als je er wat meer van wilt weten, kijk dan hier: YouTube: The Truth About Tesla Model 3 Batteries: Part 2
Dat is toch een verdomd knap staaltje techniek hoor.
Dat is toch een verdomd knap staaltje techniek hoor.
Verwijderd
Ik woon nu in Calgary, hele erge mooie stad maar Alberta (de provincie waar Calgary in ligt) is de Texas van Canada. Heel erg conservatief en heel erg op olie gericht. Een hele discussie is dat nu ook in Canada, maar dat terzijde.
Elke keer als ik hier een Tesla dan komt er weer een lach op mijn gezicht, ik zie ze een stuk minder hier dan in NL. Overigens heeft British Columbia en Quebec een subsidie van in totaal 8000 euro als mensen een (plugin) EV kopen. Daarom zie je ze daar echt een heel stuk meer.
Ik ben aan het twijfelen of mijn tweede auto een Model 3 wordt of dat ik toch ga wachten op de Pickup. Dat hangt er allemaal af van hoe het loopt. Nu heb ik in ieder geval een Ford Explorer met een V8 erin, dit omdat we dan ruimte nodig hadden toen we van Oost naar West Canada zijn gereden!
De benzine prijs hier is ook 60 eurocent per liter, dus de noodzaak is er nog niet heel erg....
Je range hangt enorm van je rijgedrag af. Hoeveel Wh/km rijd je gemiddeld? Tot hoeveel procent laad je en tot hoeveel rijd je 'm leeg?naii11 schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:48:
Mensen,
Je hebt het ding net 'n weekend. Ga eerst 'ns een paar weken wennen aan deze manier van rijden (inclusief one-pedal driving en regeneratie) en kom dan nog 'ns terug met je ervaringen. Let ook op dat regeneratief remmen bij mij in ieder geval op de lage stand stond, dus als je daardoor je remschijven veel meer nodig hebt, kost dat ook gewoon bereik.naii11 schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:48:
Dit dus, ik sta ook aan publieke paal elke dag en het is elke dag dit riedeltje. Heb er nu gewoonte van gemaakt om eerst m'n tas bij de passagiers plek te zetten, dan door te lopen naar de kofferbak, dan de sessie te beëindigen en dan de kabel aan beide kanten eruit te halen. Je went eraan maar als je je auto uitleent is het vaak wel wat klungelen omdat je natuurlijk gewoon eerst de laadstekker wilt opbergen. Het is onlogisch dat je eerst een deur moet openen of het via de app moet doen.Tassadar32 schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:26:
[...]
"Openbare" laadpaal thuis (en op het werk) met RFID. Ik moet eerst de deur openen of via de app unlocken en dan pas de laadsessie stoppen. Andersom betekent dat de kabel aan de kant van de auto op slot blijft en ik de app weer moet pakken (handig als je net met een hele rol kabel in je handen staat). Kofferbak werkt dus niet (en driemaal raden wat ik altijd open doe voordat ik de sessie ga stoppen).
Ik had het probleem ook. Links stond ook een stuk hoger ingesteld en auto leveling verhielp het probleem niet dus ik heb het handmatig bijgesteld. Het beste is om op 5 meter voor een muur te gaan staan.
Taro schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:54:
Ja snap ik wel.anboni schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 00:37:
[...]
Je hebt het ding net 'n weekend. Ga eerst 'ns een paar weken wennen aan deze manier van rijden (inclusief one-pedal driving en regeneratie) en kom dan nog 'ns terug met je ervaringen. Let ook op dat regeneratief remmen bij mij in ieder geval op de lage stand stond, dus als je daardoor je remschijven veel meer nodig hebt, kost dat ook gewoon bereik.
Oja, dat wilde ik nog vragen. Bij regeneratief remmen, zie ik de remlichten oplichten. Gebruik je nou echt je remmen, of remt dat ding af 'op de batterij', zoals met terugschakelen in een normale auto. Of is het een combinatie van?
Ervaring/kennis op basis van een Golf GTE en andere hybrides - mijn Tesla M3 is er nog niet.naii11 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:17:
[...]
Ja snap ik wel.
Oja, dat wilde ik nog vragen. Bij regeneratief remmen, zie ik de remlichten oplichten. Gebruik je nou echt je remmen, of remt dat ding af 'op de batterij', zoals met terugschakelen in een normale auto. Of is het een combinatie van?
Als je het stroompedaal loslaat, dan gaat hij enkel regeneratief remmen op de motor - waarmee dus energie wordt teruggeleverd aan de batterij.
Wanneer je het rempedaal gebruikt dan zal hij waarschijnlijk, want dit doen ook (plug-in)hybrides, eerst op de motor remmen (en dus energie terugleveren aan de batterij). Rem je harder dan wat de motor kan opvangen (remmen/vertragen) dán gaan de remmen (remklauwen) aangrijpen en rem je dus met de schijfremmen waarbij de energie níet wordt teruggeleverd aan de batterij.
Of de remlichten wel/niet aangaan zegt niks over hoe je remt. Die gaan gewoon aan vanaf een bepaalde mate van vertraging.
Ik verwacht trouwens dat je dit live kunt zien/volgen in de Energy grafiek die in het dashboard zit.
Zie vanaf 1:45:
[ Voor 6% gewijzigd door MrAcid op 17-09-2019 08:39 ]
Dat terugleveren aan energie levert je echt niet meer dan 10km range in het totaal op volgens mij. Daarnaast is het ook niet fijn rijden als die op standaard regeneratie staat.MrAcid schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:33:
[...]
Ervaring/kennis op basis van een Golf GTE en andere hybrides - mijn Tesla M3 is er nog niet.
Als je het stroompedaal loslaat, dan gaat hij enkel regeneratief remmen op de motor - waarmee dus energie wordt teruggeleverd aan de batterij.
Wanneer je het rempedaal gebruikt dan zal hij waarschijnlijk, want dit doen ook (plug-in)hybrides, eerst op de motor remmen (en dus energie terugleveren aan de batterij). Rem je harder dan wat de motor kan opvangen (remmen/vertragen) dán gaan de remmen (remklauwen) aangrijpen en rem je dus met de schijfremmen waarbij de energie níet wordt teruggeleverd aan de batterij.
Of de remlichten wel/niet aangaan zegt niks over hoe je remt. Die gaan gewoon aan vanaf een bepaalde mate van vertraging.
Ik verwacht trouwens dat je dit live kunt zien/volgen in de Energy grafiek die in het dashboard zit.
[YouTube: Tesla Energy & Trip Graph Explained | Tesla Energy App]
Onderschat de hoeveelheid teruggewonnen energie op basis van regeneratief remmen niet, dat is forser dan je denkt. Bij een uitvoegstrook op de snelweg waarbij je volledig remt op basis van regeneratief remmen win je met gemak 1 km aan range terug. Je wint op een volle lading aanzienlijk meer energie terug dan 10 km.Hunkaroglu schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:43:
[...]
Dat terugleveren aan energie levert je echt niet meer dan 10km range in het totaal op volgens mij. Daarnaast is het ook niet fijn rijden als die op standaard regeneratie staat.
Daarnaast ontzie je de remmen (dus verminder je slijtage) dus het is ook veel duurzamer.
Dat jij het niet fijn vindt rijden is een persoonlijke opvatting, niet een algemeen feit. Persoonlijk vind ik het regeneratief remmen juist heel erg fijn en zou ik niet anders meer willen.
Ik moest er ook even aan wennen. Met name bij de proefrit vond ik het niks en heb ik het direct aangepast. Zou nu niet meer anders willen. Elke keer weer flink wennen als ik een keer met de ICE van mijn vrouw op pad ga. Ik doe het niet voor de range, meer omdat ik het echt prettig rijden vind. De remlichten gaan inderdaad aan vanaf een bepaalde vertraging. Helemaal los laten van "gas" doet de remlichten meestal oplichten. Half van het "gas" af niet. Je kunt het live zien op het scherm trouwens. Of de remlichten aan gaan of niet.
Of je de remmen er meer mee ontziet dat vraag ik me dus af. Volgens mij remt een elektrische auto ook bij het gebruik van het rempedaal éérst op de motor (regeneratief) en pas bij harder remmen op de schijfremmen.Volodos schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:53:
[...]
Onderschat de hoeveelheid teruggewonnen energie op basis van regeneratief remmen niet, dat is forser dan je denkt. Bij een uitvoegstrook op de snelweg waarbij je volledig remt op basis van regeneratief remmen win je met gemak 1 km aan range terug. Je wint op een volle lading aanzienlijk meer energie terug dan 10 km.
Daarnaast ontzie je de remmen (dus verminder je slijtage) dus het is ook veel duurzamer.
Dat jij het niet fijn vindt rijden is een persoonlijke opvatting, niet een algemeen feit. Persoonlijk vind ik het regeneratief remmen juist heel erg fijn en zou ik niet anders meer willen.
Denk ook wel dat @Hunkaroglu de impact ervan onderschat. Mijn ervaring is dat het behoorlijk veel oplevert. Als ik met mijn Golf GTE een berg afdaal (buitenland) dan heb ik beneden méér range op de teller staan dan boven.
Nee, rempedaal bedient uitsluitend de schijfremmen bij Tesla. Echter, omdat men meestal met rechtervoet remt en "gas"pedaal dus loslaat wordt er gelijkertijd ook regeneratief geremd. Als je met twee voeten rijdt kan je - in principe - dus hier mee spelen.MrAcid schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:56:
[...]
Of je de remmen er meer mee ontziet dat vraag ik me dus af. Volgens mij remt een elektrische auto ook bij het gebruik van het rempedaal éérst op de motor (regeneratief) en pas bij harder remmen op de schijfremmen.
Bergafwaarts ben je ook constant aan het remmen. Daar kan het inderdaad meer opleveren dan op een normale weg.MrAcid schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:56:
[...]
Of je de remmen er meer mee ontziet dat vraag ik me dus af. Volgens mij remt een elektrische auto ook bij het gebruik van het rempedaal éérst op de motor (regeneratief) en pas bij harder remmen op de schijfremmen.
Denk ook wel dat @Hunkaroglu de impact ervan onderschat. Mijn ervaring is dat het behoorlijk veel oplevert. Als ik met mijn Golf GTE een berg afdaal (buitenland) dan heb ik beneden méér range op de teller staan dan boven.
Ik heb namelijk de percentage niet echt omhoog zien gaan.
Ik ga het maar weer eens uitproberen voor een langere tijd
Zal kwestie van wennen zijn idd.
Thanks, wist ik niet maar lijkt er inderdaad op dat dit de Model 3 zo werkt!arsimo schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:02:
[...]
Nee, rempedaal bedient uitsluitend de schijfremmen bij Tesla. Echter, omdat men meestal met rechtervoet remt en "gas"pedaal dus loslaat wordt er gelijkertijd ook regeneratief geremd. Als je met twee voeten rijdt kan je - in principe - dus hier mee spelen.
Met twee voeten rijden zou ik niemand aanraden.
Zit nu ook af te wegen om regen op standard te zetten. Staat nu op low. Merk toch dat de auto te veel doorrolt op low waardoor ik alsnog een beetje moet remmen op veel punten of te vroeg moet gaan coasten om een beetje goed uit te komen. En het remmen voelt ook heel "sponzig" aan, niet echt scherp of reactief.
Weet iemand of de rijinstelling (Chill / Standard) ook effect heeft op hoe scherp de auto remt?
Weet iemand of de rijinstelling (Chill / Standard) ook effect heeft op hoe scherp de auto remt?
Nee dat heb ik al geprobeerd. Dat heeft geen effect.DM_ schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:28:
Zit nu ook af te wegen om regen op standard te zetten. Staat nu op low. Merk toch dat de auto te veel doorrolt op low waardoor ik alsnog een beetje moet remmen op veel punten of te vroeg moet gaan coasten om een beetje goed uit te komen. En het remmen voelt ook heel "sponzig" aan, niet echt scherp of reactief.
Volgens mij gebruikt Tesla de echte remmen alleen wanneer een van de veiigheids/rij assistentie systemen ingrijpt. Wanneer je zelf rijd is vertragen altijd regeneratief en ontzie je de remmen dus heel erg.MrAcid schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:56:
[...]
Kijk maar eens naar de ontzettend kleine hoeveelheid remstof die op je velgen ontstaat ten opzichte van een traditionele auto.
EDIT: soms moet ik gewoon eerst even alle posts tot het einde lezen voor ik reageer......
[ Voor 6% gewijzigd door acidfever op 17-09-2019 09:58 ]
In het begin verbruikte mijn sr+ 19" ook meer dan nu. Zit nu op 2500 km en hij begint zuiniger te worden. Wellicht omdat naven/assen en dergelijke dan ingelopen zijn. Een normale rit komt gewoon uit op 15 kwh/100km.naii11 schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:48:
Mensen,
Ik heb afgelopen weekend een stuk van 300 km snelweg gereden op 1 acculading en gewoon de snelheidlimiet gereden. Bij thuiskomst had ik nog 20 km over (was met 98% vertrokken)
Ik laad hem voor dagelijks gebruik gewoon tot 90% op. Als je niet elke keer vol optrekt dan zakt je verbruik ook aanzienlijk. Ik merk ook dat ik met deze auto rustiger rijd. Met mijn vorige auto was het steeds jakkeren op de linkerbaan. Nu haak ik vaker in op de rechter of middelste baan met AP aan en vind ik het veel relaxter.
Dat is geen klein detail om te missen zeg, haha. Ik rijd op dit moment nog een hybride en daar laadt de accu ook heel goed tijdens het afremmen met het rempedaal. Pas bij heel hard remmen moeten de remschijven het werk. Erg vreemd dat deze combinatie niet door Tesla is gemaakt. Dan is eigenlijk de les om de Tesla direct op zo zwaar mogelijke regeneratie te zetten. Wat ik dan wel weer lastig zou vinden, is dat je geen idee hebt wanneer je remlichten aan gaan... dat kan nogal een onrustig verkeersbeeld opleveren wat ik niet op mijn geweten wil hebbenarsimo schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:02:
[...]
Nee, rempedaal bedient uitsluitend de schijfremmen bij Tesla. Echter, omdat men meestal met rechtervoet remt en "gas"pedaal dus loslaat wordt er gelijkertijd ook regeneratief geremd. Als je met twee voeten rijdt kan je - in principe - dus hier mee spelen.
Gaaf zeg. De superchargers in Canada zijn echter nog niet zo van de grond gekomen, toch? Overigens lijkt het mij een vergelijkbaar probleem in de VS. In de Silicon Valley stikt het van de EV's, maar zodra je in het rural Murrica komt moet iedereen ook gewoon zijn V8/SUV/Pickup rijden met een Amerikaanse vlag in de hand. Een beetje OT, hoe ben jij er terecht gekomen?Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 00:14:
[...]
Ik woon nu in Calgary, hele erge mooie stad maar Alberta (de provincie waar Calgary in ligt) is de Texas van Canada. Heel erg conservatief en heel erg op olie gericht. Een hele discussie is dat nu ook in Canada, maar dat terzijde.
Hoe zou je dat in in jou geval doen met een M3? Via de werkgever of zelf aanschaffen? Aanschaffen lijkt mij lastig als je er tijdelijk woont, of is de intentie permanent? Ik heb voor werk in Canada ook wel eens korte gesprekjes gehad maar alweer een paar jaar geleden en uiteindelijk geen knopen doorgehakt. Wel leuk om te lezen
Vuistregel: als je je gas loslaat gaan de remlichten branden, althans bij zwaarste regeneratiestand. Misschien niet bij alle snelheden, je kan dat zelf verifieren op het scherm als je het wil "oefenen". En zoals gemeld, omdat je het gas loslaat als je gaat remmen met rempedaal wordt ook tegelijkertijd het regeneratief remmen actief en dus is in de praktijk de resultante nauwelijks anders dan wat jij gewend bent.Divak schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:16:
[...]
Dat is geen klein detail om te missen zeg, haha. Ik rijd op dit moment nog een hybride en daar laadt de accu ook heel goed tijdens het afremmen met het rempedaal. Pas bij heel hard remmen moeten de remschijven het werk. Erg vreemd dat deze combinatie niet door Tesla is gemaakt. Dan is eigenlijk de les om de Tesla direct op zo zwaar mogelijke regeneratie te zetten. Wat ik dan wel weer lastig zou vinden, is dat je geen idee hebt wanneer je remlichten aan gaan... dat kan nogal een onrustig verkeersbeeld opleveren wat ik niet op mijn geweten wil hebben
Ik gebruik zelf altijd de zwaarste regeneratiestand - eigenlijk de standaard stand dus. Wat op deze(?) en andere Tesla-forums wel eens geopperd is is dat het lijkt dat sinds een nog relatief recente upgrade (dwz in de laatste 2 maanden) de standaard regeneratie minder zwaar is geworden, in het bijzonder bij hogere snelheden (> 60km/uur of zoiets). Dit is ook mijn indruk, maar ik heb geen formele berichtgeving hierover gezien - maar ik heb er ook niet echt naar gezocht. Iemand hier die daar iets meer van weet? Of is het van die personen en mij een perceptie-die-abuis-is?
[ Voor 6% gewijzigd door arsimo op 17-09-2019 10:34 ]
Dat is gewoon een kwestie van wennen. Ik vind het (nu al, na krap 400km) ideaal. Af en toe nog even zoeken naar de juiste pedaalstand, net zoals je vroeger bij een koppelingspedaal ook moest wennen aan aangrijpingspunt enzo.Hunkaroglu schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:43:
[...]
Dat terugleveren aan energie levert je echt niet meer dan 10km range in het totaal op volgens mij. Daarnaast is het ook niet fijn rijden als die op standaard regeneratie staat.
Hoe kun je dat op het scherm controleren? Gas los zal dat inderdaad sowieso zijn, maar op bepaalde standen bij terugnemen van het gas zullen ze ook gaan brengen. Is afhankelijk van de vertragingssnelheid. Dat is inderdaad even oefenen om gevoel voor te krijgen op welk punt dit is.arsimo schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:30:
[...]
Vuistregel: als je je gas loslaat gaan de remlichten branden, althans bij zwaarste regeneratiestand. Misschien niet bij alle snelheden, je kan dat zelf verifieren op het scherm als je het wil "oefenen".
Op het scherm staat je Tesla altijd afgebeeld. Als die afbeelding in zijn grootste stand staat afgebeeld zal het remlicht "achter het achterraam" oplichten als de remlichten in de werkelijkheid ook aangaan. Als je het ziet snap je direct wat ik bedoel.
Je ziet het autootje op de linkerkant van het scherm en daar lichten de remlichten op. In het donker is het beter te zien overigensDivak schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:59:
[...]
Hoe kun je dat op het scherm controleren? Gas los zal dat inderdaad sowieso zijn, maar op bepaalde standen bij terugnemen van het gas zullen ze ook gaan brengen. Is afhankelijk van de vertragingssnelheid. Dat is inderdaad even oefenen om gevoel voor te krijgen op welk punt dit is.
@arsimo Hetzelfde bericht op hetzelfde moment, heerlijk ❤Volodos schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:03:
[...]
Je ziet het autootje op de linkerkant van het scherm en daar lichten de remlichten op. In het donker is het beter te zien overigens
Vanochtend een stuk file gereden, lekker met autosteer de auto z'n ding laten doen. Op 'n gegeven moment bleef 'ie alleen stil staan terwijl m'n voorligger al 'n flink eind vooruit was. In het display stond de tekst "vastgezet" (geloof ik) onder de snelheid. Net toen ik met m'n voet het gapedaal wilde indrukken (of misschien heel minimaal aanraakte), begon 'ie weer te rollen. Iemand dat al 'ns gezien?
Speculatie: had je je rem zelf voor of tijdens het stoppen ingedrukt? En toen de handrem daarmee aangezet (je ziet dan een omcirkelde H op het scherm). Dat zou het kunnen verklaren.anboni schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:12:
Vanochtend een stuk file gereden, lekker met autosteer de auto z'n ding laten doen. Op 'n gegeven moment bleef 'ie alleen stil staan terwijl m'n voorligger al 'n flink eind vooruit was. In het display stond de tekst "vastgezet" (geloof ik) onder de snelheid. Net toen ik met m'n voet het gapedaal wilde indrukken (of misschien heel minimaal aanraakte), begon 'ie weer te rollen. Iemand dat al 'ns gezien?
(nee, zelf nooit gehad, maar deed hierbij een poging de oorzaak te deduceren)
Volodos schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:03:
Je ziet het autootje op de linkerkant van het scherm en daar lichten de remlichten op. In het donker is het beter te zien overigens
2x dank! Leuk om mee te experimenterenarsimo schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:03:
Op het scherm staat je Tesla altijd afgebeeld. Als die afbeelding in zijn grootste stand staat afgebeeld zal het remlicht "achter het achterraam" oplichten als de remlichten in de werkelijkheid ook aangaan. Als je het ziet snap je direct wat ik bedoel.
Stond je langer stil? Ik had hetzelfde laatst. Had het idee dat de auto na een bepaalde tijd niet meer zelf gaat rollen. (30s+?)anboni schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:12:
Nee, ik raakte de pedalen helemaal niet aan.arsimo schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:20:
Speculatie: had je je rem zelf voor of tijdens het stoppen ingedrukt? En toen de handrem daarmee aangezet (je ziet dan een omcirkelde H op het scherm). Dat zou het kunnen verklaren.
Ja, zou kunnen. Was met m'n vriendin aan het kletsen, dus niet heel erg bezig met hoe kort of lang we stilstonden.Inspired schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:23:
Stond je langer stil? Ik had hetzelfde laatst. Had het idee dat de auto na een bepaalde tijd niet meer zelf gaat rollen. (30s+?)
Vriendelijk bedankt MrAcid. Mooie technologie?MrAcid schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:33:
[...]
Ervaring/kennis op basis van een Golf GTE en andere hybrides - mijn Tesla M3 is er nog niet.
[YouTube: Tesla Energy & Trip Graph Explained | Tesla Energy App]
Ik moet stiekem bekennen, dat ik in een paar dagen van super petrolhead en 'elektrisch=voor bomenknuffelaars' toch wel helemaal omgeslagen ben
Ja, toen ik op de afsluitdijk 10 minuten voor een brug moest wachten. Grote blauwe letters HOLD op het scherm. Geen idee na hoeveel tijd dit gebeurde overigens.anboni schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:12:
Laatst ook gehad. Volgens mij is dat bij/na een full stop, of en hoe de tijdsduur daarbij uit maakt kan ik niet zeggen.anboni schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:27:
[...]
Nee, ik raakte de pedalen helemaal niet aan.
[...]
Ja, zou kunnen. Was met m'n vriendin aan het kletsen, dus niet heel erg bezig met hoe kort of lang we stilstonden.
Het regeneren bij de Model 3 gebeurt alleen bij 'stroom' los, niet bij remmen. Tenminste, dat is wat ik (denk te) zie(en) en wat mij eerder is verteld in dit topic. Maar dat regeneratief remmen went snel genoeg en dan gebruik je je rem nooit weer :-)naii11 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:30:
[...]
Vriendelijk bedankt MrAcid. Mooie technologie?
Ik moet stiekem bekennen, dat ik in een paar dagen van super petrolhead en 'elektrisch=voor bomenknuffelaars' toch wel helemaal omgeslagen ben![]()
Ik zie regen trouwens bij remmen ook gebeuren. De groene balkje wordt "geladen", maar heb wel gelezen dat het remmen zelf niks opwekt dus zal wel een combinatie zijn van regen omdat je langzamer rijdt / geen stroom geeft en aanvullend de remwerking.
Zeker niet bij iedere full stop. Ik zat echt in een stop-en-go file, dus regelmatig stilstaan, dan weer een stukje 20kph en weer stilstaan. Heb het maar 1 keer gehad, misschien inderdaad na een wat langere wachttijd.Eddos schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:48:
[...]
Laatst ook gehad. Volgens mij is dat bij/na een full stop, of en hoe de tijdsduur daarbij uit maakt kan ik niet zeggen.
Ik ben er trouwens nog niet helemaal uit hoe ik nou een rijstrookwissel moet doen met Autosteer ingeschakeld. Ik dacht zaterdag dat ik 'm doorhad: convenience-knipperen en direct na het 3e knippertje insturen, dan schakelt autosteer zonder grote weerstand uit. Vandaag een paar keer geprobeerd, maar iedere keer flinke weerstand. Nou bedenk ik me wel dat ik gisteravond heb geupdate van 2019.28 naar 2019.32, maar dan is het toch jammer dat dat slechter geworden lijkt te zijn.
Als je remt, heb je logischerwijs je gapedaal niet ingedrukt, dus is 'ie aan het regennen.DM_ schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:54:
Ik zie regen trouwens bij remmen ook gebeuren. De groene balkje wordt "geladen", maar heb wel gelezen dat het remmen zelf niks opwekt dus zal wel een combinatie zijn van regen omdat je langzamer rijdt / geen stroom geeft en aanvullend de remwerking.
[ Voor 19% gewijzigd door anboni op 17-09-2019 11:56 ]
Dat is toch wat ik zeg?
Maar bij sommige auto's heeft de rempedaal systeem ingebouwd regen. Dat is bij de 3 niet het geval. Waardoor het moeten remmen voor extra remkracht minder regen levert.
Maar bij sommige auto's heeft de rempedaal systeem ingebouwd regen. Dat is bij de 3 niet het geval. Waardoor het moeten remmen voor extra remkracht minder regen levert.
Nee, zie wat ik hier eerder zei: Als je remt, laat je het "gas" los. Dus gaat de auto meteen al voluit regen, zelfs al een fractie voordat je uberhaupt de rem aanraakt. De regen gaat door totdat je stil staat en neemt automatisch af als de snelheid afneemt. Het is eigenlijk veel simpeler dan moeilijke constructies achter het rempedaal bedenken en fabriceren.DM_ schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:00:
Dat is toch wat ik zeg?
Waarom sommige andere EV's die "ingewikkelde" manier wel implementeren is omdat het bij die EV's mogelijk is bij gas loslaten uberhaupt niet aan regen te doen - en zeker bij hybrids is dat logisch - dus moeten ze het wel achter de rem stoppen. Bij de Model 3 (en naar mijn weten ook bij de S en X) betekent gas loslaten altijd automatisch regen. Men kan alleen voor wat minder sterk regen kiezen.
S en X hebben wel zo’n ingewikkeld rempedaal.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
I stand corrected dan tav de S en X. ( * )kdeboois schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:18:
S en X hebben wel zo’n ingewikkeld rempedaal.
Verrassend wel. Ik vind het wel zo simpel en elegant bij de Model 3 - automatisch gebruik maken van het logische bedieningsgedrag van de bestuurder. Maar dat ligt dan aan mij wellicht, ik hou van mooie eenvoud.
( *: niet dat ik aan je woord twijfel, maar is dat ergens officieel gedocumenteerd door Tesla? Want het is proefondervindelijk heel lastig vast te stellen volgens mij. Dan moet men met twee voeten op de pedalen rijden in feite ).
[ Voor 22% gewijzigd door arsimo op 17-09-2019 12:23 ]
Je mist de simpele coasting. Is soms fijn.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Niet om een beruchte discussie in de EV groep over te doen, maar dat kan met goed beheersen van one pedal drive dus ook.kdeboois schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:22:
Je mist de simpele coasting. Is soms fijn.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.