Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-07 15:14
Ik heb de kogel door de kerk gejaagd. Unify besteld. Komt overmorgen binnen. Dan gaat de Pro WiFi lekker weer in de doos en op naar iemand die er vast en zeker blij mee gaat zijn. Draait stabiel maar kan er redelijkerwijs maar 3 nvme drives in kwijt en heb nvme 4 drives die ik wil gebruiken. Unify biedt 3 m.2 slots en bodem x4 slot kan mijn pcie adapter kaartje in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tu5qIpYGigAMUhzmu9Uv6UXg/thumb.jpg

Heb namelijk de volgende opslag in huis dat ik in deze Machine wil draaien

Samsung 950 Pro 512GB nvme
Sabrent Rocket 4.0 1TB nvme
Hikvision C2000Pro 2TB nvme
Intel 660p 1TB nvme
Samsung 860 EVO 1TB

Nu wilde ik StoreMi gebruiken om de Sabrent en 860 EVO samen te laten werken met een DRAM cache maar StoreMi ondersteund maar 256GB voor de FAST drive. Heb dus de 1TB versie van de officiële FuzeDrive aangeschaft (€30 omgerekend) en dat werkt mooi moet ik zeggen!

Het grootste voordeel is dat ik nu 2TB games opslag heb en dat het op de snelheid van de Sabrent aanspreekbaar is. De 2 of 4GB DRAN cache maakt het allemaal nog iets soepeler. Heb 32gb dram dus heb het nu op 4GB staan. Ik ga het ook voor de laptop proberen. Hier een tweetal screenshots van de 860 EVO en Sabrent Rocket samen getiered.

Zonder DRAM cache
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HhFNZLzkMu7SAMIXhjyKaQD1/full.png

Met 4GB DRAM cache
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0qxLqbfygwMRLdgFbWtYoxx6/full.png

Praktisch gezien de Sabrent Rocket 4.0 snelheid. En mijn laadtijden in games zijn inderdaad heel iets gezakt. 1-3 seconden in verscheidene games. Niet de enorme vermindering die je zou verwachten tussen data en nvme snelheden. Maar in lijn wat ik heb gemeten tussen SATA en NVME zonder FuzeDrive. Marginaal maar beter dan niks.

Setup als volgt:

Samsung 950 Pro 512GB - Windows boot & Programs
Sabrent Rocket 4.0 1TB + Samsung 860 EVO 1TB - Games
Hikvision C2000 PRO 2TB - Downloads
Intel 660p 1TB - Documents, Photos, Videos. etc
WD MyBook 8TB (netwerk schijf)- BACK-UP, Movies, TV Series, Game repack downloads etc (long term storage)

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-07 14:14

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:38:
Ik heb de kogel door de kerk gejaagd. Unify besteld. Komt overmorgen binnen. Dan gaat de Pro WiFi lekker weer in de doos en op naar iemand die er vast en zeker blij mee gaat zijn. Draait stabiel maar kan er redelijkerwijs maar 3 nvme drives in kwijt en heb nvme 4 drives die ik wil gebruiken. Unify biedt 3 m.2 slots en bodem x4 slot kan mijn pcie adapter kaartje in.

[Afbeelding]

Intel 660p 1TB nvme
Samsung 860 EVO 1TB

Nu wilde ik StoreMi gebruiken om de Sabrent en 860 EVO samen te laten werken met een DRAM cache maar StoreMi ondersteund maar 256GB voor de FAST drive. Heb dus de 1TB versie van de officiële FuzeDrive aangeschaft (€30 omgerekend) en dat werkt mooi moet ik zeggen!

Het grootste voordeel is dat ik nu 2TB games opslag heb en dat het op de snelheid van de Sabrent aanspreekbaar is. De 2 of 4GB DRAN cache maakt het allemaal nog iets soepeler. Heb 32gb dram dus heb het nu op 4GB staan. Ik ga het ook voor de laptop proberen. Hier een tweetal screenshots van de 860 EVO en Sabrent Rocket samen getiered.

Zonder DRAM cache
[Afbeelding]

Met 4GB DRAM cache
[Afbeelding]

Praktisch gezien de Sabrent Rocket 4.0 snelheid. En mijn laadtijden in games zijn inderdaad heel iets gezakt. 1-3 seconden in verscheidene games. Niet de enorme vermindering die je zou verwachten tussen data en nvme snelheden. Maar in lijn wat ik heb gemeten tussen SATA en NVME zonder FuzeDrive. Marginaal maar beter dan niks.

Setup als volgt:

WD MyBook 8TB (netwerk schijf)- BACK-UP, Movies, TV Series, Game repack downloads etc (long term storage)
Ben benieuwd naar wat je van de Unify gaat vinden ;) ik vind hem echt mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:44:
[...]

Ben benieuwd naar wat je van de Unify gaat vinden ;) ik vind hem echt mooi.
Heb een kast zonder window haha. Paneel erop en dan maakt het niet meer uit. Maar ja ik vind hem mooi. En de grovere fan op de chipset and metalen cover op de VRM ipc plastic meuk spreken mij aan. De draken en bliksem schichten niet zo maar zoals ik al zei. Deur dicht en gasgeven. Haha. Ik wil gewoon weer vertrouwen in mijn OC hebben. gigabyte bord geeft dat niet. Vorige Gigabyte bord was erger B450M DS3H. Maar dit is ook prut. Ik vind echt dag Gigabyte gefaald heeft met de AM4 series. Vele bios updates verder en nog steeds is het allemaal krakkemikkig. Ik volg het Aorus thread Overclock.net actief en ook het Unify en Ace thread. Wereld van verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-07 23:49

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Na 2 weekjes 3960x kan ik zeggen dat hij 'schreeuwt' in cinema4D.
Adobe software is een ramp! Dit toont weer eens hoe slecht adobe is in het coderen van z'n core.
16% cpu gebruik tijdens After effects. Te triestig voor woorden.

2080ti is een zaligheid in Redshift.
Gaming nog niet gedaan (moet werken :)

Modbreak:Verplaatst van het nieuwstopic naar het ervaringentopic.

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 08-01-2020 12:09 ]

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

@Cidious Ik kan niet anders zeggen dat Gigabyte het met de X470 Gaming 7 vanaf eerste 3800x launch meer dan prima voor elkaar heeft. Mn 3800x deed 4550Mhz out of the box, geheugen direct 3733 c16 met 1877 IF. Nergens problemen mee gehad. Ik weet dat het de uitzondering op de regel is, de Aorus gaming is echt niet best, om over b450 series maar te zwiijgen. Daar doet MSI het een stuk beter.Toch is niet alles mislukt voor GiBy op AM4.

On a side-note, mn reputatie op HWi en hier op Tweakers heeft me een zeer vet render project opgeleverd waar ik nu de leiding over heb en mag met zeer dikke hardware thuis klooien. Ik bedoel, 4 RTX Titans en een 3960X is een feestje! Toevallig met het platform wat gaan benchen, lekker bezig, maar voor veel afwezig hier, sorry guys ;w

Wat linkjes naar wat 3dmarkjes. Heb gemerkt dat de framerates met 18-cores beter zijn dan met 24 cores, dus hier en daar wel moeten tweaken om voor dit platform snelle benches neer te zetten:

https://www.3dmark.com/ne...&showInvalidResults=false

PS:

We zijn voor de allercheapste 64GB Vengeance 3200c16 kit gegaan, doen dus zonder moeite ook 3600c16, moet nog eens kijken waar ik kom met echt tweaken, maar ik vermoed 3733c16 is ook mogelijk. Moet ook nog eens kijken wat voor een micron chips er nu opzitten.

[ Voor 66% gewijzigd door millman op 08-01-2020 06:19 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Dat ziet er lekker uit! Wat ga je renderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 22:00

rajackar

Blood Minister

Cidious schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:38:

[Afbeelding]

Intel 660p 1TB nvme
Samsung 860 EVO 1TB

Zonder DRAM cache
[Afbeelding]

Met 4GB DRAM cache
[Afbeelding]

Setup als volgt:

Even uit nieuwsgierigheid, was er nog meer aan de pro wifi dat niet voldeed?
Ik tijwfel om misschien toch mijn pro carbon de deur uit te doen. Lastige keuze omdat hij qua features prima is maar de VRM en de chipset fan (die tijdens gamen altijd draait) zitten me toch niet helemaal lekker.

Over StoreMI, ik heb dat ook een tijdje gebruikt met een snelle 256 GB nvme drive voor een langzamere 1 TB ssd en ik had wel last van wat raar gedrag soms. Het voornaamste waren system crashes bij gebruik van de windows store. Dat schijnt meer voor te komen en zou eventueel in een nieuwe versie gefixt kunnen worden. Hoewel ik tevreden was over de prestaties had ik er toch geen 100% vertrouwen in.
Heb daarna maar een 2TB nvme drive aangeschaft en nu helemaal tevreden.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Heb plenty nvme opslag. Maar voelde een beetje dat de Sabrent Rocket 4.0 1TB niks te doen had... nu kan hij mooi mijn ouder 1TB 860 EVO een zetje geven. Ik vind het een mooie compromis. Werkt perfect tot nu toe. Geen crashes met Windows store.

De enige crashes die ik heb zijn door het moederbord. Nog steeds heel sporadisch als ik eigenlijk niet veel aan het doen ben heb ik een abrupte vastloper en reboot. Vrij zeker dat het ergens met de geheugen OC te maken heeft. Maar deze settings waren compleet stabiel op mijn Mortar MAX, het geheugen kan het makkelijk aan en de Processor's memory controller ook. Vandaag was ik dus aan het typen en zomaar een reboot.

Ben daar gewoon spuugzat van en heb 4 NVME's die ik wil gebruiken haha.

Als ik jou was zou ik lekker even een maandje wachten. MSI heeft zojuist de X570 Tomahawk aangekondigd en iets zegt mij dat ze bij deze de VRM wel goed hebben gedaan na alle poep die ze over zich heen hebben gekregen bij de lagere X570 borden.. Tomahawk is een icoon voor MSI geworden. Staat voor No-nonsense performance en key features. Als je genoeg hebt aan 2 M.2 slots dan zou ik hier even op wachten en de reviews. Lijkt mij een top keuze te gaan worden.

https://www.reddit.com/r/...potted_by_pauls_hardware/

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/5qwe7ltnje941.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Cidious schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:15:
Heb plenty nvme opslag. Maar voelde een beetje dat de Sabrent Rocket 4.0 1TB niks te doen had... nu kan hij mooi mijn ouder 1TB 860 EVO een zetje geven. Ik vind het een mooie compromis. Werkt perfect tot nu toe. Geen crashes met Windows store.

De enige crashes die ik heb zijn door het moederbord. Nog steeds heel sporadisch als ik eigenlijk niet veel aan het doen ben heb ik een abrupte vastloper en reboot. Vrij zeker dat het ergens met de geheugen OC te maken heeft. Maar deze settings waren compleet stabiel op mijn Mortar MAX, het geheugen kan het makkelijk aan en de Processor's memory controller ook. Vandaag was ik dus aan het typen en zomaar een reboot.

Ben daar gewoon spuugzat van en heb 4 NVME's die ik wil gebruiken haha.

Als ik jou was zou ik lekker even een maandje wachten. MSI heeft zojuist de X570 Tomahawk aangekondigd en iets zegt mij dat ze bij deze de VRM wel goed hebben gedaan na alle poep die ze over zich heen hebben gekregen bij de lagere X570 borden.. Tomahawk is een icoon voor MSI geworden. Staat voor No-nonsense performance en key features. Als je genoeg hebt aan 2 M.2 slots dan zou ik hier even op wachten en de reviews. Lijkt mij een top keuze te gaan worden.

[Afbeelding]
Wow, dat lijkt me idd goed irritant zeg. Dan zou ik ook een ander mobo willen.

Thanks voor de tip. Dat zou inderdaad wel eens een goede vervanger kunnen zijn. Ik denk alleen dat ik niet echt nog iets terug kan krijgen voor de pro carbon die ik nu heb en dan zal het toch wel een flinke investering zijn.
An sich werkt de pro carbon wel goed en juist het RAM is super stabiel met de ryzen calculator FAST settings. Ook vind ik de RGB nog wel goed gedaan op dit bord en de BIOS van MSI is prima.

Iets anders dat ik gek vind is dat ik sinds een update van HWinfo nu twee keer de chipset zie zoals hier:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VTZgbrk/chipsettemp.png

Met twee behoorlijk verschillende temperaturen. Vooral tijdens het gamen loopt de tweede enorm op naar dik boven de 70 graden en de kleine chipset fan draait dan 1500 rpm en is goed hoorbaar. Ik heb alleen geen idee waar dit verschil vandaan komt en kan me ook niet herinneren dat ik dit eerder ook had. Tips zijn welkom ;)

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

millman schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 06:07:
@Cidious Ik kan niet anders zeggen dat Gigabyte het met de X470 Gaming 7 vanaf eerste 3800x launch meer dan prima voor elkaar heeft. Mn 3800x deed 4550Mhz out of the box, geheugen direct 3733 c16 met 1877 IF. Nergens problemen mee gehad. Ik weet dat het de uitzondering op de regel is, de Aorus gaming is echt niet best, om over b450 series maar te zwiijgen. Daar doet MSI het een stuk beter.Toch is niet alles mislukt voor GiBy op AM4.

On a side-note, mn reputatie op HWi en hier op Tweakers heeft me een zeer vet render project opgeleverd waar ik nu de leiding over heb en mag met zeer dikke hardware thuis klooien. Ik bedoel, 4 RTX Titans en een 3960X is een feestje! Toevallig met het platform wat gaan benchen, lekker bezig, maar voor veel afwezig hier, sorry guys ;w

Wat linkjes naar wat 3dmarkjes. Heb gemerkt dat de framerates met 18-cores beter zijn dan met 24 cores, dus hier en daar wel moeten tweaken om voor dit platform snelle benches neer te zetten:

PS:

We zijn voor de allercheapste 64GB Vengeance 3200c16 kit gegaan, doen dus zonder moeite ook 3600c16, moet nog eens kijken waar ik kom met echt tweaken, maar ik vermoed 3733c16 is ook mogelijk. Moet ook nog eens kijken wat voor een micron chips er nu opzitten.
3D render project?
Met welke soft werk je?

4x titan op 1 mobo?
Welk TRX40 mobo heb je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
rajackar schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:54:
[...]

Wow, dat lijkt me idd goed irritant zeg. Dan zou ik ook een ander mobo willen.

Thanks voor de tip. Dat zou inderdaad wel eens een goede vervanger kunnen zijn. Ik denk alleen dat ik niet echt nog iets terug kan krijgen voor de pro carbon die ik nu heb en dan zal het toch wel een flinke investering zijn.
An sich werkt de pro carbon wel goed en juist het RAM is super stabiel met de ryzen calculator FAST settings. Ook vind ik de RGB nog wel goed gedaan op dit bord en de BIOS van MSI is prima.

Iets anders dat ik gek vind is dat ik sinds een update van HWinfo nu twee keer de chipset zie zoals hier:

[Afbeelding]

Met twee behoorlijk verschillende temperaturen. Vooral tijdens het gamen loopt de tweede enorm op naar dik boven de 70 graden en de kleine chipset fan draait dan 1500 rpm en is goed hoorbaar. Ik heb alleen geen idee waar dit verschil vandaan komt en kan me ook niet herinneren dat ik dit eerder ook had. Tips zijn welkom ;)
Sommigen zeggen dat de hogere correct is en anderen zeggen weer dat de lagere correct is. Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat de hoogste in mijn HWINFO 60 graden aangeeft en dat de fan dan gaat spinnen. Zoals aangegeven in de bios. Dus laten we de hoogste voor het gemak nemen.

Je kan je chipset temperatuur verlagen door de stomme thermal pad ertussen uit te halen en beetje goede koelpasta ertussen. Mijn chipset komt niet boven de 60 graden meer uiit en is dus altijd stil. Heb Kryonaut gebruikt.

En je kan de Pro Carbon nog prima op marktplaats zetten. Zijn vast mensen die er alsnog geinteresseerd in zijn. Is niet dat hij niet goed meer is. Mijn Pro Wifi is prima zonder memory OC en ding is vast en zeker stabiel te krijgen maar heb gewoon geen zin meer. En wil meer NVME sloten etc etc. MSI is mij gewoon enorm goed bevallen met de B450M Mortar en Mortar MAX. zelfs in die prijscatagorie. Mijn VRM werd max 65 graden op de Mortar MAX met 3800X prime stressen. Heerlijke heatsink haha.

Nu komt mijn VRM niet boven de 55 graden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wanneer komen Zen 2 APUs beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-06 16:06
rajackar schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:54:
[...]

[Afbeelding]

Dit is volgens mij al heel wat versies terug in HWinfo uit te lezen, maar mogelijk heb je al maanden niet ge-update ;)
Aan de hand van mijn fan speed gok ik dat de laagste correct is. Als mijn pc net opstart is deze 49 graden, fan speed is dan 540RPM. Deze loopt tijdens maximale load op naar zo'n 66 graden en dan is de fanspeed zo'n 2100RPM. Mijn profiel staat in de BIOS op "Silent" en ik hoor deze fan dus ook nooit, ook niet bij 2100RPM. (Aorus Master X570 overigens; de fan kan niet uit, ook niet op Silent profiel). Alleen bij een cold boot hoor je deze even max speed draaien, hoog "whiney" geluid, maar dat wordt snel stil. Je zal een ander bord hebben dan ik, want zoals ik schreef hoor ik deze fan dus niet bij 2100RPM en ik heb een erg stille pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Cidious schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:23:
[...]

Sommigen zeggen dat de hogere correct is en anderen zeggen weer dat de lagere correct is. Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat de hoogste in mijn HWINFO 60 graden aangeeft en dat de fan dan gaat spinnen. Zoals aangegeven in de bios. Dus laten we de hoogste voor het gemak nemen.

Je kan je chipset temperatuur verlagen door de stomme thermal pad ertussen uit te halen en beetje goede koelpasta ertussen. Mijn chipset komt niet boven de 60 graden meer uiit en is dus altijd stil. Heb Kryonaut gebruikt.

En je kan de Pro Carbon nog prima op marktplaats zetten. Zijn vast mensen die er alsnog geinteresseerd in zijn. Is niet dat hij niet goed meer is. Mijn Pro Wifi is prima zonder memory OC en ding is vast en zeker stabiel te krijgen maar heb gewoon geen zin meer. En wil meer NVME sloten etc etc. MSI is mij gewoon enorm goed bevallen met de B450M Mortar en Mortar MAX. zelfs in die prijscatagorie. Mijn VRM werd max 65 graden op de Mortar MAX met 3800X prime stressen. Heerlijke heatsink haha.

Nu komt mijn VRM niet boven de 55 graden uit.
Dat zijn ook inderdaad wel mooie temperaturen voor chipset en VRM.

Thanks voor de tips. Ik moet ook nog even checken wat de threshold in mijn BIOS is. Heb ook nog wat Kryonaut liggen dus misschien ga ik ook nog wel even knutselen als ik besloten heb wat ik met mijn bord ga doen.
Helaas wordt het bord ook nieuw al voor 50 euro minder verkocht dat dat ie gekost heeft dus marktplaats is niet de meest ideale optie. Maar goed, het is ook geen ramp. Het systeem is rock solid en performance is prima.
Soeski schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:09:
[...]

Dit is volgens mij al heel wat versies terug in HWinfo uit te lezen, maar mogelijk heb je al maanden niet ge-update ;)
Aan de hand van mijn fan speed gok ik dat de laagste correct is. Als mijn pc net opstart is deze 49 graden, fan speed is dan 540RPM. Deze loopt tijdens maximale load op naar zo'n 66 graden en dan is de fanspeed zo'n 2100RPM. Mijn profiel staat in de BIOS op "Silent" en ik hoor deze fan dus ook nooit, ook niet bij 2100RPM. (Aorus Master X570 overigens; de fan kan niet uit, ook niet op Silent profiel). Alleen bij een cold boot hoor je deze even max speed draaien, hoog "whiney" geluid, maar dat wordt snel stil. Je zal een ander bord hebben dan ik, want zoals ik schreef hoor ik deze fan dus niet bij 2100RPM en ik heb een erg stille pc.
Zou kunnen hoor. Het was mij pas recent opgevallen ;)
Op mijn MSI bord staat de fan meestal helemaal uit. Dat is wel een prettige feature van dit bord. Het verbaasd me alleen dat ie tijdens het gamen altijd aan springt. Ik zou verwachten dat het qua load niet uit maakt aangezien het slot dat ik gebruik de lanes rechtstreeks uit de CPU pakt. Maar misschien dumpt de GPU nogal veel warmte over de chipset heen en is dat de reden.
Ik ga nog wel eens naar de fan curves in de BIOS kijken.

Thanks voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Morgen komt mijn Unify. Vandaag weer random reboots op de Pro Wifi in idle. Heb dummy load Al aangezet etc. Maar mag niet baten. Reboot alleen idle of lage load. But al 8 uur OCCT small packages rammen.. geen probleem.. ergens een domme bios of Windows setting die dit waarschijnlijk verhelpt maar met de MSI B450M Mortar MAX had ik dit soort ongein gewoon niet. En ik was bepaald geen MSI fan. Vindt de website lelijk, die achterlijke draken ook. Software is drama.. heb een MSI GS60 6QE thin en gaming laptop. 1 van de eerste in z'n soort. Maar super dun en fragiel uitgevoerd. Vreemde design keuzes maar gebrek aan beter destijds. Hardware was premium met 6700HQ en 970M. MSI heeft mij verast met de Mortar borden. Ik had in eerste instantie een B450M van Gigabyte. Dat was helemaal huilen. Deze X570 Gigabyte is ook niet geweldig.

Hoop dat de Unify mij de stabiliteit en eenvoud van de Mortar kan bieden met meer PCIE lanes en m.2 slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
@rajackar

Also temperatuur je zorgen zijn dan koeling upgraden. Meer airflow in last vervang koelpasta chipset. Betere thermal pads voor VRM etc. Kleine investering. Maar moet het wel acceptabel kunnen krijgen op die manier.

Ik ben een koelfreak. Maar ik zou me verder. Het heel erg zorgen over die temperaturen maken. Zo lang de VRM geen 90 of hoger aantikt en chipset 70 graden is niet ideaal maar als dat de max is, acceptabel. Met een beetje kryonaut 5-10 graden eraf voor chipset.

Voor VRM kan je de thermale pads vervangen voor betere. En je zou eventueel het compleet nutteloze plastic over de heatsink weg kunnen halen. Ziet er niet zo mooi uit maar wel erg effectief. Beter exhaust fans on de hitte uit de kast te krijgen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Cidious schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:33:
@rajackar

Also temperatuur je zorgen zijn dan koeling upgraden. Meer airflow in last vervang koelpasta chipset. Betere thermal pads voor VRM etc. Kleine investering. Maar moet het wel acceptabel kunnen krijgen op die manier.

Ik ben een koelfreak. Maar ik zou me verder. Het heel erg zorgen over die temperaturen maken. Zo lang de VRM geen 90 of hoger aantikt en chipset 70 graden is niet ideaal maar als dat de max is, acceptabel. Met een beetje kryonaut 5-10 graden eraf voor chipset.

Voor VRM kan je de thermale pads vervangen voor betere. En je zou eventueel het compleet nutteloze plastic over de heatsink weg kunnen halen. Ziet er niet zo mooi uit maar wel erg effectief. Beter exhaust fans on de hitte uit de kast te krijgen etc.
Thanks weer!
De chipset kan zo 72 graden worden tijdens het gamen. Tijdens werk blijft ie rond de 55 graden met de fan uit.

De VRM kan rustig over de 70 graden gaan en bij een prime 95 stress gaat ie over de 100 :X
Nou is dat niet echt een realischisch scenario maar ik ben er niet bepaald blij mee.
Zelf aanpassingen doen heb ik ook aan zitten denken. Maar ik ben nog een beetje terughoudend omdat het niet altijd gezegd is dat het effect heeft en je het ook zomaar erger kunt maken. Garantie ben je dan ook wel kwijt denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
rajackar schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:46:
[...]

Thanks weer!
De chipset kan zo 72 graden worden tijdens het gamen. Tijdens werk blijft ie rond de 55 graden met de fan uit.

De VRM kan rustig over de 70 graden gaan en bij een prime 95 stress gaat ie over de 100 :X
Nou is dat niet echt een realischisch scenario maar ik ben er niet bepaald blij mee.
Zelf aanpassingen doen heb ik ook aan zitten denken. Maar ik ben nog een beetje terughoudend omdat het niet altijd gezegd is dat het effect heeft en je het ook zomaar erger kunt maken. Garantie ben je dan ook wel kwijt denk ik.
Ik snap je volledig man. Ik ben zelf een onverstoorbare modificeerder. Kan het niet laten om dingen open te halen en beter te maken. . Hier en daar gaat er dan wel eens wat stuk. Maar ik schaar dat onder het kopje onderzoeksrisico haha. Ben dol op leren hoe dingen werken. Dus vindt die ervaring meestal belangrijker dan de kosten. En ik woon in China waar je alle fabrieks onderdelen zo van Taobao afhaalt tegen bijna productie prijs. En net een soldeerbout en een vergroot glas en Jan boeren lullen verstand kom je een heel eind haha.

Gaat wel eens mis. Nieuwe 32". LCD paneel. Ik wilde de backlight bleeding verhelpen. Klein hoekje van het scherm gebroken met het uit elkaar halen. 2 dagen oud.. exact zelfde scherm nog een keer aangeschaft en weer geprobeerd en dit keer met succes.

Een Topping DAC Wilde ik verbeteren. Printplaat beschadigd. Nieuwe printplaat bij de fabriek besteld en het nog een keer allemaal opgebouwd met losse componenten.

Vaak gaat het gewoon goed door voorzichtig en niet gehaast te werk te gaan en goed te plannen en juist gereedschap te hebben maar je moet het wel leuk vinden en beetje gevoel voor hebben.

Toen ik mij. Pro Wifi binnen kreeg was het eerste wat ik deeed de heatsinks eraf om te kijken hoe dat allemaal zat. Overenthousiast... Eerst even testen was slimmer gewest.. maar kan mezelf niet helpen soms...

Ik kan me daarnaast ook heel goed voorstellen in jouw situatie dat je niet zonder bord wil komen te zitten en kosten risico toch relatief groot is.

Betreft board swap. Ik zou lekker even doortuffen op dit bord en met een maandje of 2 even kijken wat de X570 Tomahawk moet gaan kosten. En hoe dat financieel uitpakt om die te swappen. Ik lees dat die minimaal een 10 phase VRM heeft maar sommigen verwachten misschien zelfs een 12 phase. Was niet goed te zien op de foto's.

Persoonlijk snap ik jouw gevoel en zou ik geen VRM willen hebben die zo de 100 graden aan tikt. Is gewoon geen lekker gevoel

[ Voor 9% gewijzigd door Cidious op 08-01-2020 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Cidious schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:24:
[...]

Ik snap je volledig man. Ik ben zelf een onverstoorbare modificeerder. Kan het niet laten om dingen open te halen en beter te maken. . Hier en daar gaat er dan wel eens wat stuk. Maar ik schaar dat onder het kopje onderzoeksrisico haha. Ben dol op leren hoe dingen werken. Dus vindt die ervaring meestal belangrijker dan de kosten. En ik woon in China waar je alle fabrieks onderdelen zo van Taobao afhaalt tegen bijna productie prijs. En net een soldeerbout en een vergroot glas en Jan boeren lullen verstand kom je een heel eind haha.

Gaat wel eens mis. Nieuwe 32". LCD paneel. Ik wilde de backlight bleeding verhelpen. Klein hoekje van het scherm gebroken met het uit elkaar halen. 2 dagen oud.. exact zelfde scherm nog een keer aangeschaft en weer geprobeerd en dit keer met succes.

Een Topping DAC Wilde ik verbeteren. Printplaat beschadigd. Nieuwe printplaat bij de fabriek besteld en het nog een keer allemaal opgebouwd met losse componenten.

Vaak gaat het gewoon goed door voorzichtig en niet gehaast te werk te gaan en goed te plannen en juist gereedschap te hebben maar je moet het wel leuk vinden en beetje gevoel voor hebben.

Toen ik mij. Pro Wifi binnen kreeg was het eerste wat ik deeed de heatsinks eraf om te kijken hoe dat allemaal zat. Overenthousiast... Eerst even testen was slimmer gewest.. maar kan mezelf niet helpen soms...

Ik kan me daarnaast ook heel goed voorstellen in jouw situatie dat je niet zonder bord wil komen te zitten en kosten risico toch relatief groot is.

Betreft board swap. Ik zou lekker even doortuffen op dit bord en met een maandje of 2 even kijken wat de X570 Tomahawk moet gaan kosten. En hoe dat financieel uitpakt om die te swappen. Ik lees dat die minimaal een 10 phase VRM heeft maar sommigen verwachten misschien zelfs een 12 phase. Was niet goed te zien op de foto's.

Persoonlijk snap ik jouw gevoel en zou ik geen VRM willen hebben die zo de 100 graden aan tikt. Is gewoon geen lekker gevoel
Haha! Geweldig! Mooie verhalen.
Ik heb ook altijd wel de neiging om alles uit elkaar te halen en te verbouwen maar in dit geval hou ik het nog een beetje af omdat het lastig is om er daarna nog vanaf te komen of garantie te claimen.

Ik merk wel dat het helpt als de VRM een beetje meer airflow heeft maar dat is weer lastig re realiseren. Ik heb een vrij diepe case met airflow van voor naar achter. Lucht wordt aangezogen door de AIO radiator aan de voorkant en aan de achterkant via een 140mm casefan afgevoerd. Ik denk dat de lucht in de VRM koeler daar een beetje blijft hangen. Misschien omdat de case wat diep is of omdat de VRM koeling gewoon slecht ontworpen is. Er zit ook een hoop plastic omheen dat er misschien wel makkelijk af te halen is. Heb alleen nu niet zo'n zin om mijn hele systeem uit elkaar te halen. Als ik de airflow om draai wordt de VRM iets koeler maar schieten mijn CPU en GPU temps enorm omhoog. Dat is dus een slecht idee. Ik heb ook aan de voorkant, onderin een fan zitten die verse lucht richting de GPU stuurt.
Het blijft lekker puzzelen iig.

On a side note, ik had ook nog last van een HDD led die niet werkt. Lijkt op dit bord ook meer voor te komen. Mag hem daarvoor terug sturen naar Megekko. Wilde dat eerst eigenlijk niet doen maar misschien ga ik eens kijken of ik in plaats van een vervangend bord een ander bord kan krijgen. Eventueel met bij betaling.

Maar goed, ik ga wel erg off topic zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Cidious schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:24:
[...]

Op CES zei men van MSI tegen Der Bauer die een X570 Tomahawk in zijn handen had dat het beter was om niet de VRM koeling te demonteren, der Bauer dacht ze hebben het mij niet verboden.
Tis een 12 + 2 VRM, beter gezegd 6 fase met doublers.
Lijkt mij geen verkeerd budget X570 moederbord.
Een kleine dingetje wel is dat de VRM koelblokken geen heatpipe hebben die met elkaar verbonden zijn, dus 10 powestages delen één koelblok, de 2 andere hebben een eigen koelblok, ik verwacht dat als de powerstages het zelfde zijn als de Unify de Tomahawk iets warmere VRM's zal hebben.
Verders zijn er 2x M.2 en 6x Sata aansluitingen.

Maar nog steeds geen B550 moederborden gezien. (die komen pas als iedereen een X570 moederbord heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:05
Cidious schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:15:

[Afbeelding]
De koeler is er al afgehaald :)
YouTube: New MSI X570 Mainboard - They recommended not to remove the Heatsink...

Lijkt een prima VRM. Met doublers uitgevoerd en in totaal 14 fasen. Zal dus wel een 5+2 zijn (doubled) of een 6+1 (doubled). ISL99360 powerstages (90A powerstages al is wel duidelijk dat je daar niet perse teveel waarde aan moet/kan hechten).

Gezien het feit dat een doubled +2 niet de meest logische configuratie is (al heeft mijn X470 Gaming-F het wel) verwacht ik dat het een 6+1 is. Met deze powerstages en dat koelblok denk ik dat je er alles op kan gooien wat er momenteel te krijgen is.

@Bas Focal Je bedoelt: de andere 4 hebben een apart koelblok :)

[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 08-01-2020 18:57 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Krijg mijn G.Skill 3200C14 niet hoger meer dan 3400 sinds de laatste Agesa 1.0.0.4 Patch B op m'n Asrock B450M Steel Legend. Voorheen lukte 3800, met de 3x14 en 34 timings. Jammer. :P

Wel te zien in CB20. Haal geen nieuw record.
Verder werkt het uiteraard allemaal nog perfect. (R5 3600)

@Korvaag 6+1 dus. :)

[ Voor 4% gewijzigd door HMC op 08-01-2020 18:45 ]

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:05
@Anoniem: 249593 dat is het vermoeden. Het is niet zeker. Het is alleen het meest logische. Het kan nog steeds een 5+2 zijn, net zoals dat mijn Gaming-F op de 1 of andere wazige manier ook een doubled +2 SOC heeft (dus 4 fasen voor SOC terwijl het bord totaal niet bedoeld is voor een APU, laat staan APU overclocking). Enorme overkill, maar het kan wel :)

Wat het ook is: de VRM is prima :)

[ Voor 67% gewijzigd door Korvaag op 08-01-2020 18:59 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

multipasser schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:12:
[...]

3D render project?
Met welke soft werk je?

4x titan op 1 mobo?
Welk TRX40 mobo heb je dan?
We zitten in verschillende render-netwerken en onze klanten gebruiken voornamelijk octane en redshift. Ik mag over t concept nog niet teveel kwijt, maar ga uit van zon 20-tal machines om mee te beginnen. (80 gpu's van 2080ti tot rtx titans)

We draaien 4 kaarten per moederbord, een ASRock TRX40 creator in een 8slots chenbro 19" rack. De RTX Titans zijn niet gemaakt voor 4 naast elkaar, dus we zijn in ons datacenter aan t kijken naar een unieke 'submerged' solution, waar ik later nog eens op terug kom. Dat de Titans niet als blower koeler kaarten verkocht worden is een dikke faal, en voor t renderen is een 80ti net zo snel.. kortom, nog een hoop te testen en te tunen voordat we los gaan,.
Cidious schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:12:
Dat ziet er lekker uit! Wat ga je renderen?
Ons datacenter is op dit moment iso-certificaten aan het binnen trekken zodat we ook 'classified-tier' projecten mogen renderen, waaronder ook de gehele film industrie. Wij krijgen dus niet te zien wat er gerenderd wordt. Wij verhuren alleen de computepower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Millman, oh je hebt een Renderfarm?
Is deze voor iedereen beschikbaar?

Ik gebruik nu vooral Ranch en Rebus. Maar gpu rendering is echt duuuuur!
50x duurder dan het zelf te renderen (ivm het stroom vebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
rajackar schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:55:
[...]

Ik merk wel dat het helpt als de VRM een beetje meer airflow heeft maar dat is weer lastig re realiseren. Ik heb een vrij diepe case met airflow van voor naar achter. Lucht wordt aangezogen door de AIO radiator aan de voorkant en aan de achterkant via een 140mm casefan afgevoerd. Ik denk dat de lucht in de VRM koeler daar een beetje blijft hangen. Misschien omdat de case wat diep is of omdat de VRM koeling gewoon slecht ontworpen is. Er zit ook een hoop plastic omheen dat er misschien wel makkelijk af te halen is. Heb alleen nu niet zo'n zin om mijn hele systeem uit elkaar te halen. Als ik de airflow om draai wordt de VRM iets koeler maar schieten mijn CPU en GPU temps enorm omhoog. Dat is dus een slecht idee. Ik heb ook aan de voorkant, onderin een fan zitten die verse lucht richting de GPU stuurt.
Het blijft lekker puzzelen iig.
Zo te lezen gebruik je een AIO waterkoeler. En wat je beschrijft over de oplopende VRM temps is het nadeel van waterkoeling. De lucht die normaal van een luchtkoeler afkomt koelt ook de onderdelen rond de socket zoals de VRM. Die lucht heb je niet bij waterkoeling, of althans onvoldoende bij een radiator mount aan de voorzijde, dus die airflow zul je dan op een andere wijze moeten gaan regelen. Ik weet niet wat voor kast je hebt, je zegt een diepe, maar wellicht kun je met een push/pull d.m.v. high airflow casefans aan de binnenzijde van de radiator een flinke luchtstroom ontwikkelen die de vrm behoorlijk kan afkoelen. Als je een lekkere stille uitzoekt dan kan deze mogelijk zelfs op 100% draaien. Bijvoorbeeld de Corsair AF120 is een goede optie. Ik gok er een beetje op dat je nu al iets van Corsair hebt en deze levert over het algemeen redelijk goede high static pressure fans bij hun waterkoelers. Daarmee push je nogal wat lucht door je radiator die door de high airflow fans (in push/pull) verder de kast in worden gepompt. Als je zorgt dat de lucht wat sterker door de kast gejaagd kan worden dan scheelt dat in ieder geval in de kosten voor een moederbord, en de temps van je VGA kaart heeft daar ook profijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

multipasser schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:02:
Millman, oh je hebt een Renderfarm?
Is deze voor iedereen beschikbaar?

Ik gebruik nu vooral Ranch en Rebus. Maar gpu rendering is echt duuuuur!
50x duurder dan het zelf te renderen (ivm het stroom vebruik).
Ik weet niet wat je duur noemt? Uiteindelijk zal t netwerk voor iedereen beschikbaar zijn, maar afhankelijk van de gekozen 'priority-tier' kan het zijn dat je moet wachten op de high-priority workload van andere klanten. Prijzen kan ik nog niet teveel over zeggen, we zitten in startup fase, maar een low 'priority-tier' zal zo'n 40% goedkoper zijn dan mid-tier, en zo'n 60% goedkoper dan high-tier jobs.

Los van rendering zijn we ook met AI workloads en machine learning jobs bezig, maar op dit moment nog niet mijn prioriteit dit te ontwikkelen, er is veel vraag naar rendering. We hebben nog een partij die 250 RTX5000's beschikbaar heeft die we voor dit soort doeleinden mogen inzetten, maar we zijn nog in onderhandeling van een verdeelsleutel.

Mocht iemand nog willen weten hoe ik aan dit project kom, ik heb hier de gang van zaken nauwkeurig beschreven.. mooi (lang) verhaal wel, met 'shady characters, een rare investeerder.. 3 ton aan investeringen en totale mismanagement.. dat ik probeerde op te lossen. Even ctrl+f en dan zoeken op 'Millman' in de comments: https://www.cgdirector.com/best-cpu-for-rendering/

Voor we teveel offtopic gaan.

De nieuwe threadrippers zijn behoorlijk warm (95c stock) onder een Noctua NH12 TR luchtkoelertje. Was ook als verwacht, maar aangezien we 'submerged' gaan was t niet zinvol om te investeren in waterkoeling voor dit testsysteem. Mijn taak is nu onze systemen zo kost-efficient mogelijk in te kopen, te testen en dan te optimaliseren. We zitten nu in de optimalisatie fase.

Zoals ik al zei.. stock 95c.. 13500 CB20 puntjes.. niet verkeerd, maar wilde vooral kijken of ik de efficiëntie wat kon verbeteren. Met een vast voltage van 1,28v en een hele lage LCC de temperatuur terug gebracht naar 75c, tijdens een uur CB20. Door de lage LCC is het voltage onder load 1,22v en de allcore clocks zakken terug naar 3950mhz. Score: 13660 punten, dus 20 graden koeler en geen performance verlies. Best ok.. Uiteindelijk ook nog getest met auto OC pbo enzo op max. Net boven de 14k..maar als we 'submerged' gaan, ga ik nog wel eens nieuwe testen doen.

Die ASRock TRX40 creator is overigens voor z'n 'budget oplossing' een wereld bord. Niet verwacht, m'n eerste ASRock ervaring in 15 jaar. Goedkoopste TRX40 bord, eet alles wat je ertegenaan gooit.

Uiteindelijk willen we kijken of we door kunnen schalen naar dual epyc met 8x 2080ti supers, maar dat brengt een aantal problemen met zich mee, waarvan kost-efficientie niet de minste is. Ik bedoel.. alleen al de 4kw PSUs kosten belachelijk veel geld. Het enige waar het op bespaart is rackspace. Nog wat rekenwerk nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door millman op 08-01-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik heb een Gigabyte Designare omdat ik TB3 nodig had. Asus en Asrock ondersteunen geen tb3, zeer vreemd! Er is geen TB3 header op het moederboard.

95c is heel veel. Ik denk dat ik 82gr haal met een Dark4 bequit cooler.
In een 900 silent case.

Duur, ik heb een still images die 25 minuten rendert op een 2080ti.
Dat trekt in totaal ongeveer 600w. Als ik dan snel reken kom ik ongeveer uit op 5cent stroom.
Via rebus en ranch kost het mij 5rp (euro) voor datzelfde frame. Dat vind ik wel een enorm verschil.

De verschillen zijn bij cpu rendering totaal niet zo groot! Dat zou 0.5rp zijn via cpu rendering.

cool, veel succes met je nieuwe farm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@multipasser Sorry, 5 euro voor een half uur renderen op 1 kaart? Of begrijp ik je niet helemaal goed? Zelfs al zou je 1 euro bedoelen voor dat half uur.. wij gaan zeker nog flink goedkoper zijn. Denk aan 1,10 tot 2 euro per uur per kaart, afhankelijk van de priority, maar pin me nog nergens aan vast. Prijzen voor CPU rendering staan overigens al helemaal niet vast, daar gaan we nog induiken.

Verder.. 600w met een enkele 2080ti, dat Is met een ongetunede 3960x zoals je eerder noemde? En dat Is 'gemeten aan de muur' of in hwinfo64?

Ja, die 95c na uur CB20 was wel erg warm, maar wel 23c ambient (ik test de hardware thuis) Heb nog wat aanpassingen gedaan aan koeling, betere koelpasta en dergelijke, mn eerste mount was nu ook niet om naar huis te schrijven. Ach.. nu 75c.. 4ghz op 24 cores.. wie had dat 3 jaar geleden gedacht. AMD heeft de markt op alle fronten opengebroken.

Heb je gekeken wat je nodig had voor een allcore OC van 4ghz toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

regmaster schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:32:
[...]

Zo te lezen gebruik je een AIO waterkoeler. En wat je beschrijft over de oplopende VRM temps is het nadeel van waterkoeling. De lucht die normaal van een luchtkoeler afkomt koelt ook de onderdelen rond de socket zoals de VRM. Die lucht heb je niet bij waterkoeling, of althans onvoldoende bij een radiator mount aan de voorzijde, dus die airflow zul je dan op een andere wijze moeten gaan regelen. Ik weet niet wat voor kast je hebt, je zegt een diepe, maar wellicht kun je met een push/pull d.m.v. high airflow casefans aan de binnenzijde van de radiator een flinke luchtstroom ontwikkelen die de vrm behoorlijk kan afkoelen. Als je een lekkere stille uitzoekt dan kan deze mogelijk zelfs op 100% draaien. Bijvoorbeeld de Corsair AF120 is een goede optie. Ik gok er een beetje op dat je nu al iets van Corsair hebt en deze levert over het algemeen redelijk goede high static pressure fans bij hun waterkoelers. Daarmee push je nogal wat lucht door je radiator die door de high airflow fans (in push/pull) verder de kast in worden gepompt. Als je zorgt dat de lucht wat sterker door de kast gejaagd kan worden dan scheelt dat in ieder geval in de kosten voor een moederbord, en de temps van je VGA kaart heeft daar ook profijt van.
Dat klopt helemaal, maar wel een low end coolermaster ding dat ik gratis van MSI kreeg bij het bord. heb de fans al vervangen omdat die nogal luidruchtig waren. Er zitten nu 2 Corsair HD 120 rgb fans op. In mijn case werkt het beter om die lucht door de rad heen te laten zuigen dan om er in te blazen.
De kast is een Define S. Aan de achterkant zit een fractal 140mm fan als exhaust. Op zich lijkt dit aardig te werken maar ik vermoed dat de lucht om de VRM heen blijft hangen. De VRM heatsink wordt zelf vrij warm dus de overdracht lijkt wel te lukken maar ik heb het vermoeden dat de lucht er omheen blijft hangen en de luchtstroom door de kast de VRM passeert. Komt natuurlijk ook omdat de VRM net achter het IO shield zit en de lucht daar niet echt stroomt. Ik kan er wel een fan recht op zetten maar dan stoort dat de algemene airflow misschien weer.
Lastig ;)
Tijdens een lange ronde AC odyssey komt de VRM overigens maar net boven de 60 graden en dat is acceptabel. Om over de 100 te gaan moet ik prime95 op max stress wel een minuut of 15 laten draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cidious
Look what the cat dragged in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qfxxh6ErHwYBk05Gp9VvD29u/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XaAIOqg0cuxFTmZCjZoP726G/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1lZ8d2WjNnrr10CzRiUulUY9/thumb.jpg

Kon het niet laten en even de heatsinks eraf en kryonaut voor de chipset en 12.7wmk thermale pads voor de VRM. Kryonaut verlaagde de temperatuur voor chipset 5-10 graden op de Pro Wifi maar met de Unify verwacht ik minder omdat de kwaliteit van de thermal pads veel hoger waren fabrieks af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tJ58l3qweme4BgD8SmnBcth5/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z3y1Qic9511JhXlA0DbArG82/thumb.jpg

Industrial look haha
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hpSNVv7cwOxcmnL06hCD4Z90/thumb.jpg

Maar zoals ik gewend ben van mijn andere MSI borden uit deze generatie AM4 borden, installeren en opstarten. Zonder problemen. Fan profielen zijn beetje een irritant iets. Dat gaat bij Gigabyte sneller maar voor de rest heerlijke upgrade.

AMD Ryzen 7 3800X cpu
MSI MEG X570 Unify (A02) mobo
Crucial Ballistix Sport LT 2x16GB (custom heatsinks) mem
Gigabyte RTX 2070 Super Gaming OC gpu
Sansung 950 PRO 512GB nvme (Windows & Programs)
Hikvision C2000 Pro 2TB nvme (Downloads)
Sabrent Rocket 4.0 nvme + Samsung 860 EVO 1TB
sata tiered FuzeDrive. (Games)
Intel 660p 1tb nvme (Documents)
WD My Book 8TB hdd (back up, media streaming, archives)
Fractal Design R6 (no window) case
Alphacool 360 ST30 + 120 XT45 (8x Corsair ML120 push/pull) rads
4x Corsair mL140
Alphacool VPP755 D5 + Eisstation res (2600-3000 rpm operating range)
XSPC Raystorm Pro AM4 (afgevlakt) cpu blok
Ducky Zero 3108S keyboard
Zowie EC1 (2019 model) muis
Zowie G-TFX mat
BenQ EX3501R Ultrawide (3440*1440p 21:9 1800R MVA)
En een boel high end audio spul

Heb 4 weken vakantie voor de boeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Laatst online: 05-07 16:22
Heb een Asus prime x570-pro en chipset is idle al 58 graden en met load gaat het al richting de 70 graden. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
jaaoie17 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 01:06:
Heb een Asus prime x570-pro en chipset is idle al 58 graden en met load gaat het al richting de 70 graden. Is dit normaal?
Niet echt normaal.. maar wel typisch voor de Prime. Fan zit onder de GPU. Drama positie. Wat je kan doen is de thermal pad vervangen voor goede koelpasta (Kryonaut, Noctua etc). Dit zal de temperatuur met zo'n 5-10 graden omlaag brengen.

70 graden is erg hoog maar nog niet schadelijk. 60-65 zou ik me persoonlijk prettiger bij voelen.

Ik heb de koelpaste op beiden X570 Aorus Pro Wifi en mijn MEG X570 Unify. Op de pro wifi scheelde dit 10 graden. op de Unify heb ik het verschil niet gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Vandaag beetje geknooid met mijn nieuwe Unify. Helemaal in m'n hum! Dit is zoals het hoorde te zijn toen ik upgrade vanaf mijn Mortar MAX. Chipset max 48 graden, VRM 45 max na een half uur Prime Small FFTs hahahahaha. Dat is echt een lachertje. VRM is echt belachelijk goed en de heatsink zwaar overkill but I'll take it!

Bord is heerlijk stabiel en start elke keer zonder problemen.

Heb mijn Hikvision 2TB nvme terug gestuurd. Snelheid niet lekker en ding mist een intern serial nummer en ook stond die niet op de doos. Kon geen firmware upgraden om die reden. Gelukkig een service punt dichtbij.

Wat ik wel opmerk is dat er een verschil zit tussen MSI's eigen VCORE offset en de AMD Overclocking optie. Waarbij AMD overclocking echt top afsneid laat MSI's eigen offset functie nog wel single clocks hoger dan offset to. Meer testen vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:12:
Vandaag beetje geknooid met mijn nieuwe Unify. Helemaal in m'n hum! Dit is zoals het hoorde te zijn toen ik upgrade vanaf mijn Mortar MAX. Chipset max 48 graden, VRM 45 max na een half uur Prime Small FFTs hahahahaha. Dat is echt een lachertje. VRM is echt belachelijk goed en de heatsink zwaar overkill but I'll take it!

Bord is heerlijk stabiel en start elke keer zonder problemen.

Heb mijn Hikvision 2TB nvme terug gestuurd. Snelheid niet lekker en ding mist een intern serial nummer en ook stond die niet op de doos. Kon geen firmware upgraden om die reden. Gelukkig een service punt dichtbij.

Wat ik wel opmerk is dat er een verschil zit tussen MSI's eigen VCORE offset en de AMD Overclocking optie. Waarbij AMD overclocking echt top afsneid laat MSI's eigen offset functie nog wel single clocks hoger dan offset to. Meer testen vereist.
Goed om te horen, ik ben er ook enorm content mee. MSI heeft duidelijk een hoop goed willen maken met dit bord na alle negatieve feedback over de andere x570 modellen onder de Ace.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
En omdat jullie er zo positief over zijn heb ik ook maar de Unify besteld. Ik ben heel erg benieuwd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

regmaster schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:38:
En omdat jullie er zo positief over zijn heb ik ook maar de Unify besteld. Ik ben heel erg benieuwd _/-\o_
Embrace the dark side! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:59:
[...]

Goed om te horen, ik ben er ook enorm content mee. MSI heeft duidelijk een hoop goed willen maken met dit bord na alle negatieve feedback over de andere x570 modellen onder de Ace.
Ja de Tomahawk en Mortar B450 borden zijn echt belachelijk goed. Eigenlijk een beetje te goed voor hun prijs. En de lower end X570 borden zijn echt gewoon matig. ACE is een goed bord maar verliest het tegenover de Unify betreft praktische featureset. ACE heeft meer nutteloze gimmicks. Kermis bord. Unify is echt precies wat ik zocht. Geen hopeloze RGB en pure core featureset maar rijkelijk uitgevoerd. Er zit niks op dit bord dat gimmicky of nutteloos is. En dan de bios stabiliteit en kwaliteit die ik van mijn B450 MSI borden gewend ben.

Heb het bord nu 2 dagen in gebruik en heb letterlijk NIKS te klagen. Praktisch gezien alles was een upgrade komende vanaf de Pro Wifi. Enige downgrade was rear IO. Gigabyte had 4x USB 2.0 wat wel nuttig was maar ik heb er meer 3.1 Gen 2 poorten voor terug gekregen.

Buldzoid zweert bij Intel lan en dit bord heeft 2.5G realtek. Maar ik heb geen problemen gehad met huidige Realtek chips. Ook niet op mijn Mortar borden en Tomahawk.

En de mogelijkheid om 4x NVME te gebruiken ben ik echt blij mee. Met huidige prijzen wil ik gewoon niet meer investeren in SATA schijven tegen dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Vooropgesteld dat ik heel happy ben met m'n X570 mobo en 3950, snap ik toch 3 dingen niet.
  • Nav Cidious zijn opmerking heb ik m'n nvme drive naar het eerste M2 slot verplaatst (nu over CPU ipv chipset). Dit zou in crystaldisk een wat hogere score geven. Read is on spot, maar write is hoger dan geadverteerd, beetje dubieus dus. Maar eigenlijk boeit me dat niet eens zoveel, day2day merk ik daar toch helemaal niets van. Wat me echter wel opvalt is dat m'n CB20 score nu structureel een kleine 200 punten lager uitvalt als toen de nvme over de chipset liep. Was 9700, is nu structureel 9500...Het is niet iets waar ik hemel en aarde voor ga bewegen, maar ik zou het graag willen begrijpen. Iemand een idee?
  • Iets anders waar anderen wellicht ook tegenaan lopen is dat vanaf een coldboot m'n CB20 score lager uitvalt dan wanneer ik vooraf een stresstest in ryzen master doe. Voorbeeld, koude start > alle services laten opkomen > CB20 draaien > score pakweg 9300. Ryzen master stresstest draaien, nogmaals CB20 draaien en dan een score hebben van 9500. Je zou toch denken dat wanneer je eenmaal de stresstest hebt gedraaid je bij gelijkblijvende ambient temps en koeling dezelfde scores zou krijgen?! Maar nee, ik moet de test doen om de 9500 te halen. Iemand anders dit ook ervaren of mis ik ergens een instelling?
  • Ik volg het topic al vanaf de aankondiging van de 3950x en heb het ook helemaal doorgelezen en wellicht is het volgende al benoemd en verklaard. Maar het verschil tussen PBO en auto OC in ryzen master is ook zoiets twijfelachtigs. Onder PBO haal ik bovengenoemde scores. Met auto OC is de score gelijk of zelfs lager, maar de temperatuur hoger. Slaat AMD de plank hier helemaal mis of mis ik wederom een instelling?
For the record, ik had kort na aanschaf de bios setup van buildzoid overgenomen, maar heb nu gewoon de aanbevolen settings plus XMP aangezien ik niet begreep waarom ik waardes aan het verruimen was die geen invloed hadden op de scores met PBO. Manueel OC laat ik voor wat het is, iets met een klok en een klepel :+

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Hmmm. Cinebench is erg inconsistent en kan al terug gehouden worden door programmas in de achtergrond. Wat je even kan doen om dat uit te sluiten is in ieder geval affiniteit op above normal zetten in Details tab in Taskmanager.

Punten verschil tussen nvme drive slots heb ik zelf niet opgemerkt maar ook niet specifiek op getest.

Nieuwe Unify met 3800X uurtje OCCT rammen met small packages...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HOibhVhXWaaoyINaL4IHkEkg/thumb.jpg

42 graden VRM hahahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Dat zou niet het gat voor/na stresstest verklaren. Desalniettemin uitgeprobeerd, 9366 om 9540. de scores zijn dus weliswaar iets hoger geworden, maar het gat rondom de stresstest blijft.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:16
Nadat ze al waterblocks hadden uitgebracht voor CPU en VRM voor bepaalde X570-borden van Gigabyte, brengt EKBW nu ook een waterblock uit voor de chipset van die bordjes.
https://www.ekwb.com/news...-x570-aorus-motherboards/
Of je die 15 watt nu echt met water wil gekoeld hebben? Ik vraag trouwens of GPU's niet in de weg gaan zitten voor de leidingen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Morgen komt mijn nieuwe H115I Pro XT AIO binnen om mijn Unify te complimenteren :) eindelijk een zwarte pomp ipv zilver en meer vierkante coolplate ipv rond dus hopelijk nog beter koel houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:11:
Morgen komt mijn nieuwe H115I Pro XT AIO binnen om mijn Unify te complimenteren :) eindelijk een zwarte pomp ipv zilver en meer vierkante coolplate ipv rond dus hopelijk nog beter koel houden.
Wat had je hiervoor ?

Ik ga mijn waterkoeling systeem ook verder uitbreiden met meer radiator volume. Deze week. Keep you posted of het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op maandag 13 januari 2020 @ 03:15:
[...]

Wat had je hiervoor ?

Ik ga mijn waterkoeling systeem ook verder uitbreiden met meer radiator volume. Deze week. Keep you posted of het verschil maakt.
Ik had een h115i pro. Verschil schijnt betere coldplate te zijn van Coolit ipv Asetek. Radiator zou ook iets beter moeten zijn. Garantie is ook 5 jaar ipv 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Laat maar weten hoe het verschil is.

Ik heb al een tijdje een extra 120mm Alphacool NexXxos V.2 ST30 liggen voor in de bodem van de kast wat het effectieve koel oppervlak 480x30mm zou maken. Wilde eerst voor 45mm dikte gaan maar dat gaat allemaal net niet passen.

Zoals ik het ga doen nu:

XSPC Raystorm Pro AM4 -> 360x30mm + 6 x Corsair ML120 -> Alphacool VPP755+Eistation -> 120x30mm + 2 x Corsair ML120 -> XSPC Raystorm Pro

De 120mm rad mag nog 1 keer de koelvloeistof met de koelste lucht van onder de kast koelen voordat het zaakje weer het CPU block in gaat. Ben benieuwd of het iets zal uitmaken. Gewoon een leuk project voor mijn vrije dagen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:28:
Laat maar weten hoe het verschil is.

Ik heb al een tijdje een extra 120mm Alphacool NexXxos V.2 ST30 liggen voor in de bodem van de kast wat het effectieve koel oppervlak 480x30mm zou maken. Wilde eerst voor 45mm dikte gaan maar dat gaat allemaal net niet passen.

Zoals ik het ga doen nu:

XSPC Raystorm Pro AM4 -> 360x30mm + 6 x Corsair ML120 -> Alphacool VPP755+Eistation -> 120x30mm + 2 x Corsair ML120 -> XSPC Raystorm Pro

De 120mm rad mag nog 1 keer de koelvloeistof met de koelste lucht van onder de kast koelen voordat het zaakje weer het CPU block in gaat. Ben benieuwd of het iets zal uitmaken. Gewoon een leuk project voor mijn vrije dagen nu.
Verwacht geen groot verschil. Vind de volledig zwarte pomp vooral mooier haha zat eerst nog te twijfelen over een kraken maar die software hield me tegen. En ik wil uiteindelijk 2 ML140pro fans in het zwart op de radiotor plaatsen maar wacht wel tot deze weer in de aanbieding zijn bij Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Tweakriez schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:37:
[...]

Verwacht geen groot verschil. Vind de volledig zwarte pomp vooral mooier haha zat eerst nog te twijfelen over een kraken maar die software hield me tegen. En ik wil uiteindelijk 2 ML140pro fans in het zwart op de radiotor plaatsen maar wacht wel tot deze weer in de aanbieding zijn bij Amazon.
Kun je geen 360 rad kwijt in je kast? Een Enermax LiqTech II 360mm kost minder dan de Corsair maar koelt wel beter door een groter koeloppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

regmaster schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:55:
[...]

Kun je geen 360 rad kwijt in je kast? Een Enermax LiqTech II 360mm kost minder dan de Corsair maar koelt wel beter door een groter koeloppervlak.
Na de vele horrorverhalen die ik gehoord heb over de enermax koelers met corrosie en spontaan falen durfde ik die niet te nemen. Ik zal wel aan de 150i te denken van Corsair maar die komt pas eind van deze maand en ik verwacht dat de 115 prima volstaat voor mijn 3700x plus ik vind het iets minder mooi staan met de 360 mm moet het luikje open van mijn shroud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:05:
[...]

Na de vele horrorverhalen die ik gehoord heb over de enermax koelers met corrosie en spontaan falen durfde ik die niet te nemen. Ik zal wel aan de 150i te denken van Corsair maar die komt pas eind van deze maand en ik verwacht dat de 115 prima volstaat voor mijn 3700x plus ik vind het iets minder mooi staan met de 360 mm moet het luikje open van mijn shroud.
H115i is prima! Dat kon je zien met je vorige haha. Deze nieuwe zal ongeveer gelijk of ietsje beter presteren. Zoals je zegt vooral voor looks.

Ik upgrade mijn waterkoeling vooral voor science en om iets te doen te hebben tijdens de vakantie. Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Tweakriez schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:05:
[...]

De 1ste versie was best slecht te noemen inderdaad. Bij de Liquid 2 heeft Enermax de pomp gewijzigd en komt nu prima door de testen heen. Corsair heeft ook zo zijn historie met slechte AIO's, net zoals dat ieder merk wel een keer een misser heeft (alhoewe sommige merken meer missers dan hits op de markt zetten).
Maar jammer dat een 360 rad in jouw kast optisch niet zo mooi staat want een 360 rad heeft veel meer koel potentieel dan een 240 of 280. Voor een 360 Rad moet ik ook een luikje openzetten maar persoonlijk kijk ik meer naar de efficientie van de koeling dan hoe het eruit ziet :)

[ Voor 18% gewijzigd door regmaster op 13-01-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

regmaster schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:56:
[...]

De 1ste versie was best slecht te noemen inderdaad. Bij de Liquid 2 heeft Enermax de pomp gewijzigd en komt nu prima door de testen heen. Corsair heeft ook zo zijn historie met slechte AIO's, net zoals dat ieder merk wel een keer een misser heeft (alhoewe sommige merken meer missers dan hits op de markt zetten).
Maar jammer dat een 360 rad in jouw kast optisch niet zo mooi staat want een 360 rad heeft veel meer koel potentieel dan een 240 of 280. Voor een 360 Rad moet ik ook een luikje openzetten maar persoonlijk kijk ik meer naar de efficientie van de koeling dan hoe het eruit ziet :)
Ja snap ik ook hoor, ik sluit ook niks uit. Wellicht volgend jaar een 360 als ik goedkoper aan een 3900 oid kan komen maar de 240 heeft tot nu toe prima resultaten gegeven icm een 3700x. En ik zou echt ruzie thuis krijgen als ik nu nog meer zou uitgeven voor een 360... Mijn vrouw vind al (semi-terecht) dat ik bezig blijf met dingen switchen, onnodig geld uitgeven en nooit tevreden ben met de pc haha.
Ik bedoel ik heb ook een 2070s wat overkill is voor mijn 1080p 165hz monitor en zo veel game ik niet. En heb nu al weer de neiging om te upgraden naar een 1440p scherm wat toch mooier is op 27" maar goed ik game helemaal niet zo veel meer en mijn huidige Aorus scherm is eigenlijk prachtig en net een half jaar oud.

De h115pro gaf mij max 72 graden bij allcore 4150 en was stil. Deze zou nog iets beter moeten zijn maar vind ik vooral mooi staan bij mijn zwarte Unify.

[ Voor 11% gewijzigd door Tweakriez op 13-01-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Haha, de vriendin hier klaagt ook wel eens maar als ik even voorzichtig laat vallen voor hoeveel ze aan make-up ze op d'r keumis smeert en alle jassen en schoenen die ze koopt... dan is alles zo weer rustig hahaha. Ieder zn uitgave patroon.

Ik ga de 3800X dan ook wel omwisselen voor een 3900X volgende maand. Dingen zijn hier belachelijk goedkoop geworden na de introductie van de 3950X en duur nog wel een driekwart jaar voordat de 4000 serie uitkomt. Ben laatste tijd aan het encoden geslagen. Kan nog wel 4 extra cores gebruiken en de Unify kan het allemaal makkelijk aan.

De 3900X kost hier nu omgerekend €415 en ik kan mijn 3800X tweedehands kwijt voor zo'n €275. Verschil van 140 euro. Is niet niks maar ach kan het missen. Heb net nieuw huur contract getekend... van 800 euro naar 550 euro voor exact hetzelfde appartement op een andere vloer....... Prijzen zijn gezakt hier nadat er 2 nieuwe gebouwen naast omhoog zijn gestampt met nieuwere appartementen haha. Dat is zo'n €3000 bespaard op een jaarcontract, met een krabbel en wat spullen in de lift gooien naar een andere deur haha. Daar ga ik lekker van genieten.

Wilde eerst een 2080ti kopen maar dat maakt schiet gewoon niet op. Ding wordt snel vervangen door een serie waarvan de middenklasse GPU weer net zo snel zal zijn als de 2080ti van nu. Lekker even wachten 2070 Super doet het nog geweldig goed op max settings en ultra wide 3440x1440p 100Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:37:
Haha, de vriendin hier klaagt ook wel eens maar als ik even voorzichtig laat vallen voor hoeveel ze aan make-up ze op d'r keumis smeert en alle jassen en schoenen die ze koopt... dan is alles zo weer rustig hahaha. Ieder zn uitgave patroon.

Ik ga de 3800X dan ook wel omwisselen voor een 3900X volgende maand. Dingen zijn hier belachelijk goedkoop geworden na de introductie van de 3950X en duur nog wel een driekwart jaar voordat de 4000 serie uitkomt. Ben laatste tijd aan het encoden geslagen. Kan nog wel 4 extra cores gebruiken en de Unify kan het allemaal makkelijk aan.

De 3900X kost hier nu omgerekend €415 en ik kan mijn 3800X tweedehands kwijt voor zo'n €275. Verschil van 140 euro. Is niet niks maar ach kan het missen. Heb net nieuw huur contract getekend... van 800 euro naar 550 euro voor exact hetzelfde appartement op een andere vloer....... Prijzen zijn gezakt hier nadat er 2 nieuwe gebouwen naast omhoog zijn gestampt met nieuwere appartementen haha. Dat is zo'n €3000 bespaard op een jaarcontract, met een krabbel en wat spullen in de lift gooien naar een andere deur haha. Daar ga ik lekker van genieten.

Wilde eerst een 2080ti kopen maar dat maakt schiet gewoon niet op. Ding wordt snel vervangen door een serie waarvan de middenklasse GPU weer net zo snel zal zijn als de 2080ti van nu. Lekker even wachten 2070 Super doet het nog geweldig goed op max settings en ultra wide 3440x1440p 100Hz.
Haha geweldig:)

Nou hij is geinstalleerd, temp iets koeler, scheelt niet veel. CB scores nagenoeg hetzelfde: 4960-ish met de 3700x allcore is dan ook weer 4175 en max temps zitten op 66,8 graden dan. Dit is wel met een 1 outtake fan 140mm minder als eerst want de 2e past niet meer, koelslangen zitten bij deze radiator net iets hoger. Al met al geen wereldse verschillen en een ander zou zeggen zonde van het geld... maarja voor mij is het weer een zwart dekseltje in de kast ipv zilver 8)7 ...Zeg ik met mijn FE 2070S die zilver is.... Maar die mag van mij want FE... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Temperaturen zijn prima.

Heb vandaag een allcore OC gedaan. 4.4Ghz op 1.35v prima stabiel met auto settings 4200 CB punten. 4.45Ghz op 1.35 klapt er meteen uit. 4.4Ghz op 1.3375v (1.34 wil hij niet doen) is ook een no go. Zelf met alle truuks die het bord bezit. Denk aan LLC, switching frequency etc.

1.35v voor 4.4Ghz is niet slecht aangezien standaard boosten 4.25 GHz oplevert bij hetzelfde voltage tijdens cinebench. Maar vindt het toch wat te hoog voor dagelijks gebruik. Als ik wat peak clocks moet inleveren Dan will ik tenminste dat op een lager voltage kunnen doen. 1.325 of 1.3375 had ik prima gevonden. Alles weer lekker stock draaien. Zelfs zonder offset momenteel.

Trouwens op de Unify heb ik een verschil gevonden in offset settings. Tussen override en AMD overclocking. In mijn setup leidt override to betere resultaten voor peak clocks en CB multicore. Op mijn Mortar gebruikte ik de AMD Overclocking optie en merkte ik geen verschil. Kan margin of error zijn maar @Tweakriez je kan de Override optie eens problem op -0.05. wel even eerst AMD Overclocking mv opties terug op auto zetten eerst anders blijft deze hangen zelfs als je Override of auto instelt erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:07:
Temperaturen zijn prima.

Heb vandaag een allcore OC gedaan. 4.4Ghz op 1.35v prima stabiel met auto settings 4200 CB punten. 4.45Ghz op 1.35 klapt er meteen uit. 4.4Ghz op 1.3375v (1.34 wil hij niet doen) is ook een no go. Zelf met alle truuks die het bord bezit. Denk aan LLC, switching frequency etc.

1.35v voor 4.4Ghz is niet slecht aangezien standaard boosten 4.25 GHz oplevert bij hetzelfde voltage tijdens cinebench. Maar vindt het toch wat te hoog voor dagelijks gebruik. Als ik wat peak clocks moet inleveren Dan will ik tenminste dat op een lager voltage kunnen doen. 1.325 of 1.3375 had ik prima gevonden. Alles weer lekker stock draaien. Zelfs zonder offset momenteel.

Trouwens op de Unify heb ik een verschil gevonden in offset settings. Tussen override en AMD overclocking. In mijn setup leidt override to betere resultaten voor peak clocks en CB multicore. Op mijn Mortar gebruikte ik de AMD Overclocking optie en merkte ik geen verschil. Kan margin of error zijn maar @Tweakriez je kan de Override optie eens problem op -0.05. wel even eerst AMD Overclocking mv opties terug op auto zetten eerst anders blijft deze hangen zelfs als je Override of auto instelt erboven.
Zal ik proberen. Heb jij ook dingen gewijzigd bij LLC? Bij mij staat alles op auto daar want ben bang dingen verkeerd in te stellen. Zal ik dit zo laten of heb je ander advies?

Build ryzen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xvgi9pQy7fICvnNpa50Uys7g/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VoO7h1VdTKEsRJIGJnCYb59D/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4GNUfSWXnERXzU3UaBLcFZvS/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BvCQjTnpr2BNzCbpe8un16fJ/thumb.png

Zo zie mijn "Scarlet Widow"er nu uit :) wellicht ooit nog met een toekomstige rode kaart erbij :)

[ Voor 25% gewijzigd door Tweakriez op 13-01-2020 23:10 . Reden: Plaatjes huidige build ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Cool zeg, zo'n chat thread voor twee personen :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Brad Pitt schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:54:
Cool zeg, zo'n chat thread voor twee personen :)
Er worden ervaringen en overclock dingen besproken zoals de titel van de thread aangeeft toch? Maar wees niet verlegen hoor, je bent vrij om je bijdrage te leveren. :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:59:
[...]

Er worden ervaringen en overclock dingen besproken zoals de titel van de thread aangeeft toch? Maar wees niet verlegen hoor, je bent vrij om je bijdrage te leveren. :(:)
LLC heb ik nu gewoon lekker op auto staan. Als ik benchmark dan wil ik dit wel eens naar 4 of zelfs 3 gooien voor de VCORE. Grote kans dat je multicore boost wat punten omhoog gaat. Andere settings zijn voornamelijk nuttig voor een manual OC.
Modbreak:Aub niet meermaals achter elkaar posten. De 'wijzig'-knop is er niet voor niets en je kunt prima meerdere andere posts citeren in een enkele van jou.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 19-01-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Nieuwe Unify Beta bios... ik ga hem proberen haha. Hebben altijd flashback nog mocht het in de soep lopen.

https://www.file-upload.n...3857809/7C35_a34.zip.html
Modbreak:Aub niet meermaals achter elkaar posten. De 'wijzig'-knop is er niet voor niets en je kunt prima meerdere andere posts citeren in een enkele van jou.

[ Voor 32% gewijzigd door dion_b op 19-01-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Geeeen probleem. Alles lijkt stabiel. Geen idee wat er veranderd is.

[ Voor 54% gewijzigd door dion_b op 19-01-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Before:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/unjfBmgMdzZFgeO82472FEpF/thumb.jpg

AFTER:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TNdfyyFmD34RuGNWFfLCVl85/thumb.jpg

Extra 120mm rad met dubbele Corsair ML120 in de bodem. CPU block verder afgevlakt en perfect pasgemaakt met CPU IHS. Mounting pressure omhoog met een paar ringetjes onder de veertjes. tubes gesleeved. cable management etc etc etc...

Resultaat Cinebench single run 68 -> 62 graden bij 20 graden omgevings.
OCCT Small packages 1 uur 72 -> 68 graden bij 20 graden omgevings

CB score nog exact hetzelfde maar zal morgen eens PBO proberen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:46
Ik heb nu een 2400G. Ik wil wat betere games kunnen spelen. Om die reden wil ik straks een 5600XT kopen (of 1660 Super), ben er nog niet over uit.

Zal mijn CPU de bottleneck vormen? Geen zin eigenlijk om ook mijn CPU te upgraden..

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-07 23:09
c-nan schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:25:
Ik heb nu een 2400G. Ik wil wat betere games kunnen spelen. Om die reden wil ik straks een 5600XT kopen (of 1660 Super), ben er nog niet over uit.

Zal mijn CPU de bottleneck vormen? Geen zin eigenlijk om ook mijn CPU te upgraden..
Voor die 2 videokaarten zal je CPU geen bottleneck zijn. De CPU is niet de snelste ( iets sneller dan een Zen1 1400 ), maar nog steeds ruim voldoende voor een 5600 of 1660 super.

Afhankelijk wat je ermee doet natuurlijk en welke spel je speelt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door quintox op 18-01-2020 17:32 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:46
quintox schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:30:
[...]

Voor die 2 videokaarten zal je CPU geen bottleneck zijn. De CPU is niet de snelste ( iets sneller dan een Zen1 1400 ), maar nog steeds ruim voldoende voor een 5600 of 1660 super.

Afhankelijk wat je ermee doet natuurlijk en welke spel je speelt ;)
Voorlopig alleen Call of Duty en Fortnite.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Tada, Unify ingebouwd met een 3800x + Fractal Design Celsius S36 Blackout (deels push pull)

Dark side
Kan nog wel iets netter qua cable management. Met de nieuwe kast, die ik eerdaags laat komen, heb ik meer ruimte ( Fractal Design Meshify S2) en zal ik wat cleaner werken :)

@ Cidious + Tweakriez; na de 1e keer opstarten van het bios was de auto waarde van de CPU core voltage wel erg hoog. Hadden jullie dat ook?
MSI BIOS

Ik heb dat vervangen door een waarde van 1.35 v en de clock op 4.3 Ghz gezet. Draait als een zonnetje.
Wel raar dat de default waarde zo belachelijk hoog staat bij MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Default waarde is auto. Lekker op auto laten staan en met een offset werken. Je bent waarschijnlijk nieuw bij Ryzen en denkt nog in Intel manieren. Voltage dat je ziet zijn piekspanningen en tussen 1v-1.5v compleet normaal. Als jij de spanning op 1.35v zet verlies je heel wat prestaties. Test cinebench multi en single core maar eens.

En overclock je geheugen. Daar laat je ook nog aardig wat performance liggen

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 19-01-2020 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
You don't know the power of the Darkside, I will let you experience the power of the Darkside:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fuEXQChcjRzaGVXFuXzWR5RO/thumb.jpg

Iemand een hogere 3800X CB score? 4.4Ghz @ 1.300v bij 60 graden CB load multiple runs.

Vorige week kon ik 4.4Ghz niet stabiel krijgen op 1.35v. Met iets betere koeling zijn we nu hier beland.

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 19-01-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

regmaster schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:18:
Tada, Unify ingebouwd met een 3800x + Fractal Design Celsius S36 Blackout (deels push pull)

[Afbeelding: Dark side]
Kan nog wel iets netter qua cable management. Met de nieuwe kast, die ik eerdaags laat komen, heb ik meer ruimte ( Fractal Design Meshify S2) en zal ik wat cleaner werken :)

@ Cidious + Tweakriez; na de 1e keer opstarten van het bios was de auto waarde van de CPU core voltage wel erg hoog. Hadden jullie dat ook?
[Afbeelding: MSI BIOS]

Ik heb dat vervangen door een waarde van 1.35 v en de clock op 4.3 Ghz gezet. Draait als een zonnetje.
Wel raar dat de default waarde zo belachelijk hoog staat bij MSI.
Nice! Die waardes zijn zoals @Cidious zegt heel anders bij AMD. Die schommelen veel meer.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 19-01-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op zondag 19 januari 2020 @ 07:55:
You don't know the power of the Darkside, I will let you experience the power of the Darkside:

[Afbeelding]

Iemand een hogere 3800X CB score? 4.4Ghz @ 1.300v bij 60 graden CB load multiple runs.

Vorige week kon ik 4.4Ghz niet stabiel krijgen op 1.35v. Met iets betere koeling zijn we nu hier beland.
Damn... Kom ik aan met 4960 met mijn 3700x... :P

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 19-01-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Cidious schreef op zondag 19 januari 2020 @ 03:49:
Default waarde is auto. Lekker op auto laten staan en met een offset werken. Je bent waarschijnlijk nieuw bij Ryzen en denkt nog in Intel manieren. Voltage dat je ziet zijn piekspanningen en tussen 1v-1.5v compleet normaal. Als jij de spanning op 1.35v zet verlies je heel wat prestaties. Test cinebench multi en single core maar eens.

En overclock je geheugen. Daar laat je ook nog aardig wat performance liggen
Ach, ik heb Intel al sinds de komst van de 1800x de deur uitgedaan (ik gebruik en overclock Intel processors al sinds de 8086 met een enkele uitstap naar AMD ten tijde van de waardeloze Intel Pentiums). Als early adopter van Ryzen heb ik wel de kinderziektes mogen ervaren, maar dat is later door AMD perfect gecorrigeerd door mij een perfecte 1800x toe te sturen. Daarna de 2700x die, vanaf dag 1 tot heden super stabiel allcore op 4.3 Ghz @ 1.28 volt geklokt staat. Tot op heden de meest stabiele en betrouwbare cpu van AMD.
Nu de 3800x (wat volgens mij de echte opvolger van de 2700x is) die momenteel op 4.4 ghz @ 1.35v draait. Ik merk niet zo heel veel verschil tussen 4.3 en 4.4. Ghz dus voor alledaags werk zal ik 4.3 Ghz als standaard houden.
Zo aan de Cinebench resultaten te zien laat ik niet heel veel prestaties liggen. De geheugen timings kunnen wel wat strakker dan de standaard XMP instelling zie ik. Maar dat komt nog wel.

test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op zondag 19 januari 2020 @ 09:49:
[...]

De harde waarheid is dat het puur leuk is voor nummers kijken... Die paar seconden sneller encoden of renderen? Is niet mijn dagelijkse baan...voor huis tuin en keuken gebruik gaan die paar punten gewoon weinig uitmaken. Zeker nu nog niet nu games nog zo slecht geoptimaliseerd zijn voor meerdere cores waar AMD hopelijk nu verandering in aan het brengen is met het beïnvloeden van de markt met higher core count.. misschien dat het meer uitmaakt wanneer je al een paar jaar draait met je setup en videokaart hebt gewisseld en CPU bottlenecked in games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:36
Hardware:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenAsus ROG Crosshair VI Hero€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 580 8GD5 (11265-05)€ 177,48€ 177,48
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Zwart€ 136,-€ 136,-
1MonitorenDell UltraSharp U2414H Zwart€ 436,51€ 436,51
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESEK€ 84,85€ 84,85
1VoedingenSeasonic Focus Plus 650 Gold€ 132,65€ 132,65
1Solid state drivesSamsung 960 Pro 1TB€ 478,90€ 478,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.691,39

Zit nu sinds eind december op Version 7704, en heb van alles geprobeerd(wel niet OC, wel niet custom ram timings en voltages), maar de boot time(vooral cold) is echt veel te lang, richting de 30 seconden, en dat zit hem voornamelijk in de pre-windows regio. Door meerdere malen opstarten van Bios ofzo.

@M-spec @DaniëlWW2 @Exar, jullie ook nog steeds last van, of al een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Titus schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:27:
Hardware:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenAsus ROG Crosshair VI Hero€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 580 8GD5 (11265-05)€ 177,48€ 177,48
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Zwart€ 136,-€ 136,-
1MonitorenDell UltraSharp U2414H Zwart€ 436,51€ 436,51
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESEK€ 84,85€ 84,85
1VoedingenSeasonic Focus Plus 650 Gold€ 132,65€ 132,65
1Solid state drivesSamsung 960 Pro 1TB€ 478,90€ 478,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.691,39

Zit nu sinds eind december op Version 7704, en heb van alles geprobeerd(wel niet OC, wel niet custom ram timings en voltages), maar de boot time(vooral cold) is echt veel te lang, richting de 30 seconden, en dat zit hem voornamelijk in de pre-windows regio. Door meerdere malen opstarten van Bios ofzo.

@M-spec @DaniëlWW2 @Exar, jullie ook nog steeds last van, of al een oplossing gevonden?
Heb zelf meerdere ASUS borden gehad, en imho heeft het iets te maken met het NVMe gedeelte van de BIOS. Op mijn Maximus VIII Gene duurde het destijds zelfs een minuut.

https://rog.asus.com/foru...nd-long-(cold)-boot-times

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D | ASUS Radeon 9070XT Prime OC | Kingston Fury 64GB 6000CL30 | 2x Corsair MP700 Pro SE 2TB | CoolerMaster V1100 SFX | Cooler Master NR200p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 13:52
Titus schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:27:

Helaas is bij mij de bios boot tijd ook nog steeds veel te lang voor een UEFI systeem (Task Manager zegt "Last BIOS time: 13.8 seconds", maar volgens mij is het eigenlijk wel het dubbele voordat Windows echt begint te laden).
Ik had toch echt meer verwacht van een nieuwe pc, heb nu ongeveer dezelfde boot tijd als met mijn vorige pre-uefi pc (en dat was nog een i5 2500K machine op Sandy bridge...). :(
De inmiddels paar jaar oude laptop van mijn vriendin boot in een paar seconden, ik had verwacht dit met een UEFI systeem ook te krijgen maar ben dus erg teleurgesteld.

Mijn hardware is Ryzen 3600 op Crosshair VI. Heb wel een nvme drive, maar Windows staat op mijn oudere SATA ssd, dus vraag me af of nvme dan een probleem kan zijn zoals @ECP0WERS suggereert.

[ Voor 5% gewijzigd door Exar op 19-01-2020 13:03 ]

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:36
Exar schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:02:
[...]

Helaas is bij mij de bios boot tijd ook nog steeds veel te lang voor een UEFI systeem (Task Manager zegt "Last BIOS time: 13.8 seconds", maar volgens mij is het eigenlijk wel het dubbele voordat Windows echt begint te laden).
Ik had toch echt meer verwacht van een nieuwe pc, heb nu ongeveer dezelfde boot tijd als met mijn vorige pre-uefi pc (en dat was nog een i5 2500K machine op Sandy bridge...). :(
De inmiddels paar jaar oude laptop van mijn vriendin boot in een paar seconden, ik had verwacht dit met een UEFI systeem ook te krijgen maar ben dus erg teleurgesteld.

Mijn hardware is Ryzen 3600 op Crosshair VI. Heb wel een nvme drive, maar Windows staat op mijn oudere SATA ssd, dus vraag me af of nvme dan een probleem kan zijn zoals @ECP0WERS suggereert.
Ik kom ook van een 2500k op een GA-Z77X-D3H. Toen stond windows op de 840 SATA ssd, nu staat ie op de 960 Pro NVMe.

Maar het is inderdaad een hele bittere pil die boot time op een nieuwe machine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Exar schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:02:
[...]

Als Windows op je SATA SSD staat kun je dat natuurlijk eenvoudig proberen. NVMe SSD eruit en starten maar :)

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D | ASUS Radeon 9070XT Prime OC | Kingston Fury 64GB 6000CL30 | 2x Corsair MP700 Pro SE 2TB | CoolerMaster V1100 SFX | Cooler Master NR200p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Nu online
Tweakriez schreef op zondag 19 januari 2020 @ 09:49:
[...]
Mja, zijn toch allemaal maar getalletjes in the end. Haal met een 3700x op een Asus x570 moederbord en el cheapo air cooling deze score:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/72l06dmoo58dng5/cb20.png

Heb nu weer iets lager gezet. Starten programma's nu merkbaar trager? Nope. Gaat video converten nu merkbaar trager? Nope. Zijn er merkbaar minder fps in games? Nope. Is het energieverbruik onevenredig veel omlaag gegaan? Yup. Leuk om avonden mee te spelen, dat wel. Maar vind het verder allemaal wel prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:21
@Brad Pitt wat voor cpu settings gebruik je in het bios. Ben nieuw met Ryzen. 3700X op een Asus X570 Stix-E. Heb Performance Enhancer op Level 3 gezet, mem op 3400CL16 en kom tot 4958.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Nu online
paragon schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:46:
@Brad Pitt wat voor cpu settings gebruik je in het bios. Ben nieuw met Ryzen. 3700X op een Asus X570 Stix-E. Heb Performance Enhancer op Level 3 gezet, mem op 3400CL16 en kom tot 4958.
Heb zelfde moederbord. Helemaal niets qua LLC / Performance / whatever.

Simpelweg PBO auto, max temp 70 graden, -0.081V, 3800CL18.

Was wel in de ochtend in een koude kamer :) Als ik nú zou draaien kom ik ook zo rond jouw score uit ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
Wat voor mem heb je in je systeem zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Nu online
paragon schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:42:
Wat voor mem heb je in je systeem zitten?
Ook gewoon simpel spul, Crucial Ballistix Sport LT 3200. Moest PC on a budget worden helaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
@Brad Pitt zelfde mem hier dus. Alleen nog niet echt mee gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Brad Pitt schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:00:
[...]

Ook gewoon simpel spul, Crucial Ballistix Sport LT 3200. Moest PC on a budget worden helaas :)
Heb dezelfde geheugen kit. Kan makkelijk 3800 cl16 draaien! Je laat performance op de tafel liggen. DRAM calculator met FAST preset. 3800 16 19 16 36 58 580 1T GearDown Enabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Nu online
Cidious schreef op maandag 20 januari 2020 @ 04:45:
[...]
Heb dezelfde geheugen kit. Kan makkelijk 3800 cl16 draaien! Je laat performance op de tafel liggen. DRAM calculator met FAST preset. 3800 16 19 16 36 58 580 1T GearDown Enabled
Welke performance? Ik ben geen gamer en verdien geen geld met renderen van Pixar films. In de praktijk maakt het allemaal nul komma nul uit of je nu CL16, CL18, PBO aan, PBO uit, etc. gebruikt.

CL16 uiteraard geprobeerd maar dan krijg ik errors met het hier verguisde Memtest proggie. Ik wil gewoon dat het geheugen/systeem elke mogelijke test volbrengt. Dus draai ik nu 3733/CL16 en ja, zal dan best 15 CB20 punten laten liggen (wow) of 0.2fps missen met 3DMark (nooo) maar nogmaals, dit is allemaal onmerkbaar in welke praktijktest dan ook. Dat het draait zoals het draait met de meest simpele spullen mogeljk is al prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious
Brad Pitt schreef op maandag 20 januari 2020 @ 05:32:
[...]

Welke performance? Ik ben geen gamer en verdien geen geld met renderen van Pixar films. In de praktijk maakt het allemaal nul komma nul uit of je nu CL16, CL18, PBO aan, PBO uit, etc. gebruikt.

CL16 uiteraard geprobeerd maar dan krijg ik errors met het hier verguisde Memtest proggie. Ik wil gewoon dat het geheugen/systeem elke mogelijke test volbrengt. Dus draai ik nu 3733/CL16 en ja, zal dan best 15 CB20 punten laten liggen (wow) of 0.2fps missen met 3DMark (nooo) maar nogmaals, dit is allemaal onmerkbaar in welke praktijktest dan ook. Dat het draait zoals het draait met de meest simpele spullen mogeljk is al prima.
Whoops gevoelige snaar... Forum heet gathering of 'tweakers'.. ik stak gewoon een hand uit... aannemende dat je ook een tweaker bent... mijn excuses. Zal het niet weer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Haha! Ik kan het ook niet laten. Heb een corsair 3200 kit op 3600 cl16 draaien en mijn 3700X pakt net over de 5000 in CB20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
rajackar schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:44:
Haha! Ik kan het ook niet laten. Heb een corsair 3200 kit op 3600 cl16 draaien en mijn 3700X pakt net over de 5000 in CB20.
`
Zeer prima! Bij mij prikkeld het enorm om de 3800X eruit te gooien en een andere aan te schaffen om te kijken of die beter klokt of een 3900X. Maar voor 3900X zou ik echt even willen wachten tot betere yields en ze niet meer helft van het ding gimpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Cidious schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:51:
[...]

`
Zeer prima! Bij mij prikkeld het enorm om de 3800X eruit te gooien en een andere aan te schaffen om te kijken of die beter klokt of een 3900X. Maar voor 3900X zou ik echt even willen wachten tot betere yields en ze niet meer helft van het ding gimpen...
Tja, de 3800x is een beetje een souped-up 3700x.
Een goede 3700x presteert maar marginaal minder dan een normale 3800x.
De 3900x klinkt wel interessant maar ik heb eigenlijk alle genoeg performance voor wat ik daadwerkelijk doe haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
rajackar schreef op maandag 20 januari 2020 @ 18:22:
[...]

Tja, de 3800x is een beetje een souped-up 3700x.
Een goede 3700x presteert maar marginaal minder dan een normale 3800x.
De 3900x klinkt wel interessant maar ik heb eigenlijk alle genoeg performance voor wat ik daadwerkelijk doe haha!
Hier ook. 3800X is al overkill voor wat ik doe. Maar ach geld moet vloeien en tinkeren is gewoon leuk hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Cidious schreef op maandag 20 januari 2020 @ 18:34:
[...]

Hier ook. 3800X is al overkill voor wat ik doe. Maar ach geld moet vloeien en tinkeren is gewoon leuk hahaha
Haha! Ik snap wat je bedoeld maar het kan ook andere kanten op rollen ;)
Voorlopig is de 3700X voor mij echt prima.
Maar daar wil ik natuurlijk wel het maximale uit halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Ik houd
mezelf terug nu. Ben ook op zoek naar een nieuwe laptop en wacht op uitkomen van betere videokaarten dus beter gewoon lekker van mijn 3800X genieten. Nu met handmatige overclock. Geeft zelfs in gamen betere prestaties dan XFR en 5-10 graden lager gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-03 13:22
Ik overweeg om als kleine upgrade voor mijn 2e pc een asus prime b450m-a met ryzen 3600 te kopen. Uiteindelijk zal deze pc als htpc dienst gaan doen. Nu lees ik wisselende berichten of ik eerst een bios update moet uitvoeren om de ryzen 3600 werkend te krijgen. Asus zegt dat het out of the box zou moeten werken, maar ik lees toch verschillende berichten dat je eerst toch een andere processor moet installeren. Iemand die deze combinatie met succes werkend heeft gekregen zonder bios update?

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-07 09:30

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

rajackar schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:44:
Welke timings heb jij draaien op je Corsair kit als ik vragen mag? Je zult de LPX set hebben dan neem ik aan? Ik draai die van mij nu op 16-20-20-40 en 1.35V bij 3600Mhz. Ik heb het idee dat het stabiel is, maar af en toe crasht een game als Kerbal Space Program toch nog. Maar volgens mij crasht dat spel sowieso wel haha.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Kuusj schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:41:
[...]

Welke timings heb jij draaien op je Corsair kit als ik vragen mag? Je zult de LPX set hebben dan neem ik aan? Ik draai die van mij nu op 16-20-20-40 en 1.35V bij 3600Mhz. Ik heb het idee dat het stabiel is, maar af en toe crasht een game als Kerbal Space Program toch nog. Maar volgens mij crasht dat spel sowieso wel haha.
Ik weet het niet uit mijn hoofd en ben even niet bij de PC in de buurt maar ik heb de "fast" settings uit de DRAM calculator gebruikt.
Ik heb deze corsair kit:
pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16

Maar die kan met verschillende dies komen.
Ik heb de Hynix CJR dies en daarvoor dus de fast settings gebruikt. Draait als een zonnetje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 10:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

rajackar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:29:
[...]

Ik weet het niet uit mijn hoofd en ben even niet bij de PC in de buurt maar ik heb de "fast" settings uit de DRAM calculator gebruikt.
Ik heb deze corsair kit:
pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16

Maar die kan met verschillende dies komen.
Ik heb de Hynix CJR dies en daarvoor dus de fast settings gebruikt. Draait als een zonnetje :)
Die kits zijn echt een hodgepodge van Die fabrikanten. Op mijn kit zit B-Die en die draait op 3600 C14-14-14-28

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Blaat schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:51:
[...]

Die kits zijn echt een hodgepodge van Die fabrikanten. Op mijn kit zit B-Die en die draait op 3600 C14-14-14-28
Klopt helemaal. Ik had eigenlijk beter research moeten doen maar met de Hynix die ben ik eigenlijk ook prima tevreden. Ik heb eigenlijk nooit geprobeerd het verder dan dit te pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Cidious schreef op zondag 19 januari 2020 @ 07:55:

[Afbeelding]

Na je bericht eens vergeleken. Als ik je CB20 score zo bekijk is er wel iets vreemds aan de hand. Wanneer ik mijn systeem op 4.4 clock krijg ik zoals ongeveer verwacht een kleine 5400 punten. Mijn CPUZ score is echter iets hoger met 544 tegen 6006. Een bijna 6% hogere CB score kan ik daarmee niet verklaren. Power of the dark side wellicht. :9

@Titus Nee is hier ook nog hetzelfde met een lange cold boot/training tijd op de C6H. Gewone reboot gaat wel heel vlot.

[ Voor 7% gewijzigd door M-spec op 22-01-2020 22:00 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:49
drernie schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:35:
Ik overweeg om als kleine upgrade voor mijn 2e pc een asus prime b450m-a met ryzen 3600 te kopen. Uiteindelijk zal deze pc als htpc dienst gaan doen. Nu lees ik wisselende berichten of ik eerst een bios update moet uitvoeren om de ryzen 3600 werkend te krijgen. Asus zegt dat het out of the box zou moeten werken, maar ik lees toch verschillende berichten dat je eerst toch een andere processor moet installeren. Iemand die deze combinatie met succes werkend heeft gekregen zonder bios update?
Je hebt een aantal versies van B450 borden die speciaal voor de ryzen 3000 uitgebracht zijn, met allemaal een nieuwe bios erop. Verschillende fabrikanten zullen wel een verschillende term achter de naam geplakt hebben om dat aan te duiden.

Je hebt ook nog een aantal B450 borden die je zonder processor kan flashen.

Mss even wat populaire borden bekijken op de website van de fabrikant. Kijken of de oudste bios ryzen 3000 ondersteuning heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door haarbal op 22-01-2020 22:16 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Na ruim een jaar luchtkoeling weer overgestapt op waterkoeling. Sinds 2002 aluminium custom loops gehad, Koolance PC2 Chieftech case cpu/gpu maar deze goud vergulde koelblokken (H06 e.d.) begaven het na 16! jaar helaas. Daarmee mocht ik niet klagen, Ryzen 1800X eerder nog goed mee kunnen koelen want de Crosshair VI heeft ook nog AM2/AM3 gaten naast de socket. Pomp ging zelfs 10 jaar mee. Het bleef in ieder geval knagen om weer wat aan te kunnen passen en tweaken.

Deze keer een 3x140 420x45rad Alphacool set op de kop kunnen tikken en hopelijk zijn deze ook een beetje kwaliteit. We zullen het meemaken. Deze paste echter niet zomaar in de Phanteks Evolv case, dat werd zagen en slijpen dus. Bovenzijde en voorzijde aangepast/verplaatst, aantal popnagels er uit om de voorzijde uit te nemen, aan/uit toets boven naar de achterkant en noem maar op. Weinig ruimte.

Phanteks Evolv 420 mod

Toen kwam het leuke feit dat mijn Dark Rock Pro 4 ook echt rock solid vast zat |:( na het eerdere lappen en gebruik van liquid metal. Twisten draaien etc niets hielp zonder de socket of CPU te slopen. Ik kon de socket gelukkig net openen langs de heatpipes omhoog om de koeler met cpu en al uit te nemen. Uiteindelijk door een stanleymes tussen de IHS en baseplate te drukken los gekregen. Bij deze dus gewaarschuwd. Bijna :w tegen de CPU.

DRP4 liquid metal 2

DRP4 liquid metal 1

Beide zijden waren tot aan koper vlak geschuurd en de hechting/legering heeft goed zijn werk gedaan. Foto is na schoonvegen. Met scotch bright zo weer glimmend en ook weer toegepast op het nieuwe koelblok. Je krijgt het er toch niet meer af zonder alles helemaal weg te schuren en het hecht niet met of aan koelpasta.

Inmiddels de kast weer in elkaar en een lektest gedaan. Past nu allemaal net. Rad had niet een paar mm langer moeten zijn en helaas gaat push/pull zo niet werken.

Phanteks Evolv 420 1

Phanteks Evolv 420 mod 2

Phanteks Evolv 420 2

- 420x45 rad met 3x NB eLoop Black 140 @ 700rpm
- VPP775 pomp draaiend op stage II
- XPX koelblok

In de eerste korte tests is de temperatuur zoals een beetje verwacht een 5 á 6 graden lager onder normale workloads met de 3800X. CB20 63 naar 57°C (+40MHz 4315MHz XFR) , Prime95 small fft van 80 naar een nette 71°C op 25 graden watertemp. Interne Delta T van chip naar IHS blijft 46/47°C.

Niets wereldschokkend voor een overclock tov de Dark Rock, met CB20 lukt een 4475 all core nu ipv 4450. 5485pt. 5500 werd m zo snel nog niet. Maar ik kan nu wel weer eens kijken of ik de Vega nog in de loop kan gooien alleen heeft die een aparte 64mm pcb maatvoering. Die stookt met gemak een veelvoud als het moet. Al is die met een 2x120 EK vardar mod ook redelijk stil icm een undervolt. Voor nu eerst weer tevreden met het systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door M-spec op 31-01-2020 21:58 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Pagina: 1 ... 52 ... 68 Laatste