Bij mijn vorige auto (BMW 3 serie automaat) nooit een opmerking gekregen over misselijkheid of autoziekte. Een moderne automaat schakelt überhaupt veel soepeler dan je als gemiddelde mens met een handbak kunt, je merkt daar bij normaal rijden letterlijk niets vanDeveon schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:23:
[...]
Klopt, maar alles wat jij zelf doet zie je aankomen. Dát is het punt wat ik probeerde te maken. Als ik een handgeschakelde auto rijdt denk ik ook dat ik vloeiend schakel, maar met een passagier zie ik altijd wel beweging. Dit is voor mij ook de reden waarom ik zelf eigenlijk liever handgeschakeld rijd dan een traditionele automaat. Natuurlijk het liefst zonder enige vorm van versnellingsbak.
Wanneer bij de Model 3 iemand meerijd zet ik vaak regenereren op chill om het meeste schokkerige te voorkomen aangezien ik anders vaak een opmerking krijg.
Ook TACC en AP gebruik ik op die momenten weinig omdat die systemen simpelweg vaak te binair reageren op externe factoren terwijl dat in 99.9% van de gevallen niet nodig is (bv. wanneer je met een wat hogere snelheid op je voorganger af rijd in TACC, Soms remt de auto dan fors af terwijl gewoon langzaam uitrijden is wat je zou verwachten).
De dynamische cruise control van BMW vertoonde dit soort gedrag niet en ook van de drivers assistance systemen van Mercedes ben ik dit sort gedrag niet gewend. De enige keren dat dat systeem schokkerig reageerde is wanneer je van baan probeert te wisselen zonder richting aan te geven (volkomen terecht dus).
Hier heeft Tesla naar mijn mening dus nog behoorlijk wat winst te behalen, naast het oplossen van de phantom brake scenario's uiteraard. Veel mensen vertellen mij dan overigens dat ik de rijafstand dan groter moet zetten maar ik ervaar dan exact hetzelfde gedrag alleen op een grotere afstand van de voorganger.