Projectjes zijn mijn hobby of het nu wat infra (solar) aanleggen is of met raspberry pi's werken is 

Dit is de schakelkast van de jacuzzi.

Hierboven zie je de RGB, eigenlijk een ledstrip met vernevelaars erboven op de haag rond de jacuzzi.

Hierboven zie je de user interface voor de boiler. (Ik zoek nog een mooie kader voor het scherm, tips?)
Hierboven zie je de put met gestuurde kranen en op de achtergrond de warmtepomp.
- RPI1 B+ | als ADS-B reciever
- Net als vele anderen hebben draaien. Deze PI ontvangt postitie informatie van vliegtuigen uit de omgeving en feed de data naar Flightradar24. Hij leeft onder de naam "Radar-PI". Deze applicatie (decoderen) vraagt wel een hoop resources, steeds >40% cpu! Binnenkort is het tijd om de "cantenna" na jaren trotse dienst eventueel met pensioen te sturen (ziet er toch wat belachelijk uit op je dak) en wat goedkope aliexpress antennes te testen.
- RPI2 B | als building manager
- Deze heet "Desk-PI" en controleert de verlichting op mijn kamer. Dit kan oftewel via knoppen op mijn bureau of op basis van mijn aanwezigheid. Hoe werkt dat laatste? Op basis van een scriptje dat kijkt welke mac adressen er op mijn netwerk zitten. Als ik thuis kom verbind mijn telefoon zich met de wifi en gaat de verlichting aan en weer uit als ik thuis weg ga. Lekker lui omdat het kan 8) In de toekomst zou deze ook mijn PC moeten gaan aansturen. Tevens wil ik de pi ook gebruiken om mijn airco aan te sturen zodat ik in een geklimatiseerde ruimte kan toekomen na een werkdag. Heb al wat geëxperimenteerd met LIRC maar dit is iets voor komende winter.
- RPI3 B+ | als jacuzzi beheerder
- Ruim 12 jaar geleden hebben we een Chinese SPA gekocht. We mochten er langer van genieten dan de prijs deed vermoeden maar op een dag ging het licht (letterlijk) uit. De helft van de kabels & sturingsprintplaat bleek weg gecorrodeerd. Gelukkig was dat vooral op de 12 V onderdelen want die grap had ik niet op netspanning zien gebeuren. Een nieuwe printplaat was lastig leverbaar en veel te duur. En daarmee was het niet opgelost, dingen zoals de temperatuursensor brokkelde af. Tevens wilden we wat kosten drukken door het ding te laten verwarmen via een warmtepomp in plaats van de elektrische weerstand. Ook wou ik wat extra luxe en uitbreidingsmogelijkheden. Omdat het voor mij een eerste ervaring met programmeren zou zijn tevens besloten het als leerschool in te zetten en alles zelf te programmeren. Het was echt een project met vallen en opstaan maar nu draait de spa beter en goedkoper dan ooit. Ik heb een geheel nieuwe schakelkast gebouwd die dezelfde (zware) pompen kan aansturen maar daarnaast ook een hoop verlichting en andere zaken. Hiervoor heb ik enkele printplaten moeten ontwerpen en laten bouwen omdat ik een grondige hekel heb aan fijnsolderen. Maar ook voor de duurzaamheid is dit veel beter, danku goedkope Chinese elektronica _/-\o_ Onder meer zitten er een aantal geautomatiseerde kleppen en niveaumeting in om autonoom het niveau te kunnen regelen. Ook is er een automatisch backwash systeem voor het filter. Oh and did I mention it has RGB ;)

Dit is de schakelkast van de jacuzzi.

Hierboven zie je de RGB, eigenlijk een ledstrip met vernevelaars erboven op de haag rond de jacuzzi.
- RPI3 B+ | als zonneboiler
- Met deze verbind ik onder de niet zo spannende naam "Boiler-PI". Eigenlijk werkte mijn originele zonneboiler nog perfect maar hij was niet "slim". Ik ben econoom dus ik denk "lean", waarom 's nachts mijn boiler opwarmen als er niemand water afneemt? Hoe goed de isolatie ook is verlies je geheid energie. Dat wil zeggen dat er enkel verwarmd zou moeten worden voordat er warm water nodig is. Comfort is ook belangrijk, je wilt kunnen douchen wanneer je dat wilt zonder te wachten dat alles opwarmt. Maar dat mag slimmer dan een doorsnee tijdschakelaar. Ook moet er gekeken worden hoeveel er bijverwarmd moet worden afhankelijk van wat de zon al gedaan heeft. Tevens was er slechts 1 temperatuur sensor voor 2 panelen waarvan er soms 1 in de schaduw ligt. Er was ook de nood aan meer informatie naar te gebruiker toe, inzake "is het warm genoeg om te douchen". Zelf iets programmeren genoot weer van de voorkeur. Nu werk ik aan een project waarbij deze PI ook mijn "slim" sprinkler systeem gaat aansturen. Via een port expander kan ik zo 8 relais aansturen die een stel sproeiers via solenoïde kranen geplaatst op het dak voor een bepaalde tijd kunnen aansturen. Dit wil ik slim maken door bijvoorbeeld een week/maand doel van x mm/M² neerslag voor een bepaald stuk van de tuin te hanteren. Uiteraard is daar een koppeling naar een weersservice vereist die toekomstige en historische data kan weergeven. Sproeien tijdens een moesson helpt ook niet!

Hierboven zie je de user interface voor de boiler. (Ik zoek nog een mooie kader voor het scherm, tips?)
- Link tussen Jacuzzi & Boiler
- Dit is geen aparte PI maar 2 pi's die gezellig samenwerken. Dit is een project waar ik al een jaar mee bezig ben maar zo goed als af begin te krijgen. Ik merkte dat er een enorme mismatch was in mijn warmteproductiefaciliteiten. Namelijk: overproductie zonnewarmte in de zomer en een nijpend tekort in de andere seizoenen. Tevens staat de warmtepomp van de jacuzzi 99% van de tijd stil. Natuurlijk kan je die niet zomaar aan elkaar koppelen of je staat te douchen onder een lading chloor :/ Daarom was er toch een netwerk van gestuurde kranen, pompen en warmtewisselaar nodig om alles in goede banen te leiden. En voor de spielerei een hele zwik aan flowtellers en temperatuur senors erbij zodat ik alle energiestromen kan monitoren. Momenteel werkt het geweldig, de boiler verwarmt zichzelf via de warmtepomp met gemak tot 40 °c, perfect voor een douche beurt, en de boiler dumpt zijn restwarmte in de jacuzzi. Dat zorgt ervoor dat de elektrische weerstand amper nog gebruikt moet worden. Er is wel een sterke nood aan goede communicatie tussen de PI's nodig. Wie stuurt welk component aan? Wie wil wat doen en wat heeft prioriteit? In die zaak communiceren ze via een paar mysql databases. Ik heb gelet op parallellisatie. Zo kan de boiler bijvoorbeeld de warmtepomp gebruiken terwijl de jacuzzi zijn filterbackwash systeem gebruikt. Toekomst muziek is nog een leuk scada-achtig statusschermpje om mijn "fabriekje" op te volgen :)

Hierboven zie je de put met gestuurde kranen en op de achtergrond de warmtepomp.
- RPI3 B+ | als slimme meter
- Dit is een projectje voor volgende zomer. Hierbij wil ik een hele hoop energietellers loggen om de taak van de youless'en over te nemen. Hier in België/Vlaanderen krijgen we een slimme meter of we het nu willen of niet. Voor zonnepaneel eigenaars (zoals ik) komt er een paar jaar later een vergoeding voor ongebruikte energie. Die ongebruikte energie is energie die je op die eigenlijke moment produceert maar niet gebruikt. Je hebt niet meer het leuke terugdraaiende teller effect. Je krijgt hier uiteraard een vergoeding voor maar die is nog niet bekend. Wat de wandelgangen speculeren is dat je er peanuts voor krijgt, grotenorde ~5 €c/KWh. Dit gaat mij zeer veel rendement kosten. Daarom is er de nood aan een systeem dat slim overschotten kan "affakkelen". Dit zie ik als warm water maken, de tuin sproeien of zelfs andere zaken zoals de wasmachine starten. Energetisch en ecologisch is dat absoluut niet efficient want vervolgens gaat er een hoop verzamelde warmte verloren maar dat is beter/goedkoper dan het in de avond aan een hoofdprijs tarief te doen.