The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
1xrasp P3 met domoticz leest digitale meter uit, en via sensor ook de waterstand, maandelijks push bericht van je gebruik naar telefoon, draait op m2 disk niet sd kaart, tevens leest hij diverse esp2uit met temp sensors en deurcontacten en extra bordje om mijn vloerverwarmingsgroepen te meten, domoticz stuurt ook de verwarming, verlichting, deurcontacten etc stuurt en ontvangt ook van mijn vera edge controller. verder wasmachine klaar Zonneluifel besturing automatisch etcetc
1xrasp p3 met zwave controller en diverse coolkcam schakelunit. om stroomverbruik uit te lezen. stuurt gegvens door naar bovenste raspi
1 x RP2 als webserver voor dashticz voor bovenste RP3, en ander web testjes
1 x RP2 home assistant
1 x RP2 Volumio radio
1 x RP2 Kodi voor de TV en gekoppeld aan NAS
1 x RP2 met Raspi Hole
1 x RP2 met homebridge gekoppeld aan bovenste RP3, en telefoon homekit
Diverse Arduino en ESP bordjes om te testen voor bewegingsmelders etc
1 x RP2 om openhab weer op te pakken
in de planning the Magic mirror, en HP thin client met 7 inch touchscreen om de domotica te lezen en sturen en nog veel meer toekomst dromen
De gebruikte onderdelen:
- Raspberry Pi 3B+
- Hifiberry Digi B+
- RemotePi power board, including IR-receiver
- Aluminium case (68*145*200mm)
- HD47780-compatible LCD 4x20 characters, white on blue with I2C-adapter
- Generic 5 volt / 35W psu
Op dit moment gebruik ik nog een Flirc voor bediening, maar dat moet de Lirc-compatible IR-ontvanger worden van de RemotePi. Het voordeel van de RemotePi is bovendien dat ik de Raspberry ook echt uit kan zetten en starten, zowel met de zwarte knop (wordt misschien nog vervangen, hoewel het alternatief hoogglans chrome is) in het frontpanel als met de afstandsbediening.
De foto's:

Plannen op korter termijn zijn het maken van een afdekplaat voor de achterzijde (kan zodra ik mijn voedingsaansluiting en HDMI-pass throu heb). Daarnaast wil ik de LCD nog vervangen door een OLED-variant, maar die zijn behoorlijk prijzig (€45 - €50, tegen een paar euro voor een LCD)
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
@jackrobijn De wasmachine op zo'n manier gemonitord? (meten van het energieverbruik)jackrobijn schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:32:
... wasmachine klaar, Zonneluifel besturing automatisch etcetc
Your laundry machine can't talk to you yet? This post shows you how to smarten up your home appliances with Sonoff POW, NodeRED and Pushbullet.
https://blog.squix.org/20...tion-with-sonoff-pow.html
[ Voor 33% gewijzigd door NetAmp op 09-12-2019 15:37 . Reden: Inhoud van Twitter-post (Tweet), waar ik naar linkte, toegevoegd voor de volledigheid. ]
Hallo kmf,kmf schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:51:
Afgelopen weekend mijn MagicMirror nuttiger gemaakt:
Een locatietracker a la Harry Potter's klok zodat we kunnen zien waar iedereen is. Maakt gebruik van Owntracks.
Vooral belangrijk zodat we kunnen weten wanneer we kunnen beginnen met koken van eten.
[Afbeelding]
Nog heel erg WIP. Misschien dat ik ook echt de weasley clock ga maken zodat er aangegeven wordt waar iedereen is in de zin van "op werk"
ik zie hier op het forum dat het jou gelukt is om Een locatietracker met behulp van Owntracks aan je Magic Mirror toe te voegen.
Zelf ben ik hier ook al een tijdje mee bezig (me MM module TracCar) maar dat wil nog niet helemaal lukken.
Zou jij me wat tips kunnen geven hoe je dit aangepakt hebt met Owntracks? Gebruik je hiervoor MM module MMM-WeasleyClock?
Alvast hartelijk dank,

De lcd is vervangen door een Oled variant van de HD47780-display. Voordeel, het contrast is hoger (echt zwart-wit), snelheid is hoger (vooral prettig bij scrollende tekst), nadeel, het ondersteund geen dimming en dit is zo fel als het wordt. 's Avonds is prima te lezen, maar overdag kan zonlicht te fel zijn om het nog af te kunnen lezen.
De overige updates laten nog even op zich wachten, zolang ik het chassis-deel voor de voedingskabel nog niet heb, kan ik helaas nog niet verder. Dat chassisdeel is namelijk dermate groot dat het bepalend voor de achterkant is.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Wil je vertellen waar je deze case vandaan hebt?
Het kastje heb ik van AliExpress, daar zijn deze tegenwoordig volop te vinden voor redelijk scherpe prijzen, inclusief verzending. Je moet alleen wel echt opletten, want verzending kan wel flink oplopen bij die soort behuizingen. Ik was €13 voor verzending kwijt (net geen €30 in totaal), maar ik heb ook € 20 tot € 30 voorbij zien komen voor alleen verzending tijdens mijn zoektocht.fivepack schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:06:
@deepbass909 , mooi kastje, ben ik ook naar op zoek.
Wil je vertellen waar je deze case vandaan hebt?
[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 09-12-2019 15:15 ]
Heb je ergens een projectlog? Interessant om te volgen.kramer65 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:38:
Ik heb zelf Project Whisky: een swarm van boten die een fles Whisky uit schotland moeten halen.
De "Whisky 1" was een eerste proof of concept om electronica te testen en zien of of ik hem zelf kon laten navigeren mbv gps en een electronisch kompas. Dat werkte, maar hij was te licht en te windgevoelig.
De Whisky 2 is inmiddels bijna af. Hij heeft 2 keer gevaren en gaat over twee weken weer te water. Doel van de Whisky 2 is om een uur autonoom te kunnen varen. Als dat goed gaat komt de Whisky 3 erbij, waarmee de Whisky 2 moet gaan samenwerken.
[Afbeelding]
HIER EEN VIDEO: [Video]
Er is echter nog veel te doen; zonnepanelen erop, power management (rustiger varen als er weinig zon is), samenwerken van de swarm (coördinatie door master boot), fysieke connecties van boten met elkaar, satelliet-communicatie voor op de Noordzee, etc. etc.
Ik baseer het op een Raspberry Pi 3B. Veel mensen zeggen dat een Arduino beter zou zijn, maar Linux is wat ik ken en comfortabel mee ben. Bovendien geeft het me meer vrijheid in de keuze van de software. De software op de boot bouw ik in Go en laat het communiceren met een Django based backend op een server.
Al met al een flink project, maar mega-interessant.
Ik zou het ook leuk vinden om in contact te komen met andere mensen die een vergelijkbaar project doen. Iets met boten, of autonome apparaten die op (grote) afstand zelf hun werk moeten doen. Dus mocht je iets vergelijkbaars doen of van een project afweten.
Ik heb wel eerder kleine projectjes gezien op basis van ArduPilot en de grootste uitdagingen zaten daar niet zo zeer in de software, super interessant om te zien wel.
Ook nog op mijn wensenlijst, maar ik vraag me even af met mijn security pet op. Werkt je scherm alleen als er minimaal iemand thuis is? Of kan ik als boefje zien waar jullie zijn als ik eenmaal ingebroken hebkmf schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:51:
Een locatietracker a la Harry Potter's klok zodat we kunnen zien waar iedereen is. Maakt gebruik van Owntracks.
En dat nog even afgezien van het probleem, dat ik mijn echtgenote ook graag eens wil verrassen met een presentje.mgizmo schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:19:
[...]
Ook nog op mijn wensenlijst, maar ik vraag me even af met mijn security pet op. Werkt je scherm alleen als er minimaal iemand thuis is? Of kan ik als boefje zien waar jullie zijn als ik eenmaal ingebroken heb
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Thnx, ga ik daar even zoeken en op de shippingcosts letten!
Dan zet je gewoon je app uit lijkt mij. Doe ik ook met de apple app "zoek mijn vrienden".Freee!! schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:38:
[...]
En dat nog even afgezien van het probleem, dat ik mijn echtgenote ook graag eens wil verrassen met een presentje.
Je bedoelt de Jooki?simplicidad schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:52:
[...]Echt uniek is mijn idee niet want in België (dacht dat er ooit een Kickstarter van was) is er een product die dat ook deed voor audio en kinderen.
Daar kan je figuurtjes op zetten die vervolgens voorgedefinieerde playlists starten.
ideaal voor kleine kinderen, maar beperkt zich tot muziek...
I can see clearly now, the brain is gone...
Een aluminium projectbehuizing kost ook in NL niet de hoofdprijs hoorfivepack schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:44:
[...]
Thnx, ga ik daar even zoeken en op de shippingcosts letten!
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Ik heb behoorlijk gezocht (al meerdere jaren) en vond het altijd tegenvallen. Een dergelijke behuizing kost in Nederland snel €40 tot € 50 (eigenlijk belachelijk duur voor wat het isThijsmans schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:22:
[...]
Een aluminium projectbehuizing kost ook in NL niet de hoofdprijs hoorMisschien zelfs wel goedkoper vanwege de lagere verzendkosten. En je spaart ook nog eens het milieu!

JJY is vergelijkbaar met het Europese DCF77 signaal; het is een accuraat tijdsignaal waarmee radiogestuurde klokken worden gesynchroniseerd. In Japan wordt dit signaal uitgezonden op twee verschillende frequenties: 60 kHz in het westen en 40 kHz in het oosten. De klok die ik heb (een Seiko DL305K) probeert beide frequenties en synchroniseert vervolgens met het sterkste signaal.
Schema en software: https://github.com/hzeller/txtempus
De hardware is super simpel: met een paar weerstanden en een stukje draad als antenne werkt het al (bereik is ongeveer 5 centimeter). Het hele project draait op een RPi zero W, als tijdsbron gebruik ik NTP.
Hardware en "installatie":

Synchronisatie in actie:

De 'W'/'E' indicator geeft aan welk station wordt ontvangen (West-60 kHz of East-40 kHz), beide frequenties kunnen worden gebruikt met het txtempus project.
/dev/null

Uiterlijk niet heel veel verschil aan de voorkant, maar de achterkant:

Van links naar rechts:
- 230V apparaataansluiting (ik weet het, hij zit op z'n kop, maar ik vind het logischer de schakelaar bovenaan te hebben)
- Optical audio uit (zwarte cirkel), daaronder coaxial S/Pdif
- RaspberryPi ethernet en USB
- HDMI
En de internals:

Ik dacht veel ruimte te hebben, maar stiekem nemen alle kabels en vooral de stekkers voor HDMI en audio best veel ruimte in beslag. Er ligt een 7 Amp voeding in (veel lichter zijn deze niet te koop), zodat ik niet afhankelijk ben van adapters.
Eigenlijk loopt het allemaal ook iets te dicht langs de 230V draden. Gelukkig heeft een HDMI of S/Pdif signaal nauwelijks last van storing vanuit het net. Enige manier om dit te voorkomen, zou een grotere behuizing zijn.
Enige nadeel, de sd-kaart zit binnen in de behuizing. Als die om de één of andere reden vervangen moet worden, ontkom ik er niet aan om de behuizing open te maken.
https://shop.pimoroni.com/products/microsd-extension-cable
Hier een kant-en-klaar project: https://github.com/Telraam/Telraam-RPiPazo schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 15:17:
[...]
Bedankt voor je link en toelichting. Het lijkt er alleen op, als ik het zo vluchtig lees, dat het alleen werkt in de rijrichting van links naar rechts. Ik zou in het verlengende van onze straat willen meten, dus van je af => naar je toe en andersom. Woon in een hoekhuis en langs mijn tuin loopt de straat.
Ik had zoiets besteld, maar die wil niet werken. Ik heb er alleen nog niet de tijd voor genomen het verder te testen. In principe zou het ook geen punt hoeven zijn, zolang OSMC geen rare dingen doet, hoeft die SD er ook nooit uit.Lizard schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 01:17:
@deepbass909 Voor de microsd kan je een extender gebruiker?
https://shop.pimoroni.com/products/microsd-extension-cable
Ik ben alleen nu nog even bezig met RetroPi naast OSMC, het kan zijn dat hij er daarvoor nog wel een enkele keer uit moet. En er ligt een RPi4 2GB klaar als upgrade, maar dan moeten eerst OSMC en RetroPi stabiele releases hebben voor de Pi4.
Hoor het graag als anderen soortgelijke experimenten gedaan hebben en welke pitfalls/tips/tricks er zijn.
AFAIK is bijv arch linux ARM standaard op 64bit beschikbaar voor de pi4. Misschien makkelijker dan je kernel zelf compilen? (Heb wel eens op eerdere arm versies eigen kernel voor de pi gecompiled, maar de ARMv8 variant heb ik nog niet geprobeerd)Hatsjoe schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:18:
Ik ben momenteel bezig een 64 bit distro werkend te krijgen op de RPi4b 4GB. Heeft iemand dit al eerder gedaan door middel van het zelf compilen van een kernel? Ik heb gezien dat de 5.5 kernel (momenteel nog een RC) in-tree support heeft gekregen voor de BCM2711. Ik heb een cross compile voor arm64 gedaan van die kernel en ben nu aan het stoeien om de kernel via PXE bootend te krijgen.
Hoor het graag als anderen soortgelijke experimenten gedaan hebben en welke pitfalls/tips/tricks er zijn.
Geen idee waarom ik daar niet eerder aan gedacht en opgekomen ben, draai nota bene Arch op mijn laptopRobbiedobbie schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:01:
[...]
AFAIK is bijv arch linux ARM standaard op 64bit beschikbaar voor de pi4. Misschien makkelijker dan je kernel zelf compilen? (Heb wel eens op eerdere arm versies eigen kernel voor de pi gecompiled, maar de ARMv8 variant heb ik nog niet geprobeerd)
Zie inderdaad support voor ARMv8 op de Pi 4 van Arch. Ga daar mee aan de slag, thanks voor de tip!
Ga ondertussen ook door met het zelf pielen met kernels, toch een leuk en leerzaam proces. Genoeg ervaring met x86_64 op normale hardware, maar niet met ARM op Pi hardware.
Edit: iets te vroeg gejuicht. De build van Arch ARM voor RPi 4 is ARMv7. De ARMv8 build van Arch gebruikt namelijk de mainline kernel welke nog geen RPi 4 (BCM2711) support had. Sinds mainline sinds kort wel support voor RPi 4 heeft verwacht ik wel snel een Arch ARMv8 build voor RPi 4, tot die tijd is het alsnog zelf compilen.
Zal eens kijken of ik Arch ARMv8 zelf werkend kan krijgen op de Pi 4 met de meest recente mainline kernel.
Edit 2: Het lijkt erop dat er al een RC klaarstaat voor Arch ARMv8 welke de mainline 5.5 gebruikt. Ga deze vanavond compilen en kijken of ik daarmee de Pi 4 kan booten.
https://github.com/archli...linux-aarch64-rc/PKGBUILD
[ Voor 31% gewijzigd door Hatsjoe op 08-01-2020 12:01 ]
Ik kwam deze tegen en moest meteen denken aan medetweakers die lekker met de RPi bezig zijn. Ik heb verder geen enkele relatie met deze webwinkel (behalve dat ik er 1 keer een aankoop heb gedaan).
Mooie behuizingen kun je ook vinden bij hifi2000.it.deepbass909 schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:14:
[...]
Het kastje heb ik van AliExpress, daar zijn deze tegenwoordig volop te vinden voor redelijk scherpe prijzen, inclusief verzending. Je moet alleen wel echt opletten, want verzending kan wel flink oplopen bij die soort behuizingen. Ik was €13 voor verzending kwijt (net geen €30 in totaal), maar ik heb ook € 20 tot € 30 voorbij zien komen voor alleen verzending tijdens mijn zoektocht.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Van de website:sypie schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:00:
Mocht er nog iemand op zoek zijn naar een behuizing voor een Raspberry Pi Model B: Voor €1 in de aanbieding bij hardwarewebwinkel.
Ik kwam deze tegen en moest meteen denken aan medetweakers die lekker met de RPi bezig zijn. Ik heb verder geen enkele relatie met deze webwinkel (behalve dat ik er 1 keer een aankoop heb gedaan).
Op dit moment is dit product nog niet (of niet meer) via de webwinkel bestelbaar, indien u meer informatie wenst over de levertijd van dit product neem dan contact met ons op
dit is een leuk project als je begint met een raspberry-pi
[ Voor 7% gewijzigd door 7890Quentin op 09-02-2020 17:53 ]
In de meterkast een Raspberry Pi 3b+ die al jaren trouw zijn werk doet en sinds +- 1 jaar nu ook de slimme meter uitleest. Verder draait er nog domoticz op met z-wave om een en ander te kunnen bedienen met domotica onderdelen. Daarvoor altijd een pc gehad die continu 70W nodig had maar daarvoor zou ik nu 7 Raspberry`s kunnen inzetten.Dus toch maar overgestapt op de Pi die heerlijk klein en zuinig is.
Er komen in de toekomst zeker nog Raspberry`s bij voor retro pi , een pihole , en altijd handig om een extra te hebben als reserve als die in de meterkast het ooit zou begeven. Een nieuw printje ofwel de pi kost los ook maar 35 euro als je de voeding en je sd kaartje al hebt.
Zoals ik vroeger al mijn nachtkastjes sloopte om er radio, schakelaars, en andere apparatuur in te bouwen, doe ik dat tegenwoordig op mijn 1920x1080 touchscreen die een vast plaatsje heeft dichtbij om alles te bedienen en er ook veel mee te kunnen werken. Het mooiste vind ik echter het zelf maken van mijn touch schermen naar eigen idee en die worden uit de www map in domoticz opgehaald van de Pi uit de meterkast. Vanuit de Pi lees ik dus de meterstanden uit, hij bediend alles via z-wave, weet door de wifi phones te pingen wanneer alles uitgeschakeld kan worden als er niemand thuis is ,geeft de beelden door van de mediaplayer die ik ook bedien via touchscreen, en geeft mijn eigen ontwerp pagina`s door waarmee ik alles kan overzien en regel. Kortom ik zou er niet meer zonder kunnen.
Een grote hobby van me is die pagina`s naar eigen idee te bouwen met veel html waar ik al langer mee werk en wat json script wat ik weer uit een Engels forum heb kunnen halen.
Hier een van mijn laatste ontwerpjes met een beetje een startrek thema.
Dit is 1 van de schermen......

De rest van de schermen hier....
https://contactkring.nl/wordpress/domoticz-frontpage/
of in actie hier....
https://youtu.be/34Fo_j80yVw
Op mijn forum vind je stap voor stap instructies om dit ook te maken.....
https://contactkring.nl/p...de8e3dcb15343625997a4f7d5
Groet RasbPi & DomoticzFan.
Dat is een character(-based) display, zo te zien?deepbass909 schreef op maandag 9 december 2019 @ 00:48:
De lcd is vervangen door een Oled variant van de HD47780-display.
Ik zoek eigenlijk een 'gewone'/grafische OLED (waar ik ook simpele plaatjes op kan tonen), dat ongeveer 2½ keer zo breed is, als de 'standaard' display-tjes van 0.96" (128x64) die vaak in Arduino projectjes worden gebruikt. Heb zoiets nog niet kunnen vinden.
Alternatief is dat ik twee kleintjes naast elkaar ga monteren... maar dan sluiten ze niet naadloos aan EN moet ik ze apart aansturen.

Heb namelijk een idee: om van een oude wekker/alarmklok, die een leuke behuizing heeft, het binnenwerk te vervangen door een RPi Zero W (zodra/mits die een keer geleverd kan worden
[ Voor 20% gewijzigd door NetAmp op 23-03-2020 10:29 . Reden: Aanvulling ]
Klopt, in kodi zit je vast aan XBMC LCDProc, en daarmee dus aan LCDd. Helaas staat de ontwikkeling van dat programma zo goed als stil en kan die vrijwel niet overweg met I2C grafische schermpjes. De enkele grafische schermen die wel werken, worden doorgaans parallel aangestuurd en zijn groot.NetAmp schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:21:
[...]
Dat is een character(-based) display, zo te zien?
Ik zoek eigenlijk een 'gewone'/grafische OLED (waar ik ook simpele plaatjes op kan tonen), dat ongeveer 2½ keer zo breed is, als de 'standaard' display-tjes van 0.96" (128x64) die vaak in Arduino projectjes worden gebruikt. Heb zoiets nog niet kunnen vinden.![]()
Alternatief is dat ik twee kleintjes naast elkaar ga monteren... maar dan sluiten ze niet naadloos aan EN moet ik ze apart aansturen.
Heb namelijk een idee: om van een oude wekker/alarmklok, die een leuke behuizing heeft, het binnenwerk te vervangen door een RPi Zero W (zodra/mits die een keer geleverd kan worden) met een display, liefst OLED. Het bestaande LCD (zo eentje met rood verlichte cijfers) is ongeveer 7cm breed en 2cm hoog.
Maar je kan met LCDProc ook een "big clock" maken (die beslaat meerdere segmenten) en dan je met een negatief rood lcd (zwarte achtergrond, oplichtende segmenten) een alarmklok maken.
Heb jij, of iemand anders die dit leest, ervaring met parallelle LCD's aansturen vanaf een RPi?deepbass909 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:16:
(...) De enkele grafische schermen die wel werken, worden doorgaans parallel aangestuurd en zijn groot.
Een tijdje terug vond ik bij de lokale kringloop een ouderwetsch

Eerst wilde ik proberen om eigen code (al dan niet in een lichtgewicht Linux OS) te laten uitvoeren op de JZ4740 SoC van het fotolijstje. Maar het flashen van de betreffende chip(s) en het cross-compilen van code voor een MIPS CPU-architectuur, gaat mijn kennis te boven... ik ben maar een 'eenvoudige' web-developer.

[ Voor 8% gewijzigd door NetAmp op 24-03-2020 14:04 ]
Dit lijkt me eerder een LVDS-interface (of andere variant voor het direct aansturen van een LCD-paneel) en die kan je niet zomaar aansluiten op een RPi. Daar moet eerst nog een panel-driver tussen.NetAmp schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:57:
[...]
Heb jij, of iemand anders die dit leest, ervaring met parallelle LCD's aansturen vanaf een RPi?
Een tijdje terug vond ik bij de lokale kringloop een ouderwetschdigitaal fotolijstje, met een InnoLux AT080TN42 TFT LCD Panel (plus resistive touch). Het scherm heeft echter nogal veel (GPIO) pinnen nodig, denk ik, gezien de twee ribbon cables. Volgens de datasheet kan-ie wel vijf data-pinnen per kleur (R/G/B) gebruiken. En dan moeten uiteraard de voltages nog in orde zijn.
![]()
[Afbeelding]
offtopic:
Eerst wilde ik proberen om eigen code (al dan niet in een lichtgewicht Linux OS) te laten uitvoeren op de JZ4740 SoC van het fotolijstje. Maar het flashen van de betreffende chip(s) en het cross-compilen van code voor een MIPS CPU-architectuur, gaat mijn kennis te boven... ik ben maar een 'eenvoudige' web-developer.Daarom dacht ik aan het (grotendeels) vervangen van het binnenwerk door een Raspberry Pi... maar ook dat lijkt niet al te gemakkelijk!
Ik heb dit nu ook gemaakt en werkt prima. Maar hoe doe je de album art?etimm schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:19:
Leuk om de projectjes van iedereen te zien!
Platenspeler naar Sonos via wifi
Ik gebruik een Pi ZeroW in combinatie met een FePi Audio Z v2.2 audio bordje om het geluid van mijn platenspeler te streamen naar de Sonos speakers. Niet bepaald HiFi, maar toch een prima warm geluid!
[Afbeelding]
Het scriptje zorgt ervoor dat de line-in audio wordt omgezet naar een radiostream (darkice) en deze stream (via TuneIn) start op de Sonos. Daarnaast de stream aangekleed met songtitle en albumart
[Afbeelding]
Ik zit nog met de gedachte te spelen via de GPIO pinnen de platenspeler te verbinden waardoor alles automatisch start zodra er op de "start" knop van de volautomatische platenspeler gedrukt wordt.
Het enige wat me nog weerhoudt is het feit dat de platenspeler nog vrijwel nieuw is
Update: Homebridge geïnstalleerd zodat ik ook via Siri/homekit de platenspeler kan starten
Wifi music stick
Ik weet niet of dit ook telt: Een ZSUN wifi USB SD card reader met custom firmware (openwrt).
Standaard ingeplugd in de usb ingang van de radio in de auto. Wanneer de stick het wifi netwerk van thuis ontdekt maakt hij verbinding, schakelt hij om naar SD card modus en start hij het synchroniseren van muziek van m'n NAS naar de stick. Zodra de verbinding verbreekt of de synchronisatie klaar is schakelt hij over naar USB modus en kan ik de muziek via de autoradio afspelen.
[Afbeelding]
De pi zero op de foto om een beeld te krijgen van de grootte van de stick
Ik heb Wireshark gebruikt om te achterhalen hoe de albumart wordt meegestuurd bij radiostations.m3gA schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:04:
[...]
Ik heb dit nu ook gemaakt en werkt prima. Maar hoe doe je de album art?
1
2
3
| <upnp:albumArtURI> http://192.168.0.1/art/DP200F.jpg </upnp:albumArtURI> |
hier meer informatie over het protocol waarmee dat mogelijk is
https://books.google.nl/b...pnp%3AalbumArtURI&f=false
Gaaf project! Laatst ook mee bezig geweest (ik gebruik kleine ronde nfc tags in geplastificeerde kaartjes icm Homey (v1) die een NFC lezer heeft ingebouwd voor allerlei spotify playlists en tunein..)JBS schreef op zondag 29 september 2019 @ 07:18:
Ons zoontje vindt het leuk om muziek te luisteren, maar is nog niet in staat dit zelf via Google Assistant op te zetten. Met de CD speler bij opa en oma lukt het hem prima, maarja, een CD speler hebben wij niet. Voor hem heb ik een systeempje in elkaar geknutseld waarmee hij middels NFC tags zelf zijn muziek kan afspelen op een Google Home.
(...)
Maar toen was ik aan het googlen en vond ik: https://michaelteeuw.nl/p...5-the-finishing-touch-end
Ook heel gaaf!
Volgende stap was een webserver te installeren en chromium in kiosk mode op te starten. Nog enkel wat html/javascript en php coderen en dit is het resultaat:
- klok
- kookwekker
- weersvoorspelling
- buienradar
- google maps traffic
- google agenda
- verjaardagen
- boodschappen lijst
- todo lijst
- kookboek met recepten
- internet radio
- nieuws
- foto frame
- beeld van mijn IP cam
- internet TV
- remote control AVR
Nog ideetjes om toe te voegen? Laat het me gerust weten!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Project: "slim klokje"
Een oude Tweety-wekkerklok, die mijn vrouw niet meer gebruikte maar wel nog leuk vond om neer te zetten, besloot ik nieuw leven in te blazen. Het idee is om een klok-functie te behouden, maar daarnaast andere informatie te kunnen tonen. (Bijvoorbeeld een ⛅ weersvoorspelling, RSS Feed headlines, etc.)Om te beginnen wilde ik daartoe het 'klassieke' digitale display, met van die lichtgevende rode cijfers, verwijderen.
VOOR:![]() | NA:![]() |
Hardware
- 2.13inch e-Paper display
- Raspberry Pi Zero W
e-Paper voordelen | e-Paper nadelen |
|
|
In de breedte paste het display uiteraard niet exact binnen de opening, in de voorkant van de behuizing. Vandaar dat ik de zijkanten heb opgevuld met Sugru. (Bruin + beetje rood en zwart gemengd, om enigszins de kleur van de behuizing te benaderen). Het kleurverschil is "in 't echt" gezien wat minder opvallend dan op deze foto.
Software
- DietPi OS (Highly optimised minimal Debian OS)
- Python scripts i.c.m. Waveshare libraries/'drivers' voor aansturen e-Paper
[ Voor 33% gewijzigd door NetAmp op 05-06-2020 10:30 ]
[ Voor 86% gewijzigd door SA007 op 20-05-2020 22:07 ]
Ik heb een oude pi 1B uit de kast getrokken, een bordje met 2 relais had ik ook nog liggen. Daarmee kan ik die motor wel zo aansluiten zodat die via het ene relais linksom en via het andere rechtsom draait.
Ben nu bezig met een webinterface te maken met een paar knoppen om de bediening handmatig te doen, en instellingen te kunnen maken voor het aantal seconder dat er elke 10 minuten vooruit gedraaid moet worden. Die ben ik met nodejs en socket.io aan het maken, is nieuw voor mij, maar dat lukt best aardig.
Nog even een paar instelmogelijkheden voor de begin en eindtijd erin maken, en dan kunnen we gaan draaien.
Misschien in een volgende fase iets van terugkoppeling inbouwen, met een hoekmeting en uitrekenen van de stand van de zon. Maar voor nu denk ik dat dit wel aardig gaat werken.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Ik ben zowel naar jouw project als dat van je vader benieuwd, krijgen we straks het eindresultaat te zien?u_nix_we_all schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:28:
Mijn vader heeft het plan opgevat om een stellage met zonnepanelen op een draaischijf te zetten en die met de zon mee te laten draaien. De hele constructie heeft hij al zo'n beetje klaar, inclusief een motor van een zonnescherm die via een schroefas het spul kan laten draaien. Hij kwam bij mij met de vraag of ik iets kon verzinnen om hem automatisch te laten draaien.
Ik heb een oude pi 1B uit de kast getrokken, een bordje met 2 relais had ik ook nog liggen. Daarmee kan ik die motor wel zo aansluiten zodat die via het ene relais linksom en via het andere rechtsom draait.
Ben nu bezig met een webinterface te maken met een paar knoppen om de bediening handmatig te doen, en instellingen te kunnen maken voor het aantal seconder dat er elke 10 minuten vooruit gedraaid moet worden. Die ben ik met nodejs en socket.io aan het maken, is nieuw voor mij, maar dat lukt best aardig.
Nog even een paar instelmogelijkheden voor de begin en eindtijd erin maken, en dan kunnen we gaan draaien.
Misschien in een volgende fase iets van terugkoppeling inbouwen, met een hoekmeting en uitrekenen van de stand van de zon. Maar voor nu denk ik dat dit wel aardig gaat werken.
Een systeem dat letterlijk draait o.b.v. een Raspberry Pi.u_nix_we_all schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:28:
(...) zonnepanelen op een draaischijf te zetten en die met de zon mee te laten draaien.
(...)
(...)
Tof project.
Kun je niet met behulp van 4 licht-sensors aan een ADC de boel automatiseren? Niet alleen links en rechtsom draaien maar ook het kantelen?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Voorproefje van het gevaarte:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bW0ssiGkVj5C54Em5cGxSTOI.jpg?f=user_large)
@Raven Ik laat de constructie even aan pa (75 jaar oud btw
Waar we misschien wel tegenaan gaan lopen is dat we een langzame motor hebben, en een lange schroefas gebruiken. De motor is er een van een zonnescherm met instelbare begin en eindstop, maar de vraag is of die zoveel omwentelingen kan maken. Maar dat gaan we dit weekend wel zien, misschien moet het wel anders met bijv. een tandwiel en ketting overbrenging.
Fear my html skills , ik heb een opzetje voor de bediening gemaakt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/G8sLteCYrP9TBjHScSe9wGzK.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door u_nix_we_all op 28-05-2020 11:34 ]
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Versie 0.99-2 beta :
:fill(white):strip_exif()/f/image/T1vsDfRrOtaTD2l2uzpOQunJ.png?f=user_large)
Juist hierom kun je toch precies weten wanneer de panelen welke kant op moeten staan? Ik denk dat je op github voor elke taal wel een library kunt vinden die aan de hand van je locatie (lat/long) precies verteld waar de zon staat. Het kalibreren is misschien lastig maar daarna hoef je er niet meer naar omkijken :-)u_nix_we_all schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:29:
@Bongoarnhem ...
En de positie van de zon is verder redelijk voorspelbaar
...
Maar ik wil het inregelen ook aan pa overlaten, daar kan wellicht een paar dagen overheen gaan, en die kan ik het niet aandoen om op de command line de cronjobs en scripts op de pi aan te laten passen.
Tegelijkertijd voor mij een mooie gelegenheid om me eens wat meer in nodejs, javascript, socket.io en zelfs css te verdiepen. Zo hebben we er allebei wat aan.
Mijn blog is nu 'solar powered'.
https://louwrentius.com/t...nning-on-solar-power.html

Het stelt verder allemaal niet zo heel veel voor maar het was wel leuk om te maken.
Zie het meer als performance art.

Ik heb ook even wat aandacht gehad van Hacker News en de grap is dat deze oude Pi dat met gemak aan kon (30K+) bezoekers over 24 uur. Op de piek momenten was dat tientallen requests per seconde, ook geen uitdaging voor een statische site.
[ Voor 3% gewijzigd door Q op 22-07-2020 09:10 ]