Vanavond, in de auto onderweg naar huis heb ik de zakelijk helpdesk gebeld met de vraag wat ik kan verwachten nadat ik mijn eigen ‘modem’ aanmeld. Helaas blijkt ook voor (klein)zakelijke klanten dat er een werkdag overheen ‘kan’ gaan voordat het nieuwe ‘modem’ werkt. Het zakelijke pakket stelt dus niet veel voor, want ook dit gesprek kostte 2x 20 minuten wachtstand en 30 minuten hulp, waarvan ook weer veel wachttijd. Genoeg om van Rotterdam naar Eindhoven te kunnen rijden.
Ik had de gegevens bij de hand, dus ik heb het maar meteen in orde laten maken. Ze wilde weten welk merk ‘modem’ ik had (Adtran), welk type (SDX622v) en wat het serienummer is (ADTNxxxxxxxD). Hij vroeg ook nog om het PON ID, maar zei dat dat soms ook het serienummer kan zijn. Gezien de prefix van het serienummer lijkt dat bij Adtran het geval. Het lijkt me dat dit ook het MAC adres overbodig maakt, want dat zie waarschijnlijk alleen aan de LAN zijde. Wij wist dat ik in de auto zat, en dat ik dus niet in staat was het ‘modem’ meteen aan te sluiten. Maar hij suggereerde ook niet dat ik de komende 24 uur nog gewoon de Nokia sh*tbox kon gebruiken.
Een uur geleden heb ik de Adtran aangesloten. Helaas nog geen verbinding, maar het is nog vroeg. De fiber indicator LED bleef solide rood. Ondertussen is de support desk gesloten, dus heb ik de Nokia maar weer aangesloten. Ik weet nog niet of ik hem morgen weer terug wissel, want dat betekent dat ik waarschijnlijk de hele dag offline ben, en dat betekent op-en-neer naar Rotterdam.
Ik houd jullie op de hoogte.
Update: Ik kwam een uur geleden thuis, en de fiber indicator-LED was nog steeds rood. Dus Delta maar even gebeld en ik kreeg een uiterst vriendelijke kerel aan de lijn die me wist te vertellen dat de provisioning nog niet uitgevoerd was. Het lijkt erop dat hij dat niet zelf kan inzien, want ik werd vrij lang in de wacht gezet. Het was erg druk, zei hij. Ik moest moet inhouden om niet te vertellen dat ‘druk’ niet bestaat voor commerciële ondernemingen, omdat dat een teveel aan klanten suggereert, en dat dus alleen ‘te weinig personeel’ bestaat.
Anyhow; Provisioning wordt door een andere afdeling gedaan, en die gaan om 17:30 naar huis, dus ik kan voor de rest van de avond mijn Nokia modem weer aansluiten, om het voordat ik naar bed ga weer terug te wisselen, in de hoop dat de ochtendploeg het morgen in order maakt.
Of alternatieve ‘modems’ ook daadwerkelijk online moeten zijn tijdens de provisioning wist hij niet. Hij en zijn collega hebben de ervaring dat dat wel het geval moet zijn. Ik kan me niet voorstellen dat het provisioning protocol daar niet in voorziet, maar als een beetje voodoo-engineering helpt, doe ik mee.
Zodra ik aan het werk moet morgen, ga ik toch mijn Nokia modem weer aansluiten, want ik ga niet weer naar Rotterdam op-en-neer rijden. Ik zou een Whatsappje krijgen als het is uitgevoerd, en meteen daarna zal ik het uitproberen.
To be continued…
[
Voor 31% gewijzigd door
MindBender op 07-02-2023 20:45
]