Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 226 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:25
Bart-Willem schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:28:
[...] Het is ook niet mega opvallend, maar dat soort kleinigheidjes vallen mij wel altijd op. :+
Ja, iedereen is op het geveol van sensitiviteit anders. Sommige mensen die voelen niet eens of er een slag in hun wiel zit :+

Dat is altijd het lastige van dit soort dingen. Een bekende is: "Is dit geluid normaal?" en dan een youtube filmpje met een smartphone vlakbij de motor. :?

Tsja, lastig in te schatten... bij mij klinkt het heel anders, maar ik zit ook niet met mijn oor bij de motor en heb ook nog windgeruis op mijn oren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:40

Quad

Doof

Stella is vanochtend langs geweest. Ik heb een proefrit gemaakt op de Vicenza Superior met 8 versnellingen, mijn vrouw op de Stella Fiore moederfiets met 7 versnellingen, beiden voorwielmotor.

Prima fietsen zo op het oog, motor werkt prettig mee en fiets is soepel in gebruik. Verder weinig op aan te merken, waarschijnlijk omdat ik ook vrij weinig eisen heb.
Voor mijn vrouw is de eis dat er een zitje voor op moet kunnen.

Offerte is 3000 euro voor twee fietsen met 8 en 7 versnellingen inclusief inruil. De in te ruilen fietsen zijn beiden niet zo veel waard dus losse verkoop is hooguit 200 euro.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:07
Quad schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:32:
Stella is vanochtend langs geweest. Ik heb een proefrit gemaakt op de Vicenza Superior met 8 versnellingen, mijn vrouw op de Stella Fiore moederfiets met 7 versnellingen, beiden voorwielmotor.

Prima fietsen zo op het oog, motor werkt prettig mee en fiets is soepel in gebruik. Verder weinig op aan te merken, waarschijnlijk omdat ik ook vrij weinig eisen heb.
Voor mijn vrouw is de eis dat er een zitje voor op moet kunnen.

Offerte is 3000 euro voor twee fietsen met 8 en 7 versnellingen inclusief inruil. De in te ruilen fietsen zijn beiden niet zo veel waard dus losse verkoop is hooguit 200 euro.
Ik zou toch kiezen voor beide fietsen met 8 versnellingen.

En met de voorwielmotor moet je toch opletten op glad wegdek in bochtjes.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Tommie12 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:29:
[...]

Ik zou toch kiezen voor beide fietsen met 8 versnellingen.

En met de voorwielmotor moet je toch opletten op glad wegdek in bochtjes.
Fiore is enkel met 7 te verkrijgen. De Vicenza heb ik met 8 in de offerte staan.

Voorwielmotor en glad wegdek zullen we toch aan moeten passen naar weersomstandigheden. We weten dat we met slecht weer toch de auto pakken ipv de fiets. Wat dat betreft zijn wij mooi weer fietsers maar willen we met onze zoon wel een keer een tochtje over de Sallandse heuvelrug kunnen maken.

Proefrit op middenmotor (Vicenza) met automatische versnelling voelde wel natuurlijker aan. Prijs werd alleen wel 900 euro meer.
In mijn omgeving wel veel mensen met goede Stella ervaring. Daarom ook een proefrit en offerte opgevraagd.

[ Voor 28% gewijzigd door Quad op 14-11-2020 17:43 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mooi, maar het is wel jammer dat er zoveel extremiteit daar in is. Je zult dat pech maar hebben.
Succes verder.... en geniet... en fiets veilig ... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 14-11-2020 17:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik blijf dat Stella-gedoe maar raar vinden, volgens mij is het de Swiss Sense onder de fietsen: geven kapitalen uit aan marketing en thuisbezorging/demo's thuis etc terwijl het daarna echt klachten regent (als in: matige aflevering en de kwaliteit is toch niet zo heel goed). Als ik zo ook naar de onderdelen kijk lijken het ook gewoon goedkope fietsen waar dan een dure/duurdere motor op geschroefd is en dan moet het zogenaamd vergelijkbaar zijn met een Batavus of Gazelle van 2,5-3k "maar dan spectaculair goedkoper!" Net zoals Swiss Sense dus: kapitalen aan marketing uitgeven en dan gewoon een cheap product krijgen dat overgoten is met een marketingsausje. :+

Voor mij reden om er met een grote boog omheen te lopen, en persoonlijk lijkt me voorwielaandrijving echt de hel op aarde. :P

Waarom niet gewoon naar een lokale fietsenwinkel die goed aangeschreven staat? Is ook veel makkelijker met garantie en onderhoud (waarvan beiden bij Stella gewoon slecht lijkt te zijn gezien de vele negatieve reviews).

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Bart-Willem Voor dagelijks gebruik zou ik wellicht wel een midden motor nemen, maar ik pak maximaal 1x per week de fiets.

We zijn wel eerst naar de lokale fietsenmakers geweest, de Gazelle Miss Grace (300wh) kost daar 2700 of 2400 en levering vanaf mei 2021. Cortina Family vanaf 2400 en levering vanaf juni 2021.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Als er zo weinig km's gefietst worden dan zou je haast een goede 2e handse overwegen.
In veel regios in NL zouden toch best wel een paar adresjes te vinden zijn via je netwerk of via checks op beoordelingsstes.
https://www.vanbeekfietse...bruikte+E-Bikes&cat=1&e=1
https://www.klantenvertel...2/van_beeks_rijwielhandel

De prijs is daar maatwerk maar een 1e indruk als je een goede upgrade van de betrokken fiets kiest zou je toch voor ca de helft van het geld van je huidige offerte klaar zijn met 2 fietsen.

Ik zou altijd er heen gaan en een rustig moment uitzoeken, bijv di-morgen.
Er zijn vast nog andere opties.
Give it a thought.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Vandaag eens een toertje van 30 km gemaakt met mijn zoon.
Hij op zijn carbon fietsje van 7 kg op dunne bandjes, ik op mijn electrische tractor - 28 kg, 50 mm banden, Bosch Performance motor.

We reden de hele tijd tussen de 25 en de 28 km/h. Ikke de ziel uit mijn lijf getrapt (motor is niet echt warm geworden denk ik, want boven de 25,5 doet die motor niks).
Hij reed relatief ontspannen, is iets kleiner en had wielerkledij aan, zodat ook bij tegenwind ( dan moest ik wel op turbo trappen) hij amper in het zweet kwam.... ikke wel.

De enige plaats waar ik een verschilletje kon makenwas bijn het oprijden van een dijk door het gras. Daar hadden mijn banden wel grip, en hij stapte rustig af.

Was een leuk ritje, en ik vraag me af of ik even moe was thuis gekomen als ik op een racefiets had gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
route99 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:59:
Als er zo weinig km's gefietst worden dan zou je haast een goede 2e handse overwegen.
In veel regios in NL zouden toch best wel een paar adresjes te vinden zijn via je netwerk of via checks op beoordelingsstes.
https://www.vanbeekfietse...bruikte+E-Bikes&cat=1&e=1
https://www.klantenvertel...2/van_beeks_rijwielhandel

De prijs is daar maatwerk maar een 1e indruk als je een goede upgrade van de betrokken fiets kiest zou je toch voor ca de helft van het geld van je huidige offerte klaar zijn met 2 fietsen.

Ik zou altijd er heen gaan en een rustig moment uitzoeken, bijv di-morgen.
Er zijn vast nog andere opties.
Give it a thought.....
@Bart-Willem
Vind ik een heel goede tip. Ik verkies af en toe ook wel iets tweedehands omdat je dan een stapje hoger kan gaan shoppen. Dat kan je alleen doen als je goed kan inschatten wat je koopt. Niks zo frustrerend als een tweedehands fiets die na een week problemen heeft.

Maar mits wat zoeken kan je echt fietsen vinden die 3000€+ gekoste hebben, en na amper 1-2 jaar te koop worden gezet met een paar honderd km op de teller voor 1000-1300€.
Die wil je vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Quad schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:32:
@Bart-Willem Voor dagelijks gebruik zou ik wellicht wel een midden motor nemen, maar ik pak maximaal 1x per week de fiets.

We zijn wel eerst naar de lokale fietsenmakers geweest, de Gazelle Miss Grace (300wh) kost daar 2700 of 2400 en levering vanaf mei 2021. Cortina Family vanaf 2400 en levering vanaf juni 2021.
Je kan bij Gazelle per model zien waar ze 'm op voorraad hebben (en waar niet). Tenzij je maar perse bij 1 winkel wil kopen natuurlijk. :P

Ik ga die van mij straks ook maar incidenteel gebruiken, maar het moet wel goed zijn. :+ En de restwaarde van een goede Gazelle met Bosch motor zal beter zijn dan een goedkopere Stella met een steeds-minder-populair-wordende voorwielmotor. Iets waar je ook wel rekening mee moet houden. :)

Sowieso snap ik de conbinatie moederfiets en voorwielmotor niet: een voorwielmotor is al gewicht aan je stuur en met een kind in een stoel aan het stuur wordt dat nog tig keer erger. Klinkt nu al als een complete workout om je fiets in het gareel te houden. :+

Volvotips.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57
Bart-Willem schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:33:
[...]

Je kan bij Gazelle per model zien waar ze 'm op voorraad hebben (en waar niet). Tenzij je maar perse bij 1 winkel wil kopen natuurlijk. :P

Ik ga die van mij straks ook maar incidenteel gebruiken, maar het moet wel goed zijn. :+ En de restwaarde van een goede Gazelle met Bosch motor zal beter zijn dan een goedkopere Stella met een steeds-minder-populair-wordende voorwielmotor. Iets waar je ook wel rekening mee moet houden. :)

Sowieso snap ik de conbinatie moederfiets en voorwielmotor niet: een voorwielmotor is al gewicht aan je stuur en met een kind in een stoel aan het stuur wordt dat nog tig keer erger. Klinkt nu al als een complete workout om je fiets in het gareel te houden. :+
Ik snap de hele case van @Quad niet zo goed. Als je zo weinig fietst waarom dan uberhaupt blindstaren op marketingfeatures zoals 'transportfiets', 'mama-fiets', etc.

Een voorwielmotor is gewoon aantoonbaar risicovoller. Ik heb collega's die jarenlang naar het werk fietsen en op een dag toch verrast werden op wat gladde bladeren. Zeker niet combineren met kinderzitjes (voor maar toch ook achter m.i.

Wat betreft transportfiets is het ook al zo'n onlogische feature. Het maakt een fiets minder goed te besturen terwijl een set fietstassen net zo praktisch is. In het zeldzame geval dat er wat meer mee moet laten kinderzitjes voor en/of achter laten zich ook prima misbruiken om wat extras mee te nemen.

En het concept mama-fiets, tja, dat heb je dan theoretisch gedurende een paar jaar nodig, maar op elke fatsoenlijke fiets kun je toch echt 1-2 kinderen meenemen. Wij in elk geval wel.

Tel je dit op dan kun je af met twee basis e-bikes van een degelijker merk met middenmotor. Daar zet je dan wat kinderzitjes en fietstassen op om het af te maken.

Mijn vrouw had als eerste een luxe Gazelle met wat meer features en marketingelementen gekocht. Later heb ik een basis Gazelle gekocht. De basiscomponenten komen overeen. Na enkele jaren gebruik kunnen we eenvoudig concluderen dat het om de basiscomponenten gaat en al die features er niet toe doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 15-11-2020 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Of het een goede e-bike is weet ik niet, maar Union heeft wel een paar leuke video’s gemaakt over hun e-bike.
Btw Union = Batavus toch?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benefit
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-03-2023
De Union is een heel goede E-bike! Sinds maart dit jaar heb ik 2700 probleemloze kilometers gereden met de belt- en Nexus 8-uitvoering.
Alles klopt, netjes afgewerkt met kwaliteitsonderdelen, en volgens mij direct leverbaar.
Union maakt deel uit van Pon, dat ook Gazelle bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:25
Tommie12 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:27:
Was een leuk ritje, en ik vraag me af of ik even moe was thuis gekomen als ik op een racefiets had gezeten.
Hangt van je eigen vermogen af ;)

Wat je in ieder geval niet moet doen: Je racefiets na heel veel jaar weer eens pakken, je Polar monteren. lekker fietsen en dan je opeens beseffen dat de hartslagzones al 12 jaar niet zijn aangepast. :+

Gebeurde me vorig jaar, was wel enigszins confronterend. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:49:
[...]

Hangt van je eigen vermogen af ;)

Wat je in ieder geval niet moet doen: Je racefiets na heel veel jaar weer eens pakken, je Polar monteren. lekker fietsen en dan je opeens beseffen dat de hartslagzones al 12 jaar niet zijn aangepast. :+

Gebeurde me vorig jaar, was wel enigszins confronterend. _/-\o_
Ik heb geen vermogenmeter, en eerlijk, zo ver wil ik ook niet gaan ... op een ebike.

Wat ik merk is dat als ik alleen fiets, het vrijwel geen verschil maakt of ik in eco, tour of turbo rij naar batterijverbruik. Op vlakke weg zonder tegenwind rij ik vrij makkelijk boven de 25, en dat doet de motor natuurlijk niks.

Als het bergop gaat, of bij strakke wind, dan zie ik de blokjes wel een stuk sneller verdwijnen.

En als ik samen met mijn vrouw op stap ben (we rijden dan 21-22), dan is mijn verbruik aan batterij vrijwel hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik was net bij mantel , stonden niet veel fietsen
Maar de meeste ebikes waren toch een 300€ af geprijsd
Wel veel heren fietsen
Veder erg weinig mountainbikes en racefietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:03
Rukapul schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:57:
[...]

Ik snap de hele case van @Quad niet zo goed. Als je zo weinig fietst waarom dan uberhaupt blindstaren op marketingfeatures zoals 'transportfiets', 'mama-fiets', etc.

Een voorwielmotor is gewoon aantoonbaar risicovoller. Ik heb collega's die jarenlang naar het werk fietsen en op een dag toch verrast werden op wat gladde bladeren. Zeker niet combineren met kinderzitjes (voor maar toch ook achter m.i.

Wat betreft transportfiets is het ook al zo'n onlogische feature. Het maakt een fiets minder goed te besturen terwijl een set fietstassen net zo praktisch is. In het zeldzame geval dat er wat meer mee moet laten kinderzitjes voor en/of achter laten zich ook prima misbruiken om wat extras mee te nemen.

En het concept mama-fiets, tja, dat heb je dan theoretisch gedurende een paar jaar nodig, maar op elke fatsoenlijke fiets kun je toch echt 1-2 kinderen meenemen. Wij in elk geval wel.

Tel je dit op dan kun je af met twee basis e-bikes van een degelijker merk met middenmotor. Daar zet je dan wat kinderzitjes en fietstassen op om het af te maken.

Mijn vrouw had als eerste een luxe Gazelle met wat meer features en marketingelementen gekocht. Later heb ik een basis Gazelle gekocht. De basiscomponenten komen overeen. Na enkele jaren gebruik kunnen we eenvoudig concluderen dat het om de basiscomponenten gaat en al die features er niet toe doen.
Heeft een 'mama' fiets geen betere standaard en kun je dan vaak ook nog je stuur locken?

Of voldoet de zij-standaard bij veel gewicht aan je stuur ook?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57
Strider schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:39:
[...]

Heeft een 'mama' fiets geen betere standaard en kun je dan vaak ook nog je stuur locken?

Of voldoet de zij-standaard bij veel gewicht aan je stuur ook?
Een mamafiets heeft vaak een middenstandaard. Kun je soms ook wel onder andere fietsen plaatsen.

Dat laat onverlet dat je nooit de fiets alleen op de standaard laat met kind, ongeacht type standaard. Verder lijkt ander 'veel gewicht aan stuur' iets wat per definitie onhandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 11:49
Verschil zit hem inderdaad in een stuurslot en neer ruimte tussen zadel en stuur waardoor je veel makkelijker opstapt icm een voorzitje.

Alleen zodra de kleine uit het stoeltje gegroeid is, max 15kg, zit je dus eigenlijk met een fiets die minder lekker fietst door die extra ruimte, dat is wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Mijn vriendin zoekt ook een soort van mama ebike. Wat zouden jullie aanraden voor:

1. Mogelijkheid voor een zitje voor
2. Mogelijkheid voor het monteren van een fietsrekje voor.
3. Middenmotor

* Met veel gewicht aan het stuur bedoelde ik eigenlijk: veel gewicht vooraan.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Strider een Gazelle Miss Grace of Cortina Family. Levering half 2021.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Quad schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:11:
@Strider een Gazelle Miss Grace of Cortina Family. Levering half 2021.
Bedankt voor de tips. Misschien kan ik het nog beter aanvullen met:

- Nexus 8 versnelling
- Minimaal Bosch Active Line Plus

Een Gazelle Bloom C380 HMS ziet er ook wel leuk uit, op de automatische versnelling na :+

[ Voor 26% gewijzigd door Strider op 15-11-2020 23:18 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:31
Strider schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:15:
[...]

Een Gazelle Bloom C380 HMS ziet er ook wel leuk uit, op de automatische versnelling na :+
Dat is geen automatische maar een handmatig instelbare traploze versnelling.
Werkt perfect vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Simple mind schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:24:
[...]

Dat is geen automatische maar een handmatig instelbare traploze versnelling.
Werkt perfect vind ik.
Ik ben daar ook zeer over te spreken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Ik ben er geen fan van, het blijft een inefficiente naaf voor mij. Je bent dan echt de sjaak als je met een lege accu naar huis mag fietsen. Daarnaast is deze naaf ook wel wat onderhoudsgevoelig, iig. hij niet is zo robuust als de Nexus 8.

Ik heb gisteren nog wat rondgekeken, er zijn echt weinig leuke ebike transportfietsen met ook de mogelijkheid tot een kinderzit voor.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Strider schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:49:
Ik ben er geen fan van, het blijft een inefficiente naaf voor mij. Je bent dan echt de sjaak als je met een lege accu naar huis mag fietsen. Daarnaast is deze naaf ook wel wat onderhoudsgevoelig, iig. hij niet is zo robuust als de Nexus 8.

Ik heb gisteren nog wat rondgekeken, er zijn echt weinig leuke ebike transportfietsen met ook de mogelijkheid tot een kinderzit voor.
De Nexus naven zijn ook niet zo efficient, maar je hebt wat last van range anxiety blijkbaar.
Veel meer dan 5% verschil zal het niet zijn.
Ik heb mijn batterij nog nooit leeg gereden...

Wat je bedoelt met "onderhoudsgevoelig" is niet duidelijk. Deze naaf vraag geen onderhoud, en is door Enviolo gespecifieerd voor 20.000 km, en meerdere mensen hebben de 30k ook al gehaald.

Je ziet die naaf nu ook meer en meer op ebikes van grote merken zoals R&M etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-07 08:26

BertV

Handgemaakt

Tommie12 schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:20:
[...]

Wat je bedoelt met "onderhoudsgevoelig" is niet duidelijk. Deze naaf vraag geen onderhoud, en is door Enviolo gespecifieerd voor 20.000 km, en meerdere mensen hebben de 30k ook al gehaald.

Je ziet die naaf nu ook meer en meer op ebikes van grote merken zoals R&M etc.
Volgens mijn fietsenmaker werkt de Enviolo naaf perfect op 25-km e-bikes.
Hij had het over 40k tot wel 60k.

Het ging snel fout op mijn 45-km e-bike waarbij lang (lees bijna altijd) op het zwaarste verzet gereden wordt.

Je krijgt dan slijtage op dat punt... waardoor je trapfrequentie nog hoger wordt...waardoor je nog vaker gaat hengelen naar het zwaarste verzet...

Ik had 'm onbruikbaar na 10k. (Voor mij iets meer dan 6 maanden woon-werk)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik verkies zelf de Nexus 8 boven de Enviolo. De Nexus 8 is een oersterke naaf die veel meer kan hebben dan de Enviolo. + ook nog eens goedkoper. Overigens heeft deze naaf ook een vrije loop in de 5de versnelling.

Maargoed, de Gazelle Bloom C380 HMS is pas over 7 maanden leverbaar.

Eigenlijk onvoorstelbaar dat veel fiets fabrikanten het niet voor elkaar krijgen om snel aan de vraag te kunnen voldoen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Strider schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:43:
Ik verkies zelf de Nexus 8 boven de Enviolo. De Nexus 8 is een oersterke naaf die veel meer kan hebben dan de Enviolo. + ook nog eens goedkoper. Overigens heeft deze naaf ook een vrije loop in de 5de versnelling.

Maargoed, de Gazelle Bloom C380 HMS is pas over 7 maanden leverbaar.

Eigenlijk onvoorstelbaar dat veel fiets fabrikanten het niet voor elkaar krijgen om snel aan de vraag te kunnen voldoen.
Het hangt ook niet van de fietsfabrikanten zelf af.

Als er een paar componentenfabrikanten tegen hun grenzen aan lopen, dan kan je zo veel frames bouwen als je wil, zonder wielen, naven en motoren ligt de productie snel stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Zo, m'n nieuwe fiets (Gazelle Grenoble C8) heb ik toenstraks opgehaald! :) Alleen 1 ding vraag ik me wel af: als je langzamer wil rijden (bijvoorbeeld 18 ofzo) dan merk je dat die Bosch-motor moeilijk gaat lopen doen: dan gaat 'ie "peddelen" tussen wel/geen ondersteuning. Dat had ik wel in turbo- en sport-stand en dan de versnelling in 5 of 6 (van de 8 ). Ik wilde namelijk graag met weinig omwentelingen best veel ondersteuning maar een matige snelheid (handig in stadsverkeer of als je met iemand fietst die geen electrische fiets heeft). Moet ik gewoon wennen of hoe? :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:02
Bart-Willem schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:11:
Zo, m'n nieuwe fiets (Gazelle Grenoble C8) heb ik toenstraks opgehaald! :) Alleen 1 ding vraag ik me wel af: als je langzamer wil rijden (bijvoorbeeld 18 ofzo) dan merk je dat die Bosch-motor moeilijk gaat lopen doen: dan gaat 'ie "peddelen" tussen wel/geen ondersteuning. Dat had ik wel in turbo- en sport-stand en dan de versnelling in 5 of 6 (van de 8). Ik wilde namelijk graag met weinig omwentelingen best veel ondersteuning maar een matige snelheid (handig in stadsverkeer of als je met iemand fietst die geen electrische fiets heeft). Moet ik gewoon wennen of hoe? :P
Minder ondersteuning kiezen. Je rijd in de auto ook geen 30 in de 6 toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

JaMaaT schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:15:
[...]

Minder ondersteuning kiezen. Je rijd in de auto ook geen 30 in de 6 toch :)
Haha nope, het is dus echt wennen dus. :+ Ik had gehoopt op fietsen zoals ik dat "vroeger" ook wel eens deed: hoge versnelling en niet teveel trappen. :P Maar dat gaat dus eigenlijk niet op een electrische fiets. :+

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
Bart-Willem schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:21:
[...]

Haha nope, het is dus echt wennen dus. :+ Ik had gehoopt op fietsen zoals ik dat "vroeger" ook wel eens deed: hoge versnelling en niet teveel trappen. :P Maar dat gaat dus eigenlijk niet op een electrische fiets. :+
Jawel, ondersteuning uit :+

Als ik 18 fiets heb ik de motor uit staan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bart-Willem schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:11:
Zo, m'n nieuwe fiets (Gazelle Grenoble C8) heb ik toenstraks opgehaald! :) Alleen 1 ding vraag ik me wel af: als je langzamer wil rijden (bijvoorbeeld 18 ofzo) dan merk je dat die Bosch-motor moeilijk gaat lopen doen: dan gaat 'ie "peddelen" tussen wel/geen ondersteuning. Dat had ik wel in turbo- en sport-stand en dan de versnelling in 5 of 6 (van de 8). Ik wilde namelijk graag met weinig omwentelingen best veel ondersteuning maar een matige snelheid (handig in stadsverkeer of als je met iemand fietst die geen electrische fiets heeft). Moet ik gewoon wennen of hoe? :P
18 doe je best op eco of tour.

Ik gebruik turbo of sport enkel als je langere ritten aan 25 tegenwind of bergop wil rijden.
Ook in de stad is turbo gewoon wat te agressief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Maar dat "uitvallen" is dus wel vrij normaal? :P Dat die standen niet optimaal zijn voor onder de 20 is in ieder geval wel duidelijk. :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bart-Willem schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:49:
Maar dat "uitvallen" is dus wel vrij normaal? :P Dat die standen niet optimaal zijn voor onder de 20 is in ieder geval wel duidelijk. :)
Ja, want iedere keer als de fiets onder je achterste versnelt stop jij met kracht geven, en dan schakelt de motor uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik zal morgen eens kijken hoe het zit. Zou best kunnen dat ik het ook onder Tour geprobeerd heb maar dat weet ik niet meer zeker. Bij de proefrit was het me namelijk helemaal niet opgevallen en had er ook geen last van. Maar toen heb ik ook niet onder de 20 gereden meen ik.

Volvotips.com

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 00:00

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Dus ik ben ook aan het kijken naar een elektrische fiets. Ik heb op dit moment 2 modellen op het oog:Ik wil graag een ebike omdat ik met mijn camper (VW T4 '92) de milieuzones niet in mag en er straks on hond van 30/35 Kg mee moet (Golden retriever) inclusief fietskar moet ik dan al gauw 45 kg extra mee zeulen.

Ik moet nog een proefrit maken met beide maar ik twijfel nog over een eventuele lease constructie. Ik ben zelfstandige en kan dus in principe kiezen uit:
  • Zakelijke lease
  • Prive lease
  • In 1 keer afrekenen
Ik heb het nagevraagd: met een fiets van 4000 euro, zou ik over de looptijd van contract (3 jaar) zo'n 1000 euro extra betalen waarbij de fiets na 3 jaar eigendom is.

Aan de andere kant: na 3 jaar is de batterij ook wat versleten, zijn er betere fietsen etc.

Wat vinden jullie ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:36
Mike2k schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:01:
Dus ik ben ook aan het kijken naar een elektrische fiets. Ik heb op dit moment 2 modellen op het oog:Ik wil graag een ebike omdat ik met mijn camper (VW T4 '92) de milieuzones niet in mag en er straks on hond van 30/35 Kg mee moet (Golden retriever) inclusief fietskar moet ik dan al gauw 45 kg extra mee zeulen.

Ik moet nog een proefrit maken met beide maar ik twijfel nog over een eventuele lease constructie. Ik ben zelfstandige en kan dus in principe kiezen uit:
  • Zakelijke lease
  • Prive lease
  • In 1 keer afrekenen
Ik heb het nagevraagd: met een fiets van 4000 euro, zou ik over de looptijd van contract (3 jaar) zo'n 1000 euro extra betalen waarbij de fiets na 3 jaar eigendom is.

Aan de andere kant: na 3 jaar is de batterij ook wat versleten, zijn er betere fietsen etc.

Wat vinden jullie ?
Omdat de Giant en de Cube qua uiterlijk niet heel veel verschillen zou ik persoonlijk voor de Cube kiezen.
Het is een redelijk dominand merk in Duitsland en Nederland maar doet het goed met de Bosch motoren en Bosch accu's, een merk wat op zich ook redelijk de e-bike wereld domineerd. Metname door de kwaliteit.

In jouw geval zou ik wel een fiets met een Bosch CX motor met 82nm koppel kiezen dan heb je genoeg trapkracht i.c.m. een fietskar. Als je een stukje in bergachtig landschap wilt fietsen en je hebt een paar kilometer flink stijle weg dan wil je echt alle trapkracht die mogelijk is.
Ik heb een Trek Powerfly met CX motor met 82nm koppel en mijn vrouw een Koga tourfiets met een Bosch Preformance Line motor met 65nm koppel en in de bergen moet zij bij 8-12% klimmen echt pezen in de hoogste ondersteuningsstand terwijl ik in de hoogste stand fluitend naar boven rij. In de lagere versnelling dan wel.

Het lease concept blijkt dus leuk om niet ineens het hele bedrag te hoeven betalen maar je betaald wel een smak extra, volgens zeggen €1.000,00. Dan zou mijn keuze snel gemaakt zijn: betalen uit eigen zak.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Mike2k

Mike2k

Theo74 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:13:
[...]
Omdat de Giant en de Cube qua uiterlijk niet heel veel verschillen zou ik persoonlijk voor de Cube kiezen.
Het is een redelijk dominand merk in Duitsland en Nederland maar doet het goed met de Bosch motoren en Bosch accu's, een merk wat op zich ook redelijk de e-bike wereld domineerd. Metname door de kwaliteit.

In jouw geval zou ik wel een fiets met een Bosch CX motor met 82nm koppel kiezen dan heb je genoeg trapkracht i.c.m. een fietskar. Als je een stukje in bergachtig landschap wilt fietsen en je hebt een paar kilometer flink stijle weg dan wil je echt alle trapkracht die mogelijk is.
Ik heb een Trek Powerfly met CX motor met 82nm koppel en mijn vrouw een Koga tourfiets met een Bosch Preformance Line motor met 65nm koppel en in de bergen moet zij bij 8-12% klimmen echt pezen in de hoogste ondersteuningsstand terwijl ik in de hoogste stand fluitend naar boven rij. In de lagere versnelling dan wel.

Het lease concept blijkt dus leuk om niet ineens het hele bedrag te hoeven betalen maar je betaald wel een smak extra, volgens zeggen €1.000,00. Dan zou mijn keuze snel gemaakt zijn: betalen uit eigen zak.
Dank je wel voor de informatie over het koppel, das zeker een goeie tip.

Over dat leasen: je betaald uiteraard meer, dat is een gegeven.
Aan de andere kant zit er ook meer bij dus het is niet zomaar 1000 euro weggooien:
  • Verzekeringen
  • Bandenvervanging
  • Cascoverzekering met werelddekking
  • Verhaalsrechtsbijstand verzekering Europa
En nog wat andere dingen.

Zou ik bijvoorbeeld bij Enra (ken de maatschappij niet, eerste hit op google) een vergelijkbare verzekering afsluiten, betaal ik over 3 jaar, 305 euro aan premie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Mike2k schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:21:
[...]

Dank je wel voor de informatie over het koppel, das zeker een goeie tip.

Over dat leasen: je betaald uiteraard meer, dat is een gegeven.
Aan de andere kant zit er ook meer bij dus het is niet zomaar 1000 euro weggooien:
  • Verzekeringen
  • Bandenvervanging
  • Cascoverzekering met werelddekking
  • Verhaalsrechtsbijstand verzekering Europa
En nog wat andere dingen.

Zou ik bijvoorbeeld bij Enra (ken de maatschappij niet, eerste hit op google) een vergelijkbare verzekering afsluiten, betaal ik over 3 jaar, 305 euro aan premie.
Dus er blijft 700€ over voor wat banden (en onderhoud)?

Die 1000€ is gewoon te veel, en een héél duur krediet.

Ik heb voor mijn fiets gewoon geen extra verzekering.
Diefstal zit normaal in mijn inboedelverzekering van het huis, schade aan 3den zit in een familiale polis, en mijn autobijstand helpt me ook als ik met de fiets onderweg ben....

Onderhoud... een stel dure banden kost 80€.
Ketting 20€, remblokjes 5€ per set.
Wat ga je nog meer laten doen?

• Mike2k

Mike2k

Tommie12 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:41:
[...]

Diefstal zit normaal in mijn inboedelverzekering van het huis, schade aan 3den zit in een familiale polis, en mijn autobijstand helpt me ook als ik met de fiets onderweg ben....

Hmm, dat zijn inderdaad wel hele valide punten. Hebben jullie geen problemen gehad met de accu ?

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Die Bosch accu's gaan behoorlijk lang mee blijkt uit praktijk-stresstests. Ik heb m'n fiets ook "op de zaak" en gewoon zo betaald. Geen lease-meuk, daar heb je allemaal niets aan.

En niet onbelangrijk: als je met het totaalbedrag (inclusief accessoires, dus bestel die hondenkar bij dezelfde fietsenzaak en laat 'm op dezelfde factuur zetten) boven de 2401 Euro (ex BTW) uit komt dan kom je ook in aanmerking voor de Kleine Investeringsaftrek. Dat soort voordeeltjes heb je allemaal niet bij leasen.

Volvotips.com

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-07 13:57
Toch maar eens kijken of tweakers hierbij kan helpen, ik ben opzoek naar CUBE
Kathmandu Hybrid Pro 2020 of 2021 versie. Alleen vind ik m net wat aan de dure kant en ben ik opzoek naar een demo model oid. alleen kan ik dat nergens vinden.

Ik zal de fiets gebruiken voor af een toe ritjes naar de stad etc. maar ik vind het wel lachen om snel op te trekken. Zijn er misschien ook ander soort fietsen meer richting het budget is rond de 2000 - 2500 euro? Of weten mensen waar deze wel tegen een degelijke prijs te vinden is.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-07 22:44
RaiderZ schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:47:
Kathmandu Hybrid Pro 2020 of 2021 versie. Alleen vind ik m net wat aan de dure kant en ben ik opzoek naar een demo model oid. alleen kan ik dat nergens vinden.

Ik zal de fiets gebruiken voor af een toe ritjes naar de stad etc. maar ik vind het wel lachen om snel op te trekken. Zijn er misschien ook ander soort fietsen meer richting het budget is rond de 2000 - 2500 euro? Of weten mensen waar deze wel tegen een degelijke prijs te vinden is.
Tja, je moet maar net een fietsenmaker hebben die zoiets nog heeft staan. Je weet dat er een run is op elektrische fietsen?

• Theo74
Mike2k schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:14:
[...]

Hmm, dat zijn inderdaad wel hele valide punten. Hebben jullie geen problemen gehad met de accu ?
Wat de leasemaatschappij hier doet is 3 zaken noemen welke bijna altijd binnen 1 goede fietsverzekering vallen. Ik ben via de ANWB tegen nieuwprijs verzekerd voor 3 jaar a €221,00.

Laat je niet lokken met dit soort hoge bedragen die zgn. van alles dekken en extra service geven. Als eerder geschreven door @Tommie12, voor €300,00 eigen geld heb je ook zo'n verzekering en 2 nieuwe banden.

De Bosch accu's zijn echt wel in orde, wat dat betreft is het ook hier Deutsche Grundligheit. Het enige wat je moet vermijden is te koude, of te warme opslag en niet met de hogedrukspuit op de motor en accu een e-bike richten.

• Tommie12

Reken maar niet op kortingen...
Het 2020 demo model is gewoon al lang weg bij fietsenmakers die Cube verkopen, en de 2021 demo gaan ze nu niet verkopen (als ze die al hebben).

als budget een zaak is, dan maar op marktplaats kijken. Er zijn altijd wel mensen die een fiets na een paar maanden of 1 jaar terug verkopen (al snap ik amper waarom).

• Tommie12
Mike2k schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:14:
[...]

Nope, accu's zijn behoorlijk betrouwbaar als je ze niet mishandelt.

Hier staat ook nog een oude Giant van bijna 10 jaar oud, en die accu (240 Wh) haalt ook nog 40km op de eco stand. Ik merk geen veroudering.

• Theo74

De Cube Store in Vlaardingen heeft erg veel (bijna alleen maar) Cube fietsen staan en daardoor ook veel demomodellen welke mogelijk voordeliger verkocht worden. Kwestie van even bellen, of langs gaan.
Maar zoals gezegd: houd er rekening mee dat er sinds de Corona uitbraak een run op e-bikes is, ook de dure modellen van rond de €4.000,00-€5.000,00 vliegen over de toonbank en fabrieken hebben achterstanden.

Wat je ook nog kunt doen is regelmatig rondzoeken op de Duitse prijsvergelijk-websites zoals https://www.guenstiger.de, of https://www.preisvergleich.de en https://www.idealo.de
In Duitsland worden veel meer e-bikes ingekocht en ook geassembleerd (bijv. Cube), hierdoor blijven er sneller meer oude voorraden over welke soms voor leuke prijzen online aangeboden worden. Het is puur betalen en thuis zelf trappers er op en afstellen, met 0,00 service, maar het kan je flink in de portemonnee schelen als je wat vind.

• JaMaaT
Tommie12 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:41:
[...]

En ik betaal bij Allianz voor 3 jaar € 135,00 voor een Cube Touring Hybrid Pro

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Dank jullie wel voor alle inzichten, ik heb net nog even gerekend:

Voor een fiets van 3k, betaal ik 36 * 110 euro = 3960 euro.
Als ik daarna de fiets over wil nemen betaal ik ongeveer 25% van de nieuwwaarde: 3000 * 0.25 = 750

Alles bij elkaar kost die fiets dan 4710 euro 8)7

Ik ga hem gewoon afrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• komnou
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:12
En je krijgt nog wat terug wanneer je hem weer inruilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misjavs
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-10-2024
Hey allen,

Ik ben op zoek naar een woon-werk verkeer fiets waarmee ik ook twee kindjes naar het kinderdagverblijf kan brengen. Die combinatie vind ik nog best een uitdaging. Vandaar ook de vraag aan jullie welk model het meest geschikt is.

Hierbij even de wensen op een rijtje:
- Woon-werk afstand = 15km enkele rit, kdv = 2km enkele rit. Met de racefiets doe ik er ±35min over.
- 2 kindjes van 9mnd en 2+.
- Een dubbele standaard, zodat de fiets stabiel staat.
- Prijs rond de 3000, maar ligt niet vast.
- Liefst een wat sportiever model
- Liefst onderhoudsvriendelijk

Daarbij:
- De route gaat dwars door Amsterdam heen...
- Ik kan ook met de auto, bv bij slecht weer.
- Zonder kinderen kan ik ook met de racefiets.
- Damesmodel zodat mijn wederhelft er ook mee op stap kan.

Deze modellen had ik zelf al bedacht:
- Trek District Stagger - https://www.trekbikes.com...orCode=bluedark_greylight
- Batavus e go - https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/dinsdag-e-go
- Riese Muller Mixte https://www.r-m.de/nl/bikes/multicharger-mixte/

Of gewoon de bakfiets, al lijkt me mijn afstand daarmee onhandig.
- Urban arrow family https://www.urbanarrow.com/en/family

Geen dubbele standaard:
- Gazelle C8 plus - https://www.gazelle.nl/ultimate-c8plus-hmb-v2
- R&M Nevo https://www.urbanebikes.nl/riese-muller-nevo

Wat denken jullie? Nog andere interessante modellen?
Alvast veel dank voor jullie inzichten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misjavs
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-10-2024
Of zoiets kan natuurlijk ook, al is het niet echt sportief:
Gazelle Bloom c380 - https://www.gazelle.nl/bloom-c380-hms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
misjavs schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:10:
Of zoiets kan natuurlijk ook, al is het niet echt sportief:
Gazelle Bloom c380 - https://www.gazelle.nl/bloom-c380-hms
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5YPj-sdhxXIAamGUSn2g4ZCx6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jko7t5cep0ZdPqQIioI0NiHX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Kijk bovenstaande voldoet natuur niet aan de vraag maar als je twee kinderen wil vervoeren is het wel erg handig lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-07 09:52

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik heb een qwic accu waarvan denk ik een cel kapot is. Laden gaat allemaal prima, maar bij gebruik gaan er 2 van de 10 streepjes nba 1-2 km al af. Daarna is het verbruik wel zoals bij de andere accu.
Garantie is uiteraard verlopen, dus heb ik hem al open geschroeft, en er zitten samsung 18650 cellen in.
Voordat ik iets doe, zit er in de BMS iets wat herkent of er cellen vervangen zijn, kapot zijn, waardoor na reparatie de accu helemaal niks meer doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
sander817 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:24:
ik heb een qwic accu waarvan denk ik een cel kapot is. Laden gaat allemaal prima, maar bij gebruik gaan er 2 van de 10 streepjes nba 1-2 km al af. Daarna is het verbruik wel zoals bij de andere accu.
Garantie is uiteraard verlopen, dus heb ik hem al open geschroeft, en er zitten samsung 18650 cellen in.
Voordat ik iets doe, zit er in de BMS iets wat herkent of er cellen vervangen zijn, kapot zijn, waardoor na reparatie de accu helemaal niks meer doet?
Ik denk dat er geen slechte cel zit in je accu, maar dat het de indicator is.

Zodra de accu is opgeladen piekt deze op 4,2 volt en als je hem gaat gebruiken gaat er in het begin heel vlug 0,2 volt af waarna de curve meer stabiliseert. Als je indicator vrij gevoelig staat afgesteld duikt die in het begin even snel naar beneden en dan "wat jij constateert" is de actieradius normaal.
Heel veel fietsaccu's zijn voor 99,5 % vol bij 4,0 volt om daarna gestaag te dalen. Dus veel indicatoren staan afgesteld op 4,0 volt per cel. Ook is bij het ontladen van een volle accu de eerste procenten een hogere interne weerstand aanwezig welke dan flink zakt en na mate hij leeg raakt steeds vlugger stijgt.

Had je 1 defecte cel dan kunnen er 2 dingen gebeuren (als er 5 parallel staan).

>1 rot of pair 5: Dan haal je 20% minder actieradius en blijft het vrij stabiel. Wel zullen de andere 4 in die groep sneller slijten en in dit geval is de accu defectief.

>1 drain of 5: Dan sta je vlug stil want 1 cel is defect en heeft een hele hoge zelfontlading. Dan trekt die de andere 4 in dezelfde groep mee en raakt heel de groep defect. Dan sta je stil en zal de accu zeer snel geheel onbruikbaar worden. Een BMS kan hiermee moeilijk omgaan. Die lekkende cel zal stroom blijven trekken over de floodgates van het BMS (vaak 100 mA). Vandaar dat ze in deftige configuraties cellen nemen die zichzelf afschakelen bij zo'n defect zoals ik hier lang geleden opperde en niemand dat kon geloven. Deze zogenaamde 18670 cellen beschermen dan de de rest en kom je uit op mijn eerste voorbeeld. 1 rot en niet 1 drain wat veel ernstiger is.

Ik zou me vooralsnog geen zorgen maken. Geniet van je fiets en laat het me weten als de actieradius snel afneemt. Dan is er wel degelijk een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

indicator lijkt me niet, want dit is zo nooit geweest. Andere accu heeft dit ook niet
Ik heb hem nu compleet leeg en zal kijken hoevel er in gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Het is een 625Wh accu, en er gaat slecht 505 Wh in. Weliswaar geen gecalibreerde meter(energy logger 4000), maar er gaat volgens mij iets niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
sander817 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 07:47:
Het is een 625Wh accu, en er gaat slecht 505 Wh in. Weliswaar geen gecalibreerde meter(energy logger 4000), maar er gaat volgens mij iets niet goed
Dat is na enkele jaren helemaal niet zo'n beroerde waarde. De lader laadt met vrij weinig verlies. Grofweg zal er zo'n 475 Wh echt in de accu gaan en dan heb je nog 76% van de capaciteit over.

Blijf het in de gaten houden of er meer slijtage komt in korte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Zitten er meetpunten in de accu?
Zodat ik de verschillende packs kan controleren op de spanning?
Betreft qwic trend 2 accu
Afbeeldingslocatie: https://www.fietsaccuwinkel.nl/wp-content/uploads/Qwic-Premium-Fietsaccu-voorkant.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

jimh307 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:25:
[...]

Dat is na enkele jaren helemaal niet zo'n beroerde waarde.
Hij is 1.5 jaar oud, geen jaren oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
sander817 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:02:
[...]

Hij is 1.5 jaar oud, geen jaren oud
Mijn glazen bol is ter onderhoud. :/

Heb jij dan geen 2 jaar garantie en wees eens wat specifieker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:55
Topic doorgelzen, maar het blijft zo moeilijk om een keuze te maken. We zoeken een stadsfiets die we naast de stad ook af en toe recreatief willn gebruiken. Kinderstoel achterop en bijvoorbeeld naar het centrum (als de corona voorbij is) of naar het strand te fietsen. Ook voor het het ritje naar mijn moeder (met de gewone fiets doen we 45 minuten over). Het liefst comfortabele zit. Ik heb al een sportieve fiets in de schuur.

Mijn oog is gevallen op de Kalkhoff IMAGE 5. De Gazelle Ultimate c380 HMB ziet er ook goed uit, maar is volgens mij sportiever.

Wat zijn de ervaringen met de Kalkhoff? QWIC is vaker in de prijzen gevallen in het artikel van de AD, maar ik lees hier al een paar keer dat de kwaliteit op zijn zachtst gezegd ruk is. Ik las al dat iemand een keer de boutjes ging vervangen van de standaard. Voor 3 a 4k verwacht ik zulke ongein niet.

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Alfa159 Qwic heeft diverse problemen in hun line-up zitten en ik denk dat het met elk merk wel iets is. Qwic heeft vrij kwetsbare wielen (spaken, velg) die te slecht zijn voor zo'n prijs. Ook zijn er problemen met de Bafang middenmotor op de Qwic fietsen.

Rijd zelf een Qwic met Brose motor en die heeft een ander achterwiel<>sindsdien probleemvrij, maar het mag niet zomaar gebeuren vind ik. Verder heerlijk fietsje hoor die er alweer bijna 18.000 km op heeft zitten. Zou de fiets nu spontaan verdwijnen dan heeft deze me 23 ct/km gekost wat netjes is voor in die prijsklasse.

Dus koop je een E-bike, ongeacht welke, neem maximale garantie en wees assertief. Het valt of staat met de kwaliteit van je fietsenmaker. Als het klikt met de lokale fietsenmaker (hier FM afgekort) dan zou ik eerder een model kopen dat iets duurder is, maar wel met de weet dat je op je FM kunt vertrouwen. Dat is 'bijna' heel erg belangrijk. Ga niet shoppen bij dozenschuivers want dat kan je duur komen te staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
De Kalkhoff IMAGE 5 is allicht een heel kwaliteit volle fiets, maar ik lees ook gewicht 29 kg.

Dan zou ik er alvast een uitgebreide proefrit mee maken.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan minder zware fiets, daar rij ikzelf alvast veel makkelijker mee.

Meteen ook de reden dat ik een Batavus Dinsdag Excl. van 23 kg kocht, na een 5-tal proefritten.
En die kan ik nog in mijn autokoffer stoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
einoj1 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:35:
De Kalkhoff IMAGE 5 is allicht een heel kwaliteit volle fiets, maar ik lees ook gewicht 29 kg.

Dan zou ik er alvast een uitgebreide proefrit mee maken.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan minder zware fiets, daar rij ikzelf alvast veel makkelijker mee.

Meteen ook de reden dat ik een Batavus Dinsdag Excl. van 23 kg kocht, na een 5-tal proefritten.
En die kan ik nog in mijn autokoffer stoppen...
Nu je de gewichten zo noemt, dat is idd een fors verschil. Maakt de keuze nog moeilijker.

Sommige merken lijken veel meer voor een super dikke frame te kiezen. Is dat ook hard nodig bij een elektrische fiets, of is het vooral voor een groot deel vormgeving?

Draaggewicht van de kalkhoff is trouwens 170kg, dat is een stuk hoger dan gemiddeld,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
Lijkt me uitsluitend om esthetische reden.
Een buis is gesloten, wat nu eenmaal sterker als een U-vormig profiel, wat nodig is om er een batterij in te plaatsen.
Daarom moet men dat u-profiel dikker en dus zwaarder maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
Bij een accu in het frame is er ook sprake van een een gesloten buis.ipv een U profiel.. En zo'n brede buis geeft echt een veel stabieler frame. Vergelijk maar eens een Gazelle Grenoble (verticale accu: smalle buis) en een Ultimate (horizontale accu: brede buis).. Bij de bagagedrager pakken en dan heen en weer schudden in dwarsrichting. Dan voel en zie je het verschil wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-07 23:19
hebben jullie dat ook dat je met een ebike met midden motor niet je handen los kan laten van het stuur ?

Ik kan onder de 20 het nog corrigeren maar boven de 25 met eigen kracht gaat me stuur klapperen.

Zou er toch onbalans in mijn voorwiel zitten

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-06 20:56
Omdat lichtgewicht e-bikes in de maat 65 plus niet of nauwelijks te koop zijn ben ik zelf aan de slag gegaan. Een Batavus Zonar 2020 en een Tongsheng middenmotor. Zeer tevreden met het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOqjY9Wi5E_7WThKa8Vesg6jUD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jyz2vfjm0He4KBZP1hEiHmhG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:46

B64

@ibothead klinkt als een shimmy. Is niet zoveel aan te doen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
ibothead schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:12:
hebben jullie dat ook dat je met een ebike met midden motor niet je handen los kan laten van het stuur ?

Ik kan onder de 20 het nog corrigeren maar boven de 25 met eigen kracht gaat me stuur klapperen.

Heb je een vaste of een verende voorvork?

Zelf ken dit fenomeen alleen op een fiets met verende voorvork, die wat slijtage heeft...waardoor dit steeds vlugger voorkomt en je inderdaad niet meer zonder handen kan rijden.

Mijn e-bike had geen shimmy, op dit fietspad in de afdaling, alvast niet bij 55 km/u. :)

https://www.google.nl/map...5843902!4d6.3752677?hl=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
einoj1 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:15:
[...]
Nu

Heb je een vaste of een verende voorvork?

Zelf ken dit fenomeen alleen op een fiets met verende voorvork, die wat slijtage heeft...waardoor dit steeds vlugger voorkomt en je inderdaad niet meer zonder handen kan rijden.

Mijn e-bike had geen shimmy, op dit fietspad in de afdaling, alvast niet bij 55 km/u. :)

https://www.google.nl/map...5843902!4d6.3752677?hl=nl
Ja verende voorvork en ja dacathlon fiets dus zo goed is die niet denk naar 2500 kmter door de bossen met een bafang motor er onder gemonteerd zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-07 19:33
misjavs schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:00:
Hey allen,

Ik ben op zoek naar een woon-werk verkeer fiets waarmee ik ook twee kindjes naar het kinderdagverblijf kan brengen. Die combinatie vind ik nog best een uitdaging. Vandaar ook de vraag aan jullie welk model het meest geschikt is.

Hierbij even de wensen op een rijtje:
- Woon-werk afstand = 15km enkele rit, kdv = 2km enkele rit. Met de racefiets doe ik er ±35min over.
- 2 kindjes van 9mnd en 2+.
- Een dubbele standaard, zodat de fiets stabiel staat.
- Prijs rond de 3000, maar ligt niet vast.
- Liefst een wat sportiever model
- Liefst onderhoudsvriendelijk

Daarbij:
- De route gaat dwars door Amsterdam heen...
- Ik kan ook met de auto, bv bij slecht weer.
- Zonder kinderen kan ik ook met de racefiets.
- Damesmodel zodat mijn wederhelft er ook mee op stap kan.

Deze modellen had ik zelf al bedacht:
- Trek District Stagger - https://www.trekbikes.com...orCode=bluedark_greylight
- Batavus e go - https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/dinsdag-e-go
- Riese Muller Mixte https://www.r-m.de/nl/bikes/multicharger-mixte/

Of gewoon de bakfiets, al lijkt me mijn afstand daarmee onhandig.
- Urban arrow family https://www.urbanarrow.com/en/family

Geen dubbele standaard:
- Gazelle C8 plus - https://www.gazelle.nl/ultimate-c8plus-hmb-v2
- R&M Nevo https://www.urbanebikes.nl/riese-muller-nevo

Wat denken jullie? Nog andere interessante modellen?
Alvast veel dank voor jullie inzichten!!
Een Larry vs Harry Bulitt Cargobike. Fiets als een sportieve fiets, maar toch een bakfiets. Electrisch alleen wel vanaf 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
ibothead schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:12:

Dat hangt meer van de geometrie van de vork, en de helling waaronder die staat af dan van het feit of je met een ebike rijdt of niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:47
Ik mag me hier ook melden met mijn eerste ebike. Wilde toch op de fiets naar het werk maar zag erg op tegen de serieuze heuvels onderweg en de temperaturen in de zomer. Nu geen 2e auto hoeven kopen en wat beweging krijgen, prima keuze dus :)

Het is uiteindelijk de Rad City 4 geworden. 15 september besteld, vorige week geleverd. Erg blij mee, voelt allemaal erg degelijk aan, zeer stabiel en een behoorlijke partij vermogen. Gauw maar even aangepast dat ie tot 40km/h gaat en gaan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHRSd7bXe_m957Fq6sBr9fhyqN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVh7ysXyctk2zJOwppUyF9ty.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
sander817 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:02:[...]Hij is 1.5 jaar oud, geen jaren oud
Mn zoon heeft ook zo'n accu in zn Qwic ebike. Je kan gewoon de cellen vervangen zonder problemen. De BMS geeft bij deze accu geen probleem met het vervangen van de cellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibothead
The Realone schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:23:
Ik mag me hier ook melden met mijn eerste ebike. Wilde toch op de fiets naar het werk maar zag erg op tegen de serieuze heuvels onderweg en de temperaturen in de zomer. Nu geen 2e auto hoeven kopen en wat beweging krijgen, prima keuze dus :)

Het is uiteindelijk de Rad City 4 geworden. 15 september besteld, vorige week geleverd. Erg blij mee, voelt allemaal erg degelijk aan, zeer stabiel en een behoorlijke partij vermogen. Gauw maar even aangepast dat ie tot 40km/h gaat en gaan!

[Afbeelding]
Wat een schattig kleine accu :*) 8)
Of lijkt dat maar op dit frame, mijn accu zit echt vol in het frame het is een 17,5 ah 52 volt

ooh en deze youtuber doet veel met radbikes YouTube: How To Improve My Rad Electric Bike

[ Voor 7% gewijzigd door ibothead op 29-11-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
ibothead schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:45:
[...]

Of lijkt dat maar op dit frame, mijn accu zit echt vol in het frame het is een 17,5 ah 52 volt

ooh en deze youtuber doet veel met radbikes YouTube: How To Improve My Rad Electric Bike
Haha ja wat is klein. Het is een behoorlijk lomp ding wel maar stoort niet. Het frame oogt ook wat dikker.
48V 14Ah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
ibothead schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:45:
[...]

Voor 40 km/h wel ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Mijn ketting slipte op tandwiel 11 , dus ik bel naar de MF of hij tandwieltje 11 had liggen
Hij deed net of ik een beetje gek was
Heel de cassette zou vervangen moeten worden en de ketting zou ook versleten zijn
Nu rij ik 90% van de tijd denk ik op tandwiel 11 en krijgt die dus het flink te verduren
Eerst ketting slijtage gemeten was nog als nieuw en ik onderhoud die best goed dus geen verrassing
Dus tandwiel besteld online , kreeg ik een mailtje dat het vandaag bezorgd zou worden ( zondag vreemd)
Maar binnen gekomen en net gemonteerd , was de eerste keer dat ik dat deed , stelt echt niet voor , kwartiertje werk
Maar dit is gebeurt na 1100 km , moet er wel bij zeggen dat ik meestal rond de 34 km/uur rij
Ik heb er een stuk of drie op Ali besteld om die te proberen , want hier zijn ze erg zeldzaam los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Werkt trouwens prima, voor de afstanden die ik er mee rij is het echt ruim voldoende. Hij moet ruim 40 kilometer halen zonder een moment te trappen. Ik trap bijna altijd. 40km/h is een snelheid die ik eigenlijk niet veel haal, is ook nergens voor nodig :)

Het grote nadeel, en eigenlijk het enige nadeel is dat hij nogal zwaar is. Maar voor omgerekend €1300 mag ik niet klagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Ik ben weer een stapje verder in mijn zoektocht door jullie input.

Ik wil graag een riem aandrijving, maar terug blijft komen: Nexus 5 VS Enviolo (Trekking). De Nexus 5 lijkt tegen te vallen als de reviews lees. De Rohloff 14 vind ik te duur voor mijn gebruik.

De Enviolo is minder efficient dan de Nexus 8, maar het traploze lijkt mij ook wel lekker.

Merk je veel van de efficientie wanneer je met ondersteuning fietst? Of is het vooral op de momenten dat de accu leeg is?

De Nexus 8 lijkt niet specifiek ontwikkeld te zijn voor e-bikes. Merken de eigenaren hier nadelenvan tijdens het schakelen? Bijvoorbeeld dat er door de electro motor te veel kracht wordt uitgeoefend tijdens het schakelen en dat het daardoor minder lekker werkt?

Ter info:

In mijn short-list staan nu deze twee fietsen die ik ga uitproberen:
  • Flyer Gotour 6 7.03 2021
  • Kalkhoff Image 5.B Advance 625 2021
Van beide fietsen bestaat ook een Enviolo variant.

[ Voor 13% gewijzigd door Alfa159 op 30-11-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-07 22:44
Alfa159 schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:35:

De Nexus 8 lijkt niet specifiek ontwikkeld te zijn voor e-bikes. Merken de eigenaren hier nadelenvan tijdens het schakelen? Bijvoorbeeld dat er door de electro motor te veel kracht wordt uitgeoefend tijdens het schakelen en dat het daardoor minder lekker werkt?

Ter info:

Ik heb een Victoria met Nexus 8 + riem. Het enige dat ik doe is mijn benen 1 tel stil houden bij het schakelen, maar het werkt verder perfect.

Vind beide fietsen wel verschrikkelijk aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Mijn balhoofd zat wat los, deze heb ik vastgezet met een waterpomptang, werkt, maar niet ideaal. Welke maat steeksleutel heb ik nodig voor het balhoofd van een Batavus Razer, 30/32? (gokje)

Edit: Halfords verkoopt een Balhoofd sleutel met 4 maten, die ga ik halen :)

[ Voor 17% gewijzigd door jodeltje op 30-11-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
Carfanatic schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:29:
[...]
Ik heb een Victoria met Nexus 8 + riem. Het enige dat ik doe is mijn benen 1 tel stil houden bij het schakelen, maar het werkt verder perfect.

Idem voor de Batavus Dinsdag :)
Testrit met verschillende types lijkt me essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Alfa159 schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:35:
Ik ben weer een stapje verder in mijn zoektocht door jullie input.

Ik wil graag een riem aandrijving, maar terug blijft komen: Nexus 5 VS Enviolo (Trekking). De Nexus 5 lijkt tegen te vallen als de reviews lees. De Rohloff 14 vind ik te duur voor mijn gebruik.

De Enviolo is minder efficient dan de Nexus 8, maar het traploze lijkt mij ook wel lekker.

Merk je veel van de efficientie wanneer je met ondersteuning fietst? Of is het vooral op de momenten dat de accu leeg is?

Ter info:

Ik nu ca 2000 km met de enviolo (met een Bosch motor).
Ik denk dat op mijn fiets de tandwielkeuze zo gemaakt is dat je op 25 km/h net iets boven het midden zit. Op de zwaarste stand krijg ik het amper rond.
In dat middengebied is de enviolo het efficientst.
Op een vlakke weg zonder wind duw ik mijn fiets vrij makkelijk tot 26-27, dan doet de motor niks meer, en ik vind het ook met riem soepel trappen.

Kijk maar eens naar een Norta B3040, die heeft dit jaar ook een 625 batterij gekregen, ik heb nog de 500 batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Carfanatic schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:29:
[...]

Bedankt voor de input! Welke fietsen zijn vergelijkbaar qua onderdelen en afwerking en iets gunstiger geprijsd? Vooral fietsen met een comfortabele zithouding.

Ik zit al te kijken naar de Norta B3040 door de de aanbeveling in een andere reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Tommie12 schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:26:
[...]

Ik nu ca 2000 km met de enviolo (met een Bosch motor).
Ik denk dat op mijn fiets de tandwielkeuze zo gemaakt is dat je op 25 km/h net iets boven het midden zit. Op de zwaarste stand krijg ik het amper rond.
In dat middengebied is de enviolo het efficientst.
Op een vlakke weg zonder wind duw ik mijn fiets vrij makkelijk tot 26-27, dan doet de motor niks meer, en ik vind het ook met riem soepel trappen.

Kijk maar eens naar een Norta B3040, die heeft dit jaar ook een 625 batterij gekregen, ik heb nog de 500 batterij.
Bedankt voor je input! Had je het toen vergeleken met een Nexus 8 naaf? Ik ben benieuwd (als je de vergelijking hebt gemaakt), waarom je de enviolo beter vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Laatst online: 22-07 16:36
Hi!
Ik ben van plan binnenkort mijn fiets om te bouwen tot e-bike.
Hiervoor ben ik kijkende naar zowel de TSDZ2 als de Bafang BBS02 (vooralsnog beide in 750W 48V in gedachten)

Doel van de fiets is om eenvoudig te kunnen verplaatsen (low-effort), en tevens lekker vlot weg te kunnen trekken.
Topsnelheid hoeft niet bijzonder hoog te zijn, ~30km/h zou eng genoeg moeten zijn.

Echter, later wil ik deze set wellicht weer demonteren en op een (nader aan te schaffen) mountainbike plaatsen, om er zodoende mee de bossen en mountainbike paden mee te kunnen bestieren.

Er is natuurlijk veel te lezen over de TSDZ2 en de BBS02, voornamelijk het verschil in Cadence-controlled-support en Torque-controlled-support.

Het intuitieve, lag-free-achtige gedrag van een torque-controlled systeem (van de TSZD2) spreekt me wel aan, lijkt me prettig te werken. Echter, ik zou ook graag 'lui' kunnen 'cruisen', dat wil zeggen, met weinig tot geen moeite rondtuffen, het motortje 't werk laten doen (throttle-only). Ik kan niet zoveel vinden over de mogelijkheid hiertoe bij de TSDZ2, wel zie ik dat dit met de BBS02 prima mogelijk zou moeten zijn.

Een ander ding wat me niet helemaal duidelijk is, is de 'tweak-ability' van de TSZD2 vs. BBS02, met name betreft tweaken van accelaratiecurves, snelheden, features, etc.

Daarnaast, de initiële fiets waar deze op gemonteerd zou worden is er eentje met interne naaf versnellingen, gaat dit goedkomen? I.v.m. budget zou 'k liever eerst op deze fiets monteren, en later op een mountainbike of nieuwe hybride-fiets overzetten.

Zoals je ziet zijn er nog wat vraagtekens bij me, wie kan hier meer over vertellen? Zijn er bijvoorbeeld ervaringen hier die juist de Bafang aanraden, of andersom? Wellicht zijn er nog andere alternatieven tegenwoordig, de bovengenoemde modellen zijn al enkele jaartjes oud namelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Fietstasss op 01-12-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
Fietstasss schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:23:
Hi!
Ik ben van plan binnenkort mijn fiets om te bouwen tot e-bike.
Hiervoor ben ik kijkende naar zowel de TSDZ2 als de Bafang BBS02 (vooralsnog beide in 750W 48V in gedachten)

Doel van de fiets is om eenvoudig te kunnen verplaatsen (low-effort), en tevens lekker vlot weg te kunnen trekken.
Topsnelheid hoeft niet bijzonder hoog te zijn, ~30km/h zou eng genoeg moeten zijn.

Echter, later wil ik deze set wellicht weer demonteren en op een (nader aan te schaffen) mountainbike plaatsen, om er zodoende mee de bossen en mountainbike paden mee te kunnen bestieren.

Er is natuurlijk veel te lezen over de TSDZ2 en de BBS02, voornamelijk het verschil in Cadence-controlled-support en Torque-controlled-support.

Het intuitieve, lag-free-achtige gedrag van een torque-controlled systeem (van de TSZD2) spreekt me wel aan, lijkt me prettig te werken. Echter, ik zou ook graag 'lui' kunnen 'cruisen', dat wil zeggen, met weinig tot geen moeite rondtuffen, het motortje 't werk laten doen (throttle-only). Ik kan niet zoveel vinden over de mogelijkheid hiertoe bij de TSDZ2, wel zie ik dat dit met de BBS02 prima mogelijk zou moeten zijn.

Een ander ding wat me niet helemaal duidelijk is, is de 'tweak-ability' van de TSZD2 vs. BBS02, met name betreft tweaken van accelaratiecurves, snelheden, features, etc.

Daarnaast, de initiële fiets waar deze op gemonteerd zou worden is er eentje met interne naaf versnellingen, gaat dit goedkomen? I.v.m. budget zou 'k liever eerst op deze fiets monteren, en later op een mountainbike of nieuwe hybride-fiets overzetten.

Zoals je ziet zijn er nog wat vraagtekens bij me, wie kan hier meer over vertellen? Zijn er bijvoorbeeld ervaringen hier die juist de Bafang aanraden, of andersom? Wellicht zijn er nog andere alternatieven tegenwoordig, de bovengenoemde modellen zijn al enkele jaartjes oud namelijk?
ik heb een bbs02 op een lekker goedkope mountainbike van Decathlon gemonteerd en ding is echt fijn af te stellen. met snelheid kracht en accelaratie.
Was wel even gekloot met monteren ivm interne bussen in trapass. en altijd handig om vulringen bij de hand te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:39
Fietstasss schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:23:
......

Het intuitieve, lag-free-achtige gedrag van een torque-controlled systeem (van de TSZD2) spreekt me wel aan, lijkt me prettig te werken. Echter, ik zou ook graag 'lui' kunnen 'cruisen', .......

Daarnaast, de initiële fiets waar deze op gemonteerd zou worden is er eentje met interne naaf versnellingen, gaat dit goedkomen?.....
Ik heb persoonlijk geen ervaring met de Bafang omdat ik gekozen heb voor de Tsdz2 ivm torque control. Maar heb indertijd dezelfde afwegingen gemaakt.
De Tsdz2 gemonteerd op een Decathlon Btwin Riverside (Rockrider MTB kan ook) omdat ik de fiets voornamelijk op de weg wilde gebruiken met de mogelijkheid voor onverharde wegen. Gebruik is recreationeel, dus ben niet afhankelijk van deze ebike voor woonwerk.

De verschillen in de twee types zijn groot. De BBS motoren zijn aanzienlijk degelijker uitgevoerd dan de Tsdz2, maar daartegenover staat dat de Tsdz2 zeer eenvoudig en goedkoop te repareren is en evt te verbeteren. Dat laatste is bv het geval tav de temperatuur en toleranties.
Dit geldt natuurlijk als je klussen aan de fiets geen probleem vindt en niet afhankelijk bent van de FM.

tav cruisen is het een kwestie van een hoge ondersteuningsstand kiezen en je hoeft nagenoeg geen kracht te zetten. Ook is evt. een uitvoering met throttle hendel verkrijgbaar.

Tweakabilty gaat bij de Tsdz2 mi verder dan bij de BBS. De laatste kan je de controller aan je wensen aanpassen met een PC. Met de Tsdz2 (van bv PSW Power) is het mogelijk om de controller software te vervangen door Open Source Firmware. (nb uitgezonderd de Duitse versie van EnerProf)

Er zijn een aantal verschillende uitvoeringen van OSF. De meest eenvoudige werkt met het standaard display en moet je via de PC naar je wensen instellen (ong. zoals bij de BBS). Deze heb ik ook geinstalleerd en werkt volledig naar wens. Motor is nog stiller en ondersteuning mooi verdeeld over de standen en de mogelijkheid om om te schakelen van street mode naar offroad mode.
De andere versies betreffen het vervangen van de display of draadloos via bluetooth. Met die laatste versies is het mogelijk om vanaf display of telefoon de instellingen naar je wensen in te stellen. (zie voor details hierover het Endless Sphere forum)

Naafversnelling lijkt me dat er met beide types geen probleem hoeft te zijn mbt montage als je de kettinglijn in de gaten houdt.
Wel is het zo dat de maat van de bracket bepalend is of er een BBS of Tsdz2 in past. Vooral bij een MTB moet je daarop letten. Voor een grotere diameter moet er evt. passtuk in en voor een breder bracket evt. een motor met een langere as.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 01-12-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Alfa159 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:15:
[...]

Bedankt voor je input! Had je het toen vergeleken met een Nexus 8 naaf? Ik ben benieuwd (als je de vergelijking hebt gemaakt), waarom je de enviolo beter vond.
Nee, ik kon niet vergelijken, omdat ik de fiets gekocht heb midden in de lockdown en ik heb die fiets per telefoon bij mijn lokale FM besteld.
Ik heb wel al met een Nexus 8 gereden (fiets van mijn zoon), maar dan niet electrisch.

Leuke van Enviolo is dat je tijdens het rijden (zonder volle kracht op de pedalen) makkelijk de verhouding een beetje kan wijzigen.

Als mijn fiets ook verkrijgbaar was met een Nexus 8, dan had ik nog eens getwijfeld.
De Nexus 5 is helemaal nieuw, en speciaal voor ebike ontwikkeld, maar net daardoor vind je weinig commentaar er over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
Ik heb een "gewone" fiets met een Nexus 8 naaf en een elektrische met Enviolo. Ik vind die laatste toch wel een héél stuk prettiger rijden. En niet alleen vanwege de ondersteuning.
De exact benodigde vertraging/versnelling kunnen kiezen is gewoon echt ideaal.

Blijkbaar heeft een Enviolo een iets lager rendement maar daar merk je door de ondersteuning helemaal niks van.

Bovendien kan een Enviolo een veel hoger koppel aan. De combinatie Nexus 8 met Bosch Performance Line bijvoorbeeld zie je niet omdat de naaf dat koppel niet aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
Wat is het nut van een Bosch performance motor (65 Nm), nadat je er alle rendementsverliezen van aftrekt?

Dan zit je in de praktijk dicht, bij de prestaties van een Bosch Line Plus motor (50 nm).

Maar heb je niet het voordeel, van een licht en vlot wendbare fiets
Die bovendien het voordeel heeft van een uitdovende ondersteuning tot 29 km/u (software 3.0)
Waarmee je altijd gewoon kan fietsen, (20 à 25 km/u in 5e) als je de batterij vergat op te laden, of leeg is

Enviolo t.o.v. Nexus 8: (rij 80% in 6) = 7.5% à 10% rendement verlies
https://bicycles.stackexc...s-compared-to-derailleurs

Zwaardere fiets 29 Kg (Kalkhoff + Flyer) t.o.v. 23 kg (bv Batavus Dinsdag) is met gewicht eigenaar 29+77: 106 kg vs 23+77 kg: 100 kg = -6% rendement

Want je hebt een duidelijk zwaardere batterij nodig voor eenzelfde rijafstand + 1 à 2 kg, +voorvering +3 kg (meer aangewezen door het hele gewicht), diverse zwaardere componenten (+2kg)

Testritten zijn altijd aangewezen, is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-07 21:17
Ik heb een vraag over de Muto ebike. Deze fiets gebruikt de Stella Eleon voorwielmotor. De fiets wordt geleverd zonder lcd-display, alleen leds voor ondersteuningsniveau en batterij. Een standaard Stella Eleon display past op de fiets, maar deze zijn best wel prijzig (ca. 150 euro).

Mijn vraag is welke goedkope displays op deze fiets zouden passen, d.w.z. compatible zijn met Stella Eleon.
Iemand hier ervaring mee?
Pagina: 1 ... 53 ... 226 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam