De compensatie geldt ook voor de aanspraken die persoon B nog gaat opbouwen. Alleen zijn die aanspraken nul en wordt de compensatie dan ook nuldefiant schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:27:
[...]
Mijn punt was dat persoon B benadeeld wordt t.o.v. persoon A. Er is namelijk een compensatieregeling die alleen geld als je actief deelnemer bent. Als je dat niet bent dan krijg je geen compensatie. Op deze manier wordt je dus benadeeld als je daar buiten valt en heb je geen aanspraak meer op compensatie.
Daarom zijn er ook een hoop fondsen die dat niet op die manier doen, maar wel die compensatie over 10 jaar uitspreiden.Ik herhaal de casus:Het gaat me er vooral om dat als je regelingen maakt dat iedereen er recht op heeft ongeacht omstandigheden. Juist door te kiezen voor 1 compensatie moment, alleen voor actieve deelnemers benadeel je groepen.
- B neemt deel aan een pensioenfonds en komt in dienst op 2005
- B deelt door omstandigheden niet meer deel aan het pensioenfonds in 2020, bijvoorbeeld door ontslag, arbeidsongeschiktheid, werkgever zonder pensioenfonds, ZZP'er, life events, emigratie, etc.
- De regeling bepaald: er komt 1 compensatie moment, alleen voor actieve deelnemers.
- B is geen actief deelnemer en krijgt dus geen compensatie.
- En stel B komt weer bij een pensioenfonds na de compensatieregeling, dan heeft hij daar ook geen recht meer op en zit dus met een permanent pensioentekort,.
Maar even terug naar die casus, als B weer ergens pensioen gaat opbouwen, dan heb je sowieso al de kans dat die opbouw lager is dan wat B in het eerdere pensioenfonds zou opbouwen. Of dat B ergens komt zonder pensioenregeling en helemaal geen pensioen meer opbouwt. Dat zijn zaken die je mee moet nemen bij het kijken naar het complete plaatje aan arbeidsvoorwaarden en de onderhandelingen daarover. Dat is het mooie van ergens nieuw beginnen. Heb je een slechte pensioenregeling, dan heb je ook een reden voor wat scherpere onderhandelingen over andere arbeidsvoorwaarden.
Maar als je gewoon ergens aan het werk bent, dan is het not-done als er ineens flink in je arbeidsvoorwaarden wordt gesneden. Dat is een belangrijke reden waarom je een compensatie vooral voor bestaande deelnemers optuigt.