Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 21:40
InEtVa schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 22:59:
[...]

Dan zit je nog precies op het punt waar je geen performance loss hebt (blijkbaar ligt dit punt bij een 3600x lager dan een 3900x). Als het werkt gewoon lekker zo laten zou ik zeggen...
Had al het gevoel dat je naar zoiets zou refereren, dit had ik nog niet getest dus bedankt de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:58
NomadTitan schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 23:04:
[...]

Had al het gevoel dat je naar zoiets zou refereren, dit had ik nog niet getest dus bedankt de tip.
Ja was op een gegeven moment ook een Youtube kanaal welke een 3900x 'werkend' had gekregen op 1V met veel lagere temperaturen, probleem is dat Ryzen dan automatisch op ms-niveau zijn kloksnelheid aanpast waardoor ze ook iets van 30% aan performance hadden verloren... Oftewel, lijkt alsof hij normaal werkt, totdat je een benchmark draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Q_7 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 22:51:
Lees hier allemaal positieve berichten m.b.t het halen van de geadverteerde boostclocks en dat is fijn, maar ben bang dat ik een gare CPU heb, ik haal in alle benches veel lagere scores dan de meeste hier.

Betreft:
Asus X570-E (alle settings al een x gehad zonder succes) nieuwste bios
3700X.....
Update , PBO uit handmatig op 4300 1.35v en het presteert zoals het hoort, alle benchmark scores zijn nu volgens reviews en een stuk hoger dan AUTO overclock. Ook is de idle voltage nu geen 1.45+v maar gewoon 1.35v.

Naar mijn mening een aanrader, max temp 81c i.c.m. X62

[ Voor 4% gewijzigd door Q_7 op 25-08-2019 00:21 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgergod
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-06-2021
asrock fata1lty b450 itx/ac met een x3700. Heb regelmatig last van bootloops zonder post en daarna dus bios resets. Wanneer het systeem wel boot loopt het als een usain bolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
Hey, bij de ASUS Crosshair Viii Hero heb je drivers, Lan driver in dit geval, Intel(R) Gigabit Ethernet Driver.*

Als ik deze run in admin of normaal gebeurd er helemaal niets, geen install promp, why?.

Edit, lekker dan.. nu doet het 10-20 sec om Chrome te openen.. of dat komt door wat ik hierboven schreef of omdat ik Taiphoon check deed naar me ram en hij een warning gaf over iCUE van corsair dat het niet lekker met elkaar werkt ( en ook HW info geeft die warning.. )

*edit De poort doet het wel, zelfde issue though, chrome start 10-20 sec later pas... Dit was niet het geval toen ik dit deze ochtend niet deed, proberen of succesvol installeren van deze driver. Ik zie hem niet staan in program files.

Het is niet alleen Chrome, het is ook discord, steam, photoshop etc, alle programmas lijken plotseling 10-20 seconde erover te doen om te runnen.

1,475-1,48v zie ik ook, lekker hoog ! 50-55 graden met een 360mm AIO.
ik zie hem zelfs 1.49 volt aantikken. Holy crap.. 4,5ghz raakt hij wel aan though.

3900x, cinebench R15 score 2981 dit lijkt in de verwachting te vallen, hij runt dan wel vrij laag naar mijn mening, 4ghz tops. zitten dus aardig wat low quality cores in als hij een ST kan halen an 4,5

ST run cinebench R15 met Ryzen master aan, ik zie hem schomelen tussen 2,6ghz en 4,2 ghz, bizar, want hoogste haalbare is dus 4,5ghz, gezien in HW info. Bizar ook is dat hij van de 2 beste cores er maar 1 af en toe gebruikt.. met af en toe bedoel ik dus dat hij 4,2 op 1 van de *star* cores doet maar ook op een andere core.

Er is iets heel ergs mis, wellicht dat de koeler er niet goed op zit, maar met cinebench R15 nog een keer een run doen, ik zet in ryzen master de voltage naar 1,35 ipv het schommelen van 1,475-1,49.

Met normaal werd hij rond de 80 graden en nu deed ik het dus nog een keer met die 1,35 en werd over de 100 graden!!!!! What is going on!?

[ Voor 109% gewijzigd door JinShepard op 25-08-2019 11:09 ]

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 10:14
[quote]InEtVa schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 22:49:
[...]

Draai voor de grap eens Cinebench met 1.1V Vcore en 1.3V Vcore en vergelijk die eens, dan zul je vrij snel het 'probleem' zien ;)

[...]

Je krijgt geen 'probleem' met een all core oc/undervolt. Je krijgt wel een probleem als je Vcore op offset zet met een negatieve waarde en geen all core frequentie instelt. Het boost algoritme kijkt sinds zen 2 naar het werkelijke voltage ipv wat normaal gebeurde naar het ingestelde voltage, daarmee heeft amd in feite overclocking as we know it onmogelijk gemaakt. (en door een all core frequentie in te stellen schakel je dat boost algoritme uit).

[ Voor 6% gewijzigd door rapsac op 25-08-2019 11:02 ]

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Kan is dat mijn 3900xdood is.. ik heb de waterkoeler erafgehaald en ikschrok me dood.. dit is dus maximaal aangedraait. https://imgur.com/jMSY9mc geen idee wat ik nu zou moeten doen. denk ryzen cpu koeler is proberen.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Balen dat je problemen hebt. De koelpasta zit er niet top op. Als je de erwt methode gebruikt is het altijd aan te raden om eerst een proefapplicatie te doen. Zelf doe ik overigens altijd een erwtje en smeer het dan dun uit zodat de hele cpu bedekt is.

Het lijkt er op dat de chiplets net wel/net niet helemaal onder de koelpasta vallen:
https://i1.wp.com/websfav...g-the-bar.jpg?w=678&ssl=1

Werkte je AIO wel goed?

Anyway. CMOS resetten. Alles standaard. Normale luchtkoeler met voldoende pasta en dan checken of je afwijkende dingen ziet qua voltages, temperaturen etc. Niet gelijk de heftigste stress programma's draaien.

Sowieso is mijn advies altijd (weet niet wat jij gedaan hebt): Draai eerst even een paar dagen / weekje standaard (Mem kun je natuurlijk wel op XMP draaien). Check of alles conform verwachting werkt en ga dan pas overclocken/experimenteren.

PS: Op zich kunnen CPU's iha best veel hebben ook qua temps tenzij er echt teveel voltage bij zware belasting er doorheen is gegaan.

[ Voor 60% gewijzigd door Help!!!! op 25-08-2019 14:13 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Help!!!! schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:02:
^
Balen dat je problemen hebt. De koelpasta zit er niet top op. Als je de erwt methode gebruikt is het altijd aan te raden om eerst een proefapplicatie te doen. Zelf doe ik overigens altijd een erwtje en smeer het dan dun uit zodat de hele cpu bedekt is.

Het lijkt er op dat de chiplets net wel/net niet helemaal onder de koelpasta vallen:
https://i1.wp.com/websfav...g-the-bar.jpg?w=678&ssl=1

Werkte je AIO wel goed?

Anyway. CMOS resetten. Alles standaard. Normale luchtkoeler met voldoende pasta en dan checken of je afwijkende dingen ziet qua voltages, temperaturen etc. Niet gelijk de heftigste stress programma's draaien.

Sowieso is mijn advies altijd (weet niet wat jij gedaan hebt): Draai eerst even een paar dagen / weekje standaard (Mem kun je natuurlijk wel op XMP draaien). Check of alles conform verwachting werkt en ga dan pas overclocken/experimenteren.

PS: Op zich kunnen CPU's iha best veel hebben ook qua temps tenzij er echt teveel voltage bij zware belasting er doorheen is gegaan.
Wat je suggereerd is ook wat ik eigenlijk heb gedaan.
Dit is dag 2 en het enige wat anders is is XMP aan, maar de issues waren er al voor. het gebeurde gewoon random, wss heeft het installeren of proberen van, inel netwerk geen enkel invloed gehad.

Cinebench draaien is gewoon normaal om te kijken hoe of wat, maar hijs gewoon compleer borked.

Met de boxed cooler word hij exact even warm als de 380mm AIO die echt goed is behalve dan (denk ik) het contact met de die. Zoals je zag op de screenshot. Ik heb nu een pogin gedaan met nieuwe Arctic Paste.

Resultaat in de bench exact hetzelfde, weer bijna 100 graden, bizar gewoon echt helemaal gestoord.. en de voltage, 1.35 gezet, hij boost naar 3800 mhz en dus bijna 100 graden.

En de eerste 2x was hij 4300 mhz, temp niet gezien, voltages wel zoals ik beschreef.

Ik heb geen idee wat te doen, hij haalt totaal niet de specs nu. Persoonlijk denk ik dat de 380mm AIO geen tot nauwelijks contact maakt, maar hoe fix it dit?

Ik bouw mijn pc al sinds ik nog een tiener was, en deze build ging a mis bij de case zelf, slechte design vergeleken met eenandere versie van dezelfde maker, en nu dit.. mijn berichten is een zooi ivm emotie. Excuses.

Edit, als je ook kijkt in dehall of fame zie je mensen met een AIO 87graden 4300+ halen.
Kan het de cpu zijn ipv de AIO koeler op 1 of ander wacko reden?

Edit. nu ziet corsair icue de waterkoeler niet en de ram.. reboot fixed.

[ Voor 4% gewijzigd door JinShepard op 25-08-2019 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:13

Zenix

BOE!

Volgens AMD Robert op reddit kan je het beste de X methode gebruiken voor de koelpasta bij Ryzen. Hierbij zijn de verschillen tussen de verschillende methodes zeer klein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Dit hier boven is echter 100% niet een koelpasta probleem.
Of je nu teveel of te weinig gebruikt, streepjes, kruisjes, bolletjes, er zit weinig verschil in als er maar wat koelpasta tussen zit. :)
Je kunt overigens wel op de foto zien dat op de rechterkant betere druk zit dan aan de linkerkant, komen die AIO's niet met een mount through kit voor AM4?
Als het even kan zou ik voorkomen dat die standaard AM4 plastic mounting gebruikt word.

[ Voor 38% gewijzigd door unfor op 25-08-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 23:42

Tweakriez

clicksmashstuff.com

unfor schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:11:
Of je nu teveel of te weinig gebruikt, streepjes, kruisjes, bolletjes, er zit weinig verschil in als er maar wat koelpasta tussen zit. :)
Had idd een tijdje terug nog een filmpje hierover gezien van volgens mij LTT. Erwt, kruislings, streep, te veel, te weinig koelpasta, het maakte allemaal zo goed als niks uit qua temps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Indeed.

En bovendien doen we ook geen pasta op de dies zelf.

Je hebt echt een ander probleem @JinShepard

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 23:42

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Zelf heb ik sinds een aantal dagen het idee dat mijn muis veel trager reageert. Kan dit iets zijn in de Radeon drivers of verband houden met mijn memory timings? Dit zijn de enige 2 zaken die aangepast zijn de laatste tijd. Mijn geheugen draait volgens meerdere memtests stabiel. Ik heb een Gigabyte X570 Aorus Pro icm een 3700x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Dag 1 eerst alles getest op de moederbord box om te zien of alles werkt. Extra koeler op de vrm gezet, niet dat hij lang aan was omdat alles werkte. In de bios zag ik al direct 1,47 volts, hoog.. erg hoog.

Alles geinstalleerd in de kast, moeizaam maar dat is offtopic.

Alles aan en werkte goed net zoals op de box, even snel een cinebench r15 gedraait voor de lol om te testen
of ik een hogere score had om te laten zien aan me maat die erbij was. Score was 2901! En kwam overeen met andere mensen.

Dag 2, pc aanzetten, weer even een bench aanzetten, Ryzen master opnieuw geinstalleerd want hij zag me 3900x niet. moest het nog een keerdoen enzelfs iets deleten in register maar hij deed het. Cinebench draaien en phoe, warm! hoge voltage ook 1,47-1,49! Score weer hoog.

Zitten kloten erna met intel ethernet driver, dubben click op install filegebeurde helemaal niets.
Toen even checken op internet, chrome click, hmm doet het niet? 15-20 seconde later deed hij het, wierd.
Kwam niks nuttigs op het web tegen voor de driver dus sloot het, openen vanandere programmas zelfde issue, 10-15 seconde.

Op de achtergrond had ik HWinfo aan en ik zag dat hij wel is 4,5 ghz raakte, op ST. Dus terug in cinebench om me st te testen en vreemd, hij zit op twee chiplets te bouncen van 4,3 ghz en 2,3, hij gebruikte niet de beste de hele tijd. Score was niet zo fantastich. Toen zag ik de temps bij een MT test, 100graden raakt hij op 3800mhz 1,35volts. ziek.

PC uit elkaar gehaald, 380mm koeler eraf, zag dat er weinig koelpasta contact is geweest.
https://imgur.com/jze6KH4

Deze foto laat ook zien dat en waar hij de die raakt gelukkig is de die niet beschadigd.
https://imgur.com/aubG9ge
https://imgur.com/ejjvBJJ

toen de stock koeler geprobeerd ( Wrait of prism weetik niet, die erbij zat)

Temps en scores hetzelfde, zelfs ietjes beter? Zag geen 100 graden maar eerlijk, ik heb niet zoveel tests gedaan, maar 2, op default enniet 1,35 ( default zou dan wss 1.1 ish hebben gedaan MAAR nogsteeds 60-80 graden)

AMD koeler eraf, meer koelpasta zie je verspreid.
https://imgur.com/Xi8tFjI

Koelpasta eraf en eigen paste (Arctic MX4)(ietjes teveel)
https://imgur.com/Y1287pJ

Zelfde temps, zelfde scores, voor de zekerheid gekeken hoe de pasta nu was verspreid en dit keer stukken beter maar geen verbetering in temps.
https://imgur.com/vUy3vBl

PC dichtgebouwd weer en weer testen.

PBO ook proberen, lage score natuurlijk zie pic, PBO on, en PBO off manual 1,35 volts. U ziet, 100 graden raakt hij nog steeds.
https://imgur.com/bYWpYKO

Default in AMD Master geeft ook aan 85 graden met 1.07x volts met maar 2800 mhz,
https://imgur.com/Qj2Zk2O

Wat een bizar gedoe, in de hall of fame zie mensen met lage temps en hoge mhz, 4200+ op 1.35v (ish)

De case en alles ziet er zo uit ( sorry voor reflectie )
https://imgur.com/undefined

De fans is 2 in front 1 back en 3 top, goede airflow Noctua Chroma koelers, allemaal rond de 1000 rpm. Water temps is 38 graden. Ambiant is 28 ish.

Zelfs als ik naar Azerty bel, wat moet ik hun dan zeggen, ja mijn pc word teheet ( cpu) idea's?... .

Maar er is gewoon iets mis. |:(

En het begon allemaal toen chrome en alles langzaam starten, de NVME drive zelf is gezond volgens Samsung magician. Geen idee wat de NVME temps zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:05
Alles was ok. PBO aan en boost voltages 1.44 en terug vallen naar rond de 1v. Vandaag viel me in eens op dat het voltage niet meer zakte. Bleef steady rond 1.44 hangen. PBO uit steady 1.38v. Power plan nog steeds op Ryzen Balanced met de laatste drivers. Power plan 5.0.0.0. Idle temps tussen 37 en 38 graden (H80i v2 + conductonaut) iets hoger dan toen het voltage wel omlaag ging. 35-37 graden. PPT een beetje hoog naar niks geks. Cores gaan ook netjes slapen en wisselen mooi van frequentie in Ryzen Master. Verder niks geks. Maar AMD gaf aan dat het hoor

CMOS reset alles op auto geen verschil.

Het heeft zeker gewerkt hiervoor op het Ryzen Balanced profiel.

Eens ander profiel geprobeerd en op Windows Balanced zakt het voltage meteen bij Idle onder de 0.9v. Minimal processor state in Windows Balanced is 0%

Ryzen Balanced profiel minimal processor state op 99% gezet en meteen zakt het voltage bij Idle rond de 1v. En Idle temps net iets lager 35-37 evenals PPT.

Mijn maat gevraagd met dezelfde processor waar hij zijn minimum processor state op heeft staan.. 100% in Ryzen Balanced en bij hem werkt het wel gewoon naar behoren.

Ik heb zelf deze profielen niet aangepast dus er is een andere app die daar iets mee heeft gedaan.

Nou heb ik zo goed als alle officiële statements gelezen van AMD en is mijn vraag aan jullie waar staat jullie minimum processor state op en gaat het voltage wel omlaag bij Idle en ondervind je enige hinder in prestaties ? Wat is de standaard waarde die AMD instelt? 100% of lager ? Heb het geprobeerd te installeren en opnieuw installeren maar dan pakt hij de waardes van mijn laatste eigen input na verse installatie.

Ben zo verward met dit hele platform.. jarenlang Intel gebouwd.. plug and play... hier moet je voor gestudeerd hebben..

Zoveel trammelant gehad. 1 probleem opgelost. Ander probleem steekt de kop op. Typisch staaltje overengineering van AMD.

[ Voor 18% gewijzigd door Cidious op 25-08-2019 17:57 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 15:43
Cidious schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:52:
Alles was ok. PBO aan en boost voltages 1.44 en terug vallen naar rond de 1v. Vandaag viel me in eens op dat het voltage niet meer zakte. Bleef steady rond 1.44 hangen. PBO uit steady 1.38v. Power plan nog steeds op Ryzen Balanced met de laatste drivers. Power plan 5.0.0.0. Idle temps tussen 37 en 38 graden (H80i v2 + conductonaut) iets hoger dan toen het voltage wel omlaag ging. 35-37 graden. PPT een beetje hoog naar niks geks. Cores gaan ook netjes slapen en wisselen mooi van frequentie in Ryzen Master. Verder niks geks. Maar AMD gaf aan dat het hoor

CMOS reset alles op auto geen verschil.

Het heeft zeker gewerkt hiervoor op het Ryzen Balanced profiel.

Eens ander profiel geprobeerd en op Windows Balanced zakt het voltage meteen bij Idle onder de 0.9v. Minimal processor state in Windows Balanced is 0%

Ryzen Balanced profiel minimal processor state op 99% gezet en meteen zakt het voltage bij Idle rond de 1v. En Idle temps net iets lager 35-37 evenals PPT.

Mijn maat gevraagd met dezelfde processor waar hij zijn minimum processor state op heeft staan.. 100% in Ryzen Balanced en bij hem werkt het wel gewoon naar behoren.

Ik heb zelf deze profielen niet aangepast dus er is een andere app die daar iets mee heeft gedaan.

Nou heb ik zo goed als alle officiële statements gelezen van AMD en is mijn vraag aan jullie waar staat jullie minimum processor state op en gaat het voltage wel omlaag bij Idle en ondervind je enige hinder in prestaties ? Wat is de standaard waarde die AMD instelt? 100% of lager ? Heb het geprobeerd te installeren en opnieuw installeren maar dan pakt hij de waardes van mijn laatste eigen input na verse installatie.

Ben zo verward met dit hele platform.. jarenlang Intel gebouwd.. plug and play... hier moet je voor gestudeerd hebben..

Zoveel trammelant gehad. 1 probleem opgelost. Ander probleem steekt de kop op. Typisch staaltje overengineering van AMD.
Volgens mij is 99% standaard. Ik heb echter ook een keer na installatie van nieuwe chipset drivers gehad dat ie op 5% stond. Ik zie alleen echter niet wat je verwarring veroorzaakt? Als ik dit verhaal lees, werkt het toch prima? Het boosten werkt anders dan bij Intel, maar of dit nou zo'n probleem is... 0.5 volt of 1 volt, het is maar net waar je je druk om kunt maken i guess :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Druk maken dat het ding loeiheet werd out of the box en veel tweaken verder en bios updates verder het eindelijk een beetje werkt zoals bedoeld... Ik denk dat AMD de launch een beetje verziekt heeft en een overengineered product heeft neergezet maar iets meer tijd met de moederbord fabrikanten had moeten nemen om alles op orde te krijgen. Jij kan zeggen works as intended maar dat deed het niet. Ik kan een hele lijst maken wat niet werkte als intended. Lol. Prakte ik een 1800x erin dan werkte inderdaad alles als intended. Maar Ryzen 3000 werkte tot zeer recent niet als intended. Houdt jezelf maar niet voor de gek haha.

Wel Dank voor je reactie. Ik denk ook dat 99% standaard is. Lijkt goed te werken daarna. Weet niet welk programma het profiel op 100% minimum state heeft gezet. Ik was het zelf niet in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Even wat nieuws, met windows updates spam is hij iets beter gaan functioneren, ietjes. Cinebench scores, temp 80g, 85 max, 4ghz allcores.

Ik ging daarom kijken naar wat mensen doen in hall of fame met soortgelijken pc's.

In Bios, 1,375volts, 1.15 soc dram 1,35. cpu op 4100 mhz, cinebench 105 graden en pc schakelde uit. schrok me kapot weer..

Maar waarom kan hij met ryzen master 4ghz all cores 80g met meer volts wel het beter doen dan via bios.

Weetje.. ik wist van hier dat het niet allemaal super werkte maar dit is een veel slechtere ervaring dan met mijn oude 1700x...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Ik ervaar exact hetzelfde. Ryzen Master werkt ook beter met het instellen van het geheugen. Als ik bios gebruik dan vermindert de performance drastisch tenopzichte van met Ryzen Master. Ik raad Ryzen Master aan tot de fabrikanten hun shit op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt overigens wel op de foto zien dat op de rechterkant betere druk zit dan aan de linkerkant, komen die AIO's niet met een mount through kit voor AM4?
Als het even kan zou ik voorkomen dat die standaard AM4 plastic mounting gebruikt word.
Niemand zegt ook dat issue het daardoor veroorzaakt wordt.

Iedereen moet het uiteraard zelf weten. Heb al zoveel tests gezien met verschillende conclusies.

Zeker met de chiplet plaatsing heb je de mogelijkheid dat een deel van 1 of meer chiplets zonder pasta zitten.
Ik zorg dat de hele CPU heatspreader een dun laagje heeft en zet de koeler gelijkmatig vast, dan hoeft er ook niet over nagedacht te worden of dat een rol speelt als er een issue is.

Je moet uiteraard inderdaad wel zeker weten dat je mount geschikt is voor AM4 en goed gemonteerd is.

@JinShepard

Waarom laat je die standaard luchtkoeler er niet een paar dagen op zitten. Installeer windows desnoods even opnieuw met alle laatste drivers, gebruik alleen ryzen master en laat alles standaard incl bios. Geheugen kun je evt op xmp zetten.

Ik zie je alweer PBO gebruiken, vaste voltages instellen die ook nog aan de hoge kant zijn. Dit zorgt alleen maar voor verwarring.

Check gewoon standaard want je wilt een duidelijke baseline hebben. De winkel is ook niet geinteresseerd in je PBO settings en handmatige OC avonturen. Sterker nog het kan mogelijk reden zijn om je garantie te weigeren. Werkt hij dan niet naar behoren dan stuur je hem RMA.

[ Voor 22% gewijzigd door Help!!!! op 25-08-2019 19:21 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Help!!!! schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:01:
[...]

Iedereen moet het uiteraard zelf weten. Heb al zoveel tests gezien met verschillende conclusies.

Zeker met de chiplet plaatsing heb je de mogelijkheid dat een deel van 1 of meer chiplets zonder pasta zitten.
Ik zorg dat de hele CPU heatspreader een dun laagje heeft en zet de koeler gelijkmatig vast, dan hoeft er ook niet over nagedacht te worden of dat een rol speelt als er een issue is.

Je moet uiteraard inderdaad wel zeker weten dat je mount geschikt is voor AM4 en goed gemonteerd is.
Weet zeker dat die van mij niet verder kan dan wat ik nu doe, maar nog, zo heet, met een 380mm AIO.. gewoon schokkend, heb je nog enige ideeën na het lezen van mijn tweede, iets betere verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Meh, als ik pc paar dagen laat opstaan en dan game, dan crashen ze vaak. Bij reboot werkt alles perfect.

Geheugen std gezet en valt nog steeds voor -_-.

Was met mijn 4790 geen probleem. Heeft in geen 3 jaar afgestaan of manueel gereboot, (enkel occassionale reboot door windows update)

Geheugen, bord, cpu, gpu?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SadisticPanda schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:13:
Meh, als ik pc paar dagen laat opstaan en dan game, dan crashen ze vaak. Bij reboot werkt alles perfect.

Geheugen std gezet en valt nog steeds voor -_-.

Was met mijn 4790 geen probleem. Heeft in geen 3 jaar afgestaan of manueel gereboot, (enkel occassionale reboot door windows update)

Geheugen, bord, cpu, gpu?
Hebben geen glazen bol hier. Klok je over / heb je overgeklokt etc.

Ook hier standaard riedeltje. Flash het laatste of een 'goed' bekend staand bios. Zet alles op standaard. Memtest86 je geheugen minimaal 8 uur, liever 24 uur. En kijk wat er dan gebeurt.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JinShepard schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:45:
Dag 1 eerst alles getest op de moederbord box om te zien of alles werkt. Extra koeler op de vrm gezet, niet dat hij lang aan was omdat alles werkte. In de bios zag ik al direct 1,47 volts, hoog.. erg hoog.

Alles geinstalleerd in de kast, moeizaam maar dat is offtopic.

Alles aan en werkte goed net zoals op de box, even snel een cinebench r15 gedraait voor de lol om te testen
of ik een hogere score had om te laten zien aan me maat die erbij was. Score was 2901! En kwam overeen met andere mensen.

Dag 2, pc aanzetten, weer even een bench aanzetten, Ryzen master opnieuw geinstalleerd want hij zag me 3900x niet. moest het nog een keerdoen enzelfs iets deleten in register maar hij deed het. Cinebench draaien en phoe, warm! hoge voltage ook 1,47-1,49! Score weer hoog.

Zitten kloten erna met intel ethernet driver, dubben click op install filegebeurde helemaal niets.
Toen even checken op internet, chrome click, hmm doet het niet? 15-20 seconde later deed hij het, wierd.
Kwam niks nuttigs op het web tegen voor de driver dus sloot het, openen vanandere programmas zelfde issue, 10-15 seconde.

Op de achtergrond had ik HWinfo aan en ik zag dat hij wel is 4,5 ghz raakte, op ST. Dus terug in cinebench om me st te testen en vreemd, hij zit op twee chiplets te bouncen van 4,3 ghz en 2,3, hij gebruikte niet de beste de hele tijd. Score was niet zo fantastich. Toen zag ik de temps bij een MT test, 100graden raakt hij op 3800mhz 1,35volts. ziek.

PC uit elkaar gehaald, 380mm koeler eraf, zag dat er weinig koelpasta contact is geweest.
https://imgur.com/jze6KH4
Kun je die koeler niet harder aandraaien? Is die koeler wel in orde? Lijkt vooral te weinig druk te zijn, je hebt een enorm dikke laag aan je koeler hangen die totaal niet naar de randen is gedrukt.

(Overigens is het idee van koelpaste niet dat je een dikke laag gebruikt, hij moet de kleine gaatjes vullen. Te veel kan isolerend werken).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 23:29

jgj82

Ja, maar = nee

Doet die koeler het wel? Draait de pomp? Wordt de radiator warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Help!!!! schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:17:
[...]

Hebben geen glazen bol hier. Klok je over / heb je overgeklokt etc.

Ook hier standaard riedeltje. Flash het laatste of een 'goed' bekend staand bios. Zet alles op standaard. Memtest86 je geheugen minimaal 8 uur, liever 24 uur. En kijk wat er dan gebeurt.
Had geheugen overclockt. Daarop 12u memtest gedaan. Geen fouten. Nu terug naar default. Doet het nog steeds.paar dagen uptime en stabiliteit issues. Nergens hoge temps, niks overclock.geen bsods gewoon knal uit het spel. Meestal zonder fouten, soms eens standaard foutje.

Stabiele bios....grapjas :D is overal wel wat mis mee voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In mijn post staat het woord 'stabiel' dan ook niet. ;) Alleen "goed" met opzet tussen aanhalingstekens. :P

Vervelend als je dit op default ook nog krijgt. Heb je de GPU ook op default?

Altijd bij hetzelfde spel of bij verschillende games?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Help!!!! schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:01:
[...]

@JinShepard

Waarom laat je die standaard luchtkoeler er niet een paar dagen op zitten. Installeer windows desnoods even opnieuw met alle laatste drivers, gebruik alleen ryzen master en laat alles standaard incl bios. Geheugen kun je evt op xmp zetten.

Ik zie je alweer PBO gebruiken, vaste voltages instellen die ook nog aan de hoge kant zijn. Dit zorgt alleen maar voor verwarring.

Check gewoon standaard want je wilt een duidelijke baseline hebben. De winkel is ook niet geinteresseerd in je PBO settings en handmatige OC avonturen. Sterker nog het kan mogelijk reden zijn om je garantie te weigeren. Werkt hij dan niet naar behoren dan stuur je hem RMA.
Ik test het ook in gedachten met mensen met soort gelijke systemen, die ook PBO doen of all core OC met dezelfde voltage of zelfs hoger die lagere tempshalen, ik moet zoveel mogelijke info verzamelen.
sdk1985 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:50:
[...]

Kun je die koeler niet harder aandraaien? Is die koeler wel in orde? Lijkt vooral te weinig druk te zijn, je hebt een enorm dikke laag aan je koeler hangen die totaal niet naar de randen is gedrukt.

(Overigens is het idee van koelpaste niet dat je een dikke laag gebruikt, hij moet de kleine gaatjes vullen. Te veel kan isolerend werken).
Als je goed kijkt op mijn pics zie je nog steeds de kleuren door schemeren van de cpu en koeler koper, er zit niet teveel op, en helaas, strakker kan niet meer, wil ook niet te strak doen. Over te weinig druk in de AIO, geen idee hoe je dat test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Help!!!! schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 08:54:
In mijn post staat het woord 'stabiel' dan ook niet. ;) Alleen "goed" met opzet tussen aanhalingstekens. :P

Vervelend als je dit op default ook nog krijgt. Heb je de GPU ook op default?

Altijd bij hetzelfde spel of bij verschillende games?
4 Games getest,
- Shadow of tombraider
- nieuwe wolfenstein
- Left 4 Dead 2 -> geen problemen maar ook niet echt zwaar spel.
- GW2 -> slechts 20 minuten gespeeld. Geen crash. ook niet echt zwaar.

- Reeds DDU voor alles gedaan en opnieuw geinstalleerd. Dacht video drivers omdat het systeem niet crasht na enkele dagen tijdens GPU/CPU video encoding. Is enkel bij gaming. Temps zijn goed, ram is goed, voeding is goed. Na reboot werkt alles gewoon. Uren aan een stuk.

Es proberen met bios, maar lijkt me eerder driver issue want enkel game crasht, niet windows. Ram nog es testen op std XMP profiel. PBO staat trouwens op auto. Geen overclocks of so.

F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 20:47

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Mijn nieuwe systeempje is ook bijna klaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vm4rz5bt/IMG-20190824-030847.jpg

NZXT H510i
Asus Prime X570 Pro
Ryzen 3700 X
NZXT Kraken x62

Nog even wachten op RAM. Heb er nu 4GB 2133Mhz geheugen in zitten om iig te kunnen booten.
En videokaart upgraden, maar geen haast om dat te doen.

Met energiebesparingsmodus zit ik op 29 graden (kamertemperatuur was 26 ofzo).

Enige vervelende is die Asus Aura software. Wat een meuk is dat zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
EXCalibur_EeK schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:58:
Mijn nieuwe systeempje is ook bijna klaar.

[Afbeelding]

NZXT H510i
Asus Prime X570 Pro
Ryzen 3700 X
NZXT Kraken x62

Nog even wachten op RAM. Heb er nu 4GB 2133Mhz geheugen in zitten om iig te kunnen booten.
En videokaart upgraden, maar geen haast om dat te doen.

Met energiebesparingsmodus zit ik op 29 graden (kamertemperatuur was 26 ofzo).

Enige vervelende is die Asus Aura software. Wat een meuk is dat zeg.
nice! Ik zit ook te denken om mijn gpu een slot lager te zetten maar dan word hij weer geblokkeerd door de voeding shroud. Het is dat of de Chipset fan word geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

JinShepard schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:15:
[...]

nice! Ik zit ook te denken om mijn gpu een slot lager te zetten maar dan word hij weer gechocked door de voeding shroud. Het is dat of de Chipset van word gechocked.
Zal ook even moeten kijken of de videokaart het op deze manier vol kan houden. Die Reference kaarten zijn erg slecht qua koeling. Doel is om sowieso te upgraden naar een 5700 XT (aib) dan zal het wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Pc opnieuw geinstalleed nog een enorm gedoe om weer een nieuwe USB install te maken.

Pc idle temps zijn nog steeds zo hoog.. snap er geen reet van, tis een 380mm AIO! en ik zie mensen met lagere temps.

https://imgur.com/i6X4QxY

Temp tijdens cinebench R15 default Ryzen Master settings

https://imgur.com/KsIBp1p ziet er ietsss beter uit. score Multi is goed, ST is nog steeds shit, snap ook niet waarom die niet gewoon op 4300 blijft of hoger en hij continue swapt van 1 core naar de andere core en weer terug, pingpong. 2300-4300 mhz.

Edit; multicore 4000 ish vind ik ook laag. om heel eerlijk te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door JinShepard op 26-08-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
JinShepard schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:55:
Pc opnieuw geinstalleed nog een enorm gedoe om weer een nieuwe USB install te maken.

Pc idle temps zijn nog steeds zo hoog.. snap er geen reet van, tis een 380mm AIO! en ik zie mensen met lagere temps.

https://imgur.com/i6X4QxY

Temp tijdens cinebench R15 default Ryzen Master settings

https://imgur.com/KsIBp1p ziet er ietsss beter uit. score Multi is goed, ST is nog steeds shit, snap ook niet waarom die niet gewoon op 4300 blijft of hoger en hij continue swapt van 1 core naar de andere core en weer terug, pingpong. 2300-4300 mhz.

Edit; multicore 4000 ish vind ik ook laag. om heel eerlijk te zijn.
Ziet er wat mij betreft normaal uit.
Vooral temps, ik haal dezelfde temps met een dikke Silver-Arrow SB-E en een AIO is niet beter dan luchtkoeling.
Fluctuerende temps heeft weinig te maken met de kwaliteit van zijn koeling overigens, dat zijn puur interne temperaturen en dat kan nooit zo snel naar een heatsink worden overgedragen.
Zoals je ziet zit je CPU op 100% verbruik, ik verwacht dat hij daarom niet hoger clocked.
Die limieten kun je omzeilen met PBO maar houd wel rekening met een hetere CPU.

[ Voor 7% gewijzigd door unfor op 26-08-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
unfor schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:18:
[...]

Ziet er wat mij betreft normaal uit.
Vooral temps, ik haal dezelfde temps met een dikke Silver-Arrow SB-E en een AIO is niet beter dan luchtkoeling.
Fluctuerende temps heeft weinig te maken met de kwaliteit van zijn koeling overigens, dat zijn puur interne temperaturen en dat kan nooit zo snel naar een heatsink worden overgedragen.
JoSchaap schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:24:
Kleine update nu de gameroom eindelijk rond de 24 graden is.
ik ben te lui om nog verder te pushen (en ik wil film kijken :+ )
  • Classificering: CB20 MT: 7763
  • Gebruikersnaam: JoSchaap
  • CPU: R9 3900X
  • OC methode: CCX 4450,4325,4300,4300
  • Kloksnelheid: 4450Mhz
  • Aantal cores/threads: 12/24
  • Vcore: ~1.356 (manual)
  • Moederbord: Asrock x570 Taichi
  • Soort koeling: AIO
  • Merk en type CPU koeler: Corsair H115i RGB
  • Temperatuur: 87c <-peak (avg 83,5)
  • Ram kloksnelheid en timings: 3600c16
[Afbeelding]

fullsize: https://i.imgur.com/DcQlgef.png.png
thumb: https://i.imgur.com/DcQlgefl.png

Offtopic. maar ik heb ook voor de lol 3dmark eens aangeslingerd :Y)
https://www.3dmark.com/spy/7992904
check dit, hij heeft een 260mm AIO, doet een multicore run met peak 87 graden, maar die MHZ van hem is 400 hoger op 1.356 volts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
JinShepard schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:21:
[...]

[...]

check dit, hij heeft een 260mm AIO, doet een multicore run met peak 87 graden, maar die MHZ van hem is 400 hoger op 1.356 volts
Maar je bent appels met peren aan het vergelijken, jij draait stock zonder PBO.
Hij draait een OC met manual voltage.
Laat hem lekker stock draaien met PBO aan als je graag hoge clockspeeds ziet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
unfor schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:26:
[...]

Maar je bent appels met peren aan het vergelijken, jij draait stock zonder PBO.
Hij draait een OC met manual voltage.
Laat hem lekker stock draaien met PBO aan als je graag hoge clockspeeds ziet!
ik wil het maximale eruit halen wat erin zit.. daarom ben je een tweaker :p en met vergelijken leer je van hoe en wat, en dat is een belangrijke ervaring met zen 2.

Single core Cinebench 20 zie ik wel dat hij 4 cores gebruikt maar altijd rond de 1,44 volts, best heftige volts voor default, en als je dan een ST game speelt, zal hij dan continue zoveel volts erin pompen?

Edit, volgens HWinfo zelfs 1,5 als max.

[ Voor 3% gewijzigd door JinShepard op 26-08-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JinShepard schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:02:
[...]

Ik test het ook in gedachten met mensen met soort gelijke systemen, die ook PBO doen of all core OC met dezelfde voltage of zelfs hoger die lagere tempshalen, ik moet zoveel mogelijke info verzamelen.

[...]

Als je goed kijkt op mijn pics zie je nog steeds de kleuren door schemeren van de cpu en koeler koper, er zit niet teveel op, en helaas, strakker kan niet meer, wil ook niet te strak doen. Over te weinig druk in de AIO, geen idee hoe je dat test.
Doelde met druk inderdaad op het aandraaien, niet op het water.

Je ziet op de foto duidelijk dat circa 30% van je cpu geen koelpasta heeft gekregen. Normaal is het idee van de 'erwt' dat je het vanuit het midden wegdrukt naar waar het nodig is. Dat is hier niet gebeurd. Vooral links onder zat helemaal niets en ik vind zelf de laag die aan de koeler zelf hangt behoorlijk dik. Het kan zijn dat die cpu concaaf is en je AIO ook en dat dit elkaar tegenwerkt. Kan ook zijn dat je hem gewoon flink harder had moeten aandraaien. Hoe dan ook lijkt het er sterk op dat grote delen van je cpu helemaal niet in contact stonden met je AIO. Dan kan je best een paar hele warme cores krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 26-08-2019 13:54 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Help!!!! schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 07:33:
[...]

Inmiddels is 7403 uit voor de C6H. Voor de andere hero's ongetwijfeld ook.

https://www.asus.com/us/M...I-HERO/HelpDesk_Download/

1.Improve system performance.
2.Update AM4 Combo PI 1.0.0.3 Patch ABB
a.Fixes a compatibility issue with Destiny 2
b.Fixes an issue with certain Linux distros
c.Removes Gen 4 support when using Ryzen 3000 CPUs
3.Improves EZFlash performance to reduce boot time.
Jup, alleen het leuke met deze bios is dat al je drivers niet herkent worden. Flash je, kan je de boel opnieuw installeren. Dit houd dus ook in dat je Ethernet poort niet werkt, want deze driver moet je dus ook opnieuw downloaden. Ik moest via een laptop een USB stick maken met de drivers..

Ik word misselijk van Asus.. ben er echt wel klaar mee..

Overigens zijn mijn temperaturen nu bijna 8 graden omhoog gegaan op idle. Waar ik 32 haalde, zit ik nu op 38 a 39.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
sdk1985 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:53:
[...]

Doelde met druk inderdaad op het aandraaien, niet op het water.

Je ziet op de foto duidelijk dat circa 30% van je cpu geen koelpasta heeft gekregen. Normaal is het idee van de 'erwt' dat je het vanuit het midden wegdrukt naar waar het nodig is. Dat is hier niet gebeurd. Vooral links onder zat helemaal niets en ik vind zelf de laag die aan de koeler zelf hangt behoorlijk dik. Het kan zijn dat die cpu concaaf is en je AIO ook en dat dit elkaar tegenwerkt. Kan ook zijn dat je hem gewoon flink harder had moeten aandraaien. Hoe dan ook lijkt het er sterk op dat grote delen van je cpu helemaal niet in contact stonden met je AIO. Dan kan je best een paar hele warme cores krijgen.
https://imgur.com/vUy3vBl Deze is hoe het er nu uit ziet ( tenminste de laatste keer dat ikhet eruit heb gehaald. Ja er is nog 2plekken waar geen pasta zit, weet niet waarom. ik kan niks doen aan de positie van de koeler, hij kan ook niet schruiven of iets. wellicht dat de pasta nu al verder is verspreid, geen idee.

temps zijn sowieso beter dan gisteren, hij haalt niet meer de 100-105(shutdown) graden.

PBO of Default in Ryzen master geeft een bijna zelfde score, PBO is zelfs ietjes slechter.

ik heb met manual overclock het 1.30635v stabiel op 4200 mhz ( 300 mhz meer dan mijn oude Ryzen 1700x, en dan ook nog IPC gains)

Ik lees dat voor continue gebruik je max 1,325 v mag gebruiken, ik ben hier dus wel blij mee.
4250 was een crash op 1.325 volts, ik weet dat mijn cores minimaal 4250 kan maar dan moet het wss op de 1.4 volts, no way.

Default score is in cinebench 20 ~6930 punten, hij draaide dan rond de 78 graden en 1.31 volts ~ 3960 mhz
Mijn OC is 7431 punten rond de 82 graden en 1.30625 volts 4200 mhz.

Keuze is aan mijn altijd 1.30625 v vs 1.31-1.44 volts (laatste is ST) Hij boost in ST wel af en toe meer dan 4200, maar hoeveel games zijn er nou nog die puur ST zijn?

Ik ga eerst weekje default en dan weekje mijn OC.

Dit is mijn ervaring dus met zen 2, veel gedoe, window reinstall lijkt zelfs temps te hebben verbeterd(wut).
Memory OC, hmm hij draait nu op 14 14 14 32 3200mhz, is prima denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magdatt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-01-2023
Mooie score.

Ik haal hier 7200 cinebench r20.

Ik wil nog gaan stoeien met memory speed icm ryzan memory calculator. Maar ik ben dan bang dat ik ergens een verkeerde waarde invul en de boel opblaas. Ik heb nog nooit met memory timings lopen klooien (anders dan XMP profile aanzetten). Ik lees dat je daar heel veel winst kan halen. Draai nu 3600 17-19-19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opblaas niet, corruptie zonder dat je het uitvoerig test (memtest) wel.

Soms moet je het voltage wat verhogen van het geheugen wil je dat bepaalde timings goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:50
Ferio schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:08:
[...]

Jup, alleen het leuke met deze bios is dat al je drivers niet herkent worden. Flash je, kan je de boel opnieuw installeren. Dit houd dus ook in dat je Ethernet poort niet werkt, want deze driver moet je dus ook opnieuw downloaden. Ik moest via een laptop een USB stick maken met de drivers..

Ik word misselijk van Asus.. ben er echt wel klaar mee..

Overigens zijn mijn temperaturen nu bijna 8 graden omhoog gegaan op idle. Waar ik 32 haalde, zit ik nu op 38 a 39.
Ik moet nog wat meer testen draaien etc, maar ik had nergens last van van niet werkende ethernet porten of drivers die opnieuw moesten. Alles leek gewoon out of the box te werken na de update(7306 ->7403 that is).

Mijn SB lijkt wel wat gedaald te zijn voor MT en gestegen voor ST, uit mijn hoofd 34XX naar 32XX voor MT, maar voor ST wel van 42X naar 546 ofzo. De screens staan thuis op mijn pc.

Sowieso klokt mijn 3600 (voor en na update) 3925 all core in MT CB20 en 4025 ofzo ST. Nog niet helemaal de beloofde max boost van 4.2

Maar ik zal tzt even wat tijd er in stoppen en wat meer uitzoeken en dingen plaatsen. Ook eerst eens kijken of ik mijn Ram op kan voeren van 3200 naar 3600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Titus schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:31:
[...]

Ik moet nog wat meer testen draaien etc, maar ik had nergens last van van niet werkende ethernet porten of drivers die opnieuw moesten. Alles leek gewoon out of the box te werken na de update(7306 ->7403 that is).

Mijn SB lijkt wel wat gedaald te zijn voor MT en gestegen voor ST, uit mijn hoofd 34XX naar 32XX voor MT, maar voor ST wel van 42X naar 546 ofzo. De screens staan thuis op mijn pc.

Sowieso klokt mijn 3600 (voor en na update) 3925 all core in MT CB20 en 4025 ofzo ST. Nog niet helemaal de beloofde max boost van 4.2

Maar ik zal tzt even wat tijd er in stoppen en wat meer uitzoeken en dingen plaatsen. Ook eerst eens kijken of ik mijn Ram op kan voeren van 3200 naar 3600.
Oww.. Ik heb de Wi-FI versie en ging van 2606 naar 2703.

Wellicht alleen met de Wi-Fi dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:44
JinShepard schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:20:
[...]
ik heb met manual overclock het 1.30635v stabiel op 4200 mhz ( 300 mhz meer dan mijn oude Ryzen 1700x, en dan ook nog IPC gains)

Ik lees dat voor continue gebruik je max 1,325 v mag gebruiken, ik ben hier dus wel blij mee.
4250 was een crash op 1.325 volts, ik weet dat mijn cores minimaal 4250 kan maar dan moet het wss op de 1.4 volts, no way.

Default score is in cinebench 20 ~6930 punten, hij draaide dan rond de 78 graden en 1.31 volts ~ 3960 mhz
Mijn OC is 7431 punten rond de 82 graden en 1.30625 volts 4200 mhz.

Keuze is aan mijn altijd 1.30625 v vs 1.31-1.44 volts (laatste is ST) Hij boost in ST wel af en toe meer dan 4200, maar hoeveel games zijn er nou nog die puur ST zijn?
Hier met Auto Overclock aan een score van ongeveer 6650 in CB20 MT. Dan lopen alle cores op 4,000GHz en that's it. PBO en Default weet ik niet.
Met manueel overclocken krijg ik al een crash in CB20 op all-core 4175MHz, met 1,25/1,3/1,35/1,4V maakt allemaal niet uit. Op 4150MHz lukt het wel op 1,325V (CB20 score 6980 MT), maar dan wordt de CPU >100 graden en zit ik tegen thermal shutdown aan. Ik heb ook niet bepaald een "winner" zo te zien :)
Leuk als je die filmpjes en reacties ziet van mensen die "gewoon ff 4250 of 4300" hebben ingesteld, apply, en hoppa, stabiel overclocked en lekkere scores. Sja, ik dus niet :+

[ Voor 6% gewijzigd door Soeski op 26-08-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-09 10:22
Ben de laatste tijd aan het spelen met een 3700X en een 3600 op Prime X370-pro en B450M. Verschillende setjes geheugen getweaked. Veel tests gedaan. Je kan me van alles vragen over OC.

main build

AMD Ryzen 7 3700X
AsRock B450M Steel Legend
Patriot Viper RGB 3600C16
Inno3d GTX1080ti
EVGA Supernova G3 750

Watergekoeld in een Thermaltake Level20 VT met 200mm en 280mm radiators.

Instellingen

CPU zet ik voor gamen op 4,325MHZ op 1,35 volt VID en SOC. Max temp is dan 73C, gemiddeld 56C.
Anders draait hij stock. Op stock zie je trouwens wel hogere temperaturen, maar dat schijnt normaal te zijn voor Ryzen 3000.
Cinebench20 op 4,45GHz (1,45/1,45v) score van 5235. Ik heb een Userbenchmark nummer 1 positie op deze instelling, CPU score (102% overall)

RAM draait op 3800 16-17-14-14-24-40-1T met strakke subtimings op 1,40 volt (dit is het maximale voltage op dit moederbord helaas), Infinity Fabric 1900MHz. Zeer goede resultaten. 56400 read, 30400 write (infinity fabric afhankelijk) 53000 copy. Superlage latency 63.0 ns (ik heb het wel eens op 60.1 gehad in een AIDA benchmark) supergoed Samsung B-die geheugen!

GPU 2050/1500 met een EKWB blok. Wordt niet warmer dan 41C in game.
Acer 27 inch 1440p/144Hz monitor. Ultra settings ongeveer 100 fps in BFV (DX12) Met DX11 80 fps. Als ik dat een beetje tweak, AA uit, Motion Blur 0% Wat FX uitzet etc. etc. dan haal ik op High-Ultra 140-170 fps. Met V-Sync aan blijft hij netjes op of net onder de 144 fps.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/HsqTBjo
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hz2yMDWL/IMG-20190826-184201.jpg

Voor de geïnteresseerden hier de gebruikte onderdelen:

AMD Ryzen 7 3700X Boxed
AsRock B450M Steel Legend
Patriot Viper RGB Black 16GB DDR4-3600 CL16 kit
Inno3D GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB
Intel 760p 512GB
Samsung 850 Pro 256GB
Samsung 860 Evo 250GB
Sandisk Z400s 256GB (M.2 2280)
Toshiba TR200 480GB
Thermaltake Level 20 VT Cube Window Black/Silver
EVGA Supernova 750 G3
Bykski Full Cover ARGB Waterblock
Acer Nitro VG271UPbmiipx
Corsair Vengeance K70 Red LED
SteelSeries Rival 310 Counter-Strike: Global Offensive Howl
Cerwin-Vega 4" bookshelf speakers
Thermaltake Pure 14 ARGB TT Premium Edition Sync Black 3-pack
Thermaltake Pure 20 ARGB Sync 200mm
Plantronics RIG 400 Dolby Atmos Gaming Headset
CableMod CM-PCAB-BKIT-NKKW-3PK-R
EK Waterblocks EK-FC1080 GTX Ti Nickel
2x EK Waterblocks EK-M.2 Nickel
Hardwarelabs Black Ice Nemesis 280GTS XFLOW
Liquid.cool CFX Concentrated Opaque White
Phobya Xtreme 200 - V.2 - Full Copper
Bykski, EKWB, Thermaltake fittings
EKWB DuraClear, Chinese Clear Tube
EKWB EK-XRES 200
EKWB DDC 3.2 PWM Elite pomp
ASUS ROG Addressable LED Strip
CoolerMaster Addressable RGB 1-to-3

2nd build

AMD Ryzen 3600
Arctic Cooling 240
ASUS Prime X370-pro
HyperX Predator 3333C16 / Corsair Dominator 2800C14
Corsair HX1200
RX 580 (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:48
Kalis schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:47:
Je kan me van alles vragen over OC.
Waarom is je avatar nog een Core i3? :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalis
raymondw schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:17:
[...]

Waarom is je avatar nog een Core i3? :+
Sentimentele waarde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:51
CPU zet ik voor "gamen"? Kan mij niet voorstellen dat je elke naar na gamen je systeem reboot en een andere bios save laadt?

Heb zelf een X370-F met een 3700x en 3200C14 op XMP. Heb nog helemaal niets getweakt. Wil ik wel doen natuurlijk ;)

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalis
WolfsRain schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:38:
[...]

CPU zet ik voor "gamen"? Kan mij niet voorstellen dat je elke naar na gamen je systeem reboot en een andere bios save laadt?
Het zal je misschien verbazen, maar dat doe ik wel! Nu het allemaal nog nieuw is tweak ik meer. Tussendoor af en toe een shooter :).

Jouw 3200C14 is al snel zat natuurlijk, maar met dat setje moet 3600 of 3800 ook wel lukken en de hogere Infinity Fabric clock maakt het allemaal een stukje sneller :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:51
Kalis schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:46:
[...]

Het zal je misschien verbazen, maar dat doe ik wel! Nu het allemaal nog nieuw is tweak ik meer. Tussendoor af en toe een shooter :).

Jouw 3200C14 is al snel zat natuurlijk, maar met dat setje moet 3600 of 3800 ook wel lukken en de hogere Infinity Fabric clock maakt het allemaal een stukje sneller :9
I see!

Ik haal nu 4613 multicore in Cinebench 20. Dat moet beter kunnen natuurlijk :*)

Binnenkort maar is even tweaken dan :+

[ Voor 3% gewijzigd door WolfsRain op 26-08-2019 19:52 ]

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Kalis schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:47:
Ben de laatste tijd aan het spelen met een 3700X en een 3600 op Prime X370-pro en B450M. Verschillende setjes geheugen getweaked. Veel tests gedaan. Je kan me van alles vragen over OC.
...knip...
CPU zet ik voor gamen op 4,325MHZ op 1,35 volt VID en SOC. Max temp is dan 73C, gemiddeld 56C.
Anders draait hij stock. Op stock zie je trouwens wel hogere temperaturen, maar dat schijnt normaal te zijn voor Ryzen 3000.
Cinebench20 op 4,45GHz (1,45/1,45v) score van 5235. Ik heb een Userbenchmark nummer 1 positie op deze instelling, CPU score (102% overall)
Erg mooie resultaten met een 3700X, all-core 4450MHz zonder crashen of te warm worden. Nice. Ik haal al geen 4175MHz op de 3900X, da's al een crash.
Ik kan nog maar 1 puntje van persoonlijke smaak toevoegen: wat me meteen opviel is dat je soft tubing gebruikt hebt, daarom lopen de slangen ook zo raar. Dit schreeuwt om hard tube, dan is het af _/-\o_

Ik heb je grote broer gekocht net... de Level 20 XT. Aardig project gestart :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:05

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Ik krijg van de week mijn upgrades binnen Asus Crosshair VIII hero + AMD Ryzen 3900x. En ik blijf waarschijnlijk bij de Wraith Prism, aangezien mijn huidige behuizing al redelijke airflow heeft. Zijn er nog dingen die ik anders moet instellen Vcore etc. of alles gewoon op auto laten. En schommelingen van Vcore ben ik wel gewend, heb het namelijk ook met de Ryzen 1800x i.c.m. MSI x370 gpc ook (idle 1,5v - onder load 1.35v) alles op auto. Op het nieuwe moederbord zie ik een 8 pin connector en een 4 pin, kan ik dan ook alleen de 8 pin gebruiken, of moet ik die 4 pin ook aansluiten.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
MisterJD schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:40:
Ik krijg van de week mijn upgrades binnen Asus Crosshair VIII hero + AMD Ryzen 3900x. En ik blijf waarschijnlijk bij de Wraith Prism, aangezien mijn huidige behuizing al redelijke airflow heeft. Zijn er nog dingen die ik anders moet instellen Vcore etc. of alles gewoon op auto laten. En schommelingen van Vcore ben ik wel gewend, heb het namelijk ook met de Ryzen 1800x i.c.m. MSI x370 gpc ook (idle 1,5v - onder load 1.35v) alles op auto. Op het nieuwe moederbord zie ik een 8 pin connector en een 4 pin, kan ik dan ook alleen de 8 pin gebruiken, of moet ik die 4 pin ook aansluiten.
Heroverweeg nog ff of je bij de Wraith Prism blijft. Ik heb deze er nu 1 week inzitten en word al gek van de herrie. En dan zitten er nog 5 fans meer in, plus de chipset fan plus de videokaart fan (body+waterkoeling 12cm). Die hoor ik allemaal niet, maar de Wraith... ja die hoor ik wel. En dan staat deze al op LOW.
De best geteste luchtkoeler is de Dark Rock 4 Pro, lekker stil. Wel héél groot dus moet wel passen, en wel 89 euro... Daar heb je ook al een Kraken M22 voor overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door Soeski op 27-08-2019 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magdatt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-01-2023
Of Noctua D15.

Ik wilde hier nog even delen dat ik gisteren na het deinstaleren van de nieuwste AMD chipset drivers een hofere CB 20 score haalde dan met (7180 vs 7080). Wat mij verder opviel is het feit dat ik nu niet meer kan kiezen voor Ryzen Balanced energie plan. Ik haal nu wel ineens voor het eerst boost speeds van 4500 (volgens HWinfo scoorde ik 4400 voor de laagste core) waar ik hiervoor niet hoger kwam dan 4325 op 6 cores en 4250 op de rest.

Ik denk dat ik het even zo laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThirstyThursten
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-02 12:14
Soeski schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:05:
[...]

Heroverweeg nog ff of je bij de Wraith Prism blijft. Ik heb deze er nu 1 week inzitten en word al gek van de herrie. En dan zitten er nog 5 fans meer in, plus de chipset fan plus de videokaart fan (body+waterkoeling 12cm). Die hoor ik allemaal niet, maar de Wraith... ja die hoor ik wel. En dan staat deze al op LOW.
De best geteste luchtkoeler is de Dark Rock 4 Pro, lekker stil. Wel héél groot dus moet wel passen, en wel 89 euro... Daar heb je ook al een Kraken M22 voor overigens.
Ik heb nergens last van! Ik gebruik ook die Wraith Prism op mijn 3900X, maar ik heb dan ook gekozen voor een BeQuiet Case! En dat ding is écht geweldig! Ik hoor vrijwel niks én hij ziet er nog eens Sexy uit ook! :P
be quiet! Dark Base 700 BigTower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
ThirstyThursten schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:25:
[...]

Ik heb nergens last van! Ik gebruik ook die Wraith Prism op mijn 3900X, maar ik heb dan ook gekozen voor een BeQuiet Case! En dat ding is écht geweldig! Ik hoor vrijwel niks én hij ziet er nog eens Sexy uit ook! :P
Het is ook maar net wat je gewend bent. De Wraith Prism op 50% speed (op LOW) hoor je duidelijk al. Voor de een misschien prima en komt het niet boven ander geluid uit, voor de ander (persoontje ikke) is het 't luidste geluid in de hele kamer, ook al is het misschien niet heel veel dB. Ik kom van een zo stil mogelijke pc (lees; waterkoeling en veel fans op laagste stand) en dit ga ik dus weer doen. Daar past een Wraith Prism absoluut niet bij :)
Dat de Wraith Prism er goed uit ziet ben ik wel met je eens, ware het niet dat je de RGB niet kan sturen/instellen/aanpassen. Da's wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD

MisterJD

Soeski schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:05:
[...]

Zie wel. En als het moet zet ik er wel een Noctua D15 op, die zit nu op de 1800x en is ook behoorlijk stil. Waterkoeling wil ik nooit weer. Heb in het verleden gedonder gehad met corsair h100i v2 (lekkages)
magdatt schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:12:
Of Noctua D15.

Ik wilde hier nog even delen dat ik gisteren na het deinstaleren van de nieuwste AMD chipset drivers een hofere CB 20 score haalde dan met (7180 vs 7080). Wat mij verder opviel is het feit dat ik nu niet meer kan kiezen voor Ryzen Balanced energie plan. Ik haal nu wel ineens voor het eerst boost speeds van 4500 (volgens HWinfo scoorde ik 4400 voor de laagste core) waar ik hiervoor niet hoger kwam dan 4325 op 6 cores en 4250 op de rest.

Ik denk dat ik het even zo laat.
Eigenlijk ben ik benieuwd hoe die stock koeler draait, Als temps te hoog worden voor mijn idee, gaat er een Noctua D15 op. Alleen heb ik de pest aan die bak beesten van koelers.
ThirstyThursten schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:25:
[...]

Zal het dan niet wijten zijn dat die kast dan ook goed gedempt is, of zeg ik nou iets raars.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThirstyThursten
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-02 12:14
Soeski schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:34:
[...]

Het is ook maar net wat je gewend bent. De Wraith Prism op 50% speed (op LOW) hoor je duidelijk al. Voor de een misschien prima en komt het niet boven ander geluid uit, voor de ander (persoontje ikke) is het 't luidste geluid in de hele kamer, ook al is het misschien niet heel veel dB. Ik kom van een zo stil mogelijke pc (lees; waterkoeling en veel fans op laagste stand) en dit ga ik dus weer doen. Daar past een Wraith Prism absoluut niet bij :)
Dat de Wraith Prism er goed uit ziet ben ik wel met je eens, ware het niet dat je de RGB niet kan sturen/instellen/aanpassen. Da's wel jammer.
Die kast is dus hele maal geïsoleerd met bepaalde platen (op de airflow roosters na uiteraard) maar snachts dat ding laten draaien in een compleet stil huis en je hoort helemaal niks! Ik was ook erg verbaasd want ik kom dus van een vreselijke McGyver build waar de kast altijd aan twee kanten open moest blijven omdat mn radiator erniet inpastte.. Vreselijk lelijk, vreselijke herrie.. Dus dit is een verademing! :D

EDIT:
@MisterJD Ja dus, en dat is ideaal! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Soeski schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:02:
[...]

Hier met Auto Overclock aan een score van ongeveer 6650 in CB20 MT. Dan lopen alle cores op 4,000GHz en that's it. PBO en Default weet ik niet.
Met manueel overclocken krijg ik al een crash in CB20 op all-core 4175MHz, met 1,25/1,3/1,35/1,4V maakt allemaal niet uit. Op 4150MHz lukt het wel op 1,325V (CB20 score 6980 MT), maar dan wordt de CPU >100 graden en zit ik tegen thermal shutdown aan. Ik heb ook niet bepaald een "winner" zo te zien :)
Leuk als je die filmpjes en reacties ziet van mensen die "gewoon ff 4250 of 4300" hebben ingesteld, apply, en hoppa, stabiel overclocked en lekkere scores. Sja, ik dus niet :+
Mwa ff.. niet echt haha, maar, ik zie ook cores die hoger dan 4200 kunnen, maar de stroom die ik dan moet zuigen is te hoog, en TE heet. Lukt onder 1.325v @ 4150Mhz nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:40
Hier kan ik beamen dat die Wraith Prism een bak herrie genereert. Ik heb deze vorige week vervangen voor een Noctue NH-D15. Bevalt uitstekend :).

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:28
Ryzen 3000: AMD deliberately limited Boost behavior in favor of longevity, says Asus staff

Dus hogere boost snelheden kunnen we wel vergeten verwacht ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
JinShepard schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:39:
[...]

Mwa ff.. niet echt haha, maar, ik zie ook cores die hoger dan 4200 kunnen, maar de stroom die ik dan moet zuigen is te hoog, en TE heet. Lukt onder 1.325v @ 4150Mhz nog?
Ik ben nu gestopt met experimenteren in de huidige situatie (met de Wraith Prism dus). De 3900X wordt al zo heet zodra ik in Windows zit (gisteren b.v., pc aangezet, in Windows meteen Ryzen Master gestart en hoppa 61 graden idle - Ryzen Balanced PowerPlan) dat er niet veel rek in zit en mijn 3900X gaat throttlen. Althans, dat idee heb ik boven de 75-80 graden, omdat de MHz bij elke 5 graden met 25MHz omlaag gaat tijdens boosten. En aangezien CB20 de CPU meteen naar 87+ stuurt zijn mijn scores ook relatief laag denk ik. Eerst maar een goede koeling, dan zien we wel weer. Overclocken en all-core 4200+ halen, goede scores in CB15/20 zonder thermal shutdown; nee dat gaat niet met een Wraith Prism. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Soeski schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:56:
[...]

Ik ben nu gestopt met experimenteren in de huidige situatie (met de Wraith Prism dus). De 3900X wordt al zo heet zodra ik in Windows zit (gisteren b.v., pc aangezet, in Windows meteen Ryzen Master gestart en hoppa 61 graden idle - Ryzen Balanced PowerPlan) dat er niet veel rek in zit en mijn 3900X gaat throttlen. Althans, dat idee heb ik boven de 75-80 graden, omdat de MHz bij elke 5 graden met 25MHz omlaag gaat tijdens boosten. En aangezien CB20 de CPU meteen naar 87+ stuurt zijn mijn scores ook relatief laag denk ik. Eerst maar een goede koeling, dan zien we wel weer. Overclocken en all-core 4200+ halen, goede scores in CB15/20 zonder thermal shutdown; nee dat gaat niet met een Wraith Prism. :)
Snap ik, 380mm AIO en nog steeds heet. Bizar. Ik ga nog wel voor de zekerheid ff naar Azerty mailen over de situatie, ook de pics over de koeler, het (gebrek aan) contact tussen de cpu en koeler.

Edit; Joh, ik dacht als ik manual zetten op 4200 @ 1.30625 volts dat het altijd zo is als ik wat doe, maar dat is niet zo dus? Echt puur alleen als het multicore is? Cinebench wel, WoW niet.

[ Voor 8% gewijzigd door JinShepard op 27-08-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
JinShepard schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:58:
[...]

Snap ik, 380mm AIO en nog steeds heet. Bizar. Ik ga nog wel voor de zekerheid ff naar Azerty mailen over de situatie, ook de pics over de koeler, het (gebrek aan) contact tussen de cpu en koeler.

Edit; Joh, ik dacht als ik manual zetten op 4200 @ 1.30625 volts dat het altijd zo is als ik wat doe, maar dat is niet zo dus? Echt puur alleen als het multicore is? Cinebench wel, WoW niet.
Hebben zij jouw systeem gebouwd dan? Dan zou je ze even om opheldering kunnen vragen, al zijn ze misschien niet blij dat je zelf dan al de koeler losgehaald hebt en hebt geexperimenteerd ;)
Het duurde hier even voor ik de Wraith goed vast kreeg, dat klemmetje is wel echt jaren 90 spul zeg. Slap stukje metaal en plastic dat hopelijk niet breekt bij het vastklemmen. Anyway; ik overweeg toch om mijn oude Kraken X61 er even op te gooien (nadat ik een AM4 bracket heb aangevraagd bij NZXT). Dan zijn de temps vast al beter en is de stilte ook terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Soeski schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:40:
[...]

Hebben zij jouw systeem gebouwd dan? Dan zou je ze even om opheldering kunnen vragen, al zijn ze misschien niet blij dat je zelf dan al de koeler losgehaald hebt en hebt geexperimenteerd ;)
Het duurde hier even voor ik de Wraith goed vast kreeg, dat klemmetje is wel echt jaren 90 spul zeg. Slap stukje metaal en plastic dat hopelijk niet breekt bij het vastklemmen. Anyway; ik overweeg toch om mijn oude Kraken X61 er even op te gooien (nadat ik een AM4 bracket heb aangevraagd bij NZXT). Dan zijn de temps vast al beter en is de stilte ook terug.
Nah altijd zelf bouwen, veel leuker ( dit keer niet though.. Fractal Design S2 is best kut vs Fractal design R5 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Vraagje:

Iemand in de buurt van Den Haag die mijn 3200C14D 16Gb setje van G.skill even erin kan zetten, om te kijken of daar wel de minimale snelheid van 3200Mhz wel wordt gehaald?

Ik wil even wat dingen gaan uitsluiten, waarom het bij mij niet lukt. Ik heb zo'n vermoeden dat het aan de Bios van Asus ligt, maar ik kan het nu niet met zekerheid zeggen.

Eventueel ICM met Asus x470 Crosshair Hero VII (Wi-Fi) en 3700x

Graag even een PM mocht dit mogelijk zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Ferio op 27-08-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Ryzen master is vreemd. https://imgur.com/0Z2YQPT Wat is nou de juiste ? CPU z zegt ook 4200 mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalis
Soeski schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:39:
[...]

Erg mooie resultaten met een 3700X, all-core 4450MHz zonder crashen of te warm worden. Nice. Ik haal al geen 4175MHz op de 3900X, da's al een crash.
Ik kan nog maar 1 puntje van persoonlijke smaak toevoegen: wat me meteen opviel is dat je soft tubing gebruikt hebt, daarom lopen de slangen ook zo raar. Dit schreeuwt om hard tube, dan is het af _/-\o_

Ik heb je grote broer gekocht net... de Level 20 XT. Aardig project gestart :X
Die XT is ook fantastisch, daar kan je een solide build in kwijt! Ik had nog zoveel softtube spullen liggen dat ik eerst m'n voorraadje op wilde maken. Maar je hebt gelijk volgende drain ga ik toch eens kijken voor hard tubing! Ik heb wel geprobeerd de slangen zo minimalistisch en zo recht mogelijk te doen. Ben wel tevreden met het resultaat hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Hmm, net een BIOS update van MSI gehad en nu kom ik bij normaal gebruik ook niet meer boven de 42575uit. Hiervoor haalde ik 4325 regelmatig.
De temperatuur blijft ook hangen rond de 65 graden in een single core cinebench run dus dat kanhet probleem ook niet zijn. Niet dat je het echt merkt maar ergens is het wel jammer natuurlijk.

De scheduler lijkt ook echt anders te werken. Eerst bleef de thread een core continu belasten en nu zie ik hem rond springen over de cores. Dat zal wel goed zijn voor de verdeling maar hoe zit het met de cache hits? Heeft iedere CCX een eigen cache of is het gedeeld door de hele CPU waardoor dat geen probleem is?

[ Voor 32% gewijzigd door rajackar op 27-08-2019 18:27 ]

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Kalis schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:14:
[...]

Die XT is ook fantastisch, daar kan je een solide build in kwijt! Ik had nog zoveel softtube spullen liggen dat ik eerst m'n voorraadje op wilde maken. Maar je hebt gelijk volgende drain ga ik toch eens kijken voor hard tubing! Ik heb wel geprobeerd de slangen zo minimalistisch en zo recht mogelijk te doen. Ben wel tevreden met het resultaat hoor ;)
Helemaal eens, het ziet er tof uit zo! Ik ga voor het eerst experimenteren met hard tubing. Stiekem wel spannend, totaal geen ervaring. Misschien dat ik een mede-tweaker zoek/vraag om me een dagje te komen helpen, dan wel mentaal te ondersteunen en meedenken over de build :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Soeski schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:34:
[...]

Ahum. I stand corrected. Je moet een Cooler Master pakketje installeren blijkbaar. En, zowel de USB2.0 header als de RGB header aansluiten op je mobo. Ik heb alleen de RGB header aangesloten maar deze geeft geen stroom door blijkbaar...
Hoeveel USB2 headers kan je nou helemaal hebben op je mobo? Ik heb er 2, en nu al 4 devices die het nodig hebben (Corsair voeding, Wraith Prism, Thermaltake RGB control box, NZXT RGB control box). Lekker dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD

MisterJD

Hammetje schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:41:
Hier kan ik beamen dat die Wraith Prism een bak herrie genereert. Ik heb deze vorige week vervangen voor een Noctue NH-D15. Bevalt uitstekend :).
Denk ook dat ik de Noctua D15 AM4 SE erop ga zetten. Ook vanwege dat geluid van stockkoeler. Heb al video's gezien waar die vergeleken werd met een Dark rock pro 4, verschil in geluid was enorm. Heb onderhand alles binnen, en kan ik morgen aan de slag.

Zit nog steeds met een vraag over de extra 4 pins connector. Gaat het ook werken wanneer je alleen de 8 pins aansluit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
MisterJD schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 20:52:
[...]

Denk ook dat ik de Noctua D15 AM4 SE erop ga zetten. Ook vanwege dat geluid van stockkoeler. Heb al video's gezien waar die vergeleken werd met een Dark rock pro 4, verschil in geluid was enorm. Heb onderhand alles binnen, en kan ik morgen aan de slag.

Zit nog steeds met een vraag over de extra 4 pins connector. Gaat het ook werken wanneer je alleen de 8 pins aansluit?
Ik denk dat je met de 8-pin prima uit de voeten kan. Ik heb nu nog alleen 1x8-pin aangesloten (mobo heeft 2x8-pin) en alles werkt prima en stabiel. In de manual staat ook dat het geen vereiste is. Misschien dat ik tzt wel iest betere resultaten nog krijg met overclocken / voltages / temps als ik deze aansluit, maar ik denk van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD

MisterJD

Soeski schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 20:56:
[...]

Ik denk dat je met de 8-pin prima uit de voeten kan. Ik heb nu nog alleen 1x8-pin aangesloten (mobo heeft 2x8-pin) en alles werkt prima en stabiel. In de manual staat ook dat het geen vereiste is. Misschien dat ik tzt wel iest betere resultaten nog krijg met overclocken / voltages / temps als ik deze aansluit, maar ik denk van niet.
Thanks, heb net manual eens door gelezen. De 4-pin is blijkbaar ook geen vereiste, maar deze dient wel aangesloten te worden wanneer je SLI/Crossfire gaat draaien, en dat is hier niet aan de orde. Maar goed we gaan dat ding eens inbouwen en zien hoe dat draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zikje
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Nog een update:

3900x met taichi x570
Corsair LPX 3600C18 (CMK32GX4M4D3600C18)

Ik kon het geheugen 4x8Gb niet draaien op XMP (geen boot), max 3400 en C24 op auto.
Heb toch de thaiphoon en DRAM calculator gebruikt, en geheugen draait op C16 nu en op 3600.

Op zich draait de PC prima, BFV bolt lekker, geen crashes voorlopig op die korte tijd.
Enkel The Division 2 benchmark doet vreemd. Die scoort minder, en vooral, de GPU belasting zakt naar 90%. Voorheen was dat altijd 100%... Iemand een idee?

Verder: welke memtest moet je nu weer gebruiken om na te gaan of er geen fouten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
zikje schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:11:
Nog een update:

3900x met taichi x570
Corsair LPX 3600C18 (CMK32GX4M4D3600C18)

Ik kon het geheugen 4x8Gb niet draaien op XMP (geen boot), max 3400 en C24 op auto.
Heb toch de thaiphoon en DRAM calculator gebruikt, en geheugen draait op C16 nu en op 3600.

Op zich draait de PC prima, BFV bolt lekker, geen crashes voorlopig op die korte tijd.
Enkel The Division 2 benchmark doet vreemd. Die scoort minder, en vooral, de GPU belasting zakt naar 90%. Voorheen was dat altijd 100%... Iemand een idee?

Verder: welke memtest moet je nu weer gebruiken om na te gaan of er geen fouten zijn?
Ik moet helaas nog even wachten op DRAM calculator, die ondersteunt mijn geheugen nog niet. Corsair Dominator Platinum RGB.
Ik gebruik zelf voor stabiliteitstest in Windows Prime95. Deze doet in de Blend mode ook geheugentests en komt dan met rekenfouten bij mij, als ik te ver ga met memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderThome
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-05 17:24
Soeski schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:58:
[...]

Ik moet helaas nog even wachten op DRAM calculator, die ondersteunt mijn geheugen nog niet. Corsair Dominator Platinum RGB.
Ik gebruik zelf voor stabiliteitstest in Windows Prime95. Deze doet in de Blend mode ook geheugentests en komt dan met rekenfouten bij mij, als ik te ver ga met memory.
Om geheugen te testen altijd memtest86 gebruiken, deze test namelijk al het geheugen. Als je vanuit windows test dan is er al geheugen in gebruik en dan kan dat niet getest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
ThunderThome schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:03:
[...]

Om geheugen te testen altijd memtest86 gebruiken, deze test namelijk al het geheugen. Als je vanuit windows test dan is er al geheugen in gebruik en dan kan dat niet getest worden.
True, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat als Prime95 geen fouten gaf ik dan toch crashes/issues heb in Windows met memory (of crashes uberhaupt). Voor mij is het dus goed genoeg, tot ik een keer merk dat ik inderdaad probleemloos alle benches doorloop en dan toch issues heb in Windows. Dan ga ik verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Ik blijf het maar raar vinden dat in AMD Ryzen Master de clock speeds anders zijn dan wat andere programmas laten zien ( Cpuz, MSI afterburner overlay, HW info ) ik neem aan dat als 3 hetzelfde laten zien de 1 niet goed is, maar waarom dat dan precies Ryzen Master is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
JinShepard schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:05:
Ik blijf het maar raar vinden dat in AMD Ryzen Master de clock speeds anders zijn dan wat andere programmas laten zien ( Cpuz, MSI afterburner overlay, HW info ) ik neem aan dat als 3 hetzelfde laten zien de 1 niet goed is, maar waarom dat dan precies Ryzen Master is..
Vind ik ook wel wonderlijk. Software kan alleen maar sensors uitlezen, en Ryzen Master leest dus een andere sensor dan alle andere programma's?
Overigens is het bij mij (bijna) niet zo; de programma;s geven allemaal hetzelfde aan. Give or take 25MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 17:51
Kleine update na 2 weken.

Single core boost + PBO werkt nog steeds niet goed, boost hooguit naar 4125Mhz.
Draaide dus een all core oc van 4125Mhz @1.3125v, wat toch heel soms random system crashes gaf.

Test met een lange prim95 small ttf run, bleek core 6 failures te geven. Temps rond de 75-76 graden op zich prima. Core voltage ophoog naar 1.325v (AMD bestempeld als 24h safe voltage), failde core 6 in small ttf nog steeds.
All core van 4150 getest, had 1.3475v nodig (cpu-z 1.368v load). Maar of dit een uur p95 doorstaat...iets zegt me van niet,

Ben dus bang dat mijn 3600 de siliconen loterij niet heeft gewonnen.
Dat deze cpu de out of the box geadverteerde snelheden bij lange na ook niet behaald, zit ik te twijfelen om de 3600 RMA te gaan sturen.

Merkte op de B450 Tomahawk MAX dat de BCLK ook locked lijkt. Deze verhogen leid dat cpu zich niet meer hoger clocked dan 3600Mhz.

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:50
Gkirmathal schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 18:12:

Draaide dus een all core oc van 4125Mhz @1.3125v, wat toch heel soms random system crashes gaf.

Test met een lange prim95 small ttf run, bleek core 6 failures te geven. Temps rond de 75-76 graden op zich prima. Core voltage ophoog naar 1.325v (AMD bestempeld als 24h safe voltage), failde core 6 in small ttf nog steeds.
All core van 4150 getest, had 1.3475v nodig (cpu-z 1.368v load). Maar of dit een uur p95 doorstaat...iets zegt me van niet,

Dat deze cpu de out of the box geadverteerde snelheden bij lange na ook niet behaald, zit ik te twijfelen om de 3600 RMA te gaan sturen.

Merkte op de B450 Tomahawk MAX dat de BCLK ook locked lijkt. Deze verhogen leid dat cpu zich niet meer hoger clocked dan 3600Mhz.
Dat is een beetje het ding, bij veel mensen haalt ie die beloofd oc gewoon niet. Volgens mij hebben ze te veel beloofd. Rma heeft wat dat betreft ook geen zin, wat ga je anders halen? Een nieuwe proberen?

Zit zelf overigens in het zelfde schuitje, alleen nog niet handmatig geprobeerd hem naar 4.2 te krijgen. Alleen dan met een C6H moederbord, en zelfde geheugen zo te zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMC
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Soeski schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:23:
[...]

Vind ik ook wel wonderlijk. Software kan alleen maar sensors uitlezen, en Ryzen Master leest dus een andere sensor dan alle andere programma's?
Overigens is het bij mij (bijna) niet zo; de programma;s geven allemaal hetzelfde aan. Give or take 25MHz.
JinShepard schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:05:
Oh my goodness. :(
Lezen jullie iets uberhaupt over hoe het in elkaar zit?
De derde partijen software weet nog niet goed om te gaan met het uitlezen van de temperaturen.
Dat is zelfs hier al tig keer langsgekomen.

[ Voor 24% gewijzigd door HMC op 28-08-2019 18:42 ]

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Kan iemand uitleggen hoe het undervolten precies werkt?

Stel ik voer 1.25v in...gaat hij dan nog steeds varieren tussen lagere voltages en 1.25v als maximum?

En hoe werkt het als ik bvb een negatieve offset invul van bvb -0.15v?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 20:26
Aangezien mijn nieuwe systeem met een 3900x + x570 Gigabyte elite en een setje 3200 DDR4 van crucial gisteren is afgeleverd zal ik ook maar eens mijn evaring posten.

Eerst mijn videokaart overgezet naar mijn nieuwe systeem en het syteem boot in 1 keer naar de bios.
Start in het tweak menu en eerste wat me opviel is dat de cpu op 800 mhz stond ingesteld.

Dus dat probeer je dan gelijk maar even aan te passen maar enter lijkt niet te reageren en lukt me ook niet om de optie auto naar voren te toveren. Na een tijdje blijft de optie maar doorscollen (lijkt op hol te slaan of zo) en na een tijdje lijkt het toetenboard helmaal niet meer te reageren. Dus even een WTF momentje.
Functie toetsen leken ook niet te werken.

Dus een maar uiteindelijk p.c. gereset maar uiteindelijk weer hetzelfde verhaal. Na een paar keer lijkt systeem helemaal niet meer door te starten. Aangezien de temperatuur in mijn kamer en in mijn bovenhoofd inmiddels flink was opgelopen maar even gelaten voor wat het was.

Later op de avond nog een poging gedaan. Systeem kwam weer in bios. Dus mooi! Bios maar even gelaten voor wat het was en windows ubs stick erin gepropt en windows geinstalleerd.
Cpu-z even bekeken en die gaf interdaad aan dat de cpu op 800 mhz draait.

Nogmaals in de bios setup gekropen en op en of ander manieer geluk om systeem defaults te laden. Na de boot lijkt Bios menu eindelijk normaal te reageren. XPM aangezet en geheugen staat in 1 keer goed. In Cpu-Z geeft ie aan dat her om een 1200 mhz latjes zou gaan, maar in ryzen master daar de speed op 1600 en de latency ook volgens spec dus moet goed zijn.

Vandaag even wat cinibench gerunned single core 508 . 2 multicore runs gedaan 6910 en 7216 (temp was rond 75 max) dus ligt allemaal in de lijn der verwachting. Bij single core test hoogste boost die ik gezien heb was 4460 ish

Nog wat met fan profielen zitten klooien wat de herrie op default is rete irritant zelfs met de Noctua NH-D15. Vooral het opspinnen en downspinnen bij spikes is rete irritant. Is al iets better nu nog niet helemaal naar wens.

De case fans die bij de nieuwe case kwam antec P101 silent maar mij ook iets te veel herrie veel meer dan mijn oude P180 dus die gaat waarschijnlijk ook nog vervangen worden. Beetje vreemd voor een case die "silent" zou moeten zijn lol.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
HMC schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 18:41:
[...]

[...]

Oh my goodness. :(
Lezen jullie iets uberhaupt over hoe het in elkaar zit?
De derde partijen software weet nog niet goed om te gaan met het uitlezen van de temperaturen.
Dat is zelfs hier al tig keer langsgekomen.
Dude.. We hebben het over Mhz's niet temp, calm down kid |:(

https://imgur.com/5RkFgpO

[ Voor 3% gewijzigd door JinShepard op 28-08-2019 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
Titus schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 18:35:
[...]

Dat is een beetje het ding, bij veel mensen haalt ie die beloofd oc gewoon niet. Volgens mij hebben ze te veel beloofd. Rma heeft wat dat betreft ook geen zin, wat ga je anders halen? Een nieuwe proberen?

Zit zelf overigens in het zelfde schuitje, alleen nog niet handmatig geprobeerd hem naar 4.2 te krijgen. Alleen dan met een C6H moederbord, en zelfde geheugen zo te zien
Voor RMA zit ik daar idd aan te denken. Als je de replies leest onder Der8aur's vid, waar hij om hulp vraagt over boost speeds, zie je regelmatig de toch 3600's voorbij komen die gewoon 4200 doen out of the box.
Maar ik ben zeer benieuwd naar zijn officiële bevindingen.

Vind gewoon balen. Vooral omdat zelfs m'n all core oc van 4.125 niet stabiel word, ben tot 1.35v gegaan maar zelfs daar faalde core 6 op.
4.2 is kreeg ik zelf op m'n golden core niet stabiel.

Ben erg benieuwd wat jij haalt als je een handmatige OC probeert.

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Gkirmathal schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:47:
[...]

Voor RMA zit ik daar idd aan te denken. Als je de replies leest onder Der8aur's vid, waar hij om hulp vraagt over boost speeds, zie je regelmatig de toch 3600's voorbij komen die gewoon 4200 doen out of the box.

Vind gewoon balen. Vooral omdat zelfs m'n all core oc van 4.125 niet stabiel word, ben tot 1.35v gegaan maar zelfs daar faalde core 6 op.

Troost je, ik heb een 3900X die dat maar net haalt, all-core 4125 stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:07
Net de stockkoeler vervangen door een scythe ninja 5. Wat een rust :)

Merk ook dat de cpu (3700x) zonder wijzigingen nu ook hoger klokt. 4,2 all core haalt ie nu zonder moeite. Single core 4,35. Bijna in de buurt bij de fabrieksopgaven :+

• Kalis
Gkirmathal schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 18:12:

Die Ryzen 5 3600 is een ongelooflijk snelle chip 12 threads, 6 cores, snelle IPC, 32MB L3 cache... Als ik jou was zou ik de CPU lekker houden,stock laten draaien en snel geheugen erin prikken :)

De BCLK is op mijn AsRock B450M SL ook locked. Het lijkt unlocked in de BIOS settings (al gaat het in vijftallen! omhoog 105-110) maar als ik hem op 105 zet blijft het in Windows op 100 staan.

Ben wel tevreden met mijn nieuwe setje 16GB Kingston HyperX Predator 3333C16 (95,50 bij Amazon)
Ik draai ze 3800/1900 C16-19-19-36-56-1T op 1,40 volt.

Mijn Samsung b-die kit Patriot Viper RGB 3600C16 (nu ook goedkoop te krijgen 140,- geloof ik) draait 3800/1900 16-17-14-24-40-1T op 1,40 volt

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 10:10
Crap...
Eergisteren systeem voor mijn vriendin gebouwd. MSI B450-A Pro plankje met 3700x. USB Bios flashback ging zonder problemen. Systeem volledig geassembleerd en draait meteen als een zonnetje. Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB draait op XMP 3200mhz, binnenkort kijken of ik die nog wat sneller krijg.

Gisteravond mijn eigen nieuwe pc helaas een heel ander verhaal. Voor mezelf de MSI B450 Gaming Pro Carbon Ac gekocht, ook icm. 3700x, USB Bios flashback (zelfde USB stick, BIOS v19 beta) ging volgens mij ook weer goed, led knipperde paar minuutjes, en daarna ging ie uit. Systeem in elkaar... niks. Geen post, maar wel een rood brandende cpu debug led. Nog een keer geflashed met bios v18 (in plaats van de laatste beta)... weer niks.
Nu de stroom eraf gehaald en de cmos reset jumper verbonden... vanavond maar weer verder pielen :(

Iemand nog een tip om te proberen?

[ Voor 11% gewijzigd door Tranze op 29-08-2019 09:30 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:02
Gkirmathal schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:47:

Wat doet je chip met PBO en dergelijke uit, powerplan op max performance onder single core load?

Mijn 3600 doet singlecore 4.2 (4190 volgens cpuz 4200 bij ryzen master) maar er staat dan wel meer dan 1.4 volt op. Als ik 2 threads van iets aanzet dan gaat hij al lager, dus voor real world performance lijkt het me sowieso niet iets om me druk om te maken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Gkirmathal
haarbal schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:38:
[...]

Wat doet je chip met PBO en dergelijke uit, powerplan op max performance onder single core load?

Mijn 3600 doet singlecore 4.2 (4190 volgens cpuz 4200 bij ryzen master) maar er staat dan wel meer dan 1.4 volt op. Als ik 2 threads van iets aanzet dan gaat hij al lager, dus voor real world performance lijkt het me sowieso niet iets om me druk om te maken.
Wat voor mobo/chipset run jij?

Bios 1.0.0.3A, Pbo disabled (na bios reset to defaults en alles op auto op xmp profiel/uclk na), boost de chip max SC naar 4125.
Pbo enabled geeft geen verbetering. Auto OC aan, limits maxed, houd SC 4125 net iets langer vast.

Kennis heeft t zelfde mobo + bios versie en 3600. Zijn chip: AC boost -3950, SC ~4075.
Kalis schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 02:01:
[...]

Die Ryzen 5 3600 is een ongelooflijk snelle chip 12 threads, 6 cores, snelle IPC, 32MB L3 cache... Als ik jou was zou ik de CPU lekker houden,stock laten draaien en snel geheugen erin prikken :)

..snip..
Wat OT sry mods.
TBH €209 is een hab geld voor mij. Ben dan minder het persoon die neigt "complaisant genoegen te nemen" met een product dat niet haalt waarvoor voor het geadverteerd werd.
En ja ik kan het ook positief zien, want natuurlijk is deze cpu link/rechts/onder en boven sneller EN zuiniger dan mn voorgaande socket 775 Xeon X5460 op 4Ghz :P

[ Voor 28% gewijzigd door Gkirmathal op 29-08-2019 10:25 ]

• haarbal
Gigabyte AX370 gaming 3, laatste bios met AGESA 1.0.0.3 ABB

M'n ram heeft geen zin om op de xmp 3000 te draaien, dus op 2666, weet niet of dat invloed heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door haarbal op 29-08-2019 09:59 ]

• Gkirmathal
haarbal schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:46:
[...]

Gigabyte AX370 gaming 3, laatste bios met AGESA 1.0.0.3 ABB

M'n ram heeft geen zin om op de xmp 3000 te draaien, dus op 2666, weet niet of dat invloed heeft.
MSI B450 (MAX) borden zitten nog op max 1.0.0.3AB. De laatste BETAs zijn volgens mij nog steeds ook op AB gebaseerd.
AB geeft iig op dit bord verder performance verlies. SC haalt met AB dan nooit 4125, maar blijft steken op 4075. AC 3950 en haalt de 4000 niet meer.

MSI bios dev team probleem, ja dat zou kunnen. Alleen hoe lang wachten?
Of kiezen voor cpu te RMA'en of het mobo om te ruilen naar bijv een GB.

• haarbal
Gkirmathal schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:22:
Of kiezen voor cpu te RMA'en of het mobo om te ruilen naar bijv een GB.
Beide te veel moeite voor iets minder dan 2% tot max 3% hogere MHz.

[ Voor 3% gewijzigd door haarbal op 29-08-2019 10:35 ]

• EXCalibur_EeK

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Kalis schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 02:01:
[...]

De BCLK is op mijn AsRock B450M SL ook locked. Het lijkt unlocked in de BIOS settings (al gaat het in vijftallen! omhoog 105-110) maar als ik hem op 105 zet blijft het in Windows op 100 staan.

Ben wel tevreden met mijn nieuwe setje 16GB Kingston HyperX Predator 3333C16 (95,50 bij Amazon)
Ik draai ze 3800/1900 C16-19-19-36-56-1T op 1,40 volt.

Mijn Samsung b-die kit Patriot Viper RGB 3600C16 (nu ook goedkoop te krijgen 140,- geloof ik) draait 3800/1900 16-17-14-24-40-1T op 1,40 volt
Kost het je geen performance als je het geheugen hoger dan 3733/1866 laat draaien? Infinity Fabric 1:1

• Soeski
EXCalibur_EeK schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:35:
[...]

Kost het je geen performance als je het geheugen hoger dan 3733/1866 laat draaien? Infinity Fabric 1:1
De reviewers zeggen van wel in ieder geval, zodra je boven de 3733 komt verlies je performance en 3733 is de sweet spot. Of dit echt merkbaar is meteen... geen idee. Zo ver kom ik zelf niet met een 3200 setje.

[ Voor 11% gewijzigd door Soeski op 29-08-2019 11:33 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 68 Laatste