Veel rijplezier allemaal. Zijn er meerdere die geen sms hebben gehad voor dit jaar ?
Bedankt Fusuy_23Fusuy_23 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:30:
Veel rijplezier allemaal. Zijn er meerdere die geen sms hebben gehad voor dit jaar ?
Ik vind het echt heeel sneu voor je vanwege die 10k regeling..
Helaas inderdaad, valt niet veel aan te doen. Ze hebben het in ieder geval wel geprobeerd.Bekir155 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:38:
[...]
Bedankt Fusuy_23![]()
Ik vind het echt heeel sneu voor je vanwege die 10k regeling..
Kom net van Tesla vandaan, netjes kwart voor 2 in de rij (afspraak om 14:00). Rond 14:30 eindelijk in de buurt van de ingang. Word ik gebeld dat mijn auto schade heeft opgelopen.. wordt dus niet uitgeleverd vandaag. Mocht hem ook niet eens bekijken wat er nu allemaal beschadigd is. Wel een oude model S meegekregen voor in de tussentijd. Die sta ik nu te superchargen want accu was ver leeg
Vergelijk je nou echt je nieuwe aanwinst met een oude Ioniq?Stefanovic45 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:35:
[...]
Haha ik kwam om 20.30 uur nog aan. De laatste was je dus niet 🤪 Ben rond half 10 weg gegaan en toen waren er verder ook geen klanten meer. Trein had flinke vertraging dus ik was behoorlijk te laat. Maar gelukkig waren er nog genoeg mensen.
Maar hij staat op de oprit 😎 Levering ging super. Erg tevreden over de bouwkwaliteit, vind de afwerking luxer en beter dan op mijn oude Ioniq 28kWh. Ben ook erg te spreken over de kleur, mooie witte kleur.
Meen je niet. Wat kloten man! Hoop dat 't snel opgelost is.TeslaRS schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:33:
Kom net van Tesla vandaan, netjes kwart voor 2 in de rij (afspraak om 14:00). Rond 14:30 eindelijk in de buurt van de ingang. Word ik gebeld dat mijn auto schade heeft opgelopen.. wordt dus niet uitgeleverd vandaag. Mocht hem ook niet eens bekijken wat er nu allemaal beschadigd is. Wel een oude model S meegekregen voor in de tussentijd. Die sta ik nu te superchargen want accu was ver leeg
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Trilling zal ook meer veroorzaakt worden door lang stilstaan. Daardoor krijg je een vervorming (vlak kantje), dat weggaat door de banden eens goed warm te rijden, of over langere tijd wegtrekt.1Mark schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:30:
[...]
Had mijn EV6 ook, die ook met een lange boottocht in EU is aangekomen. Het verhaal dat die lange tocht invloed heeft klopt wel, want na een paar duizend km was de trilling verdwenen..
Trillingen door een platte kant los je niet op met uitlijnen. Dat is ofwel nieuwe banden monteren of wat geduld en regelmatig rijden met de juiste druk.t!n0 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:48:
Ik lees overigens veel over trillingen, lijnt Tesla de wielen/wagen standaard niet goed uit?
Ik breng zelf mijn auto's altijd meteen na aankoop naar de uitlijner/bandenboer en plan een detailing afspraak in voor lakbescherming, zo heb je jaren plezier van je wagen met het optimale weggedrag/verbruik en looks.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Alleen wat betreft bouwkwaliteit en luxe uitstraling ja. Meer omdat Telsas nog wel eens de stempel hebben dat de afwerking niet goed is en er kwalitetsissues zijn. Voor mij totaal het tegenovergestelde juist, dat is wat mij betreft tijds onafhankelijk.turkeyhakan schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:36:
[...]
Vergelijk je nou echt je nieuwe aanwinst met een oude Ioniq?
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Vanmiddag mijn Model Y opgehaald. Kleine rij buiten maar dat was ook wel weer gezellig met mensen met de zelfde stemming. Met 30 minuten waren we aan de beurt. Door een super vriendelijk man geholpen die zichtbaar er wel een beetje doorheen zat. In de hal kreeg ik te horen dat mijn auto nog bij de wasstraat stond en we plaats konden nemen in de wachtruimte. Met 10min kwam hij aanrijden en mochten we hem gelijk meenemen.
Had een alleen een vraag over de notificatie die in beeld stond die ik niet wegkreeg. Bij navragen nog even kort een goed gesprek gehad met iemand die normaal de inkoop doet bij Tesla. Al met al reden we een uurtje later naar buiten Zoals ik hier vaker heb gelezen klopt de georganiseerde chaos als omschrijving goed.
Super blij met de wagen en bedankt voor alle updates die ik hier gekregen heb!
Had een alleen een vraag over de notificatie die in beeld stond die ik niet wegkreeg. Bij navragen nog even kort een goed gesprek gehad met iemand die normaal de inkoop doet bij Tesla. Al met al reden we een uurtje later naar buiten Zoals ik hier vaker heb gelezen klopt de georganiseerde chaos als omschrijving goed.
Super blij met de wagen en bedankt voor alle updates die ik hier gekregen heb!
Ben benieuwd hoeveel er in totaal nog zijn afgeleverd de laatste dagen. Moest even denken aan een artikel in het FD onlangs "Tesla uit de gratie bij leaserijder", maar die hadden dus alleen de data t/m november. Deze maand (of eigenlijk de laatste week) zal Tesla waarschijnlijk nog wel richting top 5 helpen, in elk geval van de elektrische auto's...
Anyway, allemaal de beste wensen en rijplezier in 2023!
TeslaRS schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:33:
:strip_exif()/f/image/SfC1DxBoIAxPWILuLdhzCECS.jpg?f=fotoalbum_large)
De gekte van 2019 is er echt niet geweest. Begrijpelijk ook natuurlijk gezien de wijzigingen in de bijtelling. Daarnaast heeft Tesla ook maar bepaalde voorraad en waarschijnlijk vanwege wederom de wijziging in bijtelling die landen om ons heen wellicht niet hebben kreeg NL nog een bootje nageleverd. In die andere landen raken ze het natuurlijk ook wel kwijt en als er toch geen belastingdruk op zit komen die gewoon een maandje later.bilgy_no1 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:51:
Ben benieuwd hoeveel er in totaal nog zijn afgeleverd de laatste dagen. Moest even denken aan een artikel in het FD onlangs "Tesla uit de gratie bij leaserijder", maar die hadden dus alleen de data t/m november. Deze maand (of eigenlijk de laatste week) zal Tesla waarschijnlijk nog wel richting top 5 helpen, in elk geval van de elektrische auto's...
Volgens de rdw zijn er deze maand 1541 Model Y’s op kenteken gezet.
Tesla is dit jaar overall op plek 7 geëindigd.
1. KIA (6641 voertuigen)
2. Volkswagen
3. Peugeot
4. Audi
5. Skoda
6. BMW
7. Tesla (4066 voertuigen)
[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 31-12-2022 21:05 ]
31 december mist nog in de RDW data. (300-500 registraties), 30 december is net toegevoegd en totaal staat op 1997 voor december voor de Model Y (2350 voor Tesla) en 3634 voor 2022 (4593 voor Tesla).GeeMoney schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:54:
[...]
De gekte van 2019 is er echt niet geweest. Begrijpelijk ook natuurlijk gezien de wijzigingen in de bijtelling. Daarnaast heeft Tesla ook maar bepaalde voorraad en waarschijnlijk vanwege wederom de wijziging in bijtelling die landen om ons heen wellicht niet hebben kreeg NL nog een bootje nageleverd. In die andere landen raken ze het natuurlijk ook wel kwijt en als er toch geen belastingdruk op zit komen die gewoon een maandje later.
Volgens de rdw zijn er deze maand 1541 Model Y’s op kenteken gezet.
Tesla is dit jaar overall op plek 7 geëindigd.
1. KIA (6641 voertuigen)
2. Volkswagen
3. Peugeot
4. Audi
5. Skoda
6. BMW
7. Tesla (4066 voertuigen)
[ Voor 6% gewijzigd door n0pe op 31-12-2022 22:20 ]
Tot vanochtend 09:00 uur inderdaad.n0pe schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:12:
[...]
31 december mist nog in de RDW data. (300-500 registraties), 30 december is net toegevoegd en totaal staat op 1997 voor december voor de Model Y (2350 voor Tesla) en 3634 voor 2022 (4593 voor Tesla).
Om op plek 6 te komen moeten ze er in ieder geval 1000 op kenteken hebben gezet vandaag en BMW dan niets. Morgen weten we het
Hoeveel tijd zit er typisch tussen bestelling en productie van een Tesla? Als je een VIN ontvangt, wordt de wagen in productie genomen?
MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage
VIN toewijzing is meestal (altijd?) als de auto gebouwd is en onderweg is naar NL. Productie is in batches.braek schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:49:
Hoeveel tijd zit er typisch tussen bestelling en productie van een Tesla? Als je een VIN ontvangt, wordt de wagen in productie genomen?
Niet zo gek, toch? Je krijgt steeds meer keus bij andere merken en Tesla wordt overall gezien als niet de meest mooie auto. Tel hierbij op dat het voordeel van de bijtelling en de meeste subsidies weg zijn en dan is Tesla echt in het nadeel. Ze zitten met de prijzen in het segment van Audi, BMW en MB. Die laatste heeft een partij orders uitstaan, niet normaal. Als dat weer op gang gaat komen dan gaan die ook gigantisch veel leveren. Maarja, dat leveren, hè?!bilgy_no1 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:51:
I don't have dreams, I have goals!!
Ze zitten met de 3SR en YSR juist niet in dat segment qua prijzen. Kijk eens naar een Ioniq 5 of een EV6 dan zijn de Tesla’s echt bang for buck.Redondo1982 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 23:14:
[...]
Niet zo gek, toch? Je krijgt steeds meer keus bij andere merken en Tesla wordt overall gezien als niet de meest mooie auto. Tel hierbij op dat het voordeel van de bijtelling en de meeste subsidies weg zijn en dan is Tesla echt in het nadeel. Ze zitten met de prijzen in het segment van Audi, BMW en MB. Die laatste heeft een partij orders uitstaan, niet normaal. Als dat weer op gang gaat komen dan gaan die ook gigantisch veel leveren. Maarja, dat leveren, hè?!
Ik kwam op een Y uit nadat ik volgende auto's bekeken en uitgesloten had
- Enyaq Business Editie + Warmtepomp = 53k (zonder TACC etc)
- ID.4 (vergelijkbaar)
- Merc EQB (Kaal + mag geen trekhaak onder)
- Ioniq 5 - 53k Connect + met warmtepomp
- EV6 -> Te klein in praktische ruimte
Daarmee was eigenlijk de Tesla ineens heel veel bang voor buck: Alle opties, veel ruimte (voor een EV) EN leverbaar.
[ Voor 21% gewijzigd door Sander op 01-01-2023 11:05 ]
Idd.Sander schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:29:
[...]
Ze zitten met de 3SR en YSR juist niet in dat segment qua prijzen. Kijk eens naar een Ioniq 5 of een EV6 dan zijn de Tesla’s echt bang for buck.
Een Model Y LR kan je vergelijken met een iX3, en dan valt de Bmw echt kaal uit voor hetzelfde geld, en met een pak minder range en zelfs prestaties.
Of je zet er een iD4 GTX naast, en dan valt die ook snel door de mand.
Een Model 3 SR is zowat vergelijkbaar met een i4 35 maar ook daar weer krijg je gewoon meer bij de Tesla.
Ik moet bekennen dat ik de voorkant niet de mooiste vind, maar van de zijkant of (schuin) van achteren vind ik de MY wel erg mooi.Redondo1982 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 23:14:
[...]
Niet zo gek, toch? Je krijgt steeds meer keus bij andere merken en Tesla wordt overall gezien als niet de meest mooie auto.
Zoals anderen al aangeven is Tesla erg scherp geprijsd, zeker met de RWD. Ik denk dat de M3 RWD iets goedkoper zou moeten zijn dan de MY RWD, maar zelfs dan.Redondo1982 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 23:14:
[...]
Niet zo gek, toch? Je krijgt steeds meer keus bij andere merken en Tesla wordt overall gezien als niet de meest mooie auto. Tel hierbij op dat het voordeel van de bijtelling en de meeste subsidies weg zijn en dan is Tesla echt in het nadeel. Ze zitten met de prijzen in het segment van Audi, BMW en MB. Die laatste heeft een partij orders uitstaan, niet normaal. Als dat weer op gang gaat komen dan gaan die ook gigantisch veel leveren. Maarja, dat leveren, hè?!
En de grote uitdaging is productie... Tesla heeft nu 1 fabriek voor de VS (Fremont) en een voor de rest van de wereld (Shanghai). Daar komen vanaf nu ook echt significante aantallen bij van Austin en Berlijn. Berlijn zit nu op ongeveer 3000 per week en gaat een extra shift invoeren.
Ik denk dat Tesla ook gewoon niet zo op NL heeft willen focussen. Tot eind augustus was van de MY alleen de LR of P bestelbaar en die zijn inderdaad duur. Maar zodra de RWD beschikbaar kwam zag je de aantallen opschieten en die komen dus nu pas op registratie.
Maar als de vloedgolf uit Berlijn op gang komt zullen de aantallen hier regelmatiger en hoger worden. De echte concurrentie is dat 100% van de markt elektrisch wordt. Bijv. over 3 jaar alleen nog maar elektrische lease. Wie kan er dan in voldoende aantallen leveren?
Ik vind zelfs de voorkant erg geslaagd. Mooier dan een M3 in elk geval, omdat de verhoudingen beter kloppen.maharens schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:20:
[...]
Ik moet bekennen dat ik de voorkant niet de mooiste vind, maar van de zijkant of (schuin) van achteren vind ik de MY wel erg mooi.
Dat is inderdaad ook de feedback die ik krijg. 'mooie auto en beter gelukt dan die lagere die je zoveel ziet'bilgy_no1 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:32:
[...]
Ik vind zelfs de voorkant erg geslaagd. Mooier dan een M3 in elk geval, omdat de verhoudingen beter kloppen.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Moet zeggen dat de infotainment, prestaties, laadmogelijkheden, range en gigantische kofferbak het voor mij deden. Wordt wel wennen aan minimalistische interieur. Ben een dash knuffelaar 😅.
Ik zat te twijfelen tussen de mercedes EQB, Skoda Enyaq en Tesla MY. Maar tesla is gewoon heer en meester in het hierboven opgenoemde. Daarnaast is prijs ook veel gunstiger als je kijkt wat je krijgt qua opties. Als de SR niet op tijd beschikbaar was gesteld kon ik wel fluiten naar een MY.
Ik zat te twijfelen tussen de mercedes EQB, Skoda Enyaq en Tesla MY. Maar tesla is gewoon heer en meester in het hierboven opgenoemde. Daarnaast is prijs ook veel gunstiger als je kijkt wat je krijgt qua opties. Als de SR niet op tijd beschikbaar was gesteld kon ik wel fluiten naar een MY.
Keek even naar de Tesla ship tracker. https://tesla-updates.github.io/
Alle schepen die in Europa waren zijn ineens weg, en ineens 2 schepen die blijkbaar een paar dagen geleden Shanghai verlaten hebben, maar nu pas zichtbaar.
De Grande California is op weg naar Singapore, en de Gold Xing naar het Suez Kanaal.
Ik ben benieuwd wanneer we nu een volgende leveringsgolf gaan zien.
Mijn order wordt waarschijnlijk op 13/1 gedeblokkeerd, en dan hoop ik dat mijn MY Lr in het blauw/wit er snel aan komt.
Alle schepen die in Europa waren zijn ineens weg, en ineens 2 schepen die blijkbaar een paar dagen geleden Shanghai verlaten hebben, maar nu pas zichtbaar.
De Grande California is op weg naar Singapore, en de Gold Xing naar het Suez Kanaal.
Ik ben benieuwd wanneer we nu een volgende leveringsgolf gaan zien.
Mijn order wordt waarschijnlijk op 13/1 gedeblokkeerd, en dan hoop ik dat mijn MY Lr in het blauw/wit er snel aan komt.
https://www.bovag.nl/Bova...ecember-2022.pdf?ext=.pdfRedondo1982 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 23:14:
[...]
3892 Model Y verkocht dit jaar, dat is een mooie score! Opvallend is de extreem lage verkoop van de Model 3. Met maar 824 stuks dit jaar is het zo’n beetje de slechtst verkopende EV in zijn klasse geworden. Ik kan dat eigenlijk niet zo goed verklaren, anders dan het cannibalisatie effect van de MY RWD. Maar die is eigenlijk pas in december gekomen. Ook eerder in het jaar stond de M3 er al slecht voor.
[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 01-01-2023 13:26 ]
Tesla heeft gewoon 50% van zijn verkoop gerealiseerd in December. Komt volgens mij door de scherp geprijsde Y RWD. Waarom zou je dan voor een 3 kiezen?JTHZZ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:24:
[...]
https://www.bovag.nl/Bova...ecember-2022.pdf?ext=.pdf
3892 Model Y verkocht dit jaar, dat is een mooie score! Opvallend is de extreem lage verkoop van de Model 3. Met maar 824 stuks dit jaar is het zo’n beetje de slechtst verkopende EV in zijn klasse geworden. Ik kan dat eigenlijk niet zo goed verklaren, anders dan het cannibalisatie effect van de MY RWD. Maar die is eigenlijk pas in december gekomen. Ook eerder in het jaar stond de M3 er al slecht voor.
Vermoedelijk toch de verhouding van LM t.o.v. de zelf kopers. Als alle LM enkel MY kopen, zakt het aantal M3's met ~65%.JTHZZ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:24:
[...]
In Duitsland is de verhouding andersom, of i.i.g. was de Model 3 de meest verkochte Tesla in 2022, volgens een recent bericht.
En of de neus van de M3 iemand niet aanstaat, er zijn enkele kits die er een spitserre variant van maakt (Unplugged Performance) of een soort Cayenne/Aventador variant (Startech of Magna Tuning). Als ze een versie zonder USS moeten gaan maken, stoppen ze vast het verschil in eigen zak.
Tesla verkoopt ook liever Ys. Volgens de berichten is de kostprijs lager dan die van een 3. Ook was de levertijd van de 3 een stuk langer dan de Y. Verder gaat de 3 natuurlijk al een hele tijd mee en is er veel meer concurrentie. Ook zullen veel mensen toch wat anders willen dan een auto die je in elke straat bijna ziet staan.JTHZZ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:24:
[...]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Vanuit Tesla bezien snap ik die keuze met de stuntprijs op de Y maar als basis voor het merk lijkt het me niet zo sterk. VW verkoopt nu al meer IDx modellen dan Tesla totaal. En de Enyaq verkoopt zelfs nog beter. Volgens mij is het voor een merk gezonder om voor ieder model een groeistrategie voor verschillende kopersgroepen te hebben ipv cannibalisatie op je runner model.Inspired schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:41:
[...]
Tesla verkoopt ook liever Ys. Volgens de berichten is de kostprijs lager dan die van een 3. Ook was de levertijd van de 3 een stuk langer dan de Y. Verder gaat de 3 natuurlijk al een hele tijd mee en is er veel meer concurrentie. Ook zullen veel mensen toch wat anders willen dan een auto die je in elke straat bijna ziet staan.
[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 01-01-2023 13:56 ]
Gewoon even omdat ik benieuwd ben naar de onderliggende data, maar bedoel je dan alleen NL of wereldwijd 2022 ? Ik kan me herinneren dat Tesla het juist beter deed dan de ID-series, maar ik kan het mis hebben. Heb je een staatje?JTHZZ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:51:
[...]
Vanuit Tesla bezien snap ik die keuze met de stuntprijs op de Y maar als basis voor het merk lijkt het me niet zo sterk. VW verkoopt nu al meer IDx modellen dan Tesla totaal. En de Enyaq verkoopt zelfs nog beter. Volgens mij is het voor een merk gezonder om voor ieder model een groeistrategie voor verschillende kopersgroepen te hebben ipv cannibalisatie op je runner model.
Tesla verkoopt gewoon alles wat ze kunnen produceren. Dus ja, waarom iets anders doen op dit moment? Om naar een levertijd van 12 maand te gaan zoals menig ander merk?JTHZZ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:51:
[...]
Vanuit Tesla bezien snap ik die keuze met de stuntprijs op de Y maar als basis voor het merk lijkt het me niet zo sterk. VW verkoopt nu al meer IDx modellen dan Tesla totaal. En de Enyaq verkoopt zelfs nog beter. Volgens mij is het voor een merk gezonder om voor ieder model een groeistrategie voor verschillende kopersgroepen te hebben ipv cannibalisatie op je runner model.
Dat doen ze goed. Maar in NL vertraagt de groei flink en verliezen ze marktaandeel en dat is in Europa nog steeds een van de vooroplopende markten. Ik heb bijna het idee dat die stuntprijs op de MY een noodgreep was om dit jaar toch nog wat aantallen in NL te kunnen wegzetten. Wat ik eerder zei, ik snap het niet zo goed, want op EV gebied lopen ze nog steeds voor.Inspired schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:05:
[...]
Tesla verkoopt gewoon alles wat ze kunnen produceren. Dus ja, waarom iets anders doen op dit moment? Om naar een levertijd van 12 maand te gaan zoals menig ander merk?
Tesla verkoopt in NL een kleine 30k auto’s van de 2 mio geproduceerde….JTHZZ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:20:
[...]
Dat doen ze goed. Maar in NL vertraagt de groei flink en verliezen ze marktaandeel en dat is in Europa nog steeds een van de vooroplopende markten. Ik heb bijna het idee dat die stuntprijs op de MY een noodgreep was om dit jaar toch nog wat aantallen in NL te kunnen wegzetten. Wat ik eerder zei, ik snap het niet zo goed, want op EV gebied lopen ze nog steeds voor.
Dat is 1,5%, dus NL is niet echt relevant.
Duitsland zal een pak belangrijker zijn naast China en de VS.
Vergeet niet dat ook midden 2022 de leveringstermijnen lang waren. Zowel Austin als Berlijn waren nog in startfase. Shanghai was de motor in 2022.
Maar ik ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren als die fabrieken allemaal naar 80-90% van hun capaciteit gaan. Dan zullen er nog wel wat ‘solden acties’ volgen.
Vergeet niet dat de prijzen flink verhoogd zijn in 2022 van $49.000 voor een Model Y LR AWD naar $65900 voor een Model Y LR AWD (US prijzen daar komt nog BTW bij). De prijzen zullen flink omlaag gaan voor de LR/P modellen, de RWD zal niet veel gaan zakken voor Europa en uit China blijven komen.Tommie12 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:11:
[...]
Tesla verkoopt in NL een kleine 30k auto’s van de 2 mio geproduceerde….
Dat is 1,5%, dus NL is niet echt relevant.
Duitsland zal een pak belangrijker zijn naast China en de VS.
Vergeet niet dat ook midden 2022 de leveringstermijnen lang waren. Zowel Austin als Berlijn waren nog in startfase. Shanghai was de motor in 2022.
Maar ik ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren als die fabrieken allemaal naar 80-90% van hun capaciteit gaan. Dan zullen er nog wel wat ‘solden acties’ volgen.
Het is een kwestie van obv demand optimaal de productie inzetten. Er zijn steeds weer landen waar er voordelen zijn. Tesla doet het nog steeds vrij aardig globaal gezien; https://www.ev-volumes.com/JTHZZ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:20:
[...]
Dat doen ze goed. Maar in NL vertraagt de groei flink en verliezen ze marktaandeel en dat is in Europa nog steeds een van de vooroplopende markten. Ik heb bijna het idee dat die stuntprijs op de MY een noodgreep was om dit jaar toch nog wat aantallen in NL te kunnen wegzetten. Wat ik eerder zei, ik snap het niet zo goed, want op EV gebied lopen ze nog steeds voor.
Van die paar duizend BEVs in NL ligt Elon niet wakker denk ik.
Een Y LR is van 50k USD naar 66k USD gedaan? Bruto prijs ex voordelen? Dat lijkt mij sterk.n0pe schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:32:
[...]
Vergeet niet dat de prijzen flink verhoogd zijn in 2022 van $49.000 voor een Model Y LR AWD naar $65900 voor een Model Y LR AWD (US prijzen daar komt nog BTW bij). De prijzen zullen flink omlaag gaan voor de LR/P modellen, de RWD zal niet veel gaan zakken voor Europa en uit China blijven komen.
https://electrek.co/2020/07/11/tesla-model-y-price-drop/Inspired schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:34:
[...]
Een Y LR is van 50k USD naar 66k USD gedaan? Bruto prijs ex voordelen? Dat lijkt mij sterk.
De MY RWD SR heeft in US een tijdje $39990 gekost voordat deze uit het gamma is gehaald.
[ Voor 14% gewijzigd door n0pe op 01-01-2023 15:42 ]
Tesla was niet enigste die dat heeft gedaan. Enyaq was zo ook 8 a 10k duurder geworden jaar terug. Zo zijn we nog een paar.n0pe schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:39:
[...]
https://electrek.co/2020/07/11/tesla-model-y-price-drop/
De MY RWD SR heeft in US een tijdje $39990 gekost voordat deze uit het gamma is gehaald.
Desalniettemin heb je wel gelijk hierin.
[ Voor 5% gewijzigd door Fusuy_23 op 01-01-2023 15:47 ]
Over een paar kwartalen China met hun BYD, NIO en Li Auto's.bilgy_no1 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:26:
[...]
Maar als de vloedgolf uit Berlijn op gang komt zullen de aantallen hier regelmatiger en hoger worden. De echte concurrentie is dat 100% van de markt elektrisch wordt. Bijv. over 3 jaar alleen nog maar elektrische lease. Wie kan er dan in voldoende aantallen leveren?
Goed back to leveringen. Ben wel benieuwd hoe ze het nu verder gaan oppakken met de leveringen die in december niet zijn gelukt. Zal geen druk achter meer zitten. Hopelijk dat ik morgen meer te horen krijg. Heb er wel echt zin in onderhand.
Wist ik niet, al was dit dus in 2020 en niet in 2022.n0pe schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:39:
[...]
https://electrek.co/2020/07/11/tesla-model-y-price-drop/
Ja, de markt gaat enorm verschuiven, maar vooral ten koste van iedereen die nu nog niet/nauwelijks capaciteit aan het bouwen is voor batterijen en EVs. Dat moet ook nog eens tegen keiharde concurrentie.Uhuruburu schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:16:
[...]
Over een paar kwartalen China met hun BYD, NIO en Li Auto's.
Nederland is enerzijds een lease land (50% van de nieuwe auto's) en anderzijds houden van de 5e deur: vroeger stations en nu daarbij ook cross overs, hatchbacks en SUVs. Sedans kom je al jaren niet tegen in de top 10, behalve dus tijdelijk de Model 3.JTHZZ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:20:
[...]
Wat mogelijk ook wel een beetje speelt is dat we traditioneel een sterke voorkeur hebben voor Duitse auto's, vanwege de kwaliteit. Sowieso zijn veel mensen merktrouw. En Tesla heeft door de eerste Model 3 leveringen nog een beetje een imago van slechte bouwkwaliteit.
Toen de M3 zo'n beetje de enige betaalbare auto met fatsoenlijk bereik was en de bijtelling nog 4% verkocht die dus goed, ondanks dat het een klassieke compacte sedan is. De S en de X hebben ooit goed verkocht in hun segmenten, maar zijn erg duur en werden ook een hele tijd niet verkocht/geleverd in NL door de model refresh.
De MY is pas sinds vorig jaar augustus leverbaar in LR en P variant dus vanaf €66k. Dat ligt voor het gros van de leaseklanten buiten het leasebudget (en prive ook).
Praktisch kon je dus in het segment tot €55.000 kiezen tussen een ID.3/ID.4/Enyaq/Ioniq 5/EV6 etc met 5e deur of een Model 3 dan is dat een snelle keuze, ook al moet je lang wachten.
De beschikbaarheid van de MY RWD per eind augustus is een game changer: goede en ruime EV met laadnetwerk, top software, goed bereik, complete luxe uitrusting en een zeer concurrerende prijs. Daarvan zijn er dus in korte tijd duizenden verkocht, mede omdat de concurrentie ondertussen allemaal hun prijzen (moeten) blijven verhogen.
Die prijs van dat model is niet specifiek voor NL een stunt prijs, want wordt ook in andere landen gehanteerd (en is nog altijd meer dan hij in China kost). En als die beschikbaarheid nu beter blijft denk ik dat 2023 een goed jaar gaat worden voor Tesla in NL. Vier van dit soort eindekwartaal spurts en het is een topper...
Als je een vin krijgt staat die op de boot volgens mij. Je kunt dan een dag of 40 later waarschijnlijk je auto in ontvangst nemen. Als die vanuit China komt tenminstebraek schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:49:
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Weet iemand of ze bij tesla massaal vrij zijn vandaag? Krijg niemand te pakken.
Ik heb hetzelfde, via de app maar gewoon service request ingeschoten.Fusuy_23 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:24:
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Afgelopen vrijdag mijn model Y opgehaald. Hoe zit het met die 10.000Km gratis superchargen? Geen bericht over gehad verder. Moet ik ze erover bellen?
Zie de kleine lettertjes in de mail die je daarover gehad hebt.Peunage schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:56:
Afgelopen vrijdag mijn model Y opgehaald. Hoe zit het met die 10.000Km gratis superchargen? Geen bericht over gehad verder. Moet ik ze erover bellen?
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Ik heb er geen mail over gehad, dat is het probleem. Denk dat die naar de LM is gegaan en dat die gewoon hun schouder ophalen en doorgaan met hun werk.styno schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:14:
[...]
Zie de kleine lettertjes in de mail die je daarover gehad hebt.
Ik heb er hier in het topic over gelezen, en het staat op deze pagina:
https://www.tesla.com/nl_...harger#free-supercharging
Sorry verkeerd draadje
[ Voor 90% gewijzigd door gtp op 02-01-2023 13:24 ]
Heb net een mailtje van hun ontvangen, dus niet iedereen is vrij.Fusuy_23 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:24:
thanks! ik ben misschien heel stom maar kan het niet vinden haha. Niet als ik inlog op tesla.com (zie ik uberhaupt mijn auto niet staan) en ook niet in de Tesla app, andere mensen meer succeS?Peunage schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:21:
[...]
Ik heb er geen mail over gehad, dat is het probleem. Denk dat die naar de LM is gegaan en dat die gewoon hun schouder ophalen en doorgaan met hun werk.
Ik heb er hier in het topic over gelezen, en het staat op deze pagina:
https://www.tesla.com/nl_...harger#free-supercharging
Ik ben even teruggegaan naar het originele bericht van Niek_woutertje6 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:38:
[...]
thanks! ik ben misschien heel stom maar kan het niet vinden haha. Niet als ik inlog op tesla.com (zie ik uberhaupt mijn auto niet staan) en ook niet in de Tesla app, andere mensen meer succeS?
In de voorwaarden staat dat het tegoed in Januari bijgeschreven wordt in je account.Niek_ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 03:49:
Vannacht mailtje van Tesla: Als bedankje dat u dit jaar levering neemt ontvangt u 10,000 km gratis Superchargen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vermoed dat ze na de eindejaarsrush hun administratie nog wat moeten op orde zetten vooraleer het bij Tesla 100 % duidelijk is wie zijn auto nu in 2022 geleverd heeft gekregen. Eens dat in orde is zullen de kms wel zichtbaar worden.
Ok ik heb nu 2 tot 9 januari als leverdatum en een VIN nummer in mijn account, maar ze hebben nog geen contact opgenomen verder met mij qua aflevering.
In de showroom met de verkoper al vorig jaar gesproken dat ik sowieso de 15e even wil afwachten wat de announcement is qua HD-radar, maar dat ik hem daarna met liefde kom ophalen.
Ben benieuwd of deze Y, waarvan ik het VIN nummer kan zien, nu netjes een week op mij gaat wachten, of dat deze aan mijn neus voorbij gaat en ik dan misschien alsnog tot eind maart mag wachten
.
Vin nummer is van 2023, dat is alvast fijn..geen voorraad auto die vorig jaar geen koper gevonden heeft.
In de showroom met de verkoper al vorig jaar gesproken dat ik sowieso de 15e even wil afwachten wat de announcement is qua HD-radar, maar dat ik hem daarna met liefde kom ophalen.
Ben benieuwd of deze Y, waarvan ik het VIN nummer kan zien, nu netjes een week op mij gaat wachten, of dat deze aan mijn neus voorbij gaat en ik dan misschien alsnog tot eind maart mag wachten
Vin nummer is van 2023, dat is alvast fijn..geen voorraad auto die vorig jaar geen koper gevonden heeft.
Ok, ik heb een verwachte leverdatum van 3 tot 10 januari, verder nog niks vernomen over een exacte leverdatum. VIN en kenteken nummer heb ik al wel (2022, auto zat bij de recente batch die in Zeebrugge was geleverd). Eind deze week maar bellen als ik niks verneem...Nomad schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:33:
Ok ik heb nu 2 tot 9 januari als leverdatum en een VIN nummer in mijn account, maar ze hebben nog geen contact opgenomen verder met mij qua aflevering.
Ben benieuwd of deze Y, waarvan ik het VIN nummer kan zien, nu netjes een week op mij gaat wachten, of dat deze aan mijn neus voorbij gaat en ik dan misschien alsnog tot eind maart mag wachten.
Als die auto deze week geleverd wordt uit China, dan zat ie wel zeker in dezelfde batch hoor.Nomad schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:33:
Ben benieuwd of deze Y, waarvan ik het VIN nummer kan zien, nu netjes een week op mij gaat wachten, of dat deze aan mijn neus voorbij gaat en ik dan misschien alsnog tot eind maart mag wachten.
Ik heb nu door weer en wind gereden met de Vision only AP en ik zie niet welke waarde radar nog toevoegt. Heel misschien bij extreem dichte mist, maar dan moet je toch langzamer rijden.
Maar we gaan zien wat ze met die radar van plan zijn...
Lijkt mij ook sterk dat een auto uit China binnen een aantal dagen in NL is. Productie zal wel '22 zijn.bilgy_no1 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:29:
[...]
Als die auto deze week geleverd wordt uit China, dan zat ie wel zeker in dezelfde batch hoor.
Ik heb nu door weer en wind gereden met de Vision only AP en ik zie niet welke waarde radar nog toevoegt. Heel misschien bij extreem dichte mist, maar dan moet je toch langzamer rijden.
Maar we gaan zien wat ze met die radar van plan zijn...
Ik zal je uit de droom helpen, het is een voorraad auto. De boten die in december aankwamen waren allemaal 2023 VIN en hierna is nog geen levering geweest dus of jouw auto wordt met een vliegtuig bezorgd. Maar als je in sprookjes geloofd dan is er inderdaad nog veel mogelijk.Nomad schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:33:
Ik herinner me trouwens een gesprek van afgelopen zaterdag met Tesla. De beste man zei “vandaag redden we je auto niet en gaan woensdag opnieuw kijken naar de planning” ik dacht dat ik het verkeerd had verstaan. Denk dat ze woensdag weer werkzaam zijn. Een aantal dagen rust na een super drukke periode, zeker begrijpelijk. Daarom kreeg ik waarschijnlijk niemand te pakken gisteren.
Dit is gewoon een left-over van de Q4-2022 levering, er staan er nog genoeg: https://www.tesla.com/nl_...rrangeby=plh&zip=&range=0Nomad schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:33:
Vind ik nog meevallen. Maar 13 stuks op die duizenden auto's die zijn gecancelled (of toch extra zijn besteld).Jspl schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:48:
[...]
Dit is gewoon een left-over van de Q4-2022 levering, er staan er nog genoeg: https://www.tesla.com/nl_...rrangeby=plh&zip=&range=0
Overigens zal die van @Nomad hier niet tussen staan als hij zijn VIN al heeft.
Ze hebben gewoon een paar varianten er op gezet. Er zal heus wel wat meer "reserve" zijn dan die 13 stuks.bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:07:
[...]
Vind ik nog meevallen. Maar 13 stuks op die duizenden auto's die zijn gecancelled (of toch extra zijn besteld).
Overigens zal die van @Nomad hier niet tussen staan als hij zijn VIN al heeft.
Ze gaan daar echt geen 100 stuks op zetten, een beetje de indruk geven dat er wat schaarste is helpt bij de verkoop.
Mijn MY RWD zwart/zwart 20 inch is door LM op 12 december besteld. Ik heb nog geen VIN ontvangen. Ik lees in de eerdere posts dat de VIN bekend wordt zodra de Tesla de boot heeft bereikt. Enig idee of de VIN ook gecommuniceerd wordt als de Tesla via LM is besteld?
Jazeker, gewoon even LM bellen.Cagdas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:45:
Mijn MY RWD zwart/zwart 20 inch is door LM op 12 december besteld. Ik heb nog geen VIN ontvangen. Ik lees in de eerdere posts dat de VIN bekend wordt zodra de Tesla de boot heeft bereikt. Enig idee of de VIN ook gecommuniceerd wordt als de Tesla via LM is besteld?
Als het goed is wel. LM heeft jou als berijder en geeft ook jouw email/06 op. Daar gaat SMS voor VIN/Afspraak/meldcode etc heen. En email voor Tesla account, nog voor de SMS in mijn geval.Cagdas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:45:
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Ik ga een poging doen.
Ik ben zo vrij geweest om na de bestelling een Tesla account aan te maken met het mailadres die bekend is bij LM. Er is nog niets verschenen. Dat wordt waarschijnlijk nog wachten …DaMightyWackO schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:57:
[...]
Als het goed is wel. LM heeft jou als berijder en geeft ook jouw email/06 op. Daar gaat SMS voor VIN/Afspraak/meldcode etc heen. En email voor Tesla account, nog voor de SMS in mijn geval.
Mijne is ook via de LM besteld op 8-12. LM vertelde mij dat ik alles vanuit Tesla zou krijgen en Tesla zei dat ik het van de LM zou krijgen. Tot op heden is mijn Tesla account leeg en heb geen VIN kunnen bemachtigen. Met veel pijn en moeite wel het kenteken. Bellen naar de LM kan nooit kwaad, succes!Cagdas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:01:
[...]
Ik ga een poging doen.
[...]
Ik ben zo vrij geweest om na de bestelling een Tesla account aan te maken met het mailadres die bekend is bij LM. Er is nog niets verschenen. Dat wordt waarschijnlijk nog wachten …
Je zegt het niet super lief met " droom" "sprookjes"....ik denk dat jij mij niet begrijpt. Ik wil graag mijn auto op 2023 op kenteken voor de restwaarde later. Dat mijn auto op diezelfde boot zit snap ik ook wel. Maar eerste toelating/kenteken wil ik op 2023 hebben. Dat lijkt gelukt.Oekol schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:04:
[...]
Ik zal je uit de droom helpen, het is een voorraad auto. De boten die in december aankwamen waren allemaal 2023 VIN en hierna is nog geen levering geweest dus of jouw auto wordt met een vliegtuig bezorgd. Maar als je in sprookjes geloofd dan is er inderdaad nog veel mogelijk.
En ik ga de 15e afwachten (tot die tijd haal ik de auto niet op en betaal ik hem nog niet....dat is in overleg met Tesla Groningen) of er nog een grote aankondiging komt mbt HD-radar. Als dat zo is dan wacht ik nog een aantal maanden en komt de Tesla dan pas bij ons op de oprit.
Maar waar ga je dan op wachten? De auto is toch al gemaakt... Hij staat blijkbaar al op de boot. Daar zit dan niet opeens andere hardware op zoals een radar.Nomad schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:45:
[...]
Je zegt het niet super lief met " droom" "sprookjes"....ik denk dat jij mij niet begrijpt. Ik wil graag mijn auto op 2023 op kenteken voor de restwaarde later. Dat mijn auto op diezelfde boot zit snap ik ook wel. Maar eerste toelating/kenteken wil ik op 2023 hebben. Dat lijkt gelukt.
En ik ga de 15e afwachten (tot die tijd haal ik de auto niet op en betaal ik hem nog niet....dat is in overleg met Tesla Groningen) of er nog een grote aankondiging komt mbt HD-radar. Als dat zo is dan wacht ik nog een aantal maanden en komt de Tesla dan pas bij ons op de oprit.
Je hoeft de auto niet te accepteren en kan dan 'gepushed' worden naar een latere levering. Heel veel uitstellen kan overigens niet; ik geloof max 3 maanden.Jeroen-Buren schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:14:
[...]
Maar waar ga je dan op wachten? De auto is toch al gemaakt... Hij staat blijkbaar al op de boot. Daar zit dan niet opeens andere hardware op zoals een radar.
Maar dat je een auto toegekend krijgt, betekent nog niet dat je het ook moet accepteren. Die auto raken ze toch wel kwijt
Zo heb ik recentelijk met 'mijn' salesrep in Purmerend gemailt waar ik een order voor een Refresh Model X heb lopen, en die gaf aan dat hij verwacht dat de X LR binnen nu en 3 maanden geleverd kan worden. Ivm regelen financiën wilde ik misschien de order pas laten leveren na eind maart ipv een eventuele eerdere mogelijkheid
[ Voor 28% gewijzigd door Notna op 03-01-2023 11:19 ]
Bij mij werkte het contact met de LM heel slecht. Ik heb mijn RN nummer doorgegeven aan Tesla Rotterdam (in mijn geval). Zij hebben dit aan mijn Tesla account gekoppeld. Netjes sms’en gekregen over vin, levering en kenteken.Cagdas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:45:
RN nummer kan je van de LM krijgen
Uiteraard wordt het kenteken van een nieuwe auto pas bij aflevering op naam gesteld. Als ze een voorraadmodel (uit de sectie "snel leverbaar") gingen leveren zou je niet de eerste eigenaar zijn. Dan zou je contract ook aangepast moeten worden.Nomad schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:45:
[...]
Je zegt het niet super lief met " droom" "sprookjes"....ik denk dat jij mij niet begrijpt. Ik wil graag mijn auto op 2023 op kenteken voor de restwaarde later. Dat mijn auto op diezelfde boot zit snap ik ook wel. Maar eerste toelating/kenteken wil ik op 2023 hebben. Dat lijkt gelukt.
Ik heb er een hard hoofd in dat die HD radar ook maar iets met de Model Te te maken heeft, maar ik durf tegenwoordig ook niets te voorspellen vwb Tesla, want Musk is nogal wispelturig de laatste maanden.
Maar goed, als je kunt wachten, zeker doen. Ben ook benieuwd...
Voor mij was de levering in 2022 nogal wat voordeliger door ~1500 bijtelling verschil + ~1000 aan gratis laden en de doorlopende kosten van een short lease à 1000 voor een nieuwe maand. En daarnaast ook de BTW een kwartaal eerder retour. Die 3500 ging een tenaamstelling van een paar dagen later nooit meer goed maken...
Wat is er de 15e dan? 1 of ander event? Of komt de vision update dan?Nomad schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:45:
[...]
Tesla heeft een "embargo" aangevraagd op 16 november van 60 dagen om bepaalde patenten/intellectueel eigendommen nog niet te openbaren tot de 15e, zodat ze er zelf mee uit kunnen komen via hun eigen kanalen. Dat eindigt op de 15e, dus er zal iets van een statement komen vanuit Tesla omtrent een patent die op radar frequenties functioneert (het patent openbaart al wel in welke sector het zit en dat is een frequentie spectrum waar normaal radar in opereert).Oekol schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:04:
[...]
Wat is er de 15e dan? 1 of ander event? Of komt de vision update dan?
Veel mensen verwachten een high definition radar die veel meer detail kan onderscheiden dan huidige radars. Tegelijk is die technologie zo nieuw dat het waarschijnlijk niet meteen geïmplementeerd zal worden. Dat maakt dat ik waarschijnlijk wacht voor niets, maar met een aanschaf van een halve ton en een verwachte gebruiksduur van 10 jaar, is 2 weekjes wachten nog wel te overzien
Je hebt verder gelijk hoor, beter even afwachten. Alleen tien jaar met een auto doen en wel hightech dingen afwachten om een beslissing te nemen strookt niet met elkaar. Dan weten we allebei dat jij nooit met een auto tien jaar gaat doen. De drang naar nieuwe dingen zijn dan altijd aanwezig in de geest haha. Ik heb precies hetzelfde, dus vandaar...Nomad schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:13:
[...]
Tesla heeft een "embargo" aangevraagd op 16 november van 60 dagen om bepaalde patenten/intellectueel eigendommen nog niet te openbaren tot de 15e, zodat ze er zelf mee uit kunnen komen via hun eigen kanalen. Dat eindigt op de 15e, dus er zal iets van een statement komen vanuit Tesla omtrent een patent die op radar frequenties functioneert (het patent openbaart al wel in welke sector het zit en dat is een frequentie spectrum waar normaal radar in opereert).
Veel mensen verwachten een high definition radar die veel meer detail kan onderscheiden dan huidige radars. Tegelijk is die technologie zo nieuw dat het waarschijnlijk niet meteen geïmplementeerd zal worden. Dat maakt dat ik waarschijnlijk wacht voor niets, maar met een aanschaf van een halve ton en een verwachte gebruiksduur van 10 jaar, is 2 weekjes wachten nog wel te overzien
I don't have dreams, I have goals!!
Welke config en wanneer had je besteld?Nomad schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:13:
[...]
Tesla heeft een "embargo" aangevraagd op 16 november van 60 dagen om bepaalde patenten/intellectueel eigendommen nog niet te openbaren tot de 15e, zodat ze er zelf mee uit kunnen komen via hun eigen kanalen. Dat eindigt op de 15e, dus er zal iets van een statement komen vanuit Tesla omtrent een patent die op radar frequenties functioneert (het patent openbaart al wel in welke sector het zit en dat is een frequentie spectrum waar normaal radar in opereert).
Ik vermoed dat "mijne" al in Groningen klaar staat. Hij staat op de voorraad site in Groningen:
Wit, zwart interieur, trekhaak, RWD. De meest Nederlandse versie die je kan bedenken
(September besteld, met toen ook al meteen aangegeven pas in Q1 geleverd te willen krijgen)
Je hebt gelijk, met andere gadgets van cameras tot telefoons, pc etc heb ik ook zelden dat ik mij kan beheersen en sneller upgrade dan perse nodig.Redondo1982 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:06:
[...]
Je hebt verder gelijk hoor, beter even afwachten. Alleen tien jaar met een auto doen en wel hightech dingen afwachten om een beslissing te nemen strookt niet met elkaar. Dan weten we allebei dat jij nooit met een auto tien jaar gaat doen. De drang naar nieuwe dingen zijn dan altijd aanwezig in de geest haha. Ik heb precies hetzelfde, dus vandaar...
Maar ik ben wel meer en meer met verduurzaming bezig en onderdeel daarvan is langer met spullen doen. Nu 1x goed aanschaffen en dan accepteren dat hij over x jaar nog prima voldoet, maar er ook beter te koop is. Een Tesla S uit 2014 voldoet technisch gezien ook nog helemaal prima, dat geeft goede hoop. Alleen die stoelen zijn ruk van die generatie S, maar als het je eigen auto is zou je zelfs dat kunnen vervangen en verder rijden.
Ik hoop mijzelf te kunnen verrassen en lang met de Y te gaan doen.
[ Voor 65% gewijzigd door Nomad op 03-01-2023 13:30 ]
Ha idem hier, maar dan voor Utrecht en ik heb eind october besteld.Nomad schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:25:
[...]
Ik vermoed dat "mijne" al in Groningen klaar staat. Hij staat op de voorraad site in Groningen:
Wit, zwart interieur, trekhaak, RWD. De meest Nederlandse versie die je kan bedenken
Overigens begrijp ik je argumenten volledig. Sinds de vision only zonder parkeersensoren besef ik me met onze huidige SUV ook maar al te vaak hoe vaak ik er toch op vertrouw. Hoewel ik er niet op ga annuleren (want leverbare alternatieven zijn er niet) is het wel iets dat ik graag opgelost zie.
Hier is vandaag een getekend contract richting de LM gegaan voor een witte Model Y met zwart interieur en Enhanced Autopilot. Dit zal m'n eerste leaseauto worden als je de huidige Lynk & Co met maandabonnement niet meetelt.
Heeft er iemand enig idee hoe snel ik een RN nummer ontvang en wat nu de verdere stappen zijn? Ik heb als berijder m'n mobiele nummer moeten omdat de leasemaatschappij niets gecommuniceerd krijgt van uit Tesla en alles direct naar de berijder gaat. Hoe is jullie ervaring?
Heeft er iemand enig idee hoe snel ik een RN nummer ontvang en wat nu de verdere stappen zijn? Ik heb als berijder m'n mobiele nummer moeten omdat de leasemaatschappij niets gecommuniceerd krijgt van uit Tesla en alles direct naar de berijder gaat. Hoe is jullie ervaring?
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Ten eerste gefeliciteerd met je bestelling!pretpik schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:15:
Hier is vandaag een getekend contract richting de LM gegaan voor een witte Model Y met zwart interieur en Enhanced Autopilot. Dit zal m'n eerste leaseauto worden als je de huidige Lynk & Co met maandabbonement niet meetelt.
RN is vrijwel direct aangemaakt na een succesvolle bestelling. In mijn ervaring met de LM moest ik zelf achter mijn RN aan gaan, werd niet automatisch verstuurd.
Met je RN kan je bij Tesla na vragen wat de status van je auto is. Het ligt er aan of je auto nog gebouwd moet worden of dat er nog een vrij is in de gemaakte batches. Ik zou even een aantal pagina’s terug lezen. Staat heel veel informatie over tracking, tips en tricks. Te veel info om snel hier te typen 😅. Korte samenvatting: je kan boot volgen, je kan met je VIN bij een Hoëgh boot (mits die hier op staat) checken op welke boot die staat etc.
Mijn werkgever die de bestelling gedaan heeft, heeft een e-mail ontvangen van de LM dat de auto direct besteld gaat worden en er later een levertijd bekend zal worden. Intussen een account aangemaakt bij Tesla maar verder staat daar niets in, ook niet online op de pagina. We wachten rustig afFusuy_23 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:48:
[...]
Ten eerste gefeliciteerd met je bestelling!
RN is vrijwel direct aangemaakt na een succesvolle bestelling. In mijn ervaring met de LM moest ik zelf achter mijn RN aan gaan, werd niet automatisch verstuurd.
Met je RN kan je bij Tesla na vragen wat de status van je auto is. Het ligt er aan of je auto nog gebouwd moet worden of dat er nog een vrij is in de gemaakte batches. Ik zou even een aantal pagina’s terug lezen. Staat heel veel informatie over tracking, tips en tricks. Te veel info om snel hier te typen 😅. Korte samenvatting: je kan boot volgen, je kan met je VIN bij een Hoëgh boot (mits die hier op staat) checken op welke boot die staat etc.
Wat ik begreep van Tesla was, dat de LM eigenaar van de auto is en dat je daarom de bestelling niet in je account zal zien. Ze konden mijn RN ook niet koppellen. Op moment dat je je auto ophaalt wordt de koppeling gemaakt met je account.pretpik schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:32:
[...]
Mijn werkgever die de bestelling gedaan heeft, heeft een e-mail ontvangen van de LM dat de auto direct besteld gaat worden en er later een levertijd bekend zal worden. Intussen een account aangemaakt bij Tesla maar verder staat daar niets in, ook niet online op de pagina. We wachten rustig af.
Ik heb in mijn account/app nog geen bestelling of auto staan. Komt mede daardoor. Hierdoor ben je dus afhankelijk van Tesla voor updates van je bestelling.
Vanmiddag kreeg ik te horen dat ik waarschijnlijk vandaag een sms zou krijgen om donderdag mijn auto op te halen. Wil graag als kanttekening meegeven dat ik een ander mobiel nummer heb dan op het moment van bestelling. Dit had ik netjes laten aanpassen een paar weken gelede bij Tesla. Nou zie ik opeens dat mijn oude nummer weer in mijn account staat. Volgens mij hebben ze hier het sms’je naartoe gestuurd ook. Morgen maar eens snel bellen.
Ik kon mijn mobielnummer zelf wijzigen in mijn Tesla account (inloggen->dashboard->instellingen profiel).
Gisteren was de leverdatum alweer verdwenen en stond er 2 - 9 januari. Vandaag met Tesla gebeld en ze zeiden dat die leverafspraak er automatisch ingeschoten was en dat vrijwel iedereen maandag een vrije dag had nav de einde jaars rush. Reparatie ging 1 a 2 weken duren maar ze hadden nog een zelfde model in Utrecht die nog niet verkocht was. Morgenochtend nog even de verzekering aanpassen en daarna de auto ophalen!!
Beterrrr wel jammer dat ze door de drukte dit niet nog vorige week konden fixen. Geniet er van!TeslaRS schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:50:
[...]
Gisteren was de leverdatum alweer verdwenen en stond er 2 - 9 januari. Vandaag met Tesla gebeld en ze zeiden dat die leverafspraak er automatisch ingeschoten was en dat vrijwel iedereen maandag een vrije dag had nav de einde jaars rush. Reparatie ging 1 a 2 weken duren maar ze hadden nog een zelfde model in Utrecht die nog niet verkocht was. Morgenochtend nog even de verzekering aanpassen en daarna de auto ophalen!!
Klopt. Dat was ook gewijzigd. Had daarna ook na gebeld om er 100% zeker van te zijn dat ze het juiste nummer hebben voor de communicatie.dez1983 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:49:
Ik kon mijn mobielnummer zelf wijzigen in mijn Tesla account (inloggen->dashboard->instellingen profiel).
Waarschijnlijk hebben ze alsnog het nummer gebruikt gekoppeld aan de bestelling en dit ook weer terug gezet in mijn account. Dadelijk maar eens even bellen. Hoop niet dat ik mijn kans ben mis gelopen omdat ik geen bevestiging terug heb kunnen sturen.
Update: heb mijn sms binnen, vals alarm. Morgen ophalen in Utrecht. Na zoveel hype en spanning heb ik er wel echt zin in!
[ Voor 9% gewijzigd door Fusuy_23 op 04-01-2023 09:06 ]
De auto of een VIN zal niet in je app verschijnen tot na levering.Fusuy_23 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:13:
[...]
Mijne is ook via de LM besteld op 8-12. LM vertelde mij dat ik alles vanuit Tesla zou krijgen en Tesla zei dat ik het van de LM zou krijgen. Tot op heden is mijn Tesla account leeg en heb geen VIN kunnen bemachtigen. Met veel pijn en moeite wel het kenteken. Bellen naar de LM kan nooit kwaad, succes!
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik lees wisselende berichten op internet m.b.t. de levertijd. Wat is ongeveer de levertijd van een Model Y RWD zwart als je deze week besteld?
Er zijn nog modellen direct beschikbaar. Heb je 'm binnen een paar dagen?Pahlawan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:54:
Ik lees wisselende berichten op internet m.b.t. de levertijd. Wat is ongeveer de levertijd van een Model Y RWD zwart als je deze week besteld?
https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview
Vanmorgen een e-mail gestuurd naar de verkoper die ons perfect geholpen heeft tijdens de proefrit, die stuurde mij zojuist een RN nummer. Hij is nu echt besteld
.
Nog nergens een VIN nummer te bekennen in m'n account maar dat zal waarschijnlijk pas gebeuren ten tijde van levering.
Nog nergens een VIN nummer te bekennen in m'n account maar dat zal waarschijnlijk pas gebeuren ten tijde van levering.
Toch maar eens telefonisch contact opgenomen met Tesla Belgie omdat ik na de email over die 10k gratis supercharging niets meer gehoord had over een eventuele levering.
Eigenlijk kunnen ze niet veel zeggen, ze hebben ervoor gekozen om leveringen van de M3LR uit Shanghai te vertragen omdat ze ze toch niet verwerkt kregen in Zeebrugge. Hij schat zelf eerder Maart 2023 ipv deze maand nog voor de uitlevering.
Eigenlijk kunnen ze niet veel zeggen, ze hebben ervoor gekozen om leveringen van de M3LR uit Shanghai te vertragen omdat ze ze toch niet verwerkt kregen in Zeebrugge. Hij schat zelf eerder Maart 2023 ipv deze maand nog voor de uitlevering.
Ik heb het gevoel dat we met onze m3's een beetje aan de kant geschoven zijn. Ik hoor inderdaad ook helemaal niets meer.wowbagger42 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:04:
Toch maar eens telefonisch contact opgenomen met Tesla Belgie omdat ik na de email over die 10k gratis supercharging niets meer gehoord had over een eventuele levering.
Ik had mijn M3 besteld op 23/12. Volgens de verkoper was toen levering in 2022 nog mogelijk (met het oog op die 10.000km gratis laden). Helaas niet gelukt.
Gisteren even gepolst en hij zou nu, als alles goed gaat, de 11de aankomen in Hasselt.
Ze hebben ook een case ingelegd bij Tesla om alsnog die 10,000km toe te kennen omdat de vertraging niet door ons kwam. Vrees dat dat weinig kans tot slagen heeft aangezien op de site heel duidelijk stond dat als de levering niet in 2022 kon plaatsvinden Tesla not to blame is. But hey, we zien wel.
Dus @vandenabaele ze zullen met die van jouw ook wel bezig zijn, alleen communiceren ze uit zichzelf pas als hij echt gearriveerd is op de ophaalplek.
Gisteren even gepolst en hij zou nu, als alles goed gaat, de 11de aankomen in Hasselt.
Ze hebben ook een case ingelegd bij Tesla om alsnog die 10,000km toe te kennen omdat de vertraging niet door ons kwam. Vrees dat dat weinig kans tot slagen heeft aangezien op de site heel duidelijk stond dat als de levering niet in 2022 kon plaatsvinden Tesla not to blame is. But hey, we zien wel.
Dus @vandenabaele ze zullen met die van jouw ook wel bezig zijn, alleen communiceren ze uit zichzelf pas als hij echt gearriveerd is op de ophaalplek.
De auto kan voor levering al in de app verschijnen. Je ziet dan ipv de bedienelementen verschillende links naar uitleg & video's.Damian schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:28:
[...]
De auto of een VIN zal niet in je app verschijnen tot na levering.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Zijn er hier nog belgen die aan het wachten zijn op een Model Y via Arval?
Het enige wat die kunnen zeggen is... verwachte leveringsdatum 15/3.
Het enige wat die kunnen zeggen is... verwachte leveringsdatum 15/3.
Mag ik vragen wanneer jij hebt besteld?Nomad schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:33:
Ik wacht nog op mijn MYP. die is besteld begin September '21.
Geen verwachte leverdatum. Kreeg een mail op 12 dec '21 met de vraag of ik dit jaar geleverd wilde krijgen. Ik heb ja gezegd maar daarna radio stilte.
Aan de ene kant is het fijn om nu een auto te krijgen uit 2023 maar het begint wel een beetje te kriebelen.
Nou, ik was van de week al bij de dealer langs geweest en die heeft het ook nog eens via mail bevestigd, die KM's kunnen we helaas vergeten. Ik heb mijn M3 begin september besteld, laten upgraden naar de performance opdat die zeker dit jaar nog geleverd zou worden. Uiteindelijk kreeg ik ook te horen dat het waarschijnlijk maart zal zijn dit jaar. Dat is bijna dubbel de max levertijd die ze voorop gesteld hadden.Gery schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:32:
Ik had mijn M3 besteld op 23/12. Volgens de verkoper was toen levering in 2022 nog mogelijk (met het oog op die 10.000km gratis laden). Helaas niet gelukt.
Persoonlijk vind ik het allemaal een beetje bedriegelijk, zeker wanneer je zoveel geld neertelt voor een wagen.
Dit zijn natuurlijk mijn persoonlijke ervaringen maar echt positief ben ik niet.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Op https://tesla-updates.github.io/ & https://fmossott.github.io/TeslaCarriersMap/ kan je schepen volgen die Tesla's vervoeren. Staat je auto mogelijk op een Hoegh schip? Dan kan je hier je VIN invoeren om dat te controleren: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo.
Heb je een VIN / leverdatum ontvangen? Vermeld dan de betreffende configuratie en besteldatum ook even, dat geeft andere wachtenden ook een idee over waar ze mogelijk rekening mee kunnen houden.
Er komen regelmatig klachten over bepaalde leasemaatschappijen langs, als de oorzaak niet bij Tesla ligt, maar bij de LM, dan graag in het Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 bespreken, niet hier.
Wil je graag weten wanneer jouw Tesla geleverd wordt? Door de grote belangstelling voor de Model 3 & Y is het erg druk bij Tesla. Zowel aan de telefoon en via de chat is er vaak geen doorkomen aan. In dit topic kunnen we je daar helaas niet bij helpen. Lees de OP om te leren hoe het proces in zijn werk gaat en oefen vooral geduld. Het heeft geen zin om te vragen naar verwachte levertijden, doorlooptijden en aflevermomenten.
* Het is expliciet *niet* de bedoeling om privégegevens van Tesla-medewerkers te delen! Geen telefoonnummers, geen e-mailadressen en al helemaal géén namen. *
Bij elkaar vragen welke medewerkers het snelst het leukst of het aardigst zijn is dus absoluut uit den boze.
Het grote Tesla topic - deel 2 voor alle Tesla vragen en opmerkingen, dit topic gaat over de levering.
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic voor het zo goedkoop mogelijk laden van je Tesla na levering.
Op https://tesla-updates.github.io/ & https://fmossott.github.io/TeslaCarriersMap/ kan je schepen volgen die Tesla's vervoeren. Staat je auto mogelijk op een Hoegh schip? Dan kan je hier je VIN invoeren om dat te controleren: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo.
Heb je een VIN / leverdatum ontvangen? Vermeld dan de betreffende configuratie en besteldatum ook even, dat geeft andere wachtenden ook een idee over waar ze mogelijk rekening mee kunnen houden.
Er komen regelmatig klachten over bepaalde leasemaatschappijen langs, als de oorzaak niet bij Tesla ligt, maar bij de LM, dan graag in het Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 bespreken, niet hier.
Wil je graag weten wanneer jouw Tesla geleverd wordt? Door de grote belangstelling voor de Model 3 & Y is het erg druk bij Tesla. Zowel aan de telefoon en via de chat is er vaak geen doorkomen aan. In dit topic kunnen we je daar helaas niet bij helpen. Lees de OP om te leren hoe het proces in zijn werk gaat en oefen vooral geduld. Het heeft geen zin om te vragen naar verwachte levertijden, doorlooptijden en aflevermomenten.
* Het is expliciet *niet* de bedoeling om privégegevens van Tesla-medewerkers te delen! Geen telefoonnummers, geen e-mailadressen en al helemaal géén namen. *
Bij elkaar vragen welke medewerkers het snelst het leukst of het aardigst zijn is dus absoluut uit den boze.
Het grote Tesla topic - deel 2 voor alle Tesla vragen en opmerkingen, dit topic gaat over de levering.
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic voor het zo goedkoop mogelijk laden van je Tesla na levering.