Acties:
  • +17 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 21:33
Projectjes zijn mijn hobby of het nu wat infra (solar) aanleggen is of met raspberry pi's werken is :9
  • RPI1 B+ | als ADS-B reciever
  • Net als vele anderen hebben draaien. Deze PI ontvangt postitie informatie van vliegtuigen uit de omgeving en feed de data naar Flightradar24. Hij leeft onder de naam "Radar-PI". Deze applicatie (decoderen) vraagt wel een hoop resources, steeds >40% cpu! Binnenkort is het tijd om de "cantenna" na jaren trotse dienst eventueel met pensioen te sturen (ziet er toch wat belachelijk uit op je dak) en wat goedkope aliexpress antennes te testen.
  • RPI2 B | als building manager
  • Deze heet "Desk-PI" en controleert de verlichting op mijn kamer. Dit kan oftewel via knoppen op mijn bureau of op basis van mijn aanwezigheid. Hoe werkt dat laatste? Op basis van een scriptje dat kijkt welke mac adressen er op mijn netwerk zitten. Als ik thuis kom verbind mijn telefoon zich met de wifi en gaat de verlichting aan en weer uit als ik thuis weg ga. Lekker lui omdat het kan 8) In de toekomst zou deze ook mijn PC moeten gaan aansturen. Tevens wil ik de pi ook gebruiken om mijn airco aan te sturen zodat ik in een geklimatiseerde ruimte kan toekomen na een werkdag. Heb al wat geëxperimenteerd met LIRC maar dit is iets voor komende winter.
  • RPI3 B+ | als jacuzzi beheerder
  • Ruim 12 jaar geleden hebben we een Chinese SPA gekocht. We mochten er langer van genieten dan de prijs deed vermoeden maar op een dag ging het licht (letterlijk) uit. De helft van de kabels & sturingsprintplaat bleek weg gecorrodeerd. Gelukkig was dat vooral op de 12 V onderdelen want die grap had ik niet op netspanning zien gebeuren. Een nieuwe printplaat was lastig leverbaar en veel te duur. En daarmee was het niet opgelost, dingen zoals de temperatuursensor brokkelde af. Tevens wilden we wat kosten drukken door het ding te laten verwarmen via een warmtepomp in plaats van de elektrische weerstand. Ook wou ik wat extra luxe en uitbreidingsmogelijkheden. Omdat het voor mij een eerste ervaring met programmeren zou zijn tevens besloten het als leerschool in te zetten en alles zelf te programmeren. Het was echt een project met vallen en opstaan maar nu draait de spa beter en goedkoper dan ooit. Ik heb een geheel nieuwe schakelkast gebouwd die dezelfde (zware) pompen kan aansturen maar daarnaast ook een hoop verlichting en andere zaken. Hiervoor heb ik enkele printplaten moeten ontwerpen en laten bouwen omdat ik een grondige hekel heb aan fijnsolderen. Maar ook voor de duurzaamheid is dit veel beter, danku goedkope Chinese elektronica _/-\o_ Onder meer zitten er een aantal geautomatiseerde kleppen en niveaumeting in om autonoom het niveau te kunnen regelen. Ook is er een automatisch backwash systeem voor het filter. Oh and did I mention it has RGB ;)
Schakelkast V0.1
Dit is de schakelkast van de jacuzzi.
RGB mist
Hierboven zie je de RGB, eigenlijk een ledstrip met vernevelaars erboven op de haag rond de jacuzzi.
  • RPI3 B+ | als zonneboiler
  • Met deze verbind ik onder de niet zo spannende naam "Boiler-PI". Eigenlijk werkte mijn originele zonneboiler nog perfect maar hij was niet "slim". Ik ben econoom dus ik denk "lean", waarom 's nachts mijn boiler opwarmen als er niemand water afneemt? Hoe goed de isolatie ook is verlies je geheid energie. Dat wil zeggen dat er enkel verwarmd zou moeten worden voordat er warm water nodig is. Comfort is ook belangrijk, je wilt kunnen douchen wanneer je dat wilt zonder te wachten dat alles opwarmt. Maar dat mag slimmer dan een doorsnee tijdschakelaar. Ook moet er gekeken worden hoeveel er bijverwarmd moet worden afhankelijk van wat de zon al gedaan heeft. Tevens was er slechts 1 temperatuur sensor voor 2 panelen waarvan er soms 1 in de schaduw ligt. Er was ook de nood aan meer informatie naar te gebruiker toe, inzake "is het warm genoeg om te douchen". Zelf iets programmeren genoot weer van de voorkeur. Nu werk ik aan een project waarbij deze PI ook mijn "slim" sprinkler systeem gaat aansturen. Via een port expander kan ik zo 8 relais aansturen die een stel sproeiers via solenoïde kranen geplaatst op het dak voor een bepaalde tijd kunnen aansturen. Dit wil ik slim maken door bijvoorbeeld een week/maand doel van x mm/M² neerslag voor een bepaald stuk van de tuin te hanteren. Uiteraard is daar een koppeling naar een weersservice vereist die toekomstige en historische data kan weergeven. Sproeien tijdens een moesson helpt ook niet!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aD3Ly1X4lSsjSDWkFc065nor/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1QP8MKAvhnXaoLzsj93dSdDC/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CqhMUavod0vT6Ddwz1LOk9Zi/medium.jpg
Hierboven zie je de user interface voor de boiler. (Ik zoek nog een mooie kader voor het scherm, tips?)
  • Link tussen Jacuzzi & Boiler
  • Dit is geen aparte PI maar 2 pi's die gezellig samenwerken. Dit is een project waar ik al een jaar mee bezig ben maar zo goed als af begin te krijgen. Ik merkte dat er een enorme mismatch was in mijn warmteproductiefaciliteiten. Namelijk: overproductie zonnewarmte in de zomer en een nijpend tekort in de andere seizoenen. Tevens staat de warmtepomp van de jacuzzi 99% van de tijd stil. Natuurlijk kan je die niet zomaar aan elkaar koppelen of je staat te douchen onder een lading chloor :/ Daarom was er toch een netwerk van gestuurde kranen, pompen en warmtewisselaar nodig om alles in goede banen te leiden. En voor de spielerei een hele zwik aan flowtellers en temperatuur senors erbij zodat ik alle energiestromen kan monitoren. Momenteel werkt het geweldig, de boiler verwarmt zichzelf via de warmtepomp met gemak tot 40 °c, perfect voor een douche beurt, en de boiler dumpt zijn restwarmte in de jacuzzi. Dat zorgt ervoor dat de elektrische weerstand amper nog gebruikt moet worden. Er is wel een sterke nood aan goede communicatie tussen de PI's nodig. Wie stuurt welk component aan? Wie wil wat doen en wat heeft prioriteit? In die zaak communiceren ze via een paar mysql databases. Ik heb gelet op parallellisatie. Zo kan de boiler bijvoorbeeld de warmtepomp gebruiken terwijl de jacuzzi zijn filterbackwash systeem gebruikt. Toekomst muziek is nog een leuk scada-achtig statusschermpje om mijn "fabriekje" op te volgen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E4U81w3A0fZ449nMnFUQHEiF/medium.jpg
Hierboven zie je de put met gestuurde kranen en op de achtergrond de warmtepomp.
  • RPI3 B+ | als slimme meter
  • Dit is een projectje voor volgende zomer. Hierbij wil ik een hele hoop energietellers loggen om de taak van de youless'en over te nemen. Hier in België/Vlaanderen krijgen we een slimme meter of we het nu willen of niet. Voor zonnepaneel eigenaars (zoals ik) komt er een paar jaar later een vergoeding voor ongebruikte energie. Die ongebruikte energie is energie die je op die eigenlijke moment produceert maar niet gebruikt. Je hebt niet meer het leuke terugdraaiende teller effect. Je krijgt hier uiteraard een vergoeding voor maar die is nog niet bekend. Wat de wandelgangen speculeren is dat je er peanuts voor krijgt, grotenorde ~5 €c/KWh. Dit gaat mij zeer veel rendement kosten. Daarom is er de nood aan een systeem dat slim overschotten kan "affakkelen". Dit zie ik als warm water maken, de tuin sproeien of zelfs andere zaken zoals de wasmachine starten. Energetisch en ecologisch is dat absoluut niet efficient want vervolgens gaat er een hoop verzamelde warmte verloren maar dat is beter/goedkoper dan het in de avond aan een hoofdprijs tarief te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrusT
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:21
Niks speciaals, een rpi3 met raspbian die als vpn-servertje fungeert en een andere rpi 3b die de temp en humidity van mijn magic mushrooms monitort.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ook hier een Raspberry Pi ingezet als ADSB-ontvanger.
Was wel een leuk traject. Begonnen met een 1e generatie model B (die lag te verstoffen nadat deze voor Kodi was gebruikt) en een USB DVB-T ontvanger.
Gaf al wat bereik. Stukje antenne afknippen voor beter ontvangst.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1676/26135616770_a180bc6faa_c.jpgIMG_7382 by Iemand91, on Flickr

Uiteindelijk is het nu een Raspberry Pi 3 (o.i.d.) i.c.m. een FlightAware USB stick, FlightAware filter en FlightAware antenne. De antenne is via een aantal meters Koka 9TS coaxkabel verbonden met de filter/stick/RPi, aangezien de antenne boven op het dak staat.
Het zou eigenlijk beter zijn om de Raspberry Pi ook op het dak bij de antenne te plaatsen maar ik had geen zin om de RPi zo 'onbereikbaar' te hebben. (hoewel ik nooit fysiek bij de RPi heb hoeven zijn).
De oude RPi moest vervangen worden door een nieuwe, omdat de oude het flink betere ontvangst niet meer aankon. :9

Deze setup levert nu data aan Flightradar24, FlightAware, Planefinder en ik zit soms te denken om ook aan ADSB-Exchange te gaan leveren.
In ruil voor mijn data krijg ik abonnementen bij hen die theoretisch gezien, de kosten van deze setup vrijwel direct hebben terugverdiend. En mij als AVgeek al onschatbare info heeft gegeven.
Ook leuk is dat je vliegverkeer dat de websites uitfilteren (militair, prive etc.) zelf nog steeds kunt ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/8542/29749362000_757d877c1c_c.jpgFlightAware antenna by Iemand91, on Flickr
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48298686707_4764c70aeb_c.jpgADS-B coverage by Iemand91, on Flickr

Oh ja; en die eerste (generatie) RPi ligt alweer stof te happen, samen met nog een andere gelijke RPi met camera board :+ ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 16:14
onok schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:46:
Ik heb 5 pi's in huis:

- 3B: Standaard kodi install voor films/series, niet zo spannend
- 2B: Mijn deurbel. Draait een klein scriptje dat reageert op een push button (mijn deurbel), speelt een geluidje af en stuurt een mqtt message naar m'n home domotica systeem. Die voert op zijn beurt weer allerlei acties uit.
- 3B: Thermostaat. Ik heb een aan/uit thermostaat (opentherm staat nog op m'n verlanglijstje, maar is een stuk ingewikkelder) gemaakt op basis van de Pi3, en de officiële Raspberry pi display. Via internet te bedienen en in te stellen (weekschema).
- ZeroW: in mijn schuur hangt een zeroW die een ledstrip aan stuurt (PWM dimming), en er hangt ook een deursensor aan die aangeeft of m'n tuindeur open of dicht is. Deze events gaan weer via mqtt naar m'n server.
- ZeroW: Ik heb een zeroW als media speler, beetje vergelijkbaar met de mediaspeler uit de tweakers.net .build. Deze is nog in progress :)

Mocht er meer interesse zijn in 1 van dezen, dan kan ik vanavond foto's en meer info plaatsen.
De thermostaat lijkt me reuze interessant!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik gebruik een RPi 2 om de omvormer van mijn zonnepanelen uit te lezen en dit te loggen naar PVoutput. Dit gaat via de USB poort en de geleverde power wordt elke seconde uitgelezen, geintegreerd en om de 5 minuten naar PVoutput gestuurd. De benodigde software heb ik geschreven en staat in een github, deze is ook te gebruiken om de Goodwe portal uit te lezen en te loggen naar PVoutput. Ik gebruik de RPi ook om de temperatuur van mijn omvormer mee te regelen, deze wordt regelmatig nogal warm, maar niet zo warm dat de ingebouwde ventilator aanslaat.

Problemen die ik hierbij tegenkwam:
1. De USB van mijn omvormer is onstabiel, deze maakt geen contact als de kabel aangesloten is terwijl de omvormer opstart.
2. Het gelijktijdige USB en ethernet verkeer hangt de RPi om de 2 a 3 dagen op, waarna geen communicatie mogelijk is.

Het eerste probleem heb ik opgelost door een relaiskaart te gebruiken om de USB kabel te ontkoppelen als de omvormer uit staat. Voor het 2de probleem heb ik slechts een work-around gevonden, een crontab die elke avond om 00:00 de RPi reboot. Bij het opstarten worden dan de benodigde processen gestart.

De ventilatie van de omvormer heb ik met 2 fans gedaan, waarbij de ene meer flow genereert dan de andere. Zo heb ik 3 nivo's van afzuiging (en helemaal uit natuurlijk). Aansturing gaat via de GPIO pinnen van de RPi, dit gebruik ik ook voor de USB kabel ontkoppeling.

Ventilatoren aan de omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-3tLsXA0shJY/XDJXk9g26BI/AAAAAAAAK6o/EmJpmfyWA6s9a99af3NSNE5qU0uu_38tQCLcBGAs/s700/IMG_0971-2.jpg

De RPi hangt een beetje erbij, die moet ik nog eens mooi ophangen.
Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-04vzQ8neHb0/XDJXlDDj8gI/AAAAAAAAK6k/0rl5K3Z24PEMuDx8vdk2yfH3wlpzkPOWgCLcBGAs/s700/IMG_0973.jpg

Oranje lijn is de temperatuur. Uitdaging wordt nu om dit mooi constant te laten zijn. Nu schakel ik elke 5 minuten, maar dit kan beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kGA6E1xqf1yApf2xV8wxeaVj/full.png

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 16-07-2019 15:45 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:05
pietermx schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:23:
Ik heb een systeem gebouwd bestaande uit een Raspberry Pi 3b+ met PoE hat, twee PoE IP camera's en een PoE switch. Het geheel is in staat kentekens bij het in- / uitrijden te herkennen en automatisch de (garage)poort te openen, iets wat je tegenwoordig bij vrijwel elke parking tegenkomt...

Niet echt vernieuwend dus, maar wél bijzonder dat het te bouwen is voor < 200 Euro. Het systeem hangt (bewust) niet aan het Internet maar de Pi doet zich wel voor als access point. Als je verbindt krijg je automatisch een control panel te zien waar de laatst geregistreerde nummerborden zichtbaar zijn en alwaar de geregistreerde nummerborden beheerd kunnen worden.
Welke software gebruik je hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lometje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32

lometje

Multimediant

Ik heb een rPi 2 draaien in de meterkast met:
-OpenVPN server
-Domoticz
--Z-wave dongle : Bewegings- en deur sensoren en allerlei licht- en stopcontact schakelaars
--P1>USB kabel : logging van gas & licht
--Deurdrukker op GPIO : Als iemand op de deurbel drukt komt dit binnen op de rpi>domoticz
--Deurbelcircuit op GPIO : Als iemand twee keer op de deurbel drukt in korte tijd, gaat de bel 1x (mits de deurbel aan staat, anders komt er een pushnotificatie binnen op mijn telefoon)
edit: op 1 april kon ik vanuit mijn werk belletje lellen thuis :+

[ Voor 6% gewijzigd door lometje op 16-07-2019 15:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:09

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

lometje schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:54:
[...]
op 1 april kon ik vanuit mijn werk belletje lellen thuis :+
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geoffrey.vl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 23:46
Kapotlood schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:42:
@geoffrey.vl, mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt, en heeft dit dan ook de volledige functionaliteit van een slimme thermostaat? Dus als vervanger van een huidige bijvoorbeeld?
Zie de info link. De applicatie is momenteel (nog) niet open source, enkel de bouwstenen van het OS.
Er zit zeker niet alles in wat je met een slimme thermostaat kan, je kan hem bv niet bedienen met een smartphone app. De app is geschreven in QT5 en de UI animaties maken gebruik van opengl acceleratie.

Ikzelf ben ergens gestrand op het inbouwen vd voeding + relais in een nauwe 3d geprinte opbouw behuizing. Uiteindelijk ben ik gewoon voor een off-the-shelve product gegaan, wat nadien mogelijks ook makkelijker zal integreren in bijvoorbeeld Domotics o.i.d. Uiteindelijk bleek dat de aangekochte slimme thermostaat de relay en voeding ook niet inbouwde, daar plaatsen ze dit ook gewoon elders... 8)7
Grootste verschil met professionele thermostaten is dat deze mogelijks ook de nauwkeuriger zijn, meer sensoren hebben, rekening houden met allerhande externe invloeden (bv warme display, of MCU), zelfgemaakte pcb die plaatsbesparend is, etc.

Ik heb hem overigens nog wel liggen, maar het zal nooit de bedoeling zijn om deze ooit te gebruiken. Het was leuk om aan te werken, maar als je een echte hobby home domotics wil ben je denk ik beter af met reeds bestaande dingen te nemen en te integreren in je domoticapakket naar keuze. Als je ziet hoeveel mensen daaraan werken, dat kan je nooit alleen verwezenlijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

2 x rasperiPi 3B met openElec/Kodi
1 x rasperiPi 3B met Ubiquity control software
1 x rasperiPi 2B met Domoticz (nog maar net mee begonnen dus een groot avontuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
1 X Raspberry Pi Model B rev 1 (jawel, aangeschaft in 2012) met Domoticz, RaZberry Zwave-kaartje en usb-uitlezing / logging van slimme meter
1 X Raspberry Pi 3 model B met LAMP-stack als webserver voor enkele websites
1 X Raspberry Pi 3 model B met RTL-SDR dongle en DUMP1090 voor Flightaware en Flightradar24 feeding. Op deze Pi draait tevens Home Assistant.
1 X Raspberry Pi 3 model B+ om mee te hobbyen. Momenteel in gebruik met RTL-SDR dongle voor ontvangen van P2000 berichten
1 X Raspberry Pi 4 4GB in bestelling om mee te gaan hobbyen

[ Voor 12% gewijzigd door BamSlam_ op 16-07-2019 16:24 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• lfjn
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-05 12:24
Ik gebruik een Raspberry 3B om de klei-oven van mijn vrouw aan te sturen. Deze oven is vrij oud en werd "aangestuurd" d.m.v. een z.g. "cone". Deze cone (gemaakt van speciale klei) zakt door als de vereiste temperatuur is bereikt en schakelt dan mechanisch de stroom uit.
Dus heb ik de oven enigszins aangepast. Ik heb het bestaande schakelmechaniek verwijderd en een thermokoppel en een relais toegevoegd.

Op de pi draai ik Windows 10 IoT. Ik heb een app geschreven, die permanent de temperatuur meet via een MAX31855 versterker. De app maakt het mogelijk stookprogramma's in te stellen, die de temperatuur op een bepaalde manier laten verlopen. De pi schakelt via het relais de stroom naar de oven naar behoefte in of uit en bepaalt op die manier de temperatuur in de oven.

Aansluiting van de diverse onderdelen.
Afbeeldingslocatie: https://leofoederer.com/PubPicts/Rasp1.jpg
Hier zie je oven met daaronder de pi.
Afbeeldingslocatie: https://leofoederer.com/PubPicts/Rasp2.jpg
De pi heeft een origineel touchscreen gekregen en hiermee bedien je de app.
Afbeeldingslocatie: https://leofoederer.com/PubPicts/Rasp3.jpg

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Anoniem: 1232580

MPX generator (FM stereo) voor FM zender met Raspberry PI 3B+ en HifiBerry
Afbeeldingslocatie: https://orts.nl/wp-content/uploads/2019/07/Zender_t.jpg

Het viel die ene verstokte luisteraar ineens op, het was stil op ons lokale oproepzendertje in Oosterhout. Zender deed het nog, maar geen MPX signaal meer. Duur apparaat stuk, lokale omroepen bulken niet van het geld, dan maar even mono zonder pre-emphasis de zender op. Er kwam geluid uit, maar klonk als een 24MC bakkie. No offense ;)

Beetje googlen, kwam ik dit tegen:
https://www.hifiberry.com...r-fm-music-transmissions/

Kan niet waar zijn, vooral die laatste zin: '...using a low power single chip FM transmitter seemed to work fine.' klonk "veelbelovend". Dus in elkaar gezet, JMPX erop en uitgang gemeten.

Afbeeldingslocatie: https://orts.nl/wp-content/uploads/2019/07/Spectrum_t.jpg
Zag er goed uit op de spectrum analyzer, dus op de FM zender geprikt en... het werkte zowaar! Stereolampie op de radio ging weer aan en helder geluid op de 106.2FM.

Hoe het werkt? De PI draait VLC en pakt de internet radiostream op, speelt het af naar Jack (vies bah). Jack stuurt het naar JMPX en die stuurt het door naar de 192kHz DAC van de HifiBerry.
Afbeeldingslocatie: https://orts.nl/wp-content/uploads/2019/07/Pi_t.jpg
Het signaal komt uit het rode tulpje en gaat naar de MPX ingang van de FM zender. JMPX heeft best veel opties, zoals het toevoegen van RDS, pre-emphasis en een hard clipper.
http://jontio.zapto.org/hda1/paradise/jmpxencoder/jmpx.html

De PI, Raspbian, Jack en VLC zijn behoorlijk stabiel geworden, het draait nu een paar weken zonder omkijken.

Zo, die lokale omroep luisteraar is weer blij en dit was mijn grappigste project met een Pi tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://orts.nl/wp-content/uploads/2019/07/Radio_t.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Pi3B met Domoticz en Pihole. Domoticz leest slimme meter uit, zonnepanelen, watermeter, stadsverwarming en meerdere sensoren die aangesloten zitten op meerdere nodemcu's.

Pi3B+ voor waarvan ik de UART poort nog wel eens gebruik voor projectjes.

Orange Pi die stof ligt te happen.

Ik ben nog aan het kijken voor een goede betaalbare DAC zodat ik iets met volumio kan gaan doen.

Ik vind het echt een gemiste kans dat ze bij de Pi4 geen MMC ondersteunen. Ik overweg daarom over te stappen op een Rock Pi 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mc landin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 18:26
Ik heb zelf een Raspberry Pi 3 model B in gebruik voor de aansturing van een smart mirror. Deze is uitgebreid met een een camera en speakers om zo ook persoonlijke ondersteuning voor Google Assistant te bieden. Daarnaast wordt een gepersonaliseerde omgeving getoond op basis van diegene die voor de spiegel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanaLover
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-05 05:57
Gisteren bij Amazon een Raspberry Pi 3B+ gekocht (in de actie :D )

Altijd al een RPi willen hebben om
er mee te spelen.
een VPN server te bouwen
een ambilight mee te bouwen
samen met m'n zoontje een projectje te knutselen
m'n playseat (aangepaste passagiersstoel) van gameafhankelijke bewegingen voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Naast een PI met GPS als NTP server die ook meteen ADS-B doet om vliegtuigen te volgen heb ik er inmiddels HEEL wat A+ modellen doorheen gejaagd die dienst doen als 'Wonderfoon', maar dan wel met volledig aangepaste software en met weginterface voor beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:11
Paspberry Pi 3B+ met een Allo Boss DAC en Volumio voor de hifi installatie
Raspberry Pi 3A+ met Phat DAC in een kistradio, ook met Volumio
Raspberry Pi 3B+ draait Home Assistant
Raspberry Pi 3B met NodeRed voor automatisering van mijn serre
Raspberry Pi 3B met Emulation Station
Raspberry Pi Zero W ligt klaar voor een nieuwe smart wekker projectje...

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 20:31
Leuk om te lezen hoe divers je zo'n Pi in kunt zetten. Ik heb zelf momenteel een raspberry Pi in gebruik om een EasySwing hekopener op onze inrit via een Android app te kunnen bedienen.

Het project is begonnen toen er hier in korte tijd meerdere pogingen zijn ondernomen om in te breken (waarvan één keer dader op heterdaad betrapt). We hebben toen besloten om beveiligingscamera's op te hangen en de inrit te voorzien van een metalen toegangshek. Omdat er diverse mensen van de poort gebruik moeten kunnen maken ben ik op zoek gegaan naar mogelijkheden om het hek via een smartphone te kunnen bedienen. Ik heb eerst naar bestaande oplossingen gekeken, maar daarbij ben je ofwel afhankelijk van de diensten (servers) van derden (Gogogate), ofwel zijn er beveiligingsrisico's en extra kosten. Er zijn bijvoorbeeld een aantal apparaten op de markt met een simkaartslot. Je belt dan naar het nummer van de simkaart en het hek opent. De enige vorm van authenticatie is het caller-id en zo'n oplossing is dus gevoelig voor caller-id spoofing. Een Raspberry Pi Zero W in combinatie met een 3-kanaals relay bord op de GPIO bleek in combinatie met een beetje eigen knutselwerk wèl de oplossing.

"Uitdagingen" onderweg:

-Werken met beperkte ruimte. Opgelost door de printplaat van het controlebord los te koppelen en de raspberry Pi er achter te monteren. Dat betekende overigens ook dat alle bekabeling om het bord heen moest. Montage aan de achterkant bleek ook de beste wifi-verbinding op te leveren.

- Stroomvoorziening. Van het controleboard van het hek kon ik 24V aftappen en dat heb ik met een step-down converter omgezet in de benodigde 5V. Je kunt die aan de Pi voeren via de GPIO, maar ik heb er uiteindelijk voor gekozen om een micro-usb kabel door te knippen en het via de usb-poort te doen.

- Verbinding met het netwerk. Er is geen ethernetverbinding aanwezig (en de Pi Zero heeft ook geen ethernet-poort, maar dat terzijde) en de afstand tussen router en hek is vrij groot. Het is me niet gelukt om de wifi-verbinding 100% stabiel te krijgen, dus af en toe gaan er wat pakketjes verloren. Ik heb dit probleem softwarematig opgelost.

- Software. Ik heb zelf een appje voor Android geschreven dat via een https-verbinding contact legt met mijn thuisserver (Nginx+PHP), zich authenticeert en vervolgens een request verstuurt om het hek te openen. PHP draait onder een Linux User die beschikt over een private ssh key voor de Raspberry Pi Zero in het hek. Via SSH wordt remote een script gedraaid op de Pi.

- Instabiele netwerkverbinding. Vanwege de instabiele verbinding komen sommige pakketjes niet aan, en sommige pakketjes te laat. In eerste instantie wilde ik een timer gebruiken waarbij als er na een bepaalde tijd geen respons komt de request opnieuw verstuurd wordt. Daarmee introduceer je echter een nieuw probleem, namelijk dat het risico bestaat dat een request (drie)dubbel wordt verstuurd. Dat kan grote gevolgen hebben omdat als er erg veel vertraging in zit, een hek dat reeds geopend is, onverwacht weer sluit. Ik heb de oplossing niet meer 100% scherp (zou in de code moeten duiken om daar achter te komen), maar in essentie komt het neer op het strak synchroniseren van de tijd tussen de server en de Pi en het weggooien van requests die langer dan een vooraf bepaalde tijd duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:32
Heb er meerdere draaien:
1 - Pi Hole
2 - Volumio internetradio, ingebouwd in een oude Philips buizenradio
3 - Home Assistant
4 - wordt momenteel ingebouwd in een oude Waldorp Amigo, ook Volumio internet radio
5 - Pyradio, een op Python gebaseerde internet radio, een pi zero, maar is met de komst van volumio in onbruik geraakt. Was ook ingebouwd in een oude Philops radio. Portable model uit de jaren '70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsimeel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-02-2023
Pi zero W die middels een relais en een cronjob exact om half 7 mijn koffieapparaat aanzet.
En om 0700 weer uitzet.
Pi 3b als owncloudserver.
2 keer SSD 250gb via een USB interface als opslag.
1 als 1ste opslag, synct naar de 2de schijf.
Alles gemaakt van: oh dat heb ik nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:53

Ankh

|true

chrisboers schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:18:
En ik maar denken dat de meest gangbare implementatie (die daadwerkelijk stroom gebruikt, dus nast stofhappen) een retropie oplossings is...
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! heb je deze zelf gemaakt?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

JustinoFTW schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:36:
[...]

Hoe lees jij de watermeter uit als ik vragen mag? Ik hoop nog steeds een nieuwere te krijgen aangezien die van mij al zo'n 20 jaar oud is
Ik heb een itron watermeter waar deze op past:
https://www.homewizard.nl...le-voor-watermeters-itron

En die zit op deze 5 poort S0 meter aangesloten:
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop

In dit topic staan tips om oudere watermeters uit te lezen: Is deze watermeter uitleesbaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erjan
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-04 17:27
Ik heb voor theateretappe.nl de aansturing van een mobiele theatervoorstelling gemaakt met een pi 3B. Het programma is in c++ geschreven. Voorstelling kan dynamisch worden ingesteld op een geembedde webinterface op basis van civetweb. Ik gebruik dan de wifi als een accesspoint zodat je met je telefoon of tablet kan connecten. Hij speelt muziek en geluidseffecten af op basis van SFML. Het geluid wordt via een aparte usb geluidskaart en wat trukjes in pulseaudio naar een base shaker gestuurd om het bas effect te versterken. Het lukt alleen nog niet om het helemaal 100% synchroon te krijgen met de rest van de audio. Het programma stuurt de verlichting aan op basis van een uDMX usb interface. Er wordt van de toeschouwers een foto gemaakt met een spiegelreflex camera die via een usb verbinding door gphoto2 wordt bestuurd door opencv. De 5 toeschouwers worden uit die foto geknipt en in een kleine animatie gezet die op een beamer wordt afgespeeld. Daarnaast worden er nog enkele motoren en een lift via de gpio pinnen met wiringpi en wat relais aangestuurd. De hele voorstelling wordt via een enkele druk op de knop in gang gezet en reset zichzelf aan het einde weer voor de volgende ronde. Ik heb de ubuntu mate image als basis gebruikt. Ben nog bezig geweest om met buildroot een eigen image samen te stellen, maar dat wil nog niet helemaal lukken. Al met al een heel leuk en leerzaam en tijdrovend project. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-06 14:47
resixh schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:37:
Hi wat denken jullie trouwens kan de nieuwe PI met 4gb goed Minecraft feed the beast draaien of is het hopeloos om te beginnen hier aan?
Server of client?
Client hopeloos. Server denk ik eigenlijk ook.
Overigens is dit niet de plek daarvoor. Gebruik voor dit soort vragen dit topic: Raspberry Pi - deel 2

[ Voor 16% gewijzigd door Torac op 16-07-2019 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Mijn laatste pi project: een Chromium browser met tab-rotator extentie aan een tv als kiosk voor als je een gebouw binnenkomt. Hij start automatisch op als de stekker van de tv en de 2.4A USB voeding (Kruitvat) in het stopcontact worden gestopt.

Door de configuratie op Dropbox kan op elk moment de content worden aan gepast, zonder dat iemand achter de tv hoeft te kruipen.

[ Voor 21% gewijzigd door djwice op 16-07-2019 19:32 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-06 14:45
Raspberry Pi Arcade cabinet gemaakt, paar jaar geleden voor een schoolopdracht gebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JooizGx.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h5hY6Qj.png
(ben geen ster in photoshop zoals je wel kan zien :P)

Kleine variant (WIP). Moet ik nog steeds een keer tijd voor maken om af te ronden:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UypIav4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hKgg3HU.jpg

Bijbehorende blogs:

Jetspikings weblog: Deel 1: Het maken van een mini Arcade console
Jetspikings weblog: Deel 2: Het maken van een mini Arcade console

[ Voor 1% gewijzigd door jetspiking op 16-07-2019 19:44 . Reden: Afbeelding grootte ]

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
RPi 2B met piCorePlayer als standalone player voor spelen van muziek over mijn oude Hifi Stereo. De RPi heeft ook een HifiBerry-kaartje omdat destijds de standaard-audio nogal wat problemen had.

piCorePlayer gebruik je als speler voor de vroegere (Logitech) SqueezeBox oplossing. Toen mijn oude SqueezeBox player de geest gaf bleek dat Logitech met deze productlijn is gestopt. piCorePlayer is een uitkomst, veel goedkoper dan tweedehands SqueezeBox players.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 14:22

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Ik gebruik een Pi 3 B+ voor de aansturing van mijn zelfbouw droogkast. Deze kast gebruik ik voor het maken van droge worst en charcuterie.

Hiervoor heb ik ook zelf een breakout board ontwikkeld omdat het anders een te grote kabel bende werd naar mijn zin.

Hierop zijn 2 temperatuur/ luchtvochtigheid sensoren (AM2302), twee 12V PWM fans, een 8 voudig relais bordje en een I2C LCD aangesloten voor de aansturing van het geheel.

De software die het geheel regelt is Mycodo.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/zxoqnpdirjin3gn/20190310_141032.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/d7kvyn4gaa5lq03/20190509_211552.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/jdhel1zb28cah1w/20190615_150348.jpg?raw=1

Meer info:

http://www.charcuterie-wo...ndex.php/topic,459.0.html

P.s. excuses voor de grote afbeeldingen, op het moment niet kleiner beschikbaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-06 11:47
Toffe projecten in dit topic!

Zelf heb ik met een 3B, een oude vriezer, een verwarmingslint en drie temperatuursensoren een gistkast geknutseld zodat ik mijn bier tijdens de vergisting op een constante temperatuur kan houden. Met name handig bij bieren die onder kamertemperatuur moeten vergisten.

Eigenlijk hetzelfde idee als BrewPi, maar omdat het een hobby projectje is heb ik de software zelf in Python geschreven. Aansturen/uitlezen van de GPIO is daarmee super eenvoudig. Omdat ik toch al met Python bezig was heb ik met Django een webinterface gemaakt om het geheel in de gaten te houden en te besturen.

Daarnaast nog een Zero met PiHole + DoH draaien. Die is niet zo spannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Raven schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:34:
Heeft die antenne veel verschil in bereik?
De FlightAware in verschil met de standaard antenne wat bij zo'n DVB-T stick zit?
Zeker. Ik kan helaas niet letterlijk een verschil tonen want ik geloof niet dat ik de FA antenne uitvoerig heb getest op dezelfde locatie als die standaard antenne.

Met filters en gain settings kan er mogelijk ook verbetering komen, maar daar moet ik me eerst in verdiepen.

[ Voor 12% gewijzigd door Piet91 op 16-07-2019 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dream_in_code
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 15:53
Wake Up Light
Ik heb in mijn slaapkamer 5 Ikea TRÅDFRI lampen. Met de standaard wake up functie in de Ikea app kun je alleen lampen selecteren en die gaan dan allemaal geleidelijk tegelijk aan in een half uur tijd. Omdat ik van alle lampen gebruik wilde maken betekende dit dat er dan 5 lampen tegelijkertijd aan gingen. Zelfs met de minimale helderheid werd ik hier direct wakker van.

Daarom heb ik met een Raspberry Pi en de pytradfri library een Python script geschreven die de lampen één voor één aanzet (verst van mijn bed eerst). Ze beginnen op geel en worden steeds witter. Ook de helderheid neemt geleidelijk toe. De gehele sequence duurt 15 minuten.

Hieronder staat een kleine video van hoe het geheel werkt:

Ik heb een PWA geschreven met Bootstrap om de wake up tijd te kunnen instellen. Ik heb Flask gebruikt als web framework. De PWA:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4jbN5n8/wake-up-light.png

Ik moet zeggen dat het erg fijn is om iedere dag hiermee op te staan! :P 8)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• etimm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 06:53
Leuk om de projectjes van iedereen te zien!

Platenspeler naar Sonos via wifi
Ik gebruik een Pi ZeroW in combinatie met een FePi Audio Z v2.2 audio bordje om het geluid van mijn platenspeler te streamen naar de Sonos speakers. Niet bepaald HiFi, maar toch een prima warm geluid!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6RNgPjX/Fe-Pi-audio-V2-2.jpg

Het scriptje zorgt ervoor dat de line-in audio wordt omgezet naar een radiostream (darkice) en deze stream (via TuneIn) start op de Sonos. Daarnaast de stream aangekleed met songtitle en albumart

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6t4SvHV/IMG-2847.png

Ik zit nog met de gedachte te spelen via de GPIO pinnen de platenspeler te verbinden waardoor alles automatisch start zodra er op de "start" knop van de volautomatische platenspeler gedrukt wordt.
Het enige wat me nog weerhoudt is het feit dat de platenspeler nog vrijwel nieuw is :D

Update: Homebridge geïnstalleerd zodat ik ook via Siri/homekit de platenspeler kan starten

Wifi music stick
Ik weet niet of dit ook telt: Een ZSUN wifi USB SD card reader met custom firmware (openwrt).
Standaard ingeplugd in de usb ingang van de radio in de auto. Wanneer de stick het wifi netwerk van thuis ontdekt maakt hij verbinding, schakelt hij om naar SD card modus en start hij het synchroniseren van muziek van m'n NAS naar de stick. Zodra de verbinding verbreekt of de synchronisatie klaar is schakelt hij over naar USB modus en kan ik de muziek via de autoradio afspelen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/swK462q/zsun-wifi-usb-sd-card-reader.jpg

De pi zero op de foto om een beeld te krijgen van de grootte van de stick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik ben maar een gewone gebruiker als het op de Pi's aankomt:

- één Raspberry Pi 2 voor het uitlezen van de slimme meter in de meterkast. Met Domoticz voor de leuke grafieken natuurlijk :)
- één Raspberry Pi 3b voor het blokkeren van advertenties met behulp van Pihole en het aansturen van een paar KaKu schakelaars door middel van Domoticz. Laatst heb ik daar mijn Harmony Hub aan toegevoegd. Meer "omdat het kan", niet omdat ik nu echt denk dat ik daar echt veel mee zal doen :)

Ik ga dit topic eens doorlezen, wie weet loop ik per ongeluk wel tegen een idee aan ;)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-06 21:45
Ik sta op het punt om samen met een andere tweaker een klimaat controle systeem te maken met een pi zero +arduino wat volledig autonoom een specifiek klimaat naar keuze kan nabootsen, denk hierbij aan terraria of kassen voor organismen die een specifiek klimaat nodig hebben. Voor de kenners denk raspiviv. Verder heb ik wat dingetjes gemaakt met arduino zoals een portable UV meter.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 16:49
Oké... Long time lurker hier, maar dit zijn een aantal Raspberry Pi projecten van mij:

1. Time lapse camera
Bij mijn werkgever is een grote calamiteit geweest. Er is een fabriekshal afgebrand. Deze Raspberry Pi heeft iedere 5 minuten een foto gemaakt, van zowel het afbreken en de herbouw. De foto's zijn verwerkt tot een time lapse video. Het resultaat werd erg gewaardeerd door mijn werkgever en tot #topsecret bestempeld, dus hier niet te zien...

Timelapse

2. Temperatuurmonitor
Van mijn WTW (warmtewisselunit) en CV. In de luchtleidingen van de WTW zitten vier DS18b20 sensors. Deze worden via een python script iedere 5 minuten uitgelezen en opgeslagen in een rrdtool database. Ook op de CV zitten vier thermometers (water in/uit en verwarming in/uit) bevestigd.

WTW en CV

Via een lighttpd/php server worden on-the-fly grafieken gegenereerd wanneer de betreffende webpagina opgevraagd word:

WTW temps

Als het buiten warmer wordt dan binnen, wordt via Signal een bericht en een grafiek naar mijn telefoon verzonden. Ook als het buiten weer kouder wordt, krijg ik een seintje om de achterdeur weer open te zetten. Tussendoor de temperatuur willen weten? Geen probleem, stuur maar een berichtje en de grafiek wordt verzonden.

Onlangs ben ik aan het experimenteren gegaan met InfluxDB, Telegraf en Grafana. In deze worden nu dezelfde data opgeslagen. Naast de temperaturen wordt nu ook de stand van de slimme meter opgeslagen. Deze is pas onlangs vervangen. In de meterkast hangt nu de RPi uit (1) de slimme meter uit te lezen (via Domoticz). De waterstand wil ik nog gaan toevoegen, de benodigde hardware is inmiddels onderweg.

Grafana

3. Gameboy Zero
Niet uniek, maar wel helemaal zelf gebouwd: mijn Gameboy Zero.

Gameboy Zero

4. Raspberry Pi cluster
Ondanks dat ik geen IT-er ben (al heb ik er laatst wel heel erg over nagedacht om er wel een te worden), ben ik aan het experimenteren met een cluster. Deze 5 RPi's zitten op elkaar gestapeld en delen een USB voeding en netwerk switch. Het doel van deze is om een Kubernetes cluster te bouwen. Via Ansible wordt iedere node geconfigureerd, waarbij het uitgangspunt een vers geflashte RPi is. Met als enige handmatige wijziging het toevoegen van /boot/ssh. Via een klein OLED wordt de status van de RPi weergegeven.

Rpi stack

[ Voor 6% gewijzigd door BosGnoom op 16-07-2019 21:48 . Reden: Raspberry Pi stuurt ook berichtjes via Signal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hier een RPI 1B met Arduino Nano die Pimatic draait voor de 433Mhz schakelaars, werkt ook met Apple Homekit.
Een RPI 2B met Docker met de volgende containers, PiHole en Domoticz(voor uitlezen van slimme meter).

Op mijn wensenlijst staat nog een RPI cluster voor K3s om bovenstaande te vervangen of aan te sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door djmuggs op 16-07-2019 21:50 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue_ludo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 22:00
Ik draai op een pi 3b+ domoticz en unifi, wordt binnenkort vervangen door een pi 4 met ssd om ook een cclouddienst te hosten.
Aan domoticz heb ik het volgende gekoppeld:
- slimme meter
- rfxcom voor kaku
- logitech harmony
- twee xiaomi Aqara gateways
- diverse LEDcontrollers
- diverse sonoff's (zowel 4 kanaals en enkel kanaals
- diverse espbordjes met espeasy
- nog enkele andere sensoren

Ook nog een Pi 3b met Retropi in een mooie kast
Voor mijn bruiloft heb ik een selfiecmera gemaakt in een retrodesign (hele oude cameralook) deze draait ook op een pi3b
Een Pi2b met Octopi voor de aansturing van 3dprinter

en verder liggen er nog diverse zero's, een pi1b en een pi3b om mee te experimenteren en te oefenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopdRob
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-03 08:32
Eentje met hass.io voor alle lampen en sensoren in huis https://www.home-assistant.io/

Een andere aan de slimme meter met DSMR-reader https://dsmr-reader.readt...l/latest/screenshots.html

Zag hier iets tofs voorbij komen met kerberos.io en heb nog een oude AM radio staan waar ik volumio in wil stoppen.

Ben benieuwd naar jullie tips en trucs voor voeding van de pi, powerbank, accu, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Laatst online: 31-05 23:35
Mijn mooiste project is een raspberry PI 1 met een Hifiberry AMP+ (een klasse D eindversterker die met een volledig digitaal pad kan worden aangestuurd vanaf de PI) die ik heb ingebouwd in een set Mission Speakers
Afbeeldingslocatie: https://olivier.sessink.nl/sqspeaker/images/result1_thumbnail.png
Het geheel draait de muziek vanaf een Squeezeserver. Er zit een klein touchscreen op, de software om de speler te bedienen heb ik met PyGTK geschreven.

Daarnaast draait er een Pi 2 in mijn meterkast, hij leest de P1 poort van de meter uit en stuurt de resultaten naar influxDB, en leest ook een aantal DS18B20 temperatuursensoren uit die op de uitstroom en retour van de CV ketel zitten voor CV-tuning (zie topic Gas besparen door middel van CV tuning

Daarnaast stuurt deze Pi een aantal zaken in huis aan:
  • Als ik mijn squeezeplayer aanzet via mijn telefoon, schakelt hij via een Sonoff S20 (met eigen firmware) mijn Hifi versterker aan
  • Hij haalt de huidige buitentemperatuur en vochtigheid op, inclusief de weersverwachting, en maakt deze beschikbaar aan een Esp8266 bordje die daarmee de ventilatie in huis aanstuurt (in de zomer 's nachts koelen, in de winter vocht afvoeren, en altijd op de CO2 letten, zie ook topic CO2 meters in huis)
  • Hij leest mijn Nefit Easy thermostaat uit en zet de getallen in InfluxDB (zie topic Nefit Eazy protocol ontcijferen)
  • Op basis van de temperatuur van het CV water schakelt hij een aantal ventilatoren aan die ik in/onder een aantal radiatoren in huis heb hangen
Verder nog in de planning om het waterpeil in mijn regenton via een ultrasoon afstandmeter te loggen, de temperatuur in mijn garage boven nul te houden, en nog veel meer, maar ik denk dat ik het meeste met een ESP8266 ga doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchieSmokah
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-06 00:10
Gebruik voor het volgende een pi 3b+:
1. TVheadend om mijn Coax TV signaal met behulp van een Hauppauge USB DualTuner om te zetten naar IPTV. Deze wordt vervolgens gebruikt om op diverse TV's in huis televisie te kijken.
2. XLink Kai server om niet te hoeven te betalen voor multiplayer services van Sony en Nintendo (en heel soms gebruik ik XLink voor Halo op mijn 360).
3. Pihole.

Voor home automation gebruik ik enkel een Homey. Echter ben ik voornemens om een pi 4 aan te schaffen voor mijn IP cameras en hierbij gebruik te maken van Shinobi (gebruik hiervoor momenteel een machine met Intel Atom, deze verbruikt aardig wat energie i.v.t. een Pi).

[ Voor 4% gewijzigd door DutchieSmokah op 16-07-2019 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houthacker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 18:06
  • Pi1b - meterkast - uitlezen P1
  • Pi1b - zolder - UPS monitor, zodra de UPS aangaat schakelt ie alle andere servers uit die aangesloten zijn op de UPS, zet ie de shutdowntimer van de UPS op 60 sec en zet ie zichzelf uit
  • Pi2b + Hifiberry digi - volumio - momenteel in gebruik als Spotify Connect node
  • Pi0 en BananaPi happen stof
Pi-hole heb ik wel maar dan in een Proxmox container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

MAXed_out schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:18:
Ik wou wat meer leren over computer clusters, Docker en Kubernetes dus ik heb een mini datacenter gemaakt.
Die plaatjes doen het niet.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bluebit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 10:22

bluebit

Fear the bunny

leuk om al deze projecten door te lezen!

Ik heb zelf een pi 3 voor domoticz gekoppeld met zwave, 433 mhz, slimme meter, xiaomi hub en hue hub. In de woonkamer hangt een pi 3 met touchscreen, bedoeld om domoticz systeem te kunnen bedienen. Het touchscreen gaat automatisch uit na enkele minuten, en weer aan zodra je hem aanraakt.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Vqqrrwk/image.png

Aan de voordeur en bij de achterdeur hangen ook twee raspberries met elk een wide angle camera eraan en motion erop geinstalleerd zodat ze als security cameras ingezet kunnen worden, deze zijn vervolgens ook weer in domoticz geintegreerd om hier te kunnen bekijken. De camera bij de voordeur stuurt me tevens direct een foto via telegram zodra iemand op de deurbel drukt en de camera achterom doet dit zodra ik in domoticz het alarm aanzet en er beweging in de serre gedetecteerd wordt.
De camera's zijn weggewerkt (als voorbeeld de security cam achterom, in de serre):

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F75TDBY/image.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CVdPhsZ/image.png

het mooie is het lage stroomverbruik voor deze 24/7 toepassingen. Door de veelzijdigheid van de raspberry ben ik tot nu toe geen "onmogelijke" zaken tegengekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door bluebit op 17-07-2019 02:17 ]

I hope I never get so old I get religious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 09:09
Kun je wat meer vertellen over de hw en hoe je de knoppen aansluit?
chrisboers schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:18:
En ik maar denken dat de meest gangbare implementatie (die daadwerkelijk stroom gebruikt, dus nast stofhappen) een retropie oplossings is...
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 18:53
onok schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:46:

- 2B: Mijn deurbel. Draait een klein scriptje dat reageert op een push button (mijn deurbel), speelt een geluidje af en stuurt een mqtt message naar m'n home domotica systeem. Die voert op zijn beurt weer allerlei acties uit.
- 3B: Thermostaat. Ik heb een aan/uit thermostaat (opentherm staat nog op m'n verlanglijstje, maar is een stuk ingewikkelder) gemaakt op basis van de Pi3, en de officiële Raspberry pi display. Via internet te bedienen en in te stellen (weekschema

Mocht er meer interesse zijn in 1 van dezen, dan kan ik vanavond foto's en meer info plaatsen.
Kijk leuke projecten. Paar weken geleden enkel binnen gekregen. Nu nog de tijd ervoor vinden.

Lijkt me interessant om over de deur bel en thermostaat iets te zien hoe je het uitgewerkt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savaho
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Thuis begonnen(5 jaar geleden) met pilight om diverse lampen te schakelen. Werkt nog steeds als een zonnetje. Deze Pi dient ook als mysql server voor opslaan van P1 data(slimme meter) welke door een nodemcu wordt uitgelezen.

Daarna ben ik de pi's op de sportclub gaan gebruiken voor:
  • uitlezen van scorebord en schotklok(korfbal) voor weergave in livestream op youtube. Dit wordt al door veel korfbalverenigingen gedaan
  • narrowcasting(advertenties+info op de televisies ) in sportkantine
Binnenkort gaat een pi ook gebruikt worden als mumble server voor de communicatie tussen de regisseur, cameramensen en verslaggevers van de livestream. Daarnaast zal ook waarschijnlijk een pi voor openvpn gebruikt gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 18:53
Eigenlijk een toekomstig project. Nog maar net begonnen met wat eisen.
Een bedienbare transport kar.

Wat ik zoek als idee verzameling, is een opzetje of voorbeeld om met de Rpi op een tweetal 24v 500W motoren te besturen waarbij rekening gehouden wordt met het doorslippen van een van de banden. Snelheid zal max 4km/u zijn.

Bediening hetzij via een kabel of BT verbinding.
Enige suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:53
Lord Anubis schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 07:48:
Eigenlijk een toekomstig project. Nog maar net begonnen met wat eisen.
Een bedienbare transport kar.

Wat ik zoek als idee verzameling, is een opzetje of voorbeeld om met de Rpi op een tweetal 24v 500W motoren te besturen waarbij rekening gehouden wordt met het doorslippen van een van de banden. Snelheid zal max 4km/u zijn.

Bediening hetzij via een kabel of BT verbinding.
Enige suggesties?
Ik denk dat je beter een eigen topic kunt maken met deze vragen of in het algemene raspberry pi topic de vraag stellen. Dit gaat over wat je al gemaakt hebt namelijk :)

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAXed_out
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-04 20:12
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:16:
[...]

Hier ben ik wel nieuwsgierig naar, heb je hier meer informatie over en zou je de foto's kunnen fixen?
Blijkbaar werkte de Google Photos links niet voor iedereen..
Wat zou je nog meer willen weten?
Een hoop inspiratie heb ik van Alex Elis: blog.alexellis.io/test-drive-k3s-on-raspberry-pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halberti
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-05 10:11
bluebit schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 02:07:
Aan de voordeur en bij de achterdeur hangen ook twee raspberries met elk een wide angle camera eraan en motion erop geinstalleerd zodat ze als security cameras ingezet kunnen worden,
Hoe bevalt Motion op de PI? Ik heb hier in het verleden wel eens wat mee gedaan maar vond de opgenomen filmpjes te 'schokkerig' (Zeker op een PiZero).
Ik ben uiteindelijk gegaan voor https://elinux.org/RPi-Cam-Web-Interface draait (-ook-) op de Zero redelijk stabiel, en samen met een telegram bot voor notificaties en/of het aanpassen van instellingen werkt het als geheel super!

[ Voor 0% gewijzigd door halberti op 17-07-2019 08:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stonedsmurf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-08-2023
Tot nu toe heb ik alleen nog maar een 3b+ die ik gebruik als mijn Plex server voor mij zelf en mijn vrienden en familie

En voor de toekomst wil ik nog graag een grote smart mirror maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:31
Ik heb momenteel 3 Pi's in gebruik:
  • 2B: Met behulp van de P1 Connecter lees ik de slimmemeter uit.
  • 3B: In gericht als docker met als contrainers Home Assistant, Zigbee2MQTT, PiHole
    Zigbee2MQTT wordt gebruikt om mijn Xiaomi Mijia Honeywell Brandmelders uit te lezen.
    Home Assistant wordt o.a. gebruikt om de info van de brandmelders weer te geven, Sonoffs aan te sturen voor de verlichting. Ook wordt de Nefit CV ketel uitgelezen m.b.v. https://shop.hotgoodies.nl/ems/ en https://github.com/proddy/EMS-ESP.
  • 3B+: Hiermee lees ik de SolarEdge omvormer uit. Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1721977 en klik hier voor het resultaat.
    Ook lees ik met deze pi de Xiaomi Mijia Bluetooth Temperatuur en Vochtigheid Sensor uit. Deze info wordt weer naar Home Assistant gestuurd d.m.v. MQTT
Volgende dingen wil ik nog gaan realiseren:
  • Uitlezen van de watermeter
  • Slimme deurbel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:58

Pierre

Van nature lui!

Ik heb ook 2 Pi's in gebruik, 1 voor PiHole, en ik gebruikte er 1 voor Kodi, die heb ik niet meer in gebruik omdat ik sinds een aantal maanden een Nvidia Shield hier voor gebruik.

De 2 Pi wil ik gaan gebruiken voor een Time Lapse iets, zomaar omdat het kan, zijn voldoende dingen over te vinden.
Dit topic doet mijn hart springen, dit is echt Tweakers wat ik hier allemaal lees en zie _/-\o_

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Piet91 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:50:
[...]

De FlightAware in verschil met de standaard antenne wat bij zo'n DVB-T stick zit?
Zeker. Ik kan helaas niet letterlijk een verschil tonen want ik geloof niet dat ik de FA antenne uitvoerig heb getest op dezelfde locatie als die standaard antenne.
Jup, ik heb antennes a la https://www.rtl-sdr.com/p...rpose-dipole-antenna-kit/ (maar dan met de single-antenna mount, niet de dubbele)
Piet91 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:50:
Met filters en gain settings kan er mogelijk ook verbetering komen, maar daar moet ik me eerst in verdiepen.
Misschien kun je wat met de info van https://www.rtl-sdr.com/r...ads-b-antenna-and-filter/ ?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06 07:24
Hier een Pi samen met een Arduino als PID regelaar voor mijn (houtskool) Kamado BBQ, 1 met een audiofiele DAC en Volumio als muziek streamer, 1 als Game emulator en nog 3 waar ik nog wat voor moet verzinnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olaf133
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-02 08:34
Tot voor kort draaide mijn home-assistant op een RPI 3B+, maar door performance issues draait het nu op een docker servertje.

Ik heb de RPI 3B+ nu ingezet als VPN met pivpn (http://www.pivpn.io/) en dat werkt goed moet ik zeggen.

Verder heb ik nog 2 RPI zeroW die in worden gezet voor mijn 'presence detection' door middel van bluetooth.

If nobody comes from the future to stop you, how bad of a decision can it really be?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onok
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 16:39
Ik verzoek van een aantal mensen wat meer uitleg van mijn deurbel en thermostaat:

Deurbel:
Zo ziet het er uit in mijn meterkast:
Deurbel
Je ziet hier een raspberry 2B en een klein bordje erop, dit bordje doet vrij weinig: Er zit een mini versterker op (deze), de aansluitingen voor de deurbel-knop (grijze draad die naar boven loopt), een weerstandje, en een dc jack (voor de versterker, deze wordt apart gevoed met een 20v laptop adapter). De pi zelf wordt gewoon gevoed met de usb vanuit m'n server, die niet op de foto staat.

De software is een nodeJs scriptje van 20 regels. Deze speelt een geluidje af en stuurt een mqtt berichtje naar m'n server, zodra de knop ingedrukt wordt. Het geluidje wordt vooraf in het geheugen geladen, om ervoor te zorgen dat deze instant afspeelt op het moment dat je de deurbel indrukt.

Thermostaat
thermostaat
Wat je hier ziet is de officiële 7" raspberry pi display. Daarachter zit een raspberry pi 3B.
Dit apparaatje fungeert een beetje als een control panel voor m'n home domotica, want naast de thermostaat bedienen kan ik ook andere dingen (verlichting) bedienen. De thermostaat is een simpele aan/uit thermostaat. Dit is echt heel makkelijk te maken: Het enige dat je nodig hebt is een temp. sensor (ik gebruik de DHT22), een een relay. Temp boven ingestelde waarde: relay uit. temp meer dan 0.5c onder ingestelde waarde: relay aan. Dit heb ik geschreven in nodeJs. De interface die je op het scherm ziet is in werkelijkheid gewoon een webpagina op m'n server, en de boel communiceert via websockets.

Ik heb een upgrade van dit systeem op de planning staan, daar wil ik een video van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09-2023
Pi aan de P1 poort die MQTT stuurt naar broker elders in huis. Pi met webcam die CV waterdruk afleest (OpenCV en python).
Elders: pi die zonnepanelen uitleest (kastje van commerciële club afgetapt, zij zijn ermee gestopt maar hardware werkt nog prima en was al helemaal afbetaald). Nog een pi met MQTT broker en straks thermostaat voor de CV.
Elders: pi met irssi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op zich wel tekenend.....

Bouwprojecten maar 2 pagina's
Deel je eigen .build-projecten hier

En hier rondom een programmeerbaar module in no time al 7 pagina's.

Valt mij gewoon op

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

memphis schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:22:
Op zich wel tekenend.....

Bouwprojecten maar 2 pagina's
Deel je eigen .build-projecten hier

En hier rondom een programmeerbaar module in no time al 7 pagina's.

Valt mij gewoon op
Ik vind wel dat voor die bouwprojecten iets meer skill vereist is dan om een RPi te programmeren. Vooral in de artistieke departement dan.

/edit: Misschien moet ik mijn garage er posten, heb ik ook zelf gebuild :)

[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 17-07-2019 10:34 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweako93
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 11:49

tweako93

Vaak bu'j te bange!

Hee,

Dit heb ik zoal gedaan met Raspberry Pi's.

Voor het nieuwbouw huis van mijn ouders heb ik een oude B+ van de plank gepakt en deze ingezet als timelapse camera. Hier heb ik zelf een simpel scriptje voor geschreven zodat hij elk kwartier een foto maakte tussen 7 en 17u op een werkdag.
Dit vond de aannemer wel interessant en hij vroeg of ik er nog een paar wou maken voor een aantal andere projecten. Op het moment heb ik er 3 gemaakt met een pi 3B en gebruik ik nu motioneye voor het monitoren en instellen van de camera's.

Bij mijn TV heb ik een pi 3B die dmv PINN is ingesteld als multiboot systeem. Hier heb ik o.a. retropie en osmc op draaien.

Bij mijn Ender 3 heb ik octoprint toegevoegd met een pi 3B.

In mijn netwerk heb ik een Orange Pi win plus waar pihole opstaat. Deze wil ik nog verder uitbreiden door er websites op te hosten.

Voor de rest heb ik nog 3 projecten liggen die nog afgemaakt moeten worden. Een orange pi zero met volumio voor in mijn kist radio. Een AIY voice kit die ik wil combineren met een touchscreen zodat ik er een soort slim dashboard met grafiekjes van kan maken voor op mijn bureau waar dan gelijk google assistent bij in zit. En mijn laatste project is een eigen domotica systeem. Ik wil verschillende nodes in het huis zetten die informatie verzamelen en dit doorgeven aan een pi zodat ik er vervolgens dingen mee kan aansturen. Hoe dit er verder uit moet gaan zien bij de pi weet ik nog niet. De nodes zijn gemaakt van een Arduino pro mini en beschikken over een nrf24l01, IR LEDs, 433mhz zenders, pir, temp/hum sensor en een schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 10:22

bluebit

Fear the bunny

halberti schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:17:
[...]

Hoe bevalt Motion op de PI? Ik heb hier in het verleden wel eens wat mee gedaan maar vond de opgenomen filmpjes te 'schokkerig' (Zeker op een PiZero).
Ik ben uiteindelijk gegaan voor https://elinux.org/RPi-Cam-Web-Interface draait (-ook-) op de Zero redelijk stabiel, en samen met een telegram bot voor notificaties en/of het aanpassen van instellingen werkt het als geheel super!
Ik snap wat je bedoelt, het is niet YouTube waardig maar voldoende als beveiliging. Ik heb de film functie uiteindelijk uitgeschakeld en gebruik nu alleen de foto functie. Ook in verband met de benodigde ruimte voor afbeeldingen (zeker bij de voordeur komt nogal wat beweging voor). Ik vind motion wel te gek in verband met alle configuratie mogelijkheden die het biedt.

I hope I never get so old I get religious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 09:56

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Wat een vette projecten!! Heel interessant, met name de magicmirror, ga daar eens verder induiken
Ik heb ook een Pi3b met homebridge, maar heb telkens dat door stroom onderbreking (al dan niet eigen schuld) raakt mijn SD corrupt.

Hoe lossen jullie dat op? Bijv de magicmirror of de slimme meter uitlezers? Overal een UPS lijkt mij een dure hobby worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

MarcoKL schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:14:
Wat een vette projecten!! Heel interessant, met name de magicmirror, ga daar eens verder induiken
Ik heb ook een Pi3b met homebridge, maar heb telkens dat door stroom onderbreking (al dan niet eigen schuld) raakt mijn SD corrupt.

Hoe lossen jullie dat op? Bijv de magicmirror of de slimme meter uitlezers? Overal een UPS lijkt mij een dure hobby worden..
Mogelijk met een Pi-juice Hat.

EDIT:
En natuurlijk op tijd een nieuw image trekken van je SD-kaart (doe ik automatisch elke nacht).

[ Voor 8% gewijzigd door Freee!! op 17-07-2019 13:26 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Laatst online: 03-06 22:38

Hoe lossen jullie dat op?
Niet schrijven naar de SD kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

tafkaw schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:31:
[...]
Werkt ook, evenals netjes afsluiten voordat je de stroom eraf haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:58

Pierre

Van nature lui!

Freee!! schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:25:
[...]

Mogelijk met een Pi-juice Hat.

EDIT:
En natuurlijk op tijd een nieuw image trekken van je SD-kaart (doe ik automatisch elke nacht).
Laat je die dan automatisch naar je NAS schrijven? dat zou ik ook wel willen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tafkaw
  • Laatst online: 03-06 22:38
Pierre schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:33:
[...]

https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=12079

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 09:56

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Freee!! schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:32:
[...]

Werkt ook, evenals netjes afsluiten voordat je de stroom eraf haalt.
Soms gaat het helaas niet gecontrolleerd, wil wel eens voorkomen dat ik of het stroom eraf haal vanwege klus werkzaamheden en dan vergeet ik meestal de Pi (en de synology..)

//edit:
opstarten vanaf het netwerk ziet er goed uit! samen met auto backup naar de nas.. tnx :-)
ik ga hier wat verder induiken.

[ Voor 15% gewijzigd door MarcoKL op 17-07-2019 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:46

Geen SD kaart maar een USB gebruiken.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Pierre schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:33:
[...]
Ja, dat doe ik. Een combinatie van een mount-point, een cron-job en onderstaand script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
#!/bin/bash
#
# Automate Raspberry Pi Backups
#
# Usage: system_backup.sh {path} {days of retention}
#
# Below you can set the default values if no command line args are sent.
# The script will name the backup files {$HOSTNAME}.{YYYYmmdd}.img
# When the script deletes backups older then the specified retention
# it will only delete files with it's own $HOSTNAME.
#

# Declare vars and set standard values
backup_path=/mnt/backup
retention_days=3
block_size=4K

# Check that we are root!
if [[ ! $(whoami) =~ "root" ]]; then
echo ""
echo "**********************************"
echo "*** This needs to run as root! ***"
echo "**********************************"
echo ""
exit
fi

# Check to see if we got command line args
if [ ! -z $1 ]; then
   backup_path=$1
fi

if [ ! -z $2 ]; then
   retention_days=$2
fi

# Create trigger to force file system consistency check if image is restored
touch /boot/forcefsck

# Perform backup
# dd if=/dev/mmcblk0 of=$backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d).img bs=4M
dd if=/dev/mmcblk0 bs=$block_size | gzip > $backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d).img.zip

# Remove fsck trigger
rm /boot/forcefsck

# Delete old backups
find $backup_path/$HOSTNAME.*.img.zip -mtime +$retention_days -type f -delete

EDIT:
Dat zippen is bij mij wel nodig, zit een 32GB-kaartje in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik gebruik hier een pico UPS om sd kaarten te besparen. Met de standaard 400ma accu blijft de pi 15 min door werken bij stroom uit val en sluit hij zichzelf netjes af. Sinds ik de pico UPS gebruik, heb ik geen defecte sd kaarten meeet gehad.

Toch ben ik van mening dat de pi 4 een MMC optie zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:54

Oxigeon

En zo is dat!

Het hele Flightradar24 gebeuren vind ik wel interessant. Een Pi heb ik hier nog wel liggen. Eens kijken of ik ergens op ali een goedkope antenne en receiver kan vinden. Ga ik me daar in mijn vakantie eens in verdiepen. Of bestellen jullie die dingen allemaal op de site wat wordt aangegeven door Flightradar zelf?

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 22:09
# Wat ik heb draaien is nog simpel:

- Pi 3 met Kodi
- Pi 3 met Kodi
- Pi 2 met PiHole
- Pi 3 met Home Assistant Nog niet actief)

# Dit zijn de huidige plannen:

## Spotify speler
Ik heb een 19" kast liggen waar ik een nieuwe voorkant aan ga maken. In die voorkant komt een touchscreen voor een Spotify speler. Aan de binnenkant komt een Pi met waarschijnlijk een HiFi Berry. Dit komt daarna onder mijn versterker in de woonkamer.

## Laptop
Ik heb plannen om een eigen laptop te bouwen. Ik loop nog tegen het probleem van een beeldscherm aan, dus als er iemand een tip heeft voor een goedkoop 5v 8-12" HDMI scherm met een laag stroomverbruik hoor ik het graag per pm (om het topic niet te vervuilen).

Ik wil een Raspberry Pi laptop die lang mee gaat met de batterij en voorzien is van een mechanisch toetsenbord. Hierop wil ik een 8-12" scherm aansluiten. Een stalen behuizing bouwen is geen probleem. Speciale scharnieren heb ik ook al. Als ik een scherm heb, kan ik mock-up's gaan maken.

## AIS ontvanger
Ik wil een AIS tracker bouwen om aan Vesselfinder te koppelen. Ik heb al een PI, een antenne en een ontvanger. Moet het alleen nog bouwen en nog een keer een kabel regelen voor tussen de antenne en de ontvanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

jhead22 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:14:
[...]
Toch ben ik van mening dat de pi 4 een MMC optie zou moeten hebben.
Stel het voor voor de 4B+ versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Laatst online: 05-06 17:06
tafkaw schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:31:
[...]

Merk op dat er, als je zelf niet schrijft, toch allerlei logging etc. door het systeem kan worden geschreven. De oplossing is om je root- en bootpartitie read-only te mounten (zie bijv. deze guide). Bijkomend voordeel is dat de Pi volledig 'stateless' is. Mocht je toch data willen opslaan, dan zou je daarvoor een USB-stick kunnen gebruiken, of een separate partitie op de SD-kaart die wél read/write-mounted is.

Switchen tussen read-only en read-write is een kwestie van
code:
1
mount -o remount,rw /
(of 'ro' om weer terug naar read-only te gaan). Merk op dat je ook je bootpartitie rw moet mounten als je met 'apt upgrade' aan de slag gaat - doe je dat niet dan kan het zijn dat je Pi niet meer boot.

Ook als je alle SD-partities readonly mount blijft er overigens een risico op corruptie bij stroomuitval bestaan (de SD-kaart zal bijvoorbeeld zelf blokken verplaatsen zodra bij het lezen blijkt dat er een deel corrupt is geraakt).

Een laatste oplossing (mogelijk op 3B+ voor zover ik weet) is om je Pi te netbooten...

[ Voor 3% gewijzigd door MisterData op 17-07-2019 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
BosGnoom schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:28:

4. Raspberry Pi cluster
Ondanks dat ik geen IT-er ben ...
  • een Kubernetes cluster
  • Ansible,
  • geflashte RPi
  • toevoegen van /boot/ssh.
  • klein OLED wordt de status van de RPi weergegeven.
En je zit ook nog op Tweakers.net

Sorry to bring it to you but ... the statement ik geen IT-er is false. Je bent IT-er of je er een baan of studie in hebt maakt niet uit. Je bent een tweakende IT-er. Welcome to the club. Banen zat mocht je willen switchen.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Heb je voor het ontvangen van ADSB info genoeg aan zo'n antenne?

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1676/26135616770_a180bc6faa_c.jpg

Of heb je echt een antenne op je dak nodig? Dat wordt lastig als je op 1e verdieping van appartementencomplex met meerdere verdiepingen woont. Op mijn balkon zou misschien kunnen maar dan steek de antenne nog niet boven het gebouw uit.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand die toevallig een setup heeft met een touchscreen en pi in de muur geintegreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oxigeon schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:54:
Het hele Flightradar24 gebeuren vind ik wel interessant. Een Pi heb ik hier nog wel liggen. Eens kijken of ik ergens op ali een goedkope antenne en receiver kan vinden. Ga ik me daar in mijn vakantie eens in verdiepen. Of bestellen jullie die dingen allemaal op de site wat wordt aangegeven door Flightradar zelf?
Ik heb de stick en antenne van https://www.rtl-sdr.com/buy-rtl-sdr-dvb-t-dongles/ (even naar beneden scrollen)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:57
ArawnofAnnwn schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:26:

## Spotify speler
Ik heb een 19" kast liggen waar ik een nieuwe voorkant aan ga maken. In die voorkant komt een touchscreen voor een Spotify speler. Aan de binnenkant komt een Pi met waarschijnlijk een HiFi Berry. Dit komt daarna onder mijn versterker in de woonkamer.
Ik heb hier een Pi3 liggen die gebruikt wordt als mediaspeler op de tv en als spotify connect speaker.

Dat was eigenlijk de beste optie die ik kon vinden om vanaf twee verschillende accounts muziek af te kunnen spelen via spotify.

De Pi zelf laat alleen niet zien wat er afgespeeld word op de tv Wat wel jammer is want je moet dan dus via een ander apparaat kijken en kan niet zien dat hij actief is.

Dit doe ik trouwens via Raspotify. mocht iemand een betere optie kennen voornamelijk iets met een interface erbij dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Laatst online: 11:20

flexje

got-father

Sbakker1982 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:43:
Iemand die toevallig een setup heeft met een touchscreen en pi in de muur geintegreerd?
Ik, zie https://gathering.tweaker...message/58977436#58977436

Mijn pi's thuis:
1x rpi3b voor pi-hole
1x rpi3b voor zigbee2mqtt en homebridge
1x rpi3b voor domoticz + dashticz (zie ipad 12,9)
1x rpi3b als testomgeving

Waarom voor deze services aparte pi's? Wil niet dat een falende service invloed heeft op mn domoticz pi, aangezien dat toch je hart van het systeem moet zijn.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Quibi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-05 14:26
Op werk hebben we een test-suite opgesteld om software te testen voor onze producten waarvoor een aantal Raspberry Pi’s worden gebruikt, de tools bestaan uit 3 Raspberry Pi’s:

* Buildserver Pi:
Deze Pi is in staat om software aan de hand van een tag/branch uit de git server te halen. Op de Pi draaien een aantal workers die de volgende stappen voor de software uitvoert:
  • Compileren van software (Crosscompiling naar embedded controllers)
  • Flashen van software (AVR programmers aangesloten op de Pi.)
  • Loggen van product (serial)
  • Files maken voor productie (naamgeving, juiste fuses/lockbits setten, publiceren naar netwerk schjif)
De buildserver is voorzien van een REST interface waardoor er vanuit een web-interface gecommuniceerd kan worden met de Pi. Zogeheten ‘workers’ draaien op de achtergrond en wachten op instructies om producten te bouwen en testen. Iedere worker houdt voor ieder product logs bij voor het bouwen, flashen en testen, die later op te vragen zijn. Mocht een worker ergens tegenaan lopen (build errors / warnings) dan wordt dat via een REST call naar de buildserver in een overzicht getoond (Tevens wordt het in Slack gepusht). Zodat de developers zeker kunnen zijn dat een aanpassing voor 1 product geen (bouw) gevolgen heeft voor andere producten in het gedeelde onderdeel van de codebase.

* Test-Engine Pi (en andere conderdelen):
De test-engine is een opstelling op welke een speciale 'DUT' (Device Under Test) versie van onze product hardware aangesloten wordt waar buttons en leds overbrugd zijn met connectoren. Op deze manier is de DUT via wat buffer en control hardware op de Pi aangesloten, die dus alle input en output van het apparaat in kwestie kan lezen en controleren.
Een van de outputs naar de DUT is een variabel-frequent signaal voor welke we een dedicated microcontrollertje toepassen. Deze wordt dan op zijn beurt weer via de Pi aangestuurd met instructies.

De test-engine wordt gebruikt om het product en de software te onderwerpen aan testen die lang (24 tot 48 uur) kunnen duren, met minimale menselijke tussenkomst. Dit zorgt er voor dat handelingen niet alleen altijd hetzelfde worden uitgevoerd, maar ook precies volgens plan. Dit plan staat in een script, waarvoor de 'taal' specifiek voor dit tool is bedacht. Specifieke details over de syntax zijn niet interessant, maar het komt er op neer dat men script-matig bijvoorbeeld kan sturen 'Schakel ingang in. Wacht 30 seconden. Controleer of er een SMS van de DUT is ontvangen.'

Het hart van de test-engine bevat een Raspberry Pi met de volgende functies:
  • REST interface voor headless control (zonder beeldscherm en toetsenbord).
  • Seriële communicatie naar Microcontroller om op specifieke frequenties blokgolf signalen te genereren.
  • I/O control naar een set relais voor in en uitschakelen van poorten naar de DUT.
  • Led observatie van de DUT.
De 'script processor' draait op een development-server, omdat deze naast de Test-engine ook andere componenten zoals de SMS gateway, een multilogger (ook een Pi, zie andere omschrijving) en een Power supply aan moet kunnen sturen. Al deze componenten hebben we REST interfaces gegeven, zodat niet alleen de script processor er makkelijk bij kan en gebruik van kan maken, maar ook andere applicaties, processen en utilities makkelijk geschreven kunnen worden om dit aan te kunnen sturen.

* Multilogger:
Al onze producten hebben 1 ding gemeen: de user interface is uiterst simpel opgebouwd: Een led (rood / groen knipperend lampje) en (vaak) een schakelaar. Uitzonderingen bevestigen de regel, maar dit zijn er heel weinig. De producten hebben op de hardware ook een programmeer / debugging port welke dubbel-dienst doet als seriële I/O.
Als we een feature willen testen of debuggen, is serial output van de unit onontbeerlijk, omdat deze vertelt wat het apparaat 'dacht', terwijl bepaalde situaties wel (of niet) optreden in een proces. Vaak hebben we in de kast meerdere projectjes liggen die een paar dagen moeten draaien, en hiervan willen we de log output hebben. Daarom hebben we een Pi, een USB hub en een 4-tal FTDI kabels gebruikt. De kabels hebben we voorzien van programmeer connectoren. Deze kunnen dus op de devices geplaatst worden en achter worden gelaten in de kast.

De Multilogger Software bestaat uit een aantal processen:
  • REST server: Een simpel python script dat REST commando's en requests kan ontvangen voor updates en query’s voor status.
  • Serial workers: Een worker per seriële kabel, die een poort opent naar de FTDI chip, en alles wat van de seriële verbinding komt doorzet naar een MQTT verbinding.
Op de development server draaien processen (1 voor iedere topic, aangemaakt door de serial workers) die deze informatie opslaan voor verdere analyse.De MQTT bus implementatie heeft hier een aantal voordelen:
  • Het geheel is op deze manier sterk ontkoppeld. De serial workers en de server processen beïnvloeden elkaar niet en zijn niet van elkaar afhankelijk. Een beetje alsof je in een buis aan het roepen bent 'zonder dat je weet of' / 'het niet heel belangrijk' is dat iemand verderop aan het luisteren is.
  • Andere processen kunnen meeluisteren op deze topics. In principe, als we geïnteresseerd zijn in specifieke gebeurtenissen op de seriële lijn, kunnen we een achtergrond procesje schrijven dat simpelweg ook luistert, en een seintje geeft als deze gebeurtenis zich voordoet.

[ Voor 0% gewijzigd door Quibi op 18-07-2019 10:06 . Reden: 28 naar 48 uur ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NetAmp
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:13

NetAmp

"for indoor use only"

Pi aan de P1 poort die MQTT stuurt naar broker elders in huis. Pi met webcam die CV waterdruk afleest (OpenCV en python).
@CrazyA Uit nieuwsgierigheid: Is dat bij gebrek aan OpenTherm om e.e.a. uit te lezen? Of vooral "omdat het kan"? ;) En dat je het later combineert met:
Nog een pi met MQTT broker en straks thermostaat voor de CV.

Elders: pi die zonnepanelen uitleest (kastje van commerciële club afgetapt, zij zijn ermee gestopt maar hardware werkt nog prima en was al helemaal afbetaald).
Slimme work-around. B)
Elders: pi met irssi
Puur om een screen sessie open te houden? :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Toet3r schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:54:
Heb je voor het ontvangen van ADSB info genoeg aan zo'n antenne?

[Afbeelding]

Of heb je echt een antenne op je dak nodig? Dat wordt lastig als je op 1e verdieping van appartementencomplex met meerdere verdiepingen woont. Op mijn balkon zou misschien kunnen maar dan steek de antenne nog niet boven het gebouw uit.
De standaardantenne is leuk om mee te beginnen. Maar met een betere antenne kun je je ontvangstbereik enorm vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 16:49
djwice schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:31:
[...]

En je zit ook nog op Tweakers.net

Sorry to bring it to you but ... the statement ik geen IT-er is false. Je bent IT-er of je er een baan of studie in hebt maakt niet uit. Je bent een tweakende IT-er. Welcome to the club. Banen zat mocht je willen switchen.
Bedankt. Ik zal dit zeker onthouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

BamSlam_ schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:09:
[...]

De standaardantenne is leuk om mee te beginnen. Maar met een betere antenne kun je je ontvangstbereik enorm vergroten.
Top, ik ga het eens proberen :)

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 14:51
Hier 1 raspberry die ligt te verstoffen (ooit in gebruikt geweest als media speler, maar achterhaald door chromecast's gebruiksgemak).
Wel 2 BeagleBone Blacks (BBB) in dienst:
BBB1: Domoticz server
BBB2: Custom remote relais (via netwerk verbinding) die middels een simpele web api via de GPIO relais schakelt in de schuur voor tuinverlichting, spanning voor grondwaterpomp en het fonteintje. (Aangestuurd door Domoticz)

Daarnaast een 4 tal ESP32 (NodeMCU) voor temperatuur opname van CV temperaturen, die dat versturen naar Domoticz middels JSON.

Wensenlijstje:
- Ik heb kleppen in de verwarming zitten die ik middels een (nader te bepalen) bordje wil schakelen, RPI acht ik hier niet geschikt (genoeg) voor ivm betrouwbaarheid uSD kaarten. Zoek nog een bordje met eMMC achtige storage (dus een BBB / BBGreen of een Odroid)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:23
Tof topic! Ik ben bezig een objectherkenner (python, opencv en yolo) te maken die een camera snel inzoomt op het object. Eerst wil ik hem koppeltjes laten herkennen, twee personen dicht bij elkaar. Dit is gelukt. Nu wil ik hem een pan/tilt motor laten aansturen. Daarvoor ga ik een RB gebruiken, want doe het nu nog op mijn desktop. Deliverable is een scherm dat een hartje tekent om koppeltjes en mij de foto stuurt.

Later wil ik ook mensen gaan tellen, wat object tracking vereist, kentekens herkennen, zelf een objectherkennings ding gaan trainen en dan verder de framerate/resolutie camera optimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
etimm schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:19:
Wifi music stick
Ik weet niet of dit ook telt: Een ZSUN wifi USB SD card reader met custom firmware (openwrt).
Standaard ingeplugd in de usb ingang van de radio in de auto. Wanneer de stick het wifi netwerk van thuis ontdekt maakt hij verbinding, schakelt hij om naar SD card modus en start hij het synchroniseren van muziek van m'n NAS naar de stick. Zodra de verbinding verbreekt of de synchronisatie klaar is schakelt hij over naar USB modus en kan ik de muziek via de autoradio afspelen.

[Afbeelding]

De pi zero op de foto om een beeld te krijgen van de grootte van de stick
Dat is heel interessant, heb je daar meer info over?

Zelf alleen een Pi bij m'n ouders thuis als VPN client en pi-hole.

[ Voor 4% gewijzigd door bluewalk op 18-07-2019 13:09 ]

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Het vervelende van DIY-projecten is dat het ene project aanleiding kan zijn voor een ander project (BEN JE WEER AAN HET HOBBY-en???!! Als je nou eens dat tijd gebruikt om op te ruimen...)

Anyway, het begon allemaal met een nieuwe woning welke dus nieuwe installaties kreeg. Warmtepomp, zonneboiler, vloerverwarming, zonnepanelen, allemaal dingen die best wel wat te tweaken zijn.

Bv een vloerverwarming die ik moest inregelen. Hiervoor middels ESP8266 boardjes de aanvoer en retourtemperatuur van alle groepen kon uitlezen en loggen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/56R1BM1/img-3329.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pWmGkcg/Screenshot-2019-07-18-13-11-06.png
gif afbeelding

Dit werd gelogt naar een Grafana instantie op een ubuntu VM in m'n nas.

Dat werd later uitgebreid met extra meters voor de zonneboiler en zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/phN2tsy/Screenshot-2019-07-18-13-14-11.png
gif afbeelding

Als je dan toch zoveel data in huis hebt, wil je ook weten wat je waterverbruik is.

Toen kwam de rPi om de hoek kijken. De sensor om de watermeter uit te lezen werkt beter op een rPi dan op een ESP. Vandaar het eerste ingebruikname.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WD5b9ry/UNADJUSTEDNONRAW-thumb-15514.jpg
gif afbeelding
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/P4DB852/Screenshot-2019-07-18-13-15-21.png
gif afbeelding

Als je dan al die data hebt, ben je natuurlijk te lui om elke keer een webportal te openen om deze in te zien. Je wilt ermee pronken. Dus wat doe je? Je maakt een MagicMirror om dit in 1 oogopslag te zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HG77481/UNADJUSTEDNONRAW-thumb-1573b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HCRv9mP/UNADJUSTEDNONRAW-thumb-1573c.jpg

Alle data wordt dan met behulp van Node-Red geaggregreerd van verschillende bronnen en middels MQTT verzonden.

Hier zet je een rPi met een RCWL-0516 sensor en wat relays op zodat deze de monitor enkel aanzwengelt als er iemand aanwezig is.

Maar dan zit je met een apparaat dat eigenlijk constant aan staat, maar niet veel doet....

Dan ga je daar maar een CC2531 stickje kopen om zigbee2mqtt te gebruiken... En als je dan al een zigbee netwerk heb, dan moet je natuurlijk nog meer sensoren kopen om het klimaat van alle kamers te kunnen loggen welke weer in de MagicMirror getoond kunnen worden.

Maar als je dan toch zoveel sensoren hebt EN je hebt node-red geimplementeerd EN je hebt ook een MQTT systeem opgezet, dan kan je daar vast wat automatisering gebruiken. Dus haal je de Sonoff stekkers uit het stof en zet je ze in. Met behulp van Home Assistant op een anere Pi kan je ze vast wel weer bedienen... en zodoende...

Wat in de planning staat voor de rPi:
  • Het videodeurbelsysteem vervangen door een zigbee deurbel en IR sensor. Deze moet dan de beelden van de camera doorsturen naar telefoons en de nieuw te maken schermpjes. DIY smart deurbel dus.
  • Een sensor die aangeeft of de pakketbus is geopend en daarvan een foto maakt en doorstuurt.
  • De garagedeur op afstand bedienbaar maken met een relay.
  • De Pi in de boilerruimte uitbreiden zodat deze ook de status van de moestuin op de naastgelegen dakterras in de gaten kan houden en deze te laten besproeien.

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 18-07-2019 21:22 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:55
Dit topic is niet goed voor de toch al beperkte hobby tijd, zoveel mooi projecten zie ik voorbij komen. :)

Bij mij is het eigenlijk redelijk dun met de Raspberry Pi op dit moment en beperkt zich tot media clients (kodi, OSMC):
  1. Pi3 Kodi client, met daarop: spotify connect, DIY ambilight via Hyperion i.c.m. APA102 LEDs en Watchdog (scant de bibliotheek indien er bestanden op de server toegevoegd/verwijderd worden.
    Op de serrver draait tevens MariaDB voor de centrale database waar onderstaande Kodi clients ook op aangesloten zijn);
  2. Pi2 Kodi client;
  3. Pi B Kodi client, ingebouwd in een center speaker welke dienst doet als keukenradio, met daarop ook spotify connect. Voor WAF nog wat dingen toegevoegd: na het opstarten wordt een vooraf ingesteld radio station (m3u) gestart (in Kodi).
    Via een push button zijn er twee functies: lang indrukken stopt hetgeen wat Kodi aan het afspelen is (dit omdat er anders twee bronnen tegelijk hoorbaar zijn als er via Spotify muziek gestreamed wordt). Kort indrukken stopt de spotify stream en start de vooraf ingestelde radio weer. Tevens nog een push button achterop waarmee de pi midddels kort/lang indrukken een reboot/shutdown opdracht gegeven kan worden.
En, net als zoveel anderen hier, nog wat Pi's die stof liggen te happen. Maar mogelijk wordt er binnenkort één ingezet om de slimme meter uit te lezen en misschien wat te experimenteren met Zigbee2MQTT.

Verder heb ik nog wat andere SBC's in gebruik die als server, backupserver en Pi-hole dingetje i.c.m. PiVPN (OpenVPN) dienen. Aangezien dit geen Raspberry Pi's zijn beschouw ik dat voor hier als offtopic.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• etimm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 06:53
cyberde schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:09:
[...]

Dat is heel interessant, heb je daar meer info over?

Zelf alleen een Pi bij m'n ouders thuis als VPN client en pi-hole.
Hier vind je de informatie over de usb stick en de openwrt firmware:
https://wiki.hackerspace.pl/projects:zsun-wifi-card-reader
Mocht je meer informatie over de gebruikte programma’s en scripts willen weten dan moet ik zelf weer even diep graven... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

kmf schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:30:
Het vervelende van DIY-projecten is dat het ene project aanleiding kan zijn voor een ander project (BEN JE WEER AAN HET HOBBY-en???!! Als je nou eens dat tijd gebruikt om op te ruimen...)

Anyway, het begon allemaal met een nieuwe woning welke dus nieuwe installaties kreeg. Warmtepomp, zonneboiler, vloerverwarming, zonnepanelen, allemaal dingen die best wel wat te tweaken zijn.

Bv een vloerverwarming die ik moest inregelen. Hiervoor middels ESP8266 boardjes de aanvoer en retourtemperatuur van alle groepen kon uitlezen en loggen.
Zie ik het goed dat je warmtepomp nu aan staat terwijl tegelijkertijd ook de airco aan staat? Waarom is dat?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

PcDealer schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:05:
[...]

Zie ik het goed dat je warmtepomp nu aan staat terwijl tegelijkertijd ook de airco aan staat? Waarom is dat?
Affikken van zonnepaneelproductie... >:)

spoiler:
Nee, is een screenshot van februari. Hier deed de warmtepomp de stabilisering in huis (21C) en de airco doet een om het "brrr... koud..."-reacties terug te brengen. Dit door de slaapkamer naar 24C te brengen.

Is geautomatiseerd om een uurtje of zo te draaien rond douche/slaaptijd van de kinderen. Het grappige is dat het lijkt alsof de warmtepomp gelijk ook terugmoduleert.

Maar nee, dat is als de warmtepomp in nightshift valt. Deze gaat namelijk na 8 uur de setpoint een graad of twee lager zetten om na 23:30 helemaal uit te gaan.
Rond 2 uur smiddags gaat ie weer langzaam opmoduleren om vervolgens rond thuiskomsttijd op hoger setpoint te zitten.

[ Voor 34% gewijzigd door kmf op 18-07-2019 22:20 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ramonp schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:29:
Ik heb momenteel 3 Pi's in gebruik:
  • 2B: Met behulp van de P1 Connecter lees ik de slimmemeter uit.
  • 3B: In gericht als docker met als contrainers Home Assistant, Zigbee2MQTT, PiHole
    Zigbee2MQTT wordt gebruikt om mijn Xiaomi Mijia Honeywell Brandmelders uit te lezen.
    Home Assistant wordt o.a. gebruikt om de info van de brandmelders weer te geven, Sonoffs aan te sturen voor de verlichting. Ook wordt de Nefit CV ketel uitgelezen m.b.v. https://shop.hotgoodies.nl/ems/ en https://github.com/proddy/EMS-ESP.
  • 3B+: Hiermee lees ik de SolarEdge omvormer uit. Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1721977 en klik hier voor het resultaat.
    Ook lees ik met deze pi de Xiaomi Mijia Bluetooth Temperatuur en Vochtigheid Sensor uit. Deze info wordt weer naar Home Assistant gestuurd d.m.v. MQTT
Volgende dingen wil ik nog gaan realiseren:
  • Uitlezen van de watermeter
  • Slimme deurbel
Ik weet nog niet zo veel van RaspberryPi, dus wellicht een domme vraag ;)

Maar waarom heb je niet één Rpi met alles voor HomeAssistant, dus inclusief de Xiaomi Mijia uitleessoft/hardware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

sOid schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 23:09:
[...]

Ik weet nog niet zo veel van RaspberryPi, dus wellicht een domme vraag ;)

Maar waarom heb je niet één Rpi met alles voor HomeAssistant, dus inclusief de Xiaomi Mijia uitleessoft/hardware?
Waarschijnlijk beperkt door afstand en connectionstrength :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 10:41
kmf schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 00:10:
[...]

Waarschijnlijk beperkt door afstand en connectionstrength :)
Ik zou idd aan de afstand denken, maar gezien het gebruik van docker kan dat ook met 2 pi's...

who put a "stop payment" on my reality check

Pagina: 1 2 3 4 Laatste