Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09 14:53
Rocket-Man schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:54:
Plezier van de Cube toch van korte duur geweest: fiets gestolen op het werk. 3 weken oud! Op slot en met insteekslot om een ijzeren buis heen...

Gelukkig verzekerd dus op dat vlak geen probleem, buiten dat het natuurlijk zuur is. Vooral het gevoel dat je je fiets dus niet met een gerust hart achter kan laten...

Geeft me te denken over de volgende fiets. Misschien een minder opvallende / dure ebike? Gaat een extra motorslot eraan het verschil maken? Chip erop zetten, schrikt dat voldoende af of zijn daar ook al trucjes voor?
Ahhh klote...

Ik zet mijn fiets in Amsterdam op mijn werk in de kelder stalling, maar we hebben ze toch ook savonds bij de sporthal een paar uur buiten staan. Afkloppen, we hebben 11 jaar ebikes en nog niks gejat. Sowieso in dertig jaar maar één fiets kwijt in Amsterdam en vermoedelijk was dat de gemeente. Het blijft toch een kwestie van geluk.

Ik gebruik nu als tweede slot een ABUS ivy 9100, dat is qua gewicht en qua handzaamheid nog wel een beetje te doen (zadeltasje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

ton1234 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:02:
Je hebt fietsen en je hebt fietsen maar 649e voor een nieuwe elec. fiets is wel heel goedkoop.

[Afbeelding]
Voorwielmotor, brrr. :P Als je dan op zoek bent naar een cheap-ass fiets, dan schijnt die van Decathlon niet eens zo slecht te zijn:

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobX
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-07 19:35
Je kan natuurlijk voor een zwaarder ART 3 of ART 4 slot gaan, maar een goedgekeurd ART 2 fietsslot is voldoende voor de verzekering en ik zou eerder gaan voor een 2de slot (voor om een hek of paal). Kijk wel nog even op de website van stichting ART of het betreffende slot nog voldoet! Soms worden er overjarige sloten verkocht die geen goedkeuring meer hebben, dat geldt trouwens ook voor ART 3 en ART 4 sloten. Geen goedgekeurd slot, geen uitbetaling door de verzekering! https://www.stichtingart.nl/is-mijn-slot-goedgekeurd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocket-Man
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-11-2021
Dacuuu schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:45:
[...]

Kan je vertellen exact welke sloten je hebt? Ben ik wel benieuwd naar. Sorry for your loss :(
AXA ART2 XXL slot met insteekketting was het. Verzekeringstechnisch is het allemaal in orde. Het is alleen wel jammer maar zoals ik lees eigenlijk ook niet heel veel aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 22:36
Rocket-Man schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:24:
[...]

AXA ART2 XXL slot met insteekketting was het. Verzekeringstechnisch is het allemaal in orde. Het is alleen wel jammer maar zoals ik lees eigenlijk ook niet heel veel aan te doen.
Oké, maar ik bedoel het type slot. Ik gok een axa defender? Persoonlijk vertrouw I de defenders voor geen centimeter. De meeste fietsen komen standaard met een axa defender, en heb al genoeg filmpjes gezien dat een dief de fiets wel heel erg snel mee nam. En met een ruk ringslot heb je helaas ook. 0.0 aan je insteek ketting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:20

B64

indofk schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:30:
[...]

Dat noemen ze kunstmatig een te kort creëren zodat de prijs van de E-bike omhoog gehouden kan worden.
Die trend is er inderdaad al jaren.
Vergeet niet dat fietsen in de meeste landen een seizoensactiviteit is. Dat wij Nederlanders nou het hele jaar op de fiets zitten... Bij een Nederlandse fietsenmaker kun je het hele jaar aankloppen voor een analoge stadsfiets, maar in december shoppen voor een hybride is zoeken naar een speld in een hooiberg. Die zijn er gewoon niet - en als er wel voorraad is, dan krijg je inderdaad een fikse korting omdat ze er vanaf willen.

Dat heeft niks te maken met het kunstmatig creëren van tekorten - maar alles met klanten die zo verwend zijn dat ze hun neus ophalen voor het modelletje van vorig jaar. Om jou te quoten: "Die trend is er inderdaad al jaren." Fabrikanten en fietsenmakers doen niets liever dan fietsen verkopen, maar missen liever een paar najaars- en winterverkopen als ze daarmee de negatieve marge van overvoorraad kunnen voorkomen.

Daarbij komt dat dit natuurlijk een heel raar jaar is geweest: eerst kwamen er geen onderdelen uit China vanwege de lockdown daar, vervolgens werd productie/assemblage in Europa een dingetje vanwege maatregelen hier, en ondertussen steeg de vraag naar recordhoogte.
Voor fabrikanten is het lastig anticiperen op sterke vraagfluctuaties, omdat veel belangrijke onderdelen (frames, motoren, accu's, electronica) uit China komen met een niet zelden 4-5 maanden levertijd. Kortom: als in mei de vraag blijkt te exploderen en je gaat extra bestellen, krijg je die spullen pas in het najaar binnen. Maar dan is de vraag naar fietsen doorgaans een stuk lager, dus is 't maar de vraag of je die spullen dan überhaupt nog wel kwijtraakt.

Ik vermoed dat de meeste fabrikanten nu al fietsen voor 2021 aan het bouwen zijn, maar dan ivm kapitaalbeslag ófwel de goedkope(re) modellen (niet-ebikes dus), ófwel ebikes waar de duurdere componenten (accu's, motoren) in een later stadium aan toegevoegd worden.

Kortom, bewust in stand houden van schaarste lijkt me niet aannemelijk, kunstmatig hooghouden van prijzen ook niet. Daarvoor is de concurrentie inmiddels veel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:41
B64 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

- en als er wel voorraad is, dan krijg je inderdaad een fikse korting omdat ze er vanaf willen.
Inderdaad, Cube Hybrid Pro 2020 model, donderdag proefrit en zaterdag afhalen, met fikse korting.

Er stond maar liefts 700m op de teller tijdens de proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 17:05
Tommie12 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:38:
[...]

En dus doen ze daar allemaal rustig aan mee....
Je beschuldigt hiermee een hele sector van kartelvorming.
Als er maar 3 fabrikanten van fietsen waren, dan is het al moeilijk, maar er zijn er tientallen, zo niet een paar honderd.
Ik heb nergens gezegd dat er bij "alle" fabrikanten de afgelopen 4 jaar structureel tekort aan fietsen is , dat is zoals ik uit jou reactie lees wel hoe jij het interpreteert.
Ik beschuldig dan ook niet de gehele sector dat ze een te kort creeren laat staan van van kartelvorming.

Ik beaam alleen wat roffles constateert ( maar eigenlijk zie je al jaren dat Q4 er niks meer te krijgen is en dat je pas Q1/2 een fiets kan krijgen. )

Dit zie ik bij een aantal merken al een paar jaar steevast terug komen.
Je zou zeggen dat ze na 4 jaar dit onder controle zouden moeten hebben. Dat er de afgelopen 4 jaar een trend is ontstaan zoals roffles omschrijft, dan kan ik als consument alleen maar concluderen dat dit een bewuste keuze is met als gevolg dat vraag en aanbod ver uit elkaar ligt met als gevolg dat de prijzen dus kunstmatig hooggehouden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

indofk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:37:
[...]

Ik heb nergens gezegd dat er bij "alle" fabrikanten de afgelopen 4 jaar structureel tekort aan fietsen is , dat is zoals ik uit jou reactie lees wel hoe jij het interpreteert.
Ik beschuldig dan ook niet de gehele sector dat ze een te kort creeren laat staan van van kartelvorming.
Je schrijft letterlijk: "Dat noemen ze kunstmatig een te kort creëren zodat de prijs van de E-bike omhoog gehouden kan worden." Hoe zie je dat zonder dat "ze" onderling afspraken maken over schaarste en prijzen - dwz verboden kartelafspraken maken? We hebben het niet over één of twee fabrikanten hè, de concurrentie op de fietsenmarkt is best groot. Stel dat Batavus besluit schaarste te creëren, dan maken Gazelle, Cube, Trek en weet ik niet wie daar dankbaar gebruik van hoor.

Kortom: jou opmerking kan niet anders geinterpreteerd worden dan dat dit over de hele sector gaat.
Ik beaam alleen wat roffles constateert ( maar eigenlijk zie je al jaren dat Q4 er niks meer te krijgen is en dat je pas Q1/2 een fiets kan krijgen. )
Check even het jaarverslag van de Accell Group over 2018, op pagina 7 staat een bijzonder interessant schemaatje over de levenscyclus (ontwerp-productie-verkoop) van fietsen van een bepaald modeljaar.

Daar zie je:
  • afspraken met importeurs en dealers over volumes van volgend jaar worden nu gemaakt. Gebaseerd op die volumes worden er dus ook afspraken gemaakt met leveranciers over volumes en productieslots voor de componenten. Extra bestellingen boven deze afgesproken volumes krijgen óf een hogere kostprijs, óf een langere levertijd, óf allebei.
  • piekverkopen zijn in de maanden maart-juni; productie van het huidig modeljaar loopt nog door tot eind juli maar dan stopt het. Ik kan nergens vinden welk percentage van de afzet in die vier maanden gebeurt, maar gezien de snelle productiestop na de piek zou 't mij niet verbazen als dat 80% of hoger is.
  • rond deze tijd wordt er al volop geproduceerd voor het volgende modeljaar
En nee, dit is niet iets specifiek voor e-bikes, dit gebeurt op het hele assortiment. Dus als de vraag naar fietsen, welk model dan ook, in december vorig jaar te laag is ingeschat, dan zijn ze nu gewoon op.

De oplossing? Van een aantal merken is het 2021 assortiment al verkrijgbaar. En dan kun je er gif op innemen dat meer merken hierin meegaan.
Dit zie ik bij een aantal merken al een paar jaar steevast terug komen.
Je zou zeggen dat ze na 4 jaar dit onder controle zouden moeten hebben. Dat er de afgelopen 4 jaar een trend is ontstaan zoals roffles omschrijft, dan kan ik als consument alleen maar concluderen dat dit een bewuste keuze is met als gevolg dat vraag en aanbod ver uit elkaar ligt met als gevolg dat de prijzen dus kunstmatig hooggehouden worden.
Maar daar is de concurrentie toch veel te groot voor?
Je vergeet dat de markt voor e-bikes al jaren groeit, en hoewel fabrikanten die groeicijfers natuurlijk nauwgezet volgen om de verkoop te maximaliseren, willen ze er nog steeds voor zorgen dat er aan het eind van het seizoen niet nog een magazijn vol fietsen over is.
Je zou zeggen dat ze na 4 jaar dit onder controle zouden moeten hebben.
Wát zouden ze onder controle moeten hebben? Als de markt voor e-bikes nou lekker stabiel was, dan zou ik zeggen: je hebt een punt. Maar die markt groeit al jaren, en fabrikanten groeien mee. Maar als jij in je glazen bol kunt zien wat het groeipercentage (per model, kleur, maat) voor volgend jaar gaat worden, dan mag je dat hieronder laten weten.
Dat er de afgelopen 4 jaar een trend is ontstaan zoals roffles omschrijft, dan kan ik als consument alleen maar concluderen dat dit een bewuste keuze is met als gevolg dat vraag en aanbod ver uit elkaar ligt met als gevolg dat de prijzen dus kunstmatig hooggehouden worden.
Volgens mij liggen de geadverteerde prijzen nog net zo hoog als in het voorjaar en de zomer, toen er geen tekorten waren en er dus vooral op prijs werd geconcurreerd. Kortom, ik zie geen kunstmatig hooggehouden prijzen. Sterker nog, prijzen zijn sowieso irrelevant als je geen fiets meer overhebt om te verkopen. En zoals @JaMaaT hierboven ook bevestigd: restvoorraad 2020-modellen kun je nu juist met fllinke kortingen krijgen - dat is dus precies het tegenovergestelde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
Prima, iedereen mag interpreteren wat ie wil hoe die ziet wat ik bedoeld heb , als ik daarna aangeef dat ik het niet op die interpretatie bedoeld heb , dan is jou betoog toch overbodig . Ik heb toch een aanvulling gegeven op wat ik wel bedoelde op de reactie van Tommie 12. Ik begrijp dat je persoonlijk aangevallen voelt en dat het je hoog zit dat een consument er zo over denkt, maar ik ga als consument niet allerlei stukken en jaarverslagen bekijken. Ik constateer alleen wat mijn persoonlijke ervaringen is en trek daar mijn conclusies uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:15
indofk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:45:
Prima, iedereen mag interpreteren wat ie wil hoe die ziet wat ik bedoeld heb , als ik daarna aangeef dat ik het niet op die interpretatie bedoeld heb , dan is jou betoog toch overbodig . Ik heb toch een aanvulling gegeven op wat ik wel bedoelde op de reactie van Tommie 12. Ik begrijp dat je persoonlijk aangevallen voelt en dat het je hoog zit dat een consument er zo over denkt, maar ik ga als consument niet allerlei stukken en jaarverslagen bekijken. Ik constateer alleen wat mijn persoonlijke ervaringen is en trek daar mijn conclusies uit.
Feit is dat je reactie nergens op slaat.

Een paar feiten:
- Er zijn een paar honderd fabrikanten, dus echt onderling afspraken maken is onmogelijk, en illegaal. Als er daarvan ééntje naar buiten brengt dat er afspraken gemaakt worden, dan riskeren ze allemaal enorme boetes (10% van de jaar omzet, dat zou bij accel gaan over enorm veel geld).
- dat de prijzen stabiel blijven in een markt waar iedereen zowat kan verkopen wat hij produceert is niet abnormaal. Ga er maar van uit dat elke fabrikant probeert om de volumes op te trekken, en dat zal binnenkort wel leiden tot wat prijsdruk
- het is absoluut niet zo dat er geen echt goedkoper fietsen op de markt zijn. Ook voor 1000€ vind je wat, maar je kan natuurlijk niet verwachten dat je daar top componenten voor in de plaats krijgt.
- ondanks dat de markt voor ebikes al uit zijn kinderschoenen is, blijft het een boomende markt die last heeft om snel te groeien. Dat kan je niet toewijzen op één fabrikant omdat er voor elke component wel een paar grote en gereputeerde merken te vinden zijn. Denk maar aan wielen, naven, motoren, remmen.
Er is meer dan Shimano, Bosch en Magura....

Dat fietsenmakers proberen om hun winkels nu leeg te krijgen is ook logisch. Modellen van 2020 zijn minder waard in 2021, en je wil gewoon geen 100 fietsen in je stock hebben staan. En in deze periode worden er amper fietsen verkocht.

Dat een fabrikant als Velo de Ville (om een voorbeeld te nemen) ook al vol zit tot Januari betekent toch echt dat ze tegen hun capaciteitsgrenzen aan lopen. Op een paar demo modellen na bouwen die enkel fietsen op bestelling in de kleur die je kiest, en met de opties die jij wil.

Dus wat is je punt....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
Tommie12 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:37:
[...]

Feit is dat je reactie nergens op slaat.

Een paar feiten:
- Er zijn een paar honderd fabrikanten, dus echt onderling afspraken maken is onmogelijk, en illegaal. Als er daarvan ééntje naar buiten brengt dat er afspraken gemaakt worden, dan riskeren ze allemaal enorme boetes (10% van de jaar omzet, dat zou bij accel gaan over enorm veel geld).
- dat de prijzen stabiel blijven in een markt waar iedereen zowat kan verkopen wat hij produceert is niet abnormaal. Ga er maar van uit dat elke fabrikant probeert om de volumes op te trekken, en dat zal binnenkort wel leiden tot wat prijsdruk
- het is absoluut niet zo dat er geen echt goedkoper fietsen op de markt zijn. Ook voor 1000€ vind je wat, maar je kan natuurlijk niet verwachten dat je daar top componenten voor in de plaats krijgt.
- ondanks dat de markt voor ebikes al uit zijn kinderschoenen is, blijft het een boomende markt die last heeft om snel te groeien. Dat kan je niet toewijzen op één fabrikant omdat er voor elke component wel een paar grote en gereputeerde merken te vinden zijn. Denk maar aan wielen, naven, motoren, remmen.
Er is meer dan Shimano, Bosch en Magura....

Dat fietsenmakers proberen om hun winkels nu leeg te krijgen is ook logisch. Modellen van 2020 zijn minder waard in 2021, en je wil gewoon geen 100 fietsen in je stock hebben staan. En in deze periode worden er amper fietsen verkocht.

Dat een fabrikant als Velo de Ville (om een voorbeeld te nemen) ook al vol zit tot Januari betekent toch echt dat ze tegen hun capaciteitsgrenzen aan lopen. Op een paar demo modellen na bouwen die enkel fietsen op bestelling in de kleur die je kiest, en met de opties die jij wil.

Dus wat is je punt....
Nogmaals ik maak negens een punt van, dat doe jij.....
Ik constateer als consument wat ik zie en ervaar..... en wat kennelijk nog meer consumenten constateren en ervaren.
Ik ben volgens mij duidelijk geweest in wat ik er mee bedoeld heb.
Dat jij nog steeds terug komt in je betoog op wat neer komt dat ik daarmee een paar honderd fabrikanten bedoel die aan kartelvorming doen geeft mijn inziens aan dat je leest wat je wilt lezen en je er je eigen verhaal van maakt hoe jij ziet wat ik er mee bedoelt zou hebben.

Het heeft dus ook geen zin om hier verder mee te discussiëren want dat leidt nergens toe.
En draagt niks bij aan het delen van ervaringen van consumenten met betrekking tot E-bikes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik weet dat R&M ongeveer in juni van een aantal modellen het model 2021 zijn gaan maken en verkopen
Dat was omdat de frames van het 2020 type op waren
En omdat ze bij een aantal modellen een andere motor en 625 accu’s wilden gaan maken
Het is natuurlijk wel zo dat merken zoals Bosch en Shimano een redelijk monopolie hebben of een zo groot marktaandeel dat ze de prijs kunnen bepalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
indofk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:47:
[...]

Nogmaals ik maak negens een punt van, dat doe jij.....
Ik constateer als consument wat ik zie en ervaar..... en wat kennelijk nog meer consumenten constateren en ervaren.
Ik ben volgens mij duidelijk geweest in wat ik er mee bedoeld heb.
Dat jij nog steeds terug komt in je betoog op wat neer komt dat ik daarmee een paar honderd fabrikanten bedoel die aan kartelvorming doen geeft mijn inziens aan dat je leest wat je wilt lezen en je er je eigen verhaal van maakt hoe jij ziet wat ik er mee bedoelt zou hebben.

Het heeft dus ook geen zin om hier verder mee te discussiëren want dat leidt nergens toe.
En draagt niks bij aan het delen van ervaringen van consumenten met betrekking tot E-bikes.
Je eerste uitspraak is nogal duidelijk....

“Kunstmatig een tekort creeren om de prijs hoog te houden” is impliciet kartelvorming.

Heb je daar dan bewijzen van? De beschuldiging is nogal breed en zwaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Een discussie mag @indofk en @Tommie12, maar zullen we het beschaafd houden? Dat leest voor de rest ook een stuk fijner :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [MJ]
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-05-2021
Ik heb sinds kort een Koga Element 2016 met Bosch middenmotor overgenomen van een familielid, 3500km. Zelf heb ik er nog maar een 150-tal km. met gereden, dus helemaal ebike-rookie.

Toen ik gisteren de fiets wat schoonmaakte viel het me op dat de motor een (heel) klein beetje speling in de bevestiging aan de cradle heeft. Is een beetje speling normaal of moet ik even langs de fietsenmaker om de bouten vast(er) te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[MJ] schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:47:
Ik heb sinds kort een Koga Element 2016 met Bosch middenmotor overgenomen van een familielid, 3500km. Zelf heb ik er nog maar een 150-tal km. met gereden, dus helemaal ebike-rookie.

Toen ik gisteren de fiets wat schoonmaakte viel het me op dat de motor een (heel) klein beetje speling in de bevestiging aan de cradle heeft. Is een beetje speling normaal of moet ik even langs de fietsenmaker om de bouten vast(er) te zetten?
Het is absoluut geen slecht idee om die fiets eens te laten nakijken door je fietsenmaker, en als je hem hier op wijst dan zal hij wel weten of het OK is.

Met een beetje onderhoud (kan zijn dat die een nieuwe ketting of wat afstelwerk nodig heeft) gaat die weer rijden als nieuw, en dan heb je er nog lang plezier van.
Dat gaat je de kop niet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05:38
Iemand een handige link of youtube fimpje met informatie over vervangen van remblokjes Magura hydraulische remmen. Echter geen HS11, HS33 type. Ik heb niet zo'n hendeltje. Of toch maar naar de fietsenmaker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
hansie18 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:18:
Iemand een handige link of youtube fimpje met informatie over vervangen van remblokjes Magura hydraulische remmen. Echter geen HS11, HS33 type. Ik heb niet zo'n hendeltje. Of toch maar naar de fietsenmaker?
Als je het wiel kan uitnemen is dat een eitje.
Heb je een fotootje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
hansie18 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:18:
Fluitje van een cent. Wiel hoeft zeker niet los! (HS 11 en HS 33 zijn overigens hetzelfde, verschil zit hem in de hendels).

Torx 25 (liefst een wat langere),

- Schroef aan elke kant de laagste bouten los (de bout waarmee de rem aan het frame is bevestigd (vakterm: Cantilever nokken)en dan kan je de rem eraf halen.
- Blokje los trekken
- Nieuw blokje erin
- rem weer terugzetten. Vanwege de achterbeugel zit de rem normaal gesproken meteen goed, er is niks veranderd.

Zonder dollen is dit een klusje van hooguit vijf minuutjes per rem, zeker als je het een tweede keer doet. Achterrem is misschien ietsje lastiger omdat je er vanwege de achterdrager iets minder makkelijk bij komt, maar ook dat is normaal gesproken nauwelijks meer werk.

Zijn ook wel filmpjes voor te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 14-10-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Laatst online: 05:38
Thanks @roffeltjes en @Tommie12 . Hierbij wat foto's van het voorwiel. Achter is het helemaal weggepropt tussen jasbeschermer en frame.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKPgl8Mk4fydhYwvR4B0xNTH1Q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90m6FKJZn9IW3c7aiCJPpaq7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKImiiBLtZRYAYeDHIjxql1dewM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZumbL7SGhaahM8FDlbiGeM6O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTbT-UHGwJP_80sH1rTaAc_Ipbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x51Xq4ILFT2DhdVhoq59ncWr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 92% gewijzigd door hansie18 op 15-10-2020 06:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

@hansie18 Ziet er uit als HS11 met brakebooster (die hoefijzer met sleufgaten)... Onderste en bovenste torx-bout losschroeven (de bovenste ook omdat Gazelle die brakebooster waarschijnlijk aan twee kanten heeft vastgeschroefd) en dan kun je de remblokjes er zo uit klikken. Op Youtube zijn hier filmpjes over terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:19

-tom-562

Oliesjeik

Supertjeduc schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:46:
Dat die damesmodelletjes slap zijn is bij moderne fietsen niet meer van toepassing
Verschilt per model denk ik. In het voorjaar voor de vriendin gekeken naar een elektrische fiets. Als eerste een Giant Triple X. Ik had mijn bedenkingen (want voorwielmotor, rollerbrakes etc.), maar het was zo'n leuk model. Nou, het remde voor geen motor, de trapondersteuning was vrij digitaal en het frame was echt slap. Daarna op een Gazelle Paris C7 een proefrit gemaakt, die was echt véél stijver :P (en reed overigens ook véél fijner, en onder de streep was deze nog geen 200 euro duurder met wat korting).

Ik twijfel ook hard om voor een elektrische fiets te gaan. Ik heb een hoop vakantiedagen over dit jaar (die mag ik gebruiken voor het fietsplan), 1,5 jaar geleden heb ik een Cube Touring EXC gekocht (een normale trapfiets), maar ik merk dat ik toch wel vaak de elektrische fiets van m'n vriendin pak haha. Jammer dat de lokale fietsenmaker geen Cube dealer is. Het liefst zou ik 'm daar halen, die kan ook nog een creatieve factuur maken wat het meest gunstige is voor de HR afdeling bij ons :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
B64 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:48:
@hansie18 Ziet er uit als HS11 met brakebooster (die hoefijzer met sleufgaten)... Onderste en bovenste torx-bout losschroeven (de bovenste ook omdat Gazelle die brakebooster waarschijnlijk aan twee kanten heeft vastgeschroefd) en dan kun je de remblokjes er zo uit klikken. Op Youtube zijn hier filmpjes over terug te vinden.
Alleen de onderste is genoeg, zelfs als Gazelle raar heeft gedaan en de brakebooster ook rechts heeft vastgeschroefd, Enig is dan dat je dan beide kanten tegelijk moet losschuiven ipv één kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

roffeltjes schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:56:
[...]

Alleen de onderste is genoeg, zelfs als Gazelle raar heeft gedaan en de brakebooster ook rechts heeft vastgeschroefd, Enig is dan dat je dan beide kanten tegelijk moet losschuiven ipv één kant.
Dan krijg je 'm wel los, maar lukt het niet de beide kanten los van elkaar te krijgen. Dan zul je dus alsnog eerst het wiel eruit moeten halen om bij de remblokken te komen...
(heb ik ook gehad bij m'n Gazelle analoge bike, was precies zo opgelost. Daar heb ik dus eerst maar eens een setje hendeltjes voor gekocht voordat ik de boel uit elkaar ging halen. En de brakebooster omgedraaid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
B64 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:17:
[...]

Dan krijg je 'm wel los, maar lukt het niet de beide kanten los van elkaar te krijgen. Dan zul je dus alsnog eerst het wiel eruit moeten halen om bij de remblokken te komen...
Waarom zou je beide rempistons los willen halen als je blokjes wil vervangen? Ik heb ook wel eens mijn hele magura rem eraf gehaald inclusief de Evo achterplaat.

1. Remhendel schroef helemaal uit schroeven zodat de remblokken helemaal zijn ingeschoven
2. Beide Remmen losdraaien bij de cantilevernokken.
3. Band leeglaten lopen.
4. Vanaf de evoplaat de rem eraf (dus pistons en booster) en over de lege band schuiven.
5. Oude blokjes eraf, nieuwe erop en stappen 4-1 omgekeerd uitvoeren.

Sterker nog als je echt weinig ruimte hebt kan je de remmen in plaats van de velg over de band heen te halen gewoon het hele geval een beetje naar beneden drukken richting het velgbed (band is immers leeg) en dan per kant de blokjes eruit te wippen. Zo ontzettend veel ruimte heb je niet nodig, dat nippeltje is nog geen 5mm.

Ik heb ook een goede reden de bovenste bouten NIET los te draaien omdat dan je pistons loszitten en je die dan opnieuw moet richten. Dat is ook geen rocket science, maar dan ben je soms toch even bezig voordat het allemaal ntjes loopt.

Misschien dat er iets met jouw fiets is wat ik me niet realiseer, want ik kan me niet goed voorstellen waarom je zelfs als Gazelle de booster verkeerd monteert je alle vier de bouten zou willen losschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rt82
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-02-2022
Heeft iemand ervaring met de lekker bikes? En dan met name de Amsterdam GT en de Amsterdam+
Vreemd genoeg zijn er (nagenoeg) geen reviews over te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Rt82 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:20:
Heeft iemand ervaring met de lekker bikes? En dan met name de Amsterdam GT en de Amsterdam+
Vreemd genoeg zijn er (nagenoeg) geen reviews over te vinden
Dat is niet zo vreemd, het is een piepklein, lokaal merk.

Verder krijg je waar je voor betaald. Prijs is laag, onderdelen zijn basic. Gezien het kleine merk zou ik ook niet verwachten dat de service buiten Amsterdam goed is. Als je naar een vergelijking met VM zoekt: Deze fietsen zullen door elke FM kunnen worden gerfixed (motor issues moet je voor naar Lekker) en de afmontage is wel een slag beter dan wat je daar krijgt (motor!).

Ik blijf geen fan van dit soort fietsen omdat juist service op een e-bike zo belangrijk is. Als je goedkoop en "niet-Stella" wil kijk dan ook eens rustig bij de grotere Duitse aanbieders.

[ Voor 46% gewijzigd door roffeltjes op 17-10-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jch88
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 24-09 20:57
Wij zijn voor ~€2500 op zoek naar een all-round moeder-/transportfiets (dus ook rekje voor) waarop (ook nog) een voor- en achterzitje gemonteerd moet kunnen worden. De beschikbare keuzes zijn beperkt:

- Cortina E-common
- Batavus Quip E-go
- Gazelle Bloom C7

(Suggesties voor andere fietsen zijn uiteraard welkom, ik kon ze niet vinden.)

Geen van alle fietsen biedt alle opties die we graag zouden willen (Nexus 8, schrijfremmen, Bosch middebmotor) op basis van de comments in dit topic. We moeten daarom concessie(s) maken:

- velgremmen vs schrijfremmen (beide hydraulisch)?
- Bafang 420 middenmotor vs Bosch active line (evt. plus) middenmotor?
- Nexus 7 vs Nexus 8?

Wat adviseren jullie? Waar kunnen we het best <b>niet</b> op besparen? Ik twijfel bij de Magura velgremmen op de Cortina met name over de remkracht en fragiliteit (zelf remblokjes vervangen lukt me nog wel).

[ Voor 13% gewijzigd door jch88 op 17-10-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rt82
roffeltjes schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

Dat is niet zo vreemd, het is een piepklein, lokaal merk.

Verder krijg je waar je voor betaald. Prijs is laag, onderdelen zijn basic. Gezien het kleine merk zou ik ook niet verwachten dat de service buiten Amsterdam goed is. Als je naar een vergelijking met VM zoekt: Deze fietsen zullen door elke FM kunnen worden gerfixed (motor issues moet je voor naar Lekker) en de afmontage is wel een slag beter dan wat je daar krijgt (motor!).

Ik blijf geen fan van dit soort fietsen omdat juist service op een e-bike zo belangrijk is. Als je goedkoop en "niet-Stella" wil kijk dan ook eens rustig bij de grotere Duitse aanbieders.
Bedankt voor je antwoord. Het liefste koop ik de fiets ook bij de FM. Vooral na het drama van 3 kapotte VM S3's.
Alleen heb ik moeite met een fiets te vinden voor mijn specifieke wensen.
Fiets met elektrische ondersteuning voor woon werk(bereik 50km is voldoende). Verder te gebruiken zonder ondersteuning om in de vrije tijd te fietsen. Geschikt voor kinderzitjes.
Ondersteuning in alle standen tot topsnelheid waarbij de lichtste weinig ondersteuning geeft en andersom.
En de fiets moet er beetje mooi uitzien als een normale fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jch88 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:00:
Wij zijn voor ~€2500 op zoek naar een all-round moeder-/transportfiets (dus ook rekje voor) waarop (ook nog) een voor- en achterzitje gemonteerd moet kunnen worden. De beschikbare keuzes zijn beperkt:

- Cortina E-common
- Batavus Quip E-go
- Gazelle Bloom C7

Geen van alle fietsen biedt alle opties die we graag zouden willen (Nexus 8, schrijfremmen, Bosch middebmotor) op basis van de comments in dit topic. We moeten daarom concessie(s) maken:

- Nexus 7 vs Nexus 8?

Wat adviseren jullie? Waar kunnen we het best <b>niet</b> op besparen? Ik twijfel bij de Magura velgremmen op de Cortina met name over de remkracht en fragiliteit (zelf remblokjes vervangen lukt me nog wel).
Met hydraulische Magura velgremmen is echt niks mis.
De Nexus 7 en de Bafang motor zou ik wel vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT

- Cortina E-common
- Batavus Quip E-go
- Gazelle Bloom C7

- Nexus 7 vs Nexus 8?

Mijn vrouw heeft deze fiets:

https://www.cortinafietsen.nl/e-bikes/product/CET8BMMD

Dus met bafang motor. Is wel minder soepel dan mijn Bosch Performance maar voor het doel voldoet de fiets prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Rt82 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Het liefste koop ik de fiets ook bij de FM. Vooral na het drama van 3 kapotte VM S3's.
Alleen heb ik moeite met een fiets te vinden voor mijn specifieke wensen.
Fiets met elektrische ondersteuning voor woon werk(bereik 50km is voldoende). Verder te gebruiken zonder ondersteuning om in de vrije tijd te fietsen. Geschikt voor kinderzitjes.
Ondersteuning in alle standen tot topsnelheid waarbij de lichtste weinig ondersteuning geeft en andersom.
En de fiets moet er beetje mooi uitzien als een normale fiets. (Het liefst tot 32 km/u)
Je wensen pakket is niet zo lastig, alleen is 32kmpu niet toegestaan (mogen het daar hier ook niet over hebben als ik zo de topic waarschuwing bekijk).

Ik ben een beetje lui, maar begin eens te kijken bij Cube en Rabeneick. Je kan daarna verder kijken bij andere Duitse merken (Stevens, Victoria, Pegasus, Radon, Haibike). Nederlandse alternatieven zijjn er ook wel, zoals de Batavus Razer, maar dat is meer een trekking look dan een minimalistische look.

Betreft merken in het alrgmeen: Ik vind voor een niet electrische fiets het merk totaal niet spannend, mijn wedstrijd fietsen zijn ook van een lokale bouwer. Iedere FM die Campagnolo kan leveren kan mijn fiets repareren.

Bij een e-bike zit je echter met de motor en accu. Als daar iets mee mis is zal de FM je motor moeten opsturen naar de serviceafdeling. Bij No-name motoren is dat servicenetwerk er niet en zal de FM moeten vervangen. Ik heb genoeg motor issues gehad in tien jaar (en er genoeg hier gelzen) dat ik nog steeds adviseer om eerst een goede FM te zoeken en dan te kijken naar wat hij kan leveren.

Bij kleinere merken zal je of no-name of Bafang motoren vinden omdat Bosch en Yamaha eigenlik vooral met je praten las je genoeg fietsen afzet. Shmano probeert de markt open te breken dus is hierin iets makkelijker, dus die kom je ook nog wel eens bij de kleinere jongens tegen.

Op zich had de VanMoof marketing clown wel gelijk dat zelfs de beste fiets een goed servicenetwerk nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes

- Cortina E-common
- Batavus Quip E-go
- Gazelle Bloom C7

- Nexus 7 vs Nexus 8?

Ik ben toch wat afwijkend van Tommie (sorry^^).

Ik vind Nexus 7 prima, Magura velgremmen ben ik geen fan van.

Nexus 7 heb ik goede ervaringen mee, ook lees ik in deze draad geen echt dramatische verhalen. Mocht hij ooit kapot gaan kan je hem altijd nog laten vervangen door een Inter-8 Nexus of Alfine.

Magura velgremmen zijn wel krachtig, maar ze zijn aanmerkelijk minder betrouwbaar in de regen en de blokjes slijten in nat weer echt als een malle. Dat is juist heel erg merkbaar als je vracht (dus kinderen) vervoerd. Het is niet onveilig, zo dramatisch is het niet, maar als je schijfremmen hebt gehad dan wil je absoluut niet terug.

Magura verlgremmen kan je helaas niet vervangen door een beter alternatief.

Betreft welk merk? Ga naar een goede FM en ga dan kijken wat hij kan leveren.

[ Voor 2% gewijzigd door roffeltjes op 17-10-2020 12:07 . Reden: Het lijkt wel of mijn grammatica met de dag slechter wordt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rt82
roffeltjes schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:39:
[...]

Je wensen pakket is niet zo lastig, alleen is 32kmpu niet toegestaan (mogen het daar hier ook niet over hebben als ik zo de topic waarschuwing bekijk).

Ik ben een beetje lui, maar begin eens te kijken bij Cube en Rabeneick. Je kan daarna verder kijken bij andere Duitse merken (Stevens, Victoria, Pegasus, Radon, Haibike). Nederlandse alternatieven zijjn er ook wel, zoals de Batavus Razer, maar dat is meer een trekking look dan een minimalistische look.

Betreft merken in het alrgmeen: Ik vind voor een niet electrische fiets het merk totaal niet spannend, mijn wedstrijd fietsen zijn ook van een lokale bouwer. Iedere FM die Campagnolo kan leveren kan mijn fiets repareren.

Bij een e-bike zit je echter met de motor en accu. Als daar iets mee mis is zal de FM je motor moeten opsturen naar de serviceafdeling. Bij No-name motoren is dat servicenetwerk er niet en zal de FM moeten vervangen. Ik heb genoeg motor issues gehad in tien jaar (en er genoeg hier gelzen) dat ik nog steeds adviseer om eerst een goede FM te zoeken en dan te kijken naar wat hij kan leveren.

Bij kleinere merken zal je of no-name of Bafang motoren vinden omdat Bosch en Yamaha eigenlik vooral met je praten las je genoeg fietsen afzet. Shmano probeert de markt open te breken dus is hierin iets makkelijker, dus die kom je ook nog wel eens bij de kleinere jongens tegen.

Op zich had de VanMoof marketing clown wel gelijk dat zelfs de beste fiets een goed servicenetwerk nodig heeft.
Ik heb de snelheid verwijdert uit mijn originele post. Dat wist ik niet. 8)7
De cube was volgens cube zelf niet geschikt voor kinderzitjes. De Rabeneick heb ik gezien en is interessant. Alleen is het aantal dealers beperkt en niet in de buurt.
De rest van de merken ga ik even induiken.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Rt82 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:16:
[...]

Ik heb de snelheid verwijdert uit mijn originele post. Dat wist ik niet. 8)7
De cube was volgens cube zelf niet geschikt voor kinderzitjes. De Rabeneick heb ik gezien en is interessant. Alleen is het aantal dealers beperkt en niet in de buurt.
De rest van de merken ga ik even induiken.
Thanks!
Dat antwoord van Cube is merkwaardig, misschien hebben ze het over een voorzitje? Bij een frame met een Ahead set is een voorzitje inderdaad lastig (vrijwel onmogelijk). Bevestigen aan het stuur mag nooit (je bevestigt altijd aan de pen)

Achterzitje met frame bevestiging (Zoals Yepp) zal zeker geen issue opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 16:42
Iemand een idee welke koplamp ik op mijn bbs02 motor kan aansluiten voor aan te schakelen via display ?

Heb nu een koplamp op accu maar wil voor nood nog een vaste lamp op de e-bike hebben en heb 2 kabeltjes nog aan me motor hangen voor verlichting. Alleen welke stroom die levert en wat ik er aan kan sluiten kom ik maar niet achter via google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 13:55
De meeste koplampen voor aansluiting op de accu werken van 6 tot 60 volt. Ik weet het niet 100% zeker, maar dacht dat de BBS gewoon 6 volt levert.

Heb zelf een koplamp van AXA aangesloten op mijn BBS en werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Als standaard koplampen voor ebikes (dus niet voor dynamo!) werken wil ik in ieder geval een Spanninga Axendo 80 koplamp adviseren. Prijs kwaliteit is geweldig, echt een heel goede lamp met een enorme bak licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
heb er nu ene van axa gekocht ;)
Die 80 axendo ziet er ook goed uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1WN2mbtx8byCEShykOQWGf0Lzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puO7vOwVkvgqAKdpkwK0wbVb.jpg?f=fotoalbum_large

@Rt82
@roffeltjes

Het past hier prima. Alleen kan ik niet het schermpje plaats. Heb voor de montage steun aan de voorzijde de spacers vervangen voor het zitje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
JaMaaT schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 07:28:

Het past hier prima. Alleen kan ik niet het schermpje plaats. Heb voor de montage steun aan de voorzijde de spacers vervangen voor het zitje.
Jij hebt voor zover ik zie geen Ahead set, die gebruikt Cube wel op zijn sportievere fietsen.

Het antwoord van Cube kan dus betreffend het voorzitje wel degelijk kloppen, afhangend van het model. Maar zoals je laat zien en zoals ik al zei, er is geen enkele reden waarom een achterzit niet zou passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
Voor het voorzitje van yepp bestaat ook een beugel om een zitje te monteren op een ahead set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
madmaxf1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:22:
Voor het voorzitje van yepp bestaat ook een beugel om een zitje te monteren op een ahead set.
Dat is een goeie tip!

Ik weet alleen niet of dat gaat werken met een vaste stem en maar 2-3cm spacers (sportieve MTB), dus dat is wel een kwestie van afstemmen met je FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
Het plaatje van de yepp is niet dik, denk maar 1 cm, dus ik verwacht geen problemen.

Gewoon 1 spacer er tussen uit laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

- Cortina E-common
- Batavus Quip E-go
- Gazelle Bloom C7

- Nexus 7 vs Nexus 8?

MIjn vriendin was eerst ook op zoek naar een 'moederfiets', uiteindelijk hebben we een 'gewone' Gazelle Paris C7.
Dat ding heeft een Bosch middenmotor en hydraulische velgremmen. Over dat laatste, ik sta echt te kijken hoe goed/hard dat remt. Dat doet echt niet onder t.o.v. mijn Cube met Shimano schijfremmen.
Een kinderzitje past prima, voorop zit een Yepp kinderstoeltje gemonteerd met een mooie windvanger windscherm.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
Voor degene die een belt drive hebben, hoe testen jullie de spanning van je riem. Toevallig met de Gates Carbon Drive Eco Tandriem Tester? Zijn er ook goedkopere manieren :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Strider schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:42:
Voor degene die een belt drive hebben, hoe testen jullie de spanning van je riem. Toevallig met de Gates Carbon Drive Eco Tandriem Tester? Zijn er ook goedkopere manieren :)
Met de Gates app!
Maar je hoeft dat echt niet regelmatig te doen, de riem rekt niet uit, een ketting rekt sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Hoewel ik crossposten nooit doe wil ik dit toch met jullie delen omdat dit wat mij betreft belangrijk is.

roffeltjes in "Ervaringen met VanMoof Electrified (S/X/S2/X2/S3/X3)"

AUB NIET MET ZIJN ALLEN MIJN POST DAAR GAAN UPVOTEN OF EROP REAGEREN.

Het gaat niet om gelijk hebben/krijgen.

Ik hoop dat mensen door hebben dat mijn kritiek op VanMoof goed gefundeerd is en dat dit niet zo maar een onschuldig start-up probleem is |:(

Het sterkt me ook in mijn structurele terughoudendheid in deze draad betreft de kleinere (hippere) merken. Het is niet zomaar conservatief geitewollen sokken advies. Een fiets ontwerpen en in elkaar zetten is iets wat zorgvuldig moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
Strider schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:42:
Beter iets te slap dan te strak, te strak ken de rest van je onderdelen sneller doen slijten:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobX
Ik ben aan het twijfelen. Mijn nieuwe fiets wordt waarschijnlijk een Cube Touring Hybrid 2021, maar nu zit ik erg te twijfelen tussen de Touring Hybrid Pro en de Touring Hybrid EXC.
De EXC is € 300,00 duurder, maar behalve die voorvork (lucht geveerd tegenover gewoon) weet ik niet wat slimmer is.
Heeft iemand tips wat pleit voor de meerprijs voor de EXC of juist niet ?
Cube Touring Hybrid Pro : https://www.cube.eu/nl/20...brid-pro-625-blacknwhite/
Cube Touring Hybrid EXC: https://www.cube.eu/nl/20...id-exc-625-iridiumngreen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Bafang BBS01B kennis gezocht.

In het voorjaar van 2019 heb ik , voor mijn vriendin, een Babboe Curve bakfiets omgebouwd met een een Bafang BBS01B, 36V systeem, met een P850c display.
Helaas heeft mijn vriendin afgelopen winter de accu in de fiets gelaten, die buiten stond, waardoor de celspanning zó laag is geworden, dat hier geen output meer uit kwam. Nu heb ik er inmiddels een nieuwe accu ingezet, maar nu start het systeem niet op. Ik meet gewoon 42v op de accu, en de bekabeling naar de motor lijkt in orde. Ik heb alle stekkerverbindingen gecontroleerd, zonder succes. Het scherm springt niet aan bij het indrukken van de aan/uitknop. Het systeem lijkt dus dood. Bij het inpluggen van de XT accuconnector hoor je wel een vonkje overspringen, waardoor het lijkt of er wel stroom begint te lopen, maar dat kan ik mis hebben.

Hier en daar lees ik dat het de controller zou kunnen zijn. Ik heb vanavond de controller gedemonteerd, en ik zie hier niets vreemds aan. Het betreft een nieuw type controller, met als nummer C571-30-511. Voordat ik hem bestel, zou ik graag toch even verifiëren of iemand bekend is met dit euvel.

Zijn er andere, makkelijkere dingen om uit te sluiten? Is er wellicht iemand in de buurt van Purmerend waar ik bijvoorbeeld de aan-uitschakelaar, en/of een display van kan lenen om te troubleshooten? Als ik alles moet kopen, kan ik beter een hele nieuwe motor kopen...en dat is ná de accu wel een vervelend dingetje.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JacobX schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:25:
Ik ben aan het twijfelen. Mijn nieuwe fiets wordt waarschijnlijk een Cube Touring Hybrid 2021, maar nu zit ik erg te twijfelen tussen de Touring Hybrid Pro en de Touring Hybrid EXC.
De EXC is € 300,00 duurder, maar behalve die voorvork (lucht geveerd tegenover gewoon) weet ik niet wat slimmer is.
Heeft iemand tips wat pleit voor de meerprijs voor de EXC of juist niet ?
Cube Touring Hybrid Pro : https://www.cube.eu/nl/20...brid-pro-625-blacknwhite/
Cube Touring Hybrid EXC: https://www.cube.eu/nl/20...id-exc-625-iridiumngreen/
Buiten de voorvork zie ik alleen een wezenlijk verschil bij de remmen. Maar voor gewoon gebruik kan ik le niet voorstellen dat die tekort gaan schieten. Ik heb die MT200 remmen en die zijn perfect.

Voor die voorvork zou ik geen 300€ extra over hebben.
En de goedkopere fiets is ook de lichtste.

Andere belangrijke dingen als motor en versnelling zijn identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Tommie12 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:10:
[...]

Buiten de voorvork zie ik alleen een wezenlijk verschil bij de remmen. Maar voor gewoon gebruik kan ik le niet voorstellen dat die tekort gaan schieten. Ik heb die MT200 remmen en die zijn perfect.

Voor die voorvork zou ik geen 300€ extra over hebben.
En de goedkopere fiets is ook de lichtste.

Andere belangrijke dingen als motor en versnelling zijn identiek.
De ene heeft 10 versnellingen de andere 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobX
Ja inderdaad ook wat andere onderdelen in de versnellingsgroep en ander type velgen voor de ECX, alsmede ander type banden. Ik weet alleen niet of al die componenten die € 300,00 rechtvaardigen, bijvoorbeeld in duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
Vandaag mijn eerste lange rit gemaakt met mijn nieuwe fiets ( Koga E Nova, Nexus 8 met active line plus ). Vooral wind tegen moest ik best nog wel aan de bak om 25 km / u te halen. Op standje turbo is dit wel te halen....maar toch.
Daarom de vraag aan active line plus gebruikers. Gebruiken jullie alle ondersteuningsstanden bij dit herfstweer ? Of ook vaak alleen maar de hoge ondersteuning ? ( sport / turbo )

Ter info
Bij de Active lane plus zijn de max. ondersteuningstanden 35-40-45-50 Nm
Bij de Performance zijn deze 35-45-50-65 Nm
Bij de Performance CX zijn deze 40-50-75-85 Nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pjotter1965 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:03:
Vandaag mijn eerste lange rit gemaakt met mijn nieuwe fiets ( Koga E Nova, Nexus 8 met active line plus ). Vooral wind tegen moest ik best nog wel aan de bak om 25 km / u te halen. Op standje turbo is dit wel te halen....maar toch.
Daarom de vraag aan active line plus gebruikers. Gebruiken jullie alle ondersteuningsstanden bij dit herfstweer ? Of ook vaak alleen maar de hoge ondersteuning ? ( sport / turbo )

Ter info
Hier de gewone Performance Line.
Eco als ik samen met de vrouw fiets, zij fietst op Tour, en samen rijden we rond de 22 km/h.
Tour als ik alleen onderweg ben, maar ik duw zeker op vlakke weg regelmatig boven de 25 (zonder tegenwind).
Sport of Turbo als het goed omhoog gaat, of bij tegenwind.

In de stad, of op slecht terrein, dan zeker geen turbo omdat de motor dan net te agressief reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes

Ter info
NM is niet zo spannend als mensen wel denken, om maar aan te geven, je hebt meer NM dan een Stromer. ;)

Dat je flink moet duwen op de trappers heeft vooral te maken met de positie op de fiets. De E-Nova is een "rechtop" fiets en dat geeft zeker met tegenwind ontzettend veel weerstand.

Doe een snel pak aan, zet het stuur laag en ga er a'la Graeme O'Bree op liggen en je zal zien dat je die 25 kmpu makkerlijk haalt (met een forse verbetering van je actieradius ) :+

Oftewel, niks bijzonders, het waaide flink en dan heb je inderdaad standje turbo nodig of je moet zelf flink wat watts leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
JacobX schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:49:
Ja inderdaad ook wat andere onderdelen in de versnellingsgroep en ander type velgen voor de ECX, alsmede ander type banden. Ik weet alleen niet of al die componenten die € 300,00 rechtvaardigen, bijvoorbeeld in duurzaamheid.
Qua duurzaamheid zal het niet zoveel uitmaken.

Prijs kwaliteit van de goedkopere is ietsje beter, maar die duurdere is marginaal beter. Als je het achteraf moet vervangen ben je veel meer kwijt, maar die goedkopere is ook prima uitgerust.

Het hangt vooral van je beurs af... als je het veel geld vind gewoon die goedkope nemen, die is prima. Wil je gewoon jezelf een beetje verwennen en is die 300,- makkelijk te dragen dan pak je die duurdere.

Betreft het gewicht: dat zit hem in de zwaardere banden.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 24-10-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik kijk trouwens net bij Batavus en blijf me verbazen over de prijs van de Razer.

2799 is wel heeeel veel geld voor een 6 jaar oud model met Magura velgremmen. Het is dat hij zo goed rijdt, maar als we het over prijs-kwaliteit hebben is dat toch wel heel erg scheef gaan groeien, zeker als je kijkt naar de Dinsdag. Het is jammer dat ze de Zonar eruit hebben gegooid, dat leek me wel een fijn fietsje.

Ik ben eens aan het rondkijken, maar ik zie geen enkele fiets die biedt wat ik wil*. Wordt echt met de calculator erbij kijken wat ik doe als mijn huidige motor het opgeeft. Een motor vervangen is bizar duur en mijn accu zal ook wel een keer gaan. Maar een nieuwe is zeker omdat in dat geval inruil slecht zal zijn ook een duur geintje.

Ik zie mezelf nog wel eindigen op een willekeurig sportief model waarbij ik een Surly vork in laat bouwen.... beetje gedoe, maar op zich ook weer niet het einde van de wereld.

[ Voor 50% gewijzigd door roffeltjes op 24-10-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-09 21:55

dbzfan

Nee.

Ik fiets eigenlijk altijd op tour op mijn active Line Plus.. en dan zit ik na een paar keer trappen al aan de 25kmu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacobX
roffeltjes schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:44:
[...]

Qua duurzaamheid zal het niet zoveel uitmaken.

Prijs kwaliteit van de goedkopere is ietsje beter, maar die duurdere is marginaal beter. Als je het achteraf moet vervangen ben je veel meer kwijt, maar die goedkopere is ook prima uitgerust.

Het hangt vooral van je beurs af... als je het veel geld vind gewoon die goedkope nemen, die is prima. Wil je gewoon jezelf een beetje verwennen en is die 300,- makkelijk te dragen dan pak je die duurdere.

Betreft het gewicht: dat zit hem in de zwaardere banden.
OK, bedankt voor de uitvoerige informatie. Misschien toch maar de Cube Touring Hybrid Pro nemen, want de verslijt /vervangings onderdelen zijn tenslotte ook duurder bij het model EXC. Andere banden kan altijd nog als deze versleten zijn.
Ik vind sowieso de Duitse merken veel meer fiets bieden dan de gerenommeerde NL merken. De toegepaste onderdelen zijn een klasse hoger bij bijvoorbeel Cube of Victoria dan bij gelijkwaardige Batavus / Gazelle modellen, maar dat terzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
De Duitse fietsenmarkt is veel meer prijs-kwaliteit georienteerd. Ik vind ook het gamma logischer in elkaar zitten: Gewoon 1 frame en daar dan verschillende afmontages op.

Wat ik zo graag zou willen zien bij de Nederlandse fabrikanten: Maak gewoon twee heren en drie dames frames en gebruik die over de volgende vijf modellen.

- Mamma frame
- Stads+tour frame
- Forens+trekking frame => als je verwisselbare achterpads gebruikt kan je als fabrikant zowel naaf als derailleur aanbieden.

Maten: H: 53-57-62, D 50-53-57

Biedt per model twee of drie verschllende afmontages aan. Je gamma wordt daardoor veel overzichtelijker, wat met je hele logistieke keten simpeler maakt.

Minder belangrijk, maar toch: Neem een duidelijk merkeigen visueel schema voor je hele gamma en wijk daar een paar jaar niet vanaf. Je varieert elk jaar wel in kleuren, maar blijf bij het kern thema.

Canyon en Cube doen dat heel erg goed, ik zie meteen dat het een typische "Cube look"is. Je ziet het ook bij Trek.

Het is maar goed dat ik niet de baas ben bij Batavus want ze zouden in een paar jaar failliet zijn omdat ik mijn eigenn voorkeur afwentel op hun hele markt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
JacobX schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:29:
[...]

OK, bedankt voor de uitvoerige informatie. Misschien toch maar de Cube Touring Hybrid Pro nemen, want de verslijt /vervangings onderdelen zijn tenslotte ook duurder bij het model EXC. Andere banden kan altijd nog als deze versleten zijn.
Ik vind sowieso de Duitse merken veel meer fiets bieden dan de gerenommeerde NL merken. De toegepaste onderdelen zijn een klasse hoger bij bijvoorbeel Cube of Victoria dan bij gelijkwaardige Batavus / Gazelle modellen, maar dat terzijde
Ik weet niet , een luchtondersteunde voorvork is toch wel lekker , kun je aan je eigen gewicht / voorkeur aanpassen
En wat is 300€ als je dat ding een jaar of 5 rijdt , en het enigste dat verslijt zijn de tandwielen en ketting en die zijn bij beide even duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:35:
[...]
Ik weet niet , een luchtondersteunde voorvork is toch wel lekker , kun je aan je eigen gewicht / voorkeur aanpassen
Op zich mee eens dat dat fijn is, maar op de weg is dat niet zo kritisch. 300,- is veel geld voor een marginaal verschil.

Als we het over een MTB zouden hebben was het geen discussie, dan wil je de vork met een luchtveer (of een dure aftermarket coil op jouw gewichtsklasse). Maar op de weg terwijl er al 55mm banden op zitten? Ik denk eerder dat de compressie spannender is dan de veer, gaat echt geen sag afstellen op 20% om dan 8 cm aan veerweg te nemen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 25-10-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobX
Ik zie wel betreffende de voorvork nog een verschil in specificatie:
Cube Hybrid Pro: SR Suntour XCM ATB Coil, 100mm
Cube Hybrid EXC: SR Suntour XCR32 LO-R Air, 100mm, Lockout

De EXC heeft ook Lockout en ik rij veel op verharde fietspaden. Misschien toch wel een puntje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Een lockout is om deinen tegen te gaan als je staat op de pedalen, zoals tijdens een felle korte klim. Op de weg hoef je hem niet te gebruiken. Ik sta nooit op de pedalen op een ebike, ook niet als ik klim, dus ik zou niet weten waarom je je vering zou willen locken.

Extra info, ik gebruik mijn lockout zelden op mijn MTB. De sag staat op 20% met alle compressie wijd open (ik ben niet zwaar en ga tegenwoordig niet meer zo hard) en zelfs dan heb ik moeite om op de Utrechtse Heuvelrug volledige travel te gebruiken (Trek HT met 100 cm Rockshock Recon).

Ik heb ruim vijf jaar met een Batavus Sr6 ION rondgereden met een budget verende vork. Ik hou van een vaste vork met lowriders voor mijn e-bike, maar ik stoorde me verder ook niet aan een verende voorvork. Ik heb ook nooit de behoefte gehad om op mijn ebike te gaan werken met de instellingen, iets wat ik met mijn MTB wel doe.

Dat is anecdotisch, maar ook als ik hier in de draad kijk zie ik zelden of nooit mensen klagen over hun goedkope coil vork, het is op de weg gewoon niet zo kritisch.

Als je twijfelt en je kan die 300,- zonder problemen erbij leggen zou ik dat zeker doen, maar het is echt geen dealbreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvk024
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 22:18
Ik lurk al een tijdje mee, maar nu toch even geregistreerd. Ik ben nogal gecharmeerd geraakt van de Ampler Stout https://amplerbikes.com/nl/e-bikes/stout . Een low profile e-bike, onopvallend en lichtgewicht, naar ik kan vinden tamelijk uniek in zijn soort. Volgens mij niet de "kickstarterfiets" zoals vele hier worden weggezet (ws terecht hoor).
Ik kan er alleen zo weinig gebruikerservaringen over vinden. Ben bijv benieuwd of ik er met mijn 1.95m lekker op zal zitten, omdat hij maar in twee maten komt. Fiets is alleen online te bestellen en in Amsterdam kun je alleen de kleine maat testen..
Mijn vraag is dus: zijn er mensen die deze fiets kennen of hebben en die er wat meer over kunnen vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jvk024 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:34:
Ik lurk al een tijdje mee, maar nu toch even geregistreerd. Ik ben nogal gecharmeerd geraakt van de Ampler Stout https://amplerbikes.com/nl/e-bikes/stout . Een low profile e-bike, onopvallend en lichtgewicht, naar ik kan vinden tamelijk uniek in zijn soort. Volgens mij niet de "kickstarterfiets" zoals vele hier worden weggezet (ws terecht hoor).
Ik kan er alleen zo weinig gebruikerservaringen over vinden. Ben bijv benieuwd of ik er met mijn 1.95m lekker op zal zitten, omdat hij maar in twee maten komt. Fiets is alleen online te bestellen en in Amsterdam kun je alleen de kleine maat testen..
Mijn vraag is dus: zijn er mensen die deze fiets kennen of hebben en die er wat meer over kunnen vertellen.
Voor je verder gaat, kijk eens na of je service kan krijgen in een straal van 10-15km rond je woning.
Als dat niet het geval is, verder zoeken....

Er zitten op deze fiets wel wat meer standaard componenten dan op een VanMoof of Cowboy, maar bij een electrisch probleem zal je toch (binnenkort) naar Amsterdam of Keulen moeten.
Daar haak ik sowieso af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Laro
  • Nu online
Voor wie zich in de toekomst herkent in dit probleem; de oplossing kán simpel zijn.

Ik vond het al vreemd (en storend) dat een controller, die notabene ingegoten is, de primary suspect zou zijn. De bakfiets stond al die tijd buiten, dus leek mij weersafhankelijke problematiek (regen) het meest voor de hand liggen. De meeste componenten zijn lekker volgelijmd, maar voordat ik een dure controller kocht, dacht ik toch maar component voor component onderzoek te doen. Bij de aan/uitschakelaar was het meteen raak. Hier vond ik sporen van roest. Het printje zit flink vastgelijmd, en dus breekt die los bij nader onderzoek. Nadat ik de juiste aders had gevonden voor het in/uitschakelen van het systeem, heb ik die doorverbonden, en warempel, hij deed het weer! Het kan dus zoiets simpels zijn als een microswitch die het niet meer doet. Voor een tientje is inmiddels een nieuwe schakelaar onderweg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Gx5QArbGP3QtPar_nCUopTfaZs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/us0KFBXmGEIdUncHs6sLIv0c.jpg?f=user_large

[ Voor 64% gewijzigd door Laro op 26-10-2020 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
jvk024 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:34:
Ik zou geen 2500,- betalen voor een fiets waarvan de dealer in Duitsland zit en je geen proefrit kan maken. Sowieso vind ik de garantieoptie die ze bieden te kort, dus ik zou kijken of je hem via unigarant of zo kan laten verzekeren (maar dan heb je dus wel een Nederlandse FM nodig).

Heb je al eens bij Rabeneick gekeken? Die hebben ook dergelijke modellen en hebben een behoorlijk breed dealernetwerk. Prijspeil ligt zelfs iets lager. Ze hebben ook allemaal kleurtjes, daar wordt ik als koper altijd wel blij van, betaal graag een meerprijsje voor een fris kleurje ipv zo'n grafbak :+

Groot voordeel is dat je dan wel een fink dealernetwerk hebt. Als ik de dealers zo bekijk hebben ze ook echt wel serieuze dealers gekozen, daar zitten mensen die wel wat van fietsen afweten.

Afbeeldingslocatie: https://www.rabeneick.de/de/shop/image/cache/catalog/bikes-2020/colors/112020292/patinagruen__ts-e-patinagreen-rabeneick-1320x824.png

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 26-10-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvk024
[Afbeelding]
Is dit een e-bike? Ik ben bekend met de bezwaren, maar soms wint de gut feeling het van de ratio he..
edit: o ik zie het ja, komt aardig in de buurt, alleen een nóg kleinere accu én meer gewicht..

[ Voor 15% gewijzigd door jvk024 op 26-10-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jvk024 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:27:
[Afbeelding]
Is dit een e-bike? Ik ben bekend met de bezwaren, maar soms wint de gut feeling het van de ratio he..
edit: o ik zie het ja, komt aardig in de buurt, alleen een nóg kleinere accu én meer gewicht..
Jazeker, dat is een Ebike.

Ik denk dat het op bepaalde punten voor jou zelfs iets beter kan zijn omdat hij iets meer oversized lijkt te zijn en dat is met jouw lengte en gewicht (ervan uitgaande van enigszins normale BMI) wel prettig.

Accu is niet groot, maar je zal er echt wel een kilometer of 80 ver mee komen op eco. Als je echt verder wil moet je sowieso eerst eens kijken bij modellen met een middenmotor en een fors grotere accu.

Gewicht zou ik me niet druk over maken, het is sowieso altijd de vraag hoe accuraat er wordt gewogen (en altijd de kleinste maat^^).

FWIW, je kijkt al snel tegen 400 gram aan de banden. Die van de Rabaeneick zijn wat breder en dat is wel een flink pre. Verder de erg degelijke standaard van Pletscher (de beste standaarden aldus wereldfietsers). Ook dingen als Ergon grepen geven wat gewicht maar erg veel plezier.

Dus ja de Ampler is iets lichter, maar een deel va het gewicht kan ik wel herleiden naar heel verdedigbare keuzes.

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 26-10-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvk024
ok, zijn interessante overwegingen.. dank voor de input

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:02

Chrasher

Tevree met z'n PS5

roffeltjes schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:41:
[...]

Jazeker, dat is een Ebike.

Accu is niet groot, maar je zal er echt wel een kilometer of 80 ver mee komen op eco. Als je echt verder wil moet je sowieso eerst eens kijken bij modellen met een middenmotor en een fors grotere accu.
Voorzichtig hier. Heb deze fiets ook en op eco (stand 2) haal ik 70-80km gemiddeld met mooi weer en weinig wind. Beetje zuid wester tegen en de actieradius zakt flink in elkaar. Voordeel is wel dat deze versnellingen heeft en die van mij niet. ;)

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Chrasher schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:49:
[...]

Voorzichtig hier. Heb deze fiets ook en op eco (stand 2) haal ik 70-80km gemiddeld met mooi weer en weinig wind. Beetje zuid wester tegen en de actieradius zakt flink in elkaar. Voordeel is wel dat deze versnellingen heeft en die van mij niet. ;)
Je hebt helemaal gelijk, dat is echt een best case scenario, terwijl ik de indruk geef dat dit makkelijk kan.. Op onze ION's met een soortgelijke batterij was de actieradius rond 75km. Wel met achtertassen, maar ik ben ook een stuk kleiner dan de vraagsteller dus pak aanzienlijk minder wind.

Wat ik probeerde te zeggen is dat dit qua actieradius minder dramatisch is dan dat mensen denken. Ik heb in die vijf jaar ondanks dat ik met die fiets heel veel kilometers heb gemaakt slechts 1--2 keer per jaar (fietsen van Amsterdam naar Apeldoorn) echt tegen de limiet aanliep. De meeste mensen fietsen niet dat soort afstanden. Voor alles onder de 50km ga je met deze accu prima uit devoeten komen.

[ Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 27-10-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-09 09:45
aquinox schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:05:
[...]

Okay! Hoe zorg ik dat de oplaadinput niet kortsluit bij regen of sneeuw? waterdichtheid? die connector bij die lader die je linkt zit krap op elkaar met de -/+, alsof het niet echt gemaakt is voor outdoor gebruik... wat jullie?

ik keek ook naar deze, deze heeft BMS wat veiliger is?
https://www.amazon.nl/bat...PN/ref=sr_1_2?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=7s5p+24v&qid=1600883383&s=sporting-goods&sr=1-2
en is: Nominale ontlaadstroom (A) 15A
Onmiddellijke maximale ontlaadstroom (A) 36A
Maximale continue ontlaadstroom (A) 18A
genoeg voor mijn fietsie? is dit net zo goed of beter als die loden units?
(deze https://eu.nkon.nl/multipower-12v-12ah-48.html?)
Ik weet nu dus dat de binnenmaat 30 en een beetje cm lang is, en 10cm breed, 9.3 cm diep, diegene van 150 euro is dus twijfelachtig, diegene die ik hierboven noem is aantrekkelijker denk ik..
Ik heb de accu binnen! hij hangt nu in de lader. Wat moet ik weten voordat ik hem installeer? Hoe test ik het beste of hij werkt op de op loodaccu's afgestelde motor? zijn er dingen die ik kan laten doen om m voor li-ion te optimaliseren? en hoe kan ik de -/+ kabels het beste vastmaken? solderen of klemmen?
Nog aanvullende tips voor waterdicht maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
Verder heb ik een paar uitdagingkjes voor ik hem kan testen! Er zitten zwarte plastic dingen voor de kabel, kan ik deze gewoon wegknippen?
En iet alles is met plastic bedekt, mocht er regen in de behuizing komen, wat dan? nog een paar zakken plastic om doen(binnen de behuizing, om de batterypack). Daarnaast weet ik niet zeker meer in welke van de 4 poortjes de plus en min zaten. Is dit problematisch als ik dit verkeerd doe of werkt t alleen niet?

En wat doe ik met de zekering? aangezien er BMS in zit, hoef ik daar toch niks mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JH9bnHj2T5ZhsTFZebhBK9EQYOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caMLulNNEa1ttYucX9wkcxBT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1baZd5HxFFPjsATo-VMZjpu3WD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pu2yrAtd9DzXMvdwa6iCIKo0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1sAYQixDVCxTy_z_bhAPqvtVrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjiOlDU4s2tmoPGjRXG0rwFs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuFf9adXCFRxCtF1jw-t5vjZkMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHAvUikpq51ipzpi2nxToKqE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaU4E5YHds02N-j2rLw6x1WEa8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7SSZ3NruHFNDf7kvM79WW7R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZg9MS2RzPspuKQsSSyvAp_fnZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmkv2PehbKfva5dwPCmDDteI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobX
Ik zou de boel in ieder geval wel goed afkitten met (zwart) afdicht/sanitair kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobX
Gezien jullie eerdere commentaar heeft de Cube Touring Hybrid Pro heeft wel mijn voorkeur, maar ik zag in dezelfde stal nog een andere interessante uitvoering.
namelijk de:
Cube Touring Hybrid One : https://www.cube.eu/nl/20...e-625-greynblack-trapeze/

Hier nog een keer de specs van de Pro: https://www.cube.eu/nl/20...-625-blacknwhite-trapeze/

De One is dus weer € 300,00 goedkoper dan de Pro. De EXC is afgevallen, maar hoe verhoudt zich qua prijs kwaliteit de Cube Touring Hybrid One met de Cube Touring Hybrid Pro ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JacobX schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:47:
Gezien jullie eerdere commentaar heeft de Cube Touring Hybrid Pro heeft wel mijn voorkeur, maar ik zag in dezelfde stal nog een andere interessante uitvoering.
namelijk de:
Cube Touring Hybrid One : https://www.cube.eu/nl/20...e-625-greynblack-trapeze/

Hier nog een keer de specs van de Pro: https://www.cube.eu/nl/20...-625-blacknwhite-trapeze/

De One is dus weer € 300,00 goedkoper dan de Pro. De EXC is afgevallen, maar hoe verhoudt zich qua prijs kwaliteit de Cube Touring Hybrid One met de Cube Touring Hybrid Pro ?
De one heeft op het eerste zicht een versnelling minder en zit een trapje lager met de motor.
De specs zijn net iets lager, de kwaliteit zal gelijkaardig zijn. (Veel mensen verwarren kwaliteit met specs).

Voor vlakke ritten ga je met die fietsen amper verschil merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
Laro schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:18:

In het voorjaar van 2019 heb ik , voor mijn vriendin, een Babboe Curve bakfiets omgebouwd met een een Bafang BBS01B, 36V systeem, met een P850c display.
Helaas heeft mijn vriendin afgelopen winter de accu in de fiets gelaten, die buiten stond, waardoor de celspanning zó laag is geworden, dat hier geen output meer uit kwam. Nu heb ik er inmiddels een nieuwe accu ingezet, maar nu start het systeem niet op. Ik meet gewoon 42v op de accu, en de bekabeling naar de motor lijkt in orde. Ik heb alle stekkerverbindingen gecontroleerd, zonder succes. Het scherm springt niet aan bij het indrukken van de aan/uitknop. Het systeem lijkt dus dood. Bij het inpluggen van de XT accuconnector hoor je wel een vonkje overspringen, waardoor het lijkt of er wel stroom begint te lopen, maar dat kan ik mis hebben.

Hier en daar lees ik dat het de controller zou kunnen zijn. Ik heb vanavond de controller gedemonteerd, en ik zie hier niets vreemds aan. Het betreft een nieuw type controller, met als nummer C571-30-511. Voordat ik hem bestel, zou ik graag toch even verifiëren of iemand bekend is met dit euvel.

Zijn er andere, makkelijkere dingen om uit te sluiten? Is er wellicht iemand in de buurt van Purmerend waar ik bijvoorbeeld de aan-uitschakelaar, en/of een display van kan lenen om te troubleshooten? Als ik alles moet kopen, kan ik beter een hele nieuwe motor kopen...en dat is ná de accu wel een vervelend dingetje.

Thanks!
vreemd ik heb dan wel de bbs02 en gelukkig nog geen dode of verrotte accu omdat ik hem in de winter dus onder de 5 graden naar binnen neem de gehele fiets O-).
ik woon in eindhoven en heb een net ander display maar kunt altijd komen testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42

Ter info
Heb een Batavus Dinsdag Exclusief 2020, met Bosch Active Plus, 500 Wh, Nexus 8, CDX riem en Schwalbe 47 x622 banden
  • Eco met sterke wind op kop (vlakke weg) moet je flink trappen om 25 km/u te halen
  • Tour, idem, kan je makkelijk 25/km/u halen, wil je 27-28 moet je duidelijk trappen (maar 15 km best doenbaar)
  • Sport en turbo, idem kan je makkelijk 26-28/km/u halen, 1x Brugge Oostende (20 km) met 5 /6 bf wind op kop, voel je wel dat je moet trappen, maar ik had wel 3 wielertoeristen die in mijn wiel gesprongen waren….
Vlakke ritten van 50 tot 110 km, begin ik doorgaans in eco en eindig geleidelijk in turbo… :)

Ondersteuning dooft uit tussen 25 en 29 km, maar bij turbo heb je toch nog duidelijk ondersteuning tot 28 km/u
Als je 26 km/u op snelheidsmeter rijdt, rij je slechts 25 km/u echt…op mijn fiets alvast....

Turbo en Sport gebruik ik niet in de stad, want te nerveus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
ibothead schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:22:
[...]

vreemd ik heb dan wel de bbs02 en gelukkig nog geen dode of verrotte accu omdat ik hem in de winter dus onder de 5 graden naar binnen neem de gehele fiets O-).
ik woon in eindhoven en heb een net ander display maar kunt altijd komen testen
Ik heb ook geen dode accu omdat hij nog bij min 10 in een onverwarmde schuur staat. Lithium accu's kunnen prima tegen vorst en het is zelfs zo dat ze heel lang goed blijven in een 'veel' koudere omgeving. Ik lees overal dat koude niet goed is voor de accu, nou, dat komt omdat ze dan minder presteren en dat wordt geassocieerd aan 'slecht'. Voor de cellen zelf is er bij min 10 niets aan de hand. Ze slijten dan juist veel en veel minder.
Mits er water in de accuhuis zit kan de fiets stallen bij ver beneden de 0 graden. Als er water in zit gaat dit uitzetten bij vorst en kan dit schade berokken. Toch zou ik daar niet zo bang voor zijn ;)

Het continue doorgaan met grote verschillen in temperatuur laat ze eerder falen. Van min 10 naar plus 20 en dat elke keer doet de accu geen goed ondanks alle media anders zegt.

Ga me niet vertellen dat sites zoals kieskeurig en de meeste FM's veel weten over hoe om te gaan met Lithiumcellen. Dat is van horen zeggen over en weer. Vele pogingen later "om ze dat aan het verstand te brengen" zijn al reeds mislukt zodra ze mijn accugroothandel uitwandelen.

Ik heb wel eens de neiging om na het maken van een accupakket een klein gaatje onderin te boren zodat het water eruit kan lopen.

Lithiumcellen kunnen prima tegen vorst, maar mogen dan niet opgeladen worden met een normale lader. Zelfs bij min 20 kun je een Lithiumaccu nog opladen, alleen dan met een laadstroom van 0,008 C. Dan zou het opladen meer dan 100 uur duren. Dat is niet realistisch in gebruik bij consumenten. Nu is het vaak niet zo heel koud in Nederland en kun je de accu rustig aan de fiets opladen bij koude, maar niet beneden de 0 graden laden met je gewone lader.

Wil je bij die koude je accu toch opladen, neem hem dan mee naar binnen::dan alleen opladen op de koudste plek van je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
jimh307 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:36:
[...]

Ik heb ook geen dode accu omdat hij nog bij min 10 in een onverwarmde schuur staat. Lithium accu's kunnen prima tegen vorst en het is zelfs zo dat ze heel lang goed blijven in een 'veel' koudere omgeving. Ik lees overal dat koude niet goed is voor de accu, nou, dat komt omdat ze dan minder presteren en dat wordt geassocieerd aan 'slecht'. Voor de cellen zelf is er bij min 10 niets aan de hand. Ze slijten dan juist veel en veel minder.
Mits er water in de accuhuis zit kan de fiets stallen bij ver beneden de 0 graden. Als er water in zit gaat dit uitzetten bij vorst en kan dit schade berokken. Toch zou ik daar niet zo bang voor zijn ;)

Het continue doorgaan met grote verschillen in temperatuur laat ze eerder falen. Van min 10 naar plus 20 en dat elke keer doet de accu geen goed ondanks alle media anders zegt.

Ga me niet vertellen dat sites zoals kieskeurig en de meeste FM's veel weten over hoe om te gaan met Lithiumcellen. Dat is van horen zeggen over en weer. Vele pogingen later "om ze dat aan het verstand te brengen" zijn al reeds mislukt zodra ze mijn accugroothandel uitwandelen.

Ik heb wel eens de neiging om na het maken van een accupakket een klein gaatje onderin te boren zodat het water eruit kan lopen.

Lithiumcellen kunnen prima tegen vorst, maar mogen dan niet opgeladen worden met een normale lader. Zelfs bij min 20 kun je een Lithiumaccu nog opladen, alleen dan met een laadstroom van 0,008 C. Dan zou het opladen meer dan 100 uur duren. Dat is niet realistisch in gebruik bij consumenten. Nu is het vaak niet zo heel koud in Nederland en kun je de accu rustig aan de fiets opladen bij koude, maar niet beneden de 0 graden laden met je gewone lader.

Wil je bij die koude je accu toch opladen, neem hem dan mee naar binnen::dan alleen opladen op de koudste plek van je woning.
ik weet niks van accu's wil alleen ivm ook vochtig en kou in de schuur graag me eigen bouw toch een beetje netjes houden dus komt die in de 'Horror Winters" binnen te staan O-) :P opladen doen we pas als die 20% aangeeft ongeveer en laden hem wel altijd vol.

Nu sinds november 2018 met toen nog 2 ebikes 2300 kmter gereden en begin nu te merken dat ik steeds verder kan op mijn 17,5 ah _/-\o_ :9~ nu gemiddeld 95 kmter op goeie snelheid (37)km/u 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 22:36
Laro schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:18:

Thanks!
Niet per ongeluk de accu polen omgewisseld?
Toch geen oxidatie ergens? In het display bijv?
Het setje kan niet spontaan kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
einoj1 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:33:
[...]

Heb een Batavus Dinsdag Exclusief 2020, met Bosch Active Plus, 500 Wh, Nexus 8, CDX riem en Schwalbe 47 x622 banden
  • Eco met sterke wind op kop (vlakke weg) moet je flink trappen om 25 km/u te halen
  • Tour, idem, kan je makkelijk 25/km/u halen, wil je 27-28 moet je duidelijk trappen (maar 15 km best doenbaar)
  • Sport en turbo, idem kan je makkelijk 26-28/km/u halen, 1x Brugge Oostende (20 km) met 5 /6 bf wind op kop, voel je wel dat je moet trappen, maar ik had wel 3 wielertoeristen die in mijn wiel gesprongen waren….
Vlakke ritten van 50 tot 110 km, begin ik doorgaans in eco en eindig geleidelijk in turbo… :)

Ondersteuning dooft uit tussen 25 en 29 km, maar bij turbo heb je toch nog duidelijk ondersteuning tot 28 km/u
Als je 26 km/u op snelheidsmeter rijdt, rij je slechts 25 km/u echt…op mijn fiets alvast....

Ik ben verbaasd over jouw snelheden. Hier een fiets met de Performance uit 2020.
Bij 26 km/h is de ondersteuning helemaal weg.
Ze dooft uit tussen 25 en 26 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
Het is me gelukt! het werkt :) Alleen wil ik wel veilig de weg op, en ben bang voor regenbuien of vele hobbels die ik ga maken, dat iets losschiet. Kan ik de kabels tapen bij de verbindingsbrug die je ziet?
En zakjes silica gel, als buffer voor kleine spetters die binnenkomen? of beter niet?
En ik kon de andere aansluitingen niet los krijgen, dus heb het zoals in het plaatje met de oplaadkabel door een van de luchtgaatjes van de behuizing gefixt. dat luchtgaatje, hoe kan ik die het best waterproofen? zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlLK3_d9JqcC5Y2YF7RVb_eHvsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KqEMe36koHBYQCoBP8D2MIL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOl0LdMcRwZqnr5A7KLJhq286-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJ21xtTxkuRoxHGC7OMrojpo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdOfPQEH_CWthenfQX5q3iKKmDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfHDssv9ZDMPFlfeKnuUgzDE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeH75pR2nibjGVm-L_jmeMU1ctI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNNJzKLznv0tBBwc0HNYv96c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Laatst online: 13:43
De verbindingen zijn wat "apart" maar als het stevig geklemd zit zorg er dan voor dat het metaal goed geïsoleerd is zodat het niet gaat oxideren.
mbt waterdicht maken. Dat moet zeer goed gebeuren, anders kan je beter zorgen dat het er zo moeilijk mogelijk in kan maar makkelijk eruit.
Probleem van waterdicht is dat het water wat er dan eventueel toch inkomt, er niet zomaar uit kan.
Silicacel is niet voor water bestemd maar om waterdamp op te nemen.
De functie van de beluchtingsgaten was volgens mij ook om eventuele damp af te voeren.
Ik denk dat het grijze schuim, als een soort spons, wel water zal opnemen. Dus zolang dat schuim droog blijft is er geen probleem.
Om schokken goed op te vangen moet de accu goed vastzitten in de behuizing evenals de verbindingen die je hebt gemaakt bv vastzetten met siliconenkit, wat enigszins veerkrachtig is en nog isolerend werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Zou flink met krimpkousjes aan de gang gaan , twee functies , houd alles lekker op zijn plaats en als je goeie hebt ook waterdicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
Thx! gefixt. Ik merk dat er iets minder kracht op de motor zit dan met de loodbatterij. Jammer... als deze over paar jaar klaar is is er misschien een lithium batterij met hogere piek powerrating...

Another advantage of lead acid batteries is their high power output potential. Lithium batteries generally don’t like to handle too much current. SLAs, on the other hand, can provide huge amounts of current. If you are planning a very high power electric bicycles, SLAs might be a good option for you.

[ Voor 43% gewijzigd door aquinox op 29-10-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Laatst online: 13:43
aquinox schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:39:
Thx! gefixt. Ik merk dat er iets minder kracht op de motor zit dan met de loodbatterij. Jammer... ....
In dat geval vraag ik me af of het een 6S of 7S type is, want igv 6S kan ik me voorstellen dat bij volgeladen accu de kracht minder is. Mbt de geleverde stroom zou je het niet moeten merken.

6S= 6x3.6=22V (18- 25V)
7S= 7x 3,6=25V (21- 28V)
Lood
2x12V=24V (22-28V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobX
Tommie12 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:47:
[...]

De one heeft op het eerste zicht een versnelling minder en zit een trapje lager met de motor.
De specs zijn net iets lager, de kwaliteit zal gelijkaardig zijn. (Veel mensen verwarren kwaliteit met specs).

Voor vlakke ritten ga je met die fietsen amper verschil merken.
Ok, bedankt voor de bijdrage. Wat betreft die Active Plus motor had ik compleet overheen gelezen. Ik ben bang dat ik zo af en toe ook richting Ardennen en Limburg ga fietsen en dan kan ik die extra power van die Performance wel gebruiken denk ik. Die versnellingen 9 of 10 vind ik niet zo boeiend. Voor de rest lijkt mij alleen het framework van de Pro wat sterker,, beetje ingegeven dat de bagagedrager een geïntegreerd onderdeel is in het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
elinx schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:26:
[...]
In dat geval vraag ik me af of het een 6S of 7S type is, want igv 6S kan ik me voorstellen dat bij volgeladen accu de kracht minder is. Mbt de geleverde stroom zou je het niet moeten merken.

6S= 6x3.6=22V (18- 25V)
7S= 7x 3,6=25V (21- 28V)
Lood
2x12V=24V (22-28V)
Gaat het niet om ampere per seconde? volgens mij is het 29.6 wat er bij stond...

https://www.amazon.nl/gp/...UTF8&psc=1&tag=coa_row-20

[ Voor 10% gewijzigd door aquinox op 29-10-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
einoj1 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:33:
[...]

Volgens Bosch zou de active line plus ook gemakkelijk zonder ondersteuning te gebruiken zijn. ( geen weerstand )
Ik had dit gisteren een keer willen testen bij mijn woonwerkritje van 11 km.
Na 1 km al mee gestopt ....niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pjotter1965 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:36:
[...]

Volgens Bosch zou de active line plus ook gemakkelijk zonder ondersteuning te gebruiken zijn. ( geen weerstand )
Ik had dit gisteren een keer willen testen bij mijn woonwerkritje van 11 km.
Na 1 km al mee gestopt ....niet te doen.
De weerstand van de motor is echt niet zo groot.
Het hangt dan af van je conditie, de banden en bandendruk, en natuurlijk of je met een zware fiets bergop moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:57:
[...]

Het hangt dan af van je conditie, de banden en bandendruk, en natuurlijk of je met een zware fiets bergop moet.
Ik heb mijn gewone fiets met m’n ebike die uit staat vergeleken. Groot verschil. Maar misschien dat mijn Yamaha motor meer weerstand heeft. Het kan, je komt wel thuis, maar fijn doorfietsen vond ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Ik had eerst een ouwe cx en nu een nieuwe
En daar zit een wereld van verschil in weerstand
Ook de overgang tussen ondersteuning en niet meer ondersteund is veel geleidelijker
Vorige week met een straffe wind in de rug ging ik 38 en dat is harder dan mijn motor ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:57:
[...]

En met het gewicht van het totaal. Je sleept altijd wel 'iets' mee zonder ondersteuning.

Zelf heb ik een NuVinci naaf en die trappen verrot zwaar zonder ondersteuning. Ik fiets elke week wel eens op een gewone fiets en dat gaat toch echt lichter dan mijn fiets zonder ondersteuning. Als ik me wel eens afvraag of dat ik wel ondersteuning heb zet ik hem even op 'uit' en dan merk je het wel.
Dus ik zorg er wel voor dat ik niet zonder stroom kom te zitten anders haalt mijn vrouw me wel op met de auto>daar past mijn fiets wel in. Zonder stroom is het zeker geen pretje en wind tegen kom je er simpelweg niet tegen in. Zet ik hem op maximaal dan kom ik nog vooruit met stormwind pal tegen, dus de Brose middenmotor is werkelijk beresterk! 90 nm is dan ook niet niks en weinig andere middenmotoren kunnen daar niet aan tippen.

Wel eens geprobeerd om zonder ondersteuning tegen de wind in te stampen>het lukt wel, maar op het laagste verzet en dan blij zijn met 10 km/h.

Dus dat verhaal van "je merkt niets" komt er bij mij niet in. Je hebt namelijk altijd extra weerstand dan op een fiets zonder ondersteuning al is het maar de naaf of de zachte banden van veel fietsers. Mijn banden staan vrij hard dus met zachte banden is normaal fietsen al geen optie meer.

Mijn fiets weegt met accu 36 kilo. Ikke van 95 kilo erbij en ik mag 131 kilo vooruit tossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Nu online
jimh307 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:36:
[...]

Je hebt gelijk, een correctie is op zijn plaats. De fiets heeft láng stilgestaan, en ik vermoed dat er tóch stroom is blijven lopen. De celspanning was namelijk tot een minimum gedaald, en aangezien ik vanwege de "nalatigheid" geen zin had om er veel energie ( :+ ) in te steken, is er een nieuwe accu op gekomen. De oude heb ik nog voor €40,- verkocht, en ik begreep dat hij toch weer bruikbaar werd, met de juiste apparatuur.

Diepontlading is immers voor geen enkel accutype goed.
Pagina: 1 ... 50 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam