Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 55 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

pe1ngg schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:19:
[...]

licht verzet tot 27km op de teller, zwaar verzet rond de 26-26,5, op de teller niet gemeten met gps
Dank je.
Ik heb echter al weer een vervanger voor de deur staan.

Een RXS+ uit 2014, veel kilometers en hij heeft een goede beurt nodig ( hij kraakt wat in bepaalde versnellingen) maar verder altijd goed onderhouden. Uitdraai van de accu erbij, 100% uit november 2020, 3 originele sleutels en frame is zo goed als krasloos en als nieuw. Alles werkt en is origineel aanwezig zoals snelbinders, bel en jasbeschermers zonder schade.

Dit model, het is te donker voor een eigen foto:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektrabikes.nl/wordpress/wp-content/uploads/2014/02/rxsplusheren.jpg

Tov mijn gejatte RXS+ 2 jaar jonger ( 2014 ipv 2012), hydraulische remmen ipv gewone Vbrake, 500 ipv 400 Wh, gashendel en nieuwer type led verlichting. Wel bijna 25K meer gelopen.. Yep, totaal staat alles al op bijna 35K maar gek genoeg voel je het er niet aan af, althans nog niet voor die korte ronde die ik er net mee gereden heb :+

Was wel 3 uur rijden maar de prijs was maar 33% tov van de 2e hands Razer waar ik ben wezen kijken. ( en deze RXS heeft ook al zijn originele onderdelen nog )
Nu maar kijken of ik met deze net zoveel plezier ga beleven als de oude.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:46
Beste tweakers,

Ik krijg vanuit mijn werkgeven een aanbieding om een electrische fiets aan te schaffen met een bepaalde korting. Tot 2500 euro betaald de baas 20% mee en kan je het rest bedrag in 4 jaar rentevrij aflossen. Alles boven de 2500 moet je zelf bijleggen. Dus 2500 minus de 20% is 2000, 2000 door 48=41.67 per maand. De fiets is dan na 4 jaar van mij.

Waar ik mee zit is dat de fietsen waar ik naar kijk (hybride electrisch); https://www.fietsvoordeel...-500-2021-grijs-mat-heren

Zitten qua prijs aan de onderkant van dit segment. Zijn dit nou gewoon goede fietsen?

En wat zouden de verdere kosten ongeveer zijn?
Verzekering per jaar?
Onderhoud per jaar?
Aanschaf slot(en)?
Restwaarde?

Opladen kan ik gratis op werk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-08 21:08
wokkelz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:25:
Beste tweakers,

Ik krijg vanuit mijn werkgeven een aanbieding om een electrische fiets aan te schaffen met een bepaalde korting. Tot 2500 euro betaald de baas 20% mee en kan je het rest bedrag in 4 jaar rentevrij aflossen. Alles boven de 2500 moet je zelf bijleggen. Dus 2500 minus de 20% is 2000, 2000 door 48=41.67 per maand. De fiets is dan na 4 jaar van mij.

Waar ik mee zit is dat de fietsen waar ik naar kijk (hybride electrisch); https://www.fietsvoordeel...-500-2021-grijs-mat-heren

Zitten qua prijs aan de onderkant van dit segment. Zijn dit nou gewoon goede fietsen?

Verzekering per jaar?
Onderhoud per jaar?
Restwaarde?

Wat is je afstand enkele reis als ik vragen mag?

Verzekering ligt aan de regio waar je zit, maar ga uit van ongeveer 100 euro per jaar.
Onderhoud kan je ook zelf doen, maar anders zou je 2 beurtjes per jaar kunnen doen maar dat is geheel afhankelijk van je kilometrage natuurlijk.

Restwaarde is lastig, denk dat je nog wel €1000 kunt vangen na 4 jaar mits in goede conditie.

Deze Cube fietsen zijn goed, best wat kwaliteit voor een scherpe prijs. Ik zou zelf op den duur als ik weer naar de zaak mag fietsen ook geinteresseerd zijn in die Kathmandu. Heb nu nog een speed pedelec maar die heeft heel wat onderhoud nodig en een nieuwe kost veel te veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:29
Beste tweakers,

Verzekering per jaar?
Onderhoud per jaar?
Aanschaf slot(en)?
Restwaarde?

Dat is geen verkeerde fiets voor een correcte prijs.

Verzekering (als je die absoluut wil tegen diefstal): ca 100€ per jaar
Onderhoud: meer dan een paar remblokken en een ketting zou dat niet mogen zijn in de eerste jaren: als je 20€ per maand neemt moet je ruim toekomen als je het laat doen
Slot: 70€
Opladen is peanuts... 10ct per 100km

Restwaarde.... zou ik niet op rekenen. Maar mits goed onderhoud zou je er toch nog 500€ voor moeten kunnen krijgen na die tijd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:46
Vlassie1980 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:31:
[...]

Wat is je afstand enkele reis als ik vragen mag?

Verzekering ligt aan de regio waar je zit, maar ga uit van ongeveer 100 euro per jaar.
Onderhoud kan je ook zelf doen, maar anders zou je 2 beurtjes per jaar kunnen doen maar dat is geheel afhankelijk van je kilometrage natuurlijk.

Restwaarde is lastig, denk dat je nog wel €1000 kunt vangen na 4 jaar mits in goede conditie.

Deze Cube fietsen zijn goed, best wat kwaliteit voor een scherpe prijs. Ik zou zelf op den duur als ik weer naar de zaak mag fietsen ook geinteresseerd zijn in die Kathmandu. Heb nu nog een speed pedelec maar die heeft heel wat onderhoud nodig en een nieuwe kost veel te veel.
Ik durf het bijna niet te zeggen.. Maar mijn afstand is 8km enkele reis.
Ik woon in de regio Rotterdam, dus zal de verzekering iets hoger liggen dan gemiddeld.
Al ben ik natuurlijk van plan zoveel mogelijk uitsluitend de fiets te gebruiken ipv altijd maar de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-08 21:08
wokkelz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:33:
[...]

Ik woon in de regio Rotterdam, dus zal de verzekering iets hoger liggen dan gemiddeld.
Al ben ik natuurlijk van plan zoveel mogelijk uitsluitend de fiets te gebruiken ipv altijd maar de auto.
Voor die afstand is het een prima fiets, er zijn uiteraard meer modellen dus testrijden is zeer aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:02
[b]_Eend_ in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"_
Het was ook niet mijn ding, ik heb liever een e-bike die ondersteuning bied, gewoon een duwtje in de rug. Wat die Yamaha deed was je bij je kraag grijpen en je dan meesleuren :+
jaxel70 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:50:
[...]

Dat is niet mijn ervaring, heb zelf een Giant met de Syncdrive sport 80 Nm. Ik ervaar het zeker niet als in mijn kraag gegrepen worden. Volgens mij hangt het veel meer af van welke ondersteuning en versnelling je gebruikt. Als je in de eco of eco+ stand wegrijdt ben je zeker niet de snelste. Ook bij het rijden gebruik je niet continue de volle capaciteit. Op het display zie ik meestal dat er hooguit een kwart/derde capaciteit gebruikt wordt. De kritieken die ik zie over het geluid kloppen wel. Had hiervoor een Bosch met een active line. Die was zeker stiller. Na een klein jaar Giant valt het geluid mij niet echt meer op, het went.
Ik heb net als Jaxel absoluut niet het gevoel dat het ongecontroleerd is. Ik denk wel dat de geometrie van de fiets hier iets mee te maken kan hebben. Een sportief model met meer gewicht op de voorkant zal sowieso gecontroleerder aanvoelen dan een wat meer rechtop model met het zwaartepunt mee naar achteren.

Maar dat het gevoel van een ION prettig is beaam ik. Dat ligt aan de motor, maar ook aan de software. De voorwiel motoren van ION waren ook erg goed geprogrammeerde controllers. Ik heb nog nooit met een ION middenmotor gereden (dat is een omgebouwde Yamaha!), maar ik ben al heel lang benieuwd of diat ondersteuningsprofiel anders is.

Over geluid; het went en vooral; windgeluid op de oren is wat mij betreft allesoverheersend (komt ook omdat ik een helm draag). Ik gebruik cat-ears en dat scheelt fors, maar ook dan is de motor een bijgeluidje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pe1ngg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-08 23:49
Humma Kavula schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:31:
[...]

Dank je.
Ik heb echter al weer een vervanger voor de deur staan.

Een RXS+ uit 2014, veel kilometers en hij heeft een goede beurt nodig ( hij kraakt wat in bepaalde versnellingen) maar verder altijd goed onderhouden. Uitdraai van de accu erbij, 100% uit november 2020, 3 originele sleutels en frame is zo goed als krasloos en als nieuw. Alles werkt en is origineel aanwezig zoals snelbinders, bel en jasbeschermers zonder schade.

Dit model, het is te donker voor een eigen foto:
[Afbeelding]

Tov mijn gejatte RXS+ 2 jaar jonger ( 2014 ipv 2012), hydraulische remmen ipv gewone Vbrake, 500 ipv 400 Wh, gashendel en nieuwer type led verlichting. Wel bijna 25K meer gelopen.. Yep, totaal staat alles al op bijna 35K maar gek genoeg voel je het er niet aan af, althans nog niet voor die korte ronde die ik er net mee gereden heb :+

Was wel 3 uur rijden maar de prijs was maar 33% tov van de 2e hands Razer waar ik ben wezen kijken. ( en deze RXS heeft ook al zijn originele onderdelen nog )
Nu maar kijken of ik met deze net zoveel plezier ga beleven als de oude.
Mooi zo, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, exact mijn oude fiets, zoals ik al eerder schreef, had ik er 41000 mee weg en hij staat nu bij mijn schoonzoon, dus gaat nog wel een tijd mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 08:49
Heeft iemand al gezien wat de 2021 versie van de batavus dinsdag fietsen veranderd heeft? Ik zag hem hier staan: https://www.12gobiking.nl...nsdag-e-go-exclusive-2021 maar op de batavus site staat nog niet zo veel?

[ Voor 3% gewijzigd door Dala op 06-01-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Advertentie is nog gelijk aan het 2020 Dinsdag model, die ik heb, met dezelfde fout in de specificaties.

Het 2020 model heeft bandenmaat 47-622 en geen 37-622, op de foto zie je de juiste Schwalbe banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Beste tweakers,

Verzekering per jaar?
Onderhoud per jaar?
Aanschaf slot(en)?
Restwaarde?

Hoe zit het met je km vergoeding
Heb wel eens gelezen dat als je aan die lease regeling mee deed dat je je km vergoeding daar door niet meer kreeg
Daarom is die regeling kompleet mislukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Harmvdw schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:50:
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag,
Gister deed ik mijn qwic aan de lader en viel me op dat de led van mijn lader niet naar rood ging, dat vond ik vreemd. Ik dacht zou mijn accu stuk zijn? Maar toen dacht ik laat ik de lader eens meten. Op de pinnen heb ik 0V gemeten dus dacht hij is stuk dan kan ik hem ook wel open schroeven. Op de printplaat heb ik op de stekkercontacten wel 42V gemeten. Toen ik alles weer in elkaar geschroefd had en de stroom erop zette hoorde ik geknetter en zag ik vonkjes in de stekker van de lader. Ik heb snel de stekker eruit getrokken. Toen ik de stekker uit elkaar gehaald had kwam ik dit tegen. Dat verklaarde een hoop, ik heb het los gehaald en weer netjes gemaakt. Echter nu laad hij nog steeds niet. Er staat wel 42V op de pinnen, echter veranderd de led op lader niet van kleur als ik hem in de accu stop. De accu doet het nog wel als ik hem in de fiets doe, maar hij laad niet bij.
Heeft er iemand een idee? Is de lader stuk of heeft de accu een tik gehad en is het laadcircuit stuk?
Ik ben nieuwsgierig naar wat je ontdekt hebt maar die link naar google drive vraagt mij om in te loggen ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:00
BMW_Gizzmo schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:57:
[...]

Ik ben nieuwsgierig naar wat je ontdekt hebt maar die link naar google drive vraagt mij om in te loggen ....
Ja ik kreeg al een paar verzoeken maar kon het op mijn telefoon niet aanpassen maar ik zag dus dit.
Na overleg met een vriend en hulp van het internet heb ik de lader getest en die werkte na hersolderen van de draden weer naar behoren.
Dus heb ik net maar even de accu uit elkaar geschroefd (had niks meer te verliezen) en daar zag een een (voor mij) vreemde dikke stekker. Bleek een zekering houder te zijn met een stukken 5A zekering. Zekering vervangen en hij is nu weer aan het laden.

Blij dat het zo makkelijk ging.

update
Vanochtend een volle accu en weer op de fiets naar het werk :)

[ Voor 3% gewijzigd door Harmvdw op 07-01-2021 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:06

BertV

Handgemaakt

Supertjeduc schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:17:
[...]

Hoe zit het met je km vergoeding
Heb wel eens gelezen dat als je aan die lease regeling mee deed dat je je km vergoeding daar door niet meer kreeg
Daarom is die regeling kompleet mislukt
Ik krijg ook geen km-vergoeding meer, maar wel een dikke lease speed pedelec.

Nog even getwijfeld of ik zelf een pedelec zou kopen, maar dat achteraf gezien, gelukkig niet gedaan.
Ik maak te veel km's en dat geeft te veel onderhoud. (15.000 per jaar)

Mijn leasemaatschappij betaalt zonder morren de rekeningen. ( Friesland lease _/-\o_ )
Zonder twijfel hoor ik bij de paar klanten waarop ze verliezen.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BertV schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:24:
[...]

Ik krijg ook geen km-vergoeding meer, maar wel een dikke lease speed pedelec.

Nog even getwijfeld of ik zelf een pedelec zou kopen, maar dat achteraf gezien, gelukkig niet gedaan.
Ik maak te veel km's en dat geeft te veel onderhoud. (15.000 per jaar)

Mijn leasemaatschappij betaalt zonder morren de rekeningen. ( Friesland lease _/-\o_ )
Zonder twijfel hoor ik bij de paar klanten waarop ze verliezen.
Knap dat je zo veel rijdt.
Wat bedoel je met heel veel onderhoud?

Buiten een paar kettingen, banden, remblokken en af en toe een tandwiel zou er toch niet al te veel mogen kapot gaan?

In elk geval, jij zou met een riem moeten rijden ipv een ketting. Dat gaat al een pak onderhoud schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Tommie12 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:56:
[...]

Knap dat je zo veel rijdt.
Wat bedoel je met heel veel onderhoud?

Buiten een paar kettingen, banden, remblokken en af en toe een tandwiel zou er toch niet al te veel mogen kapot gaan?

In elk geval, jij zou met een riem moeten rijden ipv een ketting. Dat gaat al een pak onderhoud schelen.
Ik heb nu een riem. Dat scheelt inderdaad veel onderhoud.

Maar hier zit helaas weer een systeem aan vast dat niet lekker werkt: Nuvinci.
Riem en tandwielen vervangen zijn onlangs vervangen omdat de Nuvinci versleten was in het grootste verzet.
Pluspunt was wel dat daardoor de trapfrequentie enorm verlaagd werd.

De Nuvinci kabel breekt om de paar duizend km nu. ;(
Design fout, er staan te veel krachten op, en de kabel loopt open en bloot onder de achteras.

Bosch is verder betrouwbaar. Dat was 1x een elektrisch probleem in 50.000km.

Nu heeft Stromer ook een riem-fiets. Dat gaat 'm straks worden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BertV schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:11:
[...]

Ik heb nu een riem. Dat scheelt inderdaad veel onderhoud.

Maar hier zit helaas weer een systeem aan vast dat niet lekker werkt: Nuvinci.
Riem en tandwielen vervangen zijn onlangs vervangen omdat de Nuvinci versleten was in het grootste verzet.
Pluspunt was wel dat daardoor de trapfrequentie enorm verlaagd werd.

De Nuvinci kabel breekt om de paar duizend km nu. ;(
Design fout, er staan te veel krachten op, en de kabel loopt open en bloot onder de achteras.

Bosch is verder betrouwbaar. Dat was 1x een elektrisch probleem in 50.000km.

Nu heeft Stromer ook een riem-fiets. Dat gaat 'm straks worden. :P
Ik heb ook een riem en een Nuvinci naaf, wel lopen de kabels nergens bloot... , en ik heb een pak minder kilometers.
Je kan de basisspanning op die kabels toch wat verminderen, dat kan alvast de slijtage wat verminderen.

Wanneer was jouw naaf versleten in het grootste verzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:41
Met hoevevel KM is zo'n fiets via lease afgeschreven? Of werkt dat niet net zoals met een auto.

Maar idd respect voor de kilomters!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JaMaaT schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:31:
Met hoevevel KM is zo'n fiets via lease afgeschreven? Of werkt dat niet net zoals met een auto.

In België zit een leasefiets meestal op 4 jaar, en een goede electrische fiets gaat dan rond de 75-100€ per maand all-in.
En na 4 jaar kan je de fiets voor een klein bedrag overnemen.
Meestal is er geen km limiet. Er zijn gewoon te weinig mensen die echt veel rijden, en ik weet niet hoe betrouwbaar en zeker de kilometertellers zijn om fraude te vermijden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

JaMaaT schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:31:

Een contract is 36 maanden.
Maar Friesland lease heeft dit eerder opengebroken omdat de accu na 25.000km gaar was.
(In overleg gingen we nu voor een zwaardere fiets)

Het ging eerst om een derailleur en een enkele 500wh accu.
Deze reed ik twee keer per dag leeg.

Nu heb ik een riem en 2x500wh, en deze werkt nu na 20.000km nog prima.

[ Voor 3% gewijzigd door BertV op 07-01-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BertV schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:37:
[...]

Een contract is 36 maanden.
Maar Friesland lease heeft dit eerder opengebroken omdat de accu na 25.000km gaar was.
(In overleg gingen we nu voor een zwaardere fiets)

Het ging eerst om een derailleur en een enkele 500wh accu.
Deze reed ik twee keer per dag leeg.

Nu heb ik een riem en 2x500wh, en deze werkt nu na 20.000km nog prima.
zet er dan eens bij welke fiets je hebt aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Tommie12 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:39:
[...]

zet er dan eens bij welke fiets je hebt aub.
Nu een R&M Supercharger. Daarvoor een Gazelle Cityzen.
Tommie12 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:31:
[...]

Ik heb ook een riem en een Nuvinci naaf, wel lopen de kabels nergens bloot... , en ik heb een pak minder kilometers.
Je kan de basisspanning op die kabels toch wat verminderen, dat kan alvast de slijtage wat verminderen.

Wanneer was jouw naaf versleten in het grootste verzet?
De naaf was al na 10.000km "versleten" in het hoogste verzet. Ik heb nu dus dezelfde naaf, maar met andere tandwielverhouding.

Technisch laat ik het aan de fietsenmaker over. Systeem is bij mij wel open aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BertV schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:41:
[...]

Nu een R&M Supercharger. Daarvoor een Gazelle Cityzen.

[...]

De naaf was al na 10.000km "versleten" in het hoogste verzet. Ik heb nu dus dezelfde naaf, maar met andere tandwielverhouding.

Technisch laat ik het aan de fietsenmaker over. Systeem is bij mij wel open aan de achterkant.
Mooie fiets.
Bij een lease fiets wil je uiteraard niet te veel zelf gaan prutsen.

Bij mijn fiets is de tandwielverhouding zo gekozen dat ik bij 25 km/h en een normale trapfrequentie ergens in het midden zit. Op het grootste verzet krijg ik de pedalen gewoon niet rond.
Maar dat geeft wel het effect dat de efficientie wat hoger is, en soepel trapt.
Nadeel is dat de kleinste verhouding soms niet klein genoeg is voor hele steile hellingen (20% of zo).
Dat komt gelukking niet te veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Tommie12 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:46:
[...]

Bij mijn fiets is de tandwielverhouding zo gekozen dat ik bij 25 km/h en een normale trapfrequentie ergens in het midden zit.
Klinkt zoals het moet.

Bij mij was de trapfrequentie bij 40km/u op een gegeven moment over de 100rpm.
Dat houd ik niet lang vol, al heb ik een voorkeur voor wat sneller trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
Ik heb een Sparta R5T-e dus. Voor oud en nieuw wou ik mijn accu laden, maar na 3-4 seconden rood te zijn, sprong de lader weer op groen, de accu stond op 1 streepje.

Nu heeft de accu een paar dagen binnen gelegen en gister wou hij opeens wel laden. Kunnen die dingen zo slecht tegen 'kou'? Fiets staat altijd in een (onverwarmde) schuur die tegen het huis is gebouwd. Het is wel fris geweest, maar het heeft nauwelijks gevroren en de schuur isoleert wel redelijk goed volgens mij, fiets staat ook tegen het huis aan.

[ Voor 16% gewijzigd door 418O2 op 08-01-2021 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Iemand ervaring met een: Specialized Turbo Vado 4 (25 km/u) ?

https://ibkbike.com/12-specialized-turbo-vado
https://fietstest.nl/fiet...ized-turbo-vado-4-0-2020/
https://electricbikereview.com/specialized/turbo-vado-4-0/

Mijn schoonzuster heeft er interesse in, omdat deze e bike de "mooiste" is ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-08 19:48
Gisteren een Batavus Zonar e-Go gekocht met een Yamaha middenmotor. Wat mij meteen opviel is dat deze meer geluid maakt dan het zoemen van de Tongsheng TSDZ2 die ik onder mijn eigen Zonar gebouwd heb. Is het normaal dat deze Yamaha zo'n duidelijk hoorbaar geluid maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
In de Eco-stand is het geluid wat harder dan in de overige ondersteuningsstanden.
Het geluid dat de motor in die overige standen maakt, is het beste te vergelijken met het geluid van een ouderwetse dynamo op de voorband. Dit is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
einoj1 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:01:

Lastig te zeggen omdat er relatief weinig ervaring is met Brose motoren, lijkt me op zich geen spannende fiets.

1. Brose heeft een behoorlijk goede naam.
2. Specialized is top of the line.

Maar ik zou zo'n dure fiets nooit via het internet kopen en naar een dealer gaan en proefrijden.

*Edit: Blijkbaar geen aanrader.

[ Voor 191% gewijzigd door roffeltjes op 11-01-2021 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-08 21:54
wokkelz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:33:
[...]

Iets van 10 a 15% doet dat met de auto, altijd. Uit lamlendigheid/welvaarts-lamlendigheid. Die moeten zich pas echt schamen.

[ Voor 5% gewijzigd door KleineJoop op 10-01-2021 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:40:
[...]

Lastig te zeggen omdat er relatief weinig ervaring is met Brose motoren, lijkt me op zich geen spannende fiets.

1. Brose heeft een behoorlijk goede naam.
2. Specialized is top of the line.

Maar ik zou zo'n dure fiets nooit via het internet kopen en naar een dealer gaan en proefrijden.
Nou als je fora leest krijg je van dat eerste een heel andere indruk
Heb gelezen dat iemand voor de grap melde dat bij het nieuwe type men gelijk een reserve motor erbij kreeg
Er zit een riem in die het nogal eens opgeeft
Wat dat tweede , zitten echt mooi in elkaar
Ik ben ook wel eens in die mooie winkel in Bavel geweest
Tot mijn verrassing melde de verkoper dat het verschil tussen de 45 en de 25 alleen de software was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:34
Supertjeduc schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:48:
.....
Tot mijn verrassing melde de verkoper dat het verschil tussen de 45 en de 25 alleen de software was
Ik weet niet beter of dit is meestal het geval. Wat zou er nog meer moeten zijn? Zo spectaculair is het verschil tussen 25 en 45 ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
elinx schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:29:
[...]
Ik weet niet beter of dit is meestal het geval. Wat zou er nog meer moeten zijn? Zo spectaculair is het verschil tussen 25 en 45 ook weer niet.
Een ebike is meestal 250w een speed bij bosch 350w
En bij een stromer nog veel meer
Verschil tussen het vermogen dat je nodig hebt om 45 km te rijden is ruim meer dan het dubbele

[ Voor 12% gewijzigd door Supertjeduc op 10-01-2021 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
elinx schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:29:
[...]
Ik had ook betere remmen verwacht, maar zoek net de Razer Turbo op en die heeft net als mijn Razer velgremmen, wat een flater :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timaerts
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-03-2024
Ik ga binnen een paar maandag zelf terug een nieuwe ebike kopen, en ik zit mezelf maar af te vragen, waarom zou ik een herenmodel nemen?

Ik rij dikwijls met de ebike van m'n vrouw en vind het wel prettig dat ik niet altijd mijn been zo over de fiets moet zwieren bij kruispunten ed.

Zijn er argumenten waarom we nog herenmodellen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Supertjeduc schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:31:
....
Een ebike is meestal 250w een speed bij bosch 350w
....
Het gaat hier om het nominale vermogen (waarbij de temperatuur constant blijft). Dat is wat anders dan de motor werkelijk kan leveren. De stroomsterkte door de spoelen is verantwoordelijk voor de motortemperatuur. Als de stroom via de controller software wordt begrensd zou een 250W en 350W motor weleens identiek kunnen zijn en is het verschil dus alleen de controllersoftware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timaerts
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-03-2024
einoj1 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:01:

Mijn collega heeft die en hij zou die NOOIT meer kopen. Ontzettend veel stel mee gehad. Geen idee of er veel problemen met dat model zijn, of dat hij toevallig pech heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
elinx schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:29:
[...]
Het gaat hier om het nominale vermogen (waarbij de temperatuur constant blijft). Dat is wat anders dan de motor werkelijk kan leveren. De stroomsterkte door de spoelen is verantwoordelijk voor de motortemperatuur. Als de stroom via de controller software wordt begrensd zou een 250W en 350W motor weleens identiek kunnen zijn en is het verschil dus alleen de controllersoftware.
Ik heb het nog even op gezocht en een specialized vado speed heeft een 250 watt motor , dus dezelfde als een gewone vado ebike , alleen hij ondersteunt tot 45 km ( wat je in de praktijk niet lang vol houd )
Bij bosch zijn het toch echt twee verschillende motoren ,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
jodeltje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:59:
[...]

Ik had ook betere remmen verwacht, maar zoek net de Razer Turbo op en die heeft net als mijn Razer velgremmen, wat een flater :/
Ja, dat is echt serieus idioot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
...... de Razer Turbo op en die heeft net als mijn Razer velgremmen, wat een flater .....
roffeltjes schreef op maandag 11 januari 2021 @ 00:09:
......
Ja, dat is echt serieus idioot.
Natuurlijk zijn er betere remmen en neem aan dat een dergelijke reactie aangeeft dat deze remmen onvoldoende zouden zijn.
Echter ik kan me niet voorstellen dat de fabrikant zich kan veroorloven om ondeugdelijke remmen te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komnou
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:13
timaerts schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:28:
Ik ga binnen een paar maandag zelf terug een nieuwe ebike kopen, en ik zit mezelf maar af te vragen, waarom zou ik een herenmodel nemen?

Ik rij dikwijls met de ebike van m'n vrouw en vind het wel prettig dat ik niet altijd mijn been zo over de fiets moet zwieren bij kruispunten ed.

In de tijd van de stalen frames was een diamantframe (herenframe) altijd steviger dan een damesframe (opoefiets). Tegenwoordig hebben de aluminiumframes met oversized maten hier geen last meer van.
Het verschil zit ook vooral in je hoofd! Ik heb het nu over stadsfietsen geen snelle fietsen. Je kunt dus rustig voor een damesframe kiezen als dit je voorkeur heeft.Je zakt er echt niet doorheen! Kies gewoon wat je voorkeur heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Niet echt.
Een diamant of herenframe is in principe sterker by design en komt uit de tijd dat dames rokken droegen en lichter waren.

Met de huidige materialen kan je perfect een ‘vrouwenframe’ maken dat sterk genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:36

OgWok

U.N.C.L.E.

[...]

Wat is er mis met velgremmen?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Laatst online: 11:28

Ik heb dan zo'n mountainbike van Decathlon en die heeft een lage instap. Erg fijn met tassen rek gebouwd en bafang midden motor _/-\o_
Zou niks anders meer willen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Laatst online: 11:28
Trouwens over de remmen van mijn mountianbike?

Moet ik bij mijn remschijven de blokjes aan beiden zijde verstellen ? Ik heb er nu 2500 kmter mee gefietst en heb me kabels al best veel moeten afstellen of ligt dit aan dat het aan 1 kant ook nog afgesteld moet worden ?

En wie weet welke hydraulische remmen set er op deze fiets past ?
Of is dit gewoon universeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ibothead schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:46:

Moet ik bij mijn remschijven de blokjes aan beiden zijde verstellen ? Ik heb er nu 2500 kmter mee gefietst en heb me kabels al best veel moeten afstellen of ligt dit aan dat het aan 1 kant ook nog afgesteld moet worden ?

Moeilijke vraag zonder foto's.

De montage is normaal vrij universeel, en een setje is zeker niet duur.
Decathlon heeft normaal een goede service, ik zou de vraag eens bij hen leggen.
Als je vraagt welke schijfremmen ze kunnen plaatsen en wat de prijs is, dan heb je alvast een idee wat kan.

Als je het zelf wil doen, en je kabels/leidingen lopen door het frame, dan is het wat dat betreft mogelijk wat moeilijker.
Je zal dan ook een ontluchtingssetje moeten kopen als je de klauw van de leiding moet loskoppelen.
Maar ook dat setje is niet verloren en niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
ibothead schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:46:

Ik ben zeker niet iemand die zomaar doorverwijst naar goole, maar juist in dit soort gevallen:

Kijk welk merk er op je remmen zit en google het (Bijvoorbeeld: Afstellen Shimano Schijfremmen). Er zijn heel veel goede filmpjes van vakmensen

Het verschilt namelijk per merk.
Ja en nee.

De aansluiting op het frame.vork zijn universeel, denoods met een adapter. In principe past dus elk merk schijfrem op een fiets met schijfremnokken.

MAAR: wat absoluut NIET kan is zomaar binnen één systeem dingen uitwisselen zoals een remhende vanl Magura en een schijfcilinder SRAM. Dingen gaan absoluut onherstelbaar stuk vanwege onderstaande reden:

Sommige systemen gebruiken DOT (en ook binnen DOT zitten er verschillen die uitwisselen NIET mogelijk maken) elk DOT systeem moet de juiste DOT vloeistof gebruiken.

Shimano+Magura gebruiken minerale olie. De olie van Shimano en Magura is uitwisselbaar (wel even drainen), Shimano olie is goedkoper (kan je per liter kopen). Mix+match van onderdelen tussen Magura en Shimano is sterk af te raden (ja het kan in specifieke gevallen, maar laten we het niet helemaal ingewikkeld maken).

Nogmaals omdat het zo ontzettend belangrijk is, verkeerde vloeistof in een systeem, levert een Total Loss op omdat de afdichtingen e.d. worden weggevreten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
OgWok schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:31:
[...]

Wat is er mis met velgremmen?
Als je 45kmpu gaat met een systeem gewicht van 100kg of meer heb je heel wat remkracht nodig. Schijfremmen zijn (veel) sterker bij gelijke handkracht en blijven goed doseerbaar.

Dit wordt nog veel kritischer als het nat is.

Vergelijkingen met een racefiets gaan niet op, gebruik daarvan is anders (minder in de spits door de stad), gewicht is lager en de snelheid is doorgaan lager (zeker in de stad). Daarnaast kan je met een racefiets bijna niet over het stuur gaan als je bewust keihard remt, wat bij een stadsfiets door de geiwchtsverdeling anders is:

Bij een racefiets zit je achter het stuur en kan je je goed schrappen zetten (mensen gaan niet over de kop, ze gaan over het stuur), bij een stadsfiets is dat anders en is lomp je rem vol inpompen wat linker , dus goede controle is voor een stadsfiets heel belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
https://www.bike-componen...00-Disc-Brake-Set-p67525/

Hier kan je jezelf geen buil aan vallen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-07 16:08
Hoi! Mijn wiel waar de elektrische motor in zit loopt niet lekker, hij stopt vrij snel als je het wiel een draai geeft, 1 sec. Kan het zijn dat er zand in is gekomen? ik hoor geen gekraak verder, maar ben een paar x off road gegaan.. Doet wel wat met actieradius :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:16

Tahref

God bless you

aquinox schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:37:
Hoi! Mijn wiel waar de elektrische motor in zit loopt niet lekker, hij stopt vrij snel als je het wiel een draai geeft, 1 sec. Kan het zijn dat er zand in is gekomen? ik hoor geen gekraak verder, maar ben een paar x off road gegaan.. Doet wel wat met actieradius :(
Schijf of velg rem loopt niet tegen band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:41
Heb je een wiel met snelspanner / schijfremmen? Anders er even uithalen kijken of je wat bijzonders ziet.

Indien je schijfrijmen hebt niet zomaar je rem in knijpen zonder wiel. Dan druk je de blokjes tegen elkaar zonder schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
Tahref schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:43:
[...]

Schijf of velg rem loopt niet tegen band?
nee dat heeft de fietsenmaker ook gedubbelcheckt... zou er modder tussen de dingen die soepel moeten lopen op de as kunnen gaan zitten en opgedroogd en de olie van zn plek gehaald? waar moet ik precies op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
  • Laatst online: 31-08 12:05
Ik ben eigenlijk al +- een jaar op zoek naar een elektrische fiets, maar stel de keuze steeds uit omdat ik het gevoel heb dat ik geen goede keuze maak.

De fiets wordt eigenlijk alleen gebruikt voor plezier (rondritjes) en af en toe eens een terrasje pakken (+- 10km richting stad, nuchter terug op de fiets, dat wel.).
Waarschijnlijk zijn mijn eisen flinke overkill voor het doel, maar ik wil eigenlijk geen gedoe/gezeur met de fiets hebben, zoals ketting smeren, zwaar schakelen/trappen, etcetra. Ik betaal liever wat meer dan 500 euro goedkoper uit zijn met het gedoe wat er bij komt kijken.

De eisen: "geen gedoe", dus ik dacht aan: naafversnelling (Nexus?), riem & hydraulische schijfremmen.

Ik kom dan uit op de volgende modellen:
- Gazelle Ultimate C8 HMB Belt 2021 (https://www.12gobiking.nl/gazelle-ultimate-c8-hmb-belt-2021)
- Batavus Finez E-go Power Exclusive N8 2021 (https://www.12gobiking.nl...o-power-exclusive-n8-2021)

Het budget ligt op +- 3.000 - 3.250 euro. Volgens mij krijg je relatief veel waar voor het geld met bovenstaande modellen. Maakt het uit welke ik zou kiezen van de modellen hierboven? Volgens mijn zijn beide fietsen vrijwel identiek, ook qua prijs. Persoonlijk vind ik de Gazelle iets mooier, maar dat is smaak.

Heeft iemand misschien tips, ideeen of betere suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:49

Fjeze

AllesPerfect!

dirk.drol schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:34:
Misschien interessant voor liefhebbers van de Cowboy 1. Nu voor €990,-
Let op : “Discontinued model, never used”
https://cowboy.com/collections/circular
[Afbeelding]
Ik heb deze deal ook voorbij zien komen, en ook hier al de nodige "opmerkingen" gelezen over de Cowboy, van moof, Watt en dergelijke.
Nu zoek ik een fiets voor vrij recreatief gebruik, rondje fietsen met mijn vrouw en onze kleine, op en neer naar de stad en dergelijke. Nu wil ik graag een electrische fiets omdat mijn vrouw een electrische bakfiets heeft en ik die dan wat beter bij kan houden, en als we allebei electrisch fietsen we ook niet wat verder kunnen fietsen (Mij pa bijvoorbeeld op +/- 18km).

In hoeverre is dit dan een geschikte fiets, en hoe vinden jullie de prijs/kwaliteit verhouding nu deze zo scherp geprijst is (ongeveer de helft van de prijs van de andere opties).

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
Voor die prijs is het prima. Alleen even rekening houden met dat spatborden en standaarden niet universeel passen, maar die zijn goed te vinden.

Ik heb er toen naar gekeken, maar die accessoires en het feit dat hij misschien wat klein is voor mij heeft me toen tegengehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23y0tNLYqK7isWYTQWwJfbHXc-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdP5oVR8udMnCekzdegocX3g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNDshw1mizf1mHSr-Km8-2YQDYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YKJRwpktJBEb0Lpl0MlYv8L.jpg?f=fotoalbum_large

Kunnen jullie hier zien wat ik het beste kan doen met mijn achterwiel? loopt niet door, na halve seconde draaien stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Rprp schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:59:
Ik ben eigenlijk al +- een jaar op zoek naar een elektrische fiets, maar stel de keuze steeds uit omdat ik het gevoel heb dat ik geen goede keuze maak.

De fiets wordt eigenlijk alleen gebruikt voor plezier (rondritjes) en af en toe eens een terrasje pakken (+- 10km richting stad, nuchter terug op de fiets, dat wel.).
Waarschijnlijk zijn mijn eisen flinke overkill voor het doel, maar ik wil eigenlijk geen gedoe/gezeur met de fiets hebben, zoals ketting smeren, zwaar schakelen/trappen, etcetra. Ik betaal liever wat meer dan 500 euro goedkoper uit zijn met het gedoe wat er bij komt kijken.

De eisen: "geen gedoe", dus ik dacht aan: naafversnelling (Nexus?), riem & hydraulische schijfremmen.

Ik kom dan uit op de volgende modellen:
- Gazelle Ultimate C8 HMB Belt 2021 (https://www.12gobiking.nl/gazelle-ultimate-c8-hmb-belt-2021)
- Batavus Finez E-go Power Exclusive N8 2021 (https://www.12gobiking.nl...o-power-exclusive-n8-2021)

Het budget ligt op +- 3.000 - 3.250 euro. Volgens mij krijg je relatief veel waar voor het geld met bovenstaande modellen. Maakt het uit welke ik zou kiezen van de modellen hierboven? Volgens mijn zijn beide fietsen vrijwel identiek, ook qua prijs. Persoonlijk vind ik de Gazelle iets mooier, maar dat is smaak.

Heeft iemand misschien tips, ideeen of betere suggesties?
Zo op het oog lijkt het alsof de Gazelle een sportievere zit heeft dan de Batavus (waar je volgens mij wat meer rechtop zit). Oftewel: net wat je voorkeur heeft. :P M'n broer heeft de Gazelle en is er dik tevreden over. :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
aquinox schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kunnen jullie hier zien wat ik het beste kan doen met mijn achterwiel? loopt niet door, na halve seconde draaien stil.
Aan de ketting te zien heeft die fiets niet echt te veel onderhoud gehad.
Als er niks sleept, dan denk ik dat het ligt aan de as zelf. Misschien zijn de lagers uitgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-08 10:06

Metro2002

Memento mori

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ketting eens een keer smeren en zo te zien een trommelrem , misschien dat die wat aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:58
dirk.drol schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:34:
Misschien interessant voor liefhebbers van de Cowboy 1. Nu voor €990,-
Let op : “Discontinued model, never used”
https://cowboy.com/collections/circular
[Afbeelding]
Ik zit al een tijd te twijfelen een e-bike te kopen. Ik wil graag een simpele sportief ogende e-bike en heb de cowboy wel eens voorbij zien komen. Deze fiets wekte door zijn uiterlijk en positieve reviews altijd mijn interesse.

Dit lijkt me dus wel een goede deal. Is de fiets kwalitatief goed genoeg om er een aantal jaar mee naar je werk op en neer te fietsen? (15km dagelijks)
En zijn er verder nog dingen, behalve de spatbordjes en een standaard, waar ik rekening mee moet houden?

En als laatste vraag, ik weet dat deze fiets ook een offroad mode had, bij de v2/3 is deze verwijderd, geldt dat ook voor de v1?

Tx alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
Tommie12 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:47:
[...]

Aan de ketting te zien heeft die fiets niet echt te veel onderhoud gehad.
Als er niks sleept, dan denk ik dat het ligt aan de as zelf. Misschien zijn de lagers uitgelopen.
Hoe kan ik dit checken? De fietsenmaker haalde zn handen er vanaf omdat het een e bike is... maar vermoed gewoon mechanisch ding... hij heeft de remmen juist eerder afgesteld..

Dank iig voor de reacties! Ik wist niet dat een slecht onderhouden ketting zo een heftig resultaat zou geven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
aquinox schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:59:
[...]

Hoe kan ik dit checken? De fietsenmaker haalde zn handen er vanaf omdat het een e bike is... maar vermoed gewoon mechanisch ding... hij heeft de remmen juist eerder afgesteld..

Dank iig voor de reacties! Ik wist niet dat een slecht onderhouden ketting zo een heftig resultaat zou geven..
Eerst en vooral een andere fietsenmaker zoeken....
Als je zelf geen idee hebt hoe je de as kan open halen en de lagers checken, dan moet je dat laten doen.

Maar sowieso zou ik eerst een keer alles goed inspuiten met Wd40, en dan smeren met een dunne olie. Je zal wel moeten opletten dat je geen olie in de trommelrem krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:31
aquinox schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:59:
[...]

De ketting heeft nodig smering nodig maar ik denk niet dat dat het probleem is.
Het wiel moet vrij kunnen draaien zonder dat de ketting meedraait.
Ik denk zelf dat het je freewheel is, dat zijn al die kettingwieltjes bij elkaar.
Dus wiel eruit halen en dan een nieuw freewheel erop.
Ik denk dat je dit soort freewheels niet (makkelijk) uit elkaar kunt halen.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
komnou schreef op maandag 11 januari 2021 @ 07:35:
[...]

In de tijd van de stalen frames was een diamantframe (herenframe) altijd steviger dan een damesframe (opoefiets). Tegenwoordig hebben de aluminiumframes met oversized maten hier geen last meer van.
Het verschil zit ook vooral in je hoofd! Ik heb het nu over stadsfietsen geen snelle fietsen. Je kunt dus rustig voor een damesframe kiezen als dit je voorkeur heeft.Je zakt er echt niet doorheen! Kies gewoon wat je voorkeur heeft!
Allereerst, voor de meeste dingen is het verschil niet kritisch, dus je punt is grotendeels correct. Toch zeg je hier een paar dingen die niet kloppen en die wel degelijk een rol kunnen spelen in je afwegingen.

Een aluminium diamant frame is altijd steviger dan een aluminum damesframe met lage instap, zelfs als er extra materiaal wordt toegevoegd. Een Aluminum frame is doorgaans stijver dan staal door oversizen, maar een damesframe is dusdanig veel slapper dat je dit in een directe vergelijking zeker zal merken. Dit is absoluut niet tussen de oren.*

Vooral als je met zwaardere vrachten wil rijden is een herenfiets merkbaar stabieler en dat kan een heel goede reden zijn om toch voor een herenframe te kiezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-08 10:06

Metro2002

Memento mori

Laat ik voorop stellen dat als je een vrouwenfiets fijner vindt met opstappen je er vooral 1 moet kopen maar dat oversized vrouwenfietsframes net zo stijf zijn en je het niet voelt met rijden is gewoon niet waar, je voelt het verschil overduidelijk.
Er zit veel meer beweging in het frame en dat voel je echt wel tijdens het fietsen en bochten nemen, ook bij stadsfietssnelheid. Herenfietsen hebben daarom nog gewoon bestaansrecht, ze zijn gewoon stabieler en stijver.

En als je het niet van me wilt aannemen, probeer gewoon eens moderne herenfiets en een moderne vrouwenfiets en je zult het verschil vanzelf merken. Dat een oude (stalen) herenfiets net zo stijf is als een moderne vrouwenfiets zou kunnen maar je moet wel appels met appels vergelijken :)

Overigens snap ik niet waarom je bij een kruispunt je been over je fiets heen moet zwieren :? Je kan toch gewoon je voet op de grond zetten :P ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Allereerst een andere FM opzoeken |:(

Dit is een achterwielmotor met vrijloop en (zo te zien) trommelrem.

1. Het kan eigenlijk niet aan de ketting liggen, immers er is een vrijloop.

Als er echt issues zijn met de vrijloop zouden de pedalen meedraaien als je aan het wiel de normale kant opdraait (als je terug draait bewegen je pedalen altijd mee). Als je vrijloop niet goed draait kan de FM proberen hem schoon te maken, maar succes is niet gegarandeerd. Vervangen van een vrijloop is wellicht lastig (zal van de motor afhangen). Als het een Shimano vrijloop is heb je kans dat het wel kan, maar nogmaals, dit kan ik niet zomaar beoordelen.

De casette (de tandwieltjes) zitten op een bajonet/huls die geintegreerd is met de vrijloop, maar dat zal er in dit geval niet toe doen.

2. Zoals Metro aangeeft; het kan je trommelrem zijn, wat je kan doen is de remkabel los te koppelen (dan gaat er normaal gesproken spanning van de rem af) en kijken of hij dan beter draait.

Een trommelrem is normaal gesproken te vervangen door een FM.

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 17-01-2021 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:50:
[...]

Allereerst een andere FM opzoeken |:(

Dit is een achterwielmotor met vrijloop en (zo te zien) trommelrem.

1. Het kan eigenlijk niet aan de ketting liggen, immers er is een vrijloop.

Als er echt issues zijn met de vrijloop zouden de pedalen meedraaien als je aan het wiel de normale kant opdraait (als je terug draait bewegen je pedalen altijd mee). Als je vrijloop niet goed draait kan de FM proberen hem schoon te maken, maar succes is niet gegarandeerd. Vervangen van een vrijloop is wellicht lastig (zal van de motor afhangen). Als het een Shimano vrijloop is heb je kans dat het wel kan, maar nogmaals, dit kan ik niet zomaar beoordelen.

De casette (de tandwieltjes) zitten op een bajonet/huls die geintegreerd is met de vrijloop, maar dat zal er in dit geval niet toe doen.

2. Zoals Metro aangeeft; het kan je trommelrem zijn, wat je kan doen is de remkabel los te koppelen (dan gaat er normaal gesproken spanning van de rem af) en kijken of hij dan beter draait.

Een trommelrem is normaal gesproken te vervangen door een FM.
Misschien heeft zijn fietsenmaker er gewoon geen zin , hoop werk dat waarschijnlijk weinig mag kosten
En je scoort ook geen punten als je met zo’n ketting aan komt
Fietsenmakers hebben het zo druk dat ze eerst mensen helpen die een fiets bij hun hebben gekocht
Dan misschien een gemakkelijk klusje , en lang daarna zulke dingen als bovenstaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
Tommie12 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 08:12:
[...]

Eerst en vooral een andere fietsenmaker zoeken....
Als je zelf geen idee hebt hoe je de as kan open halen en de lagers checken, dan moet je dat laten doen.

Maar sowieso zou ik eerst een keer alles goed inspuiten met Wd40, en dan smeren met een dunne olie. Je zal wel moeten opletten dat je geen olie in de trommelrem krijgt.
definieer alles? En wd40 heb ik, maar wat is dunne olie en waar moet het precies terechtkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:37:
[...]

Dan misschien een gemakkelijk klusje , en lang daarna zulke dingen als bovenstaand
Dat kan, maar ik verwacht eigenlijk dat dit wel degelijk een behoorlijk klusje is voor een FM.

@aquinox: ik gok dat je dit niet zelf kan oplossen, het is namelijk vrijwel zeker niet de ketting.

Maar als je de ketting wil doen:

Standaard WD40 is een oplosser, dus NIET in de buurt van je achteras/trap gebruiken.

1. Ketting met een borstel schoonmaken, losse roest eraf.
2. Voorzichtig je ketting met WD40 ontroesten,
3. GOED afnemen met een droge doek (je wil geen oplosmiddel op je ketting achterlaten)
4. Daarna met dunne olie (niet teveel) smeren. Je kan ook een ketting-wax gebruiken.

Maar zoals al een paar keer vermeld: Zoek een goede FM. Vooral eentje die je vertelt wat het probleem is, dan weet je ook of het nog de moeite waard is.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 18-01-2021 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Om de hoeveel kilometer moet je je ketting eigenlijk smeren? Ik heb een chainglider en ga zelden over schelp of zandpaden. Ik controleerde na 2000 kilometer mijn ketting, zag er goed en schoon uit maar volledig droog, dus wat kettingolie opgedaan. Maar wat is de standaard? (Internet zegt ‘regelmatig’ waar ik niks mee kan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
jodeltje schreef op maandag 18 januari 2021 @ 01:05:
Om de hoeveel kilometer moet je je ketting eigenlijk smeren? Ik heb een chainglider en ga zelden over schelp of zandpaden. Ik controleerde na 2000 kilometer mijn ketting, zag er goed en schoon uit maar volledig droog, dus wat kettingolie opgedaan. Maar wat is de standaard? (Internet zegt ‘regelmatig’ waar ik niks mee kan)
Hangt dus heel sterk af van het gebruik. Na een rit of 2 in de regen kanje best eens kuisen en smeren.

Gewoon elke week eens kijken, en dan smeren als het wat droger begint te worden.
Als het piept en kraakt ben je te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een Bosch middenmotor (2e generatie) met ongeveer 15.000 km? Mijn vrouw en ondergetekende hebben beide ongeveer 15.000 gefietst, maar nu merken we dat van 1 fiets de accu sneller leeg is dan de ander. Dat was nooit, de wielen lopen goed vrij, de remmen lopen niet aan en ketting en tandwielen zijn goed.
Als we van accu wisselen, dan blijft het probleem bij de fiets. Ik vermoed iets in de motor.

Kwestie van open halen en smeren of een nieuwe motor kopen? Geen idee hoe lang dit soort motoren probleemloos mee gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gert02 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:38:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een Bosch middenmotor (2e generatie) met ongeveer 15.000 km? Mijn vrouw en ondergetekende hebben beide ongeveer 15.000 gefietst, maar nu merken we dat van 1 fiets de accu sneller leeg is dan de ander. Dat was nooit, de wielen lopen goed vrij, de remmen lopen niet aan en ketting en tandwielen zijn goed.
Als we van accu wisselen, dan blijft het probleem bij de fiets. Ik vermoed iets in de motor.

Kwestie van open halen en smeren of een nieuwe motor kopen? Geen idee hoe lang dit soort motoren probleemloos mee gaan?
Er kan wel eens een lager uitgelopen zijn, er zijn bedrijven die een volledige revisie kunnen doen.
Dat is alvast goedkoper dan een nieuwe motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@Gert02 De motor een goeie servicebeurt geven kan natuurlijk nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:21

bert pit

asdasd

Gert02 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:38:

Ik zou ook eens kijken of er geen mechanische oorzaak is. Die is vaak eenvoudig vast te stellen en kan grote invloed hebben.

Stel dat een van de remmen een klein beetje aanloop of een defect (als voorbeeld) dan zal dat zeker effect hebben.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-08 23:06
Vraag met betrekking tot een derailleur. Ik heb een Cube met Shimano derailleur. Fiets is redelijk nieuw (4,5 maand), maar ik heb problemen met de derailleur. Probleem is dat de ketting regelmatig "overspringt" tijdens het fietsen. De ketting lijkt dan door te schieten over de tandwielen.

De FM heeft er al het nodige aan proberen te doen, maar het probleem blijft terugkeren. Het afstellen van de derailleur verhelpt het probleem. Echter, na een dag of 4 begint het weer en wordt het probleem de dagen erna steeds erger. Afstellen van de derailleur door de FM verhelpt het probleem dan weer, waarna het verhaal zich steeds herhaald.

Heeft iemand wellicht een idee waar een dergelijk probleem vandaan kan komen? Is dit iets wat veroorzaakt kan worden door een gebruikersfout? Ik gebruik de fiets voor woon-werk (+/- 30km per dag) en schakel bij stoplichten, kruisingen, etc. altijd terug. Een zoektocht op internet geeft ook geen directe aanleiding voor deze problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BounceCloud schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:41:
Vraag met betrekking tot een derailleur. Ik heb een Cube met Shimano derailleur. Fiets is redelijk nieuw (4,5 maand), maar ik heb problemen met de derailleur. Probleem is dat de ketting regelmatig "overspringt" tijdens het fietsen. De ketting lijkt dan door te schieten over de tandwielen.

De FM heeft er al het nodige aan proberen te doen, maar het probleem blijft terugkeren. Het afstellen van de derailleur verhelpt het probleem. Echter, na een dag of 4 begint het weer en wordt het probleem de dagen erna steeds erger. Afstellen van de derailleur door de FM verhelpt het probleem dan weer, waarna het verhaal zich steeds herhaald.

Heeft iemand wellicht een idee waar een dergelijk probleem vandaan kan komen? Is dit iets wat veroorzaakt kan worden door een gebruikersfout? Ik gebruik de fiets voor woon-werk (+/- 30km per dag) en schakel bij stoplichten, kruisingen, etc. altijd terug. Een zoektocht op internet geeft ook geen directe aanleiding voor deze problemen.
Je hebt dus nu ca 3000 km gereden. Als dat in weer en wind is, dan kan de ketting al versleten zijn, maar dat kan je FM normaal heel makkelijk meten.

https://www.toolstation.b...0dOAQFEAQYAiABEgLrzfD_BwE

Als je je ketting niet op tijd vervangt, dan kan het zijn dat je de tandwielen mee moet vervangen.
Ben je op tijd, dan kan je de ratio 3 kettingen, 1 tandwielset aan houden.
Zeker na een rit in de regen is het belangrijk om het zand er af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
...Probleem is dat de ketting regelmatig "overspringt" tijdens het fietsen. De ketting lijkt dan door te schieten over de tandwielen. .....
Waarschijnlijk alleen bij de kleinste tandwieltjes?
De kettingspanning is dan wat lager omdat de derailleur meer naar achteren staat. Meestal is de kracht op de pedalen echter ook wat hoger, waardoor de ketting wat strakker in het voorblad (mee)getrokken wordt. Even later trekt de derailleur de ketting weer strak, waarna de (klevende) ketting plotseling weer los van het voorblad schiet.
Dat is het springen wat je ervaart, vooral als je wat meer kracht op de pedalen zet.
Feitelijk gaat het dus om het voorblad vs ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-08 23:06
elinx schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:01:
[...]
Waarschijnlijk alleen bij de kleinste tandwieltjes?
De kettingspanning is dan wat lager omdat de derailleur meer naar achteren staat. Meestal is de kracht op de pedalen echter ook wat hoger, waardoor de ketting wat strakker in het voorblad (mee)getrokken wordt. Even later trekt de derailleur de ketting weer strak, waarna de (klevende) ketting plotseling weer los van het voorblad schiet.
Dat is het springen wat je ervaart, vooral als je wat meer kracht op de pedalen zet.
Feitelijk gaat het dus om het voorblad vs ketting.
Je beschrijft het zeer treffend. Alleen bij de kleinste tandwiel heb ik het. Daar fiets ik ook de meeste tijd op omdat woon-werk voor 80 procent één lange weg is.
Tommie12 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:15:
[...]

Je hebt dus nu ca 3000 km gereden. Als dat in weer en wind is, dan kan de ketting al versleten zijn, maar dat kan je FM normaal heel makkelijk meten.

https://www.toolstation.b...0dOAQFEAQYAiABEgLrzfD_BwE

Als je je ketting niet op tijd vervangt, dan kan het zijn dat je de tandwielen mee moet vervangen.
Ben je op tijd, dan kan je de ratio 3 kettingen, 1 tandwielset aan houden.
Zeker na een rit in de regen is het belangrijk om het zand er af te halen.
Nee, was dit helemaal vergeten te vermelden; staat zo'n 1300km op. Met regenachtig weer ga ik met de auto of OV. Maar scherpe berekening 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
BounceCloud schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:13:
[...]

Je beschrijft het zeer treffend. Alleen bij de kleinste tandwiel heb ik het. Daar fiets ik ook de meeste tijd op omdat woon-werk voor 80 procent één lange weg is.

[...]

Nee, was dit helemaal vergeten te vermelden; staat zo'n 1300km op. Met regenachtig weer ga ik met de auto of OV. Maar scherpe berekening 😃
Kwestie van tandwiel vervangen de 11 dus waarschijnlijk
Ik had het zelfde een tijdje geleden , rij ook 80%met die versnelling
Tandwiel 11 kost minder dan 10€
Maar waren slecht leverbaar dus heb er een stuk of 5 besteld op Alibaba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Supertjeduc schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:53:
[...]

Kwestie van tandwiel vervangen de 11 dus waarschijnlijk ...
Kan, als het slijtage betreft. Maar als het om het voorblad en/of ketting gaat zal dit waarschijnlijk weinig uitmaken. Schone goed gesmeerde (soepel glijdende) ketting zal meer effect hebben. Ook zou ik de tanden op het voorblad eens bekijken cq voelen of er geen ruwe randjes aan zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 19-01-2021 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
elinx schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:06:
[...]

Kan, als het slijtage betreft. Maar als het om het voorblad en/of ketting gaat zal dit waarschijnlijk weinig uitmaken. Schone goed gesmeerde (soepel glijdende) ketting zal meer effect hebben. Ook zou ik de tanden op het voorblad eens bekijken cq voelen of er geen ruwe randjes aan zitten.
Hij beschrijft precies wat bij mij ook gebeurde ook ongeveer bij de zelfde km stand
Zou vreemd zijn dat het grote tandwiel zou zijn versleten
Ketting heb ik ook op gemeten is qua lengte nog als nieuw
Dus tandwiel 11 vervangen en het probleem was verhopen
Ik rij meestal tussen de 33 en 36 km per uur dus bijna altijd met de ketting op het kleinste tandwiel
Bij mijn vorige fiets was precies het zelfde , daar is een andere cassette op gezet waarbij de ik ook andere versnellingen kon gebruiken in combinatie met een groter voor tandwiel ( was oude type motor )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Gisteren de ketting en tandwielen van de Gazelle Orange C7 van mijn zus gecontroleerd. Zag er nog prima uit en hoefde na een week of 11 eigenlijk ook nauwelijks bij te stellen.

Ze rijdt veel, ook met slecht weer; bospaden en er zat minimaal zand in de kettingkast, ook al is die kast niet super dicht.
Had ook bij de laatste wissel een e-bike ketting genomen en die slijt inderdaad minder.
Zij blij, ik blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Supertjeduc schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 02:51:
......
Zou vreemd zijn dat het grote tandwiel zou zijn versleten .....
Ik heb het nergens over versleten gehad. Ik heb het over ruwe randjes die kunnen ontstaan met een vervuilde ketting en hard trappen of schakelen zonder de ketting te ontlasten.
Natuurlijk kan je meteen het kleinste tandwiel vervangen, maar persoonlijk zou ik eerst kijken of de oorzaak bij het voorblad vs ketting ligt. Tot nu toe is alleen naar de derailleur afstelling gekeken, wat tijdelijk lijkt te helpen.

Wat ik probeer aan te geven is dat de klacht aan iets heel anders kan liggen dan je denkt.
Waarschijnlijk zou vervangen van de ketting, derailleur of cassette(deel) ook effect hebben, maar als het dan toch aan het voorblad ligt komt de klacht ook weer terug. Vandaar mijn advies eerst goed alles te bekijken.

[ Voor 22% gewijzigd door elinx op 21-01-2021 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
bert pit schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:44:
[...]

Ik zou ook eens kijken of er geen mechanische oorzaak is. Die is vaak eenvoudig vast te stellen en kan grote invloed hebben.

Stel dat een van de remmen een klein beetje aanloop of een defect (als voorbeeld) dan zal dat zeker effect hebben.
Nou, even wat rondgesnuffeld, maar een Bosch motor erbij regelen, wordt hem niet. Je kunt, schijnbaar, alleen een nieuwe motor scoren als je de oude inlevert. Dat was nu niet mijn bedoeling. Ik had graag een extra motor en dan op mijn gemakkie de oude open trekken en dan een plan trekken. Bosch heeft dat dus aardig dicht getimmerd.
Moet ik toevallig net een exemplaar vinden, welke gewoon te koop aangeboden wordt, maar die zie je niet veel en al helemaal niet in de 45 km/h versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Mijn vrouw heeft onlangs een Cortina E-Common family 2020 gekocht. De verlichting wordt via de accu gevoed. Echter, hoe krijg ik/mijn vrouw dit aangezet? Het betreft deze display
Afbeeldingslocatie: https://www.fietsenstunt.nl/media/catalog/product/cache/1/image/600x338/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/o/cortina-e-foss-fm-damesfiets-magma-8.jpg maar daarop geen knop om verlichting in te schakelen

Heb al van alles geprobeerd, maar aan gaat de verlichting niet.... Op de voorlamp zit wel een drukknop, maar dat doet niets.

Is het de bedoeling dat, wanneer er op de knop gedrukt wordt, zowel het voor- als achterlicht aangaat? Of is er een geheime knop ergens? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

de plus langer als 5 seconden inhouden?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Cyberpope schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:02:
de plus langer als 5 seconden inhouden?
8)7 okee.... daar dus niet opgekomen. Wel de aanknop en + samen ingedrukt houden, en de aan + - knop maar dit dus niet

Bedankt! Dat was de oplossing :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ander merkje erop, maar lijkt op mijn lidlfiets display vandaar. Is gewoon een bafang display. Handleiding

[ Voor 52% gewijzigd door Cyberpope op 21-01-2021 20:18 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes

Dit hoort niet en hoewel ik de FM niet ken zou ik me wel achter de oren krabbelen.

Dingen waar ik aan denk:

1. Derailleur patje staat misschien scheef. Dit moet je FM controleren.
2. Montage probleem. Ik zou de FM vragen de hele boel te demonteren, kabels te vervangen en dan te kijken wat er gebeurd.
3. Als dat niet werkt Achterderrie/shifter vervangen.

Sowieso zou ik zelf leren om een derailleur af te stellen, dat is namelijk heel simpel (internet is je vriend). De eerste keer is misschien wat klooien, maar zodra je begrijpt wat je moet doen is het supersimpel.

Als je een beetje handig bent is (de) montage ook iets wat je zelf kan doen, een derailleur systeem is niet lastig. Kettingpons (zet er dan meteen een zogeheten quicklink in!)+standaard gereedschap en het is zo gepiept.

Zelf dingen kunnen fixen scheelt heel veel geld en tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarvinOA
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-05-2023
Voor de mensen die (onlangs) een cowboy hebben gekocht. op https://cowboy.tools komt binnenkort een update waarin ze allemaal nieuwe geteste accessoires plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDwM2Rs7cxoIhLHf_E53sDn6ZVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOHHELKapx4NwNBWD0B94u0u.jpg?f=fotoalbum_large

Zo te zien zijn ze druk aan het testen geweest. Focus ligt op V1, omdat daarvan veel verkocht zijn door het circular programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
@MarvinOA Je bedoelt dat Cowboy aan het testen is welke accessoires van andere merken compatibel is met Cowboy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
zuidhuis schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:19:
@MarvinOA Je bedoelt dat Cowboy aan het testen is welke accessoires van andere merken compatibel is met Cowboy?
Prettig dat ik daar Racktime dragers, een AXA ringslot en SKS spatborden zie. Betekent dat de meeste (zo niet alle) standaard spullen gaan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubixd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-08 12:18
Nou ik heb de knoop doorgehakt en toch een Trek electrische fiets gekocht. de Verve 2.

Zit alleen nog met 1 ding;
Als ik de accu afkoppel blijven de contactpunten bloot te liggen en kan regen ect, in dat contactpunt komen.

Ik vraag me af of dit kwaad kan. Ik koppel namelijk elke dag de accu los als ik op werk zit.
Iemand anders die dit probleem heeft? Oplossing is zelf een kapje laten 3D printen denk ik dan zo.

Ryzen 7 9800x3d - MSI MAG X870 Tomahawk - [Asus GTX 1070 OC] - 32gb DDR5 RAM - Fractal north TG Black - Noctua D15S - 2TB 980 pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Laatst online: 25-11-2023
Plan is om een fietskar te kopen. Waarschijnlijk van het merk Roland. Er worden versies aangeboden waar je de stang bevestigd bij de as van het achterwiel (lage dissel) en een versie waar je de stang hoger monteert aan de lasdrager (hoge dissel)

Wel systeem is nu het meest stabiel, hoge of lage dissel?

Ooit eens een cheap fietskarretje gehad achter mijn Koga maar bij iets te scherp de bocht nemen kiepte het geval op zijn kant. Dat was een montage aan de as van het wiel.

De bedoeling is dat er fotoapparatuur in wordt vervoerd en het gemiddelde gewicht zal rond de 30 kg zijn.

Twee modellen van Roland die me aanspreken.

1. de Roland Jumbo leverbaar met lage en hoge dissel waarvan de hoge dissel weer in twee uitvoeringen leverbaar is.

2. Roland Fiets-Aanhanger Carrie M Big 16 alleen met lage dissel. Wat me aanspreekt is dat deze is op te bouwen met zijschotten en dichte deksel. Oogt wat minder degelijk dan de Jumbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TecTo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:49:

2. Roland Fiets-Aanhanger Carrie M Big 16 alleen met lage dissel. Wat me aanspreekt is dat deze is op te bouwen met zijschotten en dichte deksel. Oogt wat minder degelijk dan de Jumbo.
De Carrie M is een beest van een wagen, neusje van de zalm onder cargo-fietskarren :*)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1472/25268716190_124718e154_b.jpg

Groot voordeel is dat hij helemaal uit elkaar kan, scheelt heel veel opslagruimte.

Betreft de dissel; Roland met Weberkoppeling is heel stabiel.

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 26-01-2021 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
roffeltjes schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:54:
[...]

De Carrie M is een beest van een wagen, neusje van de zalm onder cargo-fietskarren :*)

[Afbeelding]

Groot voordeel is dat hij helemaal uit elkaar kan, scheelt heel veel opslagruimte.

Betreft de dissel; Roland met Weberkoppeling is heel stabiel.
Vind de Carrie M inderdaad een fijn systeem. Waar ik wel mijn twijfel bij heb is dat er veel schroef werk en klik systemen worden gebruikt.

De Jumbo komt wat degelijker over en ook de keuze welke dissel is groter en er is ook een deksel voor beschikbaar.

Welke dissel is het meest stabiel en als ik naar de fiets gaat met naaf versnelling ( mijn vrouw heeft een Enviolo 380, 36H) is de montage van een lage dissel ook nog mogelijk?

Inmiddels wel een adres bij onze Oosterburen gevonden waar de Carrie M een stuk voordeliger wordt aangeboden.

Dan zijn er ook nog trailers van onderstaand type maar weet niet of die achter een elektrische stad-fiets passen. Vind de Montage arm wel handig en je kan een statief erboven op binden. Zie veel mountainbikes gebruik maken van dit type.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGOqpjjI7gvV2OkMSXkSY1Q-68o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kh6gtdpMgT70sMKhjFlrJLgl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TecTo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:46:
[...]

Vind de Carrie M inderdaad een fijn systeem. Waar ik wel mijn twijfel bij heb is dat er veel schroef werk en klik systemen worden gebruikt.
Het is Duits vakwerk. Ik heb er enorme vrachten mee vervoerd.
Welke dissel is het meest stabiel en als ik naar de fiets gaat met naaf versnelling ( mijn vrouw heeft een Enviolo 380, 36H) is de montage van een lage dissel ook nog mogelijk?
Ja, je moet dan een Weber B of BO koppeling nemen, die zit niet aan de as maar aan de achterste driehoek.

https://www.weber-product...B-Kupplung?product-id=384
Dan zijn er ook nog trailers van onderstaand type maar weet niet of die achter een elektrische stad-fiets passen. Vind de Montage arm wel handig en je kan een statief erboven op binden. Zie veel mountainbikes gebruik maken van dit type.
Ze lopen lichter, pakken minder wind en zullen nooit omslaan zolang jij en je fiets overeind blijft. Er kan veel minder in, maar dat is natuurlijk alleen een probleem als je veel mee wil nemen.

Helaas zijn de meeste van die trailers (BOB, Burley) alleen geschikt voor steekassen/uitval assen.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 26-01-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
@roffeltjes
Bedankt voor de nuttige info.

Aan de hand van de door jouw geplaatste foto heb ik de review op wereldfietser.nl gelezen. Weet niet of jij deze review heeft geschreven maar de Carrie voldeed. Enige minpuntje was de prijs.

Wat betreft de BOB, Burley zou dit ook kunnen. Maar waar mijn twijfels ligt is of deze geschikt zijn voor de door mij gebruikte wielmaat van 28 inch. Dit kan ik niet 123 terugvinden.
Pagina: 1 ... 55 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam