Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-09 09:58
126W wordt nergens genoemd als maximale PPT waarde voor de 3700X en 3900X :S Ook al zou dat wel zo zijn dan nog zou dat niet bepalend zijn war de fysieke chip maximaal kan hebben voordat die stuk gaat binnen 5 jaar oid.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Vandaag eens even Cinebench gedraaid met mijn setje, kwam een score van 4675 uit.

Nu heb ik CPU eens in de gaten gehouden in CPU-z, nu valt het mij op dat deze terwijl ik gewoon in Windows zit en een beetje aan het browsen ben dat de snelheid hele tijd van 3600MHz naar 4300MHz gaat terwijl ik eigenlijk niet aan het doen ben, hetzelfde geldt voor de core VID.

Ik heb in de bios alles standaard staanm OBP heb ik enabled, Powerschema in Windows heb ik op Ryzen Balanced staan. Geheugen draait op 3200MHz met timings 16-18-18-36-54-1T (XMP profiel). Is dit normaal?

AMD Ryzen 3700x
ASRock x570 Steel legend (Laatste BIOS)
Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16W

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
Ryzen 3000 (Zen 2) Meta Review: ~1540 Application Benchmarks & ~420 Gaming Benchmarks compiled vind je hier

Interessant om te zien dat een 3900x eigenlijk geen zin heeft t.o.v. een 3700x voor gaming maar wel voor productivity apps.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bonus: PCI-E Gen4 test on X470

With the current available Asus C7H BIOS 2406, PCI-E Gen 4 will work with any PCI-E Gen 4 device connected to the CPU PCI-E lanes without any changes to BIOS settings. Just plug the device and install the driver. Similarly a PCI-E Gen 4 NVMe drive plugged in the CPU M.2-slot should work at Gen 4. The conclusion is that at least on AGESA 1.0.0.2, PCI-E Gen 4 is not actively blocked on non-X570 motherboards. If it will work on your board or in specific slots will be down to the board layout. The closer the slot is to the CPU (shorter trace length) the higher the chance of success. Increased PCB layer count and lack of PCI-E switches will also increase the chance of success.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik.devries
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/WCoHuF7.jpg

Ben ik de enige die deze error krijgt als die de laatste chipset driver van AMD's website probeert te installeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
maik.devries schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:57:
[Afbeelding]

Ben ik de enige die deze error krijgt als die de laatste chipset driver van AMD's website probeert te installeren?
Nee, de mirror daar geeft al 2 dagen een file van 700kb.
Haal ze hier even: https://www.guru3d.com/fi...set-drivers-download.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Razkin schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 17:46:
126W wordt nergens genoemd als maximale PPT waarde voor de 3700X en 3900X :S Ook al zou dat wel zo zijn dan nog zou dat niet bepalend zijn war de fysieke chip maximaal kan hebben voordat die stuk gaat binnen 5 jaar oid.
Nee, maar ik kwam op die waarde omdat ik even dacht dat er iets mis wat met mijn moederbord haar implementatie. Ik wou het dus proberen te forceren dat de CPU onder zware load, niet over die 1,325v zou gaan. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:08
Ik heb een van de systemen voorzien van een ryzen 3600 op een mortar b450 moederbord van msi.
Processor Geplaatst starte op eerst alles in bios default kijken of het opstarte dat gaat prima maar als ik kijk bij hwinfo is temparatuur soms over de 100c en dat met een alpha cool eishbear 240 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:28
Beaudog schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:37:
Ik heb een van de systemen voorzien van een ryzen 3600 op een mortar b450 moederbord van msi.
Processor Geplaatst starte op eerst alles in bios default kijken of het opstarte dat gaat prima maar als ik kijk bij hwinfo is temparatuur soms over de 100c en dat met een alpha cool eishbear 240 .
Ik loop ook tegen irritaties aan met betrekking tot warmte. bij simpele taken (zoals de OSRS desktop client) raakt een enkele core al richting de 50 graden waardoor mijn fans beginnen op te spinnen. Dit gedrag is heel irritant aangezien de cpu gekoeld wordt door een h100iv2 met een royale hoeveelheid koelpasta, repaste mocht ook niet baten. Herkennen meer mensen dit? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/88ZbUwZyN8k2xGDXwLUTdJXb/thumb.png

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

aminam schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:42:
[...]

Ik loop ook tegen irritaties aan met betrekking tot warmte. bij simpele taken (zoals de OSRS desktop client) raakt een enkele core al richting de 50 graden waardoor mijn fans beginnen op te spinnen. Dit gedrag is heel irritant aangezien de cpu gekoeld wordt door een h100iv2 met een royale hoeveelheid koelpasta, repaste mocht ook niet baten. Herkennen meer mensen dit? [Afbeelding]
Kan je fans niet loskoppelen van het moederbord of de fancurve aanpassen in de bios? Als je fans een beetje draaien is dat wel voldoende met waterkoeling. Ik heb custom waterkoeling en mijn fans staan altijd op dezelfde snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Beaudog schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:37:
Ik had ook extreme temperaturen, dit kan 2 oorzaken hebben gehad: hoge voltage en mogelijk door oude monitoring software.
Als ik die AMD reactie op reddit mag geloven kan sommige software een verhoogde temperatuur geven.
Ik heb het vcore verlaagd en hwinfo geupdate naar de laatste beta. Ik verwacht dat het aan de vcore lag, maar wie weet klopt het verhaal van de AMD post en lag het toch aan hwinfo64.
In ieder geval: Ik heb geen extreme temperaturen meer. Ik twijfelde aan mijn mounting skills, maar daar lag het gelukkig niet aan. :)
aminam schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:42:
[...]

Ik loop ook tegen irritaties aan met betrekking tot warmte. bij simpele taken (zoals de OSRS desktop client) raakt een enkele core al richting de 50 graden waardoor mijn fans beginnen op te spinnen. Dit gedrag is heel irritant aangezien de cpu gekoeld wordt door een h100iv2 met een royale hoeveelheid koelpasta, repaste mocht ook niet baten. Herkennen meer mensen dit? [Afbeelding]
Herken ik ook, fan spint op om de meest lichte workloads terwijl ik het fanprofile vrij los heb ingesteld, gaat pas verhogen bij 55c.
Idle temp = 35-40.

[ Voor 34% gewijzigd door unfor op 11-07-2019 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:24

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Volgens mij had ik deze bij het verkeerde topic geplaats dus hierbij: Vandaag de 3700x binnen gekregen van Megekko. Helaas krijg ik met de nieuwste bios van mijn CH7 (x470) mijn geheugen niet op de 3200 die het setje aan kan. Ook werkt de Asus auto overclock niet maar dat kan zijn omdat PBO op aan is gezet ipv auto in de bios. In AI suite zie ik de processor tussen 3600 en 4300 MHz gaan. Toen ik PBO nog niet had aangezet en de auto overclock van Asus een poging deed ging het voltage naar 1.4 dit leek me erg hoog dus heb ik deze gestopt. Cinebench gaf mij zojuist een score van 4893.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Heb prime 95 test eens geprobeerd op de 3700x 16 threats, ie klokt dan naar 4.2ghz met PBO aan en word 60 graden onder een nocktua u14s volgens ryzen master software.
valt me niet tegen was bang dat ie gelijk naar 85 graden zou schieten.
Cpu voltage is 1.48v en met prime aan zakt het naar 1.35v zou dat te hoog zijn? neem aan dat PBO je cpu niet sloopt.

[ Voor 27% gewijzigd door Goofy1978 op 11-07-2019 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
[quote]unfor schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:55:
[...]

Ik had ook extreme temperaturen, dit kan 2 oorzaken hebben gehad: hoge voltage en mogelijk door oude monitoring software.
Als ik die AMD reactie op reddit mag geloven kan sommige software een verhoogde temperatuur geven.
Ik heb het vcore verlaagd en hwinfo geupdate naar de laatste beta. Ik verwacht dat het aan de vcore lag, maar wie weet klopt het verhaal van de AMD post en lag het toch aan hwinfo64.
In ieder geval: Ik heb geen extreme temperaturen meer. Ik twijfelde aan mijn mounting skills
Ok bedankt mag ik vragen waar je vcore opstaat ?

[ Voor 14% gewijzigd door Beaudog op 11-07-2019 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Beaudog schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:28:
[quote]unfor schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:55:
[...]

In ieder geval: Ik heb geen extreme temperaturen meer. Ik twijfelde aan mijn mounting skills
Ok bedankt mag ik vragen waar je vcore opstaat ?
Ik heb hem op 1.3v staan, door een offset van -0.125.
Offset is afhankelijk van wat voor voltages er momenteel door heen gejaagd worden uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
unfor schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:32:
[...]

Ik heb hem op 1.3v staan, door een offset van -0.125.
Offset is afhankelijk van wat voor voltages er momenteel door heen gejaagd worden uiteraard.
Ok dankje wel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Goofy1978 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:27:
Heb prime 95 test eens geprobeerd op de 3700x 16 threats, ie klokt dan naar 4.2ghz met PBO aan en word 60 graden onder een nocktua u14s volgens ryzen master software.
valt me niet tegen was bang dat ie gelijk naar 85 graden zou schieten.
Cpu voltage is 1.48v en met prime aan zakt het naar 1.35v zou dat te hoog zijn? neem aan dat PBO je cpu niet sloopt.
Dat is precies wat het doen moet.

Veel mensen snappen het ook niet de manier hoe XFR/PBO precies werkt. Bij lage, light threaded workloads, 1 wellicht 2 cores op 100% dan tracht ie op een zo hoog mogelijke boost state te gaan klokken. Bij een heavy workload, zoals Prime, IBT, Cinebench enz, worden alle cores tegelijkertijd aangesproken, zakt het voltage en ook de maximum boost clock naar in dit geval 4.0 ~ 4.1Ghz. Dat is normaal.

Het wordt pas 'link' als je alle cores belast en er dan wel 1.45v doorheen jaagt, want daar komt degradatie vanaf. Degradatie is gewoon de chip die langzaam van binnen uit wordt gesloopt. Uiteindelijk merk je dat doordat de CPU zijn OC of Boost clocks niet meer 'vast' kan houden zonder te crashen en / of een hoger voltage nodig te moeten hebben.

Cpu's zijn ontworpen om een jaar of 10 mee te gaan. Echter jij, ik en niemand hier gebruikt een CPU 10 jaar lang. Door te overklokken verleg je de kloksnelheid en prestaties, maar verminder je ook de levensduur. Hoe snel dat gaat hangt af van het voltage, koeling en workload dat je er tegenaan gooit.

https://www.tomshardware....cking-headroom,39850.html

Ik schreef het al eerder: de gouden tijd van CPU's die met 1.2Ghz te OC'en waren is niet meer. AMD gaat voor een andere aanpak en dat is XFR en het maximale uit hun chip te halen zonder dat je de garantie breekt. Zo verkoopt AMD gewoon meer higher end modellen en maakt het ook gewoon meer winst.

Vroeger kocht je een FX, 3.5GHz base, die waren gegarandeerd om op ruim 4.8 tot 5.2GHz te lopen afhankelijk van het type koeling en bord dat je had. Ik vindt de verkoopargumenten bij de nieuwe 570 borden met een uitgebreidere VRM en dergelijk verkopersretoriek. Zelfs een B350 kon prima een fikse overclock van een 3900x aan zonder al te veel issues.

Terugkomend op het OC verhaal: Blaat in "AMD Zen 1/1+ Overklok Topic"

Om die reden begin ik er al niet eens meer aan. Een upper-high-end koeler heeft ook weinig nut meer op die manier als je toch binnen de specs van PBO blijft. Ik heb een 360mm rad met 6 fans, maar meer dan een langere boost state kom ik ook niet. Ik leg het gewoon neer bij zo snel mogelijk ram speeds en timings, en klaar is kees.

Ook GPU's gaan langzamerhand deze kant op, een XFR achtige manier waardoor handmatig overklokken alleen nog maar weggelegd is voor dure exotische koeling. Tis leuk als je een phasechange, droogijs of zelfs LN2 tot je beschikking hebt (Een AIO onderdompelen in ijs wil ook nog wel) maar met gewone lucht / waterkoeling kom je er al niet meer.

Derbaurer zei voor iedere 10 graden minder op de 3x00 CPU zit er ongeveer 10 tot 30mhz rek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@Verwijderd ik denk dat de master software misschien verkeerde temps uitleest.
In het bios geeft ie 0.9 tot 1 v aan al gebeurd daar vrij weinig voor de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik.devries
  • Niet online
Ik ben toch een beetje bezorgd. Heb alles op auto in de BIOS staan, laatste versie, van mijn ASUS x470 Prime Pro. Vandaag mijn 3700x gemonteerd.

Voltage in BIOS zweeft rond de 1.42 - 1.47V en temperaturen rond de 50°C, in de BIOS...
Idle in Windows 10, May update 1903 & laatste chipset driver, laat Ryzen Master ook 1.45V zien met elke 5 seconden een halve seconde naar 0.995V.

Ik heb zo'n idee dat deze niet nodig zijn om het stabiel te houden? Ik zie mensen praten over offsets en een manual VCore.

Hoe pakken jullie het aan?

EDIT: Ryzen Balanced Power plan is geselecteerd in Windows.

[ Voor 5% gewijzigd door maik.devries op 11-07-2019 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Heb er met PBO op auto en LLC lv1 toch een redelijke score eruit gekregen. LLC lv2 ging al licht overvolten, dus lv1 zal moeten voldoen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5yJbZtokd6nR7SmFCzAscVVj/full.jpg

Ik denk dat ik binnenkort maar eens naar de B-die ga kijken en dan eens ga gamen. Misschien toch wel handig om te doen met zo'n gloednieuwe en uitstekende CPU. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:07
Ik zie toch wat mensen hier de nieuwe cpus in een b350 bordje zetten. dit kon toch vanwege het voltage gebeuren niet? iets met dat de cpu's teveel current zouden vragen?

Kan ik de nieuwe ryzen cpu's ook in mijn MSI b350 pc mate zetten?

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:45
Visgek82 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:35:
Moet je even bij msi opzoeken of er een bios update is met ondersteuning.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Visgek82 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:35:
Ik zie toch wat mensen hier de nieuwe cpus in een b350 bordje zetten. dit kon toch vanwege het voltage gebeuren niet? iets met dat de cpu's teveel current zouden vragen?

https://www.techpowerup.c...n-cheap-b350-motherboard/

Hier. :P

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-9-3900x-tested-on-cheap-b350-motherboard/images/flir-water-oc-blender.jpg

Geen airflow, een OC toepassen op de 3900X en ze halen net geen 140 graden. Kan prima. :+
DaniëlWW2 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:29:
Heb er met PBO op auto en LLC lv1 toch een redelijke score eruit gekregen. LLC lv2 ging al licht overvolten, dus lv1 zal moeten voldoen.
[Afbeelding]

Ik denk dat ik binnenkort maar eens naar de B-die ga kijken en dan eens ga gamen. Misschien toch wel handig om te doen met zo'n gloednieuwe en uitstekende CPU. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k7lAXNmGh2Pl7pm31VtSP56b/full.jpg

Heb tientallen tabs en troep open, maar de score die je bakt is niet slecht. De all-core boost zakt naar 4060Mhz on avg, de test is dus echt heavy. Moet ook wel zeggen dat het enorm warm is momenteel in Portugal (28 graden buiten :P).

Maar om nu een upgrade te rechtvaardigen van een 2700x naar 3700x of hoger is het 'm denk ik niet. Ik mis weinig zo en alles dat ik doe loopt al prima.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2019 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:51

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Vanmiddag na het eten heb ik even wat MR gameplay opgenomen in een quest om de 3900x eens goed aan het werk te zetten!

Ik kon het niet laten om de task-manager een keer mee te recorden terwijl ik probeer die CPU er van langs te geven :+
Ik heb zelfs voor deze recording OBS van NVENC naar x264 gezet :Y)
Maar het mocht niet baten.. voorlopig wint ie het van me :D

resultaat: YouTube: Beat-Saber - on Ryzen 9 3900x - On a dragon - whilst spinning - on a...

Maar opgeven doe ik niet :+

*edit* oja.. added bonus is dat dit soort filmpjes in het verleden bijna 30 minuten aan het renderen waren.. nu maar 3 a 4 minuten :)

[ Voor 9% gewijzigd door JoSchaap op 12-07-2019 01:16 ]

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 03:45
Moederbord en 3900 zijn binnen, woohoo!

Afbeeldingslocatie: https://ajmvwij.home.xs4all.nl/images/build-time.jpg

Tijd om te bouwen :)

en ja, videokaart maar een 1660ti ik weet het, is een placeholder totdat ik besluit uit opties:
- Custom cooler Navi
- RTX2080(S)
- Wachten tot "big Navi" of volgende generatie NVIDIA volgend jaar

Wat het ook wordt, daarna gaat deze 1660 naar huidige systeem ter vervanging van GTX 770 voor mijn vrouw om ook wat op te gamen hier en daar :)

[ Voor 55% gewijzigd door Tomcat84 op 12-07-2019 04:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:11

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Tweakriez schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:26:
Volgens mij had ik deze bij het verkeerde topic geplaats dus hierbij: Vandaag de 3700x binnen gekregen van Megekko. Helaas krijg ik met de nieuwste bios van mijn CH7 (x470) mijn geheugen niet op de 3200 die het setje aan kan. Ook werkt de Asus auto overclock niet maar dat kan zijn omdat PBO op aan is gezet ipv auto in de bios. In AI suite zie ik de processor tussen 3600 en 4300 MHz gaan. Toen ik PBO nog niet had aangezet en de auto overclock van Asus een poging deed ging het voltage naar 1.4 dit leek me erg hoog dus heb ik deze gestopt. Cinebench gaf mij zojuist een score van 4893.
Dram boot voltage al verhoogd? Zit een bug in de c7h bios die hem na elke power cycle verlaagt naar 1.2v. Verhogen fixt je geheugen clocks.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 22:11

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Oeps..

[ Voor 96% gewijzigd door Blaat op 12-07-2019 07:41 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Blaat schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 07:40:
[...]

Dram boot voltage al verhoogd? Zit een bug in de c7h bios die hem na elke power cycle verlaagt naar 1.2v. Verhogen fixt je geheugen clocks.
Ik ben niet heel erg goed met de bios maar dit spreekt voor zich of niet? Als ik het goed heb moet ik deze dus instellen op 1.35000?

Ik heb nu ook steeds dat mijn pc bij afsluiten niet volledig uit gaat. Er is geen beeldsignaal maar d efans blijven draaien en de leds gaan niet uit. Is dit ook een bug in de nieuwste bios?

Klopt het trouwens dat ik in de bios het beste PBO op aan kan zetten ipv auto en zelf beter niet kan overclocken met de Asus tool? Is de Ryzen power balanced nog steeds beter als hoge prestaties?

Hopelijk komt er snel een stabiele bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:07
haarbal schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 00:18:
[...]

Moet je even bij msi opzoeken of er een bios update is met ondersteuning.
Het feit dat er bios ondersteuning is wil niet zeggen dat het ook veilig en goed werkt, ivm de vrm's enzo. dat illustreert het eerder geposte plaatje prima...denk dat ik dan maar ff wacht :)

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Dat bij mij de CPU zo heet werd kwam omdat de pomp van de alphacool eishbear niet meer doet dus dat setje heb ik weggegooid .
Voor nu maar de amd koeler erop .
En de vcore omlaag .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:30
Wat mij opvalt is hoe minder offset voltage ik naar beneden zet hoe hoger de score in Cinebench(hogere voltage @ load dus).
Ook valt het me op dat hoe lager hij met PBO boost tijdens Cinebench de score ook omhoog gaat!

Zijn dat ook waarnemens bij de rest?

Wat daarnaast ook wel een vreemd dingetje is: Als ik ene bepaald offset voltage heb ingesteld en ik boot vervolgens in Windows en ik draai laten we zeggen 1 uur Pirme95 stable dat ik dan vervolgens na rebooten geen POST krijg. groene lampje rechts bovenin op het moederbord blijft dan branden. Moet de PC dan meerdere malen van de stroom doen en rebooten totdat ik ineens weer een keer een POST krijg. Herkenbaar bij meerdere mensen? (ASUS ROG X470-F STRIX) :|

[ Voor 47% gewijzigd door Lekiame op 12-07-2019 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tedsond
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-05-2024
in reactie naar de hoge temperaturen:

Ik zag gisteren aan de zijkant van mijn 3700x een kleine switch die op H en L kon, default stond deze op L. Ik verwacht dat dit er voor zorgt dat de koeler op H een hogere snelheid aanneemt. En daarmee waarschijnlijk ook koeler zal zijn ;) zie foto voor switch. Er zat bij mij een beetje karton in de cooling paste bij het uitpakken. Dat was wel jammer.

Er zat vrij weinig informatie bij de Ryzen vond ik zelf. Niks over de RGB en USB aansluitingen. Verder niet heel moeilijk, maar voor mij wel nieuw. Had ik verwacht dat het erbij zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/73z0JYer5GD4AQe1PeZFkNG5/full.jpg

vanmiddag ga ik weer verder bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p1LEQVx7F05EzJZmjItDrBPp/thumb.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 13:28
Domper! Ik heb gekozen voor de 3600X ( i.p.v. de non-X ) vanwege de Wraith Spire t.o.v. de Stealth. Echter blijkt dit een gedowngrade variant te zijn... Zit sowieso geen LED ring in (estetisch), maar erger.. het blok is nu 100% aluminium t.o.v. de kopere variant die we eerst hadden.

Geen idee hoeveel invloed op koeling dit heeft, dit kan ik nog niet testen aangezien mijn CPU temps véél te hoog zijn, 50c+ in idle en de fan draait op minimaal 2600rpm tot 3600rpm ( vliegtuig stand ).

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@quintox
Op zich staat het wel op de site bij AMD toch? Alleen dat koper kun je er niet uithalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pVQuJWAvv3CWQ7NdWZQsgyKH/full.png

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Help!!!! schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:20:
@quintox
Op zich staat het wel op de site bij AMD toch? Alleen dat koper kun je er niet uithalen.

[Afbeelding]
Ja ik wilde ook de Wraith Spire want die zit nu ook op mijn R7 1700, levert prima werk, hoor hem nooit en zit een subtiel led ringetje omheen.. wat ik nu heb gekregen is een andere koeler :/

Dat plaatje wat je post zegt niet "Wraith Spire, but downgraded version" :P

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
quintox schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:24:
[...]

Ja ik wilde ook de Wraith Spire want die zit nu ook op mijn R7 1700, levert prima werk, hoor hem nooit en zit een subtiel led ringetje omheen.. wat ik nu heb gekregen is een andere koeler :/

Dat plaatje wat je post zegt niet "Wraith Spire, but downgraded version" :P
Ah ok, nu snap ik wat je bedoelt!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03

aex351

I am the one

Is er een reden waarom de 3800x processor zo onderbelicht is? Of lijkt dit alleen maar zo. Het gaat al snel over de 3700x of de 3900x.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 10:36

ikt

aex351 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:51:
Is er een reden waarom de 3800x processor zo onderbelicht is? Of lijkt dit alleen maar zo. Het gaat al snel over de 3700x of de 3900x.
Reviewers hebben alleen samples van de 3700X en 3900X ontvangen. Zover ik weet zijn alle reviews van de 3600, 3600X en 3800X allemaal retail units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 19:58
cville schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 18:16:
Ryzen 3000 (Zen 2) Meta Review: ~1540 Application Benchmarks & ~420 Gaming Benchmarks compiled vind je hier

Interessant om te zien dat een 3900x eigenlijk geen zin heeft t.o.v. een 3700x voor gaming maar wel voor productivity apps.
Maar, hoe meer games gebruik gaan maken van meer cores, hoe beter de toekomst is voor de 3900x, als je mag geloven dat frequency steeds minder belangrijk word. Of is het bij die tijd al weer tijd voor een upgrade?

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Help!!!! schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:27:
[...]

Ah ok, nu snap ik wat je bedoelt!
Of zoals iemand anders het al zegt:
" Removing the copper vapour chamber and upping the fan speed 50% is super crappy cheap AMD :( "

En daar heeft ie gelijk in.. en ik ben er ook écht niet blij mee. Benchmarks (koeling/noise) uit het verleden zijn niet meer van toepassing.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimNomivaas
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik ga eens wachten op de resultaten van de 3950X vergeleken met 3700X en 3900X. Als blijkt dat dat in games op dit moment hetzelfde is ga ik waarschijnlijk toch kiezen voor de 3950X. Laatste CPU die ik gekocht heb is de I7 2700K terwijl op dat moment iedereen riep dat dat onzin was en dat je voor games beter de I5 2500K kon kiezen. Resultaat was dat een maat 2 jaar geleden moest upgraden, en ik nu pas. Als je dat over langere tijd bekijkt scheelt dat toch aanzienlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 17:20
cville schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 18:16:

Dat had iedereen je ook kunnen vertellen vooraf aan de benchmarks. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Visgek82 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:15:
Het feit dat er bios ondersteuning is wil niet zeggen dat het ook veilig en goed werkt, ivm de vrm's enzo. dat illustreert het eerder geposte plaatje prima...denk dat ik dan maar ff wacht :)
Ik denk dat dat met de 3600 bijvoorbeeld wel mee zal vallen.

3900x kan ook goed gaan als het bios maar geen gekke dingen doet.
YouTube: Ryzen 9 3900X On a B350 Motherboard, Does It Cook?

Maar je hebt ook nog een kans dat hij niet wil starten zoals bij unfor.

[ Voor 6% gewijzigd door haarbal op 12-07-2019 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterdt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-04 16:48
JinShepard schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:16:
[...]
Maar, hoe meer games gebruik gaan maken van meer cores, hoe beter de toekomst is voor de 3900x, als je mag geloven dat frequency steeds minder belangrijk word. Of is het bij die tijd al weer tijd voor een upgrade?
Ik verwacht dat je nu met een Intel CPU, of een 3700x bijv. vergelijkbare resultaten haalt qua gaming. Maar een 3900x heeft potientieel meer performance zodra games geoptimaliseerd gaan worden voor meer cores.
TimNomivaas schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:25:
Ik ga eens wachten op de resultaten van de 3950X vergeleken met 3700X en 3900X.
Enig idee wanneer we deze benchmarks kunnen verwachten? De release date is pas in september, dat is best lang wachten.
Als blijkt dat dat in games op dit moment hetzelfde is ga ik waarschijnlijk toch kiezen voor de 3950X. Laatste CPU die ik gekocht heb is de I7 2700K terwijl op dat moment iedereen riep dat dat onzin was en dat je voor games beter de I5 2500K kon kiezen. Resultaat was dat een maat 2 jaar geleden moest upgraden, en ik nu pas. Als je dat over langere tijd bekijkt scheelt dat toch aanzienlijk.
Exact deze reden doet mij vermoeden dat de snelste CPU uiteindelijk meer waar voor je geld geeft. Ik heb destijds een i7 4770s en een GTX960 gekocht. Had ik wat meer uitgegeven dan had ik langer met mijn hardware kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimNomivaas
  • Niet online
Nouja, dat zou dan september zijn en tot dan kan ik makkelijk wachten. Sterker nog, ik verwacht rond de feestdagen al redelijke price drops van de x570 moederborden en wellicht zelfs al de eerste daling van de 3950X.

Voor nu gaat het nog "prima" Ik heb de 2700K op 5Ghz, 16GB Ram en een Vega64, Game op 4K met afhankelijk van de game settings zodat het rond de 50/60 FPS komt. Freesynch maakt een hoop goed. Ik weet dat een upgrade mooiere dingen vloeiender op mijn scherm kan toveren, maar ik kan er tot nu toe nog prima mee leven. Daardoor kan ik er voor kiezen om als ik ga upgraden "het in een keer voor lange tijd goed kan doen".

Als de game prestaties van de 3950X eind dit jaar binnen +/- 5% van de rest van de ZEN2's zit ben ik er zeker van dat ik in de toekomst heel veel plezier ga hebben van de 4/8 extra cores en threads.

[ Voor 13% gewijzigd door TimNomivaas op 12-07-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
k durf het bijna niet te vragen maar zijn de X570 mobo's, beter om x2 ram module te nemen of is x4 even goed?

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
JinShepard schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:08:
k durf het bijna niet te vragen maar zijn de X570 mobo's, beter om x2 ram module te nemen of is x4 even goed?
Algemeen genomen is 2 modules beter (vaak is het zelfs goedkoper tegenwoordig, maar vooral beter over overclocken en je hebt nog ruimte in de toekomst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
aex351 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:51:
Is niet een heel interessante processor, een 3700X die 100 MHz meer draait voor een fikse meerprijs.
Is overigens ook geheel niet op voorraad als ik de pricewatch zie, en gezien de vraag lijkt het me ook sterk dat hij veel op voorraad genomen gaat worden.

[ Voor 19% gewijzigd door unfor op 12-07-2019 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Paprika schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:10:
[...]

Algemeen genomen is 2 modules beter (vaak is het zelfs goedkoper tegenwoordig, maar vooral beter over overclocken en je hebt nog ruimte in de toekomst).
Het vinden van een 2x 16 gig 3600 mhz in stock die een beetje mooi eruit ziet (zwart) is best challenging, veelal 10+ dagen wachten.

*edit, bij de pc boeren waar ik het haal (azerty)

[ Voor 6% gewijzigd door JinShepard op 12-07-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 23:15

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Ik ga eens wachten op de resultaten van de 3950X vergeleken met 3700X en 3900X. Als blijkt dat dat in games op dit moment hetzelfde is ga ik waarschijnlijk toch kiezen voor de 3950X. Laatste CPU die ik gekocht heb is de I7 2700K terwijl op dat moment iedereen riep dat dat onzin was en dat je voor games beter de I5 2500K kon kiezen. Resultaat was dat een maat 2 jaar geleden moest upgraden, en ik nu pas. Als je dat over langere tijd bekijkt scheelt dat toch aanzienlijk.
Wat ik zo lees is dat de 3900X zo'n 2% sneller is in games t.o.v. de 3700X. Terwijl de 3900X ongeveer 200 euro duurder is (350 vs 550). De 3950X zal wel tegen de 800 euro gaan kosten.

Voor gamen heeft de 3950X geen enkele toegevoegde waarde. Die 450 euro is makkelijk bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Paprika schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:10:
[...]

Is het niet nadelig een ander setje in de toekomst toe te voegen? Daarom zou ik direct 32GB steken, niet echt nodig nu maar wel in de toekomst (heb ik ervaren met 16Gb enkele jaren geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
poing schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:16:
[...]

Is het niet nadelig een ander setje in de toekomst toe te voegen? Daarom zou ik direct 32GB steken, niet echt nodig nu maar wel in de toekomst (heb ik ervaren met 16Gb enkele jaren geleden).
Nadelig is allemaal relatief. Ik vind 32GB al krap (en gebruik ik nu al sinds 2011...), maar 32GB modules zijn een drama dus tja...
JinShepard schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:15:
[...]

Het vinden van een 2x 16 gig 3600 mhz in stock die een beetje mooi eruit ziet (zwart) is best challenging, veelal 10+ dagen wachten.

*edit, bij de pc boeren waar ik het haal (azerty)
32 in totaal hebben we 't dan over?

[ Voor 28% gewijzigd door Paprika op 12-07-2019 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderThome
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-05 17:24
EXCalibur_EeK schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:16:
[...]

Wat ik zo lees is dat de 3900X zo'n 2% sneller is in games t.o.v. de 3700X. Terwijl de 3900X ongeveer 200 euro duurder is (350 vs 550). De 3950X zal wel tegen de 800 euro gaan kosten.

Voor gamen heeft de 3950X geen enkele toegevoegde waarde. Die 450 euro is makkelijk bespaard.
Helemaal waar, echter heeft @TimNomivaas het hier over een investering in the long run. Door de toevoeging van die 4 extra cores kan je waarschijnlijk langer met je systeem doen door er nu wat meer geld in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-09 17:56
ThunderThome schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:24:
[...]

Helemaal waar, echter heeft @TimNomivaas het hier over een investering in the long run. Door de toevoeging van die 4 extra cores kan je waarschijnlijk langer met je systeem doen door er nu wat meer geld in te stoppen.
De vraag lijkt me alleen of die investering van 450e niet veel lager en kost effectiever kan zijn als je opnieuw een beetje investeerd op het moment dat de overige SKUs niet meer genoeg performance hebben.

M.a.w. je hebt die performance *nu* niet nodig, waarom *nu* dan de premium betalen als het later veel goedkoper is om te upgraden?

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimNomivaas
  • Niet online
EXCalibur_EeK schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:16:
[...]

Dat zijn een hoop aannames. Ik verwacht zelf dat de 3950X geen 800,- gaat kosten, en al helemaal niet meer na de eerste price drops (wat we bij AMD de afgelopen jaren eigenlijk altijd zien gebeuren)

Games worden langzaam maar zeker steeds meer MultiThreaded. Als je mijn stukje hebt gelezen weet je dat ik in het verleden al een dergelijke overweging heb moeten maken en terwijl iedereen mij toen voor gek verklaarde blijkt nu dat ik het bij het rechte eind had. Niet eens zo zeer wat FPS betreft, maar wel ICM browser open/Discord open/Spotify aan etc. Er zijn gewoon minder framedrops en haperingen.

Als ik straks in Dec/Jan de 3950X kan aanschaffen voor iets meer dan de prijs die je nu voor de 3900X betaald terwijl de prestaties in games op dat moment gelijk zijn, schaf ik toch de 3950X aan. Dat die 3900X dan 100,- tot 150,- goedkoper is en 3800/3700/3600 nog goedkoper is leuk, maar ik koop mijn hardware niet voor 4 jaar. Het enige dat ik in +/-8 tot 10 jaar wil vervangen is de videokaart, en daarom denk ik dat meer cores met ongeveer de zelfde singlecore prestaties een betere aankoop is, net als toen met de 2500K vs de 2700K. (en dat was zelfs alleen maar wel of geen HT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 23:15

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

TimNomivaas schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:37:
[...]

Dat zijn een hoop aannames. Ik verwacht zelf dat de 3950X geen 800,- gaat kosten, en al helemaal niet meer na de eerste price drops (wat we bij AMD de afgelopen jaren eigenlijk altijd zien gebeuren)

Games worden langzaam maar zeker steeds meer MultiThreaded. Als je mijn stukje hebt gelezen weet je dat ik in het verleden al een dergelijke overweging heb moeten maken en terwijl iedereen mij toen voor gek verklaarde blijkt nu dat ik het bij het rechte eind had. Niet eens zo zeer wat FPS betreft, maar wel ICM browser open/Discord open/Spotify aan etc. Er zijn gewoon minder framedrops en haperingen.

Als ik straks in Dec/Jan de 3950X kan aanschaffen voor iets meer dan de prijs die je nu voor de 3900X betaald terwijl de prestaties in games op dat moment gelijk zijn, schaf ik toch de 3950X aan. Dat die 3900X dan 100,- tot 150,- goedkoper is en 3800/3700/3600 nog goedkoper is leuk, maar ik koop mijn hardware niet voor 4 jaar. Het enige dat ik in +/-8 tot 10 jaar wil vervangen is de videokaart, en daarom denk ik dat meer cores met ongeveer de zelfde singlecore prestaties een betere aankoop is, net als toen met de 2500K vs de 2700K. (en dat was zelfs alleen maar wel of geen HT)
De 3950x gaat bij launch in September 749 usd kosten. De 3900x stond op voor 499 usd. Dus ik denk dat 800 euro wel reëel is. Natuurlijk als je em pas in Januari gaat kopen dan zal de prijs wel gezakt zijn (hoe later je iets koopt hoe goedkoper).Ik was in de veronderstelling dat je em bij launch zou kopen.

Ander zou je evenveel kwijt zijn als je nu meteen een 3700x koopt en over een jaar de 3950x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderThome
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-05 17:24
Preimel schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:32:
[...]

De vraag lijkt me alleen of die investering van 450e niet veel lager en kost effectiever kan zijn als je opnieuw een beetje investeerd op het moment dat de overige SKUs niet meer genoeg performance hebben.

M.a.w. je hebt die performance *nu* niet nodig, waarom *nu* dan de premium betalen als het later veel goedkoper is om te upgraden?
Omdat je later wellicht alles moet upgraden, cpu omdat je die wil upgraden, moederbord omdat de socket is verouderd, ram omdat het waarschijnlijk dan DDR5 is.

Dus al met al zou je nu met een hogere investering langer met je systeem kunnen doen en en dus minder kosten met zichzelf mee brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:50
Mwoah, ten tijde van de 2600K 2700K heb je ± 50% meer geld uit gegeven t.o.v. de 2500K. Die ging, volgens jouw cijfers, 8 vs 6 jaar mee (33% meer). 50 > 33 dus je kan net zo goed zeggen dat de 2500K een betere koop was. We hebben er nog niet zoveel benchmarks van gezien, maar ik denk zelf dat een 3600 voorlopig echt prima gamen is.

Mag ik je nog steeds voor gek verklaren ? Tenzij je zeker weet dat je het nodig hebt kun je beter inkopen op wat je op dit moment ziet. Dat is in ieder geval dat 4 cores 4 threads inderdaad voorbij zijn. 4c8t zit aan zijn einde, 6 cores is nu mainstream en 8cores wordt (?) mainstream.

Het verhaaltje "ja maar games worden nu gemaakt voor meer threads" hadden we 10 jaar geleden ook al. Feit is gewoon dat dat heel erg moeilijk is in development. Dat consoles naar 8cores gaan kan wel helpen (maar krijgen de games ook 8cores van sony en microsoft ?)

Die 3950X gaat gewoon 750-800 of wel meer kosten en is alleen interessant voor echte werkpaarden.

Bovendien loont het in principe meer om wat vaker te upgraden met betere price/perf componenten dan elke 10 jaar de hoofdprijs. YouTube: Build a $2000 Gaming PC Today, Regret it Tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
ThunderThome schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:47:
[...]

Omdat je later wellicht alles moet upgraden, cpu omdat je die wil upgraden, moederbord omdat de socket is verouderd, ram omdat het waarschijnlijk dan DDR5 is.

Dus al met al zou je nu met een hogere investering langer met je systeem kunnen doen en en dus minder kosten met zichzelf mee brengen.
Niet persé, een 3950X zo nu duur zijn bij introductie, maar over 4 jaar niet meer. Speculatief heb je zelfs toegang tot de volgende tock van AMD op dat moment (ervanuitgaande dat we inderdaad op AM4 blijft voor Zen2+). Maar ook los daarvan, dat eerste argument is precies hoe ik goedkoop nog een dikkere processor in m'n huidig moederbord heb kunnen zetten. Had ik die nieuw gekocht toen hij uitkwam had me dat veel meer gekost dan een paar jaar later toen de prijzen al lang stukken gedaald waren.

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 15:04
TimNomivaas schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:37:
[...]

Als je het knutselgedeelte geen probleem vindt dan kan je beter om de 4 jaar een processor kopen van 350 euro dan eens in de acht jaar eentje van 750 euro. Als je nu de 3700x koopt dan weet je dat je de komende jaren goed zit en de 16 core zal deze prestaties naar alle waarschijnlijkheid niet overtreffen. Maar verder kijken dan dat is moeilijk, het kan zomaar zijn dat de 16 core over 4 jaar niet meer top is en dan moet je er dus nog 4 jaar mee. Terwijl je dan ook de nieuwe ryzen 7700x (ik noem maar wat) had kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:50
Bovendien, als je wat vaker upgrade heb je ook voordeel van de nieuwste technieken. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde instructiesets waar sommige programmas heel veel van profiteren.. (betere) hardware ondersteuning voor video-decoding, encoding.. gekke features als raytracing.. 4k, HDR uitsturen. etc

Die voorbeelden die ik nu geef hoeven niet belangrijk te zijn, maar wie zegt dat er over een paar jaar niet een feature komt die wel belangrijk voor je is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimNomivaas
  • Niet online
EXCalibur_EeK schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:45:
[...]

De 3950x gaat bij launch in September 749 usd kosten. De 3900x stond op voor 499 usd. Dus ik denk dat 800 euro wel reëel is. Natuurlijk als je em pas in Januari gaat kopen dan zal de prijs wel gezakt zijn (hoe later je iets koopt hoe goedkoper).Ik was in de veronderstelling dat je em bij launch zou kopen.

Ander zou je evenveel kwijt zijn als je nu meteen een 3700x koopt en over een jaar de 3950x.
Ik wacht tot de prijs rond de 600,- is inderdaad. Het alternatief is +/-300 voor 3700X maar dan over een jaar of 4 weer een nieuw MB/RAM/CPU of dan voor 300 alsnog de 3950X aanschaffen.

Beide is wat voor te zeggen, maar als ik een hoop centen uit ga geven aan hardware kom ik er bij de vrouw beter mee weg als ik aangeef dat dat voor 8/10 jaar is dan voor 4 jaar haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimNomivaas
  • Niet online
BastiaanCM schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:52:
Bovendien, als je wat vaker upgrade heb je ook voordeel van de nieuwste technieken. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde instructiesets waar sommige programmas heel veel van profiteren.. (betere) hardware ondersteuning voor video-decoding, encoding.. gekke features als raytracing.. 4k, HDR uitsturen. etc

Die voorbeelden die ik nu geef hoeven niet belangrijk te zijn, maar wie zegt dat er over een paar jaar niet een feature komt die wel belangrijk voor je is ?
Immanent Ike schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:49:
[...]

Als je het knutselgedeelte geen probleem vindt dan kan je beter om de 4 jaar een processor kopen van 350 euro dan eens in de acht jaar eentje van 750 euro. Als je nu de 3700x koopt dan weet je dat je de komende jaren goed zit en de 16 core zal deze prestaties naar alle waarschijnlijkheid niet overtreffen. Maar verder kijken dan dat is moeilijk, het kan zomaar zijn dat de 16 core over 4 jaar niet meer top is en dan moet je er dus nog 4 jaar mee. Terwijl je dan ook de nieuwe ryzen 7700x (ik noem maar wat) had kunnen kopen.
Hier zit zeker wat in, en dat neem ik ook altijd mee in de overweging maar dan moet ik nog steeds naar een nieuw mobo/ram/cpu. Als over 4 jaar blijkt dat er echt zo veel veranderd is dat ik toch nieuwe hardware nodig heb kan ik het setje wat ik dan heb altijd nog verkopen.

Het knutselen vind ik juist leuk, maar ik kies er niet voor om niet toekomstbestendig te kopen zodat ik maar kan knutselen haha. Genoeg kennissen, familie en vrienden die mij vragen om te komen knutselen! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:57

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Weet niet of het al gepost is, maar er zijn in ieder geval enkele video's waarin de 3800X getest is:

TL:DW is dat het maar heel weinig scheelt t.o.v. een 3700X.

Wel jammer, ik had gehoopt dat de 3800X toch een soort konijn uit de hoge hoed zou worden :'(

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
The GUI schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:14:
Weet niet of het al gepost is, maar er zijn in ieder geval enkele video's waarin de 3800X getest is:

[YouTube: Ryzen 7 3800X vs Ryzen 7 3700X Benchmarks | Test Review | Comparison | Gaming | 13 Tests]

[YouTube: Best Ryzen CPU For Gaming? Ryzen 3600 Vs 3800X Vs 3900X Gaming Benchmarks!]

Wel jammer, ik had gehoopt dat de 3800X toch een soort konijn uit de hoge hoed zou worden :'(
Jammer, dat valt inderdaad een beetje tegen.

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 15:04
TimNomivaas schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:06:
[...]

[...]

Hier zit zeker wat in, en dat neem ik ook altijd mee in de overweging maar dan moet ik nog steeds naar een nieuw mobo/ram/cpu. Als over 4 jaar blijkt dat er echt zo veel veranderd is dat ik toch nieuwe hardware nodig heb kan ik het setje wat ik dan heb altijd nog verkopen.

Het knutselen vind ik juist leuk, maar ik kies er niet voor om niet toekomstbestendig te kopen zodat ik maar kan knutselen haha. Genoeg kennissen, familie en vrienden die mij vragen om te komen knutselen! :D
Dat van een nieuw mobo/ram/cpu is zeker waar, tenzij je tegen die tijd de dan al oude 4950x voor een prikkie koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
The GUI schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:14:

[YouTube: Ryzen 7 3800X vs Ryzen 7 3700X Benchmarks | Test Review | Comparison | Gaming | 13 Tests]

[YouTube: Best Ryzen CPU For Gaming? Ryzen 3600 Vs 3800X Vs 3900X Gaming Benchmarks!]

Jezus wat slechte reviews, sowiezo heeft die laatste helemaal geen 3800x.
Daarnaast kan iedereen bedenken dat een 3800x slechts procentjes sneller is, hij draait immers ook slechts 100 MHz sneller, dat is niets op 4+ ghz.

[ Voor 9% gewijzigd door unfor op 12-07-2019 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:57

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

unfor schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:39:
[...]

Jezus wat slechte reviews, sowiezo heeft die laatste helemaal geen 3800x.
Ja het is zeker slecht te noemen.
Ik heb ook even bij onze distri's gecheckt, en de 3800X is nog nergens op voorraad. Ook is er nog geen verwachte leverdatum bekend.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Ter info: HWiNFO64 heeft net een beta update gehad en heeft diverse fixes voor Ryzen, ik vermoed dat deze beter om gaat met de eerder omschreven issues mbt monitor software.

Zorg er voor dat je de laatste beta pakt. https://www.hwinfo.com/download/

Zijn er overigens ook mensen die issues hebben met het starten van Ryzen Master?
Ik krijg de volgende foutmelding: Ryzen Master Driver not installed properly, driver not installed!
Meerdere malen opnieuw geinstalleerd maar mag niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-08 20:28
Vandaag pc omgebouwd naar een AMD based platform.

Ging allemaal super soepel. Andere pc nodig gehad voor bios update, en daarna r7 3700x er in gedaan en die startte in een keer op. Onder Windows gaat het ook prima. (helaas activatie issues, moet nog me hierin verdiepen).

Helaas is het voltage in mijn ogen heel hoog. Onder idle zegt de nieuwste versie van CPU-Z dat ie tegen 1.5v aan zit(1.475v). Terwijl deze onder een cinebench run naar 1.206v gaat. Hij boost wel netjes naar 4.3 met single core en 4.0ghz met multicore load.

Ryzen Master bevestigd de getallen van CPU-Z.

CPU: 3700x
Moederbord: MSI x470 gaming plus
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 CL16 kit
Koeler: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

[ Voor 10% gewijzigd door KingHorse op 12-07-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 12:17
KingHorse schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:20:

Ging allemaal super soepel. Andere pc nodig gehad voor bios update, en daarna r7 3700x er in gedaan en die startte in een keer op. Onder Windows gaat het ook prima. (helaas activatie issues, moet nog me hierin verdiepen).

Helaas is het voltage in mijn ogen heel hoog. Onder idle zegt de nieuwste versie van CPU-Z dat ie tegen 1.5v aan zit(1.475v). Terwijl deze onder een cinebench run naar 1.206v gaat. Hij boost wel netjes naar 4.3 met single core en 4.0ghz met multicore load.

Nieuwe key kopen. Ander moederbord = activeert niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel

FrankoNL schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:27:
[...]

Volgens mij kan Microsoft een nieuwe key geven/de key deblokkeren als je ze opbelt en de situatie uitlegt.

EDIT: Misschien hier even doorheen lopen: https://support.microsoft...ing-after-hardware-change

[ Voor 49% gewijzigd door Preimel op 12-07-2019 15:30 ]

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 09:45
Preimel schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:29:
[...]

[...]

Volgens mij kan Microsoft een nieuwe key geven/de key deblokkeren als je ze opbelt en de situatie uitlegt.

EDIT: Misschien hier even doorheen lopen: https://support.microsoft...ing-after-hardware-change
hun voorwaarden stellen bij windows 10 hardware wijziging betekend dat je een nieuwe key moet aanschaffen dus lijkt mij raar dat ze hem gratis gaan omruilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
hjvg schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:35:
[...]

hun voorwaarden stellen bij windows 10 hardware wijziging betekend dat je een nieuwe key moet aanschaffen dus lijkt mij raar dat ze hem gratis gaan omruilen
Er staan stappen om de boel weer te activeren na een hardware wijziging, zal toch wel meevallen? Lichtelijk achterlijk als dit niet zo kunnen.

Doe Praemel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

...
Helaas is het voltage in mijn ogen heel hoog. Onder idle zegt de nieuwste versie van CPU-Z dat ie tegen 1.5v aan zit(1.475v).
Hier had ik ook last van, net m'n PC in elkaar gezet met Asus ROG B350-I Gaming, R5 3600 en 32GB 3000MHz CL16 geheugen, en idle voltage zat al tegen de 1,4V aan. Er maar een offset van 0,15V tegenaangegooid, straks even testen hoe stabiel dat is voordat ik Windows ga installeren :P.

Anyway, waarvoor ik hier kwam. Iemand leuke suggesties qua games om een sterkere processor te testen? Ik heb nu nog een systeem met i7 2600k (stock), 8GB 1600MHz geheugen, en daarmee begin je toch steeds meer tegen limieten aan te lopen is het idee. Echter wil ik dit even fatsoenlijk testen, zodat ik er ook een review van kan maken.

De videokaart blijft gelijk (RX 580 8GB), dus het wordt wel een eerlijke vergelijking op processor en geheugen.

Ik heb Assassin's Creed Origins laatst gratis kunnen claimen, die vrij zwaar op de processor leunt. Verder zat ik te denken aan de benchmark van één van m'n favoriete games, Civilization VI - die is wel singlethreaded dacht ik (AI performance), maar interessant om het verschil te zien met een oudere Intel. GTA V valt ook nog te proberen, maar daarna weet ik even niet echt games meer die interessant zijn hiervoor. Iemand nog andere suggesties? Zoveel recente games heb ik ook niet aangekocht, maar ik kan altijd kijken of ik iets goedkoop kan aanschaffen of op een andere manier kan testen.

Verder gebruik ik niet echt dergelijk zware programma's die veel baat hebben bij een sterkere processor, dus dat vind ik weinig interessant (en de standaard benchmarks zijn genoeg elders te vinden).

Is de beste manier om FPS te meten trouwens de overlay van Rivatuner en die naar een bestand laten loggen? Daar kwam ik een beetje bij uit, die ondersteunt ook 1% en 0,1% lows namelijk.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
[...]

Haha, ik hoop voor je dat je dat niet te vaak hebt gedaan want dat is helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 12:17
unfor schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:51:
[...]

Haha, ik hoop voor je dat je dat niet te vaak hebt gedaan want dat is helemaal niet nodig.
Neuh, 1 keertje. Key kost via de welbekende key sites een euro of 8. Dus de schade valt mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
Beetje kort door de bocht. Heb je die telefoon robot van Microsoft al gebeld Kinghorse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Volgens mij is de i7-9700K de betere processor in vergelijking met een 3700x/3900x voor gamers. De i7 kost 399 euro en een z390 moederbord heb je al voor 120 euro. Totaal 520 euro. Terwijl bij AMD de r7 3700x 360 euro kost en een oude generatie moederbord (x470) 130 euro of een nieuwe generatie (x570) 180 euro. Totaal 490 euro of 540 euro.

Jammer, ik dacht echt dat AMD met deze nieuwe generatie voorliep op Intel. Maar dat blijkt dus alleen te zijn voor productie-werk. Een 3900x voor 550 euro is het blijkbaar helemaal niet waard voor gamers. Dus dit betekend dat een 3800x voor 415 euro dat ook niet is. Waarbij een x570 moederbord ook nog eens actieve koeling op de chipset heeft zitten. En dus geluid produceert.

Edit: Gamer Nexus komt tot dezelfde conclusie, 3600x is interessant vanwege de prijs/prestatie. Maar alles daarboven niet. En dus Intel.

[ Voor 8% gewijzigd door aex351 op 12-07-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
haarbal schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:54:
[...]

Beetje kort door de bocht. Heb je die telefoon robot van Microsoft al gebeld Kinghorse?
Dat probeerde de microsoft medewerker ook, maar de popup kwam niet. Helaas.

Wordt waarschijnlijk Windows 8 installeren, deze upgraden naar windows 8.1, die weer upgrade naar windows 10 :/ (In het verleden ook gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

KingHorse schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:14:
[...]

Wordt waarschijnlijk Windows 8 installeren, deze upgraden naar windows 8.1, die weer upgrade naar windows 10 :/ (In het verleden ook gedaan)
Je kan ook voor 8 euro online een Windows 10 Pro OEM licentie kopen. Scheelt je veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

KingHorse schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:14:
[...]

Zelf heb ik onlangs via de USB methode (ben ff de naam van het tooltje van Microsoft kwijt) Windows 10 geïnstalleerd. Ik heb deze daarna geactiveerd middels de activatie code welke ik destijds had gekocht voor Windows 8 pro. Dit gaf mij toegang tot Windows 10 pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 21:45
aex351 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:06:
Volgens mij is de i7-9700K de betere processor in vergelijking met een 3700x/3900x voor gamers. De i7 kost 399 euro en een z390 moederbord heb je al voor 120 euro. Totaal 520 euro. Terwijl bij AMD de r7 3700x 360 euro kost en een oude generatie moederbord (x470) 130 euro of een nieuwe generatie (x570) 180 euro. Totaal 490 euro of 540 euro.

Jammer, ik dacht echt dat AMD met deze nieuwe generatie voorliep op Intel. Maar dat blijkt dus alleen te zijn voor productie-werk. Een 3900x voor 550 euro is het blijkbaar helemaal niet waard voor gamers. Dus dit betekend dat een 3800x voor 415 euro dat ook niet is. Waarbij een x570 moederbord ook nog eens actieve koeling op de chipset heeft zitten. En dus geluid produceert.

Edit: Gamer Nexus komt tot dezelfde conclusie, 3600x is interessant vanwege de prijs/prestatie. Maar alles daarboven niet. En dus Intel.
Hierop heb ik een paar opmerkingen.

- Een hele nieuwe generatie speelt zowel games als streamt deze tegelijkertijd. De extra cores en/of threads bij een AMD CPU komen dan zeker van pas. Als ze niet streamen kijken ze op een tweede scherm video's tegelijkertijd.

- Een redelijke groep mensen heeft een B350, X370, B450 of een X470 moederbord met een eerste of tweede generatie Zen CPU. Hierdoor is een upgrade naar een Zen 2 CPU voordeliger voor een uitbreiding van game performance. Er zijn meer situaties momenteel om een AMD te overwegen dan een Intel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingHorse
aex351 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:15:
[...]

Je kan ook voor 8 euro online een Windows 10 Pro OEM licentie kopen. Scheelt je veel tijd.
€3,30 ;) Dus ja, waarom moeilijk doen als het makkelijke kan. (Bedankt iedereen die gereageerd heeft)
Nu weer terug naar het AMD onderwerp.

Ondanks de 1.475v blijft de temp wel goed. Zit op idle rond de 40-50 graden en onder load naar max 67 graden. Nog geen echt lange sessie gedaan.

Is het verstandig om iets te gaan tweaken, of voor nu lekker te genieten van de nieuwe hardware? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
De 3950X is het echt alleen waard als je de cores nodig hebt voor productiviteit.

3600X 6 cores, 269 euro; 3700X 8 cores, 369 euro; 3900X 12 cores, 549 euro.

3600X -> 3700X geeft je 33.333% meer cores voor 37.175% meer geld.
3700X -> 3900X geeft je 50.000% meer cores voor 48.780% meer geld.
3900X -> 3950X geeft je 33.333% meer cores voor 45.719% meer geld.

De 3900X schaalt financieel gezien heel goed. Dit geldt gewoonweg niet voor de 3950X. Tenzij je 16 cores wilt omdat het kan, moet je deze CPU echt alleen overwegen als je ook daadwerkelijk een pro user bent, zonder dat je naar een HEDT platform wilt kijken. In mijn geval geldt dat ik 16 cores/32 threads en (straks) 64GB geheugen kan combineren in een heerlijk compact mini-ITX systeem. Een dergelijke opzet is onmogelijk met een HEDT platform wegens de beperkte ruimte van ITX. Voor mij geldt wel dat ik die 16 cores vandaag de dag al ga benutten.

Ongeacht hoe goed toekomstige games al dan niet kunnen gaan schalen over meerdere cores, de single thread performance van een Zen 2 systeem gaat je nekken ruim voordat je 16 cores nodig hebt voor gaming. Bespaar je de kosten en moeite en koop dan gewoon een 3700X met een leuk B450 of X470 moederbord. Dan kun je beter in de toekomst het geld dat je hiermee gaat besparen (en dat gaat veel zijn) om over zeg 3-4 jaar je systeem te refreshen met DDR5 geheugen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96

deraco96

Altijd.

aex351 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:06:
Of als je van een oudere processor komt: 100 euro voor een goed B350/450/370/470 bordje, en 210 euro voor een 3600. DDR4 geheugen is momenteel ook goedkoop.
Dat is echt nog steeds flink goedkoper dan Intel, en het stroomverbruik is ook lekker laag. Nee, dan weet ik het wel.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorank
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 15:37
Voor de mensen die iCUE gebruiken van Corsair:
https://www.reddit.com/r/...ryzen_3000series_cpus_to/

Heeft bij mij ook geholpen.
Voltage gaat eindelijk omlaag en ik heb nu hogere boostclocks op mijn 3600x.
0,9v idle en boostclocks van 4442Mhz.

[ Voor 7% gewijzigd door jorank op 12-07-2019 16:46 ]

II 9800X3D, 64GB, ROG B850-E, RTX 5080 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 13:20
KingHorse schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:32:
[...]

€3,30 ;) Dus ja, waarom moeilijk doen als het makkelijke kan. (Bedankt iedereen die gereageerd heeft)
Nu weer terug naar het AMD onderwerp.

Ondanks de 1.475v blijft de temp wel goed. Zit op idle rond de 40-50 graden en onder load naar max 67 graden. Nog geen echt lange sessie gedaan.

Is het verstandig om iets te gaan tweaken, of voor nu lekker te genieten van de nieuwe hardware? :9
Zou gewoon genieten van je nieuwe hardware volgens mij valt er niet echt veel te tweaken aan deze processors als je de benchmarks bekijkt zal het hoogstens een paar procent schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
aex351 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:15:
[...]

Waar is dat als ik vragen mag? Ik heb 13.50euro betaalt voor home lol.
Modbreak:Nog los van twijfels over legaliteit, is een vraag over softwarelicenties volstrekt offtopic hier. Hou het aub een beetje on-topic :o

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 12-07-2019 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

deraco96 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:38:
[...]

Of als je van een oudere processor komt: 100 euro voor een goed B350/450/370/470 bordje, en 210 euro voor een 3600. DDR4 geheugen is momenteel ook goedkoop.
Dat is echt nog steeds flink goedkoper dan Intel, en het stroomverbruik is ook lekker laag. Nee, dan weet ik het wel.
Ik heb een i5-4690K, dan alsnog lijkt mij dat een overstap naar een i7-9700K de betere upgrade is. Al was ik erg enthousiast over AMD. Tenzij je dus echt inzet op een workstation. En om nou zo'n oude generatie moederbord te kopen is ook niet echt optimaal, tenzij je dus al zo'n moederbord hebt liggen. Waarbij het stroomverbruik van een Intel machine lager is. Een groot gedeelte van de tijd is zo'n processor nagenoeg idle.
Goofy1978 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:07:
[...]
Waar is dat als ik vragen mag? Ik heb 13.50euro betaalt voor home lol.
Had een random website in 5 minuten gegoogled. Er zijn er echt tientallen. En het blijkt dat het dus ook voor 3 euro kan, dat levert 10 minuten googlen je dus op :P .
Elazz schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:24:
[...]

Hierop heb ik een paar opmerkingen.

- Een hele nieuwe generatie speelt zowel games als streamt deze tegelijkertijd. De extra cores en/of threads bij een AMD CPU komen dan zeker van pas. Als ze niet streamen kijken ze op een tweede scherm video's tegelijkertijd.

- Een redelijke groep mensen heeft een B350, X370, B450 of een X470 moederbord met een eerste of tweede generatie Zen CPU. Hierdoor is een upgrade naar een Zen 2 CPU voordeliger voor een uitbreiding van game performance. Er zijn meer situaties momenteel om een AMD te overwegen dan een Intel.
Denk niet dat het merendeel van de mensen onder deze categorie valt. En over streamen. Ik denk dat streamers maar een klein groepje zijn. En een nog kleiner groepje gaat nog even uitgebreid een film kijken naast intensief gamen.

[ Voor 44% gewijzigd door aex351 op 12-07-2019 17:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deraco96

deraco96

Altijd.

De 9700K is ook absoluut geen slechte processor, maar de 3600 is bijna net zo goed voor ongeveer de helft van de prijs... Ik moest nog meer onderdelen upgraden, dus het werd me al duur genoeg. En eventueel kan er later nog een 8, 12, of zelfs 16 core in als het nodig is. Ik zie een hoop voordelen, maar als je liever Intel hebt hou ik je niet tegen hoor :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
Interessante observatie: mijn Ryzen 3700X toekomstige build is de afgelopen 3 dagen bijna EUR160 duurder geworden. Er is geen onderdeel dat er uit springt maar de prijzen lijken over een breed front omhoog te gaan.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 13:20
aex351 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:16:
[...]

Denk niet dat het merendeel van de mensen onder deze categorie valt. En over streamen. Ik denk dat streamers maar een klein groepje zijn. En een nog kleiner groepje gaat nog even uitgebreid een film kijken naast intensief gamen.
Zal je verbazen, heb zelf ook een x370 en zie de 3700x als een waardige upgrade tegenover mijn r7 1700 voor wat ik er mee doe in ieder geval (r1700 draait stock op 3.2 ghz all.cOres ipv 4.1~4.3 (natuurlijk zitten er nog veel meer voordelen aan de nieuwe zen 2 dan alleen clockspeed)ja je kan overklokken maar echt veel verder dan 3.8 ben ik nooit gekomen met heel veel kopzorgen hier doet amd het zelf voor je en hoef je nergens na om te kijken)

Kwa performance ga ik er gemiddeld wel 15~50% op vooruit

Cinebench alleen al stock 2150 vs 1400

Denk dat voor veel meer mensen zal gaan. Ben blij dat ik niet hoef te betalen voor een heel nieuw platform en dat waarschijnlijk bij een volgende generatie ook niet hoef te doen. Mij zie je de komende tijd niet meer bij team blue.

Je kan het ook zien als een bedankje naar amd zolang wij gewoon lekker die cpus blijven kopen gaan hun wel door met concureren tegen Intel.

[ Voor 10% gewijzigd door Bartosy op 12-07-2019 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Bartosy schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:02:
[...]

Zal je verbazen, heb zelf ook een x370 en zie de 3700x als een waardige upgrade tegenover mijn r7 1700 voor wat ik er mee doe in ieder geval (r1700 draait stock op 3.2 ghz all.cOres ipv 4.1~4.3 (natuurlijk zitten er nog veel meer voordelen aan de nieuwe zen 2 dan alleen clockspeed)ja je kan overklokken maar echt veel verder dan 3.8 ben ik nooit gekomen met heel veel kopzorgen hier doet amd het zelf voor je en hoef je nergens na om te kijken)

Denk dat voor veel meer mensen zal gaan. Ben blij dat ik niet hoef te betalen voor een heel nieuw platform en dat waarschijnlijk bij een volgende generatie ook niet hoef te doen. Mij zie je de komende tijd niet meer bij team blue.
Ja juist dat je op je bestaande platform kan blijven spreekt mij ook erg aan. Maar als je toch alles moet veranderen dan is alleen de 3600x prijstechnisch interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 13:37

Hoe hoog krijg je je RAM geclocked?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingHorse
Tricolores schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:11:
[...]

Hoe hoog krijg je je RAM geclocked?
Ram loopt stabiel op XMP profiel. Heb GTA V/ETS 2 gespeeld en gestreamd. Ook cinebench en aida stress gedraaid.
XMP profiel is 16-20-20-38 3000mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik.devries
  • Niet online
Link lijkt op dit moment niet te werken aan mijn kant, heb je een uitreksel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 13:54

Convoy

g44p

maik.devries schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:33:
[...]

Link lijkt op dit moment niet te werken aan mijn kant, heb je een uitreksel?
Werkt hier anders prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

cville schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:57:
Interessante observatie: mijn Ryzen 3700X toekomstige build is de afgelopen 3 dagen bijna EUR160 duurder geworden. Er is geen onderdeel dat er uit springt maar de prijzen lijken over een breed front omhoog te gaan.
Geheugen lijkt weer opnieuw omhoog te gaan qua prijs. Wil zelf graag naar 32 GB en het setje waar ik naar zit te kijken is van 150 naar 165 € gegaan in een paar dagen lijkt wel.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSANiTi
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

iNSANiTi

...eM HaeY ! eNaSNi b2 ToG u

Koelt de stock cooler van een 3900x wel voldoende voor een stabiele OC rond de 4,3-4,4GHz?
Ik heb hier nog weinig/niets over gelezen.

* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz

Pagina: 1 ... 8 ... 68 Laatste