Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:53
jimh307 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:27:
[...]

En met het gewicht van het totaal. Je sleept altijd wel 'iets' mee zonder ondersteuning.

Zelf heb ik een NuVinci naaf en die trappen verrot zwaar zonder ondersteuning. Ik fiets elke week wel eens op een gewone fiets en dat gaat toch echt lichter dan mijn fiets zonder ondersteuning. Als ik me wel eens afvraag of dat ik wel ondersteuning heb zet ik hem even op 'uit' en dan merk je het wel.
Dus ik zorg er wel voor dat ik niet zonder stroom kom te zitten anders haalt mijn vrouw me wel op met de auto>daar past mijn fiets wel in. Zonder stroom is het zeker geen pretje en wind tegen kom je er simpelweg niet tegen in. Zet ik hem op maximaal dan kom ik nog vooruit met stormwind pal tegen, dus de Brose middenmotor is werkelijk beresterk! 90 nm is dan ook niet niks en weinig andere middenmotoren kunnen daar niet aan tippen.

Wel eens geprobeerd om zonder ondersteuning tegen de wind in te stampen>het lukt wel, maar op het laagste verzet en dan blij zijn met 10 km/h.

Dus dat verhaal van "je merkt niets" komt er bij mij niet in. Je hebt namelijk altijd extra weerstand dan op een fiets zonder ondersteuning al is het maar de naaf of de zachte banden van veel fietsers. Mijn banden staan vrij hard dus met zachte banden is normaal fietsen al geen optie meer.

Mijn fiets weegt met accu 36 kilo. Ikke van 95 kilo erbij en ik mag 131 kilo vooruit tossen.
36 kg.... dan denk ik aan een zware speed pedelec. Hele brede banden, en inderdaad, die Enviolo Nuvinci heb ik ook, en die is niet super licht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
pjotter1965 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:36:
[...]

Volgens Bosch zou de active line plus ook gemakkelijk zonder ondersteuning te gebruiken zijn. ( geen weerstand )
Ik had dit gisteren een keer willen testen bij mijn woonwerkritje van 11 km.
Na 1 km al mee gestopt ....niet te doen.
Dat klopt, op een vlakke weg, kan ik zonder problemen (je moet duidelijk trappen) 15 km rijden zonder ondersteuning tegen 20 km/u in 5e versnelling met een Nexus 8, een brug moet je wel in 2e nemen…)

Fiets moet wel de juiste software update en de juiste type versnellingen hebben (Nexus 8 of derailleur) en banden staan op max. druk…

Met de software update van 2019 worden de kamwielen (plastiek geschikt tot 25000 km) losgekoppeld van de motor, waardoor je die niet meer mee moet laten ronddraaien, want de motor zorgt door de magnetische velden altijd voor weerstand.

Update van 2020 zorgde voor zachtere overgangen en uitdovende ondersteuning tot +/-29 km/u (voel je goed in turbo)
Deze updates kunnen ook op een Bosch Active Plus van vroegere jaren…

Alleen een gewone Nexus /alfine 8 heeft 1 versnelling (5e) met rechtstreekse overbrenging met slechts 4 % rendement verlies (de rest tot max 15%) een Rohloff doet nog beter…

Een Nexus 7 of een Enviolo hebben altijd 18% tot 25% rendement verlies, waardoor ik er bij een testrit met een Nexus 7, na 50 meter de brui aan gaf. (en die fiets viel af…)

@ Tommie12
Op een e-bike met Nexus 8 maar met Bafang motor (65 nm), valt ook niet op eigen kracht te rijden en deze stopt ook plots bij 26 km/u met ondersteuning.

https://bicycles.stackexc...s-compared-to-derailleurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:35
Met mijn fiets icm derailleur haal ik zonder ondersteuning zonder moeite de 20. De ritjes rondom huis/dorp rijd ik zo der ondersteuning.

Die fiets lichter dan mijn oude transport fiets met rechtop houding en windvanger (fietskrat) voorop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Supertjeduc schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:25:
Ik had eerst een ouwe cx en nu een nieuwe
En daar zit een wereld van verschil in weerstand
Ook de overgang tussen ondersteuning en niet meer ondersteund is veel geleidelijker
Vorige week met een straffe wind in de rug ging ik 38 en dat is harder dan mijn motor ondersteund
Klopt, sinds de motoren met het grote tandwiel vooraan (en zonder interne overbrenging tussen trapas en tandwiel) is de interne weerstand sterk verminderd.

Maar het feit dat je 38 haalt betekent sowieso dat je fiets licht rijdt. ( en je een brede rug hebt :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Tommie12 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:43:
[...]

Klopt, sinds de motoren met het grote tandwiel vooraan (en zonder interne overbrenging tussen trapas en tandwiel) is de interne weerstand sterk verminderd.

Maar het feit dat je 38 haalt betekent sowieso dat je fiets licht rijdt. ( en je een brede rug hebt :o )
Dat laatste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Laro schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:29:
[...]

Je hebt gelijk, een correctie is op zijn plaats. De fiets heeft láng stilgestaan, en ik vermoed dat er tóch stroom is blijven lopen. De celspanning was namelijk tot een minimum gedaald, en aangezien ik vanwege de "nalatigheid" geen zin had om er veel energie ( :+ ) in te steken, is er een nieuwe accu op gekomen. De oude heb ik nog voor €40,- verkocht, en ik begreep dat hij toch weer bruikbaar werd, met de juiste apparatuur.

Diepontlading is immers voor geen enkel accutype goed.
Dat laatste klopt als een bus :)

Je kunt Lithiumaccu's wel refreshen, maar zo goed als voor de refresh worden ze nooit meer. Het is een tijdelijk lapmiddel om er toch nog iets langer mee te kunnen doen.

@Tommie12
Doordat mijn fiets zo zwaar is ligt het geheel wel als een blok op de weg. Het stuur staat ook vrij laag zodat ik één ben met de fiets onderweg :)

@einoj1 Sommige fietsen lopen zonder ondersteuning net wat lichter. Bosch doet dit beter dan Brose bijvoorbeeld. Bij Brose sleep je wel de interne riem mee, vandaar ook het planetaire stelsel bij het motortje.
Eco met sterke wind op kop (vlakke weg) moet je flink trappen om 25 km/u te halen
Tour, idem, kan je makkelijk 25/km/u halen, wil je 27-28 moet je duidelijk trappen (maar 15 km best doenbaar)
Sport en turbo, idem kan je makkelijk 26-28/km/u halen, 1x Brugge Oostende (20 km) met 5 /6 bf wind op kop, voel je wel dat je moet trappen, maar ik had wel 3 wielertoeristen die in mijn wiel gesprongen waren….
Op eco bij mijn fiets heft dit alleen het extra gewicht op. Echt prettig rijdt dit niet :+
Op tour trap ik rustig 22-24 km/h en kom ik goed vooruit bij wat wind tegen.
Op sport is dit een heel ander verhaal. De Brose trekt er dan nogal aan. Kom met gemak tegen een storm in met een wat lagere versnelling zonder dat ik al te hard moet trappen.

Mijn fiets stopt abrupt bij 27,3 km/h. Alles daaronder blijft goed ondersteund. Het verschil tussen de 3 standen is vrij groot zodat het soms zoeken is. De Brose vereist dat je enige druk op het pedaal blijft houden want anders zit de motor de hele tijd te zoeken of ie nou hard moet werken of niet.

Zelf ben ik nu iets meer bezig om wat rustiger te fietsen in een wat lagere versnelling en dit gaat verbazend soepel. Echt veel kracht hoef je dan niet te zetten en dan kom ik ook met windkracht 4 op kop makkelijk vooruit op standje tour. Je gaat dan maar 20 km/h, maar met het grootste gemak. Door meer toeren met de pedalen te maken zie ik ook dat dit de accu spaart. Dit kan met gemak 20% schelen. Ik fiets wel altijd met licht aan want als ik mijn fiets inschakel gaat het licht ook meteen branden en dat geeft me toch een wat prettiger gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:36
aquinox schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:21:
..........Gaat het niet om ampere per seconde? ............
Het gaat om afgegeven spanning en stroom aan de motor.
In de gegeven link staat een 7S accu 25V (21V-28V) die een max.stroom kan leveren van 18A en zelfs een piek van 36A. eea betekent dat deze accu een maximaal vermogen zou kunnen leveren van 28x18= 500W met pieken van 1000W

Als ik naar de nominale waarden kijk van de accu:
25V 15A levert deze 375W terwijl je motor waarschijnlijk 250W nominaal is. De lithium accu zal dan ook absoluut geen probleem hebben met het leveren van voldoende vermogen om je motor aan te sturen.

Wat eventueel wel nog een rol kan spelen is het gedrag van de controller. Deze kan de stroom afknijpen bij een bepaalde spanning om de motor te beschermen. Bij een lithium accu is deze spanning structureel hoger dan bij een loodaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:50
Gezien de vele mensen hier die voor een "Batavus Finez e-go" gingen, ook maar voor dit model gegaan. Helaas was het model met de Gates-belt pas leverbaar in februari dus zijn we voor het standaard model gegaan (vrouwlief wilde wel de witte) en deze wordt in november geleverd, met 500Wh batterij.

Wat me aan de testrit opviel: bij schakelen moet je even kort inhouden, we kwamen van een traploze Nuvinci dus daar moesten we even op letten. Verder trapt het een stuk lichter dan een Nuvinci (daar had je ongeveer 15% rendement verlies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocket-Man
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-11-2021
JacobX schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:06:
[...]

Ok, bedankt voor de bijdrage. Wat betreft die Active Plus motor had ik compleet overheen gelezen. Ik ben bang dat ik zo af en toe ook richting Ardennen en Limburg ga fietsen en dan kan ik die extra power van die Performance wel gebruiken denk ik. Die versnellingen 9 of 10 vind ik niet zo boeiend. Voor de rest lijkt mij alleen het framework van de Pro wat sterker,, beetje ingegeven dat de bagagedrager een geïntegreerd onderdeel is in het frame.
Het verschil tussen de Pro en de One is wel aanzienlijk. Heb op beide veel gereden en de Pro voelt zeker wat robuuster en kwalitatiever aan. Fijnere versnellingen, merkbaar krachtigere motor (eigenlijk overkill voor de normale weg). Op de foto's zie je vanaf de zijkant weinig verschil tussen deze 2 modellen, maar de One is meer een tourmodel en de Pro meer een MTB model (veel dikkere banden, dikker frame). Vergeet ook de verende zadelpen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-07 16:08
elinx schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:34:
[...]

Het gaat om afgegeven spanning en stroom aan de motor.
In de gegeven link staat een 7S accu 25V (21V-28V) die een max.stroom kan leveren van 18A en zelfs een piek van 36A. eea betekent dat deze accu een maximaal vermogen zou kunnen leveren van 28x18= 500W met pieken van 1000W

Als ik naar de nominale waarden kijk van de accu:
25V 15A levert deze 375W terwijl je motor waarschijnlijk 250W nominaal is. De lithium accu zal dan ook absoluut geen probleem hebben met het leveren van voldoende vermogen om je motor aan te sturen.

Wat eventueel wel nog een rol kan spelen is het gedrag van de controller. Deze kan de stroom afknijpen bij een bepaalde spanning om de motor te beschermen. Bij een lithium accu is deze spanning structureel hoger dan bij een loodaccu.
Dus, als mijn batterji meer richting 24v gaat, dus bijna leeg is, zal hij minder afgeknepen worden? of als hij wat ouder wordt? hoe werkt dit precies? Zijn er andere dingen die ik kan doen om de maximale voltages te verlagen?

[ Voor 3% gewijzigd door aquinox op 30-10-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
aquinox schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:07:
..... hoe werkt dit precies? Zijn er andere dingen die ik kan doen om de maximale voltages te verlagen?
Helaas.... Doordat de ontlaadcyclus van een lithium accu heel anders is dan die van een loodaccu zal er weinig aan te doen zijn.

De nominale spanning van de lithium is hoger en houdt deze spanning ook veel langer vast. Onder en boven 25V is eigenlijk niet echt bruikbaar en duurt relatief kort. Terwijl een 24V loodaccu langzaam daalt van 28V naar 22V. Feitelijk zou de lithium accu langer een constant vermogen moeten afgeven dan de loodaccu. Iets wat je mi moet kunnen merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacobX
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-07 19:35
Rocket-Man schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:27:
[...]

Het verschil tussen de Pro en de One is wel aanzienlijk. Heb op beide veel gereden en de Pro voelt zeker wat robuuster en kwalitatiever aan. Fijnere versnellingen, merkbaar krachtigere motor (eigenlijk overkill voor de normale weg). Op de foto's zie je vanaf de zijkant weinig verschil tussen deze 2 modellen, maar de One is meer een tourmodel en de Pro meer een MTB model (veel dikkere banden, dikker frame). Vergeet ook de verende zadelpen niet.
Bedankt voor de bijdrage, dan gaat het naar alle waarschijnlijkheid de Cube touring hybrid Pro worden denk ik. Die €300,00 extra vind ik meer verantwoord dan de 300 extra voor de EXC uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
elinx schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:10:
[...]
Helaas.... Doordat de ontlaadcyclus van een lithium accu heel anders is dan die van een loodaccu zal er weinig aan te doen zijn.

De nominale spanning van de lithium is hoger en houdt deze spanning ook veel langer vast. Onder en boven 25V is eigenlijk niet echt bruikbaar en duurt relatief kort. Terwijl een 24V loodaccu langzaam daalt van 28V naar 22V. Feitelijk zou de lithium accu langer een constant vermogen moeten afgeven dan de loodaccu. Iets wat je mi moet kunnen merken.
Okay! Thanks man. Ik heb nu mijn eerste volledige cyclus gedaan. kon er ongeveer 15km mee op turbo stand. dat kon ik ook met die 12AH loodaccus, terwijl ik nu op 15AH lithium zit... Ik denk dat ik een tweede accupack nodig heb. Op de accu stond een qr code, dacht oh lachen even kijken,,, kom ik op aliexpress bij de pagina uit van de fabrikant, voor 1/3e van de prijs dezelfde accu! Denk dat ik deze via amazon terug stuur en die van ali express dezelfde 2x beter kan bestellen, en dan paralel schakelen? of serie? kan dat uberhaupt met zo'n BMS?

Ik zie hier zelfs 28AH staan.. maar verpakking lijkt even groot.. hoe kan dit?

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

daarnaast zoek ik nieuwe batterijen voor mijn Sparta ION, waar ik bekocht was met een zogenaamd 'perfecte' accu... je moet aanmelden bij dealer als je de batterij vervangt, maar misschien heeft iemand daar een trucje voor?

https://www.marktplaats.n...f45858348653497f50331cdbd

[ Voor 30% gewijzigd door aquinox op 30-10-2020 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
aquinox schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:49:
[...]

Okay! Thanks man. Ik heb nu mijn eerste volledige cyclus gedaan. kon er ongeveer 15km mee op turbo stand. dat kon ik ook met die 12AH loodaccus, terwijl ik nu op 15AH lithium zit... Ik denk dat ik een tweede accupack nodig heb. Op de accu stond een qr code, dacht oh lachen even kijken,,, kom ik op aliexpress bij de pagina uit van de fabrikant, voor 1/3e van de prijs dezelfde accu! Denk dat ik deze via amazon terug stuur en die van ali express dezelfde 2x beter kan bestellen, en dan paralel schakelen? of serie? kan dat uberhaupt met zo'n BMS?

Ik zie hier zelfs 28AH staan.. maar verpakking lijkt even groot.. hoe kan dit?

daarnaast zoek ik nieuwe batterijen voor mijn Sparta ION, waar ik bekocht was met een zogenaamd 'perfecte' accu... je moet aanmelden bij dealer als je de batterij vervangt, maar misschien heeft iemand daar een trucje voor?

https://www.marktplaats.n...f45858348653497f50331cdbd
Dit heeft te maken met de chemie van de cellen. LiFePO4 heeft per kilo minder capaciteit, maar veel meer vermogen.
NMC en NCA hebben per kilo de meeste capaciteit, maar kunnen iets minder vermogen leveren. Het gaat en staat met de chemie.

Misschien is de af te leggen afstand hetzelfde als je loodaccu's, maar je kunt ze veel en veel vaker opladen.

Ik haal hem nog even aan:

Mijn werkstuk over accu's voor de consument waarin ik hier wat dieper op in ga :)
http://docdro.id/DcWC0p4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
Thanks, heb hem doorgelezen, mooi werk! Zelfs als ie nu wat minder presteert bij dit weer: is op 15AH 15KM bij een nieuwe batterij niet een beetje weinig?

En hoe kan deze accu 28AH zijn bij ongeveer hetzelfde gewicht?

[ Voor 53% gewijzigd door aquinox op 30-10-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
aquinox schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:22:
..... 15AH 15KM bij een nieuwe batterij niet een beetje weinig?

En hoe kan deze accu 28AH zijn bij ongeveer hetzelfde gewicht?...
28Ah bij hetzelfde gewicht komt omdat Chinese "korrels zout" niet meegewogen worden ;)
Hetzelfde geldt helaas ook voor de accu die je nu hebt. Het is helemaal niet zeker dat deze echt 15Ah is, maar dat het een afgeronde waarde betreft.
mbt de geringe afgelegde afstand. De accu zou 24x15=360Wh zijn. Daarmee zou je op eco toch wel 50 a 60km mee moeten kunnen halen. Op turbo ligt dat echter heel anders, want dan hangt het van de snelheid en hoeveelheid energie af die je zelf nog aanlevert. Echter kan het ook dat je accu minder is dan 15Ah.

Li ion (18650) accucellen variëren meestal tussen 2500mAh-3500mAh, waarbij de laatste meestal wat prijziger zijn.
7S5P betekent 5 cellen parallel geschakeld, dus max capaciteit is 5x 2500-3500= 13000 -17500 mAh
15000mAh (3000mAh/cel) kan dus zeker, maar 28000mAh zeker niet, want 28000/5= 5600mAh per cel is gewoon niet verkrijgbaar en de laatste 7S4P zou zelfs 28000/4= 7000mAh cellen bevatten :? Dat kan alleen met 7S8P en is dan 2x zo zwaar. Waarom de accucapaciteit zo ontzettend en doorzichtig overdreven wordt is me niet duidelijk. Waarschijnlijk is het zout daar erg goedkoop.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 30-10-2020 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:12
In 18650 niet nee, maar er zijn ook andere formaten beschikbaar zoals bijv. 21700/20700. Een Samsung INR 21700-50E bijvoorbeeld welke een capaciteit heeft van 5000mAh en 10A. Daar zou ik nu voor kiezen als ik nog een pakket zou maken. Ik heb ze wel eens vergeleken met mijn huidige pakket van NCR18650B cellen qua kosten/performance, maar ik kan me conclusie niet herinneren en is natuurlijk gebaseerd op oude prijzen. Maar alleen al uit nieuwsgierigheid en voor de leuk.

Specificaties kunnen wat opgeklopt worden. Bij dergelijke Chinese waar weet je niet echt wat je koopt tenzij iemand van precies die verkoper/type/soort accu de cellen en constructie onderzocht en beschreven heeft. En goed bevonden natuurlijk. Ik bouw liever zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
elinx schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:12:
[...]
28Ah bij hetzelfde gewicht komt omdat Chinese "korrels zout" niet meegewogen worden ;)
Hetzelfde geldt helaas ook voor de accu die je nu hebt. Het is helemaal niet zeker dat deze echt 15Ah is, maar dat het een afgeronde waarde betreft.
mbt de geringe afgelegde afstand. De accu zou 24x15=360Wh zijn. Daarmee zou je op eco toch wel 50 a 60km mee moeten kunnen halen. Op turbo ligt dat echter heel anders, want dan hangt het van de snelheid en hoeveelheid energie af die je zelf nog aanlevert. Echter kan het ook dat je accu minder is dan 15Ah.

Li ion (18650) accucellen variëren meestal tussen 2500mAh-3500mAh, waarbij de laatste meestal wat prijziger zijn.
7S5P betekent 5 cellen parallel geschakeld, dus max capaciteit is 5x 2500-3500= 13000 -17500 mAh
15000mAh (3000mAh/cel) kan dus zeker, maar 28000mAh zeker niet, want 28000/5= 5600mAh per cel is gewoon niet verkrijgbaar en de laatste 7S4P zou zelfs 28000/4= 7000mAh cellen bevatten :? Dat kan alleen met 7S8P en is dan 2x zo zwaar. Waarom de accucapaciteit zo ontzettend en doorzichtig overdreven wordt is me niet duidelijk. Waarschijnlijk is het zout daar erg goedkoop.
Ik heb hem altijd op turbo staan, en zeker met optrekken is het bijna een scooter, meer dan een fiets... hij trekt je dan echt richting de 27-30 kmh

ik heb alles tussen de 20-200 euro afgecheckt op ali express maar kon niet met zekerheid dikkere accupacks vinden op 24v... zoek ik verkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door aquinox op 30-10-2020 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
aquinox schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:40:
[...]

Ik heb hem altijd op turbo staan, en zeker met optrekken is het bijna een scooter, meer dan een fiets
Vind je dat fijn fietsen dan? Ik zet hem nooit op Hoog voor precies die reden, voelt heel onnatuurlijk. Druk beetje op trapper, zoef 10 meter verder, soort scooter met brakke gashendel. Het doseert niet lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aquinox
Heerlijk, dat gevoel van kracht... dat is het voordeel van de elektrische fiets, de snelle acceleratie op een vouwfietsje die je anders niet hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
aquinox schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:59:
Heerlijk, dat gevoel van kracht... dat is het voordeel van de elektrische fiets, de snelle acceleratie op een vouwfietsje die je anders niet hebt!
Haha. Oké prima, ieder zijn ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Klopt, maar in dit geval gaat het om 18650 cellen als je de accupack (66-68mm) maten bekijkt, vandaar dat ik daarmee vergelijk. De 20700/21700 zijn altijd iets groter dan 70mm, bovendien wat dikker (20/21mm ipv 18mm) zodat je accupack wat groter is.
turbo staan,... bijna een scooter, ... 27-30 kmh...

..... zoek ik verkeerd?
Tja, in dat geval zal ca. 15km niet eens zo slecht zijn

Je hebt nu een 24V Li ion accu 7S5P (35 cellen waarvan 7 in Serie en 5 Parallel)
Voor meer capaciteit moet je zoeken op bv 7S7P of 7S8P.
Dan krijg je de grotere accu's in beeld.

tav AliExpress..., Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met bestellen in China, maar ga ervan uit dat er nog importkosten bijkomen (BTW+inklaring) is toch al gauw ca 50 Euro wat erbij komt.
Via Amazon heb je dit niet, ook al komen die ook uit China.

Ivm met de zoutkorrels.....Let niet teveel op de opgegeven capaciteit, maar ga ervan uit dat 7P ca. 17,5Ah is en 8P ca..20Ah (2500mAh cellen)
De meeste rekenen met 3000mAh cellen (7P 21Ah 8P 24Ah), wat op zich wel een redelijke waarde is, maar misschien toch enigszins overdreven.

[ Voor 36% gewijzigd door elinx op 31-10-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 22:38
Verwachten jullie nog wat goede black friday deals voor (Cube) elektrische fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[...]

Ik heb hem altijd op turbo staan, en zeker met optrekken is het bijna een scooter, meer dan een fiets... hij trekt je dan echt richting de 27-30 kmh

ik heb alles tussen de 20-200 euro afgecheckt op ali express maar kon niet met zekerheid dikkere accupacks vinden op 24v... zoek ik verkeerd?
En dat kost heel veel stroom. Som van interne weerstand en hoog vermogen doen het voltage snel dalen. Bij beheerst accelereren en 25 km/h zou je zomaar 80% verder komen per lading. Dan ook dat goedkope controllers niet zo efficiënt zijn en je komt niet zo ver.

Kijk eens hoe ver je kan komen op 1 lading bij rustig fietsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 21:28

B64

wouter.N schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:41:
Verwachten jullie nog wat goede black friday deals voor (Cube) elektrische fietsen?
Dat is natuurlijk altijd koffiedik-kijken.

Ligt er natuurlijk aan of je naar een specifiek model op zoek bent, anders kun je het beste nu een 2020-model kopen. Op nieuwe 2021-modellen, voor zover al op voorraad, ga je geen hogere black friday-kortingen krijgen als die nu op uitlopende modellen wordt gegeven. Maar ze kunnen ook nog even een extra korting geven op 2020-modellen; je kunt de gok wagen daarop te wachten met het risico dat die tegen die tijd op zijn...

Maar goed, ivm service koop je een e-bike sowieso beter bij de lokale vakhandel, en die doen lang niet allemaal mee met het black friday circus - maar zijn vaak wel bereid een goede deal te maken voor uitlopende voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 22:38
B64 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:27:
[...]

Dat is natuurlijk altijd koffiedik-kijken.

Ligt er natuurlijk aan of je naar een specifiek model op zoek bent, anders kun je het beste nu een 2020-model kopen. Op nieuwe 2021-modellen, voor zover al op voorraad, ga je geen hogere black friday-kortingen krijgen als die nu op uitlopende modellen wordt gegeven. Maar ze kunnen ook nog even een extra korting geven op 2020-modellen; je kunt de gok wagen daarop te wachten met het risico dat die tegen die tijd op zijn...

Maar goed, ivm service koop je een e-bike sowieso beter bij de lokale vakhandel, en die doen lang niet allemaal mee met het black friday circus - maar zijn vaak wel bereid een goede deal te maken voor uitlopende voorraad.
Dat laatste zou ik sowieso graag willen, maar helaas verkopen hier in Groningen alleen twee grote ketens met slechte service Cube fietsen (fietsenwinkel.nl & belga fietsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dream800
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 23:45
wouter.N schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:41:
Na dat ik weet is Cube voor 2021 al uitverkocht en enkele nieuwe modellen ( o.a. de SL en SLT worden ook niet aan Nederland geleverd.
Wacht al vanaf mei op een nieuwe Cube :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Dream800 op 01-11-2020 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:35
Ik weet niet wat je zoekt:

Cube Touring hybrid Pro Bosch 500 Dames en Heren Beurs model
€ 2.099,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobX
Dream800 schreef op zondag 1 november 2020 @ 00:32:
[...]

Na dat ik weet is Cube voor 2021 al uitverkocht en enkele nieuwe modellen ( o.a. de SL en SLT worden ook niet aan Nederland geleverd.
Wacht al vanaf mei op een nieuwe Cube :'(
Stel je nu dat alle 2021 modellen al uitverkocht zijn voor volgend jaar. Dat lijkt mij stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
JacobX schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:59:
[...]

Stel je nu dat alle 2021 modellen al uitverkocht zijn voor volgend jaar. Dat lijkt mij stug.
Zou best kunnen dat handelaren alle beschikbare fietsen besteld hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

En toch hoor je overal dat het volgend jaar spannend wordt...
Het zal wel af hangen van handelaar tot handelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ben zelf al een beetje aan het rondkijken naar de nieuwe line-up van Stromer met riemaandrijving. Wat zijn die dingen palmachtig duur zeg. Met een leuke accu erbij zit het totaalplaatje rond de 8.000 euro. Dat ga ik echt niet betalen voor een fiets al kan ik deze zonder problemen meteen kopen. Het gaat me om het principe.

Zou ik afhankelijk zijn van de fiets voor mijn eigen zaak dan is het nog te overwegen, maar om er wat pleziertochtjes mee te maken gaat me een brug te ver. Voor het werk heb ik de Ford S-max voor staan en ik fiets veel, vooral in mijn vrije tijd om gezond te blijven en omdat ik het leuk vind.

Voor Stromer kan het lonen om naar een oudere line-up te kijken zoals de door mij geteste ST1. Met 813 Wh accu en alles erop en eraan sta ik met 5.000 euro buiten. Misschien iets minder sterk dan de ST2, maar voor mijn doeleinden prima geschikt en een prijs die nog redelijk te verantwoorden is naar mezelf.

Voor op en neer naar mijn ouders in Oss moet de fiets 40 kilometer zeker kunnen halen op 1 lading. Het lijkt dat ik daar geen 983 Wh accu voor nodig heb die 1.100 euro duurder is dan de 813 variant.

Kijk, ik werk best hard en ik mag me best wat permitteren, maar ik heb meer hobby's zoals een game-PC onderhouden, games, zwemmen en het huis zoals airco en dergelijke.

Vraag: ben ik nu een zeur of is 8.000 euro echt moeilijk te verantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:59

_Eend_

🌻🇺🇦

Zoals ik ze zie zijn die Stromers vooral bedoeld als alternatief voor de auto in woon-werk verkeer, en niet voor recreatieve ritjes. Ik zou zo'n ding ook niet bij de supermarkt durven zetten zonder er 3 zware sloten en een valse Dobermann er aan vast te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:51
Ik probeer het meestal te verantwoorden in een terug verdien model.
Ik verreken dan de werk kilometervergoeding met mijn aankoop. ( 19 ct/ km )
Gerekend met een kleine restwaarde, moet ik met mijn huidige ebike ong 16000 km fietsen.
( ik fiets ong 3000 / jaar )

Voor een Stromer van € 8000 zou dit 42000 km betekenen 😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-08 21:53
Tja, als mijn budget voor een nieuwe auto 20k is kijk ik ook niet naar een nieuwe S-klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Misschien een beetje midlifecrisis gedoe.

Of een Stromer niet te verantwoorden is zou moeten liggen aan het feit hoe vaak ik de Stromer pak. Kijk ik naar mijn eigen Qwic Premium MN330 dan heb ik toch 17.500 km gemaakt in 3 jaar.

Totaal uitgegeven aan de Qwic:

3460<>3460
0150<>3610
0095<>3705
0330<>4035
0255<>4290
---
17500km 24,5 ct/km

Zou de fiets nu ineens foetsie zijn dan zit ik op 24,5 ct/km. Met de Stromer reken ik hetzelfde, qua kosten zal het elkaar niet veel verschillen. Mijn fiets heeft vrij zwakke achterwiellagers en die lagers krijgen dan ook veel te verduren. Bij de Stromer heb je die kosten minder snel omdat het een hub-motor is ipv een middenmotor. Kosten voor de Qwic zitten er weer aan te komen. Nieuwe achterlagen, ketting, kettingblad voor en achter.

Ik fiets vaak naar Oss (16,5 km enkel) en ik doe bijna alles op de fiets. Boodschappen doen we met de auto en de fiets zal nooit ergens gaan staan waar het niet pluis is. Bij mijn ouders kunnen ze in de schuur staan en ook mijn beide zussen wonen is Oss, dus ik ga vaak op en neer en heen en weer. Dan 3 kotertjes in de familie en het aantal verjaardagen loopt snel op. Ook wil ik ook wat meer power hebben. Op de dijk waait het zelden weinig en alhoewel de Qwic er ook tegen in komt gaat dit met een Stromer heel wat beter.

Nu kopen? Nee, zeker nu nog niet! Mijn Qwic gaat nog minstens een vol jaar mee en tegen die tijd (begin 2022) zal er een vervanger komen want de Qwic heeft niet het eeuwige leven.

>Kan ik een Stromer voor 6000 km/jaar kunnen verantwoorden? ja, dat zal prima gaan.
>Heeft het echt nut? nee, dat niet per se.
>Is het een hobby? ja, een beetje uit de hand gelopen misschien.

De een koopt een motorfiets en de ander koopt een nieuwe keuken. Het is voor iedereen anders waar hij/zij zijn prioriteiten legt.

Ik rijd echt zo min mogelijk met de auto, maar die draait makkelijk 25.000 km/jaar. Ik ontkom er niet aan en van mijn huis naar mijn zaak is 53 km enkel. Ik voel me altijd zo opgesloten in de auto en het is altijd druk op de weg, zelfs met corona. Op de fiets voel ik me 100% vrij en ik ben een echt buitenmens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dream800
[...]

In April kon ik bij mijn cube dealer een goede korting krijgen bij aankoop van 2 Cube Kathmandu Hybrid. 625
De fiets van mijn vrouw was nog te bestellen ( de EXC en 10 weken wachten ) een heren model in 58 (EXC en SL ) was toen al uitverkocht voor 2020.
Toen afspraak gemaakt leveren SL 2021 model. In augustus is deze gelijk bestelt en zou in November geleverd worden. Half oktober krijg ik bericht dat zo wie zo de SL en SLT niet geleverd worden aan Nederland.
Nu een voorraad bestelde fiets EXC gereserveerd (levering week 21 2021) onder voorbehoud Cube.
De Cube dealers kunnen ook niet meer online elektrische fietsen voor model 2021 bestellen.
Cube dealers hebben wel enkele fietsen binnen gekregen voor namelijk wat goedkopere modellen wat ik gezien heb.
Dus toch niet zo stug. :)
https://www.12gobiking.nl...Ij-UJ14pZLU0aAj0-EALw_wcB

[ Voor 5% gewijzigd door Dream800 op 01-11-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
jimh307 schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:17:
Misschien een beetje midlifecrisis gedoe.

Of een Stromer niet te verantwoorden is zou moeten liggen aan het feit hoe vaak ik de Stromer pak. Kijk ik naar mijn eigen Qwic Premium MN330 dan heb ik toch 17.500 km gemaakt in 3 jaar.

Totaal uitgegeven aan de Qwic:

3460<>3460
0150<>3610
0095<>3705
0330<>4035
0255<>4290
---
17500km 24,5 ct/km

Zou de fiets nu ineens foetsie zijn dan zit ik op 24,5 ct/km. Met de Stromer reken ik hetzelfde, qua kosten zal het elkaar niet veel verschillen. Mijn fiets heeft vrij zwakke achterwiellagers en die lagers krijgen dan ook veel te verduren. Bij de Stromer heb je die kosten minder snel omdat het een hub-motor is ipv een middenmotor. Kosten voor de Qwic zitten er weer aan te komen. Nieuwe achterlagen, ketting, kettingblad voor en achter.

Ik fiets vaak naar Oss (16,5 km enkel) en ik doe bijna alles op de fiets. Boodschappen doen we met de auto en de fiets zal nooit ergens gaan staan waar het niet pluis is. Bij mijn ouders kunnen ze in de schuur staan en ook mijn beide zussen wonen is Oss, dus ik ga vaak op en neer en heen en weer. Dan 3 kotertjes in de familie en het aantal verjaardagen loopt snel op. Ook wil ik ook wat meer power hebben. Op de dijk waait het zelden weinig en alhoewel de Qwic er ook tegen in komt gaat dit met een Stromer heel wat beter.

Nu kopen? Nee, zeker nu nog niet! Mijn Qwic gaat nog minstens een vol jaar mee en tegen die tijd (begin 2022) zal er een vervanger komen want de Qwic heeft niet het eeuwige leven.

>Kan ik een Stromer voor 6000 km/jaar kunnen verantwoorden? ja, dat zal prima gaan.
>Heeft het echt nut? nee, dat niet per se.
>Is het een hobby? ja, een beetje uit de hand gelopen misschien.

De een koopt een motorfiets en de ander koopt een nieuwe keuken. Het is voor iedereen anders waar hij/zij zijn prioriteiten legt.

Ik rijd echt zo min mogelijk met de auto, maar die draait makkelijk 25.000 km/jaar. Ik ontkom er niet aan en van mijn huis naar mijn zaak is 53 km enkel. Ik voel me altijd zo opgesloten in de auto en het is altijd druk op de weg, zelfs met corona. Op de fiets voel ik me 100% vrij en ik ben een echt buitenmens.
Een stromer kun je alleen rijden als je garantie hebt
Voorbeeldje , die zwakke lagers die heeft de stromer ook , alleen moet je dan een nieuw achterwiel a 1600€
Zolang je gewoon garantie bijkoopt a 235€ per jaar geloof ik ben je gedekt
Ben ook een tijdje bezig geweest om een stromer te kopen maar ik had geen dealer in de buurt en met de hoeveelheid storingen die je kunt krijgen heb je die wel nodig
In jouw geval omdat je niet afhankelijk bent van een bedrijfszekere fiets zou je het kunnen doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Supertjeduc

Uiteraard koop ik maximaal garantie erbij. De lagers van de Stromer zijn ook niet de sterkste en het vervangen van die lagers kost je een nieuw achterwiel (goedkoper bij de ST1). Gebruikers melden een vervanging bij 15.000 km pas en dat is te overzien. Bij mij is het na 5.000 km alweer raak, en wellicht goedkoper dan bij de Stromer, maar vaker dan nodig zou zijn. De laatste keer was begin dit jaar en dat is vlug. De spaken bij mijn fiets zijn nu pas goed en daarom rijdt ik deze fiets eerst aardig op voordat ik verder ga shoppen.

Het helpt om de banden iets zachter te zetten zodat de lagers niet de harde klappen moet opvangen op slecht wegdek. Zo glad zijn de wegen hier niet.

>Hoe vaak moet je een derailleur schoonmaken bij slecht weer?
>Kun je die lagers bij de Stromer na de garantie zelf uitpersen en vervangen? Adresje heb ik wel.

De eerste 5 jaar zit ik dan gebakken en slechte lagers vallen (zoals bij mijn FM) gewoon onder de garantie. De garantie op mijn fiets was 2 jaar, maar voortaan doe ik altijd 5 jaar!
Na 30.000 km is een Stromer ook wel oud te noemen. 5 jaar a 6.000 km tikt wel aan. Zou je die lagers alleen kunnen vervangen met een achterwiel dan kom ik uit op:

1270/15.000= 8 ct/k aan extra kosten (ná garantie).

Dat proefrijden was verneukeratief te noemen voor mijn portemonnee. Zo mooi uiterlijk en zo heerlijk onderweg. Had ik achteraf gezien niet moeten doen.

Even uit het blote hoofd:

5 jaar rijden en onderhoud:

5.000 voor aanschaf
500 voor 5 jaar garantie
1.100 voor nieuwe accu
1.000 onderhoud
100 boetes, zal er heus wel ergens 1 krijgen
dus
7.600 euro over 5 jaar met op het einde nieuwe accu.

30.000 kilometer rijden in 5 jaar:

25 ct/km, net zo duur als mijn fiets

Valt me nog mee :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:53
jimh307 schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:54:
Ben zelf al een beetje aan het rondkijken naar de nieuwe line-up van Stromer met riemaandrijving. Wat zijn die dingen palmachtig duur zeg. Met een leuke accu erbij zit het totaalplaatje rond de 8.000 euro. Dat ga ik echt niet betalen voor een fiets al kan ik deze zonder problemen meteen kopen. Het gaat me om het principe.

Zou ik afhankelijk zijn van de fiets voor mijn eigen zaak dan is het nog te overwegen, maar om er wat pleziertochtjes mee te maken gaat me een brug te ver. Voor het werk heb ik de Ford S-max voor staan en ik fiets veel, vooral in mijn vrije tijd om gezond te blijven en omdat ik het leuk vind.

Voor Stromer kan het lonen om naar een oudere line-up te kijken zoals de door mij geteste ST1. Met 813 Wh accu en alles erop en eraan sta ik met 5.000 euro buiten. Misschien iets minder sterk dan de ST2, maar voor mijn doeleinden prima geschikt en een prijs die nog redelijk te verantwoorden is naar mezelf.

Voor op en neer naar mijn ouders in Oss moet de fiets 40 kilometer zeker kunnen halen op 1 lading. Het lijkt dat ik daar geen 983 Wh accu voor nodig heb die 1.100 euro duurder is dan de 813 variant.

Kijk, ik werk best hard en ik mag me best wat permitteren, maar ik heb meer hobby's zoals een game-PC onderhouden, games, zwemmen en het huis zoals airco en dergelijke.

Vraag: ben ik nu een zeur of is 8.000 euro echt moeilijk te verantwoorden?
Ik volg het stomer forum regelmatig, inclusief de Facebook groep, ik zou geen stromer willen hebben zonder garantie, alles aan die fietsen is belachelijk duur. En alles gaat via de dealer, mega dure onderdelen en regelmatig lange wachttijden, nee mij niet gezien. Ik vind sowieso 8k gekkenwerk, voor exact 8k kan je ook deze gloednieuw yamaha mt07 kopen. https://www.yamaha-motor....s/hyper-naked/mt-07-2020/

Bizar geld.. 8k voor een freaking fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:13
Dacuuu schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:14:
[...]
ik zou geen stromer willen hebben zonder garantie, alles aan die fietsen is belachelijk duur.
Dat geldt voor elke ebike ;)

Verder, die 8k is natuurlijk voor hun duurste model, het kan gelukkig wel iets goedkoper. Er is volgens mij (al volg ik s-pedelecs niet) ook maar één echt alternatief, de Klever.

Ik vind vooral belangrijk dat je je moet beseffen dat het een vervoermiddel is die echt tot zijn recht komt op langere stukken buiten de stad (sowieso lijkt het me niks om op de Wibaustraat in Amsterdam tussen de uitlaatgassen te peddelen).

Zolang je in de bebouwde kom blijft maakt het maar een paar minuutjes uit op je rittijd en dan zijn het wel erg dure minuutjes waarbij je ook een aantal nadelen hebt (mag niet lekker op het fietspad) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobX
Dream800 schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:40:
[...]

In April kon ik bij mijn cube dealer een goede korting krijgen bij aankoop van 2 Cube Kathmandu Hybrid. 625
De fiets van mijn vrouw was nog te bestellen ( de EXC en 10 weken wachten ) een heren model in 58 (EXC en SL ) was toen al uitverkocht voor 2020.
Toen afspraak gemaakt leveren SL 2021 model. In augustus is deze gelijk bestelt en zou in November geleverd worden. Half oktober krijg ik bericht dat zo wie zo de SL en SLT niet geleverd worden aan Nederland.
Nu een voorraad bestelde fiets EXC gereserveerd (levering week 21 2021) onder voorbehoud Cube.
De Cube dealers kunnen ook niet meer online elektrische fietsen voor model 2021 bestellen.
Cube dealers hebben wel enkele fietsen binnen gekregen voor namelijk wat goedkopere modellen wat ik gezien heb.
Dus toch niet zo stug. :)
https://www.12gobiking.nl...Ij-UJ14pZLU0aAj0-EALw_wcB
Wat een belachelijk lange levertijden zeg. Nu wil ik het model Cube Touring Hybrid Pro 2021 hebben. Ik zal zeer binnenkort eens informeren wat hier voor levertijden op zitten :-( Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroni1976
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-10-2022
Ik wil wel even inhaken,

Ik ben beroepsmatig koerier (fulltime op de ebike)

Ik test momenteel wat stromers,voor mij is een stromer echt efficiënt hiervoor.
Punt is ik rijd zeker 25k(ja op de ebike)per jaar .

Is er een beter/goedkoper alternatief IPV stromer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jeroni1976 schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:46:
Ik wil wel even inhaken,

Zowat elk merk heeft wel een speed pedelec, en de prijzen liggen wat lager.
Meestal is de performance ook wat lager (het is iets moeilijker om de 45 km/h te halen).

Maar als je bv een Riese&Mueller, TREK of Cube neemt met een Bosch Speedmotor en een Enviolo naaf, dan ga je niet 1000€+ betalen voor een nieuw achterwiel. Je bent iets minder gevangen binnen de onderdelen van Stromer.

Nu heb ik die zelf nog niet gereden, dus ik weet niet hoe goed die presteren voor het werk wat jij wil doen, en hoe belangrijk het is om echt de 45 te halen ipv 38-40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-08 18:04

BertV

Handgemaakt

Ik wil wel even inhaken,

Volgens mij wil je gewoon een Stromer, snap ik, want die zien er het beste uit EN geven de meeste ondersteuning. 8)

Het belangrijkste voordeel van een 45 Bosch - systeem geldt niet voor jou: een natuurlijker fietsgevoel.
Het lijkt alsof je zelf meer doet, en dat is gedeeltelijk ook zo.
Een Bosch-fiets bouwt vermogen af ver voor het bereiken van de top van 41km/u GPS.

Ik rij 15k per jaar met een Bosch Speed Pedelec.
Op dit moment heb ik veel spijt van mijn keuze voor Enviolo ipv een Rohloff versnelling.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-08 21:08
Ik wil wel even inhaken,

Stromer heeft gewoon de meer krachtigere motor terwijl andere merken het doen met middenmotoren waarbij de begrenzer pas begint in te grijpen bij 43 in plaats van 24 per uur.

Als je al voor een middenmotor gaat, sowieso geen derailleur nemen want dan wordt het een slijtageslag en kostenplaatje, zeker met jouw kilometrage 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
BertV schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:07:
[...]

Volgens mij wil je gewoon een Stromer, snap ik, want die zien er het beste uit EN geven de meeste ondersteuning. 8)

Het belangrijkste voordeel van een 45 Bosch - systeem geldt niet voor jou: een natuurlijker fietsgevoel.
Het lijkt alsof je zelf meer doet, en dat is gedeeltelijk ook zo.
Een Bosch-fiets bouwt vermogen af ver voor het bereiken van de top van 41km/u GPS.

Ik rij 15k per jaar met een Bosch Speed Pedelec.
Op dit moment heb ik veel spijt van mijn keuze voor Enviolo ipv een Rohloff versnelling.
Wie een enviolo aanraad op een speed heeft nog nooit met zo’n ding gereden
Ik heb er een stuk of 3 geprobeerd en gelijk besloten dat ik die niet wilde
Dat hij er strak uit ziet ( stromer ) klopt , ga wat meer op de details letten en het valt tegen
Verlichting alleen bij de ST5 op peil , remmen het zelfde , geen vering , met 45 over steentjes valt dan toch tegen
En als top punt het accu deksel , bij iedereen in de kortste keer krom dus met extra bandje beetje dicht houden
Oja spatborden die te kort zijn om hun werk te doen

[ Voor 7% gewijzigd door Supertjeduc op 02-11-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Vlassie1980 schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:15:
[...]

Stromer heeft gewoon de meer krachtigere motor terwijl andere merken het doen met middenmotoren waarbij de begrenzer pas begint in te grijpen bij 43 in plaats van 24 per uur.

Als je al voor een middenmotor gaat, sowieso geen derailleur nemen want dan wordt het een slijtageslag en kostenplaatje, zeker met jouw kilometrage 8)
Tandwieltje 11 kost 4€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mjah, maar ik zou om de 1000 ~1500 km geen zin hebben om dat te vervangen. Mijn Bulls Green Mover met achterwielmotor heeft 15k gelopen zonder het voorblad te vervangen, het is dat ik een klapper maakte waardoor de hele voortrapas vervangen moest worden, anders had ik nog steeds met dat voortandwiel gereden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Vlassie1980 schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:22:
[...]

Mjah, maar ik zou om de 1000 ~1500 km geen zin hebben om dat te vervangen. Mijn Bulls Green Mover met achterwielmotor heeft 15k gelopen zonder het voorblad te vervangen, het is dat ik een klapper maakte waardoor de hele voortrapas vervangen moest worden, anders had ik nog steeds met dat voortandwiel gereden :+
Een riem gaat lekker lang mee.
Ik mocht net van de leasemaatschappij het setje lang daarvoor vervangen om de trapfrequentie omlaag te krijgen: Twee tandwielen + riem: 295,- |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
BertV schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:24:
[...]

Een riem gaat lekker lang mee.
Ik mocht net van de leasemaatschappij het setje lang daarvoor vervangen om de trapfrequentie omlaag te krijgen: Twee tandwielen + riem: 295,- |:(
Dat is vaak het euvel met fietsen met riem, je moet je de pleuris trappen om een beetje vaart te houden. Wel fijn dat je leasemaatschappij dat toestaat. Sowieso vreemd dat die fietsen niet standaard zo worden uitgerust, anders voldoen ze ook totaal niet aan de verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Vlassie1980 schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:32:
[...]

Dat is vaak het euvel met fietsen met riem, je moet je de pleuris trappen om een beetje vaart te houden. Wel fijn dat je leasemaatschappij dat toestaat. Sowieso vreemd dat die fietsen niet standaard zo worden uitgerust, anders voldoen ze ook totaal niet aan de verwachtingen.
Het is slijtage omdat ik altijd op de hoogste stand rij.
Bij aflevering was de trapfrequentie wel in orde.

Friesland Lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Supertjeduc schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:16:
[...]

Wie een enviolo aanraad op een speed heeft nog nooit met zo’n ding gereden
Ik heb er een stuk of 3 geprobeerd en gelijk besloten dat ik die niet wilde
Dat hij er strak uit ziet ( stromer ) klopt , ga wat meer op de details letten en het valt tegen
Verlichting alleen bij de ST5 op peil , remmen het zelfde , geen vering , met 45 over steentjes valt dan toch tegen
En als top punt het accu deksel , bij iedereen in de kortste keer krom dus met extra bandje beetje dicht houden
Oja spatborden die te kort zijn om hun werk te doen
Ben wel benieuwd waarom je die Enviolo niet goed vond.

Een Rohloff is top, maar dat is weer eens 1000€-1500€ er bij in aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:54:
[...]

Ben wel benieuwd waarom je die Enviolo niet goed vond.

Een Rohloff is top, maar dat is weer eens 1000€-1500€ er bij in aankoop.
Een tijdje terug in dit topic legde ik dat @BertV ook al uit.

De EnViolo is een hele fijne naaf en ik heb er op een 'niet' speed pedelec de grootste lol mee. Nog steeds geen krimp, maar dan heb je het over 25 km/h.
De nieuwe EnViolo's maken een scherpere hoek met de kogels om zo een groter bereik te kunnen halen. Dit is allemaal wel mooi en aardig, maar er komen dan gigantische krachten te staan op die scherpe hoek van de kogels waardoor deze groefvorming krijgt en terug gaat lopen qua stand. Hierdoor moet je meer omwentelingen gaan maken bij hetzelfde verzet. Vooral de N360 en N380 hebben hier last van. Mijn oude N330 heeft een kleiner schakelbereik, maar daar is geen groefvorming merkbaar.

Voor wie niet weet hoe een EnViolo-naaf werkt moet dat maar eens opzoeken (zoeken op NuVinci) en kijken naar het schakelbereik. De combinatie N380 (scherpe hoek op hoogste en kleinste verzet) met een extra sterke middenmotor is niet de meest elegante oplossing en een speed pedelec komt het meest tot zijn recht met een achterwielmotor. Die moet niet via een ketting lopen want dat slijt als de malle en trekt aan het frame (bij de Puch brommer vroeger: kromlopen bij opvoeren).

De Stromer heeft ook een derailleur, maar daar zul je weinig onkosten aan hebben omdat de kracht direct op het achterwiel komt met een achterwielmotor. Je zet dan niet veel kracht op de ketting en daarom is een derailleur icm een middenmotor wel zo kwetsbaar. Je zet de nodige newtonmeters op die versnellingen. Bij schakelen is dit erg delicaat.

Ook de automatisch schakelende fietsen met NuVinci hadden vaak problemen. Er werd geschakeld onder belasting en daar kan bijna geen enkele naaf tegen. Die NuVinci's waren snel kapot omdat frictievloeistof niet erg meegaand is bij het veranderen van richting (van de kogels onder belasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@jimh307
Ik snap dat je je twijfels hebt, maar als ik ga zoeken op defecte enviolo, dan vind ik echt weinig. Die slijtage schijnt toch nogal mee te vallen.

Ik heb een enviolo op mijn 25 km/h fiets, en je voelt wel dat je best niet schakelt terwijl je volle kracht geeft, daarom zou ik ook geen automatische willen. Ik zie er ook amper voordeel in omdat schakelen met de hand echt wel vlot gaat.

Maar als R&M een enviolo in zijn speed pedelecs inbouwt zal het toch wel een tijdje mee gaan.
Wel snap ik dat je het beste wil als je 25k per jaar doet, dus dan is een Rohloff wel te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Tommie12 schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:40:
@jimh307
Ik snap dat je je twijfels hebt, maar als ik ga zoeken op defecte enviolo, dan vind ik echt weinig. Die slijtage schijnt toch nogal mee te vallen.

Ik heb een enviolo op mijn 25 km/h fiets, en je voelt wel dat je best niet schakelt terwijl je volle kracht geeft, daarom zou ik ook geen automatische willen. Ik zie er ook amper voordeel in omdat schakelen met de hand echt wel vlot gaat.

Maar als R&M een enviolo in zijn speed pedelecs inbouwt zal het toch wel een tijdje mee gaan.
Wel snap ik dat je het beste wil als je 25k per jaar doet, dus dan is een Rohloff wel te verantwoorden.
Ik zeg niet dat ze kapot gaan maar ik moest bij 40 een voor mijn gevoel een belachelijk beentempo draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Supertjeduc schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:27:
[...]

Ik zeg niet dat ze kapot gaan maar ik moest bij 40 een voor mijn gevoel een belachelijk beentempo draaien
Setje andere tandwielen kan helpen...

Op mijn 25 km/h fiets kan ik de grootste verhouding amper gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroni1976
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-10-2022
Tommie12 schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:51:
[...]

Zowat elk merk heeft wel een speed pedelec, en de prijzen liggen wat lager.
Meestal is de performance ook wat lager (het is iets moeilijker om de 45 km/h te halen).

Maar als je bv een Riese&Mueller, TREK of Cube neemt met een Bosch Speedmotor en een Enviolo naaf, dan ga je niet 1000€+ betalen voor een nieuw achterwiel. Je bent iets minder gevangen binnen de onderdelen van Stromer.

Nu heb ik die zelf nog niet gereden, dus ik weet niet hoe goed die presteren voor het werk wat jij wil doen, en hoe belangrijk het is om echt de 45 te halen ipv 38-40?
38 40 GPS snelheid is ook prima ,als het maar degelijk is ,en een hoog koppel heeft voor de kortere ritjes !en het stadswerk.Op de lange stukken is 38 40 GPS ook prima ......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aquinox
Zoveel ewaste creeërt sparta met hun belachelijke systeem.. 1-cel= disable entire batreey.. deze man recombineert losse cellen tot goeie units en verkoopt die voor 90. Gaat stuk beter dan mn vorige :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akce_HYtt-oGeXV71V5j53khwMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxR2U75jMSSYKmqqtTbAa6OQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFdVz7WmwoLb_XUMRsGxKAXN9Po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfIUXjEGBv1SPnqFrgvy8ELt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElfoyFlTOebhzlUjeq0XzkaBeCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjznyYgY3CE5TsxIfHzfcrqO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:32
aquinox schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:23:
Zoveel ewaste creeërt sparta met hun belachelijke systeem.. 1-cel= disable entire batreey.. deze man recombineert losse cellen tot goeie units en verkoopt die voor 90. Gaat stuk beter dan mn vorige :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je zijn contactgegevens, want ik heb hier ook zo'n accu liggen die 2x 55W dimlichten nog maar 5 min laat branden en daarbij lekker warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobX
JacobX schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:32:
[...]

Wat een belachelijk lange levertijden zeg. Nu wil ik het model Cube Touring Hybrid Pro 2021 hebben. Ik zal zeer binnenkort eens informeren wat hier voor levertijden op zitten :-( Ik ben benieuwd.
Nou inderdaad, Dream had gelijk. Van de CubeTouring Hybrid modellen is alleen de One nog te verkrijgen. De Pro en EXC (625) 2021 modellen zijn uitverkocht en worden ook niet meer uitgeleverd door de fabriek. Dan wordt het maar een 2022 model en gelijk in de zomer van 2021 bestellen dus. :-( . Nog even doorfietsen dus op mijn oude accu loze Giant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JacobX schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:42:
[...]

Nou inderdaad, Dream had gelijk. Van de CubeTouring Hybrid modellen is alleen de One nog te verkrijgen. De Pro en EXC (625) 2021 modellen zijn uitverkocht en worden ook niet meer uitgeleverd door de fabriek. Dan wordt het maar een 2022 model en gelijk in de zomer van 2021 bestellen dus. :-( . Nog even doorfietsen dus op mijn oude accu loze Giant.
Ik weet niet of je fatalistisch moet zijn.

Cube gaat in 2021 zeker fietsen produceren en uitleveren, maar die zijn al door fietswinkels gekocht (en zeker niet allemaal verkocht).
Het wordt dan wel wat zoeken naar winkels die op voorraad hebben wat jij wenst... en dan snel toe slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobX
De 2 fietsenzaken die bij mij (enigzins) in de regio zijn kunnen mijn (specifieke) modellen niet meer leveren. Ik vind het wel zo prettig om bij fietsenzaak in de buurt te kopen en dus liever niet in de andere kant van het land. Maar dank voor de uitleg. Ik heb me er al bij neergelegd. Het wordt een 2022 model, tenzij een koper zijn bestelling canceld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dream800
Tommie12 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:51:
[...]

Cube gaat in 2021 zeker fietsen produceren en uitleveren, maar die zijn al door fietswinkels gekocht (en zeker niet allemaal verkocht).
Het wordt dan wel wat zoeken naar winkels die op voorraad hebben wat jij wenst... en dan snel toe slaan.
Ga er maar vanuit dat daarvan al 99 % verkocht is deze maand.
De onderdelen schijnt echt een groot probleem te zijn en ze garanderen ook niet de onderdelen zou als het 2021 model zou moeten hebben.
Ik heb zelf al een 2021 model gezien geleverd in andere kleuren :X
En in het buitenland worden bestelde Cube fietsen al onderling doorverkocht via forums.

[ Voor 5% gewijzigd door Dream800 op 04-11-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Je zou ook nog kunnen kijken bij focus , beetje vergelijkbaar aan cube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Supertjeduc schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:27:
[...]

Dan is er in zekere zin wél een defect ;) Een naaf gaat doortrappen, maar een NuVinci rolt terug in een lichter verzet. Dit is niet te verhelpen met nieuwe frictievloeistof. De 6 metalen kogels krijgen groefvorming waardoor die terug gaat lopen. Daarom krijg je zo'n hoog beentempo bij eenzelfde snelheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
jimh307 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:42:
[...]

Dan is er in zekere zin wél een defect ;) Een naaf gaat doortrappen, maar een NuVinci rolt terug in een lichter verzet. Dit is niet te verhelpen met nieuwe frictievloeistof. De 6 metalen kogels krijgen groefvorming waardoor die terug gaat lopen. Daarom krijg je zo'n hoog beentempo bij eenzelfde snelheid :)
Zou toch wel vreemd zijn dat dat het geval zou zijn bij drie demo fietsen
Ik heb ook gereden met gewone ebikes met die naaf en bij de ene was het heel veel beter dan bij de andere
Ik heb er nu een ebike met derailleur en ik vind dat perfect , oké wat meer onderhoud maar dat vind ik best leuk werk
En het verzet is voor mij perfect en efficiënt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aquinox
doek55 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:31:
[...]

Heb je zijn contactgegevens, want ik heb hier ook zo'n accu liggen die 2x 55W dimlichten nog maar 5 min laat branden en daarbij lekker warm wordt.
Jack/Frank: 0683110386
Vertel maar dat je hun nummer via John hebt. Ze zitten nu in de buurt van Den Bosch/Waalwijk, gaan over enige tijd naar de Belgische grens verhuizen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Supertjeduc schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:24:
[...]

Zou toch wel vreemd zijn dat dat het geval zou zijn bij drie demo fietsen
Ik heb ook gereden met gewone ebikes met die naaf en bij de ene was het heel veel beter dan bij de andere
Ik heb er nu een ebike met derailleur en ik vind dat perfect , oké wat meer onderhoud maar dat vind ik best leuk werk
En het verzet is voor mij perfect en efficiënt
Dat kan toch :)

Er worden ook wel eens fouten gemaakt met het precies afstemmen van het bereik. Dan lijkt de naaf niet goed, maar dat is hij wel. De draaihendel moet wel de volledige beweging kunnen maken en als dit niet helemaal goed is krijg je een kleiner bereik. Zelf ook wel eens gehad na een beurt en dit was in no time ook opgelost.

Een derailleur is inderdaad zeer efficiënt en ik denk dat EnViolo het minst efficiënt is van allemaal. Dat kan makkelijk 20% schelen of meer. Met derailleur zou ik nog 100 km kunnen halen met mijn accu, maar met al die verliezen is dat in mijn geval 74 km.
Traploos schakelen is heerlijk, maar de verliezen zijn jammer, daarom is NuVinci ook geflopt onder de 'niet' elektrische fietsen.
https://www.fietsersbond....ijkt-perfect-voor-e-bike/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Rijd ik vanmorgen weg op mijn winora sinus tria 10 (ruim 2 jaar oud), breekt ineens mijn alu zadelpen af (xlc verend model). Huh? Grrr. Zat al wel wat speling op, maar vond dit toch wat bijzonder.

Nu ben ik inmiddels naar de 95 kilo geklommen, maar dit lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Wie heeft er ervaring met een goeie zadelpen, liefst verend (is dat eigenlijk wel nodig?) en niet te duur (max 50€) die mijn gewicht kan dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:57:
[...]

Er worden ook wel eens fouten gemaakt met het precies afstemmen van het bereik. Dan lijkt de naaf niet goed, maar dat is hij wel. De draaihendel moet wel de volledige beweging kunnen maken en als dit niet helemaal goed is krijg je een kleiner bereik. Zelf ook wel eens gehad na een beurt en dit was in no time ook opgelost.

Een derailleur is inderdaad zeer efficiënt en ik denk dat EnViolo het minst efficiënt is van allemaal. Dat kan makkelijk 20% schelen of meer. Met derailleur zou ik nog 100 km kunnen halen met mijn accu, maar met al die verliezen is dat in mijn geval 74 km.
Traploos schakelen is heerlijk, maar de verliezen zijn jammer, daarom is NuVinci ook geflopt onder de 'niet' elektrische fietsen.
Ik ken die test ook.
20% kan kloppen tov een perfect nieuwe en gesmeerde ketting op een singlespeed overbrenging.
De derailleur verliest ook iets door de wrijving van de extra tandwieltjes.
Maar als je op straat gaat kijken naar wat je ziet rond rijden.... de helft rijdt rond met een krakende ketting stijf van de roest. Dan blijkt rendement een stuk minder belangrijk.
De enviolo is ook een stuk efficienter in het middengebied dan bij de laagste of hoogste overbrengingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
jimh307 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:57:
[...]

Maar in mijn geval betekent minder verlies 35 km/uur in plaats van 32 of 30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-08 14:11
koelkast schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:18:
Rijd ik vanmorgen weg op mijn winora sinus tria 10 (ruim 2 jaar oud), breekt ineens mijn alu zadelpen af (xlc verend model). Huh? Grrr. Zat al wel wat speling op, maar vond dit toch wat bijzonder.

Nu ben ik inmiddels naar de 95 kilo geklommen, maar dit lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Wie heeft er ervaring met een goeie zadelpen, liefst verend (is dat eigenlijk wel nodig?) en niet te duur (max 50€) die mijn gewicht kan dragen?
Onder de €50,- is geen enkele verende zadelpen van voldoende kwaliteit lijkt mij. Ik heb deze: https://www.rosebikes.nl/...x-verende-zadelpen-614118 lijkt me redelijke kwaliteit voor een normale fiets. Maar ik fiets niet zoveel. Op mijn MTB heb ik een duurdere genomen: Thudbuster LT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Tommie12 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:23:
[...]

De enviolo is ook een stuk efficienter in het middengebied dan bij de laagste of hoogste overbrengingen.
Ha! Dat lijkt te kloppen. Ik reed altijd in de hoogste overbrenging met de enviolo. (door slijtage)

Nu met andere tandwielen zit ik in het middengebied.

Gedeeltelijk natuurlijk ook omdat ik het weer kan bijhouden met mijn benen door de normale trapfrequentie, maar ik zie het verbruik duidelijk verminderen... terwijl ik een hoger gemiddelde behaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-08 20:27
Goedemorgen Allemaal,

Weet iemand zo welke tandwielen en ketting er standaard op een qwic MN8 zitten, ik kan het nergens vinden. Mijn ketting is aan vervanging toe en ik wil ook direct mijn tandwielen vervangen.

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
Wat kun je als elektrische rijder doen aan het feit dat mensen niet gewend zijn aan fietsers die (bijna) dubbel zo hard gaan als zijzelf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 21:28

B64

@aquinox anticiperen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
aquinox schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:49:
Wat kun je als elektrische rijder doen aan het feit dat mensen niet gewend zijn aan fietsers die (bijna) dubbel zo hard gaan als zijzelf?
Oh... daar kunnen we toch wel iets op verzinnen.

Inhalen, en gewoon van het fietspad duwen.
Je bel vervangen door een 120 dB toeter, en van de weg blazen
Bloknagels of duimspijkers rondstrooien (alle ebikes hebben toch lekvrije banden)
Roepen:” harder trappen, en blijven trainen “, terwijl je de turbo stand inschakelt
Keihard hoesten zonder mondmasker als je ze voorbij rijdt

Ben wel benieuwd waar je zelf al aan gedacht had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Omdat mensen nogal verschillend reageren op een bel (sommige mensen gaan zonder kijken direct aan de kant, anderen stoppen met trappen, kijken dan al slingerend achterom en gaan dan pas aan de kant). Eerder bellen en eerder afremmen, je zit toch met 3 keer trappen weer op snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
Tommie12 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:01:
[...]

Oh... daar kunnen we toch wel iets op verzinnen.

Inhalen, en gewoon van het fietspad duwen.
Je bel vervangen door een 120 dB toeter, en van de weg blazen
Bloknagels of duimspijkers rondstrooien (alle ebikes hebben toch lekvrije banden)
Roepen:” harder trappen, en blijven trainen “, terwijl je de turbo stand inschakelt
Keihard hoesten zonder mondmasker als je ze voorbij rijdt

Ben wel benieuwd waar je zelf al aan gedacht had.
Onder andere aan al die dingen ;) Het leven is immers zoals mario kart.
Hoor graag als je serieuze input hebt. 8)7
jodeltje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:08:
[...]

Omdat mensen nogal verschillend reageren op een bel (sommige mensen gaan zonder kijken direct aan de kant, anderen stoppen met trappen, kijken dan al slingerend achterom en gaan dan pas aan de kant). Eerder bellen en eerder afremmen, je zit toch met 3 keer trappen weer op snelheid.
True.. het valt me op dat mensen gewoon niet aan de kant gaan ook al bel je 50 meter van te voren totdat je ze bijna inhaalt... toch maar een voorrekje installeren voor de zekerheid >:) 8)

[ Voor 32% gewijzigd door aquinox op 06-11-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Gewoon irritant lang bellen, niet gewoon 'tring-tring' maar echt ruim van tevoren beginnen met bellen en daarmee door blijven gaan totdat ze genoeg opzij zijn gegaan en jij voldoende dichtbij bent gekomen.

Dit werkt meestal het beste.
Soms reageren mensen dan wel geïrriteerd maar je bent toch snel weg dus laat ze dan maar gewoon doen.

Ik heb persoonlijk meer een hekel aan jeugdige fietsers die zich in groepjes al slingerend over het fietspad bevinden.
Hoe het kan weet ik niet, maar die lijken altijd precies zo te slingeren dat ze net voor mijn wiel uitkomen als ik wil inhalen.
Vaak laat ik ze schrikken door net te doen alsof ik er hard op in ga rijden, en doen ze dan erg bijdehand dan stappen we even af voor een 'gesprekje' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Dat kijken en dan omkijken met een slinger is een bekende
Klingel daarom meestal op tijd zodat ze daarvoor de tijd hebben
En omdat ik ook motor rij en daarom me altijd voorbereid op domme acties doe ik dat op de fiets ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
Misschien heb je wel een bel die klinkt als een scooter, omdat je steeds meer elektrische scooters hebt zullen mensen er wel aan wennen dat ze een snelle scooter niet horen, maar wel een claxon

Maja meestal kan je er het beste zonder geluid langs gaan, dan gaan mensen ook niet slingeren

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Snelheid aanpassen: Vaart verminderen. Dan bellen. Pas inhalen als voorgangers naar rechts zijn uitgeweken.

Hoe simpel kan het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:59

_Eend_

🌻🇺🇦

Moeten ze je wel horen.

Vandaag met het mooie weer hier was het ook weer raak met zondagsrijders.

Tring-tring

Geen reactie

Tring-tring-tring

Idem.

Tring Pardon, mag ik er even langs?! Tring

Valt dan wel weer op hoeveel mensen gewoon blind het fietspad op duiken. Staan ze even stil langs het fietspad en als ze weer verder gaan zonder kijken weer verder fietsen. Of het hele fietspad gebruiken om naast elkaar te kunnen rijden. Ook mensen met spiegeltjes..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Al schriftelijk geprobeerd? of per mail? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techbuster
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-08 19:39
Gewoon allemaal opletten en rekening houden met elkaar.
Word lid van de fietsbond en pleit voor bredere fietspaden ! 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Harmvdw schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:53:
Goedemorgen Allemaal,

Weet iemand zo welke tandwielen en ketting er standaard op een qwic MN8 zitten, ik kan het nergens vinden. Mijn ketting is aan vervanging toe en ik wil ook direct mijn tandwielen vervangen.

Alvast bedankt,
Niet denken dat als je harder gaat meer rechten hebt. En iedereen zich maar moet aanpassen aan jou snelheid en gedrag. Fietspad is er voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-08 20:27
ton1234 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:10:
[...]

Niet denken dat als je harder gaat meer rechten hebt. En iedereen zich maar moet aanpassen aan jou snelheid en gedrag. Fietspad is er voor iedereen.
Eh... ik denk dat je de verkeerde geqoute hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Techbuster schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:39:
Gewoon allemaal opletten en rekening houden met elkaar.
Word lid van de fietsbond en pleit voor bredere fietspaden ! 👍
Tja... ga dat forum eens lezen...
die willen rijbewijzen voor ebikes, maximumsnelheden, snelheidsbegrenzers, en aparte rijsstroken voor de speed pedelecs.
Als ze zo door doen, nog eens aparte stroken voor racefietsen, gravelbikes, kinderen, bakfietsen, omafietsen en fixies.

Dan kunnen we de autostrades ombouwen naar fietspaden met 12 rijstroken, en het vrachtverkeer over de gravelpaden sturen.

Als je op een zondagmiddag over jaagpaden gaat fietsen, dan weet je dat het druk zal zijn, en dan moet je rekening houden met de rest. Wil je doorduwen, ga op zondagmorgen om 7h, dan heb je plaats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Tommie12 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 22:01:
[...]

Tja... ga dat forum eens lezen...
die willen rijbewijzen voor ebikes, maximumsnelheden, snelheidsbegrenzers, en aparte rijsstroken voor de speed pedelecs.
Als ze zo door doen, nog eens aparte stroken voor racefietsen, gravelbikes, kinderen, bakfietsen, omafietsen en fixies.

Dan kunnen we de autostrades ombouwen naar fietspaden met 12 rijstroken, en het vrachtverkeer over de gravelpaden sturen.

Als je op een zondagmiddag over jaagpaden gaat fietsen, dan weet je dat het druk zal zijn, en dan moet je rekening houden met de rest. Wil je doorduwen, ga op zondagmorgen om 7h, dan heb je plaats!
Ik rij smorgens om kwart over 5 naar huis , heb dan geen last van andere weg gebruikers , behalve hazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quickdust
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-08 07:17
Tommie12 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:51:
[...]

Ik heb er vandaag een gekocht in Zwolle (Fietsgoed Scholten). Anekdotisch bewijs natuurlijk, maar ik zie meer fietsenwinkels met voorraad boven nul adverteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Quickdust schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:34:
[...]

Ik heb er vandaag een gekocht in Zwolle (Fietsgoed Scholten). Anekdotisch bewijs natuurlijk, maar ik zie meer fietsenwinkels met voorraad boven nul adverteren.
Het is ook niet dat er geen fietsen meer geproduceerd en geleverd worden.
Maar ik kan me wel voorstellen dat een fietsenwinkel die 1000 fietsen besteld heeft er maar 600-700 krijgt in het volgende seizoen.

De vraag is of er genoeg nieuwe fietsers en vervangers bij komen om in 2021 ook zo veel te verkopen.
Ik koop alvast niks in 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik zag afgelopen week deze video voorbij komen op het Youtube-kanaal van bright.
YouTube: Deze e-bike wint van de auto
De Cortina E-Silento Pro
https://www.cortinafietse.../product/CESIP7SMMH53EBLM

En hoewel dit natuurlijk van a tot z gesponsord is vind ik het wel een mooie fiets (alleen niet in het blauw).
Ik wilde eerder voor een VanMoof S3 gaan maar die is kwalitatief te slecht om daar de komende 10 jaar mee te doen is mijn mening.

Mijn vraag aan julle: Wat is jullie reactie? Is het een goede fiets voor die prijs met goede onderdelen of zouden jullie voor iets anders gaan?

Eisen:
- De accu moet eruit kunnen om op te laden.
- Geen app afhankelijkheid
- Geen GPS-achtige functionaliteit.

[ Voor 8% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 08-11-2020 09:54 . Reden: Iets meer aangevuld ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ferruginous Hwk schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:52:
Ik zag afgelopen week deze video voorbij komen op het Youtube-kanaal van bright.
YouTube: Deze e-bike wint van de auto
De Cortina E-Silento Pro
https://www.cortinafietse.../product/CESIP7SMMH53EBLM

En hoewel dit natuurlijk van a tot z gesponsord is vind ik het wel een mooie fiets (alleen niet in het blauw).
Ik wilde eerder voor een VanMoof S3 gaan maar die is kwalitatief te slecht om daar de komende 10 jaar mee te doen is mijn mening.

Mijn vraag aan julle: Wat is jullie reactie? Is het een goede fiets voor die prijs met goede onderdelen of zouden jullie voor iets anders gaan?

Eisen:
- De accu moet eruit kunnen om op te laden.
- Geen app afhankelijkheid
- Geen GPS-achtige functionaliteit.
Zowat elke goede ebike met Bosch, Shimano of Brose motor beantwoordt aan je eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:11:
[...]

Zowat elke goede ebike met Bosch, Shimano of Brose motor beantwoordt aan je eisen.
Ja, en tegelijkertijd bijna ook heel weinig.

Ik had het niet direct als eis opgenomen maar de accu moet wel netjes verwerkt zijn in het frame en toch uitneembaar zoals bijvoorbeeld de fiets uit de link of bijvoorbeeld bij een CowBoy fiets (maar die kan dan weer niet zonder app functioneren) en heeft een net iets te sportieve fietshouding. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ferruginous Hwk schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:41:
[...]

Ik had het niet direct als eis opgenomen maar de accu moet wel netjes verwerkt zijn in het frame en toch uitneembaar zoals bijvoorbeeld de fiets uit de link of bijvoorbeeld bij een CowBoy fiets (maar die kan dan weer niet zonder app functioneren) en heeft een net iets te sportieve fietshouding. :)
Je verhoogt je eisen hier, maar dat is geen probleem. Blijf dan weg van de baggagedrager accus en frameaccus. Intube is wat je zoekt. Meestal iets duurder, maar ik vind het ook mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-08 21:53
Ferruginous Hwk schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:41:
[...]

Ik vond dit wel een mooie fiets, Dutch ID Infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:48:
[...]

Je verhoogt je eisen hier, maar dat is geen probleem. Blijf dan weg van de baggagedrager accus en frameaccus. Intube is wat je zoekt. Meestal iets duurder, maar ik vind het ook mooier.
Ah intube.. Ik was nog niet bekend met de term. ;)

Ben ook vooral benieuwd. Wat jullie spec-wise vinden van de Cortina E-Silento Pro in relatie tot de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Tijdens een klein poetsbeurtje, (nu 2600 km en ruim 3 maanden oud) merkte ik dat bij het achterste wiel, er 3 spaken (beetje) los stonden, met een halve draai tot één volledige draai stonden ze terug vast.
(Dit was na 1 maand alvast niet het geval..) Tijdens het rijden was daar niets van te merken of te horen...want e-bike bolt altijd fluister stil...
Is dit normaal?

Nu merkte ik ook dat het voorwiel 2 mm spaken heeft (zoals mijn oude fiets) maar het achterwiel 2.5 mm spaken, zal allicht nodig zijn voor extra belasting…

Betreft Batavus, Dinsdag, e-bike exclusief, waar ik verder best tevreden over ben…

Bij mijn klassieke fiets staan de spaken na 10 jaar, nog allemaal vast en die poetste ik soms ook…

[ Voor 7% gewijzigd door einoj1 op 08-11-2020 11:47 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam