Nog wat test gedaan met de EDC instellingen op de Crosshair VI met 3800X. Ik heb het nog voor elkaar gekregen dat de spanning gelijk bleef aan standaard incl boost verhoging. Echter wil 1 core dan niet 100% mee, het boost algoritme houdt het alsnog tegen, alsof de spanning te laag is voor die snelheid.
EDC 10 met CB20 en pifast :
- Boost toont ~4350Mhz met least preferred core 10/20MHz lager:
~1,34/1,35V 5301pt 114W PPT 60°C
- Vcore verhogen tot alle cores gelijke snelheid tonen ~4345MHz
~1,37/1,38V 5346pt 121W PPT 64°C
- Single thread op +100MHz, komt uit op 4625MHz, pifast 16,97s. ST CB20, niet getest.
In de eerste situatie gaat het dus niet goed.
Ter vergelijking, standaard met alleen on the fly offset:
~4300 ~1,32V 5302pt 108W PPT 58°C
Onder de 60°C blijft de boost redelijk hoog.
- Single thread 4550, ST 531pt, pifast 17,04s
Er is iets winst te behalen maar in dit geval moet de spanning wel omhoog om de aangegeven kloksnelheid daadwerkelijk tot uiting te laten komen. Temps en vermogen gaan echter nogal ver omhoog voor 40pt extra. Een handmatige overclock waarbij het boost algoritme wel buiten spel gezet wordt kan een zelfde score behalen met een nog lagere spanning. Je mist daarentegen dan de single thread boost..
Nadeel van dit alles: ik mis nu ineens continu ~60punten aan score op mijn eerdere default XFR met offset instelling.. nu nog 5240, dat is ff minder terwijl ik PBO en alle mappen terug op Auto heb gezet. Zelfs profiel opnieuw laden hielp niet. Ryzen Master geeft ook gewoon 'default' weer. Ik denk dat ik een BIOS reset moet doen of in het minste geval de CPU er uit om het moederbord en Windows de CPU als nieuw te laten zien.
Edit: Code 8 op default, CPU idle crashes. En CB20 vroeg mij daarna opnieuw de voorwaarden te accepteren en start vers zonder oude scores op. Aura en logitech app gaan naar default, systeem wil niet meer idle draaien. Gaat lekker.
Nog ter info, effective clocks voor single thread kunnen misleidend zijn. Heel vaak wordt een taak binnen een core via SMT verdeeld of heel snel geswitched over een andere core zoals oudere powerplans waardoor er soms 2 lagere effective clocks zichtbaar zijn ipv 1 hoge constante core clock. Is niet te vergelijken en voor de praktijk maakt het geen donder uit maar heel veel mensen wilden graag 1 core op de max zien (wat op de doos staat) ipv 2 die met een iets lagere clock de thread verdelen en af en toe deze snelheid aan tikken. Dat is vanaf een 3900X al het geval om de cores te ontzien van die 20W op een paar vierkante millimeter. Ik zie persoonlijk liever cores die af en toe switchen dan 1 core die Remi een heel CB20 bench af moet ronden op boost. Met benches en Pifast bijvoorbeeld zit er geen noemenswaardig verschil in powerplans/agesa codes, ondanks dat de cores even anders reageren.
Kwam tevens een '0 offset' punt van XFR met Prime95 AVX tegen op de 142W PPT limiet. Een offset van -0,00625mV kon nog net bij 71°C @ 4175MHz met een 1.287V load, alvorens de least preferred core terug zakken. Zonder offset verandert er eigenlijk niks, met een verhoging van de offset gaan de clock over alle cores ook weer omlaag omdat de PPT limiet niet overschreden mag worden. Het terugklokken met negatieve offset heeft in dit geval niets met instabiliteit te maken. Op deze Vcore kan de CPU 4275MHz bereiken met AVX dus het terugvallen van least preferred cores lijkt in dit geval ook voorgeprogrammeerd. Zit veel meer marge in dan nonAVX work loads.
Hopelijk krijg ik de oude situatie weer terug, dat is wel een beetje een risico met testwerk.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE