Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:52:
Na bijna een jaar geduld is vandaag de glasvezel bij ons eindelijk fysiek aangelegd. *O*

Kan ik aan de FTU al zien of ik nu XSG-PON of PtP krijg? Volgens de site gaat het hier maar tot 1Gbit, maar ik weet niet of het kastje + dat gegeven genoeg is om van PtP uit te gaan?
Gefeliciteerd.

Nee, dat Delta FTU kastje is generiek. Pas als je het modem krijgt zie je welke infra je hebt:

Genexis : AON (PtP)
Nokia : XGS-PON

Is de infrastructuur in de buurt al een jaar of langer oud (AON). Of is het totaal nieuwe aanleg (XGS-PON).

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:00:
Is de infrastructuur in de buurt al een jaar of langer oud (AON). Of is het totaal nieuwe aanleg (XGS-PON).
Lijkt mij ook niet perse heel betrouwbaar? Kan zomaar een grote overgangsperiode in zijn inclusief wat aanleg is. Als ze beginnen met vezels te graven (maar daarvoor maakt AON & XGS-PON volgens mij niet uit? Of in ieder geval niet in de manier zoals Delta het aanlegt?); Als ze beginnen met de aanleg van de POP; Of vooraf al in de planningsfase als ze o.a. de hardware bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:05:
[...]

Lijkt mij ook niet perse heel betrouwbaar? Kan zomaar een grote overgangsperiode in zijn inclusief wat aanleg is. Als ze beginnen met vezels te graven (maar daarvoor maakt AON & XGS-PON volgens mij niet uit? Of in ieder geval niet in de manier zoals Delta het aanlegt?); Als ze beginnen met de aanleg van de POP; Of vooraf al in de planningsfase als ze o.a. de hardware bestellen?
Ja, de periode is wellicht langer dan een jaar. Volgens mij is Delta 3e kwartaal 2021 breder met XGS-PON aanleg gestart (dus buiten Zeeland, waar de proefprojecten liepen). Ik bedoelde eigenlijk dat als je op infra langer geleden dan dat aangesloten wordt, als de buren bijvoorbeeld al zo lang glasvezel hebben of als je weet dat de POPs er al jaren staan, dat het waarschijnlijk nog AON is. Alle nieuwe projecten zijn XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 19:31

Ethirty

Who...me?

Voor zover bekend is hier eind 2021 glas in het dorp gelegd, wij hebben in het voorjaar van '22 ingeschreven bij de 2e ronde. Er zijn hier maar 2 smaken: 150Mbit of 1Gbit. Dan wordt het gewoon geduldig wachten op de modem. Eigen apparatuur was toch pas later gepland, uitsluitsel kan nog wel een paar dagen wachten :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:42:
Voor zover bekend is hier eind 2021 glas in het dorp gelegd, wij hebben in het voorjaar van '22 ingeschreven bij de 2e ronde. Er zijn hier maar 2 smaken: 150Mbit of 1Gbit. Dan wordt het gewoon geduldig wachten op de modem. Eigen apparatuur was toch pas later gepland, uitsluitsel kan nog wel een paar dagen wachten :)
Kan beide kanten op, dit persbericht is van december 2021: https://www.delta.nl/nieuws/wat-is-xgs-pon/

Dan zal dat project in jullie dorp toch in 2020 gepland zijn, ik gok dan toch op AON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ethirty schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:42:
Voor zover bekend is hier eind 2021 glas in het dorp gelegd
Als in, toen begonnen te graven of toen hadden de eersten een werkende verbinding? Want als de eersten toen al een verbinding hadden is AON waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Iemand een idee wanneer er eindelijk IPv6 komt bij Delta? Er was laatst wat gepraat over maar ik vind het nergens terug ..

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Arfman schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:07:
Iemand een idee wanneer er eindelijk IPv6 komt bij Delta? Er was laatst wat gepraat over maar ik vind het nergens terug ..
Met dank aan @nero355 :

https://wowwiki-archive.fandom.com/wiki/Soon

En dan gok ik op Soon-ish.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 22-02-2023 22:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:33
Ik zit in een pilot voor IPv6. Wordt waarschijnlijk voorlopig alleen op XGS-PON uitgerold (dacht ik). Bij mij werkt het perfect, ook met eigen modem op XGS-PON.

Maar pilot zegt verder niets over wanneer het komt. Wel dat ze er mee bezig zijn

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWS99 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:16:
[...]

Ik zit in een pilot voor IPv6. Wordt waarschijnlijk voorlopig alleen op XGS-PON uitgerold (dacht ik). Bij mij werkt het perfect, ook met eigen modem op XGS-PON.

Maar pilot zegt verder niets over wanneer het komt. Wel dat ze er mee bezig zijn
Het is natuurlijk wel positief dat het werkt :p Als je issues had en/of het zelfs had laten uitzetten omdat het niet werkt zou dat waarschijnlijk betekenen dat het (een stuk) langer zou duren voordat het beschikbaar zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Bedankt @EWS99 Hopelijk ook snel naar het niet-XGS-PON gebied, ik heb voorlopig echt meer dan zat aan 1Gbit. Sneller is m'n interne netwerk niet eens :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teaclo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-07 12:15
Heb even wat opzoek werk gedaan naar de Nokia XS-2426G-B modem die Delta levert bij XGS-PON netwerken. In de handleiding heb ik wel degelijk een bridge mode gevonden. Is er al iemand die op de beheer pagina geraakt van die modems?

https://www.manualslib.co...6g-B.html?page=102#manual

Keep smiling

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:29
Teaclo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:24:
Is er al iemand die op de beheer pagina geraakt van die modems?
Ja, maar de optie is niet zichtbaar. Overigens zijn al deze instellingen niet aan te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV8h4aQrQPs50TCTqaY38NUaa1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hZoUExXDNQ1rZZMojZ9Qt6B2.png?f=fotoalbum_large

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 12:59
AtlAntA schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:42:
Kregen vandaag een brief van delta in de brievenbus. Kunnen blijkbaar een suikerbrood krijgen bij de lokale bakker na het scannen van een qr code die in de brief staat.

:)

An sich leuk maar ik vermoed dat er ergens een addertje onder het gras zit.
Nee, volgens mij is het gewoon wel een nette partij.

Wij krijgen een bos bloemen, omdat we als één van de eersten in het dorp Delta hebben aangevraagd.

Nu is het wachten, wachten, wachten ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Protax op 23-02-2023 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Protax schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:33:
[...]

Nee, volgens mij is het gewoon wel een nette partij.

Wij krijgen een bos bloemen, omdat we als één van de eersten in het dorp Delta hebben aangevraagd.

Nu is het wachten, wachten, wachten ;-)
Een bos voor in een vaas? Of een rouwkrans om de aankomende periode te overbruggen :+

Zonder cynisme: leuk gebaar!

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 23-02-2023 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:04
Heb even wat opzoek werk gedaan naar de Nokia XS-2426G-B modem die Delta levert bij XGS-PON netwerken. In de handleiding heb ik wel degelijk een bridge mode gevonden. Is er al iemand die op de beheer pagina geraakt van die modems?

Delta en/of Nokia heeft de interface grondig dichtgetimmerd. De Delta versie heeft ook een andere SKU dan de algemene versie.

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 09:41

Via de Nokia wifi app (android) had ik hem wel in bridge gekregen! Alleen daarna kreeg ik mijn router erachter niet geactiveerd dus misschien dat iemand hier meer geluk heeft ermee.

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:05
AtlAntA schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:42:
Kregen vandaag een brief van delta in de brievenbus. Kunnen blijkbaar een suikerbrood krijgen bij de lokale bakker na het scannen van een qr code die in de brief staat.
An sich leuk maar ik vermoed dat er ergens een addertje onder het gras zit.
Daar ben je toch zelf bij? Of ben je bang dat je bij het suikerbrood meteen aan een abonnement vast zit?

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:35
rowicom schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:22:
[...]

Daar ben je toch zelf bij? Of ben je bang dat je bij het suikerbrood meteen aan een abonnement vast zit?
Gezien de agressieve marketing die Delta her en der laat zien ben ik inderdaad wat (te?) sceptisch.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Iemand een idee wanneer er eindelijk IPv6 komt bij Delta? Er was laatst wat gepraat over maar ik vind het nergens terug...
Zie : Snow_King in "Het grote IPv6 topic"

Daarna zijn er nog een aantal medeTweakers geweest met de melding dat ze in die pilot zitten zoals
EWS99 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:16:

al heeft gemeld :)
:o :D _O_

Computer guy schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:59:
Via de Nokia wifi app (android) had ik hem wel in bridge gekregen! Alleen daarna kreeg ik mijn router erachter niet geactiveerd dus misschien dat iemand hier meer geluk heeft ermee.
Die 4 x Bridge Opties in dat gek Nokia 2426 ding zelf zouden zogenaamd ooit dit jaar nog gaan werken, maar ik geloof daar niks van dus kom gezellig meekletsen in [Delta glasvezel] Eigen router installeren :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:04
Computer guy schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:59:
[...]

Kan je daar in dit topic iets meer over vertellen? Ik had nog nooit van die app gehoord.

Krijg je wel iets binnen op je router als je de juiste vlan instellingen gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

bjusterbaarlik schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:57:
[...]

Als in, toen begonnen te graven of toen hadden de eersten een werkende verbinding? Want als de eersten toen al een verbinding hadden is AON waarschijnlijker.
Weet niet exact, volgens mij is de werving al in 2020 begonnen. Ik merk het vanzelf, het is sowieso een upgrade van onze huidige 4G oplossing :+

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Het blijft wel een drama met het ontbreken van Dolby Digital geluid bij Delta interactieve televisie.
Dit speelt nu al zo lang!
Is al bekend wanneer Delta nu eindelijk eens Dolby Digital geluid gaat toevoegen op hun interactieve televisie ontvanger?

Bij KPN en Ziggo is dit al jaren gemeengoed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er staat nieuwe firmware klaar voor de ITV ontvanger: 20.2.99.1
Meestal zijn deze updates bedoelt om bepaalde zaken beter te ondersteunen.

Ga naar Menu-over apparaat om te zien of deze is ingeladen. Zo niet dan kiezen voor Opnieuw opstarten. De nieuwe firmware wordt dan opgehaald.

Is eigenlijk bekend welke codecs Delta gebruikt?
AVC/H.264 High Profile @ Level 4.2, HEVC/H.265, MPEG- 1/H.261/H.263.

De HEVC/H.265 wordt meestal gebruikt om in dezelfde bandbreedte nog beter beeld door te geven.
De AVC/H.264 is de verouderde versie.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Wij krijgen bij ons nieuwbouw huis glasvezel van Delta. Draadje ligt al in de woning, maar men kan het nog niet activeren kennelijk....

Nu lees ik overal dat je de modem niet in bridge mode kunt zetten. Kun je de wifi van de modem wel uitschakelen?
Ik heb de woning vol Ubiquiti AP's hangen en wil de standaard wifi dus niet. Nog onbekend welk type modem we krijgen overigens.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
koekjah schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:12:
Wij krijgen bij ons nieuwbouw huis glasvezel van Delta. Draadje ligt al in de woning, maar men kan het nog niet activeren kennelijk....

Nu lees ik overal dat je de modem niet in bridge mode kunt zetten. Kun je de wifi van de modem wel uitschakelen?
Ik heb de woning vol Ubiquiti AP's hangen en wil de standaard wifi dus niet. Nog onbekend welk type modem we krijgen overigens.
Wifi kan wel uit ja. Enige wat verder niet kan is bridge (en nat loopback als je dat mist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Thanks. Ben benieuwd wat voor aansluiting we krijgen.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koekjah schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:15:
Thanks. Ben benieuwd wat voor aansluiting we krijgen.
Aanleg van totaal nieuwe infra is sinds de laatste anderhalff tot twee jaar XGS-PON. Een nieuw huis of een paar nieuwe huizen in een bestaande omgeving (dus POPs bestaan langer dan 2 jaar) zal het AON zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:18

TommieW

Numa numa.

koekjah schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:12:

Ik heb in mijn geval een router gekregen met daarin een SFP. Dus ik heb een eigen media converter gekocht, de zegel verbroken en SFP uit de standaardrommel getrokken en zo op mijn eigen apparatuur aangesloten.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 23:06
TommieW schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:38:
[...]

Ik heb in mijn geval een router gekregen met daarin een SFP. Dus ik heb een eigen media converter gekocht, de zegel verbroken en SFP uit de standaardrommel getrokken en zo op mijn eigen apparatuur aangesloten.
Mooi verhaal, maar alle nieuwe aansluitingen zijn een andere techniek (XGS-PON) waarbij het niet zo makkelijk is om dit te doen, zie het aparte topic over je eigen router gebruiken bij Delta...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:04
De LG en Samsung TV app zitten er dus aan te komen :

https://www.zeelandnet.nl...bbc-programmes#post256448

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker! Let op Beta, dus er kunnen nog kleine zaken niet goed gaan.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Laatst online: 11:36
Wat voor apparatuur wordt er trouwens geleverd voor het standaard mesh netwerk "wifi tot in de nok" wat ze als aansluiting aanbieden?

Ik heb nu een Ziggo aansluiting met van die zeshoekige kastjes in een paar stopcontacten, het werkt, maar niet geweldig. Enige wat de aardige medewerker van Delta me kon vertellen dat de maximale snelheid van het mesh wifi netwerk 600Mbps is of zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-TheNose- schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:12:
Wat voor apparatuur wordt er trouwens geleverd voor het standaard mesh netwerk "wifi tot in de nok" wat ze als aansluiting aanbieden?

Ik heb nu een Ziggo aansluiting met van die zeshoekige kastjes in een paar stopcontacten, het werkt, maar niet geweldig. Enige wat de aardige medewerker van Delta me kon vertellen dat de maximale snelheid van het mesh wifi netwerk 600Mbps is of zoiets.
Set Deco M5:

https://www.delta.nl/medi...lus3-pack_210x140_2-1.pdf

Er is uiteraard heel veel beter spul op de markt. Die 600 Mbps. klopt in theorie wel, maar reken op een stuk minder. Die M5 heeft geen extra radio voor backhaul dus bedraad aansluiten of lagere snelheid accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Laatst online: 11:36
ernstoud schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:28:
[...]

Set Deco M5:

https://www.delta.nl/medi...lus3-pack_210x140_2-1.pdf

Er is uiteraard heel veel beter spul op de markt. Die 600 Mbps. klopt in theorie wel, maar reken op een stuk minder. Die M5 heeft geen extra radio voor backhaul dus bedraad aansluiten of lagere snelheid accepteren.
Die Deco is al wel beter dan die troep van Ziggo. Ga sowieso maar kijken om wat bedrade punten te realiseren voor als ik max snelheid "nodig" heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:09

TheTeek

TheTeek

Ik had Delta internet aangevraagd, en zou de 23e worden opgeleverd. Ik had echter nog geen startpakket ontvangen voor die datum. De 24e zelf maar gebeld. Er moest blijkbaar nog een patch worden gemaakt, daarna sturen ze een sartpakket af. bij het telefonisch afsluiten van het abonnement zou alles in orde zijn en een snelle oplevering zou geen probleem mogen zijn. De dag erop staat zowaar het pakket op de stoep. Ik helemaal blij, enigsinds toch sceptisch, modem aangesloten... wachten... maar twee lampjes... zal toch niet toch die patch...?!

Bellen met de servicedienst, helaas, niet op afstand te repareren/activeren, maandag een monteursafspraak ingepland. Nog geen internet dat weekend.
Maandag is de vriendelijke monteur er, controleert de lijn en belicht deze met zichtbaar lazer. Maar tot mijn verbazing komt het rode laserlicht ook uit de kabel zelf door de mantel heen schijnt rood laser licht. De kabel blijkt beschadigd. En bij controle was idd de patch nog niet aanwezig in de wijkcentrale.

Dus nu buiten Delta's schuld om nog geen internet. De monteur kan dat niet ter plekke de reparatie uitvoeren. Daar moet een ander tem voor komen. Helaas kunnen zij niet aangeven wanneer. Na herhaaldelijk chatten en bellen geen indicatie. Kan dus zomaar nog een paar dagen zo niet weken duren?

Heeft iemand daar ervaring mee? ik kon het zo even niet vinden op het forum.

Update; Allinq blijkt de aannemer van Delta. zij moeten contact met mij opnemen voor een afspraak, nu vijf werkdagen verder nog geen afspraak gemaakt. ik begin toch een beetje moedeloos te worden. Want geen tv, geen internet, dus thuiswerken gaat niet en nu het weekend ook F1 begint helemaal balen. Dan toch maar weer KPN bellen?!

[ Voor 35% gewijzigd door TheTeek op 03-03-2023 12:35 ]

No one knows what TheTeek is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Niks over te zeggen. Kan snel gaan, kan ook lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-09 20:15
Binnenkort stap ik over van Caiway (Gpon) naar Delta met Internet en TV. Is er dan sprake van downtime anders dan door het wisselen van de Nokia Ont? Wat wel hetzelfde type is toch? En daarna tv kastjes omwisselen. Eindelijk 4K signaal mogelijk. En een verdubbeling vd bandbreedte. Ben recentelijk weer wat meer aan het downloaden, daarbij is dat wel aardig.

Ik hoop dat het binnen afzienbare tijd mogelijk wordt om de Ont in bridge modus te plaatsen. Dat is technisch gezien natuurlijk niet wat je doet maar ik wil iig graag mijn eigen router gaan gebruiken. Nog vuriger hoop ik dat KNP voortvarend ook hier haar glas netwerk uitrolt zodat ik weg kan bij dat Delta fibre netwerk.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peacelord schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:15:
Binnenkort stap ik over van Caiway (Gpon) naar Delta met Internet en TV. Is er dan sprake van downtime anders dan door het wisselen van de Nokia Ont? Wat wel hetzelfde type is toch? En daarna tv kastjes omwisselen. Eindelijk 4K signaal mogelijk. En een verdubbeling vd bandbreedte. Ben recentelijk weer wat meer aan het downloaden, daarbij is dat wel aardig.

Ik hoop dat het binnen afzienbare tijd mogelijk wordt om de Ont in bridge modus te plaatsen. Dat is technisch gezien natuurlijk niet wat je doet maar ik wil iig graag mijn eigen router gaan gebruiken. Nog vuriger hoop ik dat KNP voortvarend ook hier haar glas netwerk uitrolt zodat ik weg kan bij dat Delta fibre netwerk.
Bedoel je dat je nu bij Caiway al XGS-PON hebt? Het is AON (PtP noemt Delta/Caiway dat) of XGS-PON bij nieuwe netwerken. Zover ik weet is er nooit GPON uitgerold.

Downtime bij overschakelen tussen de twee is wel gemeld ja, meestal een paar uur in de nacht.

De toezegging dat de Nokia XS-2426G-B bij XGS-PON in bridge gezet gaat worden horen we nu al een jaar. Ik zou er niet teveel op rekenen.

Waarom zou je naar KPN willen? Vanwege die bridge mogelijkheid (die bij hun met de Genexis ONT standaard is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-09 20:15
Het is idd XGS-PON. De ervaringen met KPN uit het recente verleden geven de indruk dat men daar beter zicht heeft op de techniek en je ook mensen aan de telefoon kan krijgen die wat weten en kunnen. Die ervaring heb ik bij Caiway niet gehad. Over Delta lees ik hetzelfde. En dus de bridge mogelijkheid idd. Maar wie weet spijkert Delta fibre het e.e.a. de komende jaren bij. Wie herinnert zich niet de grote onvrede rondom de voorgangers van Ziggo (Chello/@home) en kijk hoe het daar nu gaat.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakerzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 18:58
Wie herinnert zich niet de grote onvrede rondom de voorgangers van Ziggo (Chello/@home) en kijk hoe het daar nu gaat.
Die zien nu nog steeds de noodzaak niet om volledig naar glas over te gaan.. https://tweakers.net/revi...-verder-te-verglazen.html

Dus ze zijn idd goed bijgetrokken, maar steken nu de kop weer in het zand.. Glas wordt de toekomst, maar goed.. ze kijken maar effe 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nieuwe Delta klant meldt zich.
Ik probeer de infrarood codes van de afstandsbediening van de Amino Kamai 7X ( type rc2424604 ) te achterhalen. Heeft iemand dat toevallig al succesvol gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
knip

[ Voor 94% gewijzigd door MisteRMeesteR op 02-03-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 13:04

ofc

AlterEgo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:36:
Nieuwe Delta klant meldt zich.
Ik probeer de infrarood codes van de afstandsbediening van de Amino Kamai 7X ( type rc2424604 ) te achterhalen. Heeft iemand dat toevallig al succesvol gedaan?
Ik heb de codes van de Amino Aria 7 gescand. Die maakt gebruik van het XMP protocol. Wellicht doet de Kamai iets soortgelijks.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
XMP IR codes voor Amino Aria 7:
0x170F447A1F000000 0
0x170F447A1E000100 1
0x170F447A1D000200 2
0x170F447A1C000300 3
0x170F447A1B000400 4
0x170F447A1A000500 5
0x170F447A19000600 6
0x170F447A18000700 7
0x170F447A17000800 8
0x170F447A16000900 9
0x170F447A15000A00 vol+
0x170F447A14000B00 vol-
0x170F447A13000C00 vol0
0x170F447A12000D00 p+
0x170F447A11000E00 p-
0x170F447A10000F00 pwr stb
0x170F447A1D002000 menu
0x170F447A1C002100 page+
0x170F447A1C002100 up
0x170F447A1B002200 down
0x170F447A1B002200 page-
0x170F447A1A002300 left
0x170F447A19002400 right
0x170F447A18002500 ok
0x170F447A17002600 exit
0x170F447A16002700 back
0x170F447A15002800 i
0x170F447A14002900 epg
0x170F447A13002A00 ch list
0x170F447A1C003000 pause/play
0x170F447A1B003100 rewind
0x170F447A1A003200 forward
0x170F447A19003300 stop
0x170F447A18003400 rec
0x170F447A1B004000 text
0x170F447A1A004100 red
0x170F447A19004200 green
0x170F447A18004300 yellow
0x170F447A17004400 blue
0x170F447A16004500 tv/radio
0x170F447A18005200 media
0x170F447A1A00C900 subs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
ofc schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Ik heb de codes van de Amino Aria 7 gescand. Die maakt gebruik van het XMP protocol. Wellicht doet de Kamai iets soortgelijks.

[...]
Interessant. Dit lijkt op wat ik met irdecode uit de afstandsbediening gehaald heb:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
begin remote

name  Kamai7X
  driver devinput
  bits           64
  eps            30
  aeps          100

one             0     0
  zero            0     0
  gap          1092
  toggle_bit_mask 0x0
  frequency    38000

begin codes
          TV                       0x024D000001000268
          AV                       0x0245000001000268
          STB                      0x01CC0000010001B1
          Back                     0x01B20000010001CB
          Play                     0x01CC0000010001B1
          Pause                    0x01CC0000010001B1
          Forward                  0x01B20000010001CB
          Previous                 0x01CC0000010001B1
          Stop                     0x01CC0000010001B1
          Record                   0x356A030000091D01
          Next                     0x01B20000010001CB
          Red                      0x01B20000010001CB
          Green                    0x01B20000010001CB
          Yellow                   0x01B20000010001CB
          Blue                     0x01CC0000010001B1
          Info                     0x01B20000010001CB
          Menu                     0x01B20000010001CB
          Exit                     0x01B20000010001CB
          ArrowUp                  0x01B20000010001CB
          ArrowLeft                0x01B20000010001CB
          ArrowRight               0x01B20000010001CB
          ArrowDown                0x01B20000010001CB
          OK                       0x01B20000010001CB
          Return                   0x01A90000010001CB
          Guide                    0x01A90000010001EE
          Home                     0x01970000010001D4
          VolumeUp                 0x024E0000010004E1
          VolumeDown               0x02450000010004C7
          Circle                   0x01B20000010001CB
          Square                   0x01A90000010001CB
          ChannelUp                0x01A90000010001D4
          ChannelDown              0x01B20000010001CB
          Mute                     0x024500000100028A
          Radio                    0x01B20000010001E5
          1                        0x01A90000010001D4
          2                        0x018F0000010001CB
          3                        0x01A90000010001E5
          4                        0x01A90000010001E5
          5                        0x01A90000010001CB
          6                        0x018F0000010001D4
          7                        0x01A90000010001CB
          8                        0x01A90000010001EE
          9                        0x018F0000010001D4
          0                        0x01CC0000010001CB
          Opt                      0x01B20000010001CB
      end codes

end remote

Alleen het protocol wordt door IRPlus als format="WINLIRC_NEC1" geïnterpreteerd en werkt in het geheel niet.
Ik zal eens verder puzzelen, dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 13:04

ofc

AlterEgo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:39:
[...]

Interessant. Dit lijkt op wat ik met irdecode uit de afstandsbediening gehaald heb:

Alleen het protocol wordt door IRPlus als format="WINLIRC_NEC1" geïnterpreteerd en werkt in het geheel niet.
Ik zal eens verder puzzelen, dank voor je reactie.
Het lijkt erop dat irdecode de codes niet helemaal correct gedetecteerd heeft. Meerdere codes komen vaker dan eens voor. Zo komt 0x01B20000010001CB zelfs 17 keer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Helaas staat er vanmiddag ineens een Nokia modem op de stoep.
Jammer, geen AON. ;(

Wat een monster van een apparaat. Welke idioot heeft trouwens bedacht dat zoiets bijna 40W moet verbruiken? 8)7

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
ofc schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:39:
[...]

Het lijkt erop dat irdecode de codes niet helemaal correct gedetecteerd heeft. Meerdere codes komen vaker dan eens voor. Zo komt 0x01B20000010001CB zelfs 17 keer voor.
Inderdaad, dat kan niet kloppen. Ik heb het anders gedaan deze keer, op basis van ir-keytable.
Het protocol wordt nu gezien als rc6_6a_32, en bevat geen duplicaten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
TV      <none> 
AV      <none> 
STB      0x8087260c
Back        0x8087a629
Play        0x8087262c
Pause   0x8087a630
Forward 0x80872628
Previous    0x8087a64d
Stop    0x80872631
Record  0x8087a637
Next    0x8087264c
Red     0x8087266d
Green   0x8087266e
Yellow  0x8087a66f
Blue    0x80872670
Info          0x8087a60f
Menu    0x80872654
Exit          0x8087a655
ArrowUp 0x80872658
ArrowLeft 0x8087a65a
OK      0x8087265c
ArrowRight 0x8087a65b
ArrowDown 0x80872659
Return  0x8087a683
Guide   0x808726cc
Home    0x8087a6a2
Volume+ 0x80872610
Volume- 0x8087a611
Circle  0x808726ce
Square  0x8087a6cf
Channel+ 0x80872620
Channel-    0x8087a621
Mute    0x8087260d
Radio   0x8087a6b0
1       0x80872601
2       0x8087a602
3       0x80872603
4       0x8087a604
5       0x80872605
6       0x8087a606
7       0x80872607
8       0x8087a608
9       0x80872609
Text        0x8087a63c
0       0x80872600
Opt     0x8087a6db

Maar irplus wil er nog niet aan; gewoon rc6 'praat' ie wel, maar dit gaat nog niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:47:
Helaas staat er vanmiddag ineens een Nokia modem op de stoep.
Jammer, geen AON. ;(

Wat een monster van een apparaat. Welke idioot heeft trouwens bedacht dat zoiets bijna 40W moet verbruiken? 8)7
Hoe kom je daar op? Heb je dit zelf gemeten? Of ga je uit van de 12V, 3A adapter? Dat is absolute max. Kan goed zijn dat gemiddeld het maar een paar Watt is.

Had voor jouw aansluiting, gezien eerste aanleg in 2021, toch op AON gegokt.

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 03-03-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ernstoud schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:59:
[...]

Hoe kom je daar op? Heb je dit zelf gemeten? Of ga je uit van de 12V, 3A adapter? Dat is absolute max. Kan goed zijn dat gemiddeld het maar een paar Watt is.

Had voor jouw aansluiting, gezien eerste aanleg in 2021, toch op AON gegokt.
Ik ook, vooralsnog wordt het lampje nog niet groen, dus het werkt in ieder geval nog niet.

Voor het verbruik leun ik op de slechte ervaringen bij Ziggo waar een simpele router ook makkelijk 40W trok en die was kleiner dan dit bakbeest. Het feit dat je er zo'n adapter bij nodig hebt, ga ik al uit van het slechtste.

Edit: na 3 ruim kwartier nog geen verandering in de kleur van de status led. Servicedesk dame kon niet veel meer voor me doen dan het doorzetten naar een engineer die me binnen 5 dagen moet bellen. Op de vraag of ze kon zien of ik dan in ieder geval wel de juiste modem had ontvangen voor mijn gebied kon ze me ook niks zinnigs zeggen. "Als u een Nokia heeft zal het wel GPON zijn".

Goeie start van Delta en hun support. Jammer dat je 20 minuten in de wacht staat voor 0,0 ondersteuning.

Gelukkig hebben we nog 4G internet hier :X

[ Voor 28% gewijzigd door Ethirty op 03-03-2023 18:49 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

De spreekwoordelijke kogel is door de kerk, Delta heeft de drempel gehaald voor het aanleggen van glasvezel in mijn dorp. De inschrijftermijn moest verlengd worden maar het is gelukt.

Hoewel ik er geen last van had hoorde ik wel verhalen over opdringerige verkooptactieken. Ook begreep ik dat je ook niet verplicht was om een abo te nemen, dat heb ik in het begin niet begrepen. Dacht dat dit wel zo was.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Slasher schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:42:
De inschrijftermijn moest verlengd worden maar het is gelukt.
Die truc is standaard. Een deadline. En dan een schrijven dat je gedurende een paar weken nog mee kan doen. Geeft de mensen dus twee keer een push, mooi toch; marketing.

Gefeliciteerd. Hoop dat het snel tot aanleg komt. Hier duurde het na de go-ahead nog 1,5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
Bij mij lijkt sinds een week ongeveer poort 443 geblokkeerd te zijn te forwarden. Iemand met ook dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Computer guy schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:58:
Bij mij lijkt sinds een week ongeveer poort 443 geblokkeerd te zijn te forwarden. Iemand met ook dit probleem?
In de communicatie geeft Delta altijd aan dat er niets geblokkeerd wordt. Waarom denk je dat deze pport dicht zit?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
lier schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:20:
[...]

In de communicatie geeft Delta altijd aan dat er niets geblokkeerd wordt. Waarom denk je dat deze pport dicht zit?
Aangezien alle andere poorten wel werken en als ik in mijn router een poort redirect van 444 naar 443 zet het wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Computer guy schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:58:
Delta gooit standaard geen poorten dicht, ze doen het wel als er bv malware via die poort verspreid wordt.
Ik zou als ik jou was even contact met hen opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 12:03
In Doetinchem en Enschede nog niet beschikbaar terwijl in Doesburg wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:05
Ethirty schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:10:
[...]
.

Voor het verbruik leun ik op de slechte ervaringen bij Ziggo waar een simpele router ook makkelijk 40W trok en die was kleiner dan dit bakbeest. Het feit dat je er zo'n adapter bij nodig hebt, ga ik al uit van het slechtste.
Dat is niet waar. De onzuinigste modemrouter van Ziggo was de eerste serie witte Connectbox. Verbruikte 16 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroentjuh82 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:30:
In Doetinchem en Enschede nog niet beschikbaar terwijl in Doesburg wel
Wat wil je hiermee zeggen? Dat Delta geen glasvezel heeft aangelegd in Doetinchem en Enschede? Dat geldt voor nog honderden plaatsen in NL.
In Doesburg waren ze toevallig wel het eerste. Net als in Velp, Ellecom, De Steeg etc.. (om maar even in de omgeving te blijven).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 12:03
@Barre73 ok, omdat Doesburg klein is, maar was vergeten dat gemeente oude ijsselstreek ook al eerder glas had als Doetinchem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:07:
[...]

Wat wil je hiermee zeggen? Dat Delta geen glasvezel heeft aangelegd in Doetinchem en Enschede? Dat geldt voor nog honderden plaatsen in NL.
In Doesburg waren ze toevallig wel het eerste. Net als in Velp, Ellecom, De Steeg etc.. (om maar even in de omgeving te blijven).
KPN ligt ook nog lang niet overal, Gemeentes als Almelo, Oldenzaal, Twenterand wachten al 9 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Sjakie0101 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:08:
[...]

KPN ligt ook nog lang niet overal, Gemeentes als Almelo, Oldenzaal, Twenterand wachten al 9 jaar.
(Delen van) Twenterand hadden jaren geleden al glasvezel :?

Weet zo even niet meer welke partij dat aangelegd heeft, maar 2 onafhankelijke glas infrastructuren buitenaf aanleggen zal je niet snel gaan zien.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:15:
[...]

Weet zo even niet meer welke partij dat aangelegd heeft, maar 2 onafhankelijke glas infrastructuren buitenaf aanleggen zal je niet snel gaan zien.
Buitenaf? Weet jij wel waar je over praat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Sjakie0101 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 07:38:
[...]

Buitenaf? Weet jij wel waar je over praat?
Ja, jij ook? Mijn ouders hebben de nodige jaren in Den Ham gewoond en hadden gewoon glasvezel. Net als de boerderijen in de omgeving. Meer buitenaf wordt het bijna niet.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:55
Ethirty schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:46:
[...]

Ja, jij ook? Mijn ouders hebben de nodige jaren in Den Ham gewoond en hadden gewoon glasvezel. Net als de boerderijen in de omgeving. Meer buitenaf wordt het bijna niet.
Den Ham is absoluut niet buiten af. Het is een dorp(skern) waarbij leveranciers al veel sneller geneigd zijn om glasvezel in te leggen.

Mijn ouders wonen niet in een dorp, langs een ellendig lang kanaal waar ze op de telefoonlijn zaten.... Dat vind ik eerder buitenaf dat jouw voorbeeld. En daar is pas onlangs een initiatief opgestart en glasvezel gelegd.

Terugkomend op 1 of 2 partijen die glasvezel gaan leggen.... Ik durf mijn handen in het vuur te steken dat de eerst komende 10 jaar geen andere partij glasvezel gaat leggen op die locatie, rendement is minimaal gezien er al glas ligt en aansluit/graafkosten des te hoger worden

[ Voor 17% gewijzigd door Garrettvr op 06-03-2023 14:40 ]

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Garrettvr schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:39:
[...]

Den Ham is absoluut niet buiten af. Het is een dorp(skern) waarbij leveranciers al veel sneller geneigd zijn om glasvezel in te leggen.
Ze zaten een behoorlijk eind buiten de dorpskern, maar het hele buitengebied werd daar destijds verglasd.
Terugkomend op 1 of 2 partijen die glasvezel gaan leggen.... Ik durf mijn handen in het vuur te steken dat de eerst komende 10 jaar geen andere partij glasvezel gaat leggen op die locatie, rendement is minimaal gezien er al glas ligt en aansluit/graafkosten des te hoger worden
Dat is précies wat ik zei :?

[ Voor 23% gewijzigd door Ethirty op 06-03-2023 15:37 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:15:
[...]

In Twenterand, Almelo en Oldenzaal zijn er veel plaatsen met grote dorpskernen. KPN heeft daar nog steeds koper liggen. We wachten al jaaaaaaren op KPN om deze te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:09
Slasher schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:42:

Hoewel ik er geen last van had hoorde ik wel verhalen over opdringerige verkooptactieken. Ook begreep ik dat je ook niet verplicht was om een abo te nemen, dat heb ik in het begin niet begrepen. Dacht dat dit wel zo was.
nee is niet verplicht maar als je het later aan abo neemt kost de aanleg naar je meterkast wel weer geld ( dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bie100 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:20:
[...]

nee is niet verplicht maar als je het later aan abo neemt kost de aanleg naar je meterkast wel weer geld ( dacht ik)
Dat ligt er aan. Bij mij hebben ze na het halen van de minimale grens voor aanleg aangegeven overal aan te sluiten tot aan de woning / meterkast. En waar ze initieel aangaven, ik meen, €650 te rekenen voor achteraf aansluiten is het met de "we sluiten elke woning aan" gezakt naar €350 (gratis aansluiten, €350 voor als je later een abo neemt. Laat je niet aansluiten kost het nog steeds €650).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:26:
[...]

Dat ligt er aan. Bij mij hebben ze na het halen van de minimale grens voor aanleg aangegeven overal aan te sluiten tot aan de woning / meterkast. En waar ze initieel aangaven, ik meen, €650 te rekenen voor achteraf aansluiten is het met de "we sluiten elke woning aan" gezakt naar €350 (gratis aansluiten, €350 voor als je later een abo neemt. Laat je niet aansluiten kost het nog steeds €650).
Het liefst sluiten ze iedereen aan, terugkomen kost ook geld. En wat zou het bezwaar zijn om de aansluiting naar binnen te halen. Een huis zonder glasvezelaansluiting is een min op je verkoopprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Laatst online: 13:09
Sjakie0101 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:27:
[...]

Het liefst sluiten ze iedereen aan, terugkomen kost ook geld. En wat zou het bezwaar zijn om de aansluiting naar binnen te halen. Een huis zonder glasvezelaansluiting is een min op je verkoopprijs.
dus zonder glasvezelaansluiting is je huis minder waard 8)7 oké het zal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Volmondig ja. Een huis zonder glasvezel is minder waard. In mijn ogen 1 x 2 duizend euro….ookal kost het achteraf 650 euro. Glasvezel niet mogelijk is voor mij… kijken naar een ander huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robert.v.w.
internet4me schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:53:
Volmondig ja. Een huis zonder glasvezel is minder waard. In mijn ogen 1 x 2 duizend euro….ookal kost het achteraf 650 euro. Glasvezel niet mogelijk is voor mij… kijken naar een ander huis.
Geen ja en geen nee. Voor de één zal dat een meerwaarde zijn, voor de ander helemaal niet.

Ondanks dat ik als software developer zelf 95% thuis werk en dus een goede internetverbinding nodig heb (i.v.m. Teams, VPN e.d.), zal ik geen euro extra geven voor een huis met glasvezel. Leuk als het er is, en als het er niet is komt het vast wel een keer. VDSL is voorlopig snel genoeg (heb momenteel 100/30) en uiterst stabiel. En in noodgevallen heb ik nog altijd de zakelijke telefoon met 5G.
We hebben net ons huis, zonder glasvezel, ruim boven de vraagprijs verkocht aan jonge hoogopgeleide mensen. En we zijn zelf in onderhandeling voor een huis, waar ik eerlijk gezegd niet eens weet wat er voor internetaansluiting beschikbaar is.

Dus je volmondige 'ja' is jouw mening, maar realiseer je, dat dit niet ieders mening is ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
robert.v.w. schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:13:
[...]
Dus je volmondige 'ja' is jouw mening, maar realiseer je, dat dit niet ieders mening is ;)
Zonder bronvermelding is het natuurlijk altijd iemands persoonlijke mening.

Het feit dat je op funda.nl geen filter hebt om alleen huizen met glasvezel te selecteren zegt denk ik wel wat. Makelaars zien dus dat het geen enorm belangrijk criterium is voor kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
internet4me schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:53:
Glasvezel niet mogelijk is voor mij… kijken naar een ander huis.
Moet dat andere huis er wel zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vrijdag bij leveren van de modem geen verbinding kunnen opbouwen. Gelijk met Delta contact gezocht, die konden niks zien, niks nuttigs zeggen of ook maar iets helpen. Niet of de patch er was, niet of ik wel de juiste modem voor de regio had gehad, niet of de connectie wel zichtbaar was. Maar wel per mail toezegging dat ik binnen 8u of anders de volgende werkdag hulp zou krijgen van een techneut.

Morgen is het al weer woensdag, is die support altijd zo incapabel en traag? Het is niet alsof ik niet al bijna een jaar zat te wachten tot het aangelegd was, maar ik ging er dan wel van uit dat ik daarna tenminste gelijk online kon. :/

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
@Ethirty Wat doet het modem precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Alleen een rood PON lampje, maakt niet uit of ik het ding 10x herstart of uren aan laat staan.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:12:
Alleen een rood PON lampje, maakt niet uit of ik het ding 10x herstart of uren aan laat staan.
Klopt. Rood PON lampje is geen signaal, dus je kunt heel lang wachten dan. ;)

Glasvezel kabel er goed in gedrukt aan beide kanten? Geen knik in de vezel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.v.w.
Bij ons is de situatie opeens snel veranderd: eigen huis vrijwel zeker verkocht, de volgende woning gaat ook vrijwel zeker lukken en die zit niet meer in Delta-gebied (KPN glas, gelukkig). Even nagevraagd wat ik moet doen om e.e.a. op te zeggen, want ik ben dus nog geen klant, maar ik wil wel mijn lopende aanvraag annuleren. Zal me benieuwen of dat allemaal goed gaat...

Overigens zou Delta in Q4 2022 hier opleveren, maar inmiddels is Q1 2023 al bijna voorbij en ligt er nog steeds geen kabel in de straat bij ons, dus zelfs Q2 of Q3 2023 gaan ze niet halen. In enkele straten ligt wel al de kabel in de grond, maar sinds september 2022 is er geen enkele activiteit meer. Daarover komt nul komma nul informatie van Delta c.q. DFN en er is ook niks over te krijgen via de servicedesk. Ik snap dat je in deze tijden een planning niet kan halen, maar ik vind het uiterst laks om de nieuw klanten compleet in het ongewisse te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakerzz
Hier zou de campagne lopen tot 1 februari, is nu verlengt tot 15 maart. Er is al toegezegd dat er glasvezel komt, maar sinds de inschrijf (in eerste instatie) verstreken is, niks geen info en 0 activiteit hier... Ik heb er ook een hard hoofd in. Opevering Q3 is dan ook een onhaalbare kaart in mijn optiek. Gelukkig zit ik nog bij Ziggo, maar het is natuurlijk wel sneu dat het allemaal zo ellendelang moet duren allemaal... kanonnen! :(

Ons netwerk gaat worden aangelegd door https://www.volkerwessels.com/nl/, iemand al ervaring met deze partij?

[ Voor 11% gewijzigd door Sneakerzz op 09-03-2023 12:16 . Reden: iets toegevoegd aan de post. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier ook ruim niet gehaald. Vorig jaar schouw in april gepland, werd eind mei. Daarna zijn ze in de zomer gaan aanleggen. Aansluiting in huis stond gisteren gepland, maar is verzet naar eind april.

Hoop eerlijk gezegd voor juli wel glas te hebben, want Ziggo verhoogt ook weer lekker asociaal de prijzen. Mijn plannetje om Ziggo te houden voor TV kap ik dan ook af, het verschil tussen NLZiet en Ziggo voor het kijken van reclame met een beetje pulptelevisie tussendoor is me te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneakerzz
Hier is de inschrijving wel gehaald, maar minimaal.
Vorig jaar schouw in april gepland, werd eind mei.
Die is bij ons wel al gedaan. Maar de aansluiting komt pas daadwerkelijk nadat de kabel in de grond ligt begreep ik? Ik dacht dat ze het kastje eerder zouden plaatsen.. maar goed...
Hoop eerlijk gezegd voor juli wel glas te hebben, want Ziggo verhoogt ook weer lekker asociaal de prijzen.
Ik zag het inderdaad, belachelijk!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cxv492ZvvqKm_BR5-H6_PWFqLO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C5vE07kOze8I1BVAsd0uAxME.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIpD5inJipEUUO2GUMYrfi127qM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D4DMEfmE831ynGRNo3em1k86.png?f=user_large
Mijn plannetje om Ziggo te houden voor TV kap ik dan ook af, het verschil tussen NLZiet en Ziggo voor het kijken van reclame met een beetje pulptelevisie tussendoor is me te groot.
Dat had ik inderdaad ook al bedacht.. is een veel goedkopere oplossing in mijn optiek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sneakerzz schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:05:
Hier zou de campagne lopen tot 1 februari, is nu verlengt tot 15 maart. Er is al toegezegd dat er glasvezel komt, maar sinds de inschrijf (in eerste instatie) verstreken is, niks geen info en 0 activiteit hier... Ik heb er ook een hard hoofd in. Opevering Q3 is dan ook een onhaalbare kaart in mijn optiek. Gelukkig zit ik nog bij Ziggo, maar het is natuurlijk wel sneu dat het allemaal zo ellendelang moet duren allemaal... kanonnen! :(

Ons netwerk gaat worden aangelegd door https://www.volkerwessels.com/nl/, iemand al ervaring met deze partij?
Je bent wel erg optimistisch. Als de inschrijving loopt tot 15 maart start daarna de planning. Delen van het proces zullen dan 1 februari gestart zijn maar je moet je wel realiseren dat er nu in de gemeente allerlei vergunningen verleend moeten worden met bezwaarprocedures, er moeten diverse aannemers en onder-aannemers aan de slag en er is een enorme druk op die partijen.

Wat had je gedacht? Op 2 februari een graafploeg voor de deur?

Hier juni 2018 de go-ahead. Januari 2021 werkende glasvezel. En dat was voor alle personeelsproblemen.

Reken op Q1 2024.

En VolkersWessels is de grootste aannemer in dit werkveld met de meeste ervaring. Zij waren de eigenaar van Reggefiber, nu is dat opgegaan in KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:00

Hier zijn in januari 2022 de informatieavonden geweest met een deadline tot inschrijven 15 februari 2022. Eerst zouden de 3 grote dorpskernen worden aangesloten. Ze zijn zomer 2022 begonnen, maar ook in de 3 grote dorpskernen gaat er momenteel nog geen bitje door de glasvezel.

Ze zijn inmiddels bij ons ons in het dorp (en andere dorpen) begonnen met glasvezel in de straat aan het aanleggen, en ligt ongeveer nu 3 weken de glasvezel bij de voordeur.

Destijds was ergens beloofd dat Q4 2022 het in de 3 dorpskernen zou worden opgeleverd en Q1 in de omliggende dorpen. Zelf ga ik eerder uit van Q3/Q4 2023 voor de oplevering in ons dorp. Dus je mag zeker wel 1,5 jaar a 2 jaar rekenen vanaf inventarisatie tot oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volker Wessels is de allergrootste aannemer in Nederland voor de aanleg van telecom. Of dat nou glas of koper is.
Maar het is een hoofdaannemer, dus je bent afhankelijk van de onderaannemers om een goede of slechte ervaring met de graafwerkzaamheden te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:32:
[...]

Volker Wessels is de allergrootste aannemer in Nederland voor de aanleg van telecom. Of dat nou glas of koper is.
Maar het is een hoofdaannemer, dus je bent afhankelijk van de onderaannemers om een goede of slechte ervaring met de graafwerkzaamheden te hebben.
Precies wat ik zei twee posts hierboven. Het is zinvol eerst recente reacties te lezen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakerzz
@ernstoud ik volg dit draad al een heel tijdje en moet eerlijk zeggen dat ik nog weinig tot niets in dit tijd ben tegen gekomen van Volker Wessels wat betreft de aanleg van glasvezel.

Daarnaast zou ik het liefst die kabel vorig jaar in de grond hebben gehad dat morgen. Ik weet heus wel dat het niet allemaal op een dag/week/maand aankomt, maar als er wordt gezegd Q3 van 2023 werkend, ben ik gewoon erg benieuwd waar ik in werkelijkheid rekening mee moet houden :)

Daarnaast mis ik gewoon heel erg de manier van op de hoogte houden door Delta. Als ze mensen willen aantrekken hoor je ze aldoor, is het eenmaal bereikt, radiostilte. Persoonlijk vind ik dat jammer. Ik had op zijn minst wel meer informatie verwacht omtrent de vervolgstappen in het gehele proces..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:38:
[...]

Precies wat ik zei twee posts hierboven. Het is zinvol eerst recente reacties te lezen ;) .
Had ik gedaan maar iets te snel denk ik...
Overigens is Volker Wessels toch echt nooit eigenaar geweest van Reggefiber hoor.
Dik Wessels (via Reggeborgh) wel en Dik had uiteraard ook nog veel aandelen Volker Wessels maar dat is toch niet hetzelfde.

@Sneakerzz ik volg dit topic ook al een paar jaar maar ik zie in het algemeen maar heel weinig namen van hoofdaannemers. Het gaat altijd over Delta, maar bijna nooit over de aannemer.
Maar goed, er zijn een paar grote jongens in de glasvezelwereld, naast Volker Wessels. Circet (voorheen Spitters), Allinq (voorheen Schuuring), Van Gelder en BAM. En nog een paar kleinere.

[ Voor 28% gewijzigd door Barre73 op 09-03-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:36:
[...]
Overigens is Volker Wessels toch echt nooit eigenaar geweest van Reggefiber hoor.
Dik Wessels (via Reggeborgh) wel en Dik had uiteraard ook nog veel aandelen Volker Wessels maar dat is toch niet hetzelfde.
Je hebt helemaal gelijk. Hoe het in de familie Wessels zit/zat is denk ik ook nog wel complexer dan dat. Ze hebben met de verkoop van Reggefiber goed geboerd. De verrassing was groot toen KPN uiteindelijk toch heel het bedrijf wilde overnemen nadat eerst sprake was van 49%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakerzz
Al in juni 1997!! was Lijbrandt Telecom (later overgenomen door Reggefiber) als één van de eerste in Hillegom begonnen met het aanleggen van glasvezel.. dan te bedenken dat er nu in de Bollenstreek nog steeds GEEN glasvezel is... (met uitzondering van het oude Noordwijk). Maar Hillegom, Lisse, Noordwijkerhout, de Zilk, Sassenheim enz. enz.. nog steeds geen glasvezel... Toch sneu en raar, terwijl daar al als één van de eerste gemeenten van NL glasvezel werd aangelegd.* Nu zijn er meer dan 3,5 miljoen aangesloten op glas en zitten wij nog steeds aan die monopolist van een Ziggo vast.. jammer..

Gelukkig hebben we nu zicht op glasvezel, maar te bizar voor woorden dat het hier in de buurt allemaal zo verschrikkelijk lang heeft moeten duren......

Bron * https://nl.wikisage.org/wiki/Lijbrandt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ethirty schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:00:
Vrijdag bij leveren van de modem geen verbinding kunnen opbouwen. Gelijk met Delta contact gezocht, die konden niks zien, niks nuttigs zeggen of ook maar iets helpen. Niet of de patch er was, niet of ik wel de juiste modem voor de regio had gehad, niet of de connectie wel zichtbaar was. Maar wel per mail toezegging dat ik binnen 8u of anders de volgende werkdag hulp zou krijgen van een techneut.

Morgen is het al weer woensdag, is die support altijd zo incapabel en traag? Het is niet alsof ik niet al bijna een jaar zat te wachten tot het aangelegd was, maar ik ging er dan wel van uit dat ik daarna tenminste gelijk online kon. :/
Vanochtend maar weer eens met Delta gebeld waarom ik niks hoorde. Duidelijk een wat daadkrachtiger persoon aan de lijn, al werkte hij er pas net. Nog geen uur later de BAM aan de telefoon die direct een monteur op pad stuurden. De beste man heeft er uren voor in de auto moeten zitten, maar het bleek dat de patch in de POP verkeerd zat. Paar minuten later online.

Jammer dat Delta dat niet kan zien of checken.

Maar na een jaar wachten zijn we online. Helaas dus wel de Nokia.
Een deel heeft wel AON hier, de nieuwere aansluitingen krijgen gelijk XGS-PON, aldus de man van de BAM.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakerzz
Vanochtend maar weer eens met Delta gebeld waarom ik niks hoorde. Duidelijk een wat daadkrachtiger persoon aan de lijn, al werkte hij er pas net. Nog geen uur later de BAM aan de telefoon die direct een monteur op pad stuurden. De beste man heeft er uren voor in de auto moeten zitten, maar het bleek dat de patch in de POP verkeerd zat. Paar minuten later online.
Het kán dus wel :P O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Delta heeft heel veel geld uitgegeven om die glas hier binnen te krijgen, dus die wilden natuurlijk erg graag dat het abo geactiveerd kon worden.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakerzz
Maar na een jaar wachten zijn we online.
.

Blijkbaar hadden ze in eerste instantie niet zoon haast... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sneakerzz schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:42:
[...]
.

Blijkbaar hadden ze in eerste instantie niet zoon haast... 8)7
Tsja, inventarisatie geïnteresseerden, plannen, vergunningen regelen, kabels in de grond stoppen, POP bouwen, alle kabels lassen en in huis aansluiten, .... Daar zal vast wat tijd overheen gaan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Nou ja, aanleg van het dorp was eind '21 al een eind klaar. We hebben op de 2e run ingeschreven, daarna deels zelf uitgesteld en deels hebben ze nogal wat planningsfouten gemaakt qua graafwerk en laten verlopen van de vergunning voor de openbare weg. :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:44
Hier ook vage communicatie; vorig jaar januari kon je je inschrijven, gedaan maar 0 mails terug. Geen idee of het gelukt was of niet. In april stond iemand voor de deur met bloemetjes dat ik bij de eerste 50 of zo was, dus blijkbaar was mijn aanmelding wel aangekomen.

Eind vorig jaar hebben ze wel vanalles gelegd door de straten, maar verder geen communicatie hoe het ging. Eergisterochtend voor het huis flink geboord, hebben ze blijkbaar de kabel onder de voortuin geschoten en er steekt nu een sprietje uit bij het huis onder een raam (na dus 14 maand tijd na mijn inschrijving, valt zo te lezen nog redelijk mee).

Maar of dit betekent dat ik dan binnenkort internet van ze krijg, nobody knows. Geen mails, niets in de brievenbus of iemand aan de deur in die hele periode.

[ Voor 3% gewijzigd door sewer op 11-03-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sewer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:29:
Hier ook vage communicatie; vorig jaar januari kon je je inschrijven, gedaan maar 0 mails terug. Geen idee of het gelukt was of niet. In april stond iemand voor de deur met bloemetjes dat ik bij de eerste 50 of zo was, dus blijkbaar was mijn aanmelding wel aangekomen.

Eind vorig jaar hebben ze wel vanalles gelegd door de straten, maar verder geen communicatie hoe het ging. Eergisterochtend voor het huis flink geboord, hebben ze blijkbaar de kabel onder de voortuin geschoten en er steekt nu een sprietje uit bij het huis onder een raam (na dus 14 maand tijd na mijn inschrijving, valt zo te lezen nog redelijk mee).

Maar of dit betekent dat dat ik binnenkort internet van ze krijg of zo, nobody knows. Geen mails, niets in de brievenbus of iemand aan de deur in die hele periode.
Ja, zo ging het hier ook in anderhalf jaar geen communicatie. En dan om 07:30 uur onverstaanbaar buitenlands sprekend voor de deur staan. Eerst van hoofdweg naar straat, dan van straat naar voorzijde huis, dan van voorzijde naar zijkant, dan huis in en afmonteren. Zelfs dan ook nog geen communicatie wanneer modem ging komen. Duurde twee weken zei laatste monteur, duurde een week.

Indertijd een tip gegeven aan Van Gelder dat dit beter kon… je raadt het al… geen reactie.

Overal hoor je dit, ook bij KPN staat het forum er vol mee. Grove fouten, geen communicatie, klant van kastje naar muur… heel bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

BAM niet veel beter. Huis stond destijds leeg, dus heel duidelijk afspraak gemaakt dat we speciaal die dag vrij moesten nemen. We wilden namelijk zeker zijn dat ze het juiste tracé zouden nemen. Bij elkaar denk ik wel 5u in de wacht gestaan om die afspraak te maken.

8u werd 9 uur werd 10 uur. Om 11u iemand aan de telefoon kunnen krijgen, sorry foutje er komt vandaag niemand. Weken later bij de nieuwe afspraak bijna weer hetzelfde, bleken ze er bijna te zijn na 3u rijden. Spraken 2 woorden Nederlands, oprit is nog steeds een zooite want al het grind ligt nu 30cm diep onder het zand :F

Voor het tracé van eigen terrein onder de openbare weg door hebben we nog 2-3 maanden mogen wachten, want vergunning verlopen. Boring van krap 4 meter. In al die 12+ maanden elke keer contact met iemand anders. "Meneer, u kunt mij altijd bellen op mijn 06" maar 3 weken later al weer uit dienst of zo.

Uiteindelijk maar zo gelaten, want elke maand uitstel scheelde ons geld. Totdat we wisten dat we gingen verhuizen. Dus maar een 4G abo geregeld en rustig gewacht tot de zon en de maan juist stonden :)

Probleem is imo dat Delta en Delta Fiber niks van elkaar weten en partijen als BAM en van Gelder helemaal niks zelf doen. Alles wordt uitbesteed aan de goedkoopste die ze kunnen vinden en door een paar man aangestuurd vanuit een kantoortje ergens. Jou op de hoogte houden staat onderaan hun prioriteiten.

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 58 ... 126 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.