Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

SadisticPanda schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:28:
[...]

Goede aircooling koelt minstens even goed dan meeste AIO setjes.

Voordeel bij waterkoeling is dat je het piekerige gedrag van de cpu temp er beetje uitknalt aangezien de fans op het koelwater afgestemd zijn en niet rechtstreeks op de cpu. Bij meeste luchtkoelingen en moederborden gaan de fans als temp even over de treshold gaan gaan gelijk de fans harder blazen

In sommige mobo's kan je dit uitschakelen. Met H20 koeling heb je dit niet voor.

Buiten uitzicht en plaats rondom cpu is er niet echt groot voordeel van waterkoeling.
Nadeel kan wel zijn aangezien er geen fans rondom je cpu blazen, worden de vrm's iets warmer maar kan je opvangen door paar goede chassisfans te plaatsen.
Gelukkig gaat het in mijn geval dan ook om een custom loop en niet om een AIO.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:09

jgj82

Ja, maar = nee

onsgeluk schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:54:
[...]

Maar een 3900x zal niet hoger klokken als de geadverteerde max boost snelheid ongeacht van de temps van je setup? If so, dan is een goede luchtkoeler of AIO voldoende en heeft een dikke H2O setup dus niet heel veel meerwaarde...of begrijp ik het verkeerd?
Ik heb een vrij fors bemeten costum loop op m'n 3900X en Vega 64, en tenminste 3 cores die regelmatig over de advertised boostclock gaan, tot 4725MHz heb ik gezien in HWinfo64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Maar klopt het dat je nooit voorbij de grens van de PBO (200Mhz extra) zal komen?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

onsgeluk schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:51:
Maar klopt het dat je nooit voorbij de grens van de PBO (200Mhz extra) zal komen?
PBO doet weinig tot niets op m'n Aorus X570 Master

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

En ik maar denken dat ik de topicstart goed had doorgelezen 8)7 Maar hoe kom jij dan op die magische 4725 als het niet PBO is?

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JimeJitsu
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 09:11
Phusebox schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 07:37:
[...]

Je kunt een fan profiel kiezen. Hier maakt de fan in mijn versterker meer herrie dan de pc, zeker in gewoon Windows gebruik. Dark Rock 4 (non pro) en idle temps zijn ca 35 tot 45 graden. Tijdens benchmarks rond de 75 graden.
Ik heb nu een Scythe Mugen 5 op de processor gezet. Het is een wereld van verschil. Ik hoor nu nagenoeg niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

onsgeluk schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:01:
En ik maar denken dat ik de topicstart goed had doorgelezen 8)7 Maar hoe kom jij dan op die magische 4725 als het niet PBO is?
Dat doet ie zelf :D

PBO heeft bij mij alleen invloed op de allcore boost zover ik kan zien. Zonder PBO ~4100MHz, met richting 4250MHz. Maar het is nog WIP.
Ik krijg hem handmatig op 4375MHz allcore.
De 4725 zag ik op m'n beste core op CCX1, twee andere cores gaan ook over de advertised boostclock, beide 4650MHz.
Ik kan het helaas niet afdwingen, het boostalgoritme is nog een beetje Hokuspokus voor me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
jgj82 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:21:
[...]

Dat doet ie zelf :D

PBO heeft bij mij alleen invloed op de allcore boost zover ik kan zien. Zonder PBO ~4100MHz, met richting 4250MHz. Maar het is nog WIP.
Ik krijg hem handmatig op 4375MHz allcore.
De 4725 zag ik op m'n beste core op CCX1, twee andere cores gaan ook over de advertised boostclock, beide 4650MHz.
Ik kan het helaas niet afdwingen, het boostalgoritme is nog een beetje Hokuspokus voor me..
wait, dus al jou cores, dus alle CCX's boosten tot 4650? Dan zou je denken met de juiste voltage dat hij dat zou moeten aankunnen ( mits je ook goede temps heb )

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:55
SadisticPanda schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:51:
Daar, setje van 72euro, crucial 3200@16 e die binnen gekomen.

Gewoon in pc gestoken, xmp profiel op 3600@cl16-18-18-36 gezet en boom werkt gewoon. Nu finetunen van timings. Dit is gewoon het std xmp profiel van 3200 maar dan op 3600 gezet :p

Uurtje of 3 gememtest, geen fouten..zal wel zo blijven :p
Nou.. setje is binnen. Doet hier ook geen 3600. Voltage naar 1,4 gezet (DRAM calc vindt 1,39 recommended). Errors. Zet ik de kit op 3533 (dus net zoals m'n Samsung b-die) met 1,35 volt --> geen problemen.
Edit: toch wel.. ook op 3533 problemen met e-die....

Ik vermoed dat ik gewoon een zeer matige geheugencontroller in de CPU heb zitten. Ik kan nog even wat spelen met SOC voltage, maar dat had op m'n b-die ook geen resultaat. Deze geheugencontroller (al dan niet in combinatie met het bord) wil gewoon niet hoger dan 3533 tenzij je de timings heeeeeeel los zet (en dan echt bizar los).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

JinShepard schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:27:
[...]

wait, dus al jou cores, dus alle CCX's boosten tot 4650? Dan zou je denken met de juiste voltage dat hij dat zou moeten aankunnen ( mits je ook goede temps heb )
Helaas, alleen de cores van CCX1 doen dat. Van CCX2 komen ze eigenlijk niet verder dan ~4300MHz. Met een vaste multiplier kan ik CB20 draaien op 4375MHz allcore.

Zie het GoT Cinebench 'Wall of Fame' Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:16
De Ryzen 3700x draaide in principe al prima op mijn X370-F. Met manual timings, dat wel.

Nieuwe chipset & bios(gisteren uitgekomen) erop gezet. Draait nog steeds goed maar haal wel 150-200 punten minder in cinebench. Zal wel met de boost te maken hebben. DCOP werkt nu naar behoren.

Na de nieuwe bios die hopelijk de boosts fixt, maar even klooien met PBO en optimale settings.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Korvaag schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:42:
[...]

Nou.. setje is binnen. Doet hier ook geen 3600. Voltage naar 1,4 gezet (DRAM calc vindt 1,39 recommended). Errors. Zet ik de kit op 3533 (dus net zoals m'n Samsung b-die) met 1,35 volt --> geen problemen.
Edit: toch wel.. ook op 3533 problemen met e-die....

Ik vermoed dat ik gewoon een zeer matige geheugencontroller in de CPU heb zitten. Ik kan nog even wat spelen met SOC voltage, maar dat had op m'n b-die ook geen resultaat. Deze geheugencontroller (al dan niet in combinatie met het bord) wil gewoon niet hoger dan 3533 tenzij je de timings heeeeeeel los zet (en dan echt bizar los).
1.4V hier. gewoon alles auto. 3600CL16-18-18-38 (origineek 3200cl16-18-18-38)

Heeft er memtest van 6u op zitten, niks gevonden.

Wel grappig. Dram geeft safe waarden van 3600@cl16-19-19-38 op 1.39. Doe dan maar mijn xmp waarden :D
Zou het aan cpu liggen bij jou? Hier is het de goedkoopste (3600) op een b450 tomahawk bordje. Niet bepaald een beest... :/

Wel retestabiel op paar dingen na (het afsluiten stoort me vooral)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@SadisticPanda Ik vrees toch echt de CPU hier (al dan niet in combinatie met bord). Nou lees ik wel van mensen dat de memory OC met de laatste paar UEFI's niet overhoudt, dus daar kan het nog aan liggen, maar het is opvallend dat ik dit nu met 2 verschillende kits heb.

Ik krijg alleen maar stabiel: DRAM calc, b-die en dan V2 geheugen (dus matig) en die timings van 3533.. maar dat dan weer wel op 1,35 volt in plaats van de recommended 1,42. De beperking lijkt dus buiten de memorykit te liggen aangezien ik die 1,42 volt echt totaal niet nodig heb.

Hardware unboxed heeft toevallig vandaag een filmpje online gezet:
YouTube: 3rd Gen Ryzen DDR4 Memory Performance, XMP vs. Manual Timings

In het filmpje zit ergens dat ze moeite hadden om de infinity fabric op de 3600 stabiel te krijgen op 1800. Het kan dus prima zijn dat mijn CPU dat ook heeft (3600X) en deze fabric-snelheid gewoon niet trekt. Verklaart nog niet waarom ik m'n timings ook niet veel strakker kan zetten, maargoed. Als de IMC ook gewoon matig is dan kan dat wel natuurlijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Korvaag op 07-08-2019 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
jgj82 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:48:
[...]

Helaas, alleen de cores van CCX1 doen dat. Van CCX2 komen ze eigenlijk niet verder dan ~4300MHz. Met een vaste multiplier kan ik CB20 draaien op 4375MHz allcore.

Zie het GoT Cinebench 'Wall of Fame' Topic
Dat lijkt me dan een hele goede chip om per CCX overclocking toe te passen. Dan zou je op toch een stuk verder moeten komen dan met je All Core.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Ik heb op min 3700X een 3200 kit met Hynix CJR op 3200 - 14 - 17 - 17 - 30 zonder moeite. Morgen misschien nog wat strakker trekken en testen op 3600. Een eerste test naar 3600 en IF op 1800 ging zonder problemen maar met losse timings.

Wat gebruiken jullie btw als tool om het resultaat van RAM OC te testen. Ik merk in Cinebench bijvoorbeeld nauwelijks verschil maar die leunt volgens mij ook veel meer op rauwe CPU kracht dan memory.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 23:51
rajackar schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 21:58:
Ik heb op min 3700X een 3200 kit met Hynix CJR op 3200 - 14 - 17 - 17 - 30 zonder moeite. Morgen misschien nog wat strakker trekken en testen op 3600. Een eerste test naar 3600 en IF op 1800 ging zonder problemen maar met losse timings.

Wat gebruiken jullie btw als tool om het resultaat van RAM OC te testen. Ik merk in Cinebench bijvoorbeeld nauwelijks verschil maar die leunt volgens mij ook veel meer op rauwe CPU kracht dan memory.
AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 12:41
Zo build gedaan. Dat was weer even geleden en dat merk je. Maar het zit er weer strak in en werkt.
Ik ben wel teleurgesteld in de Wraith koeler. Wat een geluid maakt dat ding. Ik kwam van een Scythe Mugen 2 af, dus misschien wel wat verwend. Maar vooral het continue op en aftoeren is vervelend. Mogelijk geen goed thermisch contact maar ik ga Azerty denk ik even een goede koeler armer maken.
Passmark geeft wel heel lage scores voor geheugen en dat snap ik niet. 3200CL16 zou me toch niet in de onderste zestig procent moeten plaatsen? Ik kan het wel overklokken natuurlijk, maar eerst wil ik begrijpen waarom Passmark het nu zo slecht vindt. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Sandwalker schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 06:49:
Zo build gedaan. Dat was weer even geleden en dat merk je. Maar het zit er weer strak in en werkt.
Ik ben wel teleurgesteld in de Wraith koeler. Wat een geluid maakt dat ding. Ik kwam van een Scythe Mugen 2 af, dus misschien wel wat verwend. Maar vooral het continue op en aftoeren is vervelend. Mogelijk geen goed thermisch contact maar ik ga Azerty denk ik even een goede koeler armer maken.
Passmark geeft wel heel lage scores voor geheugen en dat snap ik niet. 3200CL16 zou me toch niet in de onderste zestig procent moeten plaatsen? Ik kan het wel overklokken natuurlijk, maar eerst wil ik begrijpen waarom Passmark het nu zo slecht vindt. Iemand een idee?
Draait het op die snelheid? Veel biosen geven bij default een enorm lage snelheid zoals 2133. Kan zijn dat je even moet instellen. Afhankelijjk van moederbord, kan je dat op en aftoeren ook uitschakelen.

Dat op en aftoeren gaat die met zelfde settings altijd doen, ook met dure nieuwe koeler. Ryzen 2 geeft nogal raar de temps weer en gaat random hoge temps geven voor even. Met duurdere koeler zal de fan mss stiller zijn maar je zal toch ff in bios moeten kijken (of overstappen naar aio die fan regelt op basis van koelwater)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zikje
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Lang moeten wachten op de 3900x, maar uiteindelijk dan toch ontvangen.

- 3900x
- ASRock Taichi X570
- Corsair 3600 4x8GB (problemen), Corsair 2x8GB 3200 (stabiel op XMP)
- Recentste BIOS 1,70A denk ik.

Grootste probleem bleek dus memory. Beiden staan op de QVL van het bord. Eerst 4x8GB geprobeerd (bord is daisy chain normaal), maar pc bleef rebooten. Daarna 1 slotje geprobeerd (A2 slot). Ook problemen.

Daarna memory van vorige PC gebruikt - 2x8GB 3200 - en dat werkte perfect stabiel.

Klein fannetje op mobo maakt wel behoorlijk wat lawaai. Heb in de BIOS al Silent profile opgezet, maar kga dat nog wat verder finetunen.

Verder is er een probleem bij de Taichi dat de USBC connector onder de grafische kaart zit, waardoor je die USBC dus niet kan aansluiten. Er is een mogelijkheid om de graka lager te zetten, maar begrijp niet goed welke impact dat heeft.

Die PCIE slots zijn 4x16 en 4x8, maar in de manual staat ook iets van de Matisse PCIE configurations, en daar staat 4x8 en 4x8...

Vond het vreemd dat mijn windows bootte zonder reinstall. Toch nieuw moederbord en CPU... Kan dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:49
Tip voor mensen die nog een oudere Noctua koeler hebben, je kunt gratis een AM4 bevestingsset aanvragen via Noctua.

https://noctua.at/en/nm-am4-mounting-kit-order-form

Zelf gedaan. Binnen een week in huis.

[ Voor 29% gewijzigd door Phusebox op 08-08-2019 09:42 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zikje
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:24:
Tip voor mensen die nog een oudere Noctua koeler hebben, je kunt gratis een AM4 bevestingsset aanvragen via Noctua.
Die noctuas zijn ook zo'n gemak om te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:36
zikje schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:05:
.......
Vond het vreemd dat mijn windows bootte zonder reinstall. Toch nieuw moederbord en CPU... Kan dat?
Als het Windows 10 is kan dat zeker. Heb het zelf gedaan, en werkt gewoon goed. Ja, misschien is een schone installatie beter, maar had er zelf even geen zin in.

In mijn geval van Intel 3570k naar AMD 3700x, en dat werkt ook. Heb daarna wel even onnodige software en drivers geruimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

John767 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:38:
[...]

Als het Windows 10 is kan dat zeker. Heb het zelf gedaan, en werkt gewoon goed. Ja, misschien is een schone installatie beter, maar had er zelf even geen zin in.

In mijn geval van Intel 3570k naar AMD 3700x, en dat werkt ook. Heb daarna wel even onnodige software en drivers geruimd.
Doe ik al jaren. Nog nooit problemen gehad. Enige wat je kan voor hebben is dat als je geen online login gebruikt en enkel een lokale account, dat je windows moet heractiveren.

Gauw voor herinstallatie nieuw profieltje aamaken met windows account en dan wordt het wel overgezet als je daarmee eens inlogt.

Mijn pc gaat al van intel -> amd -> intel -> nu terug AMD. Ondertussen nog paar upgrades van W7 -> w10 enzo. Veel frankenstein windows maar hij draait nog stabiel na al die jaren.

[ Voor 11% gewijzigd door SadisticPanda op 08-08-2019 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
I know, echt ideaal. :) _/-\o_ Koelers zijn wel wat duurder maar heb mijn NH-U12S nu al een jaar of 6 in volle tevredenheid van set naar set meegenomen. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
SadisticPanda schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:41:
[...]

Doe ik al jaren. Nog nooit problemen gehad. Enige wat je kan voor hebben is dat als je geen online login gebruikt en enkel een lokale account, dat je windows moet heractiveren.

Gauw voor herinstallatie nieuw profieltje aamaken met windows account en dan wordt het wel overgezet als je daarmee eens inlogt.

Mijn pc gaat al van intel -> amd -> intel -> nu terug AMD. Ondertussen nog paar upgrades van W7 -> w10 enzo. Veel frankenstein windows maar hij draait nog stabiel na al die jaren.
Office wil ook nog wel eens gaan zeuren om activatie, maar goed ook daar is mee te werken.

Je kan overigens wel het besturingssysteem vernieuwen door een in-place upgrade te doen. Hiermee verlies je geen data of software (met uitzondering van de door Microsoft aangewezen niet werkende dingen).

Nu van: Intel Core i5-3570k, 24GB ram, Sata SSD, GTX1070
Naar: AMD Ryzen 7 3700x, 32GB ram, WD Black NVME SSD, GTX1070
Eigenlijk is alleen moederbord, cpu en geheugen vervangen, maar toch gelijk M.2 SSD gepakt.

Wonder boven wonder werkte het geheugen direct, ook na XMP settings. Heb een Crucial Ballistix setje: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 21:52
@John767 bedankt voor de melding over het geheugen. Ik vind dit altijd erg nuttig om te weten, aangezien ik nog op zoek ben naar een goed setje geheugen en het altijd maar weer afwachten is hoe compatible het is met je moederbord.
Ik had deze al wel in mn wish list gezet. Maar altijd goed om te lezen dat het idd werkt.

Welk moederbord heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Tmaster schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:47:
@John767 bedankt voor de melding over het geheugen. Ik vind dit altijd erg nuttig om te weten, aangezien ik nog op zoek ben naar een goed setje geheugen en het altijd maar weer afwachten is hoe compatible het is met je moederbord.
Ik had deze al wel in mn wish list gezet. Maar altijd goed om te lezen dat het idd werkt.

Welk moederbord heb je?
Heb de Asus ROG Strix X570-E Gaming (nog met eerste bios (0413), gezien de wisselende ervaringen met updates). Volledige systeem staat in de inventaris onder "Ryzen upgrade": gallery: John767

Geheugen setje staat niet op de QVL, maar meerdere amerikaanse forums kwam de Ballastix met AES in het productnummer goed uit de bus. En heb zelf geen zin om meer te betalen voor RGB. Gemaakt voor Intel, maar werkt uitstekend met AMD Ryzen 3000.

Moet helaas nog wel even wachten op de AM4 bracket van NZXT om de Kraken X61 te kunnen gebruiken. Die luchtkoeler maakt daarmee vergeleken best veel lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52

https://noctua.at/en/nm-am4-mounting-kit-order-form

Zelf gedaan. Binnen een week in huis.
Andere fabrikanten hebben daar ook wel wat voor, ik heb van Thermalright ook een gratis nieuwe mounting ontvangen voor mijn 8 jaar oude Silver-Arrow SBe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

unfor schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:05:
[...]

Andere fabrikanten hebben daar ook wel wat voor, ik heb van Thermalright ook een gratis nieuwe mounting ontvangen voor mijn 8 jaar oude Silver-Arrow SBe.
Ik heb gratis ook een bracket voor AM4 gehad voor mijn Corsair AIO (h100gtx)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

John767 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:38:
[...]

Kleine tip, ga nog even in de device manager en zet invisible devices aan. Alle oudere hardware staat hier nog en die kun je er uit halen en drivers verwijderen. Dat scheelt rommel en onnodig geladen drivers.
Sommige drivers laden ook services die onnodig draaien en die verwijder je dan ook.
Check ook even voor oude software van de mobo fabrikant etc.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 22:13

Nox

Noxiuz

Ik heb Ryzen Master oid geinstalleerd, dat is een top programma met veel info. Voor m'n Aorus X570 Elite heb ik het app-center geinstalleerd met VSI om de fan-control te doen (voor zover dat kan met 2 casefans lol). Nu heb ik alleen de vervelende situatie dat Master zegt dat mijn cpu 37 graden is, en VSI 40. Dat verschil valt mee, maar als ik iets van load erop zet zegt Master 40 graden en VSI zegt 75, 40, 50, 69 enz. het knalt alle kanten op. Iemand een idee welk tooltje juist is en/of er andere manieren zijn om fancontrol te doen? Ik vind sowieso VSI een beetje brak (vergeleken met m'n asus thermal radar valt het overigens nog mee :P) aanvoelen. Ik ga er overigens eigenlijk van uit dat Master juist is, en VSI een andere sensor uitleest, misschien Tjunction? Vanwege het 'agressieve' up- en downclocken dat die nogal schommelt?

Verder staat alles op auto, power scheme is ryzen balanced.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Master zou moeten kloppen maar als ik onder volle load gaat zie ik temps ook omhoog gaan.

Ze hebben wel bios aangepast van sommige borden dat de gemiddelde temp van de cpu wordt uitgelzen ofso. Vroeger zag je temp van de hoogste core dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Help!!!! schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:43:
[...]

I know, echt ideaal. :) _/-\o_ Koelers zijn wel wat duurder maar heb mijn NH-U12S nu al een jaar of 6 in volle tevredenheid van set naar set meegenomen. :)
Inderdaad grote klasse. Maar ik had geen zin om te wachten, dus heb ik dat setje voor m'n D15 maar gekocht. 6 Euro, dat zijn de kosten niet. :P

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 11:37
Vandaag mijn ryzen 7 systeem in elkaar geschroeft (aurus elite mobo), maar mijn patriot 3400 mhz setje stribbeld tegen. Boot alleen op 2133mhz maar zo gouw ik het xmp profiel aanzet dan gaat het fout :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 16:51
Crazyanz schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:15:
Vandaag mijn ryzen 7 systeem in elkaar geschroeft (aurus elite mobo), maar mijn patriot 3400 mhz setje stribbeld tegen. Boot alleen op 2133mhz maar zo gouw ik het xmp profiel aanzet dan gaat het fout :/
xmp uitzetten.
voltage handmatig op 1,35 zetten.
multiplier op 34 zetten
De eerste 5 waarden invullen en de rest auto laten staan.

Op die manier heb ik mijn 3200 setje aan de praat gekregen zonder problemen.
Met xmp hetzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-08 21:51
Heeft het nu om het bios van mij x570 Aorus Elite te Updaten?

Heb nu versie F4g en de nieuwste versie is F4j.

Dit staat er in de omschrijving

Update AGESA 1.0.0.3 ABB
Improve Destiny 2 gaming compatibility
Improve XMP DDR compatibility

draai met 3000mhz cl15 B-die ram

[ Voor 6% gewijzigd door wijthoef op 08-08-2019 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

wijthoef schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:27:
Heeft het nu om het bios van mij x570 Aorus Elite te Updaten?

Heb nu versie F4g en de nieuwste versie is F4j.

Dit staat er in de omschrijving

Update AGESA 1.0.0.3 ABB
Improve Destiny 2 gaming compatibility
Improve XMP DDR compatibility
De laatste versie voor mijn Aorus Master geeft iets hogere boostclocks. Heeft de Elite ook een tweede bios? Dan zou ik het gewoon proberen. Terugflashen is zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
Dit is zelfs het 3e Bios
.
https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios

[ Voor 65% gewijzigd door wijthoef op 08-08-2019 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

Ik doelde op een reserve bios-chip. Dual-bios, hoe je het ook wil noemen ;)

Kan goed, voor de Master zijn er al zeker 6 geweest, waarschijnlijk voor de Elite ook. Je kunt ze niet allemaal meer downloaden bij Gigabyte.

De F3-iets boost bij mij nog veel hoger maar daar zitten best veel andere flaws in, bv USB quirks en zeer traag bios-ui.

[ Voor 7% gewijzigd door jgj82 op 08-08-2019 19:46 . Reden: Beter begrijpend lezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
D-dark schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:16:
[...]

xmp uitzetten.
voltage handmatig op 1,35 zetten.
multiplier op 34 zetten
De eerste 5 waarden invullen en de rest auto laten staan.

Op die manier heb ik mijn 3200 setje aan de praat gekregen zonder problemen.
Met xmp hetzelfde probleem
met de ryzen dram calculator instellingen voor 3600mhz opgezocht en ingevoerd in de bios, dat werkte perfect. zie dat dit ook vertaald in hogere clocks al is het marginaal. 4.4 heb ik nog niet gezien maar ik lees dat niemand dat echt haalt

[ Voor 38% gewijzigd door haakjesluiten op 09-08-2019 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
jgj82 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:43:
[...]

Ik doelde op een reserve bios-chip. Dual-bios, hoe je het ook wil noemen ;)

Kan goed, voor de Master zijn er al zeker 6 geweest, waarschijnlijk voor de Elite ook. Je kunt ze niet allemaal meer downloaden bij Gigabyte.

De F3-iets boost bij mij nog veel hoger maar daar zitten best veel andere flaws in, bv USB quirks en zeer traag bios-ui.
Ik heb geen dubbele bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-09 10:15
Ik heb mijn 3900x binnen gekregen maar het gaat nog niet van harte.

Alle moederbord instellingen gereset en eens getest met alles op Auto. Boost singlecore komt helaas niet boven de 4,2ghz uit. terwijl een test met multicore 4,1ghz haalt. Apart..

Getest op een 570x Strix-e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

yniezink schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:29:
Ik heb mijn 3900x binnen gekregen maar het gaat nog niet van harte.

Alle moederbord instellingen gereset en eens getest met alles op Auto. Boost singlecore komt helaas niet boven de 4,2ghz uit. terwijl een test met multicore 4,1ghz haalt. Apart..

Getest op een 570x Strix-e
Welke koeler gebruik je? Heb je je CPU temps in de gaten gehouden met Ryzen master?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
Blaat schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:48:
[...]

Welke koeler gebruik je? Heb je je CPU temps in de gaten gehouden met Ryzen master?
Ik maak gebruik van een corsair H115i. Heb de temps in de gaten gehouden en op multicore piekt die op +-80C. Singlecore rond de 66.

Verder staan de zaken als verbruik etc. in ryzen master allemaal op groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

yniezink schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:49:
[...]

Ik maak gebruik van een corsair H115i. Heb de temps in de gaten gehouden en op multicore piekt die op +-80C. Singlecore rond de 66.

Verder staan de zaken als verbruik etc. in ryzen master allemaal op groen.
Hmm dat kan het niet veroorzaken dan. Welke AGESA gebruik je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjUh1982
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 16:56
Hebben er meer mensen last van dat de 3900x niet de 4600 mhz haalt op geen 1 van de cores? Ik heb PBO aan staan in de bios. Ik heb geen idee wat ik moet instellen om die 4600 mhz te halen behalve door handmatig het in te stellen.

Ik heb een Gigabyte x570 Aorus Xtreme als moederbord met de laatste bios update. Ik haal 4200 mhz als max. Terwijl AMD Ryzen Master wel aangeeft dat hij 4600mhz kan halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x8P1mlDZXPALmgm2r4jjVWBy/thumb.png

[ Voor 28% gewijzigd door EdjUh1982 op 09-08-2019 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 21:28
Mijn ervaringen ook maar eens plaatsen.
Asus x470 pro met een 3600x (Boost advertised 4.4)

FW 5007 (geen release notes)
Single core boost tot 4391Mhz
Memory maar tot 3200C14 : FCLK 932

FW 5204 (AGESA 1.0.0.3 AB)
Single core boost tot +-4250Mhz
Memory 3800c16 : FCLK 1800

Ik heb verschillende workloads laten draaien, maar icm een 240mm AIO word de boel niet warmer dan 73c.
Hoogste temps waren met een Openshot/Blender workload met 4K vakantie video.

Tot nu toe is de laatste FW het beste qua performance, maar haal ik net de hoogste boosts niet.
Kijk uit naar de nieuwere AGESA releases ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
Blaat schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:53:
[...]

Hmm dat kan het niet veroorzaken dan. Welke AGESA gebruik je nu?
Heel eerlijk durf ik dat niet te zeggen, ik maak gebruik van het volgende bios van de asus website:

Versie 7010
2019/07/0514.61 MBytes
ROG STRIX X570-E GAMING Beta Version BIOS: 7010
1. Improve system stability
2. Improve PCIe 4.0 M.2 SSD compatibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:17
EdjUh1982 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:04:
Hebben er meer mensen last van dat de 3900x niet de 4600 mhz haalt op geen 1 van de cores? Ik heb PBO aan staan in de bios. Ik heb geen idee wat ik moet instellen om die 4600 mhz te halen behalve door handmatig het in te stellen.

Ik heb een Gigabyte x570 Aorus Xtreme als moederbord met de laatste bios update. Ik haal 4200 mhz als max. Terwijl AMD Ryzen Master wel aangeeft dat hij 4600mhz kan halen.

[Afbeelding]
Er is amper een ziel die dat haalt. De gehaalde boosts waren hoger in AGESA 1.0.0.2. Het vermoeden is dat toekomstige AGESA de boosts hoger laten worden. Hou vooral je BIOS up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjUh1982
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 16:56
Flying schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:37:
[...]

Er is amper een ziel die dat haalt. De gehaalde boosts waren hoger in AGESA 1.0.0.2. Het vermoeden is dat toekomstige AGESA de boosts hoger laten worden. Hou vooral je BIOS up to date.
Ben blij om dat te lezen. Zat mij al af te vragen wat voor instelling ik fout had gedaan. Las inderdaad al meerdere reviews dat zij ook niet hoger dan 4200 kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

EdjUh1982 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:00:
[...]

Ben blij om dat te lezen. Zat mij al af te vragen wat voor instelling ik fout had gedaan. Las inderdaad al meerdere reviews dat zij ook niet hoger dan 4200 kwamen.
Ik draai nog AGESA 1.0.0.2 en ik haal de max boost wel gewoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/esixtxjmp2HPyHqurA9Ff0O1/full.png

Als ik XMP uit laat gaat de CPU zelfs naar 4650MHz om de een of andere vage reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-09 09:35
X370 R5 3600 bios 7304
Met pbo aan cinebench R20
Cpu 3525
Single 468

Multiplier 42x @1.381 volt
Cpu 3708
Single 473

Toch best een verschil

NIBE F1255 - HA - Niko home control II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

fvdg86 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:05:
X370 R5 3600 bios 7304
Met pbo aan cinebench R20
Cpu 3525
Single 468

Multiplier 42x @1.381 volt
Cpu 3708
Single 473

Toch best een verschil
Je zit dan ook boven het maximale voltage op je CPU wat gezien wordt als veilig voor 24/7 high current gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
De mijne haalt 4.5 op 1 enkele core... Bedankt AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Blaat schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:08:
[...]

Je zit dan ook boven het maximale voltage op je CPU wat gezien wordt als veilig voor 24/7 high current gebruik.
De Mijne idled op 1.41xxxxV dus zo een kwaad zal het niet kunnen :D (alle cores aan het slapen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
Ik heb net even de wraith spire uitgewisseld voor een scythe mugen 5 pcgh. Scheelt enorm in de herrie. @SadisticPanda optoeren en aftoeren gebeurt ook veel minder, dus misschien had ik ook een probleem met thermisch contact.
Ik ben wel heel tevreden over het inbouwgemak van de fractal design. Compatibiliteit met mijn graka (vega56) is minder doordat asrock (taichi 570x) heeft besloten om de USB header voor usb 3.1 gen2 in het verlengde van het pciex16 slot te zetten. Nog geen haakse adapter kunnen vinden en de r6 USB-C heeft een rechte adapter. Iemand tips (anders dan pcie3 te gebruiken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

SadisticPanda schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:36:
[...]

De Mijne idled op 1.41xxxxV dus zo een kwaad zal het niet kunnen :D (alle cores aan het slapen)
Hoge spanning op lage load veroorzaakt geen degradatie. Hoge spanning op hoge load wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
SadisticPanda schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:36:
[...]

Dus dan valt het van mij nog mee dus die 1.38xxxx volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

fvdg86 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:43:
[...]

Dus dan valt het van mij nog mee dus die 1.38xxxx volt
Dat doet die onder zware belasting.Idle 1.41. Draait als een zonnetje voor de rest.

Buiten het afsluitprobleem dan toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
Beste Guy Teerds,

Graag bevestigen wij dat uw bestelling met ordernummer W01457444 vandaag is verzonden. Normaal gesproken kunt u uw bestelling morgen verwachten.

Referentie:

Bestelde producten:

3940002
Product: AMD Ryzen 9 3900X - Processor
Stukprijs: € 548,00
Aantal: 1

HELP! haha, ik heb mijn andere onderdelen nog niet eens besteld ( en me ram is er ook nog niet haha !)
edit: Excuses, ik weet dat die heel erg offtopic is maar schrok me de ***** omdat ik dacht enorm ver achterin de queue stond met pre orders.

[ Voor 15% gewijzigd door JinShepard op 10-08-2019 10:13 ]

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 17:44
Er lijken nieuwe voorraden binnen te komen of te gaan komen, ik zie hier en daar staan "1-3 dagen, op voorraad bij leverancier".. maar het zal wel snel uitverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Paprika schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:35:
De mijne haalt 4.5 op 1 enkele core... Bedankt AMD.
Welke AGESA? Op 1002 is niet best. 1003 en dat lijkt te gebeuren.
Neemt niet weg dat de 3900X zeker niet altijd de 4,6GHz haalt, maar toch.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:25:
[...]

Welke AGESA? Op 1002 is niet best. 1003 en dat lijkt te gebeuren.
Neemt niet weg dat de 3900X zeker niet altijd de 4,6GHz haalt, maar toch.
1003... 1002 geeft ietsje betere resultaten voor mij, maar zucht kom op zeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Paprika op 10-08-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het is me gelukt om 3766MT/s @ 14-14-14-28 met een voltage van 1.475v stabiel te draaien. Merk wel dat de performences opeens aanzienlijk vooruit gaan. Enige minpunt is dat de CPU en RAM temps met 3 graden avg omhoog gaan (t.o.v 3600mt/s cl14). Heb ik 3766mt/s nodig? Denk het niet. Het was leuk om het eindelijk stabiel te krijgen en heb het profiel opgeslagen in de bios voor als ik de extra boost in performance nodig heb maar ik ga toch weer terug naar 3600mt/s @ cl14.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pHXwk61.png

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Paprika schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:15:
[...]

1003... 1002 geeft ietsje betere resultaten voor mij, maar zucht kom op zeg.
Dan heb je een slechte chiplet. :/
Maar geweldig is anders ja. Ik snap ook nog steeds niet hoe dit kon gebeuren. Je hebt een absolute winnaar in Zen 2. Je enige serieuze concurrent in x86-64 CPU's ligt jaren achter op je technologie en heeft haar volgende productieproces dusdanig zwaar verpest, dat ze met geen mogelijkheid iets competatiefs kunnen lanceren.

Dan heb je nota bene deze stepping van chiplets al ruim een halfjaar terug van TSMC en dan moet je er per se 100MHz boost erbij zetten op wat marketing slides en de doos waardoor je de boel loopt te belazeren. Alsof iemand het werkelijk wat had kunnen schelen als het maximaal 4,5GHz i.p.v 4,6GHz was geweest. |:(

Dat je met marketing de boel loopt te verdraaien als je niks competatiefs hebt, afijn. Dit is gewoon bezopen. Ik zit eigenlijk ook te wachten op de rechtzaak waar je van weet dat die zal komen als ze het niet oplossen. Dat zal wel weer uitlopen op een waardeloze schikking of erger, dat AMD wint op een of andere juridische indekking.

[ Voor 16% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-08-2019 15:18 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:13:
[...]
Dan heb je een slechte chiplet. :/
Eerst een 2700X/x470 combo die coldboot issues heeft en nu dit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pv0EupS.png

Maar ach, volgens een aantal Tweakers bestaat dit probleem niet toch? :X Een enkele core die eenmalig de 4.5 wist aan te tikken...

[ Voor 19% gewijzigd door Paprika op 10-08-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EdjUh1982 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:04:

[Afbeelding]
Volgens mij was het gamernexus die via LN een grafiek heeft gemaakt tussen temperatuur en maximale boost clock. Er is vast iemand die nog weet welke video dat was, ik kan hem zo 123 niet meer vinden. Zo ver ik mij herriner lag het omslag punt ergens in de 50 en in ieder geval ver onder de 65 graden die op je screenshot te zien is.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Paprika schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:03:
[...]

Eerst een 2700X/x470 combo die coldboot issues heeft en nu dit.

[Afbeelding]

Maar ach, volgens een aantal Tweakers bestaat dit probleem niet toch? :X Een enkele core die eenmalig de 4.5 wist aan te tikken...
Het probleem bestaat zeker. Ik vraag me ook echt af of er wel een 3950X gaat zijn die 4,7GHz aantikt op een core. Van de 2700X wisten we eigenlijk al dat all core boost niet echt lukt. 75MHz onder de geadverteerde boostclock onder idle, voor een seconde, is wel heel erg. Je kan natuurlijk je 3900X terugsturen, maar hoe lang moet je dan wachten op een nieuwe? Doet die dan wel 4,6GHz? Ze bestaan zeker, maar niet allemaal. All core zal alleen 4,2GHz zijn omdat AMD de tweede chiplet niet binned.

Het enige dat misschien kan helpen is een luchtkoeler met een flinke baseplate. Het schijnt dat het met AIO/s niet helemaal wil omdat de chiplets aan de zijkant zitten en de AIO haar baseplate te klein is.

Ik heb denk ik ook geluk gehad met mijn 3700X. Drie cores verdeeld over beide CCXen die over de 4,4GHz willen en dan zit er nog een thermal pad tussen, geen high end paste. Realistisch is 4,2-4,3GHz en daar ben ik tevreden mee. Heb alleen ook mensen gezien die de 4,4GHz niet eens halen met hun 3700X...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Ik heb ook niet hoger gezien dan 4.366ghz met de 3700x pbo uit, er zit toch een mooie noctua u14s koeler op.
De fps winst in games zal nihill zijn trouwens met hogere clocks, let er verder ook niet op draait als een zonnetje.
Al core boost is 4.222ghz als ik prime even laat draaien dat lijkt me ok :)

[ Voor 14% gewijzigd door Goofy1978 op 10-08-2019 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Ik vind 5% anders wel relevant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-09 06:12
Ik neem nu een 3700x als voorbeeld 3,6 stock en 4,4 boost (single core).

Wellicht uit propertie qua vergelijking, maar stel 1 core haalt zoals geadverteerd 4,4 maar rest komt niet eens boven de 4, dan nog heeft Amd ons toch niet misleid?

Maar, stel geen enkele core haalt 4,4, maar een allcore van 4,3 weer wel, dan is het weer eigenlijk weer misleiding of niet?

Natuurlijk heb je dan liever 4,3 als allcore dan mijn eerste voorbeeld, maar ik ben benieuwd of Amd het op korte termijn kan oplossen. Het geeft je in ieder geval geen fijn gevoel. Of ze verwijzen ons naar de kleine letters.

Ach ja, ik ga het zelf dinsdag ondervinden als ik terug ben vakantie, staat een 3700x systeem te wachten om geassembleerd te worden.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

sdk1985 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:15:
[...]

Volgens mij was het gamernexus die via LN een grafiek heeft gemaakt tussen temperatuur en maximale boost clock. Er is vast iemand die nog weet welke video dat was, ik kan hem zo 123 niet meer vinden. Zo ver ik mij herriner lag het omslag punt ergens in de 50 en in ieder geval ver onder de 65 graden die op je screenshot te zien is.
Ik vraag me eerder af of AMD gedocumenteerd heeft staan in welke temprange je moet blijven om de maxboost te halen, dus single en allcore. Hoewel de bijgeleverde cooler toereikend zou moeten zijn, overweeg ik om een noctua nh-d15 erbij aan te schaffen. Wellicht overkill, who knows....

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Laatst online: 24-09 10:45
Het hoogste wat ik hier ooit gezien heb met de 3900x met AGESA 1.0.0.3 is 4.5GHz met een Noctua NH-D15 SE-AM4. En dat is dan 1 of 2 cores die dat kunnen halen. Het schiet ook niet op met de BIOS updates helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De Wraith Prism RGB spint de hele tijd hard op en een paar seconden gaat ie weer naar een normaal niveau en vervolgens begint dit na een paar seconden weer.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Het is een 3700x op Gigabyte X570 Elite.

Het trage post/boot probleem op de X570 heb ik verholpen door de het geheugen voltage handmatig op 1.35 volt te zetten. Automatisch probeert ie met 1,2 volt en dan komt ie de post/boot slecht door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

tdn135 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:46:
De Wraith Prism RGB spint de hele tijd hard op en een paar seconden gaat ie weer naar een normaal niveau en vervolgens begint dit na een paar seconden weer. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Help!!!! schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 08:05:
Los van evt. bugs spelen de meeste "'issues" zich af rond:
  1. - voltages
  2. - boosts
  3. - temperaturen
  4. - opspinnende fans
Ad 1)
Omdat mensen het nog niet begrijpen/begrepen ontstonden er allemaal wild west verhalen.
Bottom line: chip werkt als designed.
Ad2)
Boosts worden bij mij in ieder geval gehaald. De duration en hoe vaak hangt vooral af van de workload, temps, kwaliteit chip en wellicht mobo ook enigzins. Er zijn wat kleine verschillen in de verschillende AMD Agesa versies (basis voor bios) maar dat zal de komende weken / maand wel uitkristalliseren. De real life impact is volgensmij klein tot verwaarloosbaar.
Ad3)
Omdat Zen 2 op 7nm gemaakt wordt en bij bijv. 8 cores op zo'n kleine ruimte zit ontwikkelt zich veel warmte op een heel klein oppervlakte. In principe krijgt Intel daar ook gewoon mee te maken zodra ze naar een kleinere node gaan. Ook reageert Zen2 heel snel op veranderende workloads. Je zult dus sneller zien dat temps stijgen/spiken. Goede koeler en kast helpt bij Zen.
De boxkoelers zijn vrij goed en als je beter wilt heb je voor 30-50 een hele goede aftermarket koeler.
Ad4)
Nadeel van temp spikes is dat fans daar soms gelijk op reageren. Goede koeler helpt dus en evt. je fanprofiel aanpassen. In mijn bios is dat eenvoudig te doen. Echter is het bij mij niet nodig. Werkt out of the box goed.

[ Voor 9% gewijzigd door onsgeluk op 10-08-2019 22:25 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Nog een data punt dan:

3900X, Crucial Sport Ballistix AT 2x16GB 3200CL16 RAM (dual ranked RAM), Asus Prime X570 Pro (BIOS 0808, AGESA 1.0.0.3AB), Scythe Mugen 5 PCGH.

Kom met core #2 van CCD #1 tot 4.475GHz. De andere cores draaien allemaal 4.35 - 4.45GHz.

All-core turbo is 3.975GHz zonder PBO, CPU temps tot 75C (vind ik persoonlijk wat warm). Met PBO is dat 75 - 100MHz meer, maar loopt CPU temperatuur op tot 85C (Ryzen Master zegt dat er 180W - 190W wordt verbruikt).
Cinebench R20 MT score steeg van 7050 (zonder PBO) naar ~7200 (met PBO). Cinebench ST zonder PBO was 523.

Draai het geheugen nog zonder XMP profiel, heb handmatig geheugensnelheid op 3200MHz gezet met een FCLK van 1600MHz. CAS latency komt dan uit op 22. Het memory training duurt wel erg lang, maar morgen nog maar eens fixen. Had vandaag geprobeerd de timings van de Ryzen timing calculator in te vullen, maar toen POSTte het systeem niet meer.

Niettemin zijn deze snelheden & scores redelijk representatief als ik zo op reviews rondkijk. (Persoonlijk kunnen die laatste 2-3% mij gestolen worden, daarvoor ga ik immers niet van keuze veranderen welke CPU ik had gekocht/ga kopen.)

Echter ik vind de CPU alleen nogal wat warm worden (ik had deze temps voor de stock cooler verwacht). 75C onder full load (145W). Dat terwijl ik niet al te zuinig ben geweest met koelpasta (grote doperwt) en zeker ben dat de mounting hardware goed is aangedraaid. Ik had eigenlijk temperaturen verwacht rond de 60C a 65C, of mis ik iets? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zikje
  • Niet online
X570 Taichi met 3900x
Temps: 35 idle, 60 voor gaming, 80 voor video encoding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
@Hans1990
Mijn 3600X wordt al 67 graden onder Cinebench met een waterkoeler. Maakt daarbij trouwens heel weinig uit hoe hard de fans staan. Radiator is niet de beperking hier. Transfer tussen CPU en koeler is het probleem. Fans silent is 68 graden. Fans turbo is 66 graden. Je verwachting van temperaturen lijkt dan ook wat optimistisch.
Bij mij is dit zonder PBO overigens. Dat doet mijn met huidige 1.0.0.3AB UEFI namelijk helemaal niets. PB2.0 maxxed hem al.

@Hans1990
Oja, en nog een aanvulling. De CPU gebruikt de temperatuurruimte trouwens. Dus stel je zou je koeler vervangen door iets beters (die Skythe is helemaal prima hoor, maar stel), dan zal de CPU waarschijnlijk niet heel veel koeler worden. Dit omdat de CPU de 'vrijgekomen ruimte' gebruikt om hoger te boosten waardoor ie weer warmer wordt etc. Bij mij was het verschil tussen koelers 100 MHz. (dat was overigens nog met mijn oude 2600X maar het principe is niet echt anders geworden).

[ Voor 34% gewijzigd door Korvaag op 11-08-2019 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Korvaag schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:44:
@Hans1990
Mijn 3600X wordt al 67 graden onder Cinebench met een waterkoeler. Maakt daarbij trouwens heel weinig uit hoe hard de fans staan. Radiator is niet de beperking hier. Transfer tussen CPU en koeler is het probleem. Fans silent is 68 graden. Fans turbo is 66 graden. Je verwachting van temperaturen lijkt dan ook wat optimistisch.
Bij mij is dit zonder PBO overigens. Dat doet mijn met huidige 1.0.0.3AB UEFI namelijk helemaal niets. PB2.0 maxxed hem al.
Dat is inderdaad het geval :) Ik heb hier getest met een Wraith Spire (copper core), NH-U14s en nu een NH-C12P SE14 met NF A12X25 fan op een Ryzen 3600 op 4.2GHz en hij wordt met alle 3 de koelers precies 80.3c graden onder prime AVX. De Noctua koelers zijn stiller maar that's all.

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zikje
  • Niet online
ECP0WERS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:46:
[...]

Dat is inderdaad het geval :) Ik heb hier getest met een Wraith Spire, NH-U14s en nu een NH-C12P SE14 met NF A12X25 fan op een Ryzen 3600 op 4.2GHz en hij wordt met alle 3 de koelers precies 80.3c graden onder prime AVX. De Noctua koelers zijn stiller maar that's all.
Mijn temps zijn met Noctua DH15 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Oke duidelijk. 75C is gelukkig niet excessief, maar tegelijkertijd houdt het ook weer weinig over (hoewel deze chips 95C mogen worden). De scores waren ook niet afwijkend, dus ik kon mij ook niet voorstellen dat er echt iets mis was met de koeler installatie.

Ik heb de boxed cooler niet gebruikt/geprobeerd, maar ik ging er idd ook van uit dat de Scythe Mugen 5 een stukje stiller is. Het systeem zitin een Fractal Design R4 gebouwd, welke met geluidsisolatie ook al wat dempt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Hans1990 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:58:
Oke duidelijk. 75C is gelukkig niet excessief, maar tegelijkertijd houdt het ook weer weinig over (hoewel deze chips 95C mogen worden). De scores waren ook niet afwijkend, dus ik kon mij ook niet voorstellen dat er echt iets mis was met de koeler installatie.

Ik heb de boxed cooler niet gebruikt/geprobeerd, maar ik ging er idd ook van uit dat de Scythe Mugen 5 een stukje stiller is. Het systeem zitin een Fractal Design R4 gebouwd, welke met geluidsisolatie ook al wat dempt. :)
Geen zorgen maken :) De chip is bedoeld om alle ruimte te gebruiken die er is. Hoewel ik me kan voorstellen dat sommige gebruikers dat vervelend vinden, is het voor de chip zelf geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Korvaag schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:44:
@Hans1990 Transfer tussen CPU en koeler is het probleem.
De uitdaging is dus om dit probleem te ondervangen, ongeacht of je met lucht of water koelt? Tips&tricks anybody? Want anders heeft het relatief weinig zijn om een 80 euro kostende Noctua te kopen en kan ik net zo goed de bijgeleverde koeler gaan gebruiken.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
onsgeluk schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:35:
[...]

De uitdaging is dus om dit probleem te ondervangen, ongeacht of je met lucht of water koelt? Tips&tricks anybody? Want anders heeft het relatief weinig zijn om een 80 euro kostende Noctua te kopen en kan ik net zo goed de bijgeleverde koeler gaan gebruiken.
Goede pasta gebruiken. That's it. Verder is een custom koeler wel heel veel stiller omdat er gewoon domweg een stille fan op zit (ook bij 100% nog stil). Een andere koeler heeft dus potentieel wel degelijk zin.

De reden dat de boxed cooler alsnog aardig koelt is omdat de fan gewoon 3000+ RPM kan draaien wat niet om aan te horen is. Een betere koeler heeft veel meer oppervlakte waardoor de fan veel langzamer kan draaien voor dezelfde koelprestaties.

Dus hoewel de hitteoverdracht de beperking blijft voor de temparaturen kan je met een betere koeler wel betere prestaties bereiken (je moet de hitte alsnog wel afvoeren naar de lucht). Ik zeg het weer even uit mijn hoofd, maar onder load was het verschil tussen een stock koeler en een AIO ongeveer 10 graden waarbij de CPU met en AIO ongeveer 100 MHz. meer boost (was geloof ik een filmpje van hardware unboxed). Verschil was dat je bij een AIO-opstelling of goede after-market koeler nog wel een gesprek kan voeren en je bij de boxed koeler oordopjes nodig hebt ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Korvaag op 11-08-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Sorry, dat had ik anders moeten formuleren. Het gaat me puur om het behalen van de geadverteerde snelheden.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Vraag me af of het gebruik van Thermal Grizzly Conductonaut nog helpt. Tis jammer van het residu dat het achterlaat, maar ik ben oprecht nieuwsgierig. Eveneens verwacht ik dat lappen wellicht ook nog wel zin heeft. Mijn IHS is verre van recht namelijk en gezien de die(s) off-centered kan het misschien nog aardig helpen :9

[ Voor 37% gewijzigd door ECP0WERS op 11-08-2019 09:49 ]

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
onsgeluk schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:43:
Sorry, dat had ik anders moeten formuleren. Het gaat me puur om het behalen van de geadverteerde snelheden.
Met een betere koeler zal de CPU hoger boosten omdat er meer temperatuurruimte is. Een duurdere koeler kan de warmte beter afvoeren -> hogere boost. Voor single-core boost zal het niet zoveel uitmaken omdat er dan niet zoveel hitte vrijkomt.Je merkt dat ook aan het koelblok. De CPU rapporteert de warmste sensor en dat is 1 core van de 6-12 (afhankelijk van je CPU). Het koelblok zelf voelt echter echt niet warm aan. Multi-core zal je zeker hoger boosten. Dat heb ik nu met 2 koelers en met 2 CPU's al duidelijk gemerkt.

Je blijft multi-core nog steeds een warme CPU houden omdat de hittetransfer een flinke beperking is. De hitte die wordt overgebracht op het koelblok wordt met een betere koeler wel beter afgevoerd met vooral minder herrie.

Onder all-core full load zal je nooit een koele Ryzen zien. Zo is de CPU domweg niet ontworpen :) Met een betere koeler zal je wel een hogere boost zien. Dit kan tot in extremen gaan overigens. Youtube filmpje van ehh.. Gamers Nexus laat de CPU uit zichzelf (!) boosten tot VER in de 4 GHz. (bijna 5) puur door stikstofkoeling.

Om het nog maar even te verpakken in een advies:
Voor een koelen van een Ryzen is een AIO niet direct nodig omdat de warmteafvoer richting lucht op een gegeven moment niet meer het probleem is (zie mijn temps met fans op silent/default/turbo). De beperking ligt in dat geval bij de hitteoverdracht tussen cores en blok. Tussen de stock koeler en een AIO zit natuurlijk nog een tussenweg en dat is een goede luchtkoeler. Het omslagpunt zal ergens tussen de stock koeler en de AIO in zitten. Waar dat exact zit zal vast berekend kunnen worden maar is vrij ondoenlijk met alle koelers die er zijn. Het verschil tussen een stock koeler en een goede luchtkoeler ga je zeker merken (in zowel koeling als herrie). Het verschil tussen een goede luchtkoeler en een AIO waarschijnlijk niet/nauwelijks.

En voor de mensen die de CPU leuk in actie willen zien:
YouTube: Using the Chipset-Fan to cool my 3900X + AGESA 1003ABB Update Test

Ryzen zonder koeler.. en Ryzen met de chipsetkoeler (!) :+
Je ziet dat de CPU z'n boost zelf beperkt als de koeler matig is (chipsetkoeler, duh). PPT was hiervoor wel op 20-watt gezet.

Ook een leuke PPT-aanpassing zodat je ziet hoe je PPT kan beperken om zo te zorgen dat je CPU niet boven een bepaald verbruik uitkomt. PPT op 6 watt zetten en je ziet dat de CPU zelf z'n voltage en clockspeeds zo regelt dat dat ongeveer lukt.

[ Voor 33% gewijzigd door Korvaag op 11-08-2019 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:06

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik heb voor de zoveelste keer geprobeerd mijn geheugen middels dram calculator beter af te stemmen zonder resultaat. Zodra ik iets anders als XMP probeer dan blijft de pc hangen bij het opstarten en krijg ik een cmos reset.

Het gaat om een corsair 3200c16 setje met Samsung B-die. als ik kijk naar wat dram calculator weergeeft bij overclock potential dan geeft hij aan: 3218 cl14 en quality of memory 81%.... is dit zwaar ondergemiddeld? Is er iets mis met het geheugen, of met het mobo, vergeet ik iets/doe ik iets fout?

Wat ik als laatste geprobeerd heb:

alle settings ingevoerd zoals in de 2 rijen met rode vakjes waarbij ik de trfc waarde van 307 bij trfc 1,2 en 4 ingevoerd heb (heb ik ook al op respectievelijk 1, .alt waarde bij trfc 2 en auto bij trfc 4 geprobeerd), voltage dram naar 1.4 gezet (hoger dan geadviseerd om zeker te zijn) en gear down en power down op enabled, cmdrate op 1 gezet. De overige waardes zoals in cad bus block en termination block heb ik deze keer allemaal op auto gelaten.

Ik weet het niet meer :( 8)7 |:(

https://imgur.com/sE79x94

https://imgur.com/HC9Ff8L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Vraag:

Ik heb als ik mijn PC uit slaapmodus haal, dus bijvoorbeeld na 2 uur niets doen en weer inlog bij windows altijd een blauw scherm. Eén of andere drivers blabla ..

Enig idee waar dit aan ligt? Ik meende hierover dingen te hebben gelezen dat het aan AMD lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ferio schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:50:
Vraag:

Ik heb als ik mijn PC uit slaapmodus haal, dus bijvoorbeeld na 2 uur niets doen en weer inlog bij windows altijd een blauw scherm. Eén of andere drivers blabla ..

Enig idee waar dit aan ligt? Ik meende hierover dingen te hebben gelezen dat het aan AMD lag?
vager kan het haast niet, maar ik denk dat het aan de driver blabla ligt.

met andere woorden wees even duidelijk over wat er precies aan de hand is, wat de foutmelding precies is en de specs van je pc.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 21:28
Tweakriez schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:47:
Ik heb voor de zoveelste keer geprobeerd mijn geheugen middels dram calculator beter af te stemmen zonder resultaat. Zodra ik iets anders als XMP probeer dan blijft de pc hangen bij het opstarten en krijg ik een cmos reset.

Het gaat om een corsair 3200c16 setje met Samsung B-die. als ik kijk naar wat dram calculator weergeeft bij overclock potential dan geeft hij aan: 3218 cl14 en quality of memory 81%.... is dit zwaar ondergemiddeld? Is er iets mis met het geheugen, of met het mobo, vergeet ik iets/doe ik iets fout?

alle settings ingevoerd zoals in de 2 rijen met rode vakjes waarbij ik de trfc waarde van 307 bij trfc 1,2 en 4 ingevoerd heb (heb ik ook al op respectievelijk 1, .alt waarde bij trfc 2 en auto bij trfc 4 geprobeerd), voltage dram naar 1.4 gezet (hoger dan geadviseerd om zeker te zijn) en gear down en power down op enabled, cmdrate op 1 gezet. De overige waardes zoals in cad bus block en termination block heb ik deze keer allemaal op auto gelaten.
B-die met een C16? Klinkt bijna als een afgekeurd setje...
Kun je een plaatje posten van 1 van de modules?

Misschien ook even in de post zetten wat je HW is en welke BIOS/AGESA.

Mijn B-die C14 setje gaat tot 3600C16 zonder problemen (waarden uit de calculator)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
raymondw schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:44:
[...]

B-die met een C16? Klinkt bijna als een afgekeurd setje...
Kun je een plaatje posten van 1 van de modules?

Misschien ook even in de post zetten wat je HW is en welke BIOS/AGESA.

Mijn B-die C14 setje gaat tot 3600C16 zonder problemen (waarden uit de calculator)
Ook mijn b-die c14 4 repen van 8 gaan zonder problemen naar 3600C16 en nu ook op 3800 safe dus geen fast of extreem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:21:
[...]

Het probleem bestaat zeker. Ik vraag me ook echt af of er wel een 3950X gaat zijn die 4,7GHz aantikt op een core. Van de 2700X wisten we eigenlijk al dat all core boost niet echt lukt. 75MHz onder de geadverteerde boostclock onder idle, voor een seconde, is wel heel erg. Je kan natuurlijk je 3900X terugsturen, maar hoe lang moet je dan wachten op een nieuwe? Doet die dan wel 4,6GHz? Ze bestaan zeker, maar niet allemaal. All core zal alleen 4,2GHz zijn omdat AMD de tweede chiplet niet binned.

Het enige dat misschien kan helpen is een luchtkoeler met een flinke baseplate. Het schijnt dat het met AIO/s niet helemaal wil omdat de chiplets aan de zijkant zitten en de AIO haar baseplate te klein is.

Ik heb denk ik ook geluk gehad met mijn 3700X. Drie cores verdeeld over beide CCXen die over de 4,4GHz willen en dan zit er nog een thermal pad tussen, geen high end paste. Realistisch is 4,2-4,3GHz en daar ben ik tevreden mee. Heb alleen ook mensen gezien die de 4,4GHz niet eens halen met hun 3700X...
ik wacht nog op mijn noctua 15se, maar met stock koeler blijf ik ook steken op 4,265ghz. All core 4,1 en dan zakt hij langzaam weg ik vermoed door de temps al blijven die rond de 75C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
@Tweakriez Ik heb een set FlareX 3200C14 en volgens de DRAM Calculator heb ik een chip quality van 93% en OC potentie van 3674C14, maar ik krijg op dit moment niets meer 1000% memtest stabiel hoger dan stock XMP waardes met m'n 3900X, terwijl ik met een 3700X 3533MHz voor elkaar kreeg. Ik krab me dan ook flink achter de oren wat m'n dimms tegen houdt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellyD
  • Laatst online: 26-06 07:20

Ik snap ook nog steeds niets van mijn geheugen. Mijn b-die (gecheked met thaiphoon) is volgens mij niet het beste setje (3600 CL17, wat eigenlijk betekend 17-18-18-18) maar ben erachter dat het eigenlijk niet eens op XMP draait. Ik kan kiezen, of CL18 met gear down aan, of XMP met gear down uit, maar dan werkt alles alleen nog maar op 2T.

Lijkt me toch niet dat dit al zn limiet is, zou op zn minst gewoon XMP moeten halen. Dus of mijn chip heeft een hele slechte memory controller, of de Aorus Elite x570 vindt het allemaal niet zo leuk. Hopelijk gaat Gigabyte hier nog wat aan knutselen, anders is het wel een beetje jammer.

AGESA versie 1.0.0.3ABB, is niets veranderd met een nieuwe BIOS versie.

Edit: DRAM calc geeft aan dat het 93% Memory chip quality is, en hij 3674 CL14 aan zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter

3200MT/s C16 setjes met B-die is gewoon slechte kwaliteit B-die. Cosair koopt wafers met geheugenchips op, test deze en binned ze. De chips uit jouw setje zullen geen enkele standaard hebben gehaald en zijn dus in een 3200C16 setje gestopt omdat de meest geheugenchips dat kunnen.

Het zou dus kunnen dat je chips botweg niet meer kunnen en meteen crashen tijdens posting. Het alternatief is dat je tegen een bios bug aanloopt.
Crazyanz schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:17:
[...]

ik wacht nog op mijn noctua 15se, maar met stock koeler blijf ik ook steken op 4,265ghz. All core 4,1 en dan zakt hij langzaam weg ik vermoed door de temps al blijven die rond de 75C.
Ik denk dat je wel hoger zou moeten komen met zo'n koeler. Anders heb je een heel erg slechte CPU tot het punt dat je denk ik gronden voor een RMA zou hebben.

Ondertussen begin ik toch wat nijdig te worden op ASUS. Lanceer nou gewoon eens een stabiele bios voor de C6H. Zo ongeveer elk moederbord heeft al AGESA 1003, maar deze niet. Ik wil mijn B-die ook eens proberen en dat stabiel hebben voordat de RX5700XT er gaat komen.

@Razkin Mijn 3200C14 is ook 93%. Volgens mij is dat een standaardwaarde voor je bin. Klopt op zich wel want 3200C14 is een vrij goede bin. Ik neem die maximale clockspeed alleen met een korreltje zout. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Klopt, zelfs voor 3200C14 16GB modules geldt dat er 93% staat, terwijl dit geheel andere chips zijn er geen enkele chips met een lagere latency zijn wat betreft de 16GB modules. Ik draai zelf 3733 met 16-16-16-34-44 op 't moment. Dit is echter nog niet langdurig getest op stabiliteit. Dat staat voor deze nacht op de planning, dus morgen zal het feestje voorbij zijn. :+

[ Voor 35% gewijzigd door Paprika op 11-08-2019 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@Tweakriez en @DaniëlWW2
Mijn b-die is dramatisch. 81% chip quality. Zeer bijzonder omdat het een 3466 CL16 set is (Crucial Ballistix Elite). OC potential is 3218 CL14. Ik ben maar gestopt met proberen. Hij wil top van 3466 CL16 nog 1 stapje hoger @ 3533 CL16 en that's it.

Ik heb nog nooit zoveel pech gehad met geheugen. Mijn eerste set was stuk. Deze set was relatief duur en brak. Ik heb als test nog even een e-die setje besteld en die doet ook zowat niets.

Voorlopig doe ik het met 3533 CL16 en als ik nog eens de loterij win haal ik een 4000 CL16 setje oid wat iig GEGARANDEERD daarop getest is (of het vervolgens hier werkt valt nog maar te bezien gezien de ervaringen nu... maargoed....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
3200C16, draait hier nu probleemloos op 3600C16. Ingesteld via Ryzen Master. C14 heb ik niet geprobeerd.
Grappige is dat ik niets aan de voltages hoefde te doen.
Wel klapte de voeding van de pc eruit tijdens video tests, maar dat was op te lossen door in plaats van 1 lijn PCIE met splitter, twee losse lijnen te gebruiken. Optisch iets minder mooi in de kast, maar het werkt vlot en goed.
Pagina: 1 ... 28 ... 68 Laatste