Wat een onzineinoj1 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:57:
Wat is het nut van een Bosch performance motor (65 Nm), nadat je er alle rendementsverliezen van aftrekt?
Dan zit je in de praktijk dicht, bij de prestaties van een Bosch Line Plus motor (50 nm).
Maar heb je niet het voordeel, van een licht en vlot wendbare fiets
Die bovendien het voordeel heeft van een uitdovende ondersteuning tot 29 km/u (software 3.0)
Waarmee je altijd gewoon kan fietsen, (20 à 25 km/u in 5e) als je de batterij vergat op te laden, of leeg is
Enviolo t.o.v. Nexus 8: (rij 80% in 6) = 7.5% à 10% rendement verlies
https://bicycles.stackexc...s-compared-to-derailleurs
Zwaardere fiets 29 Kg (Kalkhoff + Flyer) t.o.v. 23 kg (bv Batavus Dinsdag) is met gewicht eigenaar 29+77: 106 kg vs 23+77 kg: 100 kg = -6% rendement
Want je hebt een duidelijk zwaardere batterij nodig voor eenzelfde rijafstand + 1 à 2 kg, +voorvering +3 kg (meer aangewezen door het hele gewicht), diverse zwaardere componenten (+2kg)
Testritten zijn altijd aangewezen, is mijn ervaring.
Vreemde reactie. Iedereen mag hier toch ideeën plaatsen?
Je neemt de zwaarste fietsen uit het gamma, en vergelijkt met één van de lichtste. Er zijn nog wel meer fabrikanten die beide motoren inbouwen.einoj1 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:57:
Wat is het nut van een Bosch performance motor (65 Nm), nadat je er alle rendementsverliezen van aftrekt?
Dan zit je in de praktijk dicht, bij de prestaties van een Bosch Line Plus motor (50 nm).
Maar heb je niet het voordeel, van een licht en vlot wendbare fiets
Die bovendien het voordeel heeft van een uitdovende ondersteuning tot 29 km/u (software 3.0)
Waarmee je altijd gewoon kan fietsen, (20 à 25 km/u in 5e) als je de batterij vergat op te laden, of leeg is
Zwaardere fiets 29 Kg (Kalkhoff + Flyer) t.o.v. 23 kg (bv Batavus Dinsdag) is met gewicht eigenaar 29+77: 106 kg vs 23+77 kg: 100 kg = -6% rendement
Want je hebt een duidelijk zwaardere batterij nodig voor eenzelfde rijafstand + 1 à 2 kg, +voorvering +3 kg (meer aangewezen door het hele gewicht), diverse zwaardere componenten (+2kg)
Testritten zijn altijd aangewezen, is mijn ervaring.
Waar lees jij dat een Active Line Plus nog gaat ondersteunen tot 29 km/h?
Die grafiek zie je regelmatig terugkomen, maar is die wel juist? Het zou mij toch verwonderen dat bv de Alfine11 zo veel slechter gaat scoren.
Trouwens... 65Nm tov 50Nm = 30% meer koppel
Maar niemand houdt je tegen om de Active line te kopen, en ik ben het helemaal eens met je statement dat een testrit aangewezen is, maar ga dan ook de banden vergelijken, want daar zit soms ook 5% verschil in rendement op.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat lees ik op mijn eigen display, tot zo’n 28.5 km/u (Turbo) blijft er nog ondersteuning zichtbaar op het display.Tommie12 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:41:
[...]
Waar lees jij dat een Active Line Plus nog gaat ondersteunen tot 29 km/h?
Die grafiek zie je regelmatig terugkomen, maar is die wel juist? Het zou mij toch verwonderen dat bv de Alfine11 zo veel slechter gaat scoren.
Trouwens... 65Nm tov 50Nm = 30% meer koppel
Schakel je dan alles uit, voel je plots, dat je alles zelf mag doen. Vanaf 29 km/u merk je geen verschil.
Een Sparta M8B Excl. deed net hetzelfde tijdens de testrit (zelfde motor + versnelling + riem) maar was voor mij reeds te zwaar : 27 kg
Met ondersteuning rij je met de Enviolo héél goed, maar als je zelf moet trappen, merk je ook héél duidelijk het verschil, t.o.v. een Nexus 8.
Trouwens een Bosch Performance (65nm) heeft slechts 23% meer koppel als een Line Plus (50 nm)
(15 /65 nm = 23%)
Je moet leren tellen.einoj1 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:45:
[...]
Dat lees ik op mijn eigen display, tot zo’n 28.5 km/u (Turbo) blijft er nog ondersteuning zichtbaar op het display.
Schakel je dan alles uit, voel je plots, dat je alles zelf mag doen. Vanaf 29 km/u merk je geen verschil.
Een Sparta M8B Excl. deed net hetzelfde tijdens de testrit (zelfde motor + versnelling + riem) maar was voor mij reeds te zwaar : 27 kg
Met ondersteuning rij je met de Enviolo héél goed, maar als je zelf moet trappen, merk je ook héél duidelijk het verschil, t.o.v. een Nexus 8.
Trouwens een Bosch Performance (65nm) heeft slechts 23% meer koppel als een Line Plus (50 nm)![]()
(15 /65 nm = 23%)
65 is 30% meer dan 50, maar 50 is 23% minder dan 65.
Fiets nu al een tijdje met een beperkte/oude controller die alleen per standje tot een bepaalde snelheid ondersteund en dan een remmende effect heeft.
Fiets niet heel efficiënt en zoek dus nu naar een goede controller (+lcd) die per standje naar een bepaalde vermogen ondersteund.
Wat zouden jullie voor mijn ebike met voorwiel motor aanraden?
Is dit prima? https://www.goedkoop-ombo...ler-set-KM5s-display.html
Kan zo'n controller + lcd vanuit de doos prima werken of is vanuit ervaring zo dat er vaak instellingen veranderd moeten worden?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geen antwoord meer nodig. heb een kt36 controller + KT-LCD5 besteld
Fiets niet heel efficiënt en zoek dus nu naar een goede controller (+lcd) die per standje naar een bepaalde vermogen ondersteund.
Wat zouden jullie voor mijn ebike met voorwiel motor aanraden?
Is dit prima? https://www.goedkoop-ombo...ler-set-KM5s-display.html
Kan zo'n controller + lcd vanuit de doos prima werken of is vanuit ervaring zo dat er vaak instellingen veranderd moeten worden?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geen antwoord meer nodig. heb een kt36 controller + KT-LCD5 besteld
[ Voor 14% gewijzigd door Tahref op 05-12-2020 21:11 ]
Misschien interessant voor liefhebbers van de Cowboy 1. Nu voor €990,-
Let op : “Discontinued model, never used”
https://cowboy.com/collections/circular
:strip_exif()/f/image/zZqhykQpI8W9kwa1Nia4kKJn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door dirk.drol op 01-12-2020 21:42 ]
Ik had eerder gevraagd of er alternatieven zijn voor deze twee fietsen, maar dan iets beter geprijsd.
Is het heel gek om een voordrager te monteren op de Flyer of Kalkhoff? Als het kinderzitje achterop zit, dan zijn fietstassen achterop misschien ook onpraktisch. Of verpest ik met een voordrager de looks, maar ook de rijeigenschappen van de fiets heel erg negatief?
- Flyer Gotour 6 7.03 2021
- Kalkhoff Image 5.B Advance 625 2021
Is het heel gek om een voordrager te monteren op de Flyer of Kalkhoff? Als het kinderzitje achterop zit, dan zijn fietstassen achterop misschien ook onpraktisch. Of verpest ik met een voordrager de looks, maar ook de rijeigenschappen van de fiets heel erg negatief?
Werkt deze fiets over 10 jaar ook nog zonder account/internetverbinding met de servers van de fabrikant?dirk.drol schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:34:
[Afbeelding]
Lijkt me wel relevant.
Ik ga een paar gps trackers bevestigen aan mijn fietsen, alleen zijn die niet waterproof. Wat zouden jullie naast een boterhamzakje of 3 nog meer doen ?
Zelfs de beste damesfiets voel ik een klein beetje plooien.Alfa159 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:35:
Ik had eerder gevraagd of er alternatieven zijn voor deze twee fietsen, maar dan iets beter geprijsd.De Batavus DInsdag is genoemd, omdat deze ook veel lichter lijkt te zijn. Deze lijkt de frame van de gewone dinsdag te hebben. Is die met zo'n gewicht (van mij 75kg, kiderzitje en kind van 2 (15-20kg) en boodschappen) niet veel minder stijf? Ik zoek vooral een comfortabele fiets, waar vaak onze zoon van twee achterop mee gaat. Het wordt dus sowieso geen km-vreter en ik ga zeker geen bochten afsnijden. Ik heb een andere sportievere fiets.
Bij een herenfiets heb ik dat nog nooit gemerkt (zijn geen budget fietsen, wel versleten verende voorvork)
Zelf weeg ik op de fiets +90 kg en met 8 wijnflessen (zo’n 10 kg) in draagtas aan 1 zijde, merkte ik niets wat op plooien lijkt…
Je merkt in bochten wel, dat je dan met een logge fiets onderweg bent.
Persoonlijk had ik de afgelopen 2 jaar, 5x verschillende type ebikes gehuurd en met 3 ebike (Batavus, Sparta, Koga) van de winkel gereden.
Batavus Galibier was mijn laatste gewone fiets, daarvoor een Kettler (met verende voorvork en zadel..) wat ik niet mis op de Batavussen...
Op een forum, ga je geen antwoorden vinden…
Onder je zadel?aquinox schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:05:
Ik ga een paar gps trackers bevestigen aan mijn fietsen, alleen zijn die niet waterproof. Wat zouden jullie naast een boterhamzakje of 3 nog meer doen ?
Heb een andere plek ervoor bedacht, aangezien dieven mogelijk daar kijken voor trackers !
Ik heb net 2 ebikes met een Bosch Performance motor 65 Nm, een 500Ah Bosch accu en een 4A Bosch lader gekocht.
De fietsen wil ik in de campergarage opladen tijdens het rijden (of de losse accu’s binnen in de camper).
Daarvoor wil ik de laders verbinden met de 220 V Schuko uitgang van een Victron Phoenix 12V/500Watt pure sinuswave omvormer.
Die krijgt vervolgens zijn energie uit de boordaccu Victron 130 Ah Gel Deep Cycle accu. Deze wordt gevoed door de alternator van de Fiat motor uit 2012 en door 2 zonnepanelen van 120 Watt ieder via een Victron Bluesolar MPPT 75 V/15 A laadregelaar.
Mijn vraag: is dit een voor de accu’s veilige manier van laden? En is in deze laadconfiguratie ergens een schakel voor verbetering vatbaar? Of voorziet u andere problemen?
De fietsen wil ik in de campergarage opladen tijdens het rijden (of de losse accu’s binnen in de camper).
Daarvoor wil ik de laders verbinden met de 220 V Schuko uitgang van een Victron Phoenix 12V/500Watt pure sinuswave omvormer.
Die krijgt vervolgens zijn energie uit de boordaccu Victron 130 Ah Gel Deep Cycle accu. Deze wordt gevoed door de alternator van de Fiat motor uit 2012 en door 2 zonnepanelen van 120 Watt ieder via een Victron Bluesolar MPPT 75 V/15 A laadregelaar.
Mijn vraag: is dit een voor de accu’s veilige manier van laden? En is in deze laadconfiguratie ergens een schakel voor verbetering vatbaar? Of voorziet u andere problemen?
Alfa159 schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:35:
Ik ben weer een stapje verder in mijn zoektocht door jullie input.
Ik wil graag een riem aandrijving, maar terug blijft komen: Nexus 5 VS Enviolo (Trekking). De Nexus 5 lijkt tegen te vallen als de reviews lees. De Rohloff 14 vind ik te duur voor mijn gebruik.
De Enviolo is minder efficient dan de Nexus 8, maar het traploze lijkt mij ook wel lekker.
Merk je veel van de efficientie wanneer je met ondersteuning fietst? Of is het vooral op de momenten dat de accu leeg is?
De Nexus 8 lijkt niet specifiek ontwikkeld te zijn voor e-bikes. Merken de eigenaren hier nadelenvan tijdens het schakelen? Bijvoorbeeld dat er door de electro motor te veel kracht wordt uitgeoefend tijdens het schakelen en dat het daardoor minder lekker werkt?
Ter info:
In mijn short-list staan nu deze twee fietsen die ik ga uitproberen:Van beide fietsen bestaat ook een Enviolo variant.
Alfa159 in "Het grote elektrische fietsen topic deel..."Alfa159 schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:35:
Ik ben weer een stapje verder in mijn zoektocht door jullie input.
Ik wil graag een riem aandrijving, maar terug blijft komen: Nexus 5 VS Enviolo (Trekking). De Nexus 5 lijkt tegen te vallen als de reviews lees. De Rohloff 14 vind ik te duur voor mijn gebruik.
De Enviolo is minder efficient dan de Nexus 8, maar het traploze lijkt mij ook wel lekker.
Merk je veel van de efficientie wanneer je met ondersteuning fietst? Of is het vooral op de momenten dat de accu leeg is?
De Nexus 8 lijkt niet specifiek ontwikkeld te zijn voor e-bikes. Merken de eigenaren hier nadelenvan tijdens het schakelen? Bijvoorbeeld dat er door de electro motor te veel kracht wordt uitgeoefend tijdens het schakelen en dat het daardoor minder lekker werkt?
Ter info:
In mijn short-list staan nu deze twee fietsen die ik ga uitproberen:Van beide fietsen bestaat ook een Enviolo variant.
Heb net 2 EBIKE Das Original Tour Intube Performance Wave 002+ gekocht. Enviolo, getande riem, Bosch Performance line, 500Ah accu, 4A lader (3750,-) Suntour voorvering, zadelpenvering, leren handvaten. 30 jaar garantie op frame, 4 jaar op enviolo en accu. Dijk van een fiets!
Als de Bosch lader een mooie sinus krijgt en de juiste spanning, dan moet dat werken.dreistein schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:34:
Ik heb net 2 ebikes met een Bosch Performance motor 65 Nm, een 500Ah Bosch accu en een 4A Bosch lader gekocht.
Geen ervaring mee, maar sowieso moet je bij de vervanging van de Intuvia door Cobi of Kiox de verkabeling tot in de motor vervangen, en dat is een serieus werkje. Als je dat laat doen zal je daarvoor alleen al makkelijk 100€ aan werkuren betalen.dreistein schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:37:
Is er iemand die ervaring heeft met de Cobi SmartphoneHub? En is dat beter of voordeliger dan de Intuvia boordcomputer te vervangen door de Kiox?
Ik heb gekozen voor een losse Garmin die dan extra op het stuur komt.
Sowieso vind ik een GSM op de fiets om te navigeren (via Cobi of Kiox) niet zo handig.
Cobi is iedere keer kabeltjes steken, en bepaalde GSMs passen niet etc.
Daarenboven heb ik slechte ervaring met een GSM op het stuur in de zomer. GSM kan makkelijk overhitten, en dan valt die uit.
Err wat? jij denkt dat een fiets+berijder van 106kg 6% minder efficent is dan een fiets+berijder van 99kg? Dat is echt onzin, je kijkt eerder naar een 0,5 procent efficency (onmerkbaar). Gewicht is helemaal niet zo belangrijk, zelfs in heuvelachtig gebied is het veel minder belangrijk dan dat mensen denken*.einoj1 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:57:
Alle factoren die genoemd worden verbeleken met de factor luchtweerstand. De makkelijkste winst die je kan pakken is je stuur lager zetten en dan giechel je weg van degene met de eficiente naaf en de paar kilo minder. Dit is ook de crux achter actieradius claims** en waarom sommige mensen veel verder komen dan anderen.
*https://ridefar.info/bike/cycling-speed/weight/
** Ik vind de door de fabrikant opgegeven getallen heel realistisch, ik kom zelf in de polder proefondervindelijk verder dan wat Bosch en Yamaha claimen. Maar dan fiets je wel heel anders dan normaal (plat op het stuur, niet remmen, rustig optrekken, etc. etc.).
Theorie: Elke fiets heeft hier (uiteindelijk) last van, het heet Shimmyen. Dit komt door de naloop van je voorwiel (het deel wat je fiets stabiel houdt). Denk aan het voorwiel van een winkelwagentje wat als je er echt hard mee gaat ook gaat klapperen. Bij een fiets komt op een bepaald moment (een bepaalde snelheid!) resonantie in het systeem.ibothead schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:12:
hebben jullie dat ook dat je met een ebike met midden motor niet je handen los kan laten van het stuur ?
Ik kan onder de 20 het nog corrigeren maar boven de 25 met eigen kracht gaat me stuur klapperen.
Zou er toch onbalans in mijn voorwiel zitten
Wat echter een heel belangrijke kanttekening is, is dat het moment waarop dit gebeurd van fiets tot fiets verschilt, dus in de praktijk zijn er fietsen waar dit nooit zal optreden omdat dit punt zoveel hoger ligt.
Shimmyen is niet makkelijk te voorspellen, zelfs top framebouwers hebben wel eens een fiets die hier meer last van heeft dan ze dachten.
Praktijk:
- Shimmy heeft de neiging omzichzelf te versterken.
- Shimmy stop je door je frame aan te raken met je knie (of als je durft hand). Als je dus ooit een shimmy hebt als je bergaf gaat moet je je frame klemmen met je knieen!
- Sneheid verminderen heeft niet alijd snel genoeg effect!
- Shimmy treedt (uiteraard) eerder op als je één of twee handen van je stuur haalt.
- Bagage achterop is vaak een negatieve factor.
Dingen als balans in je wiel/bandkeuze kunnen een factor zijn, maar meestal is het inherent aan je fiets (oftewel jammerdebammer).
Sommige fietsenmakers....Supertjeduc schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:55:
Ik heb er een stuk of drie op Ali besteld om die te proberen , want hier zijn ze erg zeldzaam los

Maar betreft je keuze, ik zweer toch echt bij Shimano (ga er even vanuit dat je zoals het gros van de mensen Shimano derrie hebt). Het kost online geen drol (goedkope gruppo is voor je casette prima) en is van sterk materiaal gemaakt. Ik heb met aftermarket kransjes nog wel eens een "koekjesdeeg" ervaring gehad
Gebruik beleid, als je je balhoofd te hard aandraait zijn de lagerschalen na één ritje total loss. Uiteraard is te los ook heel slechtjodeltje schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:47:
Mijn balhoofd zat wat los, deze heb ik vastgezet met een waterpomptang, werkt, maar niet ideaal. Welke maat steeksleutel heb ik nodig voor het balhoofd van een Batavus Razer, 30/32? (gokje)
Edit: Halfords verkoopt een Balhoofd sleutel met 4 maten, die ga ik halen
Eerlijk gezegd zou wat mij betreft je FM dit ten koste van een ferme handdruk even tussen door moeten doen
Ik had best originele Shimano willen bestellen maar ze zijn niet leverbaar bij grote online shops of over 6 wekenroffeltjes schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:36:
[...]
Err wat? jij denkt dat een fiets+berijder van 106kg 6% minder efficent is dan een fiets+berijder van 99kg? Dat is echt onzin, je kijkt eerder naar een 0,5 procent efficency (onmerkbaar). Gewicht is helemaal niet zo belangrijk, zelfs in heuvelachtig gebied is het veel minder belangrijk dan dat mensen denken*.
Alle factoren die genoemd worden verbeleken met de factor luchtweerstand. De makkelijkste winst die je kan pakken is je stuur lager zetten en dan giechel je weg van degene met de eficiente naaf en de paar kilo minder. Dit is ook de crux achter actieradius claims** en waarom sommige mensen veel verder komen dan anderen.
*https://ridefar.info/bike/cycling-speed/weight/
** Ik vind de door de fabrikant opgegeven getallen heel realistisch, ik kom zelf in de polder proefondervindelijk verder dan wat Bosch en Yamaha claimen. Maar dan fiets je wel heel anders dan normaal (plat op het stuur, niet remmen, rustig optrekken, etc. etc.).
Blijkbaar kan Shimano de vraag niet aan ,
Ik heb de enigste tandwieltjes besteld die ik snel geleverd kon krijgen
Dat was een setje 11 en 12 ( origineel is 13) en eigenlijk is die 12 best lekker met een tegenwindje
Als deze cassette versleten is ga ik op zoek naar iets met 15,14,13,12,11
@Supertjeduc
Ook bij Rose gekeken? Het hangt natuurlijk van welke casette je hebt, maar ze hebben bijna alles?
11 en 10 speed zie ik op het eerste gezicht alle opties, 9 speed zie ik een 12t.
Sowieso altijd bij Duitse webshops kijken
Ook bij Rose gekeken? Het hangt natuurlijk van welke casette je hebt, maar ze hebben bijna alles?
11 en 10 speed zie ik op het eerste gezicht alle opties, 9 speed zie ik een 12t.
Nou ik had daar ook gekeken en daar stond toen 6 w en nu 8 w levertijdroffeltjes schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:51:
@Supertjeduc
Denk dat Ali sneller is
Tja... als je tandwielen dan niet gemaakt zijn van pisbakkenstaal is het goed.Supertjeduc schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:27:
[...]
Nou ik had daar ook gekeken en daar stond toen 6 w en nu 8 w levertijd
Denk dat Ali sneller is
Dan kijk ik blijkbaar naar de verkeerde kransjes.Supertjeduc schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:27:
[...]
Nou ik had daar ook gekeken en daar stond toen 6 w en nu 8 w levertijd
Denk dat Ali sneller is
roffeltjes schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:30:
[...]
Dan kijk ik blijkbaar naar de verkeerde kransjes.
/f/image/mAL7Kcav5rlf9WXyDlWkqxhT.png?f=fotoalbum_large)
Zie je dat puntje met 8 weken erachter
Tommie12 schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:29:
[...]
Tja... als je tandwielen dan niet gemaakt zijn van pisbakkenstaal is het goed.
/f/image/OsuL8jQnB61rjIg5cdbeiBou.png?f=fotoalbum_large)
Origineel 😁😁😁
Wat is het verschil (in kwaliteit) tussen de 1 - 2 en 3?dirk.drol schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:34:
[Afbeelding]
Prijsverschil is best heftig...
deze;
https://www.dailybits.be/...-cowboy-de-techie-e-bike/ en deze; https://help.cowboy.com/e...boy-2-and-cowboy-3-models gevonden
[ Voor 14% gewijzigd door Flappiewappie op 07-12-2020 13:14 ]
Hier staat wat
Nog steeds zoekende, wie heeft de gouden tip:
- budget 2000 - 3000 euro
- moet 30-32 km/uur kunnen (maar geen speedpedelec)
- aandrijfriem
- uitneembare accu
- sportief model voor woon- werkverkeer.
Kom niet veel verder dan Qonqer (nog steeds niet leverbaar met aandrijfriem) , de Cowboy (niet fijn voor ww-verkeer) en de Vanmoof S3 (geen geïntegreerde accu).
- aandrijfriem
- uitneembare accu
Kom niet veel verder dan Qonqer (nog steeds niet leverbaar met aandrijfriem) , de Cowboy (niet fijn voor ww-verkeer) en de Vanmoof S3 (geen geïntegreerde accu).
Cowboy en VanMoof kunnen sinds kort ook al geen 32 meer.zuidhuis schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:08:
Je kunt denk ik best op zoek naar een reguliere elektrische fiets en dan zo’n illegale chip erin laten zetten.
Edit: na 10 seconden zoeken, zoiets?: Batavus Dinsdag E-go Exclusive 2021
Edit2: of zoiets:
The Realone schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:23:
Ik mag me hier ook melden met mijn eerste ebike. Wilde toch op de fiets naar het werk maar zag erg op tegen de serieuze heuvels onderweg en de temperaturen in de zomer. Nu geen 2e auto hoeven kopen en wat beweging krijgen, prima keuze dus
Het is uiteindelijk de Rad City 4 geworden. 15 september besteld, vorige week geleverd. Erg blij mee, voelt allemaal erg degelijk aan, zeer stabiel en een behoorlijke partij vermogen. Gauw maar even aangepast dat ie tot 40km/h gaat en gaan!
[Afbeelding]
[ Voor 52% gewijzigd door jodeltje op 09-12-2020 21:32 ]
Ik dacht alleen dat Rad niet buiten de VS/Canada verscheept. Mijn voorbeeld is dan niet helemaal eerlijk gezien ik in de VS woon.
Iemand moet hier toch fietsen
De Watt Brooklyn met spatborden, heeft alleen geen uitneembare accu. Voldoet verder aan alle eisen en ik ben er erg blij mee.zuidhuis schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:08:
- aandrijfriem
- uitneembare accu
Uitneembare accu is vereiste ivm opladen accu thuis.Bla65 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:30:
[...]
De Watt Brooklyn met spatborden, heeft alleen geen uitneembare accu. Voldoet verder aan alle eisen en ik ben er erg blij mee.
Batavus dinsdag vind ik te lomp met zo’n bakbeest van een accu maar misschien zoek ik wel iets dat er gewoon niet (meer) is en zou ik op chiptuning moeten overgaan wat ik eigenlijk niet wil.jodeltje schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:03:
[...]
Cowboy en VanMoof kunnen sinds kort ook al geen 32 meer.
Je kunt denk ik best op zoek naar een reguliere elektrische fiets en dan zo’n illegale chip erin laten zetten.
Edit: na 10 seconden zoeken, zoiets?: Batavus Dinsdag E-go Exclusive 2021
Edit2: of zoiets:
[...]
Nog bedankt voor de feedback. Inmiddels heb ik de BMC binnen. Ben erg blij met de keuze, een hele fijne aankoop: licht en soepel.roffeltjes schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:41:
*Dat vind ik nou een mooie fiets*
Geen directe ervaring met BMC, maar dat is in de wielerwereld exclusief zeer hoog aangeschreven spul. Die verlaagde achtervork is zo ongeveer hun stijl kenmerk.
Wat ik slim vind is dat ze ondanks dat het heel veel form over function is ze toch de kern simpel hebben gehouden. Zo xie je dat ze de lichten in het stuur en spatborden hebben geintegreerd, ipv in het frame/vork. Daardoor ben je veel flexibeler als je ooit moet vervangen (en kan je je lamp beter richten, etc. etc.) .
Nadelen:
- geen ruimte voor bredere banden. 42mm is prima (heb ik ook), maar 50mm is nog fijner, juist als je geen vering hebt.
- Licht in het spatbord is IMHO niet ideaal, maar je kan ook gewoon de reflector aan de drager ooit vervangen door een achterlamp zonder dat je de styling geweld aan doet.
Prijs is voor een model met die onderdelen (superova lamp, Gates, BMC frame) gewoon scherp te noemen, maar je koopt bij een dozenschuiver... dat heeft nadelen.
Resumerend: Fiets is top, leverancier is wel iets wat je in je achterhoofd moet houden.
/f/image/xuUgARYK3tu0X4dvWqziSX3o.png?f=fotoalbum_large)
Het slot (Axa victory) is zo wat lomp en heb ik inmiddels vervangen door en Abus die binnen het frame past. Over de keuze van een kettingslot twijfel ik nog, lastige balans tussen veiligheid, prijs en gewicht. Het zadel is... spartaans voor woon-werk, dus daar komt nog wat anders op.
Wat wel onhandig is, is het in-/uitschakelen van de verlichting, dat gaat via flink wat stappen in het menu. Maar dat is maar een kleinigheid.
Tja... een Cowboy of VanMoof die sneller dan 25 gaat is even illegaal hoor.zuidhuis schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:51:
[...]
Batavus dinsdag vind ik te lomp met zo’n bakbeest van een accu maar misschien zoek ik wel iets dat er gewoon niet (meer) is en zou ik op chiptuning moeten overgaan wat ik eigenlijk niet wil.
Zoeken naar: Y1RK11000 leverde me een aantal hits op. Inderdaad niet supergoed verkrijgbaar, maar had op de eerste pagina al een stel die het in stock hebben.
https://www.bike-discount...NN968lDczUaBoCe0IQAvD_BwE
Dit is een betrouwbare verkoper.
[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 10-12-2020 13:15 ]
Klopt, maar zonder gedoe, kosten of tijd weer terug te zetten.Tommie12 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:32:
[...]
Tja... een Cowboy of VanMoof die sneller dan 25 gaat is even illegaal hoor.
Is dat zo ? Ik dacht dat de laatste update er voor zorgde dat hij niet meer 32 konzuidhuis schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:07:
[...]
Klopt, maar zonder gedoe, kosten of tijd weer terug te zetten.
Er waren een aantal vanmoof rijders aangehouden in Duitsland en die kreeg zelfs een bekeuring als ze de keuze hadden om 32 te rijden
Ik bedoel dat ik zelf makkelijk terug kan switchen zonder fysiek gesleutel. Zolang je niet update wordt er ook niks gewijzigd (in ieder geval bij de Cowboy V1).Supertjeduc schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:47:
[...]
Is dat zo ? Ik dacht dat de laatste update er voor zorgde dat hij niet meer 32 kon
Er waren een aantal vanmoof rijders aangehouden in Duitsland en die kreeg zelfs een bekeuring als ze de keuze hadden om 32 te rijden
Voordeel aan Qonqer is dat je geen directe druk op de ketting hebt vanwege achterwielmotor. Ketting gaat dan een stuk langer mee vergeleken met een middenmotor die constant aan de ketting trekt. Ik spreek uit ervaring want de ketting van mijn Bulls Green Mover speed pedelec is pas recent vervangen en had 15000 km gelopen. En ik doe vrij weinig aan onderhoud.zuidhuis schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:08:
- aandrijfriem
- uitneembare accu
Klopt, als de Qonqer met riemaandrijving werd geleverd was ik er ook wel uit. Maar open ketting ben ik niet zo’n fan van. Nu blijkt dat dat wel erg lang op zich laat wachten en volgens mij is maximaal 32 km/uur ook niet meer mogelijk zonder op te voeren.
Canyon heeft ook een paar e bikes geïntroduceerd
Die ene met bosch en Carbon frame is erg mooi
En best redelijke prijs voor het totaal pakket
Die ene met bosch en Carbon frame is erg mooi
En best redelijke prijs voor het totaal pakket
Ik heb vorige week mijn cortina ecommon family binnen gekregen
Fijne fiets! Zadel is wat hard dus heb ik wel vervangen. Wel zag ik dat t beschermkapje van de oplaadpoort afgescheurd was, navraag bij fietsenwinkel.nl leerde dat dat gebeurd was tijdens installatie en dat het vaker gebeurde en geen kwaad kon.
Hoe is jullie ervaring daarmee (bafang)? Boeit dat kapje niet en scheurt het zo makkelijk af? Ze hebben al aangeboden om de accu te wisselen maar ik wil ook niet onnodig moeilijk doen als t niet boeit
Fijne fiets! Zadel is wat hard dus heb ik wel vervangen. Wel zag ik dat t beschermkapje van de oplaadpoort afgescheurd was, navraag bij fietsenwinkel.nl leerde dat dat gebeurd was tijdens installatie en dat het vaker gebeurde en geen kwaad kon.
Hoe is jullie ervaring daarmee (bafang)? Boeit dat kapje niet en scheurt het zo makkelijk af? Ze hebben al aangeboden om de accu te wisselen maar ik wil ook niet onnodig moeilijk doen als t niet boeit
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik heb ook een accu en regen vraag. Ik wou mijn accu eraf halen om binnen neer te leggen maar het regende een beetje, wat als die contactpunten nat worden als je accu binnen ligt, moet je dat dan heel goed droogmaken voor je de accu terugzet? (Lijkt me wel, maar best onhandig)
@laurens0619 Altijd laten vervangen. Fietsenwinkel.nl is zeer traag met onderdelen, dus zolang je accu het nu nog doet gelijk een nieuwe laten bestellen.
Ik werk bij een fietsenmaker, die tevens servicepunt is van hun.
Tevens hoort dit niet zomaar te gebeuren, dus niet accepteren. Dat hun het nu al zo makkelijk aanbieden zegt al genoeg.
@jodeltje Ik zou alleen een doekje erlangs halen, meer hoeft echt niet. Het hoort wel wat te kunnen hebben.
Ik werk bij een fietsenmaker, die tevens servicepunt is van hun.
Tevens hoort dit niet zomaar te gebeuren, dus niet accepteren. Dat hun het nu al zo makkelijk aanbieden zegt al genoeg.
@jodeltje Ik zou alleen een doekje erlangs halen, meer hoeft echt niet. Het hoort wel wat te kunnen hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door madmaxf1 op 17-12-2020 20:49 ]
Eigenlijk zou iemand een dummie kapje moeten 3D printen, maar zal een doekje in mn fietstas doen. Valt mee, bedankt!madmaxf1 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:47:
Zijn er Tweakers die ervaring met de Batavus padova easy hebben?
Ik kan er 1 goedkoop voor mijn vriendin kopen, maarja wel een ebike uit alweer 2007.
Ik kan er 1 goedkoop voor mijn vriendin kopen, maarja wel een ebike uit alweer 2007.
BlaBlaBla
Tijdens het struinen op Ali kwam ik de volgende fiets tegen https://a.aliexpress.com/_BTGwJk
Voor een fiets uit China ziet hij er best ok uit, vind ik dan. En als je kijkt wat krijgt voor dat geld is dat naar mijn best veel, of ik heb ik dat fout?
Snap dat je geen gerantie hebt en dat die eigenlijk illegaal is.
Voor een fiets uit China ziet hij er best ok uit, vind ik dan. En als je kijkt wat krijgt voor dat geld is dat naar mijn best veel, of ik heb ik dat fout?
Als de rest net zulke kwaliteit iis als ht schakelmateriial? Dat is nl gewoon Altushikhakhok schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:43:
Tijdens het struinen op Ali kwam ik de volgende fiets tegen https://a.aliexpress.com/_BTGwJk
Ik zou het niet durven....hikhakhok schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:43:
Je hebt wat onzekerheid over invoertaksen, en als de douanier wat overijverig is, dan blokkeert hij wegens illegaal. Hoe je dan je centen terugziet... Dan is 2000€ ineens wel veel geld.
Fiets zal wel werken, maar of je een fietsenmaker kan vinden die het wil herstellen...
Remmen, banden en versnelling zijn niet zo spannend, maar als het electrisch mis gaat zit je in de knoei.
Op zich is er niks mis met de fiets. Echter lijkt het mij niet zo bijzonder als er een BBS02 met trapas-sensor onder een gewone MTB is gemonteerd. Ik had eerder een geïntegreerd Bafang M type met torsie-sensor verwacht. De verzend en andere kosten van een dergelijke fiets zijn ca €500. Als dit incl. is, betekent dat 1/3 van de totale kosten. Hoewel in dit geval via Polen er voor jou geen kosten bijkomen.hikhakhok schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:43:
Tijdens het struinen op Ali kwam ik de volgende fiets tegen https://a.aliexpress.com/_BTGwJk.....
Het is een kwestie van durf om hem op AliExpress te bestellen.
Je zou ook kunnen overwegen om een dergelijke combinatie zelf samen te stellen, of voor een Dengfu te kiezen (evt in onderdelen).
Als je kwaliteit en garantie wilt uit China, zou ik eerder voor Dengfu of Frey ebike gaan. Zowel bij Dengfu als Frey ben je dan wel wat meer kwijt, maar zijn beide respectabele merken.
Of blijf gewoon in Nederland. Dan heb je meer eenvoudig en zeker garantie.
[ Voor 22% gewijzigd door elinx op 21-12-2020 13:42 ]
Ik kan alleen maar kiezen voor verzending uit de VS, en welke versie/kleur ik ook probeer: kan niet leveren naar Nederland...hikhakhok schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:43:
Dat komt omdat je alleen bij die advertentie kijkt. Waarschijnlijk is de voorraad in Polen op. De shop "Bluenergia E-Bike Store" heeft meerdere aanbiedingen. Ook waar ze uit Spanje of Duitsland verzenden. Even verder kijken dus.B64 schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:53:
[...]
Ik kan alleen maar kiezen voor verzending uit de VS, en welke versie/kleur ik ook probeer: kan niet leveren naar Nederland...
[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 21-12-2020 14:32 ]
:strip_exif()/f/image/mstnUop68lxqXGvLll9Vbubd.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds vorige week de Stella Vicenza zwart in gebruik, mooie fiets, rijdt prettig en ondersteuning voelt vlot aan.
Mijn vrouw heeft de Fiore Wit ontvangen, daar helaas geen foto van. Ook zij is er blij mee en we hebben afgelopen weekend al een paar rondjes mee gefietst met ons zoontje. Voor beide fietsen totaal 3k betaald incl voorzitje met windscherm, geen verzekering oid afgesloten. Voelt voor ons aan als een prima koop, ook omdat het geen dagelijks gebeuren is en we niet wilden wachten tot mei / juni volgend jaar voor een Gazelle of Cortina.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Heeft er iemand ervaring met de RadMission? https://radpowerbikes.eu/...ssion-electric-metro-bike
lijkt een erg goedkope en simpele e-bike met spatborden,standaard,slot en pakkendragen kost hij 1275 euro. Online reviews zijn vrij positief. Alleen kan ik nergens vinden hoe en of je de 25 km/h begrenzer er af kan halen. 30-35 km/h is voor mij de ideale snelheid.
Ik ben 1.96 en ben bang dat deze fiets net te klein is. De testlocatie in Utrecht is helaas gesloten ivm covid.
Heeft hier iemand ervaring met de RadMission en eventueel het tunen ervan?
lijkt een erg goedkope en simpele e-bike met spatborden,standaard,slot en pakkendragen kost hij 1275 euro. Online reviews zijn vrij positief. Alleen kan ik nergens vinden hoe en of je de 25 km/h begrenzer er af kan halen. 30-35 km/h is voor mij de ideale snelheid.
Ik ben 1.96 en ben bang dat deze fiets net te klein is. De testlocatie in Utrecht is helaas gesloten ivm covid.
Tips voor tuning zijn niet toegelaten.NvO_91 schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:03:
Heeft er iemand ervaring met de RadMission? https://radpowerbikes.eu/...ssion-electric-metro-bike
Als je toch sneller wil, waarom dan geen speed pedelec?
Maar eerlijk, je koopt een goedkope ebike met basis componenten (niks mee mee voor gewoon gebruik), en je wil dan direct sneller gaan rijden. Je kiest dan nog eens voor een single speed....
Als ik een BMW wil die hard kan, dan ga ik ook geen 116i kopen, maar wel een 330i of zo. Dan weet je dat je auto daar op voorzien is. Dat is met een fiets net zo.
Als je weet dat de gemiddelde goede ebike pas begint bij 2000-2500€, wat wil je dan verwachten van een fiets van 1300€?
Het hangt er vanaf of de RadMission specifiek voor Europa ia samengesteld of dit mogelijk is.NvO_91 schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:03:
Heeft er iemand ervaring met de RadMission?....
..... de 25 km/h begrenzer er af kan halen. .....
Diverse landen worden steeds strenger is het naleven van de EU regels en de wet schrijft voor dat het niet mogelijk moet kunnen zijn om de snelheid van een ebike te kunnen verhogen boven 25kph.
Behalve de EU producenten zoals Bosch en Brose hebben zelfs enkele Chinese fabrikanten van motoren (oa Bafang en Tongsheng) om die reden de controller specifiek voor EU op slot gezet op verzoek van ebike leveranciers, waardoor het niet zondermeer mogelijk is om zelf de snelheid omhoog te tunen.
[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 21-12-2020 23:49 ]
Bedankt voor de heldere verklaring, het is mij duidelijk. Het is niet verstandig om die fiets te kopen. Dan maar een Vanmoofelinx schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:51:
[...]
Op zich is er niks mis met de fiets. Echter lijkt het mij niet zo bijzonder als er een BBS02 met trapas-sensor onder een gewone MTB is gemonteerd. Ik had eerder een geïntegreerd Bafang M type met torsie-sensor verwacht. De verzend en andere kosten van een dergelijke fiets zijn ca €500. Als dit incl. is, betekent dat 1/3 van de totale kosten. Hoewel in dit geval via Polen er voor jou geen kosten bijkomen.
Het is een kwestie van durf om hem op AliExpress te bestellen.
Je zou ook kunnen overwegen om een dergelijke combinatie zelf samen te stellen, of voor een Dengfu te kiezen (evt in onderdelen).
Als je kwaliteit en garantie wilt uit China, zou ik eerder voor Dengfu of Frey ebike gaan. Zowel bij Dengfu als Frey ben je dan wel wat meer kwijt, maar zijn beide respectabele merken.
Of blijf gewoon in Nederland. Dan heb je meer eenvoudig en zeker garantie.
Leuk prijsje, maar hij mist wel wat essentiële dingen, zoals een spatbord.dirk.drol schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:34:
[Afbeelding]
Verder een mooi fietsje.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ik was van plan een Cowboy te kopen voor woon-werk verkeer (zodra de temperatuur weer wat hoger is). Nou kwam ik echter de Imove President tegen, lijkt op het eerste gezicht qua specificaties erg veel op de Cowboy maar dan wat comfortabeler en completer qua standaard uitrusting. Het 2021 model heeft ook een torque sensor net als de Cowboy. Heeft iemand ervaringen met de fietsen van Imove? Of zelfs een direct vergelijk met de Cowboy? Ik ga waarschijnlijk wel een proefrit maken maar Ede ligt niet direct om de hoek.
Mn vrouw heeft haar zinnen op haar eerste elektrische fiets gezet . Na al aardig wat gelezen te hebben twijfelen we nog tussen 2 modellen (gazelle orange c8 hmb of hms)
Een bosch (active line 3.0)of een Shimano steps 6100 , welke zouden jullie adviseren als je een stille motor wil hebben , weinig weerstand in vrijloop goede accu en optie om harder te kunnen met ondersteuning dan 25kmh( samen fietsen met mn sportieve fiets)
Een bosch (active line 3.0)of een Shimano steps 6100 , welke zouden jullie adviseren als je een stille motor wil hebben , weinig weerstand in vrijloop goede accu en optie om harder te kunnen met ondersteuning dan 25kmh( samen fietsen met mn sportieve fiets)
Waarom niet de Grenoble? Niet heel gek veel duurder en net wat beter afgewerkt dan de Orange. Je hebt dan de accu mooi in het frame zitten en op details is 'ie net wat beter en mooier afgewerkt. De Bosch-accu's zijn eigenlijk de beste, en bij mijn Grenoble hoor je de motor eigenlijk zo goed als niet. De Shimano's zijn wel berucht om hun "muur van weerstand": als je daar boven de 25km/u komt dan is het net alsof je een anker uitgegooid krijgt, dat is bij de Bosch echt een heel stuk minder: die bouwt een stuk subtieler af en kan je eigenlijk zonder al teveel problemen richting bijvoorbeeld 28-29km/u.feddesman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:45:
Mn vrouw heeft haar zinnen op haar eerste elektrische fiets gezet . Na al aardig wat gelezen te hebben twijfelen we nog tussen 2 modellen (gazelle orange c8 hmb of hms)
@Bart-Willem
Geef aub niet de indruk dat de Bosch motor nog iets doet bij 28 kmh.
Vanaf 24 bouwt die af, en bij 26 is het gedaan.
Maar het gebeurt wel heel geleidelijk.
Veel hangt ook af van je banden. Als je meestal 22 rijdt met platte banden merk je dat niet, de motor compenseert. Maar probeer eens zonder motor 28 te rijden, dan weet je meteen of het bergop gaat of waait of je te weinig druk hebt.
Geef aub niet de indruk dat de Bosch motor nog iets doet bij 28 kmh.
Vanaf 24 bouwt die af, en bij 26 is het gedaan.
Maar het gebeurt wel heel geleidelijk.
Veel hangt ook af van je banden. Als je meestal 22 rijdt met platte banden merk je dat niet, de motor compenseert. Maar probeer eens zonder motor 28 te rijden, dan weet je meteen of het bergop gaat of waait of je te weinig druk hebt.
Ik zeg ook niet dat de Bosch bij 28 het nog doet, maar hij blijft supporten tot 25,5 ongeveer en dan hoef je eigenlijk vrij weinig bij te trappen om 28 te halen als je toch nog goed in beweging bent.
Grenoble ook goede optie 👍
Zeker beide even bekijken na de lockdown.
Er zit een gazelle experience center om de hoek dus dat komt wel goed.
Wel jammer dat ze beide echt begrensd zijn, op lange rechte stukken zou het wel fijn zijn als je net ff wat harder kan .
Wel jammer dat ze beide echt begrensd zijn, op lange rechte stukken zou het wel fijn zijn als je net ff wat harder kan .
Als je goed traint, en met een beetje wind mee trap je ook wel eens 30 km/h. Je wordt niet afgeremd hoor. De laatste gen Bosch staat er om gekend heel weinig weerstand te hebben.feddesman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:57:
Grenoble ook goede optie 👍
Trainen ? Laat mn vrouw het maar niet horen .Tommie12 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:01:
[...]
Als je goed traint, en met een beetje wind mee trap je ook wel eens 30 km/h. Je wordt niet afgeremd hoor. De laatste gen Bosch staat er om gekend heel weinig weerstand te hebben.
Ik wacht nog even wat nieuwe modellen af want het zou wel mooi zijn als de nieuwe bosch nyon erop zit standaard.
Misschien weet iemand hier raad met de volgende vraag. Ik zit te kijken naar de Brinckers Le Mans M8 dames fiets voor vriendin-lief, maar ik kom er niet achter of de bagagedrager geschikt is voor een kinderzitje (EN 18472). Montage van het kinderzitje zal denk ik wel lukken met een adapter, maar de belastbaarheid kom ik niet achter. Die zou toch minimaal 25kg moeten zijn?
Hamvraag: Brinckers Le Mans M8 2021: wel of niet geschikt voor een kinderzitje?
Volgens een fietsenmaker die ik sprak zou je je niet te veel zorgen daarom moeten maken: zou meer een soort disclaimer zijn bij schades dan dat je bagagedrager geen 25 kg zou kunnen houden.
Ik zie toch meer en meer baggagedragers die enkel onderaan vast zitten, en dan aan het spatbord. Dat lijkt me nogal zwak, maar ziet er iets beter uit.zuidhuis schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:56:
Volgens een fietsenmaker die ik sprak zou je je niet te veel zorgen daarom moeten maken: zou meer een soort disclaimer zijn bij schades dan dat je bagagedrager geen 25 kg zou kunnen houden.
Bij mijn fiets is er nog een verbinding bovenaan met de zadelbuis, dat lijkt me toch robuuster.
Ja mijn fiets heeft dat, ik durf niemand achterop te nemen. Ik zie hem al naar achter zakken samen met de passagier. Waarom niet gewoon vastmaken aan het frame vooraan (zoals de afgelopen 100 jaar)?Tommie12 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:27:
[...]
Ik zie toch meer en meer baggagedragers die enkel onderaan vast zitten, en dan aan het spatbord. Dat lijkt me nogal zwak, maar ziet er iets beter uit.
Bij mijn fiets is er nog een verbinding bovenaan met de zadelbuis, dat lijkt me toch robuuster.
Dat is gezichtsbedrog hoor. Aan de binnenkant van je spatbord zit een stevige beugel waarmee de bagagedrager aan het frame vastzit. Ziet er zo mooier uit denk ik.jodeltje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:09:
[...]
Ja mijn fiets heeft dat, ik durf niemand achterop te nemen. Ik zie hem al naar achter zakken samen met de passagier. Waarom niet gewoon vastmaken aan het frame vooraan (zoals de afgelopen 100 jaar)?
Gisteren mijn cortina e-mozzo n8 binnengekregen, wat een fantastische fiets! Ik was nog wat nerveus over de shimano e6100 omdat ik wat negatieve ervaringen las in dit topic maar niets te klagen 
Met black friday de cortina e common family voor 1880 euro opgepikt en de e-mozzo is nu ook in de aanbieding voor 1699 (“normaal” 2890). En beide gewoon geleverd binnen enkele weken
De family heeft een bafang met 400w accu en de e-mozzo shimano 500w. Qua ondersteuning vergelijkbaar, de shimano iets soepeler. Qua bereik red je bijna het dubbele op 1 accu met de shimano (maar de family fiets ik dan ook op met kind achterop)
Met black friday de cortina e common family voor 1880 euro opgepikt en de e-mozzo is nu ook in de aanbieding voor 1699 (“normaal” 2890). En beide gewoon geleverd binnen enkele weken
De family heeft een bafang met 400w accu en de e-mozzo shimano 500w. Qua ondersteuning vergelijkbaar, de shimano iets soepeler. Qua bereik red je bijna het dubbele op 1 accu met de shimano (maar de family fiets ik dan ook op met kind achterop)
[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 31-12-2020 20:57 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Je kan de meeste systemen op de achterdrager monteren(soms met adapter) , maar als je een Yepp achterzit kiest met framebevestiging heb je het meest stabiele systeem.3V3RT schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:25:
Misschien weet iemand hier raad met de volgende vraag. Ik zit te kijken naar de Brinckers Le Mans M8 dames fiets voor vriendin-lief, maar ik kom er niet achter of de bagagedrager geschikt is voor een kinderzitje (EN 18472). Montage van het kinderzitje zal denk ik wel lukken met een adapter, maar de belastbaarheid kom ik niet achter. Die zou toch minimaal 25kg moeten zijn?
Ik heb beide systemen uitgebreid gebruikt, frame bevestiging vind ik iets prettiger.
Ja dat hebben ze voor de looks gedaan. Op zich is het een prima stevige verbinding, maar ik vind de klassieke verbinding handiger omdat je dan meer bandruimte hebt (neemt wat ruimte weg onder je achterspatbord).komnou schreef op donderdag 31 december 2020 @ 07:28:
[...]
Dat is gezichtsbedrog hoor. Aan de binnenkant van je spatbord zit een stevige beugel waarmee de bagagedrager aan het frame vastzit. Ziet er zo mooier uit denk ik.
Nou ik moet weer op zoek naar een elektrische fiets. Mijn Sparta RXS+ hebben ze afgelopen nacht meegenomen, op slot, zonder display of accu dus ze hebben er geen reet aan..
Maar goed wat nu? Ik zit 2e hands te kijken en heb mijn oog op een Batavus Razer of allicht een SParta R20i.
Ik was wel enorm fan van de achterwielmotor met de stilte en vele versnellingen die de RXS had.
Razer heeft een middenmotor, hoor je die?
Misschien nog andere suggesties 2e hands, A merk, liefst achterwiel aandrijving of anders stille middenmotor?
Ik houd van sportieve tour fietsen zoals de R20i, de Razer twijfel ik nog wat qua zithouding.
Maar goed wat nu? Ik zit 2e hands te kijken en heb mijn oog op een Batavus Razer of allicht een SParta R20i.
Ik was wel enorm fan van de achterwielmotor met de stilte en vele versnellingen die de RXS had.
Misschien nog andere suggesties 2e hands, A merk, liefst achterwiel aandrijving of anders stille middenmotor?
Ik houd van sportieve tour fietsen zoals de R20i, de Razer twijfel ik nog wat qua zithouding.
Ja die hoor je wel, meer dan gemiddeld in ieder geval. Hij fluit een beetjeHumma Kavula schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:16:
Als je de RXS+ fijn vond is de R20i een logische keuze. De Razer is aanzienlijk sportiever qua zithouding en de motor maakt wel wat lawaai.Humma Kavula schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:16:
Nou ik moet weer op zoek naar een elektrische fiets. Mijn Sparta RXS+ hebben ze afgelopen nacht meegenomen, op slot, zonder display of accu dus ze hebben er geen reet aan..
Hmm, dank. Van de week proefrijden op een Razer, zal mij benieuwen aangezien ik mij aan de Giant motoren behoorlijk ergerde destijds ( maar ik weet niet meer welk merk dat was)jodeltje schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:30:
[...]
Ja die hoor je wel, meer dan gemiddeld in ieder geval. Hij fluit een beetje
Maar deze Razer heeft wel een plusje wat dat geluid allicht doet vergeten, ik ga het meemaken.
Anders wordt het vrees ik toch weer een ION achtermotor. Weet iemand of de R20i ook nog steeds rond de 28km/h loopt zoals de RXS+?
@roffeltjes Dank ook, ik zeg heel eerlijk dat ik soms op de RXS+ wel wat sportiever wou zitten maar ook de lazy zit wel kon waarderen. Lastig.. Ik ga gewoon proefrijden op de Razer. Als het niks is ga ik op zoek naar een 2e hands R20i (Amper te vinden in heren) R5e of allicht toch weer een RXS+ voor hopelijk weinig ( alhoewel de goedkoopste momenteel ook nog rond de EUR 600 is ) waar ik al een reserve accu, lader en display voor heb
[ Voor 26% gewijzigd door Humma Kavula op 03-01-2021 17:42 ]
Ik heb een fietsaanhanger ( Roland Jumbo) aan mijn bagagedrager en dat is geen enkel probleem.3V3RT schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:25:
Mijn fiets is een Gazelle Ultimate C8 Plus HMB
:strip_exif()/f/image/2rrthwfpfJu8AKilyhB72lzY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door DeeeJeee op 03-01-2021 17:49 ]
Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070
Giant middenmotoren zijn dezelfde als in de Razer.Humma Kavula schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:35:
[...]
Hmm, dank. Van de week proefrijden op een Razer, zal mij benieuwen aangezien ik mij aan de Giant motoren behoorlijk ergerde destijds ( maar ik weet niet meer welk merk dat was)
Maar deze Razer heeft wel een plusje wat dat geluid allicht doet vergeten, ik ga het meemaken.
Anders wordt het vrees ik toch weer een ION achtermotor. Weet iemand of de R20i ook nog steeds rond de 28km/h loopt zoals de RXS+?
Een Razer is een andere fiets dan de R20i, niet direct beter (of slechter).
- Razer stuurt strak
- een (goed controleerbare!) raket bij het stoplicht
- Je zit heel sportief.
- Zeer goede actieradius, zeker gezien de (relatief) kleine accu.
- Motor maakt geluid.
- Hydraulische velgremmen.
- Naafversnelling met afgesloten ketting
R20i:
- Geen idee hoe hij stuurt, zal je moeten testen (maar zal ongetwijfeld goed genoeg zijn)
- Zal iets minder krachtig zijn bij het wegrijden (ondanks de redelijk hoge NM)
- Minder sportieve zit (maar zo te zien sportiever dan veel andere fietsen)
- Betere remmen dan de Razer.
- Mindere goede actieradius per watt (aanname, maar er zijn een aantal redenen waarom dit vrijwel zeker correct zal zijn).
- Veel (efficiente) versnellingen, open ketting.
Dank voor deze samenvatting. Je haalt exact wat punten aan waarom ik zo twijfel.roffeltjes schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:47:
[...]
Giant middenmotoren zijn dezelfde als in de Razer.
Een Razer is een andere fiets dan de R20i, niet direct beter (of slechter).
- Razer stuurt strak
- een (goed controleerbare!) raket bij het stoplicht
- Je zit heel sportief.
- Zeer goede actieradius, zeker gezien de (relatief) kleine accu.
- Motor maakt geluid.
- Hydraulische velgremmen.
- Naafversnelling met afgesloten ketting
R20i:
- Geen idee hoe hij stuurt, zal je moeten testen (maar zal ongetwijfeld goed genoeg zijn)
- Zal iets minder krachtig zijn bij het wegrijden (ondanks de redelijk hoge NM)
- Minder sportieve zit (maar zo te zien sportiever dan veel andere fietsen)
- Betere remmen dan de Razer.
- Mindere goede actieradius per watt (aanname, maar er zijn een aantal redenen waarom dit vrijwel zeker correct zal zijn).
- Veel (efficiente) versnellingen, open ketting.
Het sturen op de RXS+ vond ik altijd al wat tegenvallen toen ik van een Batavus (type weet ik niet meer) afkwam en de R20i heeft dezelfde opstelling met verende voorvork.
De afgesloten ketting is ook een pre mits de versnellingen adequaat zijn en de sportieve zit ga ik bij sommige ritten zeker waarderen ( lange afstanden door de weilanden )
De Razer waar ik bij ga kijken heeft wel een chip waar ik niet zeker van ben of dit verstandig is maar goed, yolo
Iemand die al iets meer gehoord heeft over deze fiets? (2021) versie.
De 2020 versie was erg geliefd en is door consumentenbond als nummer 1 aangegeven.
https://www.fietsenwinkel...hybrid-pro-500-2021-heren
Ik ben van plan om wellicht voor deze te kiezen. Ben benieuwd wat jullie medetweakers van de specificaties vinden.
De 2020 versie was erg geliefd en is door consumentenbond als nummer 1 aangegeven.
https://www.fietsenwinkel...hybrid-pro-500-2021-heren
Ik ben van plan om wellicht voor deze te kiezen. Ben benieuwd wat jullie medetweakers van de specificaties vinden.
i7 4790k - Asus Z97 Maximus VII HERO - Asus GTX 1070 OC - 16gb Corsair VP 1600 - Corsair AX860 - Kraken 61x - WD Blue 1TB x1 - Samsung 840 120GB - Kingston 120GB - CM 690 III Window
Cube is een goed merk, met een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding.
Ben ik ook wel benieuwd naar.Radsrocket schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:11:
Ik was van plan een Cowboy te kopen voor woon-werk verkeer (zodra de temperatuur weer wat hoger is). Nou kwam ik echter de Imove President tegen, lijkt op het eerste gezicht qua specificaties erg veel op de Cowboy maar dan wat comfortabeler en completer qua standaard uitrusting. Het 2021 model heeft ook een torque sensor net als de Cowboy. Heeft iemand ervaringen met de fietsen van Imove? Of zelfs een direct vergelijk met de Cowboy? Ik ga waarschijnlijk wel een proefrit maken maar Ede ligt niet direct om de hoek.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Nou vandaag op de Razer gereden.
Op zich heeft de fiets een paar hele fijne plus punten zoals de snelheid, stabiliteit en gewicht.
De gene waar ik op reed waren gechipt en hadden achter een kleinere vertanding wat miz best een fijne combo is.
Echter twijfel ik toch over de zithouding ( die weliswaar meeviel ) en deze specifieke fietsen.
Het was een 53 en 57 versie echter beide wat "gepersonaliseerd" met miz goedkopere materialen zoals de banden, handvatten en zadels. Ander stuur van Cube op een en missende snelbinders op een ander.
Op zich niks ergs en de prijs is er ook naar echter is het lastigste punt toch de motor.
Hij is niet stil, stiller dan de giant destijds, wel krachtig maar ik vind de algehele indruk niet echt soepel tov een wielmotor.
Simpel voorbeeld; nadat je wat kracht hebt gegeven en je doet een beetje freewheelen om uit te rollen dan merk en voel je een klik in de motor, alsof de tandwielen zich weer zetten om kracht te leveren.
Begrijp mij niet verkeerd, de motor is krachtig en in de configuratie zoals ik hem reed echt fijn met een goede lineaire ondersteuning mits je maar blijft trappen.
Al met al ben ik er nog niet uit en ga denk ik ook snel een R20i testen.
Op zich heeft de fiets een paar hele fijne plus punten zoals de snelheid, stabiliteit en gewicht.
De gene waar ik op reed waren gechipt en hadden achter een kleinere vertanding wat miz best een fijne combo is.
Echter twijfel ik toch over de zithouding ( die weliswaar meeviel ) en deze specifieke fietsen.
Het was een 53 en 57 versie echter beide wat "gepersonaliseerd" met miz goedkopere materialen zoals de banden, handvatten en zadels. Ander stuur van Cube op een en missende snelbinders op een ander.
Op zich niks ergs en de prijs is er ook naar echter is het lastigste punt toch de motor.
Hij is niet stil, stiller dan de giant destijds, wel krachtig maar ik vind de algehele indruk niet echt soepel tov een wielmotor.
Simpel voorbeeld; nadat je wat kracht hebt gegeven en je doet een beetje freewheelen om uit te rollen dan merk en voel je een klik in de motor, alsof de tandwielen zich weer zetten om kracht te leveren.
Begrijp mij niet verkeerd, de motor is krachtig en in de configuratie zoals ik hem reed echt fijn met een goede lineaire ondersteuning mits je maar blijft trappen.
Heatonme, zelf ruim 41000km op een sparta RXS+, gekocht in 2014 gereden en zat in 2020 met hetzelfde dilemma als jij, heb op vele fietsen proefgereden, giant, cube gazelle,alle drie de types bosch motoren, maar geen enkele fiets kon mijn persoonlijke vergelijking met de RXS+ winnen en dan met name de soepelheid in ondersteuning en de geluidloosheid, alle andere motoren waren in meer of mindere mate te horen bij acceleren, of maakte andere geluiden, of of de ondersteuning ging niet natuurlijk.
eind 2020 de knoop doorgehakt en gegaan voor de sparta R20I en kan niet anders zeggen wat een heerlijke fiets, de motor van mijn RXS+ was 40nm, de RI20 50NM en standaard 600watt accu.
Ik was even bang dat het verschil van 3x8 versnellingen naar 2x10 een terugval zou geven, maar ook dat ervaar ik als beter, dus helemaal happy.
Veel succes met je uiteindelijke keuze.
grt Kees
eind 2020 de knoop doorgehakt en gegaan voor de sparta R20I en kan niet anders zeggen wat een heerlijke fiets, de motor van mijn RXS+ was 40nm, de RI20 50NM en standaard 600watt accu.
Ik was even bang dat het verschil van 3x8 versnellingen naar 2x10 een terugval zou geven, maar ook dat ervaar ik als beter, dus helemaal happy.
grt Kees
Dank voor je input.pe1ngg schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 00:14:
Heatonme, zelf ruim 41000km op een sparta RXS+, gekocht in 2014 gereden en zat in 2020 met hetzelfde dilemma als jij, heb op vele fietsen proefgereden, giant, cube gazelle,alle drie de types bosch motoren, maar geen enkele fiets kon mijn persoonlijke vergelijking met de RXS+ winnen en dan met name de soepelheid in ondersteuning en de geluidloosheid, alle andere motoren waren in meer of mindere mate te horen bij acceleren, of maakte andere geluiden, of of de ondersteuning ging niet natuurlijk.
grt Kees
Gezien je ervaring met de R20i, loopt deze ook standaard ongeveer 27/28 km/h zonder echt in te houden zoals de RXS+?
Er is in mijn ervaring heel weinig wat zo fijn fietst als een ION (5 jaar op rond gereden). Een middenmotor, zeker van Yamaha is een heel ander beestje. Voor mij persoonlijk is de Razer (veel) beter geschikt, maar ik begrijp direct waarom sommige mensen toch voor een ION kiezen.Humma Kavula schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:57:
En ja, de Razer is goedkoop afgemonteerd, daar heb ik 5 jaar geleden in mijn review ook al wat over geklaagd
[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 05-01-2021 10:20 ]
Dat van die Yamaha motor kan ik bevestigen. Ik heb een flinke proefrit gedaan op een fiets met het krachtigste model (80 Nm) en dat voelde meer als een hele snelle brommer dan een fiets. Was ook niet fijn dat die motor gelijk met volle kracht aan de slag ging zodra je aan de pedalen dacht.
Leuk voor stoplichtsprintjes e.d., mensen stonden wel even te kijken hoe snel ik weg was
maar het voelde toch niet prettig. Even niet opletten en je ligt op je plaat omdat de fiets met jou aan de haal gaat. Maar als je op gang bent fietst het wel heel lekker.
Het was ook niet mijn ding, ik heb liever een e-bike die ondersteuning bied, gewoon een duwtje in de rug. Wat die Yamaha deed was je bij je kraag grijpen en je dan meesleuren
Leuk voor stoplichtsprintjes e.d., mensen stonden wel even te kijken hoe snel ik weg was
Het was ook niet mijn ding, ik heb liever een e-bike die ondersteuning bied, gewoon een duwtje in de rug. Wat die Yamaha deed was je bij je kraag grijpen en je dan meesleuren
Dat is niet mijn ervaring, heb zelf een Giant met de Syncdrive sport 80 Nm. Ik ervaar het zeker niet als in mijn kraag gegrepen worden. Volgens mij hangt het veel meer af van welke ondersteuning en versnelling je gebruikt. Als je in de eco of eco+ stand wegrijdt ben je zeker niet de snelste. Ook bij het rijden gebruik je niet continue de volle capaciteit. Op het display zie ik meestal dat er hooguit een kwart/derde capaciteit gebruikt wordt. De kritieken die ik zie over het geluid kloppen wel. Had hiervoor een Bosch met een active line. Die was zeker stiller. Na een klein jaar Giant valt het geluid mij niet echt meer op, het went._Eend_ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:15:
Dat van die Yamaha motor kan ik bevestigen. Ik heb een flinke proefrit gedaan op een fiets met het krachtigste model (80 Nm) en dat voelde meer als een hele snelle brommer dan een fiets. Was ook niet fijn dat die motor gelijk met volle kracht aan de slag ging zodra je aan de pedalen dacht.
Leuk voor stoplichtsprintjes e.d., mensen stonden wel even te kijken hoe snel ik weg wasmaar het voelde toch niet prettig. Even niet opletten en je ligt op je plaat omdat de fiets met jou aan de haal gaat. Maar als je op gang bent fietst het wel heel lekker.
Dat is een verschil met Bosch (iig de speed pedelec)_Eend_ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:15:
Dat van die Yamaha motor kan ik bevestigen. Ik heb een flinke proefrit gedaan op een fiets met het krachtigste model (80 Nm) en dat voelde meer als een hele snelle brommer dan een fiets.
In de hoogste versnelling vanaf stilstand doet hij letterlijk niks. (schakel eerst maar terug
Met wind tegen, of heuvel op is het direct stoempen.
Lijkt me de ideale fiets voor een wielrenner die iets zoekt voor woon-werk.
Dit is nu mijn tweede Bosch, maar dat gaat straks wel een Stromer worden.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
licht verzet tot 27km op de teller, zwaar verzet rond de 26-26,5, op de teller niet gemeten met gpsHumma Kavula schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 00:45:
[...]
Dank voor je input.
Gezien je ervaring met de R20i, loopt deze ook standaard ongeveer 27/28 km/h zonder echt in te houden zoals de RXS+?
De eerste solid state lithiumbatterij op Ali! Wanneer zouden we kleinere varianten krijgen die we in onze fietsen kunnen monteren?

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Denk dat een software dingetje is , je hebt tegenwoordig de 85 nm en ik weet niet of een speed een mtb modus kan krijgen , dat is een modus dat je bij de start meer nm hebtBertV schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:28:
[...]
Dat is een verschil met Bosch (iig de speed pedelec)
In de hoogste versnelling vanaf stilstand doet hij letterlijk niks. (schakel eerst maar terug)
Met wind tegen, of heuvel op is het direct stoempen.
Lijkt me de ideale fiets voor een wielrenner die iets zoekt voor woon-werk.
Dit is nu mijn tweede Bosch, maar dat gaat straks wel een Stromer worden.
Maarja een stromer hou je niet bij , noemen Duitsers alibipedelen ( fietsen op een stromer )
Hoi allemaal,
Ik heb een vraag,
Gister deed ik mijn qwic aan de lader en viel me op dat de led van mijn lader niet naar rood ging, dat vond ik vreemd. Ik dacht zou mijn accu stuk zijn? Maar toen dacht ik laat ik de lader eens meten. Op de pinnen heb ik 0V gemeten dus dacht hij is stuk dan kan ik hem ook wel open schroeven. Op de printplaat heb ik op de stekkercontacten wel 42V gemeten. Toen ik alles weer in elkaar geschroefd had en de stroom erop zette hoorde ik geknetter en zag ik vonkjes in de stekker van de lader. Ik heb snel de stekker eruit getrokken. Toen ik de stekker uit elkaar gehaald had kwam ik dit. tegen Dat verklaarde een hoop, ik heb het los gehaald en weer netjes gemaakt. Echter nu laad hij nog steeds niet. Er staat wel 42V op de pinnen, echter veranderd de led op lader niet van kleur als ik hem in de accu stop. De accu doet het nog wel als ik hem in de fiets doe, maar hij laad niet bij.
Heeft er iemand een idee? Is de lader stuk of heeft de accu een tik gehad en is het laadcircuit stuk?
Ik heb een vraag,
Gister deed ik mijn qwic aan de lader en viel me op dat de led van mijn lader niet naar rood ging, dat vond ik vreemd. Ik dacht zou mijn accu stuk zijn? Maar toen dacht ik laat ik de lader eens meten. Op de pinnen heb ik 0V gemeten dus dacht hij is stuk dan kan ik hem ook wel open schroeven. Op de printplaat heb ik op de stekkercontacten wel 42V gemeten. Toen ik alles weer in elkaar geschroefd had en de stroom erop zette hoorde ik geknetter en zag ik vonkjes in de stekker van de lader. Ik heb snel de stekker eruit getrokken. Toen ik de stekker uit elkaar gehaald had kwam ik dit. tegen Dat verklaarde een hoop, ik heb het los gehaald en weer netjes gemaakt. Echter nu laad hij nog steeds niet. Er staat wel 42V op de pinnen, echter veranderd de led op lader niet van kleur als ik hem in de accu stop. De accu doet het nog wel als ik hem in de fiets doe, maar hij laad niet bij.
Heeft er iemand een idee? Is de lader stuk of heeft de accu een tik gehad en is het laadcircuit stuk?
[ Voor 10% gewijzigd door Harmvdw op 06-01-2021 22:07 ]
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam