Hi!
Ik ben van plan binnenkort mijn fiets om te bouwen tot e-bike.
Hiervoor ben ik kijkende naar zowel de TSDZ2 als de Bafang BBS02 (vooralsnog beide in 750W 48V in gedachten)
Doel van de fiets is om eenvoudig te kunnen verplaatsen (low-effort), en tevens lekker vlot weg te kunnen trekken.
Topsnelheid hoeft niet bijzonder hoog te zijn, ~30km/h zou eng genoeg moeten zijn.
Echter, later wil ik deze set wellicht weer demonteren en op een (nader aan te schaffen) mountainbike plaatsen, om er zodoende mee de bossen en mountainbike paden mee te kunnen bestieren.
Er is natuurlijk veel te lezen over de TSDZ2 en de BBS02, voornamelijk het verschil in Cadence-controlled-support en Torque-controlled-support.
Het intuitieve, lag-free-achtige gedrag van een torque-controlled systeem (van de TSZD2) spreekt me wel aan, lijkt me prettig te werken. Echter, ik zou ook graag 'lui' kunnen 'cruisen', dat wil zeggen, met weinig tot geen moeite rondtuffen, het motortje 't werk laten doen (throttle-only). Ik kan niet zoveel vinden over de mogelijkheid hiertoe bij de TSDZ2, wel zie ik dat dit met de BBS02 prima mogelijk zou moeten zijn.
Een ander ding wat me niet helemaal duidelijk is, is de 'tweak-ability' van de TSZD2 vs. BBS02, met name betreft tweaken van accelaratiecurves, snelheden, features, etc.
Daarnaast, de initiële fiets waar deze op gemonteerd zou worden is er eentje met interne naaf versnellingen, gaat dit goedkomen? I.v.m. budget zou 'k liever eerst op deze fiets monteren, en later op een mountainbike of nieuwe hybride-fiets overzetten.
Zoals je ziet zijn er nog wat vraagtekens bij me, wie kan hier meer over vertellen? Zijn er bijvoorbeeld ervaringen hier die juist de Bafang aanraden, of andersom? Wellicht zijn er nog andere alternatieven tegenwoordig, de bovengenoemde modellen zijn al enkele jaartjes oud namelijk?
[
Voor 3% gewijzigd door
Fietstasss op 01-12-2020 11:30
]