Zelfde situatie, voor mijn vrouw dan.goldmemberf1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:13:
Sinds een jaar ben ik volledig zelfstandig (daarvoor werkte ik in loondienst naast ZZP-werk). Dus ben ik aan het kijken naar mogelijkheden voor pensioenopbouw. Met een horizon van 30 jaar tot aan de AOW-leeftijd zie een aantal opties:
1. Zelf beleggen. Voordeel: meer zeggenschap over het geld. Wat als ik ziek word? Of eerder met pensioen wil?
2. Pensioenbeleggen / lijfrentevoorziening, bijv. Brand New Day. Voordeel: met name belastingvoordeel. Ik heb dit jaar bijv. 13k jaarruimte, wat +- €4.800 aan belastingvoordeel oplevert. En omdat mijn jaarinkomen daalt, heeft dit ook weer positief effect op bijv. kinderopvangtoeslag. In negatieve zin: mijn leencapaciteit voor een nieuwe hypotheek gaat ermee omlaag.
3. Een combinatie van beiden.
Wij willen nog één keer verhuizen en daarvoor ook wat vet op de botten hebben, maar het belastingvoordeel is niet gering. De beurs zou ongeveer 40% moeten crashen om dat voordeel teniet te doen.
Benieuwd of er anderen zijn die voor een vergelijkbare situatie stonden en wat jullie uiteindelijk hierin hebben gedaan.
Bij mogelijkheid 2: je max hypotheek gaat er niet door omlaag.
Verder is er nog een mogelijkheid 4: sparen via je eigen zaak. Eventueel daar een beleggingsrekening openen en daar sparen. Dat levert je ook een belastingvoordeel op (minder geld in box 3) en je belastingafdracht kan je uitstellen tot je gaat uitkeren aan jezelf.
Zelf voor mogelijkheid 2 gekozen, max gebruik maken van je belastingvoordeel daar. Mogelijkheid 1 en 4 doen we ook wel, maar niet per sé voor pensioen.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
:strip_exif()/f/image/CPCkTYI36d95FakgzGI6mqp7.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/d9qzRUCuNPEWByzGlMx1lIBQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IVZLfqa4aSVCdxEx0BCzpHFb.jpg?f=fotoalbum_large)