ernstoud schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:29:
[...]
Ja, hierboven is dat te lezen, bijvoorbeeld:
mvdnes in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Ik vermoed dat de uitrol van 8Gbps tegenvalt. Het optimisme van dat het eind 2022 overal (!) beschikbaar zou zijn is niet haalbaar gebleken. Ik zou haast zeggen: ja, duh! Dat kon iedereen wel voorspellen. Alle POP’s voorzien van deze nieuwe infra, genoeg voorraad van de ONT’s, geplande uitrol… allemaal juist op het moment dat er nogal wat aan de hand is in de wereld?
Mijn gevoel is dat voorraden weer op niveau komen, grote partijen verschuiven van China naar Vietnam en India. Helaas was China wat laat met het versoepelen van de regels, ben heel benieuwd wat het effect is op hun groeiende wereldeconomie.
Er “gevochten” wordt in harde concurrentie om elke nieuw project tegen KPN, Glaspoort etc.? Ik vind het kenmerkend dat zelfs KPN de update naar hogere snelheid niet uitrolt.
Leuk feit is dat KPN 60% van de glasmarkt bezit zoals NU onlangs rapporteerde. Ze hebben in mijn beleving één doel en één taak: net als vroeger met koper, zorgen dat elk huis een groene glasvezel heeft.
Heb je gezien wat KPN onlangs heeft gedaan? Ze hebben deze week de internet prijzen verlaagd, 1Gigabit is van 57,50 naar 52,50 gegaan (IPv6 + Bridge functioneel). Geniale zet als je het mij vraagt, ze hebben moeite met de aanleg vanuit een schaarse arbeidsmarkt. Hoe kan je dan mensen wel binden of laten klikken tot een aankoop op de website: lagere prijzen. KPN gooit de commerciële website 4 maanden eerder open dan het huis aangesloten wordt.
Hun TV propositie is duurder geworden van 10 naar 12,5 mijn inziens om nu huishoudens via de lage glasprijs binnen te "leuren". En later als de glasvezel aanleg "strijd" gestreden is, weer langzaam de prijzen voor internet te verhogen. Dan hebben ze nog steeds een goede omzet op het TV product wat bij KPN met 12,5 redelijk geprijsd is.
De vraag zal ook tegenvallen. Hoeveel % van de klanten wil gigabit? Welke paradigma shift is er nodig zodat we om 10Gbps in een huishouden gaan schreeuwen?
Geen, als je jezelf eens afvraagt hoeveel kennissen om je heen jou vragen " help ik haal maar 500Mbits over WiFi, hoe krijg ik dat sneller?" Dan gaat 8Gbps niets toevoegen, die tijd kunnen ze beter in bridge of IPv6 stoppen. Echter zijn die laatste twee veel belastender qua manuren, die 8Gbps zit standaard in XGS-PON en is een stukje config op de OLT/ONT.
In datzelfde NU artikel stond dat in Den Haag de huishoudens het glas nog niet veelvuldig gebruiken, we vergelijken vaak Tweakers met de gemiddelde afspiegeling in Nederland. En dat is/blijkt niet realistisch, hier smeken ze om glasvezel en je collega's van de administratie op kantoor zien alleen maar bergen met problemen om van coax naar UTP over te stappen
Delta heeft (mogelijk?) te weinig personeel in dienst om techniek goed door te ontwikkelen, het staat een beetje stil. Terwijl hun hoge prijzen toch wel kunnen voorzien in meer personeel lijkt mij. Of zouden die buitenlandse investeerders...
Voorop lopen is leuk maar ik denk dat Delta/Caiway beter eens de zaken kan aanpakken waarmee ze direct kunnen scoren… betere prijsstelling, bridge modem op XGS-PON, betere TV kwaliteit (Dolby HD o.i.d. toch @
Sjakie0101) betere helpdesk…
Er is een verschil in voorlopen op marketing en voorlopen in techniek en stabiliteit, daarin verschillen blauw en groen nogal.
Voor mij voelt het alsof het een landelijke strijdt is van groen tegen blauw is, KPN v.s Delta Fiber. Alleen heeft groen het dan vele malen beter voor elkaar qua werkende producten. Ziggo (oranje) verliest elk kwartaal meer markt en blijft tobben met hun enorme modem landschap met bijbehorende bugs per modem. Ook daar heeft KPN het simpel voor elkaar met 3 modems, waar van 1 alleen nog specifiek bij bonding wordt ingezet. T-Mobile (magenta) kabbelt door, en heeft Tweak overgenomen om wat organische groei te realiseren en weer wat in te lopen bij groen en blauw.
Wat je zegt klopt, als Delta eens zou inzetten op een stabieler core netwerk, IPv6 en bridge modus. En voor hun huidige aanbod niet de prijzen van Ziggo en KPN na proberen te doen, daar zit gewoonweg een te groot verschil in producten/service voor mij als klant. Als je die prijzen hanteert, laat deze gelden dan vloeien naar ontwikkeling en test afdelingen.
Ik kwam gisteren deze page tegen, hoe fijn open en transparant is deze communicatie. Gewoon open en eerlijke releasenotes per product ;-)
https://forum.kpn.com/product-updates En dan gaat het over het oude TV platform. Voor het nieuwe TV platform hebben ze de eerste klantwens al gehoord en geaccordeerd omdat het forum ontplofte: het terug brengen van de glasHD zenders van 12Mbps ipv 7Mbps. Gewoon door te luisteren naar je klanten
Zelf heb ik geen aandelen KPN, alleen ik ben wel van mening dat een club die als stug en log bekend stond 15 jaar geleden nu de innovator is op de markt. Daar kan ik wel echt van genieten, als je dat als bestuurders voor elkaar kan krijgen.
Bij Delta heb je chaos voor 64,5 per maand en bij KPN structuur en overzicht voor 52,50 per maand, beide de huidige Gigabit prijzen.