Ja dat vind ik ook wel een goeie vraag eigenlijk. Ik ga m'n MY op 24-10 ophalen, maar weet nog geen kenteken. Als ik die weet zou ik alvast een witte plaat op de kop kunnen tikken.Pindakaaskroket schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:23:
[...]
Hoe ontving jij je kenteken? Ik wacht daar nog op voor verzekering. Heb afspraak 27/10
2 oktober: besteldollivier schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:02:
[...]
Heb je dit automatisch doorgekregen of ben je langsgegaan om aan die afspraak te komen.
Bij mij is alles betaald en verzekeringsgegevens doorgegeven.
4 oktober: levering tussen 18 - 30 oktober.
5 oktober: levering 30 oktober ingeboekt
11 oktober: papieren overgemaakt door Tesla aan LM
Ik heb een Witte Model 3 RWD, zwart interieur, geen trekhaak.
Ik heb reeds een document zichtbaar in mijn LM account met daarin mijn nummerplaat.Pindakaaskroket schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:23:
[...]
Hoe ontving jij je kenteken? Ik wacht daar nog op voor verzekering. Heb afspraak 27/10
Vanmorgen de trekhaak uit de bestelling van mij m3 gehaald. Verwachtte leveringsdatum is zojuist aangepast naar 29 okt - 12 nov (was met trekhaak 1 januari - 16 maart).
Tesla vanmorgen ook gesproken en die gaven aan dat ik de auto met trekhaak niet eerder dan eind januari hoefde te verwachten. Zit wat vertraging op alle m3’s met trekhaak volgens hem.
Heb nu ook meteen een VIN nummer gekregen in de app.
Tesla vanmorgen ook gesproken en die gaven aan dat ik de auto met trekhaak niet eerder dan eind januari hoefde te verwachten. Zit wat vertraging op alle m3’s met trekhaak volgens hem.
Bij mij ging die met trekhaak van dec - maart naar okt - dec. Grote kans dus dat die weer naar achteren opschuift. Trekhaak achteraf monteren wel mogelijk?Polk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:43:
Vanmorgen de trekhaak uit de bestelling van mij m3 gehaald. Verwachtte leveringsdatum is zojuist aangepast naar 29 okt - 12 nov (was met trekhaak 1 januari - 16 maart).
(nu nog mijn meterkast verzwaren. Enexis is al 3x de afspraak niet nagekomen
Ik heb sinds maart dit jaar een 3 Performance in bestelling staan. Zou pas vanaf september geleverd kunnen worden i.v.m. lopend leasecontract. Rond de introductie van de facelift is de order al eens geannuleerd en opnieuw geplaatst lijkt het (want nieuw RN-nummer).
Leverdatum is gewisseld van ~december naar ~juli en weer terug naar ~december.
Gisteren echter van LeasePlan gehoord dat Tesla alle open orders voor Performance modellen gaat annuleren.
Misschien toch maar eens kijken naar de LR...
Gisteren echter van LeasePlan gehoord dat Tesla alle open orders voor Performance modellen gaat annuleren.
Ik heb ook met LM gesproken en zij gaven aan dat tesla alleen trekhaak af-fabriek leveren. Wellicht kan je achteraf wel een trekhaak monteren alleen dan staat er waarschijnlijk 0kg trekgewicht op het kenteken. Ik hoop voor je van niet maar ik wacht denk ik totdat tesla de m3 met trekhaak wordt geleverd.TM3HL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:47:
[...]
Ik heb inmiddels een update vanuit Tesla:
"Op het moment komen de Model 3 uit de fabriek zonder trekhaak, het is echter wel mogelijk om dit achteraf via Tesla te laten monteren."
Ik heb dit doorgezet naar Alphabet en zij gaven aan dat vanwege miscommunicaties met Tesla hun stelregel is: Trekhaak uitsluitend af-fabriek op Tesla en anders niet.
Toch lag de keuze bij mij met de gok dat er dus geen trekhaak meer op kan. Maar gezien de handleiding van Tesla zelf en de bevestiging via de mail mijn bestelling toch om laten zetten.
Nu gelijk een VIN nummer in de app en mijn datum is veranderd van 26dec-10mrt naar 28okt-12nov. Hoop binnekort een afspraak te kunnen maken.
Enorm blij dat ik de auto toch dit jaar nog in ontvangst kan nemen en de trekhaak laat ik er later op monteren met Alphabet afgesproken
Heeft er iemand al een kenteken gekregen voor de nieuwe M3 en wat staat erbij de trekgewicht?
[ Voor 3% gewijzigd door eddos13 op 14-10-2023 09:35 ]
Ik dacht juist te begrijpen dat met het nieuwe model de trekhaak wel achteraf te monteren is, iets wat voorheen niet kon (verouderde info van de LM?). Iemand hier had toch ook uitgezocht dat alle nieuwe productie standaard al trekgewicht op het kenteken had om hier op voor te bereiden?eddos13 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:33:
[...]
Ik heb ook met LM gesproken en zij gaven aan dat tesla alleen trekhaak af-fabriek leveren. Wellicht kan je achteraf wel een trekhaak monteren alleen dan staat er waarschijnlijk 0kg trekgewicht op het kenteken. Ik hoop voor je van niet maar ik wacht denk ik totdat tesla de m3 met trekhaak wordt geleverd.
Heeft er iemand al een kenteken gekregen voor de nieuwe M3 en wat staat erbij de trekgewicht?
Confused, wat is nu waarheid.
Oude Model 3 niet, vanaf Highland wel. Ook de Model Y kan het wel. Zo moeilijk is het niet.Sjagga schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:21:
[...]
Ik dacht juist te begrijpen dat met het nieuwe model de trekhaak wel achteraf te monteren is, iets wat voorheen niet kon (verouderde info van de LM?). Iemand hier had toch ook uitgezocht dat alle nieuwe productie standaard al trekgewicht op het kenteken had om hier op voor te bereiden?
Confused, wat is nu waarheid.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ze hebben allemaal 750/1000kg. Ook zonder standaard trekhaak.eddos13 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:33:
[...]
Ik heb ook met LM gesproken en zij gaven aan dat tesla alleen trekhaak af-fabriek leveren. Wellicht kan je achteraf wel een trekhaak monteren alleen dan staat er waarschijnlijk 0kg trekgewicht op het kenteken. Ik hoop voor je van niet maar ik wacht denk ik totdat tesla de m3 met trekhaak wordt geleverd.
LR met Boost is ook een prima optie. Volgens mij staat de P bij de Highland nog op losse schroeven._KweeNie_ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:40:
Ik heb sinds maart dit jaar een 3 Performance in bestelling staan. Zou pas vanaf september geleverd kunnen worden i.v.m. lopend leasecontract. Rond de introductie van de facelift is de order al eens geannuleerd en opnieuw geplaatst lijkt het (want nieuw RN-nummer).
Hier het zelfde idd .. Tesla heeft de order al geannuleerd bij de LM/. Inmiddels een offerte laten opstellen voor een LR en de optie gevraagd om bij beschikbaarheid M3P de bestelling om te zetten.. als de prijs een beetje ok is_KweeNie_ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:40:
Mocht dit niet lukken dan wordt het LR met Boost.
Een MYP geen optie? Anders idd M3LR met boost en evt. een spoilertje, rode remklauwen en andere velgen toevoegen_KweeNie_ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:40:
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik kan over 1,5 week mijn M3 ophalen (particulier) maar nog geen kenteken mogen ontvangen. Wordt het niet tijd ivm regelen van parkeervergunning, verzekering etc. Hoe lang van te voren krijg je het kenteken normaal eigenlijk?
Het contract van mijn model 3 loopt 11 november af. Al 2x een afhaal bericht gehad. Maar ja, daar gaat de lease maatschappij natuurlijk voor liggen. Nu al een maand niks vernomen.
Weet iemand of de Model Y uit Duitsland komt of komen die met de boot? Als ze met de boot komen kan ik een beetje inschatten wat ik kan verwachten.
Heb een witte MY besteld met zwarte bekleding en trekhaak. Benieuwd naar jullie ervaringen rondom levering. Kan me herinneren dat het met mijn M3 ook niet helemaal vlekkeloos ging.
Weet iemand of de Model Y uit Duitsland komt of komen die met de boot? Als ze met de boot komen kan ik een beetje inschatten wat ik kan verwachten.
Heb een witte MY besteld met zwarte bekleding en trekhaak. Benieuwd naar jullie ervaringen rondom levering. Kan me herinneren dat het met mijn M3 ook niet helemaal vlekkeloos ging.
De meeste uit Duitsland idd. LR en P sowieso. RWD grotendeels ook afaik.-Morris- schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:54:
Het contract van mijn model 3 loopt 11 november af. Al 2x een afhaal bericht gehad. Maar ja, daar gaat de lease maatschappij natuurlijk voor liggen. Nu al een maand niks vernomen.
Mijn aflevertijd is 17 okt - 30 okt maar ik heb nog geen afspraak mogen inplannen. Beetje apart.Ingmar7 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:44:
Ik kan over 1,5 week mijn M3 ophalen (particulier) maar nog geen kenteken mogen ontvangen. Wordt het niet tijd ivm regelen van parkeervergunning, verzekering etc. Hoe lang van te voren krijg je het kenteken normaal eigenlijk?
Same, ik heb gelezen dat je deze een paar dagen voor levering per SMS krijgt vind het ook kort dag maar de auto is Nederland nog niet binnen, denk dat het daar mee te maken heeft.Ingmar7 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:44:
Hier ook, begon met 12 okt - 28 okt en loopt nu elke dag op met één dagDutchlimits schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:59:
[...]
Mijn aflevertijd is 17 okt - 30 okt maar ik heb nog geen afspraak mogen inplannen. Beetje apart.
Geduld is een schone zaak, maar lastiger op te brengen als je dit topic volgt haha.
Dat is hét onderwerp van dit topic, mag hopen dat je ook iets hebt teruggelezen?-Morris- schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:54:
Benieuwd naar jullie ervaringen rondom levering.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Nee, beiden krijgen "premium". De LR krijgt een betere geluidsinstallatie en een ander type accu (die zowel voor- als nadelen heeft). Alcantara is niet meer aanwezig op de M3 Highland.boefje79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:36:
Waar eerst de vin stond in de app nu een clickable “info over voertuig” en dan dit…(vin en rn afgeknipt)
Dat premium interieur valt op…rwd krijgt toch “basic” en LR premium? Of is dit de naam voor zwart ipv wit?
[ Voor 9% gewijzigd door Ynnoz op 15-10-2023 23:59 ]
Alcantara lijkt nog wel aanwezig te zijn op de long range.Ynnoz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:53:
[...]
Nee, beiden krijgen "premium". De LR krijgt een betere geluidsinstallatie en een ander type accu (die zowel voor- als nadelen heeft). Alcantara is niet meer aanwezig op de M3 Highland.
Op de configuratie pagina zie je bij de RWD stoffen bekleding op de deuren.
Bij de Long range ziet dat er nog steeds als alcantara uit.
Klopt, en ook de isolatie in de deuren schijnt van een hoger niveau te zijn in de LR versie. Het prijsverschil moet ergens vandaan komen.BasRR schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:04:
[...]
Alcantara lijkt nog wel aanwezig te zijn op de long range.
Mijn RWD komt idd ook uit Duitsland. @-Morris- Je kunt trouwens aan het VIN nummer (als die al bekend is) zien waar je auto vandaan komt.Inspired schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:57:
[...]
De meeste uit Duitsland idd. LR en P sowieso. RWD grotendeels ook afaik.
Waar lees je dit?apvanderwaal schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:05:
[...]
Klopt, en ook de isolatie in de deuren schijnt van een hoger niveau te zijn in de LR versie.
[ Voor 3% gewijzigd door spartacusNLD op 16-10-2023 08:56 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Ik heb dit nog nooit ergens gelezen of gezien/gehoord, maar ik ben wel heel benieuwd uiteraard, waar staat dit?apvanderwaal schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:05:
[...]
Klopt, en ook de isolatie in de deuren schijnt van een hoger niveau te zijn in de LR versie. Het prijsverschil moet ergens vandaan komen.
Zou vreemd zijn. Ze proberen alles zo standaard mogelijk te maken over de verschillende modellenapvanderwaal schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:05:
[...]
Klopt, en ook de isolatie in de deuren schijnt van een hoger niveau te zijn in de LR versie. Het prijsverschil moet ergens vandaan komen.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ik heb dit volgens mij gehoord in de verschillende video's die online zijn verschenen toen het model gepresenteerd werd. Hier is ook te zien dat de fabric bij de LR dus afwijkt van de SR. Maar in praktijk zal het wellicht geen verschil zijn. We zullen het zien als ze er zijn. Premium audio is niet aanwezig in de SR. Wat overigens bij de Model Y wel standaard is in alle modellen. Zou me niet verbazen als achteraf toch blijkt dat het erin zit....
Wat betreft de trekhaak. Ik heb me laten vertellen dat achteraf monteren mogelijk zou zijn, maar niet met 100% zekerheid. Mijn leverdatum is nu aangepast naar november-december (dit is incl. trekhaak). Blijkt dus dat de informatie van Tesla ook niet helemaal klopt. Dit is nu de 3e tesla die ik geleverd krijg, en eigenlijk is het elke keer hetzelfde. Zowel Tesla NL als de LM hebben geen informatie, tot je uiteindelijk een SMS krijgt met een voorstel voor aflevering. Ondanks dat medewerkers hun best doen om iedereen gerust te stellen, beschikken ze gewoon niet over meer informatie. Ze hebben geen idee wat er deze kant op komt, of wat er op een specifieke boot staat. Ze kunnen uiteindelijk hetzelfde zien als wij nu zien en op basis daarvan worden aannames gemaakt. Je hebt een RN nummer en daaraan wordt uiteindelijk een VIN gekoppeld als de boot onderweg is (en meestal na het passeren van het Suez kanaal). Ik raad iedereen aan om gewoon af te wachten. Ik verwacht dat de levertijden als gecommuniceerd op de bestel datum op de website van Tesla, over het algemeen gehaald zullen worden.
Wat betreft de trekhaak. Ik heb me laten vertellen dat achteraf monteren mogelijk zou zijn, maar niet met 100% zekerheid. Mijn leverdatum is nu aangepast naar november-december (dit is incl. trekhaak). Blijkt dus dat de informatie van Tesla ook niet helemaal klopt. Dit is nu de 3e tesla die ik geleverd krijg, en eigenlijk is het elke keer hetzelfde. Zowel Tesla NL als de LM hebben geen informatie, tot je uiteindelijk een SMS krijgt met een voorstel voor aflevering. Ondanks dat medewerkers hun best doen om iedereen gerust te stellen, beschikken ze gewoon niet over meer informatie. Ze hebben geen idee wat er deze kant op komt, of wat er op een specifieke boot staat. Ze kunnen uiteindelijk hetzelfde zien als wij nu zien en op basis daarvan worden aannames gemaakt. Je hebt een RN nummer en daaraan wordt uiteindelijk een VIN gekoppeld als de boot onderweg is (en meestal na het passeren van het Suez kanaal). Ik raad iedereen aan om gewoon af te wachten. Ik verwacht dat de levertijden als gecommuniceerd op de bestel datum op de website van Tesla, over het algemeen gehaald zullen worden.
Bij het witte interieur zie je geen verschil. Anyway, afwachten maar. In de configurator wordt er niet over gerept.BasRR schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:04:
[...]
Alcantara lijkt nog wel aanwezig te zijn op de long range.
[ Voor 20% gewijzigd door Ynnoz op 16-10-2023 13:00 ]
Zojuist kenteken ontvangen via sms voor mijn M3 RWD die ik de 27ste ga ophalen
Hier ook een SMS binnen! Ook ophalen op de 27e.Pindakaaskroket schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:52:
Zojuist kenteken ontvangen via sms voor mijn M3 RWD die ik de 27ste ga ophalen
[ Voor 5% gewijzigd door LuXFluX op 16-10-2023 14:29 ]
Nieuwe kentekens beginnende met een X? Ik heb een afspraak 2 nov, nog geen kenteken.
Klopt, start met een X.Travian schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:35:
Nieuwe kentekens beginnende met een X? Ik heb een afspraak 2 nov, nog geen kenteken.
Omdat hier eerder discussie over was: er staat een maximaal geremd aanhangergewicht van 1000kg, terwijl ik geen trekhaak besteld heb.
Ook hier kenteken met een X mogen ontvangen, voor de M3 LR op te halen op 31 oktober (Utrecht). Het schip is er inmiddels ook bijna
Hi Community,
Congratulations on receiving license plate numbers and confirmed delivery date.
I ordered (highland) Tesla Model 3 RWD on 20 Sep.
Question: Do I need to pay the invoice as soon as it is received or should I wait for appointment/delivery date to assign? (I received invoice last week)
The answer from Tesla is not clear, received "system" email from Tesla with an invoice but sales guy says wait for confirmed delivery date and then pay.
Don't want to pay huge amount if for e.g. delivery is delayed!
Thanks
Question: Do I need to pay the invoice as soon as it is received or should I wait for appointment/delivery date to assign? (I received invoice last week)
The answer from Tesla is not clear, received "system" email from Tesla with an invoice but sales guy says wait for confirmed delivery date and then pay.
Thanks
D-Man
If you pay 4 days before the delivery date you are OK. The payment must be processed by Tesla upon the delivery date, so give them a few days extra.d-man schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:45:
Hi Community,
Thanks
Mooi om te lezen dat LR dus ook al uitgeleverd gaat worden. Op de Tesla website staat nu ook een levertijd van 2-6 weken voor zowel een nieuwe RWD als LR.Sjagga schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:52:
Ook hier kenteken met een X mogen ontvangen, voor de M3 LR op te halen op 31 oktober (Utrecht). Het schip is er inmiddels ook bijna
Ondertussen is mijn verwachte levering (met trekhaak) van 29 oktober - 5 december verschoven naar 15 november - 31 december. Ik wacht wel rustig af en kijk uit naar de foto's binnenkort
Leveringsafspraak M3 Highland in Groningen op 26 oktober
Dit is wel bijzonder, is voor het eerst dat ik ze zie communiceren in weken. Positieve ontwikkeling wat mij betreft. Ook de trekhaak springt niet meer naar februari-maart.V burgerking schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:05:
[...]
Mooi om te lezen dat LR dus ook al uitgeleverd gaat worden. Op de Tesla website staat nu ook een levertijd van 2-6 weken voor zowel een nieuwe RWD als LR.
Fingers crossed!
Ik heb niks kunnen vinden hierover, dus nee. En vandaar mijn vraag. Of is vragen stellen verbodenTaro schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:32:
[...]
Dat is hét onderwerp van dit topic, mag hopen dat je ook iets hebt teruggelezen?
Met trekhaak is de site opeens weer aangepast naar 2-6 weken ipv jan/Feb inderdaad. In de app van mijn leasemaatschappij staat verwachte levering 30 okt (stealth gray rwd met trekhaak). Hopelijk klopt die info. 6 okt besteld.
Natuurlijk mag je vragen stellen, maar als je geen ervaringen rondom de levering kunt vinden in het leveringstopic dan moet je waarschijnlijk iets beter zoeken-Morris- schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:32:
[...]
Ik heb niks kunnen vinden hierover, dus nee. En vandaar mijn vraag. Of is vragen stellen verboden.
Onzin. Er zijn een aantal kleine verschillen, waaronder meer speakers in LR.apvanderwaal schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:05:
[...]
Kun je je leveringlocatie later nog aanpassen?
Ik dacht dat de Highland modellen alleen in Tilburg afgeleverd werden. Maar lees hier net iemand over Utrecht beginnen.
Groningen (waar ik woon) had mij al gebeld dat ik ook bij hun terecht kon (stond nog in hun systeem nav. een proefrit een week eerder). Maar dat vervoer dan vanaf Tilburg met een vrachtwagen zou zijn en ik dus de auto een week later in ontvangst moest nemen. Dat was het voor mij niet waard
Ik dacht dat de Highland modellen alleen in Tilburg afgeleverd werden. Maar lees hier net iemand over Utrecht beginnen.
Groningen (waar ik woon) had mij al gebeld dat ik ook bij hun terecht kon (stond nog in hun systeem nav. een proefrit een week eerder). Maar dat vervoer dan vanaf Tilburg met een vrachtwagen zou zijn en ik dus de auto een week later in ontvangst moest nemen. Dat was het voor mij niet waard
Ik neem de auto wel in Groningen in ontvangst, pokke eind naar Tilburg, ik heb wel geduldFidelity schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:57:
Als je de verkoopscijfers van EV’s in Duitsland ziet, dan snap ik wel waarom de leveringen nu zo vlot gaan.
De verkoop van de Y is met 69% gezakt tov september 2022, en die trend is bij alle EV’s zichtbaar door het verminderen/weg vallen van subsidies.
Ik had niet verwacht dat de duitsers voor een paar duizend euro ineens hun bestelgedrag zo snel zouden aanpassen.
In elk geval, geen goede trend voor de electromobiliteit.
De verkoop van de Y is met 69% gezakt tov september 2022, en die trend is bij alle EV’s zichtbaar door het verminderen/weg vallen van subsidies.
Ik had niet verwacht dat de duitsers voor een paar duizend euro ineens hun bestelgedrag zo snel zouden aanpassen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dan gaan we de cijfers in België vanaf begin 2024 zien stijgen met de 5k eur subsidie voor wagens onder de 40k. Spijtig voor Tesla natuurlijk dat geen enkel model onder de subsidiegrens kent.Tommie12 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:05:
Als je de verkoopscijfers van EV’s in Duitsland ziet, dan snap ik wel waarom de leveringen nu zo vlot gaan.
De grootste drijfveer in België zal niet die subsidie zijn, want die is enkel geldig voor particulieren, en er zijn nog echt niet zo veel mensen die bedragen van bijna 40k betalen voor een kleine auto. Onder de 40k vind je bv de Corsa voor 36k. Geen idee of die nu aan 31k ineens vlot besteld gaat worden.LucLey schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:09:
[...]
Dan gaan we de cijfers in België vanaf begin 2024 zien stijgen met de 5k eur subsidie voor wagens onder de 40k. Spijtig voor Tesla natuurlijk dat geen enkel model onder de subsidiegrens kent.
Voor bedrijfswagens liggen de kaarten anders. Sinds 1/7 geldt dat voor alle nieuwe bestellingen de brandstof niet meer fiscaal aftrekbaar is wat betekent dat alle nieuwe bedrijfswagens electrisch zijn.
Daar moet Tesla wel van profiteren.
Yup : tot eind juni kon je in België nog profiteren van een fiscaal voordeel tov hybride. Dus er zijn toen nog heel veel bedrijven die snel geschakeld hebben en richting hybride zijn gegaan.Tommie12 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:17:
[...]
De grootste drijfveer in België zal niet die subsidie zijn, want die is enkel geldig voor particulieren, en er zijn nog echt niet zo veel mensen die bedragen van bijna 40k betalen voor een kleine auto. Onder de 40k vind je bv de Corsa voor 36k. Geen idee of die nu aan 31k ineens vlot besteld gaat worden.
Voor bedrijfswagens liggen de kaarten anders. Sinds 1/7 geldt dat voor alle nieuwe bestellingen de brandstof niet meer fiscaal aftrekbaar is wat betekent dat alle nieuwe bedrijfswagens electrisch zijn.
Daar moet Tesla wel van profiteren.
Maar vanaf nu zal die focus op full electrisch gaan liggen.
Iemand trouwens enig idee hoe ik contact op kan nemen met Tesla via e-mail/chat/contactformulier? Wil niet een specifieke locatie contacteren.
In de bestel mail van de leasemaatschappij werd namelijk gezegd dat de Tesla wordt geleverd bij Tesla Amsterdam Zuid-Oost en wil graag van Tesla weten of dit ook echt het geval is, aangezien Tilburg naar mijn weten de standaard locatie is en Tilburg ook nog eens een stuk dichterbij is voor mij. En nu ik een VIN heb zullen ze vast wel kunnen zien waar de Tesla geleverd gaat worden.
In de bestel mail van de leasemaatschappij werd namelijk gezegd dat de Tesla wordt geleverd bij Tesla Amsterdam Zuid-Oost en wil graag van Tesla weten of dit ook echt het geval is, aangezien Tilburg naar mijn weten de standaard locatie is en Tilburg ook nog eens een stuk dichterbij is voor mij. En nu ik een VIN heb zullen ze vast wel kunnen zien waar de Tesla geleverd gaat worden.
Inloggen met je tesla account en dan middels het vragen menu je vraagstellen.Simone96 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:09:
Iemand trouwens enig idee hoe ik contact op kan nemen met Tesla via e-mail/chat/contactformulier? Wil niet een specifieke locatie contacteren.
Dat het onderwerp niet helemaal aansluit maakt niet veel uit. Mijn ervaring is dat ze ( niet al te snel helaas ) contact met je opnemen.
https://www.tesla.com/nl_NL/contactus
Het eerste schip met refresh model 3 is aangekomen in Zeebrugge:
https://twitter.com/LucWa.../1714222866659516816?s=19
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Bij mij is het Utrecht, volgende week donderdag. Heb ik niks voor gedaan - sterker nog, de medewerker van Tesla aan de telefoon zwo dat het waarschijnlijk Tilburg zou worden.Fidelity schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:57:
Niet zijwaarts in Suez, checkspartacusNLD schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:02:
Het eerste schip met refresh model 3 is aangekomen in Zeebrugge:
Niet in de fik, check
Top!
Morgen ophalen in ZeebruggeDutchlimits schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:18:
[...]
Niet zijwaarts in Suez, check
Niet in de fik, check
Top!
Dat is pas snel!
Pic's or it didn't happen!
Zie nu ook dat in de configuratie bij levertijden niet meer in maanden maar in weken wordt gecommuniceerd. Bij de model 3 staat nu bijvoorbeeld ''leverbaar binnen 2-6 weken''
Helaas pas 27e in TilburgTommie12 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:15:
[...]
Dat is pas snel!
Pic's or it didn't happen!

Nu de boot is aangekomen in Zeebrugge begint het wel een beetje te kriebelen. Ik heb via de LM een M3 LR besteld (zwart, zwart). Ik heb al even een VIN nummer en verwachte levering is tussen 29 oktober en 12 november. Echter heb ik nog geen SMS mogen ontvangen om een afspraak te maken. Zijn er al mensen die een LR hebben besteld die al wel een afspraak hebben kunnen maken?
Jazeker, LR/AWD, ook zwart/zwart, 19", zonder trekhaak. Op 5 oktober de SMS voor een afspraak mogen ontvangen, 31 oktober ophalen (Utrecht).Royke199 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:31:
Nu de boot is aangekomen in Zeebrugge begint het wel een beetje te kriebelen. Ik heb via de LM een M3 LR besteld (zwart, zwart). Ik heb al even een VIN nummer en verwachte levering is tussen 29 oktober en 12 november. Echter heb ik nog geen SMS mogen ontvangen om een afspraak te maken. Zijn er al mensen die een LR hebben besteld die al wel een afspraak hebben kunnen maken?
Mijn LM bestelde ook via Ams zuidoost. Ophaal locatie is Utrecht geworden. Ik belde met een vraag of het kan worden aangepast naar Amsterdam. Toen zeiden ze dat het niet mogelijk was.Simone96 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:09:
Hier hetzelfde, maar ook nog geen SMS.Royke199 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:31:
Denk eerlijk gezegd dat deze pas op de volgende boot staan. Die komt normaal eind oktober aan
Ik ga voor de time being maar even buurten bij Tesla Groningen waar er donderdag en vrijdag eentje staat
Hoe weet je dit? Zou wel fijn zijn. Begreep dat mijn LM niet uitlevert in dec.zwasie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:53:
[...]
Hier hetzelfde, maar ook nog geen SMS.
Denk eerlijk gezegd dat deze pas op de volgende boot staan. Die komt normaal eind oktober aan
Doen (of deden) veel leasemij's niet. Rond halverwege november al niet meer. Door in januari uit te leveren ipv december lijkt de auto een jaar jonger en dat is gunstig voor de restwaarde.renz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:50:
[...]
Hoe weet je dit? Zou wel fijn zijn. Begreep dat mijn LM niet uitlevert in dec.
Bij mij is vandaag de verwachte afleverdatum veranderd.
Er stond gisteren nog: 2 tot 6 weken.
Is nu veranderd naar: 26 januari - 10 april
Vorige week besteld door LM.
Gaat om een standaard stealth grey, zonder extras.
Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.
Komt dat niet eerder door een lever-restrictie vanuit de LM zelfSerpz0r schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:56:
Je zou met uw VIN kunnen vragen aan tesla waar uw wagen is. Nu kan het zijn dat je wel wat geduld moet hebben , ze antwoorden niet altijd heel snel.renz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:50:
[...]
Hoe weet je dit? Zou wel fijn zijn. Begreep dat mijn LM niet uitlevert in dec.
en als het om Lease-wagen gaat, moet je sowieso rekening houden met de eisen van een LM. Zoals hierboven staat, kan het goed zijn dat de lease-firma liever geen afhaling in November of December heeft. En dan geven ze jouw wagen gewoon vrij en is het wachten op een nieuwe VIN.
inderdaad, hetzelfde hier sinds vanochtend. wat Zwasie al aangaf, Lijkt mij er inderdaad op dat de LM hier iets mee te maken heeft.Serpz0r schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:56:
volgens de radar lijkt het erop dat er morgen nog een schip aankomt. Kan zomaar zijn dat dit dus weer verandert vrijdag
Zojuist Tesla sms om de gemaakte afleverafspraak op 24-10 nog eens extra te bevestigen. Had eigenlijk gehoopt op 't kenteken, maar die is helaas nog steeds niet bekend.
Dat tweede schip komt uit de VS, daar zullen alleen Model S en X op staan.renz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:19:
[...]
inderdaad, hetzelfde hier sinds vanochtend. wat Zwasie al aangaf, Lijkt mij er inderdaad op dat de LM hier iets mee te maken heeft.
volgens de radar lijkt het erop dat er morgen nog een schip aankomt. Kan zomaar zijn dat dit dus weer verandert vrijdag
Model 3 komt uit Shanghai, en Model Y vooral uit Berlijn, maar ook ten dele uit Shanghai.
YupTommie12 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:45:
[...]
Dat tweede schip komt uit de VS, daar zullen alleen Model S en X op staan.
Model 3 komt uit Shanghai, en Model Y vooral uit Berlijn, maar ook ten dele uit Shanghai.
Op deze site kan je nog steeds een document vinden , waarin je kan zien welk schip vanwaar komt. En voor degene die een model 3 verwachten moet je inderdaad enkel maar naar schepen kijken die vanuit China komen
https://tesla360.nl/welke...naar-nederland-en-belgie/
LM communiceerde gisteren nog naar mij juist 30 novemberzwasie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:40:
[...]
Komt dat niet eerder door een lever-restrictie vanuit de LM zelf

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.
Ah, zojuist ook sms met kenteken en meldcode binnenInZane schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:27:
Zojuist Tesla sms om de gemaakte afleverafspraak op 24-10 nog eens extra te bevestigen. Had eigenlijk gehoopt op 't kenteken, maar die is helaas nog steeds niet bekend.
Bij mij levering 27e en wel al het kenteken binnen, je kan even de dichtstbijzijnde dealer bellen die kunnen hem soms al eerder zien.InZane schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:27:
Dat is gek:
Ik heb een RN nummer in de app
Model3
Nog geen VIN nummer
Verwachte levering was 2-6 weken
En vanaf vandaag staat er:
Verwachte levering: 24 januarie-8 april...
Weten we hoe dat kan?
Bedankt!
Model3
Nog geen VIN nummer
Verwachte levering: 24 januarie-8 april...
Weten we hoe dat kan?
Bedankt!
Privé of via LM, als het LM is, wanneer mag de auto dan worden uitgeleverd? Wanneer besteld? Die 2-6 weken alleen op de website gezien? Toevallig trekhaak meebesteld?cautje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:58:
Dat is gek:
Model3
Nog geen VIN nummer
Verwachte levering: 24 januarie-8 april...![]()
Weten we hoe dat kan?
Bedankt!
Precies hetzelfde hier, LM had gisteren nog 30 november gezegd, dat is circa 6 weken, staat nu ook 26 jan - 10 april.cautje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:58:
Dat is gek:
Model3
Nog geen VIN nummer
Weten we hoe dat kan?
Bedankt!
Verwacht dat dit in de komende week wel weer zal veranderen.cautje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:58:
Dat is gek:
Model3
Nog geen VIN nummer
Weten we hoe dat kan?
Bedankt!
Hier ook een nieuwe verwachte levering in januari-april. Origineel 14 juli besteld, uiteindelijk pas 29 september omgezet naar Highland LR + trekhaak. Geen restricties vanuit LM. We wachten weer 'rustig' af...
Hij is 1 oktober besteld en per 1 november loopt mijn huidige lease af.SiErRa schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:01:
[...]
Privé of via LM, als het LM is, wanneer mag de auto dan worden uitgeleverd? Wanneer besteld? Die 2-6 weken alleen op de website gezien? Toevallig trekhaak meebesteld?
De 2-6 weken stonden in de tesla app waar nu de nieuwe datum staat.
idd met trekhaak.
Ze worden in China gemaakt, en zijn vervolgens een paar weken met de boot onderweg en dan moeten ze nog vanaf Zeebrugge naar Nederland komen.cautje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:28:
[...]
Hij is 1 oktober besteld en per 1 november loopt mijn huidige lease af.
De 2-6 weken stonden in de tesla app waar nu de nieuwe datum staat.
idd met trekhaak.
Dus 2-6 weken kan eigenlijk alleen als er een niet gereserveerde auto in de door jouw gekozen configuratie al op de boot staat.
En in dit topic, of het M3/MY topic is al langskomen dat er weinig / geen auto's op de boten lijken te staan met een trekhaak. Een aantal mensen hebben bij hun bestellen de trekhaak ook laten verwijderen om de auto eerder te krijgen, en dit vervolgens achteraf te doen.
ok, bedankSiErRa schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:37:
[...]
Ze worden in China gemaakt, en zijn vervolgens een paar weken met de boot onderweg en dan moeten ze nog vanaf Zeebrugge naar Nederland komen.
Dus 2-6 weken kan eigenlijk alleen als er een niet gereserveerde auto in de door jouw gekozen configuratie al op de boot staat.
En in dit topic, of het M3/MY topic is al langskomen dat er weinig / geen auto's op de boten lijken te staan met een trekhaak. Een aantal mensen hebben bij hun bestellen de trekhaak ook laten verwijderen om de auto eerder te krijgen, en dit vervolgens achteraf te doen.
Dat had ik idd al gelezen.
Maar vreemd dat er eerst 2-6 weken stond en nu later.
Helemaal in het begin stond er januarie -februarie
Inmiddels kenteken ontvangen. (highland) - en dus 26 okt afhalen.
[ Voor 38% gewijzigd door Dutchlimits op 18-10-2023 15:31 ]
Ik vermoed dat de LM ze liever niet tegen het eind van het jaar willen hebben maar begin volgend jaar. Kenteken staat dan op 2024 en dat komt bij einde lease bij verkoop van de auto net even beter uit
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Kenteken nu ook binnen, over exact 2 weken ophalen in Tilburg. Nog tips waar op te letten bij afhalen in Tilburg?
Zoeken op Tesla model 3 checklist delivery day. Ik kwam dit tegen:Travian schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:33:
Kenteken nu ook binnen, over exact 2 weken ophalen in Tilburg. Nog tips waar op te letten bij afhalen in Tilburg?
https://www.teslamagazine..._3_delivery_checklist.pdf
https://github.com/mykeln...ster/model_3_checklist.md
Deze lijsten zullen vast nog niet bijgewerkt zijn voor het highland model natuurlijk.
[ Voor 16% gewijzigd door spartacusNLD op 19-10-2023 14:10 ]
Eindfactuur vandaag ontvangen maar nog geen afleverdatum of kenteken. Ik neem aan dat het verstandig is daar even op te wachten voor de eindfactuur te voldoen.
Bij 'Wat moet ik meenemen voor levering' staat ook dit punt:
- Kopie van uw huidige autoverzekeringsbewijs (of bewijs van Tesla-polis, indien vereist)
Bedoelen ze daarmee het bewijs van verzekering (groene kaart) van de nieuwe model 3? Moet ik die van de verzekering krijgen op het moment dat ik de verzekering afsluit?
- Kopie van uw huidige autoverzekeringsbewijs (of bewijs van Tesla-polis, indien vereist)
Bedoelen ze daarmee het bewijs van verzekering (groene kaart) van de nieuwe model 3? Moet ik die van de verzekering krijgen op het moment dat ik de verzekering afsluit?
Vraagje:
Is de catalogusprijs de aanschafwaarde (Subtotaal voertuig + Bestemmings/documentatiekosten + recyclingsbijdrage)? Of enkel het subtotaal van het voertuig?
Ik heb het aan een aantal collega's gevraagd maar krijg wisselende antwoorden terug
.
Is de catalogusprijs de aanschafwaarde (Subtotaal voertuig + Bestemmings/documentatiekosten + recyclingsbijdrage)? Of enkel het subtotaal van het voertuig?
Ik heb het aan een aantal collega's gevraagd maar krijg wisselende antwoorden terug
Is your question regarding SEPP subsidy - what catalog price to consider?chiefer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:20:
Vraagje:
Ik heb het aan een aantal collega's gevraagd maar krijg wisselende antwoorden terug.
Then it is without delivery and documentation costs.
(Sorry for replying in English, dutch is not that good)
D-Man
Voor zover ik weet is de cataloguswaarde hetzelfde als de fiscale waarde, dat wil zeggen de kosten van voertuig + belasting + BPM op moment van op kenteken zetten. Dus exclusief kosten rijklaar maken en wat je nog meer kan bedenken.chiefer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:20:
Vraagje:
Ik heb het aan een aantal collega's gevraagd maar krijg wisselende antwoorden terug.
Ik heb het nog even dubbel gechecked aan de hand van mijn ontvangen kenteken en de Tesla configurator en de catalogus-/fiscale waarde is inderdaad exclusief de documentie/bestemmings/recycling-bijdragen.
Toen wij de vorige maand de Tesla ophaalde, werd er niet naar de verzekering gevraagd.Falch schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:13:
Voor zover als ik begrepen heb is dat wel zo als je een auto bij hen inruilt en inlevert op de dag dat de nieuwe afgeleverd wordt. De reden waarom dat zo zou zijn, weet ik niet
[ Voor 4% gewijzigd door Megat op 19-10-2023 16:09 ]
Ah prima, klinkt logisch.Megat schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:08:
[...]
Toen wij de vorige maand de Tesla ophaalde, werd er niet naar de verzekering gevraagd.
Voor zover als ik begrepen heb is dat wel zo als je een auto bij hen inruilt en inlevert op de dag dat de nieuwe afgeleverd wordt. De reden waarom dat zo zou zijn, weet ik niet
Hier de originele order op 10 juli 2023 met als doel levering in december 2023. Destijds (nog 2023 order) werd levering geschat op eind januari 2024. Nu zie ik de Tesla Model 3 in de app staan met levering tussen 1 januari en 1 maart. En ook dat waardeloze RN nummer.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Voor de mensen die aan het wachten zijn, vandaag zeker 6 volgeladen trucks met alleen maar M3 Highlands tegengekomen tussen Middelburg en de Moerdijkbrug. Ze zijn onderweg!
Veel plezier ermee, ik "moet" nog een jaar mijn mijn 2019 M3.
[ Voor 15% gewijzigd door Jeroen797 op 19-10-2023 19:50 ]
Weet niet of dit bij levering hoort maar deze Maleisische reviewer heeft het over panelgaps bij 3.16

https://youtu.be/eF5E_ncv-1c
Valt mee of?
![]() | ![]() | ![]() |
Valt mee of?
[ Voor 75% gewijzigd door Asbes op 19-10-2023 20:55 ]
Fikse panelgaps..Asbes schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:52:
Weet niet of dit bij levering hoort maar deze Maleisische reviewer heeft het over panelgaps bij 3.16
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Valt mee of?
Jup:Jeroen797 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:50:
Voor de mensen die aan het wachten zijn, vandaag zeker 6 volgeladen trucks met alleen maar M3 Highlands tegengekomen tussen Middelburg en de Moerdijkbrug. Ze zijn onderweg!
:strip_exif()/f/image/M8vaw11EMlJHS2c1kZuQp7MA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wzl7g7lo17TB2iytlYZeq8Pi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QZe8jZ4wvcstrNpcLdOCEMq9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Op https://tesla-updates.github.io/ & https://fmossott.github.io/TeslaCarriersMap/ kan je schepen volgen die Tesla's vervoeren. Staat je auto mogelijk op een Hoegh schip? Dan kan je hier je VIN invoeren om dat te controleren: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo.
Heb je een VIN / leverdatum ontvangen? Vermeld dan de betreffende configuratie en besteldatum ook even, dat geeft andere wachtenden ook een idee over waar ze mogelijk rekening mee kunnen houden.
Er komen regelmatig klachten over bepaalde leasemaatschappijen langs, als de oorzaak niet bij Tesla ligt, maar bij de LM, dan graag in het Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 bespreken, niet hier.
Wil je graag weten wanneer jouw Tesla geleverd wordt? Door de grote belangstelling voor de Model 3 & Y is het erg druk bij Tesla. Zowel aan de telefoon en via de chat is er vaak geen doorkomen aan. In dit topic kunnen we je daar helaas niet bij helpen. Lees de OP om te leren hoe het proces in zijn werk gaat en oefen vooral geduld. Het heeft geen zin om te vragen naar verwachte levertijden, doorlooptijden en aflevermomenten.
* Het is expliciet *niet* de bedoeling om privégegevens van Tesla-medewerkers te delen! Geen telefoonnummers, geen e-mailadressen en al helemaal géén namen. *
Bij elkaar vragen welke medewerkers het snelst het leukst of het aardigst zijn is dus absoluut uit den boze.
Het grote Tesla topic - deel 2 voor alle Tesla vragen en opmerkingen, dit topic gaat over de levering.
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic voor het zo goedkoop mogelijk laden van je Tesla na levering.
Op https://tesla-updates.github.io/ & https://fmossott.github.io/TeslaCarriersMap/ kan je schepen volgen die Tesla's vervoeren. Staat je auto mogelijk op een Hoegh schip? Dan kan je hier je VIN invoeren om dat te controleren: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo.
Heb je een VIN / leverdatum ontvangen? Vermeld dan de betreffende configuratie en besteldatum ook even, dat geeft andere wachtenden ook een idee over waar ze mogelijk rekening mee kunnen houden.
Er komen regelmatig klachten over bepaalde leasemaatschappijen langs, als de oorzaak niet bij Tesla ligt, maar bij de LM, dan graag in het Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 bespreken, niet hier.
Wil je graag weten wanneer jouw Tesla geleverd wordt? Door de grote belangstelling voor de Model 3 & Y is het erg druk bij Tesla. Zowel aan de telefoon en via de chat is er vaak geen doorkomen aan. In dit topic kunnen we je daar helaas niet bij helpen. Lees de OP om te leren hoe het proces in zijn werk gaat en oefen vooral geduld. Het heeft geen zin om te vragen naar verwachte levertijden, doorlooptijden en aflevermomenten.
* Het is expliciet *niet* de bedoeling om privégegevens van Tesla-medewerkers te delen! Geen telefoonnummers, geen e-mailadressen en al helemaal géén namen. *
Bij elkaar vragen welke medewerkers het snelst het leukst of het aardigst zijn is dus absoluut uit den boze.
Het grote Tesla topic - deel 2 voor alle Tesla vragen en opmerkingen, dit topic gaat over de levering.
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic voor het zo goedkoop mogelijk laden van je Tesla na levering.