Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhaans
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-05 00:47
ikt schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:17:
@hhaans BIOS geupdate?

B450M Mortar en R5 3600, en starten is redelijk snel, al issie altijd snel geweest.
Jup, ik heb hem voorzien van het nieuwste bios (van 30-7-2019) mbv het flashback knopje.
eenmaal na het scherm met 'arsenal gaming' (waar je op del moet drukken om naar bios te gaan) gaat alles prima. Duurt alleen erg lang voor hij op dat punt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 21:40
Hier G.skill flareX 3200 C16 setje. Na na het uitlezen blijkt dat deze latjes wel over B-die chips beschikken, echter elke kleine verandering van de settings zorgt ervoor dat ik niet kan booten :+
Dit in combinatie met een MSI tomahawk B450 max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 08:58

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Soeski schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:59:
En als je Ultra-FAST hebt in je BIOS, pas dan op. Ik heb deze setting aangezet en het is inderdaad Ultra-Fast. Voor mijn monitor beeld geeft zit ik al in Windows. Ik kan op de DEL knop hangen en rammen wat ik wil direct na aanzetten PC, maar ik kom niet meer in de BIOS. :)
Gelukkig wel nog met de Gigabyte software vanuit Windows (Boot to BIOS optie).
Als je Windows 10 draait zit dit ook gewoon ingebouwd in Advanced Startup.
Settings > Update & Security > Recovery > Advanced Start-up
Troubleshoot > Advanced Options > UEFI Firmware Settings

Als je een lagere Windows versie draait zit dat er niet in zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

NomadTitan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:31:
Hier G.skill flareX 3200 C16 setje. Na na het uitlezen blijkt dat deze latjes wel over B-die chips beschikken, echter elke kleine verandering van de settings zorgt ervoor dat ik niet kan booten :+
Dit in combinatie met een MSI tomahawk B450 max
Bdie micron of bdie samsung?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
Samsung. Tevens heb ik wel de timings geprobeert die de dram calculator aangaf. Wellicht zijn deze toch iets te strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:44
Ik heb dus de Corsair Dominator Platinum RGB 2x16GB 3200CL16 hier, dit blijkt een Micron D-die te zijn. Daar kan je dus niks mee met DRAM Calculator, alleen de safe-settings knop werkt. De rest is "nog niet ondersteund". Met zelf experimenteren gaat het tot nu toe goed, maar de 3600 of 3733 is nog niet gelukt. 3533 is tot nu toe max stabiel (3600 geeft fouten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
MAGDATTT schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:38:
[...]

Ik haal hier niet hoger dan 7160.
Ram op 3600/17 op zelfde moederbord
Koeler noctua 15 se

Bestaat er iets ale een algemene guide om alles zo in te stellen dat systeem probeert er alles uit krijgen wat er in zit? Ik heb het idee dat er voor mij meer in het vat zit, maar omdat ik niet weet waar wat in te stellen dit niet gebruikt wordt.
Alle cores hier op 4250 met 1,4V (3900x met Gigabyte x570 Master) zorgt ervoor dat Cinebench 20 vrijwel direct crasht na start. Op 1,45V ook nog. Ik krijg er niet meer uit nu dan 6650 in Cinebench hier, met Auto Overclock of PBO aan. Toen ik 'm zaterdag in elkaar had gezet, niets had aangepast kwam ik op 7200... nu haal ik dat bij lange na niet meer, wat ik ook doe. Dat was echter voor de BIOS update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-09 15:12
Ben ik weer. Zojuist bios van mijn Asrock B350M Pro4 van 5.9 naar 6.0 geflasht (AGESA 1.0.0.1 -> AGESA 1.0.0.3 ABB.

CPU weer naar 4.2 Ghz gepusht, 1.3825v ingesteld, spread spectrum uit, alle gevonden "energie besparings" opties uitgeschakelt in de bios, voila:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K0jV6RLm.png

Nette score vind ik.

Voltages lijken eng, maar de VID per core leek niet hoger dan 1.350v te komen onder load (bios/mobo limiet?).

Vorige bios versie deed dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xwjYR81m.png

:)

Niet geheel stabiel, eerste run crashte Cinebench dus ik ga weer lekker terug naar 4100 of iets dergelijks op minder voltage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 10:14
Soeski schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:51:
[...]

Alle cores hier op 4250 met 1,4V (3900x met Gigabyte x570 Master) zorgt ervoor dat Cinebench 20 vrijwel direct crasht na start. Op 1,45V ook nog. Ik krijg er niet meer uit nu dan 6650 in Cinebench hier, met Auto Overclock of PBO aan. Toen ik 'm zaterdag in elkaar had gezet, niets had aangepast kwam ik op 7200... nu haal ik dat bij lange na niet meer, wat ik ook doe. Dat was echter voor de BIOS update.
1.4V lijkt mij véél te veel. Als je op een veilige manier een all-core wilt vinden kan je het beste deze methode gebruiken;
- reset al je instellingen voor de cpu naar default (geen pbo!)
- draai een benchmark die je cpu flink belast*, en laat hwinfo64 daarbij open.
- noteer/onthoud de Vcore, frequentie die je cpu draait tijdens de test, en je max. package power.
Ga dan in je bios en verander je multiplier zodat je frequentie hetzelfde is als dat je tijdens de benchmark haalde, en verander je Vcore van auto naar fixed [voltage tijdens benchmark] -0.20V
Boot naar windows en draai je benchmark opnieuw, geen crash ga dan naar volgende, anders ga naar bios en verhoog Vcore met 0.0125V en probeer opnieuw.
Je hebt nu je minimum Vcore voor je standaard all-core frequentie.
Volgende:
Verhoog in de bios je multiplier met bv. 0.5 en herhaal het benchen, bij een crash verhoog je de Vcore weer met 0.0125V, enz. Je hebt dan uiteindelijk een lijst met spanningen en frequenties waar jouw cpu mee kan benchen. Voor stabiel 24/7 gebruik kan je het beste de minimum Vcore verhogen met 2..3x 0.0125V
De package power die je in het begin hebt genoteerd kan je vergelijken met het verbruik na de oc. Ikzelf kies een all-core package power bij oc die overeenkomt met de non-oc package power (bij mijn 3700x is dat 89W bij 4200Mhz en 1.1875V). Je kan natuurlijk een hogere oc kiezen uit je lijst, als je temperatuur dat toelaat en je geen behoeft hebt aan efficiëntie.
* benchmark CB15 of CB20, wil je een avx safe overclock vinden dan kan je bv. aida64 extreme gebruiken (cpu/fpu test)

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Vraagje : zijn die "idle" temperaturen van rond de 50 graden nu normaal? Ik heb bijvoorbeeld als ik wat open dat hij al gou richting de 62 graden gaat met als gevolg dat de fans even hoorbaar zijn en dan weer niet.. Zeer irritant.

In de Asus bio op bv standard of silent mode met fan expert 4 hoor ik dit ook nog steeds een ook met een 7s vertraging bijvoorbeeld.

Is hier al een oplossing voor?

Moederbord x470 crosshair hero VII

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 08:45
wow.. msi heeft na 1,5 maand een bios update beschikbaar voor de x570 gaming plus.
met de 1.03abb.

ik ga hem nog niet flashen omdat ik niet veel heb met beta bios maar ik ben wel benieuwd of er verschil gaat plaats vinden in windows.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Soeski
Ferio schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 07:28:
Vraagje : zijn die "idle" temperaturen van rond de 50 graden nu normaal? Ik heb bijvoorbeeld als ik wat open dat hij al gou richting de 62 graden gaat met als gevolg dat de fans even hoorbaar zijn en dan weer niet.. Zeer irritant.

In de Asus bio op bv standard of silent mode met fan expert 4 hoor ik dit ook nog steeds een ook met een 7s vertraging bijvoorbeeld.

Is hier al een oplossing voor?

Moederbord x470 crosshair hero VII
Dat heb ik hier ook, ik zit idle op 55 en zodra ik wat doe (zoals dit nu typen) ga ik al naar 70. Ik gebruik nog wel de Wraith Prism koeler op LOW en een custom fan curve dat hij zo lang mogelijk stil is.

• Ferio
Soeski schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:35:
[...]

Dat heb ik hier ook, ik zit idle op 55 en zodra ik wat doe (zoals dit nu typen) ga ik al naar 70. Ik gebruik nog wel de Wraith Prism koeler op LOW en een custom fan curve dat hij zo lang mogelijk stil is.
Ik heb een Thermalright Le Grand Macho RT, omdat ik die stock coolers niets vind.

Idle +/- 50 gr
Kleine load schiet hij naar de +/- 62 (bv typen, browser) en daarna weer richting 50 (in dit stukje schiet de ventilator dus ineens aan en zakt weer , zeer irritant)
Load zoals gaming +/- 76 graden

Is dit gewoon de AMD chip en hoe hij werkt of is het een bug/probleem?

• Soeski
rapsac schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 02:09:
[...]

1.4V lijkt mij véél te veel. Als je op een veilige manier een all-core wilt vinden kan je het beste deze methode gebruiken;

* benchmark CB15 of CB20, wil je een avx safe overclock vinden dan kan je bv. aida64 extreme gebruiken (cpu/fpu test)
Dank je wel voor deze write up. De eerste run geeft 1,225V op 4000Mhz. Vervolgens jouw methode.
Ik loop dan vast bij all-core 4125 MHz op 1,3V. Hoger is altijd een crash van Cinebench 20, of ik raak de thermal limit 95 graden (of beiden). En op 4125Mhz is mijn score in Cinebench ~6800, terwijl ik mensen stock (!) met een 3900x al 7100 zie halen.
Ergens zit er nog iets niet lekker, want zoals ik eerder al schreef, toen ik de pc net in elkaar had gezet (nog niet eens in de kast) haalde ik zelf ook al >7100 in Cinebench 20 en had ik nog niks gedaan aan instellingen. Heb de BIOS al gereset naar defaults en Ryzen Master ook, maar het mag niet meer baten. De 7000 grens kom ik niet meer aan. Apart dat je dan YT filmpjes ziet van mensen die meteen "ff" 4300 all-core instellen op 1,35V en zonder issues 7600 scoren, zonder verder iets bijzonders te doen.
Misschien heb ik toch al last van Thermal Throttling, da's het enige dat ik kan bedenken. De Wraith Prism houdt de cpu echt niet koel genoeg. Even een max load erop en ik schiet meteen naar hoog in de 80.

• Zinvol
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-07 17:08
Even mijn ervaring posten:

Heb gisteren avond mijn upgrade setje binnen, van een i7 4790k naar:

- Ryzen 3600
- Aorus Elite x570
- G-Skill TridentZ RGB 14-14-14-34 1.35v

Duurde even voordat hij de CPU pakte, maar omdat ik hier gelezen had dat dat normaal was, verliep dat eigenlijk vlekkeloos.
Nieuwe bios erop, F4J, nieuwe windows, alle drivers etc.
Idle temps 35c-ish, gaming load 55-60c ( Be Quiet Dark Rock 3 )

Het enige waar ik problemen mee heb op het moment is dat XMP gewoon niet wil werken, als ik dit aanzet komt ie in bootloop tot de bios reset.
Nu handmatig de multiplier op 32x gezet en voltage op 1.35v en nu boot hij wel gewoon stabiel en redelijk snel op.. -maar- de timings had ik op auto gelaten en gingen dus naar 22-22-22-xx toe ( ryzen master screenshot: https://i.imgur.com/gAY03f9.png )

Mijn vraag nu is; Kan ik mijn timings nu nog strakker zetten door dat handmatig te doen, en zo ja, welke van de items moet ik nou precies aanpassen voor die 14-14-14-34 die advertised is, en moet het voltage daar ook nog hoger voor?

[ Voor 4% gewijzigd door Zinvol op 22-08-2019 09:46 ]

• Soeski
Ferio schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:43:
[...]

Ik heb een Thermalright Le Grand Macho RT, omdat ik die stock coolers niets vind.

Idle +/- 50 gr
Kleine load schiet hij naar de +/- 62 (bv typen, browser) en daarna weer richting 50 (in dit stukje schiet de ventilator dus ineens aan en zakt weer , zeer irritant)

Voor zover ik weet is dit "normaal". Deze chip genereert gewoon veel hitte op een oppervlak kleiner dan een stip van een QR code :).
Zeker als je wilt overclocken moet er veel deftigere koeling op. Dat komt hier zeker ook nog, maar hoopte dat de stock koeler wel iets zou toelaten. Ik schiet echter veel te snel naar 95+. Gisteren zelfs een Thermal Shutdown gehad (dat is bij 107 graden package).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderThome
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-05 17:24
Misschien wel interessant voor de mensen hier. Clockspeeds verschillen best wel erg met verschillende moederborden en dezelde CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:06

jgj82

Ja, maar = nee

Zinvol schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:44:
Even mijn ervaring posten:

Heb gisteren avond mijn upgrade setje binnen, van een i7 4790k naar:

- Ryzen 3600
- Aorus Elite x570
- G-Skill TridentZ RGB 14-14-14-34 1.35v

Duurde even voordat hij de CPU pakte, maar omdat ik hier gelezen had dat dat normaal was, verliep dat eigenlijk vlekkeloos.
Nieuwe bios erop, F4J, nieuwe windows, alle drivers etc.
Idle temps 35c-ish, gaming load 55-60c ( Be Quiet Dark Rock 3 )

Het enige waar ik problemen mee heb op het moment is dat XMP gewoon niet wil werken, als ik dit aanzet komt ie in bootloop tot de bios reset.
Nu handmatig de multiplier op 32x gezet en voltage op 1.35v en nu boot hij wel gewoon stabiel en redelijk snel op.. -maar- de timings had ik op auto gelaten en gingen dus naar 22-22-22-xx toe ( ryzen master screenshot: https://i.imgur.com/gAY03f9.png )

Mijn vraag nu is; Kan ik mijn timings nu nog strakker zetten door dat handmatig te doen, en zo ja, welke van de items moet ik nou precies aanpassen voor die 14-14-14-34 die advertised is, en moet het voltage daar ook nog hoger voor?
XMP profiel selecteren en je VDIMM handmatig op 1.35V zetten.

• Zinvol
jgj82 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:02:
[...]

Stomme vraag misschien.., ik zit in de bios te kijken maar khan vdimm voltage niet vinden, waar staat dit onder?

Is dat gewoon DRAM voltage in de bios?

[ Voor 6% gewijzigd door Zinvol op 22-08-2019 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

Zinvol schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:10:
[...]

Stomme vraag misschien.., ik zit in de bios te kijken maar khan vdimm voltage niet vinden, waar staat dit onder?

Is dat gewoon DRAM voltage in de bios?
Euh.. sorry voor de onduidelijkheid van mij uit, ik zit niet achter mijn eigen machine op het moment. Dat is inderdaad "DRAM Voltage (CH A/B)"

• Ferio
jgj82 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:02:
[...]

Dat werkt bij ASUS bios op de X470 niet.. geen enkele mogelijkheid om op 3200 te draaien bv.

ala buggy as hell.

Werkt dat bij de X570 gigabyte wel?
Soeski schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:45:
[...]

Voor zover ik weet is dit "normaal". Deze chip genereert gewoon veel hitte op een oppervlak kleiner dan een stip van een QR code :).
Zeker als je wilt overclocken moet er veel deftigere koeling op. Dat komt hier zeker ook nog, maar hoopte dat de stock koeler wel iets zou toelaten. Ik schiet echter veel te snel naar 95+. Gisteren zelfs een Thermal Shutdown gehad (dat is bij 107 graden package).
La grand is toch echt wel een hele goede air cooler, vergelijkbaar met de Noctua (beter dan dark rock).

Super irritant die ventilatoren, zelfs met de Silent wings 3.. alleen hierom zou ik alweer voor intel kiezen.. daar was alles gewoon muisstil.

[ Voor 59% gewijzigd door Ferio op 22-08-2019 10:39 ]

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

Ferio schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:36:
[...]

Dat werkt bij ASUS bios op de X470 niet.. geen enkele mogelijkheid om op 3200 te draaien bv.

ala buggy as hell.
Mijn reactie ging dan ook over de Aorus X570 lijn. Ik heb geen ervaring met de vorige generatie Asus borden. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinvol
jgj82 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:34:
[...]

Euh.. sorry voor de onduidelijkheid van mij uit, ik zit niet achter mijn eigen machine op het moment. Dat is inderdaad "DRAM Voltage (CH A/B)"
Held van mijn dag! leek even niet te booten, maar na een goeie 20seconden toch windows in geboot met de goeie timings!
Ik ga met deze settings even testen, laat later nog wel even wat weten!

• Ferio
jgj82 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:38:
[...]

Mijn reactie ging dan ook over de Aorus X570 lijn. Ik heb geen ervaring met de vorige generatie Asus borden. O-)
Ja, zag het... zit er bijna overna te denken om die asus crosshair hero VII eruit te gooien en gewoon maar een X570 te kopen.. wordt zo moe van Asus en hun buggy bios elke keer weer..

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

Zinvol schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:39:
[...]

Held van mijn dag! leek even niet te booten, maar na een goeie 20seconden toch windows in geboot met de goeie timings!
Ik ga met deze settings even testen, laat later nog wel even wat weten!
De eerste boot duurt bij mij na klooien met de instellingen ook even (Aorus X570 Master). Heeft met het "trainen" van het geheugen te doen. Het XMP-profiel is waarschijnlijk niet volledig waardoor de subtimings gevonden moeten worden. Als ik alles uit de Ryzen-configurator invul heb je een instant boot. #happycamper@3600cl14 :9~

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:28
[...]

XMP met een 3200CL14 kit werkt prima op mijn Asus X470 bordje. Inmiddels heb ik hem vervangen met een X570 bordje om 2 NVME disks te kunnen draaien zonder GPU prestatie verlies.

Beide zijn ITX borden.

[ Voor 19% gewijzigd door Paprika op 22-08-2019 10:47 ]

• Ferio
Paprika schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:46:
[...]

XMP met een 3200CL14 kit werkt prima op mijn Asus X470 bordje. Inmiddels heb ik hem vervangen met een X570 bordje om 2 NVME disks te kunnen draaien zonder GPU prestatie verlies.

Beide zijn ITX borden.
Standaard of had je zelf dingen aangepast?

(heb het over de Crosshair Hero VII)

Ik heb 3200C14D 16GB , en als ik het profiel selecteer, boot hij gewoon niet.

Ik heb het geheugen meegenomen naar een vriend van mij (geen ryzen, maar intel) en daar boot hij gelijk op het 3200 profiel.

[ Voor 15% gewijzigd door Ferio op 22-08-2019 10:50 ]

• Paprika
Standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ferio schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:40:
[...]

Ja, zag het... zit er bijna overna te denken om die asus crosshair hero VII eruit te gooien en gewoon maar een X570 te kopen.. wordt zo moe van Asus en hun buggy bios elke keer weer..
Dat zou ik niet doen want de Hero VII is een heel goed board met uitgebreide bios (ram) opties.

32GB is misschien wat lastiger om met 1 druk op de knop goed te krijgen echter als je nog niet eens je Dram voltage kan vinden / instellen in het bios dan zit de oplossing waarschijnlijk niet in een ander board......

De Asus biossen zijn in mijn ervaring grosso modo niet buggier dan andere merken. Het is overal een beetje hit en mis.

Ja er zijn soms vervelende bugs maar vaak zit iedereen elkaar maar na te praten en maken van de kleinste zaken vaak een olifant.

Veel mensen hebben amper een idee wat ze aan het doen zijn, knallen een paar settings erin en gaan dan ventileren op fora. 8)7

ps: De 'schuld' ligt overigens eerder bij AMD die continue en (te) laat nieuwe AGESA's released die onvoldoende getest zijn. Mobo makers mogen dan de flak opvangen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Ferio
Help!!!! schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:53:
[...]

Dat zou ik niet doen want de Hero VII is een heel goed board met uitgebreide bios (ram) opties.

32GB is misschien wat lastiger om met 1 druk op de knop goed te krijgen echter als je nog niet eens je Dram voltage kan vinden / instellen in het bios dan zit de oplossing waarschijnlijk niet in een ander board......

De Asus biossen zijn in mijn ervaring grosso modo niet buggier dan andere merken. Het is overal een beetje hit en mis.

Ja er zijn soms vervelende bugs maar vaak zit iedereen elkaar maar na te praten en maken van de kleinste zaken vaak een olifant.

Veel mensen hebben amper een idee wat ze aan het doen zijn, knallen een paar settings erin en gaan dan ventileren op fora. 8)7

ps: De 'schuld' ligt overigens eerder bij AMD die continue en (te) laat nieuwe AGESA's released die onvoldoende getest zijn. Mobo makers mogen dan de flak opvangen.
Naja.. ik krijg het niet voor elkaar om 16gb op 3200 te krijgen, niet met het profiel, niet via de Ram configurator. Zodra ik hetzelfde setje in een 2700 of op een intel processor zet werkt het gelijk met het profiel op 3200 met de juiste timings. Lijkt me echt dat het dus of aan AMD ligt of aan het Moederbord.
Met de Asus X470 Crosshair Hero VII (Wi-FI)?

• Paprika
Ferio schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:10:
[...]
Dat is geen ITX moederbord dus dat lijkt mij van niet, toch?

• Ferio
Paprika schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:25:
[...]

Dat is geen ITX moederbord dus dat lijkt mij van niet, toch?
Ah zie dat net pas staan.. in je edit aangepast toevallig, want ik zag m eerst niet.

Maakt niet uit in elk geval. Wellicht zit het toch in de crosshair moederborden.
Ferio schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:10:
[...]

Naja.. ik krijg het niet voor elkaar om 16gb op 3200 te krijgen, niet met het profiel, niet via de Ram configurator. Zodra ik hetzelfde setje in een 2700 of op een intel processor zet werkt het gelijk met het profiel op 3200 met de juiste timings. Lijkt me echt dat het dus of aan AMD ligt of aan het Moederbord.

[...]

@Ferio Volgensmij heb je B-die geheugen. Icm met een 3700X zou dat wel moeten werken op 3200.

Ik zou heel basic beginnen en ongetwijfeld heb je dit al geprobeerd:
  • Check of je je Dimms in de preferred dimmslots hebt zitten (zie manual).
  • Clear CMOS en save bios.
  • Flash laatste bios. Voor een hero VII WIFI is dat volgensmij 2606.
  • Clear CMOS en verander verder niets. Save bios.
  • Boot into windows. Zodat geheugen getrained is en je een bootcycle doorlopen hebt.
Zet nu in BIOS onder menu "Extreme Tweaker":
  • Memory Frequency op: “3200”
  • AI Overclock Tuner op: “DOCP 3200”
  • Save settings en reboot.
Mocht dit niet werken kun je onder BIOS menu Extreme Tweaker:
  • DRAM Voltage verhogen tot max: v1.4
  • DRAM VBoot Voltage verhogen tot max: v1.4 (Dit zit dacht ik in het submenu External Digi+ Power Control)
  • Save settings en reboot.
Als het dan niet werkt koop je gewoon een dure X570 :P ;)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Ferio
Help!!!! schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:02:
[...]

@Ferio Volgensmij heb je B-die geheugen. Icm met een 3700X zou dat wel moeten werken op 3200.

Ik zou heel basic beginnen en ongetwijfeld heb je dit al geprobeerd:

Als het dan niet werkt koop je gewoon een dure X570 :P ;)
Top, thanks!

Ik ga dat laatste gedeelte thuis even proberen.. had al wel het voltage op 1.4 gezet, maar die andere nog niet.

• Blaat
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

[...]

ala buggy as hell.

Werkt dat bij de X570 gigabyte wel?

[...]

La grand is toch echt wel een hele goede air cooler, vergelijkbaar met de Noctua (beter dan dark rock).

Super irritant die ventilatoren, zelfs met de Silent wings 3.. alleen hierom zou ik alweer voor intel kiezen.. daar was alles gewoon muisstil.
*Zucht*

Je moet je DRAM boot voltage ook op 1.35V zetten. Daarmee kan ik perfect 3600C15 draaien. Als ik dat niet doe kom ik niet voorbij 2133.

Edit: Ik zie dat dit al genoemd is. Excuus.

[ Voor 7% gewijzigd door Blaat op 22-08-2019 13:06 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ferio schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:43:
[...]

Idle +/- 50 gr

Ik heb dezelfde cooler en idle temps zijn 35 graden (als ik niks doe) en meestal rond de 40 tijdens browsen. Lees je CPU temps met AMD Ryzen Master af en niet HWINFO of een andere programma. Op dit moment geeft Ryzen Master als enige applicatie de correcte temps voor ryzen 3000 en dan zal je zien dat je ongeveer dezelfde temperaturen als ik heb.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Ferio schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:03:
[...]

Top, thanks!

Ik ga dat laatste gedeelte thuis even proberen.. had al wel het voltage op 1.4 gezet, maar die andere nog niet.
Maar heb je die eerste stappen ook gedaan :?

Zorg in ieder geval dat je clear cmos doet. Eén foute achtergebleven geheugen setting kan de hele boel om zeep helpen.

Ben benieuwd, succes in ieder geval.

(ps: Mijn ervaring is overigens, weliswaar op de hero VI met huidige 7306 bios, dat als je de eerste stappen doet, het niet meer nodig is om DRAM (Vboot) voltage aan te passen. )

PC Specs

• Ferio
Help!!!! schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:32:
[...]

Maar heb je die eerste stappen ook gedaan :?

Zorg in ieder geval dat je clear cmos doet. Eén foute achtergebleven geheugen setting kan de hele boel om zeep helpen.

Ben benieuwd, succes in ieder geval.

(ps: Mijn ervaring is overigens, weliswaar op de hero VI, dat als je de eerste stappen doet, het niet meer nodig is om DRAM (Vboot) voltage aan te passen. )
De eerste stappen had ik voorheen al gedaan, maar dat werkte niet.

Ik ga thuis nogmaals proberen vanaf het begin en kijken wat het doet.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:33
Ferio schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:03:
[...]

Top, thanks!

Ik had ook problemen met mijn Asus moederbord sinds ik een bios update gedaan heb. RAM in het bios instellen en hij boot niet meer..

Laat ik alles op "auto" staan, en stel ik via Ryzen Master de timing en snelheid in dan is er niks aan de hand.

https://wren.co/join/Devian

• Blaat
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Devian schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:48:
[...]

Ik had ook problemen met mijn Asus moederbord sinds ik een bios update gedaan heb. RAM in het bios instellen en hij boot niet meer..

Laat ik alles op "auto" staan, en stel ik via Ryzen Master de timing en snelheid in dan is er niks aan de hand.
Welk asus bord? Het ene bord is het andere niet.

Geisoleerde gevallen van mafheid zeggen niks over het merk als geheel.

Edit: Een B450i dus. Die heeft geen DRAM boot voltage optie. Dat is imo wel iets wat Asus moet fixen.

Op de X470i in mijn woonkamer systeem had ik ook niks dan gezeik met Ryzen 3000 dus ik heb de 2600 er maar weer terug in gedaan. Mijn C7H werkt echter vlekkeloos.

[ Voor 21% gewijzigd door Blaat op 22-08-2019 14:31 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Ferio
Edit: mag weg

[ Voor 96% gewijzigd door Ferio op 22-08-2019 14:32 ]

• Devian
Ik heb een Asus Strix B450-I..

Sinds het laatste bios krijg ik mijn pc alleen aan het booten als ik de RAM settings op default zet. Ik draaide hiervoor 3733 op 14-14-14-14-28. Bios update gedaan, pc boot. Ram settings aangepast (ik wil naar 3800mhz) en hij boot niet meer...terug naar 3733, boot niet meer...wat ik ook doe, hij boot alleen op de default ram settings.

Boot ik op de default settings naar windows heen, en stel ik de timings en snelheden in via Ryzen Master...pc reboot, boot gewoon en alles staat weer op 3733mhz met 14-14-14-14-28.

Vandaar mijn tip, probeer de settings eens via Ryzen Master toe te passen.

• Ferio
Devian schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:40:
Ik heb een Asus Strix B450-I..

Sinds het laatste bios krijg ik mijn pc alleen aan het booten als ik de RAM settings op default zet. Ik draaide hiervoor 3733 op 14-14-14-14-28. Bios update gedaan, pc boot. Ram settings aangepast (ik wil naar 3800mhz) en hij boot niet meer...terug naar 3733, boot niet meer...wat ik ook doe, hij boot alleen op de default ram settings.

Boot ik op de default settings naar windows heen, en stel ik de timings en snelheden in via Ryzen Master...pc reboot, boot gewoon en alles staat weer op 3733mhz met 14-14-14-14-28.

Vandaar mijn tip, probeer de settings eens via Ryzen Master toe te passen.
Interessant, via Ryzen master heb ik dit nog niet geprobeerd. Vaag dat het via de master wel werkt..

• Zinvol
Okay... get ready guys, dit had ik nog niet verteld, en ik heb er geloof ik ook nog niks over gelezen...

Ik had dus nog een Dark Rock 4 cooler van mn vorige setup..

Lo en behold : https://i.imgur.com/k4IQz5i.jpg

De AM4 brackets die meegeleverd zijn bij aankoop.. laten de cooler dus voor een of andere reden 90graden gedraaid op het bord zetten. Dus niet met de CPU's aligned aan de front intake en back exhaust.

Kijk.. het draait allemaal, en het is niet dat de temps richting throttle gaan, maar door die positie maken de gpu en cpu elkaar warmer lijkt mij..
gaming loads tijdens een sessie Destiny 2 zaten voor beide gpu en CPU tegen de 60-65 nu.
Dit was voorheen wel wat lager, maar what the fuck doe ik hier aan? it hurts mij brain om dit te zien. 8)7 |:( :?

• Devian
Zinvol schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:41:
Okay... get ready guys, dit had ik nog niet verteld, en ik heb er geloof ik ook nog niks over gelezen...

Ik had dus nog een Dark Rock 4 cooler van mn vorige setup..

Lo en behold : https://i.imgur.com/k4IQz5i.jpg

De AM4 brackets die meegeleverd zijn bij aankoop.. laten de cooler dus voor een of andere reden 90graden gedraaid op het bord zetten. Dus niet met de CPU's aligned aan de front intake en back exhaust.

Kijk.. het draait allemaal, en het is niet dat de temps richting throttle gaan, maar door die positie maken de gpu en cpu elkaar warmer lijkt mij..
gaming loads tijdens een sessie Destiny 2 zaten voor beide gpu en CPU tegen de 60-65 nu.
Dit was voorheen wel wat lager, maar what the fuck doe ik hier aan? it hurts mij brain om dit te zien. 8)7 |:( :?
Misschien is het beter om de fan aan de andere zijde te monteren?

• Zinvol
Ze beiden als exhaust zetten? ( top en cpu )

[ Voor 20% gewijzigd door Zinvol op 22-08-2019 16:06 ]

• MB63
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-04 18:05
Om ook mijn ervaring even te delen voor wie het interessant vind. Gebruik nu sinds een week het volgende systeem:

R9 3900x
Scythe Mugen 5 PCGH (+Thermal Grizzly Kryonaut, voor wat het waard is)
Gigabyte Aorus X470 Gaming Wifi 7 (meest recente BIOS)
32GB 3200 Corsair Vengeance
Gigabyte RTX 2080 Gaming
Alles in een NZXT H700

Heb nog niets aan PBO of AutoOC gebruikt, CPU stock. Geheugen XMP profile.

Temperatuur bij opstart is rond de 35C, bij licht gebruik/idle rond de 38-40C. Soms kan hij bij de combinatie van een YouTube video + Steam download al snel richting 50C hangen. Bij gaming (Elite Dangerous in dit geval) schommelt hij al tussen de 60-70C. Bij zwaarder load (Cinebench) schiet hij richting 80C, en dan langzaam omhoog tot ongeveer 85C. Temperaturen gemeten in Ryzen Master.

Blijft apart dat hij soms in een flits van een seconde een 20C kan verspringen, en ik vind ook de temperaturen vrij hoog bij licht gebruik en gaming (waarbij Elite één core redelijk belast, en daarnaast misschien een paar licht). Ik heb de laatste chipset update geinstalleerd (wat schijnbaar alleen een update is voor Ryzen Power plan) maar merkte eigenlijk geen verschil met daarvoor. Misschien dat BIOS updates de temperaturen nog een beetje kunnen temperen

Cinebench R20 geeft Multi tussen de 7117-7182, Single 494.

Bij een multi run Cinebench stabiliseert hij all core rond de 4000-4050Mhz. Ik heb hem wel eens 4600Mhz aan zien tikken op een enkele core, maar dat zijn flitsen (bv. openen applicatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51
Een kleine PSA. Nadat ik vorige week mijn Ryzen 5 3600 en pricewatch: Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi had besteld, heb ik tevens een AMD Short Term Processor Loan Boot Kit besteld in verband met compatibility.

Ondertussen heb ik echter ook nog contact gehad met Gigabyte en die gaven aan dat wanneer de eerste vier cijfers van het serienummer van het moederbord hoger is dan SN1921, dit moederbord out of the box compatibel is met Ryzen 3000.

Met andere woorden, volgens Gigabyte heb ik geen boot kit nodig en ga ik dus straks proberen of ik het geheel werkend kan krijgen.

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:47
Ik heb momenteel de 3700X geprikt op mijn Gigabyte Aorus X570 Pro.

Ik heb wel 2 issues:

- De M2 SSD in Slot A wordt niet herkend (ook niet bios)
- Ik kon mijn XMP activeren voor 3600Mhz CL16, maar CPU-Z geeft single channel aan, niet dual.
Volgens de manual van het moederbord moeten de latjes naast elkaar steken voor Dual-channel
Channel A: DDR4_A1 en A2
Channel B: DDR4_B1 en B2

Ik vermoed dat ze dus A1 en A2 moeten steken voor Dual-Channel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:11
Lyca schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:41:
Ik heb momenteel de 3700X geprikt op mijn Gigabyte Aorus X570 Pro.

Ik heb wel 2 issues:

- De M2 SSD in Slot A wordt niet herkend (ook niet bios)
- Ik kon mijn XMP activeren voor 3600Mhz CL16, maar CPU-Z geeft single channel aan, niet dual.
Volgens de manual van het moederbord moeten de latjes naast elkaar steken voor Dual-channel
Channel A: DDR4_A1 en A2
Channel B: DDR4_B1 en B2

Ik vermoed dat ze dus A1 en A2 moeten steken voor Dual-Channel?
Op pagina 12 van de handleiding staat een tabel.
Voor Dual Channel moet je het geheugen in A2 en B2 doen. Of A1 en B1.

For optimum performance, when enabling Dual Channel mode with two memory modules, we recommend that you install them in the DDR4_A2 and DDR4_B2 sockets.

[ Voor 27% gewijzigd door AttiX op 22-08-2019 21:03 ]

• Soeski
MB63 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:12:
...
...

Bij een multi run Cinebench stabiliseert hij all core rond de 4000-4050Mhz. Ik heb hem wel eens 4600Mhz aan zien tikken op een enkele core, maar dat zijn flitsen (bv. openen applicatie).
Ik haalde dat ook toen ik net de boel in elkaar geschroefd had, nu haal ik met PBO of Auto Overclock nog maar 6630, als ik all-core 4125 instel 6930. De 7K heb ik niet meer gezien sinds ik ben gaan "tweaken" met de BIOS en Ryzan Master. Ook niet na een volledige Clear CMOS vandaag; dan haal ik zonder enige aanpassing nog maar 6630. Gek dat het out of the box veel hoger kwam. Enige verschil is dat ik toen nog een oude BIOS had, en nu de nieuwste.
Mijn Cinebench 20 multi-core run stabiliseert ook rond de 4000-4050, maar toch kom ik gewoon 500 punten lager uit dan jij.

[ Voor 6% gewijzigd door Soeski op 22-08-2019 21:41 ]

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:47
AttiX schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:47:
[...]

For optimum performance, when enabling Dual Channel mode with two memory modules, we recommend that you install them in the DDR4_A2 and DDR4_B2 sockets.
Thanks man, dat heb ik gemist.

Ik heb de NVME drive eens een re-seat gegeven en ook deze blijkt te werken. Nu gaan studeren voor die iCue van Corsair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
AttiX schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:47:
[...]

Nee, niet 'of'. Voor daisy chain moet je aan het einde van elk kanaal zitten voor de beste prestaties (en sommige borden booten zelfs niet met 2 dimms in A1 en B1 omdat je halverwege het channel zit).

Met 2 dimms 'moet' je in A2 en B2.

UNOX: The worst operating system

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:51
Soeski schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:41:
[...]

Ik haalde dat ook toen ik net de boel in elkaar geschroefd had, nu haal ik met PBO of Auto Overclock nog maar 6630, als ik all-core 4125 instel 6930. De 7K heb ik niet meer gezien sinds ik ben gaan "tweaken" met de BIOS en Ryzan Master. Ook niet na een volledige Clear CMOS vandaag; dan haal ik zonder enige aanpassing nog maar 6630. Gek dat het out of the box veel hoger kwam. Enige verschil is dat ik toen nog een oude BIOS had, en nu de nieuwste.
Mijn Cinebench 20 multi-core run stabiliseert ook rond de 4000-4050, maar toch kom ik gewoon 500 punten lager uit dan jij.
Heb ik ook. Ik haalde met de eerste bios op mijn X370-F ruim 150 punten meer in Cinebench R20 multi dan nu twee iteraties verder. Heb overigens nog niet met PBO geprutst.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinvol
jgj82 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:43:
[...]

De eerste boot duurt bij mij na klooien met de instellingen ook even (Aorus X570 Master). Heeft met het "trainen" van het geheugen te doen. Het XMP-profiel is waarschijnlijk niet volledig waardoor de subtimings gevonden moeten worden. Als ik alles uit de Ryzen-configurator invul heb je een instant boot. #happycamper@3600cl14 :9~
Uit de ryzen dram calculator? want ik heb nu namelijk behoorlijk lange boot times, ik ben nogal een noob wat betreft het ram configureren, is dit makkelijk te over te nemen/zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:02

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik ben echt helemaal nieuw in het geheugen overclocken maar heb nu wat timings kunnen afstellen met mijn geheugen... volgens AIDA64 heb ik een latency van 68.8 nu.... is dat een beetje acceptabel voor een 3700x icm 3600 geheugen?

https://imgur.com/voZ8Q4u

Dit zijn de huidige settings welke stabiel zijn, mochten er mensen nog tips hebben hoor ik die graag!

https://imgur.com/a/RB8jPq9

[ Voor 29% gewijzigd door Tweakriez op 23-08-2019 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Tweakriez schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:38:
Ik ben echt helemaal nieuw in het geheugen overclocken maar heb nu wat timings kunnen afstellen met mijn geheugen... volgens AIDA64 heb ik een latency van 68.8 nu.... is dat een beetje acceptabel voor een 3700x icm 3600 geheugen?

https://imgur.com/voZ8Q4u

Dit zijn de huidige settings welke stabiel zijn, mochten er mensen nog tips hebben hoor ik die graag!

https://imgur.com/a/RB8jPq9
Ja, niks mis mee.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magdatt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-01-2023
MB63 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:12:
Om ook mijn ervaring even te delen voor wie het interessant vind. Gebruik nu sinds een week het volgende systeem:

R9 3900x
Scythe Mugen 5 PCGH (+Thermal Grizzly Kryonaut, voor wat het waard is)
Gigabyte Aorus X470 Gaming Wifi 7 (meest recente BIOS)
32GB 3200 Corsair Vengeance
Gigabyte RTX 2080 Gaming
Alles in een NZXT H700

Temperatuur bij opstart is rond de 35C, bij licht gebruik/idle rond de 38-40C. Soms kan hij bij de combinatie van een YouTube video + Steam download al snel richting 50C hangen. Bij gaming (Elite Dangerous in dit geval) schommelt hij al tussen de 60-70C. Bij zwaarder load (Cinebench) schiet hij richting 80C, en dan langzaam omhoog tot ongeveer 85C. Temperaturen gemeten in Ryzen Master.

Blijft apart dat hij soms in een flits van een seconde een 20C kan verspringen, en ik vind ook de temperaturen vrij hoog bij licht gebruik en gaming (waarbij Elite één core redelijk belast, en daarnaast misschien een paar licht). Ik heb de laatste chipset update geinstalleerd (wat schijnbaar alleen een update is voor Ryzen Power plan) maar merkte eigenlijk geen verschil met daarvoor. Misschien dat BIOS updates de temperaturen nog een beetje kunnen temperen

Ik heb een soortgelijke setup
X570 auorus master
3900X
2070 super
32 Gb 17-19-19 (via xmp)
Noctua D15 SE

Ik kom op 7160 MP, SP weet ik ff niet uit mijn hoofd.

Ik heb de low noise draadjes van Noctua gebruikt om de boel stiller te krijgen. Bij de eerste keer aanzetten ging de koeler te pas en te onpas volop loeien. Beetje klooien met de fancurves en eerdergenoemde draadjes hebben um al een stuk stiller gemaakt. Ik heb wel last van de wereldberoemde coilwhine. Ik weet nog niet wat het veroorzaakt, alleen dat ik het heb. Wel een teleurstelling voor een systeem van dat geld.

Even wat anders, weet iemand hoe ik in mijn bios kom. Ik heb de boot op superfast gezet en kom nu met geen mogelijkheid meer in mijn bios (hoe snel ik ook op de delete knop ram). 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
magdatt schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:01:
[...]

Ik heb een soortgelijke setup
X570 auorus master
3900X
2070 super
32 Gb 17-19-19 (via xmp)
Noctua D15 SE

Ik kom op 7160 MP, SP weet ik ff niet uit mijn hoofd.

Ik heb de low noise draadjes van Noctua gebruikt om de boel stiller te krijgen. Bij de eerste keer aanzetten ging de koeler te pas en te onpas volop loeien. Beetje klooien met de fancurves en eerdergenoemde draadjes hebben um al een stuk stiller gemaakt. Ik heb wel last van de wereldberoemde coilwhine. Ik weet nog niet wat het veroorzaakt, alleen dat ik het heb. Wel een teleurstelling voor een systeem van dat geld.

Even wat anders, weet iemand hoe ik in mijn bios kom. Ik heb de boot op superfast gezet en kom nu met geen mogelijkheid meer in mijn bios (hoe snel ik ook op de delete knop ram). 8)7
Gigabyte software GUI --> Fastboot aanklikken --> Boot to BIOS.
Had hetzelfde, hij boot zo snel dat je er echt niet in komt anders.

En coil whine? Ik heb nog nooit een pc gehad die het NIET had. Nog nooit in 30 jaar. Veel merken voedingen, videokaarten, processoren, moederborden; wat je ook wisselt, je hebt het altijd wel. Wat bij mij wel hielp is C1 states (op Intel; geen idee wat het bij AMD is) uitzetten. Dat verminderde het tot bijna niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Heb je helemaal geen Gigabyte software voor nodig. Sterker nog: tenzij je moederboard software echt ergens specifiek voor nodig hebt kan je die troep beter niet installeren.

Windows, start, shift ingedrukt houden terwijl je op 'restart' klikt en je boot naar je troubleshooting menu. Vanaf daar kan je bij advanced options 'UEFI' kiezen en dan boot je naar je UEFI.

^ Stappenplan kan in detail wellicht iets anders zijn. Dit zeg ik even uit m'n hoofd, maar Google weet vast de exacte details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Korvaag schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:19:
Heb je helemaal geen Gigabyte software voor nodig. Sterker nog: tenzij je moederboard software echt ergens specifiek voor nodig hebt kan je die troep beter niet installeren.

Windows, start, shift ingedrukt houden terwijl je op 'restart' klikt en je boot naar je troubleshooting menu. Vanaf daar kan je bij advanced options 'UEFI' kiezen en dan boot je naar je UEFI.

^ Stappenplan kan in detail wellicht iets anders zijn. Dit zeg ik even uit m'n hoofd, maar Google weet vast de exacte details.
Ja, enkele opmerkingen daarbij. A: De software troep noemen omdat jij het niks vindt is een beetje kort door de bocht. B: Ik wil toch graag met SIV wel mijn fans kunnen afstellen. Als je dit aan de BIOS overlaat en je reset deze moet je alles weer opnieuw instellen want je BIOS kan geen profielen opslaan voor de fans (wat bij Asus wel kan b.v., echt karig). C) Je boot dus altijd eerst naar Windows om vervolgens na de restart nóg een optie te kiezen om vervolgens in je BIOS te komen; niet heel handig toch? Zeker niet als je pc instabiel is en niet boot naar Windows.
Nee, mijn keuze; Ultra-Fast boot uit, gewoon Fast-Boot gebruiken. Dan kan je nog net op DEL rammen om er in te komen, ook als je je pc net weer aanzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
@Soeski Voor die ene keer fans instellen bij een UEFI update vind ik het installeren van die software echt onnodig. Vergt 1 keer afregelen en daarna eventueel even opslaan als documentje (ik heb een fans.txt met verschillende waardes/temperaturen/RPM values icm Cinebench scores etc. Afhankelijk van het weer pas ik dan heel soms nog iets aan).

Ik noem het geen troep omdat ik het niets 'vind'. Ik noem het troep omdat het herhaaldelijk voor problemen blijkt te zorgen:
- CPU's die niet correct idlen
- Instabiliteit met sommige drivers
- Instabiliteit met nieuwere versies van windows
- Versturen van systeemgegevens / data richting fabrikant (al was dit van een online artikel en niet uit eigen ervaring).

wat ik persoonlijk met die moederbordsoftware (Asus en/of Gigabyte) heb gehad is:
- Fans die ineens stilstaan ipv draaien omdat de software buggy is
- Subsets van het programma zichtbaar in games (ik weet tot op de dag van vandaag nog niet hoe dit kon maar bij het deinstalleren was het weg)
- GPU gerelateerde bluescreens die weg zijn na deinstalleren van de software
- Errors bij het opstarten van de software bij een nieuwe versie van Windows

Dus ik blijf het troep noemen. Sorry. Het is onnodige software die onder het excuus van 'handig' je systeem vervuilt. Maargoed, dat is dan mijn mening vanuit persoonlijke ervaring :)

Ultra fast boot gebruik ik verder ook niet. Ik doe alles in UEFI zelf en ram dus als vanouds herhaaldelijk op DEL :+

PS: ook expres een AIO gekozen die gewoon via PWM aangestuurd kan worden en niet afhankelijk is van een stuk brakke software voor de aansturing van pomp/fan.

[ Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 23-08-2019 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magdatt
Dank voor jullie info. De software heb ik wel geinstalleerd, maar sommige daarvan werken niet (SIV bv). RGB doet het weer wel. Als ik via een truuk weer in de UEFI kan komen kan ik daar kiezen voor FAST ipv super fast.

Is er ergens een guide die je stap voor stap verteld welke instellingen je moet doen in je bios om tot de boosts te komen die ooit zijn geadverteerd? Ik weet ook wel dat je niet steeds 4.6 hoeft te halen, maar niet hoger komen dan 4.35 vind ik dan wel weer jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Korvaag schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:43:
@Soeski Voor die ene keer fans instellen bij een UEFI update vind ik het installeren van die software echt onnodig. Vergt 1 keer afregelen en daarna eventueel even opslaan als documentje (ik heb een fans.txt met verschillende waardes/temperaturen/RPM values icm Cinebench scores etc. Afhankelijk van het weer pas ik dan heel soms nog iets aan).

Ik noem het geen troep omdat ik het niets 'vind'. Ik noem het troep omdat het herhaaldelijk voor problemen blijkt te zorgen:
- CPU's die niet correct idlen
- Instabiliteit met sommige drivers
- Instabiliteit met nieuwere versies van windows
- Versturen van systeemgegevens / data richting fabrikant (al was dit van een online artikel en niet uit eigen ervaring).

wat ik persoonlijk met die moederbordsoftware (Asus en/of Gigabyte) heb gehad is:
- Fans die ineens stilstaan ipv draaien omdat de software buggy is
- Subsets van het programma zichtbaar in games (ik weet tot op de dag van vandaag nog niet hoe dit kon maar bij het deinstalleren was het weg)
- GPU gerelateerde bluescreens die weg zijn na deinstalleren van de software
- Errors bij het opstarten van de software bij een nieuwe versie van Windows

Dus ik blijf het troep noemen. Sorry. Het is onnodige software die onder het excuus van 'handig' je systeem vervuilt. Maargoed, dat is dan mijn mening vanuit persoonlijke ervaring :)

Ultra fast boot gebruik ik verder ook niet. Ik doe alles in UEFI zelf en ram dus als vanouds herhaaldelijk op DEL :+

PS: ook expres een AIO gekozen die gewoon via PWM aangestuurd kan worden en niet afhankelijk is van een stuk brakke software voor de aansturing van pomp/fan.
Jammer dat je zoveel problemen ervaart met de meegeleverde speciaal ontwikkelde software voor je moederbord. Zou niet moeten, daar kun je de fabrikant op aanspreken natuurlijk! Ik ervaar die problemen allemaal niet, zou ik ook niet verwachten van b.v. een Gigabyte of Asus; zou wat zijn als ze instabiele brakke software zouden leveren die juist goed moet werken op hun moederborden! :+
Hier werkt de Gigabyte software goed, geen blauwe schermen of fans die ineens gek doen of problemen na Windows Updates.
Anyway, het gaat hier om ervaringen en de ultra-fast boot is een mooie optie als je, na een tijd tweaken, niet meer in je BIOS hoeft te zijn. Nu in het begin is dat niet handig omdat ik nog elke dag in de BIOS ga voor aanpassingen.
Ik noem het handige software die mijn systeem verrijkt, al heb ik echt niet alle tools geinstalleerd van Gigabyte... daar zitten dingen bij die me écht niet interesseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik die software ook niet, al was het maar omdat het meestal extreem bloated en ongebruiksvriendelijk is.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

magdatt schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:18:Is er ergens een guide die je stap voor stap verteld welke instellingen je moet doen in je bios om tot de boosts te komen die ooit zijn geadverteerd? Ik weet ook wel dat je niet steeds 4.6 hoeft te halen, maar niet hoger komen dan 4.35 vind ik dan wel weer jammer.
Lang verhaal kort, moederbord van €700 😉. Zie hieronder
ThunderThome schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:02:
Misschien wel interessant voor de mensen hier. Clockspeeds verschillen best wel erg met verschillende moederborden en dezelde CPU.

[YouTube: AMD 3rd Gen Ryzen Boost Clock Investigation]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
magdatt schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:18:
Dank voor jullie info. De software heb ik wel geinstalleerd, maar sommige daarvan werken niet (SIV bv). RGB doet het weer wel. Als ik via een truuk weer in de UEFI kan komen kan ik daar kiezen voor FAST ipv super fast.

Is er ergens een guide die je stap voor stap verteld welke instellingen je moet doen in je bios om tot de boosts te komen die ooit zijn geadverteerd? Ik weet ook wel dat je niet steeds 4.6 hoeft te halen, maar niet hoger komen dan 4.35 vind ik dan wel weer jammer.
Met welke tool kijk je daar naar?
Als ik check met HWInfo64 dan haal ik op 5 van de 12 cores >4500 (3900x); drie daarvan 4525. De anderen tussen de 4350 en 4450. Als ik kijk met CPUID HWMonitor dan haal ik op geen enkele core 4500, die geeft 4400 max... Kortom, zij meten anders. Welke is waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magdatt
Soeski schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:41:
[...]

Met welke tool kijk je daar naar?
Als ik check met HWInfo64 dan haal ik op 5 van de 12 cores >4500 (3900x); drie daarvan 4525. De anderen tussen de 4350 en 4450. Als ik kijk met CPUID HWMonitor dan haal ik op geen enkele core 4500, die geeft 4400 max... Kortom, zij meten anders. Welke is waar?
Niet per see 1 van 700 EUR. Mijn mobo stond op plekje 3. Voorts vind ik een verschil tussen 4.5 en 4.45 niet echt een verschil (in dit filmpje van Steve werdt een 3800X getest met max boost van 4.5). In mijn geval is het verschil 4.6 en 4.35 Ghz.

Ik kijk hiernaar met HWinfo die ik aan laat staan als ik aan het gamen ben. Na een sessie van bv uurtje kan je kijken wat je hoogst, laagst en gemiddelde was etc etc. Die komen geen van allen boven de 4350 uit.

6 x 4350 en 6 4250 (goeie CCX en slechtere CCX??).

[ Voor 15% gewijzigd door magdatt op 23-08-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Even een update:

Mijn CPU in Ryzen master loop inderdaad op 35 graden. Asus mobo ziet het echter als 51 graden en dus bij elke functie die ik uitvoer schiet hij even richting de 60 graden, met als gevolgd dat de ventilatoren zo'n 400 toeren omhoog knallen, om vervolgens weer te zakken.

Ik heb dit geprobeert op te lossen met Silent en een delay (7-14s) in Fan Xpert 4, maar ik blijf het behouden. Weet iemand of er wellicht al oplossingen hiervoor zijn?

Edit: Hoe zit het overigens met de X570 moederborden? Zijn deze bug vrij?

[ Voor 7% gewijzigd door Ferio op 23-08-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
magdatt schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:27:
[...]

Niet per see 1 van 700 EUR. Mijn mobo stond op plekje 3. Voorts vind ik een verschil tussen 4.5 en 4.45 niet echt een verschil (in dit filmpje van Steve werdt een 3800X getest met max boost van 4.5). In mijn geval is het verschil 4.6 en 4.35 Ghz.

Ik kijk hiernaar met HWinfo die ik aan laat staan als ik aan het gamen ben. Na een sessie van bv uurtje kan je kijken wat je hoogst, laagst en gemiddelde was etc etc. Die komen geen van allen boven de 4350 uit.

6 x 4350 en 6 4250 (goeie CCX en slechtere CCX??).
Dit is zonder aanpassingen toch? Ik haal met Auto Overclock dus wel ruim de 4500. Nooit de 4600 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magdatt
Ferio schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:29:
Even een update:

Mijn CPU in Ryzen master loop inderdaad op 35 graden. Asus mobo ziet het echter als 51 graden en dus bij elke functie die ik uitvoer schiet hij even richting de 60 graden, met als gevolgd dat de ventilatoren zo'n 400 toeren omhoog knallen, om vervolgens weer te zakken.

Ik heb dit geprobeert op te lossen met Silent en een delay (7-14s) in Fan Xpert 4, maar ik blijf het behouden. Weet iemand of er wellicht al oplossingen hiervoor zijn?
Als je echt zeker weet dat dat het verschil is tussen mobo en ryzen master kan je je fan curves aanpassen manueel (heb ik ook gedaan, gigab mobo). Ik zeg er wel eerlijk bij dat bij de temps hetzelfde zijn in bios en master.

Hier Idle 30-35, gaming 70 met weinig lawaai nu ("lawaai" komt van vid kaart die ik op 50% laat lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magdatt
Soeski schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:31:
[...]

Dit is zonder aanpassingen toch? Ik haal met Auto Overclock dus wel ruim de 4500. Nooit de 4600 overigens.
Ik heb met ryzen master in creator gekozen voor PBO aan en de pc laten restarten. Geen idee of deze dan ook aanstaat nu ja of nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
magdatt schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:33:
[...]

Als je echt zeker weet dat dat het verschil is tussen mobo en ryzen master kan je je fan curves aanpassen manueel (heb ik ook gedaan, gigab mobo). Ik zeg er wel eerlijk bij dat bij de temps hetzelfde zijn in bios en master.

Hier Idle 30-35, gaming 70 met weinig lawaai nu ("lawaai" komt van vid kaart die ik op 50% laat lopen)
Idle:
Ryzen geeft aan 34 graden
Asus geeft aan 52 graden

Load:
Ryzen geeft aan 65 graden
Asus geeft aan 79 graden

AMD zegt dat alleen Ryzen Master juist is.. dus neem aan van wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ferio schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:35:
[...]

Idle:
Ryzen geeft aan 34 graden
Asus geeft aan 52 graden

Load:
Ryzen geeft aan 65 graden
Asus geeft aan 79 graden

AMD zegt dat alleen Ryzen Master juist is.. dus neem aan van wel?
Idle 34 graden voor een 3900x lijkt me erg, érg "koud". Als ik de pc aanzet en ik ga de BIOS in zit ik al op 41. In Windows 50. Lijkt mij dat Ryzen te laag rapporteert? De temps die Asus geeft stroken veel meer met mijn temps en ook anderen die het gemeld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zikje
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Soeski schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:40:
[...]

Idle 34 graden voor een 3900x lijkt me erg, érg "koud". Als ik de pc aanzet en ik ga de BIOS in zit ik al op 41. In Windows 50. Lijkt mij dat Ryzen te laag rapporteert? De temps die Asus geeft stroken veel meer met mijn temps en ook anderen die het gemeld hebben.
Ryzen Master rapporteert juist, de anderen fout (dacht dat er 1 andere tool was die het ook juist deed). Iemand van AMD heeft dat op Reddit toegelicht. Vele monitoring tools veroorzaken, door te willen meten, een load op de cores, waardoor die tools te hoge temps meten. Zoiets was het.

3900x
idle: 33-35
gaming: 55-60
handbrake: 75-80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Soeski schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:40:
[...]

Heb de 3700x, maar amd zei zelf dat Alleen hun ryzen master klopt kwa temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Zoiets wat zikje in "AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic" zegt klopt inderdaad.
Veel van die meetsoftware snapt het hele platform nog niet helemaal.

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freyaldo
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:42
Even een update:

optie 1:
In de bios de fancurve zo aan passen dan de fan op 40% blijft indien <75 graden dan 50% @ 80 75% @ 80. Dit zou de meeste korte pieken moeten afvangen.
Optie 2: indien je waterkoeling hebt overgaan op een watersensor en de fans regelen op hoe warm het water is.
optie3: iets anders dan de cpu-sensor gebruiken of zien of je de fans op een statische niveau kan zetten, maar dit is niet zonder risico, je hebt waarschijnlijk een push/pull fan setup met een goede koelblok moeten hebben en een goede airflow. Daarop moet je toch een cpu stress-test doen om te zien of de cpu niet boven de 90 graden komt.
optie4 een externe fancontroler kopen waarvan je aan een knop kan draaien indien je weet dat de cpu meer nodig hebt (in combo met optie 3)

optie 3 zal ik zelf niet overwegen, heb zelf voor 4 gekozen in combo met 2 (mijn mb heeft geen sensor-input)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
@Verwijderd, ik verwacht wel resultaten hier he :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben er nog mee bezig :) net de chipsetdrivers een update gedaan ( 02-08-2019 ) en de bios had ik reeds gedaan.
Hang nu voor de tv met een cola light en moet morgen ook nog werken dus dat wordt waarschijnlijk pas zondag of maandag :) Er staan wel wat screenshots in mijn foto album inmiddels (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrier529
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 19:53
Zag zojuist voor de MSI b450 Tomahawk Max een nwe, beta bios.

https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX

Behalve " Improve memory compatibility. " geen idee wat er verder aan verbeteringen zijn doorgevoerd.

Zal hem maar eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB63
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-04 18:05
zikje schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:46:
[...]

Ryzen Master rapporteert juist, de anderen fout (dacht dat er 1 andere tool was die het ook juist deed). Iemand van AMD heeft dat op Reddit toegelicht. Vele monitoring tools veroorzaken, door te willen meten, een load op de cores, waardoor die tools te hoge temps meten. Zoiets was het.

3900x
idle: 33-35
gaming: 55-60
handbrake: 75-80
Dat had met voltages te maken, CPU-Z was de enige andere die dat correct weergaf (volgens AMD).

In het PDF wat AMD eruit gooide stond ook dit:

"And on a myth-busting note: users should not try to set a maximum processor state of 99% in a
custom power plan. This disables boost by locking the processor to the base clock."

Is dat misschien iets wat bij mensen voor problemen zorgt?

https://community.amd.com...ks-voltages-and-destiny-2
https://community.amd.com...pdate5_Detailed_Brief.pdf

"Figure 3: This AMD Ryzen 9 3900X is sitting at an idle desktop with an RC build of the new chipset driver. It has six sleeping cores, an idle temperature of ~38°C. Active cores running lightweight background tasks are running just a few hundred MHz. And, just as we predicted, Ryzen Master is uniquely demonstrating that cores in CC6 can disconnect from the rail to further reduce core voltage down to 0.77V! Even with all cores awake, even lower core voltages of 0.48V were observed, too."

Dit noemt AMD ook in dit document bij één van de afbeeldingen van Ryzen Master. Ik heb die van mij voor zover ik weet nooit onder de 1,0V uit zien komen, ook niet als alle cores op "sleep" staan. Anderen wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

@MB63 De mijne gaat nooit onder 1.42 tenzij onder full load, dan gaat die naar 1.38 :+

@Terrier529 voor de non-max versie ook nieuwe bios :)

[ Voor 25% gewijzigd door SadisticPanda op 23-08-2019 23:21 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 11:55
Even een update:

Asus heeft hier wel vaker "problemen" mee gehad.... Heb vroegah meerdere Asus bordjes gehad die steevast +10°C waren dan ander merk moederborden (op AMD cpu die max 60-70°C mochten worden was een delta van 10°C erg veel)
Is volgens mij ooit in een interview ook wat over gezegd (me niet vast pinnen, dit is al meer dan 10 jaar geleden)

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inmiddels is 7403 uit voor de C6H. Voor de andere hero's ongetwijfeld ook.

https://www.asus.com/us/M...I-HERO/HelpDesk_Download/

1.Improve system performance.
2.Update AM4 Combo PI 1.0.0.3 Patch ABB
a.Fixes a compatibility issue with Destiny 2
b.Fixes an issue with certain Linux distros
c.Removes Gen 4 support when using Ryzen 3000 CPUs
3.Improves EZFlash performance to reduce boot time.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 15:43
MB63 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:47:
[...]

Dat had met voltages te maken, CPU-Z was de enige andere die dat correct weergaf (volgens AMD).

In het PDF wat AMD eruit gooide stond ook dit:

"And on a myth-busting note: users should not try to set a maximum processor state of 99% in a
custom power plan. This disables boost by locking the processor to the base clock."

Is dat misschien iets wat bij mensen voor problemen zorgt?

https://community.amd.com...ks-voltages-and-destiny-2
https://community.amd.com...pdate5_Detailed_Brief.pdf

"Figure 3: This AMD Ryzen 9 3900X is sitting at an idle desktop with an RC build of the new chipset driver. It has six sleeping cores, an idle temperature of ~38°C. Active cores running lightweight background tasks are running just a few hundred MHz. And, just as we predicted, Ryzen Master is uniquely demonstrating that cores in CC6 can disconnect from the rail to further reduce core voltage down to 0.77V! Even with all cores awake, even lower core voltages of 0.48V were observed, too."

Dit noemt AMD ook in dit document bij één van de afbeeldingen van Ryzen Master. Ik heb die van mij voor zover ik weet nooit onder de 1,0V uit zien komen, ook niet als alle cores op "sleep" staan. Anderen wel?
Mijn 3700x heb ik op 0.4 volt gezien, maar alleen als ik zo ongeveer alles op de background (steam/twitch/etc en vooral citrix workspace) kill. Doe ik dit niet, dan blijft ie idd idle op ongeveer 1 volt.

Wellicht zou je dit kunnen proberen om te kijken of dit bij jou ook werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47

Apoca

Array Technology Industry

Help!!!! schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 07:33:
[...]
Draait inmiddels zonder problemen hier incl mem OC settings :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinvol
Nog even een update en een vraagje aan de tweakers hier,

Ondertussen dankzij tips van een mede-tweaker draait mn ryzen 3600 stabiel op de stock clocks en 3200 CL14. Geen crashes of BSOD's gehad de afgelopen dagen.
Het enige waar ik wel "problemen" mee heb is het opstarten, als ik hem na de dag uit zet, en de volgende dag wil aanzetten, wilt hij niet doos post/boot komen, en dit is dan verholpen door hem gewoon opnieuw aan en uit te zetten, heeft iemand een idee waar dit door komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-09 14:05
Zinvol schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:55:
Nog even een update en een vraagje aan de tweakers hier,

Ondertussen dankzij tips van een mede-tweaker draait mn ryzen 3600 stabiel op de stock clocks en 3200 CL14. Geen crashes of BSOD's gehad de afgelopen dagen.
Het enige waar ik wel "problemen" mee heb is het opstarten, als ik hem na de dag uit zet, en de volgende dag wil aanzetten, wilt hij niet doos post/boot komen, en dit is dan verholpen door hem gewoon opnieuw aan en uit te zetten, heeft iemand een idee waar dit door komt?
Welk moederbord heb je? Ik had dit probleem met de Gigabyte DS3H met de laatste 1003ABB bios (ook 1002 geprobeerd) Wat ik ook deed. handmatig voltage op 1.35v, handmatige timings, xmp profiel etc. Wilde niet posten met XMP aan of manueel 3200 MHz terwijl het bord mett een 1800X wel gewoon koud postte. Lijkt op probleem met de bios. Ik heb mijn bord vervangen met een MSI B450M Mortar en nu werkt alles prima.

Beste dat je kan doen is je moederbord vervangen door een bord dat geen problemen heeft met deze combinatie zoals mijn MSI (draait nu 3600 C14 @ 1.44v). Anders wachten op een bios update en niet stroom eraf en op standby zetten ipv uit. Wat mij ook hielp was een CMOS reset switch op de jumper pins gemaakt naar mn bureau voor snel CMOS resetten en profiel van USB laden als het probleem zich weer voordoet. Dit is uiteraard geen oplossing voor het probleem maar een tijdelijke pleister op de wond.

Heb de Gigabyte DS3H met verschillende processoren en verschillende geheugen kits getest. 3000 MHz no problemo met 3600 maar 3200 no go met koude start. 3200 prima met Ryzen 1800X en met 2600X niet met 3600.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinvol
Cidious schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:32:
[...]

Welk moederbord heb je? Ik had dit probleem met de Gigabyte DS3H met de laatste 1003ABB bios (ook 1002 geprobeerd) Wat ik ook deed. handmatig voltage op 1.35v, handmatige timings, xmp profiel etc. Wilde niet posten met XMP aan of manueel 3200 MHz terwijl het bord mett een 1800X wel gewoon koud postte. Lijkt op probleem met de bios. Ik heb mijn bord vervangen met een MSI B450M Mortar en nu werkt alles prima.

Beste dat je kan doen is je moederbord vervangen door een bord dat geen problemen heeft met deze combinatie zoals mijn MSI (draait nu 3600 C14 @ 1.44v). Anders wachten op een bios update en niet stroom eraf en op standby zetten ipv uit. Wat mij ook hielp was een CMOS reset switch op de jumper pins gemaakt naar mn bureau voor snel CMOS resetten en profiel van USB laden als het probleem zich weer voordoet. Dit is uiteraard geen oplossing voor het probleem maar een tijdelijke pleister op de wond.

Heb de Gigabyte DS3H met verschillende processoren en verschillende geheugen kits getest. 3000 MHz no problemo met 3600 maar 3200 no go met koude start. 3200 prima met Ryzen 1800X en met 2600X niet met 3600.
Ik heb een Aorus x570 Elite ( F4J bios, nieuwste versie), met G-skill TridentZ RGB's 3200 CL14, moest inderdaad ook handmatig het voltage op 1.35v zetten, een andere tweaker zei dat dat komt omdat het XMP profiel niet compleet is.
Een ander moederbord aanvragen is niet echt een optie, dan zit ik weer een poos zonder desktop.
Ik ga gewoon hopen dat een BIOS update het oplost, en anders inderdaad gewoon op standby zetten.

Bij het niet booten behoud het moederbord wel gewoon de goeie settings, als ik hem dan weer uit/aan zet na een no-boot. Dus ik denk dat een cmos reset dan ook niet nodig is.
Misschien moet ik eens met de Ryzen DRAM calculator alles handmatig gaan invullen, aangezien nu alles behalve het XMP profiel en voltage op auto staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-09 14:05
Ik heb allerlei timings geprobeerd maar kreeg het niet aan de gang met 3200. met verschillende geheugen kits waaronder mijn Trident Z 3200C14D kit. Het werkt na een koude start zonder XMP of 3200. En dan opnieuw starten en opnieuw instellen. Maar zodra de power eraf gaat houdt het weer op tot ik de CMOS reset. Denk dat het een boot voltage probleem is. Gigabyte heeft het gewoon niet op orde op het moment. Asus en MSI doen dit nu beter. En dit komt van iemand die altijd erg graag Gigabyte borden en software gebruikt. Mijn videokaart is de RTX 2070 Super Gaming OC en dat is echt een juweeltje. Gamen rond 65 graden max. Boosten naar bijna 2000Mhz core. Maar hun huidige moederborden zijn gewoon niet op orde. Sorry. Heb ook vervangend bord geprobeerd zelfde probleem. Verschillende BIOS versies. Zelfde probleem. Ik zou toch een ander moederbord proberen of wachten op een bios update maar dat is giswerk. Even Gigabyte een berichtje doen kan misschien helpen. Ik heb ze ook een berichtje gedaan en het probleem gemeld.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Help!!!! schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 07:33:
[...]

https://www.asus.com/us/M...I-HERO/HelpDesk_Download/

1.Improve system performance.
2.Update AM4 Combo PI 1.0.0.3 Patch ABB
a.Fixes a compatibility issue with Destiny 2
b.Fixes an issue with certain Linux distros
c.Removes Gen 4 support when using Ryzen 3000 CPUs
3.Improves EZFlash performance to reduce boot time.
Haat ASUS mij nou of ben ik de enige die 7403 niet ziet en 7306 de laatste bios is? :P
Maar ik heb alles stabiel en als boost frequenties toch niet meer gaan toenemen, dan blijft deze bios denk ik voorlopig. Geen reden om te flashen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaniëlWW2
Bij Asus duurt het vaak even voordat hij onder alle OS varianten staat. Hij stond vanochend bij mij niet onder W10 64bit maar bijv. wel onder W10 32bits. Weekend helpt ook niet mee, maandag zal ie overal wel staan.

Maar maakt verder niet uit, ze zijn allemaal hetzelfde.

Draait hier vooralsnog als een zonnetje.

PS: Ik zie hem gewoon staan onder W10 64 bits nu.

Vraag:
Is this a new AGESA or still AB. If 7301 is stable for me I suppose there is not much new under the sun in this bios like better boost speeds or better mem stability?

Shamino (soort van de nieuwe Elmor) zegt:
every new bios i get asked the boost question all over again, i have not tested a newer version of AGESA that changes the current state of 1003 boost, not even 1004. if i do know of changes, i will specifically state this. They were being too aggressive with the boost previously, the current boost behavior is more in line with their confidence in long term reliability and i have not heard of any changes to this stance, tho i have heard of a 'more customizable' version in the future.

Gecombineerde met alle fixes lijkt het me wel een goed bios om op te zitten.

[ Voor 106% gewijzigd door Help!!!! op 24-08-2019 19:42 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Help!!!! schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:32:
@DaniëlWW2
Bij Asus duurt het vaak even voordat hij onder alle OS varianten staat. Hij stond vanochend bij mij niet onder W10 64bit maar bijv. wel onder W10 32bits. Weekend helpt ook niet mee, maandag zal ie overal wel staan.

Maar maakt verder niet uit, ze zijn allemaal hetzelfde.

Draait hier vooralsnog als een zonnetje.

PS: Ik zie hem gewoon staan onder W10 64 bits nu.

Vraag:
Is this a new AGESA or still AB. If 7301 is stable for me I suppose there is not much new under the sun in this bios like better boost speeds or better mem stability?

Shamino (soort van de nieuwe Elmor) zegt:
every new bios i get asked the boost question all over again, i have not tested a newer version of AGESA that changes the current state of 1003 boost, not even 1004. if i do know of changes, i will specifically state this. They were being too aggressive with the boost previously, the current boost behavior is more in line with their confidence in long term reliability and i have not heard of any changes to this stance, tho i have heard of a 'more customizable' version in the future.

Gecombineerde met alle fixes lijkt het me wel een goed bios om op te zitten.
Tja, ik heb nergens last van. Ik wacht wel op AGESA 1004 en kijk dan weer. Ik wil gewoon geen memtest86 meer draaien. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
Heb een 3600 draai nu allcore 4.2 ghz op 1.1 vcore, voorzien jullie hier problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:25
NomadTitan schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 22:45:
Heb een 3600 draai nu allcore 4.2 ghz op 1.1 vcore, voorzien jullie hier problemen?
Draai voor de grap eens Cinebench met 1.1V Vcore en 1.3V Vcore en vergelijk die eens, dan zul je vrij snel het 'probleem' zien ;)
MB63 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 22:47:
[...]
Ik heb hem zo laag als 0.31V zien gaan. Dat is weliswaar met enkel Kaspersky draaiend op de achtergrond. Met een browser open is het rond de 0.9V op mijn 3900x.

[ Voor 42% gewijzigd door InEtVa op 24-08-2019 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Lees hier allemaal positieve berichten m.b.t het halen van de geadverteerde boostclocks en dat is fijn, maar ben bang dat ik een gare CPU heb, ik haal in alle benches veel lagere scores dan de meeste hier.

Betreft:
Asus X570-E (alle settings al een x gehad zonder succes) nieuwste bios
3700X
TridenZ 3200C14 @ XMP 1T 1.35v
Samsung Evo 970
MSI GTX1080Ti Gaming X
Corsair HX850i zowel 4x als 8x stroomaansluiting aangesloten

Nieuwste AMD drivers, laatste versie van Windows, Energiebeheer Ryzen High perf. etc.

Mijn cinebench R15 scores zijn:
Single core: 194 , in reviews 205
Multi core : 2078 , in reviews 2171

Cinebench R20
Single 487 , reviews 504
Multi 4712 , reviews 4934

Pasmark CPU mark:
23835 , reviews 26632

Timespy 1.0 CPU score:
9687

Dingen die ik al heb geprobeerd:
AMD overclock enabled/advanced etc. alle settings al gehad, dit zijn de beste resultaten na meerdere tests.
Asus overclock enabled
diverse memory snelheden/timings :3733 C15 , memory divider etc. iedere x goed afgesteld
Phases op verschillende standen, extreme, optimized, default
Hogere power limit

Wilde een klacht mail naar Meggeko schrijven omdat ik de geadverteerde snelheden bij lange na niet haal, de snelste core tickt maar net een x de 4291Mhz aan, that's it :D

Kan het aan mijn bord liggen ? Of heb ik een gare CPU :? Heb ik überhaupt wel recht om een klachtmail te schrijven als consument ? :)

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
InEtVa schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 22:49:
[...]

Draai voor de grap eens Cinebench met 1.1V Vcore en 1.3V Vcore en vergelijk die eens, dan zul je vrij snel het 'probleem' zien ;)
Gedaan, cinebench R20

Run op 1.1vcore = 3642
Run op 1.3 vcore = 3634

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:25
NomadTitan schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 22:56:
[...]

Gedaan, cinebench R20

Run op 1.1vcore = 3642
Run op 1.3 vcore = 3634
Dan zit je nog precies op het punt waar je geen performance loss hebt (blijkbaar ligt dit punt bij een 3600x lager dan een 3900x). Als het werkt gewoon lekker zo laten zou ik zeggen...
Pagina: 1 ... 32 ... 68 Laatste