After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde

Gebaseerd op een Selfie bot project (https://learn.adafruit.com/raspberry-pi-selfie-bot/)
www.frees-it.com
In samenwerking met een Ultrasound afstandsmeter meet deze om de 6 uur de diepte. Is deze dieper dan 35cm, dan is het zout bijna op en krijg ik hier automatisch een melding van (ism. Home Assistant). Blijft deze melding meerdere dagen laag staan wordt ik zelfs bijna gestalkt door het systeem tot we deze bijvullen.
Een Pi was hier veel te krachtig voor.
edit: Fotos

en als je er op klikt:
[ Voor 18% gewijzigd door jay123 op 17-07-2019 08:47 ]
Oorspronkelijk bedoeld als universal remote voor o.a. home assistant, homey etc. maar begint door overstappers van de Neeo remote ineens tractie te krijgen als universal remote for all (dus ook IR en BT staan op de roadmap) Het mooie aan dit project is dat het volledig open source is (zowel de hardware als de software) en dat de remote op een Pi Zero draait.

Details of the project:
Display
High resolution capacitive touchscreen
3.5” diagonal
480x800 pixels
18 bit color
Sensors & ICs
I2C communication bus
Proxmity / Gesture / Ambient Light sensor
Battery Fuel Gauge
Haptic Motor Driver
GPIO Expander
Lithium Polymer Battery Charger
Battery & Power
2500 mAh LiPo battery
3.7 V nominal voltage
Up to 10 hours of usage and standby
Charging via dock or Qi wireless charging
[ Voor 100% gewijzigd door gvdh81 op 16-07-2019 16:07 ]
Verwijderd
- raspberry pi, breadboard en 433Mhz receiver. Op de raspberry pi draait tevens een Home Assistant server
- python script luistert naar binnenkomende signalen en herkent wanneer er op de deurbel gedrukt wordt
- Bij binnenkomend signaal wordt via webhook bericht naar Home Assistant gestuurd.
- Home Assistant doet 2 zaken:
- stuur een pushbullet bericht naar alle computers met de boodschap dat iemand aanbelt
- indien een media apparaat aan het spelen is, pauzeer dit apparaat
Werkt fantastisch goed. Een dure nest deurbel heeft meerdere seconden vertraging, mijn goedkope oplossing werkt zo goed als instant.
Standaard draadloze deurbel uit de doe-het-zelf
Breadboard met 433Mhz zender en ontvanger. Netjes afwerken staat nog op de planning, hoop alles mee in de behuizing te krijgen als de brede kabel achterwege gelaten wordt.
Python luistert naar signaal. Doet dan een POST request naar de Home Assistant webhook
In Home Assistant kunnen we dan poepsimpel regels toevoegen
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2019 20:10 ]
Nog niet af maar werkt wel, rb 3 met Moode Player.
In gebruik als bt speaker en koptelefoon versterker.
• een aantal MCP23017-chips, welke per chip 16 GPIO-pinnen (in/out) biedt en via een I2C-bus kan worden aangestuurd.
• een aantal servo's, rechtstreeks bestuurd via hardware PWM-pinnen vanaf de Raspberry
• een tweetal digitale LED-strips, via SPI
• diverse andere hardware (o.a. audio via een class D versterker, analoge inputs, rotary controls)

Een en ander is aangesloten met behulp van custom PCB's (een 'moederbord' waarop de aansluitingen van de Pi worden ontsloten, en een aantal dochterborden.
Het geheel draait op een vrij stevige USB powerbank. Met een custom circuit wordt deze geactiveerd bij het indrukken van een knop, waarna de Pi razendsnel opstart. Software in Node.js met o.a. node-spi/i2c modules, een eigen 'reactive' framework en een remote webinterface.
Zie escape-kist.nl en hier.
Een ander hobbyprojectje: een digitale RGB-strip van ~4 meter onder mijn kozijn. Toont, afhankelijk van de tijd:
• Buienradar (ieder segment op de strip stelt een kwartier in de toekomst voor en wordt blauw wanneer er regen dreigt)
• Een klok (aantal puntjes = uur, positie op de balk = deel van het uur)
• Bitcoinkoers
• Een 'openhaard'-animatie
• Vuurwerkanimatie (met oud-en-nieuw)
Bovenstaande wordt aangestuurd via een RPi Zero, wederom node.js met node-spi. Praat tevens Apple HomeKit en draait dus netjes mee in de domotica.

[ Voor 41% gewijzigd door chrisboers op 16-07-2019 12:22 ]
-
De eerste variant is express zo goedkoop mogelijk gemaakt en exclusief uit onderdelen van AliExpress:

Dit zijn 4 OrangePI Zero's met een 32 bit ARM processor, 512MB RAM en 100Mbit Ethernet.
Toen ik hier succesvol Docker Swarm op heb kunnen draaien heb ik het iets beter aangepakt een het volgende gemaakt:

Dit zijn 6 NanoPi Neo2 met een 64 bit ARM processor, 1GB RAM en 1Gbit Ethernet.
En hier kan ik nu succesvol K3s op draaien (volledige K8s blijkt toch iets te zwaar)
[ Voor 62% gewijzigd door MAXed_out op 17-07-2019 08:02 . Reden: Google Photos links werkte bij sommige niet, vervangen met Tweakers fotoalbum ]
Raspberry Pi Zero W met USB ontvanger om data van vliegverkeer te ontvangen en weer te geven op een webpagina. Zie https://www.satsignal.eu/raspberry-pi/dump1090.html voor voorbeeld.
Wat meer interessanter:
Raspberry Pi 3 die het volgende doet:
- Meterstanden van niet-slimme digitale meter uitlezen met een infraroodkabel;
- Knipperende LED van de meter in de gaten houden m.b.v. BPW34 photodiode en een ADC in comparator modus, met behulp van de tijdsduur tussen het knipperen (danwel ronddraaien van de schijf in de vorige meter) en het aantal pulsen/omwentelingen per kWh uitrekenen wat op dat moment het verbruik is en opslaan in database, wat net als de meterstanden op een webpagina wordt weergegeven:

- Watermeter wordt in de gaten gehouden met behulp van een metaalsensor a la https://www.domoticz.com/wiki/PiFace#Water_meter_sensor
- Gasmeter wordt via P82B715 buffer IC's in de gaten gehouden met een digitaal kompas in de vorm van een HMC5883L, zie Analoge meter uitlezen met een Arduino/Raspberry Pi voor meer info;
- De Pi is voorzien van certbotauto, die automatisch Lets Encrypt wildcard certificaten download/hernieuwd en (nog niet automatisch) overzet naar andere apparaten die er gebruik van kunnen maken;
- En last but not least: Met behulp van pricewatch: Anysee E30TCPlus , een smartcard-reader en Tvheadend worden tv-zenders over het netwerk gestreamed naar elk apparaat met een beetje fatsoenlijke mediaplayer (pc/laptop/smartphone/tablet) en er wordt af en toe ook opgenomen naar een gedeelde map op het netwerk.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Hiermee kan ik:
- thermostaat functionaliteit met 2 tijdsroosters, en onafhankelijk on/off
- een rolluiksturing bedienen die op een andere PI draait
- weerbericht tonen
- instellingen aanpassen
Het geluid is meer dan prima. Heb niet de duurste versterker en speaker gebruikt.Zwartoog schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:14:
[...]
Ben nu ook benieuwd naar de voorkantHoe is het geluid?
Voorkant ziet er zo uit. Is met de "verbouwing" niet veranderd. De originele schaalverlichting etc heb ik aangehouden.

Edit: heb 1 van de originele knoppen hergebruikt als volumeknop
[ Voor 7% gewijzigd door proditaki op 16-07-2019 13:13 ]
PSN: proditaki specs

https://hackaday.io/proje...tech-z-680-music-streamer
Met behulp van Mopidy en een zelf geschreven plug-in en deamon
https://github.com/AndreVanKammen/mopidy-gpiovolume
Verder nog OctoPi draaien samen met Klipper voor mijn 3D printer op een Pi3B
Home automation met Mosquitto MQTT en NodeRed op een Pi3B,
nu bezig met Zigbee2MQTT waarmee ik ook Ikea, Philips en andere zigbee lampen aan kan sturen (draait nu op een Pi4, maar die gaat straks naar de printer).
Verder nog een Dingdong en een deurbel gemaakt met een ESP8266, een relaisbox met een esp8266 die via MQTT de lampen in mijn plafond aanstuurt. En nog wat led strip kerstboomverlichting met een esp8266.
[ Voor 4% gewijzigd door PuzzleSolver op 16-07-2019 13:38 ]

(Sorry voor de slechte foto maar ze zijn nog wel te spotten
Daarnaast nog diverse in gebruik voor RetroPie, paar anderen i.c.m. DS18B20 sensoren, al vervang ik die de laatste tijd door ESP bordjes.
www.google.nl
Lastig om de tofste hiervan aan te geven. Dat wordt een gedeelde 1e plek voor 2 projectjes waar ik met regelmaat vooral veel plezier aan beleef.
Waarom ik juist voor een RPi kies. Da's bijna automatisme... 1) Ze zijn al jaren 'overal' verkrijgbaar, 2) de community support groeit met de dag en 3) vaak heb ik er nog wel 1 doelloos rond zwerven voor een volgende probeersel of project.
1) RPi Slotrace Timer
Dit was een fun projectje om regenachtige zaterdagen met dochterlief door te komen. Uiteindelijk een klein beetje een uit de hand gelopen projectje maar wel super veel plezier ermee. Zelfs met volwassenen onder elkaar.
Een greep uit de features:
- Enkel voeding nodig (Wifi client of ad-hoc modus), wel zo handig.
- Verschillende instelmogelijkheden w.b.t. race lengte (aantal ronden), speler naam en meer.
- Eenvoudige bediening via webbased GUI en/of een 3-tal knopjes langs de brug met startlicht
Met dit project ben ik eigenlijk niet echt ergens tegenaan gelopen. Veel materie is niet nieuw voor me, goed toepasbaar, en zoals altijd zijn er meerdere wegen naar Rome.

2) RPi AX.25 + Netrom network node, gateway en BBS
De jongere generatie zal dit weinig zeggen, maar de wat oudere generatie nerds die ooit in aanraking zijn gekomen met CB/27mc of het radioamateur-schap vast en zeker wel!
Een echte old skool toepassing van voor het internet tijdperk (AX.25 packetradio via een transceiver / 27mc bakkie
Dat was op zich goed te doen op enkele dingen na. Waar ik bij dit projectje vooral tegenaan liep was destijds dat e.a. niet allemaal even lekker/stabiel werkte. Dat had met name te maken met de relatief oude ax25tools en apps in de repo of software die sinds 1999 niet meer aangeraakt was. Werd een kwestie van probleem pinpointen, patchen en niet de binaries uit de repo (of andere bronnen) gebruiken maar de gepatchte versies.
Vorig jaar deze RPi incl. de collectie 27mc bakkies opnieuw uit de kast getrokken nadat ik via FB in contact kwam met wat andere hobbyisten waar het nostalgische aspect ervan (ook) altijd is blijven kriebelen. Sommigen zijn nooit gestopt geweest met die hobby, en anderen zoals ikzelf hebben het weer eens opgepakt. Blijft leuk 'nerd stuff' die ouwe meuk in een modern jasje.
Ook wat aanpassingen / verbeteringen gemaakt zoals een betere (en mooiere) webbased GUI en het gebruik van een USB sound adapter als interface voor een zgn. software-modem.

[ Voor 20% gewijzigd door toxical op 16-07-2019 18:35 ]
- RPI1 B+ | als ADS-B reciever
- Net als vele anderen hebben draaien. Deze PI ontvangt postitie informatie van vliegtuigen uit de omgeving en feed de data naar Flightradar24. Hij leeft onder de naam "Radar-PI". Deze applicatie (decoderen) vraagt wel een hoop resources, steeds >40% cpu! Binnenkort is het tijd om de "cantenna" na jaren trotse dienst eventueel met pensioen te sturen (ziet er toch wat belachelijk uit op je dak) en wat goedkope aliexpress antennes te testen.
- RPI2 B | als building manager
- Deze heet "Desk-PI" en controleert de verlichting op mijn kamer. Dit kan oftewel via knoppen op mijn bureau of op basis van mijn aanwezigheid. Hoe werkt dat laatste? Op basis van een scriptje dat kijkt welke mac adressen er op mijn netwerk zitten. Als ik thuis kom verbind mijn telefoon zich met de wifi en gaat de verlichting aan en weer uit als ik thuis weg ga. Lekker lui omdat het kan 8) In de toekomst zou deze ook mijn PC moeten gaan aansturen. Tevens wil ik de pi ook gebruiken om mijn airco aan te sturen zodat ik in een geklimatiseerde ruimte kan toekomen na een werkdag. Heb al wat geëxperimenteerd met LIRC maar dit is iets voor komende winter.
- RPI3 B+ | als jacuzzi beheerder
- Ruim 12 jaar geleden hebben we een Chinese SPA gekocht. We mochten er langer van genieten dan de prijs deed vermoeden maar op een dag ging het licht (letterlijk) uit. De helft van de kabels & sturingsprintplaat bleek weg gecorrodeerd. Gelukkig was dat vooral op de 12 V onderdelen want die grap had ik niet op netspanning zien gebeuren. Een nieuwe printplaat was lastig leverbaar en veel te duur. En daarmee was het niet opgelost, dingen zoals de temperatuursensor brokkelde af. Tevens wilden we wat kosten drukken door het ding te laten verwarmen via een warmtepomp in plaats van de elektrische weerstand. Ook wou ik wat extra luxe en uitbreidingsmogelijkheden. Omdat het voor mij een eerste ervaring met programmeren zou zijn tevens besloten het als leerschool in te zetten en alles zelf te programmeren. Het was echt een project met vallen en opstaan maar nu draait de spa beter en goedkoper dan ooit. Ik heb een geheel nieuwe schakelkast gebouwd die dezelfde (zware) pompen kan aansturen maar daarnaast ook een hoop verlichting en andere zaken. Hiervoor heb ik enkele printplaten moeten ontwerpen en laten bouwen omdat ik een grondige hekel heb aan fijnsolderen. Maar ook voor de duurzaamheid is dit veel beter, danku goedkope Chinese elektronica _/-\o_ Onder meer zitten er een aantal geautomatiseerde kleppen en niveaumeting in om autonoom het niveau te kunnen regelen. Ook is er een automatisch backwash systeem voor het filter. Oh and did I mention it has RGB ;)

Dit is de schakelkast van de jacuzzi.

Hierboven zie je de RGB, eigenlijk een ledstrip met vernevelaars erboven op de haag rond de jacuzzi.
- RPI3 B+ | als zonneboiler
- Met deze verbind ik onder de niet zo spannende naam "Boiler-PI". Eigenlijk werkte mijn originele zonneboiler nog perfect maar hij was niet "slim". Ik ben econoom dus ik denk "lean", waarom 's nachts mijn boiler opwarmen als er niemand water afneemt? Hoe goed de isolatie ook is verlies je geheid energie. Dat wil zeggen dat er enkel verwarmd zou moeten worden voordat er warm water nodig is. Comfort is ook belangrijk, je wilt kunnen douchen wanneer je dat wilt zonder te wachten dat alles opwarmt. Maar dat mag slimmer dan een doorsnee tijdschakelaar. Ook moet er gekeken worden hoeveel er bijverwarmd moet worden afhankelijk van wat de zon al gedaan heeft. Tevens was er slechts 1 temperatuur sensor voor 2 panelen waarvan er soms 1 in de schaduw ligt. Er was ook de nood aan meer informatie naar te gebruiker toe, inzake "is het warm genoeg om te douchen". Zelf iets programmeren genoot weer van de voorkeur. Nu werk ik aan een project waarbij deze PI ook mijn "slim" sprinkler systeem gaat aansturen. Via een port expander kan ik zo 8 relais aansturen die een stel sproeiers via solenoïde kranen geplaatst op het dak voor een bepaalde tijd kunnen aansturen. Dit wil ik slim maken door bijvoorbeeld een week/maand doel van x mm/M² neerslag voor een bepaald stuk van de tuin te hanteren. Uiteraard is daar een koppeling naar een weersservice vereist die toekomstige en historische data kan weergeven. Sproeien tijdens een moesson helpt ook niet!

Hierboven zie je de user interface voor de boiler. (Ik zoek nog een mooie kader voor het scherm, tips?)
- Link tussen Jacuzzi & Boiler
- Dit is geen aparte PI maar 2 pi's die gezellig samenwerken. Dit is een project waar ik al een jaar mee bezig ben maar zo goed als af begin te krijgen. Ik merkte dat er een enorme mismatch was in mijn warmteproductiefaciliteiten. Namelijk: overproductie zonnewarmte in de zomer en een nijpend tekort in de andere seizoenen. Tevens staat de warmtepomp van de jacuzzi 99% van de tijd stil. Natuurlijk kan je die niet zomaar aan elkaar koppelen of je staat te douchen onder een lading chloor :/ Daarom was er toch een netwerk van gestuurde kranen, pompen en warmtewisselaar nodig om alles in goede banen te leiden. En voor de spielerei een hele zwik aan flowtellers en temperatuur senors erbij zodat ik alle energiestromen kan monitoren. Momenteel werkt het geweldig, de boiler verwarmt zichzelf via de warmtepomp met gemak tot 40 °c, perfect voor een douche beurt, en de boiler dumpt zijn restwarmte in de jacuzzi. Dat zorgt ervoor dat de elektrische weerstand amper nog gebruikt moet worden. Er is wel een sterke nood aan goede communicatie tussen de PI's nodig. Wie stuurt welk component aan? Wie wil wat doen en wat heeft prioriteit? In die zaak communiceren ze via een paar mysql databases. Ik heb gelet op parallellisatie. Zo kan de boiler bijvoorbeeld de warmtepomp gebruiken terwijl de jacuzzi zijn filterbackwash systeem gebruikt. Toekomst muziek is nog een leuk scada-achtig statusschermpje om mijn "fabriekje" op te volgen :)
Hierboven zie je de put met gestuurde kranen en op de achtergrond de warmtepomp.
- RPI3 B+ | als slimme meter
- Dit is een projectje voor volgende zomer. Hierbij wil ik een hele hoop energietellers loggen om de taak van de youless'en over te nemen. Hier in België/Vlaanderen krijgen we een slimme meter of we het nu willen of niet. Voor zonnepaneel eigenaars (zoals ik) komt er een paar jaar later een vergoeding voor ongebruikte energie. Die ongebruikte energie is energie die je op die eigenlijke moment produceert maar niet gebruikt. Je hebt niet meer het leuke terugdraaiende teller effect. Je krijgt hier uiteraard een vergoeding voor maar die is nog niet bekend. Wat de wandelgangen speculeren is dat je er peanuts voor krijgt, grotenorde ~5 €c/KWh. Dit gaat mij zeer veel rendement kosten. Daarom is er de nood aan een systeem dat slim overschotten kan "affakkelen". Dit zie ik als warm water maken, de tuin sproeien of zelfs andere zaken zoals de wasmachine starten. Energetisch en ecologisch is dat absoluut niet efficient want vervolgens gaat er een hoop verzamelde warmte verloren maar dat is beter/goedkoper dan het in de avond aan een hoofdprijs tarief te doen.
Was wel een leuk traject. Begonnen met een 1e generatie model B (die lag te verstoffen nadat deze voor Kodi was gebruikt) en een USB DVB-T ontvanger.
Gaf al wat bereik. Stukje antenne afknippen voor beter ontvangst.
IMG_7382 by Iemand91, on FlickrUiteindelijk is het nu een Raspberry Pi 3 (o.i.d.) i.c.m. een FlightAware USB stick, FlightAware filter en FlightAware antenne. De antenne is via een aantal meters Koka 9TS coaxkabel verbonden met de filter/stick/RPi, aangezien de antenne boven op het dak staat.
Het zou eigenlijk beter zijn om de Raspberry Pi ook op het dak bij de antenne te plaatsen maar ik had geen zin om de RPi zo 'onbereikbaar' te hebben. (hoewel ik nooit fysiek bij de RPi heb hoeven zijn).
De oude RPi moest vervangen worden door een nieuwe, omdat de oude het flink betere ontvangst niet meer aankon.
Deze setup levert nu data aan Flightradar24, FlightAware, Planefinder en ik zit soms te denken om ook aan ADSB-Exchange te gaan leveren.
In ruil voor mijn data krijg ik abonnementen bij hen die theoretisch gezien, de kosten van deze setup vrijwel direct hebben terugverdiend. En mij als AVgeek al onschatbare info heeft gegeven.
Ook leuk is dat je vliegverkeer dat de websites uitfilteren (militair, prive etc.) zelf nog steeds kunt ontvangen.
FlightAware antenna by Iemand91, on Flickr
ADS-B coverage by Iemand91, on FlickrOh ja; en die eerste (generatie) RPi ligt alweer stof te happen, samen met nog een andere gelijke RPi met camera board
Problemen die ik hierbij tegenkwam:
1. De USB van mijn omvormer is onstabiel, deze maakt geen contact als de kabel aangesloten is terwijl de omvormer opstart.
2. Het gelijktijdige USB en ethernet verkeer hangt de RPi om de 2 a 3 dagen op, waarna geen communicatie mogelijk is.
Het eerste probleem heb ik opgelost door een relaiskaart te gebruiken om de USB kabel te ontkoppelen als de omvormer uit staat. Voor het 2de probleem heb ik slechts een work-around gevonden, een crontab die elke avond om 00:00 de RPi reboot. Bij het opstarten worden dan de benodigde processen gestart.
De ventilatie van de omvormer heb ik met 2 fans gedaan, waarbij de ene meer flow genereert dan de andere. Zo heb ik 3 nivo's van afzuiging (en helemaal uit natuurlijk). Aansturing gaat via de GPIO pinnen van de RPi, dit gebruik ik ook voor de USB kabel ontkoppeling.
Ventilatoren aan de omvormer.

De RPi hangt een beetje erbij, die moet ik nog eens mooi ophangen.

Oranje lijn is de temperatuur. Uitdaging wordt nu om dit mooi constant te laten zijn. Nu schakel ik elke 5 minuten, maar dit kan beter.
[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 16-07-2019 15:45 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dus heb ik de oven enigszins aangepast. Ik heb het bestaande schakelmechaniek verwijderd en een thermokoppel en een relais toegevoegd.
Op de pi draai ik Windows 10 IoT. Ik heb een app geschreven, die permanent de temperatuur meet via een MAX31855 versterker. De app maakt het mogelijk stookprogramma's in te stellen, die de temperatuur op een bepaalde manier laten verlopen. De pi schakelt via het relais de stroom naar de oven naar behoefte in of uit en bepaalt op die manier de temperatuur in de oven.
Aansluiting van de diverse onderdelen.

Hier zie je oven met daaronder de pi.

De pi heeft een origineel touchscreen gekregen en hiermee bedien je de app.
Verwijderd

Het viel die ene verstokte luisteraar ineens op, het was stil op ons lokale oproepzendertje in Oosterhout. Zender deed het nog, maar geen MPX signaal meer. Duur apparaat stuk, lokale omroepen bulken niet van het geld, dan maar even mono zonder pre-emphasis de zender op. Er kwam geluid uit, maar klonk als een 24MC bakkie. No offense
Beetje googlen, kwam ik dit tegen:
https://www.hifiberry.com...r-fm-music-transmissions/
Kan niet waar zijn, vooral die laatste zin: '...using a low power single chip FM transmitter seemed to work fine.' klonk "veelbelovend". Dus in elkaar gezet, JMPX erop en uitgang gemeten.

Zag er goed uit op de spectrum analyzer, dus op de FM zender geprikt en... het werkte zowaar! Stereolampie op de radio ging weer aan en helder geluid op de 106.2FM.
Hoe het werkt? De PI draait VLC en pakt de internet radiostream op, speelt het af naar Jack (vies bah). Jack stuurt het naar JMPX en die stuurt het door naar de 192kHz DAC van de HifiBerry.

Het signaal komt uit het rode tulpje en gaat naar de MPX ingang van de FM zender. JMPX heeft best veel opties, zoals het toevoegen van RDS, pre-emphasis en een hard clipper.
http://jontio.zapto.org/hda1/paradise/jmpxencoder/jmpx.html
De PI, Raspbian, Jack en VLC zijn behoorlijk stabiel geworden, het draait nu een paar weken zonder omkijken.
Zo, die lokale omroep luisteraar is weer blij en dit was mijn grappigste project met een Pi tot nu toe.

(ben geen ster in photoshop zoals je wel kan zien
Kleine variant (WIP). Moet ik nog steeds een keer tijd voor maken om af te ronden:

Bijbehorende blogs:
Jetspikings weblog: Deel 1: Het maken van een mini Arcade console
Jetspikings weblog: Deel 2: Het maken van een mini Arcade console
[ Voor 1% gewijzigd door jetspiking op 16-07-2019 19:44 . Reden: Afbeelding grootte ]
https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/
Hiervoor heb ik ook zelf een breakout board ontwikkeld omdat het anders een te grote kabel bende werd naar mijn zin.
Hierop zijn 2 temperatuur/ luchtvochtigheid sensoren (AM2302), twee 12V PWM fans, een 8 voudig relais bordje en een I2C LCD aangesloten voor de aansturing van het geheel.
De software die het geheel regelt is Mycodo.

Meer info:
http://www.charcuterie-wo...ndex.php/topic,459.0.html
P.s. excuses voor de grote afbeeldingen, op het moment niet kleiner beschikbaar
Ik heb in mijn slaapkamer 5 Ikea TRÅDFRI lampen. Met de standaard wake up functie in de Ikea app kun je alleen lampen selecteren en die gaan dan allemaal geleidelijk tegelijk aan in een half uur tijd. Omdat ik van alle lampen gebruik wilde maken betekende dit dat er dan 5 lampen tegelijkertijd aan gingen. Zelfs met de minimale helderheid werd ik hier direct wakker van.
Daarom heb ik met een Raspberry Pi en de pytradfri library een Python script geschreven die de lampen één voor één aanzet (verst van mijn bed eerst). Ze beginnen op geel en worden steeds witter. Ook de helderheid neemt geleidelijk toe. De gehele sequence duurt 15 minuten.
Hieronder staat een kleine video van hoe het geheel werkt:
Ik heb een PWA geschreven met Bootstrap om de wake up tijd te kunnen instellen. Ik heb Flask gebruikt als web framework. De PWA:

Ik moet zeggen dat het erg fijn is om iedere dag hiermee op te staan!
Platenspeler naar Sonos via wifi
Ik gebruik een Pi ZeroW in combinatie met een FePi Audio Z v2.2 audio bordje om het geluid van mijn platenspeler te streamen naar de Sonos speakers. Niet bepaald HiFi, maar toch een prima warm geluid!

Het scriptje zorgt ervoor dat de line-in audio wordt omgezet naar een radiostream (darkice) en deze stream (via TuneIn) start op de Sonos. Daarnaast de stream aangekleed met songtitle en albumart

Ik zit nog met de gedachte te spelen via de GPIO pinnen de platenspeler te verbinden waardoor alles automatisch start zodra er op de "start" knop van de volautomatische platenspeler gedrukt wordt.
Het enige wat me nog weerhoudt is het feit dat de platenspeler nog vrijwel nieuw is
Update: Homebridge geïnstalleerd zodat ik ook via Siri/homekit de platenspeler kan starten
Wifi music stick
Ik weet niet of dit ook telt: Een ZSUN wifi USB SD card reader met custom firmware (openwrt).
Standaard ingeplugd in de usb ingang van de radio in de auto. Wanneer de stick het wifi netwerk van thuis ontdekt maakt hij verbinding, schakelt hij om naar SD card modus en start hij het synchroniseren van muziek van m'n NAS naar de stick. Zodra de verbinding verbreekt of de synchronisatie klaar is schakelt hij over naar USB modus en kan ik de muziek via de autoradio afspelen.

De pi zero op de foto om een beeld te krijgen van de grootte van de stick
1. Time lapse camera
Bij mijn werkgever is een grote calamiteit geweest. Er is een fabriekshal afgebrand. Deze Raspberry Pi heeft iedere 5 minuten een foto gemaakt, van zowel het afbreken en de herbouw. De foto's zijn verwerkt tot een time lapse video. Het resultaat werd erg gewaardeerd door mijn werkgever en tot #topsecret bestempeld, dus hier niet te zien...

2. Temperatuurmonitor
Van mijn WTW (warmtewisselunit) en CV. In de luchtleidingen van de WTW zitten vier DS18b20 sensors. Deze worden via een python script iedere 5 minuten uitgelezen en opgeslagen in een rrdtool database. Ook op de CV zitten vier thermometers (water in/uit en verwarming in/uit) bevestigd.

Via een lighttpd/php server worden on-the-fly grafieken gegenereerd wanneer de betreffende webpagina opgevraagd word:

Als het buiten warmer wordt dan binnen, wordt via Signal een bericht en een grafiek naar mijn telefoon verzonden. Ook als het buiten weer kouder wordt, krijg ik een seintje om de achterdeur weer open te zetten. Tussendoor de temperatuur willen weten? Geen probleem, stuur maar een berichtje en de grafiek wordt verzonden.
Onlangs ben ik aan het experimenteren gegaan met InfluxDB, Telegraf en Grafana. In deze worden nu dezelfde data opgeslagen. Naast de temperaturen wordt nu ook de stand van de slimme meter opgeslagen. Deze is pas onlangs vervangen. In de meterkast hangt nu de RPi uit (1) de slimme meter uit te lezen (via Domoticz). De waterstand wil ik nog gaan toevoegen, de benodigde hardware is inmiddels onderweg.

3. Gameboy Zero
Niet uniek, maar wel helemaal zelf gebouwd: mijn Gameboy Zero.

4. Raspberry Pi cluster
Ondanks dat ik geen IT-er ben (al heb ik er laatst wel heel erg over nagedacht om er wel een te worden), ben ik aan het experimenteren met een cluster. Deze 5 RPi's zitten op elkaar gestapeld en delen een USB voeding en netwerk switch. Het doel van deze is om een Kubernetes cluster te bouwen. Via Ansible wordt iedere node geconfigureerd, waarbij het uitgangspunt een vers geflashte RPi is. Met als enige handmatige wijziging het toevoegen van /boot/ssh. Via een klein OLED wordt de status van de RPi weergegeven.
[ Voor 6% gewijzigd door BosGnoom op 16-07-2019 21:48 . Reden: Raspberry Pi stuurt ook berichtjes via Signal ]
Het geheel draait de muziek vanaf een Squeezeserver. Er zit een klein touchscreen op, de software om de speler te bedienen heb ik met PyGTK geschreven.
Daarnaast draait er een Pi 2 in mijn meterkast, hij leest de P1 poort van de meter uit en stuurt de resultaten naar influxDB, en leest ook een aantal DS18B20 temperatuursensoren uit die op de uitstroom en retour van de CV ketel zitten voor CV-tuning (zie topic Gas besparen door middel van CV tuning
Daarnaast stuurt deze Pi een aantal zaken in huis aan:
- Als ik mijn squeezeplayer aanzet via mijn telefoon, schakelt hij via een Sonoff S20 (met eigen firmware) mijn Hifi versterker aan
- Hij haalt de huidige buitentemperatuur en vochtigheid op, inclusief de weersverwachting, en maakt deze beschikbaar aan een Esp8266 bordje die daarmee de ventilatie in huis aanstuurt (in de zomer 's nachts koelen, in de winter vocht afvoeren, en altijd op de CO2 letten, zie ook topic CO2 meters in huis)
- Hij leest mijn Nefit Easy thermostaat uit en zet de getallen in InfluxDB (zie topic Nefit Eazy protocol ontcijferen)
- Op basis van de temperatuur van het CV water schakelt hij een aantal ventilatoren aan die ik in/onder een aantal radiatoren in huis heb hangen
Ik heb zelf een pi 3 voor domoticz gekoppeld met zwave, 433 mhz, slimme meter, xiaomi hub en hue hub. In de woonkamer hangt een pi 3 met touchscreen, bedoeld om domoticz systeem te kunnen bedienen. Het touchscreen gaat automatisch uit na enkele minuten, en weer aan zodra je hem aanraakt.

Aan de voordeur en bij de achterdeur hangen ook twee raspberries met elk een wide angle camera eraan en motion erop geinstalleerd zodat ze als security cameras ingezet kunnen worden, deze zijn vervolgens ook weer in domoticz geintegreerd om hier te kunnen bekijken. De camera bij de voordeur stuurt me tevens direct een foto via telegram zodra iemand op de deurbel drukt en de camera achterom doet dit zodra ik in domoticz het alarm aanzet en er beweging in de serre gedetecteerd wordt.
De camera's zijn weggewerkt (als voorbeeld de security cam achterom, in de serre):

het mooie is het lage stroomverbruik voor deze 24/7 toepassingen. Door de veelzijdigheid van de raspberry ben ik tot nu toe geen "onmogelijke" zaken tegengekomen.
[ Voor 10% gewijzigd door bluebit op 17-07-2019 02:17 ]
I hope I never get so old I get religious
Deurbel:
Zo ziet het er uit in mijn meterkast:
Je ziet hier een raspberry 2B en een klein bordje erop, dit bordje doet vrij weinig: Er zit een mini versterker op (deze), de aansluitingen voor de deurbel-knop (grijze draad die naar boven loopt), een weerstandje, en een dc jack (voor de versterker, deze wordt apart gevoed met een 20v laptop adapter). De pi zelf wordt gewoon gevoed met de usb vanuit m'n server, die niet op de foto staat.
De software is een nodeJs scriptje van 20 regels. Deze speelt een geluidje af en stuurt een mqtt berichtje naar m'n server, zodra de knop ingedrukt wordt. Het geluidje wordt vooraf in het geheugen geladen, om ervoor te zorgen dat deze instant afspeelt op het moment dat je de deurbel indrukt.
Thermostaat
Wat je hier ziet is de officiële 7" raspberry pi display. Daarachter zit een raspberry pi 3B.
Dit apparaatje fungeert een beetje als een control panel voor m'n home domotica, want naast de thermostaat bedienen kan ik ook andere dingen (verlichting) bedienen. De thermostaat is een simpele aan/uit thermostaat. Dit is echt heel makkelijk te maken: Het enige dat je nodig hebt is een temp. sensor (ik gebruik de DHT22), een een relay. Temp boven ingestelde waarde: relay uit. temp meer dan 0.5c onder ingestelde waarde: relay aan. Dit heb ik geschreven in nodeJs. De interface die je op het scherm ziet is in werkelijkheid gewoon een webpagina op m'n server, en de boel communiceert via websockets.
Ik heb een upgrade van dit systeem op de planning staan, daar wil ik een video van maken.

Of heb je echt een antenne op je dak nodig? Dat wordt lastig als je op 1e verdieping van appartementencomplex met meerdere verdiepingen woont. Op mijn balkon zou misschien kunnen maar dan steek de antenne nog niet boven het gebouw uit.
Anyway, het begon allemaal met een nieuwe woning welke dus nieuwe installaties kreeg. Warmtepomp, zonneboiler, vloerverwarming, zonnepanelen, allemaal dingen die best wel wat te tweaken zijn.
Bv een vloerverwarming die ik moest inregelen. Hiervoor middels ESP8266 boardjes de aanvoer en retourtemperatuur van alle groepen kon uitlezen en loggen.

gif afbeelding
Dit werd gelogt naar een Grafana instantie op een ubuntu VM in m'n nas.
Dat werd later uitgebreid met extra meters voor de zonneboiler en zonnepanelen.

gif afbeelding
Als je dan toch zoveel data in huis hebt, wil je ook weten wat je waterverbruik is.
Toen kwam de rPi om de hoek kijken. De sensor om de watermeter uit te lezen werkt beter op een rPi dan op een ESP. Vandaar het eerste ingebruikname.
gif afbeelding

gif afbeelding
Als je dan al die data hebt, ben je natuurlijk te lui om elke keer een webportal te openen om deze in te zien. Je wilt ermee pronken. Dus wat doe je? Je maakt een MagicMirror om dit in 1 oogopslag te zien:
Alle data wordt dan met behulp van Node-Red geaggregreerd van verschillende bronnen en middels MQTT verzonden.
Hier zet je een rPi met een RCWL-0516 sensor en wat relays op zodat deze de monitor enkel aanzwengelt als er iemand aanwezig is.
Maar dan zit je met een apparaat dat eigenlijk constant aan staat, maar niet veel doet....
Dan ga je daar maar een CC2531 stickje kopen om zigbee2mqtt te gebruiken... En als je dan al een zigbee netwerk heb, dan moet je natuurlijk nog meer sensoren kopen om het klimaat van alle kamers te kunnen loggen welke weer in de MagicMirror getoond kunnen worden.
Maar als je dan toch zoveel sensoren hebt EN je hebt node-red geimplementeerd EN je hebt ook een MQTT systeem opgezet, dan kan je daar vast wat automatisering gebruiken. Dus haal je de Sonoff stekkers uit het stof en zet je ze in. Met behulp van Home Assistant op een anere Pi kan je ze vast wel weer bedienen... en zodoende...
Wat in de planning staat voor de rPi:
- Het videodeurbelsysteem vervangen door een zigbee deurbel en IR sensor. Deze moet dan de beelden van de camera doorsturen naar telefoons en de nieuw te maken schermpjes. DIY smart deurbel dus.
- Een sensor die aangeeft of de pakketbus is geopend en daarvan een foto maakt en doorstuurt.
- De garagedeur op afstand bedienbaar maken met een relay.
- De Pi in de boilerruimte uitbreiden zodat deze ook de status van de moestuin op de naastgelegen dakterras in de gaten kan houden en deze te laten besproeien.
[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 18-07-2019 21:22 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Het is het bouwen van een Android dashboard voor een Ducati motor. Bij het uitzoeken van een navigatiesysteem voor de motor vond ik het losse systeem op mijn stuur niet mooi ogen en de perfecte plek was de waar de het dasboard zit. Alleen dan mis je natuurlijk de andere belangrijke informatie zoals snelheid, richtingaanwijzer, etc.
Uitgangspunt moest dus zijn dat het huidige uiterlijk van de motor zou respecteren en er moest ook wat te leren zijn, aangezien ik geen ervaring had met Arduino/Android development/Canbus of 3d printing.
Dit project is wel een beetje de vreemde eend in bijt, aangezien ik niet heb gekozen voor een Raspberry Pi. De belangrijkste reden hiervoor was dat ik een standaard Android navigatie app wilde gebruiken zodat je altijd de nieuwste en beste features kan gebruiken. En dat Android op de Pi eigenlijk niet lekker werkt. Wel een paar stappen erin proberen te zetten, aangezien het wel mijn voorkeur had boven het embedden van een telefoon en het waarschijnlijk de elektronica simpeler zou maken.
De setup bestaat uit:
- Moto G android telefoon
- Arduino Uno R3
- Seed studio canbus
- Keyes host shield
- buck converter

De Android App kan in twee modi draaien. Een navigatie modus waarbij de app ‘zweeft’ boven een andere app, (daarom ook Android, dit werkt niet op een iPhone). Hier staat de gear indicator, toerental en snelheid boven Wazes:

En een Race modus:

Het 3D geprinte kapje past op de huidige aansluitpunten van het dashboard. Dit is het originele Ducati dasboard:

En dit is het nieuwe dashboard:

(met een volumeknop die klem zit
In de huidige stand deed het systeem het in de basis (navigatie.snelheid,gear indicator, toerental), maar wel met stabiliteitsproblemen. Soms kon ik 20min zonder problemen rijden, en soms na 30 sec stopte hij ermee.
Het project staat verder op https://www.ducati.ms/for...id-dashboard-arduino.html
[ Voor 3% gewijzigd door foske op 20-07-2019 21:23 ]
Een locatietracker a la Harry Potter's klok zodat we kunnen zien waar iedereen is. Maakt gebruik van Owntracks.
Vooral belangrijk zodat we kunnen weten wanneer we kunnen beginnen met koken van eten.

Nog heel erg WIP. Misschien dat ik ook echt de weasley clock ga maken zodat er aangegeven wordt waar iedereen is in de zin van "op werk"
[ Voor 38% gewijzigd door kmf op 22-07-2019 12:58 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Ik heb Robin de robot van Bassie en Adriaan nagemaakt.
Een video rechtstreeks posten kon ik niet dus maar een link naar instagram. [Video: https://www.instagram.com/p/B0GqK_0ne90/?utm_source=ig_web_copy_link]
De robot is gemaakt met de Raspberry Pi 3B+, gecombineerd met servo (plus servo hat) en LED lampjes om de mond en oog bewegingen te realiseren. Op de pi draait ook nog een programma om Robin te gebruiken als een speaker.
Op een simpele USB speakertje heb ik een potentiometer gesoldeerd om de volume ervan te kunnen bedienen via een knop op de buik.
De romp is van aluminium, de armen van stofzuiger slangen en de handen voeten van laser gesneden perspex plaatjes.
Het heeft al met al een tijd geduurd voor die af was aangezien ik nog nooit met een raspberry pi heb gewerkt of uberhaupt en robot heb gebouwd haha.
[ Voor 5% gewijzigd door wouterduijts op 22-07-2019 16:56 ]

Achteraf is de zero best overkill om alleen wat relais te schakelen, maar ik was toen nog niet zo bedreven met ESP's.
[ Voor 3% gewijzigd door Parklife op 28-07-2019 21:04 ]
Parklife
Als ik er eens tijd voor heb zal ik het eens verzamelen & in een repo zetten. Hierbij wat foto's van de apparatuur: Raspberry Pi met een relais module welke de (radiografische) handzender aanstuurt (gevoed via de Raspberry Pi zelf), camera's (zijn er twee uiteraard) en een PoE switch.Eragon666 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:33:
[...]
Mocht je het een keer open-source willen maken (of op GitHub willen delen privé) dan ben ik zeker geinteresseerd
Hoe open je de gate? Heb je een infrarood zender aan je raspi gekoppeld die als transponder fungeert, of kan je de gate garagepoort direct aansturen op een andere manier?
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Paar jaar geleden van een drietal RPI1B's een 3-node Hadoop cluster met 100GB distributed storage gemaakt. Beetje huisvlijt voor een tijdelijk custom rack(je) inclusief voeding voor de apparatuur en een switch (zie foto hieronder). Verder vooral bezig geweest om het aan de praat te krijgen op de RPI 1B's omdat de vereiste JVM versie voor Hadoop v2.7 standaard niet werkte.
Doel was om wat meer te weten te komen over distributed computing en Hadoop. Performance was natuurlijk niet om over naar huis te schrijven, maar dat maakte voor het doel niet uit.

Verder van een RPI Zero W en een camera nog een 'verkeersteller' gemaakt; tellen van verkeer in de straat inclusief richtingsbepaling en snelheid. Werkte redelijk betrouwbaar, behalve in het donker.
Op dit moment heb ik draaien: een RPI 1B als weerstationnetje, gekoppeld aan Weather Underground. RPI 3B die met P1 kabel de slimme meter uitleest naar Domoticz. Deze schakelt ook remote een aantal KaKu schakelaars/lampen aan en uit die nog niet over zijn naar Hue. Verder nog een Odroid C2 als mediaserver, een Pine64 die ik op dit moment gebruik om met Docker te experimenteren en een C.H.I.P. die ingebouwd moet worden in een zelfbouw netwerk-/bleutooth speaker. Die C.H.I.P. is ook al een paar jaar meegeweest op zomervakantie als hotspot voor het gezin vanwege de dubbele netwerk antenne's.
Belangrijkste kenmerken:
- Fysieke knoppen.
- Een fysiek display.
- Werkt handig bij een grote collectie waarbij de ID3-tags niet compleet zijn.
- Mappen met muziek of internetradio stations direct kiezen door een unieke tekenreeks uit de naam van de map in te voeren. Bijv. 23.2 (aan de hand van een papieren lijstje en wat ik uit m'n hoofd weet). Zie het als een onbeperkte hoeveelheid voorkeuzes.
- De codes werken hiërarchisch, zodat bijvoorbeeld 23 alle rock speelt, 23.2 alle albums van Volbeat speelt en 23.2.1 het eerste album van Volbeat speelt.
- Als de Bluesound speler geen album-art doorgeeft, wordt die van Last FM gehaald.

[ Voor 14% gewijzigd door pmeter op 17-09-2019 13:16 ]
De "Whisky 1" was een eerste proof of concept om electronica te testen en zien of of ik hem zelf kon laten navigeren mbv gps en een electronisch kompas. Dat werkte, maar hij was te licht en te windgevoelig.
De Whisky 2 is inmiddels bijna af. Hij heeft 2 keer gevaren en gaat over twee weken weer te water. Doel van de Whisky 2 is om een uur autonoom te kunnen varen. Als dat goed gaat komt de Whisky 3 erbij, waarmee de Whisky 2 moet gaan samenwerken.

HIER EEN VIDEO: [Video: https://i.imgur.com/dx4w8Da.mp4]
Er is echter nog veel te doen; zonnepanelen erop, power management (rustiger varen als er weinig zon is), samenwerken van de swarm (coördinatie door master boot), fysieke connecties van boten met elkaar, satelliet-communicatie voor op de Noordzee, etc. etc.
Ik baseer het op een Raspberry Pi 3B. Veel mensen zeggen dat een Arduino beter zou zijn, maar Linux is wat ik ken en comfortabel mee ben. Bovendien geeft het me meer vrijheid in de keuze van de software. De software op de boot bouw ik in Go en laat het communiceren met een Django based backend op een server.
Al met al een flink project, maar mega-interessant.
Ik zou het ook leuk vinden om in contact te komen met andere mensen die een vergelijkbaar project doen. Iets met boten, of autonome apparaten die op (grote) afstand zelf hun werk moeten doen. Dus mocht je iets vergelijkbaars doen of van een project afweten.
[ Voor 6% gewijzigd door kramer65 op 19-09-2019 09:13 ]
Afgelopen jaar heb ik een LED-Cube gemaakt:

Bewegend beeld: https://twitter.com/polyfloyd/status/1005920426734837760
Het bestaat uit 6 LED-paneeltjes uit China, een Raspberry Pi model 3B en 9 LiPo's in een houten frame gemaakt met een lasersnijder. Op een open-source library om de panelen aan te sturen heb ik de software zelf gemaakt. De animaties zijn geschreven in GLSL.
Binnenkant:

Er zit nog een Arduino Nano in met een orientatiesensor, maar deze moet ik nog werkend krijgen...
Uitgebreidere write-up: https://polyfloyd.net/post/opengl-shaders-ledcube/
Animaties: https://github.com/polyfloyd/cube-shaders
Ik neem hem zaterdag 5 oktober mee naar de open dag van de lokale hackerspace (Bitlair in Amersfoort) mocht iemand hem in het echt willen zien
https://polyfloyd.net/
Ja als het werkt is zo'n esp echt fantastisch, bizar dat je met een module van 2cm2 die €1,50 kost een wifi verbinding kunt maken en er relais mee kunt bedienen!NetAmp schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:10:
[...]
Scheelt dat de ESP's ook via de Arduino IDE geprogrammeerd kunnen worden.
nee, bediening met de telefoon ipv naar het raam lopen is eerst wel genoeg luxe. Mijn appartement is vrij warm dus als de voorspelling zon is stel ik de tijd in in de app en gaan ze vanzelf omlaag/omhoog.Hang je daar ook direct een licht(sterkte)-sensor aan? Of heb je die apart (i.e. elders in je domotica systeem).
Vooral tijdens echt warme periodes is het erg fijn dat de (slaapkamer) ramen en gordijnen 's nachts open kunnen blijven voor wat verkoeling en dat als de zon om een uur of 5 op komt de zonwering (verduisterende rolgordijnen die het raam volledig bedekken) automatisch omlaag gaat, op dat tijdstip slaap ik graag nog even verder
edit>foto's met op de 3e de motor/lier
[ Voor 21% gewijzigd door Rrob op 20-09-2019 14:07 ]
Een PN532 NFC lezer is gekoppeld aan een Wemos D1 Mini welke met ESPHome is geflashed. Bij het aanbieden van een specifieke NFC tag, wordt er een script in Home Assistant afgetrapt die via het custom component Spotcast een bij de betreffende NFC tag horende Spotify playlist op een specifieke Google Home afspeelt. Het custom component is nodig omdat de aanwezige Spotify functionaliteit in Home Assistant niet in staat is een Google Home in IDLE te gebruiken als afspeeldoel.
Werkt erg goed, en hij is maar wat trots dat hij dit nu zelf kan.

(De tag met het stoplicht maakt het voor hem ook mogelijk de muziek te stoppen. Ja, soms wil hij dat ook
De gebruikte onderdelen:
- Raspberry Pi 3B+
- Hifiberry Digi B+
- RemotePi power board, including IR-receiver
- Aluminium case (68*145*200mm)
- HD47780-compatible LCD 4x20 characters, white on blue with I2C-adapter
- Generic 5 volt / 35W psu
Op dit moment gebruik ik nog een Flirc voor bediening, maar dat moet de Lirc-compatible IR-ontvanger worden van de RemotePi. Het voordeel van de RemotePi is bovendien dat ik de Raspberry ook echt uit kan zetten en starten, zowel met de zwarte knop (wordt misschien nog vervangen, hoewel het alternatief hoogglans chrome is) in het frontpanel als met de afstandsbediening.
De foto's:

Plannen op korter termijn zijn het maken van een afdekplaat voor de achterzijde (kan zodra ik mijn voedingsaansluiting en HDMI-pass throu heb). Daarnaast wil ik de LCD nog vervangen door een OLED-variant, maar die zijn behoorlijk prijzig (€45 - €50, tegen een paar euro voor een LCD)
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

De lcd is vervangen door een Oled variant van de HD47780-display. Voordeel, het contrast is hoger (echt zwart-wit), snelheid is hoger (vooral prettig bij scrollende tekst), nadeel, het ondersteund geen dimming en dit is zo fel als het wordt. 's Avonds is prima te lezen, maar overdag kan zonlicht te fel zijn om het nog af te kunnen lezen.
De overige updates laten nog even op zich wachten, zolang ik het chassis-deel voor de voedingskabel nog niet heb, kan ik helaas nog niet verder. Dat chassisdeel is namelijk dermate groot dat het bepalend voor de achterkant is.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
JJY is vergelijkbaar met het Europese DCF77 signaal; het is een accuraat tijdsignaal waarmee radiogestuurde klokken worden gesynchroniseerd. In Japan wordt dit signaal uitgezonden op twee verschillende frequenties: 60 kHz in het westen en 40 kHz in het oosten. De klok die ik heb (een Seiko DL305K) probeert beide frequenties en synchroniseert vervolgens met het sterkste signaal.
Schema en software: https://github.com/hzeller/txtempus
De hardware is super simpel: met een paar weerstanden en een stukje draad als antenne werkt het al (bereik is ongeveer 5 centimeter). Het hele project draait op een RPi zero W, als tijdsbron gebruik ik NTP.
Hardware en "installatie":

Synchronisatie in actie:

De 'W'/'E' indicator geeft aan welk station wordt ontvangen (West-60 kHz of East-40 kHz), beide frequenties kunnen worden gebruikt met het txtempus project.
/dev/null

Uiterlijk niet heel veel verschil aan de voorkant, maar de achterkant:

Van links naar rechts:
- 230V apparaataansluiting (ik weet het, hij zit op z'n kop, maar ik vind het logischer de schakelaar bovenaan te hebben)
- Optical audio uit (zwarte cirkel), daaronder coaxial S/Pdif
- RaspberryPi ethernet en USB
- HDMI
En de internals:

Ik dacht veel ruimte te hebben, maar stiekem nemen alle kabels en vooral de stekkers voor HDMI en audio best veel ruimte in beslag. Er ligt een 7 Amp voeding in (veel lichter zijn deze niet te koop), zodat ik niet afhankelijk ben van adapters.
Eigenlijk loopt het allemaal ook iets te dicht langs de 230V draden. Gelukkig heeft een HDMI of S/Pdif signaal nauwelijks last van storing vanuit het net. Enige manier om dit te voorkomen, zou een grotere behuizing zijn.
Enige nadeel, de sd-kaart zit binnen in de behuizing. Als die om de één of andere reden vervangen moet worden, ontkom ik er niet aan om de behuizing open te maken.
In de meterkast een Raspberry Pi 3b+ die al jaren trouw zijn werk doet en sinds +- 1 jaar nu ook de slimme meter uitleest. Verder draait er nog domoticz op met z-wave om een en ander te kunnen bedienen met domotica onderdelen. Daarvoor altijd een pc gehad die continu 70W nodig had maar daarvoor zou ik nu 7 Raspberry`s kunnen inzetten.Dus toch maar overgestapt op de Pi die heerlijk klein en zuinig is.
Er komen in de toekomst zeker nog Raspberry`s bij voor retro pi , een pihole , en altijd handig om een extra te hebben als reserve als die in de meterkast het ooit zou begeven. Een nieuw printje ofwel de pi kost los ook maar 35 euro als je de voeding en je sd kaartje al hebt.
Zoals ik vroeger al mijn nachtkastjes sloopte om er radio, schakelaars, en andere apparatuur in te bouwen, doe ik dat tegenwoordig op mijn 1920x1080 touchscreen die een vast plaatsje heeft dichtbij om alles te bedienen en er ook veel mee te kunnen werken. Het mooiste vind ik echter het zelf maken van mijn touch schermen naar eigen idee en die worden uit de www map in domoticz opgehaald van de Pi uit de meterkast. Vanuit de Pi lees ik dus de meterstanden uit, hij bediend alles via z-wave, weet door de wifi phones te pingen wanneer alles uitgeschakeld kan worden als er niemand thuis is ,geeft de beelden door van de mediaplayer die ik ook bedien via touchscreen, en geeft mijn eigen ontwerp pagina`s door waarmee ik alles kan overzien en regel. Kortom ik zou er niet meer zonder kunnen.
Een grote hobby van me is die pagina`s naar eigen idee te bouwen met veel html waar ik al langer mee werk en wat json script wat ik weer uit een Engels forum heb kunnen halen.
Hier een van mijn laatste ontwerpjes met een beetje een startrek thema.
Dit is 1 van de schermen......

De rest van de schermen hier....
https://contactkring.nl/wordpress/domoticz-frontpage/
of in actie hier....
https://youtu.be/34Fo_j80yVw
Op mijn forum vind je stap voor stap instructies om dit ook te maken.....
https://contactkring.nl/p...de8e3dcb15343625997a4f7d5
Groet RasbPi & DomoticzFan.
Heb jij, of iemand anders die dit leest, ervaring met parallelle LCD's aansturen vanaf een RPi?deepbass909 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:16:
(...) De enkele grafische schermen die wel werken, worden doorgaans parallel aangestuurd en zijn groot.
Een tijdje terug vond ik bij de lokale kringloop een ouderwetsch

Eerst wilde ik proberen om eigen code (al dan niet in een lichtgewicht Linux OS) te laten uitvoeren op de JZ4740 SoC van het fotolijstje. Maar het flashen van de betreffende chip(s) en het cross-compilen van code voor een MIPS CPU-architectuur, gaat mijn kennis te boven... ik ben maar een 'eenvoudige' web-developer.
[ Voor 8% gewijzigd door NetAmp op 24-03-2020 14:04 ]
Volgende stap was een webserver te installeren en chromium in kiosk mode op te starten. Nog enkel wat html/javascript en php coderen en dit is het resultaat:
- klok
- kookwekker
- weersvoorspelling
- buienradar
- google maps traffic
- google agenda
- verjaardagen
- boodschappen lijst
- todo lijst
- kookboek met recepten
- internet radio
- nieuws
- foto frame
- beeld van mijn IP cam
- internet TV
- remote control AVR
Nog ideetjes om toe te voegen? Laat het me gerust weten!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Project: "slim klokje"
Een oude Tweety-wekkerklok, die mijn vrouw niet meer gebruikte maar wel nog leuk vond om neer te zetten, besloot ik nieuw leven in te blazen. Het idee is om een klok-functie te behouden, maar daarnaast andere informatie te kunnen tonen. (Bijvoorbeeld een ⛅ weersvoorspelling, RSS Feed headlines, etc.)Om te beginnen wilde ik daartoe het 'klassieke' digitale display, met van die lichtgevende rode cijfers, verwijderen.
VOOR:![]() | NA:![]() |
Hardware
- 2.13inch e-Paper display
- Raspberry Pi Zero W
e-Paper voordelen | e-Paper nadelen |
|
|
In de breedte paste het display uiteraard niet exact binnen de opening, in de voorkant van de behuizing. Vandaar dat ik de zijkanten heb opgevuld met Sugru. (Bruin + beetje rood en zwart gemengd, om enigszins de kleur van de behuizing te benaderen). Het kleurverschil is "in 't echt" gezien wat minder opvallend dan op deze foto.
Software
- DietPi OS (Highly optimised minimal Debian OS)
- Python scripts i.c.m. Waveshare libraries/'drivers' voor aansturen e-Paper
[ Voor 33% gewijzigd door NetAmp op 05-06-2020 10:30 ]
Voorproefje van het gevaarte:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bW0ssiGkVj5C54Em5cGxSTOI.jpg?f=user_large)
@Raven Ik laat de constructie even aan pa (75 jaar oud btw
Waar we misschien wel tegenaan gaan lopen is dat we een langzame motor hebben, en een lange schroefas gebruiken. De motor is er een van een zonnescherm met instelbare begin en eindstop, maar de vraag is of die zoveel omwentelingen kan maken. Maar dat gaan we dit weekend wel zien, misschien moet het wel anders met bijv. een tandwiel en ketting overbrenging.
Fear my html skills , ik heb een opzetje voor de bediening gemaakt:
[ Voor 12% gewijzigd door u_nix_we_all op 28-05-2020 11:34 ]
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Versie 0.99-2 beta :
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Mijn blog is nu 'solar powered'.
https://louwrentius.com/t...nning-on-solar-power.html

Het stelt verder allemaal niet zo heel veel voor maar het was wel leuk om te maken.
Zie het meer als performance art.

Ik heb ook even wat aandacht gehad van Hacker News en de grap is dat deze oude Pi dat met gemak aan kon (30K+) bezoekers over 24 uur. Op de piek momenten was dat tientallen requests per seconde, ook geen uitdaging voor een statische site.
[ Voor 3% gewijzigd door Q op 22-07-2020 09:10 ]

:strip_exif()/f/image/kSji9RD7jm0zVhw4C7ttfkE2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Q5zCQqrvvnuTlYVuif2wfY4h.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mymlX4Xp5W397GgAI0gvBhaf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/SiXoMn4oElgvh5tH5w5NW94B.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EzxDFzecstroR0rpq5mM2wKJ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/t2eCNM1pkQUbVwX0LPNjCUwj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/hkNo4TfewJNEpZ7K0ePyNsD9.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/1uWUurZWy1RA7Gr9Sj5BVtLb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/jTvowmGExncZesHs4TWPfggR.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/zvrSjEF3t6cEzaOCFusfuf7Y.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/LbnHQMFvwReYwptUAtqPYEyJ.jpg?f=fotoalbum_medium?f=fotoalbum_large)