Maulwurfje schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:58:
[...]
De maker van Ryzen Memory calculator test z'n timing in Windows. Ik heb echt tientallen keren mijn geheugen vol met errors getest. Timings zijn dan te strak. Dit loopt dan niet uren lang natuurlijk, maar de errors vliegen je om de oren.
Hoe aanwezig is de kans op een fatale error, waardoor je OS corrupt wordt? Niet groot. Maar hoe klein dan wel?
Ik heb geen idee hoe groot de kans exact is. Ik weet iig wel dat ik regelmatig een corrupt OS heb gehad wat meteen in een windows repair/bluescreen bij boot knalt door kapot geheugen (althans, dat krijg je natuurlijk nooit bewezen dat het exact daardoor komt, maar als je een OS corrupt binnenkrijgt en bij een memtest krijg je errors dan is 1 en 1 snel 2).
Nou speel ik iets vals want ik heb via een computerzaak tientallen privecomputers en hele UT computerzalen in elkaar gezet

maar de kans is in ieder geval zeker niet 0.
Sterker nog. Bij een nieuwbouw PC (al dan niet met OS) verliet bij ons geen enkele PC het pand zonder een volledige memtest86 via USB-stick en 1 van de eerste dingen die we deden bij een reparatie van een PC (ook die niet door ons geassembleerd was), was een memtest86 draaien.
Bij de bouw en installatie was het simpel. Windows weigert gewoon vaak te installeren als het geheugen fouten geeft. Het kostte dan ook geen tijd om hem even aan een KVM switch een memtest te laten doen terwijl je de volgende PC ging bouwen.
Bij een reparatie was het simpelweg de eerste test om uit te sluiten dat het geheugen de problemen veroorzaakte.
Al met al heb je met schrijfacties gewoon risico op corruptie.
En dat de maker ervan zelf zo test vind ik helemaal prima. Wellicht heeft ie wel een image backup of interesseert het OS waarmee ie dat doet hem totaal niet (en herinstalleert ie het gewoon als het een blerf doet bij boot).
Persoonlijk is mijn advies:
- Als je memtest in Windows wilt draaien (wat nergens nuttig voor is), pak dan een USB-stick met een USB install of gebruik een aparte SSD/schijf met daarop je OS wat kapot mag
- In andere gevallen zou ik sterk aanbevelen een memtest86 stick te maken en het OS niet aan te raken voordat er 1 of meerdere passes foutloos overheengegaan zijn (afhankelijk van hoeveel tijd je hebt en hoe ver je wilt gaan)
PS:
Het is bij mij nog steeds best practice om bij elke geheugenkit die ik binnenkrijg eerst een memtest86 run te draaien. Kwaaltje van vroeger
Overigens... Buildzoid zegt ook regelmatig dat zijn windows helemaal gaar is. Daarnaast heeft hij meestal ook hwinfo en andere dingen erbij draaien wat je niet hebt met een stick. Screen capture is dus bij hem ook een mogelijke reden.
[
Voor 9% gewijzigd door
Korvaag op 06-08-2019 23:32
]