to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
https://docs.google.com/s...w?sle=true#gid=2112472504Ferio schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:17:
Er was eerder een link naar een document geplaatst met een overzicht van alle moederborden inclusief de borden die zonder processor een flash kunnen krijgen.. heeft iemand deze?
https://www.reddit.com/r/...d_x470_motherboards_with/Ferio schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:17:
Er was eerder een link naar een document geplaatst met een overzicht van alle moederborden inclusief de borden die zonder processor een flash kunnen krijgen.. heeft iemand deze?
Iets overzichtelijker lijstje van (niet X570) borden die USB BIOS Flashback ondersteunen.
AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro
Thanks voor de info! Dan weet ik een beetje wat ik verwachten kan. Wat is jouw mening over een 'veilig' voltage? Ik lees vaak dat 1.35v of 1.4v al aan de hoge kant is voor dagelijks gebruik.Flying schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:05:
[...]
Ik gebruik memtest via bootable usb. Veel mensen testen met het memtest programma in Windows zelf, maar die is beperkt in grootte van de test. Geef mij dan maar het originele programma die het door en door test. Ik heb geen zin om heel lang te zitten kutten omdat het programma slechts beperkt test.
Nog steeds geen stabiele geheugenoverclock gevonden naar mijn zin. Ik had wel 3400C16 stabiel, maar ik wil toch zeker 3600C16. Nu opnieuw 3600 aan het testen op 1.44v.
Edit: de riser cable is er ook. Ik mocht 'm natuurlijk zelf ophalen bij een UPS access point omdat de meneer van de bestelwagen geen zin had om aan te bellen.
Ben bang dat er toch een nieuwe plank moet komen.
Uiteraard BIOS updated en een reset gedaan.
Ik ben absoluut geen expert en volg vooral goed op wat er gepost wordt op het internet. Die Micron e-die kan best veel hebben, maar is temperatuurgevoelig. Voorlopig (even bidden) houdt de 3600C16 het toch goed op 1.44v. Er wordt aangeraden om 1.45v al max aan te houden.Skapke schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:53:
[...]
Thanks voor de info! Dan weet ik een beetje wat ik verwachten kan. Wat is jouw mening over een 'veilig' voltage? Ik lees vaak dat 1.35v of 1.4v al aan de hoge kant is voor dagelijks gebruik.
Dit zijn de instellingen die ik nu gebruik. De persoon die dit online heeft gezet kreeg zijn geheugen stabiel met dit op 1.39v. Ik krijg dit niet stabiel op dat voltage, maar voorlopig wel op 1.44. Niet iedereen wint de sillicon lottery. Als je dezelfde set hebt dan zou ik die instellingen proberen op 1.4v (een mooi startpunt imo). Wil dat niet, voltage verhogen. Wil het wel dan kun je het voltage nog verlagen en zien of dat ook wil.
https://media.discordapp....452509292003349/Final.png
Als je echt te ver gaat met waarden en je computer POST niet meer, dan kun je gerust de BIOS resetten. Als leek lijkt het mij allemaal voldoende te lukken. Ik heb niet het idee dat ik veel mis kan doen.
Qua processor ga ik niet overclocken in de eerste maand na release. Daarna even kijken hoe het gesteld is met de bugs en de nieuwe BIOS versies.
Al met 1 memory stick geprobeerd?unfor schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:58:
Well shit... 3600X is binnen maar ik kom terecht in een eindeloze bootloop op mijn ASRock 350M Pro4.
Zag op de gigabyte site dat er 1 of ander firmware update tooltje gedraaid moet worden voor je de bios update, iets met memory.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Bedankt voor je uitgebreide antwoorden. Ik heb er nu ook wel vertrouwen in dat het mij straks lukken gaat. Processor overclocks kijken inderdaad niet erg interessant. Succes nog!Flying schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:01:
[...]
Ik ben absoluut geen expert en volg vooral goed op wat er gepost wordt op het internet. Die Micron e-die kan best veel hebben, maar is temperatuurgevoelig. Voorlopig (even bidden) houdt de 3600C16 het toch goed op 1.44v. Er wordt aangeraden om 1.45v al max aan te houden.
Dit zijn de instellingen die ik nu gebruik. De persoon die dit online heeft gezet kreeg zijn geheugen stabiel met dit op 1.39v. Ik krijg dit niet stabiel op dat voltage, maar voorlopig wel op 1.44. Niet iedereen wint de sillicon lottery. Als je dezelfde set hebt dan zou ik die instellingen proberen op 1.4v (een mooi startpunt imo). Wil dat niet, voltage verhogen. Wil het wel dan kun je het voltage nog verlagen en zien of dat ook wil.
Als je echt te ver gaat met waarden en je computer POST niet meer, dan kun je gerust de BIOS resetten. Als leek lijkt het mij allemaal voldoende te lukken. Ik heb niet het idee dat ik veel mis kan doen.
Qua processor ga ik niet overclocken in de eerste maand na release. Daarna even kijken hoe het gesteld is met de bugs en de nieuwe BIOS versies.
Hoe eindeloos is eindeloos? In dat filmpje van Science Studio waar hij een 3900X op een ASRock B350 moederbord probeerde, moest dat ding ook iets van 5 keer rebooten voordat hij de nieuwe CPU eindelijk goed pakte.unfor schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:58:
Well shit... 3600X is binnen maar ik kom terecht in een eindeloze bootloop op mijn ASRock 350M Pro4.
20+Devil N schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:06:
[...]
Hoe eindeloos is eindeloos? In dat filmpje van Science Studio waar hij een 3900X op een ASRock B350 moederbord probeerde, moest dat ding ook iets van 5 keer rebooten voordat hij de nieuwe CPU eindelijk goed pakte.
Ik ben overclock noob, maar ik wil hetzelfde gaan proberen met 32GB van Crucial, dezelfde 3000C15 of 3200C16 set.Flying schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:01:
[...]
Ik ben absoluut geen expert en volg vooral goed op wat er gepost wordt op het internet. Die Micron e-die kan best veel hebben, maar is temperatuurgevoelig. Voorlopig (even bidden) houdt de 3600C16 het toch goed op 1.44v. Er wordt aangeraden om 1.45v al max aan te houden.
Over de instellingen uit je screenshot: waarom 2T en geen 1T?
AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro
Gezien ik leek ben, geen idee. Ik heb die gewoon op Auto laten staan. Kan na de uitgebreide memtest pas kijken en een eigen screenshot posten (wat ik dan ook hier zal doen).Dionamuh schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:13:
[...]
Ik ben overclock noob, maar ik wil hetzelfde gaan proberen met 32GB van Crucial, dezelfde 3000C15 of 3200C16 set.
Over de instellingen uit je screenshot: waarom 2T en geen 1T?
Wat ik had begrepen is dat 1T beter presteert dan 2T. Maar het zou kunnen dat je hogere frequenties kunt halen op 2T. Het is dan altijd de vraag of je beter af bent met 2T hogere frequentie, of 1T lagere frequentie (en wellicht strakkere timings).Flying schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:16:
[...]
Gezien ik leek ben, geen idee. Ik heb die gewoon op Auto laten staan. Kan na de uitgebreide memtest pas kijken en een eigen screenshot posten (wat ik dan ook hier zal doen).
Overigens kan ik ook niet goed uitleggen waarom/wanneer 1T precies beter is dan 2T.
Misschien kan iemand anders er licht op werpen?Typical values are 1T (one clock cycle) and 2T (two clock cycles). Command Rate: Also called CPC (Command Per Clock). The amount of time in cycles when the chip select is executed and the commands can be issued. The lower (1T) the faster the performance, but 2T is used to maintain system stability.
[ Voor 24% gewijzigd door Dionamuh op 09-07-2019 17:26 ]
Ja goed, maar da's met een RTX 2070.Roeptoeter schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:15:
Hier een 3600 vs 3700X vs 3800X.
Ik weet niet of het fake is.
YouTube: 라이젠 3600 vs 3700X vs 3800X 게임 성능비교 , 라이젠 3세대 구매 예정이신분들을 위해 !
Ik zou daar niet op afgaan. De average fps van de 3600 is daar meestal de hoogste van de 3...
Helaas, no dice.haarbal schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:02:
[...]
Al met 1 memory stick geprobeerd?
Zag op de gigabyte site dat er 1 of ander firmware update tooltje gedraaid moet worden voor je de bios update, iets met memory.
dat is balen, misschien nog een keer reflashen en CMOS clearen?unfor schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:58:
kan je booten met je oude ryzen proc?
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Ja, nieuw moederbord is inmiddels besteld.Terryb47 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:09:
[...]
dat is balen, misschien nog een keer reflashen en CMOS clearen?
kan je booten met je oude ryzen proc?
Dus ja voor een ander zich hier aan brand: Dat je mobo een update heeft gekregen is geen garantie dat het ook werkt!
Tja.. je kunt een 20 jaar oude Renault ook blijven repareren en lassen en toevoegingen doen die hem moderner maken. feit is dat het een 20 jaar oude auto blijft. qua techniek en veiligheid zal het nooit een nieuwe uit de showroom zijn.regmaster schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:34:
[...]
Kijk, dit is nu hoe een tweaker zou moeten denken. Niet direct meegaan in het gehuil dat Windows 7 obsolete is en dat er maar moet worden geupgrade naar 10, maar gewoon even verder kijken dan de MS neus lang is.
Helaas is een dergelijke denkwijze bij slechts weinigen nog aanwezig.
Ik draai zelf ook nog steeds windows 7 vanaf Ryzen 1, uiteraard met de nodige truukjes maar het werkt flawless. Ryzen is in de basis gewoon een x86 compatible processor, of zou dat moeten zijn, dus die zou uit de doos sowieso moeten werken.
En dat gezeur over de scheduler, het is/was juist 10 die daar last van heeft en niet 7.
Er is wat mij betreft op het hobbymatige aspect van het knutselen en tweaken na geen enkele reden meer om 7 te blijven gebruiken.
Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME
Ik wil upgrade uitvoeren naar ASUS Prime X570-PRO, Corsair memory en R9 1900X.
De rest (gehele pc blijft het zelfde) gallery: Wim-Bart
Nu zag ik dat de ASUS Prime Naast de standaard Power connectoren er 1 extra heeft. Waar komt die vandaan? Want naar mijn weten heeft mijn voeding er maar 2, een 24pin en een 8pin. Waar haal ik die 4 pins vandaan?
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
In welke kast en welke riser cable gebruik je voor je system?Flying schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:05:
[...]
Ik gebruik memtest via bootable usb. Veel mensen testen met het memtest programma in Windows zelf, maar die is beperkt in grootte van de test. Geef mij dan maar het originele programma die het door en door test. Ik heb geen zin om heel lang te zitten kutten omdat het programma slechts beperkt test.
Nog steeds geen stabiele geheugenoverclock gevonden naar mijn zin. Ik had wel 3400C16 stabiel, maar ik wil toch zeker 3600C16. Nu opnieuw 3600 aan het testen op 1.44v.
Edit: de riser cable is er ook. Ik mocht 'm natuurlijk zelf ophalen bij een UPS access point omdat de meneer van de bestelwagen geen zin had om aan te bellen.
Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX
Die 4pin heb je niet nodig; alleen voor LN2 overclocking. De 8-pin levert al 384w dat moet echt voldoende zijnWim-Bart schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:41:
Ik zat al mijn upgrade setje samen te stellen maar zie dat de 3900X nog nergens leverbaar is. Maar dat komt vanzelf. Echter ik zie wat anders waar ik even mijn bedenkingen bij heb. Ik heb in mijn huidige systeem ASUS Prime X370-PRO, Corsair memory, R7 1700 en een Corsair TX550M.
Ik wil upgrade uitvoeren naar ASUS Prime X570-PRO, Corsair memory en R9 1900X.
De rest (gehele pc blijft het zelfde) gallery: Wim-Bart
Nu zag ik dat de ASUS Prime Naast de standaard Power connectoren er 1 extra heeft. Waar komt die vandaan? Want naar mijn weten heeft mijn voeding er maar 2, een 24pin en een 8pin. Waar haal ik die 4 pins vandaan?
Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX
Dat gevoel had ik ook, zeker omdat mijn huidige Prime board ook niet echt onder de indruk is van het gevraagde vermogen wat bij mijn huidige OC (1700@4.1Ghz) van mijn 1700 109W is.Vidra schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:58:
[...]
Die 4pin heb je niet nodig; alleen voor LN2 overclocking. De 8-pin levert al 384w dat moet echt voldoende zijn
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
De Corsair Crystal 680X in het wit. Ik ging origineel de Lian-Li PC-O11 Dynamic kopen, maar met de fans erbij kwam deze net zo duur uit en ik vind hem een stuk mooier.Vidra schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:57:
[...]
In welke kast en welke riser cable gebruik je voor je system?

Dit was tijdens de memtest. Nog niets van licht kunnen configureren, maar de bedoeling is dat alles wit wordt. De riser cable is de LINKUP Premium PCI-E 3.0 x16 via Amazon, want die kreeg goede reviews. Ik vermoed dat de 20cm versie net te krap ging zijn en heb de 30cm gekozen.
Ik blijf het apart vinden hoe Windows 7 users aan de ene kant worden beschuldigd van het ‘krampachtig’ vasthouden aan een oud OS, maar aan de andere kant er haast een anti-movement is van mensen die krampachtig proberen anderen te overtuigen dat ze moeten switchen naar Windows 10. Waarom maakt men er toch steeds zo druk om?Visgek82 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:25:
[...]
Tja.. je kunt een 20 jaar oude Renault ook blijven repareren en lassen en toevoegingen doen die hem moderner maken. feit is dat het een 20 jaar oude auto blijft. qua techniek en veiligheid zal het nooit een nieuwe uit de showroom zijn.
Er is wat mij betreft op het hobbymatige aspect van het knutselen en tweaken na geen enkele reden meer om 7 te blijven gebruiken.
Ongeacht het hoe en waarom, en even losstaand van het feit dat er gewoon zoiets als dualboot bestaat en beide windows niet mutually exclusive zijn, who cares? Wie probeer je nou eigenlijk te overtuigen, en vooral waarom?
Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm
Helemaal niemand. Je hoort mij niet zeggen dat hij over moet schakelen. Ik geef alleen mijn mening. Daar is het toch een forum voor?Boxman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:16:
[...]
Ik blijf het apart vinden hoe Windows 7 users aan de ene kant worden beschuldigd van het ‘krampachtig’ vasthouden aan een oud OS, maar aan de andere kant er haast een anti-movement is van mensen die krampachtig proberen anderen te overtuigen dat ze moeten switchen naar Windows 10. Waarom maakt men er toch steeds zo druk om?
Ongeacht het hoe en waarom, en even losstaand van het feit dat er gewoon zoiets als dualboot bestaat en beide windows niet mutually exclusive zijn, who cares? Wie probeer je nou eigenlijk te overtuigen, en vooral waarom?
Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME
Crucial Ballistix Sport LT 3000C15 @ 3600C16 v1.44. Er staat inderdaad 2T command rate. Ik ben er inmiddels klaar mee voor vandaag en zal die niet op T1 zetten. Hopelijk brengt iemand anders meer wijsheid mee daaromtrent.

Dit is in combinatie met de 3900X + Gigabyte Aorus X570 Master. De Ryzen Timing Checker lijkt niet te werken en staat daardoor niet op de screenshot. Vermoedelijk moet deze nog een update krijgen om te werken met de 3000-serie.
Ziet er goed uit. Zou je misschien even een passmark run willen doen? Ik ben wel benieuwd naar de score op single core.Flying schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:51:
De memtest heb ik na twee uurtjes testen zonder errors afgebroken. Het lijkt erop dat de boel stabiel draait:
Crucial Ballistix Sport LT 3000C15 @ 3600C16 v1.44. Er staat inderdaad 2T command rate. Ik ben er inmiddels klaar mee voor vandaag en zal die niet op T1 zetten. Hopelijk brengt iemand anders meer wijsheid mee daaromtrent.
[Afbeelding]
Dit is in combinatie met de 3900X + Gigabyte Aorus X570 Master. De Ryzen Timing Checker lijkt niet te werken en staat daardoor niet op de screenshot. Vermoedelijk moet deze nog een update krijgen om te werken met de 3000-serie.
Cinebench of geekbench mag ook
Zie: https://www.anandtech.com...x570-motherboard-overview
Passmark:Ernemmer schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:54:
[...]
Ziet er goed uit. Zou je misschien even een passmark run willen doen? Ik ben wel benieuwd naar de score op single core.
Cinebench of geekbench mag ook

Cinebench R20

[ Voor 10% gewijzigd door Flying op 09-07-2019 20:30 ]
Thnx voor de runs, mooie scores maar ik kan de single core niet vinden in de screenshots.Flying schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:23:
[...]
Passmark:
[Afbeelding]
Cinebench R20
[Afbeelding]
CB R20 was 486 single core, maar die moet ik nog eens opnieuw draaien. Nu ga ik eerst even genieten van de build en daarna lekker Stranger ThingsErnemmer schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:33:
[...]
Thnx voor de runs, mooie scores maar ik kan de single core niet vinden in de screenshots.
[ Voor 10% gewijzigd door JcHm op 09-07-2019 21:17 ]
Ik ben een upgrade aan het voorbereiden vanaf een Intel platform dus moet sowieso een nieuw bord. X570 is wel erg duur maar tegelijk vraag ik me af of ik niet iets ga missen qua performance. PCI gen4 lijkt alleen meerwaarde te hebben als je een stevig dure SSD gaat kopen.
Ik kom er nog niet helemaal uit wat nou een goed keuze zou zijn dus wat vergelijkingen zouden welkom zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door rajackar op 09-07-2019 21:19 ]
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Tweakers stelde een verschil van -2% in preformance en -4% in fps vast tussen 470 en 570 bord. Erg weinig dus. YouTube: AMD Ryzen 3900X 3700X - X470 vs X570 Reviewrajackar schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:18:
Ligt het aan mij of zijn er nog weinig vergelijkingen van ryzen2 op x470/B450 en X570.
Ik ben een upgrade aan het voorbereiden vanaf een Intel platform dus moet sowieso een nieuw bord. X570 is wel erg duur maar tegelijk vraag ik me af of ik niet iets ga missen qua performance. PCI gen4 lijkt alleen meerwaarde te hebben als je een stevig dure SSD gaat kopen.
Ik kom er nog niet helemaal uit wat nou een goed keuze zou zijn dus wat vergelijkingen zouden welkom zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Asateo op 09-07-2019 21:21 ]
Ook ik zit te denken om de overstap terug naar AMD te maken (de 3800x) ter vervanging van de de i7 8700k.
Nu zit ik alleen met 2 vragen :
Voornamelijk word de desktop voor maar 1 ding gebruikt : flightsim :X-Plane 11
X-Plane 11 moet het van single core snelheid hebben.
1)Kan je bij de AMD Ryzen 3000 de threads uitschakelen (via BIOS van whatever fabrikant)
2)Ik begreep dat als je bij de AMD Ryzen 3000 een all-core overclock doe, de uiteindelijke snelheid van elke clock LAGER komt als de maximale boost clock en dat tevens de CPU CONSTANT op deze overclock blijft lopen en niet zoals je bij een Intel terug gaat naar zijn idle clock
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Waarom zou je die overstap willen maken in jouw scenario?dierkx36 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:29:
Even 2 (waarschijnlijk open deur) vragen :
Ook ik zit te denken om de overstap terug naar AMD te maken (de 3800x) ter vervanging van de de i7 8700k.
Nu zit ik alleen met 2 vragen :
Voornamelijk word de desktop voor maar 1 ding gebruikt : flightsim :X-Plane 11
X-Plane 11 moet het van single core snelheid hebben.
1)Kan je bij de AMD Ryzen 3000 de threads uitschakelen (via BIOS van whatever fabrikant)
2)Ik begreep dat als je bij de AMD Ryzen 3000 een all-core overclock doe, de uiteindelijke snelheid van elke clock LAGER komt als de maximale boost clock en dat tevens de CPU CONSTANT op deze overclock blijft lopen en niet zoals je bij een Intel terug gaat naar zijn idle clock
Gaaf, mooi resultaat.Flying schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:51:
De memtest heb ik na twee uurtjes testen zonder errors afgebroken. Het lijkt erop dat de boel stabiel draait:
[Afbeelding]
X-Plane 11 trekt de 8700k regelmatig op zijn knieën. (toegeven, X-Plane 11 legt ieder CPU op zijn knieën)Paprika schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:30:
[...]
Waarom zou je die overstap willen maken in jouw scenario?
Ik hoopte dat met een overstap naar een nieuwere CPU, de 3800x, dit minder zou worden.
Toegeven : als je de benchmarks ziet gaat de winst van een overstap van een 8700k naar 3800x, puur kijkend naar single core performance., weinig toch geen winst opleveren.
(Behalve veel geld kosten)
Daarom is het voor mij op het moment ook nog maar een idee
Je gaat er op achteruit in ieder geval. Niet doen dus...dierkx36 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:38:
[...]
X-Plane 11 trekt de 8700k regelmatig op zijn knieën. (toegeven, X-Plane 11 legt ieder CPU op zijn knieën)
Ik hoopte dat met een overstap naar een nieuwere CPU, de 3800x, dit minder zou worden.
Toegeven : als je de benchmarks ziet gaat de winst van een overstap van een 8700k naar 3800x, puur kijkend naar single core performance., weinig toch geen winst opleveren.
(Behalve veel geld kosten)
Daarom is het voor mij op het moment ook nog maar een idee
Was er al bang voor, thanx VipeaxPaprika schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:43:
[...]
Je gaat er op achteruit in ieder geval. Niet doen dus...
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Afijn. Meteen the Witcher 3 aangezet. Nou, tikt 4,3GHz aan op alle cores en blijft daar ook. Niks PBO, dus dit lijkt best goed te zijn. Ik kan de voltages alleen totaal niet plaatsen of deze nu veilig zijn of niet. Iemand met een ASRock, Gigabyte of MSI bordje met vergelijkbare voltages?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
- DaniëlWW2
- Niet online
X370 Prime Pro.millman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:00:
@DaniëlWW2 Die voltages zijn prima.. met heel weinig load komt elke losse core tot ~1,5v. Dat jij een boost van bijna 4400 ziet is al nice hoor! Welke bordje ook alweer?
Verder is the Witcher 3 vrij serieus als het om CPU eisen gaat, zeker voor een 2015 titel. Ga nu even Anno 1800 en BF5 proberen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Als Alternate nu eens opschiet..

[ Voor 8% gewijzigd door millman op 09-07-2019 22:07 ]
- DaniëlWW2
- Niet online
Mijn setje draait nog op 2133MT/s en ik heb gewoon geen framerate verlies ten opzichte van mijn 1700 3,6GHz met 3133MT/s 14-14-14-34.millman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:04:
@DaniëlWW2 Lekker hoor! Faith in AMD is a bit restored..Ik kreeg net al goede berichten van @Lekiame door met betrekking het Trident Z geheugen (3600c17), maar dat mag ie zo zelf vertellen.. *millman wrijft zich nogeens in zn handjes.. er lijkt met B-die zowaar echt wat te tweaken! **drumroffel**
Anno 1800: Zat af en toe zelfs een piek naar 4350MHz tussen. Was gemeten op het centrum van een gigantische stad.

Nu kijken of EA meewerkt. Origin loopt bij mij zowat altijd vast als ik het klote programma moet updaten.
edit: Ja hoor.
Kan Origin alweer opnieuw installeren en dan zal het weer werken.

edit 2: BF5 gaat vandaag niet meer lukken. Update en dan haat EA mij ook door constant de download te stoppen.

Cinebench R20 deed trouwens dit. Hier zit potentieel nog wat verbetering in.

[ Voor 17% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-07-2019 23:00 ]
Start de exe van Origin met Administrator rights, ben je daarvan als het goed is afDaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:10:
[...]
Mijn setje draait nog op 2133MT/s en ik heb gewoon geen framerate verlies ten opzichte van mijn 1700 3,6GHz met 3133MT/s 14-14-14-34.![]()
Anno 1800: Zat af en toe zelfs een piek naar 4350MHz tussen. Was gemeten op het centrum van een gigantische stad.
[Afbeelding]
Nu kijken of EA meewerkt. Origin loopt bij mij zowat altijd vast als ik het klote programma moet updaten.
edit: Ja hoor.![]()
Kan Origin alweer opnieuw installeren en dan zal het weer werken.
- DaniëlWW2
- Niet online
Ik heb volgens mij elk trucje met Origin al geprobeerd. Ik haat het programma en het programma haat mij. Alles was de afgelopen vijf jaar goed omdat ik EA vanaf BF4 had geboycot. Helaas eindigde dat bij BF5.millman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:20:
[...]
Start de exe van Origin met Administrator rights, ben je daarvan als het goed is af.. Maaruh..2133MT, WHY???? Je hebt toch B-die? Ik moet op mn lippen bijten om wat die 3600c17 reepjes doen bij Lekiame op stock voltage en een 3700x.. Als ie niet opschiet post ik zn resultaten al..

Verder wou ik de boel gewoon booten om te kijken of alles werkt. De RAM komt later wel.
Lol, ja, ik heb ook altijd wat met Origin.. maar start nu in compatabiliteit modus op -> admin en dat heeft het meeste opgelost. (behalve de melding dat ik start in compatibiliteitmodus, of ik dat bij problemen uit wil schakelenDaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:22:
[...]
Ik heb volgens mij elk trucje met Origin al geprobeerd. Ik haat het programma en het programma haat mij. Alles was de afgelopen vijf jaar goed omdat ik EA vanaf BF4 had geboycot. Helaas eindigde dat bij BF5.

....3733 16-18-18-38-1t @ 1,35v....Verder wou ik de boel gewoon booten om te kijken of alles werkt. De RAM komt later wel.
@DaniëlWW2 ,DaniëlWW2 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:07:
[...]
Ik zit op een setje pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX.
Eerst kijken of mijn moederbord wat toe gaat staan als ik mijn 3700X heb. Daarna ga ik waarschijnlijk voor clockspeedverbeteringen met de 14-14-14-34 timings. Ik hoop zelf een beetje op 3466MT/s met die timings, dat zou behoorlijk aardig zijn.![]()
Maar de meest interessante opties zijn:
Goedkoop met OC potentieel. (E-die)
categorie: Geheugen intern
Relatief goedkope B-die (3600C17)
Betere kwaliteit B-die en die Crucial is E-die
Is er een reden dat je voorstellen 16GB zijn? Als ik 32GB wil kan ik dan de 16GB filter weghalen? Of zijn de 32GB kitjes minder geschikt? Of beter 2x16GB kitje kopen?
Gaat mij vooral om de derde (laatste) categorie.
PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Thanks. Dat valt allemaal mee ja.Asateo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:21:
[...]
Tweakers stelde een verschil van -2% in preformance en -4% in fps vast tussen 470 en 570 bord. Erg weinig dus. YouTube: AMD Ryzen 3900X 3700X - X470 vs X570 Review
Blijft de vraag, ga je voor een ouder bord met mooie uitrusting of een nieuw bord dat kaler is maar pcie gen4 heeft.
Ben wel benieuwd wat men hier zoal aanschaft.
Ik twijfel echt enorm wat nou een verstandige keuze is. Die x570 borden zijn namelijk wel serieus aan de prijs.
MSI MPG X570 Gaming Plus
Lijkt wel een mooie optie. Iemand daar al ervaring mee?
[ Voor 5% gewijzigd door rajackar op 09-07-2019 22:54 ]
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
- DaniëlWW2
- Niet online
Gewoonte, maar:Operations schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:35:
[...]
@DaniëlWW2 ,
Is er een reden dat je voorstellen 16GB zijn? Als ik 32GB wil kan ik dan de 16GB filter weghalen? Of zijn de 32GB kitjes minder geschikt? Of beter 2x16GB kitje kopen?
Ze lijken er niet te zijn in de 16GB dual rank variant.
Zoals @millman zojuist benoemde heb ik mijn Trident Z 3600CL17 zostraks met 1 druk op de knop 16-18-18-38-1T gezet onder stock voltage van 1.35V. Zonet klaar met 2 uurtjes gamen no issues at all.

Valt me trouwens op dat de 3700X tijdens 2 uurtjes APEX Legends rond de 4300MHz PBO stabiliseerd tijdens gamen. CPU wordt dan 70C op zijn absolute piek (CPU fans slechts 800RPM, dus hier valt nog wat winst te behalen).
Ik ben totaal nieuw met PBO dus heb alles zoals ik denk maxed staan:
Core ratio - auto
Vcore - 1.35 LLC 4
PBO - Enabled
PBO scalar - Manual 10X
Max CPU boost clock override - 200Mhz
Platfirm Thermal throttle Limit - Auto
CPU Boost clock override - Enabled
XFR
PBO - Enable
Scalar - manual 10x
Nog tips van mensen die wat meer ervaring hebben met PBO? Idle temps onder een nh d15 vind ik trouwens best hoog, rond de 40c hoe is dat bij de rest?
Enne, @millman

[ Voor 39% gewijzigd door Lekiame op 09-07-2019 23:14 ]
Mechwarrior Online: Flapdrol

Ik had de BIOS nog even nagekeken en die draaide nog op versie F3. F5e is de laatste en die heb ik er nu op staan en dat is blijkbaar de versie met agesa 1.0.0.3AB.
Momenteel heb ik ook de code "1F" op de display van het moederbord staan al de hele tijd. Even opgezocht, maar ik wordt niet wijzer. Recovery mode will be triggered by user action oid...
[ Voor 62% gewijzigd door Flying op 09-07-2019 23:34 ]
Zijn er wel in 16GB dual rank variant.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:36:
[...]
Gewoonte, maar:
@Flying boven mij heeft overigens 2x16GB de 3000C15 (ook dual rank) draaien, op 3600C16.
Beter 2x16GB imo. Kun je op zoeken in de Pricewatch door modulegrootte op 16GB te zetten.Operations schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:35:
[...]
@DaniëlWW2 ,
[ Voor 21% gewijzigd door Dionamuh op 09-07-2019 23:38 ]
- DaniëlWW2
- Niet online

Wat zijn jou PBO detailled settings en vcore?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:42:
Toch nog BF5. Het varieert een beetje maar het zit rond de 4200MHz.
[Afbeelding]
En hoe zijn jou temperaturen?
(ik ben te preccies met dit soort dingen
Het loopt lekker zo out of the box
Het 3200 Mhz geheugen ging zonder problemen naar 3733Mhz en PBO lijkt zn werk te doen met een 4,1 - 4,3Ghz
Omdat het al middernacht was heb ik de bios even op 1.0 gelaten en overal de auto settings voor gebruikt.
Ik vind ik de voltages wel wat aan de hoge kant (zelfs zonder PBO aan 1,38 - 1,48 volt)
Ik kom uiteraard van team blauw af. dus allicht moet ik me nog even inlezen
Vanavond maar eens windows verder optuigen en verder inlezen.
quick-n-dirty run (kan vast nog stukken beter. maar ik was moe
https://www.3dmark.com/fs/19807411
inventaris: Gamerig (Gameroom)
[ Voor 15% gewijzigd door JoSchaap op 10-07-2019 07:52 . Reden: Goed genederlandst jonge! (hoop dat het nu leesbaarder is) ]
GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET
Hoe draaien de games tot nu toe bij jou en welke GPU gebruik je erbij?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:42:
Toch nog BF5. Het varieert een beetje maar het zit rond de 4200MHz.
[Afbeelding]

Wat mij opvalt is dat de standaard waardes op auto erg hoog zijn. Vooral onder idle (1.45-1.5) wat natuurlijk ook resulteerd in hogere temps. Ik zelf heb gisteravond even snel PBO maar aangezet en llc op level 4 met 1.35v (@ load 1.37) maar merk dan dat pc dan regelmatig na een reboot blijft hangen op de groene led rechtsboven op moederbord. Na paar keer stroom eraf en rebooten kan ik vervolgens de bios weer in.
RAM is getest dus daar ligt het niet aan. Ik zou het dus eerder in vcore zoeken.
Kan iemand misschien wat duidelijkheid geven over PBO, LLC ja/nee, manual/offset vcore en hoe testen.
Enne, balanced power plan of high performance?
[ Voor 25% gewijzigd door Lekiame op 10-07-2019 08:42 ]
Heb zelf deze gekocht:DaniëlWW2 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:07:
[...]
Ik zit op een setje pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX.
Eerst kijken of mijn moederbord wat toe gaat staan als ik mijn 3700X heb. Daarna ga ik waarschijnlijk voor clockspeedverbeteringen met de 14-14-14-34 timings. Ik hoop zelf een beetje op 3466MT/s met die timings, dat zou behoorlijk aardig zijn.![]()
Maar de meest interessante opties zijn:
Goedkoop met OC potentieel. (E-die)
Relatief goedkope B-die (3600C17)
Betere kwaliteit B-die en die Crucial is E-die
pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ
Komt in reviews ook beter naar voren. Flare was volgens mij optimized voor AMD, maar later was de Trident ook toegevoegd dacht ik.
Voor de mensen hier een heel mooi overzicht voor AMD geheugen: https://community.amd.com/thread/217871
[ Voor 6% gewijzigd door Ferio op 10-07-2019 09:13 ]
@DaniëlWW2 ,DaniëlWW2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:36:
[...]
Gewoonte, maar:
Is er een specifieke reden dat je nu alleen voor 3200mhz kiest?
In je eerdere post koos je bij de derde optie wel voor 3600mhz kitjes. 3600mhz lijkt toch ook de sweet spot te zijn? Ik kan uiteraard gewoon zelf de filtering aanpassen, maar ik wil even zeker weten dat je niet expres / met goede reden alleen maar 3200mhz kitjes kiest nu.
Dit is de derde optie uit jouw eerdere post:
PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Zijn moederbord: AMD Ryzen™ ProcessorsOperations schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:13:
[...]
@DaniëlWW2 ,
4 x DIMM, Max. 64GB, DDR4 3200(O.C.)/2933(O.C.)/2666/2400/2133 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory
- DaniëlWW2
- Niet online
Nog niet gebruikt. Temp stijgt zeer snel tijdens zoiets als Cinebench. Zo 70 graden. Gaming is beduidend milder.Lekiame schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:54:
[...]
Wat zijn jou PBO detailled settings en vcore?
En hoe zijn jou temperaturen?
Behoorlijk goed. Dat was alleen al zo met mijn RX Vega 56. Ik ben alleen nog druk bezig met zelf dingen controleren.scytheCS schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:12:
[...]
Hoe draaien de games tot nu toe bij jou en welke GPU gebruik je erbij?
Ik heb alleen Flare omdat dat beter uitkwam. 3200C14 is altijd B-die. Het maakt zo goed als niks uit welk setje het is.Ferio schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:09:
[...]
Heb zelf deze gekocht:
pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ
Komt in reviews ook beter naar voren. Flare was volgens mij optimized voor AMD, maar later was de Trident ook toegevoegd dacht ik.
Voor de mensen hier een heel mooi overzicht voor AMD geheugen: https://community.amd.com/thread/217871
Gewoon een filter niet aangepast.Operations schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:13:
[...]
@DaniëlWW2 ,
In je eerdere post koos je bij de derde optie wel voor 3600mhz kitjes. 3600mhz lijkt toch ook de sweet spot te zijn? Ik kan uiteraard gewoon zelf de filtering aanpassen, maar ik wil even zeker weten dat je niet expres / met goede reden alleen maar 3200mhz kitjes kiest nu.
Dit is de derde optie uit jouw eerdere post:
En ja hoor, mijn moederbord komt in een bootloop terecht als ik het gore lef heb om DOCP aan te zetten zodat mijn RAM misschien op 3200 14-14-14-34 zal draaien. Reset uiteindelijk.
Ah op die manier, dan is dat duidelijk.Ferio schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:20:
[...]
Zijn moederbord: AMD Ryzen™ Processors
4 x DIMM, Max. 64GB, DDR4 3200(O.C.)/2933(O.C.)/2666/2400/2133 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory
Er zijn zoveel kitjes beschikbaar, is lastig om de juiste keuze te maken. Ik heb nog geen moederbord, dus daar geen eventuele beperking.
Ik zoek een 32GB kitje, 3600mhz en het liefst zo snel mogelijk natuurlijk. Maar natuurlijk niet voor de absolute hoofdprijs. Waarom? Nou ja deels omdat het kan, en omdat ik overal lees dat 3600mhz de sweet spot is. Ben mij nog aan het oriënteren welk bordje en welke cpu (3800x/3900x) het gaat worden, wel of geen x570. Ik lees toch best veel negatieve verhalen over die chipset fan. Ik begrijp uiteraard de noodzaak van deze fan, maar ik zit niet te wachten op veel herrie. Ik bouw al jaren mijn computers, met als een van de doelen een zo laag mogelijk aantal decibel (zonder daar in door te slaan).
Helaas post hij niet, geen bios. PC start op fans draaien rgb lights staan aan, maar geen bios of iets.
Ik heb al andere bios versies geprobeerd, ram eruit gehaald 1 stick geprobeerd, andere slots geprobeerd.
Ik ben bang dat hij ondanks de ''nieuwe bios'' nog steeds niet support, of zijn er mensen die met mijn moederbord alsnog een 3x00 serie heeft kunnen opstarten?
ps:
Wat trouwens interessant is, Q-led codes 08 of 0d, en onder de Q-led teller branden normaalgesproken de lampjes (van cpu dram en gpu), met mn nieuwe 3600 branden die lampjes niet, met mijn vorige cpu wel. CPU ready lampje brandt trouwens wel met beide processoren (die zit ergens verder op).
[ Voor 23% gewijzigd door ts61fa op 10-07-2019 09:33 ]
Hoe lang duurde het tot hij herkend werd? Mijne post niet, zou het alsnog werken als ik lang(er) wacht?JcHm schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:02:
Vandaag ook de Ryzen 5 3600 geïnstalleerd ter vervanging van Ryzen 5 1600X op AB350 GAMING-ITX/AC, maar helaas gaat het niet helemaal vlekkeloos. Bij de eerste boot duurde het inderdaad wel even alvorens de CPU herkend werd. En ik krijg met XMP profile op 3200 geheugen constant BSOD whea_uncorrectable_error. Mijn geheugen is CMK16GX4M2B3200C16 en ik heb de laatste bios + chipset drivers geïnstalleerd.
Als je voor gaming gaat is 32gb niet nodig. Doe je veel bewerking e.d. dan is het wel handig.Operations schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:28:
[...]
Ah op die manier, dan is dat duidelijk.
Er zijn zoveel kitjes beschikbaar, is lastig om de juiste keuze te maken. Ik heb nog geen moederbord, dus daar geen eventuele beperking.
Ik zoek een 32GB kitje, 3600mhz en het liefst zo snel mogelijk natuurlijk. Maar natuurlijk niet voor de absolute hoofdprijs. Waarom? Nou ja deels omdat het kan, en omdat ik overal lees dat 3600mhz de sweet spot is. Ben mij nog aan het oriënteren welk bordje en welke cpu (3800x/3900x) het gaat worden, wel of geen x570. Ik lees toch best veel negatieve verhalen over die chipset fan. Ik begrijp uiteraard de noodzaak van deze fan, maar ik zit niet te wachten op veel herrie. Ik bouw al jaren mijn computers, met als een van de doelen een zo laag mogelijk aantal decibel (zonder daar in door te slaan).
Ik weet ook niet superveel van geheugen af, maar ik meen te hebben gelezen dat de goede 3200C14D ook op 3600 kunnen lopen en dan amper verschil inzit met kits die standaard 3600C16D zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Ferio op 10-07-2019 09:42 ]
- DaniëlWW2
- Niet online
In the Witcher 3 en Anno 1800 zie ik 25 a 50MHz lagere clockspeeds. In BF5 komt er 50MHz bij.

Cinebench R20 was netjes met 125 a 150MHz winst. PBO doet dus wel wat. De CPU ging alleen wel naar 86C tijdens de tweede run...

32GB heb ik wel echt nodig, de vraag is dus alleen welk kitjeFerio schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:38:
[...]
Als je voor gaming gaat is 32gb niet nodig. Doe je veel bewerking e.d. dan is het wel handig.
Ik weet ook niet superveel van geheugen af, maar ik meen te hebben gelezen dat de goede 3200C14D ook op 3600 kunnen lopen en dan amper verschil inzit met kits die standaard 3600C16D zijn.
Doe maar undervolten, zeg 0.05V eraf. Wedden dat je hogere clocks haalt?DaniëlWW2 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:47:
Nou, PBO is ook weer fijn.
In the Witcher 3 en Anno 1800 zie ik 25 a 50MHz lagere clockspeeds. In BF5 komt er 50MHz bij.
[Afbeelding]
Cinebench R20 was netjes met 125 a 150MHz winst. PBO doet dus wel wat. De CPU ging alleen wel naar 86C tijdens de tweede run...
[Afbeelding]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
- DaniëlWW2
- Niet online
Ik ga er straks mee spelen.Blaat schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:58:
[...]
Doe maar undervolten, zeg 0.05V eraf. Wedden dat je hogere clocks haalt?
Maar ik vond het wel opvallend dat zwaardere programma;s zoals BF5 en Cinebench, wel schalen, maar iets lichtere games zoals Anno of the Witcher 3 niet. Moet eigenlijk ook nog even denken over een stupide single thread game. Misschien is het tijd voor de Crysis test.
Zo 64GB @3733 dat is rap, ik hoop dat ik dat ook ga halen met mijn Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M4C3333C16!JoSchaap schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 07:41:
Het 3200 Mhz geheugen ging zonder problemen naar 3733Mhz en PBO lijkt zn werk te doen met een 4,1 - 4,3Ghz
Met welk voltage en timings heb je die kit op 3733Mhz gekregen?JoSchaap schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 07:41:
Ik heb dezelfde set alleen bij 3466Mhz krijg ik al memtest errors en crashen games willekeurig, op 3600Mhz blue screens e.d.
Momenteel heb ik geen idee, ik heb alleen het XMP profile geladen en daarna de kit op 3733 gezet en dat werkteViviemaster schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:12:
[...]
Met welk voltage en timings heb je die kit op 3733Mhz gekregen?
Ik heb dezelfde set alleen bij 3466Mhz krijg ik al memtest errors en crashen games willekeurig, op 3600Mhz blue screens e.d.
Het was vrij laat en ik had de hele dag gewerkt.
De bios staat nog op v1.0 en nagenoeg alles nog op auto/defaults staan
Vanavond na het werk/eten zal ik eens wat verder puzellen
Het ziet er wel leuk uit zo:

Die is zeker wel aanwezig, maar niet op een irritante manier.mdcobra schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:23:
Hoor je nog iets van die chipset fan?
En zoals je op deze foto ziet, heb ik voldoende 'overstemming'
een pc met dit soort specs hoeft van mij niet stil te zijn
[ Voor 6% gewijzigd door JoSchaap op 10-07-2019 10:26 ]
Ik ben benieuwd.. Ik heb zelf een Define R6... vind het zwaar irritant als dat ding zo hard loopt te blazen en ik heb nu verschillende videos gezien waarbij die mobo ventilator dus echt irritant is en bovenuit de rest komt.. :-/mdcobra schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:29:
Haha, van mij moet die dus wel stil zijn, ik hoop dat de Asus Strix-E wel stil is anders gaat ie retour!
Daarom voor de Asus Hero VII wifi gegaan.. zit geen verschil in behalve als je voor pci 4 gaat.
[ Voor 9% gewijzigd door Ferio op 10-07-2019 10:39 ]
Ik heb dezelfde evaring. Komt niet boven de rest uit dus het is niet storend.Ferio schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:38:
[...]
Ik ben benieuwd.. Ik heb zelf een Define R6... vind het zwaar irritant als dat ding zo hard loopt te blazen en ik heb nu verschillende videos gezien waarbij die mobo ventilator dus echt irritant is en bovenuit de rest komt.. :-/
Daarom voor de Asus Hero VII wifi gegaan.. zit geen verschil in behalve als je voor pci 4 gaat.
Ok.. hoe is die onder load dan?Flying schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:40:
[...]
Ik heb dezelfde evaring. Komt niet boven de rest uit dus het is niet storend.
Je hebt de Tachi X570 toch?
Heb de aorus 570 pro maar nog geen tijd gehad voor inbouwen
[ Voor 30% gewijzigd door Goofy1978 op 10-07-2019 11:08 ]
Hopelijk dat over paar maanden de fabrikanten met meer borden op de markt komen.
Ik wilde ook gaan overclocken maar heb het idee nu ik meer reviews heb gelezen dat er maar weinig rek in de chips zit,dus of het dan nog erg interessant is?
[ Voor 12% gewijzigd door pino85 op 10-07-2019 13:00 ]
Liefhebber van Tweakers
Asus komt natuurlijk met de Asus X570 ROG Crosshair VIII Impact - in DTX format weliswaar; maar als je naar de product stacks van de verschillende fabrikanten kijkt; komen er nog wel wat modellen op de markt:pino85 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:41:
Ik zit te wachten op de ITX bordjes, er staat er welgeteld 1 in de pricewatch. Maar mocht iemand een itx build gaan bouwen dan volg ik deze graag.
Hopelijk dat over paar maanden de fabrikanten met meer borden op de markt komen.
Ik wilde ook gaan overclocken maar heb het idee nu ik meer reviews heb gelezen dat er maar weinig rek in de chips zit,dus of het dan nog erg interessant is?
- AsRock Phantom Gaming-ITX TB3
- ASUS ROG Crosshair VIII Impact (mDTX)
- ASUS ROG Strix X-570-I Gaming
- Gigabyte X570 I Aorus Pro Wifi
Geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen.
Ben erg benieuwd naar de OC verschillen met bv de huidige B450/X470 itx borden. Het stroomverbruik van de x570 ligt een stuk hoger en de temps ook om nog over de prijs te zwijgen.
[ Voor 52% gewijzigd door pino85 op 10-07-2019 13:36 ]
Liefhebber van Tweakers
Zou een 3200 CL16 kit een 3700x recht doen of zou iets snellers beter zijn? Ik begin de draad tussen al die opties een beetje kwijt te raken haha.
En als je dan sneller gaat, zou dan 3600 C18 of 3200 C14/15 een betere keuze zijn?
Ik zou een setjes 3600 CL17 halen als ik jou was. Trident Z 3600CL17!rajackar schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:34:
Ik zag dat veel reviews met 3200 Mhz geheugen gedaan zijn.
Zou een 3200 CL16 kit een 3700x recht doen of zou iets snellers beter zijn? Ik begin de draad tussen al die opties een beetje kwijt te raken haha.
En als je dan sneller gaat, zou dan 3600 C18 of 3200 C14/15 een betere keuze zijn?
En dan lekker op 3733MHz zetten met 1 druk op de knop
[ Voor 6% gewijzigd door Lekiame op 10-07-2019 13:46 ]
Haha! Lekker goedkoop ook.Lekiame schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:42:
[...]
Ik zou een setjes 3600 CL17 halen als ik jou was. Trident Z 3600CL17!
En dan lekker op 3733MHz zetten met 1 druk op de knop
Afhankelijk van kitje kan je veel geld besparen als je het geheugen gaat overclocken. Mijn Crucial Ballistix Sport LT 3000C15 draait op 3600C16. De 3200C16 versie van dat Crucial geheugen kan ook naar 3600C16 geclocked worden. Kijk naar het verschil in prijs:rajackar schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:34:
Ik zag dat veel reviews met 3200 Mhz geheugen gedaan zijn.
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK
pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-16GTZR
Je linkt t verkeerde Trident setje.. 3600c17 bedoelde @LekiameFlying schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:46:
[...]
Afhankelijk van kitje kan je veel geld besparen als je het geheugen gaat overclocken. Mijn Crucial Ballistix Sport LT 3000C15 draait op 3600C16. De 3200C16 versie van dat Crucial geheugen kan ook naar 3600C16 geclocked worden. Kijk naar het verschil in prijs:
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK
pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-16GTZR
pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16
Dat lijkt me een redelijke middenweg toch?
Verwijderd

https://www.techpowerup.c...p-b350-motherboard/3.html
Zie je nou wel. Een 4 + 2 kan prima met zelfs een 3900x. Dat hele vrm verhaal op high end bordjes is bloated.
Dus toch, heeft tweakers dan een vreemde review.. anyway thanks!Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:57:
[...]
https://www.reddit.com/r/...enchmarks_3900x_vs_9900k/
[Afbeelding]
op 1440p is het verschil nog kleiner waarschijnlijk
AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G
Probleem vooral uit te zoeken welke chips er opzitten. Samsung b-die en Micron e-die zijn inmiddels de gekende, goede overclockers. Bij dat specifieke setje lees ik dat er wel eens verschillende chips gebruikt zouden kunnen zijn.rajackar schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:58:
Thanks voor de tips guys, ik zat naar dit setje te kijken:
pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16
Dat lijkt me een redelijke middenweg toch?
Niet perse, gezien er aardig wat gevallen waren met BIOS issues en verkeerde AGESA versies, zegt zo'n verzameld gemiddelde ineens ook bijzonder weinig. Die neemt namelijk ook alle resultaten veroorzaakt door compatibility issues / bios issues mee. Blijkaar had Tweakers.net een combinatie die weinig problemen opleverde.JinShepard schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:01:
[...]
Dus toch, heeft tweakers dan een vreemde review.. anyway thanks!
[ Voor 46% gewijzigd door Boxman op 10-07-2019 14:03 ]
Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm