Rhem schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:45:
Hallo allemaal!
Ondertussen ben ik na een serieuze omweg van bijna 3 weken toch eindelijk in het bezit van onze M3!
9/02 besteld en in principe moest hij op 11/03 om 14u uitgeleverd worden. Kenteken (BE) aangevraagd, verzekering in orde, vervangwagen op 11/03 voormiddag binnen gebracht, taxi naar Tesla geregeld. Tot 11u... ineens telefoon van Tesla dat de auto softwarematig vanuit US geblokkeerd zou zijn voor uitlevering wegens een "homologatie-probleem". We zullen je Tesla vandaag dus niet kunnen leveren. Ik voelde het bloed al in mijn aderen beginnen koken, maar gelukkig heb ik me heel rustig gehouden. Ik zei tegen hen: ok, hoe lossen we dit op? Want ik heb geen vervoer meer. Niet netjes dat je enkele uren ervoor dit slechts verwittigd... Na veel heen en weer gebel en mijn been stijf houdend... kreeg ik uiteindelijk te horen dat er een andere Model 3 als vervangwagen zal klaarstaan tot de onze leverbaar is...
Dus wij de taxi in richting Tesla. Ik zag op het eerste zich niet echt een model 3 staan, maar ja... afwachten. Dus wij naar binnen, wat documentjes (verhuur die ik niet moest betalen) tekenen en dan kwamen ze met de boodschap: ah ja, het is geen model 3, het is een tijdelijke Model X Performance Ludicrous+... ik denk dat ik een glimlach gewoon écht niet heb kunnen onderdrukken... dus wij naar buiten... man man man... vette bak (een beetje té)... Zwarte Model X Performance Ludicrous + met 22" zwarte velgen, 2,9sec 0-100 (getest uiteraard :-) ... zalig!!! Even op de Tesla website gekeken: bakje kost 133k als ik hem zelf zou bestellen.
1 dag later kreeg ik telefoon dat ze het probleem met mijn M3 niet onmiddellijk in orde kregen, en dat ze de leverdatum vooruit duwen richting 30/3. Maar geen probleem: ik mocht gewoon in de MX blijven rijden.
Vorige week woensdag 25/3 bericht dat het probleem met mijn M3 nog steeds niet is opgelost, en het er ook niet echt naar uitziet dat het snel zal opgelost zijn (blijkbaar zijn er 18 M3's met hetzelfde "homologatie-probleem"). Wat het probleem juist is, weet ik tot op dit moment nog steeds niet. Maar... ze hebben een identieke auto in voorraad staan, dus we zouden het kenteken gewoon kunnen terugsturen en de originele M3 dus uitschrijven, een VIN wijziging doen en de nieuwe (identieke) M3 inschrijven en dan zou dit toch nog op 30/03 kunnen geleverd worden.
Vrijdag 27/3 plots telefoon: als het voor jou past mag je straks om 17u de auto al komen ophalen. Dus toen ging het ineens zeer snel. Maar door Corona is de levering natuurlijk niet meer de waauw beleving en ervaring... alle documenten op voorhand elektronisch bezorgd en getekend. Daar aangekomen niemand van Tesla gesproken, gewoon een code doorgekregen waarmee ik een locker-kastje kon openen waarin de boorddocumenten en key-cards van de wagen lagen. Nu ja... ik reed ondertussen al 3 weken met een Tesla (X) waardoor het meeste me al wel bekend was en de verschillen tussen X en 3 had ik me via YouTube en Internet al wel eigen gemaakt.
Nu krijg ik natuurlijk van veel mensen de vraag: valt de M3 niet tegen als je zo eerst 3 weken met een X hebt mogen rondrijden? Wel... neen! Die X is een fantastische auto hé, versta me niet verkeerd, maar hij is een beetje té opzichtig, hij ziet er ook véél te duur uit voor mijn klanten (elke keer uitleggen dat het niet mijn auto is etc...) en bovendien: die Falcon Wing deuren kunnen in onze garage niet voldoende open... Dus... zéér blij met de M3 en het rijden zelf is een héél stuk leuker, sportiever, fijner. De LR doet er natuurlijk geen 2.9s naar de honderd over, maar "slechts" 4.5 sec, maar eerlijk, 4.5 blijft snel genoeg, en die enkele keren dat ik de batterij van de MX in "Ludicrous+" modus heb laten opwarmen tot 40° om die 2,9 te kunnen halen, dat is ook niet zo'n gemis. Ik ben een zeer tevreden man :-).
Ah ja, misschien nog dit: ik heb nu ook kunnen vergelijken tussen Full Self Drive (in de Model X) en de gewone autopilot (mijn M3). Op dit moment is de FSD absoluut geen 6.8k waard! Ja, in FSD kan je de auto automatisch laten parkeren... nooit gedaan want hij doet dit m.i. niet goed genoeg en veel te traag... ja, de FSD heeft summon waardoor je kan opvallen door je auto op afstandsbediening achteruit en vooruit te laten rijden. Meer kan in EU niet... dus neen, mis ik niet. Ja, de FSD kan automatisch een uitrit op de snelweg nemen (is ook gewoon even pronken maar weinig functionaliteit) en kan zelf inhalen op de snelweg als je bevestiging geeft via richtingaanwijzer... dat mis ik wél. Nu moet ik om in te halen steeds de autopilot "eruit" trekken door door de weerstand van het stuur te wringen richting een andere rijstrook, maar als de richtingaanwijzer aan staat is die weerstand een heel stuk minder. Dus dat laatste mis ik een beetje, maar is me absoluut geen 6.800 euro waard.
Soit, nu de levering dus achter de rug is ga ik deze topic ook verlaten, maar voor diegenen die nog wachten: geduld! De auto is het wachten méér dan waard!
Groeten,
Roel