Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:00:
140 graden vrm :X

https://www.techpowerup.c...p-b350-motherboard/3.html

Zie je nou wel. Een 4 + 2 kan prima met zelfs een 3900x. Dat hele vrm verhaal op high end bordjes is bloated.
Dat was te verwachten natuurlijk. Een "inkoppertje" qua review.
Dat is al heel anders met wat meer gemiddeld of zelfs duurder "oud" B350 spul.

B450, of wachten op B550.
Zelf zit ik vast aan uATX (Define Mini C kast) dus ik wacht nog lekker een jaartje. :D
We zien wel wat er komt.
Geld brandt in de zakken, maar...must...restrain...

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:08
Hebben de biossen op de ouwe borden nog een setting waar je het max verbruik kan beperken?

Of moet dan gelijk de hele boost toestand uit? Misschien dan een brakke koeler erop zodat de cpu door z'n eigen temps terugklokt en zo de VRM temps binnen de perken blijft :P

Ik heb mijn set nog niet binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door haarbal op 10-07-2019 14:14 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMC
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

haarbal schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:13:
[...]
Misschien dan een brakke koeler erop zodat de cpu door z'n eigen temps terugklokt en zo de VRM temps binnen de perken blijft :P
_O-

_O_

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 03:45
Wat info over voltages etc van AMD_Robert:

https://www.reddit.com/r/...=share&utm_medium=ios_app

Als ik het goed begrijp: Hoge idle voltages die mensen zien komen kennelijk doordat een idle Core zichzelf in slaapstand zet en dan geen voltage meer doorgeeft waardoor de laatste (hoge) waarde wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:31
ts61fa schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:36:
[...]

Hoe lang duurde het tot hij herkend werd? Mijne post niet, zou het alsnog werken als ik lang(er) wacht?
Ik schat een minuut of 3. Wat natuurlijk een eeuwigheid lijkt als je PC normaal direct POST na het drukken van de power knop.

Wat ik heb gedaan is eerst met de 1600X erin de bios update naar 5.70. Daarna de load defaults in het bios menu gebruikt en het systeem nog eens op laten starten naar windows. Vervolgens het systeem afgesloten en CPU verwisseld en het systeem weer opgestart. Waarbij ik in het begin de fans een aantal keer hoorde opspinnen ongeveer een minuut lang, gevolgd door een keer of 3 het bios scherm met reboots ertussen. Daarna bootte het systeem door naar Windows.

Overigens is het aanpassen van de geheugen settings echt een pain in the ass. De CMOS reset is heel lastig te benaderen met een videokaart geïnstalleerd op dit bord. En als ik te strakke timings of een te hoge frequentie voor het geheugen selecteer POST het systeem niet meer en moet ik een CMOS reset doen.

Nu draait het geheugen op 3000Mhz 16-18-18-36 1,35volt, maar bij meer dan dat of strakkere timings krijg ik geen post. Bij mijn 1600X kon ik prima het 3200Mhz XMP profiel gebruiken 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Laatst online: 22-08 14:52
ts61fa schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:31:
Heb mijn 3600 gisteren ontvangen. Ik had van tevoren alvast chipset en bios geupdate (crosshair vi hero x370 mobo).
Helaas post hij niet, geen bios. PC start op fans draaien rgb lights staan aan, maar geen bios of iets.
Ik heb al andere bios versies geprobeerd, ram eruit gehaald 1 stick geprobeerd, andere slots geprobeerd.
Ik ben bang dat hij ondanks de ''nieuwe bios'' nog steeds niet support, of zijn er mensen die met mijn moederbord alsnog een 3x00 serie heeft kunnen opstarten?

ps:
Wat trouwens interessant is, Q-led codes 08 of 0d, en onder de Q-led teller branden normaalgesproken de lampjes (van cpu dram en gpu), met mn nieuwe 3600 branden die lampjes niet, met mijn vorige cpu wel. CPU ready lampje brandt trouwens wel met beide processoren (die zit ergens verder op).
Helaas same here zoals ik gisteren postte, heb geen oplossing weten te vinden.
ASRock B350M Pro4 hier, ook geen foutcodes uit de speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ts61fa
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-07 14:32
unfor schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:43:
[...]

Helaas same here zoals ik gisteren postte, heb geen oplossing weten te vinden.
ASRock B350M Pro4 hier.
Ik heb vandaag 2 verschillende ddr 4 ramsticks geleend van een vriend. Die erin gedaan (1 voor 1 en ook op verschillende slots), weer hetzelfde probleem. Start op maar geen post/display. Wordt er moedeloos van, zou het echt alleen aan de bios kunnen liggen? Wat ik niet snap is hoe anderen met zelfde mobo en bios het wel voor elkaar krijgen om hem werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
ts61fa schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:45:
[...]

Ik heb vandaag 2 verschillende ddr 4 ramsticks geleend van een vriend. Die erin gedaan (1 voor 1 en ook op verschillende slots), weer hetzelfde probleem. Start op maar geen post/display. Wordt er moedeloos van, zou het echt alleen aan de bios kunnen liggen? Wat ik niet snap is hoe anderen met zelfde mobo en bios het wel voor elkaar krijgen om hem werkend te krijgen.
Ik heb gisteravond maar een B450 plank besteld, ik had gehoopt nog een oplossing te vinden en het nieuwe mobo ongeopend te retourneren.
Op reddit, tweakers en ASrock forums geen oplossing gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door unfor op 10-07-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:00:
140 graden vrm :X

https://www.techpowerup.c...p-b350-motherboard/3.html

Zie je nou wel. Een 4 + 2 kan prima met zelfs een 3900x. Dat hele vrm verhaal op high end bordjes is bloated.
Als ik het goed lees kwam de meeste hitte van de chokes. Wellicht dat je de hitte wat beter af kan voeren van de omgeving van de mosfets met custom heatsinks op de chokes.

Ik vermoed dat Watercooling + extra heatsinks op de chokes + extra fan die direct lucht over de VRM heatsinks blaast de temperatuur aardig in toom moet kunnen houden.

Is het ideaal? Natuurlijk niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik wil de upgrade gaan maken met mijn huidig bord de prime x370 pro ,heb al 18 pagina's doorgenomen maar nog niets tegen gekomen of het daadwerkelijk werkt.
Kan iemand dit bevestigen ? Ik kan er nml ook over heen gelezen hebben..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderThome
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-05 17:24
In september wil ik aan mijn nieuwe build starten op basis van zen 2. Nu vraag ik mezelf af of er mensen zijn die ervaring hebben met het overklokken van G Skill Trident Z Royal kitjes? En of dat lekker zal verlopen op Ryzen 3x00?

Kitje wat ik in gedachte had was de volgende:
pricewatch: G.Skill Trident Z Royal F4-3200C16Q-64GTRS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Speedy-J schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:42:
Ik wil de upgrade gaan maken met mijn huidig bord de prime x370 pro ,heb al 18 pagina's doorgenomen maar nog niets tegen gekomen of het daadwerkelijk werkt.
Werkt prima met x370 over het algemeen, of het specifiek met jouw bord werkt is hier inderdaad niet langsgekomen.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Ehm, toevallig de laatste pagina's gelezen? Er zijn er hier 2 die niet kunnen posten met een b350 en een x370 bord.
Dus de kans dat het niet werkt is zeker aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 09:45
ThunderThome schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:47:
In september wil ik aan mijn nieuwe build starten op basis van zen 2. Nu vraag ik mezelf af of er mensen zijn die ervaring hebben met het overklokken van G Skill Trident Z Royal kitjes? En of dat lekker zal verlopen op Ryzen 3x00?

denk dat je die vraag beter rond september kunt stellen omdat:
1 nu nog weinig mensen hun setje hebben en zeker nog niet helemaal klaar zijn met testen
2 er dan vermoedelijk hele andere biossen uit zijn dan op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 15:04
ThunderThome schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:47:

Je kan ook gewoon twee keer pricewatch: Crucial Ballistix Sport AT BLS2K16G4D32AEST kopen. Is goedkoper, beter te verkrijgen en meer info over qua overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderThome
hjvg schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:50:
[...]

denk dat je die vraag beter rond september kunt stellen omdat:
1 nu nog weinig mensen hun setje hebben en zeker nog niet helemaal klaar zijn met testen
2 er dan vermoedelijk hele andere biossen uit zijn dan op dit moment
Klinkt inderdaad logisch, maar ik dacht misschien hebben mensen hier ervaring mee met de ryzen 2000 serie wat wellicht toepasselijk is op de 3000 serie. Maar goed ik hou de thread in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderThome
Immanent Ike schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:54:
[...]

Je kan ook gewoon twee keer pricewatch: Crucial Ballistix Sport AT BLS2K16G4D32AEST kopen. Is goedkoper, beter te verkrijgen en meer info over qua overclocken.
Klopt, echter word dit een build ook deels voor de looks. Dus ik vind het niet erg om wat extra's uit te geven omdat ik al flink in de buidel tast voor een ASRock x570 Aqua. Daarbij vind ik ze er ook super tof uit zien en wil ik die waarschijnlijk gewoon gaan halen. Hoopte eigenlijk dat mensen hier misschien ervaring hebben met dat kitje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Die van mij werkt gewoon. ;)
Oke werken is relatief want ik kan nu niet eens mijn setje B-die laten booten op 3200C14. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Flying schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:01:
[...]

Probleem vooral uit te zoeken welke chips er opzitten. Samsung b-die en Micron e-die zijn inmiddels de gekende, goede overclockers. Bij dat specifieke setje lees ik dat er wel eens verschillende chips gebruikt zouden kunnen zijn.
Boxman schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:01:
@rajackar Het is de vraag of die even goed overklokt, gezien je niet weet wat voor chips je krijgt bij die Corsair. De Crucials zijn Micron E-die, waarvan de overklokbaarheid relatief bewezen is. En de TridentZ heeft gewoon de guaranteed specs 3600c16 dus dan maakt het niet zoveel uit wat erop zit.
Thanks voor de info weer. Dat is dus ook nog iets om op te letten.
In principe zit ik rond de 100 euro te kijken voor een 2x8 GB kit. Ben geen hardcore overklokker maar wil wel graag goede performance voor rond die prijs. En soms zie je door de hoeveelheid sticks het bos niet meer ;)
Gebruik mijn PC voornamelijk veel voor werk (veel multi tasking), Cubase, Photoshop / premiere en soms wat gaming.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 23:15

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

ThunderThome schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:57:
[...]

Klopt, echter word dit een build ook deels voor de looks. Dus ik vind het niet erg om wat extra's uit te geven omdat ik al flink in de buidel tast voor een ASRock x570 Aqua. Daarbij vind ik ze er ook super tof uit zien en wil ik die waarschijnlijk gewoon gaan halen. Hoopte eigenlijk dat mensen hier misschien ervaring hebben met dat kitje :)
Waar haal je die Aqua vandaan? Zie em nergens te koop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderThome
EXCalibur_EeK schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:13:
[...]

Waar haal je die Aqua vandaan? Zie em nergens te koop staan.
Klopt hij komt pas in augustus uit :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:12:
[...]

Oke werken is relatief want ik kan nu niet eens mijn setje B-die laten booten op 3200C14. :z
Dat heeft waarschijnlijk hiermee te maken: https://www.overclock.net...abric-x370-x470-x570.html

Denk dat de bugs in de hero biossen ook in jouw bios zitten.

'DRAM Voltage at the beginning of POST is always 1.200V which limits the max memory frequency. It's possible to work around by first booting with lower DRAM Frequency and higher voltage, then only increasing DRAM Frequency in steps without the board shutting down.'

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:03
rajackar schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:12:
[...]

[...]

Thanks voor de info weer. Dat is dus ook nog iets om op te letten.
In principe zit ik rond de 100 euro te kijken voor een 2x8 GB kit. Ben geen hardcore overklokker maar wil wel graag goede performance voor rond die prijs. En soms zie je door de hoeveelheid sticks het bos niet meer ;)
Gebruik mijn PC voornamelijk veel voor werk (veel multi tasking), Cubase, Photoshop / premiere en soms wat gaming.
Dan zou ik, als looks niet uitmaken, zeker kiezen voor de Crucial sticks. Als looks wel uitmaken dan zou ik ook voor de Crucial kiezen :+ . Is het overigens geen idee om, als je zo vaak met Photoshop/Premiere bezig bent, een 32GB kitje te kopen?

Ik liep in de vorige build wel vaak vol in grote Photoshop bestanden (3GB+ bestanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 23:51
Nu ik steeds meer dit topic lees op tweakers blijf ik nog steeds twijfelen welk moederbord voor mij het meest handigst is. Ik overweeg om 3600x te kopen ivm dat de 3700x niet extreem veel verschilt voor mijn doeleinden. Hiervoor heb ik ook al een topic geopend in componenten aankoopadvies link. Reviews lees ik ook al door en mss met de mensen die er al ervaring hebben met combinatie ryzen 3000 en b450 of met x570 mij verder kunnen helpen. Op Engelse fora's zijn er ook nog niet echt antwoorden beschikbaar.

Daarnaast voor de mensen die x570 bordjes is er al enige nut voor PCI Express 4.0?

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

DaniëlWW2 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:12:
[...]

Het bord zelf heb al moeite met 3200MT/s ,mijn fury sticks willen wel booten op 32000C14 maar het bord is dan niet stabiel.
Ik heb ook nog een prime b350 plus en dat werkt wel stabiel met hetzelfde geheugen.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 09:45
Emryte schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:24:

Daarnaast voor de mensen die x570 bordjes is er al enige nut voor PCI Express 4.0?
voorlopig een enkele m2 ssd volgens mij verwacht dat samsung ook wel bezig is met een nieuwe ssd voor pci-e 4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Flying schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:18:
[...]

Dan zou ik, als looks niet uitmaken, zeker kiezen voor de Crucial sticks. Als looks wel uitmaken dan zou ik ook voor de Crucial kiezen :+ . Is het overigens geen idee om, als je zo vaak met Photoshop/Premiere bezig bent, een 32GB kitje te kopen?

Ik liep in de vorige build wel vaak vol in grote Photoshop bestanden (3GB+ bestanden).
Thanks! En welke crucial sticks dan? Teveel opties 8)7
32 GB heb ik ook aan zitten denken maar ik kom eigenlijk nog nooit in de buurt van de limiet. Ik werk met vrij kleine bestanden. Mijn huidige i6600 trekt het allemaal niet zo meer maar de hoeveelheid ram is nog geen probleem. Eventueel kan ik later nog wat bij prikken al levert dat geloof ik ook wel performance verlies op aangezien al die borden in daisy chain staan.

[ Voor 20% gewijzigd door rajackar op 10-07-2019 16:29 ]

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Help!!!! schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:16:
[...]

Dat heeft waarschijnlijk hiermee te maken: https://www.overclock.net...abric-x370-x470-x570.html

Denk dat de bugs in de hero biossen ook in jouw bios zitten.

'DRAM Voltage at the beginning of POST is always 1.200V which limits the max memory frequency. It's possible to work around by first booting with lower DRAM Frequency and higher voltage, then only increasing DRAM Frequency in steps without the board shutting down.'
Ah, ik was al vaag iets tegengekomen, maar dit bevestigd het. :)
Ik maak ook echt geen illusies over hoe ASUS of wie dan ook haar biossen ontwikkeld. Ze zullen gewoon een bios ontwikkelen voor de C6H en er features uit blijven slopen voor elk segment. Alleen aanpassen wat er aangepast moet worden. Als RAM overclocking dus helemaal kapot is op de C6H, dan is het ook zeker kapot op mijn Prime Pro. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
hjvg schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:27:
[...]

voorlopig een enkele m2 ssd volgens mij verwacht dat samsung ook wel bezig is met een nieuwe ssd voor pci-e 4.0
Dus eigen is pci-e 4.0 meer toekomstbestendig voor over 1 á 2 jaar?

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
rajackar schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:28:
[...]

Thanks! En welke crucial sticks dan? Teveel opties 8)7
32 GB heb ik ook aan zitten denken maar ik kom eigenlijk nog nooit in de buurt van de limiet. Ik werk met vrij kleine bestanden. Mijn huidige i6600 trekt het allemaal niet zo meer maar de hoeveelheid ram is nog geen probleem. Eventueel kan ik later nog wat bij prikken al levert dat geloof ik ook wel performance verlies op aangezien al die borden in daisy chain staan.
Alles met "AES" in het typenumer heeft als het goed is E-die.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Boxman schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:30:
[...]

Alles met "AES" in het typenumer heeft als het goed is E-die.
Inderdaad en dit jaar uitgekomen. De witte 3200MHz is de goedkoopste op dit moment. pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK

[ Voor 22% gewijzigd door Zenix op 10-07-2019 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Top! Thanks guys!
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 16:31
Zenix schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:32:
[...]

Inderdaad en dit jaar uitgekomen. De witte 3200MHz is de goedkoopste op dit moment. pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK
Exact deze van de week gekocht op amazon voor 54 euro, nu staat hij weer op 67 euro oid. Perfect getimed dus. Vanmiddag binnengekomen, hoop dat ze werken icm de MSI 450 tomahawk en mijn nieuwe ryzen 3600x. Maar moet geen problemen op gaan leveren lijkt me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:28:
[...]

Ah, ik was al vaag iets tegengekomen, maar dit bevestigd het. :)
Ik maak ook echt geen illusies over hoe ASUS of wie dan ook haar biossen ontwikkeld. Ze zullen gewoon een bios ontwikkelen voor de C6H en er features uit blijven slopen voor elk segment. Alleen aanpassen wat er aangepast moet worden. Als RAM overclocking dus helemaal kapot is op de C6H, dan is het ook zeker kapot op mijn Prime Pro. :P
Inderdaad. Het is dacht ik ook een oud issue wat weer terug is. Moet vanavond even kijken maar je kunt op de C6H meen ik apart een MEM boot voltage opgeven. En als je een preset selecteert, dan zet ie het op 1.4v ofzo. Blijkbaar is dit momenteel stuk waardoor dit probleem optreedt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

swoutr schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:51:
[...]

Exact deze van de week gekocht op amazon voor 54 euro, nu staat hij weer op 67 euro oid. Perfect getimed dus. Vanmiddag binnengekomen, hoop dat ze werken icm de MSI 450 tomahawk en mijn nieuwe ryzen 3600x. Maar moet geen problemen op gaan leveren lijkt me!
Ik voor 58. Ga voor dezelfde setup met de 3600. Alleen moederbord gaat nog niet goed: https://www.reddit.com/r/...si_motherboards_and_bios/

Vrijdag op zijn vroegst een BIOS die gaat werken. De huidig BIOS boot 1 op 20 keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Zenix schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:58:
[...]

Ik voor 58. Ga voor dezelfde setup met de 3600. Alleen moederbord gaat nog niet goed: https://www.reddit.com/r/...si_motherboards_and_bios/

Vrijdag op zijn vroegst een BIOS die gaat werken. De huidig is BIOS boot 1 op 20 keer...
Ga mijn systeem zaterdag pas bouwen, hoop dat de juiste bios update er dan is, zijn er meer gevallen met hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Emryte schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:24:
Nu ik steeds meer dit topic lees op tweakers blijf ik nog steeds twijfelen welk moederbord voor mij het meest handigst is. Ik overweeg om 3600x te kopen ivm dat de 3700x niet extreem veel verschilt voor mijn doeleinden. Hiervoor heb ik ook al een topic geopend in componenten aankoopadvies link. Reviews lees ik ook al door en mss met de mensen die er al ervaring hebben met combinatie ryzen 3000 en b450 of met x570 mij verder kunnen helpen. Op Engelse fora's zijn er ook nog niet echt antwoorden beschikbaar.

Eerder werd hier een link gepost waarbij de VRM van een B350 bordje opliep tot 138°C. Sommigen met een X370 of B350 krijgen de boel niet aan de praat. Dat zou ik dus sowieso vermijden. Bovendien hebben veel 4xx-bordjes het probleem dat het aanwezige geheugen voor de BIOS te klein is waardoor er bij MSI bv. functies uitgehaald worden.

Wil je futureproofen, wat hier betekent er later een 4000-serie Ryzen inprikken, dan koop je beter een X570. Anders kun je een B450 of X470 overwegen met een goede VRM (met goede koeling erop, bij voorkeur een heatpipe).

Veel succes ermee iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

swoutr schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:59:
[...]

Ga mijn systeem zaterdag pas bouwen, hoop dat de juiste bios update er dan is, zijn er meer gevallen met hetzelfde probleem?
Ja, google maar dan zie je wel meer. De BIOS op de website van juni is niet stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 23:15

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Emryte schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:29:
[...]

Dus eigen is pci-e 4.0 meer toekomstbestendig voor over 1 á 2 jaar?
Dat blijft de vraag. Had gelezen dat PCI-E 5.0 dit jaar al gereed is en ze in 2020/2021 in producten zouden verschijnen. Dus het kan zomaar zijn dat PCI-E 4.0 maar een erg korte levensduur heeft. Backwards compatibiliteit twijfel ik niet aan, maar PCI-E 4.0 zou mijn inziens niet de reden moeten zijn om de overstap naar een X570 bord te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
Zenix schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:00:
[...]

Ja, google maar dan zie je wel meer. De BIOS op de website van juni is niet stabiel.
Lees het nu op reddit idd, enige reactie vanuit MSI? Aangezien je het hebt over as. vrijdag. Het moederbord speciaal aangeschaft omdat hij "compatible" zou zijn met de 3600x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxman
Flying schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:59:
[...]

Sommigen met een X370 of B350 krijgen de boel niet aan de praat. Dat zou ik dus sowieso vermijden.
Wel iets genuanceerder dan "sommigen met een x370" tho; welgeteld 1 user in dit topic heeft issues op een Asus C6H, en dat kan net zo goed een DOA processor zijn of een specifieke bios issue gezien het elders op het internet wel werkt. Voor de rest 2, ik en Daniel, met 2 verschillende x370 bordjes waar alles - zij het ietwat buggy met het ram - helemaal prima werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Boxman schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:17:
[...]

Wel iets genuanceerder dan "sommigen met een x370" tho; welgeteld 1 user in dit topic heeft issues op een Asus C6H, en dat kan net zo goed een DOA processor zijn of een specifieke bios issue gezien het elders op het internet wel werkt. Voor de rest 2, ik en Daniel, met 2 verschillende x370 bordjes waar alles - zij het ietwat buggy met het ram - helemaal prima werkt.
2 van een vrij kleine groep vind ik nog best veel, ja ik was die andere.
Anyway, nieuwe B450 bord is binnen, geflashed en draait gelukkig goed.

Het risico is zeker aanwezig dat het niet werkt, en ik ben inmiddels veel meer tegen gekomen op andere fora met dezelfde problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door unfor op 10-07-2019 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

swoutr schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:08:
[...]

Lees het nu op reddit idd, enige reactie vanuit MSI? Aangezien je het hebt over as. vrijdag. Het moederbord speciaal aangeschaft omdat hij "compatible" zou zijn met de 3600x.
Staat in die link, zoek maar tomahawk of b450. Hopelijk vrijdag een goede BIOS, anders volgende week. Ik heb het moederbord ook om dezelfde reden aanschaft. Dus ik baal met je mee. ;(

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 10-07-2019 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
EXCalibur_EeK schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:06:
[...]

Dat blijft de vraag. Had gelezen dat PCI-E 5.0 dit jaar al gereed is en ze in 2020/2021 in producten zouden verschijnen. Dus het kan zomaar zijn dat PCI-E 4.0 maar een erg korte levensduur heeft. Backwards compatibiliteit twijfel ik niet aan, maar PCI-E 4.0 zou mijn inziens niet de reden moeten zijn om de overstap naar een X570 bord te maken.
PCI-E 4.0 was klaar in juni 2017. Eerste release voor consumenten was juli 2019, twee jaar later. De definitieve PCI-E 5.0 specificatie was er 29 mei 2019. Vermoedelijk gaat daar ook een jaartje of twee over gaan. Ondertussen zijn ze volop bezig met PCI-E 6.0 waarvan de organisatie hoopt op definitieve specificatie in 2021. Dan zou het zo maar kunnen dat PCI-E 5.0 een even lange (of korte) levensduur heeft.

Daar zou ik het dus absoluut niet voor doen. Misschien is het niet slecht om wel verder te kijken:
- Algemeen genomen heeft een X470 2 M.2 slots. Het eerste slot is "gratis" qua bandbreedte. Het tweede slot offert vaker dan niet de bandbreedte van het PCI-E x16 slot op en maakt daar een x8 van.
- PCI-E 4.0 heeft dubbele bandbreedte waardoor een x16 slot daarvan die op x8 draait de effectieve bandbreedte heeft van een PCI-E 3.0 x16 slot.
- Ik dacht dat met uitzondering van de RTX 2080 Ti er geen enkele kaart is die PCI-E 3.0 x8 bandbreedte voltrekt. We hopen wel dat er snel zo'n kaarten komen.

Op dat moment is het toch leuker om de volledige bandbreedte kunnen benutten en zit je iets veiliger met PCI-E 4.0. Realistisch gezien zal het verschil hier vrij klein zijn.

Er zijn echter beperkingen momenteel op PCI-E 4.0 in de vorm van de baanlengte die veel beperkter is, waardoor er meer repeaters gebruikt moeten worden. Bovendien is er een hoger stroomverbruik (al moet er hier nog uitgebreid voor getest worden). In het nieuwstopic van AMD heb er onlangs ook een post over gemaakt: de stijging in kostprijs enkel en alleen door de baanlengte was 100 dollar. Moederbordfabrikanten hebben ook de VRM hiervoor beter gemaakt, ook een kostprijsstijging.

De vraag is wat de bijkomende beperkingen zullen zijn van PCI-E 5.0 ten opzichte van zijn voorganger en welke verhoging van kostprijs daarmee gepaard zal gaan.

Een leuke snippet uit een artikel van Anandtech over de release van de 5.0 specificatie:
Meanwhile the big question, of course, is when we can expect to see PCIe 5.0 start showing up in products. The additional complexity of PCIe 5.0’s higher signaling rate aside, even with PCIe 4.0’s protracted development period, we’re only now seeing 4.0 gear start showing up in server products; meanwhile the first consumer gear technically hasn’t started shipping yet. So even with the quick turnaround time on PCIe 5.0 development, I’m not expecting to see 5.0 show up until 2021 at the earliest – and possibly later than that depending on just what that complexity means for hardware costs.
https://www.anandtech.com...zes-pcie-50-specification

PCI-E 3.0 heeft lang de tijd gehad om volwassen te worden waardoor de kostprijs laag was. We zien nu nVME SSDs uitkomen met 4.0 ondersteuning, maar er staat een serieuze prijs tegenover de "merkbare snelheidswinst". Om een idee te geven:

pricewatch: Corsair Force MP510 960GB - 3.0
pricewatch: Corsair Force MP600 1TB - 4.0

Welk voordeel biedt dit voor een consument? Dat allemaal terwijl de snelste consumentenvideokaart nog niets eens de volledige bandbreedte weet te benutten van PCI-E 3.0 x16.

Ik zou me dus van PCI-E 5.0 niets aantrekken.
Boxman schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:17:
[...]

Zoals aangehaald zijn wij best een kleine groep, toch? Dat daar gelaten, hoe zie jij het qua support naar de toekomst? Zal een fabrikant nog veel tijd investeren in zijn moederborden van twee generaties terug? Van wat ik had gelezen op het internet waren er nogal veel klachten over de "snelheid" van support voor X470 CH VII bugs in de BIOS.

Als je reeds een 3xx-bord hebt dan zou ik hoe dan ook testen of je het aan de praat krijgt, zo niet dan pas investeren. Als nieuwe instapper zou ik de 3xx-reeks links laten liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Flying op 10-07-2019 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Help!!!! schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:51:
[...]

Inderdaad. Het is dacht ik ook een oud issue wat weer terug is. Moet vanavond even kijken maar je kunt op de C6H meen ik apart een MEM boot voltage opgeven. En als je een preset selecteert, dan zet ie het op 1.4v ofzo. Blijkbaar is dit momenteel stuk waardoor dit probleem optreedt.
Het trucje werkt in ieder geval. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
Voor de mensen die debug codes zien staan op het moederbord (Gigabyte in mijn geval) nadat deze naar Windows boot en verder geen problemen ondervinden, je mag de code negeren. Die zijn enkel relevant indien de computer niet werkt:
Dear customer,

Thank you for emailing GIGABYTE.
We would like to help you with your technical inquiry.

The DEBUG codes are only valid iff the boot process stops before you get the sinle beep from the system speaker and the boot Logo does appear.

If Windows is loading and later on in Windows the Debug codes are meaningless.

Please ignore.

Regards

GIGABYTE Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
unfor schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:27:
[...]

2 van een vrij kleine groep vind ik nog best veel, ja ik was die andere.
Anyway, nieuwe B450 bord is binnen, geflashed en draait gelukkig goed.

Het risico is zeker aanwezig dat het niet werkt, en ik ben inmiddels veel meer tegen gekomen op andere fora met dezelfde problemen.
Geflashed alvorens je er een cpu op hebt gezet? Doormiddel van een usb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Flying schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:36:
[...]

Zoals aangehaald zijn wij best een kleine groep, toch? Dat daar gelaten, hoe zie jij het qua support naar de toekomst? Zal een fabrikant nog veel tijd investeren in zijn moederborden van twee generaties terug? Van wat ik had gelezen op het internet waren er nogal veel klachten over de "snelheid" van support voor X470 CH VII bugs in de BIOS.
Dat heb ik reeds toegelicht, en ik denk in ieder geval 'genoeg' tijd.

Wat betreft de failures, ongeacht de grootte van een groep, n=1 is altijd insignificant. Daar kun je nooit, echt nooit, uit extrapoleren.

Het aanschaffen van een goedkope tweedehands toendertijd-premium bord zie ik verder als een zeer viabele optie, zeker voor mensen die willen instappen met de goedkopere Ryzen 3000 processoren. En zelfs dan kunnen ze later altijd nog de 3900 / 3950x erin stoppen. Dus ik zou hem niet per definitie afraden, nee.

[ Voor 18% gewijzigd door Boxman op 10-07-2019 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:08
swoutr schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:59:
[...]

Geflashed alvorens je er een cpu op hebt gezet? Doormiddel van een usb?
Hij heeft ook nog een oud bord dat niet werkte, dus zal ook wel een ouwe cpu hebben om mee te flashen.

[ Voor 3% gewijzigd door haarbal op 10-07-2019 18:06 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 23:41
Destiny 2 start niet meer met Ryzen 3000. Bungie werkt aan het probleem:

https://www.reddit.com/r/...work_with_new_ryzen_3000/

Fijn nieuws net nu ik mijn 3700X heb besteld... Hopelijk is dit het enige spel wat niet op wil starten, want het zou goed balen zijn als blijkt dat een hoop (niet meer ondersteunde) spellen niet meer willen opstarten met de nieuwe CPU.

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seezung
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-08 10:54
Weet niet of iedereen hiervan op de hoogte was;
Because I have not seen it anywhere, the Ryzen Balanced plans have made a comeback specifically and only for 3rd Gen Ryzen CPUs as of chipset driver 1.07.07. These plans optimize the behavior of CPPC2 to get the 1-2ms clock selection we discussed with the media. Any other Ryzen user doesn't need a plan anymore.
https://www.reddit.com/r/...ce=share&utm_medium=web2x

Aldus AMD_Robert op Reddit

www.twitch.tv/seezung77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 20:07
millman schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:50:
[...]

Je linkt t verkeerde Trident setje.. 3600c17 bedoelde @Lekiame
@millman ,

Ja maar de gene waar hij naar linkt zijn toch beter? C16 ipv C17?

Deze dus zeg maar:

pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-16GTZR

[ Voor 25% gewijzigd door Operations op 10-07-2019 18:33 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asateo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-07 13:54
Ik las hier dat 3200 MHz geheugen overclockbaar is tot 3733mhz, dus dan komt het erop aan om stipje met zo laag mogelijke latency te vinden en die dan te oc'en.

Vb. pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVR

Of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Asateo op 10-07-2019 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:16
Vliegt de temperatuur bij meerderen ook zo op en neer bij de 3700X?
Als ik bijvoorbeeld gewoon rustig tweakers zit te lezen is de temp 36-37C en kan ineens zonder dat er iets gebeurt naar 50-55 vliegen en weer rustig zakken naar 40C. Ook bij load kan hij behoorlijk uitschieten naar 70C tijdens gamen bv terwijl hij de rest van de tijd 55-60C is.
Ik gebruik PBO + LLC4 + fixed voltage van 1.365v in bios. idle vcore is dan 1.33-1.34 en load 1.38-1.40

Koeler: Een dikke Noctua NH-D15 :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Lekiame op 10-07-2019 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Lekiame
Lekiame schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:34:
Als ik bijvoorbeeld gewoon rustig tweakers zit te lezen is de temp 36-37C en kan ineens zonder dat er iets gebeurt naar 50-55 vliegen en weer rustig zakken naar 40C. Ook bij load kan hij behoorlijk uitschieten naar 70C tijdens gamen bv terwijl hij de rest van de tijd 55-60C is.
Ik gebruik PBO + LLC4 + fixed voltage van 1.365v in bios. idle vcore is dan 1.33-1.34 en load 1.38-1.40

Waarom draai je load met 1.38 en vooral prime/heavy load met 1.4 (schreef je in andere topic) :?

Voor de duidelijkheid je bent vrijwel zeker je chip aan het slopen. Heb je de TS gelezen :?

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 10-07-2019 18:57 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
[...]

Eerder werd hier een link gepost waarbij de VRM van een B350 bordje opliep tot 138°C. Sommigen met een X370 of B350 krijgen de boel niet aan de praat. Dat zou ik dus sowieso vermijden. Bovendien hebben veel 4xx-bordjes het probleem dat het aanwezige geheugen voor de BIOS te klein is waardoor er bij MSI bv. functies uitgehaald worden.

Wil je futureproofen, wat hier betekent er later een 4000-serie Ryzen inprikken, dan koop je beter een X570. Anders kun je een B450 of X470 overwegen met een goede VRM (met goede koeling erop, bij voorkeur een heatpipe).

Veel succes ermee iig.
Ik wil futureproof sws, maar de 300 am4 chipset ging al niet door. Na dit geef je ook aan dat er functies zijn uit gehaald? Wat zijn een paar functies die MSI eer bijvoorbeeld heeft uitgehaald?

Naast PCI-E 4.0 en het geheugen bij 4xx borden vrij laag is, zijn er nog andere voordelen van de x570 chipset?
EXCalibur_EeK schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:06:
[...]

Zelf las ik dat ze pas vorig jaar zijn begonnen met de uitrol van PCI-E 4.0 voor de producten terwijl de standaard al langer bestond. Ik maak mij hier dan ook minder druk om.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:14
[...]

Veel succes ermee iig.
Off-topic: Mooi systeempje heb je.

Ik denk dat ze kans dat de 4xxx op AM4 blijft zeer klein is en de volgende Ryzen processoren op AM5 zullen komen.
Socket AM4 wordt namelijk tot 2020 ondersteund en AMD komt in September nog met de 3950X en zal volgend jaar echt niet met een nieuwe Ryzen aan komen waaien.

Wat de hoge temperaturen op de wat oudere borden betreft, dit lijkt iets te zien waar niet iedereen last van heeft dus er moet meer achter zitten.
Zie hier een 3900X op een Asrock B350 bordje getest door Hardware Unboxed.

Edit:
Vooralsnog lijkt het uitkleden van de BIOS door moederbord fabrikanten zoals MSI één van de hoofdredenen om van B350/B450/X370X470 af te stappen.
Op mijn B450m Mortar ben ik bijvoorbeeld SATA raid en Auto Clear CMOS kwijt naast de hele GUI. Er zal ongetwijfeld nog meer uit de BIOS gesloopt zijn.

Qua performance lever je niks in t.o.v. X570.

Redenen voor X570 zijn dan PCI-E gen 4 voor NVME performance en niet te vergeten de extra fan die je vaak bij ieder bord krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door Evernote op 10-07-2019 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
Asateo schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:33:
Ik las hier dat 3200 MHz geheugen overclockbaar is tot 3733mhz, dus dan komt het erop aan om stipje met zo laag mogelijke latency te vinden en die dan te oc'en.

Vb. pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVR

Of zie ik dit verkeerd?
Zeker niet alle modules zullen dat halen. Er is nu vrij duidelijk dat je modules moet hebben die bestaan uit E-die Micron chips om ver te kumnen overclocken.

Die zitten o.a. op deze modules:

pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK

En dan nog is het geen garantie...

[ Voor 5% gewijzigd door Operations op 10-07-2019 18:50 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Lekiame schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:34:

Een run Cinebench R20 laat mijn CPU al 30C+ stijgen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

LLC level 4 ? Wat ben je aan het doen man. Zet dingen gewoon op auto, desnoods kleine undervolt erop en klaar. 1.36 voor lange termijn is net op het randje. LLC level 4 kan dat voltage onnodig hoog zetten bij minste load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Zou het kunnen dat bij de X CPU's de temperatuur weer hoger word weergegeven dan de werkelijkheid?
Ik heb nu de 3600X op stock draaien en geeft aan dat de tdie op loopt tot 80 graden op met mijn Thermalright Silver-Arrow SB-e tijdens een prime95 small ftt.
Met de stock cooler tot wel 95c!
Beide coolpasta's laten gewoon een nette imprint zien, lijkt me niet een mounting probleem met 2 verschillende coolers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 19:58
Ik zie ontzettend veel ram modules voorbijkomen.. Ryzen zen was altijd al geliefd met hoger ram speeds, als ik bv echt 3600 wil of meer, waar moet ik dan op letten ? ( om te zorgen dat ik de juiste die krijg die het ook echt kan doen op 3600(+))

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:53:
LLC level 4 ? Wat ben je aan het doen man. Zet dingen gewoon op auto, desnoods kleine undervolt erop en klaar. 1.36 voor lange termijn is net op het randje. LLC level 4 kan dat voltage onnodig hoog zetten bij minste load.
Op auto heb je idle een voltage van 1.45-1.50, uiteraard kan je bv offset - doen. voltage is dus juist onnodig hoog wanneer je 'Auto' LLC gebruikt.
Echter met LLC4 1.35v kan je keurig 1.34 idle en 1.38v load draaien hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Lekiame op 10-07-2019 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Flying schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:09:
[...]

De Corsair Crystal 680X in het wit. Ik ging origineel de Lian-Li PC-O11 Dynamic kopen, maar met de fans erbij kwam deze net zo duur uit en ik vind hem een stuk mooier.
[Afbeelding]

Dit was tijdens de memtest. Nog niets van licht kunnen configureren, maar de bedoeling is dat alles wit wordt. De riser cable is de LINKUP Premium PCI-E 3.0 x16 via Amazon, want die kreeg goede reviews. Ik vermoed dat de 20cm versie net te krap ging zijn en heb de 30cm gekozen.
deze is erg mooi geworden! Ik ben er nog niet uit. Neig naar de Lian Li PC-O11 Dynamic maar deze is ook zeker interessant.

Het enige wat mij stoort zijn de witte en zwarte fans door elkaar. Zaten die front fans er standaard bij? Klein detail maar toch :P

[ Voor 8% gewijzigd door san.okk op 10-07-2019 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Laatst online: 05-09 11:40

JoSchaap

Had a life, got a modem..

ik blijf het gewoon geweldig vinden dat deze 3200 modules feilloos werken op 3733 :D

Ik ben GPU limited nu... thats for sure :D

https://www.3dmark.com/3dm/37521857
https://www.userbenchmark.com/UserRun/18278939
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YmChxfE.png

[ Voor 37% gewijzigd door JoSchaap op 10-07-2019 19:40 ]

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
JinShepard schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:14:
Ik zie ontzettend veel ram modules voorbijkomen.. Ryzen zen was altijd al geliefd met hoger ram speeds, als ik bv echt 3600 wil of meer, waar moet ik dan op letten ? ( om te zorgen dat ik de juiste die krijg die het ook echt kan doen op 3600(+))
@JinShepard ,

Ik vroeg mij hetzelfde af. En als je dus niet wilt overclocken, dan is dit volgens mij een goede (maar dure) optie:

Voor ongeveer de helft minder koop je deze:

pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK

En met redelijke zekerheid kan je die overclocken tot 3733mhz. Dit vroeg je op zich niet maar dacht geef het toch even mee ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Operations op 10-07-2019 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Niet online
Operations schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:28:
[...]

@JinShepard ,

Ik vroeg mij hetzelfde af. En als je dus niet wilt overclocken, dan is dit volgens mij een goede (maar dure) optie:

wel een heel mooi setje (mag ook voor die prijs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
san.okk schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:24:
[...]

deze is erg mooi geworden! Ik ben er nog niet uit. Neig naar de Lian Li PC-O11 Dynamic maar deze is ook zeker interessant.

Het enige wat mij stoort zijn de witte en zwarte fans door elkaar. Zaten die front fans er standaard bij? Klein detail maar toch :P
@san.okk ,

Heb je ook naar de PC-O11 Air gekeken? Dan heb je een open voorkant en kan je een hele goede airflow genereren. Is een tweaker (@Deathchant ) die er een heel mooi systeem ingebouwd heeft inclusief WC.

Hier zeg maar:

productreview: Lian Li PC-O11 Air review door Deathchant

[ Voor 14% gewijzigd door Operations op 10-07-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Niet online
Operations schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:32:
[...]

@san.okk ,

Heb je ook naar de PC-O11 Air gekeken? Dan heb je een open voorkant en kan je een hele goede airflow genereren. Kijk anders maar even naar de reviews vsn die kast. Is een tweaker (death... nog wat) die er een heel mooi systeem ingebouwd heeft inclusief WC.
Zeker! En ik denk dat die beter geschikt is voor air koeling alleen die PC-O11 Dynamic is gewoon veel mooier met die glazen voorkant.. :P Heb m gereserveerd. Heb je nog meer foto's van die Corsair gedeeld (show je build forum??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
san.okk schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:29:
[...]

wel een heel mooi setje (mag ook voor die prijs)
@san.okk ,

Dat dacht ik ook maar wel toch "maar" gewoon 10ns ? (2000x16) /3600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Niet online
Operations schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:38:
[...]
@san.okk ,

Dat dacht ik ook maar wel toch "maar" gewoon 10ns ? (2000x16) /3600
Ze maken duidelijk gebruik van de Ryzen - 3600Mhz hype. Het prijsverschil is zo'n 70 euro met de 3200Mhz 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
san.okk schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:39:
[...]

Ze maken duidelijk gebruik van de Ryzen - 3600Mhz hype. Het prijsverschil is zo'n 70 euro met de 3200Mhz 8)7
Volgens mij klopt mijn formule niet, als ik dit doe:

1. Clockspeed / 2 (1800)
2. 16/1800
3. x 1000

Is wel gewoon 8.88 ns.
Dus dan is het wel echt snel hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
san.okk schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:24:
[...]

Die waren standaard inderdaad. Ik had net zo goed die fans kunnen kopen, maar die waren me te duur voor enkel de lichtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
JoSchaap schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:24:
ik blijf het gewoon geweldig vinden dat deze 3200 modules feilloos werken op 3733 :D

[Afbeelding]
Heb je een screenshot van je timings en welk voltage gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

Betreft geheugen: kijk even naar de winsten die je haalt, boven de 3200 valt het allemaal vies tegen en betaal je voor 1-2 procent dik het dubbele voor je geheugen. Ikzelf zou lekker een setje 3200 cl16 of 3600cl18 kopen en kijken hoeveel harder ze lopen. Lukt het niet jammer, lukt het wel heb je er een goed gevoel bij... Tenzij je voor je usexase enorm afhankelijk bent van snel geheugen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
JoSchaap schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:24:

[Afbeelding]
Vergeet jij nu ook de single core test te doen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

Ernemmer schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:18:
[...]

Vergeet jij nu ook de single core test te doen? :D
Als ik ergens iets mis leg het me vooral uit.. ik heb sinds i7 Gen3 niet meer geupgrade/gebenched dus ik doe nu ook maar wat ik op fora langs zie komen :Y)
Flying schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:09:
[...]

Heb je een screenshot van je timings en welk voltage gebruik je?
Ik heb de bios nog steeds op full auto staan. XMP geladen en geheugen op 3733 ingesteld

Enige verschil met eerdere runs is een bios upgrade naar v1.41 en de CAS latency staat nu op 17 ipv 16
echter vind Ryzen master dat dit 18 is nu :/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DhR1hMw.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Nox schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:13:
Betreft geheugen: kijk even naar de winsten die je haalt, boven de 3200 valt het allemaal vies tegen en betaal je voor 1-2 procent dik het dubbele voor je geheugen. Ikzelf zou lekker een setje 3200 cl16 of 3600cl18 kopen en kijken hoeveel harder ze lopen. Lukt het niet jammer, lukt het wel heb je er een goed gevoel bij... Tenzij je voor je usexase enorm afhankelijk bent van snel geheugen.
@Nox ,

Is de winst boven de 3200mhz echt zo mager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
JoSchaap schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:37:
[...]

Als ik ergens iets mis leg het me vooral uit.. ik heb sinds i7 Gen3 niet meer geupgrade/gebenched dus ik doe nu ook maar wat ik op fora langs zie komen :Y)
Ik zou graag de single core score zien van Cinebench. Om die te doen moet je even bovenaan bij file ''advanced benchmark'' aanklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 12:17
Ik heb iets opvallends. Ik heb een b450 tomahawk van msi, met een volledig nieuwe bios vanwege de 3000 serie. Nu heb ik opeens een aantal extra opties bij de precision boost overdrive, en die maken wel degelijk verschil. In het verleden had ik enkel "enabled" maar nu heb ik daarnaast "enhanced mode" 1 t/m 4. Op enabled boost hij single core naar 4200 Mhz met een cinebench r15 score van 197 (single core).

Als ik hem vervolgens op enhanced mode 2 zet boost hij naar 4400 Mhz, maar wel met een voltage van 1.45. Het resultaat in cinebench is dan 207.

Wat is nu wijsheid? 1.45 lijkt me wel erg hoog. Op standaard boost hij hem naar 1.26 ongeveer.

Het betreft een r5 3600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

Ernemmer schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:42:
[...]

Ik zou graag de single core score zien van Cinebench. Om die te doen moet je even bovenaan bij file ''advanced benchmark'' aanklikken.
hij springt bij deze test bij elk blokje naar een andere core op 4,2Ghz dus het was wat awkward om te zien :+
ws had ik eerst een singlecore profile moeten laden.. maar dat is mosterd na de maaltijd :Y)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ii80Wxd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Operations schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:32:
[...]

@millman ,

Ja maar de gene waar hij naar linkt zijn toch beter? C16 ipv C17?

Deze dus zeg maar:

Maar ook 50 euro duurder, terwijl de 3600c17 reepjes ook Samsung b-die bevatten die op stock voltage ook 3733 C15-18-18-38-1t doen. Zou niet weten waarom je tegenover de micron E-die @ 90 euro en dan de 3600c17 @ 125 euro nóg eens 50 euro extra uit zou geven.

Die B-die van 125 euro geeft je al marginaal betere mogelijkheden tov micron E-die, dat het voordeel van nét iets betere B-die voor die prijs niet goed te praten valt. Tenzij je voor recordhoogtes gaat op een Intel platform waar b-dies met 1,75v helemaal @$$ kicken. Dan kan het zin hebben een beter 'gebinde' chip te hebben. Voor nu op Zen 2 mogen we eindelijk in ons handjes klappen dat we deze clocks en timings halen op relatief betaalbare reepjes... Jeeej *O*
JoSchaap schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:56:
[...]

hij springt bij deze test bij elk blokje naar een andere core op 4,2Ghz dus het was wat awkward om te zien :+
ws had ik eerst een singlecore profile moeten laden.. maar dat is mosterd na de maaltijd :Y)

[Afbeelding]
Nice hoor! Zou je een cpu-z memory uitdraai erbij willen doen? Wat zij je instellingen verder? PBO?

[ Voor 17% gewijzigd door millman op 10-07-2019 21:09 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
JoSchaap schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:56:
[...]

[Afbeelding]
Dit is helemaal goed zo, dat ie verspringt per core maakt niet uit, bedankt.

Ik zat te denken om van een 7700k naar de 3900x te gaan maar ik doe eigenlijk alleen maar single core dingen. Even kijken of ik een ander excuus kan vinden om te upgraden :)

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 10-07-2019 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

Operations schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:38:
[...]

@Nox ,

Is de winst boven de 3200mhz echt zo mager?
Yes. Ik zal zo ff wat benchmarks erbij pakken. Je hebt ook 35MB L3 cache wat waarschijnlijk de latency compenseert.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
millman schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 21:05:
[...]

Maar ook 50 euro duurder, terwijl de 3600c17 reepjes ook Samsung b-die bevatten die op stock voltage ook 3733 C15-18-18-38-1t doen. Zou niet weten waarom je tegenover de micron E-die @ 90 euro en dan de 3600c17 @ 125 euro nóg eens 50 euro extra uit zou geven.

Die B-die van 125 euro geeft je al marginaal betere mogelijkheden tov micron E-die, dat het voordeel van nét iets betere B-die voor die prijs niet goed te praten valt. Tenzij je voor recordhoogtes gaat op een Intel platform waar b-dies met 1,75v helemaal @$$ kicken. Dan kan het zin hebben een beter 'gebinde' chip te hebben. Voor nu op Zen 2 mogen we eindelijk in ons handjes klappen dat we deze clocks en timings halen op relatief betaalbare reepjes... Jeeej *O*

[...]

Nice hoor! Zou je een cpu-z memory uitdraai erbij willen doen? Wat zij je instellingen verder? PBO?
Jij doelt op deze toch:

pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C17D-32GTZR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Uhm? Hebben we t over 32gb? *Ik ga ff de originele post opzoeken..

Edit:
@Operations

Degene waar hij naar linkte was 16gb 3600c16

Maar die ik bedoel staan hier beneden gelinkt door @Lekiame Is dus ook Samsung b-die 16gb voor heel wat minder geld. Dus ja, in theorie beter, maar in de praktijk kom je met hieronder gelinkte reepjes net zo ver op AMD.

[ Voor 37% gewijzigd door millman op 10-07-2019 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
Hierbij nogmaals even voor de mensen die goed geheugen zoeken bij een Ryzen build (voorbeeld is i.c.m. 3700X, 2x8GB sticks):

pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3600C17D-16GTZ

Setje doet op 1.35V stock volt CL15 op 3733Mhz:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AKEUe8v.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:23
8GB sticks zijn nooit goed. Zo 20121 :+.

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 10-07-2019 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

millman schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 21:05:
[...]

[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2cFVd0X.png

verder voor PBO klik in in Ryzen master op Creator mode, en dan op PBO en Apply :+

/ProTuner! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

toch ook c18? Check de instellingen in bios nogeens? Denk dat die c17 niet 'applied'
verder voor PBO klik in in Ryzen master op Creator mode, en dan op PBO en Apply :+

/ProTuner! :Y)
ehh, de 'one-click-pro' toevallig? :X :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

san.okk schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:37:
[...]

Zeker! En ik denk dat die beter geschikt is voor air koeling alleen die PC-O11 Dynamic is gewoon veel mooier met die glazen voorkant.. :P Heb m gereserveerd. Heb je nog meer foto's van die Corsair gedeeld (show je build forum??)
Er komt binnenkort (weet ff niet meer wanneer) een ROG-model uit die toch wel wat verbeteringen t.o.v. de normale PC-O11 Dynamic met zich meeneemt. Volgens mij heeft het ROG model meer plaats voor rear-fans, althans, grotere.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lekiame
Hierbij even een Cinebench 20 run met PBO. Tijdens de test boost hij all-core tussen de 4144 - 4166Mhz.
De run met 5129 pt was verder van 4300Mhz fixed zonder PBO-run :-)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d1ncMZJ.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Lekiame op 10-07-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Lekiame schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 21:46:
Hierbij even een Cinebench 20 run met PBO.

[Afbeelding]
Wat is de gemiddelde clock onder PBO CB20?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Lekiame schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 21:46:
Hierbij even een Cinebench 20 run met PBO. Tijdens de test boost hij all-core tussen de 4144 - 4166Mhz.

[Afbeelding]
Zou je even CB15 ST willen draaien? 't Liefst op ~4.3GHz om het verschil met een 2700X te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Een ding zit mij dwars. The Stilt zegt dat je de CPU op maximaal 1,325v moet houden tijdens zware load. Nu heb ik al een aantal keer Cinebench of zelfs Intelburntest gedraaid, maar mijn CPU blijft dan rond de 1,35v zitten. PBO staat aan. Ik kan dit gewoon niet helemaal plaatsen. Thoughts? :)

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-07-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 21:50:
Een ding zit mij dwars. The Stilt zegt dat je de CPU op maximaal 1,325v moet houden tijdens zware load. Nu heb ik al een aantal keer Cinebench of zelfs Intelburntest gedraaid, maar mijn CPU blijft dan rond de 1,35v zitten. PBO staat aan. Ik kan dit gewoon niet helemaal plaatsen. Thoughts? :)
Heeft te maken met silicon reliability. Net zoals de 2x00 series, wil je dat je chip met een overklok lang mee gaat dan kan je het beste die waarde aanhouden. De max safe voltage stelling klopt, omdat 2x00 chips vrij snel tekenen van degradatie liet zien.

1.33 vs 1.35 is de wereld niet maar 1.4 bijv wel. 1.45 wellicht al met 3 maanden tekenen van degradatie. Er zit ook een tweaker hier die zn 2700x na amper een paar maanden kapot heeft gedraaid. Houdt stock al niet eens meer stabiel.

Aan de andere kant; die cpu belast je ook niet 24/7. Ik heb een aardig bedrag voor mijn pc betaald toen 2700x en ik ga de cpu ook niet eens ocen gezien xfr al prima werkt. Alleen een undervolt toegepast, houdt nu 4.1 All core boost en 4.35 single core.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2019 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Niet online
Deathchant schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 21:45:
[...]
Er komt binnenkort (weet ff niet meer wanneer) een ROG-model uit die toch wel wat verbeteringen t.o.v. de normale PC-O11 Dynamic met zich meeneemt. Volgens mij heeft het ROG model meer plaats voor rear-fans, althans, grotere.
Thanks, ook voor je review. Ik ga er nog is even over nadenken. Hoewel 289 wel erg gortig word.

Even on-topic. Het valt mij op dat er een prijsverhoging is doorgevoerd voor (in elk geval) de 3700x. Vanmiddag was de vanaf prijs nog 349,00 euro waar inmiddels de meeste prijzen rond de 365 euro zijn..

[ Voor 18% gewijzigd door san.okk op 10-07-2019 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Paprika schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 21:49:
[...]

Zou je even CB15 ST willen draaien? 't Liefst op ~4.3GHz om het verschil met een 2700X te zien.
Hierbij even CB15 run zowel multi als single core, echter wel met PBO (@millman max boost tijdens CB15/20 is 4142-4167Mhz).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8zRpqsH.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 21:55:
[...]

Heeft te maken met silicon reliability. Net zoals de 2x00 series, wil je dat je chip met een overklok lang mee gaat dan kan je het beste die waarde aanhouden. De max safe voltage stelling klopt, omdat 2x00 chips vrij snel tekenen van degradatie liet zien.

1.33 vs 1.35 is de wereld niet maar 1.4 bijv wel. 1.45 wellicht al met 3 maanden tekenen van degradatie. Er zit ook een tweaker hier die zn 2700x na amper een paar maanden kapot heeft gedraaid. Houdt stock al niet eens meer stabiel.

Aan de andere kant; die cpu belast je ook niet 24/7. Ik heb een aardig bedrag voor mijn pc betaald toen 2700x en ik ga de cpu ook niet eens ocen gezien xfr al prima werkt. Alleen een undervolt toegepast, houdt nu 4.1 All core boost en 4.35 single core.
Ik weet hoe het werkt. Ik wil alleen weten waarom mijn CPU weigert terug te gaan naar 1,325v voor zoiets als Intelburntest. Ik had ook al een offset van -0,025v gedaan waarvan ik hoopte dat die precies naar 1,325v zou gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Lekiame schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:01:
[...]

Hierbij even CB15 run zowel multi als single core, echter wel met PBO (@millman max boost tijdens CB15/20 is 4142-4167Mhz).

[Afbeelding]
Mmm single-core lijkt zo goed als identiek aan een 2700X, niet?
Pagina: 1 ... 6 ... 68 Laatste