Ik probeer meer grip te krijgen op mijn pensioen. Ik heb in de loop der jaren pensioen opgebouwd bij verschillende pensioenfondsen en verzekeraars. Daarnaast stort ik soms extra in een pensioenproduct bij BNR, binnen mijn fiscale jaarruimte.
Door de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel wil ik beter begrijpen hoe mijn verschillende pensioenen zich tot elkaar verhouden. Ook vraag ik me af of het verstandig kan zijn om pensioenregelingen samen te voegen of waardeoverdracht aan te vragen.
Mijn vorige werkgever en mijn huidige werkgever hebben allebei ASR als pensioenverzekeraar. Op dit moment zie ik bij ASR drie pensioenregelingen:
- twee regelingen van mijn vorige werkgever;
- één regeling van mijn huidige werkgever.
Bij de twee regelingen van mijn vorige werkgever valt mij het volgende op: de eerste regeling is nog niet overgegaan naar het nieuwe pensioenstelsel, terwijl de tweede regeling wel onder het nieuwe stelsel valt. Bij beide regelingen betaal ik inmiddels geen premie meer.
Kan het zijn dat mijn vorige werkgever vanwege de overgang naar het nieuwe stelsel een nieuwe pensioenregeling of een nieuw pensioenaccount heeft aangemaakt? Klopt het dat de eerste regeling daarom mogelijk in het oude stelsel blijft, of moet deze op een later moment nog worden omgezet?
Daarnaast zie ik dat mijn huidige werkgever ook een pensioenregeling bij ASR heeft. Mijn bruto salaris is hoger dan bij mijn vorige werkgever, maar de pensioeninleg lijkt ongeveer de helft te zijn van de inleg bij mijn vorige werkgever. Kan dat bijvoorbeeld komen door een andere pensioenregeling, een andere franchise, een andere werkgevers-/werknemersverdeling of een ander opbouwpercentage?
Betekent een lagere pensioeninleg via de werkgever automatisch dat ik meer fiscale jaarruimte heb om zelf extra pensioen op te bouwen? Of is het niet zo simpel?
Tot slot valt mij op dat de maandelijkse kosten bij mijn huidige pensioenregeling bij ASR iets anders zijn dan bij de regeling van mijn vorige werkgever bij ASR. Het verschil is maar ongeveer vijf á tien cent per maand, maar ik vraag me toch af waar waar dat door komt en of dat van belang is om te beslissen of samenvoegen van pensioenen verstandig is of niet.
Wat zouden jullie aanraden: extra pensioen opbouwen via ASR, via BNR in de derde pijler, of eerst proberen om bestaande pensioenregelingen door middel van waardeoverdracht samen te voegen? En met welke factoren kan ik die opties het beste vergelijken?
Alvast bedankt voor jullie inzichten. Ik begrijp dat persoonlijke omstandigheden en de exacte polisvoorwaarden hierbij belangrijk zijn, maar ik ben vooral benieuwd hoe ik dit het beste kan analyseren.