Klopt, het wordt niet geïndexeerd en het bedrag is vast.Kalentum schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:41:
[...]
Wat voor soort pensioenregeling is dat? beschikbare premieregeling? Als het goed is heb je een UPO "einde deelneming" gekregen of iets dergelijks waarin staat wat er met je pensioen gebeurt.
Normaal gesproken belegt ASR voor jou en lopen die beleggingen gewoon door. Nu klinkt het beetje alsof ASR dat geld van jou in een oude sok stopt en het bedrag dus niet meegroeit met beleggingsresultaat.
Toeslagregeling etc. heeft in het algemeen betrekking op een DB regeling. Daarbij zit in principe al enig verwacht rendement 'ingebouwd' in de premiestelling. Maar als de werkelijke rendementen hoger zijn dan die verwachtingen, dan zou je - onder voorwaarde - in de oude situatie daar van meeprofiteren.Kalentum schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:41:
[...]
Wat voor soort pensioenregeling is dat? beschikbare premieregeling? Als het goed is heb je een UPO "einde deelneming" gekregen of iets dergelijks waarin staat wat er met je pensioen gebeurt.
Normaal gesproken belegt ASR voor jou en lopen die beleggingen gewoon door. Nu klinkt het beetje alsof ASR dat geld van jou in een oude sok stopt en het bedrag dus niet meegroeit met beleggingsresultaat.
Dat je hier nu niet van meeprofiteert betekent dus niet dat je geld ligt te verstoffen en je er alleen maar armer op wordt. Het betekent alleen dat je niet meeprofiteert van dat extra stukje overwinst.
Ik lees op diverse sites dat een werknemer 1 dag in de week werkt voor pensioen. Of dat 20% van je salaris voor pensioenopbouw is. Bijvoorbeeld:
https://www.rabobank.nl/p...ioen/vuistregels-pensioen
Maar als ik mijn vrije jaarruimte bereken (ik bouw via mijn werk geen pensioen op), dan is rond de 9-12% van mijn inkomen. Ook als ik mijn salaris verlaag blijft het in die bandbreedte.
Dat bereken ik hier:
https://www.belastingdien...entepremie-2016-en-daarna
Wat wordt precies bedoeld met die 20%? Want ik mag dat in elk geval niet volledig aftrekken.
Maar als ik mijn vrije jaarruimte bereken (ik bouw via mijn werk geen pensioen op), dan is rond de 9-12% van mijn inkomen. Ook als ik mijn salaris verlaag blijft het in die bandbreedte.
Dat bereken ik hier:
Wat wordt precies bedoeld met die 20%? Want ik mag dat in elk geval niet volledig aftrekken.
@usernamerandom : die pagina van de Rabobank is vrij kansloos. Een ambitie van 70 procent van je laatst verdiende loon is compleet achterhaald. Alleen met een eindloon ga je dat redden en die regeling is extreem zeldzaam
Die 20 procent “klopt” maar als je kijkt naar de staffels bij een DC regeling (komt nu het meest voor: https://www.pensioenpersp...schikbare-premieregeling/
Dan zie je dat het even duurt (qua leeftijd) voordat je daar op zit. Artikel is uit 2019 de staffels zijn niet meer actueel maar even als voorbeeld zie je dat je pas laat in je carrière die 20 procent aantikt.
Die 20 procent “klopt” maar als je kijkt naar de staffels bij een DC regeling (komt nu het meest voor: https://www.pensioenpersp...schikbare-premieregeling/
Dan zie je dat het even duurt (qua leeftijd) voordat je daar op zit. Artikel is uit 2019 de staffels zijn niet meer actueel maar even als voorbeeld zie je dat je pas laat in je carrière die 20 procent aantikt.
Dat komt vooral doordat de jaarruimte voor een 'derde pijler' product langer is dan wat in een pensioenregeling opgebouwd mag worden. Als je kijkt naar wat bijvoorbeeld de pensioenpremie bij de grote pensioenfondsen zoals abp en zorg en welzijn is, dan is dat meer dan een kwart van de pensioengrondslag.usernamerandom schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:42:
Ik lees op diverse sites dat een werknemer 1 dag in de week werkt voor pensioen. Of dat 20% van je salaris voor pensioenopbouw is. Bijvoorbeeld:
Dat bereken ik hier:
Daarnaast is er in een pensioenregeling in de regel ook een nabestaandenpensioen meeverzekerd. Dat kost ook extra, bovenop het geld dat je voor je ouderdomspensioen gebruikt.
Dat een doelstelling onrealistisch is maakt 'm niet achterhaald.We Are Borg schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:36:
@usernamerandom : die pagina van de Rabobank is vrij kansloos. Een ambitie van 70 procent van je laatst verdiende loon is compleet achterhaald. Alleen met een eindloon ga je dat redden en die regeling is extreem zeldzaam

Overigens lijk je te impliceren dat DC momenteel meer voorkomt dan DB. Dat lijkt me niet correct.
Eenswimjongil schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:27:
[...]
Dat een doelstelling onrealistisch is maakt 'm niet achterhaald.

Als je kijkt over 40 jaar, dan heeft die laatste jaren stabiel inkomen weinig impact. Ik heb bij een pensioenverzekeraar gewerkt en ik ben maar weinig gevallen tegengekomen waar je met een DC regeling 70 procent van je laatst verdiende loon behaalde (op basis van 40 uur werkweek)Met een combinatie van hoge inleg en goede beleggingsresultaten is er een hoop mogelijk. De meeste mensen hebben waarschijnlijk ook een vrij stabiel salaris de laatste jaren voor pensioendatum.
Je hebt gelijk: DB overheerst nog steedsOverigens lijk je te impliceren dat DC momenteel meer voorkomt dan DB. Dat lijkt me niet correct.
Dat hangt sterk af van je loonontwikkeling. En van eventuele indexatie van de pensioenen. Met 1,875% zit je na 45 jaar zonder indexatie op ongeveer 85% van het gemiddelde loon. Dat zou in principe ook jaarlijks op geïndexeerd moeten worden, maar dat hebben we de laatste jaren helaas weinig gehad. Maar afgelopen jaar is gelukkig weer beginnen met indexeren, bv bij abp ongeveer 12%. Op de lange termijn zal er gemiddeld ook wel iets van indexatie zijn, zodat die 70% van het laatste loon niet onrealistisch hoeft te zijn.We Are Borg schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:40:
[...]
Eens. Echter een eindloon regeling is zeldzaam en met een middelloon regeling, die nog steeds dominant is, ga je per definitie niet op die 70 procent van je laatst verdiende loon uitkomen.
Je pakt hierbij de maximale opbouw van een middelloon. Hoeveel mensen hebben een regeling met maximale opbouw en minimale aow franchise? Jouw abp voorbeeld qua indexatie: sinds 2009 (!!) geen indexatie tot mid 2022. Dat is niet weinig: het is letterlijk niksRubbergrover1 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:05:
[...]
Dat hangt sterk af van je loonontwikkeling. En van eventuele indexatie van de pensioenen. Met 1,875% zit je na 45 jaar zonder indexatie op ongeveer 85% van het gemiddelde loon. Dat zou in principe ook jaarlijks op geïndexeerd moeten worden, maar dat hebben we de laatste jaren helaas weinig gehad. Maar afgelopen jaar is gelukkig weer beginnen met indexeren, bv bij abp ongeveer 12%. Op de lange termijn zal er gemiddeld ook wel iets van indexatie zijn, zodat die 70% van het laatste loon niet onrealistisch hoeft te zijn.

Als je 70 procent van je gemiddeld inkomen weet op te bouwen doe je het volgens mij al erg goed gemiddeld genomen.
[Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 04-03-2023 10:26]
Volgens mij zitten er toch best veel mensen bij het grootste pensioenfonds abp, met een opbouw van 1,875%. Het tweede pensioenfonds (zorg) zit met 1,75 iets lager, maar dan kom je alsnog op bijna 80% van het gemiddelde loon.We Are Borg schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:19:
[...]
Je pakt hierbij de maximale opbouw van een middelloon. Hoeveel mensen hebben een regeling met maximale opbouw en minimale aow franchise?
13 jaar is maar ongeveer een kwart van iemands werkzame leven. En daarna heb je gemiddeld nog bijna twee decennia uitkerend. Voor de totalr duur van je pensioenregeling vind ik dertien jaar geen lange periode. De 13 jaar daarvoor zijn de pensioenen bv in totaal met ongeveer eenderde gestegen (gemiddeld ruim 2% per jaar).Jouw abp voorbeeld qua indexatie: sinds 2009 (!!) geen indexatie tot mid 2022. Dat is niet weinig: het is letterlijk niksDie jaren haal je niet niet zomaar in. Die 12 procent nu is uitzonderlijk en zal mijn inziens niet vaak voorkomen. Als je naar het verleden kijkt (afgelopen 13 jaar) is het dus ook uitzonderlijk dat er überhaupt geïndexeerd
Voor een standaard ambtenaar/leraar die niets geks doet en gewoon zijn periodieken krijgt is dat zeker niet onrealistisch. En ook 70% van het laatstgenoemde laatstverdiende loon is niet onmogelijk. Dat je stelt dat je per definitie niet op die 70 procent van je laatst verdiende loon zou uitkomen gaat mij daarom veel te ver.Als je 70 procent van je gemiddeld inkomen weet op te bouwen doe je het volgens mij al erg goed gemiddeld genomen.
Als ik het goed begrijp mag je (qua belasting) als je ouder bent procentueel gezien meer opbouwen dan als je jonger bent. Dat is toch eigenlijk best wel scheef. Terwijl het veel langer kan renderen zou ik zelf liever nu meer op willen bouwen. Maar goed, zal wel logica achter zitten.We Are Borg schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:36:
Bedankt!
De gedachte is dat de inleg kan kan renderen vroeg in je opbouw dus hoef je minder in te leggen. Als je ouder bent kan het minder lang renderen dus hogere inleg. Die logica kan je uiteraard wat van vindenusernamerandom schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:06:
[...]
Als ik het goed begrijp mag je (qua belasting) als je ouder bent procentueel gezien meer opbouwen dan als je jonger bent. Dat is toch eigenlijk best wel scheef. Terwijl het veel langer kan renderen zou ik zelf liever nu meer op willen bouwen. Maar goed, zal wel logica achter zitten.
Bedankt!

Die logica gaat (hoogst waarschijnlijk) ook veranderen in het nieuwe pensioenstelsel. Ook daar kun je uiteraard wat van vindenWe Are Borg schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:31:
[...]
De gedachte is dat de inleg kan kan renderen vroeg in je opbouw dus hoef je minder in te leggen. Als je ouder bent kan het minder lang renderen dus hogere inleg. Die logica kan je uiteraard wat van vinden

ik wil toch nog reageren op deze oude post. Naast de theoretische voor-&nadelen van een pensioenfonds vs zelf doen, blijken er in de praktijk toch ook nog addertjes vooral bij pensioenfondsen:Rubbergrover1 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:47:
Het is ook niet dat een pensioenfonds er bij gebaat is om de mensen veel minder uit te betalen dan wat ze financieel zouden kunnen. Als ze winst maken op de uitkeringen, dan verdwijnt die winst namelijk gewoon weer rechtstreeks in de grote pot met geld die ze hebben. Die vervolgens weer uitgekeerd kan gaan worden. De winst die ze maken op de ene deelnemer komt dus weer ten goede van de pensioenen van de overige deelnemers.
- overheid welke in kas fonds graait voor begrotingstekort (Casus ABP)
- onrealistische rekenrentes welke fondsen verplicht moeten hanteren welke indexatie verhinderen
- bijdragen aan vage buffers als 'beschermingsrendement'
- voor jongeren straks rendementsafroming om tekort in opbouw bij de groep 40ers te repareren
- mogelijke keuzes om verplicht bij te dragen aan sociale doelen (bijv voor groepen in NL zonder pensioenopbouw)
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Ik nog even op deze oude discussie terug te komen. Ik heb dus mijn jaarruimte van 2018/2019/2020 gepakt (en geen deeltjes) en in de aangifte en eigen administratie is dat toch wel handiger dan in delen. Volgend jaar doe ik 2021 tm 2023 en dan ben ik bijHerko_ter_Horst schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:55:
Het is in alle gevallen het handigst, de oudste ruimte het eerst te gebruiken, omdat die het eerst vervalt als je te lang wacht.
Je mag van elk jaar ook een gedeelte gebruiken en dan het jaar daarna de rest (aangenomen dat het niet vervallen is), wel even bijhouden wat je al gebruikt had. Een jaar "overslaan", is wat dat betreft dus zinloos.

Ik wil even een beetje informatie inwinnen over mijn pensioen, op internet staat zoveel informatie en ik zie door de bomen het bos niet meer.
Het is zo dat ik via mijn werkgever (nog) geen pensioen opbouw, dus ik wil zelf wat opzij leggen. Nu zijn er een paar opties;
- Geld opzij zetten op een lopende rekening (voordeel is dat ik erbij kan, maar lage rente)
- Geld opzij zetten op een spaarrekening (waar je volgens mij niet bij kan maar wel hogere rente)
- Geld opzij zetten dmv pensioensparen (hoeveel belastingvoordeel levert dit ongeveer op?)
- Beleggen via een Brand New day(zit ik niet echt op te wachten)
Wat raden jullie aan?
Het is zo dat ik via mijn werkgever (nog) geen pensioen opbouw, dus ik wil zelf wat opzij leggen. Nu zijn er een paar opties;
- Geld opzij zetten op een lopende rekening (voordeel is dat ik erbij kan, maar lage rente)
- Geld opzij zetten op een spaarrekening (waar je volgens mij niet bij kan maar wel hogere rente)
- Geld opzij zetten dmv pensioensparen (hoeveel belastingvoordeel levert dit ongeveer op?)
Wat raden jullie aan?
Je wilt pensioen opbouwen zonder beleggen? Dan zou ik de verwachtingen wel bijstellen.Redmonkey92 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:27:
Ik wil even een beetje informatie inwinnen over mijn pensioen, op internet staat zoveel informatie en ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wat raden jullie aan?
Beleggen is wel de norm namelijk. Zonder beleggen gaat je pensioen niet tot nauwelijks groeien.
Kijk eens op de site van Brand New Day. Daar wordt het e.e.a. uitgelegd over de vormen die jij zelf ook noemt.
[Voor 9% gewijzigd door de Peer op 13-03-2023 14:06]
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Waarom is dat de norm? Je kunt toch ook maandelijks een bedrag opzij leggen en dan spaar je toch ook?de Peer schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:04:
[...]
Je wilt pensioen opbouwen zonder beleggen? Dan zou ik de verwachtingen wel bijstellen.
Beleggen is wel de norm namelijk. Zonder beleggen gaat je pensioen niet tot nauwelijks groeien.
Kijk eens op de site van Brand New Day. Daar wordt het e.e.a. uitgelegd over de vormen die jij zelf ook noemt.

Omdat je met beleggen een goed rendement kunt halen en met 'sparen' niet tot nauwelijks.
De grote pensioenfondsen beleggen ook gewoon he

Je zult niet snel mensen vinden die met sparen een pensioen opbouwen.
Dan groeit het niet tot nauwelijks. Rente was lange tijd rond de 0-1%. Ja nu eventjes iets hoger maar nog steeds relatief laag. Dat verdampt gewoon door inflatie.Je kunt toch ook maandelijks een bedrag opzij leggen en dan spaar je toch ook?
Bovendien betaal je vermogensrendementsheffing als je het gewoon apart zet op een rekening. Vandaar dus de geblokkeerde rekeningen van o.a. BND of Meesman. Dan betaal je geen VRH en minder inkomstenbelasting.
Zo'n pensioenrekening bestaat dus in de vorm van beleggen of sparen.
[Voor 23% gewijzigd door de Peer op 13-03-2023 14:23]
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Het gaat niet alleen om het opzij leggen van geld. Het gaat er ook om dat die zak geld groeit.Redmonkey92 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:19:
[...]
Waarom is dat de norm? Je kunt toch ook maandelijks een bedrag opzij leggen en dan spaar je toch ook?
Even simpel rekenvoorbeeldje. Stel je wilt een kapitaal opbouwen dat je bij je pensionering in 20 jaar kunt opeten. Dan betekent dat dat bv 1000 euro kapitaal zorgt voor een inkomen van 50 euro per jaar.
Stel dat je met sparen de inflatie/loonstijging bij zou kunnen houden. En dat je 10% van je inkomen per jaar spaart. Dan heb je na 40 jaar 400% van een jaarinkomen bij elkaar. Deel je dat door 20, dan betekent dit dat je een jaarlijks pensioen hebt opgebouwd van 20% van je laatste inkomen. Niet echt heel veel.
Stel nu dat je belegt en bovenop die inflatie gemiddeld nog 4% extra rendement behaalt. Dan betekent dat dat de stortingen die je de eerste tijd doet vanwege de rente-op-rente meer dan 4 keer zo hoog groeien. Gemiddeld zul je na 40 jaar dan 2½ tot 3 keer zo veel bij elkaar hebben dan met sparen. Dus je hebt dan een pensioen dat zo'n 50%-60% van je laatste salaris is. Dat is heel wat beter.
Nu zeg je, terecht: jamaar, beleggingen kunnen ook negatief rendement krijgen. Dat klopt. Maar historisch gezien is de kans dat je bij meer dan 30 jaar beleggen slechter presteert dan met sparen nihil. Ook als je alle crashes meetelt, was je historisch gezien met 30 jaar beleggen beter uit dan met sparen.
Juist omdat het om de lange termijn gaat, wordt het effect van slechte jaren uitgemiddeld met het effect van betere jaren en kom je -in de regel- uit op een veel hoger kapitaal dan bij alleen sparen.
@Redmonkey92 het belastingvoordeel is zit ergens tussen de 37% en 49% dus voor over elke 100 euro betaal je tussen de 37 en 49 euro minder belasting. In de meeste gevallen vraag je dat weer terug met de belasting aangifte. Dus om snel meer aparte te kunnen zetten is zeker slim om van de pensioen product gebruik te maken via brandnewday/bright/meesman een andere bank/verzekeraar. Zeker als je werkgever niks aan pensioen doet hoe eerdere je begint hoe langer het kan renderen.
Lager lijkt me. Het is uitgestelde belasting. Je betaalt uiteindelijk alsnog belasting erover, maar het idee is dat je tegen die tijd een lager tarief betaalt, maar dat is niet zeker. De aanname is dat je tarief lager gaat zijn omdat je minder inkomsten hebt en geen AOW premie meer af hoeft te dragen.aegis schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:49:
@Redmonkey92 het belastingvoordeel is zit ergens tussen de 37% en 49% d
Voordeel is natuurlijk wel dat je het volledige bruto bedrag vele jaren kunt laten renderen.
[Voor 26% gewijzigd door de Peer op 13-03-2023 14:55]
Een op termijn veel belangrijker voordeel is dat je bij een pensioen(beleggings-)rekening geen vermogensrendementsheffing over je pensioenkapitaal hoeft te betalen. Je vermogen zal op na een aantal jaren, als het goed is, namelijk een flink stuk boven de grens voor de vermogensrendementsheffing komen te liggen. Met een pensioen(beleggings-)rekening spaar je dat jaar op jaar uit.de Peer schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:52:
[...]
Lager lijkt me. Het is uitgestelde belasting. Je betaalt uiteindelijk alsnog belasting erover, maar het idee is dat je tegen die tijd een lager tarief betaalt, maar dat is niet zeker.
[Voor 5% gewijzigd door Rubbergrover1 op 13-03-2023 15:10]
Zeker. dat benoemde ik hier boven ookRubbergrover1 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:09:
[...]
Een op termijn veel belangrijker voordeel is dat je bij een pensioen(beleggings-)rekening geen vermogensrendementsheffing over je pensioenkapitaal hoeft te betalen. Je vermogen zal op na een aantal jaren, als het goed is, namelijk een flink stuk boven de grens voor de vermogensrendementsheffing komen te liggen. Met een pensioen(beleggings-)rekening spaar je dat jaar op jaar uit.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Hoorde vooral verhalen van familie etc. dat die wel geld beleggen maar nauwelijks groeit en er dus risico's aan zitten. Maar als dit beter is dan is het denk ik verstandig om het bijv. via een brand new day te doen toch?Rubbergrover1 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:43:
[...]
Het gaat niet alleen om het opzij leggen van geld. Het gaat er ook om dat die zak geld groeit.
Even simpel rekenvoorbeeldje. Stel je wilt een kapitaal opbouwen dat je bij je pensionering in 20 jaar kunt opeten. Dan betekent dat dat bv 1000 euro kapitaal zorgt voor een inkomen van 50 euro per jaar.
Stel dat je met sparen de inflatie/loonstijging bij zou kunnen houden. En dat je 10% van je inkomen per jaar spaart. Dan heb je na 40 jaar 400% van een jaarinkomen bij elkaar. Deel je dat door 20, dan betekent dit dat je een jaarlijks pensioen hebt opgebouwd van 20% van je laatste inkomen. Niet echt heel veel.
Stel nu dat je belegt en bovenop die inflatie gemiddeld nog 4% extra rendement behaalt. Dan betekent dat dat de stortingen die je de eerste tijd doet vanwege de rente-op-rente meer dan 4 keer zo hoog groeien. Gemiddeld zul je na 40 jaar dan 2½ tot 3 keer zo veel bij elkaar hebben dan met sparen. Dus je hebt dan een pensioen dat zo'n 50%-60% van je laatste salaris is. Dat is heel wat beter.
Nu zeg je, terecht: jamaar, beleggingen kunnen ook negatief rendement krijgen. Dat klopt. Maar historisch gezien is de kans dat je bij meer dan 30 jaar beleggen slechter presteert dan met sparen nihil. Ook als je alle crashes meetelt, was je historisch gezien met 30 jaar beleggen beter uit dan met sparen.
Juist omdat het om de lange termijn gaat, wordt het effect van slechte jaren uitgemiddeld met het effect van betere jaren en kom je -in de regel- uit op een veel hoger kapitaal dan bij alleen sparen.
Maar is het niet zo dat je erg veel belasting betaald wanneer je het uitkeert? In vergelijking met bijv. pensioen sparen?
Oh volgens mij gaf je daar net al antwoord op, excuses
Je betaalt over beide varianten de zelfde belastingen bij het uitkeren. En je kunt bij beide varianten, bij het storten, het zelfde deel van je storting terugkrijgen van de belastingen.Redmonkey92 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:18:
[...]
Maar is het niet zo dat je erg veel belasting betaald wanneer je het uitkeert? In vergelijking met bijv. pensioen sparen?