Ik heb wat vragen over de compensatie waar ik onlangs in een ander topic op gewezen ben. Ik probeer wat informatie te vergaren, maar kom er niet echt wijs uit.
Ik ben 41 jaar en bouw pas sinds 2 jaar pensioen op via één werkgever (part time, 17 uur). Ik las dat de compensatie vooral gaat over het nog op te bouwen pensioen en niet het reeds opgebouwde pensioen. Dat doet me denken dat ik ook in aanmerking kan komen voor deze compensatie.
Wat ik verder las is dat de partij waar de pensioenopbouw plaatsvindt zorgdraagd voor deze compensatie en dat het daarom verstandig is om bij een werkgever te blijven, zo lang die compensatie nog niet heeft plaatsgevonden, anders zou je mogelijk deze compensatie mislopen, omdat dit een eenmalige uitkering is.
Echter heeft mijn werkgever besloten om per 1 januari 2026 over te stappen naar een andere partij (PFZW), voorheen werd dat geregeld door Aegon Cappital (onderdeel van ASR, dus vermoedelijk een pensioenverzekering, wat in de nieuwe regels niet meer toegestaan is). In dat opzicht is de overstap logisch, omdat het bij PFZW waarschijnlijk wél aan de nieuwe regels voldoet, maar hoe zit dat met de eventuele compensatie? Ze schrijven zelf:
"Wel of geen compensatie?
Bouw je pensioen op bij PFZW? Dan krijg je compensatie als je bent geboren in de periode van 1 januari 1959 tot en met 31 december 1995 én op 31 december 2025 werkt in de sector zorg en welzijn of als je uiterlijk op 31 december 2025 vrijwillige voortzetting van het pensioen bij PFZW hebt aangevraagd."
Tot slot ben ik voornemens om komend jaar over te gaan naar full-time dienstverband bij deze werkgever. Heeft dat nog invloed wanneer de compensatie op een later moment plaatsvindt?
Vragen op een rijtje:
1. Heb ik met een korte pensioenopbouw termijn ook recht op de compensatie?
2. Is het de moeite waard om daar achteraan te gaan? Oftewel, is het verwachtte compensatiebedrag hoog genoeg om er moeite in te steken (ik weet niet of zoiets automatisch geregeld wordt)
3. Heeft de overstap naar een andere partij (zelfde werkgever) nog invloed op de eventuele compensatie?
4. PFZW schrijft ernaar te streven om per 1 januari 2026 te compenseren, val ik nu tussen wal en schip?