Finniemc schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:38:
Ik heb nu elke vorm van "misschien is het niet zo slecht dat Disney alles opkoopt" die ik een jaar of 5 geleden had verloren.
Wat hebben ze in godsnaam met Artemis Fowl gedaan? Letterlijk alles wat de boeken interessant maakte hebben ze of eruit gehaald of door de mangel gehaald zodat er enkel nog wat middle-of-the-road pap overbleef.
Dit is slechter dan Eragon, Percy Jackson of de The Golden Compass films.
Zit ik met mijn zoon, beide grote fans van de boeken, te kijken en na 5 minuten hadden we beide al iets van "wat moet ik hier nu mee"?
Mja, behalve dat de verwijzingen naar religie en de kerk uit The Golden Compass zijn gehaald, is het toch best een redelijke verfilming?
Dat die verwijzingen eruit zijn gehaald kan ik nog wel begrijpen: het is een op kinderen/jongen tieners gerichte film en dan wil je geen media shitstorm van rechts in je smoel krijgen omdat je suggereert dat kinderen worden geschaad door de kerk en religie in het algemeen. Een boek kan daarmee nog wegkomen, maar een AAA blockbuster gericht op jongeren niet.
Maar gelukkig hebben de BBC en HBO samen een
serie gebaseerd op His Dark Materials en als iemand het kan, dan zijn zij het het.
Qua Artemis Fowl: ik heb de boeken niet gelezen, maar vond de film best vermakelijk. Snap opeens ook waar de makers van Carnival Row (
Amazon Prime) hun inspiratie vandaan hebben
Maar zoals met de meeste verfilmingen: het is altijd maar afwachten welk aspect van de boeken met kiest. De eerste drie Harry Potter-films waren vrijwel 1-op-1 verfilmingen van de boeken, maar The Order of the Phoenix liet weer hele stukken weg.
Deathly Hallows 1+2 waren relatief compleet, maar met name deel 1 was daardoor wat grauw en een beetje saai.