Als kiespijn?Malt007 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:32:
[...]
Alleen hoe erg ga ik dan mijn V8 missen
NietMalt007 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:32:
[...]
Opzich heb ik wel een rondje achterin een performance meegereden en die persoon heeft vervolgens de standaard range besteld. Maar denk niet dat hij er anderen in mag laten rijden.
Dus durf het wel aan zonder proefrit denk ik. Alleen hoe erg ga ik dan mijn V8 missen
Wordt je erg! snel gewoon. En als je na 1 dag ontevreden bent, dan breng je hem terug.
Iemand ervaring dan met de financial lease die op de tesla site wordt aangeboden? Ben de boel nog aan doorrekenen maar heb nog nooit een autofinanciering gebruikt maar dat lijkt me nu wel aantrekkelijk. Vraag me dus af of die indicatieve bedragen enigszins realistisch zijn.
Zou ook graag willen weten wat mensen hier ongeveer kwijt zijn voor de verzekering, zie zeer uiteenlopende bedragen op independer.
En wat is realistisch qua km's per Kwh?
Zou ook graag willen weten wat mensen hier ongeveer kwijt zijn voor de verzekering, zie zeer uiteenlopende bedragen op independer.
En wat is realistisch qua km's per Kwh?
[ Voor 4% gewijzigd door Malt007 op 05-09-2019 15:57 ]
Toen nog niet
Mooie TS zeg, meestal is dat zwaar verouderd en niet altijd erg informatief
Wat me opvalt is dat in Duitsland een model 3 een behoorlijk pak goedkoper is dan hier.
Voor 50k heb je dan een witte long range.
Gezien er vrij verkeer van goederen bestaat, en er geen BPM op elektrische auto's zit zou je dan toch verwachten dat wij Nederlanders veel goedkoper gewoon Duitse model 3's zouden kunnen kopen?
Het papierwerk van een import-actie is de moeite niet en hoewel je wellicht 2maal een kenteken laat maken met de bijpassende kosten is dat allicht goedkoper dan het verschil.
Ook voor de bijtelling en zaken als WIA en MIA is het geen probleem volgens mij, gezien de auto voor die laatste gewoon als nieuw wordt gezien mits hij niet te veel kilometers heeft gemaakt.
Waarom gebeurt dit niet regelmatig? Komt het door de regel dat Tesla op geïmporteerde auto's lastiger support geeft?
Gezien er vrij verkeer van goederen bestaat, en er geen BPM op elektrische auto's zit zou je dan toch verwachten dat wij Nederlanders veel goedkoper gewoon Duitse model 3's zouden kunnen kopen?
Het papierwerk van een import-actie is de moeite niet en hoewel je wellicht 2maal een kenteken laat maken met de bijpassende kosten is dat allicht goedkoper dan het verschil.
Ook voor de bijtelling en zaken als WIA en MIA is het geen probleem volgens mij, gezien de auto voor die laatste gewoon als nieuw wordt gezien mits hij niet te veel kilometers heeft gemaakt.
Waarom gebeurt dit niet regelmatig? Komt het door de regel dat Tesla op geïmporteerde auto's lastiger support geeft?
openkat.nl al gezien?
Gemakszucht, onervarenheid?
Je kan zelfs beter auto's uit de UK halen dan uit DE, nu met die enorme lage Pond. Daar bespaar je ettelijke duizenden tienduizenden euro's op (bovenop de kortingen bij andere constructeurs, aangezien de autoverkoop in de UK helemaal slabbakt)
Je kan zelfs beter auto's uit de UK halen dan uit DE, nu met die enorme lage Pond. Daar bespaar je ettelijke duizenden tienduizenden euro's op (bovenop de kortingen bij andere constructeurs, aangezien de autoverkoop in de UK helemaal slabbakt)
[ Voor 9% gewijzigd door bottom line op 05-09-2019 17:58 ]
Zit dan je stuur niet aan de verkeerde kant 😃bottom line schreef op donderdag 5 september 2019 @ 17:56:
Gemakszucht, onervarenheid?
Ja, dat het geen zin heeft, pas in 2020 weer ruimte. Gewoon bestellenMalt007 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:13:
Iemand ervaring met het aanvragen van een testrit? 2 dagen geleden dat formuliertje ingevuld maar nog geen reactie.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Bij Tesla gaat dat nu moeilijk, daar worden geen individuele verzoekjes gedaan. Maar je kan bij een garage van BMW / Jaguar / Audi in de UK echt wel vragen dat ze een auto bestellen met het stuur aan de linkerkant.Sjod schreef op donderdag 5 september 2019 @ 18:29:
[...]
Zit dan je stuur niet aan de verkeerde kant 😃
Oké niet echt Tesla specifieke vraag maar hoe gaan jullie om met ICE op je oplaad parkeerplek? Was vandaag in Rotterdam en daar stond zo'n BMW 6 serie, precies op de plek waar ik wilde opladen.. kan je dit ergens melden?
Had deze tip ergens op internet gezien. Maar zal zeker werken.
Het beste toepasbaar op situaties waarbij er een ICE op de laadplek staat. Deze tip is wel wat radicaler, maar werkt in de praktijk erg goed. Als je laadkabel lang genoeg is, ga achter de auto staan en sluit aan op de laadpaal. Leg een briefje met je 06-nummer achter je voorruit schrijf erop 'Bel me als ik in de weg sta'. Als de eigenaar van de benzine auto weg moet, wordt je vanzelf gebeld. De ICE eigenaar zal hier nooit meer parkeren.
Het beste toepasbaar op situaties waarbij er een ICE op de laadplek staat. Deze tip is wel wat radicaler, maar werkt in de praktijk erg goed. Als je laadkabel lang genoeg is, ga achter de auto staan en sluit aan op de laadpaal. Leg een briefje met je 06-nummer achter je voorruit schrijf erop 'Bel me als ik in de weg sta'. Als de eigenaar van de benzine auto weg moet, wordt je vanzelf gebeld. De ICE eigenaar zal hier nooit meer parkeren.
Je kan gewoon de gemeente bellen..Ze moeten dan een boete uitschrijven of desnoods wegslepen. Doen ze het de volgende keer ook niet meerDjerro123 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 19:40:
Oké niet echt Tesla specifieke vraag maar hoe gaan jullie om met ICE op je oplaad parkeerplek? Was vandaag in Rotterdam en daar stond zo'n BMW 6 serie, precies op de plek waar ik wilde opladen.. kan je dit ergens melden?
Volgens mij mag je als ICE auto toch gewoon op een parkeerplaats staan die voor elektrisch opladen is? Zoiets had ik ergens gelezen. Niet netjes natuurlijk..Hunkaroglu schreef op donderdag 5 september 2019 @ 19:58:
[...]
Je kan gewoon de gemeente bellen..Ze moeten dan een boete uitschrijven of desnoods wegslepen. Doen ze het de volgende keer ook niet meer
[ Tesla MIG MYP ]
Niet in Rotterdam.Cyw00d schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:03:
[...]
Volgens mij mag je als ICE auto toch gewoon op een parkeerplaats staan die voor elektrisch opladen is? Zoiets had ik ergens gelezen. Niet netjes natuurlijk..
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/parkeren-oplaadpunt/
het ligt vooral aan het bord dat erbij staat. Er is hier nog een topic op Got dat daar uitgebreid over gaat. Iets met parkeerplekken bij een flat enzo.
Uitdaging is dat je Tesla Duitsland zover moet zien te krijgen dat zij de auto zonder Duitse BTW aan je verkopen zodat je bij import de NL BTW kunt betalen. Achteraf de Duitse BTW terugclaimen bij het Finanzambt is een uitdaging...killercow schreef op donderdag 5 september 2019 @ 17:45:
Wat me opvalt is dat in Duitsland een model 3 een behoorlijk pak goedkoper is dan hier.
Ondanks dat Tesla Duitsland je niet mag weigeren om een auto aan je te verkopen is de BTW rompslomp een van de redenen waarom er niet zoveel mensen een Model 3 uit Duitsland importeren. Voor een AWD, als alle extra kosten meetelt, kun je volgens toch nog zo`n 4000 euro besparen.

Ga je dan in het midden van straat parkeren ofso? Bij zijdelings inparkeren rij ik er gewoon uit? Als je in de lengte geparkeerd staat, sta je in midden van straat. Gaat het overige verkeer leuk vinden.Hunkaroglu schreef op donderdag 5 september 2019 @ 19:46:
Had deze tip ergens op internet gezien. Maar zal zeker werken.
Lijkt me waardeloze tip imho.
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Jaren geleden toen ik nog in Nieuw-Crooswijk woonde gebeurde dat in mijn straat ook regelmatig. 1 laadpaal en had de enige plugin ook. Ik had toen een direct nummer gekregen van Handhaving, denk dat het nu 14010 is.Djerro123 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 19:40:
Maar naar uurtje kwamen ze aangereden en deden bonnetje op de ICE. 1 buurman probeerde het later nog een keer: weer een bon van 99 euro. Toen was het wel afgelopen.
En ja, ik had ze gewaarschuwd met een nette brief onder de ruitenwissers.
Bij mijn werkgever (duizenden lease auto's) in de parkeergarage was ik overigens zo klaar mee (en toen hadden we nog geen gele kaarten systeem, 2 jaar geleden), dat ik mijn auto er gewoon voor parkeerde en aansloot aan de laadpaal. Dat was dan verplicht 19:30 naar huis voor deze ICE collega's. Maar vooral ook een enorm statement naar alle andere rijders in de parkeergarage.
Grootste irritatiepunten na 12.000 km in de model 3 RWD + FSD:
- Cruise control maximum van 150 km/per uur;
- Ruitenwissers gaan aan in vrijwel elke tunnel in Nederland;
- Ruitenwissers reageren niet op de dauw in de ochtend op je ruit/reageren sowieso vaak slecht op regen;
- TACC remt voor alle matrixborden die ietsje lager hangen of hangen na net een oplopend stukje asfalt in de weg (vaak is phantom braking toch echt door onzuiver asfalt wat de auto iets optilt);
- Van rijstrook wisselen met FSD is gewoon veel en veel te traag, daarom rij ik nu veel te veel links: tegen die tijd dat ik even naar rechts ben gegaan en weer terug naar links, gecombineerd met extreem vroeg afremmen voor langzamere voorganger.....
Moet wel zeggen: rij nu ook 11.500 km met een autopilot nag-buddy en behalve in scherpen bochten of bochten die genomen worden met een relatief hoge CC snelheid, heb ik nooit hoeven te corrigeren met mijn handen op de snelweg.
[ Voor 52% gewijzigd door Malarky op 05-09-2019 23:10 ]
@Malarky jij bent ook de populairste buurman/collega die er is zeker? En linkskleven op fsd steken 
Btw moest je mij op het werk blokkeren, dan kon je week te voet naar huis de volgende keer. Ga ik gewoon lekker met de trein naar huis en kom de volgende dag met andere wagen (of met de trein).
Want iemand opzettelijk vastzetten maakt je nog grotere l*l dan degene die op de plaats van de EV staat.
Doordat je die ICE blokkeert, kloot je ook je mede EV rijders. Voor,zelfde geld is die na uurtje weg.
Of is het bereik van je tesla,werkelijk zo bedroevend dat je moet,op die ev parking staan dat je eens geen dagje kan overslaan en ergens anders kan gaan parkeren?
Btw moest je mij op het werk blokkeren, dan kon je week te voet naar huis de volgende keer. Ga ik gewoon lekker met de trein naar huis en kom de volgende dag met andere wagen (of met de trein).
Want iemand opzettelijk vastzetten maakt je nog grotere l*l dan degene die op de plaats van de EV staat.
Doordat je die ICE blokkeert, kloot je ook je mede EV rijders. Voor,zelfde geld is die na uurtje weg.
Of is het bereik van je tesla,werkelijk zo bedroevend dat je moet,op die ev parking staan dat je eens geen dagje kan overslaan en ergens anders kan gaan parkeren?
Dacht dat je dat zelf kan beoordelen toch? Mocht je andere weggebruikers daardoor blokkeren gaat dit idd niet op. Daarnaast dat je dan ook nog een boete krijgt.SadisticPanda schreef op donderdag 5 september 2019 @ 21:11:
[...]
Ga je dan in het midden van straat parkeren ofso? Bij zijdelings inparkeren rij ik er gewoon uit? Als je in de lengte geparkeerd staat, sta je in midden van straat. Gaat het overige verkeer leuk vinden.
Lijkt me waardeloze tip imho.
Het gaat erom dat je daar niet hoort te staan. Als een ICE opzettelijk bij een laadplek gaat parkeren, wat heb je dan te zeggen over een ander die opzettelijk voor je parkeert en zijn auto oplaadt?SadisticPanda schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 07:40:
@Malarky jij bent ook de populairste buurman/collega die er is zeker? En linkskleven op fsd steken
Op publieke parkeerplaatsen staat er vaak een bordje dat enkel evs mogen opladen. Op priveparkings niet dus dan mag je er gerust met ice op parkeren.Hunkaroglu schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 07:47:
[...]
Het gaat erom dat je daar niet hoort te staan. Als een ICE opzettelijk bij een laadplek gaat parkeren, wat heb je dan te zeggen over een ander die opzettelijk voor je parkeert en zijn auto oplaadt?
En elke ev moet oprotten als die opgeladen is want die parkings zijn er enkel voor op te laden. Niet voor evs die,opgeladen zijn... doet ook geen enkele ev rijder. Lekker aso voor je mede ev rijders....
Ik bedoelde ook enkel alleen die parkeerplekken waar je niet mag parkeren als je geen elektrische auto hebt.SadisticPanda schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 07:59:
[...]
Op publieke parkeerplaatsen staat er vaak een bordje dat enkel evs mogen opladen. Op priveparkings niet dus dan mag je er gerust met ice op parkeren.
En elke ev moet oprotten als die opgeladen is want die parkings zijn er enkel voor op te laden. Niet voor evs die,opgeladen zijn... doet ook geen enkele ev rijder. Lekker aso voor je mede ev rijders....
Vooral als een ICE bij SUC staat geparkeerd. Tijdens je rit heb je dat gewoon vaak nodig.
Als het weer volgeladen is, moeten ze ook weer plaatsmaken voor ander. Laadpaalklever is weer een ander verhaal. Daar ben ik het met je eens.
Dit was enige jaren geleden: voor mij in het plugin hybrid tijdperk.SadisticPanda schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 07:40:
En dit was een langlopende irritatie op het werk tussen een grote groep elektrische vs. klein aantal brandstof rijders op het werk. Iedereen was ruimschoots en vele malen gewaarschuwd. Ook door werkgever zelf. En ik maakte hiermee wel weer vrienden bij mede EV rijders
Al met al was het vooral een statement naar de werkgever, dat alleen waarschuwingen niet helpen. Nu kan je je parkeertoegang kwijt raken als je fout parkeert en guess what: het probleem was gelijk opgelost.
[ Voor 6% gewijzigd door Malarky op 06-09-2019 08:32 ]
Ik ga een Model 3 leasen, ik laat de standaard 18" leveren, hier komen winterbanden op. Zelf koop ik nieuwe velgen met zomerbanden. Kan de opslag/wisselen geregeld worden bij de Tesla service centers? Ik kan er niets over vinden online..
Punt is dat dit best een groot probleem aan het worden is. In ieder geval bij mij in de wijk.Hunkaroglu schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:06:
[...]
Ik bedoelde ook enkel alleen die parkeerplekken waar je niet mag parkeren als je geen elektrische auto hebt.
Vooral als een ICE bij SUC staat geparkeerd. Tijdens je rit heb je dat gewoon vaak nodig.
Als het weer volgeladen is, moeten ze ook weer plaatsmaken voor ander. Laadpaalklever is weer een ander verhaal. Daar ben ik het met je eens.
Ik stoor mij behoorlijk aan die mensen met een Hybride die de hele nacht staan te laden bij de publieke laadpalen in mijn wijk terwijl men een eigen oprit heeft maar gewoon geen laadpaal hebben.
Als Tesla rijder kun je dan daar niet gaan staan om op te laden maar die lui met hun V60 hybrid of Outlander PHEV hybride halen die auto's echt never nooit weg als ze vol zijn.
Heel eerlijk vind ik die hele hybride auto's ook nogal een wassen neus want die gasten rijden 20-40 km electrisch ofzo. Waarbij het eerder 20 zal zijn dan 40.
Die palen zouden eigenlijk toch vooral voor full electric modellen moeten zijn, maar dat zal uiteraard tegen het zere been zijn van die hybride rijder...
Punt is nu wel dat er door de gemeente bij mij niet echt gehandhaaft word en je dan als Tesla rijder mooi het nakijken hebt. Met de toename van de EV's denk ik wel dat dit een grotere uitdaging gaat worden.
Voor een plug-in is het een overkill reactie. Je hoeft niet per se te laden en als je wel laadt, dan is je accu in no time vol. Als je een hele dag een ICE blokkeert, blokkeer je ook de laadpaal voor je collega's.Malarky schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:27:
[...]
Dit was enige jaren geleden: voor mij in het plugin hybrid tijdperk.
En dit was een langlopende irritatie op het werk tussen een grote groep elektrische vs. klein aantal brandstof rijders op het werk. Iedereen was ruimschoots en vele malen gewaarschuwd. Ook door werkgever zelf. En ik maakte hiermee wel weer vrienden bij mede EV rijders![]()
Al met al was het vooral een statement naar de werkgever, dat alleen waarschuwingen niet helpen. Nu kan je je parkeertoegang kwijt raken als je fout parkeert en guess what: het probleem was gelijk opgelost.
@bottom line en @kdeboois , ik wil jullie vriendelijk verzoeken om jullie vete vooral niet hier uit te vechten.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Niet als je de details kent. Bij een aantal werkgevers kreeg je extra leasebudget voor plugins in ruil voor (groten)deels zelf je brandstof betalen. Ook voor zakelijke kilometers. Dus elke keer dat ik niet kon laden kostte mij en anderen dat geld.Gerbenger schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:41:
[...]
Voor een plug-in is het een overkill reactie. Je hoeft niet per se te laden en als je wel laadt, dan is je accu in no time vol. Als je een hele dag een ICE blokkeert, blokkeer je ook de laadpaal voor je collega's.
En die ICE stond er toch wel, alweeer, de hele dag. Terwijl de plugins uiteraard via een whatsapp groep wisselden van plek gedurende de dag. Dit waren statements die toen bij ons geholpen hebben.
Misschien even een aantal briefjes afdrukken met een algemene tekst waarin je aangeeft dat de plek bezet wordt gehouden blabla en of het mogelijk is om in het vervolg de auto iets sneller te verplaatsen blabla.RichardC79 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:40:
[...]
Punt is dat dit best een groot probleem aan het worden is. In ieder geval bij mij in de wijk.
Ik stoor mij behoorlijk aan die mensen met een Hybride die de hele nacht staan te laden bij de publieke laadpalen in mijn wijk terwijl men een eigen oprit heeft maar gewoon geen laadpaal hebben.
Als Tesla rijder kun je dan daar niet gaan staan om op te laden maar die lui met hun V60 hybrid of Outlander PHEV hybride halen die auto's echt never nooit weg als ze vol zijn.
Heel eerlijk vind ik die hele hybride auto's ook nogal een wassen neus want die gasten rijden 20-40 km electrisch ofzo. Waarbij het eerder 20 zal zijn dan 40.
Die palen zouden eigenlijk toch vooral voor full electric modellen moeten zijn, maar dat zal uiteraard tegen het zere been zijn van die hybride rijder...
Punt is nu wel dat er door de gemeente bij mij niet echt gehandhaaft word en je dan als Tesla rijder mooi het nakijken hebt. Met de toename van de EV's denk ik wel dat dit een grotere uitdaging gaat worden.
Als dat niet helpt met de gemeente bellen en verzoeken te bekeuren.
Ik lees veel toch vrij negatieve ervaringen over TACC op de Model 3 op snelwegen. Wat zijn de ervaringen op N-wegen? Werkt het hier wel beter, gezien 'ie dan maar rekening hoeft te houden met 1 rijstrook of is hier een gelijke ervaring als op snelwegen?
Ik rij relatief veel over N-wegen en so far (3k km) werkt de TACC bij mij prima. Phantom breaking heb ik daar in ieder geval nooit meegemaakt.Herax10NL schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:07:
Ik lees veel toch vrij negatieve ervaringen over TACC op de Model 3 op snelwegen. Wat zijn de ervaringen op N-wegen? Werkt het hier wel beter, gezien 'ie dan maar rekening hoeft te houden met 1 rijstrook of is hier een gelijke ervaring als op snelwegen?
Enige moment dat de TACC dan uit gaat is als ik rotondes of kruispunten nader. Ook in combinatie met LA kan de AP nog niet zelfstandig rotondes nemen (gaat ie gewoon rechtdoor omdat strepen niet herkent worden).
Zou vet zijn als Tesla stoplichten en knipperlichten zou herkennen, maar ik denk dat we daar nog wel even op moeten wachten (ik geloof dat Tesla vorig jaar aangaf dat ze daar wel mee bezig waren, maar verwacht dat het eerst in de FSP, als het al ooit naar de standaard AP komt)
Sterker nog bij ons staat er een Volvo XC90 hybride constant te laden en die laat ook nog eens zijn stekker in de laadpaal zitten als ze weggaat. Die denkt dus letterlijk dat de laadpaal voor haar is. In feite kan ik toch gewoon de kabel eruit halen of zit deze nog gelocked als je wegrijdt?RichardC79 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:40:
[...]
Punt is dat dit best een groot probleem aan het worden is. In ieder geval bij mij in de wijk.
Ik zou de kabel weghalen. Desnoods bellen met de laadpaal provider als hij gelocked is. Maar dat laatste lijkt me niet het geval. Je zou een briefje op de paal kunnen plakken met je nummer.Count_B schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:35:
[...]
Sterker nog bij ons staat er een Volvo XC90 hybride constant te laden en die laat ook nog eens zijn stekker in de laadpaal zitten als ze weggaat. Die denkt dus letterlijk dat de laadpaal voor haar is. In feite kan ik toch gewoon de kabel eruit halen of zit deze nog gelocked als je wegrijdt?
TACC (ook AP) is prima op N wegen. Al vind ik persoonlijk de plek op de rijbaan niet altijd super fijn. Auto zit mij vaak te dicht op de middenlijn.Herax10NL schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:07:
[ Voor 30% gewijzigd door Inspired op 06-09-2019 09:45 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
De plugin-hybrides waren een tijdelijk antwoord op lage bijtelling. Praktisch zijn het kut-auto's en als de 5 jaar er op zit denk ik niet dat veel particulieren voor zo'n auto zullen kiezen. Je kan er inderdaad +/- 30km elektrisch mee rijden, maar de techniek is gewoon verder niet goed genoeg. Als die 30km er op zit en je rijdt 'hybride', rijdt je alsnog <1:15 en de meeste mensen <1:12. Ik rijd nu in een hybride (geen plugin) en heb over 100.000 km (incl. veel vakantiekilometers in Duitsland) 20,5 km/l staan. Volgens mij is dat per saldo goedkoper/beter dan wat een plugin kan bereiken.
Wat is er dan anders aan de techniek van een plugin tov een gewone hybride? De batterij is typisch groter (en dus zwaarder) wat een negatieve impact heeft op het vebruik, maar als je 'm kan opladen aan de stekker, win je dat dat niet terug? De gewone hybride kan toch enkel opladen door regeneratief remmen, maar dat doet een PHEV ook. Heeft het extra gewicht dan zoveel impact? Bij een vakantierit kan ik daar inkomen, maar bij woon/werkverkeer kan ik het me moeilijk inbeelden.Divak schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:49:
Ik rijd nu in een hybride (geen plugin) en heb over 100.000 km (incl. veel vakantiekilometers in Duitsland) 20,5 km/l staan. Volgens mij is dat per saldo goedkoper/beter dan wat een plugin kan bereiken.
[ Voor 0% gewijzigd door j-be op 06-09-2019 10:04 . Reden: Typo ]
Nope. Hier een V60pih, 100kkm en 1:25, inclusief behoorlijk wat buitenland/lange stukken. Door de week gewoon 95% elektrisch.Divak schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:49:
De plugin-hybrides waren een tijdelijk antwoord op lage bijtelling. Praktisch zijn het kut-auto's en als de 5 jaar er op zit denk ik niet dat veel particulieren voor zo'n auto zullen kiezen. Je kan er inderdaad +/- 30km elektrisch mee rijden, maar de techniek is gewoon verder niet goed genoeg. Als die 30km er op zit en je rijdt 'hybride', rijdt je alsnog <1:15 en de meeste mensen <1:12. Ik rijd nu in een hybride (geen plugin) en heb over 100.000 km (incl. veel vakantiekilometers in Duitsland) 20,5 km/l staan. Volgens mij is dat per saldo goedkoper/beter dan wat een plugin kan bereiken.
Kan je idd niks mee..Count_B schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:35:
[...]
Sterker nog bij ons staat er een Volvo XC90 hybride constant te laden en die laat ook nog eens zijn stekker in de laadpaal zitten als ze weggaat. Die denkt dus letterlijk dat de laadpaal voor haar is. In feite kan ik toch gewoon de kabel eruit halen of zit deze nog gelocked als je wegrijdt?
Ik zou haar gewoon erop aanspreken.
Mocht het niet helpen gemeente bellen.
Gewoon het nummer bellen op de paal. Zeggen dat je kabel vast zit, dan unlocken ze hem op afstand. Leg je hem er gewoon naast.Count_B schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:35:
[...]
Toevallig gisteren weer een gevaarlijke situatie:Herax10NL schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:07:
2 baans (2 rijstroken zelfde richting op) 80KM weg. Geen ACC of AP. Ik haal een vrachtwagen in op de linker rijstrook die vrij langzaam rijdt en ga vrij rap terug naar de rechter. Ik was al voorbij de vrachtwagen toen ik richting gaf en begon te bewegen naar de rechter strook. De auto begon te piepen en gaf de boodschaf dat er botsingsgevaar was. Vervolgens werd de auto hardhandig richting de linker rijstrook gestuurd. Een vrij harde stuurcorrectie waar ik flink op tegenstribbelde (want ik was al naar rechts aan het gaan) maar de auto heeft me toch richting de linker rijstrook geduwd.
Nu was dit gelukkig op een 2 baans weg. Ik moet er niet aan denken dat de auto dit flikt op een N-weg terwijl ik aan het inhalen ben. Ik ben dan bang dat de stuurcorrectie dan zo groot zou worden dat ik de berm in vlieg als ik door de weerstand van het stuur toch naar de rechter rijstrook ga. Laat staan dat de auto je dwingt op de linker rijstrook te blijven rijden met mogelijk verkeer dat er aan komt.
Weer een voorbeeld van de stomme wijze waarop deze auto met de bestuurder om gaat. De auto denkt het elke keer beter te weten en laat weinig ruimte over voor de bestuurder om het te overriden. Ik snap het nut van dit soort systemen maar de weerstand op mijn andere auto is zo subtiel dat je snapt dat er iets aan de hand is maar je kan er vrij makkelijk doorheen duwen.
Gewoon die kabel gebruikenCount_B schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:35:
[...]
Mochten er vragen over komen dan geef je aan dat je dacht dat die kabel voor algemeen gebruik beschikbaar gesteld was, aangezien hij permanent in de publieke paal hangt.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Toch is het wel interessant om te zien dat een bedrijf als Porsche na jaren en jaren met een auto komt, die vergelijkbaar is met een 4 jaar oude Tesla.
Ja, de Porsche is beter afgewerkt en zal beter rijden. Maar qua aandrijflijn zie je nu wel hoe ver Tesla is.
Ja, de Porsche is beter afgewerkt en zal beter rijden. Maar qua aandrijflijn zie je nu wel hoe ver Tesla is.

Iets raars. Ik rij nu ruim twee maanden en merkte luchtbellen op de portier stijl aan passagiers zijde. Kon hem er helemaal vanaf trekken!

De eerste 5 minuten kreeg ik een melding dat de dode hoek detectie beperkt was. Door de lijmresten denk ik, heb hem nog niet schoon gemaakt maar er zit een dikke laag "kleeflijm" op. Andere kant heeft het niet
Hebben andere dit al meegemaakt? Lijkt erop dat ze het vergeten zijn te verwijderen, maar was eerst even bang dat ik het stuk aan het maken was
Of gewoon iets meer ruimte overlaten voordat je naar rechts gaat? Ik zie veel mensen de ruimte overschatten, en vrijwel direct naar rechts komen. Niemand heeft er last van als je iets langer wacht (en een bumperklever die ongeduldig is moet je sowieso negeren), en het kan allerlei problemen voorkomen (zoals jouw probleem, of ACC die bij sommige auto's direct in de rem schiet).Goldme schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:49:
[...]
Toevallig gisteren weer een gevaarlijke situatie:
2 baans (2 rijstroken zelfde richting op) 80KM weg. Geen ACC of AP. Ik haal een vrachtwagen in op de linker rijstrook die vrij langzaam rijdt en ga vrij rap terug naar de rechter. Ik was al voorbij de vrachtwagen toen ik richting gaf en begon te bewegen naar de rechter strook. De auto begon te piepen en gaf de boodschaf dat er botsingsgevaar was. Vervolgens werd de auto hardhandig richting de linker rijstrook gestuurd. Een vrij harde stuurcorrectie waar ik flink op tegenstribbelde (want ik was al naar rechts aan het gaan) maar de auto heeft me toch richting de linker rijstrook geduwd.
Nu was dit gelukkig op een 2 baans weg. Ik moet er niet aan denken dat de auto dit flikt op een N-weg terwijl ik aan het inhalen ben. Ik ben dan bang dat de stuurcorrectie dan zo groot zou worden dat ik de berm in vlieg als ik door de weerstand van het stuur toch naar de rechter rijstrook ga. Laat staan dat de auto je dwingt op de linker rijstrook te blijven rijden met mogelijk verkeer dat er aan komt.
Weer een voorbeeld van de stomme wijze waarop deze auto met de bestuurder om gaat. De auto denkt het elke keer beter te weten en laat weinig ruimte over voor de bestuurder om het te overriden. Ik snap het nut van dit soort systemen maar de weerstand op mijn andere auto is zo subtiel dat je snapt dat er iets aan de hand is maar je kan er vrij makkelijk doorheen duwen.
Zelf heb ik het probleem wat jij noemt in ieder geval nooit, terwijl ik echt niet bijzonder lang wacht ofzo. Het kan dus wel gewoon, alleen moet je misschien je gewoonte aanpassen.
Tesla bouwt ook al iets langer EV's dan Porsche. Denk dat de Duitsers (als in, hele VAG concern) wel bij trekt over een jaar of wat.PWM schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:23:
Toch is het wel interessant om te zien dat een bedrijf als Porsche na jaren en jaren met een auto komt, die vergelijkbaar is met een 4 jaar oude Tesla.
Ik heb toevallig vandaag voor het eerst side collision warning gehad toen ik (in mijn ogen) best ambitieus in een gat wilde gaan omdat ik m'n afslag wilde pakken. Gat was klein, dus ik begreep de waarschuwing wel.Goldme schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:49:
[...]
Verder in 10,000 km nog nooit gehad, dus in jouw situatie is het of een one off, of het zegt iets over jouw rijgedrag
Klopt. Ligt aan de bestuurder. De auto is feilloos!Bazi schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:44:
[...]
Of gewoon iets meer ruimte overlaten voordat je naar rechts gaat? Ik zie veel mensen de ruimte overschatten, en vrijwel direct naar rechts komen. Niemand heeft er last van als je iets langer wacht (en een bumperklever die ongeduldig is moet je sowieso negeren), en het kan allerlei problemen voorkomen (zoals jouw probleem, of ACC die bij sommige auto's direct in de rem schiet).
Zelf heb ik het probleem wat jij noemt in ieder geval nooit, terwijl ik echt niet bijzonder lang wacht ofzo. Het kan dus wel gewoon, alleen moet je misschien je gewoonte aanpassen.
Wat een onzin joh. De auto was gewoon te traag met het registreren dat ik al langs de vrachtwagen was. Hebben mijn andere auto's met dit systeem ook. Mogelijk door de polling interval van de software. Ik kon dus makkelijk naar rechts. Nu is dat niet erg maar om nu zo dwangmatig de bestuurder lastig te vallen om op de rijbaan te blijven is zeer gevaarlijk.
Ik merk wel dat dit een auto is die de bestuurder voor geen meter vertrouwt maar tegelijkertijd een brakke implementatie van de hulpsystemen heeft waardoor de combinatie op zijn minst irritant is en op zijn ergst levensgevaarlijk is.
Nog zoiets is de weerstand bij AP. Die is veel te groot. Ik moet het stuur bewegen elke 10 seconden maar het stuur heeft een flinke weerstand en soms breek ik door de weerstand waardoor de AP uit gaat en ik een te grote stuuruitslag heb.
Het is gewoon een mooie stadsauto. Op de snelweg is het veel te zenuwachtig. Zowel voor de auto als voor mij omdat ik constant op mijn hoede moet zijn voor wat de auto nu weer gaat flikken.
Stuur hoef je niet te bewegen. Aan de zijkant drukken is voldoende.Goldme schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:06:
[...]
Klopt. Ligt aan de bestuurder. De auto is feilloos!
Wat een onzin joh. De auto was gewoon te traag met het registreren dat ik al langs de vrachtwagen was. Hebben mijn andere auto's met dit systeem ook. Mogelijk door de polling interval van de software. Ik kon dus makkelijk naar rechts. Nu is dat niet erg maar om nu zo dwangmatig de bestuurder lastig te vallen om op de rijbaan te blijven is zeer gevaarlijk.
Ik merk wel dat dit een auto is die de bestuurder voor geen meter vertrouwt maar tegelijkertijd een brakke implementatie van de hulpsystemen heeft waardoor de combinatie op zijn minst irritant is en op zijn ergst levensgevaarlijk is.
Nog zoiets is de weerstand bij AP. Die is veel te groot. Ik moet het stuur bewegen elke 10 seconden maar het stuur heeft een flinke weerstand en soms breek ik door de weerstand waardoor de AP uit gaat en ik een te grote stuuruitslag heb.
Het is gewoon een mooie stadsauto. Op de snelweg is het veel te zenuwachtig. Zowel voor de auto als voor mij omdat ik constant op mijn hoede moet zijn voor wat de auto nu weer gaat flikken.
De auto is zeker niet feilloos, maar als ik jouw laatste paar berichten terug lees zou ik gokken dat jij ook niet feilloos bentGoldme schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:06:
[...]
De benodigde beweging van het stuur bij de AP nag is echt minimaal. Ik druk vaak een beetje tegen de zijkant met mn hand of tegen de onderkant met mn been, dat is al genoeg.
Ik heb ook al een paar keer een piepje gekregen bij te snel naar rechts gaan, maar hij dwong me echt niet om te blijven, dat krijg je alleen voor elkaar als je echt mega kort na de inhaal actie naar rechts gaat (zal de vrachtwagen leuk vinden).
Je kan in het scherm zien waar volgens het systeem de vrachtwagen zich ten opzichte van jou bevindt, wellicht toch dichterbij dan gedacht?
Rijdend met een caravan heb ik ervaren dat andere weggebruikers je continue onbewust afsnijden op de snelweg. Blijkbaar vind Tesla dit ook, want als ik wissel wanneer ik de achterligger in mijn buitenspiegel* zie heb ik mijn auto nog niet horen klagen. In file situaties duw ik hem wel eens in een krappe ruimte en dat vind die dan niet leuk..Goldme schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:06:
[...]
*=Rijles was zelfs de binnenspiegel....
Er zijn vier methodes:[...]
1. Wat jij doet
2. Twee handen aan het stuur "hangen"
3. De juist positie zoeken om met één hand meer gewicht aan het stuur te hangen (mijn favoriet)
4. Één hand onder het stuur met je vingers boven langs
[ Voor 39% gewijzigd door Deveon op 06-09-2019 13:29 ]
Iemand op Got had dit ook aan de hand gehad.Djerro123 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:09:
[Afbeelding: Filmfolie bubbels]
Iets raars. Ik rij nu ruim twee maanden en merkte luchtbellen op de portier stijl aan passagiers zijde. Kon hem er helemaal vanaf trekken!
[Afbeelding]
De eerste 5 minuten kreeg ik een melding dat de dode hoek detectie beperkt was. Door de lijmresten denk ik, heb hem nog niet schoon gemaakt maar er zit een dikke laag "kleeflijm" op. Andere kant heeft het niet![]()
Hebben andere dit al meegemaakt? Lijkt erop dat ze het vergeten zijn te verwijderen, maar was eerst even bang dat ik het stuk aan het maken was
Ik heb ook een gele rand maar niet zo extreem als die van jou. Biedt Tesla er nog geen fix voor? Ik dacht dat ze daar mee bezig waren?PWM schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:52:
Mijn gele rand om het scherm begint te groeien. Zijn er meer hier met die rand en is die nog vergelijkbaar?
[Afbeelding]
Nee, zijn ze mee gestopt. Tesla noemt het nu een cosmetisch issue, wat ze niet gaan verhelpen.Teknix1982 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:31:
[...]
Ik heb ook een gele rand maar niet zo extreem als die van jou. Biedt Tesla er nog geen fix voor? Ik dacht dat ze daar mee bezig waren?
Er schijnt een UV-fix beschikbaar te zijn, maar die hebben ze alleen nog maar in Tilburg en Amsterdam. Lijkt prima te werken, maar effect op lange termijn is nog niet bekend...Teknix1982 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:31:
Ik heb ook een gele rand maar niet zo extreem als die van jou. Biedt Tesla er nog geen fix voor? Ik dacht dat ze daar mee bezig waren?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Tesla heeft in een statement al laten weten dat dat een tijdelijke fix is en dat ze het maar 1x gratis aanbieden uit coulance.BugBoy schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:32:
[...]
Er schijnt een UV-fix beschikbaar te zijn, maar die hebben ze alleen nog maar in Tilburg en Amsterdam. Lijkt prima te werken, maar effect op lange termijn is nog niet bekend...
Ja, iemand zou er eens een rechtzaak voor moeten starten. Maar aangezien ik al een dagtaak aan andere zaken heb, laat ik dit maar liggen.
Ja het standpunt van cosmetisch wist ik alleen ik dacht dat er toch weer verder gekeken werd. Belachelijk standpunt voor een auto van 100k....PWM schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:39:
[...]
Tesla heeft in een statement al laten weten dat dat een tijdelijke fix is en dat ze het maar 1x gratis aanbieden uit coulance.
Ja, iemand zou er eens een rechtzaak voor moeten starten. Maar aangezien ik al een dagtaak aan andere zaken heb, laat ik dit maar liggen.
Da's nog eens klantenservice.“Tesla has developed a procedure which uses ultraviolet light to remove the yellowing condition for a period of time and we will apply it as a one-time goodwill gesture once this procedure is available.”
In discussie met goldme gaan heeft geen zin, ik doe het bij voorbaat niet meer.Smobbo schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:21:
[...]
De auto is zeker niet feilloos, maar als ik jouw laatste paar berichten terug lees zou ik gokken dat jij ook niet feilloos bent.
De benodigde beweging van het stuur bij de AP nag is echt minimaal. Ik druk vaak een beetje tegen de zijkant met mn hand of tegen de onderkant met mn been, dat is al genoeg.
Ik heb ook al een paar keer een piepje gekregen bij te snel naar rechts gaan, maar hij dwong me echt niet om te blijven, dat krijg je alleen voor elkaar als je echt mega kort na de inhaal actie naar rechts gaat (zal de vrachtwagen leuk vinden).
Je kan in het scherm zien waar volgens het systeem de vrachtwagen zich ten opzichte van jou bevindt, wellicht toch dichterbij dan gedacht?
Ik herken me in jou verhaal, sinds de post over het gepiep bij het invoegen voor een vrachtauto ook eens opgelet en als ik hem inderdaad voor mijn gevoel tè strak ervoor doe dan geeft die een rood lijntje en vrachtauto aan maar heb hem nog geen een keer zover gekregen dat hij corrigeerde of geluidssignalen afgaf.
Mbt de nag: ik Ben vrij lang (190+) en kan met m'n elleboog in het raam het stuur onderin vasthouden naast de middenkolom. Daarmee stuur ik standaard een beetje naar links (door mijn stuur onderin dus een beetje naar rechts te drukken met een relaxte arm) en heb ik dus nooit last van nags.
Hmm ik hou dit forum vrij secuur bij (ook vorige topic, maar niet helemaal vanaf het begin om eerlijk te zijn) maar kon me dat niet herinneren. Zal eens zoeken!:)Wolly schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:24:
[...]
Iemand op Got had dit ook aan de hand gehad.
Zucht. Waarom reageer je altijd op die manier, als anderen aangeven dat zij nooit jouw probleem hebben en het dus mógelijk aan een verschil in rijstijl oid kan liggen? Je wordt heus niet persoonlijk aangevallen, we willen je alleen maar helpen.Goldme schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:06:
[...]
Als 100 mensen aangeven nooit een probleem te hebben, en jij bent de enige die het wel heeft, dan is het toch logisch om te kijken naar wat dan wél het verschil maakt, als je een oplossing wilt hebben? De auto is hetzelfde (als je niet toevallig een defecte hebt natuurlijk...), dus dan moet er toch een andere verklaring voor zijn.
Als ik je een tip mag geven, je mag zelf weten wat je ermee doet, maar je reacties komen meestal een beetje arrogant over. "Nee ik doe alles perfect, dus het moet aan de auto/alle anderen liggen. En ik ga heus niet nadenken of ik misschien iets anders moet doen." Ik hoop dat je het zo niet bedoelt, maar het komt wel zo over. En daar bereik je alleen maar mee dat mensen je niet meer willen helpen.
Het moge overigens duidelijk zijn dat ik ook vind dat er nog veel te verbeteren valt aan de auto en AP. Dat ben ik met je eens! Alleen vindt ik het helemaal niet slecht momenteel, ook niet in vergelijking met andere fabrikanten. En als ik een probleem tegenkom, dan zoek ik naar een oplossing, zodat het probleem niet meer zo erg is. Als de auto niet helemaal doet wat ik zou willen, maar met een kleine aanpassing van mijn kant is het opgelost, dan ben ik ook tevreden. Het gaat tenslotte om het eindresultaat, niet persé de weg ernaar toe.
[ Voor 11% gewijzigd door Bazi op 06-09-2019 14:08 ]
Grappig, mijn passagiers vinden de auto juist heel rustig rijden in vergelijking met hun eigen brandstof auto's.Goldme schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:06:
[...]
Nu je ook al klaagt over de side warning die 'te vroeg' aan gaat, denk ik dat er nog een hoop te winnen is in je eigen rijstijl
En nee, de auto is absoluut niet perfect. Mijn scherm blijft zo nu en dan uitvallen, de boxen hebben het een week begeven (en deden het daarna weer), er is flink gekraak bij hoge steering lock.
Maar de klachten die jij noemt lijken vooral te komen door een rijstijl die je waarschijnlijk al heel lang hebt en waarvan je nooit hebt doorgehad dat je een aantal dingen fout hebt aangeleerd aan jezelf. De Tesla drukt je nu mooi met de neus op de feiten
Ik heb een SR+ (wit, zwart leer, 18" aero) in bestelling staan en hoop deze over 2 weken te mogen ophalen.
Waar ik echter bang voor ben, is het wellicht beetje onvoorspelbaar gedrag van de TACC / AP.
(met wel of geen ghost braking erbij).
Mijn vrouw gaat namelijk ook in deze auto rijden (alleen of met kinderen aan boord) en ik wil uiteraard niet hebben dat zij ineens voor zeer vervelende situaties komt te staan.
Zoals iemand die binnen rijdt doordat de auto ineens keihard afremt.
Of dat er ineens een rare stuuractie van de auto zelf gebeurd, wat voor een gevaarlijke situatie kan zorgen.
Nu weet ik wel dat deze systemen er juist voor gemaakt zijn om veilig te rijden, maar wat ik zoal lees is dat TACC / AP soms nog een eigen leven lijken te leiden.
Sure, het zal best vaak goed gaan. Maar ik wil juist die ene keer, dat het niet goed gaat, niet op mijn geweten hebben.
Kan ik haar gerust in de auto laten rijden ? Of geef ik haar aan op juist geen TACC / AP te gebruiken ?
(dus "standaard" rijden, zeg maar).
Waar ik echter bang voor ben, is het wellicht beetje onvoorspelbaar gedrag van de TACC / AP.
Mijn vrouw gaat namelijk ook in deze auto rijden (alleen of met kinderen aan boord) en ik wil uiteraard niet hebben dat zij ineens voor zeer vervelende situaties komt te staan.
Of dat er ineens een rare stuuractie van de auto zelf gebeurd, wat voor een gevaarlijke situatie kan zorgen.
Nu weet ik wel dat deze systemen er juist voor gemaakt zijn om veilig te rijden, maar wat ik zoal lees is dat TACC / AP soms nog een eigen leven lijken te leiden.
Sure, het zal best vaak goed gaan. Maar ik wil juist die ene keer, dat het niet goed gaat, niet op mijn geweten hebben.
Kan ik haar gerust in de auto laten rijden ? Of geef ik haar aan op juist geen TACC / AP te gebruiken ?
Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur
Vergeet niet dat het internet vol staat met problemen, als het goed gaat hoor je meestal niet zoveel...speedme schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:51:
Ik heb een SR+ (wit, zwart leer, 18" aero) in bestelling staan en hoop deze over 2 weken te mogen ophalen.
Daar ben ik me van bewust, toch zal ik mijn vrouw extra waarschuwen altijd alert te blijvenSmobbo schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:56:
[...]
Vergeet niet dat het internet vol staat met problemen, als het goed gaat hoor je meestal niet zoveel...
Maar gaat de auto nu wel of niet automatisch corrigeren in bepaalde situaties zonder dat TACC / AP aan staat ? Dus bij normaal rijden ?
Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur
Ik kan bevestigen dat de auto ingrijpt ongeacht of ACC of AP aan staat. Naar mijn mening te hardhandig en moeilijk te overriden. Phantom braking doet ie enkel op ACC of AP.speedme schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:42:
[...]
Daar ben ik me van bewust, toch zal ik mijn vrouw extra waarschuwen altijd alert te blijven![]()
Maar gaat de auto nu wel of niet automatisch corrigeren in bepaalde situaties zonder dat TACC / AP aan staat ? Dus bij normaal rijden ?
LM's hebben te horen gekregen dat voor 1 Oktober bestellen gegarandeerde geleverd in 2019 is. Daarna is het niet meer gegarandeerd.
Bij mijn vader heeft de auto ook eens ingegrepen, zondat dat ACC of AP aan stond. Was een baan die normaal afbuigt naar links, ook volgens de lijnen.Goldme schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:49:
[...]
Ik kan bevestigen dat de auto ingrijpt ongeacht of ACC of AP aan staat. Naar mijn mening te hardhandig en moeilijk te overriden. Phantom braking doet ie enkel op ACC of AP.
Maar je kan ook rechtdoor gaan.
En dat was zijn bedoeling, maar hij had zijn pinker niet gebruikt. Dus de auto deed toen wel erg bruut het stuur naar links. Nou ja
Voor de rest heb ik maar weinig eigenaardigheden gehad (buiten een klein phantom breakje, of mislukte inhaalpogingen op autosnelweg)
Bovenstaande is het punt niet. De auto mag nooit of te nimmer stuurbewegingen van de bestuurder overriden. Je gewoonte aanpassen omdat je auto je anders de berm in stuurt? Wat denk je zelf?Bazi schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:44:
[...]
Of gewoon iets meer ruimte overlaten voordat je naar rechts gaat? Ik zie veel mensen de ruimte overschatten, en vrijwel direct naar rechts komen. Niemand heeft er last van als je iets langer wacht (en een bumperklever die ongeduldig is moet je sowieso negeren), en het kan allerlei problemen voorkomen (zoals jouw probleem, of ACC die bij sommige auto's direct in de rem schiet).
Met gestrekt been.
Afbestellen. Dat is de enige manier om veilig te rijden. Ineens remmen, ongefundeerder stuuracties die je niet ongedaan kunt maken. Daar kun je echt niet veilig mee over straat, zeker niet met je kinderen achterin.speedme schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:51:
Ik verwacht zelf dat na het eerste grote ongeluk hiermee, alle hulpmiddelen verplicht uitgeschakeld moeten gaan worden op de 3.
Met gestrekt been.
Tijdens een proefrit van ongeveer een half uur in de auto van een collega had ik ook een interventie van het systeem (buiten AP). Mijn eigen auto komt dinsdag, dus in totaal ook niet meer dan dat gereden. De auto schoot ineens naar de linker kant van de weg omdat die onderstaande boom zag. Dit op een weg waar twee autos vrij strak langs elkaar moeten, dus op een verkeerd moment kan dat best gevaarlijk worden...
Op dit punt: https://www.google.com/ma...RVBdVQ!2e0!7i13312!8i6656
Op dit punt: https://www.google.com/ma...RVBdVQ!2e0!7i13312!8i6656
Het kan toch niet waar zijn dat de auto, terwijl alle desbetreffende systemen uitstaan, ingrijpt?Goldme schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:49:
[...]
Mm als dat zo is dan laat ik voorlopig mijn vrouw en kinderen niet in de tesla rijden. Ze schikken zich kapot!
Is it me, of is er iets met de prijzen aan de hand?
Klik een standard range + aan, en de prijs rechts boven in de site is 48980. Onderaan is de prijs echter 49998.
Op die manier past er geen trekhaakje meer in het 50k budget.
Ook de op voorraad modellen hebben deze prijswijziging zo te zien.
Klik een standard range + aan, en de prijs rechts boven in de site is 48980. Onderaan is de prijs echter 49998.
openkat.nl al gezien?
Beetje overtrokken reacties hier. Steeds meer nieuwe auto's hebben soortgelijke hulpsystemen aan boord (binnen de lijntjes blijven rijden, waarschuwing voor dode hoek, remmen in geval een botsing dreigt, etc). Ik meen dat het vanaf volgend jaar verplicht wordt gesteld dat dergelijke systemen, indien aanwezig, ook altijd actief moeten zijn bij het starten van de auto.
Tesla lijkt door het geavanceerd gebruik van camerabeelden in plaats van enkel een radar en een simpele camera die de wegbelijning detecteert wel gevoeliger voor phantom braking. In theorie kan het systeem wel steeds beter worden, maar voorlopig in de praktijk zullen er waarschijnlijk altijd wel "gekke" situaties zijn waar de camerabeelden iets triggeren, totdat ze de software nog verder weten te verfijnen.
@killercow zijn dat niet de afleverkosten? (Waarvan de vraag is of die wel weggelaten mogen worden bij het tonen van een initiele prijs).
Tesla lijkt door het geavanceerd gebruik van camerabeelden in plaats van enkel een radar en een simpele camera die de wegbelijning detecteert wel gevoeliger voor phantom braking. In theorie kan het systeem wel steeds beter worden, maar voorlopig in de praktijk zullen er waarschijnlijk altijd wel "gekke" situaties zijn waar de camerabeelden iets triggeren, totdat ze de software nog verder weten te verfijnen.
@killercow zijn dat niet de afleverkosten? (Waarvan de vraag is of die wel weggelaten mogen worden bij het tonen van een initiele prijs).
Klopt, de uiteindelijke prijs is:killercow schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:03:
Is it me, of is er iets met de prijzen aan de hand?
Inclusief bestemmings- en documentatiekosten ad € 980
Inclusief verwijderingsbijdrage van € 37,50
Telt niet mee voor de catalogus prijs, maar een trekhaak erbij gaat over de 50k heen. Hou er wel rekening mee dat het pas boven de 50k gaat om 22% bijtelling. Verder zijn eind vorige maand de prijzen inderdaad omhoog gegaan.
Ja want stuurbewegingen van mensen zijn altijd zo succesvol...Artbij schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:28:
[...]
Bovenstaande is het punt niet. De auto mag nooit of te nimmer stuurbewegingen van de bestuurder overriden. Je gewoonte aanpassen omdat je auto je anders de berm in stuurt? Wat denk je zelf?
Er is een reden dat rijhulpsystemen ontwikkeld worden.
"ALS" je altijd veel te kort hebt zitten rijden, is het misschien geen slecht idee om even te leren wat ruimer te rijden. (zonder verder op specifieke situaties te reageren, ik was er namelijk niet bij)
Sorry voor het late antwoord, maar je aannames kloppen voor zover ik weet.RichardC79 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:36:
[...]
Thanks voor je antwoord.
Het klopt wat je daar zegt. De netbeheerder gaat de zekeringen aanpassen.
Dus jij zegt eigenlijk dat de electricien (oftwel het installatiebedrijf die de laadpaal gaat komen installeren) in de groepenkast of apart erna een hoofdschakelaar gaat zetten die 3 fases is en mijn huidige groepen uit mijn groepenkast daarover gaat herverdelen over die 3 fase.
Als dat klopt dan is het inderdaad alleen zaak om goed te kijken welke groepen waarop komen, maar dan ben ik het zeker met je eens.
Ik kreeg echter de indruk dat ik mijn 1 fase groepenkast in het geheel zou moeten vernieuwen naar een 3 fase groepenkast, maar dat is dan in deze opzet niet nodig begrijp ik omdat er een 3 fase schakelaar tussenkomt waarover ze de groepen kunnen herverdelen.
Klopt die conclusie?
Ik weet niet in hoeverre het installatiebedrijf voor de laadpaal dit ook uitvoert, zou verwachten van wel, maar wellicht goed om dit even te verifiëren met hen.
Voor meer vragen over laadpalen en de aansluiting daarvan kan je je beter wenden tot het laadpalen topic hier op GoT ([EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen).
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Verwijderd
Beste mensen,
ik rijd sinds half december in een Tesla Model S.
Sinds half januari heb ik last van tinnitus (piep in mijn linker oor). Rijden in de Tesla verergert de tinnitus helaas, waardoor ik hem nu meestal laat staan en weer in mijn diesel ben gaan rijden. Ik heb geen idee wat precies de prikkel is: de grote batterij, het elektrische circuit, de radar...
Kennen jullie meer mensen die dit probleem hebben?
Weten jullie of er andere EV’s zijn, waarbij deze problemen niet optreden, doordat de accu beter is afgeschermd of anderszins anders in elkaar zit?
Sinds half januari heb ik last van tinnitus (piep in mijn linker oor). Rijden in de Tesla verergert de tinnitus helaas, waardoor ik hem nu meestal laat staan en weer in mijn diesel ben gaan rijden. Ik heb geen idee wat precies de prikkel is: de grote batterij, het elektrische circuit, de radar...
Weten jullie of er andere EV’s zijn, waarbij deze problemen niet optreden, doordat de accu beter is afgeschermd of anderszins anders in elkaar zit?
Ik heb zelf ook last van tinnitus en rij sinds een paar weken een model 3. Volgens mij bestaan er veel verschillende vormen van deze aandoening, dus voor wat het waard is mijn idee hierover: ik heb meer last van de piep in een rustige omgeving en zodra ik me ontspan. De piep valt meer op doordat andere geluidsbronnen afwezig zijn. De rust in de cabine van een tesla, in vergelijking met een diesel of benzine auto zou daarmee een verklaring kunnen zijn?Verwijderd schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:17:
Beste mensen,
speedme schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:42:
[...]
Daar ben ik me van bewust, toch zal ik mijn vrouw extra waarschuwen altijd alert te blijven![]()
Goldme schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:49:
[...]
Ik kan bevestigen dat de auto ingrijpt ongeacht of ACC of AP aan staat. Naar mijn mening te hardhandig en moeilijk te overriden. Phantom braking doet ie enkel op ACC of AP.
Je hebt twee systemen:jefjef schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:57:
[...]
Het kan toch niet waar zijn dat de auto, terwijl alle desbetreffende systemen uitstaan, ingrijpt?
Mm als dat zo is dan laat ik voorlopig mijn vrouw en kinderen niet in de tesla rijden. Ze schikken zich kapot!
- Lane Departure Avoidance / Rijstrook overschrijdingspreventie
- Emergency Lane Departure Avoidance / Rijstrook overschrijdingspreventie in noodgevallen
Het eerste systeem kan ingesteld worden op Uit, Waarschuwing of Assistentie. In het laatste geval zal de auto een klein beetje terugsturen zodra je over de streep gaat (en geen knipperlichten aan hebt). Dit is als het goed is minimaal, en zou dus niet voor problemen moeten zorgen.
Het tweede systeem wordt geactiveerd als de auto denkt dat je een botsing gaat krijgen of van de weg af raakt en zal dan proberen uit te wijken / terug te sturen. Dit is waarschijnlijk het systeem waar Goldme last van heeft.
Dit systeem kun je per rit uitschakelen (de volgende keer staat het dus weer aan). Hier is al veel kritiek op gekomen, dus het zou me niet verbazen als het met een volgende update aangepast wordt. Want inderdaad moet vooralsnog de controle bij de bestuurder blijven.
Toen het geïntroduceerd werd, hadden verschillende mensen er last van op wegen met fietsstroken, zonder middenstreep. Als je dan aan de kant ging voor een tegemoetkomende auto, dacht de auto dat je van de weg raakte en stuurde tegen.
Ik vraag me af of hier inmiddels niet een update voor is geweest, want ik heb dat nog geen enkele keer gehad bij dat soort wegen.
@Goldme Op welke versie zit jij? Misschien zit jij nog op een oude en heb je daardoor al die problemen?
De officiële Tesla partner voor bandenwissels is Euromaster, ik vermoed dat de wissel/opslag daar plaats zal vinden.Divak schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:30:
Ik ga een Model 3 leasen, ik laat de standaard 18" leveren, hier komen winterbanden op. Zelf koop ik nieuwe velgen met zomerbanden. Kan de opslag/wisselen geregeld worden bij de Tesla service centers? Ik kan er niets over vinden online..
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Volgens mij is dit nou juist het systeem wat vanuit Europese regelgeving verplicht gesteld gaat worden en niet permanent uitgeschakeld mag kunnen worden.Bazi schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 19:17:
Dit systeem kun je per rit uitschakelen (de volgende keer staat het dus weer aan). Hier is al veel kritiek op gekomen, dus het zou me niet verbazen als het met een volgende update aangepast wordt. Want inderdaad moet vooralsnog de controle bij de bestuurder blijven.
2019.28.3.1Bazi schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 19:17:
[...]
[...]
[...]
Je hebt twee systemen:
- Emergency Lane Departure Avoidance / Rijstrook overschrijdingspreventie in noodgevallen
Het eerste systeem kan ingesteld worden op Uit, Waarschuwing of Assistentie. In het laatste geval zal de auto een klein beetje terugsturen zodra je over de streep gaat (en geen knipperlichten aan hebt). Dit is als het goed is minimaal, en zou dus niet voor problemen moeten zorgen.
Het tweede systeem wordt geactiveerd als de auto denkt dat je een botsing gaat krijgen of van de weg af raakt en zal dan proberen uit te wijken / terug te sturen. Dit is waarschijnlijk het systeem waar Goldme last van heeft.
Toen het geïntroduceerd werd, hadden verschillende mensen er last van op wegen met fietsstroken, zonder middenstreep. Als je dan aan de kant ging voor een tegemoetkomende auto, dacht de auto dat je van de weg raakte en stuurde tegen.
Ik vraag me af of hier inmiddels niet een update voor is geweest, want ik heb dat nog geen enkele keer gehad bij dat soort wegen.
@Goldme Op welke versie zit jij? Misschien zit jij nog op een oude en heb je daardoor al die problemen?
Zoeken op ELDA levert idd dezelfde klacht die ik hierboven beschrijf.
Ik heb dezelfde functie op de Mercedes gehad en die gaf geen enkel probleem. Bij lage snelheden corrigeerde de auto zelf en stuurde je ricthing je rijstrook maar nooit bij wegen met meerdere rijstroken. Alleen als je over de lijn ging op plekken waar de berm achter zat oid. Bij hoge snelheden (> 70) heb ik het systeem nooit zien ingrijpen. De auto geeft wat tikjes in het stuur als je de rijbaan dreigt te verlaten dus je weet direct dat er iets aan de hand is maar op die snelheden absoluut geen autonoom gedrag gezien van de auto.
Die functie is levensgevaarlijk geimplementeerd in de Tesla. Gelukkig rijdt mijn vrouw vrijwel nooit op N-wegen. Anders was die Tesla heel snel weg geweest.
En hier dus de klacht(en) over deze functie: https://teslamotorsclub.c...rgen-in-nederland.154540/
[ Voor 23% gewijzigd door Goldme op 06-09-2019 20:04 ]
Ik heb systeem 1 op ‘waarschuwen’ staan, misschien dat ik daarom nog nooit een probleem gehad heb.Bazi schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 19:17:
[...]
[...]
[...]
Je hebt twee systemen:
Ik heb ook ergens in Autopilot waar je 4 opties op een rij hebt de 1e uit staan (ik gok even, want m’n vrouw is met de auto weg).
@speedme , het is goed om te beseffen dat @Artbij geen tesla heeft en alleen maar periodiek hier komt klagen/roepen, @Goldme is zeer negatief en overschreeuwt daardoor z’n valide punten. Als je AP uit hebt staan dan wordt je echt niet verrast door ingrijpen en heb je geen phantom brakes. Alleen in geval van extreem rij gedrag grijpt hij dan nog in (in slaap vallen en over de zij lijn zakken, in/uitvoegen waar iemand zit/bijna zit). Dit kan je dan ook nog uit zetten, maar dat is niet aan te raden.
Dit soort systemen zitten eigenlijk op de meeste moderne auto’s (mijn voorlopers Skoda Octavia en VW Passat hadden het ook), is gewoon bewezen veiliger.
Er is dus een onderscheid tussen TACC (soms te zenuwachtig: phantom brakes), AutoSteer (beta, werkt verrassend goed) en noodhulp systemen (zie hierboven het laatste stukje).
@speedme het is goed om te beseffen dat het fanboy gehalte in dit topic erg hoog is. Post worden maar half gelezen en er wordt zo gedraaid dat het allemaal niet aan tesla ligt. In dit geval doet de auto gewoon gevaarlijke dingen. Dingen die je als bestuurder niet kunt veranderen,daar ligt het grote gevaar.
Met gestrekt been.
Puur uit interesse, wordt de last dan minder als je de radio aan hebt en dan met name op een hoger volume?ray1979 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 19:12:
[...]
Ik heb zelf ook last van tinnitus en rij sinds een paar weken een model 3. Volgens mij bestaan er veel verschillende vormen van deze aandoening, dus voor wat het waard is mijn idee hierover: ik heb meer last van de piep in een rustige omgeving en zodra ik me ontspan. De piep valt meer op doordat andere geluidsbronnen afwezig zijn. De rust in de cabine van een tesla, in vergelijking met een diesel of benzine auto zou daarmee een verklaring kunnen zijn?
7 Oktoberstormfly schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:03:
LM's hebben te horen gekregen dat voor 1 Oktober bestellen gegarandeerde geleverd in 2019 is. Daarna is het niet meer gegarandeerd.
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Alle Tesla rijders hier verzwijgen natuurlijk hun dagelijkse phantom brakes vanwege hun fanboyism.Artbij schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 20:21:
@speedme het is goed om te beseffen dat het fanboy gehalte in dit topic erg hoog is. Post worden maar half gelezen en er wordt zo gedraaid dat het allemaal niet aan tesla ligt. In dit geval doet de auto gewoon gevaarlijke dingen. Dingen die je als bestuurder niet kunt veranderen,daar ligt het grote gevaar.
Niemand verzwijgt hier iets.Requiem19 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 21:37:
[...]
Alle Tesla rijders hier verzwijgen natuurlijk hun dagelijkse phantom brakes vanwege hun fanboyism.
Phantom break wordt hier uitgebreid besproken. Zoek maar even op phantom.
In het topic melden dat je een TR hebt gemaakt is niet de bedoeling (Het algemeen beleid #reageren). Doe dit dus in de toekomst ook niet meer.
[ Voor 87% gewijzigd door deepbass909 op 08-09-2019 22:46 ]
Even oefenen nog met sarcasme herkennenHunkaroglu schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 21:41:
[...]
Niemand verzwijgt hier iets.
Phantom break wordt hier uitgebreid besproken. Zoek maar even op phantom.
Klopt. Hoewel het ook vaak gewoon een kwestie van afleiding is. De mysteries van het menselijk brein...midego schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 20:52:
[...]
Puur uit interesse, wordt de last dan minder als je de radio aan hebt en dan met name op een hoger volume?
Ook niet nodig om zo te reageren.
[ Voor 92% gewijzigd door deepbass909 op 08-09-2019 22:47 ]
Met gestrekt been.
ELDA grijpt nog steeds in bij non-noodsituaties (rustig uitwijken naar rechts op 60km weg om tegemoetkomend verkeer ruimte te geven). Ik zit op 2019.28.3.1 (versie met schaak en gamepad support op beach buggy).Bazi schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 19:17:
Ik heb nu precies een week de auto, afgelopen woensdag zijn mijn vriendin en ik vertrokken naar Engeland met de boot vanuit Duinkerk, op dit moment zijn we in de buurt van Brighton en hebben daar gisteren en vandaag dan ook rondgekeken.
Morgenochtend vertrekken we vanaf onze Airbnb richting Whitby en gaan we daar overnachten op een camping om de dag erna richting Edinburg te reizen en daar ook 2 overnachtingen te doen.
Hieronder een uitgebreider verhaal van mijn ervaring tot nu toe:
Mijn ervaring met opladen:
Thuis vertrokken met 100% batterij omdat we een publieke paal (snel zat) om de hoek hebben. Onderweg zijn we gestopt bij Brugge bij een klein hotelletje om daar middels een Supercharger op te laden. Ondertussen konden wij gebruik maken van het toilet en in het restaurant koffie en thee te drinken.

Eenmaal op de boot aangekomen vertrokken we naar boven (je mag niet in de auto blijven zitten) en werd ik middels een push notification verrast met een alarm melding. We hadden Sentry mode niet uitgezet en het alarm ging af (we hoorden overigens nog een aantal andere auto-alarmen afgaan, kan me voorstellen dat dat heel normaal is voor de mensen die daar op werken).

Eenmaal aan land: Linksrijden was kort wennen, we reden richting Maidstone om daar met een supercharger 20 minuten nog even bij te laden voordat we richting Brighton gingen, konden wij mooi nog even de benen strekken.

's Avonds kwamen we dan aan bij onze Airbnb (22:00 ongv, onderweg wat gegeten) en konden we slapen. De volgende dag reden we Brighton in en gingen we op zoek naar een parkeerplaats met een laadpaal, dat bleek nog wel even een dingetje, je hebt blijkbaar een kaart nodig van chargemaster om hier op de meeste plekken te kunnen laden, achteraf bleek dit ook via een app te kunnen, die heb ik inmiddels geinstalleerd maar nog niet gebruikt.
Later die dag kwamen we aan bij onze Airbnb en hebben we met een normaal stopcontact op kunnen laden, dit bleek ongeveer 17 uur nodig te hebben, dat was voor ons voldoende. Vanochtend konden we dus met een relatief volle batterij (94% ongv) nog een rondje rijden, nog een keer Brighton in en even de Seven Sisters bewonderd, een aanrader.

Vandaag weer aangekomen bij onze Airbnb, spullen ingepakt en nu klaar voor onze laatste overnachting, morgen richting Whitby met 2 tussenstops, ongeveer totale reistijd van 6/7 uur rijden, ik ben benieuwd, daarna plakken we er nog een rondje Schotland achteraan ;-).
Ik heb trouwens alle stukken zelf gereden, totaal niet moe, de auto rijd echt fantastisch, maar dat hoef ik niemand hier meer te vertellen volgens mij
Morgenochtend vertrekken we vanaf onze Airbnb richting Whitby en gaan we daar overnachten op een camping om de dag erna richting Edinburg te reizen en daar ook 2 overnachtingen te doen.
Hieronder een uitgebreider verhaal van mijn ervaring tot nu toe:
Mijn ervaring met opladen:
Thuis vertrokken met 100% batterij omdat we een publieke paal (snel zat) om de hoek hebben. Onderweg zijn we gestopt bij Brugge bij een klein hotelletje om daar middels een Supercharger op te laden. Ondertussen konden wij gebruik maken van het toilet en in het restaurant koffie en thee te drinken.

Eenmaal op de boot aangekomen vertrokken we naar boven (je mag niet in de auto blijven zitten) en werd ik middels een push notification verrast met een alarm melding. We hadden Sentry mode niet uitgezet en het alarm ging af (we hoorden overigens nog een aantal andere auto-alarmen afgaan, kan me voorstellen dat dat heel normaal is voor de mensen die daar op werken).

Eenmaal aan land: Linksrijden was kort wennen, we reden richting Maidstone om daar met een supercharger 20 minuten nog even bij te laden voordat we richting Brighton gingen, konden wij mooi nog even de benen strekken.

's Avonds kwamen we dan aan bij onze Airbnb (22:00 ongv, onderweg wat gegeten) en konden we slapen. De volgende dag reden we Brighton in en gingen we op zoek naar een parkeerplaats met een laadpaal, dat bleek nog wel even een dingetje, je hebt blijkbaar een kaart nodig van chargemaster om hier op de meeste plekken te kunnen laden, achteraf bleek dit ook via een app te kunnen, die heb ik inmiddels geinstalleerd maar nog niet gebruikt.
Later die dag kwamen we aan bij onze Airbnb en hebben we met een normaal stopcontact op kunnen laden, dit bleek ongeveer 17 uur nodig te hebben, dat was voor ons voldoende. Vanochtend konden we dus met een relatief volle batterij (94% ongv) nog een rondje rijden, nog een keer Brighton in en even de Seven Sisters bewonderd, een aanrader.

Vandaag weer aangekomen bij onze Airbnb, spullen ingepakt en nu klaar voor onze laatste overnachting, morgen richting Whitby met 2 tussenstops, ongeveer totale reistijd van 6/7 uur rijden, ik ben benieuwd, daarna plakken we er nog een rondje Schotland achteraan ;-).
Ik heb trouwens alle stukken zelf gereden, totaal niet moe, de auto rijd echt fantastisch, maar dat hoef ik niemand hier meer te vertellen volgens mij
[ Tesla MIG MYP ]
Meer van dit!Cyw00d schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 22:16:
Leuk verhaal
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Dit topic is gesloten.
Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.