Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esthar
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-09 10:26
Heb momenteel mijn Ballistix sport LT BLS2K16G4D30AESC 3000MT/s CL15 getest op 3600MT/s 16-19-16-36 @ 1.36v en memtest86 stabiel. Ben er best tevreden mee.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lu04q2C.png

Edit:
Ondertussen toch 3733MT/s @ 1.39V getest met memtest geen errors

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8fe5dDr.png

[ Voor 46% gewijzigd door Esthar op 03-08-2019 23:27 . Reden: Plaatjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 22:13

Nox

Noxiuz

Er zijn dik 100 pagina's aan kennis hier, maar ik ben benieuwd of er ergens guides staan voor optimalisaties op gebied van bios, drivers, amd master etc. zodat ik geen 100 pagina's terug hoef te lezen. Mocht iemand zo'n guide kunnen vinden houd ik mij aanbevolen :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Nox schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:25:
Er zijn dik 100 pagina's aan kennis hier, maar ik ben benieuwd of er ergens guides staan voor optimalisaties op gebied van bios, drivers, amd master etc. zodat ik geen 100 pagina's terug hoef te lezen. Mocht iemand zo'n guide kunnen vinden houd ik mij aanbevolen :)
Typisch, deze opmerking wilde ik vanmiddag al maken :)

Ik ben toe aan een nieuwe PC en vermijd Intel liever. Om met de nieuwe AMD aan de gang te gaan lijk je echter wel over wat kennis te moeten beschikken. Het is niet vanzelfsprekend dat alles out-of-the-box lekker draait, laat staan dat je het volle potentieel benut. Is/komt er een ZEN2_voor_dummies of is het wellicht verstandiger een maandje te wachten totdat er wat zaken glad zijn gestreken?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Heb het idee dat x570 met de laatste bios en chipsetdriver allemaal wel ok werkt nu.
Heb er nooit problemen mee gehad, al leek het voltage wat hoog en de chipsetfan kon ik in het begin niet uitzetten met een silent fanprofiel.
Temp en voltage van cpu is nu laag idle.
Op een ouder moederbord zou ik wel goed kijken wat er allemaal met elkaar werkt.

[ Voor 26% gewijzigd door Goofy1978 op 03-08-2019 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:17
Esthar schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 17:19:
Heb momenteel mijn Ballistix sport LT BLS2K16G4D30AESC 3000MT/s CL15 getest op 3600MT/s 16-19-16-36 @ 1.36v en memtest86 stabiel. Ben er best tevreden mee.

[Afbeelding]

Edit:
Ondertussen toch 3733MT/s @ 1.39V getest met memtest geen errors

[Afbeelding]
Heb je de soc voltage nog aangepast of staat die nog op auto? Heb je de uitgebreide timings? Ik vermoed dat wij gelijkaardige timings hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 22:13

Nox

Noxiuz

onsgeluk schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 23:22:
[...]

Ik ben toe aan een nieuwe PC en vermijd Intel liever. Om met de nieuwe AMD aan de gang te gaan lijk je echter wel over wat kennis te moeten beschikken. Het is niet vanzelfsprekend dat alles out-of-the-box lekker draait, laat staan dat je het volle potentieel benut. Is/komt er een ZEN2_voor_dummies of is het wellicht verstandiger een maandje te wachten totdat er wat zaken glad zijn gestreken?
Ik heb het idee dat de x570 borden wel goed zijn :) De b450 en sommige x470 borden zijn nog wat buggy als ik het zo lees.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:49
[...]

Ik heb een x570 bord gekocht om de grootste problemen te vermijden, 3600 erin geprikt, ram erin en alles werkte meteen zonder een crash te hebben gehad. En dat op een Windows installatie die gedaan was op een i7 920 van meer dan 10 jaar geleden.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Sinds vrijdagavond draai ik het laatste asus c6h x370 beta bios 7304 en heb tot nu toe nul problemen.
[...]

Over een maand zullen de biossen zeker wat volwassener zijn.

1) Voor de aankoop zelf als je hulp nodig hebt: open een Desktop Aankoopadvies topic.
2) Als je hem hebt iha:

- flash laatste bios.
- Selecteer je memory xmp profiel.
- Installeer Win 10 1903
- Installeer Ryzen chipset driver incl. Ryzen power plan.

En dat is het.

Er valt verder weinig in het bios te doen omdat AMD de chips zo goed bint dat er geen tot amper manuele winst te halen is. Dat is een richting die de hele markt opgaat. Zowel CPU als GPU.

Natuurlijk kun je bijv. je geheugen gaan tweaken maar dat werkt bij intel in principe vergelijkbaar. Dus zie niet veel nut van een bios guide.

Los van evt. bugs spelen de meeste "'issues" zich af rond:
  1. - voltages
  2. - boosts
  3. - temperaturen
  4. - opspinnende fans
Ad 1)
Omdat mensen het nog niet begrijpen/begrepen ontstonden er allemaal wild west verhalen.
Bottom line: chip werkt als designed.

Ad2)
Boosts worden bij mij in ieder geval gehaald. De duration en hoe vaak hangt vooral af van de workload, temps, kwaliteit chip en wellicht mobo ook enigzins. Er zijn wat kleine verschillen in de verschillende AMD Agesa versies (basis voor bios) maar dat zal de komende weken / maand wel uitkristalliseren. De real life impact is volgensmij klein tot verwaarloosbaar.

Ad3)
Omdat Zen 2 op 7nm gemaakt wordt en bij bijv. 8 cores op zo'n kleine ruimte zit ontwikkelt zich veel warmte op een heel klein oppervlakte. In principe krijgt Intel daar ook gewoon mee te maken zodra ze naar een kleinere node gaan. Ook reageert Zen2 heel snel op veranderende workloads. Je zult dus sneller zien dat temps stijgen/spiken. Goede koeler en kast helpt bij Zen.
De boxkoelers zijn vrij goed en als je beter wilt heb je voor 30-50 een hele goede aftermarket koeler.

Ad4)
Nadeel van temp spikes is dat fans daar soms gelijk op reageren. Goede koeler helpt dus en evt. je fanprofiel aanpassen. In mijn bios is dat eenvoudig te doen. Echter is het bij mij niet nodig. Werkt out of the box goed.

Bottomline:
  • Wil je helemaal save zitten en krijgen wat je gewend bent: Koop een intel.
  • Wil je zo min mogelijk risico nemen maar wel Zen2: Wacht nog een maandje tot er nog wat betere biossen zijn en het stof verder is opgetrokken.
  • Vind je het niet erg om misschien tegen een (klein) probleempje of ergernisje aan te lopen: Koop een Zen 2
Weet niet of je hier wat mee kunt maar zo zie ik het grosso modo in Jip en Janneke taal. Als anderen verbeteringen of aanvullingen hebben dan is dat natuurlijk altijd welkom.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:15
Ik heb een gigabyte aorus x570 elite, maar hij wil niet booten met xmp profile. Mijn geheugen blijft hangen op 2400mhz ipv 3200.
Handmatig instellen werkt ook niet.
Bios F4j

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05-2024
Ook ik ervaar hier en daar wat problemen met de volgende build:
asrock b450M-HDV r4.0, ryzen 3200g + Kingston DDR4 HyperX FURY Black 2666

Wat even een simpele snelle simpele pc had moeten zijn voor mn vriendin heeft me nu toch extra tijd gekost om het uberhaupt werkende te krijgen

Ik heb eerst een bios update moeten doen, hier heeft een tweaker mij bij geholpen aangezien ik geen andere ryzen cpu's had.

Na de windows installatie krijg ik de volgende random blue screens met de volgende stop codes:
KERNEL_AUTO_BOOST_LOC_ACQUISITION_WITH_RAISED_IRQL,
MEMORY_MANAGEMENT
ATTEMPTED_WRITE_TO_READ_ONLY_MEMORY
KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE

Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Ook gaat mijn scherm soms op groen en of krijg ik rare vervormingen ik heb de hele guide van de asrock site gevolgd voor bios update + all in 1 vga drivers installatie.

[ Voor 14% gewijzigd door KiriLLu op 04-08-2019 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 19:20

Tao

DPC DE_KOMETEN

KiriLLu schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:19:

Wat even een simpele snelle simpele pc had moeten zijn voor mn vriendin heeft me nu toch extra tijd gekost om het uberhaupt werkende te krijgen

Ik heb eerst een bios update moeten doen, hier heeft een tweaker mij bij geholpen aangezien ik geen andere ryzen cpu's had.

Na de windows installatie krijg ik de volgende random blue screens met de volgende stop codes:
KERNEL_AUTO_BOOST_LOC_ACQUISITION_WITH_RAISED_IRQL,
MEMORY_MANAGEMENT
ATTEMPTED_WRITE_TO_READ_ONLY_MEMORY
KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE

Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Ook gaat mijn scherm soms op groen en of krijg ik rare vervormingen ik heb de hele guide van de asrock site gevolgd voor bios update + all in 1 vga drivers installatie.
Ik zou zeggen: Google is your friend:
https://forums.tomshardwa...emory-management.3361654/
https://forums.tomshardwa...-readonly-memory.3100862/
https://www.cyberpowerpc....hibernate_topic51032.html

Er zijn er nog veel meer te vinden, dus leef je uit :)

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdg86
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-09 09:35
Ook ik heb ondertussen de 7304 bios geflashed op mijn C6H x370 en de nieuwste chipsetdriver en powerplan voor mijn 3600 en tot nu toe werkt alles perfect. Voor mij dan. Geen foutcodes of andere zaken. Ook de temp rond de 40 graden vindt ik prima. Gebruik wel een 212 evo koeler en mijn case heeft 3 fans.

Over een maand of meer zullen andere problemen vermoedelijk ook wel beter of opgelost zijn. Maar vooralsnog klaag ik niet en iedereen weet als je iets koopt wat net uit is, dat je tegen bugs of dingen aan kan lopen.

Dus met mijn “goedkope” 120 euro C6H x370 bord met geen problemen hoor je mij niet klagen. Volgend jaar als de 4xxx er is een goedkope 3900x erin 👍🏻

NIBE F1255 - HA - Niko home control II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05-2024
Hey thanks, het lijkt idd op ram errors. Ik heb xmp uitgeschakeld en mijn ramspeed op 2400 gezet. Tot nu toe geen blue screens meer.

Wel vaag 2666mhz zou het moeten doen als ik rond kijk enig idee waarom dit niet lekker werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Net Cinebench gedaan op een clean Windows install, hardware X570 Aorus Pro, R5 3600, Crucial Ballistix LT 16GB @ 3000C16.

Score:
Multi: 3566
Single: 476

Volgens mij aan de lage kant? Bios settings staan allemaal op auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:15
ice-T106 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:48:
Het lijkt erop dat vooral de 3900x veel baat heeft bij per CCX overclocken. Het lijkt er op dat AMD hier slim met de base en boost specs om gaat door 1 goede "die" te gebruiken (de eerste twee CCX'n) en een slechtere tweede "die" (de andere twee CCX'n). Dus het is lastig om hier een goed all core OC mee te krijgen omdat de slechte die alles dan naar beneden trekt. Maar dit is dus nu prima op te vangen met per CCX OC. _/-\o_

(Helaas lijkt het er ook op dat de CPU's met 1 CCD/"die" hier een stuk minder baat bij hebben. Deze zijn al vrij strak gebinnned)
Heb er even een mijn eerste YouTube filmpje voor gemaakt. Hoop dat jullie er wat aan hebben.
YouTube: Per CCX Overclocking on Ryzen 3000 with Ryzen Master. Magic on the 3...
Op de CPU's met 1 "die" is het eigenlijk ook nog steeds beter dan all Core OC, maar bij de 3900x en mogelijk ook straks de 3950x levert het extra veel op.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

KiriLLu schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:19:
Je moet in het Zen+ topic zijn de APUs zitten nog op het vorige proces.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 16:40

JoSchaap

Had a life, got a modem..

(jarig!)
Ik ga toch maar upgraden in september denk ik.. 12 cores zijn niet genoeg :Y)

OK.. dit is met 2 x264 encode streams op fast preset
- 1x 6k CBR naar twitch
- 1x CRF 19 naar local file :+

[ Voor 23% gewijzigd door JoSchaap op 04-08-2019 16:32 ]

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:06

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik krijg met geen mogelijkheid mijn ram op andere waardes dan XMP als ik de gegevens van dram calculator aanhou. Safe waardes, V1, V2, niks wordt geaccepteerd. Voltage recommended 1,35 en max 1,36 geprobeerd. Maar ook zelfs een Voltage van 1,4 zorgt ervoor dat mijn systeem niet opstart. Het gaat om 3200c16 geheugen van Corsair wat volgens typhoon B-die is.

Bijzonderheden: Trfc waarde vind ik in mijn settings evenals trfc2 waar ik de .alt waarde invoer hiervan. Echter heeft mijn bios ook een trfc4 waarde welke ik dan op auto laat.

Gear down zet ik op enable zoals dram calcult aangeeft. Ook heeft deze aan power down op enable the moeten zetten, deze kan ik niet vinden in de bios dus niet gewijzigd. Verder staat er dat BGS en BGS.alt op disabled moeten staan maar ook dit kan ik niet vinden in de bios.

Geheugen multiplayer zet ik uiteraard op 3200 en infinity fabric op 1600.

Soc voltage, vddg en vddp voltages blijf ik vanaf want daar heb ik mijn vorige ram mee gesloopt omdat ik iets verkeerd invoerde.

Heeft iemand enig idee wat ik mis of zal ik mijn verlies moeten nemen en gewoon xmp moeten gebruiken?

Moederbord is een x570 pro van Gigabyte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Phusebox schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:24:
Net Cinebench gedaan op een clean Windows install, hardware X570 Aorus Pro, R5 3600, Crucial Ballistix LT 16GB @ 3000C16.

Score:
Multi: 3566
Single: 476

Volgens mij aan de lage kant? Bios settings staan allemaal op auto.
Hoezo aan de lage kant? Net iets lager dan mijn 3600x dus lijkt mij redelijk te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Tweakriez schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 16:37:
Ik krijg met geen mogelijkheid mijn ram op andere waardes dan XMP als ik de gegevens van dram calculator aanhou. Safe waardes, V1, V2, niks wordt geaccepteerd. Voltage recommended 1,35 en max 1,36 geprobeerd. Maar ook zelfs een Voltage van 1,4 zorgt ervoor dat mijn systeem niet opstart. Het gaat om 3200c16 geheugen van Corsair wat volgens typhoon B-die is.

Bijzonderheden: Trfc waarde vind ik in mijn settings evenals trfc2 waar ik de .alt waarde invoer hiervan. Echter heeft mijn bios ook een trfc4 waarde welke ik dan op auto laat.

Gear down zet ik op enable zoals dram calcult aangeeft. Ook heeft deze aan power down op enable the moeten zetten, deze kan ik niet vinden in de bios dus niet gewijzigd. Verder staat er dat BGS en BGS.alt op disabled moeten staan maar ook dit kan ik niet vinden in de bios.

Geheugen multiplayer zet ik uiteraard op 3200 en infinity fabric op 1600.

Soc voltage, vddg en vddp voltages blijf ik vanaf want daar heb ik mijn vorige ram mee gesloopt omdat ik iets verkeerd invoerde.

Heeft iemand enig idee wat ik mis of zal ik mijn verlies moeten nemen en gewoon xmp moeten gebruiken?

Moederbord is een x570 pro van Gigabyte
Is het geen B-die van micron? Zit ook in mijn Corsair in; enkel XMP werkt en de mhz van 3000@3200. Anders wilt die niet.

Ik kan die wel manueel beetje hoger zetten maar dan gaat die direct in memtest fouten geven...

@Phusebox MT: 3572 en ST:484 hier met B450 en ook 3600 op autosettings alles bijna. Dus lijkt me wel te kloppen je waarden...

[ Voor 4% gewijzigd door SadisticPanda op 04-08-2019 17:53 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

JoSchaap schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 15:53:
Ik ga toch maar upgraden in september denk ik.. 12 cores zijn niet genoeg :Y)

[YouTube: AMD Ryzen 3950x please! My 3900x is having a hard time!]

OK.. dit is met 2 x264 encode streams op fast preset
- 1x 6k CBR naar twitch
- 1x CRF 19 naar local file :+
Euh, waar de funk kijk ik uberhaupt naar. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Help!!!! schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 08:05:
Lang verhaal met nuttige tekst en uitleg
Zij die gaan klootvioolen groeten u _/-\o_

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Met Cinebench multi gaat de temperatuur naar 75 graden en piek snelheid van 3935 MHz. Kamertemperatuur is rond de 27.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

[quote]SadisticPanda schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:51:
[...]

Is het geen B-die van micron? Zit ook in mijn Corsair in; enkel XMP werkt en de mhz van 3000@3200. Anders wilt die niet.

Ik kan die wel manueel beetje hoger zetten maar dan gaat die direct in memtest fouten geven...

Volgens typhoon burner is het echt Samsung B-die maar denk dan wel eentje die van de band gevallen is ofzo :s jij zet dan eerst de boel op xmp en daarna de multiplier op 32x ? Verander je verder nog waardes dan zoals het voltage? En heb je ook de infinity fabric dan handmatig op 1600 gezet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Laatst online: 22-09 16:40

JoSchaap

Had a life, got a modem..

(jarig!)
Blaat schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:02:
[...]

Euh, waar de funk kijk ik uberhaupt naar. :P
Het is een beetje offtopic tbh maar dit is een clip uit een stream van mij van gisteren.
Ik speel beat saber maar dan in mixed reality.
En ik vind ik het leuk om te klooien met aanpassingen.
In dit geval heb ik een compleet groen platform ingeladen in de game en er een achtbaanfilmpje overheen gelegd in OBS :P

bij normaal gebruik (NVENC encoding) zit ik op 30-35% usage allcore
bij mn huidige setup (x264 fast CBR 6000kbps) zit ik op 45-65% usage all core. (dit ziet er op stream beter uit dus blijft ws ook zo)

Boxman van hier kwam langs tijdens de stream en ik dacht.. OK why not.. zweten moet ie! :+
Dus had ik ook nog eens een local recording aangezet op CRF 19 x264 faster Y:)
resultaat daarvan is het YT filmpje :P

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellyD
  • Laatst online: 26-06 07:20
Tweakriez schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:29:
[...]

Volgens typhoon burner is het echt Samsung B-die maar denk dan wel eentje die van de band gevallen is ofzo :s jij zet dan eerst de boel op xmp en daarna de multiplier op 32x ? Verander je verder nog waardes dan zoals het voltage? En heb je ook de infinity fabric dan handmatig op 1600 gezet?
Ik heb hetzelfde probleem met B-die. 3600 CL17 in mijn geval. Niets boven XMP pakt ie. Maakt niet uit hoeveel voltage. Vermoed dat het toch aan de BIOS ligt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

speedking92 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:54:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem met B-die. 3600 CL17 in mijn geval. Niets boven XMP pakt ie. Maakt niet uit hoeveel voltage. Vermoed dat het toch aan de BIOS ligt oid.
Ok... Nog even geduld hebben dus... Lijkt me echt raar dat er letterlijk niks te wijzigen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Tweakriez schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:29:
[...]

Xmp profiel en dan idd gewoon de mulitplier aanpassen. (Al kan ik dat niet kiezen, ik kan enkel de mhz uit lijstje kiezen :) verder niks aangekomen. If manueel op 1600 gezet it. Voltage niet aangeweest. Xmp zet dit al op 1.4 dacht ik standaard vind aan hoge kant. Is hoogste wat die kan stabiel. Als ik met losse timings werk en mhz nog beetje omhoogkrik naar 3333 dan geeft memtest fouten. Weinig, bij 3400 veel maar hij boot nog steeds. (B450 tomahawk trouwens met laatste bios); met vorige bios had ik lage idle voltages voor cpu, nu altijd 1.41xxxxxV, maar met oude bios kon ik niks aanpassen of geen post!

Mijne is micron bdie volgens taiphoon. Setje e-die is onderweg. Ik wil de 3600 halen :D

[ Voor 8% gewijzigd door SadisticPanda op 04-08-2019 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Met E-die had ik dezelfde problemen, kon de xmp settings van het 3600 c18 geheugen gebruiken maar meer ook niet. Ben band dat het toch ergens in de gigabyte bios zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimeJitsu
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 09:11
Hey!, Ik heb een Ryzen 7 3700X, op een Gigabyte X570 Aorus Elite.
Ik maak gebruik van de bijgeleverde cooler.

De cooler springt steeds naar een hogere snelheid (2800 RPM) om daar 3 seconden op te blijven blazen. Daarna zakt hij weer naar lagere snelheid (2200 RPM) voor 3 seconde, om daarna weer naar 2800 RPM te gaan. Dit blijft continu zo doorgaan. Dit terwijl ik alleen mijn internetbrowser open heb staan en niets spannends doe.

De gemiddelde CPU temperatuur is 59 graden.

Ik heb daarstraks de laatste bios update gedaan (F4j).
Ook heb ik de chipset geupdate (maar ik weet niet hoe ik dat kan verifiëren. Ik heb een .exe gerunned van de gigabyte website (mb_driver_606_asetup_19.10.16_whql.exe) Is dat voldoende?.

Wat zou ik nog meer kunnen doen om dit probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Laatst online: 24-09 10:45
Je zou je Power Profile op "AMD Ryzen Power Saver" kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:17
En fan smoothing aanzetten in de BIOS. Of het fan profiel handmatig beheren in de BIOS. Heel eerlijk? Die koeler is niet slecht, maar ook niet erg goed. Mits een kleine investering haal je snel een veel betere koeler in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Moet wel zeggen, hier zit er een AIO op. Er zijn mss betere luchtkoelers, maar die tijdelijke pieken in temps heb je geen last van omdat fans meestald geregeld worden door de temps van het koelwater...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimeJitsu
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 09:11
Flying schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:12:
En fan smoothing aanzetten in de BIOS. Of het fan profiel handmatig beheren in de BIOS. Heel eerlijk? Die koeler is niet slecht, maar ook niet erg goed. Mits een kleine investering haal je snel een veel betere koeler in huis.
Is dit een optie die ook in de Gigabyte bios zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:04
JimeJitsu schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:26:
Ik zat idd ook te zoeken.

Misschien speedfan maar weer eens proberen dan.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
haarbal schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:41:
[...]
Misschien speedfan maar weer eens proberen dan.
Werkt niet op Ryzen, kan de sensors niet initialiseren helaas...... Alternatief: Argus monitor werkt wél.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Video van LTT over beste ram voor ryzen 3000

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esthar
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-09 10:26
Flying schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 00:38:
[...]

Heb je de soc voltage nog aangepast of staat die nog op auto? Heb je de uitgebreide timings? Ik vermoed dat wij gelijkaardige timings hebben.
Heb alleen de voltage veranderd bij ram, de rest staat op auto.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hlNKrAS.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JimeJitsu schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:26:
[...]

Je kunt een fan profiel kiezen. Hier maakt de fan in mijn versterker meer herrie dan de pc, zeker in gewoon Windows gebruik. Dark Rock 4 (non pro) en idle temps zijn ca 35 tot 45 graden. Tijdens benchmarks rond de 75 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
Vandaag een allcore oc van 4200 gedaan stabiel op 1.356 volt. Met pbo uit met mijn 3600 Ik haal hiermee dus een hogere cinebench tov alles op auto. Nu zeggen die cinebench waardes niet alles. Vraag mij nu af of ik dus voor mijn xplane 11 wat vooral singlecore afhankelijk is beter af ben met een allcore 42 of toch alles auto met pbo aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
fvdg86 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:52:
Vandaag een allcore oc van 4200 gedaan stabiel op 1.356 volt. Met pbo uit met mijn 3600 Ik haal hiermee dus een hogere cinebench tov alles op auto. Nu zeggen die cinebench waardes niet alles. Vraag mij nu af of ik dus voor mijn xplane 11 wat vooral singlecore afhankelijk is beter af ben met een allcore 42 of toch alles auto met pbo aan?
Heb je met pbo aan wel is een single core die hoger dan 4.2ghz boost, gezien?

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
JinShepard schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:17:
[...]

Heb je met pbo aan wel is een single core die hoger dan 4.2ghz boost, gezien?
Met pbo aan krijg ik vaak en enkel 4117 op 2 cores van de 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Ik denk dat je het beste even kan testen wat de kloksnelheden zijn bij een single core cinebench. Als die 4200Mhz of lager is dan zal de 4200 All Core overclock altijd sneller zijn in (bijna) alle applicaties. Als je er nog iets meer uit wilt persen zou je nog kunnen kijken om per CCX te overclocken. Dan kun je in jouw geval starten op 4200 voor alle cores. En dan kijken of 1 van de 2 CCX'en nog iets hoger kan.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
fvdg86 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:18:
[...]

Met pbo aan krijg ik vaak en enkel 4117 op 2 cores van de 6
Volgens mij zit je dan wel redelijk op je max en is 4200 op all cores beste resultaat, tenzij je met ccx overclock 1 core hoger can clocken dan 4200

*edit persoon boven me legt het beter uit !

[ Voor 6% gewijzigd door JinShepard op 05-08-2019 12:50 ]

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
ice-T106 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:49:
[...]

Ik denk dat je het beste even kan testen wat de kloksnelheden zijn bij een single core cinebench. Als die 4200Mhz of lager is dan zal de 4200 All Core overclock altijd sneller zijn in (bijna) alle applicaties. Als je er nog iets meer uit wilt persen zou je nog kunnen kijken om per CCX te overclocken. Dan kun je in jouw geval starten op 4200 voor alle cores. En dan kijken of 1 van de 2 CCX'en nog iets hoger kan.
Dat ccx overclocken doe je via ryzen master toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 10:12
Heb je al eens je cinebench score vergeleken met 1 thread ipv 12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
fvdg86 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:10:
[...]

Dat ccx overclocken doe je via ryzen master toch?
Ja klopt. Voltage eventueel wel via je bios. Misschien heb je nog wat aan mijn youtube filmpje. Verwacht overigens niet dat je heel veel verder zal komen met een 3600, maar is ook leuk om eens op een andere manier te overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
ice-T106 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:49:
[...]

Mijn Ryzen 3600 haalde vóór de laatste chipset updates op bijna alle cores 4200, zonder handmatige OC. Nu komen ze gek genoeg net iets boven de 4000.

Wat ook raar is (en dit had ik ook al bij de vorige drivers), is dat als ik mijn PC idle laat draaien voor een langere tijd, heel geleidelijk de eerste core steeds hoger clocked. Op een gegeven moment draaide hij idle op een constante waarde van 2000. Iemand anders die ook zoiets heeft gemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menn-
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-09 18:19
Bombaclat schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:18:
[...]

Mijn Ryzen 3600 haalde vóór de laatste chipset updates op bijna alle cores 4200, zonder handmatige OC. Nu komen ze gek genoeg net iets boven de 4000.
Bij mij hetzelfde, maar dan op een 3600X (ja, hoopte op betere binning voor de X) na een BIOS update naar 1.0.0.3AB (vanaf A) en van 4400 zonder OC naar 4275. Vreemd.

Overigens nog iets vreemds, in de BIOS van CSM naar UEFI mode switchen zorgt ervoor dat ik niet kan booten, terwijl mijn drive toch echt netjes op GPT zit.

Overall heel tevreden, alles werkt naar behoren en met een andere koeler en een betere BIOS (want die op die B450 Tomahawk is toch wel matig en werkt met een oudere AGESA) zal ik echt niet om power verlegen zitten :)
Binnenkort maar eens de RAM timings et cetera goed zetten, ik denk dat 3600 wel mogelijk moet zijn op mijn pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK

Be the ._. you always wanted to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
Paprika schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:12:
[...]

Heb je al eens je cinebench score vergeleken met 1 thread ipv 12?
Nee zal ik morgen even doen. Zal even posten wat daar uit komt dan.

Zie overigens toch vaak voorbij komen op overclock.net en rog.forum dat op de oude agesa 1002 hogere boosts en scores worden behaald waarbij met goede koeler en juiste b-die geen problemen zijn. De problemen zijn vaak temps en boot ups door stock koeler of e-die / micron geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Bombaclat schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:18:
[...]

Wat ook raar is (en dit had ik ook al bij de vorige drivers), is dat als ik mijn PC idle laat draaien voor een langere tijd, heel geleidelijk de eerste core steeds hoger clocked. Op een gegeven moment draaide hij idle op een constante waarde van 2000. Iemand anders die ook zoiets heeft gemerkt?
Is een bekende bug in AGESA 1003. Zo ongeveer iedereen heeft lagere boostclocks. Zal wel opgelost worden in AGESA 1004. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 22:24
Menn- schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:00:
[...]

Binnenkort maar eens de RAM timings et cetera goed zetten, ik denk dat 3600 wel mogelijk moet zijn op mijn pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK
Kun je dan niet beter proberen om de timings strakker te trekken i.p.v. naar 3600 te gaan? :) correct me if i'm wrong, maar voor IFC is dat toch juist gunstiger? Terwijl je op 3600MT/s juist lossere timings zou krijgen, gezien je geen B-die hebt ( kleine winst al je het onder CL18 weet te houden. ).

[ Voor 4% gewijzigd door quintox op 05-08-2019 15:19 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menn-
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-09 18:19
quintox schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:15:
[...]

Kun je dan niet beter proberen om de timings strakker te trekken i.p.v. naar 3600 te gaan? :) correct me if i'm wrong, maar voor IFC is dat toch juist gunstiger? Terwijl je op 3600MT/s juist lossere timings zou krijgen, gezien je geen B-die hebt ( kleine winst al je het onder CL18 weet te houden. ).
Zeker waar, maar als ik de berichten die ik gelezen heb mag geloven zou op 3600 CL17 te doen moeten zijn voor dit setje. Schijnt redelijk te overclocken over het algemeen (E-die, dacht ik?).
Ik ga gewoon even kijken tot waar de stickjes die ik heb het houden, maar zoals gezegd vind ik de performance tot nu toe al helemaal prima dus zelfs als het op 3200 met strakkere timings blijft hangen is het goed genoeg voor deze budgetreepjes. Je moet het ook niet te ver willen rekken natuurlijk ;)

Be the ._. you always wanted to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Menn- schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:27:
[...]

Zeker waar, maar als ik de berichten die ik gelezen heb mag geloven zou op 3600 CL17 te doen moeten zijn voor dit setje. Schijnt redelijk te overclocken over het algemeen (E-die, dacht ik?).
Ik ga gewoon even kijken tot waar de stickjes die ik heb het houden, maar zoals gezegd vind ik de performance tot nu toe al helemaal prima dus zelfs als het op 3200 met strakkere timings blijft hangen is het goed genoeg voor deze budgetreepjes. Je moet het ook niet te ver willen rekken natuurlijk ;)
Helemaal waar :) E-die moet dat wel aan kunnen en voor de prijs van je ram is zelfs 0.2 ns al mooi meegenomen! Zelf zit ik op een 3200MT/s CL15 setje wat nu CL16 draait ( want: Ryzen snapt geen CL15 ). weet nog niet of ik het omlaag ga trekken naar CL14 of 3600MT/s CL16 probeer te pushen..

Geen idee wat mijn geheugen in zijn mars heeft zitten, het is immers 'slechts' Hynix ram.. (dacht dat het B-die was vanwege de timings out of the box.. I was wrong :P)

[ Voor 6% gewijzigd door quintox op 05-08-2019 15:37 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 00:56

makje

Professioneel prutser

Die Micron E-die doet volgens mij altijd wel 3600 CL16? Ikzelf heb niets aangepast behalve hem van XMP 3200 CL16nogwat naar 3600 zetten en dat werkte gelijk. Ongetwijfeld kan dat allemaal nog wel beter, ik heb in ieder geval iemand gelezen die hem op 3733 CL16 had.

9800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:45

jgj82

Ja, maar = nee

quintox schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:34:
[...]

Helemaal waar :) E-die moet dat wel aan kunnen en voor de prijs van je ram is zelfs 0.2 ns al mooi meegenomen! Zelf zit ik op een 3200MT/s CL15 setje wat nu CL16 draait ( want: Ryzen snapt geen CL15 ). weet nog niet of ik het omlaag ga trekken naar CL14 of 3600MT/s CL16 probeer te pushen..

Geen idee wat mijn geheugen in zijn mars heeft zitten, het is immers 'slechts' Hynix ram.. (dacht dat het B-die was vanwege de timings out of the box.. I was wrong :P)
Ryzen snapt CL15 prima, jij snapt niet dat je Gear Down moet disablen in je BIOS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
jgj82 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:44:
[...]

Ryzen snapt CL15 prima, jij snapt niet dat je Gear Down moet disablen in je BIOS ;)
Hmm.. prettig, thanks! en ik maar denken dat Ryzen de beperking was van oneven timings :p
Heb ook nog niet met het geheugen gespeeld.. systeem draait nu stabiel op agesa 1002.. verder niks meer geprobeerd totdat 1003ABB of 1004 uitkomt.

Zijn er boot issues bekend met geardown en 1002?

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Niet online
G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR draait als een zonnetje @ 3600MT/s 14-14-15-30 (1.45v) op mijn ASUS x470-F Gaming board. Geen zin om 3800mhz uit te proberen, omdat ik volgens DRAM Ryzen Calculator mijn ram op 1,49v moet draaien. Hoewel dat veilig is voor b-die kits wil ik niet dat de temperaturen richting de 50c gaan. Wellicht nog even kijken of de timings nog strakker kunnen @ 3600mhz maar voorloopig is dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GWTf7sE.png

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 15:36
3.50 draaide bij mij als een zonnetje, maar er is vandaag alweer een nieuwe BIOS update voor Asrock B450M Pro 4 (3.60).

Gebaseerd op Agesa 1.0.0.3ABB.

https://www.asrock.com/mb/AMD/B450M%20Pro4/#BIOS

Lekker bezig Asrock 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

* cries in MSI *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Meister schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:01:
3.50 draaide bij mij als een zonnetje, maar er is vandaag alweer een nieuwe BIOS update voor Asrock B450M Pro 4 (3.60).

Lekker bezig Asrock 8)
Oeh, ben benieuwd of Asrock Fatal1ty B450 Gaming-ITX ook geupdate wordt. De vorige update viel ook op dezelfde datum als die van de Asrock B450M Pro 4, zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:45
msi heeft sinds begin Juli al geen bios update meer uitgebracht.. ben toch echt wel benieuwd of mijn opstarttijd dan veel korter wordt.. bios duurt toch gauw 15 a 20 seconden..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39

Lekker bezig Asrock 8)
Zucht... en ik wacht nog steeds op Asus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-09 11:39
Ook voor de Asrock x470 Taichi is er een bios(3.60) update uitgekomen,vanmiddag maar even uitproberen.
Moet zeggen dat ze bij Asrock er bovenop zitten. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Lekker bezig Asrock 8)
Zat zelf met de gedachte om op de MAX serie van Mortar te wachten.Na jouw post even gekeken of Steel legend (b450M) ook vandaag update heeft gekregen. En dat is inderdaad het geval.
Je hebt me over de streep getrokken. d:)b

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrier529
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 19:53
Och dat is bij Gigabyte ook wel zo, maar ook met de laatste bios blijf ik tot nog toe zitten met die boot en resset issue.

Post time van ong. 40 sec, dan de piep en booten naar windows, daarna gewoon stabiel.
Aanpassingen in de bios worden steevast vergezelt van een bios reset, waarbij je alles weer opnieuw kunt instellen.

Heb wel de indruk dat wanneer ik de monitor aanstuur via HDMI op een full HD 27" monitor het posten sneller gaat dan wanneer ik de 32" - 4K monitor aansluit met displayport.

Voor de rest alles uit geprobeerd wat maar denkbaar is, maar bovenstaande issues blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
makje schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:43:
Die Micron E-die doet volgens mij altijd wel 3600 CL16? Ikzelf heb niets aangepast behalve hem van XMP 3200 CL16nogwat naar 3600 zetten en dat werkte gelijk. Ongetwijfeld kan dat allemaal nog wel beter, ik heb in ieder geval iemand gelezen die hem op 3733 CL16 had.
Opstarten is een ding, stabiliteit is een tweede. Ga eens memtest draaien. ;)
Je kan het waarschijnlijk het beste doen via de Ryzen DRAM calculator. Daar ga je naar MEMbench, stel je Memtest in, stop on error en eigenlijk wil je 1000% doen. 500% is waarschijnlijk stabiel genoeg voor een gamesysteem, maar soms kan je dan alsnog een rare crash krijgen. Elke error is namelijk te veel. Als laatste druk je op max RAM en dan starten maar. Hou er rekening mee dat dit uren kost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8dRbwqH1ox4GWyzUZy4jSFHB/full.jpg

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 20:55
Je moet met een overclocktest helemaal niet in Windows willen booten. Risico op een corrupt OS is veel te groot. USB-stick met memtest en dat laten draaien. Tenzij je natuurlijk een aparte windows op USB-stick hebt die je gebruikt... maar je normale OS hiervoor gebruiken kan je gewoon een niet meer werkend OS opleveren en/of corruptie.

[ Voor 36% gewijzigd door Korvaag op 06-08-2019 18:42 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 00:56

makje

Professioneel prutser

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:13:
[...]

Opstarten is een ding, stabiliteit is een tweede. Ga eens memtest draaien. ;)

....
ah, altijd fijn zo'n neerbuigende opmerking, alleen op tweakers denk ik wel eens. 8)7

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

furian88 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:48:
msi heeft sinds begin Juli al geen bios update meer uitgebracht.. ben toch echt wel benieuwd of mijn opstarttijd dan veel korter wordt.. bios duurt toch gauw 15 a 20 seconden..
Dat verbaast mij ook ja. Ben aan sich helemaal tevreden met het systeem maar de opstart tijd valt echt nog een beetje tegen.
Hoop dat er snel iets komt.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-07 14:25
Korvaag schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:38:
Je moet met een overclocktest helemaal niet in Windows willen booten. Risico op een corrupt OS is veel te groot. USB-stick met memtest en dat laten draaien. Tenzij je natuurlijk een aparte windows op USB-stick hebt die je gebruikt... maar je normale OS hiervoor gebruiken kan je gewoon een niet meer werkend OS opleveren en/of corruptie.
De maker van Ryzen Memory calculator test z'n timing in Windows. Buildzoid ook. Ik heb echt tientallen keren mijn geheugen vol met errors getest. Timings zijn dan te strak. Dit loopt dan niet uren lang natuurlijk, maar de errors vliegen je om de oren.
Hoe aanwezig is de kans op een fatale error, waardoor je OS corrupt wordt? Niet groot. Maar hoe klein dan wel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Korvaag
Maulwurfje schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:58:
[...]

De maker van Ryzen Memory calculator test z'n timing in Windows. Ik heb echt tientallen keren mijn geheugen vol met errors getest. Timings zijn dan te strak. Dit loopt dan niet uren lang natuurlijk, maar de errors vliegen je om de oren.
Hoe aanwezig is de kans op een fatale error, waardoor je OS corrupt wordt? Niet groot. Maar hoe klein dan wel?
Ik heb geen idee hoe groot de kans exact is. Ik weet iig wel dat ik regelmatig een corrupt OS heb gehad wat meteen in een windows repair/bluescreen bij boot knalt door kapot geheugen (althans, dat krijg je natuurlijk nooit bewezen dat het exact daardoor komt, maar als je een OS corrupt binnenkrijgt en bij een memtest krijg je errors dan is 1 en 1 snel 2).

Nou speel ik iets vals want ik heb via een computerzaak tientallen privecomputers en hele UT computerzalen in elkaar gezet :P maar de kans is in ieder geval zeker niet 0.

Sterker nog. Bij een nieuwbouw PC (al dan niet met OS) verliet bij ons geen enkele PC het pand zonder een volledige memtest86 via USB-stick en 1 van de eerste dingen die we deden bij een reparatie van een PC (ook die niet door ons geassembleerd was), was een memtest86 draaien.
Bij de bouw en installatie was het simpel. Windows weigert gewoon vaak te installeren als het geheugen fouten geeft. Het kostte dan ook geen tijd om hem even aan een KVM switch een memtest te laten doen terwijl je de volgende PC ging bouwen.
Bij een reparatie was het simpelweg de eerste test om uit te sluiten dat het geheugen de problemen veroorzaakte.

Al met al heb je met schrijfacties gewoon risico op corruptie.

En dat de maker ervan zelf zo test vind ik helemaal prima. Wellicht heeft ie wel een image backup of interesseert het OS waarmee ie dat doet hem totaal niet (en herinstalleert ie het gewoon als het een blerf doet bij boot).

Persoonlijk is mijn advies:
- Als je memtest in Windows wilt draaien (wat nergens nuttig voor is), pak dan een USB-stick met een USB install of gebruik een aparte SSD/schijf met daarop je OS wat kapot mag
- In andere gevallen zou ik sterk aanbevelen een memtest86 stick te maken en het OS niet aan te raken voordat er 1 of meerdere passes foutloos overheengegaan zijn (afhankelijk van hoeveel tijd je hebt en hoe ver je wilt gaan)

PS:
Het is bij mij nog steeds best practice om bij elke geheugenkit die ik binnenkrijg eerst een memtest86 run te draaien. Kwaaltje van vroeger :+

Overigens... Buildzoid zegt ook regelmatig dat zijn windows helemaal gaar is. Daarnaast heeft hij meestal ook hwinfo en andere dingen erbij draaien wat je niet hebt met een stick. Screen capture is dus bij hem ook een mogelijke reden.

[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 06-08-2019 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Niet online
Er zijn ook mensen die geen errors kregen tijdens memtest86 maar wel toen ze HCI of Karhu memtest gebruikten. Als je je geheugen gaat overclocken maak dan gebruik van beide tools and youre good to go :). Ja het kost wat tijd maar op de lange termijn zal je geen hoofdpijn krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:30

V3g3ta

Fueled by Games!

Kan iemand me vertellen hoe de 3700x en 3900x het doen in handbrake? Ik converteer veel en ben benieuwd en uit reviews word ik niet veel wijs voor h.264 naar X.265. Is Intel hierin nog steeds een betere keus omdat ze Quicksync hebben? Ik draai nu nog met een i7 4770K, ook met Quicksync, echter als ik Quicksync uitzet zie ik geen verschil met cpu only encodering. En met amper 10 frames per seconde schiet het ook niet echt op. Dus iemand die de Ryzens of nieuwste intels gebruikt icm Handbrake? Of valt er wat doen met een 1080Ti? So far, is het super snel maar de kwaliteit is slecht en de outputsize is groter... 🤔

[ Voor 11% gewijzigd door V3g3ta op 07-08-2019 03:15 ]

PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Maulwurfje schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:58:
[...]

De maker van Ryzen Memory calculator test z'n timing in Windows. Buildzoid ook. Ik heb echt tientallen keren mijn geheugen vol met errors getest. Timings zijn dan te strak. Dit loopt dan niet uren lang natuurlijk, maar de errors vliegen je om de oren.
Minimaal. Want met ryzen memory calculator kan je enkel de,hoeveelheid geheugen testen die niet gebruik is in windows. Terwijl de standalone versie bijna alle ram kan gebruiken.

@V3g3ta snelheid is nagenoeg zelfde. Enkel winst die je haalt is dat je meer threads hebt dan de 8 van je i7.
Dus gaat snelheid iets hoger liggen. Bij amd cpu is het software encoding, bij quicksync is het gpu encoding, vergelijkbaar met nvidia nvenc. Kan je evengoed een 1050 kopen want een 1080ti is niet veel sneller voor nvenc dan een 1050. Kan gewoon 2 streams tegelijk encoden en de 1050 maar 1. En qua kwaliteit doet hardware encoding altijd onder voor software encoding.

Op hoge bitrates zie je weinig verschil (20-40Mbps+) maar op lage bitrates is software echt wel beter. Comprimeert beter en ziet er beter uit. Het is trager dat wel.

Gebruik trouwens ffmpeg ipv handbrake. Liever encoden software tegen 40 fps dan hardware 200 fps.
Voor gameplay encode ik ook hardwarematig in h265 omdat kwaliteit me niet echt boeit. Voor films enzo altijd software, daar boeit kwaliteit me wel en filesize.

[ Voor 9% gewijzigd door SadisticPanda op 07-08-2019 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Aslanboy1905 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:55:
Er zijn ook mensen die geen errors kregen tijdens memtest86 maar wel toen ze HCI of Karhu memtest gebruikten. Als je je geheugen gaat overclocken maak dan gebruik van beide tools and youre good to go :). Ja het kost wat tijd maar op de lange termijn zal je geen hoofdpijn krijgen.
Niet dat ik je niet geloof, maar puur uit interesse.. heb je daar een voorbeeld van ? Ik kan het me haast niet voorstellen namelijk gezien de grondigheid van memtest86 (mits je uiteraard 1 of meerdere volledige passes draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Het draaien van een lange memtest is sowieso iets wat ik nu wat beter ga doen. Ik dacht met een standaard test de juiste timings gevonden te hebben voor mijn huidige ryzen systeem, 3200 cl14, nice geen errors ! En ja, voor 1 dag, met gamen (WoW, Imperator Rome) en ook filmpje gerenderd (2k 6 min vid) en niet 1 crash. Ik was dus helemaal blij! Toch nog wat eruit geperst.

En de volgende dag, WoW, na 10 min PAF BSOD toen ik een tube filmpje aanzetten op de achtergrond, en erna weer, dus dezelfde default test gedaan met Ryzen Calc en direct error, ram terug op 2933, en fixed..

Was een trieste dag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 08:43:
[...]

Niet dat ik je niet geloof, maar puur uit interesse.. heb je daar een voorbeeld van ? Ik kan het me haast niet voorstellen namelijk gezien de grondigheid van memtest86 (mits je uiteraard 1 of meerdere volledige passes draait).
Nou ja, ik heb het zelf ook niet meegemaakt. Het is meer dat ik daarover heb gelezen op Reddit en verschillende fora's en ik zie geen reden dat mensen hierover gaan liegen. Maar aan de andere kant is het inderdaard maar de vraag hoeveel tests ze dan hebben gedraaid in memtest86.

The Stilt zegt in deze topic dat Karhu Ramtest tegenwoordig goed genoeg is maar nogmaals gebruik ze gewoon allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:10:

PS:
Het is bij mij nog steeds best practice om bij elke geheugenkit die ik binnenkrijg eerst een memtest86 run te draaien. Kwaaltje van vroeger :+
Doe ik eigenlijk ook altijd. XMP profiel, rest op standaard en dan via USB even een dagje memtest86 laten draaien. Heb je tenminste een vrij zekere baseline dat issues niet aan je memory liggen en je memory bij binnenkomst niet kapot is.

Zelfde voor CPUs en GPU's, alhoewel ik niet meer echt overklok, draai ik ze sowieso eerst een tijdje op stock om te kijken of het onder normale omstandigheden functioneert zoals zou moeten. Zodat ik weet of ik een goed product heb gekregen

Ongetwijfeld zal memtest86 niet zaligmakend zijn maar in mijn ervaring haalt deze test niet goed functionerend geheugen er eigenlijk altijd uit.

@Aslanboy1905
Karhu Ramtest kende ik niet maar ga ik eens naar kijken. Klinkt in ieder geval goed want HCI vind ik nogal bewerkelijk. USD12 is ook nog te overzien.

[ Voor 29% gewijzigd door Help!!!! op 07-08-2019 12:23 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Daar, setje van 72euro, crucial 3200@16 e die binnen gekomen.

Gewoon in pc gestoken, xmp profiel op 3600@cl16-18-18-36 gezet en boom werkt gewoon. Nu finetunen van timings. Dit is gewoon het std xmp profiel van 3200 maar dan op 3600 gezet :p

Uurtje of 3 gememtest, geen fouten..zal wel zo blijven :p

Heb wel ontdekt, bij laatste bios. Heeft pc het moeilijk met afsluiten. Hij blijft minutenlang hangen op het moment dat die gaat uitvallen. Schermen zijn al in standby, rgb op gpu leeft nog en fans draaien.

Dan blijft die zo tijdje staan draaien om dan ineens toch uit te vallen. Reboot en opstarten gaan altijd van eerste keer en zonder wachten.....vreemd.

[ Voor 48% gewijzigd door SadisticPanda op 07-08-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
SadisticPanda schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:51:
Daar, setje van 72euro, crucial 3200@16 e die binnen gekomen.

Gewoon in pc gestoken, xmp profiel op 3600@cl16-18-18-36 gezet en boom werkt gewoon. Nu finetunen van timings. Dit is gewoon het std xmp profiel van 3200 maar dan op 3600 gezet :p

Uurtje of 3 gememtest, geen fouten..zal wel zo blijven :p

Heb wel ontdekt, bij laatste bios. Heeft pc het moeilijk met afsluiten. Hij blijft minutenlang hangen op het moment dat die gaat uitvallen. Schermen zijn al in standby, rgb op gpu leeft nog en fans draaien.

Dan blijft die zo tijdje staan draaien om dan ineens toch uit te vallen. Reboot en opstarten gaan altijd van eerste keer en zonder wachten.....vreemd.
Setje is ook hier incoming :) Vanavond ophalen @ pakketpunt. Ik ben wel benieuwd want m'n Samsung B-die die ik nu heb wil echt helemaal niets op m'n Strix-f (X470). Dus of ik heb gewoon brakke b-die (het is op zich wel Basllistix Elite, maargoed je kan pech hebben)... of mijn bord vindt het gewoon niet gaaf.

Oja.. ik doe dit gewoon om te spelen.... we zien dan wel weer welke set er in de verkoop gaat :+

@SadisticPanda : ik heb Samsung.. even toegevoegd.. maar dat wil hier dus ook niets :+
Met de 3600X wil het dan wel net op 3533 ipv 3466 (dat ging onder de 2600X ook al niet) maar dat was het wel. Timings aanraken: errors. Frequentie stap hoger: errors. Pas bij idiote timings ver in de 20 wil dit geheugen op 3600 draaien. Voltage maakt niets uit... 1,35 t/m 1,50 gehad in stapjes (en ja, 1,50 is vrij hoog om er permanent op te zetten, maar ik wilde het even testen of het dan wel goed ging)... maakt niets uit...

[ Voor 21% gewijzigd door Korvaag op 07-08-2019 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

In ieder geval micron b-die is hier niks waard :D e-die draait wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Help!!!! schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:15:
[...]

Doe ik eigenlijk ook altijd. XMP profiel, rest op standaard en dan via USB even een dagje memtest86 laten draaien. Heb je tenminste een vrij zekere baseline dat issues niet aan je memory liggen en je memory bij binnenkomst niet kapot is.
Absoluut. Vanuit de computerzaak heb ik dan ook ontzettend veel vertrouwen in Kingston gekregen. Ik heb in jaren tijd maar 1x een kapotte Kingston dimm gehad vanuit de leverancier. De OEM latjes daarentegen waren echt vreselijk. Per strip van 100 stuks (of hoeveel zaten er in zo'n plastic insteekdoos) waren er meerdere kapot.

Ook in tweede instantie (reparaties / garantie) zelden een kapotte Kingston dimm gehad in tegenstelling tot OEM-latjes.

Nou zal het misschien toeval zijn, maar ik had dus eerst een G-skill set met m'n 2600X. Inbouwen en meteen al 1 dimm volledig kapot (lees: niet eens booten). Was voor mij voldoende om nu nooit meer G-skill te willen. Moet zeggen dat Corsair en Crucial me tot nu toe ook wel bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

het std xmp profiel voor mijn B-die van micron was 3000@CL16-21-21-xx (geen idee).
Draaien op 3200@CL16-21-21-idem -> draaide perfect.

1 waarde ergens voor de rest veranderen. Errors! Of gewoon niet booten. Voltage deed er ook niks aan. Mss was je samsung B-die stiekem Micron B-die met een maskertje op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Laatst online: 10:11
zijn er eigenlijk al mensen die een Ryzen 3000 hebben gecombineerd met een X470 of B450 mobo en dit werkend hebben naar volle tevredenheid ?

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Misterpc schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:24:
zijn er eigenlijk al mensen die een Ryzen 3000 hebben gecombineerd met een X470 of B450 mobo en dit werkend hebben naar volle tevredenheid ?
Meer dan genoeg. Gebruik de zoekfunctie maar.

Het draait meer dan prima in mijn geval. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Laatst online: 10:11
@Blaat ik ben nog op de uitkijk naar een 3900X en dan icm een X470 bord ,
alleen de ryzen 9 is niet te leveren en het geheugeh is ook al slecht te leveren en duurder bovendien ...

Even over koeling : is het voordeel van vloeistof cooling groot tov air cooling voor een 3900X ?

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Misterpc schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:40:
alleen de ryzen 9 is niet te leveren en het geheugeh is ook al slecht te leveren en duurder bovendien ...

Even over koeling : is het voordeel van vloeistof cooling groot tov air cooling voor een 3900X ?
Los van de voordelen in geluidsproductie, zal een koele 3900x hoger boosten dan een warme. Ik heb nog niet meer dan 72 graden gezien tijdens cinebench terwijl er mensen zijn die dan al richting de 85 gaan.

Scheelt zomaar 100MHz a 150MHz boost als ik GamersNexus mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
SadisticPanda schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:04:
het std xmp profiel voor mijn B-die van micron was 3000@CL16-21-21-xx (geen idee).
Draaien op 3200@CL16-21-21-idem -> draaide perfect.

1 waarde ergens voor de rest veranderen. Errors! Of gewoon niet booten. Voltage deed er ook niks aan. Mss was je samsung B-die stiekem Micron B-die met een maskertje op :D
Het zou kunnen :P Thaiphoon burner weet iig niet door het maskertje heen te kijken want die babbelt vrolijk Samsung B-die :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Misterpc schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:24:
Ja.. meer dan genoeg mensen. Je leest een boel drama, maar de mensen met goede ervaringen posten meestal niet :) (is eigenlijk bij alles zo).

Hier draait het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Misterpc schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:40:

Goede aircooling koelt minstens even goed dan meeste AIO setjes.

Voordeel bij waterkoeling is dat je het piekerige gedrag van de cpu temp er beetje uitknalt aangezien de fans op het koelwater afgestemd zijn en niet rechtstreeks op de cpu. Bij meeste luchtkoelingen en moederborden gaan de fans als temp even over de treshold gaan gaan gelijk de fans harder blazen

In sommige mobo's kan je dit uitschakelen. Met H20 koeling heb je dit niet voor.

Buiten uitzicht en plaats rondom cpu is er niet echt groot voordeel van waterkoeling.
Nadeel kan wel zijn aangezien er geen fans rondom je cpu blazen, worden de vrm's iets warmer maar kan je opvangen door paar goede chassisfans te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 10:56

BiLo

PSN: toiletcleaner

SadisticPanda schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:28:
[...]

Voordeel bij waterkoeling is dat je het piekerige gedrag van de cpu temp er beetje uitknalt aangezien de fans op het koelwater afgestemd zijn en niet rechtstreeks op de cpu. Bij meeste luchtkoelingen en moederborden gaan de fans als temp even over de treshold gaan gaan gelijk de fans harder blazen

In sommige mobo's kan je dit uitschakelen. Met H20 koeling heb je dit niet voor.

Buiten uitzicht en plaats rondom cpu is er niet echt groot voordeel van waterkoeling.
Nadeel kan wel zijn aangezien er geen fans rondom je cpu blazen, worden de vrm's iets warmer maar kan je opvangen door paar goede chassisfans te plaatsen.
Goede luchtkoelers koelen beter dan AIO setups bedoel je :)

YouTube: The BEST Cooling Solution - Air or Water - FINAL ANSWER

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

@BiLo Daarom zeg ik ook minstens even goed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 10:12
SadisticPanda schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:28:
[...]

In een ITX systeem zijn radiatoren juist een groot voordeel, want zo blijft de hitte niet in je kast hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 17:44
Paprika schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:41:
[...]

In een ITX systeem zijn radiatoren juist een groot voordeel, want zo blijft de hitte niet in je kast hangen.
Ik was het net aan het typen. In mijn kast is een luchtkoeler zeker niet beter en stiller. Ik heb amper airflow in de kast. Hij is nu fluisterstil, juist door AIO. Ik ga nooit meer terug naar luchtkoeling... met name omdat je die niet zo stil krijgt als een AIO met dezelfde mate van koeling. Natuurlijk; AIO is wel duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Blaat schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:44:
[...]

Los van de voordelen in geluidsproductie, zal een koele 3900x hoger boosten dan een warme. Ik heb nog niet meer dan 72 graden gezien tijdens cinebench terwijl er mensen zijn die dan al richting de 85 gaan.

Scheelt zomaar 100MHz a 150MHz boost als ik GamersNexus mag geloven.
Maar een 3900x zal niet hoger klokken als de geadverteerde max boost snelheid ongeacht van de temps van je setup? If so, dan is een goede luchtkoeler of AIO voldoende en heeft een dikke H2O setup dus niet heel veel meerwaarde...of begrijp ik het verkeerd?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Soeski schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:44:
[...]

Ik was het net aan het typen. In mijn kast is een luchtkoeler zeker niet beter en stiller. Ik heb amper airflow in de kast. Hij is nu fluisterstil, juist door AIO. Ik ga nooit meer terug naar luchtkoeling... met name omdat je die niet zo stil krijgt als een AIO met dezelfde mate van koeling. Natuurlijk; AIO is wel duurder...
Waterkoeling in een AIO is natuurlijk niks anders dan verplaatste luchtkoeling. Je blaast nog steeds met een fan lucht over koelribben. Het enige wat het water en de pomp toevoegt is dat je het op een plek kunt doen wat jou uitkomt. Oftwel, direct de warmte afvoeren naar buiten de kast, waar een gewone luchtkoeler dit in principe loslaat in je kast.

Het heeft er gewoon alles mee te maken hoe je je airflow kunt inrichten of AIO beter en/of stiller kan zijn.
Ik zou niet weten waarom een luchtkoeler niet net zo stil of stiller zou kunnen zijn...

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 17:44
Felyrion schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:54:
[...]

Waterkoeling in een AIO is natuurlijk niks anders dan verplaatste luchtkoeling. Je blaast nog steeds met een fan lucht over koelribben. Het enige wat het water en de pomp toevoegt is dat je het op een plek kunt doen wat jou uitkomt. Oftwel, direct de warmte afvoeren naar buiten de kast, waar een gewone luchtkoeler dit in principe loslaat in je kast.

Het heeft er gewoon alles mee te maken hoe je je airflow kunt inrichten of AIO beter en/of stiller kan zijn.
Ik zou niet weten waarom een luchtkoeler niet net zo stil of stiller zou kunnen zijn...
Heeft inderdaad ook met koeloppervlak te maken. Ik vergelijk dan wel een luchtkoeler met een 240/280mm radiator, dus appels met peren een beetje. Je hebt gewoon een veel groter koeloppervlak, dus minder airflow per cm2 nodig om de warmte af te voeren. Een hele stille luchtkoeler met een dik overclockte CPU bestaat vast wel, maar dan heb je wel veel airflow in je kast nodig van andere fans.

Maargoed, om een beetje ontopic te blijven houd ik mijn mond weer want ik heb nog steeds geen ZEN2 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freyaldo
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-09 13:20
Felyrion schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:54:
[...]

Afhankelijk hoe groot (bv een 360/420 rad) de radiator is heb je een grotere koeloppervlak, als je hier goede 3 pwm fan op plaatst,, kan je met een beetje geluk de fans op 30% houden.

hoe grote/meer radiator(s) je hebt hoe langer je die fans op 30% kan houden, hoe langer je kast relatief stil blijft.

Hoe meer je waterkoeld, hoe groter die oppervlak (met fans) moet zijn om stil te blijven.

Het probleem van de ryzen 2 serie is dat hij snell boven die 75graden gaat en de meeste mobo's gaan dan in een soort van vliegtuigmodus, waarmee als je een water-temperatuursensor gebruikt je een andere waarde gebruikt en dus die modus omzeilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 19:59

Apoca

Array Technology Industry

AMD Pulls PCIe 4.0 Support on all non-X570 motherboards

AMD has drawn consequences from the one-sided efforts of the manufacturers in the matter of PCI Express 4.0 on motherboards with pre-X570 chipsets. Along with AGESA Combo-AM4 1.0.0.3 ABB the support will be removed.

The motherboard manufacturers have partially defied the requirements of AMD and released PCI-E 4.0 on motherboards with older chipsets. A recent updated AGESA firmware now removes PCI Express 4.0 support on all motherboards with pre-X570 chipsets.

https://www.guru3d.com/ne...on-x570-motherboards.html

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Pagina: 1 ... 27 ... 68 Laatste