Ik heb het niet echt gemerkt. Hij draait bij mij gevoelsmatig stabiel. Wat dat betreft geen klachten bij ons.
De bediening met de afstandsbediening is echter op z'n zachtst gezegd matig. Wel jammer, want ik heb de indruk dat de basis in de vorm van de Delta app in principe wel ok is. Die heb ik een paar keer op m'n android tablet gedraaid en die werkt goed en bedient ook wel intuïtief. Maar een afstandsbediening vergt dan dat de touch-handelingen op het app-scherm "vertaalt" worden naar fysieke knoppen. En dan zó dat je meerwaarde hebt van die fysieke knoppen voor de meest voorkomende handelingen. En daar gaat het op twee manieren mis (disclaimer: dit is een persoonlijke mening).
Ten eerste is het (nog) buggy. Knoppen reageren soms niet en soms fout. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat wel opgelost wordt, maar m.i. is de settopbox te vroeg uitgeleverd.
Ten tweede, en wat fundamenteler, is het concept op sommige punten discutabel (zie bovenstaande disclaimer). Een zijstapje: we kennen allemaal fysieke qwerty-toetsenborden. Bedient prima. En de on-screen qwerty invoer op mobieltjes en tablets. Werkt ook prima. En dan de on-screen qwerty invoervelden op de tv van bv. een chromecast die je via een afstandsbediening met bv. "right-right-right-up-up-ok" moet bedienen om één letter in te vullen. Daar werkt het behoorlijk belabberd, we hebben denk ik allemaal wel eens password zo moeten invoeren en dat is geen feestje. Dat qwerty concept is bekend en herkenbaar, maar simpelweg niet echt geschikt voor dagelijks gebruik als je niet een toetsenbord of tenminste een redelijke emulatie daarvan hebt. Iets vergelijkbaars ervaar ik bij de afstandsbediening bij het veelgebruikte heen-en-weer spoelen. Daar gebruiken ze het concept van frev/play/pause/ffwd knoppen. Dat kan werken als je makkelijk te bedienen fysieke knoppen hebt. Maar ze gebruiken on-screen emulaties daarvan. Die je dus met "right-right-ok", "left-left-ok" etc. moet bedienen. En dat werkt niet lekker. De Delta app gebruikt simpelweg een slider die je met je vinger langs de tijdbalk schuift, dat werkt goed. De NPO-start, Prime video en anderen hebben een tijdlijn-cursor die je met de links-rechts toetsen in plaats van je vinger iets vergelijkbaars laat doen. Werkt ook goed. Ik weet (o.a. van discussies op Zeelandnet) dat er meer gefronste wenkbrauwen zijn op dit punt, maar ben bang dat de afstandsbediening zoals 'ie nu is een precedent heeft geschapen waar Delta, ook al zouden ze het willen, niet zo makkelijk meer op terug kan komen. Immers: "if it ain't broke, don't fix it" en ze hebben het nu op deze manier aan de gebruikers uitgeleverd.
Ook het navigeren tussen en binnen paginas gaat voor mij nog wat contra-intuitief, ik ben regelmatig de cursor kwijt. Soms staat 'ie daadwerkelijk buiten beeld (dat zal nog een bug zijn denk ik) en soms is 'ie qua weergave veranderd van een ge-highlight blokje in de program-guide naar een onderstreept woord in een ander deel van het scherm. Enfin, dat is misschien even wennen.
Er zijn meer punten waarbij je je vraagtekens kunt hebben, bijvoorbeeld wat nog het nut is van dat numerieke cijferblok. Ik ken maar van één zender het nummer uit m'n hoofd (CNN op 300) en de rest gaat via de program guide. Maar goed, het zit ook niet in de weg. Maar liever zou menigeen denk ik knoppen hebben die de afstandsbediening wat universeler zouden maken.
Bottom line: tenzij je dwingende reden denkt te hebben om deze settopbox te willen, zou ik nog een poosje afwachten tot 'ie wat uitgerijpt is.