Hier in de randstad een groot probleem in ieder geval. Mooi als je in de buurt van Zwolle woont, maar ik wil toch service dichter bij huis, wel zo makkelijk. Er zijn overigens wel 2021 Cube's verkrijgbaar zoals de One in één soort uitvoering of de Kathmandu wat duurdere, maar ik wil graag de Touring Hybrid Pro 625 en die is hier helaas niet verkrijgbaar in mijn maat. Wachten dus maar tot 2022 en de markt weer een beetje gestabiliseerd is.Quickdust schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:34:
[...]
Ik heb er vandaag een gekocht in Zwolle (Fietsgoed Scholten). Anekdotisch bewijs natuurlijk, maar ik zie meer fietsenwinkels met voorraad boven nul adverteren.
Voor die service kun je toch prima lokaal terecht, alleen voor de aankoop niet. Ik zie niet in waarom het anders zou zijn dan de aankoop van bijv. een auto.JacobX schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:27:
[...]
Hier in de randstad een groot probleem in ieder geval. Mooi als je in de buurt van Zwolle woont, maar ik wil toch service dichter bij huis, wel zo makkelijk. Er zijn overigens wel 2021 Cube's verkrijgbaar zoals de One in één soort uitvoering of de Kathmandu wat duurdere, maar ik wil graag de Touring Hybrid Pro 625 en die is hier helaas niet verkrijgbaar in mijn maat. Wachten dus maar tot 2022 en markt weer een beetje gestabiliseerd is.
Heeft er iemand hier ervaring met Amslod? Ze gebruiken motoren van Bafang, daar vind ik hier wel voldoende over terug, maar als de rest van de bouwkwaliteit slecht is, zegt dat nog niet veel natuurlijk :-).
Ze schijnen nu 700 of 600 euro inruilkorting te geven, met een vanaf- prijs van €1795 kom je dan ineens voor een leuk bedrag aan een e-bike.
Ze schijnen nu 700 of 600 euro inruilkorting te geven, met een vanaf- prijs van €1795 kom je dan ineens voor een leuk bedrag aan een e-bike.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Nu onze kleine goed kan zitten komt ook de mogelijkheid om even met een fiets eropuit te gaan.
Mijn huidige fiets is af, die van mijn vrouw is nog goed, echter wil ze graag een elektrische mamafiets.
Nu ben ik niet thuis in fietsen maar de fietsenhandels waar wij gisteren zijn geweest gaven aan dat een term als mamafiets niet meer in trek is en dat deze er nauwelijks meer zijn.
Ze wil dus simpelweg een kinderzitje voorop kunnen doen zonder moeite met op- en af stappen.
Bij de fietsenhandes waar we zijn geweest kwam de Gazelle Miss Grace als enige optie naar voren en bij een ander ook nog een Cortina Family, beide met middenmotor. Echter met prijzen van 2400 euro voor de Cortina en 2700 voor de Gazelle met basis accupakketten vind ik persoonlijk dit echt wel aan de hoge kant, we fietsen niet veel en niet ver, 15Km is al zo'n beetje het maximum. Een tweede nadeel is de levertijd, beide winkels geen voorraad en geplande productie voor deze fietsen staat op april en juni 2021.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Stella fiets, echter is dat met een voorwielmotor en deze wordt door de fietsenhandel met klem afgeraden bij gebruik kinderzitje voor. Nu heeft Stella ook wel fietsen met middenmotor maar dan is het even kijken of er een kinderzitje voor op kan én of mijn vrouw dan makkelijk op en af kan op zo'n fiets. Eerst maar een afspraak maken en zien wat er aan (voorraad) aanbod is.
Voor mijzelf heb ik absoluut geen dure fiets nodig, elektrisch is wel de vereiste maar mag ook een tweedehands modelletje zijn.
Mijn huidige fiets is af, die van mijn vrouw is nog goed, echter wil ze graag een elektrische mamafiets.
Nu ben ik niet thuis in fietsen maar de fietsenhandels waar wij gisteren zijn geweest gaven aan dat een term als mamafiets niet meer in trek is en dat deze er nauwelijks meer zijn.
Ze wil dus simpelweg een kinderzitje voorop kunnen doen zonder moeite met op- en af stappen.
Bij de fietsenhandes waar we zijn geweest kwam de Gazelle Miss Grace als enige optie naar voren en bij een ander ook nog een Cortina Family, beide met middenmotor. Echter met prijzen van 2400 euro voor de Cortina en 2700 voor de Gazelle met basis accupakketten vind ik persoonlijk dit echt wel aan de hoge kant, we fietsen niet veel en niet ver, 15Km is al zo'n beetje het maximum. Een tweede nadeel is de levertijd, beide winkels geen voorraad en geplande productie voor deze fietsen staat op april en juni 2021.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Stella fiets, echter is dat met een voorwielmotor en deze wordt door de fietsenhandel met klem afgeraden bij gebruik kinderzitje voor. Nu heeft Stella ook wel fietsen met middenmotor maar dan is het even kijken of er een kinderzitje voor op kan én of mijn vrouw dan makkelijk op en af kan op zo'n fiets. Eerst maar een afspraak maken en zien wat er aan (voorraad) aanbod is.
Voor mijzelf heb ik absoluut geen dure fiets nodig, elektrisch is wel de vereiste maar mag ook een tweedehands modelletje zijn.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
@Quad Mijn vrouw heeft nu een klein jaartje de Miss Grace en die is er heel blij mee. Ik heb er ook een aantal keer op gereden en mijn enige punt is dat ik het een erg zware fiets vind. Voor de rest rijd het heerlijk. Stella fiets hadden we toen ook proef getreden, maar voelde veel minder goed afgewerkt. Allerlei piepjes en kraakjes en je hoorde de accu een hoge frequentie afgeven tijdens de ondersteuning.
Ow ow...Harmvdw schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:53:
[...]
Eh... ik denk dat je de verkeerde geqoute hebt

Afgelopen zaterdag was het ook druk op de fietspaden met wandelaars, kleintjes die fietsles krijgen en je hond uitlaten liefst los op het fietspad.
Ik bel...knijp ik in de remmen... steek mijn hand op bij het voorbij rijden en groet de mensen.
Daar mag je blij mee zijneinoj1 schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:45:
Tijdens een klein poetsbeurtje, (nu 2600 km en ruim 3 maanden oud) merkte ik dat bij het achterste wiel, er 3 spaken (beetje) los stonden, met een halve draai tot één volledige draai stonden ze terug vast.
(Dit was na 1 maand alvast niet het geval..) Tijdens het rijden was daar niets van te merken of te horen...want e-bike bolt altijd fluister stil...
Is dit normaal?
Nu merkte ik ook dat het voorwiel 2 mm spaken heeft (zoals mijn oude fiets) maar het achterwiel 2.5 mm spaken, zal allicht nodig zijn voor extra belasting…
Betreft Batavus, Dinsdag, e-bike exclusief, waar ik verder best tevreden over ben…
Bij mijn klassieke fiets staan de spaken na 10 jaar, nog allemaal vast en die poetste ik soms ook…
Heel vaak gebruiken fietsen te dunne spaken dan waarvoor ze bedoeld zijn. Met een goed spaakpatroon kunnen spaken veel hebben, maar met een middenmotor wil je wel dikkere spaken in het achterwiel (ik heb spaak 12 , de zogenaamde PTT spaken). Het vermogen doet er niet zo erg toe want Stromer gebruikt ook vrij dunne spaken, maar het koppel doet er wél toe. Mijn Brose is 90nm en daarmee kun je spaken breken. Niet direct, maar na een paar weken. Stromer doet 35-45nm en de hub motor is ook groter.
In principe horen spaken niet zomaar los te komen zitten. Mijn achterwiel is begin dit jaar door een ervaren vlechtservice herspaakt en dat wiel is nog steeds kaarsrecht! Zo kan het dus ook en ik vraag doorgaans flink ondersteuning op mijn fiets.
De originele spaken waren te dun en slecht afgesteld. Die combi met 90nm is slecht en kom daar maar eens achter als spaken niet je vakgebied zijn. Dat originele wiel is nooit echt recht geweest en ik kon nooit de hoge stand gebruiken zonder dat er weer eens een brak (nummer zoveel) totdat ik het knap beu was en de FM gemaand heb echt goede spaken te gebruiken (DT Swiss). Nu fiets ik rustig in de hoogste stand voort en pak ik klimmetjes op de dijk pittig. Geen krimp van achteren.
PS: Hoe ik andere fietsers inhaal?
>bellen en kijken of ik reactie krijg
>zo niet dan vlak achter mijn voorligger nog een keer bellen
>zo niet dan roepen of ik er alsjeblieft langs mag
>werkt dat ook niet dan ga ik duwen en pers me er zo nodig tussen
>werkt het geheel écht niet mee dan dreig ik de politie te bellen (werkt altijd)
>in noodgeval ga ik even over de rijbaan voorbij en kunnen ze stoppen voor een vermaning, die ze dan ook echt krijgen. Dan zijn we inmiddels een stuk verder en gaan ze {bewust} in strijd met artikel 5 van de wegenverkeerswet. Dan mag je aangifte doen, maar zover komt het eigenlijk nooit.
Het is vooral ook de levertijd van die dingen, in april willen we eigenlijk al wel een maandje of 4 de fiets in huis hebben.vinom schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:16:
@Quad Mijn vrouw heeft nu een klein jaartje de Miss Grace en die is er heel blij mee. Ik heb er ook een aantal keer op gereden en mijn enige punt is dat ik het een erg zware fiets vind. Voor de rest rijd het heerlijk. Stella fiets hadden we toen ook proef getreden, maar voelde veel minder goed afgewerkt. Allerlei piepjes en kraakjes en je hoorde de accu een hoge frequentie afgeven tijdens de ondersteuning.
⏩ PVOutput☀️
Ik hoop toch dat dit laatste stuk een geintje isjimh307 schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:35:
[...]
Daar mag je blij mee zijn
Heel vaak gebruiken fietsen te dunne spaken dan waarvoor ze bedoeld zijn. Met een goed spaakpatroon kunnen spaken veel hebben, maar met een middenmotor wil je wel dikkere spaken in het achterwiel (ik heb spaak 12 , de zogenaamde PTT spaken). Het vermogen doet er niet zo erg toe want Stromer gebruikt ook vrij dunne spaken, maar het koppel doet er wél toe. Mijn Brose is 90nm en daarmee kun je spaken breken. Niet direct, maar na een paar weken. Stromer doet 35-45nm en de hub motor is ook groter.
In principe horen spaken niet zomaar los te komen zitten. Mijn achterwiel is begin dit jaar door een ervaren vlechtservice herspaakt en dat wiel is nog steeds kaarsrecht! Zo kan het dus ook en ik vraag doorgaans flink ondersteuning op mijn fiets.
De originele spaken waren te dun en slecht afgesteld. Die combi met 90nm is slecht en kom daar maar eens achter als spaken niet je vakgebied zijn. Dat originele wiel is nooit echt recht geweest en ik kon nooit de hoge stand gebruiken zonder dat er weer eens een brak (nummer zoveel) totdat ik het knap beu was en de FM gemaand heb echt goede spaken te gebruiken (DT Swiss). Nu fiets ik rustig in de hoogste stand voort en pak ik klimmetjes op de dijk pittig. Geen krimp van achteren.
PS: Hoe ik andere fietsers inhaal?
>bellen en kijken of ik reactie krijg
>zo niet dan vlak achter mijn voorligger nog een keer bellen
>zo niet dan roepen of ik er alsjeblieft langs mag
>werkt dat ook niet dan ga ik duwen en pers me er zo nodig tussen
>werkt het geheel écht niet mee dan dreig ik de politie te bellen (werkt altijd)
>in noodgeval ga ik even over de rijbaan voorbij en kunnen ze stoppen voor een vermaning, die ze dan ook echt krijgen. Dan zijn we inmiddels een stuk verder en gaan ze {bewust} in strijd met artikel 5 van de wegenverkeerswet. Dan mag je aangifte doen, maar zover komt het eigenlijk nooit.
Want anders...........
@Tommie12 Ik heb dus sinds kort een Pegasus Tecaro met een enviolo, maar ik vind ook dat mijn trapfrequentie vrij hoog ligt, zou een ander setje tandwielen daar verandering in kunnen brengen? en kan dat zo maar?Tommie12 schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:45:
[...]
Setje andere tandwielen kan helpen...
Op mijn 25 km/h fiets kan ik de grootste verhouding amper gebruiken.
Ja, dat kan. (Maar kan wel zijn dat een nieuwe riem moet kopen)Bubba76 schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:08:
[...]
@Tommie12 Ik heb dus sinds kort een Pegasus Tecaro met een enviolo, maar ik vind ook dat mijn trapfrequentie vrij hoog ligt, zou een ander setje tandwielen daar verandering in kunnen brengen? en kan dat zo maar?
Hoe veel tanden heb je voor en achteraan?
Ik ken de mijne niet direct van buiten.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Echt he, road rage op de fiets. Gewoon even wachten, krijg je vaak nog excuses ookSupertjeduc schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:41:
[...]
Ik hoop toch dat dit laatste stuk een geintje is
Want anders...........
Je kan het koppel van een middenmotor niet vergelijken met een naafmotor.jimh307 schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:35:
[...]
Daar mag je blij mee zijn
De overbrenging van ca 1:2 à 1:3 zit daar tussen doordat je een groter voortandwiel hebt tov achteraan.
Dus die 90 Nm van je Brose kan je vergelijken met 30-45 Nm bij een naafmotor.
Als je deze bedoelt https://www.12gobiking.nl/cortina-e-silento-pro-2021Ferruginous Hwk schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:39:
[...]
Ah intube.. Ik was nog niet bekend met de term.
Ben ook vooral benieuwd. Wat jullie spec-wise vinden van de Cortina E-Silento Pro in relatie tot de prijs?
Vrij correct geprijsd, enige tegenvaller vind ik de Nexus 7 naaf.
Dat is op zijn zachtst gezegd zowat de slechtste die Shimano levert.
Mijn zus wil haar Gazelle Orange C7 accu laten reviseren/opplussen. Wat zijn de goeie bedrijven om dit te laten doen?
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
https://fietsaccuservice.nl/
Goede ervaringen mee via werk. Wat voor motor zit erin? Als het een Bosch is moet deze wel via een Bosch dealer geactiveerd worden.
Goede ervaringen mee via werk. Wat voor motor zit erin? Als het een Bosch is moet deze wel via een Bosch dealer geactiveerd worden.
Wat is er zo slecht aan een Nexus 7 naaf? Ik weet dat een Nexus 7 geen direct drive heeft maar voor de rest zou ik het geen slechte naaf noemen. Stuk gaan ze zelden. Nexus 4 die gaan vaak stuk.Tommie12 schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:38:
[...]
Als je deze bedoelt https://www.12gobiking.nl/cortina-e-silento-pro-2021
Vrij correct geprijsd, enige tegenvaller vind ik de Nexus 7 naaf.
Dat is op zijn zachtst gezegd zowat de slechtste die Shimano levert.
never argue with a moderator, he will shut your account down.
De motor is een Bosch active line met een Powerpack 400. Activeren via een Bosch dealer is dan wel weer lastig.....madmaxf1 schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:21:
https://fietsaccuservice.nl/
:strip_exif()/f/image/JsSQ8wQvNjEmF1xJT8oMsC1O.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door OgWok op 09-11-2020 14:27 ]
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Een vraagje aan de bafang BBS bezitters/kenners.
Hebben jullie deze voorzien van extra smering/vet, en zo ja, pas wanneer deze meer geluid gaat maken?
Ik lees er goede berichten over, maar is het ook echt nodig? Ik heb de laatste versie BBS 02, nu ongeveer 1000 km mee gereden en maakt nog geen extra geluid.
Zo ja, wat voor vet hebben jullie gebruikt?
Hebben jullie deze voorzien van extra smering/vet, en zo ja, pas wanneer deze meer geluid gaat maken?
Ik lees er goede berichten over, maar is het ook echt nodig? Ik heb de laatste versie BBS 02, nu ongeveer 1000 km mee gereden en maakt nog geen extra geluid.
Zo ja, wat voor vet hebben jullie gebruikt?
Die naaf loopt echt niet licht, zelfs zwaarder dan een Enviolo. En die zou snel last krijgen van het extra koppel.Speedster schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:12:
[...]
Wat is er zo slecht aan een Nexus 7 naaf? Ik weet dat een Nexus 7 geen direct drive heeft maar voor de rest zou ik het geen slechte naaf noemen. Stuk gaan ze zelden. Nexus 4 die gaan vaak stuk.
Nexus 8 is zo veel beter, en zelfs de nieuwe Nexus 5 is beter omdat die echt voor ebikes ontwikkeld is.
Zonder precies te snappen wat je zegt (want tot nog toe beperkt geïnteresseerd geweest in fietstechnieken) komen wel de volgende vragen in mij op.Tommie12 schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:26:
[...]
Die naaf loopt echt niet licht, zelfs zwaarder dan een Enviolo. En die zou snel last krijgen van het extra koppel.
Nexus 8 is zo veel beter, en zelfs de nieuwe Nexus 5 is beter omdat die echt voor ebikes ontwikkeld is.
Als de Nexus 7 zoveel minder is dan bijvoorbeeld de Nexus 8, waarom brengen merken zoals Cortina dan nog fietsen uit met zo'n naaf in het segment (3000-4000 euro)? Is het prijsverschil tussen de 7 en de 8 dan zo groot dat ze zich daarmee ten opzichte van de concurrentie uit de markt prijzen?
Want als die naaf echt zo slecht is is het afbreukrisico voor het merk natuurlijk best groot.
Toch lees ik in dit topic (heb mijn zoektocht beperkt tot deel 3) weinig klachten.
Waar komt jouw kennis vandaan @Tommie12 ? Werk je wellicht in de fietsbranche?
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Ik heb er geen verstand van, maar mijn vorige fiets had een Nexus 4 en die was inderdaad stuk. Daarom zocht ik in eerste instantie ook naar een fiets met derailleur (al is het een Alfine 8 geworden)
Mijn zoon heeft een gewone fiets gehad met die naaf, en mijn vrouw een giant ebike met die 7 speed.Ferruginous Hwk schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:43:
[...]
Zonder precies te snappen wat je zegt (want tot nog toe beperkt geïnteresseerd geweest in fietstechnieken) komen wel de volgende vragen in mij op.
Als de Nexus 7 zoveel minder is dan bijvoorbeeld de Nexus 8, waarom brengen merken zoals Cortina dan nog fietsen uit met zo'n naaf in het segment (3000-4000 euro)? Is het prijsverschil tussen de 7 en de 8 dan zo groot dat ze zich daarmee ten opzichte van de concurrentie uit de markt prijzen?
Want als die naaf echt zo slecht is is het afbreukrisico voor het merk natuurlijk best groot.
Toch lees ik in dit topic (heb mijn zoektocht beperkt tot deel 3) weinig klachten.
N=2, maar ik vond die fietsen niet goed rijden, en het was moeilijk om die zo af te stellen dat die fiets niet ging doortrappen.
Toen ik dan een nieuwe fiets zocht, ben ik wat gaan zoeken ( en niet alleen op Tweakers).
Interne weerstand is groot, en dit is zowat de goedkoopste naaf die er is met meer dan 4 versnellingen.
Fietsen worden nogal divers geprijsd, en niet elke fabrikant is consequent.
Ik zou een derailleur verkiezen boven die naaf, terwijl ik toch een grote fan ben van een riem.
einoj1 schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:45:
Nu merkte ik ook dat het voorwiel 2 mm spaken heeft (zoals mijn oude fiets) maar het achterwiel 2.5 mm spaken, zal allicht nodig zijn voor extra belasting…
Nee.... de oplossing is niet dikkere spaken, de oplossing is verjongde spaken.jimh307 schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:35:
[...]
Heel vaak gebruiken fietsen te dunne spaken dan waarvoor ze bedoeld zijn. Met een goed spaakpatroon kunnen spaken veel hebben, maar met een middenmotor wil je wel dikkere spaken in het achterwiel (ik heb spaak 12 , de zogenaamde PTT spaken). Het vermogen doet er niet zo erg toe want Stromer gebruikt ook vrij dunne spaken, maar het koppel doet er wél toe.
Ik heb het al meermaals gezegd, maar deze misvatting blijft terug komen: in geval van spaak problemen moet je NIET vragen om dikkere spaken, maar om butted/verjongde spaken. Dikke spaken zijn aanzienlijk minder sterk dan verjongde spaken.
Allereerst de Nexus 8 loopt beter en is naar verluidt ook sterker. Toch vind ik persoonlijk dat de reputatie van de Nexus 7 slechter is dan verdiend.Ferruginous Hwk schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:43:
[...]
Zonder precies te snappen wat je zegt (want tot nog toe beperkt geïnteresseerd geweest in fietstechnieken) komen wel de volgende vragen in mij op.
Anecdotisch, maar mijn schoonmoeder zal zo'n 40.000+km hebben gedraaid met een MM en een Nexus 7. Ook op twee oudere gewone fietsen, waarvan er één wordt bereden door een wielrenner nooit issues gehad met de Nexus 7.
Tot slot; als een Nexus 7 kapot gaat kan je hem altijd nog vervangen door een Nexus 8/Alfine,
Resumerend, als je kan kiezen wil je de Nexus 8, maar het is absoluut niet het einde van de wereld als je favoriete model alleen met de 7 is te verkrijgen.
Gaat het niet eerder om vermoeiing dan sterkte? Want dikke spaken zijn niet persé minder sterk, maar het voordeel bij butted spokes is vooral dat ze elastischer zijn en dus minder last hebben van vermoeiing/fatigue. Dat is toch mijn materiaalkundige insteek, kan goed zijn dat ik iets over het hoofd zie, want ik ben zeker geen fietsexpert.roffeltjes schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:02:
Nee.... de oplossing is niet dikkere spaken, de oplossing is verjongde spaken.
Ik heb het al meermaals gezegd, maar deze misvatting blijft terug komen: in geval van spaak problemen moet je NIET vragen om dikkere spaken, maar om butted/verjongde spaken. Dikke spaken zijn aanzienlijk minder sterk dan verjongde spaken.
Je hebt gelijk, het gaat om de elasticiteit.Kaickul schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:39:
[...]
Gaat het niet eerder om vermoeiing dan sterkte? Want dikke spaken zijn niet persé minder sterk, maar het voordeel bij butted spokes is vooral dat ze elastischer zijn en dus minder last hebben van vermoeiing/fatigue. Dat is toch mijn materiaalkundige insteek, kan goed zijn dat ik iets over het hoofd zie, want ik ben zeker geen fietsexpert.
Het wiel gaat minder snel krom (omdat de spaken minder snel loslopen) en je hebt minder snel spaakbreuk. (omdat de spaak minder snel breekt op de kop) Het resulterende wiel is dus "sterker" als je verjongde spaken kiest.
Of een spaak nu al dan niet "sterker" is in het geheel natuurlijk onbelangrijk, het gaat om het wiel.
[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 10-11-2020 11:45 ]
Jij hoeft niet zo te schreeuwen, ventroffeltjes schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:02:
[...]
[...]
Nee.... de oplossing is niet dikkere spaken, de oplossing is verjongde spaken.
Mijn achterwiel is herspaakt door een specialist en als die denkt dat dikkere spaken afdoende zijn is dat ook zo. Die spaken hebben het al alom bewezen door niet te breken en door een blijvend kaarsrecht wiel. Wat jij zegt doet er dan niet zodanig iets toe om onze bevindingen te minachten. Waarom zou spaak 12 dan bestaan? Volgens mijn FM voor mensen die met zware beladingen rijden of veel kracht zetten op het wiel.
Een Stromer heeft dunnere spaken en die zullen wellicht goed zijn, maar het klopt dat het valt of staat met de kwaliteit van inrijgen en het soort spaak en daar telt koppel WEL degelijk een rol in. Ik heb ook natuurkunde gehad op de havo. Ben geen gekke henkie.
Ik vind het hier steeds minder leuk worden omdat je zo op je woorden moet letten. JIJ en anderen zijn géén schoolmeester of decaan, maar mede-tweakers en dat wordt vaak uit het oog verloren. Dus neem ook eens iets aan van een ander en als je het echt zodanig veel beter weet<>neem een andere baan en wordt rijk.
Ik neem even afstand hier.
Ik schreeuw niet, maar omdat dit iets is wat heel belangrijk is voor medegebruikers moet wel de juiste informatie worden gegeven, dus gebruik ik inderdaad de "vet" optie. We hebben het hier niet over de kleur van een bel, we hebben het over de integriteit van een wiel.jimh307 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:47:
[...]
Jij hoeft niet zo te schreeuwen, vent![]()
Mijn achterwiel is herspaakt door een specialist en als die denkt dat dikkere spaken afdoende zijn is dat ook zo.
Mert een ton respect voor je kennis en die van je FM;
Onverjongde spaken zijn absoluut minder sterk.
Bekijk deze google resultaten rustig, in plaats van meteen te denken dat ik je persoonlijk probeer onderuit te halen.
Het is ook niet zomaar een advies wat zonder consequenties is, je zal het niet weten, maar niet elke naaf is geschikt voor een dikker spaak, waardoor de flens onder extra druk komt te staan. Niet alleen kies je in dat geval dus voor een zwakker wiel, je zorgt voor een grotere kans opeen scheurend spaakgat (ja, een te dunne spaak kan tot hetzelfde probleem leiden).
Ik hoop dat je snapt aan de hand van deze info dat ik niet zomaar iets roep maar dat dit een absoluut correct verhaal was en dat je helaas niet goed bent voorgelicht. Dat gebeurd nu eenmaal, zeker in de fietsenwereld.Ik neem even afstand hier.
[ Voor 31% gewijzigd door roffeltjes op 10-11-2020 16:32 ]
Na een lieve PB blijf ik hier gewoon reageren. Het speelt me parten al die coronaregels en gedoe. Ik had het rustiger moeten uitleggen. Dit was vanaf vanmorgen al geen fijne werkdag en er is corona in de familie. Ben zelf nog vrij, maar ik ben zo voorzichtig. Mijn zaak moet wel door blijven gaan.
===
Sowieso heb ik in het verleden vaak trammelant gehad met fietsenmakers en de mijne kan veel, maar geen wiel spaken. Na zoveel spaken later ging ik op mijn strepen staan en heb ik de klus overgedragen aan een erkende vlechtservice. Nu is het eindelijk goed en vertrouw ik het wiel. Er zit ook een extra sterke velg in.
Maar mocht ik geëmmer hebben met de spaken van een toekomstige Stromer dan laat ik deze ook gewoon herspaken met de meest geschikte spaak daarvoor, maar Stromer gebruikt DT Swiss en dat moet wel goed zijn. Ik hoor die problemen niet veel bij Stromer en bij mijn originele achterwiel dorst ik niet eens op vol vermogen te fietsen. Toen ik dit wel ging doen brak de ene na de andere spaak. Toen is het wiel herspaakt bij FM en daarin braken ook spaken. Toen heb ik dit grondig aangepakt. Ook met deze spaken had ik in het begin moeite met de hoogste ondersteuning te rijden (bang dat die ook zouden breken), maar heb ik het vertrouwen langzaam teruggewonnen.
===
Sowieso heb ik in het verleden vaak trammelant gehad met fietsenmakers en de mijne kan veel, maar geen wiel spaken. Na zoveel spaken later ging ik op mijn strepen staan en heb ik de klus overgedragen aan een erkende vlechtservice. Nu is het eindelijk goed en vertrouw ik het wiel. Er zit ook een extra sterke velg in.
Maar mocht ik geëmmer hebben met de spaken van een toekomstige Stromer dan laat ik deze ook gewoon herspaken met de meest geschikte spaak daarvoor, maar Stromer gebruikt DT Swiss en dat moet wel goed zijn. Ik hoor die problemen niet veel bij Stromer en bij mijn originele achterwiel dorst ik niet eens op vol vermogen te fietsen. Toen ik dit wel ging doen brak de ene na de andere spaak. Toen is het wiel herspaakt bij FM en daarin braken ook spaken. Toen heb ik dit grondig aangepakt. Ook met deze spaken had ik in het begin moeite met de hoogste ondersteuning te rijden (bang dat die ook zouden breken), maar heb ik het vertrouwen langzaam teruggewonnen.
Bij welke dealer de Coboc getest? Ik heb er nog geen gevonden om te testen (regio Amsterdam). En zou dat wel graag doen ook.StLucifer schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:06:
[...]
Onlangs een proefrit gemaakt op de Cowboy, viel me erg tegen qua ondersteuning. Afgelopen week daarom de Coboc one Brooklyn ook maar eens getest, welke qua aandrijving vergelijkbaar zou moeten zijn. Dat model stond me al veel meer aan en wist veel natuurlijker (en merkbaar) ondersteuning te geven. Ik heb nu een verzoek uitstaan bij de verkoper om te achterhalen wat de levertijd is.
Weet iemand hier meer te vertellen over maximale ondersteuning van de Coboc one Brooklyn? De site zegt 250/500W Peak en elders lees ik dat er meerdere varianten zijn. Bij bestellen kan ik echter niet kiezen.
Thanks, valt soms allemaal niet mee, maar het valt me wel mee dat ik ook eens wat bozig mag zijn. Gelukkig konden we het constructief oplossen.
For the record, ik ben ook wel eens wat relaxter geweest.jimh307 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:40:
Na een lieve PB blijf ik hier gewoon reageren. Het speelt me parten al die coronaregels en gedoe.
- Werk
- COVID
- US election onzin
Ik lees mijn laatste post en vind hem totaal niet de toon hebben die ik probeer mee te geven (zeker niet aan JimH). Zoals gezegd heb al direct JimH gemsged om te zeggen dat het niet mijn bedoeling is. Ben alleen te gaar om nu nog een keer te gaan verspijkeren, weet ook niet of ik de post nog een keer moet gaan Frankensteinen.

Takeaway: Ik probeer niemand de les te lezen, ik wil vooral goed advies geven
Iedereen mag me overigens altijd aanspreken op mijn bruuske toonzetting. Die spiegel heb ik af en toe nodig.

[ Voor 34% gewijzigd door roffeltjes op 10-11-2020 20:03 ]
We leven allemaal in een ongemakkelijke tijd. Gelukkig neem ik ook tijd voor afleiding en zo game ik een goed uur per dag voor het slapen gaan.
En @roffeltjes, we blijven blij met jouw adviezen. Daar staan een hele hoop nuttige dingen tussen. Dat vind ik juist zo mooi aan tweakers. De een weet alles van accu's, de ander van geometrie en weer de ander van techniek.
Dus strijdbijltje diep begraven en we pikken weer lekker de draad op. Morgen weer een nieuwe verse dag met nieuwe kansen
En @roffeltjes, we blijven blij met jouw adviezen. Daar staan een hele hoop nuttige dingen tussen. Dat vind ik juist zo mooi aan tweakers. De een weet alles van accu's, de ander van geometrie en weer de ander van techniek.
Dus strijdbijltje diep begraven en we pikken weer lekker de draad op. Morgen weer een nieuwe verse dag met nieuwe kansen
Nu deze discussie voorbij is, is het tijd om onze woede en boze retoriek achter ons te laten en samen te komen als community. Het is tijd voor Tweakers om te verenigen. En de wonden te helen. We zijn GOT. En er is niets wat we niet kunnen doodpraten als we het maar samen doen.

Ja ik verdien straf voor deze post

Ja ik verdien straf voor deze post
Roffeltjes hierboven: YouTube: Mel Gibson yelling FREEDOM in "Braveheart" (1995)

Edit: met de discussie over spaken hierboven. Ze zitten bij mij allemaal nog vast, maar als ze ooit eens los komen te zitten kan ik dat dan met zo’n rond gereedschapje vastdraaien? Al gaande lerende zeg maar (Ongeveer het enige dat mijn vader mij nooit geleerd heeft en voor mij deed), of is dat erg moeilijk goed te doen?
Edit: met de discussie over spaken hierboven. Ze zitten bij mij allemaal nog vast, maar als ze ooit eens los komen te zitten kan ik dat dan met zo’n rond gereedschapje vastdraaien? Al gaande lerende zeg maar (Ongeveer het enige dat mijn vader mij nooit geleerd heeft en voor mij deed), of is dat erg moeilijk goed te doen?
[ Voor 58% gewijzigd door jodeltje op 10-11-2020 22:49 ]
... moeilijke deze....jodeltje schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:36:
Roffeltjes hierboven: YouTube: Mel Gibson yelling FREEDOM in "Braveheart" (1995)
Als er 1 spaak los staat, dan kan je die wat bijdraaien, maar bij meerdere spaken laat je dat best doen door een specialist, en dan is het best dat die de spaakspanning van alle spaken kan meten.
Ik heb ooit een wiel wat een beetje krom was proberen recht te krijgen.
Wiel vastgezet in een vork, krijtje tegen de velg, links en rechts, en dan bij of los draaien....
Ik bleef maar draaien, en op het einde stond alles fout, het wiel liep in een 8, en had nog eens een hoogteslag ook.
Sindsdien is het simpel.... fietsenmaker.
Ik wil heel veel doen aan een fiets, maar van de spaken blijft ik af.
Dat was zo ongeveer de boodschap 30+ jaar geleden.Tommie12 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:55:
[...]
Ik wil heel veel doen aan een fiets, maar van de spaken blijft ik af.
Heel irritant. Moet. Alles. Zelf. Kunnen.
Maar bedankt voor je advies, ik zal hem, mocht dat ooit nodig zijn, naar de fietsenmaker brengen.
[ Voor 5% gewijzigd door jodeltje op 10-11-2020 23:08 ]
Op zich is het proces niet "ingewikkeld". Maar het vraagt heel veel tijd, aandacht en een (klein beetje) goede fijne motoriek.jodeltje schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:59:
[...]
Dat was zo ongeveer de boodschap 30+ jaar geleden.
Heel irritant. Moet. Alles. Zelf. Kunnen.
Maar bedankt voor je advies, ik zal hem, mocht dat ooit nodig zijn, naar de fietsenmaker brengen.
Met andere woorden ik kan het absoluut niet
AANNAME: Het grootste probleem is dat je het gewoon niet vaak genoeg zal doen om er echt goed in te worden en dit is nou net zo'n dingetje waar oefening kunst baart.
Mijn FM kan een wiel rechten terwijl ik met mijn ogen knipper met een vork en een muntje (muntje gebruikt hij om de afstand tot de velg te meten). Maar hij heeft het krankzinnig vaak gedaan en vind het leuk om te doen (aandacht!).
Maar een wiel vlechten en dan afspannen is een stuk meer werk dan even alle spaken na te lopen en een slagje eruit te spannen (nu ik dit schijf gok ik dat ik de volgorde omdraai, whatever, ik betaal iemand ervoor om dit te doen^^).
Wat misschien je wel aanmoedigt is dat er best wel wat mensen zijn die het leuk vinden, dus als je van dit soort klusjes houdt zou ik het zeker een keer proberen.
En nu zit ik te overwegen wat kromme oefenwielen te halen, alsof ik niet genoeg te doen hebroffeltjes schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:16:
[...]
Wat misschien je wel aanmoedigt is dat er best wel wat mensen zijn die het leuk vinden, dus als je van dit soort klusjes houdt zou ik het zeker een keer proberen.
Ik zal eens met de 2e hands fietsenhandel verderop in de straat gaan praten
Ik ben voor mijn vriendin met dezelfde zoektocht bezig. Ze heeft nu een niet elektrische miss grace waar ze super blij mee is. Mandje voorop voor schooltas en kind achterop. Ze wil alleen elektrische fietsQuad schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:39:
Nu onze kleine goed kan zitten komt ook de mogelijkheid om even met een fiets eropuit te gaan.
.....
Bij mij in t lijstje
- cortina e common family
- Cortina E-U4 Transport Raw MM N8
- batavus quip cargo e-go
Bij fietsenstunt beide rond 2100
Nu heeft de batavus de standaard bosvh comfortline motor, daar maak ik mij wat zorgen over of die wel krachtig genoeg is voor transportfiets. Voor mij hoeft het niet super natuurlijk, ik wil felle ondersteuning
De cortina heeft de bafang m420 en daar lees ik wisselende (uitval?) verhalen over. Vriendin heeft een qic mn7 met de bafang 300 en die is super tevreden.
Volgens fietsenmaker is de cortina meer compleet omdat die trap en rotatiesensor heeft. Qua specs gaat die bafang ook harder. Fietsenbond test zegt echter dat de bosch in de praktijk toch sneller fietst dan de bafang
Help! Iemand die mij hier in de juiste richting kan duwen?
CISSP! Drop your encryption keys!
Die man springt straks een gat in de lucht als jij het onder de knie hebt.jodeltje schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:37:
[...]
En nu zit ik te overwegen wat kromme oefenwielen te halen, alsof ik niet genoeg te doen heb![]()
Ik zal eens met de 2e hands fietsenhandel verderop in de straat gaan praten
Het leuke is, je hebt maar één wiel nodig om te oefenen.
Een recht wiel krom maken is een eitje.
Je kan wel wat instructies vinden op youtube.
Ik ben zelf FM en heb erg slechte ervaring mee met de bafang fietsen, zou ik dus nooit kopen. Bosch is gewoon beter. BSP is ook gestopt met Bafang vanwege de slechte ervaring.laurens0619 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 05:45:
[...]
Ik ben voor mijn vriendin met dezelfde zoektocht bezig. Ze heeft nu een niet elektrische miss grace waar ze super blij mee is. Mandje voorop voor schooltas en kind achterop. Ze wil alleen elektrische fiets
Bij mij in t lijstje
- cortina e common family
- Cortina E-U4 Transport Raw MM N8
- batavus quip cargo e-go
Bij fietsenstunt beide rond 2100
Nu heeft de batavus de standaard bosvh comfortline motor, daar maak ik mij wat zorgen over of die wel krachtig genoeg is voor transportfiets. Voor mij hoeft het niet super natuurlijk, ik wil felle ondersteuning
De cortina heeft de bafang m420 en daar lees ik wisselende (uitval?) verhalen over. Vriendin heeft een qic mn7 met de bafang 300 en die is super tevreden.
Volgens fietsenmaker is de cortina meer compleet omdat die trap en rotatiesensor heeft. Qua specs gaat die bafang ook harder. Fietsenbond test zegt echter dat de bosch in de praktijk toch sneller fietst dan de bafang
Help! Iemand die mij hier in de juiste richting kan duwen?
Die Quip is een leuke fiets, moet wel houden van de frame
Als je FM een Pegasus dealer is is het ook wel de moeite waard om daar naar te kijken. Zijn wij net geworden en krijgen in 2021 een model die rond de 2400 is met bosch, belt en magura remmen.
AFAIK ben je de eerste en enige hier. Ai..... nu is er iemand die mijn geniepige misnformatie campagne kan ondermijnen
Top! Dank je voor het reagerenkadooosh schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:34:
[...]
Ik ben zelf FM en heb erg slechte ervaring mee met de bafang fietsen, zou ik dus nooit kopen. Bosch is gewoon beter. BSP is ook gestopt met Bafang vanwege de slechte ervaring.
Die Quip is een leuke fiets, moet wel houden van de frame![]()
Als je FM een Pegasus dealer is is het ook wel de moeite waard om daar naar te kijken. Zijn wij net geworden en krijgen in 2021 een model die rond de 2400 is met bosch, belt en magura remmen.
Is die ervaring met alle Bafang motoren of alleen met de m420?
Mijn zorg is een beetje is dat de Batavus (die zou het dan worden, mijn vriendin wil transportrekje met mandje) de lichtste bosch motor heeft. Ook al is de bafang dan misschien niet het beste merk, hij heeft wel meer pit (en standaard grotere accus) dan de Bosch Activeline op een relatief zware transportfiets
[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 11-11-2020 11:02 ]
Als je niet dikwijls lang bergop moet, dan is die motor voldoende hoor.laurens0619 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:02:
[...]
Top! Dank je voor het reageren
Is die ervaring met alle Bafang motoren of alleen met de m420?
Mijn zorg is een beetje is dat de Batavus (die zou het dan worden, mijn vriendin wil transportrekje met mandje) de lichtste bosch motor heeft. Ook al is de bafang dan misschien niet het beste merk, hij heeft wel meer pit (en standaard grotere accus) dan de Bosch Activeline op een relatief zware transportfiets
Top!
Ga ik die bestellen
Standaard heeft die fiets 300wh, zelf zat ik te denken om hem te upgraden voor 150 euro naar 400wh. Denk niet dat ik tekort kom met 300 maar aangezien accus slijten is het fijn om wat meer marge te pakken
Ga ik die bestellen
Standaard heeft die fiets 300wh, zelf zat ik te denken om hem te upgraden voor 150 euro naar 400wh. Denk niet dat ik tekort kom met 300 maar aangezien accus slijten is het fijn om wat meer marge te pakken
300 zou ik ook nooit kopen. Zo lan je ritten niet langer zijn dan 50 km kom je met 400 Wh wel terug thuis. Je kan 70 km halen, maar dan zeker niet op de hoogste ondersteuning, en niet als het hard waait.laurens0619 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:25:
Top!
Ga ik die bestellen
Staat in het verkeerde topic.
Het is namelijk geen fiets maar een electrische motor.
Dat was bij Juizz. Helaas moest de verkoper mij bellen met de mededeling dat Coboc helemaal niet meer gaat leveren, was hij zelf (natuurlijk) ook niet blij mee.Lau_P schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:41:
[...]
Bij welke dealer de Coboc getest? Ik heb er nog geen gevonden om te testen (regio Amsterdam). En zou dat wel graag doen ook.
Toch zou een middenmotor dat aan moeten kunnen. Juist door de grote variabele toerenbereik fiets je hem niet zo makkelijk warm/heet. Of de accu het kan is een tweedeTommie12 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:07:
[...]
Als je niet dikwijls lang bergop moet, dan is die motor voldoende hoor.
Ja, ik had bij Juizz geïnformeerd maar die gaven aan geen Coboc meer te verkopen. Dus of ik nu nog echt enthousiast ben over Coboc... niet echt. Coboc Brooklyn wordt ook pas weer in voorjaar geleverd volgen de website. Schiet niet op dus... maar weer verder zoeken.StLucifer schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:31:
[...]
Dat was bij Juizz. Helaas moest de verkoper mij bellen met de mededeling dat Coboc helemaal niet meer gaat leveren, was hij zelf (natuurlijk) ook niet blij mee.
Nu de eerste 100 kilometer op m'n Cube Touring Pro Hybrid 2021 erop zitten voor woon werk verkeer. Hij fietst heerlijk en kan eigenlijk tot nu toe geen nadelen benoemen (wie weet over 1000 km).
Zojuist de eerste keer de ketting gesmeerd, eerst met een lap het vuil eraf gehaald, vervolgens de Finish Line Wet Lubricant erop, en het overtollige met een andere lap eraf gehaald. Eerste keer dat ik dit zelf doe, dus geen idee of ik het goed heb gedaan en hoe vaak ik dit moet herhalen (is elke 100 km te vaak, te weinig?).
Iemand wat advies over het onderhoud wat ik zelf prima zou moeten kunnen doen?
Zojuist de eerste keer de ketting gesmeerd, eerst met een lap het vuil eraf gehaald, vervolgens de Finish Line Wet Lubricant erop, en het overtollige met een andere lap eraf gehaald. Eerste keer dat ik dit zelf doe, dus geen idee of ik het goed heb gedaan en hoe vaak ik dit moet herhalen (is elke 100 km te vaak, te weinig?).
Ketting proper en gesmeerd houden, bandendruk op peil houden, en af en toe eens kijken naar je remblokken en spaken.Quickdust schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:55:
Nu de eerste 100 kilometer op m'n Cube Touring Pro Hybrid 2021 erop zitten voor woon werk verkeer. Hij fietst heerlijk en kan eigenlijk tot nu toe geen nadelen benoemen (wie weet over 1000 km).
Meer is niet nodig.
Laden jullie je batterij altijd buiten op? Ik merk dat ik die random combustions bij lithiumbatterijen toch een beetje eng vind.
Ik ben wel benieuwd. Heb je de 625Wh of de 500Wh versie?Quickdust schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:55:
En dan heb ik weer een slag in mijn band
Toch wel vaak issues met een zijwand die cohesie verliest waardoor je een bobbel krijgt. Ik weet dat dit wel een Schwalbe dingetje is, heeft er iemand ervaring met Continental Top Contact 2?
https://www.cyclingweekly...20repeated%20applications.
Ik denk dat je aanpak voor de wintermaanden prima is, maar als het beter (droger) weer wordt zou ik naar een dry lube overgaan. Maar dat is dus heel persoonlijk
Betreft de frequentie; daar is niks zinnigs over te zeggen. Als hetin een wolkbreuk terecht komtt kan het in een dag weg zijn, maar dat is uitzonderlijk*. Meestal hoor je het wel. Als je het gaat voelen ben je (veel) te laat
* Dit gaat trouwens ook op voor remblokjes. Paar dagen regen en je blokken smelten weg. Mooi weer en je kan blijven doorrijden zonder noemenswaardige slijtage.
Toch wel vaak issues met een zijwand die cohesie verliest waardoor je een bobbel krijgt. Ik weet dat dit wel een Schwalbe dingetje is, heeft er iemand ervaring met Continental Top Contact 2?
Er zijn heel veel methoden voor kettingonderhoud met allemaal de eigen aanhangers.Quickdust schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:55:Eerste keer dat ik dit zelf doe, dus geen idee of ik het goed heb gedaan en hoe vaak ik dit moet herhalen (is elke 100 km te vaak, te weinig?).
https://www.cyclingweekly...20repeated%20applications.
Ik denk dat je aanpak voor de wintermaanden prima is, maar als het beter (droger) weer wordt zou ik naar een dry lube overgaan. Maar dat is dus heel persoonlijk
Betreft de frequentie; daar is niks zinnigs over te zeggen. Als hetin een wolkbreuk terecht komtt kan het in een dag weg zijn, maar dat is uitzonderlijk*. Meestal hoor je het wel. Als je het gaat voelen ben je (veel) te laat
* Dit gaat trouwens ook op voor remblokjes. Paar dagen regen en je blokken smelten weg. Mooi weer en je kan blijven doorrijden zonder noemenswaardige slijtage.
Zolang je de accu (of de fiets...) niet hebt laten stuiteren, is de kans daarom minimaal volgens mij.aquinox schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:52:
Laden jullie je batterij altijd buiten op? Ik merk dat ik die random combustions bij lithiumbatterijen toch een beetje eng vind.
Die snap ik niet[b]roffeltjes schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:23:

Ik heb voor de 500 Wh versie gekozen. Een enkele rit naar m'n werk is 13 km. Dus drie dagen op een volle accu haal ik makkelijk.JacobX schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:56:
[...]
Ik ben wel benieuwd. Heb je de 625Wh of de 500Wh versie?
Zo, morgen (als het goed is) éindelijk voor een electrische fiets kijken.
Nu pas echt tijd voor namelijk. 
Ik heb een klein shortlistje gemaakt aan de hand van mijn eerdere eisen (zie Bart-Willem in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3" en Bart-Willem in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3") en is natuurlijk ook afhankelijk van het assortiment van de fietsenmaker waar ik morgen naar toe ga. Ik heb daar in het verleden een paar gebruikte fietsen gekocht en die doen het nog steeds prima (zelfs bij compleet gebrek aan onderhoud, en het kleine freubelwerk doe ik zelf).
"Nadeel" is dat de fietsenmaker alleen Batavus en Gazelle als electrische fietsen verkoopt en ook Cortina levert maar daarvan lijken ze alleen de niet-electrische fietsen van te leveren.
Als ik dan kijk met eerder geposte eisen dan komt mijn shortlist op dit uit:
- https://www.batavus.nl/el...e-go-extra-cargo#BE101181 want handig voor kinderzitje achterop, lekker cheap en eventueel bruikbaar voor pakketmeuk.
- https://www.gazelle.nl/citygo-c7-hms-v2 Eigenlijk vooral wegens de prijs, de fiets heeft een Shimano Steps-motor en daar zijn m'n ouders (hebben ieder een Cortina) wel tevreden over mits je niet in de buurt van de 25km/h komt omdat die motor dan gaat "tegenwerken" maar ze rijden meestal rond de 20-23. Geen idee hoeveel slechter een Steps motor is vergeleken met de Bosch maar prijstechnisch is die fiets wel erg interessant.
- https://www.gazelle.nl/grenoble-c8-hmb#configure=1 Of gewoon niet zeuren over de prijs en gewoon eentje pakken die goed afgewerkt is en een goede Bosch-motor heeft.
- https://www.gazelle.nl/grenoble-c380-hmb Het kan nog ietsjes gekker met een iets sterkere Bosch-motor. Of dat heel veel voordeel heeft weet ik niet, maar mocht ik er iets van een hondenkarretje achter willen gooien dan is het wel weer handig.
Ik vrees dat de levertijden wellicht wel invloed gaan hebben op mijn keuzestress.
Edit: door telkens de Facebook-ads blijft dit ding ook door mijn kop spoken: https://radpowerbikes.eu/...adrhino-electric-fat-bike Heel wat anders natuurlijk, en ik denk dat de zit niet heel erg super rechtop is (ondanks hogere stuur dan een standaard mountainbike). Wel heel cheap en het schijnen nog best goede fietsen te zijn ook.
Help!
Ik heb een klein shortlistje gemaakt aan de hand van mijn eerdere eisen (zie Bart-Willem in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3" en Bart-Willem in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3") en is natuurlijk ook afhankelijk van het assortiment van de fietsenmaker waar ik morgen naar toe ga. Ik heb daar in het verleden een paar gebruikte fietsen gekocht en die doen het nog steeds prima (zelfs bij compleet gebrek aan onderhoud, en het kleine freubelwerk doe ik zelf).
Als ik dan kijk met eerder geposte eisen dan komt mijn shortlist op dit uit:
- https://www.batavus.nl/el...e-go-extra-cargo#BE101181 want handig voor kinderzitje achterop, lekker cheap en eventueel bruikbaar voor pakketmeuk.
- https://www.gazelle.nl/citygo-c7-hms-v2 Eigenlijk vooral wegens de prijs, de fiets heeft een Shimano Steps-motor en daar zijn m'n ouders (hebben ieder een Cortina) wel tevreden over mits je niet in de buurt van de 25km/h komt omdat die motor dan gaat "tegenwerken" maar ze rijden meestal rond de 20-23. Geen idee hoeveel slechter een Steps motor is vergeleken met de Bosch maar prijstechnisch is die fiets wel erg interessant.
- https://www.gazelle.nl/grenoble-c8-hmb#configure=1 Of gewoon niet zeuren over de prijs en gewoon eentje pakken die goed afgewerkt is en een goede Bosch-motor heeft.
- https://www.gazelle.nl/grenoble-c380-hmb Het kan nog ietsjes gekker met een iets sterkere Bosch-motor. Of dat heel veel voordeel heeft weet ik niet, maar mocht ik er iets van een hondenkarretje achter willen gooien dan is het wel weer handig.
Ik vrees dat de levertijden wellicht wel invloed gaan hebben op mijn keuzestress.
Edit: door telkens de Facebook-ads blijft dit ding ook door mijn kop spoken: https://radpowerbikes.eu/...adrhino-electric-fat-bike Heel wat anders natuurlijk, en ik denk dat de zit niet heel erg super rechtop is (ondanks hogere stuur dan een standaard mountainbike). Wel heel cheap en het schijnen nog best goede fietsen te zijn ook.
Help!
[ Voor 8% gewijzigd door Bart-Willem op 12-11-2020 17:30 ]
1. Bij een velgrem ben je ongeveer een omwenteling van een wiel langer aan het remmen (je moet namelijk eerst de waterfilm wegdrukken. Bij schijfremmen is het minder kritisch.Quickdust schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:24:
[...]
Die snap ik niet. Waarom smelten de blokjes dan weg?
2. Je hebt meer last van klevend zand. Ook hier doet een schijfrem het beter (maar heb je er toch nog wel last van).
Deze dingen leveren extra slijtage op (ook al omdat die dingen elkaar versterken.
[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 12-11-2020 16:52 ]
De laatste weken komt het steeds vaker voor dat bij het wegrijden de teller van “procent nog vol” na een paar honderd meter al een paar procent minder aangeeft. Dat doet ie niet altijd. Vanmorgen stond de teller al bijna meteen op 93 %.
Accu 4 1/2 jaar oud, 22.000 kilometer. Is pas bij een servicebeurt nog doorgemeten: actieradius nog 87%.
Fiets staat altijd binnen, en continue aan de lader, zoals de garantiebepalingen voorschrijven.
Zou het aan de lader kunnen liggen? Wellicht zijn er lezers die ervaring hiermee hebben. Dan verneem ik dat graag.
Sparta M8i Ion, bouwjaar 2016, Yamaha middenmotor.
Met vriendelijke groet, Willem.
Accu 4 1/2 jaar oud, 22.000 kilometer. Is pas bij een servicebeurt nog doorgemeten: actieradius nog 87%.
Fiets staat altijd binnen, en continue aan de lader, zoals de garantiebepalingen voorschrijven.
Zou het aan de lader kunnen liggen? Wellicht zijn er lezers die ervaring hiermee hebben. Dan verneem ik dat graag.
In principe wel ja. Nu zal het zelden fout gaan, maar als je slaapt en het zou mis gaan dan heb je een probleem. Nu hoeft dat niet per se aan de accu zelf te liggen, maar als een lader foutief/defect raakt kan dat gevaarlijk zijn.aquinox schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:52:
Ik weet als geen ander hoe gevaarlijk dat kan zijn want ik heb de bewaking/regie over miljoen cellen en als je die brandmeldinstallaties ziet die daar hangen dan suggereert dit toch wel een potentieel gevaar. Zolang het niet vriest kun je hem rustig buiten opladen. Daar slijt ie nog minder snel ook.
OK duidelijk, ik ben namelijk zelf op zoek naar de 625Wh uitvoering (2021) en die is volgens mij nergens meer te krijgen.Quickdust schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:25:
[...]
Ik heb voor de 500 Wh versie gekozen. Een enkele rit naar m'n werk is 13 km. Dus drie dagen op een volle accu haal ik makkelijk.
Vraag me af hoe dat zit , ik heb dat altijd aan de lader ook gehoord van iemand die een koga had gekochtwwiilleemm schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:59:
De laatste weken komt het steeds vaker voor dat bij het wegrijden de teller van “procent nog vol” na een paar honderd meter al een paar procent minder aangeeft. Dat doet ie niet altijd. Vanmorgen stond de teller al bijna meteen op 93 %.
Terwijl het bij de meeste dingen toch af geraden wordt om hem altijd aan de lader te leggen
Dat lijkt mij bijna volstrekt onmogelijk. Dan zou je een accu hebben die nog niet op de markt is. Ik betwijfel dat soort metingen niet echt. Als ik de accu zou testen dan laat ik hem ontladen met 1C. Al helemaal niet als deze altijd aan de lader ligt. Hier gaat dus iets fout.wwiilleemm schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:59:
Misschien nog 87% na heel langzaam ontladen, maar dat is geen representatieve weergave van de 'real world' praktijk. Ik zou die FM wel eens willen spreken. Dit kan gewoon niet. Daar durf ik deftig op in te leggen.
Ik ben hier wel bekend als accudoctor, maar zo heel zuinig ga ik niet om met mijn accu. Het absolute minimum wat ik op 1 lading moet halen is 38 kilometer. Het maakt mij niet zoveel uit of ik nu 50 km kan halen of 70. Minimaal de helft van de tijd dat ik op de fiets zit staat deze op stand hoog. Daarvoor koop ik ook een elektrische fiets. Ik vind 25 km/h een lekkere snelheid en het trapt lekker licht. Opladen is simpel en als de accu op is zie ik dan wel weer. Tegen die tijd staat er een Stromer in de schuur. Die fietsen bereid je ook niet op de maximale actieradius. Waarvoor koop je hem dan. Ik hoef geen 45 km/h, maar 36-40 km/h is prima.
Als ik op mijn eigen fiets wind tegen heb ga ik niet ploeteren en laat ik de motor het meeste werk doen>die wind in je toet is heerlijk en die krijg je niet bij een bejaard tempo van 17 km/h.
Dus ook ik vind het heerlijk om op de hoogste stand te rijden

Continu aan de lader, dat is toch juist slecht voor de accu?
Chill! ik las over de branden bij stella dus toen moest ik toch ff achter mn oren krabben. Wat doe je als het vriest?jimh307 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:20:
[...]
In principe wel ja. Nu zal het zelden fout gaan, maar als je slaapt en het zou mis gaan dan heb je een probleem. Nu hoeft dat niet per se aan de accu zelf te liggen, maar als een lader foutief/defect raakt kan dat gevaarlijk zijn.
Ik weet als geen ander hoe gevaarlijk dat kan zijn want ik heb de bewaking/regie over miljoen cellen en als je die brandmeldinstallaties ziet die daar hangen dan suggereert dit toch wel een potentieel gevaar. Zolang het niet vriest kun je hem rustig buiten opladen. Daar slijt ie nog minder snel ook.
Overdag vriest het vaak niet en dan zou je hem overdag kunnen opladen. Mocht het echt stervenskoud zijn overdag dan is het slim om de accu binnenshuis {op de koelste plek} overdag op te laden.aquinox schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:32:
[...]
Chill! ik las over de branden bij stella dus toen moest ik toch ff achter mn oren krabben. Wat doe je als het vriest?
Zo, net proefgereden en het gaat een Gazelle Grenoble worden!
En voor mijn vrouw een Cortina gekocht (niet-electrisch) waar de kleine mooi met een kinderzitje achterop kan (fietsstoel en helm etc ook erbij gekocht).
Nu zijn er nog 2 keuzes die gemaakt moeten worden:
- een 53cm model (heb ik ook mee proefgereden, daar zat ik ook prima op) waar mijn vrouw dus ook op kan. Dat is dit model: https://www.gazelle.nl/grenoble-c8-hmb
- een 57cm model waar ook meteen Gazelle Connect op zit (bij deze maat past m'n vrouw er weer niet op denk ik). Bij Gazelle Connect heb je ook meteen GPS (tracking) en het kost 200 Euro extra. Maar het lijkt erop dat zoiets geen invloed heeft op de verzekeringspremie. Het gaat dan om deze fiets: https://www.gazelle.nl/grenoble-c8-hmb-connect-v2
Beetje een dilemma: want de 53cm versie met connect kan pas in maart geleverd worden.
Anders heb ik 'm volgende week al. 
Heeft dat Connect-gebeuren wel echt voordeel? Of zou ik dan beter bijvoorbeeld de ANWB-verzekering moeten nemen als 't puur om GPS-tracking gaat bij diefstal? Of is het sowieso onzin?
En dan nog de hamvraag: waar te verzekeren?
M'n eigen verzekeraar (ZLM) lijkt af te vallen omdat de premie daar 15 Euro per maand is. Dat lijkt bij ANWB (zo'n 9 Euro per maand of 11,11 per maand met GPS-tracking). Maar die GPS-ontvanger van de ANWB schijnen ze gewoon op je slot te plakken en extra vast te zetten met wat tie-wraps.
Oftewel: vrij makkelijk te verwijderen.
- een 53cm model (heb ik ook mee proefgereden, daar zat ik ook prima op) waar mijn vrouw dus ook op kan. Dat is dit model: https://www.gazelle.nl/grenoble-c8-hmb
- een 57cm model waar ook meteen Gazelle Connect op zit (bij deze maat past m'n vrouw er weer niet op denk ik). Bij Gazelle Connect heb je ook meteen GPS (tracking) en het kost 200 Euro extra. Maar het lijkt erop dat zoiets geen invloed heeft op de verzekeringspremie. Het gaat dan om deze fiets: https://www.gazelle.nl/grenoble-c8-hmb-connect-v2
Beetje een dilemma: want de 53cm versie met connect kan pas in maart geleverd worden.

Heeft dat Connect-gebeuren wel echt voordeel? Of zou ik dan beter bijvoorbeeld de ANWB-verzekering moeten nemen als 't puur om GPS-tracking gaat bij diefstal? Of is het sowieso onzin?
En dan nog de hamvraag: waar te verzekeren?

Ik heb mijn fiets verzekerd bij Univé, €4,71 p.m.En dan nog de hamvraag: waar te verzekeren?M'n eigen verzekeraar (ZLM) lijkt af te vallen omdat de premie daar 15 Euro per maand is. Dat lijkt bij ANWB (zo'n 9 Euro per maand of 11,11 per maand met GPS-tracking). Maar die GPS-ontvanger van de ANWB schijnen ze gewoon op je slot te plakken en extra vast te zetten met wat tie-wraps.
Mooie fiets, maar er zit niets qua bescherming om de ketting zie ik. Ben je niet bang dat je smeer in je broek krijgt?Quickdust schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:55:
Cube heeft ook geen fietsen met een dichte kettingkast of een belt? Of zie ik dat verkeerd?
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ik kwam in mijn zoektocht ook uit bij Unive. De dekking lijkt compleet (ook als je accu is gejat of andere pogingen van diefstal) en ik vind het heel belangrijk dat er geen track & trace is.Carfanatic schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:20:
[...]
Ik heb mijn fiets verzekerd bij Univé, €4,71 p.m.
Het idee dat partijen mij kunnen volgen vind ik niet prettig. Ook al doe ik niets raars en is de kans best klein dat er misbruik van gemaakt wordt.
Offtopic:
Maar goed, een inbraakbende heeft ook in het verleden gebruik gemaakt van informatie van een corrupte grondstewardess die adressen doorgaf van mensen die net hadden ingecheckt voor hun vakantiereis.
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Dat zal niet in de randstad of een hele grote stad waar de criminaliteitscijfers hoog liggen zijn, of wel?Carfanatic schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:20:
[...]
Ik heb mijn fiets verzekerd bij Univé, €4,71 p.m.
Univé en Unigarant zitten bij mijn postcode op 6,67 ex, waarbij die van Univé wel een stuk completer is (ook pechhulp en schade, dat is bij Unigarant niet het geval).
Valt iets van te zeggen. Sterker nog: eigenlijk is het maar de vraag wat die GPS als meerwaarde biedt. Je krijgt namelijk geen lagere premie, en in geval van de ANWB is de verzekering zelfs wat duurder. Dus je betaalt de GPS-ontvanger en dat je er verder (behalve opsporen bij diefstal) geen voordeel aan hebt want geen korting of iets. Plus dat het eindresultaat hetzelfde is: je bent verzekerd voor een nieuwe fiets als ze 'm niet terug krijgen gevonden.Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:31:
[...]
Ik kwam in mijn zoektocht ook uit bij Unive. De dekking lijkt compleet (ook als je accu is gejat of andere pogingen van diefstal) en ik vind het heel belangrijk dat er geen track & trace is.
Het idee dat partijen mij kunnen volgen vind ik niet prettig. Ook al doe ik niets raars en is de kans best klein dat er misbruik van gemaakt wordt.
Offtopic:
Maar goed, een inbraakbende heeft ook in het verleden gebruik gemaakt van informatie van een corrupte grondstewardess die adressen doorgaf van mensen die net hadden ingecheckt voor hun vakantiereis.
Ik ga een Invoxia tracker halen.. Heeft n halfjaar batterijduur, en je kan met de telefoon precies tracken waar het is en is geweest 
kost eenmalig 100 euro.. Heb liever mn fiets terug dan een nieuwe te moeten kopen en gedoe met verzekeringen wat lang duurt. en duurder is netto
kost eenmalig 100 euro.. Heb liever mn fiets terug dan een nieuwe te moeten kopen en gedoe met verzekeringen wat lang duurt. en duurder is netto
[ Voor 36% gewijzigd door aquinox op 13-11-2020 14:41 ]
Denk jij dat de politie met loeiende sirenes achter je gestolen fiets aan gaatBart-Willem schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:01:
Zo, net proefgereden en het gaat een Gazelle Grenoble worden!En voor mijn vrouw een Cortina gekocht (niet-electrisch) waar de kleine mooi met een kinderzitje achterop kan (fietsstoel en helm etc ook erbij gekocht).
Nu zijn er nog 2 keuzes die gemaakt moeten worden:
Beetje een dilemma: want de 53cm versie met connect kan pas in maart geleverd worden.Anders heb ik 'm volgende week al.
En dan nog de hamvraag: waar te verzekeren?M'n eigen verzekeraar (ZLM) lijkt af te vallen omdat de premie daar 15 Euro per maand is. Dat lijkt bij ANWB (zo'n 9 Euro per maand of 11,11 per maand met GPS-tracking). Maar die GPS-ontvanger van de ANWB schijnen ze gewoon op je slot te plakken en extra vast te zetten met wat tie-wraps.
Gewoon verzekeren en een paar art sloten erop
Dat idee heb ik dus ook al. En met die Gazelle Connect zie je een melding dat er iemand aan je fiets aan het rommelen is. Maar alsof je dan zelf achter een junk-met-betonschaar aan gaat vliegen.Supertjeduc schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:55:
[...]
Denk jij dat de politie met loeiende sirenes achter je gestolen fiets aan gaat
Gewoon verzekeren en een paar art sloten erop
Nee die GPS-meuk zie ik eigenlijk toch niet zo zitten. Het wordt de 53cm variant zonder GPS en dan gewoon verzekeren bij Univé denk ik.
Over de Bosch-motor had ik trouwens nog een goede vraag: is het normaal dat als je effe stopt met trappen dat je een "kloeink"-geluid hoort/voelt? Dat viel me op bij de testrit namelijk.
[ Voor 25% gewijzigd door Bart-Willem op 13-11-2020 16:29 ]
Dat laatste is normaal. Maar valt alleen echt op als je heel onregelmatig gaat trappen.Bart-Willem schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:50:
[...]
Dat idee heb ik dus ook al. En met die Gazelle Connect zie je een melding dat er iemand aan je fiets aan het rommelen is. Maar alsof je dan zelf achter een junk-met-betonschaar aan gaat vliegen.Of je moet levensmoe zijn.
Nee die GPS-meuk zie ik eigenlijk toch niet zo zitten. Het wordt de 53cm variant zonder GPS en dan gewoon verzekeren bij Univé denk ik.Morgen maar bestellen en babbelen over prijs/korting/accu-meuk (denk dat ik liever 500w wil in plaats van 400w puur wegens de restcapaciteit over een paar jaar). Al vermoed ik dat je amper korting krijgt wegens de toegenomen vraag afgelopen jaar.
Over de Bosch-motor had ik trouwens nog een goede vraag: is het normaal dat als je effe stopt met trappen dat je een "kloeink"-geluid hoort/voelt? Dat viel me op bij de testrit namelijk.
Nou het viel me al op als je gewoon ophield met trappen.
Niet dat het heel erg storend of opvallend is, maar ik ben het natuurlijk niet gewend.
Nou net even geprobeerd met de cx en die doet het nietBart-Willem schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:21:
Nou het viel me al op als je gewoon ophield met trappen.Niet dat het heel erg storend of opvallend is, maar ik ben het natuurlijk niet gewend.
Ligt het niet aan de versnellingsnaaf
Morgen komt de bus van Stella langs. Ik ben benieuwd wat voor fietsen er mee genomen zijn en hoe ze rijden. Ik persoonlijk zou het liefst kijken naar een fiets met middenmotor, voor m'n vrouw ook maar in het moederfiets segment biedt Stella dit niet aan. Maar wellicht is een iets ander model ook ruim genoeg.
⏩ PVOutput☀️
De Bosch Active Line Plus 3.0 (50Nm), is de stilste motor op de markt, daar voel of hoor ik bij mijn Batavus Dinsdag 2020, nog nooit een “kloeink” geluid.Bart-Willem schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:21:
Nou het viel me al op als je gewoon ophield met trappen.Niet dat het heel erg storend of opvallend is, maar ik ben het natuurlijk niet gewend.
Alleen als je in Turbo stand, traag rijdt (<20 km/u) en onregelmatig trapt, voel je een beetje als de motor start en je hoort een klein klikje, als je er echt op let…
M'n oudste broer heeft ook de CX en die heeft het ook niet. Het kan dus een Active Line-dingetje zijn.Supertjeduc schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:22:
[...]
Nou net even geprobeerd met de cx en die doet het niet
Ligt het niet aan de versnellingsnaaf
Hmm vreemd, dus de een zegt dat het normaal is (inclusief de fietsenmaker) en de ander weer dus niet? Nou weet ik het ook niet meer.einoj1 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:08:
[...]
De Bosch Active Line Plus 3.0 (50Nm), is de stilste motor op de markt, daar voel of hoor ik bij mijn Batavus Dinsdag 2020, nog nooit een “kloeink” geluid.
Alleen als je in Turbo stand, traag rijdt (<20 km/u) en onregelmatig trapt, voel je een beetje als de motor start en je hoort een klein klikje, als je er echt op let…
[ Voor 47% gewijzigd door Bart-Willem op 13-11-2020 19:57 ]
Nee dat lijkt me niet, het is volgens mij de aandrijving die ermee ophoudt op dat moment. Het is ook geen heel hard geluid ofzo.
Bij de fietsen zonder kettingkast, ben je niet bang dat je smeer in je broek krijgt?
Cube heeft ook geen fietsen met een dichte kettingkast of een belt? Of zie ik dat verkeerd?
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ik heb geen Bosch maar bij mijn Yamaha merkte ik dat in eerste instantie ook op, mij werd verteld dat het de koppeling is, wat ook logisch lijkt. Gek genoeg heb ik het nu omdat ik gewend ben aan een elektrische fiets nooit meer, alleen als ik snel naar achteren trap en snel weer naar voren, TIK en hij ondersteunt weer.Bart-Willem schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:17:
Nee dat lijkt me niet, het is volgens mij de aandrijving die ermee ophoudt op dat moment. Het is ook geen heel hard geluid ofzo.
Exact, dat is het.jodeltje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:51:
[...]
Ik heb geen Bosch maar bij mijn Yamaha merkte ik dat in eerste instantie ook op, mij werd verteld dat het de koppeling is, wat ook logisch lijkt. Gek genoeg heb ik het nu omdat ik gewend ben aan een elektrische fiets nooit meer, alleen als ik snel naar achteren trap en snel weer naar voren, TIK en hij ondersteunt weer.
Sinds de laatse gen Active Line en Performance line (CX weet ik niet) zit er een vrijloop in de motor.
Als je dan trapt zonder ondersteuning (of sneller rijdt dan 25), of gewoon geen kracht geeft, dan draait de motor niet mee. Begin je te trappen met kracht, dan schakelt de motor in. Dat gebeurt wat bruusker in Turbo dan in Eco, en dan kan je die tik horen.
Maar die "tik" is juist als je stopt met trappen, niet als je begint.
Ik had de gewoonte om langzaam achteruit te trappen ipv mijn trappers stil te houden, doe jij dat ook? Dan voel je hem inderdaad ontkoppelen.Bart-Willem schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:06:
Maar die "tik" is juist als je stopt met trappen, niet als je begint.
Jep, automatisme van vroeger.jodeltje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:11:
[...]
Ik had de gewoonte om langzaam achteruit te trappen ipv mijn trappers stil te houden, doe jij dat ook? Dan voel je hem inderdaad ontkoppelen.
[ Voor 16% gewijzigd door Bart-Willem op 13-11-2020 23:13 ]
Lijkt erop alsof je, net als ik, even moet wennen aan een elektrische fiets. Merk je over een maand niets meer van
Er zit wel een kunststof ring voor. Nu draag ik geen hele wijde broeken maar ik heb er geen last van.rimave schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:19:
Bij de fietsen zonder kettingkast, ben je niet bang dat je smeer in je broek krijgt?
Geen last van met mijn Cube. De ketting kast is niet dicht maar voldoende om zijn werk te doen.rimave schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:19:
Hmmm... bij het hervatten van het trappen kan dat wel gebeuren maar zou niet al te bruusk horen te zijn, Maar als dit is bij het stoppen met trappen dan vind ik het wel een beetje vreemd.Bart-Willem schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:50:
[...]
Het lastige is dat het vanaf hier totaal niet te beoordelen is
Maar goed, ik vind dat je geen abrupte kloink hoort te voelen in een middenmotor.
Vanochtend nog even gevraagd en het lijkt toch echt het "ontkoppelen" van de motor te zijn.roffeltjes schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:50:
[...]
Hmmm... bij het hervatten van het trappen kan dat wel gebeuren maar zou niet al te bruusk horen te zijn, Maar als dit is bij het stoppen met trappen dan vind ik het wel een beetje vreemd.
Het lastige is dat het vanaf hier totaal niet te beoordelen is![]()
Maar goed, ik vind dat je geen abrupte kloink hoort te voelen in een middenmotor.
Fiets heb ik ook besteld: de 53cm Grenoble zonder Connect.
[ Voor 15% gewijzigd door Bart-Willem op 14-11-2020 13:29 ]
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam