assje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:32:
Eens kijken of ik hier wat input kan vinden m.b.t. voors en tegens van waardeoverdracht aangezien ik die zelf niet echt doorzie.
Mijn huidige pensioenopbouw is een PPI bij Zwitserleven; hier bevindt zich het grootste deel van mijn opbouw. Ik heb nu de afweging om waardeoverdracht te doen vanuit drie pensioenpotjes van oude werkgevers:
- Zwitserleven PPI
- Allians PPI
- PME pensioenfonds
Nummer 1 & 2 lijkt me simpele gelijkwaardige overdracht zonder kosten wat resulteert in versimpeling. Geen enkele reden om dit niet te doen tenzij ik iets mis?
Zit er restitutiedekking op? Dat kan een reden zijn om niet over te dragen. Is je huidige regeling al aangepast aan de nieuwe wetgeving? Zo ja dan zit daar zeker geen restitutiedekking op.
Let ook even op de schommelingen op de beurs. Je bent namelijk toch snel een aantal weken uit de beleggingen. Dit kan goed uit pakken of juist niet. Wellicht wachten op iets stabielere geopolitieke omstandigheden?
De voornaamste vraag zit hem in de overdracht vanaf PME. Hier ga ik van een DB naar een DC regeling waarbij ook nog de aankomende Wtp in de mix zit.
Samengevat komt het voorstel op onderstaande neer. Het verschul tussen opgebouwde aanspraken / standaard is me om te beginnen al niet helemaal duidelijk. Vervolgens heb ik niet echt een idee hoe de waarde en voor/nadelen in te schatten. Dit is via tooltjes te benaderen maar uiteindelijk gaat het ook om inschattingen van toekomstige indexaties/rendement die toch vrij bepalend zijn.
Is hier nu iets zinnigs over te zeggen? Verandert er iets significant door Wtp?
Bij omzetting worden de buffers verdeeld, bij hoge dekkingsgraden ontvang je wellicht nog iets meer. Je zou de transitie- communicatie en implementatieplannen hoe ze omgaan met slaper (inactieven).
Het is niet te zeggen of je nu beter kunt overdragen of dat je na transitie een hogere bedrag krijgt toegewezen. Na de WTP zijn er bij pensioenfondsen geen indexaties meer, maar beweegt de (verwachte) uitkering mee op het behaalde beleggingsrendement, renteontwikkeling, levensverwachting en toebedeling van solidariteitsreserves.
Vanuit de Zwitserleven PPI pensioenregeling kun je op pensioendatum met het kapitaal een uitkering naar wens aankopen (shoprecht). Dan kun je kiezen voor een variabele, vaste of een hoog/laag uitkering. Laat je de waarde bij het pensioenfonds staan, dan ontvang je een variabele uitkering met collectief belegd vermogen. Kies je voor een variabele uitkering bij een verzekeraar, dan blijf je individueel beleggen in beleggingsfondsen.
Op pensioendatum kun je PME niet toevoegen aan het PPI potje. Dus als je de potjes wil samenvoegen, dan moet je dat doen in een pensioenregeling waar je actief deelnemer bent via waardeoverdracht.
Niet alle eieren in één mandje v.s. simpliciteit? Ik ben overigens 39 jaar (wellicht relevant voor de afweging). In box 3 is er opbouw die op dit moment gelijkwaardig is aan opgebouwd pensioen. Er is dus wat risico-mitigatie en flexibiliteit en op dit moment hanteer ik in de PPI het meest aggresieve beleggingsprofiel.
[
Afbeelding]
Heeft Zwitserleven ook aangegeven wat de verwachte ouderdomspensioen en partnerpensioen worden die je kunt bereiken met de waardeoverdracht?