indofk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:37:
[...]
Ik heb nergens gezegd dat er bij "alle" fabrikanten de afgelopen 4 jaar structureel tekort aan fietsen is , dat is zoals ik uit jou reactie lees wel hoe jij het interpreteert.
Ik beschuldig dan ook niet de gehele sector dat ze een te kort creeren laat staan van van kartelvorming.
Je schrijft letterlijk: "Dat noemen ze kunstmatig een te kort creëren zodat de prijs van de E-bike omhoog gehouden kan worden." Hoe zie je dat zonder dat "ze" onderling afspraken maken over schaarste en prijzen - dwz verboden kartelafspraken maken? We hebben het niet over één of twee fabrikanten hè, de concurrentie op de fietsenmarkt is best groot. Stel dat Batavus besluit schaarste te creëren, dan maken Gazelle, Cube, Trek en weet ik niet wie daar dankbaar gebruik van hoor.
Kortom: jou opmerking kan niet anders geinterpreteerd worden dan dat dit over de hele sector gaat.
Ik beaam alleen wat roffles constateert ( maar eigenlijk zie je al jaren dat Q4 er niks meer te krijgen is en dat je pas Q1/2 een fiets kan krijgen. )
Check even het
jaarverslag van de Accell Group over 2018, op pagina 7 staat een bijzonder interessant schemaatje over de levenscyclus (ontwerp-productie-verkoop) van fietsen van een bepaald modeljaar.
Daar zie je:
- afspraken met importeurs en dealers over volumes van volgend jaar worden nu gemaakt. Gebaseerd op die volumes worden er dus ook afspraken gemaakt met leveranciers over volumes en productieslots voor de componenten. Extra bestellingen boven deze afgesproken volumes krijgen óf een hogere kostprijs, óf een langere levertijd, óf allebei.
- piekverkopen zijn in de maanden maart-juni; productie van het huidig modeljaar loopt nog door tot eind juli maar dan stopt het. Ik kan nergens vinden welk percentage van de afzet in die vier maanden gebeurt, maar gezien de snelle productiestop na de piek zou 't mij niet verbazen als dat 80% of hoger is.
- rond deze tijd wordt er al volop geproduceerd voor het volgende modeljaar
En nee, dit is niet iets specifiek voor e-bikes, dit gebeurt op het hele assortiment. Dus als de vraag naar fietsen, welk model dan ook, in december vorig jaar te laag is ingeschat, dan zijn ze nu gewoon op.
De oplossing? Van een aantal merken is het 2021 assortiment al
verkrijgbaar. En dan kun je er gif op innemen dat meer merken hierin meegaan.
Dit zie ik bij een aantal merken al een paar jaar steevast terug komen.
Je zou zeggen dat ze na 4 jaar dit onder controle zouden moeten hebben. Dat er de afgelopen 4 jaar een trend is ontstaan zoals roffles omschrijft, dan kan ik als consument alleen maar concluderen dat dit een bewuste keuze is met als gevolg dat vraag en aanbod ver uit elkaar ligt met als gevolg dat de prijzen dus kunstmatig hooggehouden worden.
Maar daar is de concurrentie toch veel te groot voor?
Je vergeet dat de markt voor e-bikes al jaren groeit, en hoewel fabrikanten die groeicijfers natuurlijk nauwgezet volgen om de verkoop te maximaliseren, willen ze er nog steeds voor zorgen dat er aan het eind van het seizoen niet nog een magazijn vol fietsen over is.
Je zou zeggen dat ze na 4 jaar dit onder controle zouden moeten hebben.
Wát zouden ze onder controle moeten hebben? Als de markt voor e-bikes nou lekker stabiel was, dan zou ik zeggen: je hebt een punt. Maar die markt groeit al jaren, en fabrikanten groeien mee. Maar als jij in je glazen bol kunt zien wat het groeipercentage (per model, kleur, maat) voor volgend jaar gaat worden, dan mag je dat hieronder laten weten.
Dat er de afgelopen 4 jaar een trend is ontstaan zoals roffles omschrijft, dan kan ik als consument alleen maar concluderen dat dit een bewuste keuze is met als gevolg dat vraag en aanbod ver uit elkaar ligt met als gevolg dat de prijzen dus kunstmatig hooggehouden worden.
Volgens mij liggen de geadverteerde prijzen nog net zo hoog als in het voorjaar en de zomer, toen er geen tekorten waren en er dus vooral op prijs werd geconcurreerd. Kortom, ik zie geen kunstmatig hooggehouden prijzen. Sterker nog, prijzen zijn sowieso irrelevant als je geen fiets meer overhebt om te verkopen. En zoals @
JaMaaT hierboven ook bevestigd: restvoorraad 2020-modellen kun je nu juist met fllinke kortingen krijgen - dat is dus precies het tegenovergestelde...