IvoB2 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:23:
[...]
Dat je het een van de leukst rijdende EV's vindt is uiteraard je goed recht. Smaken en persoo
nlijke ervaringen verschillen nu eenmaal. Daar heb ik dan ook respect voor en smaken zijn niet te weerleggen.
Dat vindt voor zover ik weet (en ik lees heel veel) elke autojournalist en is te vinden in tientallen recensies en vergelijkende tests van alle grote automedia. Dat maakt het iets meer dan "gewoon mijn mening", denk ik. Model 3 en i3(s) zijn voor autoliefhebbers (alle journalisten zijn dat uiteraard, anders zouden ze wat anders gaan doen) de leukst rijdende EVs onder de 80k euro ofzo.
Maar om daarom onmiddellijk de mening en ervaring van een ander daarover als "nonsens" af te doen? Dat laat ik toch maar voor jouw rekening dan.
De i3 is niet volledig voorbij gestreefd op elk vlak, dat is gewoon pertinent onwaar. De lichtgewicht bouw is nog altijd super hightech, waar vind je een koolstofvezel monocoque voor dat geld? McLaren biedt dat in zijn supercars.
Niemand - ik al zeker niet - gaat een BMWi3rex vergelijken met een Tesla S.
Je had het over een i3 en een Tesla, niet een i3 Rex en een Tesla Model S. De range extender is idd uit de tijd, volgens mij levert BMW die ook niet meer. Maar dat zei je dus niet.
Je gaat ook een Smartje niet vergelijken met een BMW7 om op een bepaald punt (welk niet eens het onderwerp van de discussie was) je gelijk in de verf te zetten? Nu ja, ik toch niet.
Klinkt logisch alleen klopt het niet, ik had het over een Tesla, volgens mij maakt Tesla ook een Model 3 en die wordt wel geregeld vergeleken met de i3(s) omdat ze qua prijs niet heel veel verschillen. Ik doe dat hier op draaicirkel. For the record: ik vind de Model 3 de betere EV, hands down. Maar de Model 3 eet dan ook alle andere EVs tot 80k ofzo als ontbijt.
Verder ben ik het wel met je eens dat de kleine draaicircel van de i3 in nauwe straten een voordeel is. Maar wat is het echte nut dan van die extender in een stadsautootje? Hadden ze de ruimte voor die extender en zeker de prijs beter benut voor wat extra accurange. De meeste autogebruikers willen nu eenmaal in de eerste plaats afstanden tussen A-B in een zo kort mogelijke lijn en met zo weinig mogelijk tank/laadbeurten afleggen en niet al circelend in U-bochten.
De i3 range extender heeft weinig nut nu, dat betwist ik niet hoor, maar volgens mij is BMW daar ook van afgestapt sinds de 44 kWh accu's worden geleverd in de i3.
Jouw mening over EV-bezitters is extreem eenzijdig en lijkt op: "waarde EV = actieradius". Wij willen een EV als 2e auto, voor de vakanties e.d. zou ik eerder voor een hybride opteren.
Ik vind rijplezier extreem belangrijk, en ook de sfeer in een EV. Op beide vlakken is de i3 (die we nog niet hebben overigens, sparen in progress) top. Ik denk dat de range extender an sich nog altijd veel waarde kan hebben, ik zie wel iets in een super-hybride met een elektrische actieradius van 100+ km, dan rijd ik de meeste ritten volledig elektrisch. Polestar levert iets soortgelijks. Als ik geen arme sloeber was, zou ik het wel weten

Overigens is na de ontwikkeling van de i3 en de Tesla S de markt niet echt blijven stilstaan. Genoeg andere modellen op de markt die zich thuisvoelen in drukke stadscentra met meer range (zonder behoefte aan een benzine-extender) en meestal voor een lagere prijs.
i3 is volgens mij nog steeds de ultieme stads-EV. Range is in de stad nauwelijks een issue, en de 44 kWh i3 komt best een aardig eindje. De nieuwe e-Up, Mii Electric of Citigo kan de meeste dingen vast ook, minus rijplezier en het feelgood-interieur (ja dat is smaak, maar het i3 interieur is ook zo iets dat door vrijwel alle autojournalisten wordt geroemd).
Maar dat laatste is - toch wat mij betreft - eerder een theoretische discussie. In drukke stadscentra waar je genoodzaakt bent U-turns te maken verplaats ik me bij voorkeur te voet, per fiets of het openbaar vervoer. Met eender welke vierwieler blijf ik daar liever weg.
De tijd zal ons leren wat op termijn zal blijven bestaan: een klein autootje aan een relatief hoge prijs en met een relatief kleine range waarbij een benzine-extender de pijn van de beperkte autonomie wat moet verzachten of betaalbare BEV's met een aantrekkelijke range die 100% zonder fossiele brandstof kunnen om hun range te halen. Ik denk dat ik het antwoord nu al weet.
ps. wat betreft de afbeelding die je plaatste: toch eigenaardig stadscentrum waar jij je verplaatst met een vierwieler. Die hebben we hier gelukkig (nog) niet.

Ik mocht willen dat ik dat was, zowel qua mojo als bankrekening
Je verhaal is uit de tijd, want de i3 rex wordt niet meer geleverd sinds 2018:
https://www.groen7.nl/bmw...gbaar-met-range-extender/