BilnaadBob schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:44:
[Afbeelding]
Net mijn UPO vergeleken met die van afgelopen jaar.
- 2022–2023 Pensioen: ~€5.5k
- Projected annual payout at retirement (if I stayed): ~€20k/year
- 2023–2024 Pension: €33.4k
- Projected annual payout at retirement: ~€16k/year
Na een waardeoverdracht lijkt het er op dat ik 4k minder per jaar krijg. Wat mis ik hier?
Werkgeversbijdrage is 2%.. rest zelf
Dit kan een aantal dingen zijn en/of een combinatie hiervan; bijvoorbeeld:
1. Lager verwacht rendement. Als je van bijv. 8% gemiddeld naar 7% gaat heb je dit al gauw. Dit kan komen omdat rendementsverwachting voor dezelfde fondsen (en de markt in totaal) omlaag is gegaan, maar ook als er anders geïnvesteerd is dan het uitgangspunt in december 2023. Compounded returns maken dan het grote verschil.
2. Hogere verwachte kosten voor het beheren en uitvoeren van het pensioen wat het rendement drukt. Niet heel waarschijnlijk dat het dit is, maar kan meewegen.
3. Lagere rente, wat betekent dat pensioen inkopen duurder is. Bijv. 2,5 vs 3% als uitgangspunten voor lijftrente kan een heel fors verschil maken.
4. Hoger verwachte leeftijd wat de pensioen inkoop duurder kan maken, omdat hetzelfde budget over meer jaren moet worden gespreid.
5. Jouw salaris verwachting en daarmee dus ook jouw verwachte inleg is veranderd. Ik weet niet of ze dit meenemen in de berekening?
Dus mijn vraag aan jou met name is: Laten ze ergens zien wat de uitgangspunten zijn? (verwacht rendement, verwachte kosten, verwachte rente bij pensioen inkoop, jaren en maanden tot pensioen)
5587,36 / 1550 = 3,6047 euro inleg per 1 euro per jaar betaling in 2023
33464,34 / 9100 = 3,6774 euro inleg per 1 euro per jaar betaling in 2024
3,6774 / 3,6047 - 1 = 2,02% 'rendement' per jaar van 2023 naar 2024
Uitleg: dit is niet jouw echte rendement hoop ik, maar eerder wat jouw potje van 2023 kan inkopen aan extra pensioen. Je kan best 10% hebben gehaald, maar pensioeninkoop kan duurder zijn geworden waardoor je op dit uitkomt.
Dat dit stijgt is op zich te verwachten omdat de looptijd tot jouw pensioen korter wordt en er dus minder tijd is om te renderen. Je zou echter ook verwachten dat dit meestijgt met het gemiddeld verwachte rendement. Om te weten of het onderliggende rendement veranderd is, zou ik met name drie dingen moeten weten: 1. Hoeveel jaren tot jouw pensioen in 2023. 2. Van welke pensioeninkoop/marktrente gaan ze uit in beide jaren? 3. Is de pensioenleeftijd hetzelfde gebleven?
Als ik ervan uitga dat jouw potje uit 2023 in 2024 6000 euro waard was en je met die 6000 euro 1550 euro aan uitbetaling kon kopen, dan zou het gedeelte van 2024 puur dit zijn:
27464,34 huidig potje / 7550 euro per jaar = 3,6377 inleg per 1 euro per jaar.
3,6377 / 3,6047 - 1 = 0,92% verwacht rendement van jouw inleg van 2024 als het was ingelegd in 2023.
342.500 / 16.500 = inleg per einddatum voor euro per jaar = 20,7576 euro (uitbetalingspercentage 4,82% per jaar). Dit is dus waar die ~3,6 euro inleg naartoe moet gaan.
Op basis van de cijfers hierboven zou ik het volgende concluderen: 1. Het verwachte rendement is gedaald, 2. Pensioeninkoop is duurder geworden, 3. Een combinatie hiervan, 4. Ik zou verwachten dat de inleg per 1 euro per jaar veel harder zou stijgen. Namelijk met het verwachte rendement totdat je uiteindelijk bij de 20,75 euro uitkomt. 0,92% is echt niks voor een goed jaar voor de beurs/markt. Ik had dan voor 2024 eerder zoiets verwacht als 3,8 i.p.v 3,6377 (dit is best een fors verschil) en dan ga ik slechts uit van 5% gemiddeld per jaar, terwijl een beetje pensioen uit zou moeten gaan van 6+% over zo een lange looptijd. 5. Je zit nog ver weg van jouw pensioen.
In die laatste cijfers weet ik niet wat ze allemaal meenemen. Dat lijkt me zo enorm koffiedik kijken, dat je er niet echt veel uit kan concluderen wat ik zo zie

Bedenk ook dat een kleine verandering alleen al in rendementsverwachting, een enorme schommeling kan zijn over 20+ jaar. Ik zou me dus niet blindstaren op dat laatste. Het belangrijkste getal staat vooraan, want dat is wat je in kas hebt. Dus het belangrijkste is om te kijken of je rendementen en het kostenplaatje wel in orde zijn en om vroeg aan de bel te trekken als jouw pensioenbeheerder slecht presteert (Wat waarschijnlijk aan de orde is). Voor pensioeninkoop ben je toch overgeleverd aan de ECB goden tegen die tijd dus daar kun je weinig aan veranderen
Vergelijk het rendement van jouw pensioenbeheerder met bijv. de MSCI World index of een andere passende index (of vergelijkbaar pensioenfonds). Zorg ook ervoor dat je niet "defensief" belegt als je nog niet dichtbij je pensioen zit. Op basis van deze cijfers zit je er nog ver vanaf. Iedere vermogensbeheerder hanteert zijn eigen versie/waarheid van wat defensief en wat een offensief risicoprofiel is.
tl;dr: die laatste cijfers heb je gewoonweg weinig aan in de praktijk.
[
Voor 0% gewijzigd door
Rabob op 22-08-2025 07:43
. Reden: spelfout ]