Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
NMMNG schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:26:
[...]

Dat ben ik ook van plan. Bijkomend voordeel

1) evt. toeslagen gaan omhoog
2) evt. DUO studieschuld minder aflossen (naar draagkracht)
Ik ben benieuwd of dit (de 2e optie) ook echt zo werkt. Want dan zou je 2jr aan jaaruimte opsparen en die ineens inleggen (+partner). Dat drukt het inkomen in dat jaar dat je inlegt fors, waardoor de DUO berekening ~2jr later flink lager zou moeten uitvallen. Kijkt DUO niet naar het inkomen vóór die pensioeninleg?

Iemand hier ervaring mee?

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-11 20:22
stok schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:18:
[...]

Ik ben benieuwd of dit (de 2e optie) ook echt zo werkt. Want dan zou je 2jr aan jaaruimte opsparen en die ineens inleggen (+partner). Dat drukt het inkomen in dat jaar dat je inlegt fors, waardoor de DUO berekening ~2jr later flink lager zou moeten uitvallen. Kijkt DUO niet naar het inkomen vóór die pensioeninleg?

Iemand hier ervaring mee?
Ja dat werkt maar elk jaar word het opnieuw berekend.

i500 & chill (@IBKR)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-11 20:20

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik ben 40-plusser en werd laatst door mijn schoonmoeder gewezen op een artikel in het MaxMagazine.
'Compensaties in het nieuwe pensioenstelsel'. Boodschap: mis vooral die boot niet.

Ik ben vorig jaar gestart als ZZP'er en had bewust het eerste jaar nog geen pensioen voor mezelf meegerekend.
Ik vind het wel belangrijk, dus een pensioengat mag van mij niet langer dan 2 jaar duren.
Ik heb ook al 14,5 jaar pensioen opgebouwd.

Vanuit mijn parttime baan naast ZZP-schap kan ik vanaf februari via BrandNewDay pensioen op gaan bouwen.

Nou lijkt me dus logisch dat ik, zonder actieve pensioenregeling, die boot ga missen als ik nu niets doe.

Ik kan in theorie een pensioenpotje openen bij BND en daar een lullig bedrag in storten voor december en januari.
Vanaf februari heb ik daar dan minder omkijken naar. Dat kost me even wat uit eigen zak, maar daarmee ontvang ik wel die compensatie.

Punt van twijfel is dat ik lees, dat nog niet 'alle partijen om zijn'. Mijn werkgever? Pensioenaanbieders zoals BND?

Als ik BND mail en simpelweg dit vraag zullen ze me jubelend aan boord harken, of dat nou nodig is of niet. Klant erbij is klant erbij.
Ik kom hier om een onafhankelijk antwoord te krijgen... :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:24
Die compensatie is voor de overgang van oude stelsel, waarin de jongeren betalen voor de ouderen, naar het nieuwe stelsel, waar iedereen zijn eigen potje opbouwt. Ik denk dat dat BND pensioenpotje waar jij het over hebt gewoon al een eigen potje is zonder collectief potje waaruit je gecompenseerd kunt worden.
Als je vroeger bij een echt pensioenfonds hebt gezeten, kun je misschien regelen dat je daar premie blijft betalen zodat je ook in aanmerking komt voor compensatie.

• enetlepan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:23
De compensatie wordt alleen uitgekeerd als je nog actief werknemer ben van het pensioenfonds. Als je pensioen geniet, of niet meer bij het bedrijf werkt krijg je de compensatie niet. Tevens geldt compensatie vanaf een leeftijd vanaf of 45 of ouder, met de hoogste compensatie rond je 55e. Dit geldt althans bij mijn pensioenfonds. . Het transitieplan van je pensioenfonds geeft alle details.

[ Voor 0% gewijzigd door enetlepan op 16-11-2025 00:23 . Reden: Correctie text ]

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste