Elektrisch probleem en reparatie bij oudere e-bike MultiCycle Synergy-C
Ik ben kort geleden tegen een wat oudere MultiCycle Synergy-C aangelopen. De vorige eigenaar kon er niets meer mee. Niet te repareren?
Een best dure fiets uit (ongeveer 2011, 2012). Altijd binnen gestaan, en nooit in de regen gefietst. Mooie uitvoering: carbonframe (!!), hydraulische (Magura) HS-velgremmen, lederen Brooks handvaten, fietscomputer, bel, B&M-verlichting (vóór op de accu, achter 'permanent', met batterijen), verende voorvork, verende zadelpen (met snelsluiting voor zadelpositie voor/achter), AXA-defender slot, Schwalbe Marathon Plus banden, achterwiel met Shimano Alfine (8-speed), en dit alles met nog een goede accu en goede voorwielmotor met 'freewheel'. Ook zonder ondersteuning, of lege accu, trapt deze fiets als een gewone stadsfiets. Kostte destijds meer dan €3500,-.
Maar....de elektrische ondersteuning was defect. Dat is niet handig bij een e-bike.
De leverancier van destijds was ermee gestopt, dus daar laten repareren was geen optie. Bij mij in de buurt was er ook geen enkele fietsenmaker die zich wilde wagen aan diagnose noch reparatie, zelfs niet na uitvoerig rondbellen in de regio (Utrecht).
Uiteindelijk bleek er een webshop (JPT, Doetinchem) te zijn die nog de oude onderdelen van dit type fiets verkoopt. Redelijke prijzen, en de eigenaar (Jacob, met 06-nummer op zijn website) was heel behulpzaam met het stellen van de diagnose. 'Gewoon even bellen als je er niet uitkomt.'
Bij mijn fiets bleek er een dubbel elektrisch probleem te zijn:
- 1: de remschakelaar (merk: Magura) in het hydraulische systeem achter, bleek defect te zijn. Deze schakelaar zorgt ervoor dat de elektrische ondersteuning direct wordt uitgeschakeld zodra de (achter)rem wordt bediend. Als deze onderbreking niet meer functioneert, schakelt de motor een fractie later uit, ervan uitgaand dat je als je remt, je ook stopt met trappen. De oplossing: schakelaar buiten werking stellen: de draad volgen vanaf de schakelaar en het stekkertje afkoppelen in de draden-spaghetti bij de accu-behuizing in de bagagedrager.
- 2: de trapassensor (trap-as-sensor / speed sensor / power assisted sensor (PAS)) bleek ook defect te zijn. Oplossing: vervangen. Bij multicycle heeft de bedrading van de sensor drie kleuren: Rood: +5V, zwart: aarde, groen: 'variabel uit'. Met een multimeter kan getest worden of de sensor nog goed is. (op de draad staan de kleuren en hun betekenis ook aangegeven). Soms helpt schoonmaken, soms is de sensor gewoon defect. Vervangen is dan noodzakelijk.
En dat is best een klus: kettingkast verwijderen, achterwiel eruit, en vervolgens het gehele crankstel verwijderd. Dat alles geeft ruimte om de draad van de nieuwe sensor weg te werken in het achterspatbord. Maar met wat doorzettingsvermogen en twee 'rechter handen', lukt het allemaal wel. Kosten €38 (inclusief verzendkosten).
Succes!
Oh, nog iets, voor een Alfine-naaf is er zomaar niet een 'draai-shifter' voor op het stuur te koop. Net iets anders dan bij de Nexus 8-speed. Voor suggesties houd ik mij aanbevolen.
Naschrift 1:
Bij andere problemen, bijvoorbeeld met de accu, of de electronica op het stuur, is verdere diagnosestelling nodig. De betreffende webshop (JPT) bood mij zelfs aan om met de fiets langs te komen, voor diagnose en vervangende onderdelen. Niet alles meer origineel, maar wel alternatieven, en 100% functioneel. Dat klinkt naar de toekomst toe best geruststellend.
Naschrift 2:
Omdat ik nergens op internet de bovenstaande diagnosestelling en reparatiewerkwijze ben tegengekomen, heb ik even de moeite genomen om op te schrijven wat ik gedaan heb. Wie weet heeft iemand er iets aan.