Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjab93
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-09-2019
Tja, een maandje geleden nog een nieuwe 2x8 FlareX 3200C14 voor €130 verkocht.......vraag en aanbod.

Ik draai zelf 3733MHz 16-16-16-32 1TB...op 2x16GB B-Die's, dan wel op een Aorus Xtreme en eerder op een MSI Godlike (staat overigens te koop, de Gigabyte vind ik iets fijner werken).

[ Voor 3% gewijzigd door mjab93 op 18-08-2019 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docschnitzel
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 20:44
Eindelijk, afgelopen weekend heb ik mijn skylake build mogen vervangen...
Ik heb gekozen voor een 3700x en Gigabyte x570 Aorus Master... samen met 32GBDDR4-3200 cl16 ram (Corsair Dominator RGB) Ik wilde voor wat beter gaan met strakkere timings maar er was niets op stock in mijn favoriete Duitse en NL webshops :(

Hopelijk kan ik vandaag of morgen beginnen tweaken, straks eens beginnen inlezen in welke mate het overclock verhaal verschilt van m'n vorige ervaringen met skylake en ivy bridge :P CPU en GPu hebben hun eigen custom loop

PS Mijn vorige AMDwas een Sempron 3000+ ik ben oud aan het worden :O

[ Voor 3% gewijzigd door Docschnitzel op 19-08-2019 08:14 . Reden: toevoeging gpu ]

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/kxg7jn.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:28
zaterdag een 3900x geinstaleerd met een FlareX setje 2x8GB 3200C14 heb het geheugen op 3600MHz 14 -14-16-14 -28 met 1.45v kunnen krijgen 3 uur memtest stabiel daarna gestopt met mem test draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:02

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Docschnitzel schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:10:
Ik heb gekozen voor een 3700x en Gigabyte x570 Aorus Master... samen met 32GBDDR4-3200 cl16 ram (Corsair Dominator RGB) Ik wilde voor wat beter gaan met strakkere timings maar er was niets op stock in mijn favoriete Duitse en NL webshops :(

Hopelijk kan ik vandaag of morgen beginnen tweaken, straks eens beginnen inlezen in welke mate het overclock verhaal verschilt van m'n vorige ervaringen met skylake en ivy bridge :P CPU en GPu hebben hun eigen custom loop

Ik hoop dat jij meer succes hebt, ik kan niks veranderen zonder bios reset met Corsair geheugen icm een Gigabyte x570 pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dit moment heb ik een asus X-470 Crosshair Hero VII Wi-Fi , maar Asus schiet maar niet op en elke bios release vol met bugs. Ik wordt er een beetje ziek van dat ze zo slecht zijn met het releasen van een goede bios, terwijl andere fabrikanten dit al wel goed voor elkaar hebben

Vraag: Welk moederbord heeft gewoon echt een goede ondersteuning voor de 3000 serie van Ryzen. Budget rond de 300-350 euro. (X-570 wordt te duur denk ik + de fan issue)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docschnitzel
  • Laatst online: 05-09 20:44
Tweakriez schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:26:
[...]

Ik hoop dat jij meer succes hebt, ik kan niks veranderen zonder bios reset met Corsair geheugen icm een Gigabyte x570 pro.
Crap is het zo slecht dan? :( Dit wordt ineens mijn eerste keer klooien met het geheugen, dat gaat dus leuk worden :O |:( |:(

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/kxg7jn.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Docschnitzel schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:01:
[...]

Crap is het zo slecht dan? :( Dit wordt ineens mijn eerste keer klooien met het geheugen, dat gaat dus leuk worden :O |:( |:(
Bij mij wel iig. Tyhpoon zegt dat het om Samsung B-die gaat maar volgens dram calculator is de kwaliteit van het geheugen 81% maar wellicht heb jij meer geluk, zoja dan hoor ik dat graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 15:43
Docschnitzel schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:01:
[...]

Ik heb hier zelf geen last van met de Aorus Elite x570; zo zijn er nog velen met mij waar het prima werkt. Die hoor je alleen wat minder vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:13
rico_fxp schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:15:
[...]

Thanks dat heeft het gefixed!
Heeft dit dit ook enig effect op de prestaties van PC zelf? Ik heb hetzelfd met mijn geheugen. Zou oop CAS 17 moeten draaien maar ryzenmaster laat cas 18 zien.

Ben ik trouwens de enige bij wie thaiphonn niet werkt (Auorus master icm 3900X)?

[ Voor 11% gewijzigd door MAGDATTT op 19-08-2019 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik denk dat mensen zich even moeten gaan inlezen is wat Gear Down Mode precies is. Dit artikeltje vat het aardig samen.

Samenvatting van de samenvatting is dat met Gear Down Mode enabled word maar een kwart van de clockpulsen gebruikt als trigger voor timings in plaats van de helft. Effectief verdubbel je daarmee al je timings.

Deze moet dus ten alle tijden uit staan. Je kan beter iets lossere timings met gear down mode uit hebben dan strakke timings met gear down mode aan.
Evernote schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:02:
[...]

Alleen als je met oneven timings werkt zoals het CL15 RAM dat gebruikt werd.
Dit statement is dus pertinent onwaar. Dat een oneven timing niet wordt toegestaan met GDM aan is slechts een bijeffect. Voor de beste performance moet het uit.
MAGDATTT schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:41:
[...]

Heeft dit dit ook enig effect op de prestaties van PC zelf? Ik heb hetzelfd met mijn geheugen. Zou oop CAS 17 moeten draaien maar ryzenmaster laat cas 18 zien.

Ben ik trouwens de enige bij wie thaiphonn niet werkt (Auorus master icm 3900X)?
Ja. Kans bestaat dat dit merkbaar verschil oplevert in CPU bound games.

[ Voor 43% gewijzigd door Blaat op 19-08-2019 12:26 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:22
Blaat schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:22:
Ik denk dat mensen zich even moeten gaan inlezen is wat Gear Down Mode precies is. Dit artikeltje vat het aardig samen.

Samenvatting van de samenvatting is dat met Gear Down Mode enabled word maar een kwart van de clockpulsen gebruikt als trigger voor timings in plaats van de helft. Effectief verdubbel je daarmee al je timings.

Deze moet dus ten alle tijden uit staan. Je kan beter iets lossere timings met gear down mode uit hebben dan strakke timings met gear down mode aan.

[...]

Dit statement is dus pertinent onwaar. Dat een oneven timing niet wordt toegestaan met GDM aan is slechts een bijeffect. Voor de beste performance moet het uit.
Het feit is en blijft dat met Gear Down mode aan je CL15 als CL16 gelezen wordt.

Maar dank voor de verdere toelichting. ;)

Edit

Nog even uit je eigen bron:
Some little nuances come to light when a system is operating in gear-down mode. One of them is that the timing between transactions has changed. All timing parameters are rounded up to an even number of clock cycles. This would also include all the protocol check parameters as they must also be rounded up to an even number.

[ Voor 16% gewijzigd door Evernote op 19-08-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Memtest, waarom zo waardeloos? }:|
1100% en geen error te bekennen. Vandaag de eerste game, Anno 1800 en daar zijn de crashes hoor. Eerste twee keer binnen 15 minuten, de derde was een volle BSOD. Daarna nog een BSOD tijdens een YT filmpje. Ik kan dus fijn op zoek naar het probleem, altijd leuk met RAM settings en dan opnieuw stresstesten. Ditmaal gewoon maar Memtest86, kijken of die het wel oppikt.

Meer ranting dan. :P
Dit is dus waarom mensen lopen te klagen dat de stock koeler opeens luidruchtig onding is. Ze hebben al het koper eruit gesloopt en de ventilator draait gewoon even 750RPM sneller. Dat was het dan voor de AMD stock koeler is niet waardeloos. :N

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-08-2019 14:02 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
DaniëlWW2 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:46:

Dit is dus waarom mensen lopen te klagen dat de stock koeler opeens luidruchtig onding is. Ze hebben al het koper eruit gesloopt en de ventilator draait gewoon even 750RPM sneller. Dat was het dan voor de AMD stock koeler is niet waardeloos. :N
[YouTube: AMD Wraith Spire vs. Wraith Spire, Copper Vapor Chamber Gone!]
Dit is voor niemand meer nieuws toch? Hebben we het een maand geleden al over gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Laatst online: 21-09 14:00
1100% en geen error te bekennen. Vandaag de eerste game, Anno 1800 en daar zijn de crashes hoor. Eerste twee keer binnen 15 minuten, de derde was een volle BSOD. Daarna nog een BSOD tijdens een YT filmpje. Ik kan dus fijn op zoek naar het probleem, altijd leuk met RAM settings en dan opnieuw stresstesten. Ditmaal gewoon maar Memtest86, kijken of die het wel oppikt.

Dude, wat jij heb ervaren met je BSOD was dus van mij exact hetzelfde, geen errors, en plots crash, ook tijdens een YT filmpje, mss is het een bug?

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:12

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Na aandachtig het topic gevolgd te hebben heb ik de knoop doorgehakt. Het komt eraan *O*

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 344,-€ 344,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 209,90€ 209,90
1GeheugenG.Skill Trident Z F4-3600C17D-16GTZSW€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 654,85

Het geheugen heb ik vorig jaar al aangeschaft, in afwachting van Zen+. Helaas viel die iteratie (voor mij) tegen, dus ik heb nog even de vinger op de knip gehouden.

Morgen af te halen op het afhaalpunt, woensdagavond bouwen. Zin an! :D

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
JinShepard schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:13:
[...]

Dude, wat jij heb ervaren met je BSOD was dus van mij exact hetzelfde, geen errors, en plots crash, ook tijdens een YT filmpje, mss is het een bug?
Ik weet dus niet was er precies mis gaat. Ik merkte al dat het laden van Anno 1800 dat het niet helemaal 100% ging en op een gegeven moment was het zwart scherm en crash. De BSOD error is DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAl en het bestand is: dxgmms2.sys.

Het probleem is alleen dat ik ook met een gare Vega zit die af en toe wel vaker deze BSOD geeft. Ik weet alleen wel dat het in zeer sterke mate toeneemt als ik mijn RAM heb overclocked. Dit heb ik gezien met twee verschillende setjes en nu ook twee moederborden. Maar eerst maar eens Memtest86 draaien en kijken of daar wat uitkomt. Ik begrijp gewoon echt niet hoe je 1100% Memtest kan draaien en met een game is het mis. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
DaniëlWW2 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:30:
[...]

Ik weet dus niet was er precies mis gaat. Ik merkte al dat het laden van Anno 1800 dat het niet helemaal 100% ging en op een gegeven moment was het zwart scherm en crash. De BSOD error is DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAl en het bestand is: dxgmms2.sys.

Het probleem is alleen dat ik ook met een gare Vega zit die af en toe wel vaker deze BSOD geeft. Ik weet alleen wel dat het in zeer sterke mate toeneemt als ik mijn RAM heb overclocked. Dit heb ik gezien met twee verschillende setjes en nu ook twee moederborden. Maar eerst maar eens Memtest86 draaien en kijken of daar wat uitkomt. Ik begrijp gewoon echt niet hoe je 1100% Memtest kan draaien en met een game is het mis. :/
Memtest86 proberen i.p.v. je RAM testen in Windows? Als ik hier 3200Mhz RAM op 3600Mhz zet en CL16 naar CL14 zet kan ik gewoon booten en alleen Memtest86 geeft aan dat er fouten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JinShepard
[...]

Dat gevoel had ik ook toen ik een volledige dag prima kon gamen, yt kijken, filmpje maken en de volgende dag binnen 10 min BOOM BSOD's met games en youtube. ( Die van YT waren echte BSOD, wow as een runtime error dacht ik uit me hoofd, wel te maken met ram )

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidson
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 15:51

Davidson

Porsche fan

-

[ Voor 99% gewijzigd door Davidson op 19-08-2019 19:47 ]

Desktop config | YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57

Zet pbo eens uit, daar liep far cry new dawn ook elke keer mee vast bij mij. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ik ben er al uit. HCI Memtest is gewoon helemaal waardeloos. In anderhalf uur een hele lading errors met Memtest86. Mooi twee dagen aan experimenteren weggegooid. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 19:20

Tao

DPC DE_KOMETEN

[...]

Hi. Volgens redelijk veel postings betreft deze crash een DirectX crash, gerelateerd aan windows10.

/quotes:
This issue is all over the reddit, bnet forums, nvidia forums, amd forums and has been happening ever since a recent "Windows 10 feature update (that had no info)".
The common factor is that it is DirectX related, it has nothing to do with overclocking, overheating, video card drivers or specific hardware.

MS zelf wijst naar drivers of andere hardware.
Dxgmms2.sys is a type of SYS file associated with Windows 10 Operating System .
SYS file errors are typically caused by faulty hardware or corrupt device driver files.
Die DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAl wijst dan m.i. op de videodriver.

Maar jarenlang aanklooien met PC onderdelen heeft me geleerd dat die PC's je blijven verbazen :)
Het zou dus ook zo maar wat anders kunnen zijn.

Update: je Memtest was dus gaar. Gelukkig, nou ja... Hoop dat het niet ook nog je driver is.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
DaniëlWW2 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:30:
Ik ben er al uit. HCI Memtest is gewoon helemaal waardeloos. In anderhalf uur een hele lading errors met Memtest86. Mooi twee dagen aan experimenteren weggegooid. }:|
Ik ben er ook fan van :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
DaniëlWW2 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:30:
Gebruik je nu dan die memtest die bij Ryzen Dram Calc zit of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
JinShepard schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:42:
[...]

Gebruik je nu dan die memtest die bij Ryzen Dram Calc zit of?
Nee, gewoon los. Maar bij de Ryzen DRAM calculator zit ook HCI Memtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor mij is Memtest86 ook gewoon nog de basis.

Als ik nieuw geheugen heb draai is dit sowieso 24h op XMP en alles verder standaard zodat ik min of meer zeker weet dat het goed is.

HCI vind ik nogal bewerkelijk maar kan geen kwaad om dat ernaast te gebruiken. Wordt wellicht weer door andere zaken getriggerd.

Dit https://www.karhusoftware.com/ramtest/ schijnt ook goed te zijn en minder bewerkelijk (volgens the Stilt) maar kost USD12 en dat zal voor velen een te hoge drempel zijn.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47

Apoca

Array Technology Industry

[...]
Ik merkte al dat het laden van Anno 1800 dat het niet helemaal 100% ging en op een gegeven moment was het zwart scherm en crash.
Same hier toen ik aan het tweaken was, Anno 1800 klapte der ook uit. Daarnaast is The Witcher 3 ook wel een goede game om te testen of je PC stabiel is overall gezien :)

Nieuwe BETA bios voor Asus X570 :)

CROSSHAIR-VIII-HERO-WIFI
https://www.dropbox.com/s...O-WIFI-ASUS-0017.rar?dl=0
CROSSHAIR-VIII-HERO
https://www.dropbox.com/s...I-HERO-ASUS-0017.rar?dl=0
CROSSHAIR-VIII-FORMULA
https://www.dropbox.com/s...ORMULA-ASUS-0017.rar?dl=0

Cpu core vid input in same page as per ccx
Performance bias slightly update - main use is for benching scores only

https://rog.asus.com/foru...-Bioses/page58#post781383

[ Voor 42% gewijzigd door Apoca op 19-08-2019 19:03 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Apoca schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:54:
[...]

Same hier toen ik aan het tweaken was, Anno 1800 klapte der ook uit. Daarnaast is The Witcher 3 ook wel een goede game om te testen of je PC stabiel is overall gezien :)
Die tweede weet ik wel. Die crasht op werkelijk alles binnen 15 minuten als het niet perfect stabiel is. :P
Misschien ga ik mijn RAM zo maar stresstesten. Stuk sneller en veel leuker. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-08-2019 19:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

AMD Chipset Drivers versie 1.8.19.0915 zijn beschikbaar op de AMD site :)

Package Includes:
AMD Chipset Drivers
AMD Ryzen™ Power Plans (required for UEFI CPPC2 in Windows® 10 May 2019 Update)
Contains desktop idle optimizations for 3rd Gen AMD Ryzen™ Processors
Resolves Destiny 2 game launch on 3rd Gen AMD Ryzen™ Processors

[ Voor 8% gewijzigd door Apoca op 19-08-2019 20:49 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unfor
Googlen is makkelijk maar een link is nog makkelijker ;)

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x570

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Thx :Y)

Daarnaast met deze drivers werkt bij mij de sleep functie van de cores prima met het Ryzen Balanced power plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
DDR5, zou X570 die supporten of is het een hele nieuwe mobo chipset? AM5 denken jullie? Enige rede waarom ik nog extra twijfel over het nemen van een X570 mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

JinShepard schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:12:
DDR5, zou X570 die supporten of is het een hele nieuwe mobo chipset? AM5 denken jullie? Enige rede waarom ik nog extra twijfel over het nemen van een X570 mobo.
X570 ondersteund geen DDR5, misschien dat een toekomstige chipset dan wel nieuwe socket met DDR5 support komt maar dat is allemaal nog onzeker :)

https://www.tomshardware....-know-ddr5-ram,39079.html

[ Voor 21% gewijzigd door Apoca op 19-08-2019 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Je hebt al een 1700, dus ook een bord dat deze nieuwe serie gewoon ondersteunt.
Er is 0 reden om momenteel een x570 bord te halen als je al een Bx50/Xx70 bord hebt.
Het enige voordeel van X570 is PCIe 4.0, maar voor we zover zijn dat we daar wat aan hebben zijn we wel een aantal jaar verder. :)

[ Voor 12% gewijzigd door unfor op 19-08-2019 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
unfor schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:19:
[...]

Je hebt al een 1700, dus ook een bord dat deze nieuwe serie gewoon ondersteunt.
Er is 0 reden om momenteel een x570 bord te halen als je al een Bx50/Xx70 bord hebt.
Het enige voordeel van X570 is PCIe 4.0, maar voor we zover zijn dat we daar wat aan hebben zijn we wel een aantal jaar verder. :)
Er is zoiets als je pc doorgeven aan iemand anders :+ Wat men doet of koopt blijft aan die persoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Alle DDR1 t/m DDR4 standaarden hebben fysiek andere DIMM modules gehad. Ik ga er vanuit dat DDR5 dit ook gaat hebben. Dus: past niet, andere pinout.

Elektronisch zijn er ook veel verschillen in de standaarden, zoals spanningniveaus, signaal impedanties, extra hulp signalen, timing en frequenties. Opzich zijn er echter genoeg memorycontrollers die op beide standaarden kunnen werken, bvb DDR3L en DDR4 (zie laptops).

Echter denk ik dat als AMD/Intel een DDR5 CPU uitbrengen, ze ook direct een nieuwe socket er bij doen.

Er zijn (Intel) borden geweest met zowel DDR3L/DDR4 support (als backwards compatibility), maar die hebben zowel DDR3 & DDR4 sockets die je niet tegelijk kan gebruiken: pricewatch: ASRock B150M Combo-G

Kort antwoord: nee, daar hoef je nu nog niet op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Hans1990 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:56:
[...]

Alle DDR1 t/m DDR4 standaarden hebben fysiek andere DIMM modules gehad. Ik ga er vanuit dat DDR5 dit ook gaat hebben. Dus: past niet, andere pinout.

Elektronisch zijn er ook veel verschillen in de standaarden, zoals spanningniveaus, signaal impedanties, extra hulp signalen, timing en frequenties. Opzich zijn er echter genoeg memorycontrollers die op beide standaarden kunnen werken, bvb DDR3L en DDR4 (zie laptops).

Echter denk ik dat als AMD/Intel een DDR5 CPU uitbrengen, ze ook direct een nieuwe socket er bij doen.

Er zijn borden geweest met zowel DDR3L/DDR4 support (als backwards compatibility), maar die hebben zowel DDR3 & DDR4 sockets die je niet tegelijk kan gebruiken: pricewatch: ASRock B150M Combo-G

Kort antwoord: nee, daar hoef je nu nog niet op te letten.
Cool, Had het wel verwacht! Maar wilde het 1000% zeker hebben. AM5 DDR5? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-09 09:24
@Apoca

Dank je voor de update mbt de nieuwe chipset drivers.
Mijn 3700X heeft onder Ryzen Master nu veel meer cores die aan het slapen zijn als het kan.
De andere cores klokken nu ook veel sneller terug naar 700 a 1000 Mhz. temperatuur is dan op rustige momenten 38 graden. Moet er iets harder aan getrokken worden met rond de 4000 Mhz dan 48 graden. Nog acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-09 15:33
@DaniëlWW2
Heb je al hogere vdimm geprobeerd. Ik had 1,46V nodig voor 3533. Jij zat pas op 1,42V.

Oh en <50 graden maakte ook aardig wat verschil.

[ Voor 20% gewijzigd door Razkin op 19-08-2019 22:05 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjab93
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-09-2019
Als ik jullie een tip mag geven - Samsung B-Die (3200C14, 3600C16 en zowat alles boven 4000MHz) begint heel snel te wankelen boven ~43-45*C, zo gevoelig zijn ze voor temperatuur en al helmaal als je ze op strakkere timings zet. Ik heb dit al bij meerdere memtests gezien, onder andere de laatste Testmem5 van 1usmus. Hij gaat niet crashen maar gaat bij elke stap willekeurig 1-2 errors gooien.

Je kunt je soms helemaal suf zoeken naar een fout in de timings of voltages, terwijl het aan de temperatuur ligt :)
Micron E-Die, de nr.2 onder hoog MHz RAM is daar immuun voor dit verschijnsel, Hynix weet ik niet maar dat is toch troep qua overklokken.

Mocht je een 2x16GB B-Die set hebben, en een deftige X570 plank, kun je deze setup proberen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ju3N60t.png

Ook voor bovenstaande geldt - stabiel tot ~45*c.

[ Voor 31% gewijzigd door mjab93 op 19-08-2019 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Razkin schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:04:
@DaniëlWW2
Heb je al hogere vdimm geprobeerd. Ik had 1,46V nodig voor 3533. Jij zat pas op 1,42V.

Oh en <50 graden maakte ook aardig wat verschil.
Ik heb dus een Memtest86 run gedraaid en werd net wakker waarna ik eens ging kijken. Dezelfde settings en 1,43v zonder errors, geweldig.

Tenminste dat zou je denken. Ik boot namelijk in windows en daar blijken mijn RAM settings niet toegepast te zijn. Terug naar bios en alles staat gewoon wel ingesteld, maar toepassen ho maar. Nee, kon de boel eerst terugzetten naar fabrieksinstellingen, reboot en daarna ging het opeens wel. Ik kan Memtest86 dus nu opnieuw aanzetten want ik heb geen flauw idee of het goed is gegaan. Ik haat RAM. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:03
Of je moederbord :P

Na heel wat andere merken houd ik het vandaag de dag zoveel mogelijk bij Asus.
Ze zijn niet snel met BIOS releases, helemaal niet als je gaat voor een sub top mobo.
Maar daarentegen hebben ze wel de releases redelijk op orde en komt het qua specs ook meestal wel goed.

Qua DRAM temp ben ik wel nieuwsgierig of en hoe dat invloed heeft.
Misschien vanmiddag eens wat testen.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Laatst online: 20-09 21:52
[...]

Ik heb zelf een systeem van 3 jaar oud en speel ook Anno 1800. Ik heb ook 'ineens' die BSOD bij Anno1800 maar alleen bij gebruik van DX12. Als ik de game op Met DX11 heb ik nog nooit een BSOD gehad met dat spel. Als het echt een hardware ding was geweest, bijvoorbeeld geheugen. dan was het ook wel met dx11 fout gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
raymondw schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:00:
[...]

Ze zijn niet snel met BIOS releases, helemaal niet als je gaat voor een sub top mobo.
Maar daarentegen hebben ze wel de releases redelijk op orde en komt het qua specs ook meestal wel goed.

Het is een C6H. ;)
Maar ik heb slecht geslapen wat goed uitkwam. 1,43v was ook niet stabiel en tijdens de tweede pass kwam daar ook een error. Werd vrij snel erna weer wakker. 1,435v is wel een 100% pass. Dus nu kijken of er weer een game is die meteen crasht. :+
Tmaster schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:14:
[...]

Ik heb zelf een systeem van 3 jaar oud en speel ook Anno 1800. Ik heb ook 'ineens' die BSOD bij Anno1800 maar alleen bij gebruik van DX12. Als ik de game op Met DX11 heb ik nog nooit een BSOD gehad met dat spel. Als het echt een hardware ding was geweest, bijvoorbeeld geheugen. dan was het ook wel met dx11 fout gegaan.
Ik heb nog nooit een BSOD met die game gehad en altijd DX12 gebruikt. Maar ik ga zo even testen. :)

[ Voor 25% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-08-2019 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

raymondw schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:00:
[...]

Laat mijn ervaringen nu echt omgekeerd zijn, helemaal bij een nieuw platform.
Hun hardware is vaak prima, maar de BIOS/software echt om te huilen.

Ik blijf dus ook vaak ver, ver weg bij Asus en daar ben ik zeker niet alleen in ;)

Ik kan me bijvoorbeeld nog herinneren dat Asus de Crosshair VI sepuku edition had :+
Ging na een reboot random de BIOS updaten en brickte zichzelf dan 8)7

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-09 09:35
Mijn B-die 3200c14 setje vandaag op mijn c6h bord draaiende op 3600 fclk1800 14 15 15 30 48. Dit met dram calculator. Geen idee of dit goed is?

Met de nieuwe chipsetdriver van amd en bios 7304 haal ik nu singlecore 4150.1mhz op mijn 3600

NIBE F1255 - HA - Niko home control II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Heeft iemand al de nieuwe bios uitgeprobeerd van Asus Crosshair VII (2701)? Ik lees een deel dat het zeer slecht wordt ontvangen en een klein deel wel goed.. ben benieuwd naar de ervaringen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
fvdg86 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:06:
Mijn B-die 3200c14 setje vandaag op mijn c6h bord draaiende op 3600 fclk1800 14 15 15 30 48. Dit met dram calculator. Geen idee of dit goed is?

Met de nieuwe chipsetdriver van amd en bios 7304 haal ik nu singlecore 4150.1mhz op mijn 3600
Beter dan ik haalde. Maar is het ook stabiel? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Dit word hem dan, vandaag de laatste componenten besteld! Nog een paar nachtjes slapen !

CPU: Ryzen 3900x
CPU Cooler: Corsair H150i Pro RGB (Watercooled)
RAM: Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 16GB 3200mhz cl14 (14-14-14-32)
GFX: Palit GeForce GTX 1080 GameRock Edition 8GB OC'd
MBB: ASUS ROG Crosshair VIII Hero
SSD: Samsung 970 Pro NVME (Windows)
SSD: Samsung 850 EVO 1 TB (Games)
SSD: Samsung 840 EVO 1 TB
HDD: Seagate Barracuda Pro 4TB (Storage)
PSU: Corsair HXi 750 Watt
Case: Fractal Design Define S2 Blackout TG

Spijtig dat ik een 1080 GTX heb(ja echt..) ik zit in een deadzone ermee, 2080 super doet het natuurlijk beter, maar voor de prijs niet. 2080TI nah. 5700XT vrijwel hetzelfde performance + heb gsync monitor.

Ik wacht dus op de refresh van de huidige RTX, volgend jaar ? Enige toekomstige game die mss niet meer op high kan is Cyberpunk 2077.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 15:36
Ferio schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:16:
Heeft iemand al de nieuwe bios uitgeprobeerd van Asus Crosshair VII (2701)? Ik lees een deel dat het zeer slecht wordt ontvangen en een klein deel wel goed.. ben benieuwd naar de ervaringen hier
2606 is de officiële, de 2701 is gemaakt door een medewerker gok ik, Shamino.

2606 is ook de 1003AB.

[ Voor 3% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 20-08-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Huib_Bloodstone schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:12:
[...]

2606 is de officiële, de 2701 is gemaakt door een medewerker gok ik, Shamino.

2606 is ook de 1003AB.
2606 bedoelde ik inderdaad, maar schijnt ook niet veel soeps te zijn. Heb je hem al geïnstalleerd? Ik las dat veel meer mensen nu problemen hebben door deze bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-09 09:35
DaniëlWW2 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:02:
[...]

Die tweede weet ik wel. Die crasht op werkelijk alles binnen 15 minuten als het niet perfect stabiel is. :P
Misschien ga ik mijn RAM zo maar stresstesten. Stuk sneller en veel leuker. ;)
100% stabiel op 1.450volt. In Xplane11 nog geen crashes gehad. Zal nog eens een langere memtest doen dan 4 uur.

NIBE F1255 - HA - Niko home control II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
Ferio schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:27:
[...]

2606 bedoelde ik inderdaad, maar schijnt ook niet veel soeps te zijn. Heb je hem al geïnstalleerd? Ik las dat veel meer mensen nu problemen hebben door deze bios
Met deze bios heb ik geen OC meer, nog geen tijd gehad.
Wel de D.O.C.P, pakte die in 1 keer zo niet probeer eerst de voltage van het geheugen naar 1.35 te zetten daarna D.O.C.P. (ligt eraan wat voor geheugen je hebt)

Verders 3400/CL15 stabiel met normale performance van een 3700X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:44
Docschnitzel schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 08:10:

Hier precies zo; Dit weekend mijn Intel i7-6700K "vervangen" voor een AMD 3900x met Aorus Master en Corsair Dominator Platinum RGB 32 GB 3200Mhz CL16. Ook maar meteen een nieuw "bescheiden" kastje erbij; Thermaltake Level 20 XT :+
Vrijdagavond besteld en zaterdag binnen.
Ervaringen; CPU erin, koeler erop (Wraith Prism nu nog), geheugen er in, M.2 SSD's er in, graka erin, stekkers aansluiten, booten en in no time in Windows. Met de BIOS nog af fabriek en standaard.
Dan begint het pas echt...
Ryzen Master erop, drivers erop en kijken wat er gebeurt. Ryzen Balanced staat aan, cores gaan slapen... ziet er goed uit. Gigabyte software er allemaal op, spelen met de fans. BIOS update. So far so good.
Maar oei, wat wordt deze CPU heet. De Wraith Prism (switch op LOW) is lekker nerveus met toerental, dus even een curve instellen en delta. Ok, die heb ik stil(ler) gekregen... CPU wordt nog heter. Hmm. Echt idle al rond de 50 graden, zodra ik ga gamen 70-80 graden. Benchmarken? Afhankelijk van welke benchmark raak ik de 91 graden (Cinebench), met Prime95 BLEND direct 95 graden na het drukken op start en wordt er gethrottled. Dit heeft betere koeling nodig :). Het is dan ook maar tijdelijk, maar toch.
Ryzen Master bracht nog even een verrassing toen ik ineens 12 cores/threads kwijt was. Bleek dat de GAME modus dit doet... moet je maar weten!
Sta nu op Auto Overclock met alles max ingesteld en enkele cores tikken de 4450 aan.
Geheugen ingesteld op 1767 (was 1600 standaard), dus nu 3533MHz ipv 3200. Zonder voltage of latency aanpassingen nog. Op 1800 leek alles goed te werken maar kreeg ik fouten in Prime95 op geheugen.

Hele nieuwe wereld, AMD. Ik zit al zo lang weer op Intel dat het even wennen is. Ach, wel weer leuk. En tot nu toe probleemloos voor zover ik kan beoordelen, nu nog een zo laag mogelijke temperatuur weten te vinden met zo hoog mogelijk clock speed op boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Huib_Bloodstone schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:09:
[...]

Met deze bios heb ik geen OC meer, nog geen tijd gehad.
Wel de D.O.C.P, pakte die in 1 keer zo niet probeer eerst de voltage van het geheugen naar 1.35 te zetten daarna D.O.C.P. (ligt eraan wat voor geheugen je hebt)

Verders 3400/CL15 stabiel met normale performance van een 3700X
Loopt verder stabiel? Ik las ook veel over blauwe schermpjes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
0 BSOD..

2x m.2 SSD nvme, 3700x cpu, corsair lpx 3400 geheugen, vega 64

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soeski schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:37:
[...]
Ook maar meteen een nieuw "bescheiden" kastje erbij; Thermaltake Level 20 XT :+
Kende ik nog niet, mooie kast hoor.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
Help!!!! schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:13:
[...]

Kende ik nog niet, mooie kast hoor.
Ik wist vooraf de maten al wel, en had de reviews gezien... maar tandjes wat is dit ding groot. Als je daar geen deftige pomp en veel fans in hangt is het een boel lucht waar je naar zit te staren. :)
Sommige mensen dachten dat het een wijnklimaatkast was...

[ Voor 7% gewijzigd door Soeski op 20-08-2019 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
fvdg86 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:51:
[...]

100% stabiel op 1.450volt. In Xplane11 nog geen crashes gehad. Zal nog eens een langere memtest doen dan 4 uur.
Niet Memtest, Memtest86 met een USB stick.
HCI Memtest heeft me de afgelopen dagen zwaar belazerd waardoor mijn vertrouwen weg is. Ik heb ook een C6H, 3200C14 Flare X en dan een 3700X. Zeer vergelijkbare situatie waardoor ik helemaal Memtest86 zou aanraden. Duurde bij mij iets meer dan drie uur voor een standaard vier passes run, maar het werkt tenminste wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:47:
[...]
Duurde bij mij iets meer dan drie uur voor een standaard vier passes run, maar het werkt tenminste wel. :)
Slaap je maar 3 uur? :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Nee, ik werd steeds wakker en ik heb juist minstens 8 uur slaap achter elkaar nodig zonder onderbrekingen. Ik heb echt een waardeloze nachtrust gehad...
Maar het zou nu echt stabiel moeten zijn, hoop ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Ik heb bizarre bug met mijn overclocked geheugen.

8u memtest -> geen problemen.
Wolfenstein youngblood. Bepaalde map. Bepaald ventje. Als ik daar 1 maar op schiet freezed het spel. Als ik al de rest eraan schiet en dat ventje ontwijk. -> geen problemen.

Als ik mem op defaults zet. Ook geen problemen. :D The fuck! (enkel dat ventje met oc geheugen - prijs :D )

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merreck
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-03 23:43
Kan iemand naar deze kwestie kijken en misschien wat meer duidelijkheid hierop brengen?

Dear G.skill,

i have seen the release of the new G.Skill trident NEO line of Ram products.

the prices differ quite dramatically, and the only real difference I can find is the following:

Trident NEO C with CL16 has a different timings 16-19-19-39
as opposed too the non "C" version with CL16, 16-16-16-36

other than this specification difference, there is a mention of being specially optimized for AMD Ryzen 3000 series and X570, however provides no actual details of what this entails.

is the timings part of this optimization?

if so, how would a higher CL timings be considered a optimization, unless it has a unknown positive benefit?

if not, then what is the optimization?

the reason this is a concern to me, is the massive price difference in my country

F4-3600C16D-16GTZN 260 euro
F4-3600C16D-16GTZNC 130 euro

F4-3600C16D-32GTZN 270 euro
F4-3600C16D-32GTZNC 410 euro

these prices seem to be more than just increased scrutiny in bin-ing of the chips, it seems to appear to me that these are lower quality and the MSRP reflects this in the pricing.
Granted the increased demand of RAM kits has inflated the prices, but if that were the case, everything would inflate similarly.

why is one 100% or 65% than the other set?

thank you kindly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 15:45
Even een vraagje hier aan de kenners. Ik heb zonet mijn pc geüpgrade naar een Ryzen 5 3600 icm een MSI b450 tomahawk max en 16gb DDR4-3200 corsair CL16 geheugen. Deze zit in een Fractal design define R5 black (standaard setup).

Ik heb de Ryzen 5 cpu geïnstalleerd met de stock cooler. Bij gamen (BF5 MP Conquest, kan soms best druk worden en de cpu nogal belasten) op low settings (want de GTX970 kan hier niet goed meer mee overweg, ik wil het liefst rond de 90-100 fps, alles lager komt schockerig over bij mij) bereikt de temp een piek van 84°.

Meestal hangt deze rond de 76 graden te bengelen, met dus blijkbaar af en toe een piek naar iets boven de 80 graden.

Is dit normaal of problematisch? Ik lees her en der wel dat er wat problemen zijn met de nieuwe ryzens en hun temps. Desondanks las ik overal dat de stock cooler echt voldoende is en hoewel hij dus rond de 80 graden wordt vind ik de wraith stealth cooler niet luid overkomen.

Verder heb ik geen problemen ondervonden bij het installeren van de cooler.

[ Voor 3% gewijzigd door FlameDB op 20-08-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
Ik heb sinds zaterdag 3900X draaien op een auorus master 570x en heb me nog niet echt verdiept in ryzen master etc etc.

Wat mij wel opvalt is deze chip echt significant veel warmer wordt dan mijn vorige PC (3930K @4.1). Mijn Noctua 15 SE draait heel vaak op 100% waar mijn vorige PC dit helemaal niet nodig had (met de zelfde koeler). Dit brengt ook het nodige lawaai met zich mee (waar ik een hekel aan heb). Hebben meerdere mensen hier last van?

Wat ik me voorts afvraag wanneer deze chip zijn boost snelheden haalt. Tot nu toe haalt ie niet hoger dan 4.25. Dit is met geen overclocks aan en zonder PBO op het laatste bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
MAGDATTT schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:21:
Wat mij wel opvalt is deze chip echt significant veel warmer wordt dan mijn vorige PC (3930K @4.1). Mijn Noctua 15 SE draait heel vaak op 100% waar mijn vorige PC dit helemaal niet nodig had (met de zelfde koeler). Dit brengt ook het nodige lawaai met zich mee (waar ik een hekel aan heb). Hebben meerdere mensen hier last van?
De layout van de chips veroorzaakt deze warmte. Hij verbruikt niet meer en je kamer wordt er ook niet warmer van dan een andere CPU met hetzelfde verbruik. Hij kan simpelweg de warmte niet snel genoeg kwijt. Dat een Noctua 15 SE op 100% moet draaien om hem een beetje acceptabel te houden verbaasd mij wel gezien mijn AIO in een mini-ITX een 3900X onder de 70C weet te houden met een paar Noctua fans op nog zeker geen 25% van hun kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
Met het aanpassen van de curves (in smart fan in bios) heb ik het al wel iets rustiger gekregen, maar nog steeds maakt hij bij tijd drukte wat eigenlijk niet zo zou moeten zijn. Ik zag gisteravond wel dat de voorste fan de verkeerde kan opdraait en dus lucht terug blaast naar de voorkant van kast ipv naar achteren (foei AZERTY). Dit ga ik dan mar zelf aanpassen (ben niet de meest handige mens, daarom ook in elkaar laten zetten bij pc boer)., maar dat viel me wel erg tegen eerlijk gezegd. Gaat dit veel verschil maken qua koeling en lawaai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
MAGDATTT schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:21:
Ik heb sinds zaterdag 3900X draaien op een auorus master 570x en heb me nog niet echt verdiept in ryzen master etc etc.

Wat ik me voorts afvraag wanneer deze chip zijn boost snelheden haalt. Tot nu toe haalt ie niet hoger dan 4.25. Dit is met geen overclocks aan en zonder PBO op het laatste bios.
Ja, ik heb dezelfde set-up sinds zaterdag ook en ik ben tijdelijk noodgedwongen over naar luchtkoeling, de meegeleverde Wraith Prism. Mooi ding, maarre.. nu dus wel herrie. Ik heb nu nog maar 6 fans in de kast zitten (dit worden er totaal 11), maar de CPU koeler is de enige die ik hoor. Ik weet niet hoe lang ik het nog vol houd, ik kom van een AIO met fans op de allerlaagste stand en dan nog voldoende koeling in een mini-ITX. Maargoed, dat was Intel. Dit is AMD en those babies get hot!
Ik heb de fan curves aangepast zodat de herrie nog uit te houden is. Dan maar een hete CPU (constant boven de 70 graden als ik gewoon in Windows zit en surf e.d.), maar fan noise wil ik niet.
Ik heb Auto-Overclocking aangetikt en verder de Boost Override, PPT, TDC en EDC allemaal maximaal gezet. Ik tik dan af en toe 4500+ aan op 2 cores, exacte waarde weet ik niet meer. 4600 nog nooit gezien, maar dat komt wel als de koeling adequaat is met custom loops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zikje
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Paprika schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:26:
[...]

De layout van de chips veroorzaakt deze warmte. Hij verbruikt niet meer en je kamer wordt er ook niet warmer van dan een andere CPU met hetzelfde verbruik. Hij kan simpelweg de warmte niet snel genoeg kwijt. Dat een Noctua 15 SE op 100% moet draaien om hem een beetje acceptabel te houden verbaasd mij wel gezien mijn AIO in een mini-ITX een 3900X onder de 70C weet te houden met een paar Noctua fans op nog zeker geen 25% van hun kunnen.
3900x met Noctua D15 met 2 fans op de Noctua
Idle: 33-35
Gaming: 55
Handbrake encoding (alle cores aan): 75-80

Temps zouden normaal zijn volgens alle berichten. Absolute max temp was 95 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
zikje schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:39:
[...]

3900x met Noctua D15 met 2 fans op de Noctua
Idle: 33-35
Gaming: 55
Handbrake encoding (alle cores aan): 75-80

Temps zouden normaal zijn volgens alle berichten. Absolute max temp was 95 dacht ik.
3900x met Wraith Prism:
Idle: ~70 (50-55 als ik net koud opstart)
Gaming: 78-80
Full throttle: 90+

Best warm dat ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Merreck schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:06:
Kan iemand naar deze kwestie kijken en misschien wat meer duidelijkheid hierop brengen?

Dear G.skill,

the prices differ quite dramatically, and the only real difference I can find is the following:

other than this specification difference, there is a mention of being specially optimized for AMD Ryzen 3000 series and X570, however provides no actual details of what this entails.

if so, how would a higher CL timings be considered a optimization, unless it has a unknown positive benefit?

the reason this is a concern to me, is the massive price difference in my country

these prices seem to be more than just increased scrutiny in bin-ing of the chips, it seems to appear to me that these are lower quality and the MSRP reflects this in the pricing.
Granted the increased demand of RAM kits has inflated the prices, but if that were the case, everything would inflate similarly.

thank you kindly
Op die leidende vragen zit geen enkele support medewerker te wachten :P . Los hiervan ga je de mist in doordat marktprijzen pakt en niet de MSRP. Bij de eerste die ik intyp, de F4-3600C16D-16GTZN , staat alleen centralpoint in de pricewatch. Een partij die bekend staat voor hun hoge prijzen, zeker bij een weinig concurrentie. Je aanname dat deze modules zo veel duurder in de markt worden gezet is dus gebaseerd op een denkfout. Daarmee is de vraag die daar uit volgt automatisch triviaal.

Ik vermoed dat de vraag die je echt wil stellen is of het nut heeft om speciaal ryzen geheugen te kopen. Voor stabiliteit lijkt me dat altijd wel handig, maar je kunt beter de QVL van een moederbord raadplegen. Daar zie je precies welke modules werkend zijn bevonden.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Merreck schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:06:

Dear G.skill,

thank you kindly
Het verschil is dat die goedkopere setjes waarschijnlijk Hynix CFR chips hebben terwijl de duurdere setjes ook de betere Samsung B-die of Micron E-die geheugenchips hebben. Simpel gesteld zijn de setjes met 16-16-16-36 gewoon beter. Ik denk dat het alsnog B-die chips zijn, Die hebben dergelijke premium prijzen, maar zijn dan ook veel beter. Neemt niet weg dat €260 belachelijk is. Het probleem is dat de oude 3600C16 setjes helemaal verdwenen lijken te zijn.
FlameDB schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:20:
Even een vraagje hier aan de kenners. Ik heb zonet mijn pc geüpgrade naar een Ryzen 5 3600 icm een MSI b450 tomahawk max en 16gb DDR4-3200 corsair CL16 geheugen. Deze zit in een Fractal design define R5 black (standaard setup).

Ik heb de Ryzen 5 cpu geïnstalleerd met de stock cooler. Bij gamen (BF5 MP Conquest, kan soms best druk worden en de cpu nogal belasten) op low settings (want de GTX970 kan hier niet goed meer mee overweg, ik wil het liefst rond de 90-100 fps, alles lager komt schockerig over bij mij) bereikt de temp een piek van 84°.

Meestal hangt deze rond de 76 graden te bengelen, met dus blijkbaar af en toe een piek naar iets boven de 80 graden.

Is dit normaal of problematisch? Ik lees her en der wel dat er wat problemen zijn met de nieuwe ryzens en hun temps. Desondanks las ik overal dat de stock cooler echt voldoende is en hoewel hij dus rond de 80 graden wordt vind ik de wraith stealth cooler niet luid overkomen.

Verder heb ik geen problemen ondervonden bij het installeren van de cooler.
Is normaal. Je moet je bedenken dat onder de IHS van je CPU een zeer kleine core chip zit met een oppervlakte van minder dan 80mm2. Die produceert verreweg de meeste hitte. Deze kleine chip is gesoldeerd aan de IHS om de hitte af te voeren, maar waarschijnlijk kan deze constructie de afvoer maar net aan. Denk aan een brede snelweg die opeens versmalt naar een enkele afrit. Dan krijg je ook opstoppingen.

Daarom worden deze chips zo extreem snel heet. Het kan geen kwaad omdat een Ryzen 3000 bij 95 graden zou moeten gaan terugclocken. Dat is de limiet. 80C is warm, maar niet rampzalig. Het internet staat alleen al vol met onzinnige paniekverhalen over hoe verschrikkelijk dit is. Als je vervolgens ook geen last hebt van het geluid van de stock koeler, dan is er helemaal geen probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-09 14:05
sinds een paar dagen in het bezit van een nieuw AMD systeem na jaren Intel te hebben gedraaid.

Mijn gaming laptop GS60 6QE (6700HQ+970M) werd beetje karig voor moderne games en ik wilde graag een laptop met meer batterijduur maar nog steeds in te pluggen op mijn desktop monitor en toetsenbord om te gamen.

Zat te kijken naar Gigabyte Aero 15 OLED met RTX 2060 of 2070. maar deze zijn schreeuwen duur en de prestaties erg ondermaats vergeleken met de desktop varianten. De 2070 is amper sneller dan de 2060 door thermal throtteling zelfs met verbeterede koeling uit laatste serie... Toen kwam Ryzen 3000 uit. En sinds ik in China woon en amper belasting over producten betaal hier voor alles dat hier gemaakt is kon ik een heel voordelige kit samenstellen:

Ryzen 3600 + Gigabyte DS3H €215
Corsair LPX 3200 CL16 €70
Gigabyte 2070 Super Gaming OC €500
Corsair VS650 €40
Antec P5 €40

Alles samen om en nabij €900

Opslag uit mn laptop over:
Samsung 950 Pro 512GB
Intel 660P 1TB
Samsung 860 EVO 1B

zo gezegd zo gedaan,

Kitje geinstalleerd. Moest flexibele PCI-E kabel gebruiken om bij het PCIE slot te komen om een 2e NVME te installeren.
Verse windows erop. Laatste bios en drivers.

En het werkt. Deftige scores op het eerste gezicht. Maar de CPU werd 95 graden met the wraith stealth.. niet echt daily driver materiaal... Wraith Spire op de kop getikt met koperen bodem en wat conductonaut.. 85 graden max. Wraith Max op de kop getikt 80 graden max. TE HOOG. Gekeken naar goede luchtkoelers maar niks past met 155mm te besteden dus Corsair H60 erin. 75 graden max. Daar koop ik geen waterkoeler voor. uiteindelijk H80i V2 erin en nu 65 graden met gamen max en lang stressen met prime net geen 70. Deftig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6KA2aHtFwut38v4NEGYpzQxu/full.png

Intussen na eerste koeler swap liep ik tegen een probleem aan. na koeler installatie cold boot wilde hij niet starten en 3 beeps. Gecheckt of ik niet wat liquid metal ergens gemorst had. alles clean. CMOS. opnieuw instellen. alles draait. Na koude start zelfde probleem. Moederbord wil geheugen niet op 3200 XMP profiel booten vanuit koude start. geen optie om DRAM boot voltage in te stellen. draait allemaal perfect zo lang ik de stroom er niet af haal. stroom eraf dan moet ik cmos reset doen en alles opnieuw laden in de bios. Nieuw geheugen besteld. Trident Z RGB 3200CL14 Samsung B-die. Zelfde probleem. Betere voeding erin VS650 eruit. RM650X erin. geen oplossing. Moederbord terug naar de winkel. Hebben ze getest met verschillende processoren en verschillend geheugen. Bios Gigabyte gewoon niet compatible met 3200MHz ram en Ryzen 3600.

Moederbord omgeruild voor MSI B450 Mortar. Kut MSI software maar goede bios en goed stabiel bord.

Toen kon het spel beginnen. Geheugen tunen.

Uiteindelijk mijn geheugen stabiel op 3600CL14-14-15-14-28-42-1T op 1.44V

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ovItz5iss1BW7AMKwaMwmZBf/full.png

Volgend probleem CPU blijft boosten op 1.4V+
Power profile in windows op Ryzen Balanced zetten en opgelost.

Uiteindelijk is de build op iets als dit uitgekomen. Na deze photo heb ik nog wat kabels weggewerkt. Ik doe niet aan lampjes en andere troep. geen windows. Gewoon zwart, kast dicht en onder bureau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b2GqiHEv1x7HXEKxdBS6dyUT/full.jpg

Het systeem draait nu stabiel als een zonnetje. Cinebench 3600 stabiel multicore en single core iets van 2800. Even vergeten wat het precies was maar in lijn met anderen.

Ryzen 3600 is een aanrader als je goede koeling kan waarborgen. Ryzen 3700X was voor mij persoonlijk geen voordeel omdat ik game op 3440x1440 en mijn videokaart absoluut de bottleneck is voor nu. Volgend jaar nieuwe GPU en nieuwe AM4 erin en doorknallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t7XoV38ieRWSnBqHWPDWRd2m/full.jpg

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren mijn nieuwe systeem in elkaar gezet en nu, na de installatie van mijn meest gebruikte programma's, eens wat aan het spelen met RyzenMaster.
All core boost op 4250 met 1,4V en RAM op 3600/CL16:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9qVCP4VzP4omITsfktMIPHtk/medium.png
Temps bleven rond de 85 graden. En tevens alle standaard meuk draaiend op de achtergrond (Bitdefender, MalwareBytes, Discord).
Ryzen 9 R3900X, GB AX570 Master, G.Skill F4-3600C16Q-64GTZNC, custom waterkoeling.
Hier ga ik veel plezier aan beleven met mijn renderwerkzaamheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:13:
Gisteren mijn nieuwe systeem in elkaar gezet en nu, na de installatie van mijn meest gebruikte programma's, eens wat aan het spelen met RyzenMaster.
[Afbeelding]
Temps bleven rond de 85 graden. En tevens alle standaard meuk draaiend op de achtergrond (Bitdefender, MalwareBytes, Discord).
Ryzen 9 R3900X, GB AX570 Master, G.Skill F4-3600C16Q-64GTZNC, custom waterkoeling.
Was dit zonder handmatige OC? Voltage op met een all-core workload zou namelijk lager dan dat moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towncar
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2019
Ik ben sinds zaterdag ook "voorzien" van een Ryzen setup:

Gigabyte X570 Aorus Pro
Ryzen 3900x met Dark Rock Pro 4
2x M2 Evo 970 1TB

Na het updaten van het moederbord is de chipset fan gelukkig onhoorbaar geworden. Verder draait het systeem goed stabiel en blijft alles goed koel.

Ik heb de SSD's in RAID0 configuratie gezet omdat ik graag gewoon 2TB opslag wilde hebben. Nu haal ik deze waardes:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HZwT8lz.jpg

Nu lijkt het gewoon goed, allee de 4k waarde is iets lager dan een gewoon een losse schijf. komt dit door de raid config? ik kan er nog super weinig over vinden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:13:
[Afbeelding]
Ik haal hier niet hoger dan 7160.
Ram op 3600/17 op zelfde moederbord
Koeler noctua 15 se

Bestaat er iets ale een algemene guide om alles zo in te stellen dat systeem probeert er alles uit krijgen wat er in zit? Ik heb het idee dat er voor mij meer in het vat zit, maar omdat ik niet weet waar wat in te stellen dit niet gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Towncar schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:02:

Gigabyte X570 Aorus Pro
2x M2 Evo 970 1TB

Na het updaten van het moederbord is de chipset fan gelukkig onhoorbaar geworden. Verder draait het systeem goed stabiel en blijft alles goed koel.

Ik heb de SSD's in RAID0 configuratie gezet omdat ik graag gewoon 2TB opslag wilde hebben. Nu haal ik deze waardes:

[Afbeelding]

Nu lijkt het gewoon goed, allee de 4k waarde is iets lager dan een gewoon een losse schijf. komt dit door de raid config? ik kan er nog super weinig over vinden online.
Correct. Random 4k waarden gaan omlaag bij een RAID0 config. Je sequentiele waarden krijgen een boost maar daar voel je bij NVME SSD's in de praktijk maar weinig van.

Daarom wordt het i.h.a. gezien als zinloze aangelegenheid. Al helemaal omdat je TRIM support kwijt raakt in RAID.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Evernote schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:59:
[...]

Was dit zonder handmatige OC? Voltage op met een all-core workload zou namelijk lager dan dat moeten zijn..
Heb me er nog niet te veel in verdiept maar ik heb in RyzenMaster het voltage zelf van 1,39V op 1,4V gezet en de cores ingesteld op 4250. Toen een apply en test, reboot en de Cinebench. Met dit als resultaat.
Ondertussen alles weer terug naar stock settings, behalve dan het RAM (dat laat ik lekker op 3600).
Ik heb liever een rustig en stabiel systeem op dit moment. Alleen weet ik nu dat ik er meer uit kan halen en dat zal ik zeker ook (gaan) doen wanneer ik het nodig heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
Even over die nieuwe AMD chipset drivers. Kan je die over de al reeds geinstalleerde chipset drivers van je MOBO installeren, of moet je die eerst deinstalleren (indien mogelijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-09 14:05
Ik heb ze er gewoon overheen gegooid...... Lijkt allemaal in orde.. de performance profielen waren wel even aan het trippen en automatisch aan het schakelen tussen profielen zonder mijn input maar nu stabiel lijkt het.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:06:
[...]

Heb me er nog niet te veel in verdiept maar ik heb in RyzenMaster het voltage zelf van 1,39V op 1,4V gezet en de cores ingesteld op 4250. Toen een apply en test, reboot en de Cinebench. Met dit als resultaat.
Ondertussen alles weer terug naar stock settings, behalve dan het RAM (dat laat ik lekker op 3600).
Ik heb liever een rustig en stabiel systeem op dit moment. Alleen weet ik nu dat ik er meer uit kan halen en dat zal ik zeker ook (gaan) doen wanneer ik het nodig heb ;)
Heb je alle cores op 4250 gezet en voltage verhoogd; meer niet? Ik heb exact dezelfde set-up dus ik zal het vanavond eens een gooi geven. Ik zag wel dat je Ryzen Master profielen kon exporteren/importeren, is er niet al een site of forum waar dit aangeboden wordt met allerlei configs? Dus; geef je CPU en mobo in en er rolt een config uit die iemand al succesvol heeft draaien. Zo niet; kan je je eigen config uploaden. Geen garanties uiteraard, maar misschien wel leuk/nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
Soeski schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:33:
[...]

Heb je alle cores op 4250 gezet en voltage verhoogd; meer niet? Ik heb exact dezelfde set-up dus ik zal het vanavond eens een gooi geven. Ik zag wel dat je Ryzen Master profielen kon exporteren/importeren, is er niet al een site of forum waar dit aangeboden wordt met allerlei configs? Dus; geef je CPU en mobo in en er rolt een config uit die iemand al succesvol heeft draaien. Zo niet; kan je je eigen config uploaden. Geen garanties uiteraard, maar misschien wel leuk/nuttig.
Dat is idd een goed idee. +1 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soeski schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:33:
[...]

Heb je alle cores op 4250 gezet en voltage verhoogd; meer niet?
Precies dat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Libbz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-06 23:30
Blaat schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:46:
[...]

Correct. Random 4k waarden gaan omlaag bij een RAID0 config. Je sequentiele waarden krijgen een boost maar daar voel je bij NVME SSD's in de praktijk maar weinig van.

Daarom wordt het i.h.a. gezien als zinloze aangelegenheid. Al helemaal omdat je TRIM support kwijt raakt in RAID.
Ik heb hetzelfde idee. Wist nite van de TRIM support trouwens. Is er een andere manier om de storage 2TB te maken met 2x 1TB SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Libbz schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:40:
[...]

Ik heb hetzelfde idee. Wist nite van de TRIM support trouwens. Is er een andere manier om de storage 2TB te maken met 2x 1TB SSD?
De enige goede manier is een hardware raid setup maken op een aparte pcb. De beteren hebben een controller erop zitten die de SSD's individueel laat trimmen.

Maar dat is duur, erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 09:54

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Doet AMD's StoreMI ook niet zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:46:
[...]

Sinds 2012 ondersteund Intel met de RST software trim in raid0; https://www.anandtech.com...s-motherboards-we-test-it Of dat bij Ryzen 3 het geval is heb ik nog niet kunnen achterhalen behalve dat iemand in 2017 aangeeft dat trim na een chipset driver beschikbaar werd in sandisk software icm een raid 0 setup: https://community.amd.com/thread/214870 Dus wellicht dat het gewoon werkt in Ryzen gen 3.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Na met het oude setje geheugen niks kunnen veranderen heb ik nu met een nieuw Corsair setje well al iets kun en spelen. Standaard is het setje 3600C18 met waardes van 18-22-22-22-44 en heb heb stabiel op 16-21-21-21-43 gekregen na memtest. Op dit moment aan het testen met 16-20-20-20-42 en tot nu toe geen errors in memtest. Hoever zal ik kunnen gaan met een Voltage van 1.4? Dit is de max die ik eigenlijk wil gaan namelijk. Het is Micron E-die geheugen volgens Typhoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damien56
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 17:59
Ik volg dit topic al een tijdje en heb toevallig een topic gevonden voor mensen met micron e-die. Ik heb hierdoor mijn timings aardig strak kunnen zetten zonder errors. Ik draai nu 3733CL16-19-12-12-36-58 op 1.4v zonder errors in HCL memtest. Ik moet nog wel testen met memtest86, heb ook zonder problemen benches en spellen kunnen draaien. Ik draai alles op de waardes uit de tight column, maar ik zou eerst beginnen bij safe.
https://www.reddit.com/r/...gs_for_micron_edie_2x8gb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zikje
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Tweakriez schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:43:
Na met het oude setje geheugen niks kunnen veranderen heb ik nu met een nieuw Corsair setje well al iets kun en spelen. Standaard is het setje 3600C18 met waardes van 18-22-22-22-44 en heb heb stabiel op 16-21-21-21-43 gekregen na memtest. Op dit moment aan het testen met 16-20-20-20-42 en tot nu toe geen errors in memtest. Hoever zal ik kunnen gaan met een Voltage van 1.4? Dit is de max die ik eigenlijk wil gaan namelijk. Het is Micron E-die geheugen volgens Typhoon.
Kan je de volledige specs, serienummer en versie nr eens geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Libbz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-06 23:30
Mijn Ballistix geheugen draait:
16-18-18-38-58-1.35V

Maar dit is standaard :o. Volgens mij is het wel Micron e-die. BLE2K8G4D36BEEAK. Wat zal ik kunnen halen?

Ga hier dit weekend eens mee aan de slag, maar ben benieuwd of iemand anders al wat gedaan heeft ermee.

[ Voor 24% gewijzigd door Libbz op 21-08-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

zikje schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:08:
[...]

Kan je de volledige specs, serienummer en versie nr eens geven?
Het gaat om dit setje https://www.corsair.com/e...lack/p/CMW16GX4M2Z3600C18

Het serienummer zal ik later van het doosje kunnen halen maar die heb ik nu niet bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
Weet iemand hoe ik er achter kom welke die er in Hyperx predator HX436C17PB3/16 geheugn zit? Thaiphoon werkt niet op mijn pc. Ik wil graag ryzen memory calculator gebruiken maar kom zo niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhaans
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-05 00:47
Hallo allen,

Ik heb onlangs mijn build voorzien van een MSI b450 mortar icm een ryzen 3600 en G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB.
In principe draait het goed, alleen heb ik last/te maken met een erg lange opstarttijd.
Het duurt ongeveer een minuut/anderhalve minuut voordat ik bij de optie om naar het bios te gaan kom.
daarna gaat alles vlot en zit ik zo in windows.
Iemand een idee waar dit mee te maken heeft en of ik dit kan fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
Fast boot selecteren in bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
En als je Ultra-FAST hebt in je BIOS, pas dan op. Ik heb deze setting aangezet en het is inderdaad Ultra-Fast. Voor mijn monitor beeld geeft zit ik al in Windows. Ik kan op de DEL knop hangen en rammen wat ik wil direct na aanzetten PC, maar ik kom niet meer in de BIOS. :)
Gelukkig wel nog met de Gigabyte software vanuit Windows (Boot to BIOS optie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Laatst online: 20-09 21:52
Towncar schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:02:

Gigabyte X570 Aorus Pro
2x M2 Evo 970 1TB

[Afbeelding]

Heb je ook de samsung Nvme driver geinstalleerd? Scheelt bij mij een slok op een borrel qua performance.

https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:38

ikt

@hhaans BIOS geupdate?

B450M Mortar en R5 3600, en starten is redelijk snel, al issie altijd snel geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:58
De mortar b450 met een Ryzen 3600 is bij mij het snelste systeem met opstarten gaat echt rete snel.
Vergeleken met mijn andere systemen die nog fastboot gebruiken is de mortar het snelst
Pagina: 1 ... 31 ... 68 Laatste