EXCalibur_EeK schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:06:
[...]
Dat blijft de vraag. Had gelezen dat PCI-E 5.0 dit jaar al gereed is en ze in 2020/2021 in producten zouden verschijnen. Dus het kan zomaar zijn dat PCI-E 4.0 maar een erg korte levensduur heeft. Backwards compatibiliteit twijfel ik niet aan, maar PCI-E 4.0 zou mijn inziens niet de reden moeten zijn om de overstap naar een X570 bord te maken.
PCI-E 4.0 was klaar in juni 2017. Eerste release voor consumenten was juli 2019, twee jaar later. De definitieve PCI-E 5.0 specificatie was er 29 mei 2019. Vermoedelijk gaat daar ook een jaartje of twee over gaan. Ondertussen zijn ze volop bezig met PCI-E 6.0 waarvan de organisatie hoopt op definitieve specificatie in 2021. Dan zou het zo maar kunnen dat PCI-E 5.0 een even lange (of korte) levensduur heeft.
Daar zou ik het dus absoluut niet voor doen. Misschien is het niet slecht om wel verder te kijken:
- Algemeen genomen heeft een X470 2 M.2 slots. Het eerste slot is "gratis" qua bandbreedte. Het tweede slot offert vaker dan niet de bandbreedte van het PCI-E x16 slot op en maakt daar een x8 van.
- PCI-E 4.0 heeft dubbele bandbreedte waardoor een x16 slot daarvan die op x8 draait de effectieve bandbreedte heeft van een PCI-E 3.0 x16 slot.
- Ik dacht dat met uitzondering van de RTX 2080 Ti er geen enkele kaart is die PCI-E 3.0 x8 bandbreedte voltrekt. We hopen wel dat er snel zo'n kaarten komen.
Op dat moment is het toch leuker om de volledige bandbreedte kunnen benutten en zit je iets veiliger met PCI-E 4.0. Realistisch gezien zal het verschil hier vrij klein zijn.
Er zijn echter beperkingen momenteel op PCI-E 4.0 in de vorm van de baanlengte die veel beperkter is, waardoor er meer repeaters gebruikt moeten worden. Bovendien is er een hoger stroomverbruik (al moet er hier nog uitgebreid voor getest worden). In het nieuwstopic van AMD heb er onlangs ook een post over gemaakt: de stijging in kostprijs enkel en alleen door de baanlengte was 100 dollar. Moederbordfabrikanten hebben ook de VRM hiervoor beter gemaakt, ook een kostprijsstijging.
De vraag is wat de bijkomende beperkingen zullen zijn van PCI-E 5.0 ten opzichte van zijn voorganger en welke verhoging van kostprijs daarmee gepaard zal gaan.
Een leuke snippet uit een artikel van Anandtech over de release van de 5.0 specificatie:
Meanwhile the big question, of course, is when we can expect to see PCIe 5.0 start showing up in products. The additional complexity of PCIe 5.0’s higher signaling rate aside, even with PCIe 4.0’s protracted development period, we’re only now seeing 4.0 gear start showing up in server products; meanwhile the first consumer gear technically hasn’t started shipping yet. So even with the quick turnaround time on PCIe 5.0 development, I’m not expecting to see 5.0 show up until 2021 at the earliest – and possibly later than that depending on just what that complexity means for hardware costs.
https://www.anandtech.com...zes-pcie-50-specification
PCI-E 3.0 heeft lang de tijd gehad om volwassen te worden waardoor de kostprijs laag was. We zien nu nVME SSDs uitkomen met 4.0 ondersteuning, maar er staat een serieuze prijs tegenover de "merkbare snelheidswinst". Om een idee te geven:
pricewatch: Corsair Force MP510 960GB - 3.0
pricewatch: Corsair Force MP600 1TB - 4.0
Welk voordeel biedt dit voor een consument? Dat allemaal terwijl de snelste consumentenvideokaart nog niets eens de volledige bandbreedte weet te benutten van PCI-E 3.0 x16.
Ik zou me dus van PCI-E 5.0 niets aantrekken.
Boxman schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:17:
[...]
Wel iets genuanceerder dan "sommigen met een x370" tho; welgeteld 1 user in dit topic heeft issues op een Asus C6H, en dat kan net zo goed een DOA processor zijn of een specifieke bios issue gezien het elders op het internet wel werkt. Voor de rest 2, ik en Daniel, met 2 verschillende x370 bordjes waar alles - zij het ietwat buggy met het ram - helemaal prima werkt.
Zoals aangehaald zijn wij best een kleine groep, toch? Dat daar gelaten, hoe zie jij het qua support naar de toekomst? Zal een fabrikant nog veel tijd investeren in zijn moederborden van twee generaties terug? Van wat ik had gelezen op het internet waren er nogal veel klachten over de "snelheid" van support voor X470 CH VII bugs in de BIOS.
Als je reeds een 3xx-bord hebt dan zou ik hoe dan ook testen of je het aan de praat krijgt, zo niet dan pas investeren. Als nieuwe instapper zou ik de 3xx-reeks links laten liggen.
[
Voor 11% gewijzigd door
Flying op 10-07-2019 17:39
]