Delay schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:37:
[...]
De deelnemers van het ABP krijgen niet het rendement maar de indexatie. Dit geldt zowel voor mensen die nog inleggen als voor reeds gepensioneerden.
Waarom het rendement en de indexatie zo ver uit elkaar liggen is voor mij nooit duidelijk geworden. Maar voor ons gaat het om de indexatie. Als je het zelf beter wil doen dan hoef je alleen de indexatie te verslaan.
Dit komt door de rekenrente die jarenlang gebaseerd was op de staatsrente. Dus lage staatsrente betekende lage rekenrente. De rekenrente wordt als discount factor gebruikt voor alle pensioenverplichtingen (liabilities). Stel voor het gemak dat de rekenrente 0% is, dan zijn alle pensioenverplichtingen zelfs die van over 40 jaar, evenveel waard nu als op het moment dat die plaatsvinden. Oftewel 100 euro nu, is 100 euro in 2065. Dit betekent dat er dus 105 euro nu in kas moet zijn om een 105% dekkingsgraad te hebben over die 100 euro pensioenverplichting in 2065.
Dit geeft ook een hele rare situatie waarbij de rekenrente rond de 1% of lager lag waarschijnlijk (ik vind hier geen exacte cijfers over, maar ik baseer me op de yield van staatsobligaties). Dus dat de verplichtingen bijna niet gediscount werden en er dus heel veel geld in kas nodig was, met name voor de fondsen met veel toekomstige verplichtingen (jonge deelnemers). Effectief: premies kunnen omhoog en indexatie blijft achterwege. Plus dat het ook een argument werd voor het verhogen van de pensioenleeftijd want er is een 'tekort'.
Diezelfde staatsrente wordt ook op met name twee manieren kunstmatig laag gehouden:
1. Pensioenfondsen onder andere zijn verplicht in Nederland en "veilige" instrumenten te investeren. Oftewel overheidsobligaties. Dus er is een ongezonde koopdruk om dit te kopen, terwijl het rendement vaak negatief was bij het aanhouden en de enige winst die je kon behalen hierop kwam van dat de bubbel groter werd en de yields nog negatiever. Het aanhouden van deze effecten had een negatieve opbrengst.
2. De ECB bepaalt de rente en hoeveel geld er in de markt zit. Dus zij hebben ook een kunstmatig lage rente al sinds ~2008. Terwijl hun ENIGE doel zou moeten zijn het beheersen van de inflatie. Een lage rente zorgt juist voor meer inflatie. De ECB wordt als politiek verlengstuk gebruikt in plaats van dat ze zich enkel bezig houdt met haar primaire taak.
Coffeeroam schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:23:
[...]
Precies dat dacht ik ook toen ik 30 was, maar het was verplicht om deel te nemen aan de pensioenregeling. Dat is (achteraf) maar goed ook, inderdaad 1. omdat de werkgever ook stevig inlegt. Overigens heb ik daarvan gevraagd, geef die inleg dan maar aan mij dan beleg ik het zelf, maar dat kon niet; en 2. omdat het buiten de box 3 belasting valt, en last but not least 3. ABP heeft in de 20 jaar t/m 2023 een rendement van 6% gehaald. Beter dan de toekomstverwachting van 4.5% die jij aanhaalt. Die verwachting in het jaarverslag was gebaseerd op een stijgende rente, maar we weten allemaal dat die weer bijna helemaal terug omlaag is.
Waar baseer jij die lagere rente op?
Ja, de ECB heeft de rente verlaagd, maar alles staat nog fors hoger sinds 2022 ten op zichte van de jaren ervoor. Dus dit scenario zal hoogstwaarschijnlijk de realiteit worden. Vooral omdat ABP bijv. veel doet met groene stroom en Nederlands vastgoed dat tegenwoordig ook geen hoge yields meer heeft. Die liggen meestal maar rond de 3-4%.
Bijv:
https://www.dnb.nl/statistieken/dashboards/rente/
Die eerste lijn zal alleen lager zijn omdat mensen geherfinancieerd hebben en er qua bedragen ook veel meer is afgesloten met lage rentes door de hoge huizenprijzen en meer is afbetaald in de oude hypotheken (want aflossing ligt dan ook hoger per saldo).
- Zakelijke kredieten zitten rond het niveau van de financiële crisis.
- Deposito's/sparen zijn ook ~1,5% hoger dan wat het was.
- Hypotheekrentes staan ook nog een stuk hoger en zijn onlangs iets gedaald, maar vergeet niet dat de huizenprijzen nog altijd stijgen vaker. Dus effectief is het niet goedkoper geworden.
Het probleem met het kijken naar de afgelopen 20 jaar, is dat de crisis van 2007 er net buiten valt. Als APG (en dus ABP) dit jaar 0% presteert, zal het 20 jaar gemiddelde enorm stijgen omdat vervolgens de cijfers van 2008 er ook buiten vallen (-20% dat jaar). Dit geeft echter geen goed beeld van het rendement naar de toekomst toe of wat je gemiddeld kan verwachten. Daarnaast moet je dit ook niet los zien van inflatie of een andere koopkrachtindicatie.
Rubbergrover1 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:55:
[...]
Omdat in de tarieven voor de inkoop van pensioen al wordt uitgegaan van een bepaald rendement. Het bedrag dat je later uitgekeerd krijgt is gemiddeld bijna twee keer zo hoog als het bedrag dat je inlegt.
Dat klinkt natuurlijk wel mooi, maar een verdubbeling is niet heel veel over zo een lange periode (stel even 40 jaar totale looptijd en inleg). Als je vandaag inlegt, om over 40 jaar die verdubbeling te krijgen dan is dat effectief 1,75% per jaar aan rendement en dan zou je 107 moeten worden om je volledige inleg terug te zien.
Ook als de berekening zou zijn dat bij pensioenleeftijd jouw pensioenpot 2 keer de totale inleg was, dan is het onderliggende rendement ook niet bijster veel.
jeroenkb schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:54:
[...]
4. en het nu nog steeds nodig is om mensen tegen hun aanstekelijke zelfvertrouwen te beschermen, zodat iemand die denkt structureel de komende 40 jaar 4,5% netto rendement te maken en daarnaast maar 80 wordt, ook nog voorzien wordt van een pensioen en niet tegen die tijd door de samenleving in leven gehouden moet worden ;-)
Met betrekking op het laatste, waar denk je dat AOW voor is? Dit doe je al als samenleving. Het is geen vetpot, maar toch.
4,5% is echt niks om te halen netto. Zelfs met de huidige box 3 belasting. Ik zeg zeker niet dat iedereen dat moet doen en ik denk dat het voor een merendeel het beter is ze tegen zichzelf te beschermen. Echter, ik denk ook niet dat de pensioenfondsen goed met het geld om gaan op de huidige manier. Door een mix van overheidsregels, mandaat van het pensioenfonds zelf en te weinig echte controle aan de achterkant of ze wel competitief zijn in hun resultaten.
pauldaytona schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:16:
Ik ben met pensioen en heb me er lang van tevoren nooit mee bezig gehouden. Belangrijkste is om te bedenken wat je nu echt nodig hebt als je met pensioen gaat. Hypotheek afbetaald is erg prettig. Kijk eens wat je per maand binnenkrijgt en wat er overblijft, verschil is wat je nu uitgeeft en dus nodig hebt om je huidige levensstijl te handhaven. Ik houd al 25 jaar een spreadsheet bij waarin ik op 1 januari alle tegoeden die ik heb bijhoud. Verschil met vorig jaar is wat je over hebt gehouden.
Op basis daarvan ben ik met 61 met pensioen gegaan, 3 jaar geleden. En het bevalt uitstekend. Toen ik met pensioen ging had ik een buffer uit spaargeld en een erfenis. En zoals het er nu naar uitziet gaat die niet op voor onze dood.
25 jaar is toch al best lang om ermee bezig te zijn lijkt me haha. Heeft u dan ook gekeken hoeveel u aan pensioen heeft ingelegd en wat dit nu aan lijfrente is; ten opzichte van netto uitbetaling per periode en vervolgens 7% per jaar op een beleggersrekening (of daadwerkelijk gekoppeld aan een benchmark zoals de AEX of S&P500)? Hier ben ik met name benieuwd naar. Dus wat was het persoonlijke pensioenpotje toen u met pensioen ging ten opzichte van wat het had kunnen zijn onder eigen beheer box 3.