Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 203 ... 229 Laatste
Acties:

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Mijn vaste FM heeft 2 nieuwe medewerkers in dienst(eindelijk de beste man had het veel en veel te druk).
Een mederweker wist mij te vertellen dat als het gaat over een bakfiets dat je altijd moest gaan met een enkel voorwiel en geen dubbele en dat je moest denken aan ongeveer €4000.
Ik heb nu een rolstoelfiets voor mijn dochtertje(ze is geestelijk gehandicapt, ze is 15 jaar en in een rolstoel)) Maar die is zo groot dat ik er echt niet mee overweg kan. Er zit een 2 meter bak voor mij, ik kan daar met sturen niet aan wennen.
Daarom dacht ik om mijn dochtertje in een bakfiets mee te nemen als het mooi weer is ofzo.
Heeft de FM gelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:25
Arjantje72 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:45:
Mijn vaste FM heeft 2 nieuwe medewerkers in dienst(eindelijk de beste man had het veel en veel te druk).
Een mederweker wist mij te vertellen dat als het gaat over een bakfiets dat je altijd moest gaan met een enkel voorwiel en geen dubbele en dat je moest denken aan ongeveer €4000.
Ik heb nu een rolstoelfiets voor mijn dochtertje(ze is geestelijk gehandicapt, ze is 15 jaar en in een rolstoel)) Maar die is zo groot dat ik er echt niet mee overweg kan. Er zit een 2 meter bak voor mij, ik kan daar met sturen niet aan wennen.
Daarom dacht ik om mijn dochtertje in een bakfiets mee te nemen als het mooi weer is ofzo.
Heeft de FM gelijk?
Volgens mij zou je dan bij Van Raam moeten kijken.

https://www.vanraam.com/nl-nl/onze-fietsen/rolstoelfietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-07 20:31
Met mijn 2.00m lengte fietste ik de afgelopen jaren op een Gazelle C8 Ultimate HMB. Met veel plezier, tot deze vorige week werd gestolen. :'( Ik ben dus weer zoekende naar een nieuwe fiets in framehoogte maat 65. Onlangs een rondje op een leenfiets gemaakt met de Enviolo Automatiq en dat fietste lekker, die zou ik er wel op willen. En het liefst de performance-line motor van Bosch. Die combinatie samen met een 65cm frame lijkt een probleem te zijn. Gazelle heeft wel de C380 in 65cm maar die heeft een Enviolo manueel. Geprobeerd maar dan draai je je een ongeluk, zeker in de stad. Heeft iemand een suggestie voor een merk/type fiets die te verkrijgen is bij de lokale dealer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:54
CarbonCopy schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:40:
Met mijn 2.00m lengte fietste ik de afgelopen jaren op een Gazelle C8 Ultimate HMB. Met veel plezier, tot deze vorige week werd gestolen. :'( Ik ben dus weer zoekende naar een nieuwe fiets in framehoogte maat 65. Onlangs een rondje op een leenfiets gemaakt met de Enviolo Automatiq en dat fietste lekker, die zou ik er wel op willen. En het liefst de performance-line motor van Bosch. Die combinatie samen met een 65cm frame lijkt een probleem te zijn. Gazelle heeft wel de C380 in 65cm maar die heeft een Enviolo manueel. Geprobeerd maar dan draai je je een ongeluk, zeker in de stad. Heeft iemand een suggestie voor een merk/type fiets die te verkrijgen is bij de lokale dealer?
Velo de ville kan je zeker krijgen in die config en maat. Ken jouw dealer niet natuurlijk, maar er zijn er wel wat door het land.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 19:06
Hier ook bezig met dezelfde zoektocht en inmiddels diverse proefritten achter de rug zonder een definitieve keuze. Mijn shortlist was:
  • Batavus Finez E-go (Active/Power) - slecht verkrijgbaar
  • Trek District +4 - net iets te sportief voor wat ik zoek
  • Gazelle Paris C7+ / Avignon C8+ - vond het totaalplaatje net niet
Vooralsnog gaat mijn voorkeur daarom naar de Finez alleen vooralsnog nergens verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben ook +2 meter.
Ik rij op een dutch id shadow met 61 cm frame en automatic.
https://www.biketotaal.nl...08297&servicepackage=5519

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:18
Nederlandse merken zijn over het algemeen korter dan buitenlandse. Kijk daarom ook naar 60~63cm fietsen bij Duitse merken. En anders kom je al gauw uit bij een custom merk zoals Velo de Ville.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-07 20:31
Foxhill schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:19:
[...]

Nederlandse merken zijn over het algemeen korter dan buitenlandse. Kijk daarom ook naar 60~63cm fietsen bij Duitse merken. En anders kom je al gauw uit bij een custom merk zoals Velo de Ville.
Check. Merk als Kalkhoff sloeg ik daarom altijd over. Zal ik daar ook eens kijken. Nadeel van merken als VdV en Dutch ID vind ik dat het niet heel eenvoudig in de buurt proefrijden is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Zenix schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:18:
Komende week krijg ik ook een nieuwe tweedehands fiets. De KTM Macina City P610 RT 2021
https://www.ktm-bikes.at/...lack-matt-sh-nexus-5-2021

Volgens mij qua onderdelen een prima fiets, ondanks dat het een wat ouder model is. De nexus 5 staat bekend als betrouwbaar en is geschikt voor e-bikes. De performance line motor is voldoende in Nederland en stiller dan de CX modellen. De accu is groot genoeg voor lange afstanden. Fiets heeft paar honderd km gelopen. In mijn woonplaats zit ook een KTM FM, dat was ook een reden om voor dit merk te gaan.

De fiets zal voornamelijk recreatief gebruikt worden, want woon-werk is 60km. Misschien ga ik het weleens proberen, maar om dat vaak te doen is niet echt realistisch.

Het volgende slot heb ik gekocht:
AXA Block XXL - ART-2
AXA ULC Pro 100/8 - ART-2 enige insteekketting met ART-2
https://www.axasecurity.c...400560X05SC/axa-block-xxl
https://www.axasecurity.c...72595SS/axa-ulc-pro-100-8
Mijn fiets is ook binnen, beetje cosmetische schade, maar verder top, ben er blij mee. De poes vind hem ook mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3XOlgiTZlKwulC6W6CetCcehlo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GofcyitOwSLR4pdpCwY4t5d.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ck_3ngfCzC2bNT-1Etmp0WTKm8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDGfwQaRtnmr92GTCQINTzeI.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrLVgbDoJE-DR_omVYQ-3CWRJAc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMSla6pTlfpCTVPiCV8tzaTM.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 23:57
Is het de moeite om tot black friday te wachten als je een ebike wil kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:40
ardana123 schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:17:
Is het de moeite om tot black friday te wachten als je een ebike wil kopen?
Zeker, of één van die andere koopdagen zoals die op 11/11.
Even een lijstje vooraf maken met fietsen die je wel zou willen aanschaffen en rond deze dagen gaan zoeken naar de beste prijzen.
Heeft mij vorig jaar wel bijna €1000 gescheeld op aanschaf van een MTB, dat terwijl er al een significante korting voorheen op zat.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 23:06
Hier een selectie grote maten, riem Bosch, Enviolo:

https://eenbroekhuisfiets...674&product_sub_group=698

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:08

Wom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wzadr1qqZzBfnvuUjHAojjJTW3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taSX6UA0EGIedzSNN0JyLigk.jpg?f=fotoalbum_large

Na eerst het herenmodel nu het damesmodel van de Sparta D-Rule Ultra. Nieuwe model reeks komt er aan (D-rule en A-Shine worden een model reeks) dus een goede deal met het 'oude' model kunnen doen. De Enviolo riemaandrijving fietst toch wel heel prettig. Hoop weer op veel veilige kilometers in ieder geval.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-09 17:47
Alleen is er maar ééntje bij die Enviolo Automatiq heeft en dat is de Trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
De achterband van mijn e-bike is op, is het een beetje te doen om zelf het achterwiel te demonteren van een e-bike met een naaf versnelling? Heb ik zelf namelijk nog nooit gedaan.

Ik wil daarnaast ook gelijk de ketting en achter tandwiel vervangen, iemand een idee welke kettinglengte normaal gesproken voldoende moet zijn (frame maat 53) en welke tandwiel je nodig hebt? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Strider schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:26:
De achterband van mijn e-bike is op, is het een beetje te doen om zelf het achterwiel te demonteren van een e-bike met een naaf versnelling? Heb ik zelf namelijk nog nooit gedaan.

Ik wil daarnaast ook gelijk de ketting en achter tandwiel vervangen, iemand een idee welke kettinglengte normaal gesproken voldoende moet zijn (frame maat 53) en welke tandwiel je nodig hebt? :)
Als je weet hoe je de versnelling wilt gaan repareren en afstellen, dan ja, kun je eventueel zelf doen, maar persoonlijk zou ik dit aan de fietsenmaker overlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Strider schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:26:

Kettinglengte, gewoon evenveel schakels als je huidige ketting. ;)

Betreft de operatie, niet heel ingewikkeld, wel een gedoe, met name kettingkast is lastig (en dat plastic breekt gauw). Goed gereedschap en de mogelijkheid om je fiets op te hangen zijn een enorme pre.

Voor wat het waard is, ik ben niet onhandig, maar ik laat dit gewoon door mijn fm doen. Kost wel een centje, maar ik vind dit mijn tijd, frustratie en schone handen niet waard :+

Maar als je een handige sleutelaar bent die dit soort dingen leuk vindt kan je het best zelf doen. In het ergste geval rij je vol schaamte de fiets half gedemonteerd naar de fm om het te laten afmaken :+

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hm, mijn Kalkhoff Image 1.B Advance Grey wil opeens niet meer. Ik stopte eerder vanavond even bij een winkel op mijn weg naar huis, op slot en de Intuvia controller uitgezet. Vijf minuutjes later weer aangezet, het display gaat aan maar er wordt geen verbinding met de active line gemaakt, het fietslicht ging ook niet aan. De 500 Wh Bosch batterij was gisteren opgeladen en nog zo goed als vol, en thuis ook geprobeerd met mijn oude 400 Wh originele Bosch batterij, maakt niet uit.

Heb hem nu zonder batterij in de garage gezet met beschermdopje over de aansluiting, en morgenochtend maar weer eens proberen. Ben nu de manual aan het lezen, iemand nog tips voor ik naar de fietsenwinkel ga? :)

Ik zal in ieder geval de Intuvia controller even opladen met mijn powerpack, en elders is de tip aanzetten met de batterij knop.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 25-09-2024 00:16 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Foxhill
gambieter schreef op woensdag 25 september 2024 @ 00:00:
Hm, mijn Kalkhoff Image 1.B Advance Grey wil opeens niet meer. Ik stopte eerder vanavond even bij een winkel op mijn weg naar huis, op slot en de Intuvia controller uitgezet. Vijf minuutjes later weer aangezet, het display gaat aan maar er wordt geen verbinding met de active line gemaakt, het fietslicht ging ook niet aan. De 500 Wh Bosch batterij was gisteren opgeladen en nog zo goed als vol, en thuis ook geprobeerd met mijn oude 400 Wh originele Bosch batterij, maakt niet uit.

Heb hem nu zonder batterij in de garage gezet met beschermdopje over de aansluiting, en morgenochtend maar weer eens proberen. Ben nu de manual aan het lezen, iemand nog tips voor ik naar de fietsenwinkel ga? :)

Ik zal in ieder geval de Intuvia controller even opladen met mijn powerpack, en elders is de tip aanzetten met de batterij knop.
Inderdaad als je Intuvia batterij leeg/kapot is volladen of aanzetten op de batterij.

Als je Intuvia scherm vastgeschroefd is, haal hem er even af en maak de contacten schoon. Die willen na een tijdje wel eens met wat corrosie of vuil niet meer lekker zijn. Wij adviseren daarom ook het Intuvia scherm afneembaar te laten.

Dan heb je de twee meest voorkomende oorzaken te pakken. Daarna moet je naar de fietsenwinkel uitlezen en storing laten zoeken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Foxhill schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:20:
Inderdaad als je Intuvia batterij leeg/kapot is volladen of aanzetten op de batterij.

Als je Intuvia scherm vastgeschroefd is, haal hem er even af en maak de contacten schoon. Die willen na een tijdje wel eens met wat corrosie of vuil niet meer lekker zijn. Wij adviseren daarom ook het Intuvia scherm afneembaar te laten.

Dan heb je de twee meest voorkomende oorzaken te pakken. Daarna moet je naar de fietsenwinkel uitlezen en storing laten zoeken.
Phew. Het opladen met mijn powerpack deed niets, maar het aanzetten via de knop op de batterij deed het wel. Hopen dat het eenmalig was, anders toch maar de fietsenwinkel :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 21:11

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ik ben nog aan het kijken voor een extra slot voor mijn nieuwe ebike. Zijn er nog grote verschillen tussen ART 2 & 3 sterren kettingslot?

Review QNAP TS-230 NAS

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 06:14
Dutchredgaming schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:32:
Ik ben nog aan het kijken voor een extra slot voor mijn nieuwe ebike. Zijn er nog grote verschillen tussen ART 2 & 3 sterren kettingslot?
Gewicht. _/-\o_

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Dus enkel een (paar) kilo lichter/zwaarder.
Voor de rest geen verschillen tegen eventuele dieven?

Review QNAP TS-230 NAS

• Ladypurple
Dutchredgaming schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:52:
[...]

Dus enkel een (paar) kilo lichter/zwaarder.
Voor de rest geen verschillen tegen eventuele dieven?
Vast wel, vgm heeft het te maken met de tijd die nodig is om ‘m door te krijgen. Schakels zullen bijv. Bij art 3 dikker zijn dan bij 2 dus ook extra gewicht. De zwakste schakel bepaalt de sterkte en vgm is/wordt dat het slot, de cilinder. Een veel gebruikt art2 ketting slot is al met een poolse sleutel te openen en art3 zal wel volgen.
Verzeker dus de fiets en gebruik een 2e slot dat aan de voorwaarden van de verzekeraar voldoet ( verschilt per verzekering).

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ladypurple schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:06:
[...]

Vast wel, vgm heeft het te maken met de tijd die nodig is om ‘m door te krijgen. Schakels zullen bijv. Bij art 3 dikker zijn dan bij 2 dus ook extra gewicht. De zwakste schakel bepaalt de sterkte en vgm is/wordt dat het slot, de cilinder. Een veel gebruikt art2 ketting slot is al met een poolse sleutel te openen en art3 zal wel volgen.
Oei net een ART2 ketting gekocht ipv ART3.
Moet ik nog overwegen voor een ART3 kettingslot aangezien het makkelijk opengebroken kan worden?
Verzeker dus de fiets en gebruik een 2e slot dat aan de voorwaarden van de verzekeraar voldoet ( verschilt per verzekering).
Dat is al geregeld gelukkig :)

Review QNAP TS-230 NAS

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 19:50
Na de verkoop van mijn Canyon MTB (werd te weinig gebruikt, en niet echt praktisch voor woon-werk) ben ik aan het overwegen om dat geld te steken in een goede elektrische fiets.

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken wat er mogelijk is voor mijn budget en wensen.
- wensen minimaal 500 wh accu
- voorkeur voor riem aandrijving ivm onderhoud
- heren model
- kwalitatief goede motor (volgens mij staat bosch goed aangeschreven)
- budget plus minus 2500 euro

Qua looks vind ik een Veloretti ace 2 b.v. heel mooi, ik lees daar alleen niet hele goede verhalen over en ligt eigenlijk boven mijn budget.

Nu kwam ik bij b.v. een Cortina E blau aan. Die heeft geen bosch motor, maar is dit een goede fiets voor de specs? Of zijn er betere opties door b.v. een ouder model fiets te kiezen?
https://www.mantel.com/co...8UEgaI4dvtinsX-9MjkzmBsbQ

Wat is jullie advies?

[ Voor 6% gewijzigd door Dirk0s op 26-09-2024 10:10 ]

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:29
Is tenways niet iets voor jou?

Zoals ''tenways Ago T''

https://www.tenways.com/products/ago-t
Dirk0s schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:08:
Na de verkoop van mijn Canyon MTB (werd te weinig gebruikt, en niet echt praktisch voor woon-werk) ben ik aan het overwegen om dat geld te steken in een goede elektrische fiets.

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken wat er mogelijk is voor mijn budget en wensen.
- heren model

Qua looks vind ik een Veloretti ace 2 b.v. heel mooi, ik lees daar alleen niet hele goede verhalen over en ligt eigenlijk boven mijn budget.

Nu kwam ik bij b.v. een Cortina E blau aan. Die heeft geen bosch motor, maar is dit een goede fiets voor de specs? Of zijn er betere opties door b.v. een ouder model fiets te kiezen?

Wat is jullie advies?

• Dirk0s
k_ers schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:19:
Is tenways niet iets voor jou?

Zoals ''tenways Ago T''

https://www.tenways.com/products/ago-t

[...]
Dat lijkt zo op het 1e oog een prima fiets helaas wel alleen in dames model te krijgen. Mijn voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar een heren model.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:37
Mijn Bosch Kiox heeft de afgelopen 2 weken wat problemen bij het opstarten. Normaal gesproken ging deze bij het op de fiets 'klikken' direct aan, maar nu lijkt het er op dat ik hem eerst moet resetten voordat hij weer aan wil. De tijd gaat dan (indien niet gekoppeld via bluetooth) terug naar 1:00 en pas na een seconden of 30 kan ik dus over ondersteuning beschikken tijdens het fietsen.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Is de accu slecht na 4-5 jaar? Slecht contact waardoor hij niet laad? Als ik binnen een (paar) uurtjes(s) weer op de fiets stap en de Kiox laat zitten dan gaat het vaak goed en blijft de tijd onthouden. Toen het probleem zich voor het eerst voordeed viel hij 2-3 x achter elkaar uit tijdens het fietsen, waarna een reset (5 seconden aan knop inhouden) nodig was om weer te kunnen fietsen (met ondersteuning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darthaxx
  • Laatst online: 15-08 17:45
Ik kan de Trenergy Performance 2.0 S10 aanraden bij matrabike mooi prijsje voor de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006

Mooijekind

Manager Product Content
Dirk0s schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:08:

- heren model

Wat is jullie advies?
Ik heb zelf deze gekocht. Qua looks wel meer een traditionele fiets maar grote accu, sterke Bosch motor, riem en betaalbaar :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mooijekind op 27-09-2024 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:47:
Iemand toevallig ervaring met garantieclaims bij Pegasus / ZEG op een framebreuk?

Dacht gisteren ineens, wat kraakt die zitbuis toch vreselijk. Thuis toch maar ff checken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Halve buis doorgescheurd 8)7

Op de site van Pegasus kan ik geen duidelijk garantievoorwaarden terugvinden, geen goed teken. Op andere sites kom ik 2 jaar tegen. Dat is natuurlijk onzin voor een frame, maar goed, dat betekent dat de LBS het zelf moet betalen en dat gaat altijd moeilijker dan als de fabrikant de rekening op zich neemt..
Even een update na bijna 3 weken.. Pegasus levert onder garantie een nieuw frame. Nog ff onduidelijk hoe lang dat nog duurt. Ombouwkosten worden door Pegasus niet vergoed, maar heb met de LBS afgesproken dat we die kosten 50-50 dragen. Daarin zitten natuurlijk ook de nodige nieuwe kabels ed.

Jammer geld, maar kan straks iig weer fietsen. Inruilen kon ook, maar je krijgt bijna niks meer terug voor zo’n fiets en een vergelijkbare nieuwe zit zo op 4000 euro. Fiets heeft 8000km gereden, dus ik neem aan dat de accu dan ook nog wel ff mee kan.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobvanO
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-10-2024
Elektrisch probleem en reparatie bij oudere e-bike MultiCycle Synergy-C

Ik ben kort geleden tegen een wat oudere MultiCycle Synergy-C aangelopen. De vorige eigenaar kon er niets meer mee. Niet te repareren?

Een best dure fiets uit (ongeveer 2011, 2012). Altijd binnen gestaan, en nooit in de regen gefietst. Mooie uitvoering: carbonframe (!!), hydraulische (Magura) HS-velgremmen, lederen Brooks handvaten, fietscomputer, bel, B&M-verlichting (vóór op de accu, achter 'permanent', met batterijen), verende voorvork, verende zadelpen (met snelsluiting voor zadelpositie voor/achter), AXA-defender slot, Schwalbe Marathon Plus banden, achterwiel met Shimano Alfine (8-speed), en dit alles met nog een goede accu en goede voorwielmotor met 'freewheel'. Ook zonder ondersteuning, of lege accu, trapt deze fiets als een gewone stadsfiets. Kostte destijds meer dan €3500,-.

Maar....de elektrische ondersteuning was defect. Dat is niet handig bij een e-bike.

De leverancier van destijds was ermee gestopt, dus daar laten repareren was geen optie. Bij mij in de buurt was er ook geen enkele fietsenmaker die zich wilde wagen aan diagnose noch reparatie, zelfs niet na uitvoerig rondbellen in de regio (Utrecht).
Uiteindelijk bleek er een webshop (JPT, Doetinchem) te zijn die nog de oude onderdelen van dit type fiets verkoopt. Redelijke prijzen, en de eigenaar (Jacob, met 06-nummer op zijn website) was heel behulpzaam met het stellen van de diagnose. 'Gewoon even bellen als je er niet uitkomt.'

Bij mijn fiets bleek er een dubbel elektrisch probleem te zijn:

- 1: de remschakelaar (merk: Magura) in het hydraulische systeem achter, bleek defect te zijn. Deze schakelaar zorgt ervoor dat de elektrische ondersteuning direct wordt uitgeschakeld zodra de (achter)rem wordt bediend. Als deze onderbreking niet meer functioneert, schakelt de motor een fractie later uit, ervan uitgaand dat je als je remt, je ook stopt met trappen. De oplossing: schakelaar buiten werking stellen: de draad volgen vanaf de schakelaar en het stekkertje afkoppelen in de draden-spaghetti bij de accu-behuizing in de bagagedrager.

- 2: de trapassensor (trap-as-sensor / speed sensor / power assisted sensor (PAS)) bleek ook defect te zijn. Oplossing: vervangen. Bij multicycle heeft de bedrading van de sensor drie kleuren: Rood: +5V, zwart: aarde, groen: 'variabel uit'. Met een multimeter kan getest worden of de sensor nog goed is. (op de draad staan de kleuren en hun betekenis ook aangegeven). Soms helpt schoonmaken, soms is de sensor gewoon defect. Vervangen is dan noodzakelijk.

En dat is best een klus: kettingkast verwijderen, achterwiel eruit, en vervolgens het gehele crankstel verwijderd. Dat alles geeft ruimte om de draad van de nieuwe sensor weg te werken in het achterspatbord. Maar met wat doorzettingsvermogen en twee 'rechter handen', lukt het allemaal wel. Kosten €38 (inclusief verzendkosten).

Succes!

Oh, nog iets, voor een Alfine-naaf is er zomaar niet een 'draai-shifter' voor op het stuur te koop. Net iets anders dan bij de Nexus 8-speed. Voor suggesties houd ik mij aanbevolen.

Naschrift 1:
Bij andere problemen, bijvoorbeeld met de accu, of de electronica op het stuur, is verdere diagnosestelling nodig. De betreffende webshop (JPT) bood mij zelfs aan om met de fiets langs te komen, voor diagnose en vervangende onderdelen. Niet alles meer origineel, maar wel alternatieven, en 100% functioneel. Dat klinkt naar de toekomst toe best geruststellend.

Naschrift 2:
Omdat ik nergens op internet de bovenstaande diagnosestelling en reparatiewerkwijze ben tegengekomen, heb ik even de moeite genomen om op te schrijven wat ik gedaan heb. Wie weet heeft iemand er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

gambieter schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:32:
Phew. Het opladen met mijn powerpack deed niets, maar het aanzetten via de knop op de batterij deed het wel. Hopen dat het eenmalig was, anders toch maar de fietsenwinkel :)
Het herhaalde zich gisteren weer, dus het zal toch binnenkort een bezoekje aan de fietsenwinkel worden waar ik de fiets gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
The Legend schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:21:
[...]

Even een update na bijna 3 weken.. Pegasus levert onder garantie een nieuw frame. Nog ff onduidelijk hoe lang dat nog duurt. Ombouwkosten worden door Pegasus niet vergoed, maar heb met de LBS afgesproken dat we die kosten 50-50 dragen. Daarin zitten natuurlijk ook de nodige nieuwe kabels ed.

Jammer geld, maar kan straks iig weer fietsen. Inruilen kon ook, maar je krijgt bijna niks meer terug voor zo’n fiets en een vergelijkbare nieuwe zit zo op 4000 euro. Fiets heeft 8000km gereden, dus ik neem aan dat de accu dan ook nog wel ff mee kan.
Beetje raar dat je moet bijbetalen toch? Of is het niet garantie maar coulance, dus was de garantietermijn verstreken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Foxhill schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:49:
[...]

Beetje raar dat je moet bijbetalen toch? Of is het niet garantie maar coulance, dus was de garantietermijn verstreken?
De standaard garantietermijn is natuurlijk 2 jaar. Op het frame zit volgens Pegasus 5 jaar. De fiets is net meer dan 5 jaar oud. Je zit dus sowieso al in het gebied van “de redelijkerwijs te verwachten levensduur”. Ik krijg nu feitelijk een nieuw opgebouwde fiets, er worden ook onderdelen vervangen die niet defect zijn. Dat ik daar een deel van betaal vind ik niet zo’n bezwaar. En ik moet nog langer verder met de LBS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
The Legend schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:01:
[...]

De standaard garantietermijn is natuurlijk 2 jaar. Op het frame zit volgens Pegasus 5 jaar. De fiets is net meer dan 5 jaar oud. Je zit dus sowieso al in het gebied van “de redelijkerwijs te verwachten levensduur”. Ik krijg nu feitelijk een nieuw opgebouwde fiets, er worden ook onderdelen vervangen die niet defect zijn. Dat ik daar een deel van betaal vind ik niet zo’n bezwaar. En ik moet nog langer verder met de LBS ;)
Laat ons zeggen dat het geen genereur, maar wel fair voorstel is. Ik zou er ook mee kunnen leven.

Uiteindelijk heb je nu een mooi nieuw frame zonder krasjes en gebruikssporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Tommie12 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:04:
[...]

Laat ons zeggen dat het geen genereur, maar wel fair voorstel is. Ik zou er ook mee kunnen leven.

Uiteindelijk heb je nu een mooi nieuw frame zonder krasjes en gebruikssporen.
Ja ik dacht ik kan hier heel moeilijk over gaan doen, maar daar heb ik helemaal geen zin in. Volgens de LBS is het demonteren en weer opbouwen ongeveer een dag werk. Ik heb geen idee of dat klopt, maar ze rekenen een uurtarief dat hoger is dan de gemiddelde autogarage dus dat loopt wel snel in de papieren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:58
Hoe staan julie tegenover de Brompton C-line Electric?

Mijn situatie is wat ongewoon, vandaar wat uitleg. Ik werk als ZZP-ers en kan een Brompton als bedrijfsmiddel opgeven. Dat betekent dat ik de BTW kan aftrekken en de fiets kan afschrijven in zijn geheel in 5 jaar tijd. Hierdoor kost de fiets netto mij maar ongeveer de helft van de nieuwprijs. Daarnaast komt de Brompton ik aanmerking voor de KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek), waar door ik nog eens 28% kan aftrekken (netto scheelt dat zo’n 10% van de aanschafprijs). Oftewel 60% korting. Een reguliere E-bike heb ik al en kan ik niet (handig) aftrekken.

Berekening:
Een nieuwe C-Line Electric met 12 versnellingen kost €3850. Na aftrek BTW, afschrijving en KIA kost de fiets zo’n €1540. Mijn huidige Brompton kan ik verkopen voor circa €800 (excl BTW). De C-Line Electric kost mij dan €740.

Nu kan ik natuurlijk ook een reguliere / non electric Brompton* kopen. De berekening is dan 60% van €1850 (nieuwprijs Brompton), waardoor de Brompton €740 kost. Na aftrek van de verkoop van de oude Brompton maak ik zelfs een bescheiden winst. Maar de hogere restwaarde en het gebruiksgemak van de Electric staat daar tegenover.

*De KIA heeft een minimale investering van €2800 op jaarbasis nodig, bestaande uit 1 of meerdere investeringen van minimaal €450. Hierdoor moet ik ook op andere vlakken investeren, maar dat is geen probleem.

Nu is beslissing niet alleen financieel. De Bromton gebruik ik om 2x per week naar het werk te gaan. Dat is 10 min fietsen naar het station, een uur met de trein en dan 10 min fietsen naar het werk. De elektrische Brompton heeft 2 nadelen. De fiets is 2,5 KG zwaarder plus 3 kg accutas. Dat maakt het tillen van de fiets (bijna 18 kg) de trein in een stuk zwaarder. Daarnaast heb je 2 handen vol (1 met de accutas en 1 met de fiets), wat door de klapdeuren in een treincoupé onhandiger maakt. Natuurlijk kan ik voor deze kleine stukken de accu thuis laten, maar dan werkt de verlichting niet (en blijft de fiets 2,5 kg zwaarder dan de reguliere Brompton). Nu verwacht ik dat we in de komende 1,5 tot 3 jaar gaan verhuizen en de kans is groot dat we dan verder van het station gaan wonen. Dan zou een elektrische Bromton een voorkeur hebben boven de gewone.

Er is nu ook een G-Line Electric (20” wielen), maar die is opgevouwen te groot voor in de trein en is daardoor geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
L.N. schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:57:
Hoe staan julie tegenover de Brompton C-line Electric?

Mijn situatie is wat ongewoon, vandaar wat uitleg. Ik werk als ZZP-ers en kan een Brompton als bedrijfsmiddel opgeven. Dat betekent dat ik de BTW kan aftrekken en de fiets kan afschrijven in zijn geheel in 5 jaar tijd. Hierdoor kost de fiets netto mij maar ongeveer de helft van de nieuwprijs. Daarnaast komt de Brompton ik aanmerking voor de KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek), waar door ik nog eens 28% kan aftrekken (netto scheelt dat zo’n 10% van de aanschafprijs). Oftewel 60% korting. Een reguliere E-bike heb ik al en kan ik niet (handig) aftrekken.

Berekening:
Een nieuwe C-Line Electric met 12 versnellingen kost €3850. Na aftrek BTW, afschrijving en KIA kost de fiets zo’n €1540. Mijn huidige Brompton kan ik verkopen voor circa €800 (excl BTW). De C-Line Electric kost mij dan €740.

Nu kan ik natuurlijk ook een reguliere / non electric Brompton* kopen. De berekening is dan 60% van €1850 (nieuwprijs Brompton), waardoor de Brompton €740 kost. Na aftrek van de verkoop van de oude Brompton maak ik zelfs een bescheiden winst. Maar de hogere restwaarde en het gebruiksgemak van de Electric staat daar tegenover.

*De KIA heeft een minimale investering van €2800 op jaarbasis nodig, bestaande uit 1 of meerdere investeringen van minimaal €450. Hierdoor moet ik ook op andere vlakken investeren, maar dat is geen probleem.

Nu is beslissing niet alleen financieel. De Bromton gebruik ik om 2x per week naar het werk te gaan. Dat is 10 min fietsen naar het station, een uur met de trein en dan 10 min fietsen naar het werk. De elektrische Brompton heeft 2 nadelen. De fiets is 2,5 KG zwaarder plus 3 kg accutas. Dat maakt het tillen van de fiets (bijna 18 kg) de trein in een stuk zwaarder. Daarnaast heb je 2 handen vol (1 met de accutas en 1 met de fiets), wat door de klapdeuren in een treincoupé onhandiger maakt. Natuurlijk kan ik voor deze kleine stukken de accu thuis laten, maar dan werkt de verlichting niet (en blijft de fiets 2,5 kg zwaarder dan de reguliere Brompton). Nu verwacht ik dat we in de komende 1,5 tot 3 jaar gaan verhuizen en de kans is groot dat we dan verder van het station gaan wonen. Dan zou een elektrische Bromton een voorkeur hebben boven de gewone.

Er is nu ook een G-Line Electric (20” wielen), maar die is opgevouwen te groot voor in de trein en is daardoor geen optie.
Je financiële berekening, daar wil ik me buiten houden.

Maar Brompton is een prima merk, en de meeste van hun designs zijn goed en betrouwbaar.
Om 2 keer 10min te fietsen is een electrische wat overkill omdat je amper tijd gaat winnen, en jezelf amper in het zweet gaat krijgen, maar wel een pak meer gewicht moet mee nemen.
Ik zou gewoon verder doen met je huidige fiets en die vervanging uit stellen tot je effectief weet hoe en waar je gaat wonen. 1,5-3 jaar is nog lang, en wie weet waar je terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 11:10
Dutchredgaming schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:12:
[...]

Oei net een ART2 ketting gekocht ipv ART3.
Moet ik nog overwegen voor een ART3 kettingslot aangezien het makkelijk opengebroken kan worden?

[...]

Dat is al geregeld gelukkig :)
Volgens mij zit je met art 2 prima, tenzij het een model is die met een poolse sleutel te openen is.
Zou eerder goed verzekeren.
Met een zaagje of betonschaar kom je volgens mij bij een art 2 kettingslot er ook niet doorheen.
Probleem is dat men tegenwoordig gewoon een slijptop gebruikt op straat en dan kom je er bij een art 3 kettingslot er ook wel doorheen. Iets minder snel maar dan hebben we het over minuten.

[ Voor 18% gewijzigd door Valinor op 27-09-2024 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Valinor schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:34:
[...]

Volgens mij zit je met art 2 prima, tenzij het een model is die met een poolse sleutel te openen is.
Zou eerder goed verzekeren.
Met een zaagje of betonschaar kom je volgens mij bij een art 2 kettingslot er ook niet doorheen.
Probleem is dat men tegenwoordig gewoon een slijptop gebruikt op straat en dan kom je er bij een art 3 kettingslot er ook wel doorheen. Iets minder snel maar dan hebben we het over minuten.
Minuten zijn op straat echt wel lang, en belangrijk.
Meestal gaat het om seconden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
Tommie12 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:47:
[...]

Minuten zijn op straat echt wel lang, en belangrijk.
Meestal gaat het om seconden...
Ik heb weinig vertrouwen in sloten. Wat vandaag niet te kraken is , morgen ws wel. Het kan een drempel opwerpen en het ms wat vertragen.
https://www.youtube.com/p...777x9OAokuHY2XAdh_AWxb0MS. Tot mijn verbazing een motorslot met bewegingsgeluid binnen een minuut open :? weliswaar door een expert met juiste gereedschap.
Ms dat een minder aantrekkelijk model helpt? Zoekend naar een fietsverzekering viel me op dat er een verzekeraar is die een hogere premie vraagt voor gazelle; diefstalgevoeliger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
The Legend schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:01:
[...]

Ja, redelijk. Dit is dan ook buiten de garantietermijn, dus coulance.

Hopelijk rekent hij niet meer dan de 4~5 uurtjes die een goede monteur er over doet. Dat een leerling hier een dag mee bezig is, dat is natuurlijk niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:58
Tommie12 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:11:
[...]

Je financiële berekening, daar wil ik me buiten houden.

Maar Brompton is een prima merk, en de meeste van hun designs zijn goed en betrouwbaar.
Om 2 keer 10min te fietsen is een electrische wat overkill omdat je amper tijd gaat winnen, en jezelf amper in het zweet gaat krijgen, maar wel een pak meer gewicht moet mee nemen.
Ik zou gewoon verder doen met je huidige fiets en die vervanging uit stellen tot je effectief weet hoe en waar je gaat wonen. 1,5-3 jaar is nog lang, en wie weet waar je terecht komt.
Ik ben echt heel blij met mijn huidige Brompton. Maar die begint wel wat slijtage te tonen, vandaar dat ik naar een nieuwe kijk (ook omdat het financieel aantrekkelijker is). Uitstellen is natuurlijk een optie, maar er is sprake dat de KIA mogelijk gaat veranderen, waardoor wachten financieel mogelijk niet interessanter is. Maar verder heb je gelijk dat een elektrische Bromton nu niet echt nodig is. Natuurlijk neem ik de Bromton ook mee op andere reizen en fiets ik op die momenten vaak een stuk verder. Maar nooit zo ver dat een gewone Brompton niet zo volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Mooijekind schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:46:
[...]

Ik heb zelf deze gekocht. Qua looks wel meer een traditionele fiets maar grote accu, sterke Bosch motor, riem en betaalbaar :)
Naar zulk soort acties ben ik opzoek ;)
Ben alleen wel bang dat ik met 1.86m te groot ben voor maat 53.
De kleur had ook anders mogen zijn maar als de actie té goed is dan neem ik dat voor lief :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:14
RobvanO schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:38:
[b]....oudere MultiCycle Synergy-C .....

Maar....de elektrische ondersteuning was defect. Dat is niet handig bij een e-bike.......
.....
Omdat ik nergens op internet de bovenstaande diagnosestelling en reparatiewerkwijze ben tegengekomen, heb ik even de moeite genomen om op te schrijven wat ik gedaan heb. Wie weet heeft iemand er iets aan.
Bedankt voor het delen

Op zich is een oud naafmotorsyteem vrij eenvoudig mbt techniek.
Als de motor geen vreemde geluiden maakt kan je deze vaak nog aansturen met een nieuw controllersysteem, wat betekent dat je automatisch ook andere elektronica op het stuur krijgt.
Ik vermoed dat JPT iets dergelijks zal voorstellen als ze de fiets gaan zien en niet meer de juiste vervangingsonderdelen hebben.
Persoonlijk zou ik ivm de veiligheid bij een PAS systeem ook de remschakelaar en evt. versnellingsschakelaar vervangen als ze niet werken ipv buiten werking stellen als je nu hebt gedaan.
Of de accu nog bruikbaar is, zal een capaciteitsmeting uitwijzen.

Ik hoop dat je nog eea terugkoppelt als je de shifter hebt kunnen vervangen en hoe eea is opgelost met het elektrisch systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobvanO
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-10-2024
nav mijn bericht op 27 september 2024 12:38 uur:

Even voor de goede orde: de originele Shimano-shifter (SL-S500) is nog in perfecte staat, maar ik vind hem onhandig in gebruik. Daarom heb ik liever een 'draai-shifter'. Kennelijk is het aantal mm's binnenkabel per versnelling niet gelijk aan het Nexus-systeem (beide Shimano, ook beide 8-speed).

En over het controllersysteem op mijn fiets: dat werkt 100% goed. Ik heb er geen problemen mee. Voor de toekomst heb ik alleen gezegd, dat de vervangend verkrijgbare electronica 100% identiek/functioneel is aan het origineel. Dat wordt ook gesteld op de website van JPT. En ik hoop dat dat nog een tijdje zo blijft.

De remschakelaar ga ik misschien nog een keer vervangen. Kost dan wel weer €30,-, en ik moet het hydraulische remsysteem dan natuurlijk ook ontluchten. En daar heb ik nog geen ervaring mee. Het kost ook weer extra materialen (ontluchtingsset, olie, ....). Een uitdaging.....

• Foxhill
RobvanO schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:50:
nav mijn bericht op 27 september 2024 12:38 uur:

Even voor de goede orde: de originele Shimano-shifter (SL-S500) is nog in perfecte staat, maar ik vind hem onhandig in gebruik. Daarom heb ik liever een 'draai-shifter'. Kennelijk is het aantal mm's binnenkabel per versnelling niet gelijk aan het Nexus-systeem (beide Shimano, ook beide 8-speed).

En over het controllersysteem op mijn fiets: dat werkt 100% goed. Ik heb er geen problemen mee. Voor de toekomst heb ik alleen gezegd, dat de vervangend verkrijgbare electronica 100% identiek/functioneel is aan het origineel. Dat wordt ook gesteld op de website van JPT. En ik hoop dat dat nog een tijdje zo blijft.

De remschakelaar ga ik misschien nog een keer vervangen. Kost dan wel weer €30,-, en ik moet het hydraulische remsysteem dan natuurlijk ook ontluchten. En daar heb ik nog geen ervaring mee. Het kost ook weer extra materialen (ontluchtingsset, olie, ....). Een uitdaging.....
Ik heb meerdere keren een Alfine shifter op een Nexus naaf gemonteerd voor klanten die moeite met de draaischakelaar hebben. De kabellengte tussen versnellingen is bij de Alfine 8 gelijk.

De Nexus 8 Premium (met naaldlagers ipv kogels) is komen te vervallen en dat binnenwerk is ooit omgedoopt en als ge-update Alfine 8 verder door het leven gegaan.

Als je Alfine 11 hebt is het anders, dan past het niet. En Alfine naven kennen wel zo veel versies dat de indicator 1 t/m 8 verkeerd om kan komen (geen idee bij welke combo precies). Maar kabellengte is gelijk.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Na een (uiteraard) compleet mislukt avontuur met een VanMoof ben ik na een goed jaar ook weer eens aan het kijken voor een nieuwe E-bike.
Vooral omdat ik via mijn werkgever een gunstige leaseregeling kan afsluiten voor mijn nieuwe fiets. En dat zorgt ook voor een wat ruimer budget :)

Wat zoek ik in mijn fiets?
- Een beetje een vlot/sportief uiterlijk
- Geen exotische onderdelen (hallo VanMoof)
- Niet afhankelijk zijn van een app (maar natuurlijk leuk als hulpmiddel)
- Traploze autoshifter is leuk, maar geen eis
- Makkelijk afneembare accu, maar niet onder de bagagedrager

De fiets is nog steeds mijn primaire vervoermiddel, dus zal voor zowel korte als lange ritten worden gebruikt.

De markt voor E-bikes is natuurlijk flink gegroeid en zowat elk toonaangevend merk heeft ze wel in het assortiment.

Momenteel ben ik aan het kijken naar Gazelle. Natuurlijk een merk dat zich heeft bewezen. Ook lijken de meeste mensen tevreden met deze fietsen. Ik zie de Chamonix C5 en Ultimate C380 als leuke kandidaten. Natuurlijk gaan er eerst proefritten komen.
Iemand hier ervaring met één van deze fietsen?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ladypurple
Nyarlathotep schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:13:
Na een (uiteraard) compleet mislukt avontuur met een VanMoof ben ik na een goed jaar ook weer eens aan het kijken voor een nieuwe E-bike.
Vooral omdat ik via mijn werkgever een gunstige leaseregeling kan afsluiten voor mijn nieuwe fiets. En dat zorgt ook voor een wat ruimer budget :)

De fiets is nog steeds mijn primaire vervoermiddel, dus zal voor zowel korte als lange ritten worden gebruikt.

De markt voor E-bikes is natuurlijk flink gegroeid en zowat elk toonaangevend merk heeft ze wel in het assortiment.

Momenteel ben ik aan het kijken naar Gazelle. Natuurlijk een merk dat zich heeft bewezen. Ook lijken de meeste mensen tevreden met deze fietsen. Ik zie de Chamonix C5 en Ultimate C380 als leuke kandidaten. Natuurlijk gaan er eerst proefritten komen.
Beide getest in een gazelle experience centre en totaal verschillende fietservaring, ( de chamonix ben ik al na een paar meter weer afgestapt) dus inderdaad proberen. Bij die experience centres kan je heel goed vergelijken op maat, fietsgevoel, versnelling, remkeuze ed. De accel groep ( batavus, sparta, koga) biedt dit ook bij “de fietser” in Ede.
Bedenk dat de c380 geen automaat is; de overbrenging is traploos door een draaigreep.
Ik fiets zoals ik auto rijd ;) , op het juiste moment de overbrenging veranderen voor behoud van materiaal en accu en bij enviolo heb ik het gevoel dat je maar wat doet, in het oneindige kan draaien ( is niet zo) en geen idee hebt waar in het overbrengingsbereik je ergens zit. Dat past niet bij mij :) Wellicht dat een enviolo daar niet gevoelig voor is, omdat het niet op basis van tandwielen is?
Neem geen monoshock vork oid, de ultimate c5 model 2025 heeft die niet.

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Nyarlathotep schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:13:

Ik zou zeggen, zoek in dit forum, mensen genoeg met ervaringen :)

• Dirk0s
Ondanks boven budget vind ik de Dutch ID Flow wel een gave fiets. Ook de Veloretti ace 2 vind ik qua looks wel gaaf, door de negatieve reviews overal durf ik die niet aan.

Die Dutch ID blijft wel door mijn hoofd gaan, misschien toch maar eens een proefritje regelen ergens. Iemand ervaring met dat merk en model?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
De bekende merken leveren niet echte slechte fietsen af. Zeker de modellen met een Bosch middenmotor zijn over het algemeen van een niveau dat er niet snel een slechte koop aan doet. Modellen/merken met andere merken middenmotoren zijn niet perse slechter maar hun aanbod is gewoon kleiner.

Maar welk model?
Tja, dat is erg persoonlijk. Probeer de fietsen van je keuze gewoon. Vertel de fietsenmaker ook goed wat je zoekt.

Mijn moeder heeft de Dutch-ID Phantom Automatiq met de 75Nm Bosch Performance Line met de Enviolo automatisch naaf. Fiets erg leuk en makkelijk. Voelt ook lekker stevig aan.

[ Voor 17% gewijzigd door Athome op 28-09-2024 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:30

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Enviolo AutomatiQ is super! Echt relaxed systeem. Zeker aanrader!

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:53
[b]Athome in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Mijn moeder heeft de Dutch-ID Phantom Automatiq met de 75Nm Bosch Performance Line met de Enviolo automatisch naaf. Fiets erg leuk en makkelijk. Voelt ook lekker stevig aan.
Hier ook sinds december de dutch-id phantom s75 automatiq.
Heb er inmiddels zo een 1700 km mee gereden en ben echt nog steeds erg content met mijn keus voor deze fiets.
Rijd echt heerlijk en geen rammeltje of aanmerking op te maken na 10 maanden.
De aanschafprijs was in eerste instantie echt wel even een barriere die ik moest nemen, maar ben blij dat ik toch maar even die stap heb gezet.
Vind het nu echt elke cent waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 10:26
Ik heb een 2e hand Riese Muller Charger 3 GT Vario op het oog. Deze heeft het handmatige Enviolo systeem. Op zich prima maar ik vind wel dat je vrij veel en lange polsbewegingen maakt.
Is het mogelijk om deze fiets om te bouwen naar een Automatiq versie?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
tijs67 schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:14:
Ik heb een 2e hand Riese Muller Charger 3 GT Vario op het oog. Deze heeft het handmatige Enviolo systeem. Op zich prima maar ik vind wel dat je vrij veel en lange polsbewegingen maakt.
Is het mogelijk om deze fiets om te bouwen naar een Automatiq versie?.
Maar een paar pagina's terug heb ik dit nog uitgebreid uitgelegd.

Kortweg: als de fiets Bosch Smart heeft mogelijk, als de fiets nog geen Bosch Smart heeft hoogst onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Je kan toch ook Enviolo's eigen automatiq erop bouwen? Je krijgt dan extra knoppen voor de bediening van de naaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik heb een Shimano MT200 set , die zitten op de meeste e-bikes volgens mij. Omdat ik niet zulke grote handen heb, was de hendel wel een probleem voor mij. Maar blijkbaar kan je die wel goed aanpassen met de torx schroefje aan de binnenkant. Nu heb ik op de minimale afstand staan en kan ik veel sneller remmen en makkelijk een noodstop maken. Maakt voor mij een groot verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Athome schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:24:
Je kan toch ook Enviolo's eigen automatiq erop bouwen? Je krijgt dan extra knoppen voor de bediening van de naaf
Ja.

Dan moet je stroom van de motor halen. Daar moet je bovenop (ongeveer) de set die ik linkte ook nog een y-kabel tussen motor en accu hebben. En je moet dingen door het frame trekken. Kosten incl arbeid €800+.

Dit is maar een paar pagina’s terug besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 07:03:.

Als je Alfine 11 hebt is het anders, dan past het niet. En Alfine naven kennen wel zo veel versies dat de indicator 1 t/m 8 verkeerd om kan komen (geen idee bij welke combo precies). Maar kabellengte is gelijk.
AFAIK is een paar jaar geleden de volgorde van de stapjes omgedraaid. Dus stap 1 heeft nu dezelfde lengte als de oude stap 8. De draairichting is echter dezelfde gebleven.

Daardoor past volgens mij niet alles op elkaar, maar jij weet hier meer van dan ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valinor
Valinor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:05:
[...]

Bedankt voor het advies. :)
Ik neig inderdaad naar de bes3 nu, ook omdat ik over het hoofd had gezien dat de accu groter is. De bes3 fiets die ik op het oog heb komt met een 625wh accu en het bes2 model met 400wh dus de keuze is snel gemaakt.
Ik wacht nog even op de veloretti bekendmaking (en nog 3 andere fietsen waarvan ik hoop dat ze in de aanbieding gaan) en dan maar volgende week de knoop doorhakken.
Geen veloretti geworden, ook geen andere fiets met automatiq.
Heb mijn aankoop puur op basis van prijs en specs gedaan.
Geen proefrit en nog nooit op een elektrische fiets gereden :+
Mijn wensen waren: bosch performance cx, enviolo (automatiq) naaf, beltdrive en geen onbekend merk.
Het is geen automatiq geworden maar voor deze prijs is dat ook niet te verwachten. Het is bes3 en ik ben redelijk handig dus eventueel een automatiq ombouwsetje kopen in de toekomst als de shifter mij heel erg irriteert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbbGpvBFsqYL9MTlde1Eg7YZyYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAYcHfe5wgXgdL7kRGmIh4yx.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.knoptweewiele...b-quick-silver-gloss.html
Er is ook een bes2 model voor 400 euro minder maar die heeft maar een 400wh accu ipv 625wh.
Bedankt voor jullie advies, onder andere over de ombouwset d:)b

Eerste indruk:
Het regent hard dus nog niet echt kunnen testen. Fietst lekker, niet het idee dat er een muur is boven de 25km/h. Stuur moet ik nog verstellen, staat nog wat sportief. Ik fiets korte afstanden dus comfort is ook weer niet heel belangrijk voor mij. Enviolo handmatig schakelen nog wel wat wennen.
Turbo stand is FANTASTISCH _/-\o_ Voel mij net een kind.
Enige irritatie is dat de stang toch wat hoger is dan ik had verwacht. Voelt meer als een herenfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Waarom heb je dan een elektrische fiets? :? Een gewone fiets is dan veel gezonder.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foxhill
Andrehj schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:43:
[...]

Waarom heb je dan een elektrische fiets? :? Een gewone fiets is dan veel gezonder.
Waarom een fiets? Lopen is veel gezonder.

Of:

Wat gezond, veel beter dan de auto.

Er zijn al verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat mensen die een elektrische fiets kopen gemiddeld meer gaan bewegen. Natuurlijk zijn er mensen die evenveel blijven fietsen, maar meestal niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Foxhill op 30-09-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
[...]

Ik zit al mijn hele leven vrijwel dagelijks op de fiets. Ben wat ouder geworden en wil gewoon wat comfortabeler fietsen :) Zeker in de winter met alle regen en tegenwind. (En sporten doen we tegenwoordig in de gym)
Tel daarbij op dat ik mij tegenwoordig dood irriteer aan andere fietsers (woon in de stad dus het is druk op de weg), kan de boost en extra snelheid goed gebruiken.

Edit: tevens ontvang ik een vergoeding van mijn werk voor de aanschaf van een fiets dus dat maakt het ook aantrekkelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Valinor op 30-09-2024 18:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Foxhill schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:00:
[...]

Of:

Er zijn al verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat mensen die een elektrische fiets kopen gemiddeld meer gaan bewegen. Natuurlijk zijn er mensen die evenveel blijven fietsen, maar meestal niet.
Klopt. Ik ben weliswaar een mooi weer fietser maar heb met het mooie weer afstanden gereden die ik met een normale fiets nooit zou doen. En pak nu ook de fiets (met mooi weer 8) ) naar de stad. De normale fiets heeft jarenlang in de schuur gestaan. Lag echt stof op. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
Foxhill schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:00:
[...]

Of:

Precies.
Toen ik geen elektrische fiets had, fietste ik 100 km per jaar.
Met de elektrische fiets, fiets ik 2000 km per jaar en blijft de auto meer staan.

Dus wat is gezonder. De elektrische fiets of de auto. Het antwoord lijkt mij niet zo moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

MotorBeast schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:49:
[...]

Klopt. Ik ben weliswaar een mooi weer fietser maar heb met het mooie weer afstanden gereden die ik met een normale fiets nooit zou doen. En pak nu ook de fiets (met mooi weer 8) ) naar de stad. De normale fiets heeft jarenlang in de schuur gestaan. Lag echt stof op. :D
Ik heb nu mijn e-bike voor twee weken. Mijn vorige fiets had ik tweedehands gekocht in 2013 voor 50 euro. Doet het nog prima. Regelmatig ging ik een rondje fietsen, denk aan 2-5km, dat soort afstanden.

Maar nu heb ik vorige week al 60km gereden. 15km fietsen tijdens pauze is geen probleem. Geeft meer mogelijkheden om andere routes in de omgeving te rijden en dus ook meer plezier.

Ik heb ook een homegym met concept 2 roeimachine, dat doe ik ook graag. Maar een rondje fietsen en van de natuur genieten geeft nog wat meer rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:59:
[...]

Precies.
Toen ik geen elektrische fiets had, fietste ik 100 km per jaar.
Met de elektrische fiets, fiets ik 2000 km per jaar en blijft de auto meer staan.

Dus wat is gezonder. De elektrische fiets of de auto. Het antwoord lijkt mij niet zo moeilijk.
Jah, in jouw geval ben en blijf je gezond bezig. Een e-bike nodigt vaker uit om een blokje om te doen en daarbij is het ook erg comfortabel.

Nu de herfst er is en er is weer veel regen; sorry, maar ik kruip toch lekker in de auto. Die is warm en comfortabel. Dit is soms ook noodzakelijk voor mijn werk (weer een excuus erbij). Ik fiets graag een blokje om want mooie natuur heb ik dicht bij huis en ik zit graag op mijn Gazelle e-bike, maar als het regent fiets ik liever niet. Wind, koude, donker...dat deert me niets, maar regen in dat geval vind ik vreselijk. Ik heb een regenpak, maar liever alleen als het ook écht moet.

Jah, mijn e-bike maakt in de winter minder kilometers, maar ook weer niet te weinig want het regent niet iedere dag en als het droog is maak in de avond graag nog een ronde, en ja, op een normale fiets zou ik veel en veel minder kilometers maken en daarbij zet ik de ondersteuning nooit op max. Het fijne is dát ik ondersteuning kan vragen als ik echt moe wordt. Ik blijf mezelf wel uitdagen door de ondersteuning laag te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
jimh307 schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:10:
[...]
Het fijne is dát ik ondersteuning kan vragen als ik echt moe wordt. Ik blijf mezelf wel uitdagen door de ondersteuning laag te zetten.
Inderdaad.
Fiets meestal in Tour maar soms is er dag dan is Turbo de juiste stand.
Vanwege deze mogelijkheid zie ik er niet tegenop om de fiets te pakken aan het einde van een vermoeiende dag. Mijn woon-werk afstand is niet groot en heb er niet zo veel moeite mee om een regenpak aan te trekken. Ik fiets in de winter niet eens zo veel minder als in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:20
@Valinor Mooie fiets voor een hele mooie prijs!

Handmatige Enviolo schakeling vind ik persoonlijk niet fijn. Wellicht is het meer een kwestie van gewenning.

Overigens is je stuur alles behalve sportief afgesteld. De balhoofd kan niet veel meer recht omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valinor
SjakieZulu schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:49:
@Valinor Mooie fiets voor een hele mooie prijs!

Handmatige Enviolo schakeling vind ik persoonlijk niet fijn. Wellicht is het meer een kwestie van gewenning.

Overigens is je stuur alles behalve sportief afgesteld. De balhoofd kan niet veel meer recht omhoog.
Ja dacht dat ik hem iets meer naar mij toe kon krijgen.
Handmatige Enviolo is inderdaad even wennen al denk ik niet dat je er echt aan went omdat je zo ver kan doordraaien. Eerlijk gezegd weet ik vrijwel zeker dat ik in het voorjaar de automatiq kit ga installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
[...]
Wat heeft afstand met veel gezonder te maken? Bij een lange afstand, bijvoorbeeld 60 km, is een gewone fiets ook nog gezonder hoor. Dus succes met calorieën verbranden :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:49:
[...]

Ik heb, de afgelopen 3 jaar lang mijn km's gedaan op de elektrische fiets. Woon/werk, plus plezier ritten.

Maar begin deze zomer een cross hybride erbij gekocht om wat mee te spelen/sleutelen. Maar dan merk je pas wat een elektrische fiets met je algehele conditie doet. Terwijl ik naast het fietsen ook nog veel wandel, en gemiddeld 15km per dag loop voor mijn werk.

De eerste ritjes waren een ware worsteling. Terwijl ik voor de elektrische fiets, elk weekend mijn 50km plezier ritten op een normale tourfiets deed.

Na 500km op de cross hybride, had ik pas weer het gevoel dat ik langere ritten, conditioneel weer wat aan kan.
De ritten die ik nu nog op de elektrische fiets doe, zijn dan ook zonder enige inspanning mogelijk.
Mijn woon/werk ritjes zijn nu nog maar 2x 6km. Maar op de elektrische fiets heerlijk ontspannend. En ik hoef die auto niet in.

Iemand die echt nooit beweegt, zal vast baat hebben bij een elektrische fiets, om die eerste stap te maken. Maar voor "mijn" conditie heeft het niet veel goeds gedaan.

Desondanks toch nog blij met de elektrische fiets. Maar ben het meer als echt vervoermiddel gaan zien. En niet meer als iets dat bijdraagt aan mijn "gezondheid ".

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
kendo schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:20:
[...]

Ik heb, de afgelopen 3 jaar lang mijn km's gedaan op de elektrische fiets. Woon/werk, plus plezier ritten.

Maar begin deze zomer een cross hybride erbij gekocht om wat mee te spelen/sleutelen. Maar dan merk je pas wat een elektrische fiets met je algehele conditie doet. Terwijl ik naast het fietsen ook nog veel wandel, en gemiddeld 15km per dag loop voor mijn werk.

De eerste ritjes waren een ware worsteling. Terwijl ik voor de elektrische fiets, elk weekend mijn 50km plezier ritten op een normale tourfiets deed.

Na 500km op de cross hybride, had ik pas weer het gevoel dat ik langere ritten, conditioneel weer wat aan kan.
De ritten die ik nu nog op de elektrische fiets doe, zijn dan ook zonder enige inspanning mogelijk.
Mijn woon/werk ritjes zijn nu nog maar 2x 6km. Maar op de elektrische fiets heerlijk ontspannend. En ik hoef die auto niet in.

Iemand die echt nooit beweegt, zal vast baat hebben bij een elektrische fiets, om die eerste stap te maken. Maar voor "mijn" conditie heeft het niet veel goeds gedaan.

Desondanks toch nog blij met de elektrische fiets. Maar ben het meer als echt vervoermiddel gaan zien. En niet meer als iets dat bijdraagt aan mijn "gezondheid ".
Heb een roeimachine op zolder staan. Veel beter voor je conditie en bijna al je spieren dan fietsen. Ik fiets om iets van de wereld te zien. En mijn vrouw is hart patient. Zag het niet zitten om met een normale fiets achter haar aan te moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:26:
[...]

Heb een roeimachine op zolder staan. Veel beter voor je conditie en bijna al je spieren dan fietsen. Ik fiets om iets van de wereld te zien. En mijn vrouw is hart patient. Zag het niet zitten om met een normale fiets achter haar aan te moeten.
Voor plezier ritten en voor minder mobiele mensen, een prima ding.
Maar voor conditie training ed. zijn er idd betere methodes. ;)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRB
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09 21:34
Ik ben op zoek naar mijn eerste elektrische fiets. Na even terug gelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat de meeste tweakers die om advies vragen in een andere situatie zitten dan ik. Ik wil namelijk erg weinig geld uitgeven. Mijn budget is €1000 tot €1300.

Ik besef dat dit een absoluut bodemtarief is. De vraag is: Kan ik voor dit bedrag een redelijke fiets kopen?
Ik heb een aantal eisen:

- Voorzien van spatbord en bagagedrager
- Comfortabele zithouding
- middenmotor of achterwielmotor
- Herenmodel

Omdat het budget zo laag is, wil ik benadrukken dat een aantal dingen totaal niet belangrijk zijn. Ik zoek geen designfiets en ik zoek ook geen fiets met een bovengemiddelde range.

Zelf vond ik de Fiido C11. Ik lees dat deze fiets in feite helemaal niet is goedgekeurd voor Nederland. Het verbaasd me dat de fiets dan gewoon leverbaar is maar deze valt dus af. Ik ga er vanuit dat de Lidl fietsen wel veilig zijn?

https://www.lidl.de/p/zue...00c-28-zoll/p100343297006?

Deze Zundapp Z810 kan ik in duitsland laten bezorgen bij een collega voor €999.
Zijn er wellicht betere alternatieven die ik over het hoofd zie? Heeft iemand advies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:13
BasRB schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:22:
Ik ben op zoek naar mijn eerste elektrische fiets. Na even terug gelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat de meeste tweakers die om advies vragen in een andere situatie zitten dan ik. Ik wil namelijk erg weinig geld uitgeven. Mijn budget is €1000 tot €1300.

Ik besef dat dit een absoluut bodemtarief is. De vraag is: Kan ik voor dit bedrag een redelijke fiets kopen?
Ik heb een aantal eisen:

- Herenmodel

Omdat het budget zo laag is, wil ik benadrukken dat een aantal dingen totaal niet belangrijk zijn. Ik zoek geen designfiets en ik zoek ook geen fiets met een bovengemiddelde range.

Zelf vond ik de Fiido C11. Ik lees dat deze fiets in feite helemaal niet is goedgekeurd voor Nederland. Het verbaasd me dat de fiets dan gewoon leverbaar is maar deze valt dus af. Ik ga er vanuit dat de Lidl fietsen wel veilig zijn?

Zijn er wellicht betere alternatieven die ik over het hoofd zie? Heeft iemand advies?
Waarom niet een goede 2e hands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRB
Technofreakz schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:59:
[...]

Waarom niet een goede 2e hands?
Het valt mij op dat de prijzen van goede 2e hands fietsen vaak best hoog zijn i.v.m. een nieuwe budgetfiets. Ik ben gisteren wezen kijken bij de plaatselijke fietsdealer. Daar stonden 6 gebruikte E-bikes waarvan 5 damesmodellen. Het herenmodel, een Cube uit 2018 moest €1.300 kosten. Deze had destijds een adviesprijs van €2.499.

Ik kan niet inschatten of een accu die 6 jaar lang tig laadcycli heeft doorgemaakt deze prijs waard is.
Daarnaast is zo'n fiets jarenlang blootgesteld aan regen en weer opgedroogd. Kan je verwachten dat een gebruikte fiets alsnog langer plezier zal bieden dan een nieuwe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:13
BasRB schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:24:
[...]

Het valt mij op dat de prijzen van goede 2e hands fietsen vaak best hoog zijn i.v.m. een nieuwe budgetfiets. Ik ben gisteren wezen kijken bij de plaatselijke fietsdealer. Daar stonden 6 gebruikte E-bikes waarvan 5 damesmodellen. Het herenmodel, een Cube uit 2018 moest €1.300 kosten. Deze had destijds een adviesprijs van €2.499.

Ik kan niet inschatten of een accu die 6 jaar lang tig laadcycli heeft doorgemaakt deze prijs waard is.
Daarnaast is zo'n fiets jarenlang blootgesteld aan regen en weer opgedroogd. Kan je verwachten dat een gebruikte fiets alsnog langer plezier zal bieden dan een nieuwe?
Ik zou dan eerder zoiets nemen.

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
kendo schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:20:
[...]

Natuurlijk ondermijnt het de conditie en flink ook. In mijn tienerjaren moest ik 2x15 km doen naar de havo en ik was slank en had een conditie. Naast de gemaakte kilometers op een normale fiets was er ook regelmatig sport/gym en als je thuis kwam mocht je 2 uur huiswerk maken, elke dag.

Als ik daar nu aan terugdenk vraag ik me af waar ik de energie vandaan haalde om dit alles 5 maal per week te doen. Slapeloosheid bestond toen niet want je sliep er goed op.

Daarom probeer ik de minst kwade keus te maken door op mijn e-bike te beginnen op eco-modus en als ik moe wordt zet ik hem op tour of sport. Die luxe heb ik nu, toen niet.

Als ik heel eerlijk mag zijn, zijn jongeren op een e-bike ronduit lui te noemen. Ze kunnen prima fietsen en je maakt mij niet wijs dat het teveel energie zou kosten. Zelfs ik ben er soms debet aan want ondanks mijn artrose zal ik er tegen blijven vechten en daag ik mijn lichaam uit door elke avond een goed blokje om te doen. Laten we wel eerlijk wezen dat een e-bike fietsen fijner maakt want op een normale fiets zou ik veel minder fietsen.

Verder is jouw post wel een beetje een wake-up-call (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Laatst online: 07:16

B64

jimh307 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:18:
[...]

Natuurlijk ondermijnt het de conditie en flink ook. In mijn tienerjaren moest ik 2x15 km doen naar de havo en ik was slank en had een conditie. Naast de gemaakte kilometers op een normale fiets was er ook regelmatig sport/gym en als je thuis kwam mocht je 2 uur huiswerk maken, elke dag.

Als ik daar nu aan terugdenk vraag ik me af waar ik de energie vandaan haalde om dit alles 5 maal per week te doen. Slapeloosheid bestond toen niet want je sliep er goed op.

Daarom probeer ik de minst kwade keus te maken door op mijn e-bike te beginnen op eco-modus en als ik moe wordt zet ik hem op tour of sport. Die luxe heb ik nu, toen niet.

Als ik heel eerlijk mag zijn, zijn jongeren op een e-bike ronduit lui te noemen. Ze kunnen prima fietsen en je maakt mij niet wijs dat het teveel energie zou kosten. Zelfs ik ben er soms debet aan want ondanks mijn artrose zal ik er tegen blijven vechten en daag ik mijn lichaam uit door elke avond een goed blokje om te doen. Laten we wel eerlijk wezen dat een e-bike fietsen fijner maakt want op een normale fiets zou ik veel minder fietsen.

Verder is jouw post wel een beetje een wake-up-call (y)
Je reed die 2x15 km natuurlijk ook op de fiets omdat er geen alternatief was. En dan nog, dat jij het blijkbaar zonder protesteren deed, wil niet zeggen dat iedereen dat deed. Net zoals er nu jongeren zijn die niks van e-bikes moeten weten. Ik ken er eentje die doodleuk op een gewoon herenrijwiel van Amsterdam naar Utrecht fietst omdat daar een leuk feestje is - en dan 's nachts ook weer terug. Ik durf de stelling wel aan dat als er 30-40 jaar geleden een betaalbare en betrouwbare e-bike was die er niet uitzag als een Spartamet, er toentertijd net zoveel problemen met jongeren op e-bikes waren als nu.

Als je vindt dat jongeren op een e-bike lui zijn, dan zou je ook moeten toegeven dat ze nou niet bepaald het goede voorbeeld krijgen. We leven in een samenleving waar 40-50% van de autoritten korter is dan 5 km. Jongeren zien om zich heen vrijwel alle volwassenen met de auto naar het werk, de sportvereniging of familie/vriendenbezoek gaan. Dan is het toch niet vreemd als die jongeren ook graag gemotoriseerd vervoer zoeken?

En daarbij komt nog dat de jeugd in ons huidige schoolsysteem niet leren dat je af en toe iets voor zichzelf te leren. Alles, letterlijk alles is voor een cijfer. Zelfs een 'vak' als loopbaanbegeleiding (wat vroeger beroepskeuze heette) gaat tegenwoordig voor een cijfer, en telt in bepaalde gevallen zelfs mee voor het eindexamen (!). Misschien is dat omdat scholen bang zijn dat leerlingen anders niks doen (wat in dit schoolsysteem een soort self-fulfilling prophecy is), maar de werkelijkheid is óók dat middelbare scholen worden afgerekend op eindexamenresultaten én op de vervolgstudiekeuze van leerlingen. Desnoods over de ruggen van die leerlingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Jij mag je mening hebben, maar blijf bij mijn schrift ;)

[ Voor 3% gewijzigd door jimh307 op 02-10-2024 16:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
Laat die jonge gasten lekker een E-bike hebben. Toen ik jong was stond het hele schoolplein vol met brommers (zwaar opgevoerd, de mijne liep 95 km/h). Volgens mij kan je dan beter hebben dat die gasten lekker fietsen met een normale E-bike. Stuk beter ook nog eens voor het milieu dan die 2 takt motoren van ons die dikke rookpluimen uitspuugde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:50:
Laat die jonge gasten lekker een E-bike hebben. Toen ik jong was stond het hele schoolplein vol met brommers (zwaar opgevoerd, de mijne liep 95 km/h). Volgens mij kan je dan beter hebben dat die gasten lekker fietsen met een normale E-bike. Stuk beter ook nog eens voor het milieu dan die 2 takt motoren van ons die dikke rookpluimen uitspuugde.
Maar het rook wel lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online

@B64
Nu had ik het ook voor mijn pre-16 jaar, dus onderbouw havo, dat ik het moest doen op een normale fiets. Natuurlijk kocht ik ook een brommer toen ik 16 was en die liep 85 km/h, dus ja, ik ken het en trok heel veel wheelies :)

Als je ver moet naar school snap ik wel dat je een e-bike wilt, maar kinderen die <10 km van school wonen kunnen prima fietsen. Dat tijden nu anders zijn weet ik. Ik vind de huidige inslag lui te noemen en het mag best wat sportiever. Mede omdat we onze mond zo vol hebben over gezonder leven en meer bewegen. Dit zal niet voor niets zijn en heeft een oorzaak.

*toch ziet jimh307 op weg naar werk genoeg schooljeugd fietsen op normale fietsen en is het niet louter en alleen maar...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
Niet zo de moraalridder uithangen joh. Ik was op die leeftijd ook lui, rookte, bier drinken etc etc. Hoort bij de leeftijd. De meeste van ons hebben alles gedaan wat God verbiedt op die leeftijd. En dat is nu niet anders. Ik genoot juist van mijn kinderen als ik hetzelfde gedrag zag. Je bent maar 1 keer jong. Komt vanzelf (met de meeste) goed. De meeste ouders vergeten dat ze zelf ook zo waren. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 02-10-2024 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Mijn shaggies toen ook. Ook niet gezond. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
Maar ook al toen je 12 was? Want het probleem is juist de echt jonge kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Bender schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:28:
[...]

Maar ook al toen je 12 was? Want het probleem is juist de echt jonge kinderen.
Punt wat hij ook wil maken is dat de jeugd anders wel weer iets anders op gaat zoeken, wat mogelijk nóg gevaarlijker is.
Dat het soms mis gaat hoort erbij, en soms fataal mis ook, hier ga je niet heel veel aan kunnen doen.
Het verschilt ook wel per persoon, het merendeel kan er wel verstandig mee omgaan.

Maar wat betreft ebikes en de veiligheid, ik vind die oudjes een veel groter gevaar op de weg eerlijk gezegd en daar hoor je eigenlijk nooit wat over.
Sommigen denken serieus dat ze met 25km/u de stad door kunnen cruisen op een verantwoorde manier, maar je hoeft er maar een seconde of 10 achter te rijden en het is al duidelijk dat de meesten zoal een reactievermogen hebben die niet past bij die snelheid en de omgeving niet goed kunnen waarnemen.
Daarbij komt dat ze maar een klein ongeluk hoeven te veroorzaken en dit vaak al ernstige gevolgen heeft (voor hunzelf, meeste ongelukken op de (e-)bike zijn ook eenzijdig)

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 02-10-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill

Ik heb een aantal eisen:

- Herenmodel

Voor dit budget beter een goede gebruikte dan een slechte nieuwe. Een fiets van een paar jaar oud gaat een paar jaar minder mee (met name de accu), maar een goedkope fiets gaat ook minder lang mee. Iets gebruikts met Bosch/Shimano/Panasonic kan met onderhoud (of accu ooit vervangen) de goedkope nieuwe makkelijk overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRB
Da's inderdaad een erg mooie. Zou dit misschien overwegen, maar dat is bijna 200 km (x2) van mijn huis.
Foxhill schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:54:
[...]

Voor dit budget beter een goede gebruikte dan een slechte nieuwe. Een fiets van een paar jaar oud gaat een paar jaar minder mee (met name de accu), maar een goedkope fiets gaat ook minder lang mee. Iets gebruikts met Bosch/Shimano/Panasonic kan met onderhoud (of accu ooit vervangen) de goedkope nieuwe makkelijk overleven.
Zou ook best graag een gebruikte fiets nemen. Nadeel is alleen: erg weinig gebruikte fietsen bij mij in de buurt (Noordoost Twente).

Kan iemand iets zeggen over de kwaliteit van Fischer fietsen?
Ben met name benieuwd naar de Viator 5.0 en Viator 4.2.

Deze https://www.decathlon.de/...4e34-9ca2-95423a44284d_c1 en deze https://www.decathlon.de/...0e-8315-503f7f7d2444_c251 vallen mooi binnen mijn budget. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@JohanNL

Ik wil ze de kost niet geven. Het probleem "fatbike imago" bestempel ik als zeer ernstig. Jonge kinderen hebben geen enkele ervaring en kennis om veilig deel te nemen aan het verkeer.

Tweede ernstig feit: verzekering vergoed niet bij illegaal gebruik en dit kan echt zeer tekenend zijn die je lang zal heugen.

Ik merk wel dat je tegenwoordig goed moet uitkijken en als ik zo'n jonge knaap op een fatbike zie rijden ben ik meteen scherp. Totaal geen ervaring...dat dit zomaar kan :/ :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
jimh307 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:52:
@JohanNL

Ik wil ze de kost niet geven. Het probleem "fatbike imago" bestempel ik als zeer ernstig. Jonge kinderen hebben geen enkele ervaring en kennis om veilig deel te nemen aan het verkeer.

Tweede ernstig feit: verzekering vergoed niet bij illegaal gebruik en dit kan echt zeer tekenend zijn die je lang zal heugen.

Ik merk wel dat je tegenwoordig goed moet uitkijken en als ik zo'n jonge knaap op een fatbike zie rijden ben ik meteen scherp. Totaal geen ervaring...dat dit zomaar kan :/ :N
Ja, maar dat is dus net zo goed met andere leeftijdsgroepen zo.
In zijn algemeenheid kun je niet al te veel van een fietser verwachten, de meesten begrijpen bijvoorbeeld niet eens dat je bij voorrang verlenen degene met voorrang onbelemmerd zijn weg moet laten vervolgen. (en niet op een hele creatieve manier naast jou aanschuiven, wat velen doen, omdat het blijkbaar teveel moeite is even rustig te stoppen)

Wat betreft illegaal opvoeren moet men eens actief gaan handhaven met stevige maatregelen.
Er zullen dan wat kinderen huilend naar huis/school mogen lopen, maar daarna is het dan ook duidelijk: rijden op je opgevoerde ebike is waarschijnlijk eenmalig.
En als men dat niet wil doen zou ik zeggen, spreek dan in iedergeval af met de verzekeringsbranche dat opgevoerde ebikes ook onder de aansprakelijkheidsverzekering vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:20
Kunnen we het weer sec over elektrische fietsen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 21:43

Ik heb een aantal eisen:

- Herenmodel

Zou of tweedehands kopen of toch nog even door sparen.
Bijvoorbeeld voor een m8b gaan.
Dit is best veel fiets voor weinig geld
https://www.12gobiking.nl/sparta-a-shine-energy-m8b-heren
Zou ook kunnen kijken naar de gazelle Paris. Vind de magura velg remmen alleen niet zo fijn. Relatief veel onderhoud nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 23:57
https://nl.upway.be/produ...arroyo-c7-hmb-elite-deu24

Wat vinden jullie van deze fiets? Het enigste wat ik slecht vind zijn die remmen, liever schijfremmen? Beschadigingen maakt mij niet echt uit als het voor de helft van de prijs is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
JohanNL schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:33:
[...]

Ja, maar dat is dus net zo goed met andere leeftijdsgroepen zo.
In zijn algemeenheid kun je niet al te veel van een fietser verwachten, de meesten begrijpen bijvoorbeeld niet eens dat je bij voorrang verlenen degene met voorrang onbelemmerd zijn weg moet laten vervolgen. (en niet op een hele creatieve manier naast jou aanschuiven, wat velen doen, omdat het blijkbaar teveel moeite is even rustig te stoppen)

Wat betreft illegaal opvoeren moet men eens actief gaan handhaven met stevige maatregelen.
Er zullen dan wat kinderen huilend naar huis/school mogen lopen, maar daarna is het dan ook duidelijk: rijden op je opgevoerde ebike is waarschijnlijk eenmalig.
En als men dat niet wil doen zou ik zeggen, spreek dan in iedergeval af met de verzekeringsbranche dat opgevoerde ebikes ook onder de aansprakelijkheidsverzekering vallen.
Het topic gaat voort, maar laat wel zijn dat wij ons uiterste best doen om dingen te laten inzien. Vaders die hier tips aan opdoen: geef je door aan je kinderen.

Het gaat mij er om dat ik me betrokken voel tot de verkeersveiligheid van andere weggebruikers. Auto vs fat-bike? bewijs je last maar eens :/

Gewoon, misschien pardon, maar ik vraag het me wel af of dit de verkeersveiligheid ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRB
kadooosh schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:43:
[...]

Zou of tweedehands kopen of toch nog even door sparen.
Bijvoorbeeld voor een m8b gaan.
Dit is best veel fiets voor weinig geld
https://www.12gobiking.nl/sparta-a-shine-energy-m8b-heren
Zou ook kunnen kijken naar de gazelle Paris. Vind de magura velg remmen alleen niet zo fijn. Relatief veel onderhoud nodig...
Lijken mij fijne fietsen. Grote voordeel is de naafversnelling. Helaas met een grotere (groter dan 300wh) accu alsnog rond €2.000. Dat is mij niet €700-€1000 meer waard. Vreemd genoeg zijn er ook nog genoeg dure e-bikes met derailleur.
Pagina: 1 ... 203 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam