Check eerst of er niet gewoon vuil op de contacten van de cartridges zit. Tegenwoordig loop ik ze af en toe even na en heb ik mijn kinderen duidelijk instructies gegeven hoe deze vast te houden.
Met een droog wattenstaafje of met een klein beetje alcohol als het erg vast zit. Als de cartridge nog een beetje alcohol 'waas' er op heeft zitten, paar keer in en uit het slot doen/halen en evt. een aantal keer herhalen.
Ik heb echter ook eens gehad dat geen enkele meer werkte, ook niet na schoonmaken. Er bleken een paar pinnetjes 180 graden omgebogen. Ik heb hem open gemaakt, een stukje van het metalen 'shield' met een dremel verwijderd en zo kon ik bij de pinnen. Helaas brak er ook meteen een af nadat ik deze voorzichtig teugboog.
Ik heb zelfs het vermoeden dat dit gekomen is door een game waarvan bij de plastic geleiders naast de contacten op de cartridge een stukje was afgebroken en schuinstond. Vervolgens hebben de kinderen (niets vermoedend) dat ding er gewoon ingeduwd met alle gevolgen.. Ik neem ze niets kwalijk maar met wat meer beleid had het denk ik voorkomen kunnen worden.
Toen heb ik op ali een slot reader gekocht en deze ingebouwd (voor v1 switch), daar had ik blijkbaar beter op moeten letten want voor de EU is dat een ander model dan US en Azie met als resultaat dat touchscreen niet (goed) werkt.
Omdat een EU versie niet te krijgen was op dat moment heb ik een nieuwe switch gekocht omdat ik daar toch al langer over zat na te denken. Het niet werkende touch screen hem ik maar gelaten voor wat het is, in de dock merk je dat niet en de paar games waar je het nodig hebt wanneer je zonder speelt zijn er niet veel.
Misschien stuur ik hem nog wel eens op naar nintendo of als ik het EU part nog eens goedkoop langs zie komen (of een defecte switch voor onderdelen), dan waag ik nog wel eens een poging. Een andere optie is nog alleen het card stukje om solderen maar daar begin ik pas aan als last resort aangezien de parts ook niet heel goedkoop zijn.
n.b. Ik had overigens ook last van regelmatige crashes in games (met name lego city en minecraft), toen ik hem open had heb ik meteen de koelpasta vervangen en sindsdien geen last meer van gehad, de fan ging ook niet meer zo vaak aan als voorheen dus dat kan ik hoe dan ook aanraden.
[
Voor 20% gewijzigd door
DukeBox op 20-03-2021 13:22
]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.