Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Cidious
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 25-02 17:24

Cidious

Creative Impulses

M-spec schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:54:
[...]

Na je bericht eens vergeleken. Als ik je CB20 score zo bekijk is er wel iets vreemds aan de hand. Wanneer ik mijn systeem op 4.4 clock krijg ik zoals ongeveer verwacht een kleine 5400 punten. Mijn CPUZ score is echter iets hoger met 544 tegen 6006. Een bijna 6% hogere CB score kan ik daarmee niet verklaren. Power of the dark side wellicht. :9

@Titus Nee is hier ook nog hetzelfde met een lange cold boot/training tijd op de C6H. Gewone reboot gaat wel heel vlot.
Noted. Heb hetzelfde vermoeden. Omdat het gewoon niet logisch te beredeneren valt. Voltage verlagen = hogere performance? Heb nog een paar keer getest. 4.4Ghz is alleen stabiel op 1.325v en dan is de score:

https://tweakers.net/ext/f/k2WZN54rdbq2VUVcAMYawF3S/thumb.jpg

Draai jij nog met oudere Agesa? of Agesa 1.0.0.4AB?

Mooie nieuwe setup man. Zelfde resultaten als ik ongeveer. Later ga ik ook kijken of ik front RAD kan verdikken met een ander reservoir maar voor nu is 360x30+120x30 genoeg. 45 wil net niet passen met huidige reservoir en push/pull.

Cidious wijzigde deze reactie 23-01-2020 07:55 (23%)

Creative Impulses Developement

• M-spec
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
@Cidious Thx. Ik heb 1.0.0.4 sinds December. En dat is wel netjes als je CB20 loops op 4.4 met 1.325V kan draaien. Prima CPU dus.
En push/pull was wel mooi geweest maar aan de andere kant scheelt het maar tot 10% ongeveer.

R7 3800X | 5531 CB20 | Hifiman Arya & Asus Essence III powermod.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

M-spec schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:26:
@Cidious Thx. Ik heb 1.0.0.4 sinds December. En dat is wel netjes als je CB20 loops op 4.4 met 1.325V kan draaien. Prima CPU dus.
En push/pull was wel mooi geweest maar aan de andere kant scheelt het maar tot 10% ongeveer.
Draai push/pull omdat ik gewoon lekkere airflow wil houden in de kast. Maar dat idee was meer interessant toen ik nog op mijn Mortar draaide.. mijn VRM komt nu amper boven de 40 graden uit en geheugen hangt ook rond de 40 graden met OC op 1.4. Push/Pull draait tussen 800-1200 RPM Ik hoor het bijna niet. Mijn aquarium komt er altijd bovenuit.

Kan nu wel een 45mm rad proberen. Maar ik denk persoonlijk dat ik er niks op vooruit ga. Ik denk dat de enige manier om vooruit te gaan is (temperatuur omlaag) is beter koelblok van Optimus bijvoorbeeld. Mijn Raystorm Pro is niet verkeerd, maar het schijnt dat de Optimus blokken echt nog weer een stapje beter zijn met dunnere finnen en kanaaltjes in het blok.

heb nu 480x30 moet voldoende zijn. Gamen gaat niet hoger dan 50 graden haha. En bestanden uitpakken en encoden kom ik uit rond de 60-65 max. CB 63 max en Prime small FFTs is volledig stabiel op 1.325v en 4.4Ghz. 4.45Ghz heeft meteen enorm veel meer voltage nodig. Dus ik laat het lekker zo. In gamen haal ik exact dezelfde FPS als dat ik XFR gebruik en in al het andere is het zaakje koeler en lager voltage.

Cidious wijzigde deze reactie 23-01-2020 16:31 (3%)

• Tweakriez
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 00:31

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Ik haal ondertussen met mijn 3700x en met -50 offset en pbo op enabled een score van 5016 in cinebench. Dus geen manual overclock. Ook netjes voor deze chip vind ik.

-->Interessante tekst<--

• M-spec
  • Niet online
Cidious schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:26:
[...]

Draai push/pull omdat ik gewoon lekkere airflow wil houden in de kast. Maar dat idee was meer interessant toen ik nog op mijn Mortar draaide.. mijn VRM komt nu amper boven de 40 graden uit en geheugen hangt ook rond de 40 graden met OC op 1.4. Push/Pull draait tussen 800-1200 RPM Ik hoor het bijna niet. Mijn aquarium komt er altijd bovenuit.

Kan nu wel een 45mm rad proberen. Maar ik denk persoonlijk dat ik er niks op vooruit ga. Ik denk dat de enige manier om vooruit te gaan is (temperatuur omlaag) is beter koelblok van Optimus bijvoorbeeld. Mijn Raystorm Pro is niet verkeerd, maar het schijnt dat de Optimus blokken echt nog weer een stapje beter zijn met dunnere finnen en kanaaltjes in het blok.

heb nu 480x30 moet voldoende zijn. Gamen gaat niet hoger dan 50 graden haha. En bestanden uitpakken en encoden kom ik uit rond de 60-65 max. CB 63 max en Prime small FFTs is volledig stabiel op 1.325v en 4.4Ghz. 4.45Ghz heeft meteen enorm veel meer voltage nodig. Dus ik laat het lekker zo. In gamen haal ik exact dezelfde FPS als dat ik XFR gebruik en in al het andere is het zaakje koeler en lager voltage.
Ik denk ook dat je niet veel meer bereikt met een ander rad, oppervlakte is meer dan genoeg voor 100W aan afgifte. Wat koelblokken betreft staan de Alphacool XPX, EK Velocity en Koolance CPU 400 bovenaan in prestaties maar je Raystorm Pro is al een goede. Het maakt elkaar onderling niet zo veel. Fan's met voldoende statische druk op radiatoren maken al meer verschil en een eventuele schoonmaakbeurt met een tandenborstel is nog goedkoper en effectiever. ;)

Hier verder net zo wat geluid betreft. Ik heb eerder nog mijn 450L aquarium verwarmt met mijn vorige alu custom loop en alu warmtewisselaar met quick-release aansluitingen. Met gamen (CPU/GPU) was het na een uurtje een keer 1 graad warmer. :P Zonder GPU was het prima constant op temperatuur te houden met BOINC voor het goede doel, anders ging de energie wel weg via een heater. Bij overige warmte sprongen de fans op de radiator wel aan. Nu met koperen loop gaat dat helaas niet meer ivm galvanische corrosie..

Het is met betere koeling nu wel zo dat XFR met -43,75mV offset bijna even goed klokt als een handmatige 4300. 10 á 20mV hoger nog, daarentegen komt XFR niet snel meer onder de 4300 tenzij ik AVX instructies laat rekenen. Met small FFT valt de kloksnelheid terug op 4220 omdat dan de 142W PPT limiet bereikt is en op 100% staat in Ryzen Master. Ik zal als ik meer tijd heb nog eens naar een handmatige 4.4GHz setting kijken.

• M-spec
  • Niet online
Tweakriez schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:02:
Ik haal ondertussen met mijn 3700x en met -50 offset en pbo op enabled een score van 5016 in cinebench. Dus geen manual overclock. Ook netjes voor deze chip vind ik.
Met welke (SVI2) Core voltage is dat in HWinfo tijdens CB20 ? En waar staat je PPT waarde standaard op ingesteld zoals uit te lezen in Ryzen Master? Die geeft bij de 3800X met CB20 bijvoorbeeld 75% PPT van 142W weer.

PBO verhoogt dit als het goed is al. Met een 3800X is PBO sowieso niet aan te raden gezien de spanning te hoog wordt. Mijn vraag gezien een 3700X een lagere PTT/TDP heeft meegekregen dan een 3800X. En nieuwschierig wat een 3700X out of the box meekrijgt, vandaar.

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

M-spec schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:32:
[...]

Met welke (SVI2) Core voltage is dat in HWinfo tijdens CB20 ? En waar staat je PPT waarde standaard op ingesteld zoals uit te lezen in Ryzen Master? Die geeft bij de 3800X met CB20 bijvoorbeeld 75% PPT van 142W weer.

PBO verhoogt dit als het goed is al. Met een 3800X is PBO sowieso niet aan te raden gezien de spanning te hoog wordt. Mijn vraag gezien een 3700X een lagere PTT/TDP heeft meegekregen dan een 3800X. En nieuwschierig wat een 3700X out of the box meekrijgt, vandaar.
Ik zal proberen morgen een screenshot te maken met hwi. Als ik tijd heb

Build ryzen
cb score 5000 3700x

bij deze :)

oja zit rond de 502 dus die is niet echt veranderd

Tweakriez wijzigde deze reactie 24-01-2020 10:28 (23%)

-->Interessante tekst<--

• ArranChace
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 25-02 12:46
Zelf ik heb een Thermaltake P7 core case en omwege daarin dus geen Airflow aanwezig is (open showcase) heb ik een idem ThermalTake Open watercooling systeem op een ROG Crossair VIII Formula bord met de VRM's ook aangesloten op de loop en een 3900x.

Momenteel draai ik op 4.45Ghz o/c (default 3.8Ghz voor de 3900x) en zit op een core Temp van 29 graden en outer temp van 26graden under full load with Cinebench tests, heb even niet de test resultaten bij de hand (ik zit op mijn werk) meende een score te halen van rond de 7500 nu.

Geheugen draait op 16-18-18-36 op 1.35 volt en CPU zit op 1.25 volt en dit gedaan via de tweak app van Asus zelf, ik ga het weekend eens verder tweaken met handmatige instellingen.
Wat mij meeste verbaasde nu dat in Cinebench alleen de 16+ core threadrippers en Xeons sneller waren in multithreaded test, en in single core hij elke andere CPU versloeg, had om eerlijk te zijn die uitkomst niet verwacht.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Je kan de A34 beta eens proberen. Gaf voor mij hogere CB scores gelijk aan mijn Gigabyte X570 bord. Draai er nu een volle week op en super stabiel.

Ben weer terug van manual 4.4Ghz+1.325v naar XFR+auto voltage naar XFR+-100mv.

Laagste temperaturen en ja 250-300 minder multicore punten maar verder voor de rest alles nog koeler en lagere voltages onder load. Lekker voor 24/7 draaien.

Wil nog een keer over mijn geheugen settings heen kijken of er nog iets te tunen valt.
ArranChace schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:45:
Zelf ik heb een Thermaltake P7 core case en omwege daarin dus geen Airflow aanwezig is (open showcase) heb ik een idem ThermalTake Open watercooling systeem op een ROG Crossair VIII Formula bord met de VRM's ook aangesloten op de loop en een 3900x.

Momenteel draai ik op 4.45Ghz o/c (default 3.8Ghz voor de 3900x) en zit op een core Temp van 29 graden en outer temp van 26graden under full load with Cinebench tests, heb even niet de test resultaten bij de hand (ik zit op mijn werk) meende een score te halen van rond de 7500 nu.

Geheugen draait op 16-18-18-36 op 1.35 volt en CPU zit op 1.25 volt en dit gedaan via de tweak app van Asus zelf, ik ga het weekend eens verder tweaken met handmatige instellingen.
Wat mij meeste verbaasde nu dat in Cinebench alleen de 16+ core threadrippers en Xeons sneller waren in multithreaded test, en in single core hij elke andere CPU versloeg, had om eerlijk te zijn die uitkomst niet verwacht.
Whait WHUT?

Jij wil zeggen dat je 4.45Ghz op 1.25v draait stabiel? en je CPU slechts 26-29 graden onder load wordt?

PLEASE! Screenshots or it didn't happen lol... 30 graden CB Load? 4.45Ghz @ 1.25. Sir! You are a wizzard.

Cidious wijzigde deze reactie 24-01-2020 11:51 (57%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

posts samengevoegd.

Cidious wijzigde deze reactie 24-01-2020 11:52 (98%)

• M-spec
  • Niet online
Met de nieuwe koeling nog een nieuw persoonlijk record neer kunnen zetten met CB20 @4,475 all core; 5531pt. Eindelijk net de 5500 voorbij. Post zal ik in wall of fame topic zetten. 4500 all core is misschien ooit nog eens te doen maar 1.43V onder load vond ik nu al hoog genoeg. Wat temperatuur betreft is er tov de Dark rock pro 4 nog wel ruimte over, icm een hogere spanning steeds onder de 70°C zonder de radiator en pomp nog open te gooien, veel meer buffer voor de warmte. Het is meer de vraag wat de CPU intern kan hebben want vanaf 4400MHz en hoger loopt de Ryzen 3000 echt tegen een spreekwoordelijke muur. Niet voor niets dat de single core spanningen over het algemeen zelfs nog hoger zijn.

Alphacool XPX ga ik vervangen voor een EK Velocity. Niet vanwege de prestaties, heeft wel iets minder restrictie en ik vind het blok veel mooier maar het doel is de XPX op de Vega 56 te plaatsen. Ik heb nu al zoveel aangepast, daar kan dit ook nog wel bij.

@Tweakriez Ik zie zo niet een load spanning tijdens de run, maar aan je PPT waarde te zien is dit met PBO denk ik. Ik dacht als een 3700X daadwerkelijk begrenst is op een 65W TDP en een bijbehorende PPT dat alleen die waarde in de bios verhogen misschien wat prestaties los laat. PBO doet dat ook alleen gaat dan ook meteen de spanning omhoog. Ik heb verder geen ervaring met een 3700X.

M-spec wijzigde deze reactie 25-01-2020 00:02 (12%)

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

@Tweakriez Ik zie zo niet een load spanning tijdens de run, maar aan je PPT waarde te zien is dit met PBO denk ik. Ik dacht als een 3700X daadwerkelijk begrenst is op een 65W TDP en een bijbehorende PPT dat alleen die waarde in de bios verhogen misschien wat prestaties los laat. PBO doet dat ook alleen gaat dan ook meteen de spanning omhoog. Ik heb verder geen ervaring met een 3700X.
[/quote]

Klopt ik heb pbo op enabled staan,, dit geeft betere resultaten als off danwel auto bij mij.

-->Interessante tekst<--

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

M-spec schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 23:02:
Met de nieuwe koeling nog een nieuw persoonlijk record neer kunnen zetten met CB20 @4,475 all core; 5531pt. Eindelijk net de 5500 voorbij. Post zal ik in wall of fame topic zetten. 4500 all core is misschien ooit nog eens te doen maar 1.43V onder load vond ik nu al hoog genoeg. Wat temperatuur betreft is er tov de Dark rock pro 4 nog wel ruimte over, icm een hogere spanning steeds onder de 70°C zonder de radiator en pomp nog open te gooien, veel meer buffer voor de warmte. Het is meer de vraag wat de CPU intern kan hebben want vanaf 4400MHz en hoger loopt de Ryzen 3000 echt tegen een spreekwoordelijke muur. Niet voor niets dat de single core spanningen over het algemeen zelfs nog hoger zijn.

Alphacool XPX ga ik vervangen voor een EK Velocity. Niet vanwege de prestaties, heeft wel iets minder restrictie en ik vind het blok veel mooier maar het doel is de XPX op de Vega 56 te plaatsen. Ik heb nu al zoveel aangepast, daar kan dit ook nog wel bij.
Waarom niet meteen voor Optimus block? Velocity is niet zoveel beter. Ik heb juist voor de Raystorm Pro gekozen omdat deze veel minder restrictie heeft en zelfde koelprestaties maar nieuwe Optimus Foundation blokken schijnen echt aanzienlijk beter te zijn dan huidige EK en Alphacool mainstream spul.

https://www.overclock.net/#/topics/1733810?page=1
https://optimuspc.com/col.../foundation-cpu-block-amd

En on another note

https://www.overclock.net...dc-1-pbo-turbo-boost.html

Dit werkt voor XFR. Draai zelf met:
EDC 10
Scalar x10
LLC vcore auto
PBO Enabled
Voltage AMD Overclocking offset -50mv (werkt beter dan MSI offset optie met hogere load clocks)

Geloofde er niet zo in. Maar geeft bijna zelfde prestaties als een alle core overclock en zelfde lage temps zonder het verliezen van single core peak clocks tijdens gamen etc. So far so good.

https://tweakers.net/ext/f/G2cG99t8MpM8hddTmw1WaEMo/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/gqTohHG3zrtQvzkY6552wgue/thumb.jpg

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:52

onsgeluk

Beroepsprutser

Cidious schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 06:07:

En on another note

EDC 10
Scalar x10
LLC vcore auto
PBO Enabled
Voltage AMD Overclocking offset -50mv (werkt beter dan MSI offset optie met hogere load clocks)

Geloofde er niet zo in. Maar geeft bijna zelfde prestaties als een alle core overclock en zelfde lage temps zonder het verliezen van single core peak clocks tijdens gamen etc. So far so good.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Interresant, risicovol? Ik heb nml geen idee wat die settings doen.

iR Profiel

• m_p_g
  • Laatst online: 25-01 11:23
Waarom niet meteen voor Optimus block? Velocity is niet zoveel beter. Ik heb juist voor de Raystorm Pro gekozen omdat deze veel minder restrictie heeft en zelfde koelprestaties maar nieuwe Optimus Foundation blokken schijnen echt aanzienlijk beter te zijn dan huidige EK en Alphacool mainstream spul.
Het verschil in CPU waterblokken is maar marginaal. In de praktijk zijn de radiatoren en ventilatoren die het verschil maken.

Als ik zo'n Optimus waterblok zie, dan weet ik nu al dat deze met 24/7 bedrijf veel sneller zal vervuilen (afzetting na enige tijd uit de slangen) en de prestaties dan zelfs minder zullen zijn dan die EK en Alphacool blokken.
Niet voor niets hebben EK en Alphacool ervoor gekozen om niet voor een super hoge dichtheid te gaan.

Gebruik daarom zelf ook een EK Velocity voor 24/7 bedrijf.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

m_p_g schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:17:
[...]

Het verschil in CPU waterblokken is maar marginaal. In de praktijk zijn de radiatoren en ventilatoren die het verschil maken.

Als ik zo'n Optimus waterblok zie, dan weet ik nu al dat deze met 24/7 bedrijf veel sneller zal vervuilen (afzetting na enige tijd uit de slangen) en de prestaties dan zelfs minder zullen zijn dan die EK en Alphacool blokken.
Niet voor niets hebben EK en Alphacool ervoor gekozen om niet voor een super hoge dichtheid te gaan.

Gebruik daarom zelf ook een EK Velocity voor 24/7 bedrijf.
Interessante theorie en kan me hier ook in vinden. Toch zal het eerst getest moeten worden. Gebruik zelf dus de Raystorm Pro welke minder restrictief is dan de alphacool om diezelfde reden. XPX is ook relatief dun gevind. En de keuze voor dikkere vinnen kan natuurlijk ook gewoon productie kosten technisch zijn.

De huidige EK blokken schijnen niet zo goed te presteren op Ryzen 3000 als dat ze op 2000 series deden. Weet niet of er inmiddels nieuwe varianten zijn. Ben zover erg tevreden over de Raystorm Pro.

• Soeski
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 25-02 16:21
[...]
En on another note

EDC 10
Scalar x10
LLC vcore auto
PBO Enabled

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Helaas wil hier Windows niet eens starten (zelfs automatisch herstel BSOD'd meteen) met 0/0/1 of 0/0/10 ingesteld. Maar; ik heb dan ook geen ASUS bord, maar de Aorus Master. Bugje specifiek op Asus borden?

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

onsgeluk schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:08:
[...]

Interresant, risicovol? Ik heb nml geen idee wat die settings doen.
Bekijk de screenshot. Ipv 4250mhz multicore load naar 4350-4400 multicore load. Bijna zelfde prestaties als een allcore overklok maar nog steeds hoge piek single core loads. Beste van beide werelden.

Risicovol? Nee. Mits je goede koeling hebt en temperaturen beneden de 75 graden kan houden, zou ik me nergens zorgen om maken. -50mv offset wel aan te raden. Niet hoger want dat raakt performance weer hard.

0mv = 5100
-25mv = 5150
-50mv = 5250
-75mv = 4900
-100mv = 4450

3800X

[quote]Soeski schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:16:
[...]

Helaas wil hier Windows niet eens starten (zelfs automatisch herstel loopt meteen vast) met 0/0/1 of 0/0/10 ingesteld. Maar; ik heb dan ook geen ASUS bord, maar de Aorus Master. Bugje specifiek op Asus borden?
[/quote

Gigabyte borden hebben er wat problemen mee. MSI en ASUS werken. Even de link doorspitten die ik postte. Zijn oplossingen voor, voor Gigabyte.

-

Cidious wijzigde deze reactie 25-01-2020 12:26 (25%)

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Cidious schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:23:
[...]

Bekijk de screenshot. Ipv 4250mhz multicore load naar 4350-4400 multicore load. Bijna zelfde prestaties als een allcore overklok maar nog steeds hoge piek single core loads. Beste van beide werelden.

Risicovol? Nee. Mits je goede koeling hebt en temperaturen beneden de 75 graden kan houden, zou ik me nergens zorgen om maken. -50mv offset wel aan te raden. Niet hoger want dat raakt performance weer hard.

0mv = 5100
-25mv = 5150
-50mv = 5250
-75mv = 4900
-100mv = 4450

3800X

[quote]Soeski schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:16:
[...]

Helaas wil hier Windows niet eens starten (zelfs automatisch herstel loopt meteen vast) met 0/0/1 of 0/0/10 ingesteld. Maar; ik heb dan ook geen ASUS bord, maar de Aorus Master. Bugje specifiek op Asus borden?
[/quote

Gigabyte borden hebben er wat problemen mee. MSI en ASUS werken. Even de link doorspitten die ik postte. Zijn oplossingen voor, voor Gigabyte.

-
Thx voor het uiteenzetten. Momenteel een noctua nh15 waarbij de cpu volgens zowel ryzen master alswel volgens hwinfo zelden de 75 aantikt. Ik heb echter wel net als Soeski een GB-mobo al is het geen master. Vanavond mn geluk eens beproeven.

@Soeski mocht je de genoemde GB-oplossing in de link vinden, zou je mij het relevante stuk kunnen pm’en? Ik ben niet zo’n held in dit soort dingen.

iR Profiel

• M-spec
  • Niet online
[...]

https://www.overclock.net/#/topics/1733810?page=1
https://optimuspc.com/col.../foundation-cpu-block-amd

En on another note

EDC 10
Scalar x10
LLC vcore auto
PBO Enabled

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben sowieso niet een groot fan van koelblokken met microkanalen wat betreft onderhoud maar de laatste jaren is dat gemeengoed. Net als @m_p_g aangaf, na een tijdje verlies je steeds meer koelvermogen omdat het dichtslibt of bedekt wordt met een laagje van voornamelijk weekmakers en dergelijke. Maar wie weet is het voor de rest een prima koelblok. Liefst had ik alles weer van Koolance aangeschaft maar de prijzen vind in hier te hoog. Restrictie is met een D5 pomp geen probleem, heeft meer dan genoeg power over. Mijn pomp draait nu nog op stage 1 en 2 (2100 tot 2700 rpm) van 4500 omdat een hogere flow eigenlijk geen meetbaar verschil laat zien. Er komt alleen maar 10W meer warmte bij wat een eventueel voordeel teniet doet.

XFR tweak is interessant, neemt alleen niet weg dat elke setting met een load van boven de 1.325V voor 24/7 een risico op vroege degradatie heeft. Zal het nog gaan testen. 5280pt is mijn huidige XFR score met 37mV offset in AiSuite ipv bios.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

M-spec schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Ik ben sowieso niet een groot fan van koelblokken met microkanalen wat betreft onderhoud maar de laatste jaren is dat gemeengoed. Net als @m_p_g aangaf, na een tijdje verlies je steeds meer koelvermogen omdat het dichtslibt of bedekt wordt met een laagje van voornamelijk weekmakers en dergelijke. Maar wie weet is het voor de rest een prima koelblok. Liefst had ik alles weer van Koolance aangeschaft maar de prijzen vind in hier te hoog. Restrictie is met een D5 pomp geen probleem, heeft meer dan genoeg power over. Mijn pomp draait nu nog op stage 1 en 2 (2100 tot 2700 rpm) van 4500 omdat een hogere flow eigenlijk geen meetbaar verschil laat zien. Er komt alleen maar 10W meer warmte bij wat een eventueel voordeel teniet doet.

XFR tweak is interessant, neemt alleen niet weg dat elke setting met een load van boven de 1.325V voor 24/7 een risico op vroege degradatie heeft. Zal het nog gaan testen. 5280pt is mijn huidige XFR score met 37mV offset in AiSuite ipv bios.
Goede info. Ik ben tot nu toe ook zeer tevreden over mijn blok welke ook microfinnen heeft volgens mij maar niet te extreem. Flow is goed. Jij hebt volgens mij ook een VPP755 toch? die van mij draait ook 2700 en als processor temp 75 graden of hoger wordt gaat hij via PWM signaal naar 3300 RPM. Dus heb de potmeter op 3 en PWM op 75%-100%.

Mijn top CB score met XFR is nu 5270. CB is niet een enorm hoge multicore load. 1.356v-1.375v op miijn setup onder load met CB. Is hetzelfde als zonder all deze settings op stock volgens mij. Dit is met -50mv offset (AMD Overclocking).

Ik zie dat jij de Heatkiller blokken niet vermeld. Deze staan toch ook bekend als go-to voor hoogste performance. Enige reden?

• Soeski
onsgeluk schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:40:
[...]

Thx voor het uiteenzetten. Momenteel een noctua nh15 waarbij de cpu volgens zowel ryzen master alswel volgens hwinfo zelden de 75 aantikt. Ik heb echter wel net als Soeski een GB-mobo al is het geen master. Vanavond mn geluk eens beproeven.

@Soeski mocht je de genoemde GB-oplossing in de link vinden, zou je mij het relevante stuk kunnen pm’en? Ik ben niet zo’n held in dit soort dingen.
Er staat wat in voor GB moederborden, maar hier is het no go tot nu toe. LLC low of Auto, Vcore Auto of Normal en wel/geen negative offset, AMD C&Q uit, C-States uit; alles resulteert meteen in een BSOD met EDC op 1 of 10. Krijg het niet voor elkaar.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Sorry. Wilde je niet lekker maken met een dode mus...

Werkte voor mij als magie. Blij dat ik mijn X570 Aorus Pro Wifi heb omgewisseld voor een MEG X570 Unify dan denk ik haha. Maar heb de Pro Wifi niet meer liggen anders had ik geprobeerd het ook werkend te krijgen op Gigabyte borden. Sorry.

• Soeski
Cidious schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 14:37:
Sorry. Wilde je niet lekker maken met een dode mus...

Werkte voor mij als magie. Blij dat ik mijn X570 Aorus Pro Wifi heb omgewisseld voor een MEG X570 Unify dan denk ik haha. Maar heb de Pro Wifi niet meer liggen anders had ik geprobeerd het ook werkend te krijgen op Gigabyte borden. Sorry.
Heb het werkend :)
PPT en TDC op 0, EDC op 1. CPU Voltage op Auto (Normal met een negatieve offset = BSOD). Vcore LLC op Low.
Krijg nu op de 3900X op alle CCD0 cores 4600-4675MHz. De CCD1 4425-4475MHz.
CPU-Z scores zijn sterk verbeterd. CB20 score echter niet zo spectaculair. All-core boost tijdens de CPU-Z run 4175MHz. Voorheen haalde ik de 3975-4000MHz.
Let op, de CPU wordt wel HEET :)
Ik kom aan 78C onder langdurige full load.\

/edit: EDC op 10 geeft een nog beter resultaat tot nu toe.

Soeski wijzigde deze reactie 25-01-2020 17:09 (3%)

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Soeski schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:35:
[...]

PPT en TDC op 0, EDC op 1. CPU Voltage op Auto (Normal met een negatieve offset = BSOD). Vcore LLC op Low.
CPU-Z scores zijn sterk verbeterd. CB20 score echter niet zo spectaculair. All-core boost tijdens de CPU-Z run 4175MHz. Voorheen haalde ik de 3975-4000MHz.
Ik kom aan 78C onder langdurige full load.
Leuke resultaten. Ik ga er echter niet aan beginnen. Ben heel tevreden met mijn 3700x die nu 5020 mv en 507 sc haalt in Cinebench en rond de 63 graden max.

Volgende week mijn setup eindelijk compleet met een upgrade naar een 27" 1440p 165hz scherm. Grotendeels zelfde scherm als nu maar dan hogere resolutie e.d.

-->Interessante tekst<--

• M-spec
  • Niet online
Cidious schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:47:
[...]

Goede info. Ik ben tot nu toe ook zeer tevreden over mijn blok welke ook microfinnen heeft volgens mij maar niet te extreem. Flow is goed. Jij hebt volgens mij ook een VPP755 toch? die van mij draait ook 2700 en als processor temp 75 graden of hoger wordt gaat hij via PWM signaal naar 3300 RPM. Dus heb de potmeter op 3 en PWM op 75%-100%.

Mijn top CB score met XFR is nu 5270. CB is niet een enorm hoge multicore load. 1.356v-1.375v op miijn setup onder load met CB. Is hetzelfde als zonder all deze settings op stock volgens mij. Dit is met -50mv offset (AMD Overclocking).

Ik zie dat jij de Heatkiller blokken niet vermeld. Deze staan toch ook bekend als go-to voor hoogste performance. Enige reden?
Daar heb ik niet echt een reden voor hoor, meer dat ik er zelf niet bekend mee ben. Ze komen wel voor in de tests van Xtremerigs en de meeste geteste merken zitten ook nog geen 2°C van elkaar af. Er zit zelfs meer verschil in TIM/koelpasta/liquid metal.. en dat is nog goedkoper ook. Koeler en CPU vlak maken op een glasplaat met fijn schuurpapier doet het ook altijd goed als je op zoek bent naar de laatste kleine beetjes. XPX en Velocity zijn nu nog mooi vernikkeld dus laat ik voorlopig even zo.

Ik heb zelf ook een VPP775 inderdaad. Op stage 2 ipv 3, dus twee snelheden blijven over met PWM. Max 2700 in mijn geval. Hopelijk gaat deze langer mee dan de eeste crappy serie 775's uit 2016 als ik op verschillende fora mag geloven. Fingers crossed.

Ik heb de Velocity inmiddels op de plank liggen. En straks het leuke klusje om de XPX op de Vega te monteren en een stuk uit de standaard koeler met heatpipes te halen. VRM's moeten wel gekoeld blijven. Vega kan op 1.0V al richting 270W verstoken, laat staan op 1.2V zonder power limit. Dat is even watt meer power en hitte dan een Ryzen.

@Soeski Niet verkeerd! Wel een dingetje om in de gaten te houden dus.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Yep V.1 en V.2 zijn dramatisch slecht. Ik kon een hele fijne deal krijgen op de V.3 dus vond het de gok wel waard. Voorlopig draait het subliem. Mocht hij kapot gaan dan koop ik een Lowara D5.

En ja zoals jij zegt vond ik alleen verschil in flow restriction tussen blokken en heb ik dus voor de Raystorm Pro gekozen welke praktisch gezien gelijk presteerd aan de XPX en iets beter dan de velocity maar we praten echt over tienden van een graad... Zou het eerder Margin of error noemen.

Reviews zijn al iets ouders. Hoop dat binnekort eens een review uitkomt waarin alle nieuwe blokken zoals jouw velocity en optimus enz worden getest.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Soeski schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:35:
[...]

Ik kom aan 78C onder langdurige full load.\

/edit: EDC op 10 geeft een nog beter resultaat tot nu toe.
Lekker. wat je nu kan doen om CPU minder heet te laten worden is ipv Scalar x10 op x1 zetten. Geeft iets minder voltage tijdens multicore load. Hier draai ik nu mee. Ik draai stabiel 4500Mhz tijdens gamen en soms piek 4600Mhz wat ik nog nooit eerder heb gehaald.

• Soeski
Cidious schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:17:
[...]

Lekker. wat je nu kan doen om CPU minder heet te laten worden is ipv Scalar x10 op x1 zetten. Geeft iets minder voltage tijdens multicore load. Hier draai ik nu mee. Ik draai stabiel 4500Mhz tijdens gamen en soms piek 4600Mhz wat ik nog nooit eerder heb gehaald.
Net even getest. Scalar x1 ipv x10 geeft me direct maar 4075-4100MHz all-core ipv 4175. Beiden op 1,3v, met een dropje naar 1.281 tijdens de run. Verschil in max temp is 0,5C. Scores zijn ook iets lager.
Ik blijf dus zo te zien bij x10.
iemand meldde nog dat de +100MHz AutoOC beter werkte dan de +200. Dat heb ik nog niet geprobeerd, ik sta nog op +200

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Volgens mij heb ik dit ook op 100Mhz staan. ik tik 4600Mhz aan ipv 4500. Zal het eens verhogen naar 200 en kijken wat het doet haha.

Betreft warmte. Betere koeling of hogere offset. Maar hogere offset haalt je multicore weer omlaag. Een paar posts omhoog kan je lezen wat voor mij de sweetspot is.

• Soeski
Cidious schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:31:
Volgens mij heb ik dit ook op 100Mhz staan. ik tik 4600Mhz aan ipv 4500. Zal het eens verhogen naar 200 en kijken wat het doet haha.

Betreft warmte. Betere koeling of hogere offset. Maar hogere offset haalt je multicore weer omlaag. Een paar posts omhoog kan je lezen wat voor mij de sweetspot is.
-0,050mV offset in mijn BIOS is meteen BSOD met starten Windows.
OC op 200MHz geeft hier betere resultaten dan 100MHz. Maargoed, degene die dit uitgebreid getest heeft, heeft ook een 3700X of 3800X en dat is wezenlijk anders.
Toch, niet gek! Gekke bug zou je zeggen, maar de CPU loopt (en kan dus ook...) veel harder nu.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

https://valid.x86.fr/fktn4v

Finally! 560+ single core en 6000+ multicore CPU-Z met de nieuwe EDC bug tweaks.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 02:59

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik wil even wat valideren.

Van de week mijn X570 prime Pro van 1404 naar 1405 gebracht. Eerst een export gemaakt van BIOS settings daarna upgrade uitgevoerd. Na booten was ik lui dus om o.a. mijn custom fan curves weer terug te krijgen een restore van de settings gedaan waarna een reboot volgde en het systeem het niet meer deed. Ik weet nog dat bij mijn oude X370 Prime Pro het systemen oudere settings inladen vertikt na een upgrade.

Klopt dit gedrag?

Overigens, na BIOS reset deed alles het weer gewoon en kon ik alle instellingen weer gewoon handmatig zetten (rotklusje).

Overigens merk ik bij mijn 3900X dat de boost clock, welke eerst tot ongeveer 4250 piekte nu af en toe de 4560 aantikt na de upgrade van 1404 naar 1405. Mensen met de zelfde positieve ervaringen?

Wat ik wel merk is dat de Temps ook nu hoger zijn bij constante boost. Mijn AOI wordt nu bij full load 46 graden in plaats van 42 maximaal (had een warning ingesteld bij 45 in ICue).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:42
@Wim-Bart
BIOS settings zijn ongeveer nooit te migreren naar een nieuw BIOS. Dit omdat er opties bijgekomen kunnen of opties weggevallen.
Is over het algemeen ook in de documentatie te vinden. Asus vermeldt bv dit:
We recommend that you update the BIOS file only coming from the same memory/CPU configuration and BIOS version
Waarbij BIOS file refereert naar een opgeslagen settings-file.

UNOX: The worst operating system

• M-spec
  • Niet online
Het EDC verhaal even bekeken en getest en conclusie: Ja het verhoogt de boost clock; voor wat zichtbaar is. En ook ja: effective clocks en CB20 scores blijven achter. Vcore moet dus ook nog hoger dan PBO standaard al doet.

De CPU is met 4,4 all core boost al constant aan het bijregelen totdat de 'least preferred cores' al terugvallen. 4,45 was nog veel erger. CPUZ bench is mooi hoog, 560+ 6000+ idd, maar is al geen reële test meer als de zwaardere CB20 bench scores terugvallen in vergelijking met een handmatige klok op dezelfde snelheid. CPU is aan het 'vechten' tegen data corruptie. Een Zen1 zou meteen gecrashed zijn want die grijpt niet in bij een iets te lage spanning.

@Cidious In jou CB20 screenshot is Core2 ook 60MHz achter de rest, zelfde teken. Dus je zal de spanning nog iets moeten verhogen wil je alle core op gelijke effectieve snelheid zien voor een stabiele setting.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

M-spec schreef op zondag 26 januari 2020 @ 02:18:
Het EDC verhaal even bekeken en getest en conclusie: Ja het verhoogt de boost clock; voor wat zichtbaar is. En ook ja: effective clocks en CB20 scores blijven achter. Vcore moet dus ook nog hoger dan PBO standaard al doet.

De CPU is met 4,4 all core boost al constant aan het bijregelen totdat de 'least preferred cores' al terugvallen. 4,45 was nog veel erger. CPUZ bench is mooi hoog, 560+ 6000+ idd, maar is al geen reële test meer als de zwaardere CB20 bench scores terugvallen in vergelijking met een handmatige klok op dezelfde snelheid. CPU is aan het 'vechten' tegen data corruptie. Een Zen1 zou meteen gecrashed zijn want die grijpt niet in bij een iets te lage spanning.

@Cidious In jou CB20 screenshot is Core2 ook 60MHz achter de rest, zelfde teken. Dus je zal de spanning nog iets moeten verhogen wil je alle core op gelijke effectieve snelheid zien voor een stabiele setting.
Dit

Maar door het spelen met offset heb ik balans gevonden. En 5271 punten is altijd nog veel hoger dan 5050 out of the box. Bij zelfde temperaturen en voltages als zonder de settings en stock voltage. en hogere single core boost clocks.

Mijn all core load met alles stock is 4250-4275 en met deze settings 4350-4375 met 1 core op 4290 met hetzelfde voltage als auto setting. Ik vind dat een nette verbetering. Steady 5250 punten CB multi en 520+ single core. 63-65 graden load multi. niks anders dan auto settings. maar veel hogere performance.

Effective single core clocks:
https://tweakers.net/ext/f/zWLQyJo7MEbOcBBMkyVmWVCE/thumb.png

Cidious wijzigde deze reactie 26-01-2020 09:59 (9%)

• M-spec
  • Niet online
Cidious schreef op zondag 26 januari 2020 @ 06:50:
[...]

Dit

Maar door het spelen met offset heb ik balans gevonden. En 5271 punten is altijd nog veel hoger dan 5050 out of the box. Bij zelfde temperaturen en voltages als zonder de settings en stock voltage. en hogere single core boost clocks.

Mijn all core load met alles stock is 4250-4275 en met deze settings 4350-4375 met 1 core op 4290 met hetzelfde voltage als auto setting. Ik vind dat een nette verbetering. Steady 5250 punten CB multi en 520+ single core. 63-65 graden load multi. niks anders dan auto settings. maar veel hogere performance.

Effective single core clocks:
[Afbeelding]
Hier als vergelijk Auto Vcore XFR 4300MHz MT en 4550 ST met alleen een on the fly offset van -37mV:
Geen PBO of Auto OC.
MT temp van 58°C, 44° ST temp.
Vcore schommelt rond een 1,32V MT load. 1,45V ST load. Soms even hoger of lager.
Mijn daily 24/7 setting voor BOINC en gaming. Is in mijn geval beter ipv EDC tweak/bug instelling.

Clean run 3800X CB20 ST:
MT score 5302
ST score 531

Dirty run MT met daarna single thread load in beeld:

Onder 60°C load wordt een offset van -50mV al te groot, vandaar ik -37mV toe pas. Bij Prime95 is -25mV al te groot wat betreft gelijke effective clocks. Het algoritme wil voor een hogere boost immers altijd een hogere spanning zien maar altijd nog iets lager dan in PBO modus. Soms twijfel ik wat het boostalgoritme wil zien, en wat de CPU daadwerkelijk nodig heeft alvorens de effective clocks omlaag moeten voor stabiliteit. Een handmatige OC kan namelijk nog een fractie lager en is ook stabiel. Al scheelt het echt niet nog eens -50mV voor ik instabilteit of een crash zie. Zit wel slim in elkaar en moet voor elke binning werken.

Systeem draait inmiddels met de EK velocity, zoals verwacht zijn de koelprestaties vrijwel indentiek aan de Alphacool XPX. Als er al verschil in zit is het in de marge van meting en variabele omgeving. Het blok was optisch iets minder vlak in het spiegelbeeld van de baseplate, dat was jammer om te zien maar de prestaties zijn wel goed. Ook weer liquid metal toegepast, en dat was er bij de XPX met 96% alcohol op het nikkel ook nog redelijk goed weer af poetsen. Op koper, of van de (gelapte) IHS, kan je dat vergeten.

• savale
  • Registratie: oktober 2000
Hier even aan het "spelen" met een ryzen 3950x op een msi b350 bord. / 2x8gb lpx 3200Mhz cl16 en een mugen 5 pcgh
Ik zal binnenkort even wat screens / benches doen, maar na wat tweaken is dit 24/7 stabiel:

3,9Ghz op alle 16 cores
vcore: 1.01v
ram: 3466Mhz cl15 @ 1.45v
cores load temp: ~55deg
load total system: 143Watt

Lekker lage vcore en temps. Nu eerst eens kijken wat er nodig is voor de "magische" 4,0ghz grens.

savale wijzigde deze reactie 26-01-2020 15:08 (23%)

• paragon
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:44
Wat doen de VRMs op zo een bord?

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

M-spec schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:06:
[...]

Hier als vergelijk Auto Vcore XFR 4300MHz MT en 4550 ST met alleen een on the fly offset van -37mV:
Geen PBO of Auto OC.
MT temp van 58°C, 44° ST temp.
Vcore schommelt rond een 1,32V MT load. 1,45V ST load. Soms even hoger of lager.
Mijn daily 24/7 setting voor BOINC en gaming. Is in mijn geval beter ipv EDC tweak/bug instelling.

Clean run 3800X CB20 ST:
MT score 5302
ST score 531
[Afbeelding: 3800X_XFR_CB20_5300]

Dirty run MT met daarna single thread load in beeld:
[Afbeelding: 3800X_XFR_CB20_ST_load]

Onder 60°C load wordt een offset van -50mV al te groot, vandaar ik -37mV toe pas. Bij Prime95 is -25mV al te groot wat betreft gelijke effective clocks. Het algoritme wil voor een hogere boost immers altijd een hogere spanning zien maar altijd nog iets lager dan in PBO modus. Soms twijfel ik wat het boostalgoritme wil zien, en wat de CPU daadwerkelijk nodig heeft alvorens de effective clocks omlaag moeten voor stabiliteit. Een handmatige OC kan namelijk nog een fractie lager en is ook stabiel. Al scheelt het echt niet nog eens -50mV voor ik instabilteit of een crash zie. Zit wel slim in elkaar en moet voor elke binning werken.

Systeem draait inmiddels met de EK velocity, zoals verwacht zijn de koelprestaties vrijwel indentiek aan de Alphacool XPX. Als er al verschil in zit is het in de marge van meting en variabele omgeving. Het blok was optisch iets minder vlak in het spiegelbeeld van de baseplate, dat was jammer om te zien maar de prestaties zijn wel goed. Ook weer liquid metal toegepast, en dat was er bij de XPX met 96% alcohol op het nikkel ook nog redelijk goed weer af poetsen. Op koper, of van de (gelapte) IHS, kan je dat vergeten.
Mijn systeem draait dus met PBO met dezelfde spanning. Ik kan dus echt geen minpunten vinden van de nieuwe instellingen. Ik haal EXACT dezelfde score als dat ik manueel OC bij dezeflde spanningen en temperatuur maar heb 4.5Ghz boost daarbovenop. 4500 boost met een echte load. dus effectieve clockspeeds. Kan CPU-Z erop gooien of Cinebench R20 single. Dit was 4400Mhz single core.

Ben dus zeer tevreden met het resultaat.

nu heb jij een X370 bord en sommige reviewers lieten los dat Zen 3000 beter boost met PBO op X570 dan de andere borden met X370 en X470 en B450 die ze getest hadden. Dat kan voor jou het geval zijn.

Bij mij is het echt het beste van beide werelden. Ik heb op Overclock.net een hele reeks testen gepost.

https://www.overclock.net...oost-10.html#post28302780

Resultaten spreken voor zich.

• savale
paragon schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:23:
Wat doen de VRMs op zo een bord?
Wat bedoel je met wat doen ze? Temps?
Het gaat trouwens om de msi b350 tomahawk.

• Flying
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:20
Na 6 maanden is mijn Gigabyte Aorus X570 Master overleden. Vanmorgen werkte alles prima, maar toen ik deze middag de computer wilde inschakelen gebeurde er niets meer. Getest met een andere voeding en de voeding getest met een andere computer. Voedingen werken perfect dus ik ga uit van een dood moederbord.

De toevoeging van een chipsetfan was al niet positief, dat het bordje de geest geeft na 6 maanden nog minder. Ik had net een X570 bord gekocht vanwege de zogenaamde hogere kwaliteit van interne onderdelen en de combinatie met een 3900X.

Alles inmiddels gedemonteerd en het moederbord zit terug in de doos. Waar denken jullie dat ik van de shop (Megekko) op kan rekenen? Terugsturen naar de fabrikant en wekenlang wachten? Is het verstandig om een ander moederbord kopen? Is het daarbij nog verstandig om voor X570 te kiezen? Buiten PBO aan en RAM overclocking doe ik er niets bijzonder mee.

Edit:
Dit is trouwens hoe de processor eruit ziet. Koeler was een H115i. Was maximaal aangespannen. Lijkt me niet dat dit beestje voldoende contact maakt met de processor.

Flying wijzigde deze reactie 26-01-2020 16:42 (11%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Lastig te zien van zo'n photo maar dit lijkt wel op de standaard thermal paste op de koeler.. en die had ik zeker even vervangen door Kryonaut of Noctua NT-H1/H2..

• Flying
De Noctua pasta heb ik al enkele maanden in huis en ga ik gebruiken wanneer ik de boel terug monteer. Het is dat het er nu allemaal uit moest, want ik had er niet erg veel zin in. De vraag is nu meer, hoelang gaat dit zaakje duren?

• M-spec
  • Niet online
@Flying Dat is balen. Je hebt als consument alleen met witgoed recht op een vervangend product ten tijde van reparatie/garantie. Benieuwd hoe ze het voor je op gaan lossen en evt een nieuwe geven. Ze hoeven het echter niet te doen.

@Cidious Is ook wel netjes maar je verbruik is onder load wel 10% hoger met PBO instelling als ik kijk naar je max PPT.

• paragon
savale schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:01:
[...]

Wat bedoel je met wat doen ze? Temps?
Het gaat trouwens om de msi b350 tomahawk.
Ja qua temps. Je zou denken dat die vooral de beperking vormen bij jet verhogen van de clocks...

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

M-spec schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:43:
@Flying Dat is balen. Je hebt als consument alleen met witgoed recht op een vervangend product ten tijde van reparatie/garantie. Benieuwd hoe ze het voor je op gaan lossen en evt een nieuwe geven. Ze hoeven het echter niet te doen.

@Cidious Is ook wel netjes maar je verbruik is onder load wel 10% hoger met PBO instelling als ik kijk naar je max PPT.
Wat is verbruik als de temperaturen hetzelfde zijn? Waarom anders dikke koeling hebben? Sorry ik zie niet in waarom je dit als minpunt naar voren brengt. Klinkt bijna een beetje als afgunst..

• Habana
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:06
@Flying Dit soort koelers (Rond) zou ik persoonlijk niet meer gebruiken, je ziet dat een groot gedeelte van de IHS niet word afgedekt, tot voor kort zat de DIE onder de IHS netjes in de midden, maar met Ryzen is dit niet meer het geval, ieder geval zou het niet mijn keuze zijn.

Je moederbordje zou in een week tijd weer terug kunnen zijn, althans dat is mij ervaring met Gigabyte in het verleden met een defect bordje ,ligt er ook een beetje aan hoe Megekko er me omgaat denk ik..

• M-spec
  • Niet online
Cidious schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:00:
[...]

Wat is verbruik als de temperaturen hetzelfde zijn? Waarom anders dikke koeling hebben? Sorry ik zie niet in waarom je dit als minpunt naar voren brengt. Klinkt bijna een beetje als afgunst..
Welke reden zou ik daar voor hebben? Ik vergelijk alleen maar prestaties voor veilig 24/7 gebruik en gezien je PPT met CB20 ligt de Vcore met jou gebruikte setting vermoedelijk boven de 1.325V.

• HMC
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 25-02 16:24

HMC

Pluviophile

Habana schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:18:
@Flying Dit soort koelers (Rond) zou ik persoonlijk niet meer gebruiken, je ziet dat een groot gedeelte van de IHS niet word afgedekt, tot voor kort zat de DIE onder de IHS netjes in de midden, maar met Ryzen is dit niet meer het geval, ieder geval zou het niet mijn keuze zijn.

Je moederbordje zou in een week tijd weer terug kunnen zijn, althans dat is mij ervaring met Gigabyte in het verleden met een defect bordje ,ligt er ook een beetje aan hoe Megekko er me omgaat denk ik..
Mee eens wat je zegt.
Ik zou zelfs durven beweren dat het niet het mobo is wat dood is, maar de CPU.
Hangt er een beetje vanaf wat er zoal mee gebeurd is de laatste 6 maanden.

Edit: Ik bedoel, die foto spreekt boekdelen, @Flying

HMC wijzigde deze reactie 26-01-2020 18:26 (3%)

Betaalde Kremlin-troll

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

M-spec schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:21:
[...]

Welke reden zou ik daar voor hebben? Ik vergelijk alleen maar prestaties voor veilig 24/7 gebruik en gezien je PPT met CB20 ligt de Vcore met jou gebruikte setting vermoedelijk boven de 1.325V.
1.325v-1.337v enkele tik naar 1.350v maar gedurende de hele run vrijwel 1.337. Prima dus. Exact zelfde als zonder PBO multicore load met voltage op auto.

Die hele waanzin op reddit en voltage angst is ook nog niet bewezen. AMD heeft nooit gezegd dat 1.325v voor 24/7 multicore de grens is of niet.

Ik kijk naar wat mijn processor en moederbord out of the box op stock settings doet. Dan zie ik exact dezelfde voltages.

Scalar op x1 verhoogt niks. x2-x10 verhoogt wel onder load. daarom draai ik op x1.

• Flying
@HMC, helaas geen extra processor liggen. Ik heb de temperaturen wel netjes in het oog gehouden en dat was nooit heel erg hoor. Al helemaal niet boven de 75 graden under load. Los daarvan zou het moederbord met kapotte processor alsnog lampjes moeten geven. Er zit ook flashen op zonder cpu bijvoorbeeld. Het ding doet echt niets.

Als ik morgen een werkende computer wil dan ga ik toch echt keuzes moeten maken. Of ik koop een alternatief moederbord dat ik later kan doorverkopen of ik koop dezelfde en hoop dat Megekko dat geld dan terugstort. Ze zijn, begrijpelijk, niet bereikbaar op zondag.

Edit: de koelpasta was uiteraard niet ideaal, maar de koeler kan toch nog gewoon als ik zelf de koelpasta mooi aanbreng op de cpu?

Flying wijzigde deze reactie 26-01-2020 18:42 (10%)

• HMC
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 25-02 16:24

HMC

Pluviophile

Flying schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:40:
@HMC, helaas geen extra processor liggen. Ik heb de temperaturen wel netjes in het oog gehouden en dat was nooit heel erg hoor. Al helemaal niet boven de 75 graden under load. Los daarvan zou het moederbord met kapotte processor alsnog lampjes moeten geven. Er zit ook flashen op zonder cpu bijvoorbeeld. Het ding doet echt niets.

Als ik morgen een werkende computer wil dan ga ik toch echt keuzes moeten maken. Of ik koop een alternatief moederbord dat ik later kan doorverkopen of ik koop dezelfde en hoop dat Megekko dat geld dan terugstort. Ze zijn, begrijpelijk, niet bereikbaar op zondag.

Edit: de koelpasta was uiteraard niet ideaal, maar de koeler kan toch nog gewoon als ik zelf de koelpasta mooi aanbreng op de cpu?
Je relaas duidt dan inderdaad op mobo. Zelfs al zijn de temperaturen nooit echt hoog geweest, zou dat wel zo geweest kunnen zijn aan de (extreme) randen van de CPU. Maar, ik ga in je betoog mee.
Lijkt dan toch mobo.

Koop dan even een goedkoper B450 mobo of zo. Ik weet niet hoe ruim je in het geld zit.
Maar ik ben het er totaal mee eens(zoals eerder gesteld) dat zo'n groot gedeelte van je 3900X ongekoeld, met pasta of zonder, geen goed idee is.

Betaalde Kremlin-troll

• M-spec
  • Niet online
Cidious schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:29:
[...]

1.325v-1.337v enkele tik naar 1.350v maar gedurende de hele run vrijwel 1.337. Prima dus. Exact zelfde als zonder PBO multicore load met voltage op auto.

Die hele waanzin op reddit en voltage angst is ook nog niet bewezen. AMD heeft nooit gezegd dat 1.325v voor 24/7 multicore de grens is of niet.

Ik kijk naar wat mijn processor en moederbord out of the box op stock settings doet. Dan zie ik exact dezelfde voltages.

Scalar op x1 verhoogt niks. x2-x10 verhoogt wel onder load. daarom draai ik op x1.
Ik kan het ook nog niet zeggen hoe lang 7nm CPU's mee gaan en onder welke temps e.d., dus wat er van waar is.. Met de 2000 serie werd degradatie wel zichtbaar maar dat was al richting 1.4V. Tot nu toe heb ik er zelf ook nog geen last van na maanden 24/7 rekenwerk. Gaat ook nog steeds goed. 3800X is wel een CPU met een van de hogere Vcore loads.

• Habana
@Flying Voor dat je het een of ander verstuurd zou je nog een andere voeding kunnen proberen als je daar de mogelijkheid voor hebt, of de oude voeding even testen natuurlijk.

Het zal wel niet maar het eerste waar ik aan moest denken bij het zien van de foto, is de folie met "remove before use" wel verwijderd, het ziet er wel erg vreemd uit…maargoed.

Ieder geval succes kerel ik hoop dat het meevalt.

• Flying
Ja hoor, de folie was eraf. Ik heb al een andere voeding geprobeerd en dat werkte niet. Inmiddels de Asrock B450-PRO4 gekocht samen met meer koelpasta. Hopelijk morgen aan de slag. Eerst even testen uit de case en daarna alles inbouwen. Tegelijkertijd de verzendinstructies voor het oude bord afwachten.

Mocht het alsnog een de cpu zijn, waarvan ik denk (en hoop) dat het niet zo is, dan merk ik het meteen morgen.

• savale
HMC schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:22:
[...]

Mee eens wat je zegt.
Ik zou zelfs durven beweren dat het niet het mobo is wat dood is, maar de CPU.
Hangt er een beetje vanaf wat er zoal mee gebeurd is de laatste 6 maanden.

Edit: Ik bedoel, die foto spreekt boekdelen, @Flying
Tja een processor gaat niet zomaar stuk in een half jaar, maar onmogelijk is het niet inderdaad. Die koeler maakte in ieder geval niet ideaal contact, dus met een stevige 24/7 overclock kan het zomaar eens klaar zijn.

• Flying
Gelukkig zat er geen overclock op, enkel PBO aan.

• savale
Flying schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:32:
Gelukkig zat er geen overclock op, enkel PBO aan.
Ik gok dan toch ook je moederbord. Neem aan dat je ook even getest hebt met een enkel dimm geinstalleerd om dat uit te sluiten? (om en om er even in)

savale wijzigde deze reactie 26-01-2020 19:35 (5%)

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:42
De hoeveelheid kapotte CPU's die ik voorbij heb zien komen in de jaren dat ik PC's bouw (en ik heb complete universiteits-computerzalen gebouwd aan PC's) zijn letterlijk op 1 hand te tellen. De kans dat het de CPU is, is ongeveer 0 (tenzij je inderdaad als een idioot hebt zitten overvolten ofzo).

Mocht @Flying het oude bord nog willen testen, ik heb nog een 200GE liggen.

UNOX: The worst operating system

• Flying
Ondertussen is het tijdelijke vervangbordje onderweg met PostNL. Vanavond kan ik testen of alles nog werkt en dan kan ik het oude bordje morgen opsturen. Afhankelijk van de afhandeling zou ik liever de Master niet meer gebruiken in de toekomst. Ook al was het defect nu misschien een fluke, ik heb geen zin om over een halfjaar weer aan de slag te gaan.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

3900X gebruikers, voor de EDC truuk gebruik EDC 25. niet 10. Dubbel aantal dies. heeft meer nodig.

• Soeski
Cidious schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:57:
3900X gebruikers, voor de EDC truuk gebruik EDC 25. niet 10. Dubbel aantal dies. heeft meer nodig.
Gaan de snelheden dan nog meer omhoog? :D
Met 10 ben ik al positief verrast. 19 van de 24 threads lopen nu 4350+ (effective), sommigen 4500+. CCD0 loopt alles 4600-4675. CCD1 4425-4475.
Temperatuur idle is netjes laag (32C), onder max load rond de 76C.
Idle voltage TFN SVI2 is wel 1.519v, onder load zakt deze uiteraard onder de 1.5v

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Flying schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:37:
Ondertussen is het tijdelijke vervangbordje onderweg met PostNL. Vanavond kan ik testen of alles nog werkt en dan kan ik het oude bordje morgen opsturen. Afhankelijk van de afhandeling zou ik liever de Master niet meer gebruiken in de toekomst. Ook al was het defect nu misschien een fluke, ik heb geen zin om over een halfjaar weer aan de slag te gaan.
Ik zou zeggen join the Dark side :) en neem de Unify :)

-->Interessante tekst<--

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Soeski schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:17:
[...]

Gaan de snelheden dan nog meer omhoog? :D
Met 10 ben ik al positief verrast. 19 van de 24 threads lopen nu 4350+ (effective), sommigen 4500+. CCD0 loopt alles 4600-4675. CCD1 4425-4475.
Temperatuur idle is netjes laag (32C), onder max load rond de 76C.
Idle voltage TFN SVI2 is wel 1.519v, onder load zakt deze uiteraard onder de 1.5v
1.519v is te hoog. Zelfs idle. Er gaat iets mis. Heb je een positieve offset gezet? Probeer scalar eens op auto en voltage op auto. Ik zelf heb nu toch een -25mv offset gezet omdat ik ik 1.475v idle en 1.325v load prettiger vindt dan 1.5v en 1.375v. Kleine performance hit maar niks geks. Nog steeds stukken beter multi core load dan stock settings en single core boost nog steeds 4500 op alle cores met single core load.
Tweakriez schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:20:
[...]

Ik zou zeggen join the Dark side :) en neem de Unify :)
Flying schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:37:
Yep Unify is een top bord! De Aorus borden zijn gewoon niet betrouwbaar. Lees dit thread maar eens.
https://www.overclock.net...us-owners-thread-588.html
De borden sterven allemaal bij bosjes. Ben blij dat ik mijn Pro Wifi heb weggedaan net als Tweakriez. Geen nonsense met de Unify. Works as intended. Bios is heerlijk functioneel en stabiel. Draai nu al 2 weken de beta bios A34 en zelfs die is stabiel. Met mijn Pro Wifi had ik constant vreemde dingen als spontane reboots en niet koud willen posten, bios swtiches (dual bios), en spontane CMOS resets. Ben blij dat ik niet hoeft te wachten tot hij niet meer post. Deze ronde is voor MSI.

• Soeski
Cidious schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:37:
[...]

1.519v is te hoog. Zelfs idle. Er gaat iets mis. Heb je een positieve offset gezet? Probeer scalar eens op auto en voltage op auto. Ik zelf heb nu toch een -25mv offset gezet omdat ik ik 1.475v idle en 1.325v load prettiger vindt dan 1.5v en 1.375v. Kleine performance hit maar niks geks. Nog steeds stukken beter multi core load dan stock settings en single core boost nog steeds 4500 op alle cores met single core load.
Klopt, positieve offset van 0,0625v. Scalar op x10, AutoOC op 200. Scalar op 1x of AutoOC op 100MHz of uit, of stock voltage resulteren allemaal in lagere resultaten met CB20, CPU-Z en visueel met HWInfo.
met -25mV offset kon ik niet eens booten. LLC op Medium trouwens.
Temps zijn nog prima overigens. All-core loopt op 4200MHz, en dat is met EDC10 het maximale wat ik eruit kon persen.
Ik zal vanavond, nee shit, morgenavond verder proberen.

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Cidious schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:37:
[...]

[...]

[...]

Yep Unify is een top bord! De Aorus borden zijn gewoon niet betrouwbaar. Lees dit thread maar eens.
https://www.overclock.net...us-owners-thread-588.html
De borden sterven allemaal bij bosjes. Ben blij dat ik mijn Pro Wifi heb weggedaan net als Tweakriez. Geen nonsense met de Unify. Works as intended. Bios is heerlijk functioneel en stabiel. Draai nu al 2 weken de beta bios A34 en zelfs die is stabiel. Met mijn Pro Wifi had ik constant vreemde dingen als spontane reboots en niet koud willen posten, bios swtiches (dual bios), en spontane CMOS resets. Ben blij dat ik niet hoeft te wachten tot hij niet meer post. Deze ronde is voor MSI.
Sinds ik de Unify heb heb ik nog geen enkele vastloper, reset of whatever gehad. Met de Gigabyte bijna dagelijks wel een reset of blue screen en ook totaal niet logische bios inderdaad. Continue bios updates die vaak extra problemen gaven. Nu bij de Unify nog steeds met de eerste bios update en alles stabiel. Mijn scherm is andersom, MSI totaal crap en ik ben helemaal content met Aorus VA panel.

-->Interessante tekst<--

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Cidious schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:57:
Gaat dat ook op voor de 3950x?

iR Profiel

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Yes sorry EDC 25 bedoelde ik voor 3950X. EDC 10 lijkt nog te werken voor 3900X

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 25-02 15:09

millman

6708Mhz @ -185c

@Cidious Ik heb iets gemist, EDC mod? Leg uit?

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Ja man neem hier even een kijkje:

Ik post daarin mijn resultaten. Maar door een soort bug in Agesa 1.0.0.4B kunnen we de chips eindelijk laten boosten met PBO en dezelfde hoge multicore prestaties als met een handmatige overclock. En ik heb nog geen nadelen gevonden. Het is niet gelijk voor iedereen en verschillend per bord en processor dus het is een beetje pieren een paar uur en testen maar dit is waar ik op uit ben gekomen na 2 dagen testen en meten.

PBO advanced
EDC 10
Override 150Mhz (200Mhz kan ook)
Voltage auto of -25mv

En gaan met die banaan. Multicore load 4250Mhz -> 4350Mhz voltage gelijk op 1.325v-1.337v.
Single core boosts hoger dan ooit. stretched clocks schieten omhoog tot 4625Mhz maar belangrijkers is dat effectieve core load omhoog is gegaan van 4400Mhz naar 4500Mhz. Dit is dus in CBR20 Single core of CPU-Z single core benchmark bijvoorbeeld maar ook tijdens gamen of het uitpakken van bestanden etc. Cores doen nu echt hun werk op 4450Mhz-4500Mhz ipv 4350-4400Mhz.

Probeer het zelf eens. Lees de thread door die ik postte op Overclock.net. Daarin geef ik meer resultaten. Werkt beter op Asus en MSI dan op gigabyte maar met een aantal workarounds wil het ook draaien op Gigabyte borden.

• paragon
@Cidious ik zie dus niet waar je EDC aanpast in het Asus Bios.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Kan je daar ook niet mee helpen. Meestal is het eerst een kwestie van PBO op advanced zetten of Expert of iets in die zin. Zodat er een extra menu beschikbaar komt. FF blijven zoeken.

• M-spec
  • Niet online
paragon schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:25:
@Cidious ik zie dus niet waar je EDC aanpast in het Asus Bios.
Onder Extreme tweaker( bij C6H ) en dan > PBO. En dan 'Manual' selecteren, dan krijg je ook de scalar te instelling te zien. Of naar Advanced tab gaan en onder AMD CBS staat AMD Overclocking, die accepteren en daar vind je ook de PBO instellingen maar dan heet het geen Manual maar Advanced om zelf in te stellen. De Extreme tweaker instelling blijft echter voorrang houden. Wil je weer terug naar standaard settings denk er dan om dat al deze submappen weer terug op Auto komen door een even 'a' in te tikken, niet alleen de PBO tab, anders blijven deze actief.

De limiet is net als een handmatige OC afhankelijk van de binning. Niet alle CPU's willen bijvoorbeeld stabiel op 4350 draaien met </=1.35V. Met AVX(2) applicaties gaat het niet goed samen. Effectieve MT en ST (4550) clocks zijn bij mij al gelijk aan de weergegeven clocks en krijg er nog geen extra prestaties door op dezelfde spanning (5300pt @ 1.32V).

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

M-spec schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:07:
[...]
De limiet is net als een handmatige OC afhankelijk van de binning. Niet alle CPU's willen bijvoorbeeld stabiel op 4350 draaien met </=1.35V. Met AVX(2) applicaties gaat het niet goed samen. Effectieve MT en ST (4550) clocks zijn bij mij al gelijk aan de weergegeven clocks en krijg er nog geen extra prestaties door op dezelfde spanning (5300pt @ 1.32V).
Ik denk dat jouw bord misschien anders werkt dan de huidige X570 borden. Jij praat over extra spanning waar ik totaal geen extra spanning zie. Alleen meer current wat juist de bedoeling is. Als ik alles stock draai krijg ik EXACT dezelfde voltages als dat ik PBO aanzet met EDC etc op auto. Prestaties ook exact hetzelfde met PBO als zonder, Zowel op mijn Gigabyte X570 Aorus Pro Wifi als mijn huidige MSI MEG X570 Unify. De MSI B450M Mortar Max joeg stock ook meer voltage door de chip en met PBO nog meer. Ik haalde op de Mortar met wat PBO tweaken 5250 punten XFR maar dan werd de chip veel warmer dan nu met een veel hoger voltage. Op de Gigabyte Pro Wifi bleef ik steken op 5150 punten met relatief hoog voltage en iets minder warmte dan op de Mortar. Nu Met de Unify en de nieuwe EDC bug heb ik lagere voltages, hogere kloks, hogere prestaties en minder warmte. Ik win op alle fronten.

Nu met X570 en is het verschil dat bij diezelfde spanningen en de EDC bug een hogere current en dus hogere frequentie toestaat bij dezelfde spanningen. En ik gebruik dus nu persoonlijk een -25mv offset om dat nog gunstiger te maken. Kost me 30Mhz allcore boost over alle cores met CB. 2 graden lager en nog lager voltage. Koeler dan op stock, minder voltage en hogere clocks.

Ik denk dat we een duidelijk onderscheid moeten maken tussen jouw X370 bord dat 2 generaties oud is en klaarblijkelijk anders werkt dan de X570 Asus, MSI en Gigabyte borden. Reviewers gaven dit al aan dat X570 efficienter boost. Ik kan dit verschil beamen tussen mijn B450M Mortar Max en X570 borden die ik erna had, die veel meer voltage door de chip heen joeg.

Niet alle merken zijn hetzelfde maar ook bord generaties hoeven niet allemaal hetzelfde te reageren.

Mijn advies is dan ook om zelf grondig te testen zoals M-Spec.

• M-spec
  • Niet online
@Cidious Bij inschakelen PBO draait de CPU meteen out of spec op de C6H, dat klopt. Gelijk tot 50mV er bij op.

• rajackar
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 25-02 15:30

rajackar

Blood minister

Net even de EDC truc op mijn MSI pro carbon getest en ik zie idd cores vaker de max halen en er regelmatig iets overheen duiken.
De cores lijken ook wel vrij hard te lopen tijdens CB20. Heb nu nog een voltage offset van -25mv staan en de temp gaat tijdens CB20 naar 75 graden.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 3700X

• paragon
@M-spec benamingen zijn anders, maar komt op het zelfde neer hier (X570 Strix-E)

Bij mij kom ik dus op een lagere score met de EDC truc. 47xx. Vergeleken met een PBO op enabled 49xx of all core overclock 51xx

• rajackar
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 25-02 15:30

rajackar

Blood minister

Ik kom met een 3700X nu toch op 5065 punten in CB20.
Dat is best netjes lijkt me.

Alle cores boosten nu regelmatig tot 4400 en daarboven en twee zelfs tot 4475.
Single threaded performance is ook beter.
Ik denk dat ik dit zo eens een tijdje laat draaien.

rajackar wijzigde deze reactie 27-01-2020 16:33 (52%)

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 3700X

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

rajackar schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:10:
Ik kom met een 3700X nu toch op 5065 punten in CB20.
Dat is best netjes lijkt me.

Alle cores boosten nu regelmatig tot 4400 en daarboven en twee zelfs tot 4475.
Single threaded performance is ook beter.
Ik denk dat ik dit zo eens een tijdje laat draaien.
Ik haal 5015 met alleen een offset van -50 en pbo aan. Deze truuk nog niet geprobeerd.

-->Interessante tekst<--

• Flying
Voor zij die het gevolgd hadden, het nieuwe moederbord (Asrock B450-PRO4) is inmiddels aangekomen en ingebouwd. De computer, met de 3900X, werkt terug naar behoren. Het was dus daadwerkelijk de X570 Master die was overleden.

In mailverkeer met Megekko gaven ze aan dat indien er geen externe (inbouw)schade aan het defecte moederbord is op te merken, ze meteen over gaan tot vervanging. Er zou in ieder geval geen schade mogen zijn. In een reactie heb ik meteen te kennen gegeven dat ik liever een ander moederbord zou uitkiezen, maar vooralsnog geen reactie daarop. Ik heb dan ook maar op een post-it geschreven en samen met het oude bord in de doos gestopt.

Wat betreft koeling is het nog steeds de H115i. De koelpasta verwijderd en schoongemaakt met alcohol. Noctua NT-H1 in een X aangebracht op de heatspreader.

• Abbadon
  • Laatst online: 20:22

Abbadon

Mac Powered

Die EDC-truc ook eens geprobeerd met mijn Asus-bord en 3950X, dat werkt niet goed. Ik zie enkele cores mooi pieken naar 4.725-4.750MHz, maar zodra ik CB20 start om alle cores te belasten gebeurt het volgende:

EDC = 25: alle cores draaien 1.000-1.100MHz (traaaahaaaag)
EDC = 1: CB20 geeft foutmelding, nogmaals proberen resulteert in zelfs de eerste BSOD die ik ook gehad heb met deze computer
EDC = 10: CB20 geeft foutmelding.

AGESA 1.0.0.4 patch B

Het is niet voor niets een bug lijkt me :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Flying schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:20:
Voor zij die het gevolgd hadden, het nieuwe moederbord (Asrock B450-PRO4) is inmiddels aangekomen en ingebouwd. De computer, met de 3900X, werkt terug naar behoren. Het was dus daadwerkelijk de X570 Master die was overleden.

In mailverkeer met Megekko gaven ze aan dat indien er geen externe (inbouw)schade aan het defecte moederbord is op te merken, ze meteen over gaan tot vervanging. Er zou in ieder geval geen schade mogen zijn. In een reactie heb ik meteen te kennen gegeven dat ik liever een ander moederbord zou uitkiezen, maar vooralsnog geen reactie daarop. Ik heb dan ook maar op een post-it geschreven en samen met het oude bord in de doos gestopt.

Wat betreft koeling is het nog steeds de H115i. De koelpasta verwijderd en schoongemaakt met alcohol. Noctua NT-H1 in een X aangebracht op de heatspreader.
Geinig, dat bordje heb ik ook. Werkt bij mij in elk geval superstabiel. Overclocken zou ik niet weten, maar xmp en verder stock settings voor de cpu vind ik ook genoeg.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Flying schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:20:

Koelpasta moet goed zijn. Hoop dat je toegestaan wordt om een ander bord uit te zoeken. Ik volg nog steeds het X570 Aorus thread op overclock.net (oude gewoonte haha) en ze sterven bij bosjes nu. Mensen raken daar ook redelijk nerveus door. Ene na de andere RMA komt voorbij.

Enig idee wat je op het oog hebt als je mag omruilen voor een ander bord?
Abbadon schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:20:
Die EDC-truc ook eens geprobeerd met mijn Asus-bord en 3950X, dat werkt niet goed. Ik zie enkele cores mooi pieken naar 4.725-4.750MHz, maar zodra ik CB20 start om alle cores te belasten gebeurt het volgende:

EDC = 25: alle cores draaien 1.000-1.100MHz (traaaahaaaag)
EDC = 1: CB20 geeft foutmelding, nogmaals proberen resulteert in zelfs de eerste BSOD die ik ook gehad heb met deze computer
EDC = 10: CB20 geeft foutmelding.

AGESA 1.0.0.4 patch B

Het is niet voor niets een bug lijkt me :P
Het blijft inderdaad een bug. Voor mij werkt het echt wonderbaarlijk goed met de 3800X en MEG X570 Unify. Andere gebruikers met de 3900X en 3800X hebben goede ervaringen vooral met MSI X570 en ASUS X570 borden. 3950X is beetje hit and miss.

Ik denk dat het zeer afhankelijk is van de silicon kwaliteit en het gekozen bord. Ik denk dat dit de reden is dat AMD stock ze ook met wat meer headroom laat boosten omdat sommige processoren het absoluut niet leuk vinden icm bepaalde moederborden. Mijn combo werkt perfect. Mijn silicon is dan ook niet super slecht maar ook niet silicon lottery materiaal. 3900X en 3950X heeft meer cores en dus meer kans op mindere cores ertussen die fouten zouden kunnen geven. Althans dit is mijn theorie.

• Abbadon
  • Laatst online: 20:22

Abbadon

Mac Powered

Ja, ik denk ook dat de bug de teugels volledig laat vieren, waardoor de snelle CCD als een gek los gaat en daarmee de tragere CCD omver trekt. Game over.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Flying
Cidious schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:59:
[...]

Koelpasta moet goed zijn. Hoop dat je toegestaan wordt om een ander bord uit te zoeken. Ik volg nog steeds het X570 Aorus thread op overclock.net (oude gewoonte haha) en ze sterven bij bosjes nu. Mensen raken daar ook redelijk nerveus door. Ene na de andere RMA komt voorbij.

Enig idee wat je op het oog hebt als je mag omruilen voor een ander bord?
Ik blijf bij de X570, maar zou dan opteren voor de "dark side" zijnde MSI Unify. Ik heb dit trouwens ook op OC.net gepost dus mij zie je daar zeker ook tussen staan.

• Habana
@Flying Illined dat was mij al op gevallen ja :+ ...fijn dat je CPU het nog doet

• Flying
±@Habana En deze keer met een flinke kwak koelpasta om de volledige die te bedekken :D

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Cidious schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:17:
Ja man neem hier even een kijkje:

Ik post daarin mijn resultaten. Maar door een soort bug in Agesa 1.0.0.4B kunnen we de chips eindelijk laten boosten met PBO en dezelfde hoge multicore prestaties als met een handmatige overclock. En ik heb nog geen nadelen gevonden. Het is niet gelijk voor iedereen en verschillend per bord en processor dus het is een beetje pieren een paar uur en testen maar dit is waar ik op uit ben gekomen na 2 dagen testen en meten.

PBO advanced
EDC 10
Override 150Mhz (200Mhz kan ook)
Voltage auto of -25mv

En gaan met die banaan. Multicore load 4250Mhz -> 4350Mhz voltage gelijk op 1.325v-1.337v.
Single core boosts hoger dan ooit. stretched clocks schieten omhoog tot 4625Mhz maar belangrijkers is dat effectieve core load omhoog is gegaan van 4400Mhz naar 4500Mhz. Dit is dus in CBR20 Single core of CPU-Z single core benchmark bijvoorbeeld maar ook tijdens gamen of het uitpakken van bestanden etc. Cores doen nu echt hun werk op 4450Mhz-4500Mhz ipv 4350-4400Mhz.

Probeer het zelf eens. Lees de thread door die ik postte op Overclock.net. Daarin geef ik meer resultaten. Werkt beter op Asus en MSI dan op gigabyte maar met een aantal workarounds wil het ook draaien op Gigabyte borden.
Holy shiiiiiiiiiii _/-\o_ 4625Mhz op 1 core, de rest 4575Mhz.. Dude... wat een tweak! Mindblown.

Nu eens testen op stabiliteit. AVX loads zouden onveranderd zijn. Ben benieuwd wel naar performance winsten.

• M-spec
  • Niet online
Nog wat test gedaan met de EDC instellingen op de Crosshair VI met 3800X. Ik heb het nog voor elkaar gekregen dat de spanning gelijk bleef aan standaard incl boost verhoging. Echter wil 1 core dan niet 100% mee, het boost algoritme houdt het alsnog tegen, alsof de spanning te laag is voor die snelheid.

EDC 10 met CB20 en pifast :

- Boost toont ~4350Mhz met least preferred core 10/20MHz lager:
~1,34/1,35V 5301pt 114W PPT 60°C
- Vcore verhogen tot alle cores gelijke snelheid tonen ~4345MHz
~1,37/1,38V 5346pt 121W PPT 64°C
- Single thread op +100MHz, komt uit op 4625MHz, pifast 16,97s. ST CB20, niet getest.

In de eerste situatie gaat het dus niet goed.

Ter vergelijking, standaard met alleen on the fly offset:
~4300 ~1,32V 5302pt 108W PPT 58°C
Onder de 60°C blijft de boost redelijk hoog.
- Single thread 4550, ST 531pt, pifast 17,04s

Er is iets winst te behalen maar in dit geval moet de spanning wel omhoog om de aangegeven kloksnelheid daadwerkelijk tot uiting te laten komen. Temps en vermogen gaan echter nogal ver omhoog voor 40pt extra. Een handmatige overclock waarbij het boost algoritme wel buiten spel gezet wordt kan een zelfde score behalen met een nog lagere spanning. Je mist daarentegen dan de single thread boost..

Nadeel van dit alles: ik mis nu ineens continu ~60punten aan score op mijn eerdere default XFR met offset instelling.. nu nog 5240, dat is ff minder terwijl ik PBO en alle mappen terug op Auto heb gezet. Zelfs profiel opnieuw laden hielp niet. Ryzen Master geeft ook gewoon 'default' weer. Ik denk dat ik een BIOS reset moet doen of in het minste geval de CPU er uit om het moederbord en Windows de CPU als nieuw te laten zien.

Edit: Code 8 op default, CPU idle crashes. En CB20 vroeg mij daarna opnieuw de voorwaarden te accepteren en start vers zonder oude scores op. Aura en logitech app gaan naar default, systeem wil niet meer idle draaien. Gaat lekker.

Nog ter info, effective clocks voor single thread kunnen misleidend zijn. Heel vaak wordt een taak binnen een core via SMT verdeeld of heel snel geswitched over een andere core zoals oudere powerplans waardoor er soms 2 lagere effective clocks zichtbaar zijn ipv 1 hoge constante core clock. Is niet te vergelijken en voor de praktijk maakt het geen donder uit maar heel veel mensen wilden graag 1 core op de max zien (wat op de doos staat) ipv 2 die met een iets lagere clock de thread verdelen en af en toe deze snelheid aan tikken. Dat is vanaf een 3900X al het geval om de cores te ontzien van die 20W op een paar vierkante millimeter. Ik zie persoonlijk liever cores die af en toe switchen dan 1 core die Remi een heel CB20 bench af moet ronden op boost. Met benches en Pifast bijvoorbeeld zit er geen noemenswaardig verschil in powerplans/agesa codes, ondanks dat de cores even anders reageren.

Kwam tevens een '0 offset' punt van XFR met Prime95 AVX tegen op de 142W PPT limiet. Een offset van -0,00625mV kon nog net bij 71°C @ 4175MHz met een 1.287V load, alvorens de least preferred core terug zakken. Zonder offset verandert er eigenlijk niks, met een verhoging van de offset gaan de clock over alle cores ook weer omlaag omdat de PPT limiet niet overschreden mag worden. Het terugklokken met negatieve offset heeft in dit geval niets met instabiliteit te maken. Op deze Vcore kan de CPU 4275MHz bereiken met AVX dus het terugvallen van least preferred cores lijkt in dit geval ook voorgeprogrammeerd. Zit veel meer marge in dan nonAVX work loads.

Hopelijk krijg ik de oude situatie weer terug, dat is wel een beetje een risico met testwerk.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Goed, nu korte test met EDC op 1, load in BF zit op 60% clocks op 4475 gemiddeld, hoogste core gemiddeld 4500Mhz. Voltage dik in de 1,4v temperatuur begin 60. Maargoed, voor 4400Mhz had ik ook 1,41v nodig voor echte 24/7 stabiliteit (OCCT load no avx). Ik vind de clocks nu veel beter passen bij de voltages die mn bord geeft, sofar so goed, van t weekend ns kijken met wat benchmarks.

• Tweakriez

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Je zou denken dat dit betekend dat AMD nog meer uit deze processors kan halen en dit met chipdrivers/nieuwe Agesa versie naar het grote publiek kan brengen.

-->Interessante tekst<--

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik denk dat ze dat wilden bewaren voor Zen 3. Ze wisten vast wel dat deze performance er ook in zat voor launch van Zen 2. Dat er nu een truukje is om automatisch ~150Mhz boost uit deze procs te krijgen is voor mij meer het unlocken van een bewuste 'performance lock' dan een bug. De volgende iteratie, zeg een 4800X zal dan een boost hebben naar 4700Mhz, en dan is t verschil met 'mijn' 3800x' 4625Mhz ineens een stuk kleiner.

Natuurlijk, allemaal aannames en natte vinger werk, maar toch..

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

M-spec schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:23:

Ik denk dat ik een BIOS reset moet doen of in het minste geval de CPU er uit om het moederbord en Windows de CPU als nieuw te laten zien.

Edit: Code 8 op default, CPU idle crashes. En CB20 vroeg mij daarna opnieuw de voorwaarden te accepteren en start vers zonder oude scores op. Aura en logitech app gaan naar default, systeem wil niet meer idle draaien. Gaat lekker.

Hopelijk krijg ik de oude situatie weer terug, dat is wel een beetje een risico met testwerk.
Het is duidelijk niet zonder risico, dan blijf ik maar stock draaien. Als ik jouw relaas lees, had ik allang m’n haren uit m’n kop getrokken.

iR Profiel

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

OK, deze EDC tweak is toch vere van stabiel.In games met relatief lage load boost de CPU te hoog voor mn slechtere CCX. Een kijken of ik met scalar en voltage offset toch een en ander kan bereiken, maar voor nu heb ik t uit gezet. Zelfs op 'stock' lijken mn boostclocks nog niet helemaal de oude, maar voorlopig wel stabiel. Meer testen volgt.

• GTTC
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 18:52
Fijn topic dit!

Is de MSI meg unify beter aan te raden dan de asus crosshair viii hero wifi?

Op dit moment draai ik de 3900x met de stock koeler icm het crosshair viii bord. Wil ook graag gaan tweaken om mijn boost te verbeteren. Die heb ik nog niet boven de 4400mhz zien uitkomen...

AMD Thunderbird 1200@1370Mhz/Msi K7T Turbo/512 Mb Sdram/GeForce2 Ultra 64Mb DDR/40Gig 7200

• Soeski
GTTC schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:30:
Fijn topic dit!

Op dit moment draai ik de 3900x met de stock koeler icm het crosshair viii bord. Wil ook graag gaan tweaken om mijn boost te verbeteren. Die heb ik nog niet boven de 4400mhz zien uitkomen...
Dat kan ik me voorstellen met de stock koeler. Die is echt niet in staat om de boel te koelen. Ik had in no time 95C+ met full load met dat ding, tenzij ik 'm vol vermogen ging draaien (inclusief herrie).

• Flying
GTTC schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:30:
Fijn topic dit!

Als je Crosshair gewoon werkt en je geen problemen hebt dan zou ik niet wisselen. Ik overweeg de MSI Unify omdat mijn bord stuk is. Als de Master het nog deed dan zou ik niet switchen.

De boost clocks zijn sterk afhankelijk van enerzijds de BIOS en anderzijds de koeling. Een 3900X met stock koeler zie ik niet meteen heel hoog boosten. Heb je al eens gecontroleerd wat je temperaturen onder load zijn?

• GTTC
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 18:52
Flying schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:59:
[...]

Als je Crosshair gewoon werkt en je geen problemen hebt dan zou ik niet wisselen. Ik overweeg de MSI Unify omdat mijn bord stuk is. Als de Master het nog deed dan zou ik niet switchen.

De boost clocks zijn sterk afhankelijk van enerzijds de BIOS en anderzijds de koeling. Een 3900X met stock koeler zie ik niet meteen heel hoog boosten. Heb je al eens gecontroleerd wat je temperaturen onder load zijn?
In een benchtest zag ik hem reeds eens pieken naar 75gr maar eerlijk gezegd moet ik dat eens serieus gaan testen. De stock wraith prism cooler bevalt mij niet, ook al heb ik in het moederbord de fan curves bijgesteld, de cpu fan blijft heel vervelend snel opspoelen naar max speed en terugvallen bij de geringste activiteiten ( zoals het openen van een windows map met een groot aantal documenten ) dus de overstap naar een aio setup waar de fan niet meer aangestuurd gaat worden lijkt me al een behoorlijke verbetering in het irritante lawaai. Al zou de prism cooler wel genoeg moeten koelen maar ik lees hier nu van niet.

Hoe dan ook zou ik eigenlijk aannemen dat een “boost” van enkele seconden op bv 4.6ghz terwijl de cpu op dat moment 50graden is gewoon moeten kunnen toch? Zodra hij gaat opwarmen kan hij zich terugklokken maar ik denk dat het in de praktijk anders zal gaan...

Maar het zou heel fijn zijn als ik multi core toch meer tegen de geadverteerde 4.7ghz kan komen..

Voor wat het waard is, mijn userbench:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/23924938

Bedankt voor de reactie!

AMD Thunderbird 1200@1370Mhz/Msi K7T Turbo/512 Mb Sdram/GeForce2 Ultra 64Mb DDR/40Gig 7200

• Worsteneter
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:54

Worsteneter

www.starthiking.nl

Ik heb recent een nieuwe pc gebouwd met een ryzen 5 3600. Daarop heb ik een wraith prism cooler gezet. Een mooi systeem, maar komende van en i7 3770 heb ik toch wat vragen!

- ik begrijp dat een temperatuur in de 30 graden zonder iets te doen - 40/50 met wat processen op de desktop normaal is?
- de fan van de wraith prism slaat echt de hele tijd aan en blijkt vrij lawaaiig. Wat kan ik hier tegen doen?
Pagina: 1 ... 53 ... 56 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True