Afgelopen vrijdag in de sneeuwstorm (lichtelijk overdreven) onze blauwe Model Y rwd 19” met trekhaak opgehaald in Tilburg. Ik zal hier onze ervaring beschrijven.
Een paar minuten na half 4 liepen wij naar binnen en meldden ons bij de balie. We waren iets te laat, maar dit was geen probleem en we konden zo doorlopen naar onze auto na een korte uitleg en het zetten van 2 handtekeningen.
Eerste indruk: wauw! Deze machtige koets is van ons! (Privé gekocht, nog niet eerder een nieuwe auto gekocht). Achteraf heel blij dat we onze witte bestelling om hebben geruild naar het blauwe voorraadmodel met wit interieur. Het blauw vinden wij erg mooi en het was ook nog eens de enige blauwe Y die er stond, op een blauwe 3 na.
De panel gaps waren voor zover ik heb kunnen ontdekken perfect. Ook in het interieur zag niks er scheef uit, alles was top. De lak daarentegen niet. Rechts voor, niet ver van de koplamp, zat er een flinke schaaf(?) kras achtig in de verf. Die had ik gemist, gelukkig is mijn vriendin scherp. Dit hebben we aangegeven, waarna de auto meteen is meegenomen om te polijsten. 5 minuten later hadden we een puntgave auto.
Verder merkte ik op dat het links voor het raam niet dicht wilde blijven. Als ik hem helemaal omhoog deed, kwam deze meteen weer een paar centimeter naar beneden. Ook dit aangegeven en de oplossing was het motortje resetten door meerdere keren, snel achter elkaar het raam omhoog proberen te doen. Volgens de medewerker kwam dit omdat het rubber nog wat stug is en uit voorzorg kan de auto dit dan doen om het raam heel te houden. Verder heb ik hier geen last meer van gehad, hoop dat dit zo blijft.
Dat waren de enige 2 punten. Mobiels gekoppeld, wat instellingen aangepast (die ik achteraf weer opnieuw mocht doen ondanks dat ik dit hier al ergens had gelezen

) en gaan met die banaan! De rit terug was heerlijk. Na ongeveer 10 minuten was het systeem gekalibreerd (tijdens het kalibreren staat er een melding op het scherm) werkte de Autopilot. We hebben de basis, maar ik merk nu al dat dit meer dan voldoende is.
Over het rijgedrag zit ik nog met 1 puntje. Op snelheden vanaf ongeveer 100 km/h trilt de auto wat. Dit voel je in de zitting en in het stuur. Ook niet continu, maar wel een groot deel van de tijd. Het is niet verschrikkelijk, maar wel vervelend op een lange rit. Ik vraag me af of dit door de te harde banden komt (koud 3.1/3.2 bar terwijl 2.9 voorgeschreven staat) of dat deze niet goed afgesteld zijn. Ik ga er nog wat lucht uithalen om te kijken of dit de oplossing is, anders schiet ik er een afspraak voor in.
Kortom, een goede ervaring met afleveren en we zijn super blij met de auto! Ons voorraadmodel was dus ook helemaal nieuw, 6 km op de teller.