Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Tesla topic - deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 28 Laatste
Acties:

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Levering start in de zomer van 2020. Zo’n 8 jaar te laat, maar dus ook niet eind 2019 zoals eerder gezegd.

Bron: https://electrek.co/2019/...r-2020-accumulate-volume/

Twitter | Strava

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:45
MrAcid schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:39:
[...]

Levering start in de zomer van 2020. Zo’n 8 jaar te laat, maar dus ook niet eind 2019 zoals eerder gezegd.
En dan moeten ze niet tegen nog onvoorziene problemen aanlopen in de fabrikage of levering van de onderdelen (accu's, anyone?)

• Hunkaroglu
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18-09 21:18
MrAcid schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:39:
[...]

Bron: https://electrek.co/2019/...r-2020-accumulate-volume/
Na een jaar zal de Tesla nog geavanceerder zijn dan nu.

• Volodos
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 07:48
anboni schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:42:
[...]

En dan moeten ze niet tegen nog onvoorziene problemen aanlopen in de fabrikage of levering van de onderdelen (accu's, anyone?)
Ik las dat je standaard met 50 kwh kunt snelladen. Wil je 100 kwh, dan moet je bijbetalen... hoe krijg je het bedacht!! Wat een visieloze, niet-klantvriendelijke, ondoordachte keuze. Echt onnavolgbaar vind ik.

• anboni
Volodos schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:47:
[...]

Ik las dat je standaard met 50 kwh kunt snelladen. Wil je 100 kwh, dan moet je bijbetalen... hoe krijg je het bedacht!! Wat een visieloze, niet-klantvriendelijke, ondoordachte keuze. Echt onnavolgbaar vind ik.
Dat is natuurlijk het model wat de traditionele autobouwers al decennia lang aan het verfijnen zijn geweest. Alle pakketten en opties zo ondoorzichting mogelijk maken, zodat er minder makkelijk vergeleken kan worden.

• Volodos
anboni schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:52:
[...]

Dat is natuurlijk het model wat de traditionele autobouwers al decennia lang aan het verfijnen zijn geweest. Alle pakketten en opties zo ondoorzichting mogelijk maken, zodat er minder makkelijk vergeleken kan worden.
Exact. Maar zó ouderwets. Je laat je klant gewoon langer wachten voordat hij z'n rit kan vervolgen.
"Irriteert u zich ook mateloos aan het lange wachten bij de snellader? Dan hebben we iets voor u: 2x sneller laden tegen meerprijs!" - Volkswagen, 2020.
Van een klant hoop je toch dat hij je ambassadeur wordt? Ik snap dit echt niet, het is niet van deze tijd.

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13:28
Volodos schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:47:
[...]

Is toch normaal? grotere batterij is sneller laden. Dat is ook zo met de 3 SR+ en LR. (Daar heb ik nog niemand over horen zeggen dat het een ”visieloze, niet-klantvriendelijke, ondoordachte keuze” is)

BTW energie is in kWh, vermogen in kW

• Volodos
[quote]AndRo555 schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:08:
[...]

Is toch normaal? grotere batterij is sneller laden. Dat is ook zo met de 3 SR+ en LR. (Daar heb ik nog niemand over horen zeggen dat het een ”visieloze, niet-klantvriendelijke, ondoordachte keuze” is)

Neen. Het gaat erom dat de snellaadsnelheid wordt begrensd. En dat je tegen bijbetaling sneller kunt laden. Het is, kort gezegd, een optie waar je ja of nee tegen kunt zeggen.

'Volkswagen levert de ID.3 naar keuze met drie verschillende accupakketten. De ‘lichtste’ versie met 45 kilowattuur komt volgens de WLTP-meetmethode 330 kilometer ver op één lading, terwijl VW voor deze variant een maximale laadcapaciteit van 50 kilowatt (gelijkstroom) opgeeft. Wie wil kunnen laden met 100 kilowatt, moet daarvoor bijbetalen.'

Volodos wijzigde deze reactie 09-09-2019 23:16 (25%)

• AndRo555
Volodos schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:15:
[quote]AndRo555 schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:08:
[...]

Neen. Het gaat erom dat de snellaadsnelheid wordt begrensd. En dat je tegen bijbetaling sneller kunt laden. Het is, kort gezegd, een optie waar je ja of nee tegen kunt zeggen.

'Volkswagen levert de ID.3 naar keuze met drie verschillende accupakketten. De ‘lichtste’ versie met 45 kilowattuur komt volgens de WLTP-meetmethode 330 kilometer ver op één lading, terwijl VW voor deze variant een maximale laadcapaciteit van 50 kilowatt (gelijkstroom) opgeeft. Wie wil kunnen laden met 100 kilowatt, moet daarvoor bijbetalen.'
nvm Ik trek mijn comment in, de engelse press release geeft idd ook 100kW als optie aan op de 45kWh. Echter kan dat nog wel hardwarematige verschillen inhouden die het prijsverschil kunnen verantwoorden.

AndRo555 wijzigde deze reactie 09-09-2019 23:29 (11%)

• Volodos
AndRo555 schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:19:
[...]

Bijbetalen als in bijbetalen voor 58kWh. Zoals letterlijk elk ander artikel vermeld. (Vertrouw nooit op 1 bron, er kan altijd wat fout in zitten)
Van de website van Volkswagen zélf: maximaal 50 kW gelijkstroom (100 kW gelijkstroomladen optioneel).
Je betaald dus meer om sneller te kunnen laden. En dan hebben we het niet over een sprong van 120 naar pakweg 350 kW. Maar gewoon van 50 naar 100 kW. Dat is echt ouderwets vind ik, om hier extra voor te rekenen (überhaupt om verhoging van de snellaadsnelheid als optie aan te bieden). Maar dat is geen stelling, slechts een mening.

• AndRo555
Volodos schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:30:
[...]

Van de website van Volkswagen zélf: maximaal 50 kW gelijkstroom (100 kW gelijkstroomladen optioneel).
Je betaald dus meer om sneller te kunnen laden. En dan hebben we het niet over een sprong van 120 naar pakweg 350 kW. Maar gewoon van 50 naar 100 kW. Dat is echt ouderwets vind ik, om hier extra voor te rekenen (überhaupt om verhoging van de snellaadsnelheid als optie aan te bieden). Maar dat is geen stelling, slechts een mening.
Ja, zie mijn edit.
Of het ouderwets is of niet moet je zelf weten. De keuze is er en het prijspunt ook, twee items die je niet tegenkomt in de concurrentie. (Misschien die PSA EV, maar die is wel kleiner).

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:35
AndRo555 schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:34:
[...]

Ja, zie mijn edit.
Of het ouderwets is of niet moet je zelf weten. De keuze is er en het prijspunt ook, twee items die je niet tegenkomt in de concurrentie. (Misschien die PSA EV, maar die is wel kleiner).
Een 50 kW lader is onderhand ouderwets, waarom is dat nog een optie? Heb je een auto die 500+ km kan rijden, moet je 5 uur wachten tot je verder kunt.

Okee misschien niet 5 uur, maar toch. Het is wel een erg verwarrend stukje overigens, die optie is dus alleen voor de kleinste batterij, bij de grotere batterijen is het wel 100 of 125 kWh als ik het goed lees. Dan snap ik het ergens nog wel, dan maken ze een zo goedkoop mogelijk standsautootje die nooit aan een snellader hoeft.

DaCoTa wijzigde deze reactie 09-09-2019 23:43 (25%)

• AndRo555
DaCoTa schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:39:
[...]

Een 50 kW lader is onderhand ouderwets, waarom is dat nog een optie? Heb je een auto die 500+ km kan rijden, moet je 5 uur wachten tot je verder kunt.
500+km op 45kWh zou geniaal zijn. (Alleen het basismodel komt met 50kW mits 100kW niet als optie is aangevinkt)

Als het het prijspunt onder de 30k duwt, waarom niet? De optie is er en de grotere batterijen zijn er ook en die hebben standaard 100 of 125kW.

AndRo555 wijzigde deze reactie 09-09-2019 23:43 (3%)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 12:47
Volodos schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:30:
[...]

Ik interpreteer dit eerder als verschil in de batterijkoeling o.i.d. Misschien is de 50kW DC ladende basisuitvoering wel passief gekoeld zoals de Nissan Leaf?

DC laden is voornamelijk softwarematig een limiet bepaald om de accu te beschermen, de lader zit niet in de auto maar in de snellader. Ze hebben in elke variant een CCS plug.

Zonder extra optie kan je niet 100kW laden door een technisch verschil in de auto denk ik.

———-

Oh en... De model 3 SR+ kan na software unlock waarschijnlijk op 160kW+ laden als je de batterijcapaciteit van de LR met maximale laadsnelheid vergelijk. (Ik ga uit van dezelfde C-rating bij de SR+, want de batterijen zelf zijn identiek, enkel zijn het er minder)

De reden om de SR+ voorlopig op 100kW te beperken kan ik wel begrijpen: zolang er geen v3 superchargers zijn wil je niet dat het “lijkt” alsof de sr+ even snel kan laden als de LR. Als ik een gokje mag doen zal die SR+ over een jaartje (of minder hoop ik) ook met 150+ kW kunnen laden.

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14:08
anboni schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:42:
[...]

Zullen vast geen zin hebben om eerst ‘afval’ aan klanten te leveren door auto’s in tentjes af te gaan bouwen, maar gewoon producten die bij levering compleet en schadevrij zijn.

Je auto 6 maanden eerder leveren en vervolgens de klant na levering nog maanden laten wachten op nuttige accessoires en een schadevrije auto valt bij sommige fabrikanten slecht. Die bedonderen de klant liever via politieke lobby of illegale prijsafspraken 😉

Allemaal keuzes.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 15:45
Stef87 schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:47:
[...]

Oh en... De model 3 SR+ kan na software unlock waarschijnlijk op 160kW+ laden als je de batterijcapaciteit van de LR met maximale laadsnelheid vergelijk. (Ik ga uit van dezelfde C-rating bij de SR+, want de batterijen zelf zijn identiek, enkel zijn het er minder)

De reden om de SR+ voorlopig op 100kW te beperken kan ik wel begrijpen: zolang er geen v3 superchargers zijn wil je niet dat het “lijkt” alsof de sr+ even snel kan laden als de LR. Als ik een gokje mag doen zal die SR+ over een jaartje (of minder hoop ik) ook met 150+ kW kunnen laden.
In de US zijn er toch al v3 chargers? Las ook ergens dat wellicht de koeling van de accu’s minder zou zijn op SR+. Ik weet dus even niet of de unlock er komt. Tesla zegt er ook nog niks over.

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 04:17
Inspired schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 07:12:
[...]

In de US zijn er toch al v3 chargers? Las ook ergens dat wellicht de koeling van de accu’s minder zou zijn op SR+. Ik weet dus even niet of de unlock er komt. Tesla zegt er ook nog niks over.
De v3 chargers zijn er inderdaad al. Groot voordeel is ook dat als er iemand naast je komt staan het aantal kW niet meer omlaag gaat.

Alle Superchargers die nu gebouwd worden zijn ook v3, dus verwacht ze binnenkort ook in NL!

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18-09 12:43

SeatRider

Wait, wut?

Heeft de ingebouwde navigatie/kaart een overzicht van alle laadpalen, of alleen de Tesla Superchargers? En in dat laatste geval, iemand een suggestie voor een goeie app die in op basis van mijn huidige locatie kan vertellen waar de dichtstbijzijnde vrije paal is? Ik woon in het centrum van een grote stad, verheug me echt op de wekelijkse speurtocht naar een beschikbaar laadpunt :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Houden we even in de gaten dat dit het Tesla topic is en niet:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1

• mooste
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:39
SeatRider schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 07:49:
Heeft de ingebouwde navigatie/kaart een overzicht van alle laadpalen, of alleen de Tesla Superchargers? En in dat laatste geval, iemand een suggestie voor een goeie app die in op basis van mijn huidige locatie kan vertellen waar de dichtstbijzijnde vrije paal is? Ik woon in het centrum van een grote stad, verheug me echt op de wekelijkse speurtocht naar een beschikbaar laadpunt :+
Alle laadpunten niet. Maar wel SuC's en destination chargers die bekend zijn als ik het goed heb.

mooste wijzigde deze reactie 10-09-2019 08:24 (0%)
Reden: SSSSuC...

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 12:44
SeatRider schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 07:49:
Chargemaps

• Stef87
Inspired schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 07:12:
[...]

Er zijn idd al v3 superchargers maar wij moeten het nog doen met Ionity en enkele fastned snelladers die maximaal de model 3 LR met +\- 240kW opladen.

Van alle teardown filmpjes, artikelen en dat soort dingen lijkt het accupakket identiek, behalve dat er wat cellen zijn overgeslagen. (50 vs 75kWh)

Als de koeling en accu gelijk zijn kwa constructie en de 75kWh accu met 225kW+ kan pieken heb je een C rating van 3. (225/3)

Zet je dit om van de SR+ is dat 50kWh accu x3 (C-rating) = 150kW

(Laadsnelheid LR 75kWh accu even naar beneden afgerond voor een beter beeld)

** Edit ** ik denk dat de SR+ pas sneller kan laden zodra de v3 superchargers zijn uitgerold in de EU. Lijkt mij marketingtechnisch ook het slimst.

Een SR+ is immers nog steeds een hele snelle ladende auto tov de concurrentie

Stef87 wijzigde deze reactie 10-09-2019 08:38 (11%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• SeatRider

SeatRider

Wait, wut?

Net even geprobeerd, maar deze toont de meeste punten om mij heen niet, die ik wel zie op oplaadpalen.nl (maar dat is dan weer geen handige app, maar een gewone site).

• Inspired
Discipline schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 07:42:
[...]

De v3 chargers zijn er inderdaad al. Groot voordeel is ook dat als er iemand naast je komt staan het aantal kW niet meer omlaag gaat.

Alle Superchargers die nu gebouwd worden zijn ook v3, dus verwacht ze binnenkort ook in NL!
Dat wist ik niet. Dat is super. Eigenlijk nog beter dan de upgrade naar 250kw. _/-\o_
SeatRider schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 08:54:
[...]

Net even geprobeerd, maar deze toont de meeste punten om mij heen niet, die ik wel zie op oplaadpalen.nl (maar dat is dan weer geen handige app, maar een gewone site).
Misschien meer iets voor in het EV laden topic. Maar de NM app laat bij mij ook vrij veel zien. Al moet ik zeggen dat ik niet veel gebruik maak van publieke palen.

@Stef87

Zou kunnen inderdaad. Op zich ook wel gek dat Tesla niet iets qua specs vrijgeeft. Ook hebben ze het nooit echt als marketing tool ingezet. Dat LR sneller kan laden bedoel ik dan. Met de hoeveelheid SR+jes op de weg is het beter die ook zo snel mogelijk weer weg te hebben bij de SuCs. Al zal het pas echt beginnen te spelen op v3.

Iemand al met 150kW kunnen laden in Nederland ergens? Of zijn onze SuCs nog niet naar 150 gegaan?

Vraag me ook af of de nieuwe SuC locaties dit jaar meteen al v3 worden. Bij Holten zou er nog een locatie open gaan dit jaar.

Inspired wijzigde deze reactie 10-09-2019 09:16 (57%)

• SeatRider

SeatRider

Wait, wut?

Inspired schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:01:
Misschien meer iets voor in het EV laden topic.
Sorry, je hebt gelijk. De oorspronkelijke vraag ging over of de kaart in de Tesla ze laat zien, de vraag over een goede app zal ik daar stellen :).

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Gister een tafel van 200x90 vervoerd in mijn Model 3 oOo Helaas past het net niet als met de stoel helemaal naar voren op enkele centimeters na, maar met de kofferbak openen geen probleem. Helaas kon ik hierdoor alleen geen AutoPilot (logisch) of zelfs eenvoudige cruisecontrol meer gebruiken. Weet iemand of dit ook geld in tow-mode of heb je dan nog wel (A)CC?

Tip: Als je wilt dat je auto stopt met piepen omdat de achterbak openstaat dan kan je het volume naar beneden scrollen om de waarschuwing uit te schakelen, geniaal.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Gisteren weer wat nieuws: Ik trap op het pedaal om een kruispunt over te steken. De auto kruipt naar voren en ik sta midden op het kruispunt stil. Een seconde later spurt ie er opeens vandoor.

Om wat positiefs te melden: met 90% lading heb ik 420(!) Km gereden tot hij aan de snellader ging (75D). Da's wel heel goed. Gemiddeld 120w/km op dit moment.

• T7D_Sneezy
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 11:22
Sinds gisteren is de achterbank verwarming uit mijn Model 3 SR+ verdwenen. Hij had er in eerste instantie al niet op moeten zitten maar zat er toch op. Sinds gisteren dus ineens foetsie in het menu.
Meer mensen met deze ervaring?

• Hunkaroglu
T7D_Sneezy schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:39:
Sinds gisteren is de achterbank verwarming uit mijn Model 3 SR+ verdwenen. Hij had er in eerste instantie al niet op moeten zitten maar zat er toch op. Sinds gisteren dus ineens foetsie in het menu.
Wellicht een software update gehad?

Bij SR+ is standaard de verwarming softwarematig uitgezet op de achterbanken en kan zijn dat het met een vorige software upgrade per ongeluk aangezet is. En nu dus weer uit met nieuwe software update.

• acidfever
  • Laatst online: 18-09 13:04

acidfever

I am allready working!

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:08:
Beetje overtrokken reacties hier. Steeds meer nieuwe auto's hebben soortgelijke hulpsystemen aan boord (binnen de lijntjes blijven rijden, waarschuwing voor dode hoek, remmen in geval een botsing dreigt, etc). Ik meen dat het vanaf volgend jaar verplicht wordt gesteld dat dergelijke systemen, indien aanwezig, ook altijd actief moeten zijn bij het starten van de auto.
Tesla lijkt door het geavanceerd gebruik van camerabeelden in plaats van enkel een radar en een simpele camera die de wegbelijning detecteert wel gevoeliger voor phantom braking. In theorie kan het systeem wel steeds beter worden, maar voorlopig in de praktijk zullen er waarschijnlijk altijd wel "gekke" situaties zijn waar de camerabeelden iets triggeren, totdat ze de software nog verder weten te verfijnen.

@killercow zijn dat niet de afleverkosten? (Waarvan de vraag is of die wel weggelaten mogen worden bij het tonen van een initiele prijs).
Hoe bedoel je overtrokken? Ik vind een poging tot een volledige noodstop op een lege weg bij 130km/ uur weinig met overtrokken te maken hebben. De auto achter me was er ook erg van gecharmeerd (want laten we eerlijk zijn, die kan ook voor mij kijken en ziet daar ook geen reden tot plotseling maximaal remmen).
Een dergelijk systeem is er om de veiligheid te verbeteren, niet om de inzittenden (en andere weggebruikers) juist in gevaar te brengen.

En zo zijn er vele berijders met verschillende, evengoed gevaarlijke, voorbeelden. In auto's met soortgelijke systemen heb ik ook wel eens een vreemde handeling meegemaakt maar nooit een handeling die iemand in gevaar bracht.

De aanwezigheid van dit soort systemen is 100% prima, mits betrouwbaar.

acidfever wijzigde deze reactie 10-09-2019 09:52 (11%)

• T7D_Sneezy
Hunkaroglu schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:42:
[...]

Wellicht een software update gehad?

Bij SR+ is standaard de verwarming softwarematig uitgezet op de achterbanken en kan zijn dat het met een vorige software upgrade per ongeluk aangezet is. En nu dus weer uit met nieuwe software update.
Geen update gehad voor zover ik weet.
Ik wist dat de hardware erin zat maar dat hij bij de SR+ uitgezet was. Tot mijn verbazing was het dus toch toegangkelijk in het menu. Na zoeken op internet waren er een aantal verhalen over wijzigingen bij de SR+ qua mistlampen en achterbankverwarming. Ik heb nog wel mistlampen aan de voortkant.

• ExNomenDei
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18-09 19:41
T7D_Sneezy schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:49:
[...]

Ik wist dat de hardware erin zat maar dat hij bij de SR+ uitgezet was. Tot mijn verbazing was het dus toch toegangkelijk in het menu. Na zoeken op internet waren er een aantal verhalen over wijzigingen bij de SR+ qua mistlampen en achterbankverwarming. Ik heb nog wel mistlampen aan de voortkant.
Laat het me graag weten als een update je mistlampen voor weg haalt.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Inspired
T7D_Sneezy schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:49:
[...]

Wel apart dat ze het OTA zonder update aanpassen. Of heb je toch 2019.32.1 gekregen afgelopen nacht?

• T7D_Sneezy
Inspired schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:06:
[...]

Wel apart dat ze het OTA zonder update aanpassen. Of heb je toch 2019.32.1 gekregen afgelopen nacht?
Auto zit nog op 2019.28.31....

• benza2006
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:29
Inspired schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:06:
[...]

Misschien een soort van "trial" mode die na x dagen afloopt?

• Inspired
T7D_Sneezy schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:07:
[...]

Auto zit nog op 2019.28.31....
OK. Dan blijkbaar toch settings oid gepushed los van update. Wel opvallend. En je mistlichten kun je nog wel gewoon bedienen? Dat is dan blijkbaar wel via hardware afgedwongen ofzo.

• T7D_Sneezy
benza2006 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:12:
[...]

Misschien een soort van "trial" mode die na x dagen afloopt?
Zou kunnen, ik heb hem nu precies 1 maand.
Inspired schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:12:
[...]

OK. Dan blijkbaar toch settings oid gepushed los van update. Wel opvallend. En je mistlichten kun je nog wel gewoon bedienen? Dat is dan blijkbaar wel via hardware afgedwongen ofzo.
Mistlampen zijn gewoon nog functionerend.

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15:22
acidfever schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:49:
[...]

Hoe bedoel je overtrokken? Ik vind een poging tot een volledige noodstop op een lege weg bij 130km/ uur weinig met overtrokken te maken hebben. De auto achter me was er ook erg van gecharmeerd (want laten we eerlijk zijn, die kan ook voor mij kijken en ziet daar ook geen reden tot plotseling maximaal remmen).
Een dergelijk systeem is er om de veiligheid te verbeteren, niet om de inzittenden (en andere weggebruikers) juist in gevaar te brengen.

En zo zijn er vele berijders met verschillende, evengoed gevaarlijke, voorbeelden. In auto's met soortgelijke systemen heb ik ook wel eens een vreemde handeling meegemaakt maar nooit een handeling die iemand in gevaar bracht.

De aanwezigheid van dit soort systemen is 100% prima, mits betrouwbaar.
Als zo'n phantom brake gebeurt is het wel echt heel link, vooral omdat achteropkomend verkeer er 0,0 rekening mee houdt.

Was het bij een tunnel oid? En kon je zelf gas geven op het moment dat het gebeurde om de noodstop te cancellen?

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 10:07
T7D_Sneezy schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:19:

[...]

In BE: als de mistlampen er zitten, moeten ze werken. Anders wordt je auto afgekeurd.
Nu moet een nieuwe auto pas na vier jaar naar de keuring, maar zou wel vervelend zijn.

• Apache
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14:58

Apache

amateur software devver

3_s schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:35:
[...]

In BE: als de mistlampen er zitten, moeten ze werken. Anders wordt je auto afgekeurd.
Nu moet een nieuwe auto pas na vier jaar naar de keuring, maar zou wel vervelend zijn.
Lijkt mij sterk, mistlampen voor zijn optioneel, en ik heb ze op de keuring ze nog nooit weten aanzetten.

Mistlamp achter is verplicht, technisch gezien heeft de auto ook geen mistlicht, er zit toevallig gewoon een ledje waar je ook een mislicht zou kunnen krijgen.

Hoogstens een waarschuwing waar je dan niets mee moet doen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Inspired
Apache schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:43:
[...]

Lijkt mij sterk, mistlampen voor zijn optioneel, en ik heb ze op de keuring ze nog nooit weten aanzetten.

Mistlamp achter is verplicht, technisch gezien heeft de auto ook geen mistlicht, er zit toevallig gewoon een ledje waar je ook een mislicht zou kunnen krijgen.

Kan wel eens kloppen. Als er mistlichten aanwezig zijn, moeten ze werken.

http://www.autoadviezen.n...ester/Mistlampen_KM52.pdf

• kdeboois
T7D_Sneezy schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:19:
[...]

Zou kunnen, ik heb hem nu precies 1 maand.

[...]

Lief zijn voor Tesla anders mag morgen de hele verwarming niet meer aan.

• MADG0BLIN
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
Dit heb ik van de week ook gehad. Ik had het eerst wel, nu is de optie plotseling verdwenen en voor mijn gevoel geen nieuwe versie van firmware.

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 12:44
Inspired schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:47:
[...]

Kan wel eens kloppen. Als er mistlichten aanwezig zijn, moeten ze werken.

http://www.autoadviezen.n...ester/Mistlampen_KM52.pdf
Ik lees toch iets helemaal anders in je document.
Branden ze echter beide niet na het inschakelen, dan is het altijd een goedgekeur.

bottom line wijzigde deze reactie 10-09-2019 11:35 (6%)

• Inspired
bottom line schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:34:
[...]

Ik lees toch iets helemaal anders in je document.

[...]
|:( Nog niet wakker..

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Requiem19 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:32:
[...]

Als zo'n phantom brake gebeurt is het wel echt heel link, vooral omdat achteropkomend verkeer er 0,0 rekening mee houdt.

Was het bij een tunnel oid? En kon je zelf gas geven op het moment dat het gebeurde om de noodstop te cancellen?
Viaduct (A4 in de buurt van Schiphol). Ik had die route al tientallen keren gereden en nooit problemen gehad maar nu plots wel problemen. Was overigens in TACC, niet eens in AP.

Ik kon inderdaad gewoon gas geven (wat ik ook deed) maar je bent wel erg laat en zelfs met gepaste afstand moet achteropkomend verkeerd echt hard ingrijpen om niet achterin te rijden.

• Inspired
acidfever schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:06:
[...]

Viaduct (A4 in de buurt van Schiphol). Ik had die route al tientallen keren gereden en nooit problemen gehad maar nu plots wel problemen. Was overigens in TACC, niet eens in AP.

Ik kon inderdaad gewoon gas geven (wat ik ook deed) maar je bent wel erg laat en zelfs met gepaste afstand moet achteropkomend verkeerd echt hard ingrijpen om niet achterin te rijden.
Vraag me wel af hoe het zit als er toch iemand op klapt van achteren.

• BaSsDruM
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 14:14
Ja hier is het sinds zaterdag verdwenen! Auto is van 28-8.

Dus.....

• Deveon
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:07:
[...]

Vraag me wel af hoe het zit als er toch iemand op klapt van achteren.
Dan is er botsing en is de achterligger schuldig vanwege te weinig afstand. Zelfs een brake-test is nog geen garantie dat je als achterligger vrij uitgaat. Misschien met dashcam beelden als bewijs, maar het is erg lastig om als achterligger je gelijk te krijgen. Er zijn ten slotte wel tientalen gevaren die je als achterligger niet kan inschatten waarvoor je voorligger opeens een noodstop moet maken. Tegenwoordig is een false positive van een (verplicht, bij city-safety) veiligheidssysteem daar ook één van.

• kdeboois
Als er beelden zijn dat jij onnodig remt op de snelweg is de achterop rijder volgens mij absoluut niet schuldig.

• Volodos
kdeboois schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:38:
Als er beelden zijn dat jij onnodig remt op de snelweg is de achterop rijder volgens mij absoluut niet schuldig.
Dit hangt er vanaf. Enerzijds is in beginsel degene die er achterop knalt de schuldige, anderzijds is het strafbaar om als bestuurder van een auto een gevaarlijke verkeerssituatie te creëren. In het geval van phantom braking zal bij een verschil van inzicht in het meest extreme geval een rechter zich moeten buigen over de vraag of de 'phantom braker' een gevaarlijke verkeerssituatie heeft gecreëerd en ook of de achterste bestuurder wel voldoende afstand heeft gehouden en of hij redelijkerwijs nog had kunnen remmen. Heb je te weinig afstand gehouden, dan kan een rechter beslissen dat je daarmee zelf óók een gevaarlijke verkeerssituatie hebt gecreëerd. Camerabeelden kunnen ondersteunend zijn bij een claim/disclaim, maar hoe een rechter dit meeweegt in zijn beslissing is vooraf geen uitgemaakte zaak.

• kdeboois
Volodos schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:54:
[...]

Dit hangt er vanaf. Enerzijds is in beginsel degene die er achterop knalt de schuldige, anderzijds is het strafbaar om als bestuurder van een auto een gevaarlijke verkeerssituatie te creëren. In het geval van phantom braking zal bij een verschil van inzicht in het meest extreme geval een rechter zich moeten buigen over de vraag of de 'phantom braker' een gevaarlijke verkeerssituatie heeft gecreëerd en ook of de achterste bestuurder wel voldoende afstand heeft gehouden en of hij redelijkerwijs nog had kunnen remmen. Heb je te weinig afstand gehouden, dan kan een rechter beslissen dat je daarmee zelf óók een gevaarlijke verkeerssituatie hebt gecreëerd. Camerabeelden kunnen ondersteunend zijn bij een claim/disclaim, maar hoe een rechter dit meeweegt in zijn beslissing is vooraf geen uitgemaakte zaak.
Ik ben geen jurist, maar ik weet zeker dat je gewoon plicht hebt om door te rijden op de snelweg. Zonder reden tot stilstand komen op de rijbaan mag niet.

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 10:07
Apache schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:43:
[...]

Ze zijn optioneel, maar als je ze hebt, moeten ze werken.
Vriend van me is daar eens voor afgekeurd, heeft toen die toen moeten afplakken.
ik vind alleen zo direct geen regelgeving
En ik spreek over BE.

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:56:
[...]

Ik ben geen jurist, maar ik weet zeker dat je gewoon plicht hebt om door te rijden op de snelweg. Zonder reden tot stilstand komen op de rijbaan mag niet.
Remmen staat niet gelijk aan stilstaan hé. Ik denk deze voorbeelden het juist beschrijven:
U rijdt rond in een woonwijk, op zoek naar een adres. Plotseling ziet u het huisnummer waar u moet zijn. U trapt op de rem, waarna de auto achter u bovenop uw auto klapt. Wie is aansprakelijk?

Hield uw achterligger niet voldoende afstand, dan is hij aansprakelijk. Hij moet namelijk zorgen voor voldoende ruimte om te kunnen stoppen zonder u te raken. U remde echter af zonder verkeersnoodzaak, want er waren geen mensenlevens in het spel. Dat kan ervoor zorgen dat u aansprakelijk bent voor de botsing.
U rijdt ’s ochtends over een provinciale weg als plotseling een moedereend met kuikens oversteekt. U trapt op de rem. Uw achterligger kan u niet meer ontwijken en rijdt u van achteren aan. Wie is aansprakelijk?

Een overstekende eend, kat of ander klein dier is volgens de verkeerswet geen reden om op zo’n manier te remmen dat er een ongeluk kan gebeuren. U bent verplicht rekening te houden met eventuele achterliggers.

De vraag is of u dat in dit geval heeft gedaan. Zo niet, dan kunt u aansprakelijk worden gesteld voor de kop-staart botsing. De achterligger kan zijn schade in dat geval op uw WA-autoverzekering verhalen.

Reed uw achterligger te dicht achter u, dan is hij alsnog aansprakelijk.
bron

Genoeg afstand kunnen we denk ik wel als twee seconde beschouwen, maar als je dan ergens op knalt dan ben je volgens mij ook niet aan het op letten (telefoon).

• speedme
  • Laatst online: 12:45
Ik pleit voor een ouderwetse bumper sticker met de tekst "LET OP : AUTO KAN PLOTSELING REMMEN".

Beetje groot, zodat het ook op een afstand is te lezen :P

• IceTeaGX
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 15:44
Maar met TACC rem JIJ natuurlijk niet. Je moet wel opletten, maar je hebt ook een zekere reactietijd om de foutieve actie recht te zetten.
Hoe dan ook houden maar weinig mensen een veilige afstand aan. (minstens 60m bij 120km/h)
Mits de nodige afstand, moet je een phantom brake van de voorligger kunnen opvangen, alvorens deze terug kan accelereren.

IceTeaGX wijzigde deze reactie 10-09-2019 15:21 (0%)
Reden: Margi typefout

• kdeboois
Deveon schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:00:
[...]

Remmen staat niet gelijk aan stilstaan hé. Ik denk deze voorbeelden het juist beschrijven:
Dat zeg ik ook niet.

Het grijze gebied is remmen, maar wellicht is daar ook iets over beschreven in de wet.

Beide voorbeelden zijn geen snelweg.

WvW. Artikel 5 WvW: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Bestuurder blijft verantwoordelijk voor (gedragingen) auto.
Bron: https://www.autoweek.nl/columns/artikel/schuldvraag/

kdeboois wijzigde deze reactie 10-09-2019 13:14 (35%)

• DaCoTa
IceTeaGX schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:06:
Maar met TACC rem JIJ natuurlijk niet. Je moet wel opletten, maar je hebt ook een zekere reactietijd om de foutieve actie recht te zetten.
Hoe dan ook houden maar weinig mensen een veilige afstand aan. (minstens 60m bij 120km/h)
Mits de nodige afstand, moet je een phantom break van de voorligger kunnen opvangen, alvorens deze terug kan accelereren.
Gelukkig kan een TACC een phantom break van zijn voorligger wel opvangen :+

• Stef87
3_s schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:35:
[...]

In Nederland ook *maar* als je het knopje van de mistlampen weg kan halen, is het technisch gezien bij de APK ook goed want dan heeft de auto geen knopje voor de mistlampen..

Ooit in een garage gewerkt en moest dit zo toepassen. RDW keurde dit goed, ook bij een steekproef want het valt binnen de regels.

@Inspired @Apache

*edit* als ze alle twee niet werken bij inschakelen was het ook geen apk afkeur. Stekker loshalen kon dan soms ook ipv de schakelaar (als er 1 defect is)

Stef87 wijzigde deze reactie 10-09-2019 13:44 (12%)

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:38
Yes! Het plaatje is compleet, thuis laden en dikke velgen.

Nu het liefste de hele dag rijden. Gisteren weer geweldig gereden met vrienden. Ze werden misselijk van de snelheid :) Terwijl mijn kinderen het scheetkussen echt geweldig vinden. Ben benieuwd welke leuke features er nog aan gaan komen in de toekomst.

Vanaf volgende maand een leuke salarisverhoging ivm de bijtelling. Echt een perfecte keuze :)

• DaCoTa
Wackmack schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:56:
Yes! Het plaatje is compleet, thuis laden en dikke velgen.

[Afbeelding]

Nu het liefste de hele dag rijden. Gisteren weer geweldig gereden met vrienden. Ze werden misselijk van de snelheid :) Terwijl mijn kinderen het scheetkussen echt geweldig vinden. Ben benieuwd welke leuke features er nog aan gaan komen in de toekomst.
Ik ben wel benieuwd naar Netflix/Youtube integratie.
Vanaf volgende maand een leuke salarisverhoging ivm de bijtelling. Echt een perfecte keuze :)
Gefeliciteerd! Ik zag vanochtend ook een zwarte Model 3 met een G- nummerbord, zijn ze nu al door de Z*- heen?

• Inspired
Staat goed @Wackmack! Lekker lang snoer. Had ik ook moeten kiezen. :)

• Eddos
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
Inspired schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:18:
Staat goed @Wackmack! Lekker lang snoer. Had ik ook moeten kiezen. :)
Ik heb die man van TNM juist gevraagd of er geen 2M snoer aan kan, ik parkeer hem altijd achteruit in, bijna tegen de laadpaal aan. Zo zie je maar, zoveel mensen.. :)

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• Hunkaroglu
kdeboois schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:56:
[...]

Vandaar dat Tesla standaard al een lange afstand neemt op de voorligger. Ze hebben zich al goed ingedekt, mocht een broer Tesla spontaan volop gaan remmen. :)

Snap eigenlijk niet hoe Tesla hiermee wegkomt. Phantom Braking wordt nu veel over gesproken en overheid doet hier niets aan. Blijkbaar zijn er nu geen ongelukken gebeurt, waardoor dit niet onder de aandacht komt.

Als overheid niet ingrijpt gaat Tesla het volgens mij ook niet snel oplossen.

• kdeboois
Hunkaroglu schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:41:
[...]

Vandaar dat Tesla standaard al een lange afstand neemt op de voorligger. Ze hebben zich al goed ingedekt, mocht een broer Tesla spontaan volop gaan remmen. :)

Snap eigenlijk niet hoe Tesla hiermee wegkomt. Phantom Breaking wordt nu veel over gesproken en overheid doet hier niets aan. Blijkbaar zijn er nu geen ongelukken gebeurt, waardoor dit niet onder de aandacht komt.

Als overheid niet ingrijpt gaat Tesla het volgens mij ook niet snel oplossen.
Dat is toch echt aan de berijders. Die moeten in actie komen tegen Tesla maar willen hun 0-100 km/h speeltje niet kwijt denk ik.

• Hunkaroglu
kdeboois schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:50:
[...]

Dat is toch echt aan de berijders. Die moeten in actie komen tegen Tesla maar willen hun 0-100 km/h speeltje niet kwijt denk ik.
Denk dat de bestuurders al vaak in actie zijn gekomen, door feedback te sturen. Daarnaast ook video's te plaatsen op Youtube. Het probleem is al lang bekend bij Tesla.

Bestuurders gebruiken AP ook minder of helemaal niet meer omdat het niet betrouwbaar is. Dit is ook al een signaal om dit op te lossen.

• DeFeCt
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14:18

DeFeCt

je wéét toch

DaCoTa schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:07:

Gefeliciteerd! Ik zag vanochtend ook een zwarte Model 3 met een G- nummerbord, zijn ze nu al door de Z*- heen?
Yup, ik krijg die van mij morgen (als alles meezit) en die heeft ook een G- nummer.

Flickr

• Rto1964
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 12:56
Het is phantom braking, breaking is wat anders 🤓

• Hunkaroglu
Rto1964 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:03:
Het is phantom braking, breaking is wat anders 🤓
Tekst aangepast. Maar boodschap is duidelijk neem ik aan. ;)

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:50:
[...]

Voor mij is het hele "phantom braking" nog een vreemd fenomeem. Uiteraard heb ik zelf ervaren dat de auto spontaan opeens flink afremt, maar volgens mij heb ik nog zeker geen noodstop ervaren. Bij een echte noodstop is bij nieuwe auto's volgens mij verplicht dat je knipperlichten ook af gaan. De schok van "phantom braking" die wordt ervaren lijkt mij dan ook niet meer dan spontaan je pedaal los laten waardoor die vol in de regeneratie schiet. Echter als je dat zelf doet dan verwacht je het en voelt het minder heftig, net als dat je als passagier in een handgeschakelde auto bijna altijd wel de schakelmomenten voelt en hierop beweegt.

Niet dat het allemaal de schuld is van de bestuurder en dat Tesla de beste/geweldig/oppermachtig is. Ze moeten gewoon zorgen dat de re-generatie niet zo direct is en meer zoals "chill mode" dat die rustiger op bouwt. Pas bij écht gevaar mag die hard ingrijpen. Ook voor de efficiency zou het prettig zijn als ACC meer laat coasten en minder probeert te regenereren. Ik bedoel hij kan toch prima zien of er een voorganger is?

• kdeboois
Deveon schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:16:
[...]

Voor mij is het hele "phantom braking" nog een vreemd fenomeem. Uiteraard heb ik zelf ervaren dat de auto spontaan opeens flink afremt, maar volgens mij heb ik nog zeker geen noodstop ervaren.
Zoals @PietervSk het beschrijft is hij gewoon echt geschrokken. Daar ligt de grens volgens mij.

Als je denk, hé de auto doet raar... bug melden, maar als je je echt rot schrikt is er meer aan de hand.

kdeboois wijzigde deze reactie 10-09-2019 15:24 (7%)

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:22:
[...]

Zoals @PietervSk het beschrijft is hij gewoon echt geschrokken. Daar ligt de grens volgens mij.

Als je denk, hé de auto doet raar... bug melden, maar als je je echt rot schrikt is er meer aan de hand.
Als passagier en de bestuurder laat het pedaal in één ruk los dan schrik je ook hoor. Zelf schrok ik de eerste keer ook toen hij zelf besloot om op een 120 weg opeens 90 te gaan rijden terwijl AP aan stond, dagelijkse realiteit op de A6 en ook op de wisselstrook van de A1 naar A6. Nu weet ik precies waar die van streek raakt en schrik ik dus niet meer terwijl het gedrag van de auto niet veranderd is.

• Hunkaroglu
[...]

Voor mij is het hele "phantom braking" nog een vreemd fenomeem. Uiteraard heb ik zelf ervaren dat de auto spontaan opeens flink afremt, maar volgens mij heb ik nog zeker geen noodstop ervaren. Bij een echte noodstop is bij nieuwe auto's volgens mij verplicht dat je knipperlichten ook af gaan. De schok van "phantom braking" die wordt ervaren lijkt mij dan ook niet meer dan spontaan je pedaal los laten waardoor die vol in de regeneratie schiet. Echter als je dat zelf doet dan verwacht je het en voelt het minder heftig, net als dat je als passagier in een handgeschakelde auto bijna altijd wel de schakelmomenten voelt en hierop beweegt.

Niet dat het allemaal de schuld is van de bestuurder en dat Tesla de beste/geweldig/oppermachtig is. Ze moeten gewoon zorgen dat de re-generatie niet zo direct is en meer zoals "chill mode" dat die rustiger op bouwt. Pas bij écht gevaar mag die hard ingrijpen. Ook voor de efficiency zou het prettig zijn als ACC meer laat coasten en minder probeert te regenereren. Ik bedoel hij kan toch prima zien of er een voorganger is?
Het is inderdaad niet dat hij ook een noodstop doet, maar wel dat hij behoorlijk afremt, zonder enig reden. Voornamelijk bij viaducten. En dit is wat anders dan regeneratie. Tevens staat deze ook bij mij op Chill mode.

• Hunkaroglu
Deveon schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:29:
[...]

Als passagier en de bestuurder laat het pedaal in één ruk los dan schrik je ook hoor. Zelf schrok ik de eerste keer ook toen hij zelf besloot om op een 120 weg opeens 90 te gaan rijden terwijl AP aan stond, dagelijkse realiteit op de A6 en ook op de wisselstrook van de A1 naar A6. Nu weet ik precies waar die van streek raakt en schrik ik dus niet meer terwijl het gedrag van de auto niet veranderd is.
Dit bedoel ik ook. Als bestuurder weet je eenmaal idd wanneer die zal afremmen als je een bepaalde route rijdt.
Maar bij onbekende routes kan je dat niet inschatten, waardoor de achterligger je volop kan raken. En dat mag niet de bedoeling zijn. Uiteraard moet de achterligger ook voldoende afstand houden, maar dat terzijde.

Ik vind eerlijk gezegd het niet fijn rijden. Ook als hij op ADC staat, vind ik ook dat hij gewoon te zenuwachtig is. Als het bij mij op cruise staat geef ik zelf ook vaak een beetje gas, waardoor die niet ingrijpt.

• kdeboois
In mijn Kia heb ik dat hij bij de baanwissel soms van 108 even terug valt naar 106 105 als ik te dicht bij de voorganger kom... dat ernaar ik als hinderlijk en heb mezelf aangeleerd eerder naar links te gaan. Van 120 naar 90 en ik zou het systeem nooit meer gebruiken of retour leverancier gaan. Ieder zijn eigen grenzen.

Toelichting video: op het moment dat ik van baan wissel als ik de Nissan Leaf nader, zie je op het dashboard de auto één blokje heel kort in de regeneratie schieten.

kdeboois wijzigde deze reactie 10-09-2019 15:48 (24%)
Reden: toelichting video

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15:22
Ik schrok laatst ook toen ik de auto 100% opgeladen had en het regeneratieve remmen niet werkte! :)

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• kdeboois
Dat is ook raar ja, als hij altijd remt maar dan ineens niet. Heeft de e-Niro geen last van maar zal het testen :)

• Deveon
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:30:
[...]

Het is inderdaad niet dat hij ook een noodstop doet, maar wel dat hij behoorlijk afremt, zonder enig reden. Voornamelijk bij viaducten. En dit is wat anders dan regeneratie. Tevens staat deze ook bij mij op Chill mode.
Merk je nog verschil in regeneratie in Chill mode? Of blijft dat niet zo chill?

Van wat ik zelf heb ervaren moet die achter mij te dicht erop zitten of iets anders aan het doen zijn om tegen mij aan te rijden. Twee seconde afstand betekent dat je twee seconden extra hebt om stil te staan, waarvan maar één voor reactietijd nodig is. Iedereen mag van mij zo hard rijden als die wilt, maar dat constante gekleef kan ik echt niet tegen. Dan begin ik spontaan te regenereren :+
PS: Edit knop
kdeboois schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:40:
In mijn Kia heb ik dat hij bij de baanwissel soms van 108 even terug valt naar 106 105 als ik te dicht bij de voorganger kom... dat ernaar ik als hinderlijk en heb mezelf aangeleerd eerder naar links te gaan. Van 120 naar 90 en ik zou het systeem nooit meer gebruiken of retour leverancier gaan. Ieder zijn eigen grenzen.
Dat geld voor alle ACC systemen. Het probleem dat hij 90 wil gaan rijden is omdat de kaart niet up-to-date aangezien de A6 vrij recent opgeleverd is. Helaas is het aanpassen van de snelheid aan de geldende maximumsnelheid niet uit te schakelen, want dat is momenteel mijn enige probleem met mijn auto.

Oh en blijkbaar vind de auto dat ik altijd 10 km/u boven de Vmax wil rijden terwijl mijn vrouw netjes de Vmax krijgt. 8)7

• Rto1964
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 12:56
Dat kan je gewoon instellen per profiel.

• Hunkaroglu
Deveon schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:53:
[...]

Merk je nog verschil in regeneratie in Chill mode? Of blijft dat niet zo chill?

Van wat ik zelf heb ervaren moet die achter mij te dicht erop zitten of iets anders aan het doen zijn om tegen mij aan te rijden. Twee seconde afstand betekent dat je twee seconden extra hebt om stil te staan, waarvan maar één voor reactietijd nodig is. Iedereen mag van mij zo hard rijden als die wilt, maar dat constante gekleef kan ik echt niet tegen. Dan begin ik spontaan te regenereren :+
PS: Edit knop

[...]

Dat geld voor alle ACC systemen. Het probleem dat hij 90 wil gaan rijden is omdat de kaart niet up-to-date aangezien de A6 vrij recent opgeleverd is. Helaas is het aanpassen van de snelheid aan de geldende maximumsnelheid niet uit te schakelen, want dat is momenteel mijn enige probleem met mijn auto.

Oh en blijkbaar vind de auto dat ik altijd 10 km/u boven de Vmax wil rijden terwijl mijn vrouw netjes de Vmax krijgt. 8)7
Sorry ik bedoelde niet Chill mode, maar dat regeneratief remmen bij mij op Laag staat ipv standaard, en dan merk ik het idd bij remmen.
Chill mode (accelaratie) verliest hij zijn power bij het optrekken. Dat wil ik wel liever behouden. Weet niet of remmen dan ook chill is.

Vmax is per profiel te instellen bij instellingen en Autopilot.

• Deveon
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:02:
[...]

Vmax is per profiel te instellen bij instellingen en Autopilot.
Ah gevonden. Ik had speedlimit warning uitgeschakeld en zag enkel greyed out “absolute” op 240 km/u staan. Nu ingeschakeld, op relative gezet en daar de offset van 10 aangepast naar 3 km/u en vervolgens de warning weer uitgeschakeld waardoor die greyed out is. Morgen maar even testen. Al rijd het meestal op AP wel fijner als je niet telkens de rechterbaan hoeft op te zoeken.

• jaapsander
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15-09 14:18
Vraagje, sinds vorige week een Model 3 in bestelling. Heb dus nog een klein maandje om de laadmogelijkheden thuis voor elkaar te krijgen. Wat gebruiken jullie om je Tesla (M3) mee op te laden? Zelf ben ik qua laden niet veeleisend. Een 3-fase CEE stekker met een verloopje naar UMC zou prima zijn, echter lukt dat niet met de standaard UMC die met de M3 geleverd wordt dacht ik. Zijn er ook UMC van de Model S te krijgen?

Alternatief is een Wall charger. Aanschafkosten hiervan vallen mee, nog even nakijken wat de installatiekosten dan zijn. Wat zouden jullie mij adviseren?

• DigiDaan
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13:02
jaapsander schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:49:
Vraagje, sinds vorige week een Model 3 in bestelling. Heb dus nog een klein maandje om de laadmogelijkheden thuis voor elkaar te krijgen. Wat gebruiken jullie om je Tesla (M3) mee op te laden? Zelf ben ik qua laden niet veeleisend. Een 3-fase CEE stekker met een verloopje naar UMC zou prima zijn, echter lukt dat niet met de standaard UMC die met de M3 geleverd wordt dacht ik. Zijn er ook UMC van de Model S te krijgen?

Alternatief is een Wall charger. Aanschafkosten hiervan vallen mee, nog even nakijken wat de installatiekosten dan zijn. Wat zouden jullie mij adviseren?
Stekker in buitenstopcontact. Gebruik ik al 2,5 maand en voldoet prima (voor mijn gebruik in ieder geval).

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09:50
Ik zou voor een vaste kabel aan de muur gaan, dus een Wall charger in jouw geval.
Het is gewoon erg handig om de kabel altijd voor het grijpen te hebben.

Als ik me niet vergis dan hebben de tesla wall chargers nog een voordeel: een knopje op de aansluiting om de laadpoort te openen en de kabel te ontgrendelen!

• J-P
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09:27

J-P

Syntax erro....

Hier kijken: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

• Deveon
  • Niet online

Als je genoeg hebt aan één fase en niet zakelijke hoeft te verrekenen dan kan je prima uit met de UMC, al is die niet bedoeld om 24/7 in weer en wind te laten liggen. Voor drie fase of zakelijk verrekenen (MiD kWH meter) is de TWC de goedkoopste optie. Wil je dat andere hem niet kunnen gebruiken, automatische facturing en/of betaald gastgebruik dan kan je het best met een laadpaalboer contact opnemen.

• anboni
Ik kan nog niet uit ervaring spreken, maar ik heb 'n TWC hangen. Ding zelf kost E540, installatie was ik al met al ook zo'n E500 voor kwijt (kabel, automaat, aardlek en arbeid). Ik denk dat dat voor langere termijn toch de prettigste optie is. Met de mobile charger zit je toch behoorlijke stromen door een extra stekker te jagen, die daar eigenlijk niet ideaal voor is. Verder heb je met de TWC meteen een mooi ophangsysteem voor je kabel.

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
Huh? Lees ik het nou goed dat de Tesla Model 3 geleverd wordt zonder vloermatten? Hebben jullie mooie goedkope opties gevonden?

• MoonRaven
  • Registratie: juli 2010
  • Nu online
Sunri5e schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 17:29:
Huh? Lees ik het nou goed dat de Tesla Model 3 geleverd wordt zonder vloermatten? Hebben jullie mooie goedkope opties gevonden?
De SR+ wordt inderdaad zonder matten geleverd. De LR met.

• DaCoTa
Sunri5e schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 17:29:
Ja. En alternatieve mattensets zijn al een aantal keer voorbijgekomen in het topic.

• Maximus
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18-09 19:47

Maximus

Brian not Brain

Verleden week was ik bij Tesla in Groningen en werd aangegeven dat periodieke 20k km service beurten niet meer benodigd zijn. Nu heb ik mijn auto via Alphabet geleased en zit daar de 40% restwaarde garantie op op moment dat je je houdt aan de onderhoudsbeurten. Hoef ik nu de beurten niet meer te doen, of moet ik mij er wel aan houden om aan de vereisten te voldoen? Iemand daar ervaring mee?

Trotse pappa van Matthijs - 12-08-2017

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18-09 23:30
DaCoTa schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:07:
[...]
Ik zag vanochtend ook een zwarte Model 3 met een G- nummerbord, zijn ze nu al door de Z*- heen?
Mijn nummerbord (donderdagmiddag ophalen, zwart) zit in de G-633-?? range, vermoed dus van wel.

@Maximus De enige die daar een passend antwoord op kan geven is de betreffende LM zelf, het antwoord dat ieder ander geeft kan voor hen niets waard zijn.

Taro wijzigde deze reactie 10-09-2019 22:08 (31%)

I‘m not buying $BTC, I‘m selling fiat | Bitcoin prijzen vergelijken

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 04:17
Maximus schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:32:
Verleden week was ik bij Tesla in Groningen en werd aangegeven dat periodieke 20k km service beurten niet meer benodigd zijn. Nu heb ik mijn auto via Alphabet geleased en zit daar de 40% restwaarde garantie op op moment dat je je houdt aan de onderhoudsbeurten. Hoef ik nu de beurten niet meer te doen, of moet ik mij er wel aan houden om aan de vereisten te voldoen? Iemand daar ervaring mee?
Ik zou zeker onderhoud laten plegen. Al is het maar het roteren van de wielen en inspecteren van de remmen. Dit is heel belangrijk. Ook om je auto in goede staat te houden. Sommige dingen kan je beter preventief in de gaten houden dan doorrijden tot het helemaal kapot is.

Hoeft natuurlijk niet bij de SC zelf te zijn. Kan in overleg met je lease maatschappij ook bij een ander professioneel bedrijf.

• Herbie0412
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 15:45
19-09 voorlopige datum, ben benieuwd.

Iemand ideen waar een matte “ screenprotector te verkrijgen is? Scherm heeft geen bescherming nodig, maar wil van de spiegeling af, vandaar

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Die vraag stelde ik ook een maand geleden. Antwoord heb ik nog niet.

Ik heb in december een beurt gedaan, waarvan ze nu zeggen dat het eigenlijk niet nodig is (650,- down the drain dus). De auto gaat nu dus zelf aangeven wanneer er iets nodig is. Echter, het contract spreekt wel van de 20k beurten.

Op mijn vraag of dat dat niet meer hoeft, kwam een twijfelend "nee". Op mijn vraag om dat even op papier te zetten voor me..... Nee dus.
Discipline schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 23:07:
[...]

Ik zou zeker onderhoud laten plegen. Al is het maar het roteren van de wielen en inspecteren van de remmen. Dit is heel belangrijk. Ook om je auto in goede staat te houden. Sommige dingen kan je beter preventief in de gaten houden dan doorrijden tot het helemaal kapot is.
De meeste Tesla's hebben ook winterbanden. Bij die wissel, word dat dus allemaal gedaan.

PWM wijzigde deze reactie 11-09-2019 09:27 (20%)

• DaCoTa
Herbie0412 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:37:
Iemand ideen waar een matte “ screenprotector te verkrijgen is? Scherm heeft geen bescherming nodig, maar wil van de spiegeling af, vandaar
https://www.abstractocean.com/9H-Model3/

Ik heb de clear versie. De grootste screenprotector die ik ooit ergens opgeplakt heb maar is perfect gelukt dankzij de uitstekende video's.

DaCoTa wijzigde deze reactie 11-09-2019 09:30 (4%)

• speedme
  • Laatst online: 12:45
Herbie0412 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:37:
19-09 voorlopige datum, ben benieuwd.

Mijne ook voorlopige leverdatum 19-9

Ali heeft matte screenprotectors (staat ook op mijn bucketlist)

• acidfever

acidfever

I am allready working!

[...]

In mijn geval was het echt gewoon met volle kracht remmen, tot ik het "gas" pedaal in trapte en hiermee de noodstop kon "overrulen" . Ik weet heel goed hoe het voelt als de auto vol regenereert, dat doe ik handmatig namelijk vaak genoeg wanneer ik plots wat meer moet afremmen dan je normaal met een ICE auto door je gas los te laten zou behalen. Ik rem nagenoeg nooit meer echt met het rempedaal.

Verder ben ik het zeker met je eens dat er zeker veel te halen is wanneer de instellingen voor de versnel en regeneratie response voor TACC en AP apart in te stellen zou zijn. HIj mag wel vol regenereren maar dan gewoon geleidelijk aan zoals je als bestuurder doorgaans ook zou doen door het pedaal langs terug te bewegen. Na een 50km gebied waar je naar een 80km hoeft TACC/AP er ook zeker niet voor te gaan om die 80km zeer snel te halen. Dat is waar veel bijrijders misselijk van worden, het is veel te abrupt en niet zoals een menselijke bestuurder zou rijden.

De optie om voor een aantal zaken meer geavanceerde instellingen mogelijk te maken zou voor best een aantal Tesla rijders een goede toevoeging aan de software zijn.

• Deveon
  • Niet online
acidfever schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:27:
[...]

In mijn geval was het echt gewoon met volle kracht remmen, tot ik het "gas" pedaal in trapte en hiermee de noodstop kon "overrulen" . Ik weet heel goed hoe het voelt als de auto vol regenereert, dat doe ik handmatig namelijk vaak genoeg wanneer ik plots wat meer moet afremmen dan je normaal met een ICE auto door je gas los te laten zou behalen. Ik rem nagenoeg nooit meer echt met het rempedaal.
Klopt, maar alles wat jij zelf doet zie je aankomen. Dát is het punt wat ik probeerde te maken. Als ik een handgeschakelde auto rijdt denk ik ook dat ik vloeiend schakel, maar met een passagier zie ik altijd wel beweging. Dit is voor mij ook de reden waarom ik zelf eigenlijk liever handgeschakeld rijd dan een traditionele automaat. Natuurlijk het liefst zonder enige vorm van versnellingsbak.

• NiroNiro
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
Is dit niet een vraag voor Alphabet? Ik denk niet dat je dan af moet gaan van wat hier wordt geschreven.
Pagina: 1 ... 21 ... 28 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True