Het grote Pensioen topic

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Ik kan zo snel niet vinden of de FNV hulp aanbied bij dit, iemand die dit weet?

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:16
Meg schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:22:
Dat lijkt mij een goede vraag voor de FNV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:41
Meg schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:22:
Je zou hier kunnen beginnen, eerste hit van Google:
https://www.fnv.nl/cao-se...tis-je-pensioen-berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:03
Even een korte vraag, want ik moet er nog goed in duiken. Ik bouw nu pensioen op middels Aegon Cappital (PPI). Ik kijk er eigenlijk nog niet heel erg naar om, ik ben 32 jaar en het voelt als een ver-van-mijn-bedshow. Ik leg elke maand € 151 bruto in en mijn werkgever brengt hetzelfde deel in.

Nu heb ik een aanbod gekregen voor een andere baan, midlance constructie. Men heeft daar een StiPP pensioen. Ik heb daar nog geen ervaring mee, maar ik lees dat de inleg daar lager is.
Als ik dat StiPP pensioen krijg, is dat vergelijkbaar met wat ik nu al opbouw via Aegon Cappital of zal ik sowieso zelf nog ergens iets moeten regelen?

Ik kan ~€ 1.200 netto extra verdienen, maar ik moet daar al wat extra secundaire arbeidsvoorwaarden van af halen die ik kwijt raak. Als ik dan ook nog extra pensioen moet gaan reserveren, dan is die ~€ 1.200 netto extra aanzienlijk aan het slinken.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Cheezborger schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:33:
Even een korte vraag, want ik moet er nog goed in duiken. Ik bouw nu pensioen op middels Aegon Cappital (PPI). Ik kijk er eigenlijk nog niet heel erg naar om, ik ben 32 jaar en het voelt als een ver-van-mijn-bedshow. Ik leg elke maand € 151 bruto in en mijn werkgever brengt hetzelfde deel in.

Nu heb ik een aanbod gekregen voor een andere baan, midlance constructie. Men heeft daar een StiPP pensioen. Ik heb daar nog geen ervaring mee, maar ik lees dat de inleg daar lager is.
Als ik dat StiPP pensioen krijg, is dat vergelijkbaar met wat ik nu al opbouw via Aegon Cappital of zal ik sowieso zelf nog ergens iets moeten regelen?
Het klinkt alsof je er qua pensioen op achteruit gaat, maar dat is zo niet te zeggen met alleen deze gegevens. Gaat de totale inleg omlaag of jouw deel van de inleg?

Je krijgt sowieso AOW, daarbovenop dus dit pensioen. Of dat genoeg is kun je alleen zelf beoordelen. Wel eens ingelogd op mijnpensioenoverzicht.nl?
Ik kan ~€ 1.200 netto extra verdienen, maar ik moet daar al wat extra secundaire arbeidsvoorwaarden van af halen die ik kwijt raak. Als ik dan ook nog extra pensioen moet gaan reserveren, dan is die ~€ 1.200 netto extra aanzienlijk aan het slinken.

Alvast bedankt!
Dat is een mooie stap. Klinkt als sowieso de moeite waard, zelfs als je 300 bruto apart zou zetten voor extra pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:03
de Peer schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:48:
[...]

Het klinkt alsof je er qua pensioen op achteruit gaat, maar dat is zo niet te zeggen met alleen deze gegevens. Gaat de totale inleg omlaag of jouw deel van de inleg?

Je krijgt sowieso AOW, daarbovenop dus dit pensioen. Of dat genoeg is kun je alleen zelf beoordelen. Wel eens ingelogd op mijnpensioenoverzicht.nl?

[...]

Dat is een mooie stap. Klinkt als sowieso de moeite waard, zelfs als je 300 bruto apart zou zetten voor extra pensioen.
Hoe het zit met de inleg, daar heb ik nog geen inzicht in. Heb meer informatie gevraagd over dat StiPP pensioen inclusief pro forma met de afdrachten.

Ik ben inderdaad wel bekend met mijnpensioenoverzicht.nl, vooralsnog zit ik op een verwacht pensioen vanaf 68 jaar van € 3.032 netto per maand. Nu moet ik nog minimaal 36 jaar werken, dus dat kan nog alle kanten op gaan. :+

Van die ~€ 1.200 netto moet ik overigens nog wel het e.e.a. van doorrekenen. Ik lever namelijk 5 vakantiedagen in, een 13e maand en wat andere kleine perks. En dan eventueel nog extra afdrachten voor het pensioen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:31
De stipp pensioenregeling bestaat nu uit een basis regeling en een plus regeling. Vraag is dus in welke regeling je gaat deelnemen. Daarnaast wordt de regeling per 1-1-2026behoorlijk verbeterd, verdwijnt de basis regeling en wordt zowel de werkgevers afdracht als het werknemers deel verhoogd. Totale inleg gaat naar 23,4% van de pensioengrondslag, waarvan de werkgever 7,5% mag inhouden bij de werknemer. De pensioengrondslag is je fulltime loon - aow franchise * parttime percentage
Zie voor meer informatie https://www.stippensioen....-veranderingen-werkgever/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
skaaf schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:44:
De stipp pensioenregeling bestaat nu uit een basis regeling en een plus regeling. Vraag is dus in welke regeling je gaat deelnemen. Daarnaast wordt de regeling per 1-1-2026behoorlijk verbeterd, verdwijnt de basis regeling en wordt zowel de werkgevers afdracht als het werknemers deel verhoogd. Totale inleg gaat naar 23,4% van de pensioengrondslag, waarvan de werkgever 7,5% mag inhouden bij de werknemer. De pensioengrondslag is je fulltime loon - aow franchise * parttime percentage
Zie voor meer informatie https://www.stippensioen....-veranderingen-werkgever/
Dat lijkt mij een forse verbetering. Volgens mij ongeveer een verdubbeling van de totale premie, waarvan het grootste deel voor rekening komt van de werkgever. Klinkt alsof dat een stuk beter is dan die 300 euro die je nu per maand inlegt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gerritjan
Cheezborger schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:33:
Ik bouw nu pensioen op middels Aegon Cappital (PPI). Ik kijk er eigenlijk nog niet heel erg naar om, ik ben 32 jaar en het voelt als een ver-van-mijn-bedshow.
Geen antwoord op je vraag, maar wel complimenten dat je er, ondanks je gevoel, toch actief mee bezig bent. Dertig jaar geleden dacht ik ook dat mijn pensioen nog ver weg zou zijn, maar ik kan je verzekeren dat het eigenlijk heel dichtbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 41% gewijzigd door Sport_Life op 24-05-2025 22:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 25-05-2025 08:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:31
Members only:

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabob
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:57
Ik zie hier best veel mensen posten over hun inleg, maar hoe zit het eigenlijk met de kosten?

Wat zijn jullie kwijt in % per jaar voor pensioendossier/administratie en daarnaast voor het beheer? Hoe liggen de rendementen over het algemeen per jaar?

Als ik kijk naar ABP bijv. dan stellen ze zelf een rendementsverwachting van 4,5% voor de komende jaren.
Bron: https://www.abp.nl/over-a...ggen/beleggingsresultaten
Minus zeg 2% inflatie, dan blijft er nog 2,5% over aan opbouw. Wat echt niks is aan marge voor als inflatie (of je daadwerkelijke kosten) hoger uitvalt zoals de laatste jaren. Hun historische rendement van 2013 t/m 2023 (11 jaren) was ongeveer 5,5% gemiddeld. In diezelfde periode was de inflatie gemiddeld 3,8%. Dus effectief per jaar gaat het dan om 1,7% rendement.
(Los nog ervan dat de inflatiecijfers kunstmatig laag zijn door huizenprijzen niet mee te nemen bijvoorbeeld, dus die 2% of zelfs 3,8% is echt niet wat ik in mijn beurs voel)

Iemand hierboven had het over Beveiligingspensioen en zij hebben van 2019 t/m 2023 gemiddeld 3,1% gerendeerd. Dus dat is ook om te janken bijvoorbeeld.
Zie hier, pagina 8: https://www.beveiligingsp...en/jaarverslag-2023-0.pdf

Ik heb het gevoel dat de meeste pensioenfondsen maar om 3 redenen er beter voor staan nu ten opzichte van jaren terug:
1. Vroegtijdige sterfte gepensioneerden
2. Hogere leeftijdsgrens en meer pensioenpremie (onder andere door hogere lonen en dus meer inleg)
3. Hogere marktrentes dat een gunstig effect heeft voor de dekkingsgraad.
Vooral punt 3 moet je niet onderschatten hoe gunstig dit ook geweest is voor pensioenfondsen om slechte resultaten te matigen, omdat ze door de lage dekkingsgraad niet hoefde te indexeren jarenlang. Dus ze voelden niet de hete adem in de nek die ze eigenlijk hadden moeten hebben.

Daarom vraag ik mij in algemene zin af of het überhaupt wel nut heeft het om pensioen op te bouwen en het in plaats daarvan netto uit te keren nu om het in eigen beheer (box 3) op te bouwen. Aangezien je zelfs na de box 3 belasting, vrij snel boven de 4,5% kan verdienen en dan verlies je ook niks als de regels weer veranderen of ze besluiten op een andere manier de pensioenpot af te romen. Het enige echte voordeel wat ik zie, is dat je kan besparen op hoog % inkomensbelasting en dit naar de toekomst verschuift. Echter als je vervolgens kijkt wat je verwachte rendement is na die periode, dan spaar je niet veel uit lijkt me zoals hierboven met zulke lage rendementen. Je moet wel de discipline hebben om dit dan als pensioenpot op te bouwen.

Misschien dat ik er wat pessimistisch tegenover sta, maar wat voegt dit pensioenstelsel nog toe voor een 30-jarige? Ik verwacht meer in te leggen dan dat ik er ooit uit ga halen. Vooral gezien de vervuiling overal in dit land (PFAS, grondwaterverontreiniging en ga zo maar door) verwacht ik ook niet dat ik in goede gezondheid de 80 haal, laat staan ouder dan dat. Dus dan heb ik op zijn best 13 jaar pensioen waarbij ik nog minstens 30 jaar aan inleg zou betalen.

Daarnaast is dan ook nog maar de vraag hoeveel pensioen je daadwerkelijk krijgt. Als je vroegtijdig overlijdt dan is het weg in veel gevallen. Niet dat het mij dan veel uitmaakt, maar voor wie erna komt kan dit wel een groot verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:00
Rabob schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:29:
Ik zie hier best veel mensen posten over hun inleg, maar hoe zit het eigenlijk met de kosten?

Wat zijn jullie kwijt in % per jaar voor pensioendossier/administratie en daarnaast voor het beheer? Hoe liggen de rendementen over het algemeen per jaar?

Als ik kijk naar ABP bijv. dan stellen ze zelf een rendementsverwachting van 4,5% voor de komende jaren.
Minus zeg 2% inflatie, dan blijft er nog 2,5% over aan opbouw. Wat echt niks is aan marge voor als inflatie (of je daadwerkelijke kosten) hoger uitvalt zoals de laatste jaren. Hun historische rendement van 2013 t/m 2023 (11 jaren) was ongeveer 5,5% gemiddeld. In diezelfde periode was de inflatie gemiddeld 3,8%. Dus effectief per jaar gaat het dan om 1,7% rendement.
(Los nog ervan dat de inflatiecijfers kunstmatig laag zijn door huizenprijzen niet mee te nemen bijvoorbeeld, dus die 2% of zelfs 3,8% is echt niet wat ik in mijn beurs voel)

Iemand hierboven had het over Beveiligingspensioen en zij hebben van 2019 t/m 2023 gemiddeld 3,1% gerendeerd. Dus dat is ook om te janken bijvoorbeeld.

Ik heb het gevoel dat de meeste pensioenfondsen maar om 3 redenen er beter voor staan nu ten opzichte van jaren terug:
2. Hogere leeftijdsgrens en meer pensioenpremie (onder andere door hogere lonen en dus meer inleg)
Vooral punt 3 moet je niet onderschatten hoe gunstig dit ook geweest is voor pensioenfondsen om slechte resultaten te matigen, omdat ze door de lage dekkingsgraad niet hoefde te indexeren jarenlang. Dus ze voelden niet de hete adem in de nek die ze eigenlijk hadden moeten hebben.

Daarom vraag ik mij in algemene zin af of het überhaupt wel nut heeft het om pensioen op te bouwen en het in plaats daarvan netto uit te keren nu om het in eigen beheer (box 3) op te bouwen. Aangezien je zelfs na de box 3 belasting, vrij snel boven de 4,5% kan verdienen en dan verlies je ook niks als de regels weer veranderen of ze besluiten op een andere manier de pensioenpot af te romen. Het enige echte voordeel wat ik zie, is dat je kan besparen op hoog % inkomensbelasting en dit naar de toekomst verschuift. Echter als je vervolgens kijkt wat je verwachte rendement is na die periode, dan spaar je niet veel uit lijkt me zoals hierboven met zulke lage rendementen. Je moet wel de discipline hebben om dit dan als pensioenpot op te bouwen.

Misschien dat ik er wat pessimistisch tegenover sta, maar wat voegt dit pensioenstelsel nog toe voor een 30-jarige? Ik verwacht meer in te leggen dan dat ik er ooit uit ga halen. Vooral gezien de vervuiling overal in dit land (PFAS, grondwaterverontreiniging en ga zo maar door) verwacht ik ook niet dat ik in goede gezondheid de 80 haal, laat staan ouder dan dat. Dus dan heb ik op zijn best 13 jaar pensioen waarbij ik nog minstens 30 jaar aan inleg zou betalen.

Daarnaast is dan ook nog maar de vraag hoeveel pensioen je daadwerkelijk krijgt. Als je vroegtijdig overlijdt dan is het weg in veel gevallen. Niet dat het mij dan veel uitmaakt, maar voor wie erna komt kan dit wel een groot verschil zijn.
Tja, in mijn geval betaalt de werkgever 78% van de premie, dus dan ga ik ,verwacht ik, zowiezo aan overhouden. En wordt zeker niet als loon extra betaald, als je er al vanaf kan zien. En die 22 procent die ik zelf betaal, betaalt de fiscus ook mooi fors aan mee.

Premievrij zou nog mooier zijn....

Verder vind ik het lastig om iets te zeggen over het daadwerkelijk rendement dat er gemaakt wordt, het is lastig om daar de door jou ingelegde premie terug te herleiden. De keren dat ik keek was er een redelijk risico/rendements score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabob
jerh schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:40:
[...]

Tja, in mijn geval betaalt de werkgever 78% van de premie, dus dan ga ik ,verwacht ik, zowiezo aan overhouden. En wordt zeker niet als loon extra betaald, als je er al vanaf kan zien. En die 22 procent die ik zelf betaal, betaalt de fiscus ook mooi fors aan mee.

Premievrij zou nog mooier zijn....

Verder vind ik het lastig om iets te zeggen over het daadwerkelijk rendement dat er gemaakt wordt, het is lastig om daar de door jou ingelegde premie terug te herleiden. De keren dat ik keek was er een redelijk risico/rendements score.
Hmm ja dat eerste is wel een goed punt. Dan zou ik er ook vanuit gaan dat dit wel een goede deal voor jou is, ondanks wat er achter de schermen dan nog gebeurt. De meeste mensen in mijn branche kijken echter vaak naar twee paden waarbij 1. een lange termijn carriere is bij een werkgever met goede regelingen, maar waar de inleg meestal best fors is; of 2. als soort ZZP (consultant) te werken waarbij je dus geen werkgever premie hebt in die zin. Dus dan kun je dat deel wel redelijkerwijs als salaris krijgen i.p.v. pensioeninleg.

Wat bedoel je met dat laatste? Wat laten ze je precies zien aan informatie? Je ziet het algemene rendement neem ik aan, maar wat zie je qua risicoblootstelling om dat te kunnen toetsen?
Het probleem dat ik vaak tegen kom bij zo goed als elke vermogensbeheerder is dat ze hun eigen risico classificeren. Slager die zijn eigen vlees keurt zeg maar. Ze gebruiken over het algemeen geen benchmark of algemeen rendement zoals de AEX of S&P500 om hun eigen resultaten en ook risico's te toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-09 11:51
Rabob schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:29:

Precies dat dacht ik ook toen ik 30 was, maar het was verplicht om deel te nemen aan de pensioenregeling. Dat is (achteraf) maar goed ook, inderdaad 1. omdat de werkgever ook stevig inlegt. Overigens heb ik daarvan gevraagd, geef die inleg dan maar aan mij dan beleg ik het zelf, maar dat kon niet; en 2. omdat het buiten de box 3 belasting valt, en last but not least 3. ABP heeft in de 20 jaar t/m 2023 een rendement van 6% gehaald. Beter dan de toekomstverwachting van 4.5% die jij aanhaalt. Die verwachting in het jaarverslag was gebaseerd op een stijgende rente, maar we weten allemaal dat die weer bijna helemaal terug omlaag is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Coffeeroam schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Precies dat dacht ik ook toen ik 30 was, maar het was verplicht om deel te nemen aan de pensioenregeling. Dat is (achteraf) maar goed ook, inderdaad 1. omdat de werkgever ook stevig inlegt. Overigens heb ik daarvan gevraagd, geef die inleg dan maar aan mij dan beleg ik het zelf, maar dat kon niet; en 2. omdat het buiten de box 3 belasting valt, en last but not least 3. ABP heeft in de 20 jaar t/m 2023 een rendement van 6% gehaald. Beter dan de toekomstverwachting van 4.5% die jij aanhaalt. Die verwachting in het jaarverslag was gebaseerd op een stijgende rente, maar we weten allemaal dat die weer bijna helemaal terug omlaag is.
4. en het nu nog steeds nodig is om mensen tegen hun aanstekelijke zelfvertrouwen te beschermen, zodat iemand die denkt structureel de komende 40 jaar 4,5% netto rendement te maken en daarnaast maar 80 wordt, ook nog voorzien wordt van een pensioen en niet tegen die tijd door de samenleving in leven gehouden moet worden ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
Ik ben met pensioen en heb me er lang van tevoren nooit mee bezig gehouden. Belangrijkste is om te bedenken wat je nu echt nodig hebt als je met pensioen gaat. Hypotheek afbetaald is erg prettig. Kijk eens wat je per maand binnenkrijgt en wat er overblijft, verschil is wat je nu uitgeeft en dus nodig hebt om je huidige levensstijl te handhaven. Ik houd al 25 jaar een spreadsheet bij waarin ik op 1 januari alle tegoeden die ik heb bijhoud. Verschil met vorig jaar is wat je over hebt gehouden.
Op basis daarvan ben ik met 61 met pensioen gegaan, 3 jaar geleden. En het bevalt uitstekend. Toen ik met pensioen ging had ik een buffer uit spaargeld en een erfenis. En zoals het er nu naar uitziet gaat die niet op voor onze dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Laatst online: 14-09 13:23
ABP heeft in de 20 jaar t/m 2023 een rendement van 6% gehaald.
De deelnemers van het ABP krijgen niet het rendement maar de indexatie. Dit geldt zowel voor mensen die nog inleggen als voor reeds gepensioneerden.

Waarom het rendement en de indexatie zo ver uit elkaar liggen is voor mij nooit duidelijk geworden. Maar voor ons gaat het om de indexatie. Als je het zelf beter wil doen dan hoef je alleen de indexatie te verslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Delay schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:37:
[...]

De deelnemers van het ABP krijgen niet het rendement maar de indexatie. Dit geldt zowel voor mensen die nog inleggen als voor reeds gepensioneerden.

Waarom het rendement en de indexatie zo ver uit elkaar liggen is voor mij nooit duidelijk geworden. Maar voor ons gaat het om de indexatie. Als je het zelf beter wil doen dan hoef je alleen de indexatie te verslaan.
En het lang-leven risico weten te compenseren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Waarom het rendement en de indexatie zo ver uit elkaar liggen is voor mij nooit duidelijk geworden.
Omdat in de tarieven voor de inkoop van pensioen al wordt uitgegaan van een bepaald rendement. Het bedrag dat je later uitgekeerd krijgt is gemiddeld bijna twee keer zo hoog als het bedrag dat je inlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabob
[...]

Dit komt door de rekenrente die jarenlang gebaseerd was op de staatsrente. Dus lage staatsrente betekende lage rekenrente. De rekenrente wordt als discount factor gebruikt voor alle pensioenverplichtingen (liabilities). Stel voor het gemak dat de rekenrente 0% is, dan zijn alle pensioenverplichtingen zelfs die van over 40 jaar, evenveel waard nu als op het moment dat die plaatsvinden. Oftewel 100 euro nu, is 100 euro in 2065. Dit betekent dat er dus 105 euro nu in kas moet zijn om een 105% dekkingsgraad te hebben over die 100 euro pensioenverplichting in 2065.

Dit geeft ook een hele rare situatie waarbij de rekenrente rond de 1% of lager lag waarschijnlijk (ik vind hier geen exacte cijfers over, maar ik baseer me op de yield van staatsobligaties). Dus dat de verplichtingen bijna niet gediscount werden en er dus heel veel geld in kas nodig was, met name voor de fondsen met veel toekomstige verplichtingen (jonge deelnemers). Effectief: premies kunnen omhoog en indexatie blijft achterwege. Plus dat het ook een argument werd voor het verhogen van de pensioenleeftijd want er is een 'tekort'.

Diezelfde staatsrente wordt ook op met name twee manieren kunstmatig laag gehouden:
1. Pensioenfondsen onder andere zijn verplicht in Nederland en "veilige" instrumenten te investeren. Oftewel overheidsobligaties. Dus er is een ongezonde koopdruk om dit te kopen, terwijl het rendement vaak negatief was bij het aanhouden en de enige winst die je kon behalen hierop kwam van dat de bubbel groter werd en de yields nog negatiever. Het aanhouden van deze effecten had een negatieve opbrengst.
2. De ECB bepaalt de rente en hoeveel geld er in de markt zit. Dus zij hebben ook een kunstmatig lage rente al sinds ~2008. Terwijl hun ENIGE doel zou moeten zijn het beheersen van de inflatie. Een lage rente zorgt juist voor meer inflatie. De ECB wordt als politiek verlengstuk gebruikt in plaats van dat ze zich enkel bezig houdt met haar primaire taak.
[...]

Waar baseer jij die lagere rente op?
Ja, de ECB heeft de rente verlaagd, maar alles staat nog fors hoger sinds 2022 ten op zichte van de jaren ervoor. Dus dit scenario zal hoogstwaarschijnlijk de realiteit worden. Vooral omdat ABP bijv. veel doet met groene stroom en Nederlands vastgoed dat tegenwoordig ook geen hoge yields meer heeft. Die liggen meestal maar rond de 3-4%.
Bijv: https://www.dnb.nl/statistieken/dashboards/rente/
Die eerste lijn zal alleen lager zijn omdat mensen geherfinancieerd hebben en er qua bedragen ook veel meer is afgesloten met lage rentes door de hoge huizenprijzen en meer is afbetaald in de oude hypotheken (want aflossing ligt dan ook hoger per saldo).

- Zakelijke kredieten zitten rond het niveau van de financiële crisis.
- Deposito's/sparen zijn ook ~1,5% hoger dan wat het was.
- Hypotheekrentes staan ook nog een stuk hoger en zijn onlangs iets gedaald, maar vergeet niet dat de huizenprijzen nog altijd stijgen vaker. Dus effectief is het niet goedkoper geworden.

Het probleem met het kijken naar de afgelopen 20 jaar, is dat de crisis van 2007 er net buiten valt. Als APG (en dus ABP) dit jaar 0% presteert, zal het 20 jaar gemiddelde enorm stijgen omdat vervolgens de cijfers van 2008 er ook buiten vallen (-20% dat jaar). Dit geeft echter geen goed beeld van het rendement naar de toekomst toe of wat je gemiddeld kan verwachten. Daarnaast moet je dit ook niet los zien van inflatie of een andere koopkrachtindicatie.
Rubbergrover1 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Omdat in de tarieven voor de inkoop van pensioen al wordt uitgegaan van een bepaald rendement. Het bedrag dat je later uitgekeerd krijgt is gemiddeld bijna twee keer zo hoog als het bedrag dat je inlegt.
Dat klinkt natuurlijk wel mooi, maar een verdubbeling is niet heel veel over zo een lange periode (stel even 40 jaar totale looptijd en inleg). Als je vandaag inlegt, om over 40 jaar die verdubbeling te krijgen dan is dat effectief 1,75% per jaar aan rendement en dan zou je 107 moeten worden om je volledige inleg terug te zien.

Ook als de berekening zou zijn dat bij pensioenleeftijd jouw pensioenpot 2 keer de totale inleg was, dan is het onderliggende rendement ook niet bijster veel.
jeroenkb schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:54:
[...]

4. en het nu nog steeds nodig is om mensen tegen hun aanstekelijke zelfvertrouwen te beschermen, zodat iemand die denkt structureel de komende 40 jaar 4,5% netto rendement te maken en daarnaast maar 80 wordt, ook nog voorzien wordt van een pensioen en niet tegen die tijd door de samenleving in leven gehouden moet worden ;-)
Met betrekking op het laatste, waar denk je dat AOW voor is? Dit doe je al als samenleving. Het is geen vetpot, maar toch.

4,5% is echt niks om te halen netto. Zelfs met de huidige box 3 belasting. Ik zeg zeker niet dat iedereen dat moet doen en ik denk dat het voor een merendeel het beter is ze tegen zichzelf te beschermen. Echter, ik denk ook niet dat de pensioenfondsen goed met het geld om gaan op de huidige manier. Door een mix van overheidsregels, mandaat van het pensioenfonds zelf en te weinig echte controle aan de achterkant of ze wel competitief zijn in hun resultaten.
pauldaytona schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:16:
Ik ben met pensioen en heb me er lang van tevoren nooit mee bezig gehouden. Belangrijkste is om te bedenken wat je nu echt nodig hebt als je met pensioen gaat. Hypotheek afbetaald is erg prettig. Kijk eens wat je per maand binnenkrijgt en wat er overblijft, verschil is wat je nu uitgeeft en dus nodig hebt om je huidige levensstijl te handhaven. Ik houd al 25 jaar een spreadsheet bij waarin ik op 1 januari alle tegoeden die ik heb bijhoud. Verschil met vorig jaar is wat je over hebt gehouden.
Op basis daarvan ben ik met 61 met pensioen gegaan, 3 jaar geleden. En het bevalt uitstekend. Toen ik met pensioen ging had ik een buffer uit spaargeld en een erfenis. En zoals het er nu naar uitziet gaat die niet op voor onze dood.
25 jaar is toch al best lang om ermee bezig te zijn lijkt me haha. Heeft u dan ook gekeken hoeveel u aan pensioen heeft ingelegd en wat dit nu aan lijfrente is; ten opzichte van netto uitbetaling per periode en vervolgens 7% per jaar op een beleggersrekening (of daadwerkelijk gekoppeld aan een benchmark zoals de AEX of S&P500)? Hier ben ik met name benieuwd naar. Dus wat was het persoonlijke pensioenpotje toen u met pensioen ging ten opzichte van wat het had kunnen zijn onder eigen beheer box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Laatst online: 09-09 17:34
Rabob schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:54:
[...]
25 jaar is toch al best lang om ermee bezig te zijn lijkt me haha. Heeft u dan ook gekeken hoeveel u aan pensioen heeft ingelegd en wat dit nu aan lijfrente is; ten opzichte van netto uitbetaling per periode en vervolgens 7% per jaar op een beleggersrekening (of daadwerkelijk gekoppeld aan een benchmark zoals de AEX of S&P500)? Hier ben ik met name benieuwd naar. Dus wat was het persoonlijke pensioenpotje toen u met pensioen ging ten opzichte van wat het had kunnen zijn onder eigen beheer box 3.
Nee ik was zeker geen 25 jaar met m'n pensioen bezig, integendeel. Ik snap je vraag maar heb daar nooit aan gerekend. Ik heb in die 25 jaar wel eens wat geld op een beleggingspolis gezet. Maar de vooraf beloofde rendementen heb ik nooit gezien. Eigenlijk ronduit treurig wat dat opgeleverd heeft. Welke beleggingsrekening levert mij 7% per jaar op, en dan gemiddeld over bv 10 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rabob
pauldaytona schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Nee ik was zeker geen 25 jaar met m'n pensioen bezig, integendeel. Ik snap je vraag maar heb daar nooit aan gerekend. Ik heb in die 25 jaar wel eens wat geld op een beleggingspolis gezet. Maar de vooraf beloofde rendementen heb ik nooit gezien. Eigenlijk ronduit treurig wat dat opgeleverd heeft. Welke beleggingsrekening levert mij 7% per jaar op, en dan gemiddeld over bv 10 jaar?
Persoonlijk als je redelijk safe wilt spelen voor lange termijn dan zou ik voor zoiets gaan als een ETF in de wereld zoals:
https://www.ishares.com/n...-world-ucits-etf-acc-fund
Ongeveer 9,4% per jaar voor de afgelopen 10 jaar met 0,20% beheerkosten. Exacte rendement kan natuurlijk wel fors verschillen afhankelijk van je instapmoment(en). Dit is echter meer iets wat ik zou pakken aan het begin van de pensioenopbouw. Er zijn ook andere providers dan BlackRock, maar even iets voor het idee.

Als je met pensioen bent en consistent inkomen/dividend of iets dergelijks wilt zou ik eerder kijken naar zoiets als laag risico corporate debt of sovereign debt fondsen. Maar dan niet de AAA rating, maar die er net onder zitten. Dan zou je ook nog wel 4-5% moeten kunnen halen op jaarbasis. Ik hou me zelf niet echt met die producten bezig, omdat ik meer van aandelen en optiecontracten ben en ik voor hogere yields/risico's ga op dit moment. Je doel is hierbij niet rendement, maar verliezen beperken. Je hebt dan geen tolerantie voor -20% rendement of iets dergelijks.

Die beleggingspolissen ben ik bij mijn ouders ook tegengekomen meen ik jaren terug. Ik weet niet meer welke firma dat was. Ohra? Over het algemeen kan ik wel dit zeggen wanneer het aankomt op beleggingen bij verzekeraars/banken:
1. Extreem hoge kosten. Veel van die dingen zaten makkelijk rond de 2% kosten op jaarbasis los van rendement. Want je had beheerkosten, fondskosten, transactiekosten, kwartaalkosten, etc. Tegenwoordig is dat een stuk lager rond de 1% vaker in totaal, maar zelfs dan nog ben je duur uit voor wat ze doen. Dus met de fiscus erbij, moest je al meer dan 3% per jaar halen om uberhaupt uit de kosten te komen historisch gezien.
2. Je hebt vaker die 3 profielen (defensief, neutral, offensief) en die zijn overal weer verschillend. Dus de ene kan 30% obligaties defensief vinden en een andere vindt dat weer offensief. Dus je kunt deze beheerders ook niet 1 op 1 vergelijken. Daarnaast betekende defensief de afgelopen jaren eigenlijk gewoon "wil je geld verliezen?" :+ want dan staken ze het in overheidsobligaties met negatieve of hele lage yields voor het vasthouden en hoog risico voor prijsdalingen (en dus koersverliezen) plus nog eens een 1% beheerfee. Dus over het algemeen moest je altijd offensief pakken, want neutraal en defensief waren zeer schadelijk voor je rendement en ook je risico.
3. De fondsen waar ze vervolgens in zitten presteren op zichzelf niet goed. Bijv een fonds dat in de AEX investeert presteert slechter dan een ETF dat de index volgt. Een ETF is goedkoper qua kosten en presteert dus dan ook nog beter. Terwijl het juist de bedoeling is dat je risico-rendement verhouding beter wordt als je iemand betaalt hiervoor.
4. Tegenwoordig kun je meestal ook dezelfde fondsen direct kopen. Dus waarom zou je 1% beheer/managementkosten betalen aan een bank als je ook direct voor 30% fonds X en 70% fonds Y kan kopen. Veel brokers/platforms hebben ook lage kosten voor handel in dit soort fondsen. 1% is een enorme besparing op jaarbasis. Voor mijn ouders heb ik dit destijds gedaan door te schuiven van ING naar NN. De besparing was iets van 1% op jaarbasis aan kosten voor precies dezelfde fondsen en inmiddels zijn de beheerkosten van de fondsen ook nog eens lager, dus effectief is het eerder 1,5% geweest.
5. Daarnaast is het probleem dat veel fondsen helemaal niet goed gespreid zijn. Als je bijv. in de AEX zou kopen, dan zit heel veel van jouw beleggingen in tech/semiconductors (ASML, ASMI, BESI, Prosus, etc). Dus los van een fonds kopen met veel verschillende beleggingen, zou je eigenlijk nog moeten toetsen of dit wel zo divers is als wat je zou willen. In veel gevallen is dit vaak niet eens goed mogelijk, omdat ze enkel de top 5 of top 10 beleggingen vermelden.

Over het algemeen bij beleggingen is kostenbeheersing de makkelijkste manier om jouw rendement hoger te krijgen. Hogere rendementen zoeken vergt vaker meer tijd/werk en wellicht risico. Dit is ook als "simpele" belegger om het zo maar even te noemen het makkelijkste te begrijpen, want al die Morning Star ratings en prijzen die ze winnen; zeggen in de praktijk heel weinig.

[ Voor 4% gewijzigd door Rabob op 26-05-2025 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delay
Rabob schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:54:
Dit komt door de rekenrente die jarenlang gebaseerd was op de staatsrente.
De rekenrente is een model gemaakt aan de universiteit Tilburg, en de staatsrente is maar een van de invoeren van dat model. De uitkomst van het model wordt bepaald door de parameters waarmee je het draait, en die parameters worden vastgesteld door de Commissie Parameters van de 2e kamer.

Dit staat overigens los van wat ik wilde zeggen: om een individuele belegger met het ABP te vergelijken, moet je niet kijken naar het rendement van het ABP, maar naar wat het ABP haar deelnemers werkelijk uitkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 16:39
In de nieuwsbrief van BeFrank van afgelopen week (28 mei) vind ik het volgende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvmSTazq8-FAqK2UCNS4gBInkHw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NZdRVWc6weFOyleNZykvLuzE.png?f=user_large

Weet iemand waar "goed om te weten" over gaat? Er staat geen link naar verdere uitleg. Op dit moment maak ik ieder jaar gebruik van mijn reserveringsruimte om een pensioengat te dichten. Dit doe ik op een eigen (geblokkeerde) pensioenrekening. Mijn huidige planning is dat ik dit de komende jaren blijf doen. Moet ik mijn planning herzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Basje schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:59:
In de nieuwsbrief van BeFrank van afgelopen week (28 mei) vind ik het volgende.

[Afbeelding]

Weet iemand waar "goed om te weten" over gaat? Er staat geen link naar verdere uitleg. Op dit moment maak ik ieder jaar gebruik van mijn reserveringsruimte om een pensioengat te dichten. Dit doe ik op een eigen (geblokkeerde) pensioenrekening. Mijn huidige planning is dat ik dit de komende jaren blijf doen. Moet ik mijn planning herzien?
Nou, het betekent wat de tekst ook zegt. In de huidige systematiek kun je de ruimte die je hebt tot 10 jaar terug gebruiken voor een extra storting. Maar als de pensioenregeling die je hebt straks overgaat op het nieuwe systeem, dan kun je dus niet meer de ruimte van vóór die overgang gebruiken.

Als je alleen gebruik maakt van de huidige ruimte, dan is er weinig aan de hand. Maar als je dat nog niet zou doen en zit te twijfelen of je de ruimte over het verleden nog zou willen gebruiken, dan is er wel haast geboden bij het gebruiken van die ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
Heeft iemand een link met meer informatie (voor leken)? Mijn eigen zoekacties leveren niets op. Concreet ben ik op zoek naar de datum waarop onze huidige reserveringsruimte komt te vervallen. Op de site van de Belastingdienst reppen ze alleen over verruimte reserveringsruimte per 2023 en verwijzen ze naar pensioenduidelijkheid.nl, maar daar wordt niet gesproken over reserveringsruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skaaf
  • Laatst online: 21:31
Basje schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:04:
Heeft iemand een link met meer informatie (voor leken)? Mijn eigen zoekacties leveren niets op. Concreet ben ik op zoek naar de datum waarop onze huidige reserveringsruimte komt te vervallen. Op de site van de Belastingdienst reppen ze alleen over verruimte reserveringsruimte per 2023 en verwijzen ze naar pensioenduidelijkheid.nl, maar daar wordt niet gesproken over reserveringsruimte.
Dit is afhankelijk van het moment waarop jouw pensioenregeling wordt aangepast. Heb je een pensioenregeling bij een pensioenfonds, dan kun je daar het omzettingsmoment vinden. Heb je een pensioenregeling bij een verzekeraar, informeer dan bij je werkgever wat de planning is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basje
Oké, heb even met BeFrank gebeld. Het gaat in hun nieuwsbrief niet over de reserveringsruimte en dus ook niet over lijfrente. De pensioenverzekeraar biedt zelf ook de mogelijkheid om extra in te leggen en op het moment dat zij overstappen naar het nieuwe stelsel gelden er nieuwe regels. De regels voor reserveringsruimte en lijfrente blijven (voor zover bekend) voorlopig ongewijzigd.

Misschien was dit voor anderen al duidelijk maar ik schrok even. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Basje schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:34:
Oké, heb even met BeFrank gebeld. Het gaat in hun nieuwsbrief niet over de reserveringsruimte en dus ook niet over lijfrente. De pensioenverzekeraar biedt zelf ook de mogelijkheid om extra in te leggen en op het moment dat zij overstappen naar het nieuwe stelsel gelden er nieuwe regels. De regels voor reserveringsruimte en lijfrente blijven (voor zover bekend) voorlopig ongewijzigd.

Misschien was dit voor anderen al duidelijk maar ik schrok even. 8)7
Ik schrok ook even want dat wist ik nog niet over de nieuwe pensioenwet.

Maar bottomline is dat je dus gewoon op je eigen lijfrenterekening volgens de reserveringsruimte en jaarruimte kunt inleggen.
Het is dan waarschijnlijk toch wel zo dat de jaarruimte per de "invaar"datum anders berekend gaat worden (niet meer met de Factor A neem ik aan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Ik heb zo'n 15 jaar terug 1 jaar in loondienst gewerkt bij een bedrijf dat pensioenafdracht deed naar Zwitserleven. Dat is als ik het goed is een pensioenverzekeraar, geen -fonds. Destijds heb ik ook wat kleine pensioenpotjes (horeca als student) naar hen overgedragen. Vervolgens ben ik als ZZPer gaan werken en heb ik afdracht gedaan in een pensioenbelegging bij BND. Nu heb ik dus:

- Een relatief kleine pot bij Zwitserleven (zeg 50k in beleggingen opgebouwd, goed voor nog geen 5k bruto per jaar)
- Een serieuze pot bij BND
- Daarnaast nog een partner in loondienst met een een dik pensioen waar we met z'n tweeën meer dan voldoende aan zouden hebben.

Ik ben op zoek geweest om de Zwitserleven pot in eigen beheer te krijgen, zou deze bijvoorbeeld willen toevoegen aan mijn BND pensioenbeleggen of bijvoorbeeld wat actiever (en risicovoller) willen beleggen bij DeGiro pensioenrekening. Het is geen punt dat het geld aan de wettelijke voorwaarden voor pensioen moet blijven voldoen.

Ik krijg echter nergens duidelijk of het mogelijk is om de opgebouwde pot over te dragen. Bij een pensioenfonds is het helder dat je dit niet naar een pensioenbelegging in eigen beheer kunt overmaken, omdat het collectief geld is (jouw dood is letterlijk een ander zijn brood), maar hoe zit dat met een pensioenverzekering? Zoals ik het lees, is het geld óf voor mijn pensioen, óf voor een nabestaandenpensioen en dus lijkt het alsof het wel echt van mij is. Daarom toch wat hoop dat ik het kan verplaatsen.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Wil sowieso eens bellen met Zwitserleven, maar het is goed om wat beslagener ten ijs te komen. Google/ChatGPT zijn niet heel helder in soms zelfs tegenstrijdig in resultaten...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
coelho schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:25:
Ik heb zo'n 15 jaar terug 1 jaar in loondienst gewerkt bij een bedrijf dat pensioenafdracht deed naar Zwitserleven. Dat is als ik het goed is een pensioenverzekeraar, geen -fonds. Destijds heb ik ook wat kleine pensioenpotjes (horeca als student) naar hen overgedragen. Vervolgens ben ik als ZZPer gaan werken en heb ik afdracht gedaan in een pensioenbelegging bij BND. Nu heb ik dus:

- Een relatief kleine pot bij Zwitserleven (zeg 50k in beleggingen opgebouwd, goed voor nog geen 5k bruto per jaar)
- Daarnaast nog een partner in loondienst met een een dik pensioen waar we met z'n tweeën meer dan voldoende aan zouden hebben.

Ik ben op zoek geweest om de Zwitserleven pot in eigen beheer te krijgen, zou deze bijvoorbeeld willen toevoegen aan mijn BND pensioenbeleggen of bijvoorbeeld wat actiever (en risicovoller) willen beleggen bij DeGiro pensioenrekening. Het is geen punt dat het geld aan de wettelijke voorwaarden voor pensioen moet blijven voldoen.

Ik krijg echter nergens duidelijk of het mogelijk is om de opgebouwde pot over te dragen. Bij een pensioenfonds is het helder dat je dit niet naar een pensioenbelegging in eigen beheer kunt overmaken, omdat het collectief geld is (jouw dood is letterlijk een ander zijn brood), maar hoe zit dat met een pensioenverzekering? Zoals ik het lees, is het geld óf voor mijn pensioen, óf voor een nabestaandenpensioen en dus lijkt het alsof het wel echt van mij is. Daarom toch wat hoop dat ik het kan verplaatsen.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Wil sowieso eens bellen met Zwitserleven, maar het is goed om wat beslagener ten ijs te komen. Google/ChatGPT zijn niet heel helder in soms zelfs tegenstrijdig in resultaten...
Ook bij een pensioenverzekeraar gaat het om een collectieve regeling. Een 'tweede pijler' pensioen (collectief pensioen via werkgever) kun je niet zomaar overdragen naar een individueel pensioen ('derde pijler')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delay
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:31:
Ook bij een pensioenverzekeraar gaat het om een collectieve regeling. Een 'tweede pijler' pensioen (collectief pensioen via werkgever) kun je niet zomaar overdragen naar een individueel pensioen ('derde pijler')
Lijkt mij ook. Een horeca pensioen is een 2e pijler pensioen. Dat OP dit kon overdragen naar Zwitserleven betekent dat OP daar ook een 2e pijler pensioen heeft.

Een 2e pijler pensioen kan je nooit in eigen beheer brengen. Je kan wel ergens gaan werken waar je onder een ander 2e pijler pensioen valt, en dan kan je het Zwitserleven pensioen overdragen. Als je bij de overheid gaat werken kan je het Zwitserleven pensioen bijvoorbeeld onderbrengen bij het ABP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
coelho schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:25:

Valt onder de pensioenwet. En als je die leest zal je zien dat je het niet kan vervreemden of overdragen naar een lijfrente product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
@Rubbergrover1 @Delay @jerh Dank voor jullie uitleg! Ik had de hoop dat een pensioensverzekering niet net als een pensioenfonds in de tweede pijler zou zitten en ik meer flexibiliteit zou hebben. Nu is de enige keuze die ik heb een schaal van 5 stappen van laag naar hoog risico. Had graag meer opties gehad.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 08:54
Stel het volgende geldt:
  1. Je stopt met werken voor je AOW-leeftijd
  2. Je reserveringsruimte voor lijfrentes is nul
Is het dan nog mogelijk/verstandig om premie in te leggen in een lijfrenteproduct?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

One_Gandalf schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:30:
Stel het volgende geldt:
  1. Je stopt met werken voor je AOW-leeftijd
  2. Je reserveringsruimte voor lijfrentes is nul
Is het dan nog mogelijk/verstandig om premie in te leggen in een lijfrenteproduct?
Mogelijk wel maar alle voordelen vervallen dan dus lijkt me onlogisch om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Dus het is dan verstandig om de automatische inleg in de lijfrente te stoppen voor het stoppen met werken? Ik neem aan dat er dan nog wel gebruik kan worden gemaakt van de jaarruimte van het laatste jaar waarin nog is gewerkt. Alleen zal dat dan niet meer afgetrokken kunnen worden van het inkomen omdat er geen inkomen meer is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coffeeroam
One_Gandalf schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:39:
Dus het is dan verstandig om de automatische inleg in de lijfrente te stoppen voor het stoppen met werken? Ik neem aan dat er dan nog wel gebruik kan worden gemaakt van de jaarruimte van het laatste jaar waarin nog is gewerkt. Alleen zal dat dan niet meer afgetrokken kunnen worden van het inkomen omdat er geen inkomen meer is.
Alles wat je in de lijfrenterekening stopt, daarover betaal je geen vermogensrendementheffing. Gedurende alle jaren dat het uitkeert ook niet. Dat kan ook een overweging zijn om wel je jaarruimte te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Coffeeroam schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:28:
[...]

Alles wat je in de lijfrenterekening stopt, daarover betaal je geen vermogensrendementheffing. Gedurende alle jaren dat het uitkeert ook niet. Dat kan ook een overweging zijn om wel je jaarruimte te benutten.
Kan de jaarruimte ook worden afgetrokken van het rendement in box 3 of geldt de aftrek alleen voor box 1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

One_Gandalf schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:18:
[...]

Kan de jaarruimte ook worden afgetrokken van het rendement in box 3 of geldt de aftrek alleen voor box 1?
Alleen box 1. En alleen als je inlegt. De jaarruimte zelf is niet aftrekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One_Gandalf
de Peer schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:22:
[...]

...
En alleen als je inlegt. De jaarruimte zelf is niet aftrekbaar.
Dat bedoelde ik ook te zeggen, maar de formulering was inderdaad wat kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
One_Gandalf schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:18:
[...]

Ingelegde premies voor lijfrenten en andere inkomensvoorzieningen kunnen worden afgetrokken van het inkomen uit werk (inclusief inkomen uit vroegere & overige werkzaamheden) en woning (eigenwoningforfait) in box 1 (en in geen andere box).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Coffeeroam schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:54:
[...]

Ingelegde premies voor lijfrenten en andere inkomensvoorzieningen kunnen worden afgetrokken van het inkomen uit werk (inclusief inkomen uit vroegere & overige werkzaamheden) en woning (eigenwoningforfait) in box 1 (en in geen andere box).
Ik had het eigenwoningforfait ook in gedachten als inkomsten in box 1. Echter daar staan al hypotheekrenteaftrek en giften tegenover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:49
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Nadeel.
Simpel rekenvoorbeeld. Stel je hebt een pensioenregeling waarbij je 1,875% opbouwt per jaar met bv 25% pensioenpremie. Dan geeft dat bij een pensioengrondslag van 10.000 een opbouw aan ouderdomspensioen van 187,50 pensioen per jaar. Wat dan ook de factor A is. Vermenigvuldig je dat met 6,27 dan komt er een aftrekbedrag van 1175 euro uit. De ruimte om extra op te bouwen is dan 30% van 10k min die 1175 - 1825.

Zou je overgaan naar het nieuwe stelsel, dan zou dat bij een pensioenpremie van 25% betekenen dat je 2500 inlegt. En dat je nog maar 3k - 2500 = 500 euro ruimte overhoudt. Je kunt dan dus veel minder extra opbouwen naast de pensioenregeling.
Interessante discussie, die ik hier even naar boven haal. Het lijkt niet per definitie nadelig te zijn voor iedereen?

In mijn huidige situatie van een beschikbare premie-pensioen, leg ik bijvoorbeeld 25% van mijn pensioengrondslag in. Ik dacht, nu met de 30% fiscale ruimte voor lijfrente, nog 5% over te houden aan jaarruimte. Maar ik kwam met de Factor A x 6,27 regeling elk jaar uit op een theoretische inleg die véél hoger was, dan mijn daadwerkelijke inleg dat jaar.

Betekend dit (mits pensioenregeling voldoet aan de nieuwe WTP) dat ik hier per 2025 wellicht wél weer ruimte voor kan gaan benutten? Wellicht mis ik iets, maar ben benieuwd hoe dit nu zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKol
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-08 20:54
@Cyclonist
In huidige (oude) stelsel geldt voor jaarruimte:
13,3% x pensioengrondslag -/- 6,27 x Factor A
Bijv. 10.000 euro, met een opbouwpercentage van 1,875% (fiscaal maximaal percentage).
13,3% x 10.000 = 1.330 -/- (6,27 x (1,875% x 10.000)) = 1.330 -/- 1.175 = 155 euro premie inleg per jaar nog mogelijk.

Nieuwe situatie: 30% x pensioengrondslag = 3.000 is maximaal fiscaal mogelijk. Hier gaat de premie die betaald wordt voor de pensioenregeling bijv. 25% vanaf, dan houdt je over 3.000 -/- 25% x 10.000 = 500.

30% is het maximum wat mogelijk is in het nieuwe stelsel. De werkgever kan ook nog een compensatie regeling voorstellen van max. 3% dit geldt voor compensatie van 50 plussers. Ik verwacht dat niet veel werkgevers hiervoor kiezen omdat alle, ook nieuwe werknemers, van 51 jaar en ouder dan gecompenseerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:49
@MarcKol Ik begrijp je berekening, maar ik zie niet helemaal het antwoord op mijn vraag. Rubbergrover1 antwoordde op een post van @Puck! (Puck! in "Het grote Pensioen topic") over een nieuwe wetswijziging, waarbij 'voortaan de betaalde premie in de pensioenregeling in aftrek wordt gebracht.'

Mijn voorbeeld liet zien dat ik onder de huidige berekening met Factor A (die ik zie staan in mijn pensioenoverzicht) x 6,27, op bijna ~39% van mijn pensioengrondslag uitkom (2e pijler). Vanzelfsprekend geven de tools dan aan dat ik geen jaarruimte meer heb.

Maar als ik de feitelijke pensioeninleg (ingelegd kapitaal) neem als percentage van mijn pensioengrondslag, kom ik uit op ~25%. En daarom verwachtte ik nog 5% te kunnen storten in een 3e pijler pensioen. Het punt is dus dat de 'theoretische berekening' via Factor A ver uit de pas loopt met het daadwerkelijke ingelegde bedrag, in mijn pensioenrekening (die volgens mij al om is naar het nieuwe stelsel).

De bedragen heb ik genomen uit het jaar 2023 (jaaroverzicht ontvangen in 2024), maar ik ben dus benieuwd of er iets voor aangifte 2025 gaat veranderen hierin.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyclonist op 30-06-2025 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcKol
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-08 20:54
@Cyclonist
Had nog niet gereageerd op jouw vragen. Excuses.

Huidige wetgeving : 3e pijler (lijfrente, banksparen, lijfrente beleggingsrecht etc.) => hoogte van de maximale fiscaal aftrekbare premie is afhankelijk van wat je al spaart/belegt/opbouwt in pijler 2.

De factor A die je hebt ontvangen de afgelopen jaren is een leeftijdsafhankelijke factor x de ingelegde (beschikbare) premie van je pensioenregeling.
In de berekening van de jaarruimte geldt dat de factor A vermenigvuldigd wordt met factor 6,27. Was ooit 7,5.

In de nieuwe wetgeving geldt:
- De regeling betreft een vaste (beschikbare) premie, zgn. flat rate regeling. => de jaarruimte die je hebt voor 3e pijler wordt verlaagd met de ingelegde (beschikbare) premie.
- De regeling betreft een eerbiedigende voortzetting van de oude beschikbare premie met een leeftijdsafhankelijke premiestaffel (oplopende percentages per 5 jaar) => de ingelegde premie x 30/40.
30% is max. flate rate, en 40% is max. percentage eerbiedigende werking.

Rekenvoorbeeld (iets vereenvoudig qua franchise aftrekbedrag):
- Huidige regeling betreft beschikbare premie met een percentage van 16% per jaar. De staffel loopt tot 31%
- Deelnemer heeft leeftijd van 43 jaar. => Factor voor bepaling factor A is 0,14
- Salaris deelnemer 50.000 fulltime per jaar; franchise regeling 18.000 euro

Pensioengrondslag is 50.000 -/- 18.0000 = 32.000. Beschikbare premie is 16% x 32.000 = 5.120 euro per jaar. Factor A is 0,14 x 5.120 = 716,80

aftrek jaarruimte : 6,27 x 716,80 = 4.494

- Nieuwe stelsel flatrate 18%
beschikbare premie 18% x 32000 = 5760 euro => aftrekbedrag van de jaarruimte

- Nieuwe stelsel eerbiedigende werking
Beschikbare premie 16% (oude regeling wordt voortgezet) x 32000 x 30/40 = 3840

Je ziet dat als je regeling wordt voortgezet de jaarruimte minder wordt verlaagd. Dit komt doordat de factor 30/40 wordt losgelaten, omdat alles in het nieuwe stelsel wordt herrekend naar een maximale flat rate regeling en dit dan vergeleken wordt met een max. te bereiken percentage huidige regeling.

Als je je eigen situatie narekent kun je online zoeken op de factor A factoren dan berekenen je eigen factor A x 6,27 en vergelijkt dit met de nieuwe regeling als je al weet hoe deze er uit gaat zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BilnaadBob
  • Laatst online: 12-09 09:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dR90aLyi76aF6_C2d4FcQ3ATa0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TpqzGYnkiGfgysYyK7s6wX54.png?f=fotoalbum_large

Net mijn UPO vergeleken met die van afgelopen jaar.
  • 2022–2023 Pensioen: ~€5.5k
  • Projected annual payout at retirement (if I stayed): ~€20k/year
  • 2023–2024 Pension: €33.4k
  • Projected annual payout at retirement: ~€16k/year
Na een waardeoverdracht lijkt het er op dat ik 4k minder per jaar krijg. Wat mis ik hier?

Werkgeversbijdrage is 2%.. rest zelf

[ Voor 20% gewijzigd door BilnaadBob op 15-08-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BilnaadBob schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:44:
[Afbeelding]

Na een waardeoverdracht lijkt het er op dat ik 4k minder per jaar krijg. Wat mis ik hier?

lijkt alsof ze de berekenmethode voor die inschatting veranderd hebben t.o.v. vorig jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BilnaadBob
de Peer schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:48:
[...]

lijkt alsof ze de berekenmethode voor die inschatting veranderd hebben t.o.v. vorig jaar?
Het gaat om Doenpensioen van ASR. Volgens mij is er afgelopen jaar niks veranderd, maar ben wel benieuwd hoe dit bij andere is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Voor de verwachting van de toekomstige uitkeringen worden duizenden economische scenarios doorgerekend. De aannames daarvoor verschillen van jaar tot jaar. Dus ook de uitkomst van die berekeningen verschilt van jaar tot jaar.

Daarnaast heb je vooral veel 'toekomst' en heb je nu nog relatief weinig opgebouwd. Als er iets voor de toekomstige opbouw in je pensioenregeling veranderd is, dan heeft dat dus heel veel impact in je uiteindelijke pensioenkapitaal. Dus als je een andere franchise hebt, of als de staffel veranderd is voor hoeveel % van de pensioenfondsen er aan kapitaal wordt ingelegd, dan ben je appels met peren aan het vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
[b]BilnaadBob schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:44:
Het belegde bedrag is in één jaar met 27,9k gestegen. De verwachting is dat jouw 33.4k op je pensioenleeftijd is gegroeid tot 191k, waaruit ik afleid dat je nog wat jaren te werken hebt.

Heb je een overdracht van pensioen gedaan? Hoe lang heb je in 2023 en 2024 gewerkt voor deze werkgever? Is je salaris gestegen of gedaald? Heeft de werkgever de afspraken over de inleg gewijzigd?

Pensioen is verplicht, je kan er weinig aan doen. Bij een commerciële pensioen provider als ASR zal ik zelf niet extra inleggen en er verder weinig tijd aan besteden. Het blijft toch allemaal onduidelijk, zo is het opgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
[Afbeelding]

Er lijkt iets niet te kloppen. Het verschil zit puur in de toekomstige opbouw (ratio opgebouwd vermogen en pensioenwaarde is ongeveer gelijk).

In eerste instantie zou je in komende jaren nog 19k pensioenwaarde opbouwen, in de tweede nog maar 7k. Dat zou alleen verklaard kunnen worden door een significant lagere opbouw. Opbouw hangt af van inleg en rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
BilnaadBob schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:53:
[...]
Het gaat om Doenpensioen van ASR. Volgens mij is er afgelopen jaar niks veranderd, maar ben wel benieuwd hoe dit bij andere is
Doenpensioen van ASR? Ook begonnen bij BrandNewDay? Ik bouw er geen pensioen meer op vanwege andere werkgever, maar heb de UPO's van 2021 t/m 2024 naast elkaar gelegd. In die periode alleen bescheiden salariswijzigingen en een overdracht van een ander potje (2021-2022)
Eerste getal is beleggingswaarde, tweede jaarlijkse uitkering als ik bij die werkgever blijf.
2021 26.652 4.200
2022 49.205 5.100
2023 46.677 6.400
2024 60.746 6.300

Zoals je ziet lijkt er weinig logisch verband te zitten tussen de twee getallen. Vooral als je nog een flink aantal jaren werkt voordat je pensioenuitkering start is het koffiedik-kijken-gehalte tamelijk groot. Daar zit waarschijnlijk een ingewikkeld algoritme achter met een heleboel variabelen. Natuurlijk hangt het af van toekomstige beleggingsresultaten (onzeker) en de rentestand bij het aankopen van de maandelijkse uitkering (zeer onzeker).

[ Voor 3% gewijzigd door gerritjan op 15-08-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Met verhouding uitkering / opbouw erbij. Dat zijn wel grote verschillen inderdaad.
gerritjan schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:07:
Eerste getal is beleggingswaarde, tweede jaarlijkse uitkering als ik bij die werkgever blijf.
2021 26.652 4.200 16%
2022 49.205 5.100 10%
2023 46.677 6.400 14%
2024 60.746 6.300 10%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BilnaadBob
Delay schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:46:
[...]
Heb je een overdracht van pensioen gedaan?
Yes, dus misschien dat dit niet helemaal meegenomen is.

Maar, salaris is licht gestegen maar geen grote wijzigingen. Verder spaar ik zelf wel via meesman nog wat bij, maar toch..

Mijn leeftijd is 30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Delay schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:43:
Met verhouding uitkering / opbouw erbij. Dat zijn wel grote verschillen inderdaad.
[...]
Ja, vooral als je je bedenkt dat ik in 2028 de AOW-leeftijd hoop te halen.
@BilnaadBob heeft nog een jaar of 40 te gaan, dus bij hem is de onzekerheid een stuk groter. Een beschikbare-premieregeling blijft een soort casinopensioen.

[ Voor 10% gewijzigd door gerritjan op 15-08-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
gerritjan schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Doenpensioen van ASR? Ook begonnen bij BrandNewDay? Ik bouw er geen pensioen meer op vanwege andere werkgever, maar heb de UPO's van 2021 t/m 2024 naast elkaar gelegd. In die periode alleen bescheiden salariswijzigingen en een overdracht van een ander potje (2021-2022)
2021 26.652 4.200
2022 49.205 5.100
2023 46.677 6.400
2024 60.746 6.300

Zoals je ziet lijkt er weinig logisch verband te zitten tussen de twee getallen. Vooral als je nog een flink aantal jaren werkt voordat je pensioenuitkering start is het koffiedik-kijken-gehalte tamelijk groot. Daar zit waarschijnlijk een ingewikkeld algoritme achter met een heleboel variabelen. Natuurlijk hangt het af van toekomstige beleggingsresultaten (onzeker) en de rentestand bij het aankopen van de maandelijkse uitkering (zeer onzeker).
Dat laatste geeft dus enigszins een dempend effect. In tijden dat beleggingen goed gaan, is het vaak zo dat de rente wat lager is. En andersom. Je kapitaal is sterk afhankelijk van beleggingen, terwijl het pensioen dat later ingekocht kan worden sterk afhankelijk is van de rente. Als je beleggingen heel goed gaan, dan is het dus vaak zo dat de rentes wat afnemen zodat je per euro minder pensioen kunt inkopen. Ondanks een hoger vermogen kan het dan zijn dat je te verwachten pensioen ongeveer gelijk blijft. En andersom.

Het vervelende is dat dit niet een 1 op 1 wetmatigheid is. Dat maakt dat het een grote gok is wat je straks aan pensioen kunt krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noostenb
  • Laatst online: 22:58
Knip
  • 2022–2023 Pensioen: ~€20k/year
  • 2023–2024 Pensioen: ~€16k/year
Knip
Mijn VERMOEDEN is dat hier is gerekend met een lagere rente. Die is belangrijk voor de hoeveelheid pensioen die wordt uitgekeerd. En aangezien de inflatie in 2022-2023 hoger was dan die in 2023-2024 zullen de schenario’s die de overheid voorschrijft VERMOEDELIJK een hoger percentage hebben gehad in 2022-2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-09 16:16
Waarschijnlijk en 'domme' vraag, maar is er een makkelijk manier om een overzicht te krijgen van de niet gebruikte jaarruimte voor lijfrente aftrek van de afgelopen 10 jaar? Of moet ik de jaarruimte van de afgelopen 10 jaar per jaar berekenen en op tellen?

• Delay
eitje84 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:51:
Waarschijnlijk en 'domme' vraag, maar is er een makkelijk manier om een overzicht te krijgen van de niet gebruikte jaarruimte voor lijfrente aftrek van de afgelopen 10 jaar?
Dat is helaas handwerk. Zie hier: https://www.belastingdien...ereken-ik-mijn-jaarruimte

• eitje84
Kont... daar was ik al bang voor.

En als ik nu op hoop van zege 10k in mijn brand new day pensioen pot gooi, verteld de BD aan het einde van het jaar hoeveel ruimte ik over had, of moet ik bij de aangifte dat als nog zelf i uitrekenen en invullen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

eitje84 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:20:
[...]

En als ik nu op hoop van zege 10k in mijn brand new day pensioen pot gooi, verteld de BD aan het einde van het jaar hoeveel ruimte ik over had, of moet ik bij de aangifte dat als nog zelf i uitrekenen en invullen?
Download de Bright jaarruimte tool. Dan is het letterlijk een kwestie van je jaarinkomen invullen (zoals ingevuld bij je belastingaangifte) + de factor A invullen. Uiteindelijk zie je letterlijk in 1 overzicht wat je dan per jaar aan jaarruimte had en wat nu de reserveringsruimte is.

Ga in ieder geval niet gokken op hoop van zege. Dat kunnen hele dure foutjes worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Uniciteit op 21-08-2025 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
eitje84 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:20:
[...]

Je moet het bij de aangifte alsnog voor elk jaar uitrekenen, dus dat kun je net zo goed nu doen.
De Bright-tool is inderdaad een aanrader, ze willen wel wat gegevens van je weten:
https://brightpensioen.nl...aarruimte-berekenen-tool/

• Frieda
  • Niet online
Vraag, ik bouw pensioen op bij 4 verschillende fondsen, waarvan 1 een beschikbare premieregeling heeft. Hoe zit het nu precies met het uitrekenen van jaarruimte daarover? Ik kom er niet uit met de tool op de belastingdienst. Voor de overige pensioenen kan ik allemaal gemakkelijk de factor A berekenen of opzoeken, maar over die beschikbare premieregeling vind ik het ingewikkeld. Ik kan ook geen UPO's terugvinden met een getal erop dat de waarde ervan aangeeft. Hoe moet je dat nu het beste interpreteren en invullen?
Ik wil dit jaar gebruik maken van de jaarruimte van afgelopen jaren om te storten in een eigen pensioenpotje bij een van de grote aanbieders.

• eitje84
gerritjan schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:03:
[...]

Je moet het bij de aangifte alsnog voor elk jaar uitrekenen, dus dat kun je net zo goed nu doen.
De Bright-tool is inderdaad een aanrader, ze willen wel wat gegevens van je weten:
https://brightpensioen.nl...aarruimte-berekenen-tool/
Top, gaan we dat doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31
Frieda schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:17:
Vraag, ik bouw pensioen op bij 4 verschillende fondsen, waarvan 1 een beschikbare premieregeling heeft. Hoe zit het nu precies met het uitrekenen van jaarruimte daarover? Ik kom er niet uit met de tool op de belastingdienst. Voor de overige pensioenen kan ik allemaal gemakkelijk de factor A berekenen of opzoeken, maar over die beschikbare premieregeling vind ik het ingewikkeld. Ik kan ook geen UPO's terugvinden met een getal erop dat de waarde ervan aangeeft. Hoe moet je dat nu het beste interpreteren en invullen?
Ik wil dit jaar gebruik maken van de jaarruimte van afgelopen jaren om te storten in een eigen pensioenpotje bij een van de grote aanbieders.
Ik heb een beschikbare premieregeling en kan UPO's downloaden. Ik zou even contact opnemen met ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bedenk dat de factor A gaat over hoeveel je in dat jaar opbouwt en je dus alleen een factor A hebt voor de jaren waarin je in die pensioenregeling opbouwt/inlegt. De meeste mensen zullen niet tegelijk in 4 fondsen storten. Als die beschikbare premieregeling van werk is waar je 5 jaar geleden mee bent gestopt, dan zul je dus de afgelopen 5 jaar geen inleg hebben gehad en dus ook een factor A van 0. En dan kan het ook prima zijn dat je geen UPO's hebt ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:55:
[...]

Bedenk dat de factor A gaat over hoeveel je in dat jaar opbouwt en je dus alleen een factor A hebt voor de jaren waarin je in die pensioenregeling opbouwt/inlegt. De meeste mensen zullen niet tegelijk in 4 fondsen storten. Als die beschikbare premieregeling van werk is waar je 5 jaar geleden mee bent gestopt, dan zul je dus de afgelopen 5 jaar geen inleg hebben gehad en dus ook een factor A van 0. En dan kan het ook prima zijn dat je geen UPO's hebt ontvangen.
Bij de werkgevers waar ik weg ben, zakte de UPO frequentie idd naar 1x per 5 jaar.

• Frieda
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:55:
[...]

Klopt, maar ik wil de jaren daarvoor waarin ik wel heb ingelegd eigenlijk ook meenemen om nu maximaal te kunnen inleggen voor ik in de nieuwe pensioenstelsels terecht kom. Daar heb ik volgens mij toch echt een soort factor A voor nodig en de berekening van de belastingdienst snap ik echt niet (ben geen held in wiskunde). Ik zal nog eens contact opnemen met dat pensioenfonds. ik heb namelijk wel UPO's kunnen downloaden van toen ik opbouwde maar zonder waarde erop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
Frieda schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:50:
[...]
Ik zal nog eens contact opnemen met dat pensioenfonds. ik heb namelijk wel UPO's kunnen downloaden van toen ik opbouwde maar zonder waarde erop.
De beleggingswaarde heb je niet nodig, alleen de factor A is belangrijk om je fiscale ruimte te berekenen.
Meestal vind je factor A op een van de laatste pagina's. Geen factor A te vinden? Dan heb je waarschijnlijk niets ingelegd over dat jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rabob
[Afbeelding]

Dit kan een aantal dingen zijn en/of een combinatie hiervan; bijvoorbeeld:
1. Lager verwacht rendement. Als je van bijv. 8% gemiddeld naar 7% gaat heb je dit al gauw. Dit kan komen omdat rendementsverwachting voor dezelfde fondsen (en de markt in totaal) omlaag is gegaan, maar ook als er anders geïnvesteerd is dan het uitgangspunt in december 2023. Compounded returns maken dan het grote verschil.
2. Hogere verwachte kosten voor het beheren en uitvoeren van het pensioen wat het rendement drukt. Niet heel waarschijnlijk dat het dit is, maar kan meewegen.
3. Lagere rente, wat betekent dat pensioen inkopen duurder is. Bijv. 2,5 vs 3% als uitgangspunten voor lijftrente kan een heel fors verschil maken.
4. Hoger verwachte leeftijd wat de pensioen inkoop duurder kan maken, omdat hetzelfde budget over meer jaren moet worden gespreid.
5. Jouw salaris verwachting en daarmee dus ook jouw verwachte inleg is veranderd. Ik weet niet of ze dit meenemen in de berekening?

Dus mijn vraag aan jou met name is: Laten ze ergens zien wat de uitgangspunten zijn? (verwacht rendement, verwachte kosten, verwachte rente bij pensioen inkoop, jaren en maanden tot pensioen)

5587,36 / 1550 = 3,6047 euro inleg per 1 euro per jaar betaling in 2023
33464,34 / 9100 = 3,6774 euro inleg per 1 euro per jaar betaling in 2024
3,6774 / 3,6047 - 1 = 2,02% 'rendement' per jaar van 2023 naar 2024
Uitleg: dit is niet jouw echte rendement hoop ik, maar eerder wat jouw potje van 2023 kan inkopen aan extra pensioen. Je kan best 10% hebben gehaald, maar pensioeninkoop kan duurder zijn geworden waardoor je op dit uitkomt.

Dat dit stijgt is op zich te verwachten omdat de looptijd tot jouw pensioen korter wordt en er dus minder tijd is om te renderen. Je zou echter ook verwachten dat dit meestijgt met het gemiddeld verwachte rendement. Om te weten of het onderliggende rendement veranderd is, zou ik met name drie dingen moeten weten: 1. Hoeveel jaren tot jouw pensioen in 2023. 2. Van welke pensioeninkoop/marktrente gaan ze uit in beide jaren? 3. Is de pensioenleeftijd hetzelfde gebleven?

Als ik ervan uitga dat jouw potje uit 2023 in 2024 6000 euro waard was en je met die 6000 euro 1550 euro aan uitbetaling kon kopen, dan zou het gedeelte van 2024 puur dit zijn:
27464,34 huidig potje / 7550 euro per jaar = 3,6377 inleg per 1 euro per jaar.
3,6377 / 3,6047 - 1 = 0,92% verwacht rendement van jouw inleg van 2024 als het was ingelegd in 2023.

342.500 / 16.500 = inleg per einddatum voor euro per jaar = 20,7576 euro (uitbetalingspercentage 4,82% per jaar). Dit is dus waar die ~3,6 euro inleg naartoe moet gaan.

Op basis van de cijfers hierboven zou ik het volgende concluderen: 1. Het verwachte rendement is gedaald, 2. Pensioeninkoop is duurder geworden, 3. Een combinatie hiervan, 4. Ik zou verwachten dat de inleg per 1 euro per jaar veel harder zou stijgen. Namelijk met het verwachte rendement totdat je uiteindelijk bij de 20,75 euro uitkomt. 0,92% is echt niks voor een goed jaar voor de beurs/markt. Ik had dan voor 2024 eerder zoiets verwacht als 3,8 i.p.v 3,6377 (dit is best een fors verschil) en dan ga ik slechts uit van 5% gemiddeld per jaar, terwijl een beetje pensioen uit zou moeten gaan van 6+% over zo een lange looptijd. 5. Je zit nog ver weg van jouw pensioen.

In die laatste cijfers weet ik niet wat ze allemaal meenemen. Dat lijkt me zo enorm koffiedik kijken, dat je er niet echt veel uit kan concluderen wat ik zo zie 8)7 Bedenk ook dat een kleine verandering alleen al in rendementsverwachting, een enorme schommeling kan zijn over 20+ jaar. Ik zou me dus niet blindstaren op dat laatste. Het belangrijkste getal staat vooraan, want dat is wat je in kas hebt. Dus het belangrijkste is om te kijken of je rendementen en het kostenplaatje wel in orde zijn en om vroeg aan de bel te trekken als jouw pensioenbeheerder slecht presteert (Wat waarschijnlijk aan de orde is). Voor pensioeninkoop ben je toch overgeleverd aan de ECB goden tegen die tijd dus daar kun je weinig aan veranderen :P

Vergelijk het rendement van jouw pensioenbeheerder met bijv. de MSCI World index of een andere passende index (of vergelijkbaar pensioenfonds). Zorg ook ervoor dat je niet "defensief" belegt als je nog niet dichtbij je pensioen zit. Op basis van deze cijfers zit je er nog ver vanaf. Iedere vermogensbeheerder hanteert zijn eigen versie/waarheid van wat defensief en wat een offensief risicoprofiel is.

tl;dr: die laatste cijfers heb je gewoonweg weinig aan in de praktijk.

[ Voor 0% gewijzigd door Rabob op 22-08-2025 07:43 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

heb ik me jarenlang als voorvechter uitgegeven voor het zelfstandig opbouwen van een pensioenpotje, ga ik daar nu deels op terugkomen. Ik heb tot vorig jaaronder de vermogensvrijstelling geleeft en betaalde daardoor alleen afgelopen jaar vermogensbelasting. Ik had ook als uitgangspunt dat de vrijstelling langzaam zou stijgen zoals de afgelopen jaren. Per 1 januari gaat die vrijstelling flink omlaag en lijken de nieuwe berekeningen ook nog eens van een pittig percentage uit te gaan. Conclusie: alleen voor peildatum 1-1-2026 zou ik al van 800 naar 1500€ VRH gaan. En volgend jaar weer, en als mijn portefeulle gegroeid is nog meer. Maar alleen over het bedrag van nu nog 17 jaar 1500€ per jaar = 25500€. Dat is een te grote hap in mijn rendement.
Dus, mijn jaarruimte gaat tot 10 jaar terug, en ik ga zoveel in een pensioenproduct inleggen dat ik over volgend jaar geen VRH belasting betaal, besparing 1500€. En ik verlaag mijn inkomen zodanig dat ik minstens 15000€ minder belasting betaal dit jaar..... geld dat ik dus kan besteden en/of opnieuw inleggen. De komende 2-3 jaar kan ik dus flink besparen. Volgend jaar ga ik ook een BV oprichten en kan ik eventuele vermogensopbouw ook nog op andere manieren buiten de VRH houden.
Het is jammer, maar blijkbaar is onze overheid gek op uitgestelde belasting en potjes met geld die tientallen jaren vast zitten.
Ik heb bij DeGiro zo'n pensioenrekening geopend en ga de komende weken ca 35000 daarin overhevelen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
page404 schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:40:
heb ik me jarenlang als voorvechter uitgegeven voor het zelfstandig opbouwen van een pensioenpotje, ga ik daar nu deels op terugkomen. Ik heb tot vorig jaaronder de vermogensvrijstelling geleeft en betaalde daardoor alleen afgelopen jaar vermogensbelasting. Ik had ook als uitgangspunt dat de vrijstelling langzaam zou stijgen zoals de afgelopen jaren. Per 1 januari gaat die vrijstelling flink omlaag en lijken de nieuwe berekeningen ook nog eens van een pittig percentage uit te gaan. Conclusie: alleen voor peildatum 1-1-2026 zou ik al van 800 naar 1500€ VRH gaan. En volgend jaar weer, en als mijn portefeulle gegroeid is nog meer. Maar alleen over het bedrag van nu nog 17 jaar 1500€ per jaar = 25500€. Dat is een te grote hap in mijn rendement.
Dus, mijn jaarruimte gaat tot 10 jaar terug, en ik ga zoveel in een pensioenproduct inleggen dat ik over volgend jaar geen VRH belasting betaal, besparing 1500€. En ik verlaag mijn inkomen zodanig dat ik minstens 15000€ minder belasting betaal dit jaar..... geld dat ik dus kan besteden en/of opnieuw inleggen. De komende 2-3 jaar kan ik dus flink besparen. Volgend jaar ga ik ook een BV oprichten en kan ik eventuele vermogensopbouw ook nog op andere manieren buiten de VRH houden.
Het is jammer, maar blijkbaar is onze overheid gek op uitgestelde belasting en potjes met geld die tientallen jaren vast zitten.
Ik heb bij DeGiro zo'n pensioenrekening geopend en ga de komende weken ca 35000 daarin overhevelen.
Heb je voor jezelf al helder of een BV interessante keuze is gezien de kosten?
Ik had van de week een afspraak met de fiscalist om ook daarover te brainstormen en ze zei dat het heel erg van het vermogen afhangt of dat een interessante keuze is gezien box 2 ook belasting kent (naast de kosten voor jaarrekening etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Wispe schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:59:
[...]

Heb je voor jezelf al helder of een BV interessante keuze is gezien de kosten?
Ik had van de week een afspraak met de fiscalist om ook daarover te brainstormen en ze zei dat het heel erg van het vermogen afhangt of dat een interessante keuze is gezien box 2 ook belasting kent (naast de kosten voor jaarrekening etc.).
Het is niet de reden om de BV op te richten. Dat ga is sowieso doen omdat ik met een paar anderen een BV ga starten en ik zelf nu een eenmanszaak heb. Maar het geeft me wel de flexibiliteit om te schuiven waar handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:04
Dat ben ik ook van plan. Bijkomend voordeel

1) evt. toeslagen gaan omhoog
2) evt. DUO studieschuld minder aflossen (naar draagkracht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:37
Ik bereken mijn jaarruimte met de volgende formule
je hebt daarvoor je Bruto salaris nodig over het afgelopen jaar en je Factor A over het afgelopen jaar (die moet je pensioenfonds aan je geven. Als ze dat niet doen: bel/mail ze)

gegevens (voor 2025)
bron: https://new.brandnewday.nl/blog/fiscale-cijfers-2025/

Franchise: 18475
Pensioenaangroei factor: 6,27
Maximale inkomen voor berekening jaarruimte: 137.800
Maximale jaarruimte: 35.798

Premiegrondslag= je bruto salaris over 2024 - franchise
Jaarruimte = (30% x premiegrondslag) - pensioen aangroei factor x factor A

dus stel je bruto inkomen over 2024 was 100.000 en je factor A 1500
jaarruimte = (30% x (100.000-18.475)) - (6,27 x 1500)= 15.053

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delay
Dus, mijn jaarruimte gaat tot 10 jaar terug, en ik ga zoveel in een pensioenproduct inleggen dat ik over volgend jaar geen VRH belasting betaal, besparing 1500€.
Je pensioen is van 68 tot 80. Deze 12 jaar zijn vaak al goed afgedekt met AOW en bedrijfspensioen en geld in je huis.

Als je nu 35.000 in een lijfrente stopt, je die niet kan gebruiken om eerder te stoppen met werken, van 60 tot 68. De lijfrente moet namelijk tot 20 jaar na je 68e lopen. Tot je 88e dus, wat de meeste van ons niet zullen halen.

De VRH doet nu pijn, maar door geld te storten in een lijfrente geef je voor later op veel vrijheid op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Delay schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:06:
[...]

De VRH doet nu pijn, maar door geld te storten in een lijfrente geef je voor later op veel vrijheid op.
Je krijgt minder vrijheid, maar in ruil daarvoor houd je wel (afhankelijk van de situatie) 30-45% extra geld over. Dat realiseer je door:
- geen VRH
- Het terugkrijgen van de inkomstenbelasting (zeker als je marginale druk hoog is)
- Meer toeslag krijgen (bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag)
- het later betalen van een lager tarief inkomstenbelasting.

Pensioen eerder laten ingaan met een minimum van 20 jaar na de AOW-leeftijd is niet zo spannend. Het smeert het pensioen uit, waardoor je belastingtarief ook lager wordt. Doe je dat ook met je pijler 2 (werkgevers)pensioen, dan kun je met een relatief laag tarief toch veel geld overhouden.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Krisp schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:49:
- het later betalen van een lager tarief inkomstenbelasting.
Dat moet je nog maar afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

asmi schreef op zondag 7 september 2025 @ 23:50:
[...]

Dat moet je nog maar afwachten
Dat klopt, maar de tendens is dat de IB eerder lager dan hoger wordt ten opzichte van nu. Bovendien zit ik nu sowieso in de hoogste schijf, en dan hoogstwaarschijnlijk in een lagere.

En voor andere risico's is het best aardig om voor lijfrentes eens te kijken naar het 'oude regime' vs het 'nieuwe regime'. De rechten die je in het oude regime had, kun je nog steeds toepassen. Mocht er een herziening komen, verwacht ik eenzelfde soort constructie.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Delay schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:06:
[...]

Je pensioen is van 68 tot 80. Deze 12 jaar zijn vaak al goed afgedekt met AOW en bedrijfspensioen en geld in je huis.

Als je nu 35.000 in een lijfrente stopt, je die niet kan gebruiken om eerder te stoppen met werken, van 60 tot 68. De lijfrente moet namelijk tot 20 jaar na je 68e lopen. Tot je 88e dus, wat de meeste van ons niet zullen halen.

Ik snap je punt, en ik had ook liever mijn potje vrij beschikbaar gehouden. Maar dat wordt wel erg duur nu. Ik ga in elk geval geld tot aan de heffingsgrens in eigen beheer houden voor nu.
Overigens lijkt het erop dat je na je AOW ook in 5 jaar kan doen, of zoveel langer dat je uitkering onder de 26781€ blijft.
Het is een beetje optimaliseren tussen vrij beschikbaar vermogen en zoveel mogelijk belastingvoordeel de komende jaren :)
En op de korte termijn: 1500€ minder VRH én minstens 15000€ belastingvoordeel komt me op dit moment best lekker uit. Zoals @Krisp ook al aangeeft is mijn marginale belastingdruk vrij hoog en loopt al jaren op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Krisp schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:49:
Pensioen eerder laten ingaan met een minimum van 20 jaar na de AOW-leeftijd is niet zo spannend.
Om op je 63e te stoppen met werken moet je 5 jaar overbruggen. Stel je geeft 30k per jaar uit. Dan heb je voor vijf jaar 150k nodig. Als je deze 150k op de bank hebt staan gaat dat prima.

Stel dat je hetzelfde met een lijfrente wil financieren. De lijfrente moet lopen van 63 tot 88, oftewel 25 jaar. Om dan 30k per jaar te hebben moet je 750k in de lijfrente hebben zitten.

Dat is dus behoorlijk spannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Delay schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:55:
[...]

Om op je 63e te stoppen met werken moet je 5 jaar overbruggen. Stel je geeft 30k per jaar uit. Dan heb je voor vijf jaar 150k nodig. Als je deze 150k op de bank hebt staan gaat dat prima.

Stel dat je hetzelfde met een lijfrente wil financieren. De lijfrente moet lopen van 63 tot 88, oftewel 25 jaar. Om dan 30k per jaar te hebben moet je 750k in de lijfrente hebben zitten.

Dat is dus behoorlijk spannend.
...en dus combineer je dit met het (5 jaar) vervroegen van je pensioen, eventueel met een hoog-laag-constructie. Als je het in isolatie bekijkt is het een big deal, in het grote geheel is het probleem een stuk kleiner.

Gezien de gemiddelde levensverwachting steeds verder toeneemt, is een uitkering tot 20 jaar na de AOW-datum niet eens een overbodige luxe. Ik ga er hierbij vanuit dat de gemiddelde lezer hier hoogopgeleid is en enigszins bewust is van zijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Krisp schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:36:
...en dus combineer je dit met het (5 jaar) vervroegen van je pensioen, eventueel met een hoog-laag-constructie. Als je het in isolatie bekijkt is het een big deal, in het grote geheel is het probleem een stuk kleiner.
Vervroegen van pensioen kost veel geld. Een lijfrente laten uitkeren over 25 jaar kost nog veel meer geld. Een lijfrente kent geen inflatie correctie, wat is daar na 25 jaar nog van over?

Als je zo veel mogelijk uit je geld wil halen, denk dan goed na over de beperkingen die je accepteert als je je geld in een lijfrente stort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Delay schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:34:
[...]

Vervroegen van pensioen kost veel geld. Een lijfrente laten uitkeren over 25 jaar kost nog veel meer geld. Een lijfrente kent geen inflatie correctie, wat is daar na 25 jaar nog van over?

Als je zo veel mogelijk uit je geld wil halen, denk dan goed na over de beperkingen die je accepteert als je je geld in een lijfrente stort.
Er bestaat ook nog altijd de mogelijkheid om af te kopen en revisierente af te tikken. Niet goedkoop maar wellicht voordeliger dan jarenlang vernogenrendementsheffing afdragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Delay schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:34:
[...]

Enkel pensioenfondsen kennen inflatiecorrectie (hoewel dat de laatste jaren tegenvalt), pensioenverzekeringen kennen die evenmin… wanneer je kiest voor een bankspaarconstructie met een vaste rente. Je kunt zowel voor een lijfrente als voor een pensioenverzekering ook kiezen voor een beleggingsconstructie. Dan beweeg je mee met de markt. Opwaarts als het goed gaat (zelfs meer dan de inflatie), naar beneden als het slecht gaat.
Dat is altijd een goed advies. En neem daarbij vooral in ogenschouw:
- wat je op de kortere termijn terugkrijgt (zeker als je ook toeslagen krijgt loopt dat op)
- wat de termijn is totdat je AOW krijgt, zeker het deel waarbij je ook VRH betaalt
- de hoogte van de VRH. Let er ook op dat als je schulden hebt (bijv door een hypotheek) in box3, dat de eerste (marginale) euro’s boven de heffingsvrije voet extra zwaar belast worden door de manier waarop de VRH berekend wordt
- je (verwachte) inkomen na pensionering. Mocht je denken dat je voor in lager tarief belast wordt, dan is dat extra voordeel.
- neem ook mee dat je vanaf medio 2026 een bedrag ineens kan opnemen, waardoor voor dat deel de hele grens van 20+-jaar omzeild wordt. :P

• Delay
FAQ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:09:
Er bestaat ook nog altijd de mogelijkheid om af te kopen en revisierente af te tikken. Niet goedkoop maar wellicht voordeliger dan jarenlang vernogenrendementsheffing afdragen.
Zeker, dat kan een rationele strategie zijn. De revisierente is nu 20%. Na zo'n 10 jaar met een VHR van 2% zit je daar al in de buurt.

De toekomst van de VHR is echter onzeker. Als de VHR na drie jaar verandert, heb je de revisierente er nog niet uit, terwijl je geld wel vast zit in een lijfrente.

• Torx20
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14-09 09:05
Ik wil zelf een pensioen gaan regelen omdat ik dat nu nog niet heb. Ik zou graag wat tips of sturing willen hebben omdat ik het ingewikkelde materie vind. (de post hierboven begrijp ik niks van bijvoorbeeld).
Mijn situatie is echter niet standaard. Ik heb geen werkgeverspensioen omdat ik al heel lang in de WAO zit en nooit pensioen heb opgebouwd (vroeger dus ook niet), dus ook geen arbeidsongeschiktheidspensioen. Ik heb nog een kleine 20 jaar te gaan tot pensioenleeftijd.
Ik heb een beleggersrekening die al lange tijd stil ligt en dat geld wil ik overzetten naar een pensioenvoorziening. Ik heb mijn reserveringsruimte berekend en die is hoger is dan wat er op die beleggersrekening staat. Daarna natuurlijk nog een jaarlijkse inleg vanaf nu, waarvan ik nog geen idee heb hoeveel dat moet zijn.
Ik heb diverse namen voorbij zien komen, waarbij bijvoorbeeld Meesman me aansprak vanwege de lage servicekosten ten opzichte van bijvoorbeeld Bright en Brand new day. Diverse banken hebben ook pensioenproducten, maar die zie ik hier niet veel genoemd worden, waarom?
Die beleggersrekening die ik noemde, is stil komen te liggen (geen nieuwe inleg) doordat die ooit wegens wetgeving is omgezet naar "alles zelf doen" en daar ben ik nooit mee begonnen. Daarom vraag ik mij af of Meesman dan wel een goede keuze voor mij is. Ik wil me niet te veel bezig houden met het actief beleggen eigenlijk.
Zoals gezegd zou ik wat ideeën willen horen van mensen met ervaring hierin en of het in die kleine 20 jaar nog zin heeft.

• jeroenkb
  • Niet online
Torx20 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:56:
Ik wil zelf een pensioen gaan regelen omdat ik dat nu nog niet heb. Ik zou graag wat tips of sturing willen hebben omdat ik het ingewikkelde materie vind. (de post hierboven begrijp ik niks van bijvoorbeeld).
Mijn situatie is echter niet standaard. Ik heb geen werkgeverspensioen omdat ik al heel lang in de WAO zit en nooit pensioen heb opgebouwd (vroeger dus ook niet), dus ook geen arbeidsongeschiktheidspensioen. Ik heb nog een kleine 20 jaar te gaan tot pensioenleeftijd.
Ik heb een beleggersrekening die al lange tijd stil ligt en dat geld wil ik overzetten naar een pensioenvoorziening. Ik heb mijn reserveringsruimte berekend en die is hoger is dan wat er op die beleggersrekening staat. Daarna natuurlijk nog een jaarlijkse inleg vanaf nu, waarvan ik nog geen idee heb hoeveel dat moet zijn.
Ik heb diverse namen voorbij zien komen, waarbij bijvoorbeeld Meesman me aansprak vanwege de lage servicekosten ten opzichte van bijvoorbeeld Bright en Brand new day. Diverse banken hebben ook pensioenproducten, maar die zie ik hier niet veel genoemd worden, waarom?
Die beleggersrekening die ik noemde, is stil komen te liggen (geen nieuwe inleg) doordat die ooit wegens wetgeving is omgezet naar "alles zelf doen" en daar ben ik nooit mee begonnen. Daarom vraag ik mij af of Meesman dan wel een goede keuze voor mij is. Ik wil me niet te veel bezig houden met het actief beleggen eigenlijk.
Zoals gezegd zou ik wat ideeën willen horen van mensen met ervaring hierin en of het in die kleine 20 jaar nog zin heeft.
Voor zover ik weet kun je met een WAO uitkering geen 3e pijler pensioen regelen met de daarbij behorende fiscale voordelen

• Delay
Torx20 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:56:
Mijn zelf belegde geld bevalt mij beter dan mijn pensioen. Het blijft mijn eigen geld en heeft geen hinder van de altijd veranderende pensioenregels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Delay schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:33:
[...]
Mijn zelf belegde geld bevalt mij beter dan mijn pensioen. Het blijft mijn eigen geld en heeft geen hinder van de altijd veranderende pensioenregels.
Je vergelijkt appels met peren. Het geld in een lijfrente-pot blijft ook van jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Delay schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:33:
[...]

Nou het mijne niet, werkgever betaalt 83 procent…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torx20
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14-09 09:05
jeroenkb schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:27:
[...]

Voor zover ik weet kun je met een WAO uitkering geen 3e pijler pensioen regelen met de daarbij behorende fiscale voordelen
Dat ben ik nog niet tegengekomen. De rekentool van de belastingdienst berekent de jaarruimte ook over WAO en dergelijken. Of bedoel je een ander fiscaal voordeel? Heb je misschien ook een bron of iets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Torx20 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:16:
[...]

Dat ben ik nog niet tegengekomen. De rekentool van de belastingdienst berekent de jaarruimte ook over WAO en dergelijken. Of bedoel je een ander fiscaal voordeel? Heb je misschien ook een bron of iets dergelijks?
Ik zat fout.

Heb recent iemand geholpen met invullen, maar die had een WAO van nog geen 18k per jaar. En dan komt er niets uitrollen.

Als ik in de berekentool een bedrag van bv 30k invul wel.

Zal we met de franchise te maken hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rabob
Krisp schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:36:
[...]

Gezien de gemiddelde levensverwachting steeds verder toeneemt, is een uitkering tot 20 jaar na de AOW-datum niet eens een overbodige luxe. Ik ga er hierbij vanuit dat de gemiddelde lezer hier hoogopgeleid is en enigszins bewust is van zijn gezondheid.
Euh, in jouw link stagneert de gemiddelde leeftijdsverwachting al sinds 2014 ofzo met een piekje in 2019? Ik denk ook echt niet dat die grafiek verder eronder met de verwachting geloofwaardig is. Dat de gemiddelde leeftijd in 2070 rond de 90 zou liggen. Aan de hand van de historische data is die lijn niet te volgen in ieder geval. CBS kan sowieso moeilijk stellen dat de leeftijdsverwachting stagneert, wat denk je dat dat voor een krantenkoppen zou geven als je maar meer betaalt voor je pensioen maar er minder lang van geniet? Line must go up :*)

In je pensioen in eigen beheer argument mis je trouwens nog wel een punt. Namelijk als je het in eigen beheer hebt kun je het veel makkelijker verhuizen. Je bent niet per se gebonden aan de Nederlandse belastingregels. Zo zou je bijv. op den duur in Duitsland, Belgie of elders kunnen wonen waar de vermogensbelasting heel anders is (of niet bestaat). Dus die belasting van jouw fictief rendement kun je misschien compleet vermijden.

Een ander punt is dat je bij een pensioenpotje vaak niet in bepaalde fondsen/producten mag investeren; of dat je verplicht een "veilig" stukje moet aanhouden wat niet het rendement haalt wat je nodig hebt. De kosten van eigen beheer zou je met ETFs voor 0,25% per jaar kunnen doen bijv, maar aan de pensioenkant is een vergelijkbaar fonds eerder 0,70%-1%. Dus de kosten kunnen hoger zijn en het rendement lager. In eigen beheer hoef je het ook niet in lijfrente te steken, wat meestal tegen een spaarrente tarief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dank voor je waardevolle aanvullingen, zeker goede argumenten. :) Een paar reacties:
Rabob schreef op zondag 14 september 2025 @ 02:55:
[...]

Euh, in jouw link stagneert de gemiddelde leeftijdsverwachting al sinds 2014 ofzo met een piekje in 2019? Ik denk ook echt niet dat die grafiek verder eronder met de verwachting geloofwaardig is. Dat de gemiddelde leeftijd in 2070 rond de 90 zou liggen. Aan de hand van de historische data is die lijn niet te volgen in ieder geval. CBS kan sowieso moeilijk stellen dat de leeftijdsverwachting stagneert, wat denk je dat dat voor een krantenkoppen zou geven als je maar meer betaalt voor je pensioen maar er minder lang van geniet? Line must go up :*)
Goede vraag, time will tell. Corona heeft voor een statistisch dipje gezorgd. Houd er wel rekening mee dat hoger opgeleiden en mensen die bewegen/sporten, vaak langer leven dan gemiddeld. Tegelijkertijd blijft het statistiek en is iedereen op zichzelf n=1.
In je pensioen in eigen beheer argument mis je trouwens nog wel een punt. Namelijk als je het in eigen beheer hebt kun je het veel makkelijker verhuizen. Je bent niet per se gebonden aan de Nederlandse belastingregels. Zo zou je bijv. op den duur in Duitsland, Belgie of elders kunnen wonen waar de vermogensbelasting heel anders is (of niet bestaat). Dus die belasting van jouw fictief rendement kun je misschien compleet vermijden.
Zodra je denkt te gaan verhuizen wordt het een compleet andere situatie inderdaad. :)
Een ander punt is dat je bij een pensioenpotje vaak niet in bepaalde fondsen/producten mag investeren; of dat je verplicht een "veilig" stukje moet aanhouden wat niet het rendement haalt wat je nodig hebt. De kosten van eigen beheer zou je met ETFs voor 0,25% per jaar kunnen doen bijv, maar aan de pensioenkant is een vergelijkbaar fonds eerder 0,70%-1%. Dus de kosten kunnen hoger zijn en het rendement lager. In eigen beheer hoef je het ook niet in lijfrente te steken, wat meestal tegen een spaarrente tarief is.
Zowel BND als Meesman bieden in de opbouwfase scherpe tarieven aan, die (iig in het geval van Meesman) niet verschillen ten opzichte van ‘normaal’ beleggen in box 3. In de afbouwfase komen er steeds meer beleggingsoplossingen, die je in plaats van banksparen kunt gebruiken. Dan nog geldt dat een deel van het geld in obligaties gaat, en in mogelijk verlies je daarmee rendement (in ruil voor zekerheid). Tegelijkertijd wordt deze markt steeds groter (vanwege het grote aantal ZZP-ers) en verwacht ik steeds meer concurrentie op prijs, en dat BND/Meesman op enig moment ook wel met een uitkerend product komen. Dat laatste is echter geen zekerheid. :)

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste