Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 226 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-07 13:40
De_Bastaard schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:37:
Welke merken zijn er overigens met (betaalbare?) e-bikes voor lange mensen? Ik ben dus 2.05m en de meeste e-bikes gaan maar tot framehoogte ~60cm. Ik zag al iets van Sparta voorbij komen en Santos / Sector 2 bikes maar zijn er nog andere zonder dat je meteen een maatwerk fiets krijgt?

Ik zit dus zeker al op 65cm, misschien nog wel meer.
Ben zelf 1,99 en zit nu prima op een Bulls Green Mover met framemaat 60. De Merida die ik hiervoor had was framemaat 61 en dat was ook perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
Vandaag m'n Lingbei MM28.350W36V15A getest op m'n eigen gebouwde fiets. De ervaring is wisselend. Kom er nog op terug want ben in overleg met de leverancier van de motor. De koppel sensor doet niets en de ondersteuning gaat aan en uit.
https://www.dropbox.com/s/gne3exej9npnfon/Cube.jpg?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdveen1
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-07 19:03
De voorwielmotor van mijn dochter is defect. Deze stopt met draaien als je er een harde tik op geeft. Krijg de motor helaas niet open. Dus maar een nieuw voorwiel.
Maar het vinden van een vervangend exemplaar is lastig dus misschien dat iemand hier een tip heeft.

De controller heeft 9 aansluitingen (3 voor de stroom en 6 voor de sensor) Zie foto's

Ik zit te overwegen om dit wiel te bestellen maar ben niet zeker of dit gaat passen.
https://www.bol.com/nl/p/...IydINQ.1_4.6.ProductTitle

Heeft iemand een tip voor een goede leverancier?

Al vast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5W1jt05Khk7Rb_uTk322KHA74I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32kK6QXpQ4gXVNfiTIWyUBUV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80uuexIea9R34qtwRXs3XZQ-dIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9nUD7GXT8a1Nvt924PPVmrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hpHu_izRQYqiTcSNu3mZUWnPt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fAiYdDXCZFfFVOgLSKTDqsx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:42

B64

@pvdveen1 : Als je merk/model/modeljaar van de fiets noemt is er misschien iemand die kan helpen. Op het eerste stickertje is alleen te zien dat het een 36v/250w motor van de Accell groep gaat.

Heb je al bij een fietsenmaker gevraagd of die een oplossing weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdveen1
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-07 19:03
@B64 2 webwinkels gemaild met foto's en type fiets maar helaas geen oplossing.
Type fiets : sparta country tour electric 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:38

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Zit er een groot verschil tussen de 250 Watt van de huidige modellen RadRhino en die van de oudere Rhinos? Ik heb een keer een proefrit gemaakt op de 2017-versie, en die had nog een 750 Watt motor. En die had lekker veel vermogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:49

ilm

De modmo Saigon ziet er wel goed uit. Als je wat kunt wachten
https://modmo.io/

Weet niet of het een scam is. Alleszins het scherm met Android lijkt me wel gevaarlijk. Kan van alles mee misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pix3l8e
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-07 09:52
ilm schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:51:
De modmo Saigon ziet er wel goed uit. Als je wat kunt wachten
https://modmo.io/

Weet niet of het een scam is. Alleszins het scherm met Android lijkt me wel gevaarlijk. Kan van alles mee misgaan.
Op het eerste gezicht een mooie fiets maar wel een hoog kickstarter gehalte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
bgttje schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:02:
Vandaag m'n Lingbei MM28.350W36V15A getest op m'n eigen gebouwde fiets. De ervaring is wisselend. Kom er nog op terug want ben in overleg met de leverancier van de motor. De koppel sensor doet niets en de ondersteuning gaat aan en uit.
https://www.dropbox.com/s/gne3exej9npnfon/Cube.jpg?dl=0
Weet je zeker dat je je stuur zo wil monteren? Misschien was een maatje groter beter :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-07 15:22
Vandaag proef gereden op de Speed variant van de Riese Muller Charger3 GT HS.
Had het herenmodel al besteld en proef gereden op het 2019 model maar dit was de eerste keer dat ik hem in het echt kon aanschouwen en dus ook kon uittesten.
Had eerst de 25km variant besteld met het idee om middels een speedchip de snelheid wat omhoog te krijgen , maar aangezien Bosch er anti tuning software op zet tegenwoordig en ik geen zin heb om telkens af te vragen wanneer die aanspreekt (ook al lijken de huidige speeddongels momenteel te werken totdat er een software update komt).
Heb nu dus de speed pedelec variant besteld om zo zonder garantie issues sneller dan 25km ondersteuning te hebben.
Wat me opviel is dat in vergelijking met de 2019 variant ik makkelijker op de 45km/u kwam en kon blijven. Ook ligt ie nog stabieler op de weg.

Hopelijk kan ik hem vanaf dinsdag meenemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQUXlAt_bRId84y5iwKD_0--xxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJcWXbFkWajFKM6Vd6JaIDlK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3cY2u4XrjYBB6VJA35kbRlJnWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88D4ZvsdE5zPqW7JXGSOJmDT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y806ailfo9fP3Doji5NCwwjAaoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/928Sr7wAnu13RBe707CKSt0I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EpGjmZS2p86ciQpaE5ftNOZj_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7LGoxjNVODr2c4ac72I8qEK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpidDW2_rI_hhupx5IOgGCzXNg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3gWVYBpff1sXiSfuJCozugX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tg6fFj-FsPs3u2ZmC0zuckQOE2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xXLLiR8rbWciszoKHdL5OmA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8295BjqmEi8tzLjKqGbtF0GSe94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezhjdJVycWvxCYxZlkcinhp0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vThiYg5o6thNHpfQDwLg0eFCOIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtkkmIZAHK8HGeZ3vuG9jimh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/offW5bRMB7FruvBjHdwjksI0wzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znhzcBlHfRZV9YKMzyybZKmf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
B2B2 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:42:
[...]Weet je zeker dat je je stuur zo wil monteren? Misschien was een maatje groter beter :)
Het bevalt goed zo en is ook stevig genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 16-04-2020 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-07 21:22
Torrentus schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:14:
Na goed inlezen in dit topic toch de keuze gemaakt voor de Muto; kinderzitjes-compatibiliteit was een must, prijs is aantrekkelijk en het model spreekt me aan.

De Muto is overigens met €50,- extra korting (naast EB-prijs) te bestellen met kortingscode 'Carolina50'
Heb je hem al binnen? Zo ja, hoe bevalt hij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:33
hammy87 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:33:
[...]

Heb je hem al binnen? Zo ja, hoe bevalt hij?
Nog niet, als hij er is zal ik wat ervaringen en foto's delen.
De orderafhandeling liep niet echt vlekkeloos overigens, ik betaalde met creditcard maar ontving geen bevestiging. Daarover gebeld; 'Ja, creditcardbetalingen lopen vaak wat vertraging op' (dat zou juist instant moeten zijn, volgens mij). Na nog twee keer bellen dan gisteren eindelijk de orderbevestiging ontvangen.

Toen ik bestelde was de levertijd nog 5-10 werkdagen, nu staat hij op 30-45 dagen (medio-/eind mei). Klantenservicemedewerkster vertelde me dat die 5-10 werkdagen nog wel van toepassing zou zijn op m'n bestelling. Ik wacht af en houd jullie op de hoogte :)

Edit: Nog wel leuk weetje trouwens, het ordernummer impliceert dat ze er tot dusver ca. 250 verkocht hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Torrentus op 17-04-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-07 17:18
Torrentus schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:25:
[...]

Nog niet, als hij er is zal ik wat ervaringen en foto's delen.
De orderafhandeling liep niet echt vlekkeloos overigens, ik betaalde met creditcard maar ontving geen bevestiging. Daarover gebeld; 'Ja, creditcardbetalingen lopen vaak wat vertraging op' (dat zou juist instant moeten zijn, volgens mij). Na nog twee keer bellen dan gisteren eindelijk de orderbevestiging ontvangen.

Toen ik bestelde was de levertijd nog 5-10 werkdagen, nu staat hij op 30-45 dagen (medio-/eind mei). Klantenservicemedewerkster vertelde me dat die 5-10 werkdagen nog wel van toepassing zou zijn op m'n bestelling. Ik wacht af en houd jullie op de hoogte :)

Edit: Nog wel leuk weetje trouwens, het ordernummer impliceert dat ze er tot dusver ca. 250 verkocht hebben.
Afgelopen vrijdag gaven ze in de pop-up store in Amsterdam aan dat de witte uitvoering nog snel leverbaar zou zijn en de andere kleuren pas weer eind mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Stephanus schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:34:
[...]

Afgelopen vrijdag gaven ze in de pop-up store in Amsterdam aan dat de witte uitvoering nog snel leverbaar zou zijn en de andere kleuren pas weer eind mei.
Toevallig een witte besteld, dus dat zou overeenkomen met wat ze mij vertelden, inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Iemand ervaringen met ahooga modular bike ?

ik zoek een lichte ebike met toch 70km bereik... ik vind hier echt niks van terug qua reviews, wat me al doet twijfelen eerlijk gezegd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1374902

Humma Kavula schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:27:
@Horla
Ik heb de fiets even op specs bekeken maar ik vind hem best duur voor wat je krijgt, compleet onbekend niet lang bestaand merk en dan ook nog zo afleveren.
Ik heb de specs ook bekeken en ik vind de prijs gezien de specs/onderdelen voor een mid-drive eBike juist erg goed. Daarnaast heb ik eerder een fiets van ze gehad en kan ik vertellen dat de service en kwaliteit echt uitstekend is.

Hoe ben jij tot je conclusie gekomen en welke elektrische fiets zou je anders aanraden? Ik sta namelijk op het punt de Lekker Amsterdam GT (e-Amsterdam 2nd gen) te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@Anoniem: 1374902 Het is gewoon een basic "design" bike. Niks mis mee als je daar van houdt.
Maar € 2500,- voor een fiets zonder standaard slot, spatborden, verstelbaar stuur, bagagedrager, accu moeilijk te verwijderen en je moet hem ook nog eens zelf in elkaar zetten?
Oh en dan nog eens de garantie, leuk dat je zogenaamd naar je lokale fietsenmaker kan maar die kent dit merk niet en heeft waarschijnlijk geen netwerk waar hij makkelijk onderdelen kan vinden of uberhaupt kan uitlezen.
Hoeveel opties wil je hebben welke ik beter acht dan dit met dezelfde of betere specs :+

Nogmaals, smaken verschillen maar je maakt mij niet wijs dat dit veel waar voor je geld is.

Btw, je zegt dat je eerder een fiets van ze hebt gehad, ze bestaan sinds 2009?
Waarom is die al weg en wat bedoel je met service? Moest je hem terug sturen?

[ Voor 27% gewijzigd door Humma Kavula op 17-04-2020 22:57 . Reden: Toevoegingen ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Humma Kavula schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 22:48:
@Anoniem: 1374902 Het is gewoon een basic "design" bike. Niks mis mee als je daar van houdt.
Maar € 2500,- voor een fiets zonder standaard slot, spatborden, verstelbaar stuur, bagagedrager, accu moeilijk te verwijderen en je moet hem ook nog eens zelf in elkaar zetten?
Oh en dan nog eens de garantie, leuk dat je zogenaamd naar je lokale fietsenmaker kan maar die kent dit merk niet en heeft waarschijnlijk geen netwerk waar hij makkelijk onderdelen kan vinden of uberhaupt kan uitlezen.
Hoeveel opties wil je hebben welke ik beter acht dan dit met dezelfde of betere specs :+

Nogmaals, smaken verschillen maar je maakt mij niet wijs dat dit veel waar voor je geld is.

Btw, je zegt dat je eerder een fiets van ze hebt gehad, ze bestaan sinds 2009?
Waarom is die al weg en wat bedoel je met service? Moest je hem terug sturen?
Alright thanks. Ik ben bij de lokale fietsenmaker geweest om me te oriΓ«nteren op een eBike. Vergeleken met enkele gerenommeerde/bekendere merken die ze daar verkochten (Trek, Batavus, Kalkhoff, Flyer) vind ik het aanbod van Lekker qua onderdelen en design toch nog steeds het beste voor mijn wensen:

Middenmoter
Belt drive
Naaf versnelling
Hydraulische remmen
Uitneembare accu
Minimalistisch design

Ik heb geen idee hoe lang ze bestaan. In 2017 heb ik een single-speed Lekker Amsterdam Elite gekocht die helaas gestolen is. Vond dat een erg prettige fiets.

Dit weekend ga ik een proefrit maken met de Lekker.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1374902 op 17-04-2020 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@Anoniem: 1374902 Laat ik voorop stellen dat ik sowieso nooit zo'n hippe design bike zou kopen mede omdat die dus gewild en diefstal gevoelig zijn, laat staan gewoon onpraktisch.
Als ik hem spec op wat ik gewoon nodig heb op een fiets ( ik kan geen achterdrager kiezen?) kom ik op € 2950,- met spatborden, sloten en verstelbaar stuur... best duur.
En je moet hem altijd bij een stopcontact plaatsen want je kan de accu niet meenemen.
Ik zie net dat deze nu wel makkelijk uitneembaar is dus dat punt kunnen we schrappen.

Ik weet niet waar je geweest bent maar ik ken lekker alleen van dit topic, nog nooit gezien in mijn leven/lokale fietsenmakers dus wat dat betreft alleen een mening op basis van de site.

Maar goed, als hij jou bevalt en design/smaak speelt een grote rol dan hoop ik dat jij er een goede koop aan hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Humma Kavula op 17-04-2020 23:45 . Reden: Accu ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Humma Kavula schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:31:
@Anoniem: 1374902 Laat ik voorop stellen dat ik sowieso nooit zo'n hippe design bike zou kopen mede omdat die dus gewild en diefstal gevoelig zijn, laat staan gewoon onpraktisch.
Als ik hem spec op wat ik gewoon nodig heb op een fiets ( ik kan geen achterdrager kiezen?) kom ik op € 2950,- met spatborden, sloten en verstelbaar stuur... best duur.
En je moet hem altijd bij een stopcontact plaatsen want je kan de accu niet meenemen.

Ik weet niet waar je geweest bent maar ik ken lekker alleen van dit topic, nog nooit gezien in mijn leven/lokale fietsenmakers dus wat dat betreft alleen een mening op basis van de site.

Maar goed, als hij jou bevalt en design/smaak speelt een grote rol dan hoop ik dat jij er een goede koop aan hebt.
Een achterdrager kan zeker geΓ―nstalleerd worden maar (helaas) niet als af-fabriek optie beschikbaar en wat ik over de telefoon van de medewerker begreep is de batterij verwijderbaar en ook geΓ―soleerd van de fiets op te laden.

Het is absoluut zeker een hoop geld en ben dus benieuwd naar de proefrit. Bedankt voor je advies in ieder geval :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
indofk schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:46:
Vandaag proef gereden op de Speed variant van de Riese Muller Charger3 GT HS.
Had het herenmodel al besteld en proef gereden op het 2019 model maar dit was de eerste keer dat ik hem in het echt kon aanschouwen en dus ook kon uittesten.
Had eerst de 25km variant besteld met het idee om middels een speedchip de snelheid wat omhoog te krijgen , maar aangezien Bosch er anti tuning software op zet tegenwoordig en ik geen zin heb om telkens af te vragen wanneer die aanspreekt (ook al lijken de huidige speeddongels momenteel te werken totdat er een software update komt).
Heb nu dus de speed pedelec variant besteld om zo zonder garantie issues sneller dan 25km ondersteuning te hebben.
Wat me opviel is dat in vergelijking met de 2019 variant ik makkelijker op de 45km/u kwam en kon blijven. Ook ligt ie nog stabieler op de weg.

Hopelijk kan ik hem vanaf dinsdag meenemen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nette fiets man!

Ik heb mijn fiets ook besteld, niet echt gekend in Nederland, maar door de Corona kon ik niet proefrijden. Op basis van de ervaringen met die motor in de test van de fietsersbond, en omdat ik vrijwel nergens problemen kon vinden met de niet-automatische enviolo toch maar blind durven bestellen.
De fietsenmaker zit gewoon 4 huizen verder, en hij was zeer te spreken over de ondersteuning die hij krijgt, dus service zou wel goed moeten zitten.

Het is dus de Norta B3040 geworden met als belangrijkse specs:

- 500Wh powertube
- Bosch Performance Line
- Gates CDX belt drive
- Enviolo Trekking naaf

Lijkt nogal op jouw R&M, maar dan alles in 25kmh versie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanus
Torrentus schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:59:
[...]

Toevallig een witte besteld, dus dat zou overeenkomen met wat ze mij vertelden, inderdaad :)
Mijn vrouw heeft paaszaterdag een witte besteld en levering is gepland voor dinsdag a.s., dus binnen 6 werkdagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-07 15:22
Tommie12 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:28:
[...]

Nette fiets man!

Ik heb mijn fiets ook besteld, niet echt gekend in Nederland, maar door de Corona kon ik niet proefrijden. Op basis van de ervaringen met die motor in de test van de fietsersbond, en omdat ik vrijwel nergens problemen kon vinden met de niet-automatische enviolo toch maar blind durven bestellen.
De fietsenmaker zit gewoon 4 huizen verder, en hij was zeer te spreken over de ondersteuning die hij krijgt, dus service zou wel goed moeten zitten.

Het is dus de Norta B3040 geworden met als belangrijkse specs:

- 500Wh powertube
- Bosch Performance Line
- Gates CDX belt drive
- Enviolo Trekking naaf

Lijkt nogal op jouw R&M, maar dan alles in 25kmh versie.
Mooi model ook!
Die enviolo naaf op de Riese Muller gaat heel degelijk , het verschuiven van de versnelling gaat erg licht in tegenstelling tot degene die op de kalkhoff zat (en waarvan de kabel brak tijdens het proefrijden)
Wat me ook opviel van de testrit op de Charger 3 was dat ie in de voorste stand leek/voelde alsof ie vast klikt en dus niet vanzelf weer in de lagere stand raakt, wat wel op de kalkhoff gebeurde. Zal mijn ervaring met deze fiets en met name de enviolo en de Bosch performance speed motor hier blijven delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Stephanus schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:36:
[...]

Mijn vrouw heeft paaszaterdag een witte besteld en levering is gepland voor dinsdag a.s., dus binnen 6 werkdagen!
Die van ons komt ook dinsdag als het goed is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malwina
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Vandaag eindelijk de knoop doorgehakt en een elektrisch fiets besteld. Na meerdere proefritten op uiteenlopende modellen besloten om voor de Qwic RD11 te gaan. De motor in het achterwiel geeft toch wat meer kick bij het versnellen dan een midden motor en de fiets ziet er, zeker in het oranje, in mijn ogen gewoon erg gaaf uit. Van alle fietsen die ik uitgeprobeerd heb is de Qwic de duurste, maar via mijn werkgever kan ik een gedeelte betalen met vakantie uren. Of het de meerprijs ten opzichte van de soortgelijke Qonqer waard is weet ik niet, maar als ik hier een jaar of 5 probleemloos gebruik van kan maken ben ik tevreden.

Ondanks dat het een andere soort ebike is was de Cube Kathmandu ook heel lang een serieuze optie. Van alle fietsen die ik getest heb had deze de fijnste zithouding en spraken de looks mij ook aan. Een van de redenen voor het niet kiezen van de Cube is de wel erg actieve anti tuning houding van Bosch. Andere fabrikanten maken het ook steeds lastiger om wat aan de snelheid te doen, maar gaan daar nog niet zo ver mee als Bosch nu doet. Ik had geen zin om ze daarvoor te belonen. In de stad is tussen de 20 en 25 km/h meer dan zat, maar buiten de bebouwde kom is 30 een veel fijnere snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:36

The Legend

*Plop*

De_Bastaard schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:37:
Welke merken zijn er overigens met (betaalbare?) e-bikes voor lange mensen? Ik ben dus 2.05m en de meeste e-bikes gaan maar tot framehoogte ~60cm. Ik zag al iets van Sparta voorbij komen en Santos / Sector 2 bikes maar zijn er nog andere zonder dat je meteen een maatwerk fiets krijgt?

Ik zit dus zeker al op 65cm, misschien nog wel meer.
Kijk naar de lengte van de fiets ipv framehoogte. Riese & Muller gaat vaak maar tot 53cm, maar dat zijn hele β€˜grote’ fietsen. De bovenbuislengte is veel bepalender voor de vraag of je op een fiets past dan de framehoogte. Ik ben 2 meter en fiets nu op een Pegasus Tecaro 61cm. Ik kwam van een (non-electric) Koga 66cm..

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Dieter schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 20:33:
Iemand ervaringen met ahooga modular bike ?

ik zoek een lichte ebike met toch 70km bereik... ik vind hier echt niks van terug qua reviews, wat me al doet twijfelen eerlijk gezegd...
Ik heb gekeken naar de Cowboy, en toch beslist om het niet te doen.

Het probleem met die "kickstarter" bikes vind ik :
- Versie 1 is meestal een drama, V2 is dan iets beter, en eigenlijk zou je pas versie 3 mogen kopen
- Motor komt meestal van een duistere bron, als die begeeft en Ahooga gaat over kop is het gedaan
- Connected: als je echt zonder een signaal van je Mobiel niet kan rijden, dan is dat een behoorlijk extra risico. elk platform gaat eens plat, en als je mobieltje (of sim of batterij...) het niet doet sta je daar. Bovendien, met die startups, eens ze hun platform plat gooien (na bv 5 of 10 jaar, of na een faling), dan is je hele fiets waardeloos.
- Service: tuurlijk sluiten ze heel graag de tussenhandel uit, maar dat betekent ook dat de tussenhandel en je lokale fietswinkel echt met lange tanden aan jouw fiets wil werken. Zo lang het gaat over een band vervangen of een schroefje aandraaien is dat allemaal te doen, maar als je electronica geen zin meer heeft, dan is het een dure fiets geweest zonder service.

Mijn lokale fietswinkel is daar simpel in: klanten die een fiets bij hem gekocht hebben krijgen altijd voorrang, en aan goedkope supermarktfietsen wil hij gewoon niet werken.

Een goed adres voor service vind ik wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
Ben benieuwd. Ze hadden helaas geen plek afgelopen zaterdag om langs te komen..

Vooral benieuwd hoever je nu voorover zit. Bij een standaard vanmoof vondt ik dat erg tegenvallen, met verhoger een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Heeft er iemand recent nog iets bij Bikester besteld hier?

Ik bestel een 5 tal artikels, doe er nog ene pomp bij om te bestellen zonder verzendkosten, en dat allemaal op paasmaandag.
Pas vrijdag sturen ze het eerste stuk op, natuurlijk wat ik absoluut niet dringend nodig heb, de rest.... geen idee.
Ook dat eerste stuk is nog ergens onderweg met een onduidelijke tracking van DPD.

Hun telefoondesk hebben ze gesloten, en op mails antwoorden ze amper. Het enige antwoord dat ik kreeg waren excuses, en een aanbod om 10€ compensatie te geven, maar ik zie geen uitvoering daarvan.

Wat een miserie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patvs120
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-07 10:12
Ebike accu vraag wat hier misschien iemand weet: bestaan er al ebikes met een (niet-uitneembare) accu, die is op te laden met een USB-C PD lader of powerbank?

[ Voor 7% gewijzigd door Patvs120 op 20-04-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:32
Niet dat ik weet. De reden zal ongetwijfeld zijn, dat de USB (PD) techniek simpelweg niet bedoeld is voor dit type applicatie:

USB PD ondersteunt ook maximaal 20V, terwijl de gemiddelde fietsaccu op 36V werkt.

Ook is het maximale vermogen van 40 watt (20vx2A laag). De meeste fietsladers kunnen het dubbele leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Tommie12 schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:18:
[...]

Mijn lokale fietswinkel is daar simpel in: klanten die een fiets bij hem gekocht hebben krijgen altijd voorrang, en aan goedkope supermarktfietsen wil hij gewoon niet werken.

[ Voor 65% gewijzigd door wwiilleemm op 20-04-2020 16:30 . Reden: foutje met quoten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
Een echte rijwielhersteller moet iedere reparatie in behandeling nemen vind ik. Dat eigen klanten voor gaan vind ik logisch, en dat voor reparaties aan supermarktfietsen daardoor wachttijden voor anderen kunnen ontstaan: ook prima.

Maar als je staat voor je vak maak je verder geen onderscheid vind ik.
Dat maakt het verschil tussen een fietsenmaker en een rijwielhersteller.

[ Voor 20% gewijzigd door wwiilleemm op 20-04-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:47
Tommie12 schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:25:
Heeft er iemand recent nog iets bij Bikester besteld hier?

Ik bestel een 5 tal artikels, doe er nog ene pomp bij om te bestellen zonder verzendkosten, en dat allemaal op paasmaandag.
Pas vrijdag sturen ze het eerste stuk op, natuurlijk wat ik absoluut niet dringend nodig heb, de rest.... geen idee.
Ook dat eerste stuk is nog ergens onderweg met een onduidelijke tracking van DPD.

Hun telefoondesk hebben ze gesloten, en op mails antwoorden ze amper. Het enige antwoord dat ik kreeg waren excuses, en een aanbod om 10€ compensatie te geven, maar ik zie geen uitvoering daarvan.

Wat een miserie....
Je weet dat Duitsland nog wat verder plat ligt dan Nederland? :P

Ik heb er regelmatig wat besteld in het verleden en dan was het ook niet altijd het snelste hoor, maar daar is de prijs imho niet naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Torched schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:48:
[...]

Je weet dat Duitsland nog wat verder plat ligt dan Nederland? :P

Ik heb er regelmatig wat besteld in het verleden en dan was het ook niet altijd het snelste hoor, maar daar is de prijs imho niet naar.
tja, eerste pakje schijnt in Veenendaal te liggen nu bij DPD.
Het tweede deel is nu toch ingepakt en zou via UPS moeten vertrekken... We zien wel.

Ze spreken dan van overlast bij de koerierbedrijven, en dan sturen webshops je bestelling in 2 keer en met 2 verschillende transportondernemingen.... Kan niet anders dan dat het extra geld kost.

[ Voor 17% gewijzigd door Tommie12 op 20-04-2020 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
[...]

- Versie 1 is meestal een drama, V2 is dan iets beter, en eigenlijk zou je pas versie 3 mogen kopen
- Motor komt meestal van een duistere bron, als die begeeft en Ahooga gaat over kop is het gedaan
- Connected: als je echt zonder een signaal van je Mobiel niet kan rijden, dan is dat een behoorlijk extra risico. elk platform gaat eens plat, en als je mobieltje (of sim of batterij...) het niet doet sta je daar. Bovendien, met die startups, eens ze hun platform plat gooien (na bv 5 of 10 jaar, of na een faling), dan is je hele fiets waardeloos.
- Service: tuurlijk sluiten ze heel graag de tussenhandel uit, maar dat betekent ook dat de tussenhandel en je lokale fietswinkel echt met lange tanden aan jouw fiets wil werken. Zo lang het gaat over een band vervangen of een schroefje aandraaien is dat allemaal te doen, maar als je electronica geen zin meer heeft, dan is het een dure fiets geweest zonder service.

ben voor een andere fiets gegaan van een A-merk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
[...]

Welke fiets heb je uiteindelijk gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Cowboy_Henk schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:45:
[...]

Welke fiets heb je uiteindelijk gekozen?
Norta B3040
- Bosch Performance Line met intube batterij
- Enviolo Trekking met Gates riem
- Schijfremmen
- Veel minder design 🀨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tja... ik zou zeggen, ga eens met een Tesla naar een Volvo garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dieter schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:16:
[...]

ben voor een andere fiets gegaan van een A-merk!
En wat heb je dan gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

wwiilleemm schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:28:
Een echte rijwielhersteller moet iedere reparatie in behandeling nemen vind ik. Dat eigen klanten voor gaan vind ik logisch, en dat voor reparaties aan supermarktfietsen daardoor wachttijden voor anderen kunnen ontstaan: ook prima.

Dat mag jij vinden, maar als die fietsenmaker genoeg werk heeft om zijn personeel (of zichzelf) bezig te houden, dan kan hij best kieskeurig zijn in welke klus hij accepteert. Dat doet iedere vakman met een beetje volle agenda namelijk.

En laten we eerlijk zijn, zelfs een simpele reparatie kan bij een (niet-electrische) supermarktfiets al gauw richting de helft van de aanschafprijs van de fiets gaan. Ik kan me zo voorstellen dat een fietsenmaker geen zin heeft in de zoveelste discussie daarover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:52
wwiilleemm schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:28:

Als iemand met een brol aankomt dat van pulp is gemaakt met rare onderdelen, kan ik me best voorstellen dat je er niet aan wil beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 15:10
Dit inderdaad. Het is lastig hiermee goed om te gaan. Als mensen relatief veel geld hebben uitgegeven en daarna gaat weer iets anders stuk, wat niet te repareren is, maar waar je als niet dealer ook niet aan kan komen krijg je altijd veel discussie met de klant.

Dit overleg ik altijd van te voren met de klant, maar wordt niet altijd goed begrepen en afgedaan als dat je er geen zin in hebt.

Uit ervaring kan ik vertellen dat je het regelmatig niet goed kan doen, hoe erg je ook je best doet hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
Natuurlijk pleit ik niet voor het verrichten van kansloze reparaties.

Waar het mij om gaat, is dat je, bij klanten die in de buurt wonen, gewoon de reguliere reparaties op je neemt, zoals band plakken/vervangen, zadel verstellen, kabels afstellen enzovoort.

Vergeet niet dat als een klant dat als een klant een negatieve ervaring heeft met een supermarkt-of-internet-barrel, de kans groot is dat hij voor de volgende fiets wΓ©l bij je komt, omdat hij steeds goed is geholpen.

En wat doe je als iemand pech onderweg bij je winkel aanklopt voor een eenvoudige reparatie?

[ Voor 4% gewijzigd door wwiilleemm op 21-04-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 16:52
wwiilleemm schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:45:

Waar het mij om gaat, is dat je, bijvoorbeeld in de buurt van een rijwielhersteller woont, dat je gewoon de reguliere reparaties op je neemt, zoals band plakken/vervangen, zadel verstellen, kabels afstellen enzovoort.

Vergeet niet dat als een klant dat als een klant een negatieve ervaring heeft met een supermarkt-of-internet-barrel, de kans groot is dat hij voor de volgende fiets wΓ©l bij je komt, omdat hij steeds goed is geholpen.

En wat doe je als iemand pech onderweg bij je winkel aanklopt voor een eenvoudige reparatie?
Dat kan je dan best doen. Maar stel dat iemand een halfords oma-fiets van 3 jaar oud heeft en een snelle fix wil voor een wiel dat helemaal gaar is, dan kan ik me best voorstellen dat je zegt dat je er niet aan wil beginnen omdat het mogelijk niet te doen is. Of als er speling zit op een trapas ofzo, dat is mogelijk gewoon nauwelijks te doen.

Iemand die weinig voor een nieuwe fiets wil betalen, gaat waarschijnlijk ook niet akkoord met hoge prijzen voor reparaties.

Als je dat gewoon op een duidelijke manier communiceert, zal de klant dat vast begrijpen. En zo niet, dan wil je hem toch al niet als klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
Inderdaad. Helemaal mee eens.

Ik vermoed (en hoop) trouwens dat na verloop van een aantal jaren men steeds vaker terugkeert naar de merkdealer.
Het gedoe met internet-fietsen is leuk, maar internet kent geen merkdealers. Service en garantie geschiedt altijd via omwegen. En supermarkt-garantie en-service moet je al helemaal niet willen.

Een hoge korting is leuk, maar over een termijn van pakweg 5 jaar is een merkfiets bij een dealer maar een paar euro per maand duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
wwiilleemm schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:45:

Waar het mij om gaat, is dat je, bijvoorbeeld in de buurt van een rijwielhersteller woont, dat je gewoon de reguliere reparaties op je neemt, zoals band plakken/vervangen, zadel verstellen, kabels afstellen enzovoort.

Nee hoor, als would-be klanten irritant zijn ben je echt niet verplicht ze te helpen.

In in pech gevallen al helemaal, ik heb zelf een tijdje klantenservice gewerkt voor een reparatiebedrijf (niet fietsen maar dat maakt niet uit) je spreekt af en toe mensen die 'de klant is koning' wel heel letterlijk nemen.
Het is heel leuk om die dan in de kou te laten staan :+ , gewoon beleefd en netjes blijven hoort er gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:36
De_Bastaard schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:48:
[...]

Nice, ben benieuwd hoe het ombouwen lukt. Op zich lijkt het me niet al te moeilijk en ik ben zelf wel handig. Vind alleen die accu zo enorm lelijk op de plek van de bidon. Eigenlijk zou je die frame accu's ergens moeten kunnen kopen.
Het ombouwen is gelukt en fietst als een trein. Ik moet alleen wat verzinnen op een stevige bevestiging van mijn accu. Ik heb geen bidongaatjes en daarvoor een adapter gehaald, maar met tie wraps zit deze niet helemaal stevig genoeg.
Ik heb nu twee componentenlijm geprobeerd en anders ga ik slangklemmen proberen.

Verder is mijn versie wel erg stevig met erin komen van de ondersteuning, maar ik heb een kabeltje besteld om hem te programmeren. Dus dat komt wel goed.

Moeilijkste van montage was het verwijderen van de oude spullen. Die zaten rentevast!!
Het plaatsen van de motor en alles wijst zichzelf. Het goed omleiden van de bestaande kabels en de planning waar de nieuwe kabels moeten komen vereist veel geduld en tie wraps!

Als de accu goed vast zit zal ik foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Torched schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:24:
[...]

Nee hoor, als would-be klanten irritant zijn ben je echt niet verplicht ze te helpen.

In in pech gevallen al helemaal, ik heb zelf een tijdje klantenservice gewerkt voor een reparatiebedrijf (niet fietsen maar dat maakt niet uit) je spreekt af en toe mensen die 'de klant is koning' wel heel letterlijk nemen.
Het is heel leuk om die dan in de kou te laten staan :+ , gewoon beleefd en netjes blijven hoort er gewoon bij.
Klopt. Ik heb ooit een halfgare fiets gekregen na het helpen bij een verhuis.
Was een supermarktfiets van een jaar of 5 oud.
Ketting helemaal verroest, remmen deden bijna niks, speling op balhoofd en trapas.
En dan nog een kleine slag in het achterwiel.

Dus ik naar de fietsenmaker. Hij telde even op zijn handen, en kwam heel snel tot een paar honderd euro.... uitleg was correct. Zelfs met een paar uur werk zou ik nooit een fijne fiets hebben. Ik heb dat snel aanvaard, en die is bij het oud ijzer beland.
En toen ingezien dat je je fiets best bij de buurman fietsenmaker koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

418O2 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:38:
[...]

Als iemand met een brol aankomt dat van pulp is gemaakt met rare onderdelen, kan ik me best voorstellen dat je er niet aan wil beginnen
Er zijn genoeg niet-β€˜A merk’ e-bikes te koop met hoogwaardige veel voorkomende onderdelen. Ik snap dat een Cowboy of Vanmoof lastig te servicen is maar een eBike met een Nexus naafversnelling, Bosch motor etc. etc van een onbekend merk is even makkelijk te onderhouden als een Batavus met dezelfde onderdelen.

Het zijn fietsen, geen auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:32
wwiilleemm schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:11:
Inderdaad. Helemaal mee eens.

Ik vermoed (en hoop) trouwens dat na verloop van een aantal jaren men steeds vaker terugkeert naar de merkdealer.
Het gedoe met internet-fietsen is leuk, maar internet kent geen merkdealers. Service en garantie geschiedt altijd via omwegen. En supermarkt-garantie en-service moet je al helemaal niet willen.

Een hoge korting is leuk, maar over een termijn van pakweg 5 jaar is een merkfiets bij een dealer maar een paar euro per maand duurder.
Ben ik het niet mee eens. Bij een auto heb je goede en slechte merkdealers evenals goede en slechte universele garages. Hetzelfde geldt voor fietsherstellers. De kunst is om een goede te vinden.

Misschien is het een illusie, maar ik heb zelf het idee dat ik zowel voor onze auto's, als mijn (Brinckers) e-bike een betrouwbaar onderhoudspunt heb gevonden. In ieder geval nooit met pech onderweg gestaan, en als er eens wat is, kan ik altijd snel terecht.

Mijn fietshersteller is geen verkooppunt, maar doet alleen onderhoud en reparaties. Mijn fiets gaat na 2 jaar en ruim 10.000km nog perfect.

[ Voor 4% gewijzigd door dennisfr op 22-04-2020 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TooTall_NL
Tommie12 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:31:
[...]

Klopt. Ik heb ooit een halfgare fiets gekregen na het helpen bij een verhuis.
Was een supermarktfiets van een jaar of 5 oud.
Ketting helemaal verroest, remmen deden bijna niks, speling op balhoofd en trapas.
En dan nog een kleine slag in het achterwiel.

Dus ik naar de fietsenmaker. Hij telde even op zijn handen, en kwam heel snel tot een paar honderd euro.... uitleg was correct. Zelfs met een paar uur werk zou ik nooit een fijne fiets hebben. Ik heb dat snel aanvaard, en die is bij het oud ijzer beland.
En toen ingezien dat je je fiets best bij de buurman fietsenmaker koopt.
Heeft de beste man toch zijn doel bereikt dat je een fiets bij hem gaat kopen.
Natuurlijk is er een verschil in kwaliteit, maar die zal niet in die mate zijn dat je een fiets op voorhand kan afschrijven, omdat deze niet van een gerenommeerd merk is.
Er zijn genoeg supermarktfietsen die dezelfde onderdelen hebben als de gemiddelde batavus of sparta fiets.
Zoals al eerder gezegd het is een fiets, dus zo onwijs ingewikkeld is het niet als je essentiΓ«le onderdelen gewoon bij een leverancier haalt. Hell met een beetje creativiteit bouw je een eigen fiets van een kaal frame en ben je nog goedkoper uit....

Natuurlijk krijg je wel waar je voor betaald, frames van duurdere fietsen zijn mogelijk lichter, stijver enz. Maar gelukkig ken ik ook genoeg mensen die al jaren op een supermarktfietsje rondkaggelen.

Waar je wel een punt in hebt is dat bij de fietsenmaker je beter advies zal krijgen over de voor en nadelen van specifieke fietsen, zij kennen deze immers beter. Er is meer ervaring met een specifiek model. Bij garantiezaken zal het ook stukken soepeler gaan. Maar ja daar betaal je dan ook voor.

Oh. En natuurlijk zullen er ongetwijfeld fietsen zijn die van ellende uit elkaar vallen, maar ik denk dat het zowel geldt voor de bestaande merken als de supermarktjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@TooTall_NL
Mijn ervaring met die supermarktfiets was vooral dat de eigen delen (zoals een kettingkast, baggagedrager, vork, stuurpen) echt van heel lage kwaliteit waren en na een tijdje gewoon losrammelen.

Heb dit weekend nog een zadel afgebroken van een oude Decathlon fiets. Was een gewone patentverbinding, maar met een boutje van 5mm.
Heb dan maar snel een nieuwe zadelpen besteld voor 15€, en daar zat een bout in die een stuk dikker was. Vastdraaien was ook vast.
Heb nu wel een vaste zadelpen ipv een verdende, maar ook op dat veringsmechanisme zal al een pak speling.

Je kan een pak onderdelen van zo'n supermarktfiets uiteraard vervangen door net iets beter materiaal, maar dan kan je beter ineens een A of B merk kopen.
Het verschil tussen A en B merken vind ik veel vager. Behalve de prijs kan ik niet echt zien dat de frames stijver zijn.
Als ik mijn Norta (ik beschouw het als B-merk) vergelijk met een gelijk uitgeruste Koga of TREK, dan betaal ik 300-500€ minder.

Als je kijkt naar de fabrikage van een frame, dan is het normaal niet duurder om een afgewerkt en stijf frame te maken tov een slecht frame. Alu kost per kg echt niet veel, en de werkuren om een las te schuren kosten amper iets in Polen of China. En we weten allemaal dat er vrijwel geen enkel frame nog in Nederland of BelgiΓ« wordt gemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TooTall_NL
@De_Bastaard
Vandaag beoordeeld of de epoxy lijm het gaat houden en ik durf het wel aan. Even een fotootje zoals beloofd.
Wat ik nog wel moet doen is de motor wat afstellen en een kettingafscherming monteren.
Het resultaat is wel goed en ik ben tevreden tot nu toe!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1W_4p84RaHUfzU-OD_iBl8SZ5Ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqenbABi3gGb10OLoNI4Orr0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is met banden.

Mijn fiets komt met 700x47C banden, maar een eigen merk van de fabrikant (Norta). Geen idee wie daar achter zit.

Nu lijkt met dat een enorm brede band, en ik weet niet wat de antilek waard is.
Nu ga ik die banden er niet direct af gooien (tenzij ze echt zwaar tegenvallen), maar ik lees graag wat jullie vinden van die breedte.
(het gaat om een stad/trekking fiets)

https://www.norta.be/nl/e-bikes/b-3000-serie/b-3040

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Torrentus
Zoals beloofd wat foto's van de gisteren afgeleverde Muto :).
Erg tevreden over zo op 't eerste gezicht. Het stuur wel maximaal omhoog gezet, want de standaardzithouding is vrij sportief, wat weer niet helemaal lekker samen gaat met zo'n zitje voor-op.
Wat me verder nog opviel is dat er een knop is om je verlichting mee in- en uit te schakelen, terwijl de Bright-review zei dat de verlichting altijd aan zou zijn. Bright lijkt het bij het rechte eind te hebben, want de knop lijkt (nog) niets te doen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUcHegB--0nfJJIp-UYwu0HLWuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFe8KHSEwxkG9dnpENwKf5bs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XGC7FI1GYaTPfQ9IedcQs-Zt5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eg6dFZHEJKaX7tyGRqlM8RMq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btfbylvjZPM_IVqHt1ZCQR4T0QA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QN99LBAl3yDOp6Ej1SHYGIFm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIJdae8ujih-cm9FGQZghHbdLVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTMxIqTobj9gCCLgFiZhPCaI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGuWJM1NQ6bSjoCYovkfcyzPXuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3paKbr8fEg2WXg9nRoyFKkKM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swGMuyQ6ma__92EE0-wEB_nZ4i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saY85SBCh0Anl9DAHhcaPBvl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMvmO-cYA6n6J5G0t2pgxO4-Z7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Te7jLnwWAMP3eiLeE8z0Awv1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odKpCXYu4ikrofYMggHbu_dC-SY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scNLrkQ6VzXdKklYgiCKNJBy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bGMkyrEpISuUE431TiHaapkA6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3xR4Gy0pfzJd72AU8lh4KrO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GlDSRgN8INEAE1lYhDm0p5ieHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FwZKX4fFBAj7cyjOZUqvNNDV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
Torrentus schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:47:
Erg tevreden over zo op 't eerste gezicht. Het stuur wel maximaal omhoog gezet, want de standaardzithouding is vrij sportief, wat weer niet helemaal lekker samen gaat met zo'n zitje voor-op.
Ziet er goed uit. Kan je de pen zelf ook nog omhoog doen ipv alleen het scharnierende gedeelte?

Wij gaan zaterdag proefrijden, ben benieuwd hoe het is qua maat en zit. Voor welke lengte is deze afgesteld ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
hammy87 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:17:
[...]

Ziet er goed uit. Kan je de pen zelf ook nog omhoog doen ipv alleen het scharnierende gedeelte?

Wij gaan zaterdag proefrijden, ben benieuwd hoe het is qua maat en zit. Voor welke lengte is deze afgesteld ongeveer?
De pen van het stuur is inderdaad verstelbaar, maar zit op deze foto's (ook) op zijn hoogste stand.

1.76 is mijn vrouw, voor haar is hij net te hoog (zadel) zo, 1.86 ben ik, voor mij is hij zo prima.
Ze leveren afhankelijk van de lengte die je bij het bestellen invoert een lange of korte zadelpen. Wij hebben de lange gekregen (180 ingevuld), afgemonteerd op de laagste stand. Ik ga nog even proberen of we die kunnen wisselen voor de korte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanus
Torrentus schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:06:
[...]

De pen van het stuur is inderdaad verstelbaar, maar zit op deze foto's (ook) op zijn hoogste stand.

1.76 is mijn vrouw, voor haar is hij net te hoog (zadel) zo, 1.86 ben ik, voor mij is hij zo prima.
Ze leveren afhankelijk van de lengte die je bij het bestellen invoert een lange of korte zadelpen. Wij hebben de lange gekregen (180 ingevuld), afgemonteerd op de laagste stand. Ik ga nog even proberen of we die kunnen wisselen voor de korte.
Voor mijn vrouw is de muto ook gisteren geleverd. Helaas komen de dragers pas later.

Zij heeft haar lengte opgegeven van 1.70 en heeft een lange zadelpen gekregen, voor haar te hoog. Ze gaan een kortere opsturen.

De fiets fietst soepel, 24km/u op mijn polar GPS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torrentus
Stephanus schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:11:
[...]

Voor mijn vrouw is de muto ook gisteren geleverd. Helaas komen de dragers pas later.

Zij heeft haar lengte opgegeven van 1.70 en heeft een lange zadelpen gekregen, voor haar te hoog. Ze gaan een kortere opsturen.

De fiets fietst soepel, 24km/u op mijn polar GPS.
Ook even gebeld en naar ons wordt ook netjes een kortere opgestuurd; goede service :)
Betreffende de verlichting; er zit software ingeladen waardoor deze altijd aan staat, dus de knop heeft in die zin inderdaad geen functie. Dat het nog wel in de handleiding staat is een foutje, die ze gaan corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:24

eisbaer

Zie signature

TooTall_NL schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:44:
@De_Bastaard
Vandaag beoordeeld of de epoxy lijm het gaat houden en ik durf het wel aan. Even een fotootje zoals beloofd.
Wat ik nog wel moet doen is de motor wat afstellen en een kettingafscherming monteren.

[Afbeelding]
Wauw tootall, dat is nog eens een stuurhoogte.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TooTall_NL
Haha, ja ben ook een grote jongen. Nee moet hem weer wat lager zetten, maar dit beviel de. Laatste tijd wel ivm rugklachten πŸ˜‚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:17
Torrentus schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:47:
...................
Ziet er goed uit! Ik ben deze fiets ook aan het overwegen.
Het enige wat mij nog een beetje tegen houd zijn de contactpuntjes voor de accu die geheel blootliggen als de accu eruit is.
Omdat ik in een appartement in Amsterdam woon zal de fiets altijd buiten staan. Het lijkt erop dat bij regen dat bakje vol komt te staan met water (roestvorming) en het lijkt me vrij kwetsbaar als je fiets in een overvol fietsenrek staat. Is hier geen kapje voor?

Ik vind hem btw veel weg hebben van een Swapfiets, waar ik nu op rij.

[ Voor 21% gewijzigd door Mandarijntje op 23-04-2020 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torrentus
Mandarijntje schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:14:
[...]

Ziet er uit! Ik ben deze fiets ook aan het overwegen.
Het enige wat mij nog een beetje tegen houd zijn de contactpuntjes voor de accu die geheel blootliggen als de accu eruit is.
Omdat ik in een appartement in Amsterdam woon zal de fiets altijd buiten staan. Het lijkt erop dat bij regen dat bakje vol komt te staan met water (roestvorming) en het lijkt me vrij kwetsbaar als je fiets in een overvol fietsenrek staat. Is hier geen kapje voor?

Ik vind hem btw veel weg hebben van een Swapfiets, waar ik nu op rij.
Ja, er is een kapje voor, of in ieder geval, die komt; hij wordt besproken in de Bright review (op Youtube) waar ik eerder al naar refereerde. Hij zit er overigens niet standaard bij, zal een accessoire worden denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:38
Leuk ding die Muto. Heb even nagevraagd wat de extra accu gaat kosten. Staat er nog niet bij in de webshop:

'Jazeker, een extra accu gaat €250,- kosten en deze wordt binnenkort beschikbaar op onze webshop! Ik heb daarvan nog geen exacte datum voor gezien de situatie op dit moment.'

Aldus Muto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Bard1982 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:01:
Leuk ding die Muto. Heb even nagevraagd wat de extra accu gaat kosten. Staat er nog niet bij in de webshop:

'Jazeker, een extra accu gaat €250,- kosten en deze wordt binnenkort beschikbaar op onze webshop! Ik heb daarvan nog geen exacte datum voor gezien de situatie op dit moment.'

Aldus Muto.
En daar dacht ik dat er eindelijk een redelijk prijs voor de accu gevraagd werd. Dus niet want maar 250wh. Zelfde prijs als bosch al jaren vraagt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelmanJ
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-07 12:28
Ik twijfel tussen de VanMoof S3, de Amsterdam+ of de Qonqer Sport.

de VanMoof S3 heeft een mooi design, maar de Chinese onderdelen en bouwkwaliteit weerhouden me nog een beetje. De Amsterdam+ ziet er mooi uit, maar er is nog geen enkele review te vinden en de Qonqer heeft een derailleur, wat me weer onderhoudsgevoelig lijkt. En natuurlijk zijn er andere kleine verschillen.

Wat zijn jullie gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:08
@De_Bastaard

[Afbeelding]
Nice!

Ik zou overigens gewoon twee gaatjes boren in je frame om die accu te bevestigen hoor. Even creatief met wat staal/aluminium en je hebt zo een houder.

Hoelang gaat de accu nu mee? en welke set heb je nu gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MelmanJ schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:57:
Ik twijfel tussen de VanMoof S3, de Amsterdam+ of de Qonqer Sport.

de VanMoof S3 heeft een mooi design, maar de Chinese onderdelen en bouwkwaliteit weerhouden me nog een beetje. De Amsterdam+ ziet er mooi uit, maar er is nog geen enkele review te vinden en de Qonqer heeft een derailleur, wat me weer onderhoudsgevoelig lijkt. En natuurlijk zijn er andere kleine verschillen.

Wat zijn jullie gedachten?
Het zijn allemaal fietsen die ik klasseer onder "kickstarter" fietsen.
Ze zien er mooi uit van design, maar het absoluut onduidelijk waar de belangrijkste componenten vandaan komen. Daarom is er over levensduur weinig te zeggen, en als de zaak alsnog in de soep draait ben je helemaal verloren. De Van Moof werkt gewoon niet meer als het portaal van hen en de app niet meer werken.

Als je dat niet stoort, dan kan je het risico lopen.
Persoonlijk vind ik tussen die 3 de VanMoof S3 de aantrekkelijkste, gesteld dat je probleemloos kan laden op de plaats waar je fiets staat, want de batterij kan je er niet uit nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memozz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-07 19:44
Tommie12 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:53:
[...]

Ze zien er mooi uit van design, maar het absoluut onduidelijk waar de belangrijkste componenten vandaan komen.
M.b.t. de QonQer, alle onderdelen staan uitgebreid gedocumenteerd. Elektronica is Bafang, versnellingen en remmen Shinamo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Memozz Dan zou ik voor die laatste kiezen. Bafang is niet slecht, en je kan waarschijnlijk onderdelen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelmanJ
Memozz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:02:
[...]

M.b.t. de QonQer, alle onderdelen staan uitgebreid gedocumenteerd. Elektronica is Bafang, versnellingen en remmen Shinamo.
Inderdaad en ook de onderdelen van de Amsterdam+ zijn op de site van Lekker te vinden.
https://www.lekkerbikes.com/nl/product/amsterdam-plus/
Alleen van VanMoof zijn de onderdelen onduidelijk. VanMoof: "80% van onze onderdelen zijn door ons zelf bedacht, ontworpen en geproduceerd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:06

nFo

Tommie12 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:36:
Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is met banden.

Mijn fiets komt met 700x47C banden, maar een eigen merk van de fabrikant (Norta). Geen idee wie daar achter zit.

Nu lijkt met dat een enorm brede band, en ik weet niet wat de antilek waard is.
Nu ga ik die banden er niet direct af gooien (tenzij ze echt zwaar tegenvallen), maar ik lees graag wat jullie vinden van die breedte.
(het gaat om een stad/trekking fiets)

https://www.norta.be/nl/e-bikes/b-3000-serie/b-3040
Prima maat, bredere band zijn comfortabeler zeker in combinatie met voorvering.
Op mijn Batavus dinsdag e-go zonder vering is 37mm banden echt te smal, inmiddels vervangen voor 47mm.
Rijd al een stuk beter, het is dat er geen bredere banden op het frame past, anders had ik de schwalbe big appel erop gezet van 50mm.

Fietserbond heeft ook weer een groot aantal fietsen getest;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1R3A6m4H00vFHjXIBrM71ZdLupc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k1BQ0oSVgX7te5W3OVSrNdCl.jpg?f=user_large

https://ss-usa.s3.amazona...biketest_2020_spreads.pdf

https://www.fietsersbond....biketest-2020-als-eerste/
Nexus 5 naaf is geen aanrader.
"De Nexus 5 beviel niet heel goed.
Terugschakelen was lastig op de helling en het bereik aan de krappe kant.
"

[ Voor 24% gewijzigd door nFo op 23-04-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MelmanJ schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:13:
[...]

Inderdaad en ook de onderdelen van de Amsterdam+ zijn op de site van Lekker te vinden.
https://www.lekkerbikes.com/nl/product/amsterdam-plus/
Alleen van VanMoof zijn de onderdelen onduidelijk. VanMoof: "80% van onze onderdelen zijn door ons zelf bedacht, ontworpen en geproduceerd".
Met alle respect, maar dat kan ik moeilijk geloven. Ik zie ze geen motoren, tandwielen, sensoren, remmen, batterijen echt zelf fabriceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelmanJ
Tommie12 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:42:
[...]

Met alle respect, maar dat kan ik moeilijk geloven. Ik zie ze geen motoren, tandwielen, sensoren, remmen, batterijen echt zelf fabriceren.
Nope. Dat lijkt mij ook sterk. Er is waarschijnlijk gekozen voor de goedkopere opties, de batterij is van LG kan ik terugvinden, maar verder blijft het vaag. Goedkope onderdelen en de service bij VanMoof is ook niet om over een huis te schrijven, lees ik. Het design van VanMoof S3 vind ik mooi en er zitten veel opties op voor de prijs, maar er is weinig te zeggen over de kwaliteit. Het wordt dus de keuze of ik de gok neem voor een mooi design en een scherpe prijs en afwacht hoe de kwaliteit is of voor meer zekerheid kies met de QonQer. De Amsterdam+ is misschien de tussenweg, het andere model van Lekker wordt wel aangeprezen en Lekker kiest wel voor kwalitatief hogere onderdelen. Maar eens verder onderzoek doen en wat proefritjes maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
De_Bastaard schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:07:
[...]

Nice!

Ik zou overigens gewoon twee gaatjes boren in je frame om die accu te bevestigen hoor. Even creatief met wat staal/aluminium en je hebt zo een houder.

Hoelang gaat de accu nu mee? en welke set heb je nu gebruikt ?
Ouwerwets miss.. Maar boor niet graag in een frame en veel houvast biedt een gaatje ook niet. Epoxy zit als een huis.
En niet de batterijhouder gelijmd maar een aluminium strip met gaten voor bidonhouders.
Dus vervangen van batterij is prima mogelijk!

Mijn set komt bij pswpower vandaan. Via alieexpress en verzonden uit Duitsland.
Uit mijn hoofd: Bbs02 750w met 48v 12.5a batterij.
Actieradius nog niet echt een beeld bij nu zo'n 30km gefiets en batterij is 1 van de vijf streepjes af... Maar dat hoop ik de komende tijd verder te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
nFo schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:27:
[...]

Fietserbond heeft ook weer een groot aantal fietsen getest;
[Afbeelding]

https://ss-usa.s3.amazona...biketest_2020_spreads.pdf

https://www.fietsersbond....biketest-2020-als-eerste/
Nexus 5 naaf is geen aanrader.
"De Nexus 5 beviel niet heel goed.
Terugschakelen was lastig op de helling en het bereik aan de krappe kant.
"
Ik heb de test doorgelezen.
Wat me opvalt is dat de verschillen zo klein zijn in scores.
Allemaal 8tjes of net er rond. Dat laat me concluderen dat er niet echt slechte e-bikes meer zijn als je ze nieuw of bijna nieuw test.

Het zou een pak interessanter zijn om een duurtest te doen van een paar fietsen met een Bosch Motor, Bafang Motor, schijfremmen versus velgremmen, riem vs ketting en derailleur, en dat dan voor minstens 5000km.
Nadien haal je een paar elementen uit elkaar, en dan weet je iets.

Een test van de actieradius is misschien ooit al gedaan, maar dat had hier ook nog tussen gepast.

De ideale fiets lijkt me nu een intube met het deurtje aan de bovenkant (mooi, stevig), een riemaandrijving en een Nexus 8 of Enviolo naaf, aangedreven door de Bosch Performance line met schijfremmen. Welk merk er dan op het frame staat is dan minder spannend.

Mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 22:52
TooTall_NL schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:53:
[...]

Ouwerwets miss.. Maar boor niet graag in een frame en veel houvast biedt een gaatje ook niet. Epoxy zit als een huis.
Zorg dat er geen UV van zonlicht bij de epoxy kan komen. Die maakt het geel, de hechting verdwijnt en de zaak kan er af vallen.
Een beetje verf over de epoxy is meestal genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
@sbijlsma
Thnx voor de tip. Ga nog wel doen vanaf de zijkant zie door de ronding van het frame een klein beetje de grijze epoxy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:13:
[...]

Allemaal 8tjes of net er rond. Dat laat me concluderen dat er niet echt slechte e-bikes meer zijn als je ze nieuw of bijna nieuw test.

Het zou een pak interessanter zijn om een duurtest te doen van een paar fietsen met een Bosch Motor, Bafang Motor, schijfremmen versus velgremmen, riem vs ketting en derailleur, en dat dan voor minstens 5000km.
Nadien haal je een paar elementen uit elkaar, en dan weet je iets.

Een test van de actieradius is misschien ooit al gedaan, maar dat had hier ook nog tussen gepast.

De ideale fiets lijkt me nu een intube met het deurtje aan de bovenkant (mooi, stevig), een riemaandrijving en een Nexus 8 of Enviolo naaf, aangedreven door de Bosch Performance line met schijfremmen. Welk merk er dan op het frame staat is dan minder spannend.

Mis ik iets?
Een gewone naafversnelling ken ik maar wat is een enviolo aafversnelling? wat zijn de voordelen of nadelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

Tommie12 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:13:
[...]

[...]

Mis ik iets?
Uhhmmm, ja.
- Op welk frame dat merk staat maakt wel degelijk verschil; over stijfheid van het frame hebben ze het niet echt (behalve dat een herenframe stabieler is dan een damesframe - hoewel dat er imho maar net van afhangt hoe dat damesframe gemaakt is). De stijfheid van een frame heeft erg veel invloed op de rijbeleving, hang er een paar fietstassen aan met zware boodschappen en dan rijdt het ding al weer heel anders dan de kale fiets.
- Algehele bouwkwaliteit en degelijkheid is ook wel een dingetje vind ik. Als ik zie hoe snel sommige fietsen last krijgen van roestvorming... Om het nog maar niet te hebben over fietsen die uit elkaar vallen omdat bezuinigd is op schroefjes. En nee, dat gebeurt niet alleen bij budgetmerken.
Cowboy_Henk schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:17:
[...]

Een gewone naafversnelling ken ik maar wat is een enviolo aafversnelling? wat zijn de voordelen of nadelen?
Enviolo (voorheen Nuvinci) is een systeem met traploze versnellingen.
Voordeel: het is traploos, dus je kunt altijd met de optimale 'tandwiel'-verhoudingen rijden.
Nadeel: het is een vrij inefficient systeem; relatief veel trapkracht gaat verloren in de versnellingsnaaf, wat zich bij een e-bike vertaalt in een kortere range.
Ander nadeel: het is vrij prijzig.

Ik heb ooit met een Nuvinci-naaf proefgereden maar kwam tot de conclusie dat het niet mijn ding is, op de één of andere manier miste ik het gevoel van waar in de versnellingsrange ik reed. Maar ik weet dat er genoeg mensen hier op het forum uitermate tevreden zijn met het systeem, dus als het je wat lijkt zou ik zeker eens een proefritje maken.

[ Voor 42% gewijzigd door B64 op 24-04-2020 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb net mijn eerste 2 ritjes gedaan met mijn nieuwe Norta B3040.
Door de Corona heb ik die niet kunnen testen voor ik bestelde.

Ik ben echt wel tevreden. Frame is stabiel, stuurt heel makkelijk en stabiel. De maat 60 is prima voor mij met mijn 195cm.
De brede banden doen het goed op de weg, maar ook op bospaadjes.
De motor is ruim krachtig, heel stil, en de bekrachtiging valt rustig weg tussen 25 en 26 km/h. Je kan sneller, en dan voel je niet echt weerstand, je voelt wel dat de fiets zijn gewicht heeft. Ik ben zeker te spreken over de bouwkwaliteit met de batterij mooi achter een kapje.

De gates riem doet gewoon zijn werk, geen piepjes, geen kraakjes en loopt soepel.

De ondersteuning komt na het vertrekken rustig op, en daarna zit je zo aan 25 kmh. De Bosch Performance Line is echt een zalige motor, en doet nu al lekker wat ik wil.
Het inschakelen van de motor is niet te dynamisch of bruut, harmonisch is het juiste woord. Je voelt dat dit niet een eerste generatie product is, maar mooi uitgewerkt.

De Enviolo werkt soepel, maar als je de verhouding wil verstellen terwijl de motor volop kracht geeft, dan heb je wel wat kracht nodig om aan het hendeltje te draaien. Als je de kracht op de pedalen even vermindert, dan gaat het makkelijk. Je vindt wel heel makkelijk de juiste verhouding, en je kan makkelijk een tikje zwaarder of lichter schakelen.

De remmen zijn mooi progressief en zeer doseerbaar.

Tja, voorlopig kan ik weinig kritiekpunten vinden, en in vergelijking met de Giant van mijn vrouw die bijna 10 jaar oud is merk je wel dat er wat evolutie is geweest.

We zullen dit weekend eens een batterij leeg rijden, en dan weet ik meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsm-7CPzGPrm7qfnZfOGgtcsvCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ze0dHQuDbw3b1hdDnItZHkMh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 24-04-2020 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
@De_Bastaard

[Afbeelding]
Ik wil hier niet de moraalridder uithangen, maar deze setup is echt onverantwoord. Met zo'n krachtige motor heb je gewoon fatsoenlijke remmen nodig en jouw fiets heeft die niet. Schijfremmen of hydraulische velgremmen en anders moet je hier niet aan beginnen.
Tommie12 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:43:
Ik heb net mijn eerste 2 ritjes gedaan met mijn nieuwe Norta B3040.
Door de Corona heb ik die niet kunnen testen voor ik bestelde.

Ik ben echt wel tevreden. Frame is stabiel, stuurt heel makkelijk en stabiel. De maat 60 is prima voor mij met mijn 195cm.
De brede banden doen het goed op de weg, maar ook op bospaadjes.
De motor is ruim krachtig, heel stil, en de bekrachtiging valt rustig weg tussen 25 en 26 km/h. Je kan sneller, en dan voel je niet echt weerstand, je voelt wel dat de fiets zijn gewicht heeft. Ik ben zeker te spreken over de bouwkwaliteit met de batterij mooi achter een kapje.

De gates riem doet gewoon zijn werk, geen piepjes, geen kraakjes en loopt soepel.

De ondersteuning komt na het vertrekken rustig op, en daarna zit je zo aan 25 kmh. De Bosch Performance Line is echt een zalige motor, en doet nu al lekker wat ik wil.
Het inschakelen van de motor is niet te dynamisch of bruut, harmonisch is het juiste woord. Je voelt dat dit niet een eerste generatie product is, maar mooi uitgewerkt.

De Enviolo werkt soepel, maar als je de verhouding wil verstellen terwijl de motor volop kracht geeft, dan heb je wel wat kracht nodig om aan het hendeltje te draaien. Als je de kracht op de pedalen even vermindert, dan gaat het makkelijk. Je vindt wel heel makkelijk de juiste verhouding, en je kan makkelijk een tikje zwaarder of lichter schakelen.

De remmen zijn mooi progressief en zeer doseerbaar.

Tja, voorlopig kan ik weinig kritiekpunten vinden, en in vergelijking met de Giant van mijn vrouw die bijna 10 jaar oud is merk je wel dat er wat evolutie is geweest.

We zullen dit weekend eens een batterij leeg rijden, en dan weet ik meer.

[Afbeelding]
Mooie fiets, ben je tevreden over dit zadel?

[ Voor 54% gewijzigd door Strider op 25-04-2020 10:06 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Strider schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:04:
[...]

Het is een Selle Royal Respiro. Net een rit gedaan van 33,5 km, en mijn β€˜gat’ doet maar een klein beetje pijn. Ik zal dat pas binnen een paar weken kunnen echt weten.
Feit is dat ik jaren heel weinig gefietst heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
Dat zadel heb ik ook.

Mijn ervaring: Prima zit, niet te hard en niet te zacht voor mijn gewicht (weeg ongeveer 100 kg).
Heb dit zadel al zo'n 6 jaar, en nog geen enkel teken van slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
Strider schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:04:
[...]

Ik wil hier niet de moraalridder uithangen, maar deze setup is echt onverantwoord. Met zo'n krachtige motor heb je gewoon fatsoenlijke remmen nodig en jouw fiets heeft die niet. Schijfremmen of hydraulische velgremmen en anders moet je hier niet aan beginnen.

[...]

Toch wel een beetje de moraalridder.. Maar is je vergeven. De set zou onverantwoord zijn als ik alles op zijn beloop zou laten.
Even in het kort: opstarten dermate vertraagd dat deze zeer rustig optrekt, max ondersteuning is bij 28 kmpu.
Vermogen beperkt door deze te verlagen in de controller.
Verder nog wel wat meer ingesteld, maar het vermogen wordt dus niet echt gebruikt en niet als een malle mee gereden.

Je zou wat mij betreft gelijk hebben als ik volle bak zou gaan met zo'n motor. Echter dat zie ik ook niet zitten. Dus hij is goed aangepast op een rustige huisvader 🀣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
TooTall_NL schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:44:
[...]

Toch wel een beetje de moraalridder.. Maar is je vergeven. De set zou onverantwoord zijn als ik alles op zijn beloop zou laten.
Even in het kort: opstarten dermate vertraagd dat deze zeer rustig optrekt, max ondersteuning is bij 28 kmpu.
Vermogen beperkt door deze te verlagen in de controller.
Verder nog wel wat meer ingesteld, maar het vermogen wordt dus niet echt gebruikt en niet als een malle mee gereden.

Je zou wat mij betreft gelijk hebben als ik volle bak zou gaan met zo'n motor. Echter dat zie ik ook niet zitten. Dus hij is goed aangepast op een rustige huisvader 🀣
Wacht maar op het moment dat jij ineens een noodstop moet maken omdat jij of iemand anders jou over het hoofd heeft gezien, dan ben je zo klaar met deze bagger remmen, dat staat volledig los van de acceleratie.

Ik heb niets tegen zelfbouwprojecten maar je moet geen medeweggebruikers in gevaar brengen, en dat is met deze setup heel goed mogelijk.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TooTall_NL
Strider schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:24:
[...]

Wacht maar op het moment dat jij ineens een noodstop moet maken omdat jij of iemand anders jou over het hoofd heeft gezien, dan ben je zo klaar met deze bagger remmen, dat staat volledig los van de acceleratie.

Ik heb niets tegen zelfbouwprojecten maar je moet geen medeweggebruikers in gevaar brengen, en dat is met deze setup heel goed mogelijk.
OK, daar zijn we het dus niet helemaal over eens. Jouw punt geldt dus voor alle fietsen die verkocht worden met rollerbrakes, ook de elektrische fietsen die je in de winkel kunt kopen... Die gaan namelijk net zo hard.
Sterker nog hiervoor tikte ik ook regelmatig de 25 / 28 kmpu aan op deze fiets, dus blijkbaar was dat toen al extreem gevaarlijk.

Ik snap je punt, maar dan wel als ik hem 35 of 40 zou laten lopen en dat is zeker niet het geval. Ik ben het ook nog met je eens dat de remmen niet top zijn, maar zwak zeker niet...
En des te meer reden voor mij om de snelheid te beperken en de opbouw van het vermogen te beperken om zo de onderdelen niet te overbelasten.
Daarnaast is het vermogen fors teruggeschroefd, waardoor het bij lange na niet de volledig kracht benut.
Sterker nog na wat kilometers denk ik deze zelf nog iets naar beneden te zetten.

Nogmaals ik snap je punt, maar zie echt geen extra risico's nu ik hem elektrisch heb gemaakt, mede omdat ik hierin juist voorzichtig te werk ben gegaan. Ik heb nooit zo'n haast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Laatst online: 25-11-2023
We zijn op zoek naar een e-bike voor mijn vrouw.

Vandaag proef gereden op een Stevens E-triton pt5 met derailleur. De zithouding vond ze goed maar het schakelen vond ze minder. Is niet gewend om met een derailleur te rijden. Voelde een tikje bij het schakelen :X . Deze fiets is uitgerust met de Bosch G3 Performance Line Cruise met een continuous rated power: 250 W en Max. torque: 65 Nm. Volledige specificaties

Tweede fiets was een Riese & MΓΌller Nevo GT vario in deze configuratie. Alleen de 43 cm voorradig om een proefrit te maken. Moet naar de 56cm uitvoering ivm met lengte.

Ondanks de te kleine framemaat vond ze deze fiets geweldig rijden. Vooral het soepele schakelen zonder voelbare overgang vond ze een grote plus. Zelf vond ik de afbouw wat degelijker dan de Stevens. Zo ook de 75Nm een plusje.

Zelf geen evaring met riem aandrijving. Zelf een cube Katmandu.... en dik tevreden.

De Nevo gt wordt aangedreven middels een riem en de achterwielnaaf is een Enviolo 380 R&M Custom, 36H.

Nu lees ik over de Enviolo naaf de nodige minpunten op dit forum maar ook plusjes. Zijn er ook liefhebbers die ervaring hebben met de Enviolo 380 R&M Custom, 36H naaf` of is het 1 pot nat?

Ook zijn er voor en tegenstanders van een riem aandrijving. Zou teveel energie vreten etc..

Nu is de Nevo GT ook met derailleur en ook nog zo'n vijfhonderd euro goedkoper. Wellicht een kwestie van gewennen maar als het niet went dan is het een verkeerde besparing.

Gelukkig was het deze keer niet de kleur die..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
TooTall_NL schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:44:
[...]

OK, daar zijn we het dus niet helemaal over eens. Jouw punt geldt dus voor alle fietsen die verkocht worden met rollerbrakes, ook de elektrische fietsen die je in de winkel kunt kopen... Die gaan namelijk net zo hard.
Sterker nog hiervoor tikte ik ook regelmatig de 25 / 28 kmpu aan op deze fiets, dus blijkbaar was dat toen al extreem gevaarlijk.

Ik snap je punt, maar dan wel als ik hem 35 of 40 zou laten lopen en dat is zeker niet het geval. Ik ben het ook nog met je eens dat de remmen niet top zijn, maar zwak zeker niet...
En des te meer reden voor mij om de snelheid te beperken en de opbouw van het vermogen te beperken om zo de onderdelen niet te overbelasten.
Daarnaast is het vermogen fors teruggeschroefd, waardoor het bij lange na niet de volledig kracht benut.
Sterker nog na wat kilometers denk ik deze zelf nog iets naar beneden te zetten.

Nogmaals ik snap je punt, maar zie echt geen extra risico's nu ik hem elektrisch heb gemaakt, mede omdat ik hierin juist voorzichtig te werk ben gegaan. Ik heb nooit zo'n haast...
De Giant ebike van mijn vrouw, nu bijna 10 jaar oud heeft ook gewoon rollerbrakes. Ik kan daarmee toch makkelijk het achterwiel blokkeren en de voorrem bijt goed. Ja, schijfremmen zijn beter, maar rollerbrakes bagger noemen is me ook wat ver.

In vlak nederland en met een gewone rijstijl is dat prima. Rollerbrakes komen in de problemen bij lange afdalingen door overhitting. Dat krijg je in NL niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
TecTo schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:11:
We zijn op zoek naar een e-bike voor mijn vrouw.

Vandaag proef gereden op een Stevens E-triton pt5 met derailleur. De zithouding vond ze goed maar het schakelen vond ze minder. Is niet gewend om met een derailleur te rijden. Voelde een tikje bij het schakelen :X . Deze fiets is uitgerust met de Bosch G3 Performance Line Cruise met een continuous rated power: 250 W en Max. torque: 65 Nm. Volledige specificaties

Tweede fiets was een Riese & MΓΌller Nevo GT vario in deze configuratie. Alleen de 43 cm voorradig om een proefrit te maken. Moet naar de 56cm uitvoering ivm met lengte.

Ondanks de te kleine framemaat vond ze deze fiets geweldig rijden. Vooral het soepele schakelen zonder voelbare overgang vond ze een grote plus. Zelf vond ik de afbouw wat degelijker dan de Stevens. Zo ook de 75Nm een plusje.

Zelf geen evaring met riem aandrijving. Zelf een cube Katmandu.... en dik tevreden.

De Nevo gt wordt aangedreven middels een riem en de achterwielnaaf is een Enviolo 380 R&M Custom, 36H.

Nu lees ik over de Enviolo naaf de nodige minpunten op dit forum maar ook plusjes. Zijn er ook liefhebbers die ervaring hebben met de Enviolo 380 R&M Custom, 36H naaf` of is het 1 pot nat?

Ook zijn er voor en tegenstanders van een riem aandrijving. Zou teveel energie vreten etc..

Nu is de Nevo GT ook met derailleur en ook nog zo'n vijfhonderd euro goedkoper. Wellicht een kwestie van gewennen maar als het niet went dan is het een verkeerde besparing.

Gelukkig was het deze keer niet de kleur die..... ;)
Lees mijn reactie eens over mijn Norta een paar posts hoger.
Bosch moto : check (ik heb de Performance Line zonder CX)
Riem: check
Enviolo 380 : check

Ik vind het een zalige combinatie. Het blijft een zware fiets natuurlijk. Rijden zonder ondersteuning is zwaar, en op vlakke weg ga hem niet vlot naar 30 km/h duwen, maar het werkt allemaal zo harmonisch en schakelt als boter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tommie12 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:53:
[...]

De Giant ebike van mijn vrouw, nu bijna 10 jaar oud heeft ook gewoon rollerbrakes. Ik kan daarmee toch makkelijk het achterwiel blokkeren en de voorrem bijt goed. Ja, schijfremmen zijn beter, maar rollerbrakes bagger noemen is me ook wat ver.
Op mijn ebike uit 2019 zitten zelfs gewoon velgremmen. Dus ik ben een gevaar voor mezelf en mijn omgeving blijkbaar. Helemaal als het wat regent....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Cyberpope schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:14:
[...]

Op mijn ebike uit 2019 zitten zelfs gewoon velgremmen. Dus ik ben een gevaar voor mezelf en mijn omgeving blijkbaar. Helemaal als het wat regent....
Na 1 omwenteling van je wiel zijn de velgen wel droog. Heel mijn jeugd met gewone velgremmen met kabels gereden.

Toch af en toe de velg controleren. Mijn zoon reed vorige week met een oude fiets, remde, en de velg barstte.... Velgranden waren zo dun geworden dat na het oppompen van de banden de velg het niet meer hield.

Pas als je lange afdalingen wil doen worden goed remmen echt belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:41
Cyberpope schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:14:
[...]

Velgremmen en rollerbrakes daar zit nogal een verschil in qua remvermogen: en dan in het voordeel van velgremmen wel te verstaan. Rollerbrakes zijn echt veruit het slechtste wat dat betreft.
We hebben hier in huis inmiddels meerdere fietsen met rollerbrakes, velgremmen en schijfremmen.Dus er is voldoende vergelijkingsmateriaal beschikbaar.

De schijfremmen zitten o.a. op een Gazelle Ultimate C 380: met Bosch Performance Line 3 en Enviolo naafversnelling met riemaandrijving: inderdaad een geweldige combinatie.
Dat schakelen is eigenlijk ideaal, je kunt uiterst precies de gewenste overbrenging kiezen. En de motor is nauwelijks hoorbaar, ondersteund mooi geleidelijk en is behoorlijk sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Simple mind schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:07:
[...]

Velgremmen en rollerbrakes daar zit nogal een verschil in qua remvermogen: en dan in het voordeel van velgremmen wel te verstaan. Rollerbrakes zijn echt veruit het slechtste wat dat betreft.
We hebben hier in huis inmiddels meerdere fietsen met rollerbrakes, velgremmen en schijfremmen.Dus er is voldoende vergelijkingsmateriaal beschikbaar.

De schijfremmen zitten o.a. op een Gazelle Ultimate C 380: met Bosch Performance Line 3 en Enviolo naafversnelling met riemaandrijving: inderdaad een geweldige combinatie.
Dat schakelen is eigenlijk ideaal, je kunt uiterst precies de gewenste overbrenging kiezen. En de motor is nauwelijks hoorbaar, ondersteund mooi geleidelijk en is behoorlijk sterk.
Ik lees overal dat de weerstand van die Bosch heel laag moet zijn. Zelf ervaar ik toch wat weerstand, en op vlakke weg recht op de trappers geraak ik amper aan 30 (als ik mijn conditie eens wil testen).
Als ik de ondersteuning uit schakel is het echt wel werken om iets langer de 20 aan te houden. Hoe is dat bij jouw Gazelle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
Misschien weet iemand hier iets van :)

Ik en mijn man hebben beide bosch fietsen. Ik heb nu al een paar keer zo'n uitlees dongle voorbij zien komen op marktplaats. Werkt dat ook voor een huis tuin en keuken pc? Of moet er connectie gemaakt worden met bosch wat niet gaat als je particulier bent.

Er zit een cd bij. En ik wil niet updaten. Maar gewoon de status van de onderdelen bekijken. En eventueel een diagnose uitdraai maken.

https://i.ytimg.com/vi/vGXDwSppFFg/maxresdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:41
Tommie12 schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:54:
[...]

Ik lees overal dat de weerstand van die Bosch heel laag moet zijn. Zelf ervaar ik toch wat weerstand, en op vlakke weg recht op de trappers geraak ik amper aan 30 (als ik mijn conditie eens wil testen).
Als ik de ondersteuning uit schakel is het echt wel werken om iets langer de 20 aan te houden. Hoe is dat bij jouw Gazelle?
Dat is volgens mij niet de weerstand van de motor maar misschien van de minder efficiΓ«nte Enviolo versnellingsnaaf. Om 20 te rijden zonder ondersteuning is idd een hele uitdaging.
Maar ja, als je ondersteuning (na hele korte tijd) gewend bent schakel je die zo maar niet uit. Permanent wind mee is toch wel ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:38

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

@404error Hoe bevalt de Berleen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Laatst online: 25-11-2023
Tommie12 schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:54:

De Norta B-3040 heeft een Bosch met 65 Nm. In welke stand moet je rijden om gemiddeld 23/24 km per uur te toeren?

Wat is het gemiddelde aantal km die je met een volle accu haalt?

Op mijn Cube en met de Performance Line CX (Gen2) 75 Nm is de eco modus genoeg om deze snelheid te halen. Bij straffe wind tegen ga ik naar de tour stand. Met derailleur weinig weerstand.

Nu heeft de riese & mΓΌller nevo gt vario 2020 nog de oude Bosch Performance Line CX (Gen2) waarmee de belt wordt aangedreven. Dit type heeft al een tijdje een opvolger. De Performance Line CX met groter voorblad, kleinere bouw en iets betere specs.

Beetje vreemd dat ze die nog niet in dit model hebben gebruikt maar kiezen voor het oudere type motor.

Blijft een moeilijke keus bel of of derailleur. Voor mezelf zou ik gewoon een derailleur kiezen maar als vrouwlief er niet aan kan wennen. 8)7

Zeker omdat de oude CX line van Bosch een leercurve heeft om er alles uit te halen. Is een pittig motortje die snel oppakt en als je niet de juiste versnelling ondersteuning kiest lijkt het net of je steeds een duwtje krijgt.

Het verhaal van weerstand en bij het wegvallen van de ondersteuning dat het ploeteren is met een belt vind ik een minpuntje.
Pagina: 1 ... 28 ... 226 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam