sinds een paar dagen in het bezit van een nieuw AMD systeem na jaren Intel te hebben gedraaid.
Mijn gaming laptop GS60 6QE (6700HQ+970M) werd beetje karig voor moderne games en ik wilde graag een laptop met meer batterijduur maar nog steeds in te pluggen op mijn desktop monitor en toetsenbord om te gamen.
Zat te kijken naar Gigabyte Aero 15 OLED met RTX 2060 of 2070. maar deze zijn schreeuwen duur en de prestaties erg ondermaats vergeleken met de desktop varianten. De 2070 is amper sneller dan de 2060 door thermal throtteling zelfs met verbeterede koeling uit laatste serie... Toen kwam Ryzen 3000 uit. En sinds ik in China woon en amper belasting over producten betaal hier voor alles dat hier gemaakt is kon ik een heel voordelige kit samenstellen:
Ryzen 3600 + Gigabyte DS3H €215
Corsair LPX 3200 CL16 €70
Gigabyte 2070 Super Gaming OC €500
Corsair VS650 €40
Antec P5 €40
Alles samen om en nabij €900
Opslag uit mn laptop over:
Samsung 950 Pro 512GB
Intel 660P 1TB
Samsung 860 EVO 1B
zo gezegd zo gedaan,
Kitje geinstalleerd. Moest flexibele PCI-E kabel gebruiken om bij het PCIE slot te komen om een 2e NVME te installeren.
Verse windows erop. Laatste bios en drivers.
En het werkt. Deftige scores op het eerste gezicht. Maar de CPU werd 95 graden met the wraith stealth.. niet echt daily driver materiaal... Wraith Spire op de kop getikt met koperen bodem en wat conductonaut.. 85 graden max. Wraith Max op de kop getikt 80 graden max. TE HOOG. Gekeken naar goede luchtkoelers maar niks past met 155mm te besteden dus Corsair H60 erin. 75 graden max. Daar koop ik geen waterkoeler voor. uiteindelijk H80i V2 erin en nu 65 graden met gamen max en lang stressen met prime net geen 70. Deftig.
Intussen na eerste koeler swap liep ik tegen een probleem aan. na koeler installatie cold boot wilde hij niet starten en 3 beeps. Gecheckt of ik niet wat liquid metal ergens gemorst had. alles clean. CMOS. opnieuw instellen. alles draait. Na koude start zelfde probleem. Moederbord wil geheugen niet op 3200 XMP profiel booten vanuit koude start. geen optie om DRAM boot voltage in te stellen. draait allemaal perfect zo lang ik de stroom er niet af haal. stroom eraf dan moet ik cmos reset doen en alles opnieuw laden in de bios. Nieuw geheugen besteld. Trident Z RGB 3200CL14 Samsung B-die. Zelfde probleem. Betere voeding erin VS650 eruit. RM650X erin. geen oplossing. Moederbord terug naar de winkel. Hebben ze getest met verschillende processoren en verschillend geheugen. Bios Gigabyte gewoon niet compatible met 3200MHz ram en Ryzen 3600.
Moederbord omgeruild voor MSI B450 Mortar. Kut MSI software maar goede bios en goed stabiel bord.
Toen kon het spel beginnen. Geheugen tunen.
Uiteindelijk mijn geheugen stabiel op 3600CL14-14-15-14-28-42-1T op 1.44V
Volgend probleem CPU blijft boosten op 1.4V+
Power profile in windows op Ryzen Balanced zetten en opgelost.
Uiteindelijk is de build op iets als dit uitgekomen. Na deze photo heb ik nog wat kabels weggewerkt. Ik doe niet aan lampjes en andere troep. geen windows. Gewoon zwart, kast dicht en onder bureau.
Het systeem draait nu stabiel als een zonnetje. Cinebench 3600 stabiel multicore en single core iets van 2800. Even vergeten wat het precies was maar in lijn met anderen.
Ryzen 3600 is een aanrader als je goede koeling kan waarborgen. Ryzen 3700X was voor mij persoonlijk geen voordeel omdat ik game op 3440x1440 en mijn videokaart absoluut de bottleneck is voor nu. Volgend jaar nieuwe GPU en nieuwe AM4 erin en doorknallen.