Goldme schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:20:
[...]
Ik heb al eerder aangegeven dat de ACC en Lane Assist systemen van Audi en Mercedes veel beter werken. Ik heb met beide zeer veel ervaring en die rijden super vloeiend mee met het verkeer zonder rare fratsen. Als de belijning niet duidelijk is voel je dat subtiel in het stuur. Die lijken er meer op ingesteld te zijn dat er een bestuurder achter het stuur zit en rijden vrolijk door. Als er iets mis is zie je het toch aankomen als bestuurder. Je zit immers op te letten. Nooit een phantom brake meegemaakt bij beide merken (50k KM per jaar). Het mooie is dat die systemen netjes ACC combineren met Lanse Assist. Geef je richting dan kan je zonder weerstand over de lijn waarna de auto de lane assist over neemt na de manoeuvre.
Bij Tesla vliegt de AP er steeds uit als ik richting aangeef en heb ik dus geen Lane Assist meer. Dus het is constant wisselen tussen AP en ACC met uiteraard de bijbehorende piepjes en sound effects wat een storende rijervaring oplevert. Dit naast de abrupte manier waarop de auto afremt voor andere auto's en weer optrekt.
Ik kan me voorstellen dat het een openbaring is voor mensen die nooit andere systemen hebben gezien. Maar in vergelijking is de implementatie van Tesla op zijn minst brak.
Ik heb ACC en Lane Assist in meerdere auto's kunnen uitproberen, en van die auto's was de Tesla toch het beste.
Bijvoorbeeld een Mazda die op ACC rijdt, en als de weg een bocht maakt, geen auto meer -recht- voor hem ziet en vol gas geeft.
Of een Kia die op een weg met fietsstroken (zonder middenstreep) je telkens van de zijkant vandaan duwt, ook al zou je dan tegen het tegemoetkomende verkeer aanrijden. Op zulke wegen moet je het dan steeds handmatig uitzetten, en later weer aan, via een knopje helemaal onderop het dashboard.
En op de snelweg zwalkt hij tussen de lijnen heen en weer. Niet netjes in het midden, maar pas als hij bij de lijn is gaat hij terug sturen, naar de andere lijn toe. En weer terug.
Een Nissan die regelmatig in dezelfde bocht in de noodstop vliegt, omdat de weg een bocht maakt, om een groenstrook heen. Je rijdt dus even recht op een bord af, en hij snapt niet dat er een bocht volgt. Dat snapt de Tesla wel.
Audi en Mercedes weet ik niet, dus ik geloof best dat er merken zijn die het beter doen. Maar er zijn dus ook merken die het (veel) slechter doen. En daarna nooit meer een update doen om het te verbeteren.
Zeker, er is veel ruimte voor verbetering. Maar dat het brak is ten opzichte van alle andere fabrikanten, ben ik niet met je eens.